Mooie financieringsbron. Ik zou vasthouden aan je allocatie naar assetcategorie die je voor de lange termijn voor ogen hebt.finsdefis schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:18:
Hier een fors bedrag aan overwaarde ontvangen die we niet in het nieuwe huis stoppen, tot deze maand telkens elke maand ongeveer 6% ervan ingelegd.
***members only***
Bijkomend gevolg is dat een deel van onze hypotheekrente aan 1,15% hierdoor niet meer aftrekbaar is en de bijbehorende schuld in box 3 valt. Maar met de huidige forfaitaire rentes van box 3 is dat wel gunstig geloof ik. Nog niet uitgerekend eigenlijk.
Nu zijn er op dit moment meerdere ontwikkelingen gaande: een dip in de markt en stijgende rentes. Op zich wil ik dat nog even voor lief nemen.
Waar ik wel over twijfel is om de inleg anders te timen of voor dit jaar stop te zetten. Gezien de nieuwe VRH-regels kan dit zomaar een paar honderd euro belasting schelen. In elk geval zet ik de inleg van 27 december maar even een weekje later
Zijn er nog anderen hier die iets aanpassen in de samenstelling van of inleg in de portefeuille op de lange termijn met in het achterhoofd die VRH?
(Ik zie overigens de TW, vandaar de vraag gericht op de lange termijn en samenstelling van de portefeuille richting FO)
Het NL belastingregime is minder gunstig geworden voor investeren met geleend geld, maar op dit moment wordt de reële waarde van geleend geld ook minder door hoge inflatie. Geleend geld op bankrekening laten staan is niet voordelig, maar je zegt al dat je het gaat investeren.
Wat ik vreemd vind aan het nieuwe forfaitaire systeem is dat er gerekend wordt met een gemiddeld leentarief, dat ik elk geval bij mij en gezien de rente van 1,15 ook bij jou veel hoger ligt. Bij werkelijk rendement belasten in de toekomst zou je ook naar werkelijke financieringslasten moeten kijken lijkt mij.
Ik kijk zelf overigens al een beetje vooruit naar volgend jaar in het kader van FO, dit jaar is een jaar van weinig vooruitgang, maar nog steeds wel iets. Afwachten waar de laatste twee maanden ons brengt.