Leuk topic, stom dat ik dit niet eerder heb gezien.
Ik heb zelf mijn eerste huis met flink wat overwaarde kunnen verkopen, wel net een half jaar te vroeg en daarvoor een opknappertje (miskoop) gekocht, maar emigratie naar Zweden staat op de planning. Zeker als de renovatie af is, hoop ik nog dat de huizenmarkt volgend jaar niet compleet in elkaar is gestort. Ik kan wel verhuren, maar heb ik eerlijk gezegd geen zin meer in. Rendement is prima, daar niet van, maar het is wel een kapitaal waar je niks mee kunt en vastzit. Dat vind ik het grote nadeel in NL als je het heel goed hebt, maar bij lange na niet echt 'rijk' bent. De huizenprijzen zijn waanzinnig.
In principe was ik al FO door mijn eerste huis (omgebouwd tot studentenhuis), maar door de gestegen huizenprijzen voor mijn gevoel now-or-never moment van wel of niet verkopen. Flink minder stress en ben met het geld min of meer een bedrijf gestart. Ja, geeft ook stress, maar lekker shoppen op alibaba en dan tegen goede marge verkopen is voor mij makkelijker dan beleggen. Heb zelf vanaf mijn 14e ofzo via banken fondsen gehad, maar dit heeft mijn inziens geen zin. Beleggen is meer stress dan containers met spullen uit China laten komen en die verkopen. Zal uiteraard niet voor iedereen wat zijn, want genoeg risico.
Mijn idee van FO is dan ook voornamelijk in Zweden dat ik dan niet het grootste deel van mijn kapitaal in een huis vastzit. Heb daar al een hutje voor 45k op de kop kunnen tikken en zelfs als ik daar nog 100k in zou steken (waar ik bij lange na niet aan ga komen, maximaal de helft vermoed ik) dan heb je het over maximaal 150k. Dat is in NL tegenwoordig onmogelijk. Ja de faciliteiten zijn minder, maar met geld kun je daar ook veel doen, net als in NL.
En omdat ik dan het meeste kapitaal in liquide middelen hebt, kan ik die gebruiken voor schaalvoordelen bij import.
Wat pensioen betreft weet ik nog niet hoe en wat, AOW ga ik sowieso al vanuit dat ik niks krijg ook al zou ik in NL blijven, enige pensioenopbouw kan ik nergens mee naartoe nemen en het ABP weigert het af te kopen. Gaat maar om 5 jaar, maar met dat geld had íkzelf leuke rendementen kunnen behalen tov niks bij het ABP omdat ze niet kunnen beleggen.
Ik ga denk ik in Zweden wel een deel van mijn kapitaal in vakantiehuisjes steken, of normale verhuur, zeker nu met de 'zwakke' SEK tov de EUR begint dat weer heel interessant te worden. Zeker als daar de huizenmarkt 'instort' en de SEK niet sterker wordt tov de EUR. Ik wil graag zelf de controle houden, heb in het verleden een pensioen bij Aegon aangemaakt, maar na een jaar geld erin te leggen kwam ik er achter dat de helft aan kosten kwijt ging. Gelukkig minimale inlegging gedaan, maar wijze les. Ik vertrouw die financiele producten niet en zeker met de inflatie en een ineenstortende aandelen zie ik dat voorlopig niet als serieuze optie voor pensioenopbouw.
Wat in Zweden ook handig is mbt FO, dat je een stuk makkelijker volledig off the grid kunt leven en daardoor niet afhankelijk bent van de rariteiten van de energiemarkt zoals nu. Ja, zonnepanelen, windturbines en accu's kosten een duit, maar dan ben ik wel onafhankelijk