Na bovenstaand verhaal blijf ik denk ik maar even lekker bij Google Drive 😞
Begrijp niet precies wat er gebeurd is hoor, en hoe Amazon het abo heeft overgenomen? Hier gewoon nog gestapeld tot eind 2027...Cyberpope schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:26:
Dat deed ik in het verleden ook. Nu neemt amazon blijkbaar je abo over en loopt je abo via amazon. Dat je dan nog gestapelde kortingen had staan is vette pech.
Bij Amazon kom je niet door de AI heen, die wel ondertekend met een naam, maar je ziet er geen mens aan te pas gekomen is.
Bij Microsoft.... Tja, ik geloof niet dat ik ooit zo lomp en onbeleeft te woord ben gestaan door een medewerker. Ongelooflijk. Hij zie het netjes, maar eigenlijk was ik gewoon een stomme lul die op een aanbieding van Amazon was ingegaan en daarom kon ik doodvallen.
Tegenwoordig kunnen de grote aanbieders ook een office abonnement beheren. Bij mij was hij ook gestapeld en wilde ik nog 1 jaar toevoegen. Nu is mijn abo beheert door Amazon (als je op beheren klikt ga je naar amazon) en ben ik eerdere gestapelde jaren kwijt. (google en je vind genoeg).
Dit kun je niet fixen omdat je bij Amazon niet door de AI heen komt en ze niet lezen. Microsoft verwijt je simpel dat je een domme lul bent dat je niet bij hun gekocht hebt en doet ook niets meer.
Dit kun je niet fixen omdat je bij Amazon niet door de AI heen komt en ze niet lezen. Microsoft verwijt je simpel dat je een domme lul bent dat je niet bij hun gekocht hebt en doet ook niets meer.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.
Ik ben op zoek naar online opslag voor de familiekiekjes. Dit had ik voorheen op Onedrive maar ik heb ooit ergens gelezen dat Microsoft de bestanden kan scannen. Mocht jij dan ‘foute foto’s’ hebben dan sluiten ze jouw account. Nu weet ik niet of een foto van mijn kind voor het eerst in bad ‘fout’ is maar ik wil het risico niet lopen.
Alles staat nu op een externe SSD. Persoonlijk vind ik het veel gedoe om het bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks te kopiëren naar de SSD.
Nu heb ik de volgende opties gevonden maar ik zie door de bomen het bos niet meer:
- Proton
- Filen.io
- Ente.io
- Crypt.ee
- Tresorit
- Onedrive in combinatie met Cryptomator
Ik ben hartstikke bang dat ik ‘opeens’ mijn account kwijt ben doordat ze het account sluiten of het bedrijf stopt met bestaan.
Wat is jullie suggestie en waarom?
Ik ben op zoek naar online opslag voor de familiekiekjes. Dit had ik voorheen op Onedrive maar ik heb ooit ergens gelezen dat Microsoft de bestanden kan scannen. Mocht jij dan ‘foute foto’s’ hebben dan sluiten ze jouw account. Nu weet ik niet of een foto van mijn kind voor het eerst in bad ‘fout’ is maar ik wil het risico niet lopen.
Alles staat nu op een externe SSD. Persoonlijk vind ik het veel gedoe om het bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks te kopiëren naar de SSD.
Nu heb ik de volgende opties gevonden maar ik zie door de bomen het bos niet meer:
- Proton
- Filen.io
- Ente.io
- Crypt.ee
- Tresorit
- Onedrive in combinatie met Cryptomator
Ik ben hartstikke bang dat ik ‘opeens’ mijn account kwijt ben doordat ze het account sluiten of het bedrijf stopt met bestaan.
Ik heb bij pcloud een account met encryptie. Daar kan niemand behalve jij zelf in kijken. Daar heb ik o.a. ook zakelijk belangrijke gegevens staan als backup.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Bedankt! Over pcloud lees ik dus meerdere verhalen op Reddit dat pcloud weleens zonder reden accounts sluit.snah001 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 23:27:
Ik heb bij pcloud een account met encryptie. Daar kan niemand behalve jij zelf in kijken. Daar heb ik o.a. ook zakelijk belangrijke gegevens staan als backup.
Ik raad (hier) vaak de 3-2-1 backup regel aan, want zoals je zegt kan het account zomaar gesloten worden, en dat kan je eigenlijk bij geen enkel bedrijf echt voorkomen, maar je kan wel voorkomen dat je door het sluiten van een account (veel) bestanden/data verliest.Beun schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 23:10:
- 3 data kopieën (waarvan 1 de productie/live/huidige data mag zijn)
- 2 verschillende opslagmedia (2 SSD & 1 HDD bijv, maar ook 2x SSD en 1x cloud, of 1x SSD en 2x cloud bijv)
- 1 kopie welke offsite (niet op dezelfde locatie als alle andere kopieën) moet zijn.
Mijn huidige backupstrategie heb ik als volgt ontworpen:
/f/image/TWNS8Cm9N9gjBq8Bh8TnIUgJ.png?f=fotoalbum_large)
Sommige diensten bieden opslag met versleuteling aan, hierbij vind ik het zelf altijd belangrijk dat de client om bestanden up te loaden/te synchroniseren wel open-source is, zodat het ook echt geverifieerd alleen versleutelde bestanden upload.
Zelf gebruik ik een Hetzner 1TB storage box voor iets van 3,84 per maand, met Restic als client. Dit is echt een backupprogramma, en niet een bestandsynchronisatie zoals bijv OneDrive/gdrive dat doet. Je zou het naast zo'n cloudplatform ernaast kunnen doen met een makkelijk scriptje (wat je naar mijn mening wel zelf handmatig moet uitvoeren ipv geautomatiseerd).
Cloud storage (zoals OneDrive) is echt al stukken beter dan helemaal niks, maar je bent en blijft altijd kwetsbaar voor dataverlies, en dan is het altijd slimmer om dan maar de 3-2-1 regel te volgen in de meeste gevallen.
[ Voor 6% gewijzigd door Ebbez op 28-08-2024 23:58 ]
Zelf gebruik ik Koofr omdat je daar (nog) voor circa €175 een lifetime 1TB account kan kopen bij stacksocial
En dan voor gevoelige data kun je altijd via Duplicati een encrypted backup laten maken richting een clouddienst.
Koofr heeft zelf ooit gezegd dat ze expres niet aan 0-knowledge encryptie doen, omdat dat altijd betekent dat je de dienst maar moet vertrouwen da dat ook echt zo is. Daar zijn ze nu met vault sourt van van af gestapt blijkbaar, maar de code is wel volledig open source:
En dan voor gevoelige data kun je altijd via Duplicati een encrypted backup laten maken richting een clouddienst.
Koofr heeft zelf ooit gezegd dat ze expres niet aan 0-knowledge encryptie doen, omdat dat altijd betekent dat je de dienst maar moet vertrouwen da dat ook echt zo is. Daar zijn ze nu met vault sourt van van af gestapt blijkbaar, maar de code is wel volledig open source:
Maar goed de encrypted duplicati encrypt je ook lokaal vóór het de cloud in gaat, en werkt dus met al je cloud diensten.Fully open source
Koofr Vault is open source, so you can always check that the code does exactly what is promised - and nothing more. File encryption is performed using NaCl SecretBox, which uses XSalsa20 cipher and Poly1305 for ensuring integrity.
It is compatible with rclone. This means that you can download your encrypted files and decrypt them locally using the rclone command-line tool
Zonder reden zal vast niet.Beun schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 23:36:
[...]
Bedankt! Over pcloud lees ik dus meerdere verhalen op Reddit dat pcloud weleens zonder reden accounts sluit.
Weet wel zeker van niet en het gebeurt daar écht zéér zelden.
En met encryptie ben je echt zelf de enige die deze sleutel bezit en ben je die kwijt ben je ook je data kwijt en kan Pcloud daar zelf ook nooit meer bij, leveren dus ook geen dienst om alsnog je encryptiesleutel terug te halen of je encrypted data.
Daarnaast staat het op servers binnen de EU.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Dus als ik dit goed begrijp zou ik zonder problemen pcloud kunnen nemen?snah001 schreef op zondag 1 september 2024 @ 03:36:
[...]
Weet wel zeker van niet en het gebeurt daar écht zéér zelden.
En met encryptie ben je echt zelf de enige die deze sleutel bezit en ben je die kwijt ben je ook je data kwijt en kan Pcloud daar zelf ook nooit meer bij, leveren dus ook geen dienst om alsnog je encryptiesleutel terug te halen of je encrypted data.
Daarnaast staat het op servers binnen de EU.
Ik gebruik het al 4 jaar tot volle tevredenheid.
Documenten,etc, waar jij dat nodig voor vindt kunnen beveiligd opgeslagen moeten worden op het encrypted gedeelte (extra fee voor nodig) en op het niet encrypte deel de rest en die worden wel automatisch gesynced wat je via de Pcloud applicatie zelf eenmalig kunt instellen.
Daarnaast wordt op je op lokale HD/SSD na opstarten van Pcloud een virtuele schijf (lijkt op een externe schijf) aangemaakt die P:\\ wordt genoemd (neemt geen opslagruimte in op je pc/laptop) waar je direct je bestanden op Pcloud kunt zien.
Dus alles wat je op je normale of externe schijven daar wilt hebben staan gewoon naar die schijf kopiëren.
Encrypted opslag syncen kan met Pcloud zelf niet en daar moet je dan een separate tool voor gebruiken, ik gebruik daar Goodsync voor.
Foto's etc. kun je ook via hun app op je mobiele telefoon automatisch daar laten (unencrypted) opslaan dus heb je Gdrive etc. niet meer nodig.
Zoals gezegd werkt al 4 jaar hier zonder enig probleem, lijkt omslachtig maar is het echt niet,.
Documenten,etc, waar jij dat nodig voor vindt kunnen beveiligd opgeslagen moeten worden op het encrypted gedeelte (extra fee voor nodig) en op het niet encrypte deel de rest en die worden wel automatisch gesynced wat je via de Pcloud applicatie zelf eenmalig kunt instellen.
Daarnaast wordt op je op lokale HD/SSD na opstarten van Pcloud een virtuele schijf (lijkt op een externe schijf) aangemaakt die P:\\ wordt genoemd (neemt geen opslagruimte in op je pc/laptop) waar je direct je bestanden op Pcloud kunt zien.
Dus alles wat je op je normale of externe schijven daar wilt hebben staan gewoon naar die schijf kopiëren.
Encrypted opslag syncen kan met Pcloud zelf niet en daar moet je dan een separate tool voor gebruiken, ik gebruik daar Goodsync voor.
Foto's etc. kun je ook via hun app op je mobiele telefoon automatisch daar laten (unencrypted) opslaan dus heb je Gdrive etc. niet meer nodig.
Zoals gezegd werkt al 4 jaar hier zonder enig probleem, lijkt omslachtig maar is het echt niet,.
Een tijd geleden is mij in dit topic Microsoft 365 Family aangeraden voor goedkoop 6TB. Super fijn!
Via de Pricewatch zie ik dat een licentie te koop is voor 65 euro bij een Nederlandse webshop. Ik weet dat het goedkoper kan via Amazon DE, maar ik heb geen gedoe in gezeur met of het werkt. Dan betaal ik liever iets meer.
Kan ik in theorie dit volgend jaar weer cancellen en opnieuw een goedkopere licentie kopen die ik weer link aan dezelfde emails? Ik wil niet over een jaar weer gezeik hebben met overzetten. Dat moet kunnen toch?
Via de Pricewatch zie ik dat een licentie te koop is voor 65 euro bij een Nederlandse webshop. Ik weet dat het goedkoper kan via Amazon DE, maar ik heb geen gedoe in gezeur met of het werkt. Dan betaal ik liever iets meer.
Kan ik in theorie dit volgend jaar weer cancellen en opnieuw een goedkopere licentie kopen die ik weer link aan dezelfde emails? Ik wil niet over een jaar weer gezeik hebben met overzetten. Dat moet kunnen toch?
Dat doe ik ieder jaar. Ik cancel meteen na activeren. Of automatische verlenging stopzetten in ieder geval. Bestel zelf tot nu toe bij dectdirect. Daarvan weet ik dat het goed werkt.Fuujii schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:28:
Een tijd geleden is mij in dit topic Microsoft 365 Family aangeraden voor goedkoop 6TB. Super fijn!
Microsoft betekent ook dat je data gewoon niet veilig is voor US speurneuzen maar als je daar geen problemen mee hebt is het prima hoor.
En, één "verkeerde" foto en je account kan worden geblokkeerd.snah001 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:22:
Microsoft betekent ook dat je data gewoon niet veilig is voor US speurneuzen maar als je daar geen problemen mee hebt is het prima hoor.
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
Gewoon je backup encrypted wegzetten.snah001 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:22:
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
snah001 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:22:
Hoe moet ik dit opvatten? Gaat dit om strafbare content zoals illegale foto's van minderjarigen waar een algoritme op scant, dat niveau van ongure content? Niet een illegale Hollywoodfilm of game lijkt me?Meubelmaker schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:33:
[...]
En, één "verkeerde" foto en je account kan worden geblokkeerd.
Het gaat bij mij puur om vakantiefotografie en een flinke muziekcollectie (voor eigen gebruik). De muziek bestanden zijn wel deels gedownload en dus niet voor betaald . Bestanden zoals .mp3, .flac, .aiff.
Gaat/kan dit problemen opleveren?
Hoe moet Microsoft uberhaupt het verschil tussen betaalde en illegale content zien? Ik heb enkele tientallen epubs en pdfs waar ik netjes voor betaald heb. Hoe ziet Microsoft of dat legaal verworven of illegaal gekopieerd is? Aangezien Microsoft na een blokkade geen tekst en uitleg geeft zullen veel mensen nooit weten waarom hun account gesloten is en ze hun data kwijt zijn.Fuujii schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:09:
[...]
Niet een illegale Hollywoodfilm of game lijkt me?
Het gaat bij mij puur om vakantiefotografie en een flinke muziekcollectie (voor eigen gebruik). De muziek bestanden zijn wel deels gedownload en dus niet voor betaald . Bestanden zoals .mp3, .flac, .aiff.
Om die reden gebruik ik mijn Microsoft account ook niet meer. Zolang Microsoft niet bereid is om discutabele content gewoon te signaleren, en mij (bijvoorbeeld) 10 dagen de tijd te geven om dat te verwijderen, kan ik zo'n account niet vertrouwen.
Over OneDrive:
Dit is interessant leesvoer:
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBROT:2022:2252
nieuws: Microsoft moet blokkade Nederlands OneDrive-account opheffen van rechter
Merk op dat de uitspraak zegt:
Beter om als je het als backup wil gebruiken het éérst lokaal te encrypten en dan op OneDrive te zetten. Dat kan handig met Duplicati
https://duplicati.com/
Dit is interessant leesvoer:
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBROT:2022:2252
nieuws: Microsoft moet blokkade Nederlands OneDrive-account opheffen van rechter
Merk op dat de uitspraak zegt:
Dus het is een volledig automatisch systeem waar je als eindgebruiker totaal geen inzicht in krijgt. (En dat zal met andere hashes voor volgens Microsoft illegale inhoud identiek zijn)Waarschijnlijk is PhotoDNA getriggerd toen [naam eiseres] haar foto’s die opgeslagen stonden in de Samsung Cloud synchroniseerde met OneDrive. De afbeelding heeft dezelfde hash als een afbeelding in de database, zodat Microsoft er zeker van is dat de afbeelding die is gedetecteerd in het account van [naam eiseres] dezelfde is als de eerder geïdentificeerde afbeelding. Volgens Microsoft is het op grond van de wetgeving van de Verenigde Staten van Amerika (hierna: VS) niet toegestaan om de afbeelding te verstrekken of in het geding te brengen. Het is Microsoft alleen toegestaan om het file path van de afbeelding aan [naam eiseres] te verstrekken, wat zij ook gedaan heeft. Door de ongepaste afbeelding zijn al meer dan 400 accounts wereldwijd geblokkeerd. Dit zegt volgens Microsoft voldoende over het schadelijke karakter van de afbeelding. Het NCMEC geeft geen verklaringen af over de afbeelding. Alleen Microsoft in de VS weet om welke afbeelding het gaat en deze informatie is niet met Microsoft in Ierland gedeeld, aldus Microsoft. Aan Microsoft is dus niet bekend om welke afbeelding het gaat en hoe die afbeelding concreet kan worden omschreven.
Beter om als je het als backup wil gebruiken het éérst lokaal te encrypten en dan op OneDrive te zetten. Dat kan handig met Duplicati
https://duplicati.com/
Een "foute" foto kan al als zodanig gekenmerkt worden als het om je eigen kind gaat waarvan de luier is afgezakt. Gewoon een komisch moment wat je vastlegt en upload.Fuujii schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:09:
[...]
[...]
Hoe moet ik dit opvatten? Gaat dit om strafbare content zoals illegale foto's van minderjarigen waar een algoritme op scant, dat niveau van ongure content? Niet een illegale Hollywoodfilm of game lijkt me?
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
Dag allemaal!
Ik zie even door de bomen het bos niet meer en wellicht kunnen jullie mij helpen.
Ik heb al een flink aantal jaren een aantal externe HDD aan de PC hangen, met daarop een videoarchief van autosport (teruggaande tot 2017).
De laatste tijd (sinds het stukgaan van één van de externe HDD, waarop het archief gelukkig niet stond) begin ik steeds meer het gevoel te krijgen van: wat als de volgende ook stuk gaat? Natuurlijk kan ik alles op meerdere externe HDD zetten, maar toch. Het gaat op dit moment om 6TB aan data, ik verwacht dat dit nog zal oplopen tegen de 10TB.
Ik ben mij eens gaan verdiepen in online opslag en heb daar een aantal vragen over.
1) Ik heb het idee dat er een verschil zit tussen "online backup" en "online cloud storage". De eerste lijkt meer een soort algehele backup van je pc te zijn en de tweede werkt meer als een soort externe HDD. Klopt dat?
2) Ik heb het idee dat "online backup" goedkoper is dan "online cloud storage" als ik zo rondkijk. Ik zie wel grote prijsverschillen. Klopt deze aanname in het algemeen?
3) Kun je bij online backup ook toegang krijgen tot individuele bestanden? Of is dit echt dat je alleen een volledige backup kunt terugzetten van je systeem van een bepaald moment.
4) Bij online cloud storage lees ik dat dit vaak werkt als een soort google drive, waar bestanden continu gesynced worden. Aan de ene kant lijkt me dit handig, maar als het zou werken als externe HDD zou dit ook prettig zijn. Wat zijn jullie ervaringen met syncen?
5) Ik heb op dit moment gekeken naar Livedrive, Jottacloud, Backblaze en Idrive. Ik zie dat het daar meestal gaat over "online backup." Is dit dan wat ik zoek?
6) Last but not least, welke tip voor een site zouden jullie me geven? Als het gaat om snelheid, opslag, encryptie en prijs, dan ga ik voor hoge opslag voor een lage prijs. Snelheid vind ik minder interessant. Encryptie denk ik niet nodig te hebben. Het zijn geen rare of geheime bestanden die erop zullen komen.
Alvast dank voor het meedenken!
Ik zie even door de bomen het bos niet meer en wellicht kunnen jullie mij helpen.
Ik heb al een flink aantal jaren een aantal externe HDD aan de PC hangen, met daarop een videoarchief van autosport (teruggaande tot 2017).
De laatste tijd (sinds het stukgaan van één van de externe HDD, waarop het archief gelukkig niet stond) begin ik steeds meer het gevoel te krijgen van: wat als de volgende ook stuk gaat? Natuurlijk kan ik alles op meerdere externe HDD zetten, maar toch. Het gaat op dit moment om 6TB aan data, ik verwacht dat dit nog zal oplopen tegen de 10TB.
Ik ben mij eens gaan verdiepen in online opslag en heb daar een aantal vragen over.
1) Ik heb het idee dat er een verschil zit tussen "online backup" en "online cloud storage". De eerste lijkt meer een soort algehele backup van je pc te zijn en de tweede werkt meer als een soort externe HDD. Klopt dat?
2) Ik heb het idee dat "online backup" goedkoper is dan "online cloud storage" als ik zo rondkijk. Ik zie wel grote prijsverschillen. Klopt deze aanname in het algemeen?
3) Kun je bij online backup ook toegang krijgen tot individuele bestanden? Of is dit echt dat je alleen een volledige backup kunt terugzetten van je systeem van een bepaald moment.
4) Bij online cloud storage lees ik dat dit vaak werkt als een soort google drive, waar bestanden continu gesynced worden. Aan de ene kant lijkt me dit handig, maar als het zou werken als externe HDD zou dit ook prettig zijn. Wat zijn jullie ervaringen met syncen?
5) Ik heb op dit moment gekeken naar Livedrive, Jottacloud, Backblaze en Idrive. Ik zie dat het daar meestal gaat over "online backup." Is dit dan wat ik zoek?
6) Last but not least, welke tip voor een site zouden jullie me geven? Als het gaat om snelheid, opslag, encryptie en prijs, dan ga ik voor hoge opslag voor een lage prijs. Snelheid vind ik minder interessant. Encryptie denk ik niet nodig te hebben. Het zijn geen rare of geheime bestanden die erop zullen komen.
Alvast dank voor het meedenken!
Ten eerste : 1 backup is geen backup, misschien heb je gehoord van de de 3-2-1 strategie? Hier is een uitleg: https://www.backblaze.com/blog/the-3-2-1-backup-strategy/
Wat betref de grootte: Ik zou me daar niet zo druk over maken, 1 extra HD van 10 TB kost max € 200 (maar je zou eventueel ook een 2e hands Synology pf Qnap kunnen kopen met 2 disks die je mirrort)
Dat is dan dus de 1 en 2 die je daarmee afdekt
Wat betreft de externe (off-site) backup: Daar moeten anderen maar antwoord opgeven, daar heb ik niet zoveel ervaring mee. Ik weet wel van een bijzonder alternatief storj: https://www.storj.io/why-storj
Maar het is eigenlijk ook wel het efficienst denk ik als je dus een NAS hebt met software die automatisch backupt naar je gekozen cloud oplossing
Wat betref de grootte: Ik zou me daar niet zo druk over maken, 1 extra HD van 10 TB kost max € 200 (maar je zou eventueel ook een 2e hands Synology pf Qnap kunnen kopen met 2 disks die je mirrort)
Dat is dan dus de 1 en 2 die je daarmee afdekt
Wat betreft de externe (off-site) backup: Daar moeten anderen maar antwoord opgeven, daar heb ik niet zoveel ervaring mee. Ik weet wel van een bijzonder alternatief storj: https://www.storj.io/why-storj
Maar het is eigenlijk ook wel het efficienst denk ik als je dus een NAS hebt met software die automatisch backupt naar je gekozen cloud oplossing
[ Voor 10% gewijzigd door ronaldvr op 07-10-2024 09:40 ]
Welkom!Qpido80 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:08:
Dag allemaal!
Zeker een goede reden om eens te gaan nadenken over je opslag-/backupstrategie.De laatste tijd (sinds het stukgaan van één van de externe HDD, waarop het archief gelukkig niet stond) begin ik steeds meer het gevoel te krijgen van: wat als de volgende ook stuk gaat? Natuurlijk kan ik alles op meerdere externe HDD zetten, maar toch. Het gaat op dit moment om 6TB aan data, ik verwacht dat dit nog zal oplopen tegen de 10TB.
Zoals Ronald al aangaf is de 3-2-1 backupregel een goede vuistregel om mee te beginnen. Deze vuistregel garandeert je een hogere kans om te slagen in het herstellen/veiligstellen van je bestanden, mocht er 1 van je kopieën kapotgaan.
Ja, alhoewel ik denk dat je bij veel online backups zelf ook kan kiezen welke folders wil backuppen, echter zal de online backup wat meer gelimiteerd zijn in wat je er mee kan doen. Het zal waarschijnlijk grotendeels uploaden zijn, en niet zo vaak downloaden.1) Ik heb het idee dat er een verschil zit tussen "online backup" en "online cloud storage". De eerste lijkt meer een soort algehele backup van je pc te zijn en de tweede werkt meer als een soort externe HDD. Klopt dat?
Bij online cloud storage betaal je ervoor dat die storage altijd met een hoge bandbreedte beschikbaar (en dus snel te downloaden) is. Vaak bieden ze ook clients met sync aan zoals je later ook al aangaf te hebben gezien. Je kan wel bestanden van online backupprogramma's downloaden, maar zover ik online lees zijn de downloadsnelheden dan vaak lager.
Ja om de redenen die ik hierboven al heb genoemd, en mogelijk ook dat ze ervoor kiezen om je data 'koud' op te slaan. Dat wil zeggen: op servers (die uitstaan) met HDD's ipv SSD's, of dat ze er zelfs voor kiezen om uiteindelijk (wanneer je een grens over bent) je bestanden op te slaan op tapes. Online cloud storage providers zijn hebben over het algemeen een hoge beschikbaarheid met snelle up-/downloadsnelheden.2) Ik heb het idee dat "online backup" goedkoper is dan "online cloud storage" als ik zo rondkijk. Ik zie wel grote prijsverschillen. Klopt deze aanname in het algemeen?
Ik houd zelf nooit zo van die "Unlimited" plans, omdat ik niet weet wat ik er van kan verwachten. Het zou zomaar kunnen zijn dat ze ermee ophouden en dat ik dan over moet stappen op een duurder abonnement of dat ze me opeens een hele trage service aanbieden. Dat is waarom ik zelf voor een fixed size abonnement ben gegaan bij Hetzner.
Dit ligt er aan per provider, maar volgens mij zijn bij alle providers die je bij 5) hebt aangedragen er wel mogelijkheden om via een web interface of desktop client de bestanden nog apart te downloaden, echter zou het kunnen zijn dat je een nieuw bestand niet zo makkelijk kan uploaden, en dat dat alleen kan met de computer waar je backups van maakt. (wel gelimiteerd). Dat verschilt wel erg per provider, want ik zag bij Jottacloud dat je eigenlijk onbeperkt aantal computers kon backuppen. Maar ook dat Jottacloud en iDrive wat meer functioneren als online cloud storage (bieden ook synchronisatie aan).3) Kun je bij online backup ook toegang krijgen tot individuele bestanden? Of is dit echt dat je alleen een volledige backup kunt terugzetten van je systeem van een bepaald moment.
Ik gebruik zelf Syncthing om gedecentraliseerd te syncen zonder (opslag) provider. Het is heel fijn, maar ik vind het (voor mezelf) geen 100% veilige backup. Het is beter dan niets, maar alsnog wordt het in de "backupwereld" vaak niet gezien als backup, omdat een fout/corruptie doorgevoerd wordt naar alle synchroniserende computers. Ik beschouw zelf alle synchroniserende apparaten, waaronder providerservers als je bijv met Google Drive werkt, als "1 productiekopie". (Mijn opslag-/backupstrategie: Ebbez in "Het Online Backup Topic" )4) Bij online cloud storage lees ik dat dit vaak werkt als een soort google drive, waar bestanden continu gesynced worden. Aan de ene kant lijkt me dit handig, maar als het zou werken als externe HDD zou dit ook prettig zijn. Wat zijn jullie ervaringen met syncen?
Je zou ook nog kunnen kijken naar "ultra cold storage" abonnementen. Daar weet je dan van tevoren van dat al je bestanden gearchiveerd worden met tapes, wat meestal vrij goedkoop is. Amazon en OVH bieden dit aan zover ik weet.5) Ik heb op dit moment gekeken naar Livedrive, Jottacloud, Backblaze en Idrive. Ik zie dat het daar meestal gaat over "online backup." Is dit dan wat ik zoek?
Zoals eerder/vaker genoemd in dit topic, zou je ook nog kunnen kijken naar Office 365 Family abonnementen. Daar kan je vaak deals van vinden waardoor je voor 45 euro een jaar 6 gebruikers met elk 1 TB (totaal 6TB dus) aan opslag kan krijgen.
Heb deze mooie vergelijkstabel ook nog gevonden:
https://comparisontabl.es/cloud-storage/
Ohja, en er bestaat ook nog een Nederlandse reseller van Jottacloud: LiveSchijf.
Wel belangrijk is het bij Backblaze backup dat je bestanden ook echt op je computer blijven staan, anders ziet Backblaze het als "verwijderde bestanden" en zal die ze ook van hun opslag afhalen na 30 dagen geloof ik. En goed controleren of hun backups hun integriteit blijven behouden. Op TrustPilot zie je vooral dat mensen hun data kwijtgeraakt zijn bij Backblaze omdat Backblaze dus na 30 dagen bestanden verwijdert die ook niet meer op je computer staan.
[ Voor 7% gewijzigd door Ebbez op 07-10-2024 23:40 ]
Ik heb hier Internxt al een paar keer voorbij zien komen als mogelijke Online Backup provider, maar heb nog geen gebruikerservaringen gelezen. Vandaar dat ik mijn eigen ervaringen met Internxt hieronder maar eens deel, misschien heeft iemand er iets aan.
Ik heb een aantal jaren gebruik gemaakt van Jottacloud in Noorwegen met een personal unlimited abonnement. In de praktijk betekent dit een storage ruimte van 5 TB, want daarboven wordt de snelheid gecapped naar (voor mij althans) onbruikbare waarden.
De recente prijsverhogingen van Jottacloud in de afgelopen jaren van €79 naar €99 naar €119 per jaar (en het einde vermoedelijk nog niet in zicht?) hebben mij doen besluiten Jottacloud op te zeggen en te kijken naar een alternatief. Ik was sowieso niet heel erg te spreken over hun desktop app voor Windows.
Het enige dat ik eigenlijk zoek is online opslag, ik hoef verder geen features als photo browsing, collectief kunnen werken aan files, file sharing e.d. Alleen pure opslagruimte.
Mijn wensen waren:
-Minimaal 2 à 3 TB opslagruimte (liever 5 TB voor groei in de komende jaren)
-Hoge up- en download snelheid.
-Servers bij voorkeur in Europa.
-Gunstig geprijsd.
Het Spaanse Internxt kwam aardig in de buurt van mijn wensen, ook al omdat ze 2, 5 en 10 TB lifetime plans bieden. In hoeverre een lifetime plan ook echt lifetime is, is uiteraard nog maar afwachten. Een 5 TB lifetime abonnement kost standaard éénmalig €1900, maar er zijn op internet genoeg coupon codes te vonden via affiliate sites, waarmee je voor éénmalig een dikke €300 klaar bent voor 5 TB opslagruimte. Dat is voor een cloud storage provider de laagste prijs die ik ben tegengekomen (rond de €200 kan ook, maar dan kwam ik op een dubieuze site terecht die ook de betaling via hen wilde laten lopen, en daar ga ik geen credit card gegevens invullen).
Na een korte testperiode met een gratis 1 GB account, heb ik maar de stoute schoenen aangetrokken en heb een lifetime 5 TB abonnement genomen. Binnen drie jaar ben ik dan goedkoper uit dan bij Jottacloud.
Hier mijn bevindingen en opmerkingen:
-Internxt bestaat sinds 2020, en werkt hard aan hun software. Met name in de beginperiode was de kritiek van klanten niet mals, maar de laatste tijd is de software aardig verbeterd. Perfect is het nog niet, maar voor mij is het op dit moment goed bruikbaar.
-Hoewel het een Spaans bedrijf is, zie ik dat het IP adres van de server(s) waarmee contact wordt gemaakt bij OVH in Frankrijk staat.
-Internxt past end-to-end encryptie toe, waarbij de encryptie key alleen bij jou bekend is. Prima, maar dus wel goed bewaren anders ben je al je data kwijt.
-De support van Internxt loopt via Reddit. Beetje raar, maar ze zijn wel redelijk actief op Reddit, al zijn het wel vooral hoera verhalen van Internxt zelf. Ze geven echter wel antwoord op vragen van gebruikers, als is dat bij sommige vragen alleen maar een antwoord als “We werken er hard aan”.
Files up- en downloaden kan op verschillende manieren:
-Via een browser. Niet echt praktisch naar mijn idee, maar het werkt redelijk goed (al zijn er af en toe upload failures). Omdat er end-to-end encryptie wordt toegepast, moet de browser dus ook de encryptie verzorgen, in dit geval via Javascript. Niet echt efficiënt, en met name de upload snelheid fluctueert sterk (pakweg tussen 7 MB/s en 20 MB/s).
-Via een desktop app. Ik heb alleen de Windows versie getest. Werkt redelijk goed, alleen fluctueert ook hier de snelheid enorm. Het grootste probleem is dat de app alleen kan syncen en geen backup kan maken. Files die je verwijdert van je PC worden ook direct verwijderd van hun servers, en er is geen optie om dit te voorkomen. Daarnaast moeten alle files in een Internxt folder geplaatst worden die de app zelf aanmaakt op je C: drive. Je kunt geen files uploaden van een andere folder, drive of een NAS. Voor mij onbruikbaar, al schijnt de laatste versie van de app op dit punt verbeterd te zijn.
-Via een CLI tool. Hiervoor moet je Nodejs plus de CLI tool installeren op je PC. Daarna kan je via de CLI o.a. files up- en downloaden, mappen aanmaken e.d. De CLI tool regelt de encryptie en de transfers.
-Via WebDav. De CLI tool biedt de mogelijkheid om een WebDav server op je PC te activeren. Voor mij de meest interessante optie, omdat dit een gestandariseerd protocol is, wat het mogelijk maakt om 3rd-party WebDav tools te gebruiken. Ik heb dit getest met o.a. WinSCP, Cyberduck en Total Commander met WebDav plugin. WinSCP is erg traag en bij Total Commander zijn de transfersnelheden wisselend. Cyberduck werkt echter erg goed, en ik zie sustained up- en download snelheden van rond de 100 MB/s, wat dicht tegen het maximum van mijn 1 Gbps glasvezelverbinding zit.
De combinatie van WebDav met Cyberduck werkt tot nu toe behoorlijk betrouwbaar en snel, en ik ben hier aardig tevreden over. Alleen grote files zijn een probleem: Internxt geeft aan dat de max file size voor transfers 4 GB is, maar dat geeft vaak foutmeldingen als de transfer bijna compleet is. Reductie van de file size naar 2 GB werkt echter betrouwbaar zonder foutmeldingen.
Omdat de CLI tool helemaal via Nodejs draait, is e.e.a. in principe onafhankelijk van je CPU architectuur, en zou de tool ook op ARM moeten draaien. Ik heb het daarom getest met een Raspberry Pi 4, en dat werkt inderdaad. Dat biedt de mogelijkheid om de Pi als een permanente WevDav server 24/7 in mijn netwerk te laten draaien, waar alle PC’s en laptops dan gebruik van kunnen maken. Leuk voor bijvoorbeeld automatische Duplicati backups.
Nodejs op de Pi is echter langzaam, de transferrates liggen op pakweg 4 tot 5 MB/s. Ik wil ook nog eens een test doen op mijn Synology DS918 met een wat snellere X86 CPU dan de Pi.
Ik wil op termijn mijn Pi (waar nu o.a. Home Assistant, Pi-Hole en camera recording op draaien) vervangen door een N100 systeem. Denk dat de Internxt CLI daar sneller op draait, en dan is het wel interessant om permanent een locale WebDav server in mijn netwerk te hebben.
Samengevat: voor mijn toepassing voldoet Intertnxt behoorlijk goed. Internxt is echter niet voor iedereen, vooral als je meer zoekt dan kale opslag of een simpele plug&play backup oplossing zoekt. En je moet bereid zijn er wat moeite in steken om het goed werkend te krijgen.
Er is overigens wel een mogelijkheid tot file sharing: je kunt via je browser files of folders sharen en delen via een unieke link.
Hmm…langer verhaal geworden dan ik dacht…
Iemand vragen? Shoot!
Ik heb een aantal jaren gebruik gemaakt van Jottacloud in Noorwegen met een personal unlimited abonnement. In de praktijk betekent dit een storage ruimte van 5 TB, want daarboven wordt de snelheid gecapped naar (voor mij althans) onbruikbare waarden.
De recente prijsverhogingen van Jottacloud in de afgelopen jaren van €79 naar €99 naar €119 per jaar (en het einde vermoedelijk nog niet in zicht?) hebben mij doen besluiten Jottacloud op te zeggen en te kijken naar een alternatief. Ik was sowieso niet heel erg te spreken over hun desktop app voor Windows.
Het enige dat ik eigenlijk zoek is online opslag, ik hoef verder geen features als photo browsing, collectief kunnen werken aan files, file sharing e.d. Alleen pure opslagruimte.
Mijn wensen waren:
-Minimaal 2 à 3 TB opslagruimte (liever 5 TB voor groei in de komende jaren)
-Hoge up- en download snelheid.
-Servers bij voorkeur in Europa.
-Gunstig geprijsd.
Het Spaanse Internxt kwam aardig in de buurt van mijn wensen, ook al omdat ze 2, 5 en 10 TB lifetime plans bieden. In hoeverre een lifetime plan ook echt lifetime is, is uiteraard nog maar afwachten. Een 5 TB lifetime abonnement kost standaard éénmalig €1900, maar er zijn op internet genoeg coupon codes te vonden via affiliate sites, waarmee je voor éénmalig een dikke €300 klaar bent voor 5 TB opslagruimte. Dat is voor een cloud storage provider de laagste prijs die ik ben tegengekomen (rond de €200 kan ook, maar dan kwam ik op een dubieuze site terecht die ook de betaling via hen wilde laten lopen, en daar ga ik geen credit card gegevens invullen).
Na een korte testperiode met een gratis 1 GB account, heb ik maar de stoute schoenen aangetrokken en heb een lifetime 5 TB abonnement genomen. Binnen drie jaar ben ik dan goedkoper uit dan bij Jottacloud.
Hier mijn bevindingen en opmerkingen:
-Internxt bestaat sinds 2020, en werkt hard aan hun software. Met name in de beginperiode was de kritiek van klanten niet mals, maar de laatste tijd is de software aardig verbeterd. Perfect is het nog niet, maar voor mij is het op dit moment goed bruikbaar.
-Hoewel het een Spaans bedrijf is, zie ik dat het IP adres van de server(s) waarmee contact wordt gemaakt bij OVH in Frankrijk staat.
-Internxt past end-to-end encryptie toe, waarbij de encryptie key alleen bij jou bekend is. Prima, maar dus wel goed bewaren anders ben je al je data kwijt.
-De support van Internxt loopt via Reddit. Beetje raar, maar ze zijn wel redelijk actief op Reddit, al zijn het wel vooral hoera verhalen van Internxt zelf. Ze geven echter wel antwoord op vragen van gebruikers, als is dat bij sommige vragen alleen maar een antwoord als “We werken er hard aan”.
Files up- en downloaden kan op verschillende manieren:
-Via een browser. Niet echt praktisch naar mijn idee, maar het werkt redelijk goed (al zijn er af en toe upload failures). Omdat er end-to-end encryptie wordt toegepast, moet de browser dus ook de encryptie verzorgen, in dit geval via Javascript. Niet echt efficiënt, en met name de upload snelheid fluctueert sterk (pakweg tussen 7 MB/s en 20 MB/s).
-Via een desktop app. Ik heb alleen de Windows versie getest. Werkt redelijk goed, alleen fluctueert ook hier de snelheid enorm. Het grootste probleem is dat de app alleen kan syncen en geen backup kan maken. Files die je verwijdert van je PC worden ook direct verwijderd van hun servers, en er is geen optie om dit te voorkomen. Daarnaast moeten alle files in een Internxt folder geplaatst worden die de app zelf aanmaakt op je C: drive. Je kunt geen files uploaden van een andere folder, drive of een NAS. Voor mij onbruikbaar, al schijnt de laatste versie van de app op dit punt verbeterd te zijn.
-Via een CLI tool. Hiervoor moet je Nodejs plus de CLI tool installeren op je PC. Daarna kan je via de CLI o.a. files up- en downloaden, mappen aanmaken e.d. De CLI tool regelt de encryptie en de transfers.
-Via WebDav. De CLI tool biedt de mogelijkheid om een WebDav server op je PC te activeren. Voor mij de meest interessante optie, omdat dit een gestandariseerd protocol is, wat het mogelijk maakt om 3rd-party WebDav tools te gebruiken. Ik heb dit getest met o.a. WinSCP, Cyberduck en Total Commander met WebDav plugin. WinSCP is erg traag en bij Total Commander zijn de transfersnelheden wisselend. Cyberduck werkt echter erg goed, en ik zie sustained up- en download snelheden van rond de 100 MB/s, wat dicht tegen het maximum van mijn 1 Gbps glasvezelverbinding zit.
De combinatie van WebDav met Cyberduck werkt tot nu toe behoorlijk betrouwbaar en snel, en ik ben hier aardig tevreden over. Alleen grote files zijn een probleem: Internxt geeft aan dat de max file size voor transfers 4 GB is, maar dat geeft vaak foutmeldingen als de transfer bijna compleet is. Reductie van de file size naar 2 GB werkt echter betrouwbaar zonder foutmeldingen.
Omdat de CLI tool helemaal via Nodejs draait, is e.e.a. in principe onafhankelijk van je CPU architectuur, en zou de tool ook op ARM moeten draaien. Ik heb het daarom getest met een Raspberry Pi 4, en dat werkt inderdaad. Dat biedt de mogelijkheid om de Pi als een permanente WevDav server 24/7 in mijn netwerk te laten draaien, waar alle PC’s en laptops dan gebruik van kunnen maken. Leuk voor bijvoorbeeld automatische Duplicati backups.
Nodejs op de Pi is echter langzaam, de transferrates liggen op pakweg 4 tot 5 MB/s. Ik wil ook nog eens een test doen op mijn Synology DS918 met een wat snellere X86 CPU dan de Pi.
Ik wil op termijn mijn Pi (waar nu o.a. Home Assistant, Pi-Hole en camera recording op draaien) vervangen door een N100 systeem. Denk dat de Internxt CLI daar sneller op draait, en dan is het wel interessant om permanent een locale WebDav server in mijn netwerk te hebben.
Samengevat: voor mijn toepassing voldoet Intertnxt behoorlijk goed. Internxt is echter niet voor iedereen, vooral als je meer zoekt dan kale opslag of een simpele plug&play backup oplossing zoekt. En je moet bereid zijn er wat moeite in steken om het goed werkend te krijgen.
Er is overigens wel een mogelijkheid tot file sharing: je kunt via je browser files of folders sharen en delen via een unieke link.
Hmm…langer verhaal geworden dan ik dacht…
Iemand vragen? Shoot!
Je geeft vervolgens aan dat je WebDAV met Cyberduck gebruikt. In deze opzet is het niet mogelijk dat de gegevens lokaal eerst worden versleuteld, alvorens ze naar de WebDAV-server worden gestuurd. Hoe kan het dan end-to-endencryptie zijn?ReneK schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:47:
Internxt past end-to-end encryptie toe, waarbij de encryptie key alleen bij jou bekend is. Prima, maar dus wel goed bewaren anders ben je al je data kwijt.
De CLI tool heeft een ingebouwde WebDav server: je start daarmee een lokale WebDav serverguillaume schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:02:
[...]
Je geeft vervolgens aan dat je WebDAV met Cyberduck gebruikt. In deze opzet is het niet mogelijk dat de gegevens lokaal eerst worden versleuteld, alvorens ze naar de WebDAV-server worden gestuurd. Hoe kan het dan end-to-endencryptie zijn?
op je eigen PC. Cyberduck kan daarmee direct communiceren.
Alle communicatie verloopt via de CLI tool, die ook de lokale encryptie regelt.
Als je een 3rd-party WebDav client wilt gebruiken, moet dat dus altijd via de CLI client lopen.
Crap, heb ik nou net het stukje waarover ik de vraag stel niét helemaal gelezen? Sorry, da was dom van me.
Ik vind de snelheden wel echt indrukwekkend, dat haal ik echt nooit bij Koofr. Maximaal 5MB/s, tenzij ik een VPN tussen hier en de server zet, dan haal ik tot 37MB/s. Beetje raar dat die routing zo slecht is dat de snelheid er zo door moet inboeten.
Ik vind de snelheden wel echt indrukwekkend, dat haal ik echt nooit bij Koofr. Maximaal 5MB/s, tenzij ik een VPN tussen hier en de server zet, dan haal ik tot 37MB/s. Beetje raar dat die routing zo slecht is dat de snelheid er zo door moet inboeten.
[ Voor 54% gewijzigd door guillaume op 29-10-2024 20:29 ]
Iemand recent toevallig de lifetime deal van Koofr via StackSocial aangeschaft? Zijn er kortingscodes die gebruikt kunnen worden? De 15% code bij het aanmelden voor de nieuwsbrief is niet geldig bij deze deal..
Ik lees dat je het beste via PayPal kan betalen in plaats van CC vanwege de VAT. Ervaringen?
Ik lees dat je het beste via PayPal kan betalen in plaats van CC vanwege de VAT. Ervaringen?
Niet onlangs, maar de volgende caveats:
1: Als je in de EU bestelt moet je 21% BTW afdragen, dus doen alsof je niet in de EU bent scheelt. Dat lukt steeds moeilijker heb ik gemerkt
2: De meeste kortingscodes voor StackSocial werken niet bij Koofr. Héél soms is er een die wel werkt dat is blijven proberen.
3: Alles behalve de 1T|B pakketten is uitverkocht dus dat is de enige die je nog kan kopen.
4: Éérst een Koofr account aanmaken (En dat geeft je nog 10GB extra )
1: Als je in de EU bestelt moet je 21% BTW afdragen, dus doen alsof je niet in de EU bent scheelt. Dat lukt steeds moeilijker heb ik gemerkt
2: De meeste kortingscodes voor StackSocial werken niet bij Koofr. Héél soms is er een die wel werkt dat is blijven proberen.
3: Alles behalve de 1T|B pakketten is uitverkocht dus dat is de enige die je nog kan kopen.
Lijkt inderdaad lastig te worden om een land buiten NL op te geven als CC en Paypal daar geregistreerd zijn. Betaling via Link is ook mogelijk maar daar heb ik geen ervaring mee.ronaldvr schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:37:
Niet onlangs, maar de volgende caveats:
Vandaag in de mail: Koofr price drop naar $119!!
Hoe lang geldig weet ik niet
https://www.stacksocial.c...lifetime-subscription-1tb
[ Voor 34% gewijzigd door ronaldvr op 20-11-2024 14:23 ]
Gisteren aangeschaft en vooralsnog tevreden. Op het moment van schrijven nog een kleine twee dagen geldig! Let op, er komt nog VAT bij. Ik was ongeveer €137 kwijt.ronaldvr schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:23:
Mocht je op een linux machine een backup van/naar koofr willen draaien, dan is rclone handig https://rclone.org/koofr/
Ook hier een tevreden gebruiker van Internxt, voor mij de ideale cloud voor al mijn muziek op te plaatsen.
5TB lifetime gekocht voor 285€, dat is echt een peulschil.
Snelheid is prima, daar had ik bij andere clouddiensten wel eens klachten over...
5TB lifetime gekocht voor 285€, dat is echt een peulschil.
Snelheid is prima, daar had ik bij andere clouddiensten wel eens klachten over...
[ Voor 0% gewijzigd door Scooterguy op 27-11-2024 21:41 . Reden: typo... ]
Dat is niet eens zoveel duurder dan 4 jaar geleden. Toen black friday deal van $102 (1TB lifetime). $25/jaar inmiddels, prima deal (maar ik hoop dat ik het nog vele jaren kan blijven gebruiken natuurlijkronaldvr schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:23:
Alleen jammer dat je niet kan stacken. Zit weliswaar nu nog op 70% usage, maar upgraden naar 2,5TB (enige andere plan dat je kan selecteren vanuit bestaand account kost meteen 362 euro voor die 1,5TB extra)
[ Voor 17% gewijzigd door sverzijl op 27-11-2024 23:20 ]
Lifetime is wel tricky, je weet natuurlijk nooit wanneer ze er mee stoppen.
Of de voorwaarden veranderen en opeens een aangepaste versie van iets doen... en lifetime toch niet meer is. Helaas bij software al regelmatig meegemaakt. Er zijn niet echt garanties denk ik.fce773febc139c7 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 08:01:
Lifetime is wel tricky, je weet natuurlijk nooit wanneer ze er mee stoppen.
Het is een gokje natuurlijk. Maar 100 euro is nou ook weer niet zoveel dat je je er echt een buil aan kunt vallen. En inmiddels dus al 4 jaar voor dit bedrag.
Mja misschien dan rekenen met een verwachting van 5 jaar
Precies, kijk maar eens naar de belofte van Stack-IP destijds.hemiparo schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 08:17:
[...]
Of de voorwaarden veranderen en opeens een aangepaste versie van iets doen... en lifetime toch niet meer is. Helaas bij software al regelmatig meegemaakt. Er zijn niet echt garanties denk ik.
Ik heb koofr lifetime nu al een tijd. Probeerde zo even te kijken hoelang, maar kan het niet vinden.
Ik dacht al een paar jaar.
Tot nu toe geen gezeur.
Maar het is niet mijn enige opslag, naast cloud ook andere methoden.
Dus als het te gek wordt, zie ik wel weer.
Ik dacht al een paar jaar.
Tot nu toe geen gezeur.
Maar het is niet mijn enige opslag, naast cloud ook andere methoden.
Dus als het te gek wordt, zie ik wel weer.
De naam koofr alleen al suggereert dat het niet lang blijft leven, maar misschien word ik gewoon oud
Ik denk niet dat vooroordelen over een goedkope manier van reclame maken (een stel lifetime licenses ter bestikking stellen) of zelfs over een naam nuttig zijn.fce773febc139c7 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 17:25:
De naam koofr alleen al suggereert dat het niet lang blijft leven, maar misschien word ik gewoon oud
Koofr bestaat inmiddels al bijna 12 jaar en blijft op een gezond tempo nieuwe daadwerkelijk nuttige features toevoegen.
Ik vind het wel bijzonder dat je voor hulp op reddit moet zijn. Op de mobiel van mijn vrouw werkte het nogal belabberd. Maar dan wordt je naar reddit verwezen. Alleen had ik geen account, maar als nieuwe member heb je geen "karma" en kan je naar heel beperkt topics openen... Bovendien wordt je topic als je even niet oplet ook nog hidden... 🫥
If you ever need any help you can always look here or write to us at support@koofr.net. Or even better, follow us on Twitter @koofrnet or join us on Reddit /r/koofrnet for tips and support.jwbokx schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:17:
Ik vind het wel bijzonder dat je voor hulp op reddit moet zijn. Op de mobiel van mijn vrouw werkte het nogal belabberd. Maar dan wordt je naar reddit verwezen. Alleen had ik geen account, maar als nieuwe member heb je geen "karma" en kan je naar heel beperkt topics openen... Bovendien wordt je topic als je even niet oplet ook nog hidden... 🫥
Have fun!
Daar heb ik een beetje van geleerd en toch maar een goede NAS aangeschaft...snah001 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:53:
[...]
Precies, kijk maar eens naar de belofte van Stack-IP destijds.
Het is geen ramp als een cloud dienst verdwijnt, ik moet dan snel een andere zoeken en hopen dat mijn eigen opslag net die weken niet kapot gaat
En dan heb je ook nog aanbieders zoals Jottacloud, er staat ergens nog een post van mij van jaren terug die gewoon bestanden kwijt geraakt zijn en niet meer konden leveren. In mijn geval wederom een redundante backup, maar het zal je maar gebeuren
Toch heb ik Koofr nu al een paar jaar. Tijd geleden aangeschaft middels een Lifetime aanbieding. In het achterhoofd wel dat ik maar zou moeten zien hoe lang het daadwerkelijk blijft. Maar vooralsnog nog altijd niet ontevreden. Desondanks speel ik nog wel met de gedachten van een NAS.fce773febc139c7 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 17:25:
[ Voor 6% gewijzigd door 13art op 08-12-2024 09:42 ]
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Een NAS thuis voor backups is leuk en aardig, maar dan alsnog verstandig een backup buitenshuis regelen voor het geval bijv. je huis afbrand.hemiparo schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:46:
[...]
Daar heb ik een beetje van geleerd en toch maar een goede NAS aangeschaft...
1 backup = geen backup.
Klopt! Die heb ik ooksverzijl schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:51:
[...]
Een NAS thuis voor backups is leuk en aardig, maar dan alsnog verstandig een backup buitenshuis regelen voor het geval bijv. je huis afbrand.
Heel bijzonder, en weet niet of het goed gaat...
Ik kijk ook de adventkalenders altijd even.
Staat er een gratis licentie op heise.de
https://www.heise.de/download/blog/2024-Tuerchen-9-10176889
Alles ingevuld op de infomaniak site, maar even gekeken wat de kDrive team zou gaan kosten.
Voor 3 jaar aangeklikt, en uiteindelijk de code ingevuld.
Krijg ik 3 jaar gratis!
Is dus alleen vandaag, maar ben benieuwd of we reactie komt....
Alles ingevuld op de infomaniak site, maar even gekeken wat de kDrive team zou gaan kosten.
Krijg ik 3 jaar gratis!
Thanks!! Ben al een tijdje klant bij Infomaniak met oa e-mail/ksuite en idd ook K-drive. Goed over te spreken.jwbokx schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:22:
Heel bijzonder, en weet niet of het goed gaat...
Krijg ik 3 jaar gratis!
Net K-drive voor 3 jaar (gratis) besteld.
Dat is een mooie! Leuk om zo'n bestelling in te vullen en op het einde je bedrag naar 0 euro te zien wijzigen
Hier ook gelukt, bedankt.jwbokx schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:22:
Ik zag ook nog een lifetime aanbieding voor 2 TB bij Internxt voorbijkomen. Niet slecht voor 162 euro.
Via Stacksocial kun je lifetime 5 TB voor $220 aanschaffen.
[ Voor 9% gewijzigd door gerritjan op 09-12-2024 13:32 ]
Mij is het ook gelukt om drie jaar voor 0 euro te bestellen.
Alleen zie ik op het dashboard in Kdrive staan "Verloopt op 9 december 2025"
Bij mij staat "Länge: 36 monaten". Op de proforma factuur: "bis zum 08.12.27".D.I.N.G schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:22:
Mij is het ook gelukt om drie jaar voor 0 euro te bestellen.
Ja ik zie het nu ook op de proforma factuur en in het dashboard.
Nou ja ik zie het wel tegen die tijd...
Nou ja ik zie het wel tegen die tijd...
Een jaar is ook al leuk, maar drie jaar zou beter zijn
Het is zo te zien voor 1 jaar. (Ook al kon je 3 jaar selecteren in korting voor 3 jaar krijgen, dat zal een foutje zijn geweest:)
Einschränkungen: Auf 8.000 Lizenzen beschränkt. Sobald die 8.000 Lizenzen vergeben sind, ist das Angebot nicht länger erhältlich. Hier lohnt es sich also, schnell zu sein. Die Lizenz ist 1 Jahr lauffähig.
Ook raar dat ze niet zo snel door die 8000 heen zijn dat het al op is
Nog Crashplan gebruikers hier ? Sinds enkele maanden is mijn upload snelheid gewoon absurd laag geworden. Ik had ongeveer 10TB staan omdat ik ook een backup van mijn lokale backups neem. Die heb ik nu weggehaald, maar dat helpt niet. Ik heb nu minder dan 1TB maar nog een kleine 300GB te uploaden en krijg te lezen dat dit maar eventjes 7 maand (!) gaat duren.
Ik heb wel deze gevonden: https://support.crashplan...match-available-bandwidth . Dus blijkbaar cappen ze al een tijdje de upload, want vroeger had ik tussen de 4 en 10 Mbps. 10GB in 1 dag (ong. 1Mbps) is natuurlijk al belachelijk weinig, maar met wat ik nu gerapporteerd krijg zit ik aan 0.15Mbps of zoiets.
Ik heb wel deze gevonden: https://support.crashplan...match-available-bandwidth . Dus blijkbaar cappen ze al een tijdje de upload, want vroeger had ik tussen de 4 en 10 Mbps. 10GB in 1 dag (ong. 1Mbps) is natuurlijk al belachelijk weinig, maar met wat ik nu gerapporteerd krijg zit ik aan 0.15Mbps of zoiets.
Update. Ik had nog het oude Crashplan SMB, wat niet meer verkocht wordt. Het equivalent is nu Crashplan Pro, dat bovendien $2 per maand goedkoper is. Een beetje pissed dat ze dat niet actief laten weten hebben. Betaalde dus al een tijd $2 teveel eigenlijk.Twixie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:13:
Nog Crashplan gebruikers hier ?
Ik krijg nu nog 3 maand gratis SMB om me ook toe te laten te migreren naar Pro waar ik een trial voor gestart heb. Nadeel is wel dat ze je data niet kunnen migreren, en je dus met een volledig nieuwe set begint. Al heeft dat ook wel voordelen, bvb mijn data zal nu in een EU ipv US datacenter staan.
En waar het in eerste instantie om te doen was: de snelheid is nu wel weer goed. Backup is gisteren begonnen en zit aan een average upload van 15Mbps. Valt natuurlijk nog af te wachten of ik dat blijf halen eens mijn backup set de TBs aan het aantikken is.
Ook wat alternatieven bekeken, maar het enige dat ik vond dat qua volume ook Unlimited is, en betaalbaar, is Backblaze maar die laat niet toe network shares te backuppen, waardoor ik niet ook mijn NAS kan backuppen. Ook heeft Backblaze max 90d versions (al is het gratis up te graden naar 1 jaar) terwijl dat bij Crashplan ook Unlimited is (en ja, heb ooit nog een file versie van meer dan een jaar terug moeten restoren).
Hallo
Tot voor kort dacht ik als gebruiker van iCloud dat ik safe was wat betreft mijn data. Alles stond zogezegd in de cloud... Na het een en ander gelezen te hebben kan ik het niet fouter voor hebben.
Ik ben op zoek naar een manier om op geregelde tijdstippen backups te maken van mijn Mac. Ik had gedacht aan een online backupservice zoals Backblaze. Maar ik weet niet hoe deze aanbieder zich verhoudt tot andere aanbieders zoals Crashplan e.a. Er zijn er ook zo veel dat het moeilijk is om te weten welke nu betrouwbaar zijn en welke niet.
Dankzij de link van jwbokx heb ik bij Infomaniak een kDrive voor 3 jaar gratis. Maar kan ik deze gebruiken als cloud backup?
Daarnaast heb ik nog een Synology NAS (DS214play) staan. Deze zou ik in principe buitenshuis kunnen plaatsen en hiernaar backuppen. Maar hoe bedrijfszeker is dat?
Ik wil dat de data die ik naar de cloud verstuur versleuteld wordt. Het liefst staat deze ook in de EU.
Backblaze heeft eigen software en dat vind ik wel gemakkelijk. Hierdoor moet ik niet zelf beginnen klooien met versleuteling. Ik zou ook niet weten hoe ik er aan moet beginnen.
Wat zijn jullie ervaringen en welke raden jullie aan?
Bedankt!
Tot voor kort dacht ik als gebruiker van iCloud dat ik safe was wat betreft mijn data. Alles stond zogezegd in de cloud... Na het een en ander gelezen te hebben kan ik het niet fouter voor hebben.
Ik ben op zoek naar een manier om op geregelde tijdstippen backups te maken van mijn Mac. Ik had gedacht aan een online backupservice zoals Backblaze. Maar ik weet niet hoe deze aanbieder zich verhoudt tot andere aanbieders zoals Crashplan e.a. Er zijn er ook zo veel dat het moeilijk is om te weten welke nu betrouwbaar zijn en welke niet.
Dankzij de link van jwbokx heb ik bij Infomaniak een kDrive voor 3 jaar gratis. Maar kan ik deze gebruiken als cloud backup?
Daarnaast heb ik nog een Synology NAS (DS214play) staan. Deze zou ik in principe buitenshuis kunnen plaatsen en hiernaar backuppen. Maar hoe bedrijfszeker is dat?
Ik wil dat de data die ik naar de cloud verstuur versleuteld wordt. Het liefst staat deze ook in de EU.
Backblaze heeft eigen software en dat vind ik wel gemakkelijk. Hierdoor moet ik niet zelf beginnen klooien met versleuteling. Ik zou ook niet weten hoe ik er aan moet beginnen.
Bedankt!
De 214play wordt in ieder geval niet lang meer gesupport en krijgt dan dus geen security updates meer: https://kb.synology.com/e...tware_Life_Cycle_Policy/2
Dus dat zou ik niet direct doen als je die aan het publieke internet gaat hangen...
Dus dat zou ik niet direct doen als je die aan het publieke internet gaat hangen...
Ik heb jaren Backblaze gebruikt en ik vond het supermakkelijk. Wel zijn er bepaalde bestanden die uitgesloten zijn van backups (bv .iso) maar je kan die lijst zelf inkorten. Grootste nadeel is de prijs maar voor de rest vind ik het een dikke aanrader. Het is de meest set-and-forget oplossing die ik ken.Tomovich schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:22:
Hallo
Bedankt!
Ik ben er weg vanwege de prijs. En het is closed source dus je moet ze op hun blauwe ogen vertrouwen wat betreft encryptie. Er is een datacenter in de EU maar ja het blijft een Amerikaans bedrijf.
De meeste andere backup oplossingen die ik ken vereisen dat je zelf opgeeft wat er dan gebackupt moet worden. Dus dat is minder makkelijk maar wel doenbaar.
Ben nu over op https://duplicacy.com/ in combinatie met een eigen lokale server en Backblaze B2 maar dat is meer gepruts.
@Tomovich Ik gebruik nu voor het 3e jaar Backblaze personal EU (Amsterdam). Itt tot @Kalentum vind ik de prijs het grootste voordeel. Ik heb niets gevonden dat zo simpel werkt en waar ik mijn (1 Windows systeem) onbeperkt kan opslaan met 1 jaar historie (langer tegen extra kosten).
Backup loopt normaliter altijd mee in de achtergrond, meestal staan nieuwere versies van bestanden binnen een uur op de backup. Alleen initieel backuppen van TB's kan heel lang duren (dagen of meer). Het is echt een backup service en GEEN pseude schijf/cloud opslag.
Ik heb er nu 26TB aan data staan volgens hun opgave. Voor versleuteling geef je een key op, nadeel is dat je die key bij recovery op hun website/in de app moet ingeven om iets terug te halen. Het grooste dat ik heb terug gehaald was ongeveer 100GB via de online methode (wacht een uurtje tot er een zip bestand klaar staat en dan download). Volgens mij is er een maximum aan online downloads maar opsplitsen in meerdere brokken kan natuurlijk altijd.
Beginnen? Proefmaand starten, app installeren en zien wat je ervan vind. Probeer ook recovery uit.... NB: Bij starten/registreren DUIDELIJK kiezen voor datacentrum EU/Amsterdam.
Backup loopt normaliter altijd mee in de achtergrond, meestal staan nieuwere versies van bestanden binnen een uur op de backup. Alleen initieel backuppen van TB's kan heel lang duren (dagen of meer). Het is echt een backup service en GEEN pseude schijf/cloud opslag.
Ik heb er nu 26TB aan data staan volgens hun opgave. Voor versleuteling geef je een key op, nadeel is dat je die key bij recovery op hun website/in de app moet ingeven om iets terug te halen. Het grooste dat ik heb terug gehaald was ongeveer 100GB via de online methode (wacht een uurtje tot er een zip bestand klaar staat en dan download). Volgens mij is er een maximum aan online downloads maar opsplitsen in meerdere brokken kan natuurlijk altijd.
Beginnen? Proefmaand starten, app installeren en zien wat je ervan vind. Probeer ook recovery uit.... NB: Bij starten/registreren DUIDELIJK kiezen voor datacentrum EU/Amsterdam.
hmm ja voor 26 TB is dat best een goede deal.DjoeC schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:40:
@Tomovich Ik gebruik nu voor het 3e jaar Backblaze personal EU (Amsterdam). Itt tot @Kalentum vind ik de prijs het grootste voordeel. Ik heb niets gevonden dat zo simpel werkt en waar ik mijn (1 Windows systeem) onbeperkt kan opslaan met 1 jaar historie (langer tegen extra kosten).
Ik heb zelf een pc met 2 TB en vond backblaze te duur geworden. Overgestapt naar pcloud met lifetime abbo, via duplicati.
Ja, wel wat omslachtiger, backblaze was makkelijker. maar prijsverschil is enorm, afhankelijk van wat daadwerkelijk 'lifetime' blijkt te zijn.
@Tomovich Kleine aanvulling: Er zijn bepaalde systeem folders die NIET door Backblaze worden meegenomen zoals (onder Windows): Windows, Program Files, Recycle Bin, en nog een aantal. Voor mij niet belangrijk omdat ik toch dagelijks m'n syteemschijf (en belangrijke datafolders) backup. Omdat die backup (ook) op een backup schijf in het systeem blijft gaat deze backup wel naar Backblaze. Ik vermoed dat hun uitgangspunt is dat je je systeemfiles en proggies zelf kunt herstellen.
Check, 26 TBDjoeC schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:40:
Bij mij gaat het om nog geen 500 Gb maar wel van 2 computers.
Tja, bij Backblaze kun je natuurlijk creatief opslaan: Backups van Linux naar Windows overhevelen, paar dagen bewaren, kopie staat op BB, daarna verwijderen - blijven daar nog een jaar staan. Externe schijven koppelen, na backup weer loskoppelen. Beetje creatief zijn... Mijn eigen backups bewaar ikzelf een paar maanden (full backups), 6 weken (incremental) en 14 dagen (differential). Backblaze bewaart ze allemaal een jaar lang voor mij EN het valt allemaal binnen de voorwaarden. Ik krijg zelfs seintjes als de externe schijven 7/14/21/28/30 dagen niet gebackupd zijn.Kalentum schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:15:
[...]
Check, 26 TB![]()
Bij mij gaat het om nog geen 500 Gb maar wel van 2 computers.
Linux doen ze onder deze service niet, vast om geen grote NASjes te gaan backuppen.....
Op de site van Backblaze lees ik:
Hoe moet ik dit lezen? Worden bestanden ouder dan 30 dagen dan verwijderd (als er niet extra bijbetaald wordt)?Extended version history
Restore old versions up to 30 days, one year, or forever.
Nee, oudere versies van bestanden worden na 30 dagen verwijderd. De meest recente versie blijft beschikbaar.Tomovich schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:44:
Op de site van Backblaze lees ik:
[...]
Hoe moet ik dit lezen? Worden bestanden ouder dan 30 dagen dan verwijderd (als er niet extra bijbetaald wordt)?
Oorspronkelijk was Backblaze 30 dagen, voor een vast bedrag extra 1 jaar, langer een bedrag per GB. Tegenwoordig is een jaar de standaard, maar ik zal morgen even verifiëren dat oude, verwijderde bestanden inderdaad terug te halen zijn. Ik meen dat al eens gedaan te hebben maar heb (gelukkig) vrij weinig restores nodig.....
<aanvulling> Ik schrok van het bericht van @guillaume en heb dus maar meteen gechecked. Bestanden die in het laatste jaar verwijderd zijn staan nog netjes in de backup bij Backblaze.
En de text op hun site:
<aanvulling> Ik schrok van het bericht van @guillaume en heb dus maar meteen gechecked. Bestanden die in het laatste jaar verwijderd zijn staan nog netjes in de backup bij Backblaze.
En de text op hun site:
Ahh, ik zie de verwarring op dezelfde pagina:
Je moet dus wel zelf actie ondernemen voor de 1 jaar, maar dat kost geen geld.1 year
Enable for free
You can restore older versions or deleted files for one year.
[ Voor 54% gewijzigd door DjoeC op 13-01-2025 23:11 ]
Tsja. Crashplan Pro werkt wel, maar ze maken het steeds moeilijker als je wat meer wijzigende data per dag hebt. Ik heb soms zoveel dat Crashplan weken achter gaat lopen, en dus de hele dag loopt te backuppen met de snelheid van een slak.Twixie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:06:
[...]
Ook wat alternatieven bekeken, maar het enige dat ik vond dat qua volume ook Unlimited is, en betaalbaar, is Backblaze maar die laat niet toe network shares te backuppen, waardoor ik niet ook mijn NAS kan backuppen. Ook heeft Backblaze max 90d versions (al is het gratis up te graden naar 1 jaar) terwijl dat bij Crashplan ook Unlimited is (en ja, heb ooit nog een file versie van meer dan een jaar terug moeten restoren).
Ik heb wel eens zitten nadenken om voor het bedrag dat Crashplan per jaar kost, om met Black Friday 2x een Office365 Family licentie te kopen (die zijn dan ca €55 per jaar): dan heb ik 2x6TB opslag. Kan ik zelfs nog redundant backups maken (naar beide plannen).
Je hebt alleen wat emailadressen nodig en je moet de backups naar 1TB gaan partitioneren, maar je krijgt dan met Kopia of Duplicati wel gewoon rond de 10MB/sec upload en 20MB/sec download is mijn ervaring
Die 10GB die je bij Crashplan per dag krijgt heb je dan zo klaar!
Je hebt dan ook geen enkele beperking meer op het type bestand. Alles is ook ge-encrypt, en ik dacht dat Kopia ook een add-only mode heeft ofzo, zodat ook crypto malware niet je hele backup kan lopen verkloten.
Ik gebruik nu nog Duplicati, maar ben dus naar Kopia aan het kijken:
- Zowel Windows als Linux
- Zowel GUI als CLI als webserver met GUI
- Snapshots zijn te mounten als leesbare mappen, dus lekker makkelijk browsen en restoren
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ik weet niet wat je bedoelt met 'ze maken het steeds moeilijker'. Versioning is hetzelfde als wat het altijd geweest is. Enige wijziging is dat enkele jaren geleden met het SMB Product retentie voor deleted files gewijzigd is naar 90d. Als je hoger instelt, verandert het vanzelf naar 90d.Mars Warrior schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:03:
[...]
Tsja. Crashplan Pro werkt wel, maar ze maken het steeds moeilijker als je wat meer wijzigende data per dag hebt. Ik heb soms zoveel dat Crashplan weken achter gaat lopen, en dus de hele dag loopt te backuppen met de snelheid van een slak.
Het vreemde is dat ik nu met Pro die limitatie niet lijk te hebben. Toch althans niet in de configuratie. Meer zelfs, de default is 'forever'. Ik ga nu wel eens testen of het ook daadwerkelijk zo is.
Dat snelheid ineens laag is, is natuurlijk wel een probleem, zoals ik hierboven 2 weken geleden of zo ook aanhaalde...
Het is niet 'die je krijgt'. Ze beweren zelf op Reddit helemaal niet te cappen. Waarom ze dan die 10GB aangeven in een artikel op hun site, is me een raadsel. Het hangt gewoon enorm af van hoeveel bandbreedte door andere klanten gebruikt wordt. Nu ik met Pro in Dublin zit, lijkt het alleszins een pak beter.Die 10GB die je bij Crashplan per dag krijgt heb je dan zo klaar!
Ik ben 7d geleden begonnen en heb nu ruim 700GB gebackupt.
Heb ook al aan iets gelijkaardig zitten denken, maar blijft natuurlijk wel een heel gedoe als je zelf ook je hele backup strategie moet gaan zitten partitioneren in stukken van max 1TB.Ik heb wel eens zitten nadenken om voor het bedrag dat Crashplan per jaar kost, om met Black Friday 2x een Office365 Family licentie te kopen (die zijn dan ca €55 per jaar): dan heb ik 2x6TB opslag. Kan ik zelfs nog redundant backups maken (naar beide plannen).
Een nieuw nadeel van CrashPlan Pro is wel dat zij je encryptie-key bijhouden. PEK is voorbehouden aan CrashPlan Enterprise. Daar heb ik toch niet bepaald een goed gevoel bij.
En verder blijft het grootste nadeel van CrashPlan nog altijd hun Java-based client die traag en resource verslindend is.
Hoe kom jij eigenlijk aan 26TB voor 1 Windows Systeem ? Of heb je daar enkele gigantische USB schijven aan hangen of zoDjoeC schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:40:
waar ik mijn (1 Windows systeem) onbeperkt kan opslaan met 1 jaar historie (langer tegen extra kosten).
...
Ik heb er nu 26TB aan data staan volgens hun opgave.
Moeilijker in de zin van: bestanden uitsluiten. Mappen direct verwijderen als je een map uit de backupset haalt, verplicht verwijderen na 90dagen (ja je kunt in de console anders instellen, maar CP op mijn server blijft gewoon op 90d hangen hoor!)Twixie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:40:
[...]
Ik weet niet wat je bedoelt met 'ze maken het steeds moeilijker'. Versioning is hetzelfde als wat het altijd geweest is. Enige wijziging is dat enkele jaren geleden met het SMB Product retentie voor deleted files gewijzigd is naar 90d. Als je hoger instelt, verandert het vanzelf naar 90d.
Het vreemde is dat ik nu met Pro die limitatie niet lijk te hebben. Toch althans niet in de configuratie. Meer zelfs, de default is 'forever'. Ik ga nu wel eens testen of het ook daadwerkelijk zo is.
Initiele backups gaan vaak snel. Maar daarna met dedup en housekeeping wordt het soms traag als dikke stront.Dat snelheid ineens laag is, is natuurlijk wel een probleem, zoals ik hierboven 2 weken geleden of zo ook aanhaalde...
Het is niet 'die je krijgt'. Ze beweren zelf op Reddit helemaal niet te cappen. Waarom ze dan die 10GB aangeven in een artikel op hun site, is me een raadsel. Het hangt gewoon enorm af van hoeveel bandbreedte door andere klanten gebruikt wordt. Nu ik met Pro in Dublin zit, lijkt het alleszins een pak beter.
Ik ben 7d geleden begonnen en heb nu ruim 700GB gebackupt.
Ik heb nu ook al alles in verschillende backup-sets zitten. Daarmee kan ik prioriteren en ook zien waar het probleem zit als backups maar blijven draaien. Voor mij zou het dus niet heel veel problemen geven als ik datzelfde moet doen op een andere manier (max 1TB dan). Het voordeel is dan dat het echt encrypted is, en gewoon tempo. In plaats van dagen zijn zaken dan binnen 10 minuten klaar.Heb ook al aan iets gelijkaardig zitten denken, maar blijft natuurlijk wel een heel gedoe als je zelf ook je hele backup strategie moet gaan zitten partitioneren in stukken van max 1TB.
Een nieuw nadeel van CrashPlan Pro is wel dat zij je encryptie-key bijhouden. PEK is voorbehouden aan CrashPlan Enterprise. Daar heb ik toch niet bepaald een goed gevoel bij.
Al die uren dat Crashplan staat te backuppen kost namelijk ook kWh's... Crashplan is op mijn server de allergrootste CPU verslinder die er is. En dan heb ik het over 40 containers die draaien...
Yep, je moet afhankelijk van je backup omvang de juiste memory limieten opgeven, en de docker container op mijn server is soms helemaal van slag en pakt dan 30GB RAM. En dat voor een backup programma!En verder blijft het grootste nadeel van CrashPlan nog altijd hun Java-based client die traag en resource verslindend is.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Niet zo moeilijk, ik houdt graag de dingen in eigen beheer. Er draait hier een Raspi als (mini)NAS, maar eigenlijk staat alles al sinds de Apple IIe de deur uit is op Windows en dat bevalt prima. Die schijven zijn niet zo "gigantisch", wel wacht ik met smart tot de 20+TB schijven eens een beetje in prijs gaan dalen - probleem: Ik heb voor permanente opslag minimaal 3 stuks nodig: 2x in de kast (Raid-1 of equivalent) & een externe backup naast backup naar de cloud. Zie het maar als risicomijdend. Ik kom van 11x2TB intern in Raid-6 met hot spares (en een paar losse schijven) maar met de toename van capaciteit per schijf is Raid-6 te risicovol geworden.Twixie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:51:
[...]
Hoe kom jij eigenlijk aan 26TB voor 1 Windows Systeem ? Of heb je daar enkele gigantische USB schijven aan hangen of zo
Mijn PC heeft nu bruto ~36GB aan boord. Zo groot is het allemaal niet.....
<aanvulling>
Om de voortgang van backups te kunnen controleren gebruik ik een geschedulde .bat file met:
echo %DATE%%TIME% > today.txt
Bestand today.txt komt elke 6 uur in de root van elke harde schijf, inclusief de externe HD's zodra die online komen. Op die manier kan ik in het Backblaze restore menu altijd zien of een schijf "recent" is meegenomen in de backup run.
Ja, beetje paranoide misschien maar been there, seen that, done that.......
[ Voor 21% gewijzigd door DjoeC op 14-01-2025 12:00 ]
Dus: bestanden die je op je pc verwijderd worden 30 dagen na verwijderen op de pc ook uit de backup bij Backblaze verwijderd? Zo is het?guillaume schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:19:
[...]
Nee, oudere versies van bestanden worden na 30 dagen verwijderd. De meest recente versie blijft beschikbaar.
Je kan dus na het verwijderen van een lokaal bestand nog 30 dagen deze recoveren uit de backup bij Backblaze?
Ik heb geen Backblaze, maar dat lijkt me inderdaad het geval. Zoals anderen hier aangeven, kun je deze periode gratis aanpassen van 30 dagen naar 1 jaar.Tomovich schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:56:
[...]
Dus: bestanden die je op je pc verwijderd worden 30 dagen na verwijderen op de pc ook uit de backup bij Backblaze verwijderd? Zo is het?
Je kan dus na het verwijderen van een lokaal bestand nog 30 dagen deze recoveren uit de backup bij Backblaze?
Neen. Je hebt bij BB standaard een abbo met 1 jaar bewaartermijn MAAR je moet die 1 jaar wel activeren in je account. Dan heb je tot 1 jaar NA verwijdering toegang tot dat bestand. Ik heb nog bestanden uit 2023 die begin 2024 automatisch van mijn PC verwijderd zijn.Tomovich schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:56:
[...]
Dus: bestanden die je op je pc verwijderd worden 30 dagen na verwijderen op de pc ook uit de backup bij Backblaze verwijderd? Zo is het?
Aanvulling (reactie op @guillaume ) Als je het 1 jaar NIET activeert zijn verwijderde bestanden uiteraard wel na 30 dagen weg.
[ Voor 9% gewijzigd door DjoeC op 19-01-2025 14:02 ]
Dus niet "neen", maar "ja, tenzij..."DjoeC schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:01:
[...]
Neen. Je hebt bij BB standaard een abbo met 1 jaar bewaartermijn MAAR je moet die 1 jaar wel activeren in je account. Dan heb je tot 1 jaar NA verwijdering toegang tot dat bestand. Ik heb nog bestanden uit 2023 die begin 2024 automatisch van mijn PC verwijderd zijn.
Aanvulling (reactie op @guillaume ) Als je het 1 jaar NIET activeert zijn verwijderde bestanden uiteraard wel na 30 dagen weg.
Ik zou mijn gegevens (vooral foto's en video's) graag wat veiliger willen opbergen.
Momenteel heb ik ze staan op een primaire schijf op mijn PC en een backup ervan op een externe HDD.
Graag zou ik hier een 3e backup in de cloud aan willen toevoegen.
Google Foto's heeft me erg teleurgesteld recent. Nadat ik al mijn foto's downloadde kreeg ik een ondoorzichtig pakket binnen met allerlei json bestandjes erbij. Voortaan download ik ze zelf via Photosync naar mijn PC, dan blijft de metadata tenminste bewaard in de JPG zelf.
Afijn, geen Google Foto's dus.
Andere eisen zijn:
1) Geen synchronisatie want ik begrijp dat dat eigenlijk geen backup is. Als iets op je PC wordt gewijzigd wordt dit ook direct in de cloud gewijzigd.
2) Hoge uploadspeed mogelijk. Heb zelf 1 Gbit.
3) Het liefst wordt er van mijn bestanden automatisch een backup gemaakt bijv. elke week of maand. (Dus geen synchronisatie!) Handmatig dat moeten doen is ook weer extra werk.
4) Bij voorkeur opslaglocatie in de EU.
Ik heb wat topics bekeken en zag Onedrive voorbij komen. Echter vraag ik me af of dit kan voldoen aan de eisen. STACK van TransIP is geloof ik niet zo snel. Dan heb ik nog Strato Hidrive voorbij zien komen, dat lijkt wel aan de eisen te voldoen.
Maar mijn vraag is dan vooral hoe ik eis 3 kan realiseren. Hebben jullie daar tips voor of een quickstart/handleiding?
Momenteel heb ik ze staan op een primaire schijf op mijn PC en een backup ervan op een externe HDD.
Graag zou ik hier een 3e backup in de cloud aan willen toevoegen.
Google Foto's heeft me erg teleurgesteld recent. Nadat ik al mijn foto's downloadde kreeg ik een ondoorzichtig pakket binnen met allerlei json bestandjes erbij. Voortaan download ik ze zelf via Photosync naar mijn PC, dan blijft de metadata tenminste bewaard in de JPG zelf.
Afijn, geen Google Foto's dus.
Andere eisen zijn:
1) Geen synchronisatie want ik begrijp dat dat eigenlijk geen backup is. Als iets op je PC wordt gewijzigd wordt dit ook direct in de cloud gewijzigd.
2) Hoge uploadspeed mogelijk. Heb zelf 1 Gbit.
3) Het liefst wordt er van mijn bestanden automatisch een backup gemaakt bijv. elke week of maand. (Dus geen synchronisatie!) Handmatig dat moeten doen is ook weer extra werk.
4) Bij voorkeur opslaglocatie in de EU.
Ik heb wat topics bekeken en zag Onedrive voorbij komen. Echter vraag ik me af of dit kan voldoen aan de eisen. STACK van TransIP is geloof ik niet zo snel. Dan heb ik nog Strato Hidrive voorbij zien komen, dat lijkt wel aan de eisen te voldoen.
Maar mijn vraag is dan vooral hoe ik eis 3 kan realiseren. Hebben jullie daar tips voor of een quickstart/handleiding?
@Atomius wat bedoel je met "geen synchronisatie"? Backblaze voert elke x minuten synchronisatie uit naar de cloud. Alleen blijven alle eerder gebackupte versies gedurende 30 dagen, of na instellen van de optie, 1 jaar lang bewaard. Ofwel: automatische backup van de wijzigingen. Terugzetten doe je naar de versie die op het moment dat je wilt recoveren actueel was.
Ja dat bedoel ik.DjoeC schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:31:
@Atomius wat bedoel je met "geen synchronisatie"? Backblaze voert elke x minuten synchronisatie uit naar de cloud. Alleen blijven alle eerder gebackupte versies gedurende 30 dagen, of na instellen van de optie, 1 jaar lang bewaard. Ofwel: automatische backup van de wijzigingen. Terugzetten doe je naar de versie die op het moment dat je wilt recoveren actueel was.
Synchronisatie zoals Google Drive het toepast wil ik niet; instant dus als er iets op de HDD niet goed gaat dan wordt de "backup" in de cloud ook direct aangedaan.
Dat synchronisatie geen backup is, is vooral als je 1) direct in de gesynchroniseerde mappen/bestanden werkt/gekoppeld hebt aan je 'live' mappen & 2) de synchronisatie altijd/periodiek aan hebt staan.Atomius schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:49:
[...]
Ja dat bedoel ik.
Synchronisatie zoals Google Drive het toepast wil ik niet; instant dus als er iets op de HDD niet goed gaat dan wordt de "backup" in de cloud ook direct aangedaan.
Uiteindelijk moet je altijd een keer synchroniseren, en daar kunnen dingen bij fout gaan. Zelf maak ik daarom liever gebruik van een incrementele backup tool. Die staat alleen toe de backup te groeien. Zo'n tool kan alleen veranderingen bijhouden d.m.v. snapshots (momentopnames) van de staat van wat je wil backuppen te maken, waardoor verwijderde bestanden dan alleen maar nog zitten in de oude snapshots. Ik gebruik hier zelf Restic (CLI) voor, maar je hebt ook nog Free/Open-source software zoals Kopia (GUI) of Duplicati (GUI met ondersteuning voor veel cloud providers en automatisch backuppen). Dit zal echter niet een oplossing zijn als je de bestanden gelijk ook online wilt kunnen viewen/bewerken (zonder ze te downloaden; in de web omgeving).
Een gebruikerservaring met Backblaze:
Ik heb in het verleden al eens (kleinere) bestanden terug gehaald, altijd zonder problemen maar vandaag wilde ik eens een oud project opstarten waarvan ik de bestanden nog lokaal zou moeten hebben. Helaas pindakaas, wel oude versies lokaal maar niet de specifieke versie uit juni 2020 die ik zocht.
Nu heb ik in 2022 een nieuwe PC in de oude kast gebouwd, vzv bekend alle relevante (...) bestanden overgezet, inclusief oude backups. Eind 2022 een abbo bij Backblaze afgesloten en gaan backuppen, inclusief de lokale backup bestanden.
Vanochtend eerst een restore (als zip) binnengehaald van de projectfolders. Helaas. Alleen crashrapporten op de relevante datum in 2020 (die ik al had). 17 GB binnengehaald via HTTP download (Firefox), snelheid zo'n 600Mb.
Daarna nog een oude backup uit oktober 2020 gevonden, de oudst beschikbare en dus nog van de oude PC die ergens dit jaar van de niet meer zo nieuwe PC was gepoetst. 109 GB en gedownload via de Backblaze downloader. Deze trok mijn 1 Gb verbinding compleet vol. 19 minuten download tijd. Jammer genoeg stonden ook daar alleen crashrapporten - het laatste werk moet dus weer opnieuw worden gedaan. Jammer maar wel een reminder:
Meer eigen backup bestanden langer lokaal opslaan (of terughalen en opnieuw onder dezelfde naam naar de cloud voor echt lokaal verwijderen. Dat wordt dan vermoedelijk een extra grote externe HD aanschaffen en die maandelijks mee laten lopen.
Wat Blackblaze betreft: Zonder cloud had ik dit niet meer gehad ofwel: het is voor mij de investering nog steeds waard.
Ik heb in het verleden al eens (kleinere) bestanden terug gehaald, altijd zonder problemen maar vandaag wilde ik eens een oud project opstarten waarvan ik de bestanden nog lokaal zou moeten hebben. Helaas pindakaas, wel oude versies lokaal maar niet de specifieke versie uit juni 2020 die ik zocht.
Nu heb ik in 2022 een nieuwe PC in de oude kast gebouwd, vzv bekend alle relevante (...) bestanden overgezet, inclusief oude backups. Eind 2022 een abbo bij Backblaze afgesloten en gaan backuppen, inclusief de lokale backup bestanden.
Vanochtend eerst een restore (als zip) binnengehaald van de projectfolders. Helaas. Alleen crashrapporten op de relevante datum in 2020 (die ik al had). 17 GB binnengehaald via HTTP download (Firefox), snelheid zo'n 600Mb.
Daarna nog een oude backup uit oktober 2020 gevonden, de oudst beschikbare en dus nog van de oude PC die ergens dit jaar van de niet meer zo nieuwe PC was gepoetst. 109 GB en gedownload via de Backblaze downloader. Deze trok mijn 1 Gb verbinding compleet vol. 19 minuten download tijd. Jammer genoeg stonden ook daar alleen crashrapporten - het laatste werk moet dus weer opnieuw worden gedaan. Jammer maar wel een reminder:
Meer eigen backup bestanden langer lokaal opslaan (of terughalen en opnieuw onder dezelfde naam naar de cloud voor echt lokaal verwijderen. Dat wordt dan vermoedelijk een extra grote externe HD aanschaffen en die maandelijks mee laten lopen.
Wat Blackblaze betreft: Zonder cloud had ik dit niet meer gehad ofwel: het is voor mij de investering nog steeds waard.
Ik twijfel een beetje tussen Pcloud en Sync. Heb de gratis versies nu even geprobeerd en wat me opvalt is dat Pcloud een uitgebreide maar zeer overzichtelijke GUI heeft. In de Android app veel mogelijkheden ook. Echter de uploadsnelheid is opvallend laag met iets van 1,3 megabyte/s max, maar hangt veelal op de 600-700 kilobyte/s.
Sync is erg basic in de app maar echt een stuk sneller qua upload.
Meer mensen die een lage uploadsnelheid ondervinden met Pcloud? Ik heb 1 Gbit up en down, dus dat zal het niet zijn.
Sync is erg basic in de app maar echt een stuk sneller qua upload.
Meer mensen die een lage uploadsnelheid ondervinden met Pcloud? Ik heb 1 Gbit up en down, dus dat zal het niet zijn.
Ik ben 2 jaar geleden van Sync naar Pcloud overgestapt omdat de uploadsnelheid van Sync dramatisch laag was en met Pcloud een stuk sneller naast het voordeel dat de data dan in Zwitserland staat.
Zou het nu dan ineens omgekeerd zijn?
Zou het nu dan ineens omgekeerd zijn?
[ Voor 13% gewijzigd door snah001 op 02-03-2025 18:59 ]
Ik ben ruim acht jaar een tevreden klant bij Backblaze met hun B2 oplossing. Mijn data staat in de VS omdat zij toen nog geen datacenter hadden op Europese bodem. Ondanks dat mijn data bij Backblaze encrypted opslagen is, ben ik zoveel als mogelijk aan Amerikaanse diensten aan het migreren naar Europese oplossingen. Zo ook mijn Backblaze B2 zal ik gaan verlaten, ik heb wat Europese opslag-providers bekeken die ook met Arq backup en Duplicati werken (die clients gebruik ik nu). Beide clients encrypten de data voordat het verzonden wordt naar de offsite locatie. Door Arq en Duplicati te gebruiken bepaal ik zelf de retentie op mijn clients.
Ik had mijn mail dienst (eigen domeinnaam) een paar jaar geleden al verhuisd naar Infomaniak toen Google haar "gratis lifetime" G-Suite Legacy ging vervangen door een betaalde relatief dure oplossing. Ik ben toen naar Infomaniak gegaan met enkel de maildienst en eigen domeinnaam. Ik ben nu een trial periode gestart voor 90 dagen met hun Swissbackup S3/Swift/SFTP-oplossing.
As-I-type ben ik daar de laatste configuratie aan het uitvoeren bij Duplicati op m'n NAS. Zoals ik de uitleg van Infomaniak interpreteer, kan ik met 1 account 1 koppelvlak gebruiken bij hun 1TB Swissbackup oplossing. Ik heb gekozen voor het S3-compatibele koppelvlak en was nieuwsgierig of ik toch meerdere laptops/computers (mijn NAS is zelfbouw) daarvan gebruik kon laten maken. En dat lijkt te werken. Ik heb 2 laptops (Windows en macOS) tegelijkertijd laten backuppen met Arq backup. Ik heb ook op beide een restore test gedaan. Beide met positief resultaat en de verbinding lijkt niet van throttling voorzien te zijn. Een eerste backup-job van m'n NAS met Duplicati is zojuist succesvol uitgevoerd en de laatste loopt nu.
Het prijsmodel van Infomaniak's Swissbackup (S3/Swift/SFTP) is een vast bedrag per maand voor 1TB. Geen bijkomende kosten voor up-/download. Een jaar abonnement hierop kost zo'n €78,50 per jaar (inclusief BTW).
De komende drie maanden draai ik backups naar zowel Backblaze B2 als Infomaniaks S3-compatible oplossing. Vooral om te kijken of het betrouwbaar werkt. Mijn eigen laptop maakt ook lokale backups als ik thuis ben, naast de backups naar Backblaze en nu dus ook Infomaniak. Mijn NAS maakt ook lokale backups naar een USB-schijf die eraan hangt, naast de offsite backups naar Backblaze komt Infomaniak daar nu ook bij.
Ik had mijn mail dienst (eigen domeinnaam) een paar jaar geleden al verhuisd naar Infomaniak toen Google haar "gratis lifetime" G-Suite Legacy ging vervangen door een betaalde relatief dure oplossing. Ik ben toen naar Infomaniak gegaan met enkel de maildienst en eigen domeinnaam. Ik ben nu een trial periode gestart voor 90 dagen met hun Swissbackup S3/Swift/SFTP-oplossing.
As-I-type ben ik daar de laatste configuratie aan het uitvoeren bij Duplicati op m'n NAS. Zoals ik de uitleg van Infomaniak interpreteer, kan ik met 1 account 1 koppelvlak gebruiken bij hun 1TB Swissbackup oplossing. Ik heb gekozen voor het S3-compatibele koppelvlak en was nieuwsgierig of ik toch meerdere laptops/computers (mijn NAS is zelfbouw) daarvan gebruik kon laten maken. En dat lijkt te werken. Ik heb 2 laptops (Windows en macOS) tegelijkertijd laten backuppen met Arq backup. Ik heb ook op beide een restore test gedaan. Beide met positief resultaat en de verbinding lijkt niet van throttling voorzien te zijn. Een eerste backup-job van m'n NAS met Duplicati is zojuist succesvol uitgevoerd en de laatste loopt nu.
Het prijsmodel van Infomaniak's Swissbackup (S3/Swift/SFTP) is een vast bedrag per maand voor 1TB. Geen bijkomende kosten voor up-/download. Een jaar abonnement hierop kost zo'n €78,50 per jaar (inclusief BTW).
De komende drie maanden draai ik backups naar zowel Backblaze B2 als Infomaniaks S3-compatible oplossing. Vooral om te kijken of het betrouwbaar werkt. Mijn eigen laptop maakt ook lokale backups als ik thuis ben, naast de backups naar Backblaze en nu dus ook Infomaniak. Mijn NAS maakt ook lokale backups naar een USB-schijf die eraan hangt, naast de offsite backups naar Backblaze komt Infomaniak daar nu ook bij.
Interessant verhaal, ik ben net een paar maanden 100% op B2 en nu zit ik weer te twijfelen. Ik heb vertrouwen in Backblaze maar minder in het land waar ze zitten. Uiteraard wel alles encrypted voordat het naar B2 gaat.D43m0n schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:01:
Ik ben ruim acht jaar een tevreden klant bij Backblaze met hun B2 oplossing. Mijn data staat in de VS omdat zij toen nog geen datacenter hadden op Europese bodem. Ondanks dat mijn data bij Backblaze encrypted opslagen is, ben ik zoveel als mogelijk aan Amerikaanse diensten aan het migreren naar Europese oplossingen. Zo ook mijn Backblaze B2 zal ik gaan verlaten, ik heb wat Europese opslag-providers bekeken die ook met Arq backup en Duplicati werken (die clients gebruik ik nu). Beide clients encrypten de data voordat het verzonden wordt naar de offsite locatie. Door Arq en Duplicati te gebruiken bepaal ik zelf de retentie op mijn clients.
Heb je ook nog andere alternatieven voor B2 bekeken?
Zelfde hier, ook gebruiker van Duplicati. Ik heb een shortlist van 2 stuks nu, Filen.io en Jottacloud. Beide draaien al een paar weken mee met de gratis versie en beiden doen het prima. Ik neig naar Jottacloud, vanwege "Unlimited" voor 119 euro per jaar. Filen.io biedt 2TB voor 90 euro. Ik zit momenteel rondt de 2TB aan data, ik verwacht dan ook bij Jottacloud net iets handiger uit te komen qua prijs.Kalentum schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:44:
[...]
Interessant verhaal, ik ben net een paar maanden 100% op B2 en nu zit ik weer te twijfelen. Ik heb vertrouwen in Backblaze maar minder in het land waar ze zitten. Uiteraard wel alles encrypted voordat het naar B2 gaat.
Heb je ook nog andere alternatieven voor B2 bekeken?
Ik ben begonnen met dit lijstje. Vergeleken met Backblaze B2 vind ik het relatief duur. Maar ik vergelijk qua prijs dan appels met peren. Bij Backblaze betaal ik voor de opslag in gebruik en per soort transactie. Bij het gros aan Europese alternatieven neem je een grootte af zonder aparte kosten per soort transactie.
Qua prijs leek Internxt me wel wat, maar dit bedrijf is relatief jong en ik vond wat uiteenlopende verhalen op Reddit over dit bedrijf. Filen.io leek me ook wel wat, maar ik kon er niet zoveel over vinden. Infomaniak wel. Duplicati heeft bijvoorbeeld een aantal S3-urls van Infomaniak in de target-lijst staan. Ik zit waarschijnlijk op een vrij nieuw endpoint omdat die nog niet in de lijst van Duplicati staat.
Ik zocht met name naar een koppelvlak dat Arq ondersteunt en in Europa staat. Daarmee vallen de WebDAV oplossingen voor mij al af. Duplicati ondersteunt veel meer koppelvlakken.
Qua prijs leek Internxt me wel wat, maar dit bedrijf is relatief jong en ik vond wat uiteenlopende verhalen op Reddit over dit bedrijf. Filen.io leek me ook wel wat, maar ik kon er niet zoveel over vinden. Infomaniak wel. Duplicati heeft bijvoorbeeld een aantal S3-urls van Infomaniak in de target-lijst staan. Ik zit waarschijnlijk op een vrij nieuw endpoint omdat die nog niet in de lijst van Duplicati staat.
Ik zocht met name naar een koppelvlak dat Arq ondersteunt en in Europa staat. Daarmee vallen de WebDAV oplossingen voor mij al af. Duplicati ondersteunt veel meer koppelvlakken.