Jaerock schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 23:13:
OVH Cloud archives lijkt mij ook wel interessant. Ik verwacht dat het inderdaad tapes zijn net als amazon glacier. Hier lijkt de kostenstructuur echter transparanter, bij amazon moet je oppassen niet te snel je data op te vragen bij herstellen. Dan kan het behoorlijk in de papieren lopen.
Voor zover ik heb gezien kost het €1,- eenmalig registreren. Betaal je niks zolang het nog in het beta stadium is. Daarna kost het dus €0,01 incl btw per GB per maand dat je aan storage gebruikt, ook het herstel kost €0,01 per GB die je hersteld. Dat is het wat betreft kosten.
Ik heb mij vorige week maar eens aangemeld voor de OVH Public Cloud Archives, ofwel PCA.
Gedurende het beta stadium betaal ik slechts €1, daarna €0.008 per GB opslag (ex BTW) en €0.008 per GB voor eventuele restores. Verder geen onkosten aan dataverkeer.
Het duurde ruim een week voordat ik alle mailtjes met inloggegevens e.d. van OVH had ontvangen. Je krijgt wel binnen één dag toegang tot de OVH manager en de (voor mij wat onduidelijke) API, maar de echte PCA toegang duurde ruim een week.
Ik heb wat testen gedaan met WinSCP via een UPC 200/10 Mbps verbinding.
Het werkt als volgt:
Uploaden: je krijgt een inbox map toegewezen op een OVH PCA server. Daar kan je naar uploaden via
FTP/SFTP/RSYNC/SCP. Na het uitloggen worden je files bij OVH aangemerkt voor archivering, en verdwijnen je files uit de inbox. Je kunt daarna alleen nog via de OVH manager zien wat de opgeslagen sessies zijn, je files zijn buiten beeld. Wel kan je de grootte + datum van iedere sessie bekijken, en zien wat de filenamen in de sessie zijn.
Heb een paar testen gedaan met 200 MB files.
De upload snelheid lijkt redelijk constant met ca. 400 kByte/s (ongeveer 1/3 van mijn maximum snelheid)
Restoren/downloaden: Via de OVH manager kan je een session restore request doen. Je krijgt dan een mailtje wanneer je files klaar staan voor download. In het mailtje staat het IP adres van de download server plus een path waar je files staan. De download server is niet hetzelfde als de upload server, kan wellicht per keer verschillen. Je krijgt een outbox map toegewezen waar je files in neergezet worden.
Bij de paar tests die ik heb uitgevoerd duurde het slechts een paar minuten voordat mijn files weer klaar stonden. Misschien bevond mijn data zich nog ergens in een cache, en duurt hij bij langdurige opslag langer om terug te halen (bv. van tapes?). In ieder geval blijven ze hier een week beschikbaar voor download.
De downloadsnelheid varieerde van ca. 1.2 MByte/s (gisterenmiddag) tot 20 MByte/s (vanochtend vroeg).
Blijkbaar afhankelijk van de drukte.
Kortom: het is wat omslachtig, maar het werkt wel. En het is spotgoedkoop vergelijkbaar met andere
aanbieders. Ik wil zo'n 200 GB archiveren, en dat kost slechts €2 per maand. Beat that!
Connecten kan via FTP/SFTP/RSYNC/SCP, moet dus vanaf zowel een pc als een NAS zoals synology lukken.
Dat laatste lukt helaas niet. Het Synology backup package kan alleen RSYNC aan, en blijkt om de een of andere reden niet compatible met PCA. Connecten lukt wel, maar backuppen geeft foutmeldingen.
Er is weinig informatie op internet te vinden over de combi PCA + Synology, maar ik zie dat anderen er ook problemen mee hebben. Ik heb inmiddels ontdekt dat de Syno wel in staat is z'n config backup file (synobkpinfo.db) weg te schrijven, maar daarna houdt het op.
Via de PC met WinSCP, FTP of SFTP lukt het wel.
Edit: Zojuist ontdekt dat ik meerdere sessies tegelijk kan openen naar de upload server. Die krijgen dan wel allemaal een aparte inbox toegewezen, en zullen ook gearchiveerd worden als verschillende sessies. Op dit moment heb ik er 3 parallel lopen, waardoor ik mijn upload bandbreedte van 1.2 MByte/s ten volle kan benutten.
[
Voor 4% gewijzigd door
ReneK op 22-12-2013 17:51
]