JEightyFive schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:07:
Goedemorgen,
Even een vraag om te kijken of er wellicht nog goede tips tussen zitten:
Wij zijn serieus aan het kijken naar het plaatsen van een (full electric) warmtepomp. Qua opwek van de panelen hebben wij nog meer dan genoeg ruimte en ik ben nu op het punt dat ik liever vandaag dan morgen over ga.
Nu zit ik een beetje in dubio wat te doen qua financiering. Ik verwacht qua offerte zo'n 15-20k, gebaseerd op de eerste offerte die hij heeft uitgebracht maar nog niet helemaal naar wens was.
Waar ik zelf aan heb gedacht is:
- Het geld uit mijn eenmanszaak trekken en het in 1x betalen
- Lening aangaan bij bijvoorbeeld warmtefonds, waarbij de 7 jaars rente nu op 3,25% staat
- Meenemen in de hypotheek
- Aandelen verkopen (deze staat überhaupt onderaan de lijst)
Het liefst laat ik het geld in mijn eenmanszaak zitten i.v.m. buffer, maar ik vind 3,25% rente als laagste tarief ook wel weer aan de hoge kant.
Nu kunnen we erop gokken dat de komende jaren de inflatie hoger blijft dan dat en dan vreet die het wel op, maar die garantie is er natuurlijk niet.
Als we het in de hypotheek doen denk ik dat we een nieuw leningdeel krijgen met de huidige rentestand? Dat zal die lening van het warmtefonds dan niet veel ontlopen denk ik zo.
Huidige rente van onze hypotheek is 2,57%.
Heeft iemand suggesties waar ik misschien niet aan heb gedacht?
Ik heb nog gekeken naar een lening aan jezelf verstrekken maar zover ik kon vinden kan dat alleen vanuit een BV.
Edit: ik zie dat de verduurzamingshypotheek bij ASR 15 jaar is met 2,94% rente.
Het is even geleden maar inmiddels is de kogel door de kerk: ik heb besloten de boel zelf te betalen en het zonder financiering te doen. Optie 1 uit mijn vorige bericht dus. Aangezien de betalingen redelijk uitgesmeerd zijn over een langere periode omdat het toch nog even duurt tot ie het spul heeft en aan de slag kan geeft dat wat extra lucht.
Reden voor optie 1 is dat de rentepercentages die destijds golden inmiddels al aangepast zijn naar >4% en daar bovenop ben ik nog niet lang genoeg zelfstandig om in aanmerking te komen voor een lening.
We konden dan enkel het inkomen van mijn vriendin meenemen. Ik dacht nog: dat is gunstig want dan zitten we <45k en geldt het 0% rentetarief, maar nee hoor. Mijn inkomen is wel goed genoeg om het rentepercentage te bepalen
Dat werd een leuke discussie met de betreffende mevrouw van het warmtefonds, die niet begreep waarom ik dat zo krom als een banaan vind.
Voordeel van toch zelf betalen is dat het inmiddels toch wel aardig scheelt in het bedrag aan rente (snellere TVT van de investering) en de maandlasten eerder zullen dalen. Geen leningkosten en qua energieverbruik zullen we zo ongeveer rond de 0 uitkomen. Thanks zonnepanelen.
In het kader van FO dus gunstig want dat zou met de huidige tarieven 275 euro per maand schelen aan energie. Dat plafond aankomend jaar is leuk maar op de lange termijn heb ik er weinig vertrouwen in dat die prijzen blijven gelden. Het is eerder gunstig om te overbruggen tot dat ding geïnstalleerd is.