Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@Strijpje Camper of (zeil)boot terwijl je ingeschreven staat bij je ouders?

Houdt trouwens wel rekening mee dat dividendbelasting ook kan stijgen en je mogelijk centen bespaard op VRH om dat straks aan een verhoging te verliezen.

Verder als ondernemer is het ook interessant om bij Meesman in box 1 te beleggen. Geen VRH en je zal na je pensioen ook nog iets nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-09 16:29
Strijpje schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 08:42:
Vermogen is zo’n 350k-

De vraag is, wat zouden jullie doen met het geld met het oog om financieel onafhankelijk te worden?
Stoppen met werken

Nou misschien nog een jaar dan voor de lol en daarna stoppen met werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
namliam_eht schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:36:
[...]

Stoppen met werken

Nou misschien nog een jaar dan voor de lol en daarna stoppen met werken.
@Strijpje
Zoals hierboven staat.
Zelf ben ik nu 39, en sinds okt2022 gestopt met werken in loondienst (ga later wel weer wat partime klussen voor de leuke extra's, evt weer loondienst, indien het bevalt)

Op jouw leeftijd heb ik mn hypotheek afbetaald (na heel veel gewerkt te hebben..) en verder totaal geen enkel benoemingswaardige lasten meer.
Dit was voor mij iig de beste beslissing ooit, hierdoor nu extreem lage vaste maandelijkse kosten, en een behoorlijke buffer, nu dalen de kosten nog meer, auto is niet meer nodig voor woon-werk verkeer, deze is dus al verkocht (de motor blijft wel, die kost niet zo veel per maand)
Dankzij de stijgende rente's, kunnen de vaste lasten betaald worden, zonder in te teren op (het buffer) vermogen, en is er een mogelijkheid bij gekomen om te gaan beleggen.

Nu veel meer tijd beschikbaar, en dit is erg fijn, kan me nu ook eens goed gaan inlezen in dit topic, had ik eerder moeten doen :+ maar uiteindelijk zijn er meer wegen naar het uiteindelijke doel, waarbij je zelf tevreden kan zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:45
ReBr schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:07:
[ :+ maar uiteindelijk zijn er meer wegen naar het uiteindelijke doel, waarbij je zelf tevreden kan zijn ;)
Maar je leeft nu maandelijks wel ergens van, dus je hebt toch elke maand inkomsten. of dat nou van loondienst of zzp klussen zijn, je bent afhankelijk van arbeid? Want lijkt mij onrealistisch dat je met een rentepercentage van 0% tot 1% op jaarbasis kan rondkomen? Neem aan dat je toch maandelijks wel moninaal 700 euro nodig hebt, laten we even van 10.000 aan jaaruitgaven gaan... Dan zou je dus met zelfs 1% rente al een miljoen nodig hebben?

En je bent vrijgezel? Of deelt de woning met een werkende partner?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReBr
  • Niet online
President schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:35:
[...]

Maar je leeft nu maandelijks wel ergens van, dus je hebt toch elke maand inkomsten. of dat nou van loondienst of zzp klussen zijn, je bent afhankelijk van arbeid? Want lijkt mij onrealistisch dat je met een rentepercentage van 0% tot 1% op jaarbasis kan rondkomen? Neem aan dat je toch maandelijks wel moninaal 700 euro nodig hebt, laten we even van 10.000 aan jaaruitgaven gaan... Dan zou je dus met zelfs 1% rente al een miljoen nodig hebben?

En je bent vrijgezel? Of deelt de woning met een werkende partner?
Vrijgezel, met een fiscale partner had eigenlijk iets gunstiger geweest.

Leuk dat je over de jaaruitgaven begint, die zijn bij mij extreem laag, ong 5 a 6000 euro (met ruime marge gerekend ivm tegenvallers, maar duurste posten zijn verzekeringen, en energie). oa het wegdoen van de auto heeft hiervoor gezorgd (deze kostte me 220 euro MRB per maand, was een +2500 kg pickup, LPG uitvoering, duur in verbruik en onderhoud)

Gemakshalve dus ong 500 euro per maand nodig

Deposito's gemiddeld nu 2,85% (deze gaan zorgen voor stabiel inkomen, niet voor vermogensopbouw, 80% van de jaaruitgaven zijn hiermee gedekt)

Vrij beschikbaar vermogen (om de deposito's te overbruggen, en voor elke noodzakelijke uitgave) ong 15% van vermogen.
En nog 20% (kan variëren) van vermogen wil ik gaan beleggen, waarvan een deel beheerd.

De rest is beschikbaar geld om jaren de de boodschappen te kunnen betalen.

Je conclusie klopt dus, dat er geld binnen moet komen, zeker rekening houdend met aanhoudende inflatie.
Maar op totaal vermogen interen, terwijl je zelf ook ouder wordt, is geen ramp.

En nu gaat er uiteraard nog wel gewerkt worden, hetzij ZZP, hetzij 0 uren contract, maar niet meer omdat het noodzakelijk is, die 2 a 3000 Euro per jaar gaat wel lukken, en als het leuk werk is uiteraard meer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:45
ReBr schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:15:
Leuk dat je over de jaaruitgaven begint, die zijn bij mij extreem laag, ong 5 a 6000 euro
Maar
- 100 zorgverzekering
- 200 boodschappen
- 60 gemeentelijke belastingen
- 20 opstal/inboedel/aansprakelijkheid
- 50 energie
- 30 internet/tv/mobiel
- 10 water
- 30 motor

Dan zit je al zeker op 500 euro en dan zijn de posten hierboven nog mild en zou je geen uitgaven hebben voor sport, spulletjes in huis, vakantie, kleding, cadeautjes, etc? Of haal je dingen vooral bij de kringloop, voedselbank, etc?

En wat doe je dan hele dagen? Veel mensen halen geluk uit hun werk of gezin, waar haal jij je geluk uit als ik mag vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-09 20:48
President schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:20:
[...]

Maar
- 100 zorgverzekering
- 200 boodschappen
- 50 energie
- 30 internet/tv/mobiel
- 10 water
- 30 motor

Dan zit je al zeker op 500 euro en dan zijn de posten hierboven nog mild en zou je geen uitgaven hebben voor sport, spulletjes in huis, vakantie, kleding, cadeautjes, etc? Of haal je dingen vooral bij de kringloop, voedselbank, etc?

En wat doe je dan hele dagen? Veel mensen halen geluk uit hun werk of gezin, waar haal jij je geluk uit als ik mag vragen?
Daarnaast ook nog:
• Afschrijving motor
• Onderhoud woning/afschrijving keuken+badkamer/meubilair en toebehoren
• Afschrijving witgoed
• Afschrijving telefoon & computers
• Eigenwoningforfait

500 per maand, was het leven (zelfs zonder hypotheek) maar zo goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:44
Dank voor alle reacties.

De Peer stelde voor om het geld weer zsm te gaan beleggen. Ik heb mijn aandelen bewust juist verkocht met het idee om volgend jaar een woning te kopen. Nu sta ik op winst, volgend jaar kan dat best lager uitvallen- die onzekerheid wil ik voor zijn.

Een aantal van jullie vroegen zich af “waarom Azie”. Dit is inderdaad een kwestie van persoonlijke voorkeur en niet vanwege bepaalde belastingtechnische redenen ofzo. Ik heb in mn leven op verschillende plekken gewoond en ik mis in NL een beetje de spontaniteit en dat iedereen savonds nog gewoon de deur uitgaat. Maar dit is puur iets persoonlijks dus ik wil ook niet dat het afleidt van het topic.

De vraag is eigenlijk wat jullie zouden doen met het geld:
A: geheel opmaken aan een woning (bij wijze van hypotheekvrij)
B: deels gebruiken voor een woning dus wel een hypotheek nemen en het andere deel bijv beleggen
C: vastgoed kopen om deze te verhuren en bijv zelf twee jaar door te sparen en een hypotheek aanvragen voor een eigen woning.
D: het idee van twee kleinere woningen (al dan niet in het buitenland) waarbij ik de helft verhuur.

Ps. Ik ben trouwens een “zij” :)

[ Voor 23% gewijzigd door Strijpje op 19-11-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:34
A: all eggs in....
C: in het algemeen niet meer aantrekkelijk in NL
D: heb je zin in verhuren? Het is niet worry free

Daaruit volgt B? Maar is ook persoonlijk (en qua vastgoed/woning wat je überhaupt kunt vinden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus32
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 00:45
ReBr schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:07:
[...]

@Strijpje
Zoals hierboven staat.
Zelf ben ik nu 39, en sinds okt2022 gestopt met werken in loondienst (ga later wel weer wat partime klussen voor de leuke extra's, evt weer loondienst, indien het bevalt)

Op jouw leeftijd heb ik mn hypotheek afbetaald (na heel veel gewerkt te hebben..) en verder totaal geen enkel benoemingswaardige lasten meer.
Dit was voor mij iig de beste beslissing ooit, hierdoor nu extreem lage vaste maandelijkse kosten, en een behoorlijke buffer, nu dalen de kosten nog meer, auto is niet meer nodig voor woon-werk verkeer, deze is dus al verkocht (de motor blijft wel, die kost niet zo veel per maand)
Dankzij de stijgende rente's, kunnen de vaste lasten betaald worden, zonder in te teren op (het buffer) vermogen, en is er een mogelijkheid bij gekomen om te gaan beleggen.

Nu veel meer tijd beschikbaar, en dit is erg fijn, kan me nu ook eens goed gaan inlezen in dit topic, had ik eerder moeten doen :+ maar uiteindelijk zijn er meer wegen naar het uiteindelijke doel, waarbij je zelf tevreden kan zijn ;)
Even uit interesse: wat maakt dat je met dat geld niet wel een hypotheek hebt aangehouden maar een groot deel hebt geinvesteerd in een all world ETF ofzo? Je zou zeggen dat de kans heel groot is dat dat onderaan de streep jouw strategie outperformed. Je zegt dat het je beste beslissing ooit was en die zekerheid en dat gevoel is ook zeker wat waard, daar niet van, maar was even benieuwd.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ReBr
  • Niet online
President schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:20:
[...]

Maar
- 100 zorgverzekering
- 200 boodschappen
- 50 energie
- 30 internet/tv/mobiel
- 10 water
- 30 motor

Deze opsomming van jouw klopt behoorlijk voor mijn situatie, energie betaal ik zelfs nog meer, namelijk 94 per maand, dit is ook het eerste, waarmee ik aan de slag gaat in 2023, qua isolatie is het huis al klaar, maar zonnepanelen moeten nog op het dak, evt gecombineerd met boiler of accu(warmtepomp liever niet, heb nog een cv ketel van 3 jaar oud), moet de kosten-baten nog uitrekenen, maar de inverstering is geen probleem.

Verder klopt het dat dit minimale maandelijkse kosten zijn, en een leven daarnaast ook geld kost, voor mij is het zo iig duidelijk(voor mn financiële planning), waar de ondergrens ligt, voor jouw overige punten heb ik gewoon budget beschikbaar om normaal te leven.
Kleren koop ik niet veel, maar ga gewoon naar een winkel als het noodzakelijk is.
Eten hoef ik niet bij de voedselbank te halen, vele andere mensen zitten jammer genoeg wel in die situatie, en dat vind ik heel erg, voor een land als Nederland. Gelukkig is er een voedselbank, en wordt er iets meer op voedselverspilling gelet. Ben in de voedselindustrie werkzaam geweest, en als je dan ziet wat daar soms weggegooid wordt..(niet opzettelijk)

Afschrijving van bv computers is wel zo, maar ben zelf redelijk handig, dus het meeste wat ik in huis heb gaat wel meer dan 10 jaar mee, zolang je het maar netjes onderhoudt.

@Murphy78 idd 500 per maand zou heel mooi zijn, jammer dat de kosten zo extreem hard stijgen, waardoor het uiteindelijk onmogelijk wordt om een bepaald gewenst einddoel te kunnen halen.
Daarom probeer ik er nu al een klein beetje op uit te komen.

@President Wat te doen met de hele dagen?
Nou, voor het eerst heb ik eindelijk echt eens vrij, na jarenlang continu ploegendiensten (icl weekend, en feestdagen), waarbij je 28 uur nacht, en 30 uur overdag maakte per week, en waarbij je vrije tijd bestond uit het omwisselen tussen dag, en nachtdienst + 1 daagje futloos wachten op de nieuwe dienst, waarbij je ook nog wel eens voor storingen werd opgebeld.
Lichamelijk, en geestelijk behoorlijk uitgeput.
Nu dus eindelijk eens goed uitrusten, en het lukt weer om overdag wakker te blijven, en s'nachts te slapen _/-\o_
Verder heel veel fietsen, en sporten (knapt een mens echt van op) en lezen.
Ga nu nog wel eens naar een melkveehouder hier in de omgeving, in oktober nog geholpen met de oogst, lekker op de trekker :P en repareer wel eens wat onderweg, zoals verlichting van aanhangers, voermachines, melkmachines enzo (technische achtergrond, als de mensen dat weten nemen ze wel eens contact op, een voordeel: meestal eet je dan gelijk een warme maaltijd mee :9 )

Op vakantie lijkt me ook wel weer eens leuk, sinds 2003 niet meer weg geweest, maar voor geluk heb ik geen vakantie nodig, eigen omgeving is ook prachtig om doorheen te fietsen.

Maar niets doen wordt je idd ongelukkig van, dus ben toch weer met solliciteren begonnen, maar nu staat er geen druk op, en is salaris niet meer het belangrijkste, en kan je meer zoeken naar iets, wat persoonlijk, leuk is, en wat evt is te combineren met opleidingen.

Zodoende erachter gekomen dat er STAP-budget beschikbaar is, dus als backup plan al een technische opleiding aan het uitzoeken, en proberen als 1 van de eerste in 2023 dit budget aan te kunnen vragen (voordat de pot weer leeg is :F )

Vervelen hoeft dus niet, en voor mij is dit al een vorm van financiële onafhankelijkheid, doen wat je zelf wil.
Slapend rijk worden hoeft nu ook weer niet perse.

@Truus32 Op dat moment kreeg ik de mogelijkheid om boetevrij af te lossen, en het geld had ik beschikbaar, voelde toen heel simpel, aflossen, en de maandlasten direct omlaag. Gaf een gevoel van vrijheid.
Een andere optie had idd mogelijk geweest, maar op dat moment had ik alleen maar kennis van vastgoed, landbouwgrond, en obligaties. Jammer, want je hebt gelijk.
Met vanaf nu een belegginshorizon van +-20 jaar is er misschien nog wel iets in te halen.

@Strijpje Mijn ervaring is optie a, maar zoals andere hier ook zeggen, dan toch b.
iig zorgen voor lage vaste lasten, vaste hypotheeklasten worden door inflatie wel minder, maar blijven continu terug komen, waardoor je toch aan de inkomsten moet blijven werken. (de rest wordt immers ook duurder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:08
ReBr schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:15:
[...]

Deze opsomming van jouw klopt behoorlijk voor mijn situatie, energie betaal ik zelfs nog meer, namelijk 94 per maand, dit is ook het eerste, waarmee ik aan de slag gaat in 2023, qua isolatie is het huis al klaar, maar zonnepanelen moeten nog op het dak, evt gecombineerd met boiler of accu(warmtepomp liever niet, heb nog een cv ketel van 3 jaar oud), moet de kosten-baten nog uitrekenen, maar de inverstering is geen probleem.

Verder klopt het dat dit minimale maandelijkse kosten zijn, en een leven daarnaast ook geld kost, voor mij is het zo iig duidelijk(voor mn financiële planning), waar de ondergrens ligt, voor jouw overige punten heb ik gewoon budget beschikbaar om normaal te leven.
Kleren koop ik niet veel, maar ga gewoon naar een winkel als het noodzakelijk is.
Eten hoef ik niet bij de voedselbank te halen, vele andere mensen zitten jammer genoeg wel in die situatie, en dat vind ik heel erg, voor een land als Nederland. Gelukkig is er een voedselbank, en wordt er iets meer op voedselverspilling gelet. Ben in de voedselindustrie werkzaam geweest, en als je dan ziet wat daar soms weggegooid wordt..(niet opzettelijk)

Afschrijving van bv computers is wel zo, maar ben zelf redelijk handig, dus het meeste wat ik in huis heb gaat wel meer dan 10 jaar mee, zolang je het maar netjes onderhoudt.

@Murphy78 idd 500 per maand zou heel mooi zijn, jammer dat de kosten zo extreem hard stijgen, waardoor het uiteindelijk onmogelijk wordt om een bepaald gewenst einddoel te kunnen halen.
Daarom probeer ik er nu al een klein beetje op uit te komen.

@President Wat te doen met de hele dagen?
Nou, voor het eerst heb ik eindelijk echt eens vrij, na jarenlang continu ploegendiensten (icl weekend, en feestdagen), waarbij je 28 uur nacht, en 30 uur overdag maakte per week, en waarbij je vrije tijd bestond uit het omwisselen tussen dag, en nachtdienst + 1 daagje futloos wachten op de nieuwe dienst, waarbij je ook nog wel eens voor storingen werd opgebeld.
Lichamelijk, en geestelijk behoorlijk uitgeput.
Nu dus eindelijk eens goed uitrusten, en het lukt weer om overdag wakker te blijven, en s'nachts te slapen _/-\o_
Verder heel veel fietsen, en sporten (knapt een mens echt van op) en lezen.
Ga nu nog wel eens naar een melkveehouder hier in de omgeving, in oktober nog geholpen met de oogst, lekker op de trekker :P en repareer wel eens wat onderweg, zoals verlichting van aanhangers, voermachines, melkmachines enzo (technische achtergrond, als de mensen dat weten nemen ze wel eens contact op, een voordeel: meestal eet je dan gelijk een warme maaltijd mee :9 )

Op vakantie lijkt me ook wel weer eens leuk, sinds 2003 niet meer weg geweest, maar voor geluk heb ik geen vakantie nodig, eigen omgeving is ook prachtig om doorheen te fietsen.

Maar niets doen wordt je idd ongelukkig van, dus ben toch weer met solliciteren begonnen, maar nu staat er geen druk op, en is salaris niet meer het belangrijkste, en kan je meer zoeken naar iets, wat persoonlijk, leuk is, en wat evt is te combineren met opleidingen.

Zodoende erachter gekomen dat er STAP-budget beschikbaar is, dus als backup plan al een technische opleiding aan het uitzoeken, en proberen als 1 van de eerste in 2023 dit budget aan te kunnen vragen (voordat de pot weer leeg is :F )

Vervelen hoeft dus niet, en voor mij is dit al een vorm van financiële onafhankelijkheid, doen wat je zelf wil.
Slapend rijk worden hoeft nu ook weer niet perse.

@Truus32 Op dat moment kreeg ik de mogelijkheid om boetevrij af te lossen, en het geld had ik beschikbaar, voelde toen heel simpel, aflossen, en de maandlasten direct omlaag. Gaf een gevoel van vrijheid.
Een andere optie had idd mogelijk geweest, maar op dat moment had ik alleen maar kennis van vastgoed, landbouwgrond, en obligaties. Jammer, want je hebt gelijk.
Met vanaf nu een belegginshorizon van +-20 jaar is er misschien nog wel iets in te halen.

@Strijpje Mijn ervaring is optie a, maar zoals andere hier ook zeggen, dan toch b.
iig zorgen voor lage vaste lasten, vaste hypotheeklasten worden door inflatie wel minder, maar blijven continu terug komen, waardoor je toch aan de inkomsten moet blijven werken. (de rest wordt immers ook duurder)
Leuk om je verhaal/ervaringen te lezen :Y Erg leuk deel van dit topic :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:28
Inderdaad leuk om te lezen.

@ReBr

Heb je een indicatie van hoeveel vermogen je nu hebt om van te leven? Ik bedoel dan geld dat geld opbrengt, dat relatief gemakkelijk liquide te maken is. Eigen woning en bvb pensioenfondsen die maar binnen 30j vrijkomen even buiten beschouwing gelaten.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
rube schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:09:
A: all eggs in....
C: in het algemeen niet meer aantrekkelijk in NL
D: heb je zin in verhuren? Het is niet worry free

Daaruit volgt B? Maar is ook persoonlijk (en qua vastgoed/woning wat je überhaupt kunt vinden/
Zou je kunnen toelichten waarom de optie voor het verhuren van vastgoed niet meer aantrekkelijk is in NL? Heeft dat specifiek te maken met de wijzigingen in regelgeving vanaf 2023? (Zoals actualisatie leegwaarderatio?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Phony schreef op zondag 20 november 2022 @ 01:00:
[...]
Zou je kunnen toelichten waarom de optie voor het verhuren van vastgoed niet meer aantrekkelijk is in NL? Heeft dat specifiek te maken met de wijzigingen in regelgeving vanaf 2023? (Zoals actualisatie leegwaarderatio?)
Onder andere. Ook regelgeving omtrent zelf bewonings plicht, hoge overdrachtsbelasting (naast de toch al hoge prijzen), de vraag is hoe straks het nieuwe puntenstelsel gaat uitpakken, hoge rente e.d.
Ik verhuur zelf ook nog hoor, maar nu instappen op dit moment zou ik niet zo snel doen. Zeker niet als het maar om 1 (of 2) panden gaat waar dan al je geld inzit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:05
Strijpje schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:46:
Dank voor alle reacties.

De Peer stelde voor om het geld weer zsm te gaan beleggen. Ik heb mijn aandelen bewust juist verkocht met het idee om volgend jaar een woning te kopen. Nu sta ik op winst, volgend jaar kan dat best lager uitvallen- die onzekerheid wil ik voor zijn.

Een aantal van jullie vroegen zich af “waarom Azie”. Dit is inderdaad een kwestie van persoonlijke voorkeur en niet vanwege bepaalde belastingtechnische redenen ofzo. Ik heb in mn leven op verschillende plekken gewoond en ik mis in NL een beetje de spontaniteit en dat iedereen savonds nog gewoon de deur uitgaat. Maar dit is puur iets persoonlijks dus ik wil ook niet dat het afleidt van het topic.

De vraag is eigenlijk wat jullie zouden doen met het geld:
A: geheel opmaken aan een woning (bij wijze van hypotheekvrij)
B: deels gebruiken voor een woning dus wel een hypotheek nemen en het andere deel bijv beleggen
C: vastgoed kopen om deze te verhuren en bijv zelf twee jaar door te sparen en een hypotheek aanvragen voor een eigen woning.
D: het idee van twee kleinere woningen (al dan niet in het buitenland) waarbij ik de helft verhuur.

Ps. Ik ben trouwens een “zij” :)
Ik zou zeker optie A niet doen , zodra er een calamiteit is kan je je vermogen niet meer aanwenden om de klappen op te vangen , zeker als het gebeurd kort nadat je al je geld in je huis gestopt hebt.

Ik zou spreiden , deels eigen woning, deels beleggen in een paar categorieën

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:43
ReBr schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:15:
[...]

Deposito's gemiddeld nu 2,85% (deze gaan zorgen voor stabiel inkomen, niet voor vermogensopbouw, 80% van de jaaruitgaven zijn hiermee gedekt)

Vrij beschikbaar vermogen (om de deposito's te overbruggen, en voor elke noodzakelijke uitgave) ong 15% van vermogen.
En nog 20% (kan variëren) van vermogen wil ik gaan beleggen, waarvan een deel beheerd.
Besef wel dat je met deposito's de volle impact van inflatie zal voelen. Op dit moment krijg je nog steeds een negatief rendement na inflatie. Het is dus geen houdbare strategie voor de langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:03
Murphy78 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:45:
[...]

Daarnaast ook nog:
• Afschrijving motor
• Onderhoud woning/afschrijving keuken+badkamer/meubilair en toebehoren
• Afschrijving witgoed
• Afschrijving telefoon & computers
• Eigenwoningforfait

500 per maand, was het leven (zelfs zonder hypotheek) maar zo goedkoop.
Werkelijk niemand rekent afschrijving tot maandelijkse lasten. Sparen voor dergelijke zaken en dit meenemen in je maandelijkse kosten (reserveringen) is wat anders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Laatst online: 15:44
Orangelights23 schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:34:
[...]

Werkelijk niemand rekent afschrijving tot maandelijkse lasten. Sparen voor dergelijke zaken en dit meenemen in je maandelijkse kosten (reserveringen) is wat anders.
Het is maar net hoe je het beestje wilt noemen.

De boodschap is eerder: ook al ben je handig en kun je veel repareren en koop je nauwelijks nieuwe kleren, toch zul je voor van alles en nog wat op termijn uitgaven hebben. Ga voor de lol eens in gedachten na hoe groot de kans is dat je over een halve eeuw nog de zelfde spullen hebt als nu.

Of je dan rekent met afschrijving of met reservering maakt weinig uit. De boodschap is dat je op de lange termijn diverse uitgaven zult hebben waar je wel rekening mee moet houden. En die uitgespreid over de tijd in een flink stuk extra maandlasten resulteren. Daarom neem ik berichten van mensen die zeggen van 500 euro per maand te kunnen leven altijd met een flinke portie zout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:00:
[...]

De boodschap is eerder: ook al ben je handig en kun je veel repareren en koop je nauwelijks nieuwe kleren, toch zul je voor van alles en nog wat op termijn uitgaven hebben. Ga voor de lol eens in gedachten na hoe groot de kans is dat je over een halve eeuw nog de zelfde spullen hebt als nu.

Of je dan rekent met afschrijving of met reservering maakt weinig uit. De boodschap is dat je op de lange termijn diverse uitgaven zult hebben waar je wel rekening mee moet houden. En die uitgespreid over de tijd in een flink stuk extra maandlasten resulteren. Daarom neem ik berichten van mensen die zeggen van 500 euro per maand te kunnen leven altijd met een flinke portie zout.
Ik heb wel eens geprobeerd daar een berekening van te maken. Dat valt nog niet mee vanwege de vele onzekerheden. Al met al schat ik in dat in mijn geval de vervangings- en onderhoudskosten ongeveer even hoog zijn als mijn directe kosten. Nu heb ik een wat a-typische situatie want geen hypotheek maar het geeft wel een beeld dat het fors kan zijn ten opzichte van directe uitgaven.

Als voorbeeld, VEH geeft aan dat je rekening moet houden met gemiddeld €250 per maand onderhoud voor de eigen woning. Als je handig bent en/of een nieuwe woning hebt kun je dat wel iets lager nemen maar het geeft een eerste indicatie. En zo geldt dat voor veel meer zaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Afas schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:12:
[...]

Ik heb wel eens geprobeerd daar een berekening van te maken. Dat valt nog niet mee vanwege de vele onzekerheden. Al met al schat ik in dat in mijn geval de vervangings- en onderhoudskosten ongeveer even hoog zijn als mijn directe kosten. Nu heb ik een wat a-typische situatie want geen hypotheek maar het geeft wel een beeld dat het fors kan zijn ten opzichte van directe uitgaven.

Als voorbeeld, VEH geeft aan dat je rekening moet houden met gemiddeld €250 per maand onderhoud voor de eigen woning. Als je handig bent en/of een nieuwe woning hebt kun je dat wel iets lager nemen maar het geeft een eerste indicatie. En zo geldt dat voor veel meer zaken.
Dat is ook moeilijk. Maar dat betekent niet dat je die kostenposten dan maar moet negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:03
Rubbergrover1 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:00:
[...]

Maar reken jij dan werkelijk met afschrijving? Hoe bepaal je dat? Zakelijk afschrijven is op basis van wat anderen doen en daarmee de regel is geworden. Een tv van 1.5k dat 8 jaar meegaat, dit betekent dat je net geen 16 euro per maand reserveert voor je tv? Dit is vooral micromanagement, waar velen gewoon een reservering voor opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Orangelights23 schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:10:
[...]

Maar reken jij dan werkelijk met afschrijving? Hoe bepaal je dat? Zakelijk afschrijven is op basis van wat anderen doen en daarmee de regel is geworden. Een tv van 1.5k dat 8 jaar meegaat, dit betekent dat je net geen 16 euro per maand reserveert voor je tv? Dit is vooral micromanagement, waar velen gewoon een reservering voor opbouwen.
Ik ga dat inderdaad niet in detail uitsplitsen. Maar ik weet wel dat je op termijn maar zo gemiddeld 100 euro per jaar kwijt bent aan vervanging van de tv, ook als je niet steeds het nieuwste van het nieuwste wilt. En voor een telefoon kun je ook 100 per jaar rekenen, laptop nog weer eens 100 euro per jaar. Wasmachine en droger gaat om wel 50 per jaar kosten. En dan heb ik het nog niet over keukenapparatuur die ook geen halve eeuw mee gaat. Al die kostenposten bij elkaar gaan zeker in de papieren lopen. En dat is alleen nog maar aan electronica.

Dus ook als je 'vrekkig' alleen vervangt als iets stuk gaat, ben je ook met een redelijk zuinig leven maar zo nog eens een maand per jaar extra kwijt aan kostenposten. Alleen aan apparatuur. Dan heb je daarnaast natuurlijk nog de 'gewone' uitgaven aan bijvoorbeeld kleding en schoenen, die ook geen halve eeuw mee gaan. En allerlei andere zaken.

Het is niet dat ik dat allemaal in detail bereken, maar ik weet wel van mijn langetermijn uitgaven dat daar heel wat kostenposten bij zitten die niet in dat genoemde lijstje van 500 per maand zitten. En dat je jezelf rijk rekent als je dat als uitgangspunt zou nemen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Murphy78
  • Laatst online: 03-09 20:48
[...]

Werkelijk niemand rekent afschrijving tot maandelijkse lasten.
Getuige de reactie onder je is "werkelijk niemand" niet accuraat.

Er is een reden dat boekhouders met afschrijving werken. Het geheel niet meenemen "want kleren kopen doe ik maar 1x per jaar, en een auto 1x per 5 jaar" is je kop in het zand steken.

En dan heb je ineens een gat in je begroting.

Okee, dus je haalt het uit je spaargeld zodat het niet uit je maandelijkse budget komt. En dan? Broekzak vestzak. Het blijven uitgaven.
[...]

Sparen voor dergelijke zaken en dit meenemen in je maandelijkse kosten (reserveringen) is wat anders.
Dat is precies wat afschrijving is. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, afschrijving is andersom :)

Een reservering doe je voordat je het hebt gekocht. Je zet geld opzij totdat je genoeg hebt om het te kopen.

Een afschrijving doe je nadat je het hebt gekocht. De aankoop boek je niet meteen, in plaats daarvan boek je maandelijks een klein beetje totdat je het hebt afbetaald.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 20-11-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zr40 schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:56:

Een reservering doe je voordat je het hebt gekocht. Je zet geld opzij totdat je genoeg hebt om het te kopen.

Een afschrijving doe je nadat je het hebt gekocht. De aankoop boek je niet meteen, in plaats daarvan boek je maandelijks een klein beetje totdat je het hebt afbetaald.
Maar in het kader van deze discussie: in beide gevallen is er een 'kostenpost' waar je rekening mee houdt.

Als ik mijn eigen uitgaven bekijk, en denk aan wat ik 'later' nodig zal hebben, dan kan ik die kosten opbouwen uit de diverse posten die hier in dat beperkte lijstje worden genoemd. Maar ik kan ook kijken naar wat ik over de lange termijn werkelijk heb uitgegeven. En daar enigszins op corrigeren vanwege kostenposten die straks wegvallen of juist groter worden. Er zit een behoorlijk groot verschil tussen die twee rekenwijzen. En ik zou straks in de problemen komen als ik alleen met het lagere bedrag van dat lijstje rekening zou houden.

Ik splits dus niet iedere kostenpost tot in detail uit, maar ik weet wel dat er af en toe iets nieuws 'moet' komen. En daar houd ik dus wel rekening mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
Zr40 schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:56:

Het punt is dat je geld opzij moet zetten voor vervanging van je goederen. Hoe je dit in je budget noemt is irrelevant.

Neem je deze post niet mee dan heb je al gauw een gat van meerdere 100euros op het moment dat je met pensioen gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
R.van.M schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:27:
[...]

Het punt is dat je geld opzij moet zetten voor vervanging van je goederen. Hoe je dit in je budget noemt is irrelevant.

Neem je deze post niet mee dan heb je al gauw een gat van meerdere 100euros op het moment dat je met pensioen gaat
Idd, en dan hebben we het nog niet gehad over het vervangen van een dak, badkamer, keuken of simpelweg ergens een vloer in huis.

Als je denkt dat je dat 20-30 jaar kunt uitstellen, dan moet je op Funda een zoeken naar huizen die verkocht worden ‘wegens overlijden’. Dan zie je in welke omstandigheden sommigen hun oude dag door brengen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:28
Is zeker waar.

Voordeel van dergelijke grote uitgaven is wel dat je ze wat kan plannen. Behoudens onverwachte schade natuurlijk.

Als je kan schuiven in de tijd dan kan je een deel aandelen verkopen om die kosten te betalen. In het beste geval kan je een deel verkopen op een ATH. En anders kan je waarschijnlijk nog altijd wel vermijden om te moeten verkopen oo een dieptepunt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Financiële onafhankelijkheid is iets wat ik nastreef,

Hier eigen bedrijf en eigen huis en wat EV in eigen zaak.

Alles wordt duurder en mijn aanslag energiekosten is ook niet mals. Deze kost me 3.127 euro extra. Ja, mag ik klagen? Nee, het is niet koud in huis en ik hou van lekker in bad gaan en dat is duur. Boodschappen zijn ook erg duur aan het worden en mijn begroting van 2023 is al gemaakt (speculatieve begroting dan, adh onzekere variabelen). Ik ga er echter wel wat op achteruit, maar ik kan mijn hobby's blijven uitoefenen en ik kan alles blijven betalen en ik hoef niet in de kou te zitten. Alleen zal ik minder snel een nieuwe game-PC aanschaffen en zal ik wat langer moeten doen met mijn e-bike. Hier is de bewustwording van de alsmaar oplopende inflatie ook merkbaar. Dit betekend indirect minder luxe producten zoals die lekkere wijn of andere versnaperingen. Het eten blijft gewoon op tafel komen en ik kan goed blijven eten.

En de auto dan? Die is van de zaak en wordt hiermee bekostigd. Alles wat ik extra maak aan kilometers gaat via EV in eigen zaak. Nou, ik fiets graag en naar dependance kan ik op de e-bike doen (11 km enkel) en vanaf volgend jaar hoef ik niet meer elke dag met de auto naar Utrecht vanuit thuis en dit scheelt me behoorlijk aan reistijd, ergernissen zoals file en kilometers.

Sparen uit EV in zaak is niet mogelijk want er komen investeringen aan en deze geldstroom is onafhankelijk van mijn eigen salaris. Hier maar 1 salaris en geen partner (meer). Ook hier merk ik (licht) de financiële gevolgen.

Hypotheek is bevroren en dit wil zeggen dat ik geen extra hypotheek neem voor dingen die niet bijdragen aan de taxatie/comfort/duurzaamheid van het huis. Dus airco aanleggen heb ik gedaan via de hypotheek want dit verhoogt de waarde van het huis en deze staat niet onderwater, maar ook niet heel ver erboven. Deze kosten zijn de komende tijd neutraal.
Deze methode doe ik ook voor de zaak. Kosten die de zaak aangaat wordt betaald vanuit winsten en niet uit mijn EV in de zaak; daar is de auto weer van.

Voor zover mijn klaagzang, maar deze valt in het niet wat ik allemaal tegenkom op het nieuws van mensen die naar de voedselbank moeten en met een fleecedekentje op de bank zitten met thermostaat op standje diepvries. Veel mensen die alleen wonen (ook die zónder een uitkering en met een baan) komen zichzelf flink tegen. Hier heb ik het dan over de middenklasse.

Je ontkomt niet aan die filmpjes en dit nieuws en probeer slim te blijven. Ik heb wel een schenking gedaan aan mijn zus in de vorm van een nieuwe laptop want mijn zus heeft een uitkering en dat is pas oppassen geblazen met je geld. Ze had de laptop nodig 'mede' voor haar dochter die naar het VO gaat volgend jaar. Mijn ouders kunnen het niet missen, dan schiet ik te hulp want het kan er vanaf en dit zijn de kosten niet, maar dat alles duurder wordt en de impact hiervan komt akelig dichtbij in familie. Ik draag ook bij als ik kerst vier bij mijn ouders en wat extra voor de waardering. Alleen thuis zijn met de kerst lijkt me verschrikkelijk.

Wat we moeten onthouden is een medeoogje naar je medemens. Blijf beseffen dat het veel en veel slechter kan en niet iedereen die een uitkering heeft, heeft die voor de lol. Mijn zus kan écht niet werken (kernautisme). Ook die mensen verdienen soms een warme en liefdevolle helpende hand. Mijn zus betaald niet mee aan de kerst bij ons thuis, die betaal ik voor haar.

Zover een beetje mijn situatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReBr
  • Niet online
Wozmro schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:17:
Inderdaad leuk om te lezen.

@ReBr

Heb je een indicatie van hoeveel vermogen je nu hebt om van te leven? Ik bedoel dan geld dat geld opbrengt, dat relatief gemakkelijk liquide te maken is. Eigen woning en bvb pensioenfondsen die maar binnen 30j vrijkomen even buiten beschouwing gelaten.

***members only***
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

@R.van.M Goed dat je dit aankaart, dit ga ik heroverwegen, wil zowiezo wel een extra deposito aanhouden, puur voor de zekerheid, kan immers niet op 1 paard wedden, maar lager saldo, en kortere vaste tijdsduur, zodat er wat actiever mee gewerkt kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
R.van.M schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:27:
[...]

^ Geheel mee eens. :) , maar:

Stel je koopt elke 3 jaar een nieuwe game-PC van 3600 euro dan is dat een reservatie van 100 euro per maand, consequent. Koop je elke 3 jaar een game-PC van 2000 euro dan is dit alsnog 56 euro per maand exclusief de stroomkosten van die PC. Gamingsystemen gebruiken duidelijk meer stroom dan een office-PC.

Dan hebben we het over louter een PC. Ga je deze raming maken voor alle items in huis dan loopt de som flink op. Een e-bike die vaak gebruikt wordt kan al zeker de 100 euro per maand aantikken en voor een auto is dit nog veel en veel hoger als je die vanuit eigen zak moet bekostigen.

Het Rabobank idee om elke maand 10% van je inkomsten opzij te leggen wordt steeds moeilijker haalbaar. Met al die ramingen die je kunt doen is dit vaak te weinig (lees: je leeft te duur) om alles te kunnen dekken (met name hobby's waarop bespaard moet worden).

Het lelijke is dat die extra uitgaven niet benoemd/opgemerkt worden. Spullen zul je op te duur moeten vervangen en als je iets kunt kopen thv de vorige waarde, dan doe je het goed. Vooral mensen met een klein inkomen komen hier in de put. Die PC, TV, auto zijn stille kosten omdat de afschrijving van met name de auto niet direct voelbaar is totdat de auto een grote reparatie nodig heeft en je hem uiteindelijk wilt verkopen om een andere auto aan te schaffen.

{klinkt allemaal nogal heftig, maar ik kan het niet mooier maken helaas}

Een hele stille steker onder water zijn de abonnementen. Voor die dure iPhone betaal je een behoorlijke maandpremie als die iPhone mét een abonnement worden afbetaald en je hebt een BKR registratie bij geleende GSM's boven de 250 euro.
Ik heb een SIM-only abonnement en de telefoon los. Geen dure iPhone, maar een gewone Samsung A40 die het nog prima doet met dual SIM.

Netflix op 4K? Heb je die ook echt nodig of is fullHD genoeg? Voor bingewatchers is Netflix betrekkelijk goedkoop, maar als je nauwelijks films kijkt is het te duur. Zo kun je beter alle abonnementen aflopen op prioriteit en of ze nog betaalbaar blijven.

Dit zijn de zogenaamde stille kosten. Voor mezelf geld; sparen waar ik maar sparen kan. Ik leef best luxe, maar ook hier is de nood om een stapje terug te doen omdat alles veel duurder is geworden.

Ga ik minder sparen dan ga ik mezelf op ten duur echt tegenkomen, dus ben ik alert op alle kosten en gaat er hier ook een bezem door alle abonnementen. Dus dat betekend een stapje terug doen door langer met spullen te doen en toch door te blijven sparen op ongeveer het oude bedrag. Mijn spaargeld zal ook minder waard worden en dat is al erg genoeg.

Ook hier gaat de hand semi hard op de knip en wordt het bewuster kopen en consumeren. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
jimh307 schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:06:
[...]

^ Geheel mee eens. :) , maar:

Stel je koopt elke 3 jaar een nieuwe game-PC van 3600 euro dan is dat een reservatie van 100 euro per maand, consequent. Koop je elke 3 jaar een game-PC van 2000 euro dan is dit alsnog 56 euro per maand exclusief de stroomkosten van die PC. Gamingsystemen gebruiken duidelijk meer stroom dan een office-PC.

Dan hebben we het over louter een PC. Ga je deze raming maken voor alle items in huis dan loopt de som flink op. Een e-bike die vaak gebruikt wordt kan al zeker de 100 euro per maand aantikken en voor een auto is dit nog veel en veel hoger als je die vanuit eigen zak moet bekostigen.

Het Rabobank idee om elke maand 10% van je inkomsten opzij te leggen wordt steeds moeilijker haalbaar. Met al die ramingen die je kunt doen is dit vaak te weinig (lees: je leeft te duur) om alles te kunnen dekken (met name hobby's waarop bespaard moet worden).

Het lelijke is dat die extra uitgaven niet benoemd/opgemerkt worden. Spullen zul je op te duur moeten vervangen en als je iets kunt kopen thv de vorige waarde, dan doe je het goed. Vooral mensen met een klein inkomen komen hier in de put. Die PC, TV, auto zijn stille kosten omdat de afschrijving van met name de auto niet direct voelbaar is totdat de auto een grote reparatie nodig heeft en je hem uiteindelijk wilt verkopen om een andere auto aan te schaffen.

{klinkt allemaal nogal heftig, maar ik kan het niet mooier maken helaas}

Een hele stille steker onder water zijn de abonnementen. Voor die dure iPhone betaal je een behoorlijke maandpremie als die iPhone mét een abonnement worden afbetaald en je hebt een BKR registratie bij geleende GSM's boven de 250 euro.
Ik heb een SIM-only abonnement en de telefoon los. Geen dure iPhone, maar een gewone Samsung A40 die het nog prima doet met dual SIM.

Netflix op 4K? Heb je die ook echt nodig of is fullHD genoeg? Voor bingewatchers is Netflix betrekkelijk goedkoop, maar als je nauwelijks films kijkt is het te duur. Zo kun je beter alle abonnementen aflopen op prioriteit en of ze nog betaalbaar blijven.

Dit zijn de zogenaamde stille kosten. Voor mezelf geld; sparen waar ik maar sparen kan. Ik leef best luxe, maar ook hier is de nood om een stapje terug te doen omdat alles veel duurder is geworden.

Ga ik minder sparen dan ga ik mezelf op ten duur echt tegenkomen, dus ben ik alert op alle kosten en gaat er hier ook een bezem door alle abonnementen. Dus dat betekend een stapje terug doen door langer met spullen te doen en toch door te blijven sparen op ongeveer het oude bedrag. Mijn spaargeld zal ook minder waard worden en dat is al erg genoeg.

Ook hier gaat de hand semi hard op de knip en wordt het bewuster kopen en consumeren. ;)
Je legt de vinger precies op de zere plek. Hoe meer en duurdere spullen je koopt, hoe hoger je reservering/afschrijving is. Daarom werkt ook hier weer het niet doen van een uitgave dubbel mee.

Koop je geen auto, dan bespaar je niet alleen 12k, maar ook 1200eur reservering/afschrijving per jaar.
Koop je een telefoon van 250eur ipv van 1000eur is je reservering 250eur lager per jaar.

Zoals met alles in dit forum hoef je niet als een vrek door het leven te gaan, maar het is wel belangrijk om dat bewustzijn te hebben. Als ik om mij heen kijk en zie ik dikke auto's, nieuwste telefoons en dure vakanties van mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen omdat ze alleen maar naar de initiële uitgave kijken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat lijkt mij niet, dan tel je dubbel. Of je rekent met eenmalige kosten, of je rekent met afschrijving. (Ligt er beetje aan hoe eenmalig die eenmalige kosten zijn). Maar als je met afschrijving rekent, hoef je niet ook nog eens met aanschafkosten te rekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41
R.van.M schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:24:

Zoals met alles in dit forum hoef je niet als een vrek door het leven te gaan, maar het is wel belangrijk om dat bewustzijn te hebben. Als ik om mij heen kijk en zie ik dikke auto's, nieuwste telefoons en dure vakanties van mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen omdat ze alleen maar naar de initiële uitgave kijken
Interessant dat mensen altijd denken inzicht te hebben in andermans financiën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Sissors schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:37:
Dat lijkt mij niet, dan tel je dubbel. Of je rekent met eenmalige kosten, of je rekent met afschrijving. (Ligt er beetje aan hoe eenmalig die eenmalige kosten zijn). Maar als je met afschrijving rekent, hoef je niet ook nog eens met aanschafkosten te rekenen.
Als ik nu een auto wil kopen, zal ik nu 12k moeten overmaken. Daarna zal ik 100eur per maand moeten reserveren voor als de auto na 12 jaar afgeschreven is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riderider
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:20
R.van.M schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:41:
[...]

Als ik nu een auto wil kopen, zal ik nu 12k moeten overmaken. Daarna zal ik 100eur per maand moeten reserveren voor als de auto na 12 jaar afgeschreven is
Die 12k geldt alleen voor de initiële aanschaf, tenzij je hier ook al in een eerder stadium voor gereserveerd (‘afgeschreven’) hebt. daarnaast: als je je laatste auto verkoopt op het moment dat je hem niet meer nodig hebt krijg je deze 12k weer ‘terug’ (Uiteraard onder de voorwaarde dat er niet is afgeschreven, maar hier maak je tenslotte de reservering/afschrijving voor aan de kant).

[ Voor 10% gewijzigd door Riderider op 20-11-2022 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
R.van.M schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:41:
[...]

En als je dan een nieuwe auto koopt, dan kost het je weer €24k? (€12k aankoop, plus €12k reserveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Sissors schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:44:
[...]

En als je dan een nieuwe auto koopt, dan kost het je weer €24k? (€12k aankoop, plus €12k reserveren).
Ja, maar de meeste mensen rekenen alleen met de eerste 12k aanschaf. Dat is wat ik bedoel.
Hoe hoger je initiële aanschaf, hoe hoger je reservering/afschrijven voor de vervanging moet zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door R.van.M op 20-11-2022 21:08 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:09
Wel interessant dat juist in dit topic wat verwarring is over basale boekhoudkundige principes. Je zou denken dat iedereen die bezig is met FO eerst de boekhouding scherp zou hebben, dat is immers het fundament van je hele strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:39
Het is natuurlijk niet altijd zo dat een relatief dure uitgave ook weer zorgt voor een soortgelijke uitgave in de toekomst (wel vaak, maar niet altijd). Ik heb 3 kinderen, dus heb ik nu behoefte aan een grotere auto met meer ruimte. Over pak em beet 10-15 jaar valt die behoefte weg en kan ik prima een kleinere goedkopere auto kunnen rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Blik1984 schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:38:
Het is natuurlijk niet altijd zo dat een relatief dure uitgave ook weer zorgt voor een soortgelijke uitgave in de toekomst (wel vaak, maar niet altijd). Ik heb 3 kinderen, dus heb ik nu behoefte aan een grotere auto met meer ruimte. Over pak em beet 10-15 jaar valt die behoefte weg en kan ik prima een kleinere goedkopere auto kunnen rijden
Je onderliggende aanname is dat je niet nog 3 kinderen erbij krijgt?

:9

Life is like a box of …. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:39
Requiem19 schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:42:
[...]

Je onderliggende aanname is dat je niet nog 3 kinderen erbij krijgt?

:9

Life is like a box of …. 8)
Fysiek onmogelijk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
"Bonus"kinderen zoals ze dat zo mooi noemen is fysiek nog steeds mogelijk denk ik 8) .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Requiem19 schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:57:
Wel interessant dat juist in dit topic wat verwarring is over basale boekhoudkundige principes. Je zou denken dat iedereen die bezig is met FO eerst de boekhouding scherp zou hebben, dat is immers het fundament van je hele strategie.
Ik denk dat iedereen het voor zichzelf wel helder heeft (haha, as if :P), maar onderling gebruiken mensen andere methodes.

Jonas 'spaart' 1000 euro per maand, en koopt na vijf jaar een auto van 12k, gewoon van z'n spaargeld, dan heeft hij daarna nog 48k spaargeld over.

Fatima 'reserveert' 200 euro per maand voor een auto, en 'spaart' 800 euro per maand. Na vijf jaar koopt ze een auto van 12k, haar autopotje is daarmee leeg en haar spaarsaldo onveranderd 48k.

Het voordeel voor Fatima is dat ze goed zicht heeft op haar echte spaarquote, terwijl Jonas z'n spaarquote makkelijk(er) kan overschatten.

Maar nu komt Andreas, hij had nog nooit over een auto nagedacht, maar wil er ineens toch een. Hij had nog geen potje, dus hij haalt 12k uit z'n spaarsaldo, én omdat hij denkt dat hij over vijf jaar weer 12k nodig heeft voor een auto, gaat hij ook 200 euro per maand reserveren.

Ook hier geldt; deze mindset kan nuttig zijn, omdat het helder maakt dat als je auto onderdeel is van lifestyle inflation, zoals bij Andreas het geval is, je niet alleen met de eenmalige kosten rekening moet houden, maar dat het ook meteen je spaarquote voor de toekomst begint te drukken.

Als je structureel gaat reserveren voor alle spullen die je gebruikt en ooit wil vervangen, krijg je daar een goed beeld bij. Dat hoeft natuurlijk niet per individueel ding een potje te zijn, al is ook niet lastig om wél te doen.

Echt afschrijven lijkt me voor particulieren niet echt een nuttig model.

[ Voor 6% gewijzigd door eamelink op 20-11-2022 22:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Requiem19 schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:57:
Op zich eens, maar eigenlijk is het voldoende om simpelweg minder structureel uit te geven dan dat er binnenkomt. Dan kun je alsnog wel onbewust bekwaam zijn en dus ook (per ongeluk) financieel onafhankelijk worden/zijn :P

Dát fundament kun je verder optimaliseren door inzichtelijk te krijgen hoe jaarlijkse/vijfjaarlijkse/tienjaarlijkse etc. kosten doorwerken in maandelijkse afschrijving (en vice versa).

Zelf zit ik er een beetje tussenin: ik volg echt niet een correcte boekhouding 'zoals het hoort' maar heb inmiddels wel zicht op wat realistisch is qua uitgaven en kosten op de lange termijn. Maar goed, wij zitten nog in de opbouwfase en dan is de spaarquote toch het meest relevant; als we echt in de onttrekkingsfase zitten willen we e.e.a. waarschijnlijk wel wat scherper hebben.

Moet zeggen dat ik dat ook gewoon proefondervindelijk ervaren heb. Inmiddels ongeveer 7-8 jaar bezig en in het begin was ik er ook niet zo druk mee bezig hoe veel het zou kosten om mijn aftandse Peugeot 206 uit 2001 te vervangen en hoeveel 'ie per maand af zou schrijven.

Aan de andere kant daar ook juist lifestyle inflation toegelaten door naar een Picanto uit 2019 te upgraden 8) - kan ik toch weer mooi de buren imponeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
finsdefis schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:31:
[...]

Op zich eens, maar eigenlijk is het voldoende om simpelweg minder structureel uit te geven dan dat er binnenkomt. Dan kun je alsnog wel onbewust bekwaam zijn en dus ook (per ongeluk) financieel onafhankelijk worden/zijn :P
Nu ben ik zelf niet zo actief als sommige bezig naar FO-schap te gaan, ik spaar een hoop, maar dat is gewoon omdat er meer binnen komt dan ik zinvol vind om uit te geven.

Maar inderdaad dit dus. Pas als je daadwerkelijk wil weten of je kan stoppen met werken, dan moet je dat sommetje doen. En dat kan je ook doen door te kijken hoeveel je de laatste X jaar hebt uitgegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 22:24

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik houd maar 2 getallen bij.

1. Het bedrag dat ik op een bepaald moment nodig heb om de rest van mijn leven niet meer te hoeven werken.
Dit bedrag daalt naarmate ik ouder wordt.

2. Mijn spaarbedrag hoeveel ik momenteel heb gespaard om uit te geven.
Deze 2 lijnen lopen naar elkaar toe, en op enig moment in tijd komen deze 2 lijnen samen.

Smuggler in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 2" Deze post bevat het plaatje al.
We lopen met sparen een beetje voor op wat daar toen voorspeld was.

In de uitgaven zit gewoon alles wat we willen in de toekomst.
Dus elke 10 jaar een nieuwe auto en brandstof om mee te rijden., eten / kleding / vakanties /witgoed / bruingoed. enz.
Een dure auto nu (omdat ik veel voor werk op de weg zit), hoeft niet te betekenen dat ik dat later als ik geen werk heb nog steeds wil rijden.

Eind 2025 zouden we op 0 zitten, huis helemaal afbetaald en geen cent te makken ;).
We zitten daar nu 3 jaar voor, en we lijken dat virtuele punt al in 2023 te halen.
Het spaargeld is dan evenveel als dat er nog aan hypotheek open staat.
Ik haal veel energie uit dit ene grafiekje. het geeft mij houvast of ik goed op weg ben, zonder dat ik over elke euro hoef na te denken. en momenteel haalt het ook de druk ervan af om het nog beter te moeten doen :).
42 is een mooie leeftijd om met pensioen te kunnen. :).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Smuggler schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:57:

1. Het bedrag dat ik op een bepaald moment nodig heb om de rest van mijn leven niet meer te hoeven werken.

2. Mijn spaarbedrag hoeveel ik momenteel heb gespaard om uit te geven.
Deze 2 lijnen lopen naar elkaar toe, en op enig moment in tijd komen deze 2 lijnen samen.
Maar om tot dat eerste bedrag te komen, moet je wel weten hoeveel je per jaar nodig denkt te hebben. Anders kun je immers niet bepalen hoeveel je voor de rest van je leven nodig denkt te hebben. Je hebt dus impliciet nog een derde bedrag. En dat bedrag is precies dat waar de discussie van de laatste pagina's over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:42
eamelink schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:12:
[...]

Zelfs zakelijk is het al wel gebruikelijk om er niet echt teveel aandacht aan te geven of danwel ze er juist uit te halen, dan gaat het meer om cashflow. Daarna komt het uiteindelijke kostenplaatje wel.

Prive houd ik een buffer aan voor alle zaken die mogelijk te vervangen zouden zijn. Dan blijven echt de grote big ticket items als auto's en nieuwe badkamers ed over.
Zeker ook omdat de ene droger wel 10 jaar meegaat maar je wasmachine er na 3 jaar al de brui aan kan geven. En die paar honderd euro zijn echt niet significant meer.

[ Voor 12% gewijzigd door Torched op 20-11-2022 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Rubbergrover1 schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:10:
[...]

Maar om tot dat eerste bedrag te komen, moet je wel weten hoeveel je per jaar nodig denkt te hebben. Anders kun je immers niet bepalen hoeveel je voor de rest van je leven nodig denkt te hebben. Je hebt dus impliciet nog een derde bedrag. En dat bedrag is precies dat waar de discussie van de laatste pagina's over gaat.
Hoe je het noemt komt vooral door bekendheid met alle financiële constructies en eigen visie hierop.
Uiteindelijk is het een zak geld die je nodig hebt.

Zelf werk ik met afschrijvingen als het bijvoorbeeld om auto's gaat. Dat geeft een veel beter vergelijk tussen verschillende keuzes. Want in die afschrijving zit ook de verwachte restwaarde op elk moment.
Hierop baseer ik beslissingen. Nog een jaar doorrijden of toch nu al vervangen.
Onderhoud/verbruik(oud)+ afschrijving(oud) >= onderhoud/verbruik(nieuw) + afschrijving(nieuw)

Dan nieuwe auto aanschaffen.

Die spaarpot is er wel. Die wordt met de juiste keuze. Daarna alleen maar weer sneller gevuld.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M

Het bedrag daalt neem ik aan omdat je levensverwachting daalt? Houd je hier ook rekening met inflatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

R.van.M schreef op maandag 21 november 2022 @ 07:10:
[...]

Het bedrag daalt neem ik aan omdat je levensverwachting daalt? Houd je hier ook rekening met inflatie?
Ja. En dat aow + pensioenpot grotendeels voldoende zullen zijn.

Ja. In de berekening zit 2% inflatie. Ging afgelopen 10 jaar goed. Even de komende 2 jaar aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:02
Torched schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:14:
[...]

Zelfs zakelijk is het al wel gebruikelijk om er niet echt teveel aandacht aan te geven of danwel ze er juist uit te halen, dan gaat het meer om cashflow. Daarna komt het uiteindelijke kostenplaatje wel.

Prive houd ik een buffer aan voor alle zaken die mogelijk te vervangen zouden zijn. Dan blijven echt de grote big ticket items als auto's en nieuwe badkamers ed over.
Zeker ook omdat de ene droger wel 10 jaar meegaat maar je wasmachine er na 3 jaar al de brui aan kan geven. En die paar honderd euro zijn echt niet significant meer.
Maar als jij die auto of badkamer niet van je buffer betaald, waar betaal je die dan wel van?

Dat soort dingen gaat bij ons ook van de buffer. Is die niet toereikend, dan moet de badkamer wachten of passen we ons budget aan.

Ik realiseer me net dat 'buffer' en 'spaarrekening' bij mij hetzelfde is... maar je kan buffer ook beschouwen als een noodgevallenpot voor onverwachte uitgaven.

[ Voor 8% gewijzigd door Kalentum op 21-11-2022 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Kalentum schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:07:
[...]

Maar als jij die auto of badkamer niet van je buffer betaald, waar betaal je die dan wel van?

Dat soort dingen gaat bij ons ook van de buffer. Is die niet toereikend, dan moet de badkamer wachten of passen we ons budget aan.

Ik realiseer me net dat 'buffer' en 'spaarrekening' bij mij hetzelfde is... maar je kan buffer ook beschouwen als een noodgevallenpot voor onverwachte uitgaven.
Het nadeel hiervan is dat het dus een beetje een zwart gat is. Het voordeel van (op papier) reserveren is dat je inzicht krijgt in welke kosten je te wachten staan. Juist om uit te rekenen wat je spaarquote is,en wat je toekomstige doelbedrag is, moet je deze kosten meetellen.

Je kan best een goede inschatting maken op basis van economische en technische levensduur van goederen hoeveel je moet reserveren hiervoor. Het makkelijkste voorbeeld hiervan is een telefoon. Gemiddeld is de technische levensduur van een telefoon 5 jaar en voor veel mensen de 'economische' levensduur 3,5 jaar. Op basis daarvan kun je vrij goed uitrekenen hoeveel wat de jaarlijkse reservering moet zijn. Dit kun je voor alle duurdere goederen vrij makkelijk uitrekenen.

Het totaalbedrag hiervan moet je dus niet als buffer of spaarquote rekenen, want het zijn uitgestelde kosten. Daarnaast maakt het ook zeer inzichtelijk hoeveel impact die duurdere auto heeft bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Torgo schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:19:
[...]

Gefeliciteerd. Hoe heb je het aflopen van de salderingsregeling mee genomen in de business case? Ik vind dat lastig, want zonder salderingsregeling zal je in de winter waarschijnlijk stroom moeten aankopen?
Klopt. Ik heb het eigenlijk niet zo gedetailleerd gedaan.
Voornamelijk een bierviltje berekening: met prijsplafond en uitkomend op 0, hoeveel jaar zou het kosten? (10,6)
Met de huidige prijzen en uitkomend op 0, hoeveel jaar zou het kosten? (4,5)

Het is allemaal nogal koffiedik kijken ook met de ontwikkeling van de gasprijzen dus een makkelijke berekening is er niet echt te maken, vandaar dat ik het maar even zo heb gedaan.
De waarheid zal ergens in het midden liggen wellicht. Juist vanwege de afbouw van de salderingsregeling vind ik het belangrijk om daar nu nog zoveel mogelijk gebruik van te maken. Zeker aangezien we vroeg of laat toch moeten.

Op korte termijn zijn wij toch niet van plan te verhuizen en mocht het onverwachts wel gebeuren, dan houd ik mij maar vast aan het idee dat een huis wat op dat vlak klaar is makkelijk(er) verkoopt :)
Overigens sta ik er zelf inmiddels zo in dat een volgende woning al volledig klaar moet zijn met dit soort zaken want dit is eens maar nooit weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12

Bij mij is dat bedrag dit jaar wel met 10% gestegen...

En bovendien is het belegd vermogen met 20% gezakt. Dus 2022 wordt een jaar om héél snel te vergeten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

JEightyFive schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:14:
[...]

Klopt. Ik heb het eigenlijk niet zo gedetailleerd gedaan.
Voornamelijk een biervieltje berekening: met prijsplafond en uitkomend op 0, hoeveel jaar zou het kosten? (10,6)
Met de huidige prijzen en uitkomend op 0, hoeveel jaar zou het kosten? (4,5)

Het is allemaal nogal koffiedik kijken ook met de ontwikkeling van de gasprijzen dus een makkelijke berekening is er niet echt te maken, vandaar dat ik het maar even zo heb gedaan.
De waarheid zal ergens in het midden liggen wellicht. Juist vanwege de afbouw van de salderingsregeling vind ik het belangrijk om daar nu nog zoveel mogelijk gebruik van te maken. Zeker aangezien we vroeg of laat toch moeten.

Op korte termijn zijn wij toch niet van plan te verhuizen en mocht het onverwachts wel gebeuren, dan houd ik mij maar vast aan het idee dat een huis wat op dat vlak klaar is makkelijk(er) verkoopt :)
Overigens sta ik er zelf inmiddels zo in dat een volgende woning al volledig klaar moet zijn met dit soort zaken want dit is eens maar nooit weer.
Ik heb mezelf financieel onafhankelijk gemaakt van de salderingsregeling ;)
Ik ben gestopt met salderen omdat dit mij 'te duur' werd.
Ik koop nu stroom in via slimme meter 1 (dynamisch contract, 10-40 cent per kWh), en verkoop stroom via slimme meter 2 (1 jaar vast, terugleververgoeding 91 ct/kWh). Hiervoor moet je dus wel even een 2e slimme meter laten aanleggen.

Dit is houdbaar zolang de terugleververgoeding hoger is dan de inkoopprijs. Voor mij in ieder geval tot september 2023. Daarna is het misschien toch weer aantrekkelijk om af en toe te salderen. Maar ik laat het afhangen van de inkoop- en verkoopprijzen op dat moment. Zeker nu met dynamische tarieven is het leuk spelen tussen inkoop en verkoop.

Ik ga ook nog snel even uitbreiden, van 57 naar 63 panelen, want mijn terugverdientijd is nu korter dan een jaar (zelf leggen). Meer ruimte heb ik écht niet. zelfs de overkapping gaat nu vol.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Exact - afschrijven is vooral bedrijfsmatig interessant. Het doel is namelijk tweeledig:

1. De kosten van een bedrijfsmiddel toerekenen aan de periode waarin het gebruikt wordt. Zo voorkom je dat je in jaar 1 het gehele bedrag in mindering brengt op de (fiscale & economische) winst. Dat zou vreemd zijn:

Jaar 1: aanschaf bedrijfsauto: 50.000 kosten, waardoor winst 50.000 lager uivalt
Jaar 2: geen kosten, winst valt hoger uit.
Jaar 3: geen kosten, winst valt hoger uit.

Zo krijg je enorme fluctuaties en zou je kunnen gaan spelen met het moment van aankoop. Bedrijven zouden dan de aankoop doen in een jaar waarin ze veel winst maken, zodat ze de winst kunnen drukken voor fiscale redenen. Ook voor de jaarcijfers zou je dan krijgen dat een bedrijf het jaar voor de overname niets meer zou kopen, zodat de winst hoger uitvalt etc.

Er zijn dan ook afschrijvingsregels in de fiscale wetgeving en ook voor de jaarcijfers zijn er regels, zodat de 50.000 netjes verdeeld wordt over de (in dit voorbeeld) 3 jaar.

2. Tweede belang is om te bepalen wat de 'boekwinst' is als je een bedrijfsmiddel verkoopt. Je koopt de auto in voor 50.000 en verkoopt hem 3 jaar later voor 40.000. Moet je dan als bedrijf 'winst' nemen op deze verkoop? Dat hangt er dus vanaf hoeveel de auto - conform de regels - is afgeschreven. Die afschrijving bepaalt namelijk voor welk bedrag de auto op de balans staat.

Bedrijfsmatig wordt er veel meer gedacht in assets - tot op zekere hoogte maakt het niet uit of je 1 miljoen vrij te besteden hebt, of 1 miljoen courante voorraad. Beiden staan voor hetzelfde bedrag op de balans. Als een bedrijf 1 miljoen courante voorraad cash koopt ,verandert er ook niets in zijn financiele positie. Op de activa zijde van de balans verandert de cash in voorraad.

Natuurlijk is cashflow ook voor bedrijven belangrijk, omdat ze wel moeten kunnen voldoen aan hun financiële verplichtingen (salaris, aflossingen, huur, etc). Daarom hebben bedrijven dus een apart kasstromen overzicht.

Voor FO is - naar mijn mening - inzicht in beschikbare cashflow en P&L& forecating de meest vergelijkbare elementen. Historische winst- en verliesrekeningen (P&L) geven inzicht in de gebruikelijke kosten per jaar. Met forecasting moet je - mede op deze basis, maar niet alleen deze basis - inschatten wat de toekomstige kosten worden. Dan kun je inschatten of je voldoende cashflow hebt om te voldoen aan die verplichtingen.

Onderdeel van je persoonlijke P&L zal wmb dan ook altijd de reservering (/accrual) zijn die je moet maken voor toekomstige uitgaven. Ter voorbeeld: ik heb een nieuwbouwwoning sinds kort en ik heb in mijn forecasting opgenomen dat ik iedere maand x% percentage van de woningwaarde alvast overmaak naar een specifieke spaarrekening voor toekomstig onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Tommie12 schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:18:
[...]

En bovendien is het belegd vermogen met 20% gezakt. Dus 2022 wordt een jaar om héél snel te vergeten.
Had weinig in beleggingen zitten begin dit jaar, en heb mijn portefeuille flink verhoogd dit jaar.
Hypotheekrente begin dit jaar op 1,01% kunnen vastzetten voor 10 jaar.
Doordat het te halen bedrag al elk jaar met 2% steeg afgelopen jaren, is daar een soort buffertje onstaan waardoor ik nu nog niet direct iets hoef aan te passen.
Daarnaast investeringen gedaan afgelopen jaren in zonnepanelen (dak + garage helemaal vol) / isolatie en onderhoud.
Waardoor de energie crisis tot nu toe geld oplevert doormiddel van elektra te verkopen.
Ben een klein beetje ontsnapt aan de inflatie pijn van afgelopen jaar.
Met een beetje geluk nog een inflatie correctie vanuit werk en we kunnen er weer tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Smuggler schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:26:
[...]

Ben een klein beetje ontsnapt aan de inflatie pijn van afgelopen jaar.
Ik heb het al meer geschreven: dit is een illusie!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
[...]

Als je structureel gaat reserveren voor alle spullen die je gebruikt en ooit wil vervangen, krijg je daar een goed beeld bij. Dat hoeft natuurlijk niet per individueel ding een potje te zijn, al is ook niet lastig om wél te doen.

Er zijn grote kanttekeningen die ik hierbij wil plaatsen.

Dit hier is het FO forum, met veel van ons al een tijd onderweg. 'Eventjes' 5k of 12k neerleggen voor de vervanging is hier geen probleem voor de meeste, en we hebben al een goed beeld waar we heen willen kwa balans tussen luxe/gemak/kosten/....
Voor de startende FO-er, die op 0 staat met een 8 jaar oude bak voor de deur en 2-500/maand spaart? Dan is het wel degelijk heel relevant om een eerlijk totaal beeld te hebben van de autokosten - en vragen te stellen aan jezelf als 'is die auto echt nodig' of 'kan dit goedkoper'. Want anders blijf je resetten naar de 0 en kom je er nooit.

Daarbij kom je bij punt 2, de werkelijke kosten. Wil je weten wat een auto je echt kost, dan zul je op de een of andere manier aanschaf/afschrijving/investering of hoe je het noemen wilt mee moeten nemen. Niet alleen de terugkerende bedragen van belasting/verzekering/onderhoud/brandstof.
Dit is vooral weer voor FO relevant, omdat een duurdere auto goedkoper kan blijken doordat bij gelijke auto's de hogere aanschaf of afschrijving wordt gecompenseerd door lager onderhoud en beter verbruik.
Of dat een echt goedkopere auto (b ipv c bijvoorbeeld) óók gunstiger is in verbruik en onderhoud en soort dubbel-dip effect geeft.

Dan heb je nog de optie van letterlijke keuzes. Geld opnemen om aan iets anders uit te geven dan de auto (hobby, investering, vakantie...) dat je belangrijker vind in dit leven. Met als gevolg langer doorrijden, of minder luxe bij de inruil.

De makkelijkste manier om dat te doen, vooral degene die nog aan de start staan van de vermogens opbouw, is toch eigen potje met afschrijving waar je maandelijks 200-300 in stopt. Dan kun je alles vertalen naar maandlast voor de tastbaarheid, vergelijkbaarheid. Als je de keuze maakt geld ergens anders aan uit te geven, kun je dat ook daadwerkelijk en bewust doen - en dan ook bij vervanging de invloed van die keuze merken. Waardoor je meer grip krijgt op persoonlijke keuzes als 'wat wil ik' en 'wat is dit waard voor mij' - wat in essentie is waar FO om draait, bewust keuzes maken.

[ Voor 19% gewijzigd door Xanaroth op 21-11-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:24:
[...]
Voor FO is - naar mijn mening - inzicht in beschikbare cashflow en P&L& forecating de meest vergelijkbare elementen. Historische winst- en verliesrekeningen (P&L) geven inzicht in de gebruikelijke kosten per jaar. Met forecasting moet je - mede op deze basis, maar niet alleen deze basis - inschatten wat de toekomstige kosten worden. Dan kun je inschatten of je voldoende cashflow hebt om te voldoen aan die verplichtingen.

Onderdeel van je persoonlijke P&L zal wmb dan ook altijd de reservering (/accrual) zijn die je moet maken voor toekomstige uitgaven. Ter voorbeeld: ik heb een nieuwbouwwoning sinds kort en ik heb in mijn forecasting opgenomen dat ik iedere maand x% percentage van de woningwaarde alvast overmaak naar een specifieke spaarrekening voor toekomstig onderhoud.
Mee eens. Puur 'afschrijven' zoals dat bedrijfskundig gebruikt wordt is voor prognoses niet interessant. FO-berekeningen gaan eigenlijk alleen uit van een 'rolling forecast' van je persoonlijke cash flow.

Als voorbeeld; je kunt op dit moment een auto (auto-analogieën werken altijd) bezitten en je bent benieuwd hoe je daarmee om moet gaan in de prognose. Je kunt hem verkopen of vervangen.

Stel dat je de auto niet gaat vervangen. Dus op enig moment gaat verkopen en geen andere terug gaat kopen. Dan kun je in je prognose opnemen dat je er op enig moment juist geld vrij komt (de waarde van de auto op moment van verkoop).

Je kunt ook besluiten om de auto wel te vervangen en auto te blijven rijden. Dan neem je het verschil tussen de hoogte van de vervanging en de restwaarde (verkoopwaarde) van de nieuwe auto op als uitgave in de prognose.

Vermogen is vermogen (creditzijde) en dat maakt geen onderscheid in bankrekeningen. De bankrekeningen zijn de debetzijde (tenzij je rood staat :+) van de balans. Je zou daar natuurlijk inzichtelijk kunnen maken wanneer je voldoende hebt voor vervanging van bepaalde activa, maar dat kan ook gewoon op de grote hoop waarbij je 'de grote Excel-sheet' van je prognose gebruikt voor de forecast van je cash.

Bedrijfsmatig worden investeringsbeslissingen ook gemaakt op basis van netto contante waarde berekeningen van de alternatieven. Sec afschrijving wordt niet gebruikt, alleen de restwaarde van het actief aan het einde van de economische levensduur contant gemaakt. Ik denk dat je dit persoonlijk ook goed kunt toepassen. Het is wel ongeveer hetzelfde als afschrijving, maar ik ga voor mezelf geen persoonlijke P&L opmaken. Ik gebruik alleen een rolling forecast van de cash flow, waarin maandelijkse uitgaven en jaarlijkse uitgaven zijn verwerkt.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:37:
@R.van.M Heeft wel een punt als je kijkt naar cash flow, maar het hangt ook af van je uitgangspunt op dit moment.

Een bekende van had een simpele auto van zo'n € 5.000. Hij verkocht zijn woning en kocht van de overwaarde een dikke BMW X6 diesel (Ja, echt 8)7)) à € 35.000. Zijn probleem is dat ie over bijvoorbeeld 5 jaar niet opnieuw een courante X6 kán kopen, omdat zijn cash flow onvoldoende is voor de vervanging ervan.

Maar stel dat ie dat wel zou kunnen, dan leiden grotere (duurdere) uitgaven dus ook tot grotere vervangingsuitgaven, iedere x aantal jaar opnieuw. En dan telt de 'initiële' (hogere) uitgave van in dit geval € 30.000 dus wel dubbel. De uitgave nu en voor de vervanging.

Je kunt uiteraard daarna ook gewoon weer terug naar de simpele auto van € 5.000. Dan telt het uiteraard niet dubbel. Maar dan moet je je afvragen of je die € 30.000 extra wel echt uit moest geven.

Dat is het hele punt; afschrijven kijkt alleen naar kosten over een bepaalde periode, maar laat investeringsbeslissingen die je voor de toekomst nog kunt maken volledig buiten beschouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
JanHenk schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:51:
[...]

Mee eens. Puur 'afschrijven' zoals dat bedrijfskundig gebruikt wordt is voor prognoses niet interessant. FO-berekeningen gaan eigenlijk alleen uit van een 'rolling forecast' van je persoonlijke cash flow.

Als voorbeeld; je kunt op dit moment een auto (auto-analogieën werken altijd) bezitten en je bent benieuwd hoe je daarmee om moet gaan in de prognose. Je kunt hem verkopen of vervangen.

Stel dat je de auto niet gaat vervangen. Dus op enig moment gaat verkopen en geen andere terug gaat kopen. Dan kun je in je prognose opnemen dat je er op enig moment juist geld vrij komt (de waarde van de auto op moment van verkoop).

Je kunt ook besluiten om de auto wel te vervangen en auto te blijven rijden. Dan neem je het verschil tussen de hoogte van de vervanging en de restwaarde (verkoopwaarde) van de nieuwe auto op als uitgave in de prognose.
Volgens mij beschrijf je nu juist hoe afschrijving werkt :) Het verschil met een reservering is dat je bij afschrijving ook met restwaardes werkt en op basis daarvan keuzes kan maken zoals je hierboven beschrijft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
R.van.M schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:02:
[...]

Volgens mij beschrijf je nu juist hoe afschrijving werkt :) Het verschil met een reservering is dat je bij afschrijving ook met restwaardes werkt en op basis daarvan keuzes kan maken zoals je hierboven beschrijft.
Het is misschien wat een semantische discussie. Het concept afschrijvingen is inderdaad een uitvloeisel van wat ik beschreef, maar afschrijven kun je alleen op een asset en de afschrijving moet je verwerken op een P&L. Ik doe beide niet; ik maak geen P&L op voor mezelf en mijn auto, woning, motorfiets, etc. staan niet op mijn balans.

Ik kijk eigenlijk puur naar cash, de inkomsten en uitgaven én de prognose ervan. En daarin verwerkt beslissingen die ik nu al heb genomen over verwachte uitgaven. Die kunnen mettertijd veranderen, maar dan zie je meteen het effect.

Ik maak honderden jaarrekeningen per jaar, maar voor mezelf acht ik dat niet nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
Als je met afschrijvingen en een P&L gaat werken kun je heel ver gaan. Activeer je jezelf ook als een immaterieel actief waarop je afschrijft? Voor het FO traject lijkt mij een cashflow prognose meer dan voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Tommie12 schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:30:
[...]
Ik heb het al meer geschreven: dit is een illusie!
Enige nuance: dit jaar krijg ik zo'n 4 a 500 euro per maand van onze (netto) energie afnemer, waar dat vorig jaar maar enkele tientjes was.
Deze opbrengsten wegen dit jaar ruimschoots op tegen de gestegen prijzen van de spullen en diensten die wij kopen.
Onze persoonlijke inflatie voor dit jaar is dus in de verste verte niet zo hoog als volgens de officiële berekeningen*.
En ja, waarschijnlijk gaat het overal in doorwerken zodat de netto uitgaven voor ons ergens in de komende jaren ook wel gaan stijgen, maar wel met een duidelijke vertraging en veel minder heftig.
Volgens mij zitten een aantal mensen in dit topic, zoals @Smuggler en @peer, in een enigszins vergelijkbare, maar toch wel unieke, situatie.

*Niet helemaal correct, maar dat heeft meer te maken met eenmalige uitgaven voor de reis de we nu maken, niet met gestegen prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

rube schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:02:
[...]

Enige nuance: dit jaar krijg ik zo'n 4 a 500 euro per maand van onze (netto) energie afnemer, waar dat vorig jaar maar enkele tientjes was.
Deze opbrengsten wegen dit jaar ruimschoots op tegen de gestegen prijzen van de spullen en diensten die wij kopen.
Onze persoonlijke inflatie voor dit jaar is dus in de verste verte niet zo hoog als volgens de officiële berekeningen*.
En ja, waarschijnlijk gaat het overal in doorwerken zodat de netto uitgaven voor ons ergens in de komende jaren ook wel gaan stijgen, maar wel met een duidelijke vertraging en veel minder heftig.
Volgens mij zitten een aantal mensen in dit topic, zoals @Smuggler en @peer, in een enigszins vergelijkbare, maar toch wel unieke, situatie.

*Niet helemaal correct, maar dat heeft meer te maken met eenmalige uitgaven voor de reis de we nu maken, niet met gestegen prijzen.
Die 500 euro per maand :D haal ik nog niet, dan moet ik eerst wat minder auto gaan rijden. >:), En heb geen ruimte meer over op het dak voor nog meer panelen, moet ik toch gaan verhuizen....
Maar de persoonlijke inflatie is ook hier negatief. zelfs als er nog heel veel dingen duurder worden.
Ik houd elke maand nu meer geld over dan dat de prijzen zijn gestegen. dan afgelopen jaren. en dat komt niet omdat ik meer ben gaan verdienen, enkel en alleen omdat veel uitgaven goed zijn gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

[/Small]
B of NL?

Als je meer dan pakweg 40-50ct krijgt per teruggeleverde kWh, dan is dat een onhoudbare situatie. Je kan er uiteraard maar van profiteren.

Maar zelfs dan, om 500€ per maand terug te krijgen moet je aan die tarieven ca 1000kWh per maand terugleveren (gemiddeld over het hele jaar). In B kom je dan tegen de legale grenzen voor particulieren (max 10 kVA omvormervermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Tommie12 schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:24:
[...]

B of NL?

Als je meer dan pakweg 40-50ct krijgt per teruggeleverde kWh, dan is dat een onhoudbare situatie. Je kan er uiteraard maar van profiteren.

Maar zelfs dan, om 500€ per maand terug te krijgen moet je aan die tarieven ca 1000kWh per maand terugleveren (gemiddeld over het hele jaar). In B kom je dan tegen de legale grenzen voor particulieren (max 10 kVA omvormervermogen).
Hier in nederland hebben we niet zulke limieten, zolang je aansluiting (3x25) het maar aankan.
heb hier op het dak 9,7kVA liggen.
Pas bij grote aansluitingen (3x 63 en meer) moet je toestemming aanvragen zover ik weet.
Volgens mij praten sommige in dit topic over 50+ panelen, dus dan zit je al snel boven de 20kVA.
Ik had er ook graag 50+ gehad, maarja dan moet ik eerst het huis van de buren overkopen. >:)

Daarnaast hebben veel mensen met zoveel zonnepanelen tegenwoordig een teruglever vergoeding van 90 cent per kwh. dat loopt dan wel aardig binnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Smuggler op 21-11-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@Tommie12 inderdaad, zoals ik al zei, een best wel unieke situatie. Maar juist dat geeft aan dat "inflatie" nogal kan verschillen per persoon en dat het in best wel wat gevallen niet zo heftig is als de cijfers die we elke maand zien (en ja, in sommige gevallen ook heftiger, maar dat zijn meestal niet de mensen die hier zitten).
Het is NL overigens (zou je toch ondertussen wel moeten weten als een van de posters die hier al langere tijd komt ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:52
Xanaroth schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:33:
[...]

Er zijn grote kanttekeningen die ik hierbij wil plaatsen.

Dit hier is het FO forum, met veel van ons al een tijd onderweg. 'Eventjes' 5k of 12k neerleggen voor de vervanging is hier geen probleem voor de meeste, en we hebben al een goed beeld waar we heen willen kwa balans tussen luxe/gemak/kosten/....
Voor de startende FO-er, die op 0 staat met een 8 jaar oude bak voor de deur en 2-500/maand spaart? Dan is het wel degelijk heel relevant om een eerlijk totaal beeld te hebben van de autokosten - en vragen te stellen aan jezelf als 'is die auto echt nodig' of 'kan dit goedkoper'. Want anders blijf je resetten naar de 0 en kom je er nooit.

Daarbij kom je bij punt 2, de werkelijke kosten. Wil je weten wat een auto je echt kost, dan zul je op de een of andere manier aanschaf/afschrijving/investering of hoe je het noemen wilt mee moeten nemen. Niet alleen de terugkerende bedragen van belasting/verzekering/onderhoud/brandstof.
Dit is vooral weer voor FO relevant, omdat een duurdere auto goedkoper kan blijken doordat bij gelijke auto's de hogere aanschaf of afschrijving wordt gecompenseerd door lager onderhoud en beter verbruik.
Of dat een echt goedkopere auto (b ipv c bijvoorbeeld) óók gunstiger is in verbruik en onderhoud en soort dubbel-dip effect geeft.

Dan heb je nog de optie van letterlijke keuzes. Geld opnemen om aan iets anders uit te geven dan de auto (hobby, investering, vakantie...) dat je belangrijker vind in dit leven. Met als gevolg langer doorrijden, of minder luxe bij de inruil.

De makkelijkste manier om dat te doen, vooral degene die nog aan de start staan van de vermogens opbouw, is toch eigen potje met afschrijving waar je maandelijks 200-300 in stopt. Dan kun je alles vertalen naar maandlast voor de tastbaarheid, vergelijkbaarheid. Als je de keuze maakt geld ergens anders aan uit te geven, kun je dat ook daadwerkelijk en bewust doen - en dan ook bij vervanging de invloed van die keuze merken. Waardoor je meer grip krijgt op persoonlijke keuzes als 'wat wil ik' en 'wat is dit waard voor mij' - wat in essentie is waar FO om draait, bewust keuzes maken.
Klopt. Ik heb lang geleden mijn inventaris op een rijtje gezet inclusief afschrijvingstermijnen. Dat leerde mij de maandelijkse prijs van een gevuld huis. Vervolgens was mijn vervangpotje gevuld, maar gingen mijn spulletjes langer mee. Of sommige spulletjes vervang je gewoon van de lopende rekening (tv van een paar honderd euro). Uiteindelijk vervalt het nut van het vervangpotje en afschrijvingstermijnen, want ik neem geen beslissingen meer op die informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:06
[...]

Het kan zo maar zijn dat 2022 het laatste jaar was dat je nog dacht dat je ooit FO zou kunnen worden. Dat onthoud je dan wellicht wel. ;(

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Ja ik verwacht in 2023 zo rond de 15k te ontvangen van de energieleverancier. in 2022 was dat nog 6k.
Dus dat dekt aardig wat van de inflatie voor 2022-2025 denk ik.
Of je dat een lage persoonlijke inflatie kan/mag noemen weet ik niet. 'geniet er van zo lang het kan' denk ik dan maar. Dit soort buitensporige netto winsten/opbrengsten zullen waarschijnlijk als onwenselijk
gezien worden en onmogelijk gemaakt worden. De routes zullen wel dichtgetimmerd worden binnenkort of in ieder geval per 2025 (nieuwe energiewet). Ik zou er ook niets op tegen hebben als het gewoon belast zou worden via de inkomstenbelasting.

Ik durf mijn mond op verjaardagsfeestjes eigenlijk niet meer open te doen als het over de hoge rekeningen gaat. het is een beetje ongemakkelijk. :P

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 21-11-2022 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:29
JanHenk schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:22:
Ik maak honderden jaarrekeningen per jaar, maar voor mezelf acht ik dat niet nuttig.
Enige overweging zou ik persoonlijk de auto vinden. Voor ons huishouden gaat dat nu om twee elektrische auto's met toch wel een significante dagwaarde. Nu is er één private lease en één eigendom maar er is ook mogelijkheid om beide in eigendom of private + zakelijke lease te hebben. Een car allowance ontvangen en zelf een auto van €34k kopen geeft op inkomen, kosten en vermogen een ander resultaat dan zakelijke lease met bijtelling.

Hoe dan ook zou ik op zijn hoogst eenmalig de berekening maken bij het maken van de overweging. Het is niet alsof ik actief een maandelijkse/jaarlijkse boekhouding bij ga houden. Ik houd er wel rekening mee wat het resultaat zou zijn als we bij afloop van de private lease die auto in eigendom over zouden nemen bijvoorbeeld.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
rube schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:34:
@Tommie12 inderdaad, zoals ik al zei, een best wel unieke situatie. Maar juist dat geeft aan dat "inflatie" nogal kan verschillen per persoon en dat het in best wel wat gevallen niet zo heftig is als de cijfers die we elke maand zien (en ja, in sommige gevallen ook heftiger, maar dat zijn meestal niet de mensen die hier zitten).
Het is NL overigens (zou je toch ondertussen wel moeten weten als een van de posters die hier al langere tijd komt ;) )
En ik maar denken dat jullie 100% kunnen salderen en daarboven een aalmoes krijgen voor de teruggeleverde stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:39:
[...]

En ik maar denken dat jullie 100% kunnen salderen en daarboven een aalmoes krijgen voor de teruggeleverde stroom.
dat is het beeld dat in de media geschetst wordt, en het klopt ook wel als je bij de grote energieleveranciers zit en niet wilt overstappen. Voor tweakers die zich goed orienteren is er meer te halen. :)

Zie de tabel in de topicstart van dit topic: Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 21-11-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@assje Het is natuurlijk goed om periodiek eens te evalueren of er ergens nog mogelijkheden tot besparingen zijn, of dat het nodig is c.q. kan lonen om een uitgave naar voren te halen, etc.. Dat doe ik zelf ook.

Daarvoor hoef je nog steeds geen P&L in elkaar te draaien, dat heb je namelijk niet nodig.

Je schetst gewoon de cash flow van het scenario om je huidige auto vervangen.
Daarbij hoef je dan alleen naar de toekomstige cash flow te kijken: wat is de uitgave die je nu moet doen (met inruil of verkoop van de huidige auto, dus 'wat moet erbij') en wat levert dat op aan besparingen? Of, als de uitgaven hoger zijn, aan comfort (lifestyle inflation alert), etc.? De uitgave die je in het verleden hebt gedaan is dus niet relevant. En daarom hoef je dus ook geen persoonlijke balans bij te houden met afschrijvingen. Het gaat om de huidige werkelijke waarde van hetgeen je vervangt en niet de 'boekwaarde' die het zou hebben als je iets gaat activeren en afschrijven. Die wijkt altijd af van de werkelijke waarde.

Ik zou niet vaker dan jaarlijks kijken naar dit soort grote uitgaven en eventuele planning erop aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
[...]

Het is net wat je focus is, richt je je op vermogen (en jaarlijks verkopen/opnemen, zoals de SWR) of op inkomen (dividend/rente/huur inkomsten >> uitgaven).

Mijn inkomen uit investeringen is bijna 75% gestegen tegenover vorig jaar. Combinatie van 'gratis' 10% meer van alles wat ik reeds in bezit had ivm EUR/USD wisselkoers en gebruikelijke jaarlijkse verhogingen van alles wat reeds in bezit was. Sowiezo leuke stijgingen, maar ook elkaar versterkend.
Bovendien ben ik vrij overweight in REITs, welke vaak een CIP (=inflatie correctie) component in de contracten heeft zitten. Dus netto winst stijgt door de inflatie automatisch mee, en daarmee de uitkeringen.

Daarbij op -30% tot -50% aandelen in de uitverkoop kunnen oppikken, waardoor ik meer inkomen krijg per ingelegde euro, zo gaat het hard met de vooruitzichten. Doe mij nog maar zo'n jaartje.

[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 21-11-2022 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:12
Het is natuurlijk enigszins een mindset. Hoe vaak vervang je je producten. Persoonlijk ben ik daarin vaak juist minder geneigd om te besparen op PC hardware, want het hogere segment blijft langer relevant. GPU's zijn momenteel ergens een uitzondering hierin. Maar bijvoorbeeld voor wat betreft de rest van een gaming PC, kun je zonder al te veel in te leveren op performance eigenlijk alleen uit door een generatie terug te kopen. Dat betekend eigenlijk dat je direct circa 2 jaar achter loopt in levenscyclus van deze hardware.

En waarin high end best redelijk zo'n 5 jaar mee kan gaan, is dit als je een generatie terug komt vaak meer beperkt. Stel we nemen even 2022 als uitgangspositie. Kun je nu een game PC voor 3600 kopen of 2000. 3600 die 5 jaar performance geeft, 2000 welk 3 jaar performance geeft. Trekken we dit dan door naar 2032, dan ben ik dan aan de derde vervanging toe. Doe ik dat met om de drie jaar, zit ik dan al binnen de levensloop van het vierde systeem en loop je langzamerhand al toe richting het vijfde systeem. Qua verschil in prijs ontloopt het elkaar dan ook helemaal zo veel niet meer op termijn.

De voorwaarde is natuurlijk dat je niet altijd het gevoel hebt het nieuwste van het nieuwste nodig te hebben. Maar gedurende de lifecycle van het product gewoon een zekere performance level accepteert.

Ten aanzien van stroomconsumptie, een gaming PC is gewoon een elektrische kachel met hoog entertainment gehalte :+.
Je e-bike afschrijving lijkt mij aan de hoge kant. Stroomverbruik van zo'n ding is nu ook weer niet dusdanig hoog. En qua vervanging van onderdelen haal ik dit er zo 1, 2, 3 ook niet uit. Hoe vaak vervang jij je e-bikes? :p
Het Rabobank idee om elke maand 10% van je inkomsten opzij te leggen wordt steeds moeilijker haalbaar.
Laten we wel wezen, in grote mate speelt hierin natuurlijk wel een stukje leefstijl inflatie in mee waarin vele mensen zich de afgelopen jaren hebben laten verleiden. Dan mag de hypotheek rente nog zo laag zijn, een dure hypotheek blijft natuurlijk nog altijd een fikse kostenpost. Collectief heeft men dit de afgelopen jaren natuurlijk redelijk opgedreven.

Dit hakt er nu in. Kun je natuurlijk prima willen besparen op een relatief goedkope hobby als gaming, of een Netflix abonnement. Maar ik heb het hier al vaker aangegeven, je belangrijkste uitgaven zijn in Nederland toch al snel 1) woning, 2) auto(s), 3) nuts voorzieningen. Dit is nu zo, dit is al jaren zo.

Je invloed op 3 is ergens natuurlijk beperkt op de korte termijn. Op de lange termijn kun je het hier voor jezelf voordeliger maken indien je een koopwoning hebt door te verduurzamen, maar op korte termijn blijft dit lastig. Zowel in huidige situatie als voorheen.

Op punt 1 en 2 echter is het natuurlijk altijd al zo geweest dat dit bepalend is voor wat je uiteindelijk onder de streep overhoudt. Een dure privé auto is geen must. Zelfs indien je al geen afscheid kunt nemen van een auto, is goedkoper natuurlijk mogelijk. En in termen van een woning, heb ik de inzet op maximaliseren nooit begrepen, met uitzondering van de groep waarvoor het nodig is een voet tussen de deur te krijgen. Maar maximaliseren voor een woning van bijvoorbeeld 5 à 6 ton?

Er hoeft maar dit te gebeuren, zoals een oorlog in Oekraïne, of één van de vele andere financieel ongunstige events die toch redelijk periodiek de kop opsteekt, of je kunt nauwelijks nog in je levensonderhoud voorzien. Fijn indien de bank aangeeft dat je een hypotheek tot bijvoorbeeld 6 ton kunt krijgen, maar je behoudt zoveel meer ademruimte door bijvoorbeeld in dat geval een woning van 4.5 - 5 ton te kiezen.

Zeker voor de mensen die van zichzelf weten dat ze meer geluk halen uit zaken als reizen, uitgaan, etc. Maar ja, ik vraag mij af hoezeer mensen dit echt gaan herzien zodra in 2024 de energieprijzen hopelijk weer redelijk genormaliseerd zijn en na circa 4 jaar persoonlijke/maatschappelijke en daarna economische tegenspoed het hopelijk weer even een jaar of 6 ~ 8 redelijk voorspoedig zal verlopen, met weinig zorgen :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
psychodude schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:40:
[...]
Je e-bike afschrijving lijkt mij aan de hoge kant. Stroomverbruik van zo'n ding is nu ook weer niet dusdanig hoog. En qua vervanging van onderdelen haal ik dit er zo 1, 2, 3 ook niet uit. Hoe vaak vervang jij je e-bikes? :p
Als je die e-bike veel gebruikt, dan zul je vermoedelijk geen goedkope huismerk willen, maar een beetje redelijke kwaliteit. Met een bijbehorend prijskaartje. Daarvan zal de dure accu bij veel gebruik na een jaar of drie ook wel aan vervanging toe zijn (gemiddeld is 5 jaar, maar bij veel gebruik zal het korter zijn). En als die accu na een jaar of 6 weer mijn of meer op is, zul je vermoedelijk wel aan een nieuwe generatie fiets toe zijn. Tel er nog wat onderhoud en kleine reparaties bij op en de teller loopt op. In 6 jaar 100 euro per maand zal aan de hoge kant zijn, maar bij intensief gebruik en een goede fiets zal het wel die kant op gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:48:
[...]

Als je die e-bike veel gebruikt, dan zul je vermoedelijk geen goedkope huismerk willen, maar een beetje redelijke kwaliteit. Met een bijbehorend prijskaartje. Daarvan zal de dure accu bij veel gebruik na een jaar of drie ook wel aan vervanging toe zijn (gemiddeld is 5 jaar, maar bij veel gebruik zal het korter zijn). En als die accu na een jaar of 6 weer mijn of meer op is, zul je vermoedelijk wel aan een nieuwe generatie fiets toe zijn. Tel er nog wat onderhoud en kleine reparaties bij op en de teller loopt op. In 6 jaar 100 euro per maand zal aan de hoge kant zijn, maar bij intensief gebruik en een goede fiets zal het wel die kant op gaan.
Meestal spaar je dat dan makkelijk uit aan brandstof of andere kosten.

100€ pm voor een ebike lijkt me aan de hoge kant. Voor die prijs kan je een fiets leasen op 3-4 jaar met afschrijving, onderhoud, verzekering etc inclusief, plus de winst voor de leaseaanbieder.

Een batterij is na 5 jaar echt niet versleten.
Een goede batterij haalt 2000 cycli, maar laat ons uitgaan van 1000 cycli van 80km: dat is alsnog 80.000km.
En zeker als je een beetje handig bent en gestart bent met een goede fiets, dan kan je het onderhoud echt wel beperkt houden.

Laat ons eens uitgaan van 8 jaar en 5000km per jaar.
Aankoop 4000€ (goede fiets met naafversnelling, riem, batterij van 600 Wh)
Onderhoud: Elk jaar een set banden (7x70€), Een riem en tandwielen om de 3 jaar (2x300€), ander klein spul over die 8 jaar: 1000€.

Doe er nog wat bij voor verzekering, en we komen aan 7000€ of 72€ pm, en geef toe, dit is heel ruim gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Tommie12 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:48:
[...]

Meestal spaar je dat dan makkelijk uit aan brandstof of andere kosten.

100€ pm voor een ebike lijkt me aan de hoge kant. Voor die prijs kan je een fiets leasen op 3-4 jaar met afschrijving, onderhoud, verzekering etc inclusief, plus de winst voor de leaseaanbieder.

Een batterij is na 5 jaar echt niet versleten.
Een goede batterij haalt 2000 cycli, maar laat ons uitgaan van 1000 cycli van 80km: dat is alsnog 80.000km.
En zeker als je een beetje handig bent en gestart bent met een goede fiets, dan kan je het onderhoud echt wel beperkt houden.

Laat ons eens uitgaan van 8 jaar en 5000km per jaar.
Aankoop 4000€ (goede fiets met naafversnelling, riem, batterij van 600 Wh)
Onderhoud: Elk jaar een set banden (7x70€), Een riem en tandwielen om de 3 jaar (2x300€), ander klein spul over die 8 jaar: 1000€.

Doe er nog wat bij voor verzekering, en we komen aan 7000€ of 72€ pm, en geef toe, dit is heel ruim gerekend.
Dit is al een aanzienlijk meer realistisch kostenplaatje.

En daarnaast:
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:48:
En als die accu na een jaar of 6 weer mijn of meer op is, zul je vermoedelijk wel aan een nieuwe generatie fiets toe zijn.
Hier kan ik inkomen indien je echt een eerste generatie e-bike hebt. Maar indien jij nu, of in vrij recente jaren een e-bike hebt aangeschaft van dusdanige kwaliteit dat je aankomt tot het bedrag zoals bijvoorbeeld @Tommie12 ook illustreert. Dan heb je een e-bike waarmee je een gemiddelde enkele reis van 120 km af zult kunnen leggen. Indien je in eco modus fietst nog een stukje verder.

Er is dan geen relevant toe zijn aan een nieuwe generatie fiets zolang als de onderdelen vervangbaar zijn en/of redelijker wijs gerepareerd kunnen worden. En tot nu toe laat een partij als Bosch in ieder geval zien dat voor hun dit meer dan 10 jaar betreft.

E-bikes worden hierin qua levensduur vergelijkbaar met reguliere fietsen. Waarin, mits onderhouden, je deze in principe kunt gebruiken tot een significant frame defect ontstaat. En zeker met het duurdere segment fietsen waarin fabrikanten vaak dusdanig zeker zijn van hun kwaliteit dat je 10, 15, 20 jaar of zelfs levenslange garantie op je frame verkrijgt, kun je een fiets echt eindeloos lang inzetten en wordt naarmate het product ouder wordt, het dan ook gemiddeld goedkoper omdat je geen aanschaf van een nieuw frame hoeft te bekostigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
psychodude schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:40:
[...]

Het is natuurlijk enigszins een mindset. Hoe vaak vervang je je producten. Persoonlijk ben ik daarin vaak juist minder geneigd om te besparen op PC hardware, want het hogere segment blijft langer relevant. GPU's zijn momenteel ergens een uitzondering hierin. Maar bijvoorbeeld voor wat betreft de rest van een gaming PC, kun je zonder al te veel in te leveren op performance eigenlijk alleen uit door een generatie terug te kopen. Dat betekend eigenlijk dat je direct circa 2 jaar achter loopt in levenscyclus van deze hardware.

En waarin high end best redelijk zo'n 5 jaar mee kan gaan, is dit als je een generatie terug komt vaak meer beperkt. Stel we nemen even 2022 als uitgangspositie. Kun je nu een game PC voor 3600 kopen of 2000. 3600 die 5 jaar performance geeft, 2000 welk 3 jaar performance geeft. Trekken we dit dan door naar 2032, dan ben ik dan aan de derde vervanging toe. Doe ik dat met om de drie jaar, zit ik dan al binnen de levensloop van het vierde systeem en loop je langzamerhand al toe richting het vijfde systeem. Qua verschil in prijs ontloopt het elkaar dan ook helemaal zo veel niet meer op termijn.

De voorwaarde is natuurlijk dat je niet altijd het gevoel hebt het nieuwste van het nieuwste nodig te hebben. Maar gedurende de lifecycle van het product gewoon een zekere performance level accepteert.

Ten aanzien van stroomconsumptie, een gaming PC is gewoon een elektrische kachel met hoog entertainment gehalte :+.

[...]

[...]

Laten we wel wezen, in grote mate speelt hierin natuurlijk wel een stukje leefstijl inflatie in mee waarin vele mensen zich de afgelopen jaren hebben laten verleiden. Dan mag de hypotheek rente nog zo laag zijn, een dure hypotheek blijft natuurlijk nog altijd een fikse kostenpost. Collectief heeft men dit de afgelopen jaren natuurlijk redelijk opgedreven.

Dit hakt er nu in. Kun je natuurlijk prima willen besparen op een relatief goedkope hobby als gaming, of een Netflix abonnement. Maar ik heb het hier al vaker aangegeven, je belangrijkste uitgaven zijn in Nederland toch al snel 1) woning, 2) auto(s), 3) nuts voorzieningen. Dit is nu zo, dit is al jaren zo.

Je invloed op 3 is ergens natuurlijk beperkt op de korte termijn. Op de lange termijn kun je het hier voor jezelf voordeliger maken indien je een koopwoning hebt door te verduurzamen, maar op korte termijn blijft dit lastig. Zowel in huidige situatie als voorheen.

Op punt 1 en 2 echter is het natuurlijk altijd al zo geweest dat dit bepalend is voor wat je uiteindelijk onder de streep overhoudt. Een dure privé auto is geen must. Zelfs indien je al geen afscheid kunt nemen van een auto, is goedkoper natuurlijk mogelijk. En in termen van een woning, heb ik de inzet op maximaliseren nooit begrepen, met uitzondering van de groep waarvoor het nodig is een voet tussen de deur te krijgen. Maar maximaliseren voor een woning van bijvoorbeeld 5 à 6 ton?

Er hoeft maar dit te gebeuren, zoals een oorlog in Oekraïne, of één van de vele andere financieel ongunstige events die toch redelijk periodiek de kop opsteekt, of je kunt nauwelijks nog in je levensonderhoud voorzien. Fijn indien de bank aangeeft dat je een hypotheek tot bijvoorbeeld 6 ton kunt krijgen, maar je behoudt zoveel meer ademruimte door bijvoorbeeld in dat geval een woning van 4.5 - 5 ton te kiezen.

Zeker voor de mensen die van zichzelf weten dat ze meer geluk halen uit zaken als reizen, uitgaan, etc. Maar ja, ik vraag mij af hoezeer mensen dit echt gaan herzien zodra in 2024 de energieprijzen hopelijk weer redelijk genormaliseerd zijn en na circa 4 jaar persoonlijke/maatschappelijke en daarna economische tegenspoed het hopelijk weer even een jaar of 6 ~ 8 redelijk voorspoedig zal verlopen, met weinig zorgen :9.
Prima stuk inbreng :)

Qua PC doe ik een klein stapje terug. Ik hoef niet altijd high-end te hebben en of je nu 3 of 5 jaar doet met een PC is tot daar en toe, maar high-end heeft ook weer een extra belasting op je energiekosten ongeacht of die PC 5 jaar mee zou gaan. Dus iemand die het op middenklasse houdt hoeft niet duurder uit te zijn.
Bij een top notch gaming systeem kunnen de stroomkosten pittig oplopen. Stel je gamed 2 uur per dag met 1 kWh aan elektra, dan kun je uitrekenen wat de meerkosten zijn.
Hier is alles undervolted en vallen de stroomkosten nogal mee.
Verder: zou een videokaart echt 5 jaar mee kunnen?

De e-bike vervang ik na 5 jaar. Inclusief alle kosten, onderhoud en afschrijving kom ik toch echt uit op 100 euro per maand. Dit zijn kosten die niet meteen voelbaar zijn, maar ze zijn er wel degelijk. Doorgaans neem ik de marge ruim zodat het minder snel zal tegenvallen als de kosten meer zijn dan begroot. Mijn e-bike was nieuw 3500 euro en dat zou 3 jaar zijn als de kosten louter bestaan op de aankoopprijs. Echter heeft de fiets ook onderhoud nodig en dan zou ik maar 1400 euro overhouden (ooit nieuwe accu, onderhoud). 1400 euro in 5 jaar is dus 280 euro per jaar. Heb je een nieuwe accu nodig a 700 euro dan houd ik 700 euro over voor 5 jaar aan onderhoud. Heb ik ooit een nieuwe riem nodig a 400 euro dan blijft er weinig over van die 100 euro per maand.

Dus PC en e-bike kosten samen al 200 euro per maand consequent.

Het klinkt vrij somber, maar ik reken liever ruim dan dat ik dadelijk stukloop in de beraamde kosten. Door 'over' te rekenen ben je beter ingedekt voor extra kosten welke dan niet erg zijn want er is geld over.

Ik spaar wel meer dan 200 euro want meubels wil je ook soms vervangen en ik wil ook wel eens wat eten laten komen en ik werk hard, dus mag ik mezelf wel eens verwennen; zij het met mate.

Deze tactiek doe ik ook voor mijn eigen accugroothandel. Dan kun je aan het eind van het jaar sneller beseffen dat de winst prima meegroeit met alle investeringen.

Al met al is het leven duurder geworden. Ik merk het op meerdere punten en dat vind ik maar een lastig iets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@jimh307
Geneuzel, maar als je een fiets echt maar 5 jaar houdt, dan heb je geen nieuwe accu nodig, en waarschijnlijk is die fiets ook niet waardeloos na 5 jaar...

En een riem heb je enkel nodig als je 20k gaat rijden in die 5 jaar. Dat doen niet zo veel mensen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

jimh307 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:53:
[...]

Prima stuk inbreng :)

Qua PC doe ik een klein stapje terug. Ik hoef niet altijd high-end te hebben en of je nu 3 of 5 jaar doet met een PC is tot daar en toe, maar high-end heeft ook weer een extra belasting op je energiekosten ongeacht of die PC 5 jaar mee zou gaan. Dus iemand die het op middenklasse houdt hoeft niet duurder uit te zijn.
Bij een top notch gaming systeem kunnen de stroomkosten pittig oplopen. Stel je gamed 2 uur per dag met 1 kWh aan elektra, dan kun je uitrekenen wat de meerkosten zijn.
Hier is alles undervolted en vallen de stroomkosten nogal mee.
Verder: zou een videokaart echt 5 jaar mee kunnen?
Mijn 1080ti uit 2017 gaat nogsteeds heel goed mee, in mijn pc uit 2012.
VR werkt goed, en al mijn spellen werken er ook nogsteeds prima op.
Toen aangeschaft voor: 780 euro.
MSI Videokaart GeForce GTX 1080 Ti Armor OC 11GB
Momenteel nog 200 euro waard, maar nog geen reden gevonden om hem te vervangen.

Afschrijving dus ongeveer 100 euro per jaar (eerste 3 jaar bijna niet door het te kort aan videokaarten).
Ik vervang alle spullen hier sowieso pas als ik echt ergens een hard limiet krijg waardoor ik wel moet upgraden, en dan ga ik vaak wel voor high-end spul.

Redenen waarom ik elektronica vervang afgelopen 10 jaar.
Mobiel 1: Een nieuwe app werkte niet op mijn oude telefoon (Pokemon).
Mobiel 2: Telefoon wilde niet meer opladen.
Mobiel 3: Telefoon niet compatible met NFC die ik gebruikte (zeer goede prijs doorverkocht)
Mobiel 4: Waterschade (2 uur mee in de hottub gezeten zonder dat ik het door had).
Mobiel 5: Voldoet nog prima.

Laptop's.
Laptop 1: viel na 7 jaar uit elkaar omdat het plastic broos was geworden, en het dus letterlijk uit elkaar viel.
Laptop 2: Cola door het toetsenbord over het moederbord was een heel slecht idee.
Laptop 3: Voldoet nog prima :).

PC's: ehh de game PC in 2012 aangeschaft met in 2017 een videokaart upgrade.
HTPC: voor 500 euro 2e hands van marktplaats gehaald in 2019, voldoet ook nog prima, geen enkele reden om te vervangen op dit moment, draait z'n films en in geschikt voor VR.

TV en soundbar uit 2010, volgens mij gaat dat nog wel 10 jaar mee.
Alle game/werk plekken zijn voorzien van 2 4K 28 inch schermen: als ik kijk hoelang full-HD al de norm is, dan gaan deze schermen ook nog wel 20 a 30 jaar mee.

Ik heb 1x echt iets vervangen voordat het niet meer bruikbaar was.
Ik had nog een kleine goedkope wasmachine uit mijn studenten tijd 2007. Dat ding ging maar niet stuk.
Uiteindelijk voor 50 euro er iemand blij mee gemaakt. en draait zover ik heb vernomen nogsteeds.
Wij kunnen ondertussen de was uitstellen en hebben wat extra wasprogramma's en een veel grotere wastrommel.

Maar persoonlijk maakt het ook helemaal niet meer uit, dit zijn bedragen die ik ondertussen van de lopende rekening afhaal zonder ook maar 1x over het bedrag na te denken. Maar zolang het werkt werkt het, en denkt geen haar op mijn hoofd over het vervangen van de spullen.

Er komen wel steeds meer spullen bij: Extra thuiswerkplek, 3d printers, smarthome devices, verlichting.

Er is nog iets dat we binnenkort gaan vervangen, 12 jaar geleden een bank uit de kringloop gehaald (12 zitter voor 150 euro).
Ding zit nog steeds prima, maar we zijn toch al 4 jaar aan het kijken in de huis-aan-huis blaadjes, of daar de ultieme bank tussen zit voor ons.... we zijn er ondertussen over uit dat onze smaak niet bestaat :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ja zo is een e-bike wel een dure hobby zeg. wat een bedragen, maar al snel alsnog aantrekkelijk natuurlijk als je er een auto mee vervangt.

Ik zit dan weer aan de andere kant van het spectrum. Zelfbouw en zelf onderhoud.

Fiets (VSF TX400) nieuw gekocht in 2012 voor 1100 euro. Deze heb ik in 2021 omgebouwd voor 800 euro naar een e-bike. Onderhoud kost me ongeveer 100 euro per jaar (paar kettingen en cassettes), maar voor de komende 10 jaar moet ik het dubbele rekenen denk ik. . Ik fiets 1000 km per maand. Fiets gaat nu dus al 10 jaar mee en ik hoop er de 20 jaar wel mee te kunnen halen.

Fietsen (ebike) kost mij dus hooguit een paar tientjes per maand.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 22-11-2022 11:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:02:
En een riem heb je enkel nodig als je 20k gaat rijden in die 5 jaar. Dat doen niet zo veel mensen...
De situatie ging ook juist om een e-bike die vaak gebruikt wordt. Dan denk ik aan woon -werk op een afstand die voor fietsen wat te veel wordt en waarvoor een e-bike een logischer keus is. Dan kom je al snel richting 15-20 km enkele reis. Maar zelfs met slechts 10 km enkele reis voor 200 dagen per jaar zit je al aan die 20k in 5 jaar.

Maar het ging ook niet zozeer om de exacte getallen, maar vooral om dat zo'n ding wel een stuk meer kost dan een paar tientjes per jaar. Of het dan 100 euro of 72 euro is vind ik niet zo spannend, valt voor mij simpel in de categorie van de orde van grootte van 1000 per jaar. En bij een goedkoper type en/of minder gebruik zit je misschien op 500 per jaar. Gaat er vooral om dat het een stuk meer kost dan een gewone fiets. En een stuk minder dan een auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:20
Na alle berichten over afschrijving/reservering van grote periodieke uitgaven kwam ik er achter dat ik dat nu eigenlijk helemaal niet doe. Grotendeels omdat mijn buffer nog iets te hoog is, dus ik heb die 'potjes' op dit moment ook niet nodig.

Echter dacht ik met bovenstaande bedragen wel: misschien toch even kijken wat ik zou moeten reserveren, om niet voor verrassingen te staan.
Dan kom ik op een wonderbaarlijk bedrag van zo'n € 100 per maand.
€ 800 voor een telefoon die ik gemiddeld 4 jaar gebruik dus € 16 per maand.
En heb even gekeken wat mijn auto in 5 jaar is afgeschreven, zo'n € 2000 (dankzij de torenhoge occasion prijzen nu), dat is ook € 33 per maand, met wat onderhoud ronden we dat naar boven af naar € 100,-

Mis ik nu echt veel zaken? Ik heb geen PC, ik heb geen e-bike.
Inventaris/keuken/wasmachine zijn vorig jaar helemaal vernieuwd maar daar reserveren we een klein bedrag per maand voor, samen. Maar ik hoef me voor mijn persoonlijke spullen dus nog geen zorgen te maken als ik dit zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Loek92 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:44:
Na alle berichten over afschrijving/reservering van grote periodieke uitgaven kwam ik er achter dat ik dat nu eigenlijk helemaal niet doe. Grotendeels omdat mijn buffer nog iets te hoog is, dus ik heb die 'potjes' op dit moment ook niet nodig.

Echter dacht ik met bovenstaande bedragen wel: misschien toch even kijken wat ik zou moeten reserveren, om niet voor verrassingen te staan.
En heb even gekeken wat mijn auto in 5 jaar is afgeschreven, zo'n € 2000 (dankzij de torenhoge occasion prijzen nu), dat is ook € 33 per maand, met wat onderhoud ronden we dat naar boven af naar € 100,-

Inventaris/keuken/wasmachine zijn vorig jaar helemaal vernieuwd maar daar reserveren we een klein bedrag per maand voor, samen. Maar ik hoef me voor mijn persoonlijke spullen dus nog geen zorgen te maken als ik dit zie.
Je bent gaan kijken om niet voor verrassingen te staan, maar gebruikt wel die meevallende verrassingen (4 jaar doen met een telefoon/marktwerking occasions) om je reservering te bepalen :?

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:20
CaLeX schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:19:
[...]

Je bent gaan kijken om niet voor verrassingen te staan, maar gebruikt wel die meevallende verrassingen (4 jaar doen met een telefoon/marktwerking occasions) om je reservering te bepalen :?
Qua auto, eens, maar dan nog is mijn afschrijving niet groot omdat ik een auto van 'onder mijn stand' rij in plaats van een dure bak. Het gaat me niet zo zeer om die € 33 of € 100 reservering per maand, maar meer dat ik hierboven al € 100 voor een fiets lees, dacht ik dat ik honderden euro's misrekende.

Qua telefoon, ik zou niet weten waarom 4 jaar een meevallende verrassing is voor een telefoon. Met de vorige iPhone heb ik 4 jaar gedaan, batterij was een beetje op, verder niks mis mee maar mezelf een nieuwe 'cadeau gedaan'. Toen heb ik een nieuwe gekocht en die heb ik ook alweer ruim 3 jaar, die haalt de 4 jaar ook weer makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Loek92 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:42:
[...]

Qua auto, eens, maar dan nog is mijn afschrijving niet groot omdat ik een auto van 'onder mijn stand' rij in plaats van een dure bak. Het gaat me niet zo zeer om die € 33 of € 100 reservering per maand, maar meer dat ik hierboven al € 100 voor een fiets lees, dacht ik dat ik honderden euro's misrekende.

Qua telefoon, ik zou niet weten waarom 4 jaar een meevallende verrassing is voor een telefoon. Met de vorige iPhone heb ik 4 jaar gedaan, batterij was een beetje op, verder niks mis mee maar mezelf een nieuwe 'cadeau gedaan'. Toen heb ik een nieuwe gekocht en die heb ik ook alweer ruim 3 jaar, die haalt de 4 jaar ook weer makkelijk.
Ik zie nu ook dat de belastingdienst 5 jaar aanhoudt qua afschrijving op elektronische apparaten (ik dacht 3 jaar te herinneren).

Mij gaat het in ieder geval niet lukken om veel meer dan 2 jaar met een telefoon te doen, maar ik heb ze dan ook niet van 800,-.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Tommie12 Om het nu geneuzel te noemen vind ik wat crue. Ik heb aangegeven (al 2 keer) dat ik heel ruim reken en ik kom zeker over de 20K heen binnen 5 jaar en nog wel sneller (4 jaar).
@Smuggler In het verleden heb ik behoorlijk pech gehad met computers en ik reken eigenlijk de laptop ook mee in dat bedrag. Wederom ruim genomen.
@de Peer Ik ga 4 dagen woonwerk doen en dat is 4*(11*2)=88 km in de week en daarnaast fiets ik veel om mijn artrose beheersbaar te houden. Binnenkort krijg ik een meting en gaan er onderdelen vervangen worden om minder vaak pijn te hebben. De fiets is mijn cardioapparaat.

Vind ik dit allemaal commentaar?

Nee, jullie reacties heugen mij want ik kan na een poos zeggen dat het allemaal reuze meeviel en dat ik meer geld overhoud dan wat ik had begroot. Dan heb ik dus 'winst' gemaakt op mijn eigen begroting. Mensen die me kennen van het grote elektrische fietsentopic (de Peer en Tommie12) weten dat ik alles heel ruim neem en dat ik een accuvervanging incalculeer en als dit niet hoeft heb ik weer honderden euro's winst (jullie weten vanuit dat topic dat je ook accu-pech kunt krijgen na zeg maar 4 jaar en dan hang je als je dit niet begroot en ga je tekort komen).

Dus ja, klinkt super pessimistisch van mij en dit doe ik bewust. Zo kan het allemaal alleen maar meevallen en als ik ergens anders verkeerd heb berekend kan dat die kosten dekken omdat te ruim heb berekend.

Dus als ik consequent teveel geld opzij zet voor de PC en fiets kan het alleen maar gunstig uitpakken en dan kan ik nog eens zeggen dat ik iets leuks mag gaan doen met het overgehouden geld. Schulden heb ik nooit gehad en er moet eerst gewerkt worden voor de fun er pas is. Om telkens 'over' te reserveren leef ik indirect beneden mijn stand en kan ik me uiteindelijk meer veroorloven dan wat ik had berekend.

Zou ik scherpe berekeningen gaan maken met alles dan mag er niets tegenvallen want dan is de boekhouding uit de pas en zo krijg je problemen met geld (semi-onbewust boven je stand leven door miscalculaties). Stiekem is dit een sneaky valkuil waar veel mensen intuimelen.

Dat semi-onbewust je boven je stand rekenen zijn een grote oorzaak van geldproblemen en een misberekening is niet vergevingsgezind voor je banksaldo. Dan heb ik het niet over alle andere uitgaven.

Boodschappen duurder? Geen probleem want mijn budget voor boodschappen had ik ook al heel ruim genomen en zo zijn mijn berekeningen flexibel en kan het er nog vanaf zonder in te boeten op elk ander comfort/uitgaven.

En zo rooi ik het al vele jaren zonder geldproblemen of schulden. Voor mijn groothandel reken ik ook vanuit deze 'kunst' en na al ruim 25 jaar up and running loopt de zaak nog steeds prima vero :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Smuggler schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:27:
[...]

Maar persoonlijk maakt het ook helemaal niet meer uit, dit zijn bedragen die ik ondertussen van de lopende rekening afhaal zonder ook maar 1x over het bedrag na te denken. Maar zolang het werkt werkt het, en denkt geen haar op mijn hoofd over het vervangen van de spullen.

Er komen wel steeds meer spullen bij: Extra thuiswerkplek, 3d printers, smarthome devices, verlichting.
Dat is ook precies de valkuil. Je betaald het nu van je lopende rekening waardoor je t niet/nauwelijks merkt. Echter op het moment dat je met vervroegd pensioen gaat komt er geen salaris meer op je lopende rekening binnen en zal je waarschijnlijk door willen blijven hobbyen (of zelfs nog meer). Dan tikken die kosten flink aan als je ze niet mee hebt genomen in je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Loek92 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:44:

Hoe minder spullen, hoe minder reserveringen :) Ik denk dat de grootste reservering de auto is. Het gaat niet zozeer om restwaarde, maar eerder om wat een nieuwe auto zal kosten over x jaar. Al het andere kun je waarschijnlijk samen gooien met een reservering van 100eur pm (telefoon, tv, meubels, espresso machine)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
jimh307 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:09:

Zou ik scherpe berekeningen gaan maken met alles dan mag er niets tegenvallen want dan is de boekhouding uit de pas en zo krijg je problemen met geld (semi-onbewust boven je stand leven door miscalculaties). Stiekem is dit een sneaky valkuil waar veel mensen intuimelen.
Zo heeft iedereen zijn eigen methode en er is ook niets mis met wat je doet als het goed werkt voor jezelf.

Zelf probeer ik de kosten scherp te krijgen zodat ik op basis daarvan kan bepalen wat mijn FO-doel is. Vervolgens bouw ik daar bovenop een beetje marge. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer maar doe ik het pas op het einde en jij vooraf.

Het blijft sowieso altijd koffiedik kijken want niemand weet hoeveel duurder de boodschappen over 10 jaar zijn. Je kan in inschatting maken op basis van historische inflatie maar het het is geen garantie.

Het enige wat je krijgt als je overal met te veel veiligheid rekent dat je pas op je 90e met pensioen kan en dat is nu net niet de bedoeling van dit alles :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
R.van.M schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:22:

Het blijft sowieso altijd koffiedik kijken want niemand weet hoeveel duurder de boodschappen over 10 jaar zijn. Je kan in inschatting maken op basis van historische inflatie maar het het is geen garantie.
En hoe je persoonlijk ontwikkelt. Bijvoorbeeld gaming nu als hobby, is geen garantie voor de toekomst. En waar gaming qua hardware prijzen voor buitenstaanders misschien hoog lijkt, laten we wel wezen. Per uur gespendeerd aan deze hobby is het natuurlijk echt spotgoedkoop.

Indien je bijvoorbeeld besluit om graag te gaan fietsen. Loopt het kostenplaatje zelfs met een vrij bescheiden investering binnen deze hobby, al vrij snel op. Zelfs indien je je beperkt tot bijvoorbeeld 1 fiets, zit je tenslotte toch nog altijd met onderhoud, zomer- en winterkleding, als ook alles ertussen in. Kleding in deze blijven toch ook slijtage producten. En menig fietser herkent zich er uiteindelijk ook wel in dat één all-round fiets voor in winter en zomer het vaak toch net niets is voor de langere afstanden.

Daarnaast, voor de dagen dat het echt slecht is, wordt al snel een indoor trainer overwogen. Voor op de onbekende wegen, verder van huis, is een fietscomputer al snel interessant. En ga zo maar door.

Wordt je echt volledig ingezogen binnen de hobby, zit je met peperdure powermeters en eindig je mogelijk zelfs met een nieuwe auto waar je de fietsen makkelijk mee kunt vervoeren voor tijdens de vakanties :+.

En laat stoppen met werken nu vaak juist net een periode zijn waarin mensen ook nieuwe hobbies willen aanboren, je krijgt tenslotte ineens zo'n 30 - 40 uur per week extra tijd om in te vullen. Mogelijk zelfs meer, afhankelijk van het aantal uren in de week dat je aan werk spendeert.
Maar waarom? Een auto vervang je vermoed ik toch ook niet iedere 5 jaar? Je bent uiteindelijk relatief duur uit door een product met nog te verwachten lange rest levensduur op deze wijze vroegtijdig te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
de Peer schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:33:

Fiets (VSF TX400) nieuw gekocht in 2012 voor 1100 euro.
Mijn TX400 is helaas gestolen. Maar dit is natuurlijk ook echt gewoon een absolute tank van een fiets. Bestemd als vakantiefiets/traveling bike is het dan ook geproduceerd met duizenden kilometers in gedachte. En laten we wel wezen, dit is dan ook wat je veel van deze fietsen dan ook best vaak ziet doen. Zat mensen die hier uiteindelijk zo'n 200.000 km of meer op hebben zitten. En zelfs dan nog dat het frame er mee door kan.

Dit is eigenlijk de enige beperking van ebikes op dit moment. Je bent een beetje overgeleverd aan een partij als Bosch ten aanzien van hoe lang zij bepaalde merk motorren en battery packs zullen blijven produceren. Maar voorlopig lijkt dit voor Bosch in ieder geval 10+ jaar te zijn. En ik hoop in het kader van duurzaamheid dat dit toch zeker 20+ jaar zal zijn.
CaLeX schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:49:
Ik zie nu ook dat de belastingdienst 5 jaar aanhoudt qua afschrijving op elektronische apparaten (ik dacht 3 jaar te herinneren).

Mij gaat het in ieder geval niet lukken om veel meer dan 2 jaar met een telefoon te doen, maar ik heb ze dan ook niet van 800,-.
Voorzichtiger mee zijn? ;) :9

Mijn eigen Note 8 is inmiddels de 5 jaar gepasseerd. Gaat voor mij in ieder geval nog prima mee. Ik vind het enige vervelende aan dit soort smartphones dat de accu zo moeizaam tussentijds te vervangen is. Het scherm heeft een kleine barst in de hoek, dus battery swap moet in dat geval gepaard met een nieuw scherm. Buiten dat om, is het qua performance voor mij in ieder geval nog ruim afdoende.

Ook daarin is mijn gebruik van smartphones de afgelopen jaren wel enigszins gewijzigd. Initieel gamede ik er bijvoorbeeld nog wel eens op. Doe ik eigenlijk al jaren niet meer. Beetje browsen, outlook, YouTube. Dat is zo'n beetje het enige waar het voor wordt gebruikt. En opslag voor WhatsApp foto's. Mijn eigen eisen voor een nieuwe smartphone verschuiven daarin dan ook wel een beetje.

Vermoed met de note 8 in ieder geval nog wel een jaar of 2 à 3 vol te houden alvorens ik de accu volledig kan afschrijven. Tegen die tijd zal het vermoedelijk iets van een Samsung A model worden in plaats van een S variant.

Een telefoon is natuurlijk wat meer onderhevig aan technologische ontwikkeling. Dus indien je daadwerkelijk de nieuwe features gebruikt, is snelle overstap invoelbaar.

Vanuit FO perspectief denk ik echter wel dat uiteindelijk voor dit soort elektronische apparatuur het goed is hier kritisch naar te kijken, wat heb je echt nodig en wat is echt aan vervanging toe. Je ziet namelijk dat het al snel opstapelt. Telefoon, headset, earbuds, sporthorloge, etc. Inspringen op de nieuwste ontwikkelingen. De technology-push op dit soort producten is erg hoog. En allemaal op zich geen super hoge bedragen. Maar het kan best oplopen indien je dit soort devices laagdrempelig vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@psychodude Om eerlijk te zijn wil ik een beetje met de mode meegaan en kan ik het betalen, maar

Als ik deze fiets 'op' fiets worden de gemiddelde maandlasten ook lager. Ik denk dat pas na 7 jaar de gedachte speelt voor een nieuwe e-bike omdat onderdelen dan lastiger leverbaar zijn.

Je hebt wel een zeer valide punt te pakken en misschien moet ik die switch ook maar eens maken om de fiets zo lang als mogelijk te houden. Ik heb tenslotte niet voor niets een "Bosch" systeem gekozen omdat Bosch ten eerste een uitstekende staat van dienst heeft en ze lang leverbaar blijven.

De auto ben ik van plan om hier zolang als mogelijk te doen en dit is wel vanwege de kosten. Superrijk ben ik ook niet en ik kan me het een en ander veroorloven omdat ik best handig ben met geld.

Mee eens verder
Pagina: 1 ... 113 ... 292 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.