crosscarver schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:58:
Het zijn leuke vuistregels, die echter voor de Nederlandse situatie voorzichtig ingezet moeten worden. Hier hebben we geïndexeerde AOW, zeer vaak geïndexeerde pensioenen (voor degenen in loondienst), overwaarde of zelfs volledig afgeloste woningen, veel lagere ziektekosten etc. Dus na pensioenleeftijd komt er meestal nog (flink) bruto inkomen binnen. Dit alles kan ervoor zorgen dat je met een 4% aanpak / 25x levensonderhoud mogelijk veel te veel kapitaal opbouwt. Vooral als je verwacht pas op latere leeftijd (zeg 50-60) FO te worden. Dan wordt het al snel een "belt and suspenders" approach. En werk je misschien wel jaren te veel door.
Dat laatste moet je afzetten tegen het risico van het tegenovergestelde scenario: je hebt erop gerekend dat je pensioen en AOW een zekere hoogte zouden bereiken en je hebt precies genoeg bij elkaar gebikkeld om het tot je dood uit te houden met je verwachte levensstandaard (laten we even aannemen dat je niet ook nog spaart om iets na te laten) en helaas blijken die dingen toch tegen te vallen. Dat kan behoorlijk zure scenario's opleveren omdat je weinig tot geen ruimte meer hebt om bij te sturen. Achteraf erachter komen dat je te lang doorgewerkt hebt en eerder had kunnen stoppen is ook zuur, maar een heel ander soort zuur waar je je overheen kunt zetten (er even van uit gaand dat je in beide gevallen nog genoeg "goede jaren" overhoudt).
De 4% regel heilig verklaren op basis van de US resultaten alleen is inderdaad wat naïef en onvolledig, maar dat is in dit topic (en de voorgangers) ook al regelmatig terug gekomen. Zelfs voor de US specifiek zijn er genoeg mensen die allerlei kanttekeningen en twijfels plaatsen bij die 4%, in het kader van in het verleden behaalde resultaten. Onderaan de streep blijft de kern echter overeind: hoge SR, een verwachting van een bepaald rendement op investering dat aanzienlijk meer dan 0% is, daarmee een kapitaal opbouwen, en een onttrekkingspercentage hanteren dat het kapitaal niet te vroeg uitput. Met die parameters kun je dan spelen als je meer zekerheid wil of juist meer risico kan dragen.
Beter is het om een professional (onafhankelijk financieel planner bijvoorbeeld) een financieel plan te laten maken met bijvoorbeeld een gewenste FO leeftijd, waar al deze zaken (plus inflatie etc.) in worden meegenomen. En voor de slimmeriken die nu gaan becommentariëren dat kan ik zelf wel uitrekenen in Excel--> je weet niet wat je niet weet. Dus professionele hulp zeker wanneer het over zulke grote bedragen gaat/ over zulke levensbeslissingen gaat is helemaal niet slecht. Vergelijk het met het aankopen of verkopen van een woning. Als het over zulke bedragen gaat laat 95% zich toch ook professioneel begeleiden.
Ik vind de bedragen minder interessant dan de uiteindelijke gevolgen. Als ik er niet van overtuigd was dat ik helemaal van de hoed en de rand wist zou ik zelfs voor een bedrag van 100 piek voor een of ander elektronisch hebbeding nog wel expertise opzoeken (bij voorkeur dan wel gratis

) Omgekeerd, we zitten niet voor niets op Tweakers -- net zoals ik mijn PC's zelf wil bouwen (en nieuwe builds telkens optimaliseer) op basis van onafhankelijk onderzoek wil ik dat ook met mijn financiële planning doen. Ik denk niet dat het compleet onrealistisch is om jezelf tot financieel planner te ontwikkelen voor in ieder geval je
eigen situatie, ook als je dan niet voldoende kennis en accreditering hebt om iedereen advies te gaan geven.
Voor FO werk ik niet met een vast plan met een gewenste leeftijd, maar projecteer ik wat de verwachte leeftijd is gegeven de huidige kennis en strategie. "Al deze zaken plus inflatie etc." zitten daar dan ook gewoon in, en tenzij de onafhankelijk financieel planner al weet wat de overheid over 10-20 jaar gaat bekonkelen qua AOW, pensioenen en belastingen (in welk geval ik trouwens sterk wens te twijfelen aan de onafhankelijkheid van voornoemd individu

) denk ik oprecht niet dat er nog veel uit gaat rollen wat ik niet weet. Voor de rest is er de mooie echokamer die we hier opgezet hebben waar behoorlijk wat mensen met kennis rondlopen -- zelfs enige adviseurs die het voor hun boterham doen, als ik me niet vergis, en die hun bevindingen soms gratis delen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het voor niemand nuttig is om met een adviseur in zee te gaan, in tegendeel zelfs (net zoals, om de analogie met PC's erin te houden, er genoeg mensen zijn die gewoon een apparaat willen met bepaalde kenmerken om kant en klaar te kunnen kopen), maar ik zou zelf echt veel meer te zien moeten krijgen dan "je weet niet wat je niet weet" voor ik het idee zou krijgen dat er inderdaad nog een grote ijsberg van verdieping is die ik niet gezien heb en die alles op z'n kop zet.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".