Het Online Backup Topic

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16
snah001 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:58:
Ik ben 2 jaar geleden van Sync naar Pcloud overgestapt omdat de uploadsnelheid van Sync dramatisch laag was en met Pcloud een stuk sneller naast het voordeel dat de data dan in Zwitserland staat.
Zou het nu dan ineens omgekeerd zijn?
Tja, geen idee, daarom mijn vraag. Hoe is jouw upload bij Psync dan?

Zou het nog uitmaken dat ik nu nog geen betaald abonnement heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:16
D43m0n schreef op zondag 2 maart 2025 @ 23:04:
Ik ben begonnen met dit lijstje. Vergeleken met Backblaze B2 vind ik het relatief duur. Maar ik vergelijk qua prijs dan appels met peren. Bij Backblaze betaal ik voor de opslag in gebruik en per soort transactie. Bij het gros aan Europese alternatieven neem je een grootte af zonder aparte kosten per soort transactie.

Qua prijs leek Internxt me wel wat, maar dit bedrijf is relatief jong en ik vond wat uiteenlopende verhalen op Reddit over dit bedrijf. Filen.io leek me ook wel wat, maar ik kon er niet zoveel over vinden. Infomaniak wel. Duplicati heeft bijvoorbeeld een aantal S3-urls van Infomaniak in de target-lijst staan. Ik zit waarschijnlijk op een vrij nieuw endpoint omdat die nog niet in de lijst van Duplicati staat.

Ik zocht met name naar een koppelvlak dat Arq ondersteunt en in Europa staat. Daarmee vallen de WebDAV oplossingen voor mij al af. Duplicati ondersteunt veel meer koppelvlakken.
Ik zie Backblaze B2 vaak genoemd worden. Voor een NAS een prima oplossing maar voor een PC is Backblaze Personal veel goedkoper en qua opslag onbeperkt. Hang er een extra schijf in waar je je NAS naar backupt, dan loopt die ook meteen mee in hetzelfde abbo.

B2 versie: $6 Per TB per maand + tax, Personal: $189 (+ BTW) per 2 jaar, onbeperkte opslag, bewaartermijn 1 jaar na verwijderen. Ik heb momenteel 23TB in Personal staan. En voor dat geld kan ik geen (extra) HD kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:48
Atomius schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:08:
[...]

Tja, geen idee, daarom mijn vraag. Hoe is jouw upload bij Psync dan?

Zou het nog uitmaken dat ik nu nog geen betaald abonnement heb?
Duurde toen 5 dagen voordat 1 TB was geupload waarbij de PC dus 24 uur per dag aan stond.
Was bij overstap naar Pcloud 2 dagen.
Zal nu nog wel wat sneller zijn.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Upload bij die diensten is meestal afhankelijk van de rest van de load. Je zult (vrijwel) nooit constant een Gb of meer krijgen, los van netwerk: Het moet aan de andere kant ook weggeschreven worden. Meestal zit de vertraging in een initieele backup, daarna zo een sync module alleen de wijzigingen door moeten geven. Bij mij BB-Personal duurde de eerste backup van 18TB een paar weken, kwam ook zo op 1 TB per dag - nu blijf ik prima bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:17
DjoeC schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:42:
[...]

Ik zie Backblaze B2 vaak genoemd worden. Voor een NAS een prima oplossing maar voor een PC is Backblaze Personal veel goedkoper en qua opslag onbeperkt. Hang er een extra schijf in waar je je NAS naar backupt, dan loopt die ook meteen mee in hetzelfde abbo.

B2 versie: $6 Per TB per maand + tax, Personal: $189 (+ BTW) per 2 jaar, onbeperkte opslag, bewaartermijn 1 jaar na verwijderen. Ik heb momenteel 23TB in Personal staan. En voor dat geld kan ik geen (extra) HD kopen.
Ik gebruik het voor mijn desktop en laptop. Zou anders 2x Backblaze licenties moeten hebben. Of 1 licentie en dan zorgen dat die computer regelmatig aangaat want in principe staat het spul uit als het niet gebruikt wordt.

Hoe zorg je dan dat alles geautomatiseerd is? Staat je backblaze PC 24/7 uur per dag aan ofzo?

En uiteraard is het afhankelijk van de opslagbehoefte. Ik heb 300GB op dit moment in gebruik. Dus dan kost het allemaal niet zo heel veel, nog geen $3 per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Kalentum schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:30:
[...]

Ik gebruik het voor mijn desktop en laptop. Zou anders 2x Backblaze licenties moeten hebben. Of 1 licentie en dan zorgen dat die computer regelmatig aangaat want in principe staat het spul uit als het niet gebruikt wordt.

Hoe zorg je dan dat alles geautomatiseerd is? Staat je backblaze PC 24/7 uur per dag aan ofzo?

En uiteraard is het afhankelijk van de opslagbehoefte. Ik heb 300GB op dit moment in gebruik. Dus dan kost het allemaal niet zo heel veel, nog geen $3 per maand.
Backblaze app draait in de achtergrond en werkt zo ongeveer 1x per uur alles bij. Gewijzigde files worden weggeschreven, Ik keek net even, mijn app zegt dat ie 18TB per dag kan wegschrijven - dat kan ik wsch niet leveren.

Nieuwere fileversies overschrijven bij Personal NIET de oude versies, die blijven (na het zetten van een vinkje in je instellingen) 1 jaar bewaard.

Je hebt gelijk, 2PC's is 2 licenties en voor 300GB is Personal niet de moeite waard. Maar, als je een extra schijfje in je desktop hangt of een externe HD gebruikt kun je via via terug naar 1 apparaat. Ik heb een paar externe HD's die ook in de backup meedraaien. Backblaze zal je elke 7 dagen waarschuwen als ze NIET meegedraaid hebben in de backup, belangrijk is om het minimaal 1x per 30 dagen te doen. Je kunt in de app zien tot wanneer (datum/tijd) een disk is gebackupt als je het niet vertrouwt. Sommige bestanden (windows systeem e.d.) worden NIET gebackupt maar van mijn C/D schijf maak ikzelf dagelijks een lokale backup naar een andere schijf en dat backup bestand loopt weer wel mee.

Eigenlijk kun je "alles" min of meer automatisch laten meelopen dmv een combinatie van het abbo en inrichting met de juiste software en procesjes (wat heb ik een hekel aan dat woord).

O ja, ze hebben een 30 dagen gratis proefabbo. Ze hebben zelfs een refer-a-friend programma maar vanwege privacy doe ik daar niet aan (geen reden dat zij weten wie mijn "vrienden" zijn).

[ Voor 4% gewijzigd door DjoeC op 03-03-2025 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D43m0n
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:32
DjoeC schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:42:
[...]

Kalentum schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:30:
[...]

Ik heb geen Pc naast mijn zelfbouw NAS. In het gezin zijn drie laptops in gebruik. Alles maakt ook gebruik van de offsite backup van B2. Alleen zit ik dan met een backup client van Backblaze. Elke client heeft voor- en nadelen. Voor mij heeft die client van Backblaze nadelen. Hun B2 oplossing is gewoon prima. Ik kan daarmee met de client van mijn keuze prima backups maken. En die B2 opslag is ook onbeperkt. Ik laat geen Pc 24x7 aanstaan als je dat soms bedoelt. Mijn NAS doet zo'n 8W gemiddeld, dat haalt menig Pc niet.

In totaal heb ik van m'n NAS en drie laptops zo'n 500GB in gebruik bij Backblaze B2. Per client geef ik aan wat ik belangrijk vind t.a.v. retentie. Ik ben vrij in de keuze van client en kan net zoveel clients daar naar toe laten wijzen.
DjoeC schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:39:
[...]

Nieuwere fileversies overschrijven bij Personal NIET de oude versies, die blijven (na het zetten van een vinkje in je instellingen) 1 jaar bewaard.

Eigenlijk kun je "alles" min of meer automatisch laten meelopen dmv een combinatie van het abbo en inrichting met de juiste software en procesjes (wat heb ik een hekel aan dat woord).
Mijn NAS wijzigt niet zoveel dus die laat ik 1x per week naar B2 draaien. Het gaat mij echt om m'n foto's en configuratie van de NAS. Dat wijzigt niet dagelijks, laat staan wekelijks. De laptops worden verschillend gebruikt. De mijne dagelijks, dus ook veel mutaties en daarom draait daar elk uur een backup offsite en naar m'n Time Machine op de NAS. De tweede laptop wordt minder gebruikt maar wekelijks wel wat mutaties. Ook die draait elk uur om niets te missen in een backup cyclus. De derde laptop wordt voor school gebruikt, zodra die aan staat wordt de gelegenheid ook gebruikt om een backup te draaien, dus die draait ook elk uur.

Als ik jouw set-up interpreteer, heb je een afhankelijkheid van een werkende Pc om bestanden van je NAS hersteld te krijgen. Het is een keuze, maar niet de mijne. Kun je bij vervangen van je Pc door een nieuw exemplaar eenvoudig de Backblaze Personal client weer installeren en de vorige backup "adopteren" en doorgaan met de backup zonder alles opnieuw te moeten uploaden? Bij Arq kan dit in elk geval wel. Persoonlijk ben ik meer van de beheersbaarheid van elk apparaat op zichzelf een backup maken.

Maar goed, ik heb inmiddels alles op 1 laptop na zowel naar Backblaze B2 als naar Infomaniak S3-compatible lopen. Die ene laptop komt van de week wel. Tot dusver loopt de backup naar Infomaniak prima. Over een paar weken nog eens wat restore testen uitvoeren en dan de knoop doorhakken of Infomaniak een blijvertje is als vervanger van Backblaze. De snelheden die ik zag met Duplicati naar Infomaniak zaten rond de 6MB/s (byte). Ik heb 1Gb/s (bit) glasvezel dus ik vind die snelheden niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
snah001 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:15:
[...]

Duurde toen 5 dagen voordat 1 TB was geupload waarbij de PC dus 24 uur per dag aan stond.
Was bij overstap naar Pcloud 2 dagen.
Zal nu nog wel wat sneller zijn.
Ok. Ik lees nu wel dat Pcloud je bestanden wel scant en ook geen E2E encryptie standaard levert, Sync dat laatste wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
@D43m0n Jaee, mijn PC is een "soort van" NAS. Mijn echte NAS is een Pi waar Nextcloud op draait en waar alle niet-PC's naar syncen. Pi's worden gebackupt naar de PC en nee, die staat (momenteel) zeker geen 7x24 aan, hoeft ook niet.

Ja, PC is te herstellen/licentie/client over te zetten. Backups kun je adopteren (inheriten). Overigens houd ik van al mijn data ook een eigen kopie die zeer regenmatig wordt bijgewerkt (meerdere externe schijven die hopelijk brand/braak veilig worden bewaard.

Maar, wat je aangeeft: ieder zijn eigen toepassing. Voor mij met relatief veel data is dit een goeie oplossing. Ik zag op Reddit dat ze in 2023 een "grootgebruiker" hadden die 1.4PB onder Personal had staan ;) Het kan en het mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Houtenklaas schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:49:
[...]

Zelfde hier, ook gebruiker van Duplicati. Ik heb een shortlist van 2 stuks nu, Filen.io en Jottacloud. Beide draaien al een paar weken mee met de gratis versie en beiden doen het prima. Ik neig naar Jottacloud, vanwege "Unlimited" voor 119 euro per jaar. Filen.io biedt 2TB voor 90 euro. Ik zit momenteel rondt de 2TB aan data, ik verwacht dan ook bij Jottacloud net iets handiger uit te komen qua prijs.
Jottacloud knijpt wel na 5 GB uploaden. Ik zie dat Filen geen snelheidslimiet toepast. Wat zijn jouw ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:06
Atomius schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:30:
[...]

Jottacloud knijpt wel na 5 GB uploaden. Ik zie dat Filen geen snelheidslimiet toepast. Wat zijn jouw ervaringen?
5TB! Niet 5GB. Ik draai momenteel nog de gratis - en dus beperkte grootte - versie van beiden en dat gaat heel erg prima met beide producten. Tot nu toe is mijn backup iets van 1,25TB. Dat Jottacloud gradueel de snelheid laat zakken na 5TB zal me jeuken eerlijk gezegd, of de backup nu x uur duurt of het dubbele daarvan maak me niet uit, de NAS staat hier 24/7 aan en doet zijn werk automagisch. Ik denk wel dat ik één extra versie van de backup zal bewaren dan omdat de grootte van de opslag toch unlimited is, of wellicht even stretch tot (ver) over de 5TB om de snelheidsverlaging te ervaren. Maar vanwege de unlimited ruimte heeft Jottacloud op dit moment mijn voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Houtenklaas schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:01:
[...]

5TB! Niet 5GB. Ik draai momenteel nog de gratis - en dus beperkte grootte - versie van beiden en dat gaat heel erg prima met beide producten. Tot nu toe is mijn backup iets van 1,25TB. Dat Jottacloud gradueel de snelheid laat zakken na 5TB zal me jeuken eerlijk gezegd, of de backup nu x uur duurt of het dubbele daarvan maak me niet uit, de NAS staat hier 24/7 aan en doet zijn werk automagisch. Ik denk wel dat ik één extra versie van de backup zal bewaren dan omdat de grootte van de opslag toch unlimited is, of wellicht even stretch tot (ver) over de 5TB om de snelheidsverlaging te ervaren. Maar vanwege de unlimited ruimte heeft Jottacloud op dit moment mijn voorkeur.
Ok 5TB is wel andere koek idd. Als ik reviews lees op Google over Jottacloud is het alleen niet louter positief :/ Mensen die hun bestanden kwijtraken enz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:14

R.G

[...]

Op welke nas draai je het?

Waarmee maak jij je backup?
Hoe verbindt je naar jottacloud? Doe je dat met rclone bijvoorbeeld?

Hoeveel uur was 1tb uploaden?

Wanneer trapt je nas de uploads af, gebruik je daarvoor cron jobs ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:18
[...]

Ik heb liveschijf (NL reseller van Jottacloud) sinds 4 jaar. Nu iets van 6TB aan restic-backup daar staan.
De upload is nu inderdaad geknepen omdat ik boven de 5TB zit. De download echter niet. Dus als er hier stront aan de knikker is, trek ik de backup nog steeds snel binnen.

Heel af en toe geeft mijn backup een foutmelding waarvan het probleem duidelijk bij Jottacloud ligt. Support is er niet voor restic. Jottacloud geeft geen support op restic. Gelukkig worden de meeste fouten nog tijdens de zelfde backuprun opgelost.

Sowieso is het eigenlijk al wel een poos geleden dat ik een foutmelding kreeg. Ik heb de indruk dat de fouten afnamen toen ik zelf aan mijn kant mijn upload ook kneep. Boeit niet zo, want iedere nacht stuurt restic de wijzigingen op mijn nas naar Jottacloud, en dat duurt meestal niet langer dan 10 minuten.

De laatste 2 jaar is het tarief met 20% omhoog gegaan, maar ik vind het nog steeds een goede deal.

Edit: verduidelijkt dat het Jottacloud is die geen support geeft op restic.

[ Voor 3% gewijzigd door mdlaat op 04-03-2025 10:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
mdlaat schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:12:
[...]

Ik heb liveschijf (NL reseller van Jottacloud) sinds 4 jaar. Nu iets van 6TB aan restic-backup daar staan.
De upload is nu inderdaad geknepen omdat ik boven de 5TB zit. De download echter niet. Dus als er hier stront aan de knikker is, trek ik de backup nog steeds snel binnen.

Heel af en toe geeft mijn backup een foutmelding waarvan het probleem duidelijk bij Jottacloud ligt. Support is er niet voor restic. Gelukkig worden de meeste fouten nog tijdens de zelfde backuprun opgelost.

Sowieso is het eigenlijk al wel een poos geleden dat ik een foutmelding kreeg. Ik heb de indruk dat de fouten afnamen toen ik zelf aan mijn kant mijn upload ook kneep. Boeit niet zo, want iedere nacht stuurt restic de wijzigingen op mijn nas naar Jottacloud, en dat duurt meestal niet langer dan 10 minuten.

De laatste 2 jaar is het tarief met 20% omhoog gegaan, maar ik vind het nog steeds een goede deal.
Wat is het voordeel van reseller liveschijf als je ook direct bij de seller kan afnemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Houtenklaas
R.G schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:16:
[...]

Op welke nas draai je het?

Waarmee maak jij je backup?
Hoe verbindt je naar jottacloud? Doe je dat met rclone bijvoorbeeld?

Hoeveel uur was 1tb uploaden?

Wanneer trapt je nas de uploads af, gebruik je daarvoor cron jobs ofzo?
Dat heb ik al eerder gepost ... Draait op een Thecus NAS waar nu Debian 12 op draait met raid6. Zoals je al kon lezen ben ik aan het testen met de gratis versie die beperkt in omvang is (10GB), daar kan ik niet echt snelheid mee testen. Duplicati regelt de backup, encryptie, upload, etcetera ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
mdlaat schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:12:
[...]

Heel af en toe geeft mijn backup een foutmelding waarvan het probleem duidelijk bij Jottacloud ligt. Support is er niet voor restic. Gelukkig worden de meeste fouten nog tijdens de zelfde backuprun opgelost.

Ik zie dat zowel Liveschijf als Jottacloud een opzegtermijn van een jaar aanhouden, wat in NL niet mag. Na het eerste jaar heeft een consument recht op het opzeggen per maand. Jottacloud zit in Noorwegen, maar Liveschijf richt zich op NL klanten. Interessant. Ik denk dat de truc is dat je wel mag opzeggen, maar dat je geen restitutie krijgt. Zie https://www.liveschijf.com/factsheet/ onder het kopje "Persoonlijk Account". In de algemene voorwaarden leest het net iets anders. Maar goed, ik ga de test binnenkort plannen en gebruik maken van de 14 dagen herroepingsrecht als het tegenvalt.

[ Voor 11% gewijzigd door Houtenklaas op 03-03-2025 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:14

R.G

Houtenklaas schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:07:
[...]

Dat heb ik al eerder gepost ... Draait op een Thecus NAS waar nu Debian 12 op draait met raid6. Zoals je al kon lezen ben ik aan het testen met de gratis versie die beperkt in omvang is (10GB), daar kan ik niet echt snelheid mee testen. Duplicati regelt de backup, encryptie, upload, etcetera ...
Thanks waardeer ik.
Alleen hoe verbind jij duplicati met jotta?
Is dat een standard optie of support addon?

Of hoe leg je verbinding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldvr
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-05 09:39

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:18
Atomius schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:33:
[...]

Wat is het voordeel van reseller liveschijf als je ook direct bij de seller kan afnemen?
NL factuur met NL BTW.
Support your locals.
NL support.
En wellicht voor anderen nog andere voordelen.

[ Voor 3% gewijzigd door mdlaat op 04-03-2025 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
Exact op die manier dus, werkt als een trein!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
R.G schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:19:
[...]

Thanks waardeer ik.
Alleen hoe verbind jij duplicati met jotta?
Is dat een standard optie of support addon?

Of hoe leg je verbinding
Zie antwoord van @ronaldvr, exact op die manier dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:30
Past misschien niet als 'Tweaker', maar ben intussen enorm tevreden over iCloud, en dan vooral om te zorgen dat ik mijn foto's altijd en overal kan zien.

Vorige week op vakantie was het ook handig door elke avond de camera met de telefoon of iPad te verbinden en even te importeren. Daarna werden die dan via wifi al naar de cloud gestuurd, en had ik direct een veilige backup. Als er een goed wifi net was, dan waren 1000 foto's ook in minder dan uurtje gesynched.

En je komt thuis, start je computer en in een paar minuten kan je gaan editen.
Ik vind het een heel zorgeloze oplossing die nog redelijk is van prijs.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D43m0n
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:32
Hier ook een jarenlange tevreden klant van iCloud(+). Het totaalpakket werkt inderdaad als een tierelier. Maar wat ik altijd nog doe, is een aantal keer per jaar door de fotobibliotheek gaan van mijzelf en mijn partner en die lokaal zetten op mijn NAS. Daar wordt ook een offsite backup van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Gebruiken mensen hier Filen?

Ik heb de optie "Local to cloud" gebruikt.

Maar stel alles wordt verwijderd of versleuteld op mijn PC, wordt dat dan niet doorgevoerd naar de cloud met deze setting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-05 07:53
Ons abonnement van Onedrive is binnenkort verlopen en ik wil het graag vervangen door een Europese variant. Zelf zat ik aan Koofr te denken via stacksocial. Het zou voor mij en mijn partner zijn, dus twee accounts. Nu is mij niet helemaal duidelijk hoe het bij Koofr zit met het aanmaken van een gezamenlijke folder.

Wij hebben een 'familie' folder waarin we alle dagelijkse beslommeringen/vakanties etc. plannen. Het handige is dat het gewoon bij ons allebei een gesyncte onedrive folder is. Als de een wat verandert, verschijnt het vanzelf.

Het is me niet helemaal duidelijk of Koofr dit nu ook zo automatisch heeft. Ik zag dat ze syncen net iets anders doen dan bv. gdrive (maar ik weet ook niet hoe die synct), en dat iemand daardoor richting pcloud ging. Heeft iemand hier ervaring mee? Als dat kan, is het namelijk een makkelijke keuze.

p.s. Ik zat eerder ook nog twijfelen om een internxt account te nemen via stacksocial, maar daar zit volgens mij helemaal geen makkelijke sync in, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-05 11:48
Wij hebben koofr, meer als backup systeem.
1 soort master account en 2 gratis.
Gesharede folder bij de master waar de andere 2 backups in zetten.

Werkt verder prima, 1 keer ingesteld geen probleem
Alleen als je beide gaat wijzigen in zelfde bestanden betwijfel ik of dat heel goed gaat. Het is geen systeem dat zonder meer samenwerking ondersteunt...

Ben er ook wel naar aan het kijken...

Nu vanwege kosten van domein en mail server bij infomaniak https://ksuite.infomaniak.com
Daar zit dat wel bij.
Dat is dan mail, opslag, samenwerken en nog meer.
En privacy vriendelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:30
Momenteel gebruik ik Apple iCloud als backup van computer (naast een lokale HD) , 2xiPad en 2x iPhone, met als bijkomend voordeel dat ik op mijn telefoon ten allentijde toegang heb tot AL mijn foto’s.

Als ik me wil deamericaniseren, wat is dan het alternatief wat daar het dichtst bij in de buurt komt, liefst van een europese aanbieder?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldvr
jwbokx schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:43:
Wij hebben koofr, meer als backup systeem.
1 soort master account en 2 gratis.
Gesharede folder bij de master waar de andere 2 backups in zetten.

Werkt verder prima, 1 keer ingesteld geen probleem
Alleen als je beide gaat wijzigen in zelfde bestanden betwijfel ik of dat heel goed gaat. Het is geen systeem dat zonder meer samenwerking ondersteunt...
Je hebt de desktop App voor Koofr, en als je die gebruikt om te syncen (met dan wel natuurlijk 3x inloggen met dezelfde main account) dan moet dat goed gaan. Ik heb inderdaad wel eens conflicten gezien maar die komen dan ook als zodanig naar voren als 'bestandsnaam<Computername> - conflicted copy<datum>.extensie'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
@pascoa341 Wat je wil (folder delen met partner) kan gewoon. Ik gebruik dat ook op die manier (allebei een gratis account overigens).

Zit inmiddels 2 jaar bij Koofr, destijds naar overgestapt vanaf Dropbox omdat ik m'n data graag in EU wil houden. Koofr bevalt prima. Enige opmerking is dat ze blijkbaar toch iets checken/lijst hanteren met files die ze weigeren, daar liep ik destijds met migratie tegenaan: ThinkPad in "Het Online Backup Topic" met tools die als 'hacktools' o.i.d. gezien zouden kunnen worden. Is alleen geen lijst van te vinden wat ze blokkeren. Misschien dat hun virusscanner dit tegenhield o.i.d. Los daarvan geen enkel issue met ze ondervonden.

Data van Koofr staat in Duitsland bij Hetzner opgeslagen trouwens, doe maar eens een tracert naar 'app.koofr.net'

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 26-05-2025 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:17
Tommie12 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:01:
Momenteel gebruik ik Apple iCloud als backup van computer (naast een lokale HD) , 2xiPad en 2x iPhone, met als bijkomend voordeel dat ik op mijn telefoon ten allentijde toegang heb tot AL mijn foto’s.

Als ik me wil deamericaniseren, wat is dan het alternatief wat daar het dichtst bij in de buurt komt, liefst van een europese aanbieder?
Misschien zit hier wat tussen?

Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten

Filesharing is niet zo spannend lijkt me. Maar iCloud gaat wel wat verder, ik denk dat elk alternatief sowieso meer gedoe is. Ik werk zelf op mac osx met Nextcloud (ook vanwege Windows en Android devices), dat werkt prima. Ik host Nextcloud zelf op een VPS die in Duitsland staat.

Backups heb ik nog altijd op een Amerikaanse server (Backblaze B2) maar dat maakt me niet zoveel uit omdat alles lokaal versleuteld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
ronaldvr schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:08:
[...]

Je hebt de desktop App voor Koofr, en als je die gebruikt om te syncen (met dan wel natuurlijk 3x inloggen met dezelfde main account) dan moet dat goed gaan. Ik heb inderdaad wel eens conflicten gezien maar die komen dan ook als zodanig naar voren als 'bestandsnaam<Computername> - conflicted copy<datum>.extensie'
Het zou kunnen dat het verbeterd is, we zijn best een tijd verder.
Ik denk een jaar of 1-2 geleden had ik het ook zo ingesteld.
Maar de conflicten die ik kreeg zorgde toch voor overschrijven van wat de 1 of ander gedaan had.
Of we kregen bestanden met toevoegingen op de naam. Maar daar kwam mijn vrouw niet uit, met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldvr
jwbokx schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:50:
[...]

Het zou kunnen dat het verbeterd is, we zijn best een tijd verder.
Ik denk een jaar of 1-2 geleden had ik het ook zo ingesteld.
Maar de conflicten die ik kreeg zorgde toch voor overschrijven van wat de 1 of ander gedaan had.
Of we kregen bestanden met toevoegingen op de naam. Maar daar kwam mijn vrouw niet uit, met alle gevolgen van dien.
Ja dat van dat mensen niet uit die conflicten komen kan ik wel begrijpen: Het is namelijk (natuurlijk) niet hetzelfde als wat mensen op hun werk wellicht ondertussen gewend zijn met samen *in* hetzelfde document *gelijkertijd werken* wat Microsoft aanbiedt via hun eigen cloud: Als je dat wil zal je een soort Nextcloud oplossing moeten hebben waarbij dat wel kan.Of Koofr vragen of ze ook Collabora gaan ondersteunen: https://www.collaboraonline.com/integrations/

Ze hebben nu wel zoiets: https://koofr.eu/blog/pos...tributed-teams-with-koofr
Maar dat is misschien niet helemaal hetzelfde?

[ Voor 7% gewijzigd door ronaldvr op 26-05-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
ronaldvr schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:58:
[...]

Ja dat van dat mensen niet uit die conflicten komen kan ik wel begrijpen: Het is namelijk (natuurlijk) niet hetzelfde als wat mensen op hun werk wellicht ondertussen gewend zijn met samen *in* hetzelfde document *gelijkertijd werken* wat Microsoft aanbiedt via hun eigen cloud: Als je dat wil zal je een soort Nextcloud oplossing moeten hebben waarbij dat wel kan.Of Koofr vragen of ze ook Collabora gaan ondersteunen: https://www.collaboraonline.com/integrations/

Ze hebben nu wel zoiets: https://koofr.eu/blog/pos...tributed-teams-with-koofr
Maar dat is misschien niet helemaal hetzelfde?
Collabora ken ik wel een beetje, als selfhosted. Maar is wel een goede inderdaad.
Nu dus ook aan het proberen met infomaniak zoals eerder al aangegeven.
We hebben koofr met een lifetime account van 1Tb. Die is ver vol, zeker nu mijn dochter ook meer doet.
Dus is de keuze extra per jaar gaan betalen, of iets anders.
Daar komt bij dat onze mailhost van soverin ook duurder wordt per jaar.
Vandaar dat infomaniak met meerdere account opgeteld goedkoper is als alles in een met 3Tb per account...
Dan blijft koofr een 2e online backup en is die 1Tb met keuzes maken wel voldoende.
Alleen is er over infomaniak nog niet zoveel bekend, al kom ik genoeg tegen op reddit
Pagina: 1 ... 29 30 Laatste