ManzokuSan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:31:
Hoe werk je naar zoiets toe? Ik eet 's ochtends een 350g griekse yoghurt met 2 bananen en wat fruit uit de tuin/vriezer. In de 1e pauze (over een kwartiertje) heb ik alweer honger en eet ik 4 boterhammen. 's middags nog 4-6 (afhankelijk van of hoe vol de broodzak nog zit

). Dan lust ik 's avonds als ik thuis kom rond 6u echt wel weer een flinke maaltijd. Hiermee blijf ik net op gewicht +- 72kg (190cm), maar ik begin het wel zat te worden om zoveel te moeten eten om niet af te vallen (heb dit al heel mijn leven). Dus ik sta open om nieuwe dingen te proberen. Is hier een topic voor op tweakers? Kon zo snel niet iets vinden
Beetje terug ontopic:
Zoveel eten is natuurlijk ook niet goed voor FO

Technisch wel beetje FO, want eten moet je toch je hele leven doen. Letterlijk. Je praat toch snel over honderden euro's per maand wat een beetje huishouden eraan besteed.
Wat betreft eten zit er verschil in wat je lichaam nodig heeft vs hoeveelheden. Ik kan nu prima 1 kilo sla neerzetten, maar dat is zegmaar groen water. Voedingswaarde praktisch 0, maar het is wel 1 kilo gewicht en enorm volume, plus je betaald er wel geld voor. Gevolg is dat je later op de dag hunkering krijgt tot je wel fatsoenlijk eet.
De truc is dus echt te kijken naar wat je lichaam nodig heeft, denk aan calorien, vetten, eiwitten, koolhydraten... Niet kijken naar hoeveelheden als gewicht of aantal sneetjes. Volwassen man heeft 2000-2500kcal nodig, dus pakweg 600-700kcal per maaltijd (ontbijt/lunch/diner = 1800-2100kcal) en dan paar snacks zoals typisch tussendoortje om 10u of wat lekkers bij thuiskomt om 16/17u.
Wat jij bijvoorbeeld ontbijt noemt. Sochtends heel heel veel vocht waardoor het meer lijkt dan het is. Daarbij veel suikers (fruit) en beetje eiwit/vet. Totaal geen echte complexe koolhydraten zoals een havermout of volkorenbrood ofzo. Dan krijg je enorme pieken en dalen in energie afgifte en bloedsuikerspiegel.
Te weinig caloriën eten EN niks voor de lange termijn (trage eiwitten/koolhydraten) tja dan heeft je lichaam snel weer energie nodig.
Inzoomend op het "ontbijt".
Klinkt 350gr yoghurt leuk, maar echte volle griekse yoghurt is dat amper 450kcal. Je eet dus de helft van wat je nodig hebt EN het is geen goede mix (zie koolhydraat verhaal). Dan heeft je lichaam snel meer nodig ja, en is het niet raar dat je om 10-11u zegmaar deel2 van je ontbijt eet (4 sneetjes ~300 kcal, samen met ontbijt is dat 700kcal). Dus beleg op je brood is je 10u snack. De sneetjes zijn eigenlijk gewoon energie vanuit het ontbijt dat je hebt uitgesteld en je lichaam letterlijk nodig heeft.
Maak je daarvan bijvoorbeeld overnight oats (300gr yoghurt, 60gr havermout, beetje water/melk zodat het geen fysiek cement wordt, en de 2 stuks fruit erbij). Dan eet je in volume evenveel, maar krijg je veel meer energie (>600kcal calorieën) binnen. Opname wordt beter verdeeld over de ochtend heen doordat je niet alleen snelle suikers/eiwitten eet maar ook complexe koolhydraten. Zul je zien dat je om 10u er heel anders in staat.
Je kan prima lang zonder eten, alleen is het van belang dat wát je eet daarvoor geschikt is. Dat red je niet met 2000kcal aan pure suiker en snelle eiwitten. Wel met 2000kcal aan complexe koolhydraten en trage eiwitten. Zo kun je ook blik werpen op bijvoorbeeld het vasten van christen/moslim/joden als je nieuwsgierig bent naar 20/4 of 16/8 eetstijlen. Die eten compleet anders in de tijd van vasten, omdat je anders constant honger hebt.
Om wel bij FO te blijven zal ik er niet heel veel dieper op ingaan, maar voeding is wel degelijk iets om goed bewust van te zijn. Je kan met 1,- ontbijt gezonder uit zijn EN volhouden tot 12 uur, en je kan met 5,- ontbijt de koekjes van je collega's aan het stelen zijn. Gaat erom wat er in je eten zit en wat je lichaam nodig heeft, en niet het volume van de maaltijd.