Het Online Backup Topic

Pagina: 1 ... 28 ... 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loyal Chip
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-10 22:40
hemiparo schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:33:
[...]

Is het mogelijk een (beveiligde) backup vanaf Synology te doen?
Wil graag een externe mogelijkheid voor backup maar dan wel beveiligd en geen losse bestanden.
Dit is heel makkelijk met hyper backup. Je kunt de backup beveiligen met een wachtwoord. Dan is het alleen te lezen met het wachtwoord. Je kunt dit via verschillende protocollen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:51
Na mijn debacle met Strato DE (1TB genomen, deze blijkbaar stilzwijgend laten verlengen met een jaar, daarna gedowngrade, en daarna opgezegd) zoek ik een iets meer permanente oplossing voor de aankomende jaren om de synology te backuppen. Daarnaast heb ik nog Stack, die opnieuw duurder wordt, dus wil die dan ook opzeggen
Enige wat ik zoek (want heb ook dropbox, gratis) is goede backup/restore mogelijkheid en soms bestandsuitwisseling. Als 1 (en evt 2) kan met Koofr - dan ga ik de lifetime wel aan voor die 1TB.
het gaat er mij om dat ik een offside backup heb voor (vooral) documenten, video's en foto's. De muziek die ik heb verzameld zal mij een worst wezen, net zoals de rest wat eigenlijk wat onzinnig is.

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Loyal Chip schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:26:
[...]

Dit is heel makkelijk met hyper backup. Je kunt de backup beveiligen met een wachtwoord. Dan is het alleen te lezen met het wachtwoord. Je kunt dit via verschillende protocollen doen.
Dank! Dan zeker eens proberen.
Zie dat je als US lid minder taxes betaald.
Zou het wat uitmaken als ik jok en US kies in plaats van NL?

(scheelt ongeveer 15 dollar maar vervelend als daardoor account geblokkeerd zou worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:57
Ik heb zojuist ook Koofr afgenomen en probeer nu de backup in te regelen via Hyper Backup (d.m.v. Webdav), zoals hier uitgelegd: https://koofr.eu/blog/pos...ynologys-hyper-backup-app.

Bij het invoeren van de gegevens in de Hyper Backup gebruik ik de volgende data:
- Serveradres: https://app.koofr.net/dav/Koofr
- Gebruikersnaam: emailadres die ook bij Koofr is gebruikt
- Wachtwoord: Wachtwoord wat aangemaakt is in Koofr op de password page specifiek voor applicaties (spaties er tussen uit gehaald)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIfQsfLdx7i88HuX9hyKTsCdcdU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xY0pzlV5237pnVjJo2QlINOr.png?f=user_large

Echter wil hij maar niet connecten, tenminste als ik op de dropdown van 'Map:' klik krijg ik connection failures. Iemand enig idee wat ik mis?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronaldvr
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 20:58
Duplicati lijkt te werken op een synology: https://www.duplicati.com/download en daarmee kan je zelf de encryptie instellen, plus dat het ook nog eens het zaakje zipt als je dat wil (en je kan ook nog een heel GFS systeem instellen mocht je dat willen)

[ Voor 16% gewijzigd door ronaldvr op 01-12-2023 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loyal Chip
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-10 22:40
Gynnad schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:05:

- Wachtwoord: Wachtwoord wat aangemaakt is in Koofr op de password page specifiek voor applicaties (spaties er tussen uit gehaald)
Het wachtwoord is met spaties.
Bij mij is de backup begonnen. 5 min werk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-10 22:55
wachtwoord is met spaties.

[ Voor 158% gewijzigd door gerritjan op 01-12-2023 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:57
@Loyal Chip / @gerritjan thanks - piece of cake inderdaad.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:37
Zit ook bij Koofr, qua snelheid vond ik Strato HiDrive sneller met Hyperbackup van Synology.

Er staat wel uitgelegd hoe je die via rclone kunt doen (wat sneller zou werken), maar dat krijg ik met geen mogelijkheid voor elkaar. Hopelijk komt daar ooit nog een package voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldvr
ER is een een tool om rclone syntax te genereren https://kapitainsky.github.io/RcloneBrowser/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
Bedankt voor de link, maar ook deze is voor mij i.i.g. niet werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Is het ondertussen mogelijk op een of andere manier om je synology-nas te backuppen naar onedrive?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:34
--- nvm ---

[ Voor 95% gewijzigd door Kalentum op 01-12-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:40
Cyberpope schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:19:
Is het ondertussen mogelijk op een of andere manier om je synology-nas te backuppen naar onedrive?
Volgens mij niet. Zou dus via Cloud sync moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldvr
Nougat schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:16:
[...]

Bedankt voor de link, maar ook deze is voor mij i.i.g. niet werkend te krijgen.
Ook niet als je in die browser éérst de locatie van rclone opgeeft, en dan op 'Config' drukt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03D_7OKcr6JUoOy6df4gm6WbAz4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EDIIip03JewN4H6iNHY0gv83.jpg?f=user_large

en de stappen van hier: https://koofr.eu/blog/pos...sics-of-koofr-with-rclone volgt?

(Ik heb deze stappen zojuist doorlopen, en als je dan op de ? Koofr dubbelclickt zie je de mappen in Koofr verschijnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7Im5-mFsNOuYYxw3-rqK4iRyTg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lejTIxkLDXgCLObG7e6UXEKM.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door ronaldvr op 01-12-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Nougat schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:50:
Zit ook bij Koofr, qua snelheid vond ik Strato HiDrive sneller met Hyperbackup van Synology.
Je hebt gelijk over die snelheid. Ik moet zeggen dat ik dat niet erg belangrijk vind. De eerste backup duurt lang, maar daarna alleen de wijzigingen. Duurt bij mij 5-15 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaume
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 14:48
gerritjan schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:23:
[...]

Je hebt gelijk over die snelheid. Ik moet zeggen dat ik dat niet erg belangrijk vind. De eerste backup duurt lang, maar daarna alleen de wijzigingen. Duurt bij mij 5-15 minuten.
Mocht je een VPN-abonnement hebben, dan kun je wellicht wat hogere snelheden halen door ergens tussen jouw locatie en Nuremberg te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
ronaldvr schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:20:
[...]

Ook niet als je in die browser éérst de locatie van rclone opgeeft, en dan op 'Config' drukt
[Afbeelding]

en de stappen van hier: https://koofr.eu/blog/pos...sics-of-koofr-with-rclone volgt?

(Ik heb deze stappen zojuist doorlopen, en als je dan op de ? Koofr dubbelclickt zie je de mappen in Koofr verschijnen:
[Afbeelding]
Zover kom ik niet eens...
Ik kom vervolgens op https://github.com/romancin/rclonebrowser-docker terecht omdat het op een Synology Nas geïnstalleerd moet worden.
Docker?? Container Manager op de Nas? Volgens mijn wel, tja en dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldvr
Nougat schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:49:
[...]

Zover kom ik niet eens...
Ik kom vervolgens op https://github.com/romancin/rclonebrowser-docker terecht omdat het op een Synology Nas geïnstalleerd moet worden.
Docker?? Container Manager op de Nas? Volgens mijn wel, tja en dan?
W8 ff je zit op een synology, waarom pak je dan niet gewoon Duplicati?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ronaldvr schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:46:
[...]

Omdat mijn NAS geen docker ondersteund :'(

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
ronaldvr schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:46:
[...]

Bedankt voor de tip!
Zie in de instellingen dat er ook Rclone staat, maar krijg dat helaas ook niet aan de praat.
Ik heb ook WebDav geprobeerd, maar dat geeft helaas geen meerwaarde boven Hyperbackup. Daarnaast kan je een backupjob ook niet meer aanpassen zodra deze gestart is.

Nu proberen rclone en de rest te verwijderen :-(

EDIT:
Duplicati draait nu om te kijken of er nog snelheidsverschil tussen Hyperback en Duplicati (WebDav) is. Merk wel dat Duplicati veel meer CPU kracht gebruikt, zonder encryptie

[ Voor 65% gewijzigd door Nougat op 02-12-2023 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaume
Nougat schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:09:
[...]

Bedankt voor de tip!
Zie in de instellingen dat er ook Rclone staat, maar krijg dat helaas ook niet aan de praat.
Ik heb ook WebDav geprobeerd, maar dat geeft helaas geen meerwaarde boven Hyperbackup. Daarnaast kan je een backupjob ook niet meer aanpassen zodra deze gestart is.

Nu proberen rclone en de rest te verwijderen :-(

EDIT:
Duplicati draait nu om te kijken of er nog snelheidsverschil tussen Hyperback en Duplicati (WebDav) is. Merk wel dat Duplicati veel meer CPU kracht gebruikt, zonder encryptie
Waarom zou je geen encryptie gebruiken?
Duplicati deelt bestanden op in blokken en indexeert die. Zodoende voorkomt het dat (grote) bestanden met kleine veranderingen in zijn geheel opnieuw moeten worden toegevoegd in een volgende iteratie van je back-up. Dit kost inderdaad meer tijd (vnl. bij de eerste back-up), maar is wel wat efficiënter wat betreft opslag en benodigde bandbreedte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldvr
Voor diegenen die nog op zoek zijn naar veel: Heise.de heeft een adventskalender en daar in vandaag een levenslang pcloud abo van 5TB voor €600:
pCloud: Lifetime-Lizenz für das 3-in-1-Bundle mit 5 TByte sicherem Cloudspeicher, Verschlüsselung und Passwort-Manager für einmalig 599 € (Kauflink85 % Rabatt)*
https://www.heise.de/download/blog/2023-Tuerchen-2-9531400

EDIT: Ook vandaag nog geldig

[ Voor 3% gewijzigd door ronaldvr op 03-12-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
guillaume schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:26:
[...]

Waarom zou je geen encryptie gebruiken?
Duplicati deelt bestanden op in blokken en indexeert die. Zodoende voorkomt het dat (grote) bestanden met kleine veranderingen in zijn geheel opnieuw moeten worden toegevoegd in een volgende iteratie van je back-up. Dit kost inderdaad meer tijd (vnl. bij de eerste back-up), maar is wel wat efficiënter wat betreft opslag en benodigde bandbreedte.
Geen encryptie omdat het een backup van een backup is. Deze oorspronkelijke backup bestaat uit kleine en grote bestanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Toch ook maar voor de Koofr aanbieding gegaan. Tip: pak Alaska als staat. Die hebben geen saletax.
En je hoeft ook niet bang te zijn voor je accont. Je koopt het bij stack social, je account bij Koofr staat daar los van.

Kosten € 110.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyberpope op 03-12-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Black Friday dealtje bij Filen.io gedaan: was al aan het testen met 10 GB gratis en beviel me. Nog niet helemaal "af" (geen lokale clouddisk en apps missen nog wat functies) maar vond het wel geinig dat ik bv kan kiezen wat voor een soort syncs ik instel, ipv alleen "alles lokaal en in de cloud gelijk houden". Dat is voor mij geen must, maar ik vind syncs instellen een van de main dingen die ik gebruik voor "backups": instellen, laten draaien, om de x tijd testen, all is well :) En ja, zero knowledge 2E2, Duitse servers.

Tresorit: laatste maanden om de haverklap gedoe mee, vaak herhalen om files proberen te downloaden voor werk enzo, irritant. Gelukkig al tijden geen betaald abo meer, ga ook kijken welke cloud het gaat vervangen voor wat werk-stuff.

Sync.com: tsja, doet wat het moet doen, maar met 500 GB bij Proton ga ik het betaalde abo niet meer verlengen. Blijft qua interface nog wel enorm achter.

Koofr: gebruik ik nog steeds grotendeels via de browser, werkt goed genoeg voor het parkeren van screenshot-archief en co voor werk.

Proton Drive: een van de vlottere clouds, werkt erg goed en fijne interface. Gebruik de clouddrive en web-app. Heb een Proton-abo, krijg bijzonder veel waar voor mijn geld :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCS2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-10 21:32
guillaume schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:26:
[...]
Duplicati deelt bestanden op in blokken en indexeert die. Zodoende voorkomt het dat (grote) bestanden met kleine veranderingen in zijn geheel opnieuw moeten worden toegevoegd ...
Hee, dat wist ik niet. Heel nuttig!!
Ik dacht dat alleen Rsync dat kon.

[ Voor 5% gewijzigd door SCS2 op 03-12-2023 20:36 ]

- If I could do that, I would do it better -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
Duplicati doet exact hetzelfde als Hyperbackup. Heb nog even zitten stoeien met Rclone, maar daar stop ik ff mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldvr
Over die rclone browser: Als je de rclone hebt en de op je synology de config kan draaien zodat je connectie met koofr hebt, dan heb je niet per se die rclone browser op die machine nodig. Je kan namelijk het commando laten genereren op een andere machine en dan eenvoudig de parameters aanpassen, voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i87ths2eLgjw8Y25m_4qum3XXHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MwQbTm8legI7buU68MuvVyRS.png?f=fotoalbum_large

Daar kom als ik op die knop ("Copy command to clipboard") druk het volgende commando uit:

C:\Tools\rclone.exe copy --dry-run --update --ignore-existing --verbose --no-update-modtime --transfers 4 --checkers 8 --contimeout 60s --timeout 300s --retries 3 --low-level-retries 10 --stats 1s --stats-file-name-length 0 --fast-list C:\Temp Koofr:Temp

Dat kan je dan wijzigen in:

\\usr\bin\rclone copy --dry-run --update --ignore-existing --verbose --no-update-modtime --transfers 4 --checkers 8 --contimeout 60s --timeout 300s --retries 3 --low-level-retries 10 --stats 1s --stats-file-name-length 0 --fast-list \\home\user\temp Koofr:Temp

Anders gezegd, dat programma genereert een commandline, die je in je cron job kan gebruiken, maar hoeft dus niet perse op die machine te draaien om een commandline te kunnen genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Onlang ook een Koofr 1 TB aangemaakt met idee externe backup voor mijn Synology te maken door middel van Hyper Backup. Taak aangemaakt met een map van 2 MB, gecodeerd. Dit duurde ongeveer 10 minuten. Is dat normaal? Want dan zal een backup van een paar 100 GB onmogelijk worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
hemiparo schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:11:
Onlang ook een Koofr 1 TB aangemaakt met idee externe backup voor mijn Synology te maken door middel van Hyper Backup. Taak aangemaakt met een map van 2 MB, gecodeerd. Dit duurde ongeveer 10 minuten. Is dat normaal? Want dan zal een backup van een paar 100 GB onmogelijk worden...
Volgens mij hangt dat ook sterk van het aantal bestanden af, dus niet alleen size is bepalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nou, nu 2 dagen bezig en ik zit op 45 gb. Dus erg rap gaat het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldvr
Cyberpope schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:30:
[...]

Dat is wel raar idd. Ik upload regelmatig files direct via de web interface en dat gaat behoorlijk rap. Ik zou even via de subreddit contact opnemen https://www.reddit.com/r/koofrnet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:08
Cyberpope schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:30:
[...]

ronaldvr schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:12:
[...]

Dat is wel raar idd. Ik upload regelmatig files direct via de web interface en dat gaat behoorlijk rap. Ik zou even via de subreddit contact opnemen https://www.reddit.com/r/koofrnet/
Hier ook net even een test met een 1 GB file via web interface: 2 minuten.
Wellicht een beperking op WebDAV? Mijn Syno stond volgens mij 2 dagen te stampen op 300 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Nu een backup van 90 GB gekozen. Heeft de hele ochtend en gedeelte van de middag gewerkt en staat er op. Een nieuwe backup duurt nu paar minuten (mits ik uiteraard niet te veel aanpas) en dat is acceptabel. Loopt nu elke dag.

Heb de backup uiteraard beveiligd met een wachtwoord maar ook gekozen voor compressie maar dat duurt denk ik ook langer? Van 90 GB maakt hij 70 GB maar heb toch ruimte genoeg!

[ Voor 3% gewijzigd door hemiparo op 05-12-2023 16:08 ]

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:40
Iemand ervaring met IDrive E2 tegenover Backblaze B2?

IDrive E2 is nu het eerste jaar $15 voor 1 TB en daarna $30
Egress kan gratis tot 3 keer de opslag en api transacties zijn ook gratis.
14 serverlocaties zoals Frankfurt en Londen.

Ik ben op zoek naar een oplossing om sowieso mijn foto archief van Synology naar de cloud te backuppen.
Dit is data wat niet meer aangeraakt wordt dus misschien is AWS S3 Glacier een betere oplossing?
Ook wil ik van de rest van de data op de Synology een backup.
Totaal inclusief foto archief gaat dit om rond de 500 GB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 19:33
qwasd schreef op donderdag 21 december 2023 @ 01:23:
Iemand ervaring met IDrive E2 tegenover Backblaze B2?

IDrive E2 is nu het eerste jaar $15 voor 1 TB en daarna $30
Egress kan gratis tot 3 keer de opslag en api transacties zijn ook gratis.
14 serverlocaties zoals Frankfurt en Londen.

Ik ben op zoek naar een oplossing om sowieso mijn foto archief van Synology naar de cloud te backuppen.
Dit is data wat niet meer aangeraakt wordt dus misschien is AWS S3 Glacier een betere oplossing?
Ook wil ik van de rest van de data op de Synology een backup.
Totaal inclusief foto archief gaat dit om rond de 500 GB.
Denk dat Backblaze B2 wat meer volwassen is. Data wordt ook verschillende malen gekopieerd op de Backblaze servers, bij iDrive E2 op 1 server. AWS kan erg duur worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:18
Alle apparaten die ik wil backuppen zijn van Apple (1 iMac, 2 iPads en 2 telefoons). (Yes, we are trapped…)
Ik denk iets van 1-1,5 TB nodig te hebben.
Ben ik dan gek als ik het gewoon bij Apple neer zet voor 10€ pm?

Ik begrijp dat er ‘levenslange’ plannen zijn die goedkoper zijn, maar zijn die makkelijk te combineren met meerdere Apple devices?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:40
Ik lees hier wat goeie ervaringen m.b.t Koofr. Ik zit er ook naar te kijken als vervanging van een vollopende Google drive bij mij en de wederhelft. Idee is om evt lifetime af te sluiten als het bevalt.

Ik lees goeie verhalen m.b.t. backup vanaf synologies, wat ik ook in wil stellen als offsite backup, maar weinig ervaringen m.b.t. de foto backup op bijvoorbeeld Android devices. Werkt dit een beetje naar behoren met de Koofr app?
Bonusvraag; is het mogelijk om met 1 Koofr account, meerdere telefoons/devices te backuppen naar verschillende folders? Kan je bijvoorbeeld bij de foto/video auto upload ook target folders opgeven vanuit de app? helaas staan zulke zaken nooit vermeld bij het afnemen van zulke diensten. 2 keer apart lifetime afsluiten terwijl je die hoeveelheid storage niet nodig gaat hebben voor vnml foto backups/uploads is ook wat onzinnig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldvr
xxxneoxxx schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:19:
Ik lees goeie verhalen m.b.t. backup vanaf synologies, wat ik ook in wil stellen als offsite backup, maar weinig ervaringen m.b.t. de foto backup op bijvoorbeeld Android devices. Werkt dit een beetje naar behoren met de Koofr app?
Ja, sinds enige tijd kan je zelfs instellen hoe, bijvoorbeeld koofrmap/appname/Jaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3hrnx_ZgHKnVyT5twZDOMIlQ5I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x2ZWIzyNtMbUmn8AgiFlMOgx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLDtd0c3_y-tLzPJgrKculpRGaY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yChJaxfuA9VnHkYjEoUOgx5c.png?f=fotoalbum_large
xxxneoxxx schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:19:
Bonusvraag; is het mogelijk om met 1 Koofr account, meerdere telefoons/devices te backuppen naar verschillende folders? Kan je bijvoorbeeld bij de foto/video auto upload ook target folders opgeven vanuit de app?
Ja ook dat is via bovenstaande route mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:40
Ha, nice, top! Ga ik eerst eens een maand een proefaccountje proberen en dan maar eens de gok wagen voor een lifetime account. :) Thanks @ronaldvr !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:14

HellBeast

Oh My GoT!

Ik heb al jaren Idrive. Het eerste jaar is altijd heel goedkoop.$12 inc. BTW voor 5TB aan storage. Het opvolgende jaar moet je dan het normale tarief betalen van ik geloof $75,-.

Ik zeg elk jaar in het eerste jaar direct op. Dan maak ik een nieuw account met een ander e-mailadres en neem ik weer een jaar voor $12,- (met zelfde creditcard). Dit is het vierde jaar al dat ik dit doe. Met 1gigabit upload heb ik binnen 24 uur weer alles in de cloud staan.

Een paar weken terug heb ik de backup nodig gehad toen een HDD opeens dood was. Snelle download van mijn bestanden naar een nieuwe disk. Zo gepiept.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csflakkee
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-09-2024
HellBeast schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:10:
Ik heb al jaren Idrive. Het eerste jaar is altijd heel goedkoop.$12 inc. BTW voor 5TB aan storage. Het opvolgende jaar moet je dan het normale tarief betalen van ik geloof $75,-.

Ik zeg elk jaar in het eerste jaar direct op. Dan maak ik een nieuw account met een ander e-mailadres en neem ik weer een jaar voor $12,- (met zelfde creditcard). Dit is het vierde jaar al dat ik dit doe. Met 1gigabit upload heb ik binnen 24 uur weer alles in de cloud staan.

Een paar weken terug heb ik de backup nodig gehad toen een HDD opeens dood was. Snelle download van mijn bestanden naar een nieuwe disk. Zo gepiept.
Zojuist ook gebruikt.

Zoek nu alleen nog een manier om van Strato Hidrive naar Idrive mijn data snel en eenvoudig over te zetten
Tips zijn welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaume
csflakkee schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:38:
[...]

Zojuist ook gebruikt.

Zoek nu alleen nog een manier om van Strato Hidrive naar Idrive mijn data snel en eenvoudig over te zetten
Tips zijn welkom!
Ik denk gewoon rclone?

1. https://rclone.org/hidrive
2. https://www.idrive.com/s3-storage-e2/rclone
3.
code:
1
rclone copy hidrive: idrive:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkvandes
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-08 18:27
HellBeast schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:10:
Ik zit er ook over te denken om voor deze weg te gaan, twijfel alleen omdat je nogal wat negative verhalen leest over iDrive, met name over corrupte files.
Fijn om te lezen dat jij wel goede ervaring hebt met backup terugzetten.

Weet jij hoe het zit als je over opslaglimiet heen gaat?
Lees dat sommige mensen hiervoor extra moeten betalen, maar kan er nog niets officieel over vinden tot nu toe.

EDIT:
Dit staat in hun conditions: (https://www.idrive.com/terms-and-conditions)

"Overuse - Paid Plans
Certain paid accounts are allowed to use storage space beyond the chosen plan's quota limit. This is designed to allow uninterrupted backups in case the usage exceeds the quota limit. However, for usage beyond the quota limit, there maybe an overuse charge at the rate of $0.25/GB/month for Mini and Personal plans"

Dat is wel irritant, met alle automatsche (system-)backups kan het hard gaan als je niet oplet...

EDIT2:
Kom er ook net achter dat "Archive Cleanup" niet werkt voor extrene en netwerk schijven.
Lekker verdienmodel :(

[ Voor 30% gewijzigd door henkvandes op 08-02-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

henkvandes schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:16:
[...]

Ik zit er ook over te denken om voor deze weg te gaan, twijfel alleen omdat je nogal wat negative verhalen leest over iDrive, met name over corrupte files.
Fijn om te lezen dat jij wel goede ervaring hebt met backup terugzetten.

Weet jij hoe het zit als je over opslaglimiet heen gaat?
Lees dat sommige mensen hiervoor extra moeten betalen, maar kan er nog niets officieel over vinden tot nu toe.

EDIT:
Dit staat in hun conditions: (https://www.idrive.com/terms-and-conditions)

"Overuse - Paid Plans
Certain paid accounts are allowed to use storage space beyond the chosen plan's quota limit. This is designed to allow uninterrupted backups in case the usage exceeds the quota limit. However, for usage beyond the quota limit, there maybe an overuse charge at the rate of $0.25/GB/month for Mini and Personal plans"

Dat is wel irritant, met alle automatsche (system-)backups kan het hard gaan als je niet oplet...

EDIT2:
Kom er ook net achter dat "Archive Cleanup" niet werkt voor extrene en netwerk schijven.
Lekker verdienmodel :(
Ik loop hier niet tegenaan gelukkig. Mijn bestanden zijn bij elkaar rond de 2TB. Mijn Windows SSD backup ik niet. Als die kapot gaat doe ik een herinstallatie. Is hij weer lekker snel ook. Het gaat mij om mijn foto's, video's en documenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkvandes
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-08 18:27
HellBeast schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:49:
[...]

Ik loop hier niet tegenaan gelukkig. Mijn bestanden zijn bij elkaar rond de 2TB. Mijn Windows SSD backup ik niet. Als die kapot gaat doe ik een herinstallatie. Is hij weer lekker snel ook. Het gaat mij om mijn foto's, video's en documenten.
heb je alles op je C-schijf staan dan?

edit:
nee dat zei je al....

Maar hoe voorkom je dan dat al je nieuwe backups en oude data er voor zorgen dat je over je limiet gaat?

[ Voor 14% gewijzigd door henkvandes op 08-02-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

henkvandes schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:51:
[...]

heb je alles op je C-schijf staan dan?

edit:
nee dat zei je al....

Maar hoe voorkom je dan dat al je nieuwe backups en oude data er voor zorgen dat je over je limiet gaat?
Het zijn geen nieuwe backups per dag, maar gewoon een kopie van al je bestanden online. Dus niet zoals in een bedrijf elke dag een backup van alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
Vandaag knoop doorgehakt en ook Koofr geupgrade via StackSocial met de 1TB.
Ik had al een tijdje Koofr (free) draaien met wat mappen vanuit mijn Synology via Web, en ook het restoren gaat voor mijn gevoel snel genoeg.

Uiteindelijk 128$/117 euro betaald na conversie.
Code ENJOY20 toegepast (denk een tijdelijk iets van SS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Sjowhan schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:52:
Vandaag knoop doorgehakt en ook Koofr geupgrade via StackSocial met de 1TB.
Ik had al een tijdje Koofr (free) draaien met wat mappen vanuit mijn Synology via Web, en ook het restoren gaat voor mijn gevoel snel genoeg.

Uiteindelijk 128$/117 euro betaald na conversie.
Code ENJOY20 toegepast (denk een tijdelijk iets van SS)
Bij mij helaas niet gewerkt, krijg een promo code not valid. Dus dat is niet best, bij stacksocial kun je niet refunden na claimen van de code...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Exocet schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:06:
[...]
Bij mij helaas niet gewerkt, krijg een promo code not valid. Dus dat is niet best, bij stacksocial kun je niet refunden na claimen van de code...
als je via deze site bestelt werkt het wel met code ENJOY20:
https://www.techrepublic....iption-1tb-cloud-storage/
128 dollar totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
Bijzonder dat het niet werkt Exocet.. Had deze code via cnet gevonden. Misschien omdat je de NL omgeving van Stack Social gepakt had, en niet US? Heb geen idee waarom het anders niet zou werken.

Toevoeging- de code vervalt zondag nacht

[ Voor 10% gewijzigd door Sjowhan op 10-03-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-10 13:15
Kleine schop.

Ik heb flink wat bestanden. Waarschijnlijk wel rond de 1TB. Dit staat verspreid over wat schijven, maar van veel bestanden heb ik geen back-up. Nu ben ik mezelf aan het oriënteren op cloud-diensten.

Ik heb een 100GB Google Drive account (2 euro per maand) voor basisbestanden, maar het is relatief duur voor grote hoeveelheden data. Ik kwam naar wat speurwerk op Google en Tweakers uit op diensten zoals Hertzner, IDrive en Backblaze B2. Waar ik naar op zoek ben:
+ Een goedkope dienst.
+ Overzichtelijk, fijn te gebruiken.
+ Een preview-functie beschikbaar (voor veel voorkomende extensies).

+- Het hoeft niet mega snel te zijn, het is echt puur voor noodgevallen.
+- Idealiter te integreren met Mac Finder (dit kunnen alleen diensten zoals Drive en Dropbox?).
+- Iets wat ik prima waar er af kan halen / downloaden mocht ik van dienst willen verwisselen.
+- Idealiter geen service die bestanden verwijdert zodra je stopt met betalen (ik begrijp dat hier een cap op zit).
+- Idealiter geen dienst die mijn files scant.
+- Idealiter data cap te verhogen, zonder gekke prijsstijgingen.

Nu lijkt Backblaze B2 de goedkoopste dienst. Enige argumenten om toch voor een andere dienst te gaan? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

365 family? Ik zit daar nu rond de 50 a 60 euro per jaar met dan 6TB beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbez
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Fuujii schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 00:29:
+- Idealiter geen service die bestanden verwijdert zodra je stopt met betalen (ik begrijp dat hier een cap op zit).
Bij backups moet je er eigenlijk altijd vanuit gaan dat je bestanden verwijdert kunnen worden op elk moment. Je kan geen enkele provider 100% vertrouwen om je bestanden beschikbaar te houden nadat je account om wat voor reden dan ook geblokkeerd zou worden. Om te voorkomen dat dat catastrofale gevolgen heeft wordt de 3-2-1 backup regel vaak aangeraden.

3 kopieën van je data (1 ervan mag ook de production data zijn), 2 verschillende media, 1 off-site.
+- Idealiter geen dienst die mijn files scant.
Ook zou ik, als privacy een belangrijke factor is, de backups (of die privacy-gevoelige gedeelten van je data) versleuteld uploaden (met een tool zoals Restic bijv).

Backblaze is inderdaad wel een goede optie als je niet je data op servers wilt van een bedrijf dat openlijk aangeeft data te scannen/verkopen aan derden. Echter staat die data alsnog gewoon onversleuteld op hun servers, dus bij security breaches blijft het risico bestaan dat je data dan op straat komt te liggen. En ook weet ik niet hoe goed beveiligd ze zijn tov grote bedrijven zoals Google en Microsoft die hun datacenters (denk ik) in eigen beheer hebben.

M365 Family is, zoals Cyberpope aangeeft, wel de goedkoopste optie. Daarbij krijg je 6 accounts waarvan elk er 1TB ruimte krijgt op OneDrive. Wel wat gedoe om te managen. En Google is ook nog wel vrij goedkoop.

Hetzner heeft wel wat grotere stappen (van 1TB moet je naar 5TB gaan als je meer wil, en dan naar 10TB), maar de 5TB (storage-box) plan is wel bijna net zo duur als de Backblaze B2 2TB. De 5TB storage share (bestanden makkelijk te previewen op een webpagina) van Hetzner is ongeveer zo duur als 3 TB Backblaze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Cyberpope schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:17:
365 family? Ik zit daar nu rond de 50 a 60 euro per jaar met dan 6TB beschikbaar.
Interessant! Gedeeld met zes mensen is het vrij goedkoop. Ga ik even induiken. In m'n eentje zou het nog wel ietwat prijzig zijn (2-3x Backblaze/IDrive etc.)
Ebbez schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:53:
[...]

Bij backups moet je er eigenlijk altijd vanuit gaan dat je bestanden verwijdert kunnen worden op elk moment. Je kan geen enkele provider 100% vertrouwen om je bestanden beschikbaar te houden nadat je account om wat voor reden dan ook geblokkeerd zou worden. Om te voorkomen dat dat catastrofale gevolgen heeft wordt de 3-2-1 backup regel vaak aangeraden.

3 kopieën van je data (1 ervan mag ook de production data zijn), 2 verschillende media, 1 off-site.

[...]

Ook zou ik, als privacy een belangrijke factor is, de backups (of die privacy-gevoelige gedeelten van je data) versleuteld uploaden (met een tool zoals Restic bijv).

Backblaze is inderdaad wel een goede optie als je niet je data op servers wilt van een bedrijf dat openlijk aangeeft data te scannen/verkopen aan derden. Echter staat die data alsnog gewoon onversleuteld op hun servers, dus bij security breaches blijft het risico bestaan dat je data dan op straat komt te liggen. En ook weet ik niet hoe goed beveiligd ze zijn tov grote bedrijven zoals Google en Microsoft die hun datacenters (denk ik) in eigen beheer hebben.

M365 Family is, zoals Cyberpope aangeeft, wel de goedkoopste optie. Daarbij krijg je 6 accounts waarvan elk er 1TB ruimte krijgt op OneDrive. Wel wat gedoe om te managen. En Google is ook nog wel vrij goedkoop.

Hetzner heeft wel wat grotere stappen (van 1TB moet je naar 5TB gaan als je meer wil, en dan naar 10TB), maar de 5TB (storage-box) plan is wel bijna net zo duur als de Backblaze B2 2TB. De 5TB storage share (bestanden makkelijk te previewen op een webpagina) van Hetzner is ongeveer zo duur als 3 TB Backblaze.
Dank voor je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Fuujii schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:23:
[...]

Interessant! Gedeeld met zes mensen is het vrij goedkoop. Ga ik even induiken. In m'n eentje zou het nog wel ietwat prijzig zijn (2-3x Backblaze/IDrive etc.)
O? Als ik backblaze lees is dat 6 euro per maand? Of zie ik het fout? Dat is 72 euro of 1 TB.
71 euro voor 6TB voor 15 maanden bij amazon (vaak in aanbieding).

[ Voor 31% gewijzigd door Cyberpope op 17-05-2024 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:35
Fuujii schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 00:29:
Kleine schop.

Ik heb flink wat bestanden. Waarschijnlijk wel rond de 1TB. Dit staat verspreid over wat schijven, maar van veel bestanden heb ik geen back-up. Nu ben ik mezelf aan het oriënteren op cloud-diensten.
Ik gebruik zelf al jaren jottacloud uit Noorwegen. Unlimited opslag voor rond de 100 euro per jaar. De beperking is dat je upload lager wordt als je meer dan 5TB gebruikt (wat ik niet haal). Wel even checken of je use cases gedekt worden qua protocollen.
Ik gebruik het alleen als ‘buiten het huis backup’ met Duplicati dus geen ervaring met hun apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:34
@Cyberpope ben je zeker dat je een juist link gebruikt? Ik heb er niet op geklikt maar als ik even boven de link hover (wat ik altijd doe) zie ik dit Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XE4Y7Cu.png

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nee, nu wel (bij de weg, recent was deze 53 euro)

Maar kwam ook snel even deze tegen...

Even zoek en je vind vaak een aanbieden. Vouchers kun je tot 3 jaar (heb ik zelf, zou nog langer kunnen) combineren. Vaak rond black friday of andere acties in de aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:50
oeps schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:58:
[...]

Ik gebruik zelf al jaren jottacloud uit Noorwegen.
Hier ook, zij het via een NL reseller (en NL support): liveschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Dank voor de tips! Met name @Cyberpope voor de Microsoft 365 gedeeld tip. Het klinkt super interessant en wat betrouwbaarder. Dus tussen de 8 en 16 euro per jaar per TB.

Ik heb zelf geen 6 TB nodig. Indien mensen ook interesse hebben voor één of enkele TB's waardoor we de prijs kunnen delen: stuur me een bericht. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Let wel op dat onedrive bepaald dingen niet ondersteund of uit concurrentie overwegingen door bepaalde app's niet wordt ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Cyberpope schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:29:
[...]

O? Als ik backblaze lees is dat 6 euro per maand? Of zie ik het fout? Dat is 72 euro of 1 TB.
71 euro voor 6TB voor 15 maanden bij amazon (vaak in aanbieding).
Om hier nog even op terug te komen: weet je of deze Duitse Microsoft codes ook werken, omdat ze Duits zijn, terwijl mijn Microsoft-account Nederlands is? Ik lees hier bijvoorbeeld een tegenstrijdig bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ik heb er nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:40
Hallo iedereen

Ik maak al jarenlang gebruik van iCloud Drive om al mijn bestanden gesynchroniseerd te houden tussen al mijn apparaten. Alles staat daar, ik had geen backup. Sinds enkele maanden ervaar ik dat er bestanden uit het niets verdwijnen. Ik ben in gesprek met Apple Support maar zij kunnen het probleem niet achterhalen en ik kan het niet reproduceren.
De verwijderde bestanden kan ik wel telkens terughalen doordat deze nog 30 dagen op de servers blijven om terug te zetten. Ik kijk dus elke week eens als er daar een bestand tussen staat dat ikzelf niet verwijderd heb.

Ondertussen heb ik wel een backup op een externe SSD gemaakt.

Ik heb door de aankoop van Office 365 ook ruimte in OneDrive. Alle bestanden van iCloud staan nu ook daar. Momenteel hou ik dus twee locaties synchroon door manueel de bestanden er in te slepen of te verwijderen. Documenten die ik aanpas neem ik van OneDrive en eens klaar vervang ik het oude document in iCloud door het nieuwe document.

Dit is nu niet de ideale situatie natuurlijk. Ik vraag me af hoe ik dit kan oplossen. Hoe kan ik gebruik maken van slechts één cloud provider die me toelaat om met mijn verschillende apparaten te synchroniseren én tegelijk zeker te zijn dat er niet onbedoeld bestanden verwijderd worden.
Hoe neem ik hier een backup van? De backup is een spiegel van de bewaarde documenten. Dus als daar bestanden uit het niets verdwijnen ben ik deze ook kwijt in de backup.

Het voordeel aan iCloud vond ik dat alle bestanden lokaal gehouden konden worden. Deze waren steeds gedownload. Met OneDrive heb ik dit nog niet gevonden.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:18
Tomovich schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:04:
Hallo iedereen

Ik maak al jarenlang gebruik van iCloud Drive om al mijn bestanden gesynchroniseerd te houden tussen al mijn apparaten. Alles staat daar, ik had geen backup. Sinds enkele maanden ervaar ik dat er bestanden uit het niets verdwijnen. Ik ben in gesprek met Apple Support maar zij kunnen het probleem niet achterhalen en ik kan het niet reproduceren.
De verwijderde bestanden kan ik wel telkens terughalen doordat deze nog 30 dagen op de servers blijven om terug te zetten. Ik kijk dus elke week eens als er daar een bestand tussen staat dat ikzelf niet verwijderd heb.

Ondertussen heb ik wel een backup op een externe SSD gemaakt.

Ik heb door de aankoop van Office 365 ook ruimte in OneDrive. Alle bestanden van iCloud staan nu ook daar. Momenteel hou ik dus twee locaties synchroon door manueel de bestanden er in te slepen of te verwijderen. Documenten die ik aanpas neem ik van OneDrive en eens klaar vervang ik het oude document in iCloud door het nieuwe document.

Dit is nu niet de ideale situatie natuurlijk. Ik vraag me af hoe ik dit kan oplossen. Hoe kan ik gebruik maken van slechts één cloud provider die me toelaat om met mijn verschillende apparaten te synchroniseren én tegelijk zeker te zijn dat er niet onbedoeld bestanden verwijderd worden.
Hoe neem ik hier een backup van? De backup is een spiegel van de bewaarde documenten. Dus als daar bestanden uit het niets verdwijnen ben ik deze ook kwijt in de backup.

Het voordeel aan iCloud vond ik dat alle bestanden lokaal gehouden konden worden. Deze waren steeds gedownload. Met OneDrive heb ik dit nog niet gevonden.

Bedankt!
Ik gebruik ook iCloud, vooral om mijn foto’s veilig te houden.
Heb nog niet gemerkt dat er iets verdwijnt.

Laat zeker weten wat de reactie is van Apple, ik ben benieuwd.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebbez
  • Niet online

Bedankt!
Voor OneDrive heb je ook wel clients waar je kan aanvinken welke bestanden je wil downloaden en offline beschikbaar wil hebben (vaak rechtermuisklik op selectie bestanden -> Keep files on this device). Ik weet alleen niet hoe het zit met iOS apparaten. Wellicht dat het op MacOS meer een GUI-venster is waar je het op moet instellen ipv context menu zoals op Windows.
Zelf maak ik gebruik van Restic. Dat is een CLI-programma die snapshots kan maken van mijn folder met gesynchroniseerde bestanden. Elke week/na belangrijke data uploads maak ik vaak een snapshot (momentopname). Dus mijn backup bevat zowel de versie van een bestand van afgelopen week als een jaar geleden, alleen als ik mn gegevens wil restoren gebruik ik de snapshot van afgelopen week. (Je kan trouwens ook elk uur of minuut snapshots nemen, dat maakt niet heel veel uit tenzij je met grote bestanden moet werken, hij upload namelijk alleen het 'verschil' dus). Dus het kan wel zo zijn dat d'r dan een snapshot wordt gemaakt van je bestanden met een missend bestand, maar die kan je dan makkelijk weer terughalen door een snapshot van langer geleden te gebruiken om een bestand te restoren.

Zo zijn er ook nog een hoop andere programma's die dus snapshots nemen, de-dupliceren, encrypten en compressie toepassen, zoals Duplicacy, Duplicati, Borg, Kopia, etc. Sommigen hebben ook nog GUIs. Restic vind ik wel fijn omdat het op heel veel storage backends werkt (AWS S3, SFTP, maar ook OneDrive met de rclone backend) en je kan het ook op offline media (op een externe schijf bijv) gebruiken.

Maarja, daarnaast ook wel handig om even te kijken of je het probleem bij iCloud niet eerst kan oplossen, want als je blijft werken in een "iCloud folder" zal het probleem zich altijd kunnen blijven voordoen. Als ik problemen krijg met mijn Syncthing zou ik daar ook niet meer mee werken totdat ik het probleem heb opgelost.

(Mijn backup strategie hieronder. Ik beschouw mijn Sync over al mijn verschillende apparaten als 1 geheel, de 'production data' van de 3-2-1 backup regel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3vojnbq6fFv8-k-yAEwhwD_KCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TWNS8Cm9N9gjBq8Bh8TnIUgJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Ebbez op 08-06-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppydriver
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-08 08:24
Ebbez schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:53:
[...]
M365 Family is, zoals Cyberpope aangeeft, wel de goedkoopste optie. Daarbij krijg je 6 accounts waarvan elk er 1TB ruimte krijgt op OneDrive. Wel wat gedoe om te managen.
Hoe bedoelde je dat managen? Zijn daar tools voor?

Of zijn er tools om backups groter dan 1TB (bv 1 VHDX file van 3TB of groter) te splitten in meerdere van max 1TB, zodat je deze over meerdere Onedrive accounts kunt uploaden?
Dus 1 groot bestand van bv 3TB ‘verdelen’ over de meerdere 1TB accounts?

[ Voor 1% gewijzigd door floppydriver op 08-06-2024 18:01 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbez
  • Niet online
floppydriver schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:57:
[...]

Hoe bedoelde je dat managen? Zijn daar tools voor?

Of zijn er tools om backups groter dan 1TB (bv 1 VHDX file van 3TB of groter) te splitten in meerdere van max 1TB, zodat je deze over meerdere Onedrive accounts kunt uploaden?
Dus 1 bestand ‘verdelen’ over de meerdere 1TB accounts?
Oh nee ik bedoelde niet met software managen maar meer dat je zelf moet bijhouden op welk account je wat moet backuppen enzo. Plus inloggegevens onthouden van elk account en het steeds wisselen van account (als je alleen de web UI gebruikt). Iets meer moeite dan 1 simpele "volume"/medium voor alle backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:40
Ebbez schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 16:09:
[...]
Maarja, daarnaast ook wel handig om even te kijken of je het probleem bij iCloud niet eerst kan oplossen, want als je blijft werken in een "iCloud folder" zal het probleem zich altijd kunnen blijven voordoen. Als ik problemen krijg met mijn Syncthing zou ik daar ook niet meer mee werken totdat ik het probleem heb opgelost.
Ze zijn het nog aan het uitzoeken maar er is niet veel hoop. iCloud hoeft voor mij niet. Als ik hetzelfde kan bereiken met iets anders is dat ook ok. Ik wil kunnen vertrouwen op het systeem zonder me constant af te vragen als er bestanden verdwenen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:34

Bedankt!
Bij Onedrive heet het Onedrive Files On-Demand en je kan het uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldvr
Ik ben via Koofr (maar dat werkt ook bij andere) op het spoor gekomen van rclone https://rclone.org/
Daarmee kun je met een cron job of een scheduled task zaken door - of terugkopieren naar een andere plek.

Als je niet zo van de commandline bent is er rclone browser https://kapitainsky.github.io/RcloneBrowser/ daarmee kan je een taak aanmaken en de commandline die je nodig hebt laten bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:03
Ik gebruik voor mijn Pcloud bestanden Goodsync, daar kun je configureren wanneer je een sync wilt laten plaatsvinden met een lokale folder en dan kan iCloud je bestand(en) wel wissen maar die worden dan automatisch weer teruggezet.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een online backup service die niet alleen een creditcard als betaaloptie biedt. Voor zowel IDrive en Backblaze heb je een creditcard nodig.

De map die ik wil backuppen staat op de D: schijf op mijn laptop. Dus niet op de Windows C: schijft. Dan valt er al veel af.

Het gaat om one way backup. Zeg maar de mirror functie van FreeFileSync:
- nieuwe en geüpdatete bestanden op de PC worden verzonden naar online backup.
- bestanden die verwijderd worden op mijn PC moeten ook verwijderd worden op online backup.

Synchroniseren is niet wat ik zoek, daar ben ik al eens de mist mee ingegaan.

Pcloud Backup valt af om de reden dat het een two way connectie is. Daarnaast worden bestanden die je wilt backuppen gedupliceerd in een Pcloud map. Dat wil ik niet.

Welke betrouwbare andere opties zijn er dan nog? Paypal, Google Pay en Ideal zijn mijn betaalopties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:25

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:56:
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een online backup service die niet alleen een creditcard als betaaloptie biedt. Voor zowel IDrive en Backblaze heb je een creditcard nodig.
Visa of Mastercard Debitcard kan ook gewoon toch? (denk aan revolut bijvoorbeeld of een andere bank).
Zijn alle betaalpassen dat niet binnenkort?

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 25-06-2024 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:50
Hoi allemaal,

De map die ik wil backuppen staat op de D: schijf op mijn laptop. Dus niet op de Windows C: schijft. Dan valt er al veel af.
Het Nederlandse liveschijf met Restic al overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldvr
Wat ik hier boven al aangeef rclone, lijkt me een optie die dat volgens mij gewoon kan. Zoek iets dat daar mee werkt denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SCS2
voor user458214
Pcloud Backup valt af om de reden dat het een two way connectie is. Daarnaast worden bestanden die je wilt backuppen gedupliceerd in een Pcloud map. Dat wil ik niet.

Dat klopt niet. Pcloud heeft GEEN lokale dubbele map. Er wordt een drive P: gemaakt (perse die letter, niet te wijzigen), maar die staat NIET lokaal. Het is een netwerkdrive.
Die werkt echt als een gewone (externe) drive.

Jij bepaalt wat je er mee doet.
- Je kan hun sync programma gebruiken, daar aangeven welke mappen van jouw D: je wilt syncen met een map op hun P:
- Of je kopieert zelf files er naar toe
- Of je gebruikt het jou bekende FreeSync met die mirror functie.
- Er is een functie dat PCloud standaard backup maakt van standaard windowsmappen, is prima voor minder ervaren lui.

Ik doe de bovenste 3 door elkaar.
Ik maak soms vaste backups door bepaalde spullen naar bijv. map 240626 te kopiëren. Een sync is GEEN BACKUP !!.
Ik heb een 3-tal syncs aanstaan die Pcloud behoorlijk goed bijhoud, zie onder.
En als ik wil controleren of maar paar wijzigingen heb: zelf effe FreeSync.

Wat voor mij absoluut geweldig is: Pcloud-sync werkt op BLOK-niveau, niet op file niveau.
Dus bij grote files worden alleen de gewijzigde delen gesynct. Net als Dropbox, en rsync (als je die zo instelt).
Dit is veel sneller, omdat er minder geupload hoeft te worden.
Het vertraagd ook iets, omdat hij hashes van delen van de bestanden moet maken en vergelijken, (ik denk bijv. blok 16mb of zo?) , en die blokken weer aan elkaar moet plakken.
Op een oude hdd hoor je dat dat echt zeer veel leeswerk is ;-) . Op een moderne ssd , ach.
(Werkt uiteraard alleen met hun eigen Pcloud-sync, niet als zelf FreeSync)

Iedereen wil encryptie in de cloud, Pcloud biedt dat ook. Mijn onderbuikgevoel is dat ik geen encryptie van de aanbieder wil...
Ik heb voor de echt belangrijke data Veracrypt volume 50gb groot (die staat wel lokaal).
Keihard beveiligd met zwaar password en keyfile die niet mee synct....
Die wordt met pcloud gesynct, en door block-sync hoeft misschien maar 500mb geupload te worden over mijn DSL-lijntje 50Mbit/s.
Het totale syncen duurt misschien 1-2uur, denk door hash bepalen? Onbelangrijk voor mij. Alle 50Gb zou iets van >10uur zijn!

Maar ik kan het veracrypt volume in de cloud op P: ook mounten, zonder dat het gedownload wordt. Ik denk dat dat alleen kan omdat er onderliggend op blockniveau wordt gewerkt. Er worden alleen delen van dat 50GB bestand gedownload die benaderd worden.
Pcloud maakt een cachedump-bestand (min. 5gb) voor dat doel en voor kleine uploads.

Nadelen:
- Als een file veranderd, zonder dat de datum/tijd veranderd, ziet Pcloud-sync niet dat gewijzigd is.
(Veracrypt houdt default als beveiliging de datum gelijk, maar kan je uitzetten)
Mist daarom soms ook een rename. Simpel als zelf check met FreeSync.
- Soms error dat file niet gesynct kan worden, soms omdat op de server niet gewist kan worden.
97% lost zichzelf op aan einde sync. Rest simpel door effe met FreeSync te spiegelen, die wist en alles ok.
- Ik heb 500GB, en door het bewaren van backups redelijk vol.
- Soms conflict, dat niet weet wat nieuwer is. Kleine files: Freesync en klaar
Bij grote files komt er een download van beide, dan >500gb en weigert hij sync omdat vol. Heel slim...: weigert ook sync van wissen foute dubbelle.
Dan effe inloggen en via My... de file op hun server wissen.

Voordelen:
- Blocksync !! (ook wel Delta-sync genoemd)
- Lifetime deals, heel vaak met korting, 2022 e139 500gb , nu na 2 jaar e70/j , en hoop langer ;-)

Ik ben er erg blij mee, ik heb jaren gezocht naar een vervanger voor Dropbox die block-sync doet en ben verbijsterd dat niemand er over schreeuwt. Ja, moderne glasvezel upload maakt het vast minder belangrijk. Maar het werkt zo mooi en efficiënt.

Dit is weer veel te lang geworden....
SCS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hoi allemaal,

Het gaat om one way backup. Zeg maar de mirror functie van FreeFileSync:
- nieuwe en geüpdatete bestanden op de PC worden verzonden naar online backup.
- bestanden die verwijderd worden op mijn PC moeten ook verwijderd worden op online backup.

Synchroniseren is niet wat ik zoek, daar ben ik al eens de mist mee ingegaan.

Welke betrouwbare andere opties zijn er dan nog? Paypal, Google Pay en Ideal zijn mijn betaalopties.
Ooit al eens genoemd, en niet iedereen is er fan van, maar ik gebruik hier de Microsoft365 family 6x 1TB Onedrive optie.
Microsoft365 family is aan te schaffen via 1 year license codes via oa Amazon, en in Blackfriday vaak tegen 40-60% korting (€45-65) per jaar. En heeft als bonus dat je je gehele office suite erbij krijgt. En als je echt ouderwets wil, kun je zelfs naar je lokale IT-leverancier lopen en gaan pinnen.

Nadeel is dat je slechts 1TB per account hebt, dus je moet bij backups > 1TB gaan splitsen. Zie verderop hoe ik dat doe met Duplicati

Uiteraard heb je dan de Onedrive app voor de standaard windows en office zaken (incl foto's vanaf je mobiel bijv), maar Onedrive doet aan sync en dat wil je niet voor belangrijkere folders.

Dus heb ik daar met Duplicati en de Onedrive-connectie een backuproutine op staan. Duplicati is zeer configurabel qua te backuppen folders en files, incl uitzonderingen, filters etc. Draait als lokale webserver op je PC met eigen webinterface. En heeft als unique selling point dat het de encryptie instelbaar maakt voor jezelf (lokaal dus), en die encryptie toepast op blokniveau backup. Waarbij Blocksize ook nog eens instelbaar is. En qua block niveau is het dan ook heel efficient om een backup retentie in te stellen (hoeveel historische versies wil je nog bewaren / kunnen restoren). Waarbij uiteraard de smart-retentie niet ontbreekt (1dag, 1week, 1 maand, 1 jaar). Doordat hij alleen changes backupt in blocks, is de destination-size (waar dus alle oudere versies bij in zitten) niet extreem veel groter dan de source-size.
Ik heb 6 routines geconfigureerd, omdat ik voor verschillende folders, verschillende schedules en retenties wil draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 26-06-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldvr
SCS2 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:14:
voor user458214
Dat klopt niet. Pcloud heeft GEEN lokale dubbele map. Er wordt een drive P: gemaakt (perse die letter, niet te wijzigen), maar die staat NIET lokaal. Het is een netwerkdrive.
Die werkt echt als een gewone (externe) drive.
En dit is gelijk het grote nadeel van Pcloud: Als je namelijk al een P: hebt gemapped gaat het dus gigantisch verkeerd, en omdat je die P niet kan wijzigen wordt het daarom dus een puinzooi dan.

(En aan de helpdesk heb je dan geen mallemoer, die doen alsof jij gek bent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:25

de Peer

under peer review

ronaldvr schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:01:
[...]

En dit is gelijk het grote nadeel van Pcloud: Als je namelijk al een P: hebt gemapped gaat het dus gigantisch verkeerd,
Daarom gebruik ik nu Duplicati icm pCloud via WebDAV en dat werkt super.
Een P-drive mappen zag ik ook niet zitten en vond ik niet acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCS2
Ik snap/heb dat probleem niet. Ik hou gewoon driveletter P: leeg voor PCloud.

Komt het door die idiote willekeur van windows met het toewijzen van letters?

Ik gebruik Usbdlm voor het reserveren en toewijzen, werkt als een trein.
USB Drive Letter Manager , http://www.uwe-sieber.de/usbdlm_e.html

Neemt niet weg, dat ik ook vind dat ze daar flexibeler in zouden moeten zijn.
Maar ze willen waarschijnlijk niet een apart bedrijf beginnen voor iedere letter en Qcloud is volgens mij al bezet? :9

Voor het idee: Usbdlm.ini
; here you can define drive letters that shall never be used for new local drives.
; configure here your network, subst and TrueCrypt drive letters here but no local drives!
[NetworkLetters]
Letter1=E-H
Letter2=QRP

;here you can define new default drive letter for USB drives
[DriveLetters]
Letter1=KMOSTU

[DriveLetters40]
VolumeLabel1=BackHdd6
Letter1=X

[ Voor 12% gewijzigd door SCS2 op 26-06-2024 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldvr
Nou het is natuurlijk volkomen debiel (excusez le mot) dat men als men software ontwikkelt dat men dan niet in staat zou zijn een *instelling* te maken waar je die driveletter zelf kan toekennen, en het is eigenlijk echt ongelofelijk stom dat men daar überhaupt niet over heeft nagedacht. Dit is meer een karakteristiek van een persoonlijk hobbyproject dan van fatsoenlijk software development.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-10 22:43
Wat is de makkelijkste manier om macos te backuppen? Liefst incl software natuurlijk maar dat is niet altijd mogelijk. Gebruik nu timemachine van apple zelf maar die begint z'n ouderdom wel te laten zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimo73
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-11-2024
Zijn er hier die One Drive (Microsoft 365 Familiy met McAfee) hebben aangeschaft via Amazon.de?
Zeer aantrekkelijk voor maar 71,99, maar werkt dit ook in Nederland?
https://www.amazon.de/-/n...t_message%2F79013808&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Rimo73 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:02:
Zijn er hier die One Drive (Microsoft 365 Familiy met McAfee) hebben aangeschaft via Amazon.de?
Zeer aantrekkelijk voor maar 71,99, maar werkt dit ook in Nederland?
https://www.amazon.de/-/n...t_message%2F79013808&th=1
ja, doe dat al jaren (hoewel nu via groupon voor 59 te krijgen geloof ik). En ja, dat werkt.
Als je een duits adres opgeeft voor prime zelf 46 euro. Meteen stuk of 4 kopen, kun je 4 jaar vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimo73
Cyberpope schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:32:
[...]

ja, doe dat al jaren (hoewel nu via groupon voor 59 te krijgen geloof ik). En ja, dat werkt.
Als je een duits adres opgeeft voor prime zelf 46 euro. Meteen stuk of 4 kopen, kun je 4 jaar vooruit.
Dank je voor de tip, op Groupon is het €57,90 voor 1 jaar MS 365 Family, dat is een nette prijs voor 6TB opslag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimo73
Is er een mogelijkheid om Microsoft 365 Family One Drive 6TB te verdelen in 3 accounts?
Ik wil de 6TB niet verdelen in 6x 1TB, maar 1x4TB en 2x1TB, is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Volgens mij niet, maar als dat wel lukt hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldvr
Hier uit NL voor een aardige prijs:
https://www.imnl.nl/shop/...65-family-met-trainingen/

(Kijk even of code
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
nog werkt voor 50% korting)

[ Voor 11% gewijzigd door ronaldvr op 17-07-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimo73
Cyberpope schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:13:
Volgens mij niet, maar als dat wel lukt hoor ik het graag.
Maar zou ik wel meerdere accounts op 1 pc kunnen gebruiken, dus met meerdere e-mailadressen?
Laat zeggen 3 accounts van 1TB op mijn pc en dan bijvoorbeeld een account bij mijn vrouw en een account bij mijn zoon.
Is zoiets wel mogelijk? IK wil namelijk meer dan 1TB gaan gebruiken voor mezelf op de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ronaldvr schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:58:
Hier uit NL voor een aardige prijs:
https://www.imnl.nl/shop/...65-family-met-trainingen/

(Kijk even of code
***members only***
nog werkt voor 50% korting)
Nope. Werkt niet, goedkopere versie uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Rimo73 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:19:
[...]

Maar zou ik wel meerdere accounts op 1 pc kunnen gebruiken, dus met meerdere e-mailadressen?
Laat zeggen 3 accounts van 1TB op mijn pc en dan bijvoorbeeld een account bij mijn vrouw en een account bij mijn zoon.
Is zoiets wel mogelijk? IK wil namelijk meer dan 1TB gaan gebruiken voor mezelf op de pc.
ja, je kunt meerdere accounts op 1 pc gebruiken. Dat is geen probleem. Let wel op dat je b.v. van onedrive maar 1 tegelijk actief kunt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Rimo73 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:01:
[...]

Dank je voor de tip, op Groupon is het €57,90 voor 1 jaar MS 365 Family, dat is een nette prijs voor 6TB opslag :)
Ik krijg bij Groupon: 'nog niet beschikbaar' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimo73
Wat ik me afvraag, je kan met one drive niet specifieke folders laten syncen toch?
Zag dat je alleen Documenten kan selecteren, maar geen submappen, klopt dit of is daar een andere manier voor mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Godsklere. Niet meer die van Amazon kopen dus. Nu heb ik plots alleen nog een amazon abbo en ben al mijn eerdere aankopen kwijt. Dat is erg fijn.... NOT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Cyberpope schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:16:
Godsklere. Niet meer die van Amazon kopen dus. Nu heb ik plots alleen nog een amazon abbo en ben al mijn eerdere aankopen kwijt. Dat is erg fijn.... NOT!
Hoe bedoel je? Ik heb er destijds ook 4 via Amazon gekocht en codes direct ingevoerd en deze zijn gestapeld... nu tot 2027 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Dat deed ik in het verleden ook. Nu neemt amazon blijkbaar je abo over en loopt je abo via amazon. Dat je dan nog gestapelde kortingen had staan is vette pech.

Bij Amazon kom je niet door de AI heen, die wel ondertekend met een naam, maar je ziet er geen mens aan te pas gekomen is.
Bij Microsoft.... Tja, ik geloof niet dat ik ooit zo lomp en onbeleeft te woord ben gestaan door een medewerker. Ongelooflijk. Hij zie het netjes, maar eigenlijk was ik gewoon een stomme lul die op een aanbieding van Amazon was ingegaan en daarom kon ik doodvallen.

Pagina: 1 ... 28 ... 30 Laatste