DjoeC schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:42:
[...]
Ik zie Backblaze B2 vaak genoemd worden. Voor een NAS een prima oplossing maar voor een PC is Backblaze Personal veel goedkoper en qua opslag onbeperkt. Hang er een extra schijf in waar je je NAS naar backupt, dan loopt die ook meteen mee in hetzelfde abbo.
B2 versie: $6 Per TB per maand + tax, Personal: $189 (+ BTW) per 2 jaar, onbeperkte opslag, bewaartermijn 1 jaar na verwijderen. Ik heb momenteel 23TB in Personal staan. En voor dat geld kan ik geen (extra) HD kopen.
Kalentum schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:30:
[...]
Ik gebruik het voor mijn desktop en laptop. Zou anders 2x Backblaze licenties moeten hebben. Of 1 licentie en dan zorgen dat die computer regelmatig aangaat want in principe staat het spul uit als het niet gebruikt wordt.
Hoe zorg je dan dat alles geautomatiseerd is? Staat je backblaze PC 24/7 uur per dag aan ofzo?
En uiteraard is het afhankelijk van de opslagbehoefte. Ik heb 300GB op dit moment in gebruik. Dus dan kost het allemaal niet zo heel veel, nog geen $3 per maand.
Ik heb geen Pc naast mijn zelfbouw NAS. In het gezin zijn drie laptops in gebruik. Alles maakt ook gebruik van de offsite backup van B2. Alleen zit ik dan met een backup client van Backblaze. Elke client heeft voor- en nadelen. Voor mij heeft die client van Backblaze nadelen. Hun B2 oplossing is gewoon prima. Ik kan daarmee met de client van mijn keuze prima backups maken. En die B2 opslag is ook onbeperkt. Ik laat geen Pc 24x7 aanstaan als je dat soms bedoelt. Mijn NAS doet zo'n 8W gemiddeld, dat haalt menig Pc niet.
In totaal heb ik van m'n NAS en drie laptops zo'n 500GB in gebruik bij Backblaze B2. Per client geef ik aan wat ik belangrijk vind t.a.v. retentie. Ik ben vrij in de keuze van client en kan net zoveel clients daar naar toe laten wijzen.
DjoeC schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:39:
[...]
Nieuwere fileversies overschrijven bij Personal NIET de oude versies, die blijven (na het zetten van een vinkje in je instellingen) 1 jaar bewaard.
Eigenlijk kun je "alles" min of meer automatisch laten meelopen dmv een combinatie van het abbo en inrichting met de juiste software en procesjes (wat heb ik een hekel aan dat woord).
Mijn NAS wijzigt niet zoveel dus die laat ik 1x per week naar B2 draaien. Het gaat mij echt om m'n foto's en configuratie van de NAS. Dat wijzigt niet dagelijks, laat staan wekelijks. De laptops worden verschillend gebruikt. De mijne dagelijks, dus ook veel mutaties en daarom draait daar elk uur een backup offsite en naar m'n Time Machine op de NAS. De tweede laptop wordt minder gebruikt maar wekelijks wel wat mutaties. Ook die draait elk uur om niets te missen in een backup cyclus. De derde laptop wordt voor school gebruikt, zodra die aan staat wordt de gelegenheid ook gebruikt om een backup te draaien, dus die draait ook elk uur.
Als ik jouw set-up interpreteer, heb je een afhankelijkheid van een werkende Pc om bestanden van je NAS hersteld te krijgen. Het is een keuze, maar niet de mijne. Kun je bij vervangen van je Pc door een nieuw exemplaar eenvoudig de Backblaze Personal client weer installeren en de vorige backup "adopteren" en doorgaan met de backup zonder alles opnieuw te moeten uploaden? Bij Arq kan dit in elk geval wel. Persoonlijk ben ik meer van de beheersbaarheid van elk apparaat op zichzelf een backup maken.
Maar goed, ik heb inmiddels alles op 1 laptop na zowel naar Backblaze B2 als naar Infomaniak S3-compatible lopen. Die ene laptop komt van de week wel. Tot dusver loopt de backup naar Infomaniak prima. Over een paar weken nog eens wat restore testen uitvoeren en dan de knoop doorhakken of Infomaniak een blijvertje is als vervanger van Backblaze. De snelheden die ik zag met Duplicati naar Infomaniak zaten rond de 6MB/s (byte). Ik heb 1Gb/s (bit) glasvezel dus ik vind die snelheden niet verkeerd.