Het klopt dat AOW en de pensioenen al jaren de inflatie niet bij houden, behalve dan voor 2023.R.van.M schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:05:
[...]
Ja, aandelen kunnen 50% dalen. Ja, dit kan lang duren voordat het weer hersteld is. Het mooie hiervan is dat de data uit het verleden beschikbaar is en je simulaties kan draaien. Dat is dus waar de SWR op is gebaseerd. De kans dat je geld opraakt als je de pech hebt om net in de slechtste periode te stoppen met werken en vervolgens ook je plan niet aanpast.
Bij een SWR van 4% is er een kans van 5% dat het niet goed gaat. Het mooie is natuurlijk dat je een beetje kan spelen met je budget en tijdelijk minder uit kan geven waarmee je een bepaalde flexibiliteit hebt en het risico nog kleiner wordt.
Is het nog steeds te hoog risico, dan neem je een SWR van 3,5%. De failure rate daarvan is minder dan 1%.
Vind je dat nog te veel risico, dan kun je het beste doorwerken tot 10 jaar na je pensioen, want AOW en pensioenen houden al jaren de inflatie niet bij.
De overheid gaat dan o.a. de AOW met 10% verhogen! Het linkse kabinet zou jaloers worden.
Goed bedoeld, maar niet slim van dit kabinet. Dit gaat ervoor zorgen dat velen een hoge loonsverhoging willen hebben. En dat zorgt weer voor nog hogere inflaties.
Blijkt wel dat er bij de kabinetsleden weinig is blijven hangen van de economie lessen van vroeger op school.
En ik mag het vrolijk met 3% loonsverhoging doen in 2023...
Maar goed. Voor de toekomst huo ik er wel rekening mee dat de AOW en aanvullende pensioenen lager zullen uitvallen dan verwacht. Ik gok op 10-20% minder. Dit gat zal ik dan op proberen op te vullen.
[ Voor 8% gewijzigd door phantom09 op 26-09-2022 22:15 ]
:strip_exif()/f/image/Ph2P7aRgBg2lTvnwjgmXgl2N.jpg?f=fotoalbum_large)