• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:14
Hielko schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:37:
[...]

Het is wel ironisch dat je pleit voor een simpeler belastingstelsel en tegelijkertijd ook vindt dat de BD best wel een vermogensrendementsheffing moet kunnen implementeren. Onafhankelijk van hoe je dat precies doet, dat is zonder twijfel meerdere ordes van groter meer complex dan alleen een administratie van vermogen op 1 pijldatum.
Ik heb het even opgezocht in 2019 had ik een vrij eenvoudige en werkbare oplossing voor een vrij zuivere VRH bedacht (klik en klik) zonder elke beurstransactie te moeten registeren. De partijen die spaar- en beleggingsproducten aanbieden moeten sowieso bij- en afschrijvingen bijhouden, de extra actie is dat een afschrift hiervan doorgegeven worden aan de belastingdienst en de belastingdienst deze afschriften ontvangen en bij de belastingaangifte optellen om tot VRH aanslag te komen.

Zelfs als iemand bij een buitenlandse broker zit die deze transacties niet doorgeeft aan de belastingdienst kan de belastingplichtige met beginstand op 1 januari, eindstand 31 december en eventuele stortingen en opnames gedurende het jaar de vermogenstoename bepaald worden en aangeslagen worden.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

squaddie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:34:
[...]

Ik heb het even opgezocht in 2019 had ik een vrij eenvoudige en werkbare oplossing voor een vrij zuivere VRH bedacht (klik en klik) zonder elke beurstransactie te moeten registeren. De partijen die spaar- en beleggingsproducten aanbieden moeten sowieso bij- en afschrijvingen bijhouden, de extra actie is dat een afschrift hiervan doorgegeven worden aan de belastingdienst en de belastingdienst deze afschriften ontvangen en bij de belastingaangifte optellen om tot VRH aanslag te komen.

Zelfs als iemand bij een buitenlandse broker zit die deze transacties niet doorgeeft aan de belastingdienst kan de belastingplichtige met beginstand op 1 januari, eindstand 31 december en eventuele stortingen en opnames gedurende het jaar de vermogenstoename bepaald worden en aangeslagen worden.
Ik denk dat je onderschat hoe complex dit is:
- Alle brokers moeten dus alle gegevens en transacties sturen naar de Belastingdienst. Hiervoor moet een systeem worden opgezet bij beiden partijen.
- Die transacties zouden eigenlijk allemaal in euro moeten zijn, of omgerekend zijn naar euro, want hoe doe je de vermogenstoename berekenen als een deel van de transacties in een andere valuata is of meerdere valuta.
- Crypto brokers. Die voldoen misschien helemaal niet aan de eisen om een goed transactieoverzicht te geven, hoe ga je dat dan berekenen? Want je wil eigenlijk alle crypto's omzetten naar euro en alle transacties ook.
- Vastgoed en huurinkomsten. Hoe zie je dat voor je?

De nieuwe box 3 is niet alleen maar aandelen en obligaties, maar ook vastgoed en crypto. Een systeem die transacties gaat bijhouden, is sowieso complex en fraudegevoelig en zeker niet eenvoudig. Het systeem wat we nu hebben, dat is eenvoudig.

Een systeem dat alleen bij en afschrijvingen gaat bijhouden, werkt sowieso niet. Want je kan ook geld bij je broker bijschrijven zonder deze te beleggen. En is een dividend uitkering een bijschrijving of een transactie? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 14-09-2022 20:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:53
Gegeven de nieuwe tijdelijke regeling. Forfaitair op basis van werkelijk vermogen in de categorieën, verkoop ik tegen het einde van het jaar al mijn aandelen om deze 2 Jan weer terug te kopen.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

sailor_dg schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:38:
Gegeven de nieuwe tijdelijke regeling. Forfaitair op basis van werkelijk vermogen in de categorieën, verkoop ik tegen het einde van het jaar al mijn aandelen om deze 2 Jan weer terug te kopen.
En dan maar hopen dat je geen controle krijgt

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
de Peer schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:40:
[...]

En dan maar hopen dat je geen controle krijgt
Want (oprechte vraag) dit mag niet volgens de wet? Omdat de intentie van een verkeerde soort is of zo?

You're either part of the solution or you're part of the problem

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:43
poehee schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:43:
[...]

Want (oprechte vraag) dit mag niet volgens de wet? Omdat de intentie van een verkeerde soort is of zo?
Terechte vraag. Je wilde toch gewoon handelen tussen die momenten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

poehee schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:43:
[...]

Als aannemelijk gemaakt kan worden dat die transacties puur gedaan zijn om fiscale redenen, dan is er sprake van Fraus legis.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:28
Ik wou zeggen, doe ff een search. De legaliteit van dit soort acties is uitgebreid besproken in de context van groenfondsen.

(Maar weet ff niet meer uit m’n hoofd of dat hier of in het beleggen topic was)

[ Voor 26% gewijzigd door Charly op 15-09-2022 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:14
@Zenix Vastgoed laat ik buiten beschouwing en focus vooral op sparen en beleggingen. Ik zal proberen het beter uit te leggen aan de hand van een aantal voorbeelden.
Persoon A begint met beleggen maakt in januari eenmalig 2000 euro en elke maand 250 euro over naar zijn beleggingsrekening. 31 December is het pijlmoment voor belasting, de waarde van de rekening is op dat moment 5100 euro. In dit voorbeeld kan iedereen tot de conclusie komen dat er 100 euro vermogen bijgekomen is, de formule is:
Huidige waarde rekening - ((waarde rekening vorig pijlmoment - opname) + stortingen sinds vorig pijlmoment) = resultaat.
5100 - ((0 - 0) + (2000 + 12 x 250)) = 100 euro vermogensaanwas.
Die 100 euro kan dan belast met VRH. Je hoeft als belastingdienst ook niet te weten hoe die 100 euro gerealiseerd is. De broker, bank, etc moet bijhouden wat het laatste pijlmoment was en de waarde op dat moment en wanneer er een pijlmoment plaatsvindt deze doorgeven aan belastingdienst.

Wat nu als persoon A in november de verwachtte 100 euro vermogensaanwas had opgenomen? Heel simpel voorafgaand aan de transactie wordt eerst een pijlmoment uitgevoerd. Ik stel de vermogensaanwas op 90 euro in November.
4840 - ((0 - 0) + (2000 + 11 x 250) = 90 euro
31 December volgt er nogmaals pijlmoment:
4999 - ((4840 - 100) + 250) = 9 euro
Beide pijlmomenten worden doorgegeven aan de belastingdienst en samen met pijlmomenten van eventuele andere spaar, beleggings- en cryptorekeningen worden deze opgeteld door de belastingdienst en indien het resultaat positief is is er sprake vermogensaanwas en wordt VRH toegepast.

Wat als iemand bij een buitenlandse partij zit? Dan zal de belastingplichtige tijdens de aangifte zelf de waardes moeten invullen. De formule veranderd om de situatie voorafgaand aan de opname(s) te bepalen.
(Huidige waarde rekening + opnames sinds laatste pijlmoment) - (waarde rekening vorig pijlmoment + stortingen sinds vorig pijlmoment) = resultaat.
Nu ik er over nadenk zou je deze ook kunnen toepassen op de Nederlandse situatie en de oplossing nog verder versimpelen, immers:
(4999 + 100) - (0 + 5000) = 99 euro vermogensaanwas.

Zou iemand een andere valuta rekening aanhouden zou de wisselkoers ook bij het pijlmoment geregistreerd moeten worden.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
sailor_dg schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:38:
Wel het risico dat je koerswinst of -verlies hebt en daarnaast eventueel transactiekosten afhankelijk van je broker. En idd ook nog het fraus legis verhaal. Geheid dat financiële instellingen hier iets mee (moeten) doen.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:43
squaddie schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:42:
@Zenix Vastgoed laat ik buiten beschouwing en focus vooral op sparen en beleggingen. Ik zal proberen het beter uit te leggen aan de hand van een aantal voorbeelden.
Persoon A begint met beleggen maakt in januari eenmalig 2000 euro en elke maand 250 euro over naar zijn beleggingsrekening. 31 December is het pijlmoment voor belasting, de waarde van de rekening is op dat moment 5100 euro. In dit voorbeeld kan iedereen tot de conclusie komen dat er 100 euro vermogen bijgekomen is, de formule is:
Huidige waarde rekening - ((waarde rekening vorig pijlmoment - opname) + stortingen sinds vorig pijlmoment) = resultaat.
5100 - ((0 - 0) + (2000 + 12 x 250)) = 100 euro vermogensaanwas.
Die 100 euro kan dan belast met VRH. Je hoeft als belastingdienst ook niet te weten hoe die 100 euro gerealiseerd is. De broker, bank, etc moet bijhouden wat het laatste pijlmoment was en de waarde op dat moment en wanneer er een pijlmoment plaatsvindt deze doorgeven aan belastingdienst.

Wat nu als persoon A in november de verwachtte 100 euro vermogensaanwas had opgenomen? Heel simpel voorafgaand aan de transactie wordt eerst een pijlmoment uitgevoerd. Ik stel de vermogensaanwas op 90 euro in November.
4840 - ((0 - 0) + (2000 + 11 x 250) = 90 euro
31 December volgt er nogmaals pijlmoment:
4999 - ((4840 - 100) + 250) = 9 euro
Beide pijlmomenten worden doorgegeven aan de belastingdienst en samen met pijlmomenten van eventuele andere spaar, beleggings- en cryptorekeningen worden deze opgeteld door de belastingdienst en indien het resultaat positief is is er sprake vermogensaanwas en wordt VRH toegepast.

Wat als iemand bij een buitenlandse partij zit? Dan zal de belastingplichtige tijdens de aangifte zelf de waardes moeten invullen. De formule veranderd om de situatie voorafgaand aan de opname(s) te bepalen.
(Huidige waarde rekening + opnames sinds laatste pijlmoment) - (waarde rekening vorig pijlmoment + stortingen sinds vorig pijlmoment) = resultaat.
Nu ik er over nadenk zou je deze ook kunnen toepassen op de Nederlandse situatie en de oplossing nog verder versimpelen, immers:
(4999 + 100) - (0 + 5000) = 99 euro vermogensaanwas.

Zou iemand een andere valuta rekening aanhouden zou de wisselkoers ook bij het pijlmoment geregistreerd moeten worden.
Klinkt allemaal heel logisch en eerlijk. Echter, dat brengt ook veel werkdruk bij al die brokers, banken en andere instellingen. Voordat dit allemaal geïmplementeerd is hebben we allang nieuwe verkiezingen en waait de wind alweer de andere kant op. De hele haalbaarheid is ook door Capgemini getoetst en die heeft daar ook serieuze twijfels over.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:32
Ik snap dat mensen in dit topic bovengemiddeld te maken hebben met de VRH boven andere Tweakers, maar toch: we hebben Vermogensrendementsheffing 2.0 voor details van de VRH. Eventueel is een nieuw draadje voor de VRH 3.0 die we op Tweakers uitwerken ook niet verkeerd. :P Specifiek voor FO is de discussie al een tijd niet meer.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:23
finsdefis schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:32:
[...]

Wel het risico dat je koerswinst of -verlies hebt en daarnaast eventueel transactiekosten afhankelijk van je broker. En idd ook nog het fraus legis verhaal. Geheid dat financiële instellingen hier iets mee (moeten) doen.
Ik denk dat je het per positie moet bekijken. Als je een klein bedrag hebt geinvesteerd in b.v. aandeel x en de kosten zijn hoger voor het aan en verkopen an je positie dan de VRH belasting, dan is dit niet verstandig.
Is het beduidend hoger dan loont het.

Het beste is om dit alleen bij de grootste posities te doen.

De vraag is hoe de belastingdienst hier tegenover staat. Is dit toegestaan of is dit fraude (en kan je hiervoor beboet worden)?

Als het voor een beperkt gedeelte van je porfolio is, dan is het lastig om aan te wijzen dat het fraude is.

[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 15-09-2022 23:02 ]

• poehee
phantom09 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 23:01:
[...]

Ik denk dat je het per positie moet bekijken. Als je een klein bedrag hebt geinvesteerd in b.v. aandeel x en de kosten zijn hoger voor het aan en verkopen an je positie dan de VRH belasting, dan is dit niet verstandig.
Is het beduidend hoger dan loont het.

Het beste is om dit alleen bij de grootste posities te doen.

De vraag is hoe de belastingdienst hier tegenover staat. Is dit toegestaan of is dit fraude (en kan je hiervoor beboet worden)?

Als het voor een beperkt gedeelte van je porfolio is, dan is het lastig om aan te wijzen dat het fraude is.
Dat betekent dus dat als je een crash verwacht, je niet mag liquideren.
En als de crash niet komt wanneer je die verwacht, je weer instapt.Kan iemand uitleggen hoe je daar voor gestraft kan worden?
Je verwacht een crash rond nieuwjaar. En dan mag je er niet naar handelen?

[ Voor 4% gewijzigd door poehee op 15-09-2022 23:10 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

poehee schreef op donderdag 15 september 2022 @ 23:08:
[...]

Dat betekent dus dat als je een crash verwacht, je niet mag liquideren.
En als de crash niet komt wanneer je die verwacht, je weer instapt.Kan iemand uitleggen hoe je daar voor gestraft kan worden?
Je verwacht een crash rond nieuwjaar. En dan mag je er niet naar handelen?
Natuurlijk mag dat wel. Zoals eerder gezegd het is alleen fraude als je het (aantoonbaar) om fiscale redenen doet. Maar geen idee hoe je dat aantoont. Misschien als je elk jaar rond nieuwjaar een 'crash verwacht' :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:53
Wil de discussie niet verder aanwakkeren. Maar denk dat een rechter hier gauw korte metten mee maakt. De wetgeving is krom en niet goed uitgedacht. Pleister op pleister. Voor mij is het analoog aan stoppen met werken als student als je dreigt te veel te verdienen voor stufie of minder uren als zzper draaien om toeslagen te behouden. Allemaal acties rechtstreeks om belasting druk of toeslagen te optimaliseren.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ze zouden gewoon belasting moeten heffen over je winst als je aandelen verkoopt, zoals het ook in andere landen gebeurd. Dan is het echt een vermogensrendementsheffing en geen momentopname van hoeveel het op een moment in het jaar is en zou moeten kunnen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:05
gertjan! schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:21:
Ze zouden gewoon belasting moeten heffen over je winst als je aandelen verkoopt, zoals het ook in andere landen gebeurd. Dan is het echt een vermogensrendementsheffing en geen momentopname van hoeveel het op een moment in het jaar is en zou moeten kunnen opleveren.
Volgens mij gaat de discussie van de laatste pagina's daar nu juist over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:53:
[...]

Als aannemelijk gemaakt kan worden dat die transacties puur gedaan zijn om fiscale redenen, dan is er sprake van Fraus legis.
Ik weer zo'n kromme wet die duidelijk maakt dat er verschillende standen zijn voor de belastingdienst / rechters. En in principe ben ik het er helemaal mee eens hoor met die wet. Maar als vervolgens blijkbaar een Starbucks niet enkel en alleen royalties betaald aan Starbucks Kaaimaneilanden ofzo vanwege fiscale redenen, tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:35
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:30:
[...]

Volgens mij gaat de discussie van de laatste pagina's daar nu juist over...
Het lijkt meer dat er 'fictief' rendement wordt belast op basis van beurskoersen. Vanuit de discussie iig.

Wat ik opzich prima vindt als al het ongerealiseerde rendement in vastgoed dan ook maar belast wordt.

Maar een belasting op basis van fifo en op moment van verkoop heb ik geen problemen mee. Lijkt me niet meer dan reëel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Al eerder gezegd: Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlack
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:17
*offtopic* zie hierboven;)

[ Voor 97% gewijzigd door ZieMaar! op 16-09-2022 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:29
oh nee laat maar

[ Voor 93% gewijzigd door namliam_eht op 16-09-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Oeps, mag denk ik niet.

[ Voor 94% gewijzigd door phantom09 op 16-09-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedeus
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18-09 22:28
Zojuist 1/3 deel spaargeld vastgezet (CZK rekening):
Fixed Term Deposit – Fixed Rate > 6 months 5.50%
(https://www.csob.cz/portal/people/charges-and-rates/rates)

Hoewel dit niet de inflatie tegengaat is het beter dan de 0% die er eerder voor gegeven werd.
Over 2 maanden weer 1/3, en 2 maanden later weer 1/3 om zo trapje te bouwen.

Verder bezig met aftersummer sale van allerlei kleren/spullen die al minimaal jaar niet aangeraakt zijn.
Brengt niet veel op, maar ruimt wel veel op :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:07
dedeus schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:18:

Hoewel dit niet de inflatie tegengaat is het beter dan de 0% die er eerder voor gegeven werd.

Verder bezig met aftersummer sale van allerlei kleren/spullen die al minimaal jaar niet aangeraakt zijn.
Ik denk dat na IceSave de animo voor sparen in het buitenland flink gedaald is, maar dit is een heel mooi rendement voor 6 maanden inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09

Wat is het addertje onder het gras? Erg hoge rentes voor zo'n korte looptijd.
Kan je dus vanuit Nederland daar een rekening openen? Je moet 5000 CZK (iets meer dan 200 euries) inleggen. Hoe stort je geld? Overboeken in euros en daar omzetten in CZK?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Je loopt dan uiteraard wel koersrisico. Ik neem aan dat je dat risico bewust neemt, in de veronderstelling dat de kans klein is dat de koers in een halfjaar meer daalt dan het rentevoordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dedeus
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18-09 22:28
Verduidelijking: ik woon in Praag, dus het ik heb sowieso CZK staan, dus wisselkoers is niet zo relevant.
CZK is laatste jaren wel sterker geworden t.o.v. EUR.

Vereisten om te openen zou ik niet weten, heb rekening al jaren.

Rente is hoog, omdat het geen Euro land is heeft CZ centrale bank rente op 7(?)% staan, dus dan valt het wel weer mee, als je vergelijkt met ECB.

Verwacht wel dat, als eenmaal ECB een beetje rente gaat betalen dat de CZK zwakker zal worden.
En er is een opkoopprogramma actief om wisselkoers rond huidige stand te houden, als/wanneer dat stopt zal het ook wel weer effect hebben.

Anyway, ik was blij om dit gevonden te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Gezien de energiecrisis is het belangrijk om je energiekosten laag te houden zodat je sneller FO kan zijn.
Ik heb vorig jaar een 4 tal speedcomfort radiator ventilatoren gekocht en mijn CV ketel op 60 graden gezet.
Het verbruikte gas is iets meer dan 100 kuub minder dan het jaar ervoor. En dan te bedenken dat de winter 2021/2022 langer duurde dan de winter van 2020/2021. Dus de besparing is mogelijk nog wat meer dan 100 kuub.

Dit jaar heb ik er nog 1 bij gekocht en zet ik de temperatuur van de CV ketel op 50 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:37
phantom09 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:09:
Gezien de energiecrisis is het belangrijk om je energiekosten laag te houden zodat je sneller FO kan zijn.
Ik heb vorig jaar een 4 tal speedcomfort radiator ventilatoren gekocht en mijn CV ketel op 60 graden gezet.
Het verbruikte gas is iets meer dan 100 kuub minder dan het jaar ervoor. En dan te bedenken dat de winter 2021/2022 langer duurde dan de winter van 2020/2021. Dus de besparing is mogelijk nog wat meer dan 100 kuub.

Dit jaar heb ik er nog 1 bij gekocht en zet ik de temperatuur van de CV ketel op 50 graden.
Ik heb vorig jaar met 50 graden gestookt en ben van 1300 naar 1000 m3 gas gegaan. Dit jaar ga ik het proberen met 40 graden + een elektrische kachel. Ik heb 2000 kWh over van de zonnepanelen. Eens kijken hoe dit uitpakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:46
phantom09 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:09:
Wellicht kijk jij naar andere periode's dan kalenderjaar anders heb je kans dat je de impact overschat. Graaddagen (volgens definitie energiemanager) per periode (& mijn verbruik / per graaddag):
  • 2019: 2.117 (1.039m3 / 0,49)
  • 2020: 1.928 (834m3 / 0,43)
  • 2021: 2.295 (885m3 / 0,39)
  • Laatste 365 dagen: 1.923 (747m3 / 0,39)
Sowieso kan je dergelijke ontwikkelingen eigenlijk alleen beoordelen gerekend naar graaddagen. Mijn verbruik in 2021 was hoger dan 2020 maar het verbruik per graaddag was lager (in 2021 hebben we op natuurijs geschaatst). Afgelopen 365 dagen hebben we weer nauwelijks winter gehad dus besparing in absolute termen in die periode is niet echt representatief.

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 19-09-2022 20:48 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MneoreJ
Ik douche al ongeveer een week alleen nog maar met koud water. Gewoon, om te kijken hoe het bevalt, want voor de energiekosten hoef je het echt niet te doen als je in je eentje bent -- ik stond toch al niet elke dag een half uur onder de douche of zo, dus als je het gaat terugrekenen heb je het echt maar over een paar euro per maand, zelfs met de nieuwe prijzen. Maar ik moet zeggen dat ik koud douchen ook eigenlijk gewoon wel lekker vind -- je bent gelijk weer helemaal wakker, en achteraf heb je het juist weer warmer als je bloed weer een beetje gaat rondpompen.

Zoals gezegd, financieel onafhankelijk ga je er niet van worden, en het is typisch zoiets waar mensen die denken dat FO op een houtje bijten is weer mooi over kunnen lachen, maar FO geeft je wel typisch van die "zullen we eens proberen hoe het bevalt als" ideeën waar je anders misschien niet eens mee zou gaan spelen. En ik heb altijd nog de luxe om alsnog een keer lekker heet te douchen als het in de winter toch te erg wordt, lang leve de vrijheid. :+

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
MneoreJ schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:39:
Maar ik moet zeggen dat ik koud douchen ook eigenlijk gewoon wel lekker vind -- je bent gelijk weer helemaal wakker, en achteraf heb je het juist weer warmer als je bloed weer een beetje gaat rondpompen.
Ik douche ook al aantal jaar bijna uitsluitend koud. Maar, ik kan je wel vertellen dat het in de winter even iets anders is dan in de zomer :>

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
assje schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:42:
Ik douche ook al aantal jaar bijna uitsluitend koud. Maar, ik kan je wel vertellen dat het in de winter even iets anders is dan in de zomer :>
Laat maar komen, die strenge winter waar heel Nederland nu alvast voor bibbert. Ik wil het wel eens een keer meegemaakt hebben onder de koude douche, heb ik later in ieder geval nog een verhaal. ("Koud? Jongeman, de winter van '22, dat was nog eens koud. Ik weet het nog goed, ik draaide de kraan open maar er kwam niks uit, de douchekop was dichtgevroren..." :P)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:49
MneoreJ schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:39:
Ik douche al ongeveer een week alleen nog maar met koud water. Gewoon, om te kijken hoe het bevalt, want voor de energiekosten hoef je het echt niet te doen als je in je eentje bent -- ik stond toch al niet elke dag een half uur onder de douche of zo, dus als je het gaat terugrekenen heb je het echt maar over een paar euro per maand, zelfs met de nieuwe prijzen. Maar ik moet zeggen dat ik koud douchen ook eigenlijk gewoon wel lekker vind -- je bent gelijk weer helemaal wakker, en achteraf heb je het juist weer warmer als je bloed weer een beetje gaat rondpompen.

Zoals gezegd, financieel onafhankelijk ga je er niet van worden, en het is typisch zoiets waar mensen die denken dat FO op een houtje bijten is weer mooi over kunnen lachen, maar FO geeft je wel typisch van die "zullen we eens proberen hoe het bevalt als" ideeën waar je anders misschien niet eens mee zou gaan spelen. En ik heb altijd nog de luxe om alsnog een keer lekker heet te douchen als het in de winter toch te erg wordt, lang leve de vrijheid. :+
Ik ben daar in April ook mee begonnen. Ik had er wel eens vaker over nagedacht maar nooit echt de "stap" genomen. Totdat ik in dezelfde week een artikel las over de gezondheidsvoordelen van koud douchen en een artikel over de afhankelijk van EU van Russisch gas (net na het begin van de oorlog). En sindsdien douche ik koud. De laatste dagen is het wel andere koek dan in de zomer, even wennen weer.

Toch weer een (klein) stukje onafhankelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 20:56
Koud douchen doe ik van eind april tot eind september, in het zwembad (buitenbad, zwem er meerdere malen per week). Het voelt erg fijn, is gezonder en ook voor mijn huid voelt het fijner. Overigens niet elke dag douchen is ook veel beter voor je huid.

Of ik ooit ook 's winters thuis begin, daar ben ik nog niet over uit. Ik zet wel altijd meteen de kraan weer uit als ik ga inzepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-09 16:17
Hier vorige zomer gestart met koud douchen. Het is even wennen, maar je bent meteen wakker.
Vooraf hardlopen maakt het verschil ook minder groot, verder werkt het goed om de kraan niet vol open te draaien.
Overigens net de kabinetsplannen gelezen voor de cap op gas en elektra voor een 'gemiddeld' verbruik: https://nos.nl/artikel/24...gen-vanaf-november-omlaag
Bijna 1.200 m3 gebruiken wij al niet - ook niet bij een koude winder - dus de hogere rekening per 01/01 lijkt vooralsnog mee te vallen.

[ Voor 9% gewijzigd door JURIST op 19-09-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17:55
Torgo schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:21:
[...]

Ik heb vorig jaar met 50 graden gestookt en ben van 1300 naar 1000 m3 gas gegaan. Dit jaar ga ik het proberen met 40 graden + een elektrische kachel. Ik heb 2000 kWh over van de zonnepanelen. Eens kijken hoe dit uitpakt.
Houdt er wel rekening mee dat hierdoor een verhoogde kans op legionella ontstaat…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

RR46 schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:42:
[...]

Houdt er wel rekening mee dat hierdoor een verhoogde kans op legionella ontstaat…
Het gaat hier om de aanvoertemperatuur. Niet de tapwatertemperatuur.

Maar dit gaat off topic. Hier hebben we een heel subforum voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
assje schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:27:
[...]

Wellicht kijk jij naar andere periode's dan kalenderjaar anders heb je kans dat je de impact overschat. Graaddagen (volgens definitie energiemanager) per periode (& mijn verbruik / per graaddag):
  • 2019: 2.117 (1.039m3 / 0,49)
  • 2020: 1.928 (834m3 / 0,43)
  • 2021: 2.295 (885m3 / 0,39)
  • Laatste 365 dagen: 1.923 (747m3 / 0,39)
Sowieso kan je dergelijke ontwikkelingen eigenlijk alleen beoordelen gerekend naar graaddagen. Mijn verbruik in 2021 was hoger dan 2020 maar het verbruik per graaddag was lager (in 2021 hebben we op natuurijs geschaatst). Afgelopen 365 dagen hebben we weer nauwelijks winter gehad dus besparing in absolute termen in die periode is niet echt representatief.
Dan kijk ik naar:

1-10-2020 tot 1-5-2021 : 2495
1-10-2021 tot 1-5-2022: 2304

Dat zou circa 6,5% minder gas verbruik betekenen. Ik heb daarentegen 18% minder gas verbruikt.
Dus 11,5% komt dan van de ventilatoren.

hmm. vreemd naar mijn gevoel is de 2021-2022 winter langer dan de winter 2020-2021.
Winter 2020-2021 was wel kouder. Toen kon ik nog op ijs lopen.

[ Voor 12% gewijzigd door phantom09 op 19-09-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
MneoreJ schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:00:
[...]

Laat maar komen, die strenge winter waar heel Nederland nu alvast voor bibbert. Ik wil het wel eens een keer meegemaakt hebben onder de koude douche, heb ik later in ieder geval nog een verhaal. ("Koud? Jongeman, de winter van '22, dat was nog eens koud. Ik weet het nog goed, ik draaide de kraan open maar er kwam niks uit, de douchekop was dichtgevroren..." :P)
Wil je koud water hebben? Doe een pan met water in de koelkast en zet die op de laagst mogelijk stand (vaak 2 of 3 graden). Dan bevriest het nog niet maar is wel heerlijk koud.
Een koude douche helpt je om je weerstand iets te verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:49
phantom09 schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:11:
[...]

Wil je koud water hebben? Doe een pan met water in de koelkast en zet die op de laagst mogelijk stand (vaak 2 of 3 graden). Dan bevriest het nog niet maar is wel heerlijk koud.
Een koude douche helpt je om je weerstand iets te verhogen.
Dan "douche" je dus koud maar heb je de gas besparing in extra elektriciteit voor de koelkast gestoken. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
FreeShooter schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:40:
[...]

Dan "douche" je dus koud maar heb je de gas besparing in extra elektriciteit voor de koelkast gestoken. 8)7
Maar die koelkast is in feite een warmtepomp voor je keuken :) .

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JURIST schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:38:
Hier vorige zomer gestart met koud douchen. Het is even wennen, maar je bent meteen wakker.
Vooraf hardlopen maakt het verschil ook minder groot, verder werkt het goed om de kraan niet vol open te draaien.
Twee dingen waar ik mij totaal niet mee kan vereenzelvigen... Ik heb een hekel aan hardlopen en ik heb een hekel aan koud water. Die extra gaskosten voor warm water betaal ik dan wel uit de uitgespaarde kosten van hardloopspullen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:01
Uit bovenstaande 10 posts maak ik op dat we toch wel een groot aandeel extreme vrekken hebben die op een houtje bijten om financieel onafhankelijk te zijn, zoals we vaak verwijt krijgen. :+

Zelf douche ik zuinig (water uit tijdens inzepen, en zo koud dat gasten zich altijd afvragen of er iets mis is met mijn douche). Maar heb nog nooit echt doorgebikkeld naar volledig koud. Voel me toch een beetje een slapjanus nu :D :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Koud douchen is niets voor mij maar lauw is voor mij koud genoeg. Heerlijk na het hardlopen.

Overigens staan mijn energietarieven voor 5 jaar vast dus hoef mij financieel nergens zorgen om te maken. Eventuele verlaagde energiebelasting of BTW profiteer ik wel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:19
Wij hebben onze gas op 400m3 in 2020. Ik voelde het al aankomen en hebben naar 200m3 gegaan in 2021 en voor 2022 wil ik proberen 100m3 gas te gebruiken. Niet extreem besparen maar we hadden zeer gelukkig ook een airco die nu de verwarming voor een groter deel opvangt.

Mijn FO werd al bereikt, aan extreem besparen doe ik niet zoveel :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MneoreJ
sebastiaan89 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:55:
Uit bovenstaande 10 posts maak ik op dat we toch wel een groot aandeel extreme vrekken hebben die op een houtje bijten om financieel onafhankelijk te zijn, zoals we vaak verwijt krijgen. :+
Absoluut. Ik heb ook nog tips voor hoe je zelf koffiefilters maakt, en je wil niet weten wat ik met mijn toiletpapier doe! :+

Als ik echt zou willen besparen en ik zou op een houtje daarvoor willen bijten? Dan zou ik moeten bezuinigen op chocola, want dat eet ik alleen fair trade, en dan moet het nog lekker ook zijn. Maar zeg nou zelf, wat heeft het leven nou voor zin als je financieel onafhankelijk bent maar zonder chocola?

Voor mij is het mooie van FO dan ook dat ik er helemaal geen dingen voor op hoef te geven -- althans geen dingen waar ik eigenlijk gewoon toch al zonder kon zonder dat het me iets doet. Het is een tweesnijdend zwaard: dingen weglaten waar je niet blij van wordt verhoogt je SR en heeft dus een permanent effect, maar als je gaat besluiten om dingen weg te laten waar je wel blij van wordt hang je daar ook aan vast als je wil dat het effect heeft, en dat is dus geen goed idee. Als je FO tot enig doel verheft ben je inderdaad een vrek geworden waar het alleen om het geld gaat, daar koop je net zomin wat voor als al je geld verbrassen aan dingen die je 5 minuten later alweer vergeten bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MneoreJ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:07:
[...]

Absoluut. Ik heb ook nog tips voor hoe je zelf koffiefilters maakt, en je wil niet weten wat ik met mijn toiletpapier doe! :+
Haha, beste manier om op koffiefilters te besparen is een bonenmachine kopen :)
Het is een tweesnijdend zwaard: dingen weglaten waar je niet blij van wordt verhoogt je SR en heeft dus een permanent effect, maar als je gaat besluiten om dingen weg te laten waar je wel blij van wordt hang je daar ook aan vast als je wil dat het effect heeft, en dat is dus geen goed idee.
Dat dus. Vooral bewust zijn van de dingen waar je je geld aan uitgeeft. Dan kun je ook bewust besparen op uitgaven die je weinig toegevoegde waarde geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:56:
[...]

Haha, beste manier om op koffiefilters te besparen is een bonenmachine kopen :)
En veel betere koffie te hebben.
Voor diegene die Nespresso drinken is een bonenmachine ook nog eens een enorme besparing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
MneoreJ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:07:
[...]

Gebruikte koffiefilters als wc papier. dubbele besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Mirved schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:16:
Dit is om diverse redenen zeer fout en ik vind het dan ook niet aardig dat je dit beeld in onze collectieve verbeelding hebt gestopt. Het is dat je de topicstarter bent, maar anders... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 13:35
Mirved schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:16:
[...]

En was dit voor of na het koffie zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
MneoreJ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:19:
[...]

Dit is om diverse redenen zeer fout en ik vind het dan ook niet aardig dat je dit beeld in onze collectieve verbeelding hebt gestopt. Het is dat je de topicstarter bent, maar anders... :X
Andersom zou veel gekker zijn maar dan zijn we er wel direct achter wat @MneoreJ met zijn wc papier doet waarschijnlijk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
R.van.M schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:06:
[...]

Voor diegene die Nespresso drinken is een bonenmachine ook nog eens een enorme besparing
Nespresso machine zeurt wel een stuk minder

Bonen op, water op, lekbak vol, melkslang reinigen, reingingsprogramma draaien, ontkalken :-(

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:49
Of gewoon helemaal geen koffie meer?
Nog maar 1 keer per dag naar de wc?
Of maar 1 keer per dag doortrekken?

Ik zit boordevol nieuwe FO-ideeën na het koud douchen en koffie filters gesprek. Bedankt, hiervoor zit ik op dit forum.

[ Voor 4% gewijzigd door SvV_Ying op 20-09-2022 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
R.van.M schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:06:
[...]

Met 5 tot 10 kopjes per week valt dat vies tegen voordat je die honderden euro’s aan investering terug hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 20-09-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:26
Ligt het aan mij, of heeft https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ last van een bug?

Vorige keer berekening kwam ik nog uit op een 6-10 voudig resultaat, maar vandaag?
5 jaar 226/maand inleggen (totaal 13,5k), rest van de input gelijk houden, krijg je als resultaat 2700 euro... in plaats van 15k de vorige keer dat ik het invoerde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

oscar82

De ondertitel

Nou, kom maar door met alle koffieberekeningen dan. Laten wel wel uitgaan van 7 gram per kopje ofzo, anders maakt het natuurlijk vooral veel verschil of je sterke of slappe koffie drinkt.

Ik drink zelf snelfilterkoffie. Heb toevallig bij de Lidl lekkere gemalen koffie gevonden voor 10 euro p. kilo (Bio gold). Meestal kocht ik bij AH voor 16 euro p. kilo iets van Perla of max havelaar, maar qua kwaliteit vind ik deze vergelijkbaar.

Per gestandaardiseerd kopje zou dat kosten... 7 cent!
Laat maar er zijn natuurlijk heel veel sites die dit al gedaan hebben... Als heb je natuurlijk ook varianten die qua prijs een of twee categorien hoger zitten.

Filterapparaat: € 0,07 per kopje koffie
Espressomachine: € 0,10 per kopje koffie
Koffiepadmachine: € 0,12 per kopje koffie
Cupmachine: tussen de € 0,27 en € 0,40 per kopje koffie

[ Voor 26% gewijzigd door oscar82 op 20-09-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Deveon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:02:
[...]

Met 5 tot 10 kopjes per week valt dat vies tegen voordat je die honderden euro’s aan investering terug hebt.
Bij 5 tot 10 kopjes per dag gaat dat wat sneller :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Deveon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:02:
[...]

Zoals met alles ligt het eraan welke kwaliteit je gewend bent en hoeveel koffie je drinkt. Voor een goede koffie bespaar je ongeveer 20 cent per kopje en mijn espresso machine kostte 400eur. Samen drinken wij 3+2 kopjes per dag dus in ongeveer een jaar eruit (nespresso machine kost ook 100eur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
En dan te bedenken dat ik helemaal geen koffie drink en die koffiefiltergrap alleen maar maakte omdat in het ouderlijk huis koffie met filters gezet werd... Senseo's bestonden toen nog niet, en als je een espressomachine wilde moest je volgens mij naar Italië. :P

Voor de volledigheid en de liefhebbers: Koffie: van hele boon tot kop

[ Voor 15% gewijzigd door MneoreJ op 20-09-2022 17:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:56
AceAceAce schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:09:
Ligt het aan mij, of heeft https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ last van een bug?

Vorige keer berekening kwam ik nog uit op een 6-10 voudig resultaat, maar vandaag?
5 jaar 226/maand inleggen (totaal 13,5k), rest van de input gelijk houden, krijg je als resultaat 2700 euro... in plaats van 15k de vorige keer dat ik het invoerde...
Eerst werd daar de inleg + ‘winst’/resultaat getoond.
Nu alleen het resultaat. Totale inleg staat nog wel vermeld ergens anders.

Klopt dus wel allemaal volgens mij alleen vond ik de vorige weergave ook duidelijker.

[ Voor 6% gewijzigd door Loek92 op 20-09-2022 17:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
SvV_Ying schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:56:
Of gewoon helemaal geen koffie meer?
Nog maar 1 keer per dag naar de wc?
Of maar 1 keer per dag doortrekken?

Ik zit boordevol nieuwe FO-ideeën na het koud douchen en koffie filters gesprek. Bedankt, hiervoor zit ik op dit forum.
Tja je trekt het in het extreme door maar in de basis is dat wel een denkwijze om lifestyle inflation tegen te gaan.

De ene stopt al bij het maandelijks i.p.v. wekelijks kopen van biodynamische champagne, een ander bij het 2 i.p.v. 6 flessen frisdrank per week erdoorheen jagen, en weer een ander stopt pas bij het drinken van alleen kraanwater.

Sommigen vinden het al raar dat je überhaupt niet elke extra euro bij een loonsverhoging vooraf uitgeeft aan duurdere/luxere dingen. Dan zijn er mensen die bepaalde zuinige levensstijlen definiëren als 'afzien', terwijl anderen er geen geluk mee inleveren.

Toegegeven, actieve lifestyle 'deflation' vind ik veel lastiger dan het niet toelaten van 'inflation'. Onze volgende stap wordt waarschijnlijk kiezen tussen 2 opties:
(1) leaseauto van vrouw alleen zakelijk rijden en ons eigen autootje (Picanto) gebruiken voor de privékm's
(2) leaseauto in de bijtelling houden (loopt nog tot 2024) á 185 netto p/m en de eigen auto wegdoen

Ik kan nu naar mijn werk fietsen dus twee auto's voor privékm's zijn sowieso overbodig. Neig nu naar optie 1 aangezien we niet enorm veel privékilometers maken en we dan alsnog altijd een auto achter de hand hebben. Plus die gunstige bijtelling loopt toch een keer af; daarnaast krijgt mijn vrouw minder bonus hoe duurder het leasecontract is. Verkapte eigen bijdrage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
oscar82 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:11:
Nou, kom maar door met alle koffieberekeningen dan. Laten wel wel uitgaan van 7 gram per kopje ofzo, anders maakt het natuurlijk vooral veel verschil of je sterke of slappe koffie drinkt.

Cupmachine: tussen de € 0,27 en € 0,40 per kopje koffie
De gebruikte techniek waarop je zet heeft ook invloed op de smaak. Zo haalt een Espresso machine veel meer smaak uit dezelfde koffie hoeveelheid dan een filtermachine, al ben ik geen kritische koffiedrinker maar ben ooit de rabbit hole in geweest. In de aanbieding haal je met Lidl cupjes ook 7ct per kopje. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Deveon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:46:
[...]

De gebruikte techniek waarop je zet heeft ook invloed op de smaak. Zo haalt een Espresso machine veel meer smaak uit dezelfde koffie hoeveelheid dan een filtermachine, al ben ik geen kritische koffiedrinker maar ben ooit de rabbit hole in geweest. In de aanbieding haal je met Lidl cupjes ook 7ct per kopje. ;)
Nu gaat t wel heel erg of topic, maar een echte espresso machine met bonen smaakt zoveel beter dan een cupjes machine, om nog maar te zwijgen over de lidl cupjes.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
R.van.M schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:44:
[...]

Nu gaat t wel heel erg of topic, maar een echte espresso machine met bonen smaakt zoveel beter dan een cupjes machine, om nog maar te zwijgen over de lidl cupjes.
Correct en daarom ging ik ook niet in op kwestie van smaak, maar een vergelijking op basis van prijs en gram durf ik best aan. De goedkoopste koffie is trouwens Senseo want dat wil iedereen spontaan thee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 22:07
R.van.M schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:44:
[...]

Jaren geleden ben ik voor een niet nader te noemen partij benaderd voor het leveren van stationaire gasdetectie. Deze partij maakte voor verschillende merken cupjes, uit verschillende onafhankelijke tests bleek Lidl de beste cupjes te hebben.

Ik kan hier zelf niet over oordelen aangezien ik een inbouwmachine (bonen) heb.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MneoreJ
Jongens, kunnen we nu de discussie over zonnepanelen afkappen? Daar hebben we aparte topics voor. Straks moet er weer een modbreak aan te pas komen...

...sorry, macht der gewoonte. Ik bedoelde koffie.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Dan krijg je er dik 10% bij van je baas bovenop de CAO. Gevolg is per 1 september >15% bruto erbij, en daarna meeprofiteren van al het nieuws rond prinsjesdag. Lang leve krapte op de arbeidsmarkt, waardoor de gesprekken heel wat anders en soepeler lopen dan ik gewend ben.

Ook update gehad vanuit Svea Solar (ikea samenwerking). 16 december als het goed is worden de zonnepanelen geplaatst. Rendement gaat door de maatregelen ironisch genoeg wat lager zijn, maar verwacht nog steeds een hele gezonde terugverdientijd op basis van de 70 (?) ct/kwh die zal gaan gelden volgend jaar van pakweg 1,5 jaar ofzo.

Deze combinatie van salaris, prinsjesdag en zonnepanelen... in elk geval lijkt 2023 daarmee een goede start te gaan krijgen. Ik zat voorzichtig te denken of ik mijn SR% doel voor 2023 wat omlaag zou gaan bijstellen gelet op de inflatie, nu denk ik eerder om die juist wat agressiever te gaan opstellen. Maar als ik de zonnepanelen en prinsjesdag meeneem, zou ik er tot 25% op vooruit zijn gegaan deze tijd volgend jaar 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Xanaroth op 21-09-2022 10:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
@Xanaroth Ja hallo, met 15% loonsverhoging kan ik het ook. :P Dat mag je rustig een heel mooi resultaat noemen waarvan ik niet denk dat veel mensen het dit jaar krijgen, ondanks de inflatie.

Bij ons stond het basispercentage voor loonsverhoging dit jaar op een riante 3%, want dat was blijkbaar wat de rest van de markt ook deed -- inflatie, wat is dat? Daar komt dan nog een factor op als je goed gepresteerd hebt, maar toch. Ik ben voor het eerst in mijn carrière gaan sjacheren onderhandelen en heb er 7% uit weten te slepen -- ik ga er daarmee in ieder geval nog op vooruit als ik het naast mijn persoonlijke inflatie hou.

• Rubbergrover1
MneoreJ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:14:
@Xanaroth Ja hallo, met 15% loonsverhoging kan ik het ook. :P Dat mag je rustig een heel mooi resultaat noemen waarvan ik niet denk dat veel mensen het dit jaar krijgen, ondanks de inflatie.

Bij ons stond het basispercentage voor loonsverhoging dit jaar op een riante 3%, want dat was blijkbaar wat de rest van de markt ook deed -- inflatie, wat is dat? Daar komt dan nog een factor op als je goed gepresteerd hebt, maar toch. Ik ben voor het eerst in mijn carrière gaan sjacheren onderhandelen en heb er 7% uit weten te slepen -- ik ga er daarmee in ieder geval nog op vooruit als ik het naast mijn persoonlijke inflatie hou.
Herkenbaar. Bij ons is een klein jaar geleden ook een nieuwe cao afgesproken, waarbij de inflatiecorrectie begrensd was op 3%. Heb ik ook meteen bij de or aan de bel getrokken, omdat ik de bui al zag hangen, maar die gaven aan dat het zo'n vaart niet zou lopen. En dat ze hadden afgesproken bij hogere inflatie met de werkgever in gesprek te gaan. Daar heb ik nog niets over gehoord...

Moet ik toch, voor het eerst van mijn leven, maar eens met mijn manager in gesprek. Heb alleen geen idee hoe dat moet en hoe dat zal uitpakken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
Rubbergrover1 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:26:
[...]

Herkenbaar. Bij ons is een klein jaar geleden ook een nieuwe cao afgesproken, waarbij de inflatiecorrectie begrensd was op 3%. Heb ik ook meteen bij de or aan de bel getrokken, omdat ik de bui al zag hangen, maar die gaven aan dat het zo'n vaart niet zou lopen. En dat ze hadden afgesproken bij hogere inflatie met de werkgever in gesprek te gaan. Daar heb ik nog niets over gehoord...

Moet ik toch, voor het eerst van mijn leven, maar eens met mijn manager in gesprek. Heb alleen geen idee hoe dat moet en hoe dat zal uitpakken...
Bereid je goed voor, met goede argumenten waarom je meer wil en dat ook verdient.
vergelijking met 'marktsalarissen' zijn altijd handig.

En tijdens het gesprek, hou het zakelijk, vermijd emoties, en wees stellig en toch beleefd en correct.
Waarschijnlijk moet je baas ook verder naar personeelszaken, en hoe meer argumenten jij hem geeft hoe makkelijker hij het heeft om die te overtuigen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• AceAceAce
FD: Belasting op vermogen en winst kan nog veel hoger, vinden PvdA en GroenLinks
PvdA en GroenLinks hebben traditiegetrouw een eigen koopkrachtplan gepresenteerd.
...
En de vermogensrendementsheffing naar 49%, tegen 34% in de kabinetsplannen
49%... Wat een waanzin. Ga vooral niet verder sparen dan een gezonde buffer jongens, want als deze partijen ooit de macht pakken...

Maar misschien is het dichterbij dan we denken:
De plannen liggen zo ver af van de kabinetsvoorstellen dat ze op het eerste gezicht kansloos zijn. Maar Partij van de Arbeid en GroenLinks zijn bijna onvermijdelijke zakenpartners voor de coalitie om een meerderheid in de Eerste Kamer te krijgen. Het wensenlijstje van beide partijen zal daarom toch goed worden bekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Tommie12 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:29:
En tijdens het gesprek, hou het zakelijk, vermijd emoties, en wees stellig en toch beleefd en correct.
Waarschijnlijk moet je baas ook verder naar personeelszaken, en hoe meer argumenten jij hem geeft hoe makkelijker hij het heeft om die te overtuigen.
Bij mij was het juist omgekeerd -- ik heb een nette mail naar HR gestuurd, duurde twee weken voor ik een "we zijn ermee bezig" bericht kreeg (vlak voor ik zelf om een update wilde vragen), die achtten zich uiteindelijk ook niet bevoegd om een uitzondering te maken en tenslotte is het bij de directeur terecht gekomen.

Dan helpt het blijkbaar wel dat je die nog kent uit de tijd dat hij zelf de deur open moest doen in de ochtend toen we nog 50x minder personeel hadden, want die heeft gewoon ja gezegd. :P

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Xanaroth schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:39:
Dan krijg je er dik 10% bij van je baas bovenop de CAO. Gevolg is per 1 september >15% bruto erbij, en daarna meeprofiteren van al het nieuws rond prinsjesdag. Lang leve krapte op de arbeidsmarkt, waardoor de gesprekken heel wat anders en soepeler lopen dan ik gewend ben.

Ook update gehad vanuit Svea Solar (ikea samenwerking). 16 december als het goed is worden de zonnepanelen geplaatst. Rendement gaat door de maatregelen ironisch genoeg wat lager zijn, maar verwacht nog steeds een hele gezonde terugverdientijd op basis van de 70 (?) ct/kwh die zal gaan gelden volgend jaar van pakweg 1,5 jaar ofzo.

Deze combinatie van salaris, prinsjesdag en zonnepanelen... in elk geval lijkt 2023 daarmee een goede start te gaan krijgen. Ik zat voorzichtig te denken of ik mijn SR% doel voor 2023 wat omlaag zou gaan bijstellen gelet op de inflatie, nu denk ik eerder om die juist wat agressiever te gaan opstellen. Maar als ik de zonnepanelen en prinsjesdag meeneem, zou ik er tot 25% op vooruit zijn gegaan deze tijd volgend jaar 8)7
Bij welke CAO zit jij?
Bij ons wordt nog driftig nagedacht over de mogelijke procentuele verhoging van volgend jaar, voor de mensen buiten CAO althans. De (tegenvallende) inflatiecorrectie van afgelopen jaar (1,75% m.i.v. 1 jan j.l.) werd niet bepaald met gejuich ontvangen. Als ze bij ons met 10% aankomen dan kijken de mensen wel weer blij, maar ik ben bang dat we met 5% genoegen moeten gaan nemen.
De impact van prinsjesdag is voor mij voor zover ik kan inschatten ook nihil, ik verwacht dat mijn koopkracht in 2023 t.o.v. 2021 nog steeds lager zal zijn. De impact van het 'loonprijsspiraalspook' merk ik vooralsnog alleen in stijgende prijzen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
AceAceAce schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:29:
FD: Belasting op vermogen en winst kan nog veel hoger, vinden PvdA en GroenLinks
49%... Wat een waanzin. Ga vooral niet verder sparen dan een gezonde buffer jongens, want als deze partijen ooit de macht pakken...
Ik schrik niet van dit percentage, maximaal marginaal tarief op inkomen uit arbeid is zelfs nog hoger. Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe het ingericht wordt qua vrijstellingen, belasten van werkelijk rendement en mogelijkheid tot aftrek voor verliezen.

• Rubbergrover1
Tehh schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:39:
[...]
.Als ze bij ons met 10% aankomen dan kijken de mensen wel weer blij, maar ik ben bang dat we met 5% genoegen moeten gaan nemen.
Ik denk dat de meeste werkgevers zullen aangeven dat ze zelf ook te maken hebben met sterk stijgende kosten en dat ze die ik niet volledig kunnen doorberekenen aan de klant. Een soort 50-50 verdeling zal dan dus best een reële uitkomst kunnen worden.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Wij hebben in januari weer een procentuele inflatiecorrectie gekregen (hoeveel staat me niet meer bij), en daarnaast per 1 juli nog eens allemaal €100 "erbij". Wat ze komend jaar gaan doen blijft echter afwachten, maar ik verwacht er niet te veel van. (Niet de 10 of 5% zoals jullie benoemen).

Daarnaast "persoonlijk" een paar maanden terug aangewezen als "tijdelijke projectleider" (ben in dienst als programmeur). Ter compensatie krijg ik daarvoor een "bonus". Waarbij het bedrijf een salarishuis heeft met schalen en tredes. Programmeurs zitten op schaal X en project/teamleiders van IT op schaal Y (er is/was momenteel 1 teamleider, en gelijk met mij is nog iemand benoemd tot "tijdelijke projectleider"). Vervolgens bepalen ze op basis van aantal jaren ervaring op welke trede je start en bij goed functioneren krijg je elk jaar een trede erbij. Nu ik tijdelijk projectleider ben wordt de bonus berekend als zijnde "vaste projectleider" waarbij ze van schaal Y de laagste trede pakken met minimaal het gelijke salaris. Gevolg daarvan is dat ik een functie krijg die ik niet wil hebben (ik wil met techniek bezig zijn, niet met project management etc), met een compensatie van bruto net €100, netto een paar tientjes. Daarover een aantal gesprekken gehad met de baas / HR (relatief klein bedrijf waarbij HR nogal wisselde door de jaren van semi dedicated persoon naar intussen "baas samen met financieel medewerker", maar iemand van secretariaat doet bv (gedeeltelijke?) verlof administratie). Daarbij ook aangegeven dat ik in zoverre geen projectleider wil zijn als het project groeit (momenteel ben ik alleen, maar wordt wel personeel gezocht voor het project aan te vullen), en ik meer een technische rol wil hebben als "senior developer" / "lead developer" / "software architect" / .... Maar daarop geeft de baas dan aan dat dat gewoon onder de programmeur rol valt en de waardering (/salaris) daarbij komt uit de trede. Alleen wordt die trede dus bij iedereen jaarlijks verhoogd, voor semi iedereen. Als "waardering" heb ik nu wel tussentijds een trede erbij gekregen. Maar gevolg daarvan is dat ik bij de volgende salarisverhoging op de maximale trede van de schaal kom. Gevraagd wat er dan gebeurt, maar dan heb ik dus letterlijk pech gehad en krijg ik geen salarisverhoging meer buiten de jaarlijkse inflatiecorrectie. Wil ik wel doorgroeien dan moet ik voor project/teamleider gaan, een functie die ik dus niet wil. En mijn argument dat collega's die "minder" zijn uiteraard ook elk jaar hun tredeverhoging krijgen en er daardoor geen onderscheid meer is tussen "de gewone programmeurs" en de enkeling die als vraagbaak dienst doet, problemen oplost waar anderen niet uit komen, conceptueel zaken uitdenken, etc wordt dan semi genegeerd. Waarbij ik ook al heb aangegeven dat ik dan gewoon minder hard ga werken, en net zoveel inspanning zal leveren als "de rest".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Als loonslaaf / werknemer wordt het soms steeds minder aantrekkelijk om loyaal te zijn als je moet knokken om niet achteruit te gaan in koopkracht. Of in ons geval: potentiële savings rate :P

Laatst weer een voorbeeld bij ons in het onderwijs waar een extern adviesbureau ingehuurd wordt voor 15k voor een paar interviews en een onderzoek om nieuw beleid te legitimeren. En het is echt beleid op microniveau. Ondertussen krijgen 2 betrokken (interne) collega's 20 klokuren aan uurloon á 30 euro om daaraan deel te nemen. En zoiets is geen incident. Die hele branche om het onderwijs heen is als een parasiet. Echt enorm demotiverend en zonde van belastinggeld (onderbuikreactie, I know).

Tegelijkertijd moet ik als leidinggevende nee verkopen aan collega's die w.m.b. terecht een schaal hoger willen vanwege hun goede prestaties, want "geen ruimte in de formatie".

Als ik naar mijn FO-streven kijk dan zou ik mijn expertise ook als zzp'er kunnen verkopen. Bruto levert dit op dit moment al omgerekend 80 euro per uur op, maar dat werk doe ik 1 dag per week voor bedrijven en niet voor scholen.

En hier wrijft het toch enorm. Ik heb kennis die ik kan 'verkopen', maar haal daar minder voldoening uit dan het onderwijs zelf. De conclusie is al jaren dat ik dus grotendeels in het primaire proces blijf, maar ik heb echt het gevoel dat daar soms passief 'misbruik' van gemaakt wordt.

• finsdefis
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:02:
Wij hebben in januari weer een procentuele inflatiecorrectie gekregen (hoeveel staat me niet meer bij), en daarnaast per 1 juli nog eens allemaal €100 "erbij". Wat ze komend jaar gaan doen blijft echter afwachten, maar ik verwacht er niet te veel van. (Niet de 10 of 5% zoals jullie benoemen).

verhaal
Ha, klinkt als erg herkenbaar vanuit het onderwijs. Wil je de hoogste loonschaal (LD), dan moet je leidinggevende taken hebben. In enkele gevallen kom je weg met onderzoek doen of aan de bovenbouw lesgeven.

Zo worden goede werknemers vaak slechte managers bij ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
finsdefis schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:05:
Als loonslaaf / werknemer wordt het soms steeds minder aantrekkelijk om loyaal te zijn als je moet knokken om niet achteruit te gaan in koopkracht. Of in ons geval: potentiële savings rate :P
Ik vraag me af of je als zzp'er wél makkelijk je uurtarief even flink kunt oppompen.

• finsdefis
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:13:
[...]

Ik vraag me af of je als zzp'er wél makkelijk je uurtarief even flink kunt oppompen.
Ik begon ooit met 50 euro per uur. Heb nu bijna elk jaar 5 euro erbij gedaan. Volgend jaar vraag ik 90 euro per uur i.p.v. 80, dus ik ben ook benieuwd.

Voor mij zijn het geen noodzakelijke inkomsten en dat communiceer ik ook als zodanig. Graag of niet 8) Plus ik kies de klussen uit die ik leuk vind.

• Deveon
  • Niet online
[...]

Dit jaar op een nieuwe opdracht een inflatie correctie kunnen doorvoeren, maar bij mijn vorige opdrachtgever is dat nog steeds geen optie voor mijn parttime uurtjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AceAceAce
finsdefis schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:12:
[...]

Zo worden goede werknemers vaak slechte managers bij ons.
Ik zit al te lang bij een bank (ook al is het nog geen 4 jaar), waardoor ik nu na veel twijfelen eindelijk de stap heb genomen om met een loopbaancoach mijn hele hebben en houwen te analyseren. Iets wat ik sinds ik begon met werken altijd heb verzuimd; ik rolde altijd wel door van de ene klus in de andere, en van mijn eerste werkgever naar mijn huidige werkgever.

Een van de eerste dingen die duidelijk werd in het coachingstraject, in het eerste deel over persoonlijke stijlen, is dat ik veel meer van de professie ben qua stijl, dan van manager. Dus blijf bij je professie was het sterke advies aan mij.

Ik wist dat al langer, maar niet zo duidelijk. Het bevestigt wel waarom ik nooit 'ja' of 'misschien' heb gezegd op de vraag of ik misschien manager wilde worden.
Om toch te kunnen groeien in inkomen en de idiootheid van de het stigma "meer verdienen? dan manager worden" te omzeilen, heb in mijn zoektocht naar beter inkomen naar de moeilijk(st)e professies gekeken binnen de financiele IT sector; in mijn mening IT architectuur.
Nu zit ik op een goed loon (ook al heeft de huidige CAO een nul-lijn (dus ook geen inflatiecorrectie), en de onderhandelingen met de werkgever gaan helemaal niet goed over de nieuwe CAO), maar toch zit ik niet op de juiste plek. To be continued.

[ Voor 11% gewijzigd door AceAceAce op 21-09-2022 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
RobertMe schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:02:

Daarnaast "persoonlijk" een paar maanden terug aangewezen als "tijdelijke projectleider" (ben in dienst als programmeur). Ter compensatie krijg ik daarvoor een "bonus". Waarbij het bedrijf een salarishuis heeft met schalen en tredes. Programmeurs zitten op schaal X en project/teamleiders van IT op schaal Y (er is/was momenteel 1 teamleider, en gelijk met mij is nog iemand benoemd tot "tijdelijke projectleider"). Vervolgens bepalen ze op basis van aantal jaren ervaring op welke trede je start en bij goed functioneren krijg je elk jaar een trede erbij. Nu ik tijdelijk projectleider ben wordt de bonus berekend als zijnde "vaste projectleider" waarbij ze van schaal Y de laagste trede pakken met minimaal het gelijke salaris. Gevolg daarvan is dat ik een functie krijg die ik niet wil hebben (ik wil met techniek bezig zijn, niet met project management etc), met een compensatie van bruto net €100, netto een paar tientjes. Daarover een aantal gesprekken gehad met de baas / HR (relatief klein bedrijf waarbij HR nogal wisselde door de jaren van semi dedicated persoon naar intussen "baas samen met financieel medewerker", maar iemand van secretariaat doet bv (gedeeltelijke?) verlof administratie). Daarbij ook aangegeven dat ik in zoverre geen projectleider wil zijn als het project groeit (momenteel ben ik alleen, maar wordt wel personeel gezocht voor het project aan te vullen), en ik meer een technische rol wil hebben als "senior developer" / "lead developer" / "software architect" / .... Maar daarop geeft de baas dan aan dat dat gewoon onder de programmeur rol valt en de waardering (/salaris) daarbij komt uit de trede. Alleen wordt die trede dus bij iedereen jaarlijks verhoogd, voor semi iedereen. Als "waardering" heb ik nu wel tussentijds een trede erbij gekregen. Maar gevolg daarvan is dat ik bij de volgende salarisverhoging op de maximale trede van de schaal kom. Gevraagd wat er dan gebeurt, maar dan heb ik dus letterlijk pech gehad en krijg ik geen salarisverhoging meer buiten de jaarlijkse inflatiecorrectie. Wil ik wel doorgroeien dan moet ik voor project/teamleider gaan, een functie die ik dus niet wil. En mijn argument dat collega's die "minder" zijn uiteraard ook elk jaar hun tredeverhoging krijgen en er daardoor geen onderscheid meer is tussen "de gewone programmeurs" en de enkeling die als vraagbaak dienst doet, problemen oplost waar anderen niet uit komen, conceptueel zaken uitdenken, etc wordt dan semi genegeerd. Waarbij ik ook al heb aangegeven dat ik dan gewoon minder hard ga werken, en net zoveel inspanning zal leveren als "de rest".
Dat laatste zou ik niet gedaan hebben, daarmee creëer je namelijk een confronterende sfeer wat je sowieso niet gaat helpen. Verder heb je het goed gedaan door aan te geven dat je een specialist wil zijn en geen projectleider. Het is uiteindelijk aan het bedrijf om te laten zien dat ze dat waarderen. Doen ze dat niet dan is het duidelijk dat je extern moet gaan kijken.

In ons bedrijf hebben ze dit in ieder geval tijdig gesignaleerd en hebben ze een onderscheid gemaakt waarbij een specialist rol zelfs hoger kan zijn dan zijn teamlead.

• R.van.M
finsdefis schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:05:

Laatst weer een voorbeeld bij ons in het onderwijs waar een extern adviesbureau ingehuurd wordt voor 15k voor een paar interviews en een onderzoek om nieuw beleid te legitimeren. En het is echt beleid op microniveau. Ondertussen krijgen 2 betrokken (interne) collega's 20 klokuren aan uurloon á 30 euro om daaraan deel te nemen. En zoiets is geen incident. Die hele branche om het onderwijs heen is als een parasiet. Echt enorm demotiverend en zonde van belastinggeld (onderbuikreactie, I know).

Tegelijkertijd moet ik als leidinggevende nee verkopen aan collega's die w.m.b. terecht een schaal hoger willen vanwege hun goede prestaties, want "geen ruimte in de formatie".

Als ik naar mijn FO-streven kijk dan zou ik mijn expertise ook als zzp'er kunnen verkopen. Bruto levert dit op dit moment al omgerekend 80 euro per uur op, maar dat werk doe ik 1 dag per week voor bedrijven en niet voor scholen.

En hier wrijft het toch enorm. Ik heb kennis die ik kan 'verkopen', maar haal daar minder voldoening uit dan het onderwijs zelf. De conclusie is al jaren dat ik dus grotendeels in het primaire proces blijf, maar ik heb echt het gevoel dat daar soms passief 'misbruik' van gemaakt wordt.
Wellicht een kleine troost, bij commerciële bedrijven is het niet anders hoor. In ons bedrijf is het programmeren geoutsourced naar India. Na een half jaar bleek dat er toch een groot gat zat tussen de kennis uit India en wat we voorheen in Nederland hadden. Vervolgens zijn er een aantal oud werknemer weer terug ingehuurd (ze waren ondertussen als ZZP aan de slag gegaan) die vervolgens natuurlijk voor een veel beter uurloon hetzelfde werk weer deden :)

• R.van.M
[...]

Het ligt eraan wat voor ZZP-er je bent. Als je een specialist bent voor een of ander niet courant systeem kunnen ze bijna niet om je heen. Het kost meer tijd en geld iemand anders te vinden dan de gevraagde verhoging te betalen.

Ben je makkelijker vervangbaar dan is het verhaal natuurlijk er afhankelijk van de marktomstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
[...]

Flink oppompen klinkt wat banaal.
Maar juist als zzp'er kun je wat aan je tarief doen. Doe je dat niet, dan rijst de vraag of je niet gewoon een loondienst medewerker bent. Je bent specialist of je bent het niet...

• Rubbergrover1
poehee schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:22:
[...]

Flink oppompen klinkt wat banaal.
Maar juist als zzp'er kun je wat aan je tarief doen. Doe je dat niet, dan rijst de vraag of je niet gewoon een loondienst medewerker bent. Je bent specialist of je bent het niet...
Is op zich wel zo, maar je klanten hebben ook budgetten waar ze zich aan hebben te houden. En vaak ook andere zzp'ers die een vergelijkbaar uurtarief hadden en jouw stijging wellicht zullen willen volgen. (Of de opdrachtgever wil daar geen gezeur over en wil sowieso daar geen verschillen in laten ontstaan.)

Ik heb in het verleden voor een organisatie gewerkt die -wellicht om die redenen- ontzettend moeilijk deed bij iemand die een paar euro meer wou krijgen. Als je dan ineens je tarief met 10% of meer wilt verhogen, dan denk ik dat dat lastige onderhandelingen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
Rubbergrover1 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:32:
[...]

Is op zich wel zo, maar je klanten hebben ook budgetten waar ze zich aan hebben te houden. En vaak ook andere zzp'ers die een vergelijkbaar uurtarief hadden en jouw stijging wellicht zullen willen volgen. (Of de opdrachtgever wil daar geen gezeur over en wil sowieso daar geen verschillen in laten ontstaan.)

Ik heb in het verleden voor een organisatie gewerkt die -wellicht om die redenen- ontzettend moeilijk deed bij iemand die een paar euro meer wou krijgen. Als je dan ineens je tarief met 10% of meer wilt verhogen, dan denk ik dat dat lastige onderhandelingen worden.
Fair point. Het doelde niet op 10% vragen, maar 5 a 6%. Je kan het proberen, maar al zou je het krijgen, de goodwill gaat er niet op vooruit.
De grote klapper komt meestal bij een nieuwe klus, zeker als je gevraagd wordt (wat meestal ook gebeurt als je van baan verandert - bij de huidige werkgever is meestal niet veel ruimte, en ze willen geen precedenten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:32:
[...]

Ik ga binnenkort onderhandelen over een verlenging, ik vermoed dat het in de huidige marktsituatie anders kan liggen omdat er bijna geen vervangers te vinden zijn. Moet wel zeggen dat een hoger tarief voor mij eigenlijk niet het belangrijkste is en een paar andere voorwaarden tenminste even belangrijk zijn.

• AceAceAce
-misclick denk ik-

[ Voor 110% gewijzigd door AceAceAce op 22-09-2022 09:21 ]

• phantom09
FreeShooter schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:40:
[...]

Ik weet niet wat het verbruik is voor het koelen van 1 pan, maar de koelkast verbruikt denk ik veel minder energie voor 1 pannetje met water dan dat ik warm ga douchen.

Ik weet dat dit energie kost, maar ik doe dit omdat het nog kouder is dan een koude douche. Mogelijk is het ook gezonder dan een koude douche.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
phantom09 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:51:
[...]
Ik weet dat dit energie kost, maar ik doe dit omdat het nog kouder is dan een koude douche. Mogelijk is het ook gezonder dan een koude douche.
Over potentieel gezonder, maar niet bewezen mogelijkheden is intermittent fasting ook een interessante optie.

Feitelijk komt het erop neer dat je niet eet tussen tussen 20:00 en 12:00 ‘s middags en je daarmee 16 uur aan het vasten bent. Goedkoper ontbijt is er niet en na eenmaal er aan gewend te zijn merk ik dat ik ‘s ochtends véél geconcentreerder ben. Soms lunch ik zelfs pas na 14:00 ondanks ik voor 7 uur mijn bed uit ben.

Net als koud douchen wordt er veel onderzoek naar gedaan en beide blijken serieuze gezondheidsvoordelen te hebben maar correlatie is nog niet uitgesloten. Al lijkt er wel veel bredere ondersteuning voor te zijn dan dat “ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is”.

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:35
Bij een verlenging begin deze maand 5% op het al uitstekende uurtarief gezet. Was nog te weinig bij huidige inflatie, maar beter iets dan niets. En meer leek wat te veel van het goede voor nu. Dat de opdrachtgever zeer tevreden is, speelde wel mee in beslissing om meer te vragen. En eens met eerdere poster dat een nieuwe opdracht vaak meer mogelijkheden geeft voor verhoging tarief. Grootste risico is overigens een recessie, dan kan het opeens een stuk minder worden voor ZZP-ers. Iets interen in reële zin op tarief is nu nog goed te overzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 17:01

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Deveon schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:50:
[...]

Over potentieel gezonder, maar niet bewezen mogelijkheden is intermittent fasting ook een interessante optie.

Feitelijk komt het erop neer dat je niet eet tussen tussen 20:00 en 12:00 ‘s middags en je daarmee 16 uur aan het vasten bent. Goedkoper ontbijt is er niet en na eenmaal er aan gewend te zijn merk ik dat ik ‘s ochtends véél geconcentreerder ben. Soms lunch ik zelfs pas na 14:00 ondanks ik voor 7 uur mijn bed uit ben.

Net als koud douchen wordt er veel onderzoek naar gedaan en beide blijken serieuze gezondheidsvoordelen te hebben maar correlatie is nog niet uitgesloten. Al lijkt er wel veel bredere ondersteuning voor te zijn dan dat “ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is”.
Zo zijn er veel theorie en onderzoeken voor vanalles. Ik blijf toch in de groep zitten wat goed voelt zal wel goed zijn. Al is het meer voor het placebo effect.

Zomers douche ik zo koud mogelijk. En in de winter douche ik zo warm mogelijk.

Merk dat het verschil zo rond de 19 graden huis temperatuur zit. (Ik stook op 17 a 18 graden)
Ben zojuist deze week dus weer overgestapt van koud naar warm douchen.

Met ontbijt en fitheid. Ik heb diabetes Type 1. Dus heb daar wat beperkingen en wat meer inzicht in zover het gevoel met bloedsuikers te maken heeft.

Zolang je tegen de ondergrens aanzit en er net niet overheen dan voel je je super.
Schommel je door de dag met je gewoon eerder moe.
Kom je onder die bloedglucose grens dan is de rest van de dag waardeloos.
Die grens is ook nog eens bij iedereen anders en kan ook nog eens getraind worden (gewenning).
(Ja echt tot het verschil van fysiek omvallen en buiten bewustzijn raken en nergens last van hebben, wij diabeten trekken dit ongewenst graag door naar het extreme)(internet zoekterm; hypoglycemie)
Verder heeft het lichaam ook nog eens verschillende soorten verbranding stages. Normale en een soort spaar modus. Beiden kan je afhankelijk van het lichaam dat je gekregen hebt makkelijk of minder makkelijk trainen.
Meerdere kleine maaltijden zijn fijner voor de glucose schommelingen dan meerdere grote. Maar als je het ontbijt echt overslaat in niet compenseert in een andere maaltijd. Ja dan is het een echte besparing

Tldr: technisch leuk, elk lichaam is anders, doe wat goed voelt.maar sta open voor iets nieuws.

Ik ga het ontbijt ding eens proberen volgende week.
Moest laaste weken toch al iets veranderen aan mijn eet patroon.
Als je huis onder de 17 graden is schijn je trouwens je buikvet beter te verbranden...
Dubbele besparing. Voedsel verwarming en sportschool.
Ik moet nog 40 kilo eraf. Dus kom maar op met de koude huis!

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:31
Ja, het lijkt mij best wel een interessant onderzoeksonderwerp:

Welke gevolgen heeft de energiecrisis op de algemene fysieke en mentale gezondheid van de mens?

Als je financiële stress hebt dan zal het mentale aspect waarschijnlijk minder ok zijn.

Het fysieke kan misschien wat positiever evolueren doordat je minder warm stookt, misschien wat minder en anders gaat eten,...

• Rubbergrover1
Deveon schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:50:
[...]

Feitelijk komt het erop neer dat je niet eet tussen tussen 20:00 en 12:00 ‘s middags en je daarmee 16 uur aan het vasten bent.
Ik denk dat dit niet bij iedereen een optie is. Zelf red ik het bijvoorbeeld al niet tot de middag als ik met muesli oid zou moeten ontbijten in plaats van brood.

Maar het is wel goed om ook hier regelmatig bewust over na te denken, net als bij andere meer directe financiële keuzes die je maakt. Als je bijvoorbeeld al jarenlang ontbijt met vier boterhammen, misschien dat drie boterhammen eigenlijk ook wel genoeg zijn? Niet zozeer om die paar centen, maar vooral ook omdat veel mensen eigenlijk te veel eten op een dag. Uiteraard moet je het dan niet compenseren met tussendoortjes...
Pagina: 1 ... 106 ... 291 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.