Als je er vanuit gaat dat je de rest van je leven met je huidige Inventaris/keuken/wasmachine kunt doen, dan is dat een prima benadering. Maar volgens bij van wasmachines tegenwoordig geen halve eeuw meer mee. En ik denk dat ook je oven/koelkast/koffiemachine/whatever geen halve eeuw zullen meegaan.Loek92 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:44:
Mis ik nu echt veel zaken? Ik heb geen PC, ik heb geen e-bike.
Inventaris/keuken/wasmachine zijn vorig jaar helemaal vernieuwd maar daar reserveren we een klein bedrag per maand voor, samen. Maar ik hoef me voor mijn persoonlijke spullen dus nog geen zorgen te maken als ik dit zie.
Een 12 zitter? Ik wist niet eens dat die bestonden...Smuggler schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:27:
[...]
Er is nog iets dat we binnenkort gaan vervangen, 12 jaar geleden een bank uit de kringloop gehaald (12 zitter voor 150 euro).
6 2-zitters die aan elkaar vast zittendcl! schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:28:
[...]
Een 12 zitter? Ik wist niet eens dat die bestonden...
Heerlijke bank, waar je ook nog eens met 4 man op kan slapen
Maar een vervanging zoeken blijft lastig
Gaat er waarschijnlijk op neer komen, dat ik of zelf een nieuwe bank maak, of er 1 op maat laat maken.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Reservering, of in elk geval meenemen van toekomstige uitgaven in je planning, hangt vooral af van 2 zaken.Loek92 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:44:
Na alle berichten over afschrijving/reservering van grote periodieke uitgaven kwam ik er achter dat ik dat nu eigenlijk helemaal niet doe. Grotendeels omdat mijn buffer nog iets te hoog is, dus ik heb die 'potjes' op dit moment ook niet nodig.
Echter dacht ik met bovenstaande bedragen wel: misschien toch even kijken wat ik zou moeten reserveren, om niet voor verrassingen te staan.
Dan kom ik op een wonderbaarlijk bedrag van zo'n € 100 per maand.
€ 800 voor een telefoon die ik gemiddeld 4 jaar gebruik dus € 16 per maand.
En heb even gekeken wat mijn auto in 5 jaar is afgeschreven, zo'n € 2000 (dankzij de torenhoge occasion prijzen nu), dat is ook € 33 per maand, met wat onderhoud ronden we dat naar boven af naar € 100,-
Mis ik nu echt veel zaken? Ik heb geen PC, ik heb geen e-bike.
Inventaris/keuken/wasmachine zijn vorig jaar helemaal vernieuwd maar daar reserveren we een klein bedrag per maand voor, samen. Maar ik hoef me voor mijn persoonlijke spullen dus nog geen zorgen te maken als ik dit zie.
- Wat kost het
- Hoe lang gaat het mee.
Zelf zijn we uitgekomen op een inboedel van pakweg 15-20k. Waarbij we uitgaan van elke 10 jaar vervangen. Sommige zaken gaan langer mee (TV, audioset, tv meubel, kledingkast, bed meubel) maar sommige ook korter (pc onderdelen, matras+topper+deken+kussens, zitvlakken als [bureau]stoel en bank die inzakken...). Dan heb je nog grappen als koelkast/wasmachine/droger, elektronica die zwaar gebruikt worden in letterlijke en figuurlijke zin, en waar ook nog eens een economische afschrijving bij komt kijken - na tijdje is 'nieuw' zoveel zuiniger, dat vroegtijdig vervangen toch de moeite waard is. Of komt er een reparatie die meer kost dan een nieuwe te kopen.
Dat komt neer op 133/maand, afgerond naar 150 met het oog op schade door de huisdieren bijvoorbeeld.
Daarbij is er dan de 2 auto's. Uitgaande van 5 jaar en vervangen voor hetzelfde (dus niet meer luxe, groter, etc) hebben we voor de kleine 3k nodig en de grote 6k. 9k over 5 jaar is 150/maand, en dan komt daar nog onderhoud bij. Dit jaar was dat 2x 1k, want beiden toe aan nieuwe banden bovenop regulier onderhoud en dan gaat het hard.
Hoge occasionprijzen zijn leuk, maar wat je terugkoopt is daarmee ook duurder. Dus niet relevant, je zal hetzelfde gat tussen inruil en aankoop moeten opvullen.
Dan is er nog de woning. Sommige zaken als badkamer/keuken/dak gaan makkelijk 15-20 jaar mee, maar als ze komen ben je zo 15-20k kwijt. Is ineens reservering van 1k/jaar/project. Verf/behang is goedkoper, maar doe je ook vaker. Laminaat vloer is ook goedkoper, maar gaat ook niet zo lang mee. Tuin vraagt ook wat, af en toe sterft er wat af. Heb je nog buitenwerk (hout) wat je elke 5-7 jaar moet doen, cv/ventilatie onderhoud en afschrijving, random klein spul. Dat laatste is ook een leuke. Voor je het weet gaat er elk jaar 100+ euro naar elk van de praxis/tuincentrum/dierenwinkel/woonboulevard/bol.com/... en zit je ook weer 4-cijferig te kijken in totaal.
Dan merk je dat de stelregel '1% woningwaarde per jaar' zo een gek idee niet is. Wel gaan we uit van onze aanschafwaarde, niet de huidige marktwaarde, want dat de woning 50% stijgt maakt de keuken niet 50% duurder. Zo is de woning ook nog eens 300/maand.
Dan zitten we al op 300+150+150 = 600/maand. Exclusief jaarlijkse grappen als auto onderhoud, belastingen, uitgaven aan kleding, etc. Afhankelijk van hoe makkelijk je eventjes 200-1000 extra kan uitgeven in een maand waarin deze kosten vallen, en hoe je je administratie doet, kan ook zulke jaarlijks terugkerende onkosten optellen naar gemiddeld 1-200/maand extra.
Dan ga je ineens aan 800/maand denken dat je opzij zet aan reserveringen in de bredere zin van het woord. Gewoon om de status quo in stand te houden van hoe je nu leeft en wat je nu hebt.
Dus als je vraagt of je veel mist... tja. Dat mobieltje is zoals je al zegt een 10-20 per maand. Letterlijk gerommel in de marge. Valt niet eens op als die een keer extra vervangen moet worden omdat alle 14 traptreden raken in de val naar beneden niet goed af liep.
Dat mobieltje is eigenlijk niet eens de moeite waard om te benoemen tussen de echte uitgaven.
[ Voor 15% gewijzigd door Xanaroth op 23-11-2022 10:05 ]
Misschien gebruik ik hem iets intensiever
Pas 1 mobiele telefoon kapot gegaan de afgelopen 23 jaar. Toevallig de 5210 op de eerste dag dat ik hem had, die zou overigens tegen een stootje moeten kunnen Wikipedia: Nokia 5210

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Daar valt wel wat op af te dingen. De woningwaarde is de laatste jaren uiteraard belachelijk veel gestegen, maar op de lange termijn zullen die kosten wel redelijk gelijke tred houden met de woningwaarde. Zeker als je bedenkt dat de hoeveelheid onderhoud in het algemeen in toeneemt naarmate de woning ouder wordt. Als je twee decennia geleden voor anderhalve ton en woning hebt gekocht, zal 1500 per jaar voor onderhoud wel aan de lage kant zijn.Xanaroth schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:33:
[...]
Dan merk je dat de stelregel '1% woningwaarde per jaar' zo een gek idee niet is. Wel gaan we uit van onze aanschafwaarde, niet de huidige marktwaarde, want dat de woning 50% stijgt maakt de keuken niet 50% duurder. Zo is de woning ook nog eens 300/maand.
Ach. Misschien achteraf gezien niet 100% optimaal, maar volgens mij ben je nog steeds lekker bezig@Truus32 Op dat moment kreeg ik de mogelijkheid om boetevrij af te lossen, en het geld had ik beschikbaar, voelde toen heel simpel, aflossen, en de maandlasten direct omlaag. Gaf een gevoel van vrijheid.
Een andere optie had idd mogelijk geweest, maar op dat moment had ik alleen maar kennis van vastgoed, landbouwgrond, en obligaties. Jammer, want je hebt gelijk.
Met vanaf nu een belegginshorizon van +-20 jaar is er misschien nog wel iets in te halen.

1% van de woningwaarde stijgt ook gewoon mee met je woningwaarde. Dat is het hele idee erachter.Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:26:
[...]
Daar valt wel wat op af te dingen. De woningwaarde is de laatste jaren uiteraard belachelijk veel gestegen, maar op de lange termijn zullen die kosten wel redelijk gelijke tred houden met de woningwaarde. Zeker als je bedenkt dat de hoeveelheid onderhoud in het algemeen in toeneemt naarmate de woning ouder wordt. Als je twee decennia geleden voor anderhalve ton en woning hebt gekocht, zal 1500 per jaar voor onderhoud wel aan de lage kant zijn.
Maar als FO-er kun je daar dan nog steeds kritisch op zijn hoeverre je dat nodig hebt en meeneemt in wat je financiëel nodig gaat hebben. Zoals ik al aangaf. Mijn woning stijgt veel harder dan de inhoud van de woning. Toch is de inhoud (keuken/badkamer/verwarming/ventilatie/vloeren/muren/plafonds/dak/stenen/ramen) de grootste kostenpost de komende decennia, maar gaat er 0,- naar de postcode. Waarom zou ik dan onderhoudskosten meenemen voor het niet-woning-deel?
Ironisch genoeg de echte 'waarde in stenen' zit net in de grond (lokatie, lokatie, lokatie principe) en niet in de fysieke stenen. De waarde van het stukje grond, dat merk ik alleen in de belastingenveloppen, terwijl ze de woning 3 jaar terug konden bouwen voor 150k (ex grond) en het nu >600k (incl grond) staat. Waarom zou ik dan voor onderhoud ineens uitgaan van 600k...
[ Voor 96% gewijzigd door Xanaroth op 23-11-2022 11:07 ]
Niets zo variabel als prijzen voor dingen in en rond de woning.
Bij ons is onze badkamer nu ook weeral 15 jaar oud. En ben ik aan het nadenken om die wat op te frissen.
Niets dramatisch: herschilderen, badkamermeubeltje vervangen. Alles bij elkaar ben ik daar pakweg 500€ en 2 dagen werk aan kwijt. En we kunnen weer 15 jaar vooruit.
Ik werk als technisch inspecteur van woningen. En ik zat afgelopen weken weer in wat serieuze villa’s voor controles. Enorm groot, enorm veel blingbling. Tot je wat begint rond te kijken: qua techniek gewoon bedroevend, tot op niveau waarbij de vraag zal gesteld worden: ’afbreken en helemaal opnieuw beginnnen?'
Het blijft mij verbazen. Er worden tienduizenden euro’s uitgegeven bij renovaties aan nieuwe badkamer, keuken, afwerkingsmaterialen,... maar op technisch (en wettelijk!) vlak is het al afgekeurd terwijl het nog nieuw is. Om dan verwonderdd te zijn dat een woning zolang te koop blijft staan...
Zorg dan tenminste dat je basis goed is. Nadien kan je meer dan genoeg geld uitgeven aan de afwerking. Omgekeerd is heel veel moeilijker en duurder.
Bij ons is onze badkamer nu ook weeral 15 jaar oud. En ben ik aan het nadenken om die wat op te frissen.
Niets dramatisch: herschilderen, badkamermeubeltje vervangen. Alles bij elkaar ben ik daar pakweg 500€ en 2 dagen werk aan kwijt. En we kunnen weer 15 jaar vooruit.
Ik werk als technisch inspecteur van woningen. En ik zat afgelopen weken weer in wat serieuze villa’s voor controles. Enorm groot, enorm veel blingbling. Tot je wat begint rond te kijken: qua techniek gewoon bedroevend, tot op niveau waarbij de vraag zal gesteld worden: ’afbreken en helemaal opnieuw beginnnen?'
Het blijft mij verbazen. Er worden tienduizenden euro’s uitgegeven bij renovaties aan nieuwe badkamer, keuken, afwerkingsmaterialen,... maar op technisch (en wettelijk!) vlak is het al afgekeurd terwijl het nog nieuw is. Om dan verwonderdd te zijn dat een woning zolang te koop blijft staan...
Zorg dan tenminste dat je basis goed is. Nadien kan je meer dan genoeg geld uitgeven aan de afwerking. Omgekeerd is heel veel moeilijker en duurder.
Zit zeker een kern van waarheid in. Daar staat wel tegenover dat wanneer je zelf veel kunt, de prijs imo niet zo hard stijgt als wanneer je alles laat doen.Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:26:
[...]
Daar valt wel wat op af te dingen. De woningwaarde is de laatste jaren uiteraard belachelijk veel gestegen, maar op de lange termijn zullen die kosten wel redelijk gelijke tred houden met de woningwaarde. Zeker als je bedenkt dat de hoeveelheid onderhoud in het algemeen in toeneemt naarmate de woning ouder wordt. Als je twee decennia geleden voor anderhalve ton en woning hebt gekocht, zal 1500 per jaar voor onderhoud wel aan de lage kant zijn.
Ook ben je in het geval van alles laten doen nogal gebonden aan de conjuctuur.
Mijn zwager wilde eenzelfde uitbouw laten zetten als 2 zijn buurman 2 huizen verderop. De buurman deed dat echter 4 jaar geleden voor 11K. Gemiddelde prijs van 3 aannemers nu is ca 25K(waarbij de hoogste boven de 30K zat.
Ik verwacht zelf dat je over 2 jaar weer tegen een lager bedrag kan laten plaatsen ivm een naderende crisis en tekort aan werk voor bouwvakkers.
Salarissen in de bouw zijn echt flink gestegen, een betonvlechter (2 jaar MBO BBL) verdient nu meer dan mijn vriendin in de zorg met HBO opleiding. En ook een stuk meer dan ik met mijn HBO Informatica begon.superkoex9 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:43:
[...]
Zit zeker een kern van waarheid in. Daar staat wel tegenover dat wanneer je zelf veel kunt, de prijs imo niet zo hard stijgt als wanneer je alles laat doen.
Ook ben je in het geval van alles laten doen nogal gebonden aan de conjuctuur.
Mijn zwager wilde eenzelfde uitbouw laten zetten als 2 zijn buurman 2 huizen verderop. De buurman deed dat echter 4 jaar geleden voor 11K. Gemiddelde prijs van 3 aannemers nu is ca 25K(waarbij de hoogste boven de 30K zat.
Ik verwacht zelf dat je over 2 jaar weer tegen een lager bedrag kan laten plaatsen ivm een naderende crisis en tekort aan werk voor bouwvakkers.
Bouwen wordt niet meer "goedkoop"
note: wil niet zeggen dat het werk van een betonvlechter minder is hoor maar in NL is toch wel de tendens dat hoe hoger de opleiding hoe meer je verdient en dat geldt dus niet meer in de bouw
[ Voor 9% gewijzigd door GrooV op 23-11-2022 15:02 ]
Ja dat is dus precies wat ik zeg. Maar jij schreef letterlijk: "Wel gaan we uit van onze aanschafwaarde". Dat is iets wat je niet voor de langere termijn zou moeten doen.Xanaroth schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:46:
[...]
1% van de woningwaarde stijgt ook gewoon mee met je woningwaarde. Dat is het hele idee erachter.
ScherpR.van.M schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:22:
[...]
Zo heeft iedereen zijn eigen methode en er is ook niets mis met wat je doet als het goed werkt voor jezelf.
Zelf probeer ik de kosten scherp te krijgen zodat ik op basis daarvan kan bepalen wat mijn FO-doel is. Vervolgens bouw ik daar bovenop een beetje marge. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer maar doe ik het pas op het einde en jij vooraf.
Het blijft sowieso altijd koffiedik kijken want niemand weet hoeveel duurder de boodschappen over 10 jaar zijn. Je kan in inschatting maken op basis van historische inflatie maar het het is geen garantie.
Het enige wat je krijgt als je overal met te veel veiligheid rekent dat je pas op je 90e met pensioen kan en dat is nu net niet de bedoeling van dit alles
Mijn berekeningen lopen door tot en met het graf. Echter is niet elk risico volledig te dekken en ik kan morgen ook een dodelijk ongeluk krijgen en daar zit het geld dan maar mooi op de bank. Dit is het risico van reserveren (tot zeer ver vooruit).
Van het EV in de zaak heeft deze een eigen rente (winstdeling) en hieruit is mijn pensioen gedekt. Mijn salaris is conform de markt en als ik mezelf meer ga geven kost dit elders weer geld en kan het EV aangetast worden. Doe ik het marktconform dan hoef ik me ook niet schuldig te voelen dat ik een 'graaier' zou zijn.
Ik tracht zoveel mogelijk af te dekken, maar 100% zeker is niets op deze wereld.
Dus door mijn EV te reserveren voor mijn pensioen/auto/zaak speel ik op safe en als ik mezelf meer per maand zou gaan belonen zou ik boven mijn stand kunnen gaan leven en de kunst is juist om dat niet te doen. Met direct een 'lager' salaris houd ik meer in reserve voor mijn pensioen en leef ik nu op mijn stand en kan ik dit blijven doen tot mijn dood.
Maar wat gaat de inflatie doen? Hier maak ik me wel degelijk zorgen over want zo wordt elk vermogen telkens minder waard. Zou ik nóg meer EV moeten boedelen of je leefstand aanpassen?
Heel herkenbaar inderdaad, doorgaans krijgen onderwerpen als isolatie en systemen veel te weinig aandacht. Een woning volledig gestript en gemoderniseerd maar isolatie, afgifte en ventilatie niet aangepakt.Wozmro schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:39:
Naar mijn mening is een hoogwaardig afgewerkte woning waar niet nagedacht is over een gasloze toekomst op dit moment zo'n beetje de slechtste investering. Dan kan je nog beter een bouwval kopen waar je niet de meerprijs voor de afwerking betaalt.
[ Voor 20% gewijzigd door assje op 23-11-2022 16:19 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dit is toch stevig veranderd (toch inassje schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:18:
[...]
Heel herkenbaar inderdaad, doorgaans krijgen onderwerpen als isolatie en systemen veel te weinig aandacht. Een woning volledig gestript en gemoderniseerd maar isolatie, afgifte en ventilatie niet aangepakt.
Naar mijn mening is een hoogwaardig afgewerkte woning waar niet nagedacht is over een gasloze toekomst op dit moment zo'n beetje de slechtste investering. Dan kan je nog beter een bouwval kopen waar je niet de meerprijs voor de afwerking betaalt.
Sinds het energielabel verplicht is wordt er toch veel meer naar gekeken.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Het was ook sarcastisch bedoeldCaLeX schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:56:
[...]
Misschien gebruik ik hem iets intensiever
Pas 1 mobiele telefoon kapot gegaan de afgelopen 23 jaar. Toevallig de 5210 op de eerste dag dat ik hem had, die zou overigens tegen een stootje moeten kunnen Wikipedia: Nokia 5210
Zoals gezegd gebruik jij de telefoon mogelijk anders
Belangrijkste is meer er jezelf bij dit soort devices van bewust te zijn. Het gaat vaak snel en gemakkelijk. Het zijn geen grote uitgaven. Dus heb je het vaak niet zo door.
Telefoon van 200 euro hier, draadloze oordopjes van 100 euro daar, sporthorloge van 250 euro, etc. Maar zodra je na een periode van 10 jaar gaat kijken wat je hieraan uiteindelijk hebt uitgegeven en inmiddels ligt te verstoffen in een la, kan dit nog wel eens tegenvallen.
Wil natuurlijk niet zeggen dat het voor jou zo is, maar gedrag wat voor velen vast herkenbaar is voor een periode in hun eigen leven dan wel om zich heen.
Niet om te vergeten is dat Samsung zichzelf goed in dekt door maar een beperkt aantal updates toe te staan op je Phone. Dus gaat deze op ten duur 'lek' raken en loop je een steeds groter risico op breaches. Je wordt gedwongen om redelijk courant te zijn met je smartphone.psychodude schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:58:
[...]
Het was ook sarcastisch bedoeld![]()
.
Zoals gezegd gebruik jij de telefoon mogelijk anders.
Belangrijkste is meer er jezelf bij dit soort devices van bewust te zijn. Het gaat vaak snel en gemakkelijk. Het zijn geen grote uitgaven. Dus heb je het vaak niet zo door.
Telefoon van 200 euro hier, draadloze oordopjes van 100 euro daar, sporthorloge van 250 euro, etc. Maar zodra je na een periode van 10 jaar gaat kijken wat je hieraan uiteindelijk hebt uitgegeven en inmiddels ligt te verstoffen in een la, kan dit nog wel eens tegenvallen.
Wil natuurlijk niet zeggen dat het voor jou zo is, maar gedrag wat voor velen vast herkenbaar is voor een periode in hun eigen leven dan wel om zich heen.
Op mijn A40 kan geen Android 12 en laat staan versie 13.
Wil je dit gaan dekken dan moet je gaan rooten en dat kan niet iedereen
Nu is dat bij een telefoon van 250 euro ook iets minder een probleem dan bij een telefoon van 1500 euro.jimh307 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:48:
[...]
Op mijn A40 kan geen Android 12 en laat staan versie 13.
(Daarbij denk ik eerlijk gezegd ook dat je bij goedkope telefoons op een gegeven moment ook wel aan de grens van de capaciteit komt. Omdat apps ed steeds meer van een telefoon vragen.)
Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik niet alles heb teruggelezen met betrekking tot het onderwerp reserveringen.
Wat doen jullie met die bedragen ? Parkeren op een spaar rekening en ieder jaar de inflatie correctie bijstorten of gaat het een beleggingsrekening op en gaat het mee in de maandelijkse inleg in een ETF ?
Wat doen jullie met die bedragen ? Parkeren op een spaar rekening en ieder jaar de inflatie correctie bijstorten of gaat het een beleggingsrekening op en gaat het mee in de maandelijkse inleg in een ETF ?
Nog niet uitgegeven geld dat in mijn budget staat bewaar ik op een betaalrekening of spaarrekening. Als het geld niet vrij opneembaar en waardevast is, dan kan ik het niet beschouwen als beschikbaar voor mijn budget.
Als ik er mee ga beleggen, dan is dat vanuit het perspectief van mijn budget een uitgave.
Inflatiecorrectie gaat 'vanzelf' omdat het te reserveren bedrag door inflatie groter wordt.
Als ik er mee ga beleggen, dan is dat vanuit het perspectief van mijn budget een uitgave.
Inflatiecorrectie gaat 'vanzelf' omdat het te reserveren bedrag door inflatie groter wordt.
Wij doen dat eersteCornermanNL schreef op donderdag 24 november 2022 @ 07:28:
Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik niet alles heb teruggelezen met betrekking tot het onderwerp reserveringen.
We hebben 1 rekening die dient als reserve.
Daar staat geld op. Om zonder externe hulp het een jaar op te kunnen overleven. Dus als we beiden morgen werkloos raken en geen uitkering krijgen. Dan staat die pot meteen beschikbaar voor een jaar. Deze wordt zo nu en dan gecorrigeerd voor inflatie. Maar niet elk jaar. We hebben door aflossingen, zonnepanelen en andere maatregelen ook elke keer wat minder nodig.
Alles daarboven wordt op 1 of andere manier geïnvesteerd.
Als dat jaar voorbij is hebben we genoeg mogelijkheden gehad om ander geld vrij te spelen.
We hebben elk jaar nog beleggingen die vrijkomendie 5 jaar vast staan die elk genoeg waarde bevatten voor nog een jaar te ondersteunen.
Daarmee zitten we in elk geval in totaal 5 tot 6 jaar goed. Zonder inkomen uit werk.
Mocht die situatie langer duren. Dan is er genoeg tijd om ander geld vrij te spelen. Dat zit allemaal vaster zoals in het huis bijvoorbeeld.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Voor mij is de reservering een kostenpost die ik opneem in mijn geschatte uitgaves voor de toekomst. Op basis hiervan kan ik mijn doelbedrag bepalen wat ik nodig heb. Ik maak verder geen apart potje aan voor de reservering en het gaat gewoon mee in mijn normale allocatieCornermanNL schreef op donderdag 24 november 2022 @ 07:28:
Goede vraag, maar ik denk dat het een 'allocatievraagstuk' is. Als boekhouder kijk ik dan naar de activazijde van de balans en de prognose van de cash flow.CornermanNL schreef op donderdag 24 november 2022 @ 07:28:
Ik zou liquide middelen niet inleggen in een ETF als ik ze later weer op zou moeten nemen. Oftewel, maandelijkse inleg in een ETF zijn daadwerkelijk overtollige middelen voor de komende 30 jaar, in de opbouwfase.
Middelen die ik op korte of langere termijn (tussen nu en vijf jaar) nodig heb blijven op een spaarrekening. Tegenwoordig is het ook weer interessant om bijv. deposito's te gebruiken. Dus stel, over 5 jaar wil je de auto vervangen, dan zorg je ervoor dat je het geld op dat moment beschikbaar hebt, zonder beleggingen te moeten liquideren.
Je kunt daar in potentie rendement mee mislopen, maar voor die relatief korte termijn is er ook een reële kans dat je een negatief rendement haalt en dan zou je niet uitkomen met je planning.
Er zijn uiteraard bepaalde risico's (die weliswaar een kleine kans hebben, maar waarvan de impact groot is) in de planning. Voor die risico's hou ik geen aparte rekening aan. Mocht het geval zich voordoen, durf ik de beleggingen wel aan te spreken. Denk aan arbeidsongeschiktheid of langdurige werkloosheid.
(De uitgaven voor een compleet jaar op de spaarrekening voor het geval dat je werkloos raakt, is dus niet iets wat ik zou doen. De trade-off risico versus premie, het misgelopen rendement, vind ik niet in balans. Maar dat zijn keuzes.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Hier loop ik voor het eerst tegen aan. Een liquiditeits probleem. Een lease die volgend jaar afloopt en door een verandering in werk omstandigheden moet ik zelf iets regelen. Ik heb hier geen bedrag voor gespaard maar alles in beleggingen gestopt en geen zin om deze op dit moment te verkopen. Heb nu dus een korte periode om een bedrag te gaan sparen ter vervanging van de auto maar hier komt ook nog eens bij kijken dat de wijziging van de belastingregels ervoor zorgt dat ik ook eigenlijk meer wil aflossen op een openstaande familie hypotheek. Logischer wijs kan dat natuurlijk niet allemaal + hetzelfde bedrag blijven inleggen maandelijks. De buffer hiervoor volledig gebruiken is gevoelsmatig ook niet fijn want stel er gaat nog iets anders mis.JanHenk schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:12:
[...]
Middelen die ik op korte of langere termijn (tussen nu en vijf jaar) nodig heb blijven op een spaarrekening. Tegenwoordig is het ook weer interessant om bijv. deposito's te gebruiken. Dus stel, over 5 jaar wil je de auto vervangen, dan zorg je ervoor dat je het geld op dat moment beschikbaar hebt, zonder beleggingen te moeten liquideren.
Wel grappig om te zien hoe een samenloop van verschillende omstandigheden opeens problemen kan veroorzaken in je "plan".
[ Voor 4% gewijzigd door Mirved op 24-11-2022 09:21 ]
Geld 5 jaar op een spaar/deposito rekening houden vind ik dan weer overdreven.JanHenk schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:12:
[...]
Goede vraag, maar ik denk dat het een 'allocatievraagstuk' is. Als boekhouder kijk ik dan naar de activazijde van de balans en de prognose van de cash flow.
Ik zou liquide middelen niet inleggen in een ETF als ik ze later weer op zou moeten nemen. Oftewel, maandelijkse inleg in een ETF zijn daadwerkelijk overtollige middelen voor de komende 30 jaar, in de opbouwfase.
Je kunt daar in potentie rendement mee mislopen, maar voor die relatief korte termijn is er ook een reële kans dat je een negatief rendement haalt en dan zou je niet uitkomen met je planning.
Er zijn uiteraard bepaalde risico's (die weliswaar een kleine kans hebben, maar waarvan de impact groot is) in de planning. Voor die risico's hou ik geen aparte rekening aan. Mocht het geval zich voordoen, durf ik de beleggingen wel aan te spreken. Denk aan arbeidsongeschiktheid of langdurige werkloosheid.
(De uitgaven voor een compleet jaar op de spaarrekening voor het geval dat je werkloos raakt, is dus niet iets wat ik zou doen. De trade-off risico versus premie, het misgelopen rendement, vind ik niet in balans. Maar dat zijn keuzes.
Hier staat hoogstens een half jaar uitgaven op een rekening, en als er wat groter defect gaat, dan wordt dat daar van betaald. Moet er een auto of iets nog groter geregeld worden, dan verkoop ik een deel van de beleggingen. Ik ga dat geld (en al zeker niet met een inflatie van 5-10%) echt niet laten schimmelen op een rekening die niks oplevert.
Als je beleggingen goed gespreid zijn, dan vind je altijd wel iets wat je kan verkopen.
Ik lurk ook al wat langer mee en weet ook dat jij inmiddels al wat verder in de opbouwfase zit, wellicht dat ik mijn plan dan ook zou veranderen.Tommie12 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:39:
[...]
Geld 5 jaar op een spaar/deposito rekening houden vind ik dan weer overdreven.
Hier staat hoogstens een half jaar uitgaven op een rekening, en als er wat groter defect gaat, dan wordt dat daar van betaald. Moet er een auto of iets nog groter geregeld worden, dan verkoop ik een deel van de beleggingen. Ik ga dat geld (en al zeker niet met een inflatie van 5-10%) echt niet laten schimmelen op een rekening die niks oplevert.
Als je beleggingen goed gespreid zijn, dan vind je altijd wel iets wat je kan verkopen.
Zou je hetzelfde doen als je net een jaar of 3 bezig bent? De verhouding van inkomen versus omvang van de beleggingen is dan heel anders. Je loopt m.i. een reëel risico dat je terug bij af bent als je op enig moment ineens genoodzaakt bent om je beleggingen op een slecht moment te moeten liquideren.
Even heel plat gezegd; als je een ton aan waarde hebt en je moet 20K onttrekken maakt dat wel verschil, maar als je een miljoen aan waarde hebt maak je je daar niet meer druk om.
Ik zit in de eerste positie, jij in de tweede.
Ik heb dat altijd zo gedaan. Nu benik wat flexibeler in mijn planning geweest.JanHenk schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:53:
[...]
Ik lurk ook al wat langer mee en weet ook dat jij inmiddels al wat verder in de opbouwfase zit, wellicht dat ik mijn plan dan ook zou veranderen.
Zou je hetzelfde doen als je net een jaar of 3 bezig bent? De verhouding van inkomen versus omvang van de beleggingen is dan heel anders. Je loopt m.i. een reëel risico dat je terug bij af bent als je op enig moment ineens genoodzaakt bent om je beleggingen op een slecht moment te moeten liquideren.
Even heel plat gezegd; als je een ton aan waarde hebt en je moet 20K onttrekken maakt dat wel verschil, maar als je een miljoen aan waarde hebt maak je je daar niet meer druk om.
Ik heb geen vaste doelen, alleen een goede opbouw van vermogen en dat zo efficient mogelijk beleggen.
Ik heb nog 2 kinderen die een mooie oprotpremie krijgen als ze een huis kopen. Dat kan snel gebeuren, het kan ook nog 5 jaar duren. Dat geld heb ik niet op een spaarrekening staan.
Gemiddeld genomen moet je zo veel mogelijk geld belegd houden. Begin je allerhand aparte spaarpotjes aan te leggen (auto, telefoon, wasmachine, vakantie, onderhoud woning...), dan kom je er nooit aan toe.
Voor uitgaven onder de 1000€ moet dat gewoon mee van het maandinkomen, en dan wordt er die maand maar wat minder gespaard. Als een wasmachine of telefoon defect gaat, dan wil ik een nieuwe.
Ik ga daar echt geen dubbele boekhouding voor aanleggen, en voor ik die koop zal ik wel kijken of de oude nog economisch hersteld kan worden, en of het er eentje van 500 of 800€ wordt.
Maar je bent zelf ook begonnen met de oprotpremie, dus ik snap ergens wel wat JanHenk bedoeltTommie12 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:59:
[...]
Ik heb dat altijd zo gedaan. Nu benik wat flexibeler in mijn planning geweest.
Ik heb geen vaste doelen, alleen een goede opbouw van vermogen en dat zo efficient mogelijk beleggen.
Ik heb nog 2 kinderen die een mooie oprotpremie krijgen als ze een huis kopen. Dat kan snel gebeuren, het kan ook nog 5 jaar duren. Dat geld heb ik niet op een spaarrekening staan.
Hier kan ik me wel in vinden, ik ben blij dat ik mijn partner heb kunnen overtuigen dat dit niet nodig is. (Ze had tientallen spaardoelen in de bankomgevingVoor uitgaven onder de 1000€ moet dat gewoon mee van het maandinkomen, en dan wordt er die maand maar wat minder gespaard. Als een wasmachine of telefoon defect gaat, dan wil ik een nieuwe.
Ik ga daar echt geen dubbele boekhouding voor aanleggen, en voor ik die koop zal ik wel kijken of de oude nog economisch hersteld kan worden, en of het er eentje van 500 of 800€ wordt.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
met het plan van volgend jaar: https://www.notaris.nl/ni...lasting-naar-10-4-procentTommie12 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:59:
[...]
hoe heb je die oprotpremie geregeld? als ik vragen mag.. mijn zijn nog jong(?) 11 en 9 en wil daar wel over nadenken. (spaar wel al voor ze hoor ;-))
Het scheelt "maar" 10k belasting per kind op een schenking van 100k netto voor het kind na vervallen jubelton, dat is alleszins redelijk
[ Voor 13% gewijzigd door JPDeckers op 24-11-2022 11:07 ]
Het vasthouden aan een plan kan ook resulteren in mental accounting. Je hebt een auto nodig, één mogelijkheid is om dit middels financiering te doen tegen bijvoorbeeld 5%. Logischerwijs is dit niet de werkelijke overweging, dan blijft alleen over om te kiezen wat wél de voorkeur heeft. Hoe hoog is de rente/impact van die familiebank nou echt, is dat eigenlijk niet alsnog een prima goedkope financiering voor een auto?Mirved schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:19:
Hier loop ik voor het eerst tegen aan. Een liquiditeits probleem. Een lease die volgend jaar afloopt en door een verandering in werk omstandigheden moet ik zelf iets regelen. Ik heb hier geen bedrag voor gespaard maar alles in beleggingen gestopt en geen zin om deze op dit moment te verkopen. Heb nu dus een korte periode om een bedrag te gaan sparen ter vervanging van de auto maar hier komt ook nog eens bij kijken dat de wijziging van de belastingregels ervoor zorgt dat ik ook eigenlijk meer wil aflossen op een openstaande familie hypotheek. Logischer wijs kan dat natuurlijk niet allemaal + hetzelfde bedrag blijven inleggen maandelijks. De buffer hiervoor volledig gebruiken is gevoelsmatig ook niet fijn want stel er gaat nog iets anders mis.
Wel grappig om te zien hoe een samenloop van verschillende omstandigheden opeens problemen kan veroorzaken in je "plan".
Of een andere overweging, stel dat de netto rente van die familiebank 2% is; zou je als je de mogelijkheid zou hebben nu een lening van 2% afsluiten om te beleggen? Als het antwoord nee is is er dus ook niets vreemds aan gewoon te verkopen nu.
Persoonlijk zou ik er ook geen moeite mee hebben tijdelijk wat geld te lenen van iemand in mijn omgeving waarvan ik weet dat het doelloos op de spaarrekening staat. Dat zou ik nog eerder doen dan beleggingen verkopen (effectief dus beleggen met hefboom gefinanciert door iemand in mijn omgeving
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Hier ben ik het helemaal mee eens hor. Hiervoor speciaal spaarpotjes aanhouden doe ik dus ook niet. Dat gaat inderdaad uit het maandbudget wanneer het nodig is. De welbekende wasmachine, TV, mobiel, maar ook meubeltjes etc. vervang ik inderdaad wanneer ze stuk gaan of dat ik denk dat ik eraan toe ben. Dat doe ik de laatste 5 a 10 jaar maar heel weinig.Tommie12 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:59:
[...]
Gemiddeld genomen moet je zo veel mogelijk geld belegd houden. Begin je allerhand aparte spaarpotjes aan te leggen (auto, telefoon, wasmachine, vakantie, onderhoud woning...), dan kom je er nooit aan toe.
Voor uitgaven onder de 1000€ moet dat gewoon mee van het maandinkomen, en dan wordt er die maand maar wat minder gespaard. Als een wasmachine of telefoon defect gaat, dan wil ik een nieuwe.
Het gaat mij meer om zaken als; vervanging auto, groot onderhoud woning, geplande verre reizen, warmtepomp, etc.
Uitgaven die het beschikbare maandelijkse budget wel aardig overschrijden dus. Het budget daarvoor wil ik zelf niet in tussentijd op de beurs zetten. Beleggen doe ik voor de lange termijn. Als alternatief voor geld dat niet direct, maar wel op de middellange termijn nodig is, zijn deposito's best interessant (ook in het huidige box 3 stelsel, maar dat zal in BE anders zijn).
In België schrijf je dat gewoon over, en je maakt samen een documentje.MarcoKL schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:00:
[...]
met het plan van volgend jaar: https://www.notaris.nl/ni...lasting-naar-10-4-procent
hoe heb je die oprotpremie geregeld? als ik vragen mag.. mijn zijn nog jong(?) 11 en 9 en wil daar wel over nadenken. (spaar wel al voor ze hoor ;-))
Als ik nog 3 jaar blijf leven, dan betalen ze niks, geen schenkbelasting, geen erfenisrechten.
En ik betaal alleen het geschonken bedrag.
Zoals de nieuwbouwwijk Hoef en Haag nabij Vianen, waar tot voor kort alle woningen werden opgeleverd met gasaansluiting. Maar wel alles voor de hoofdprijs verkocht, want FOMOassje schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:18:
[...]
Of je koopt wel een gasloze woning, en komt er dan achter dat de bouwer de boel zo neergelegd heeft dat het verwarmen van je badkamer erin resulteert dat je hele zolder verdieping en je gehele 1e verdieping 23 graden worden, omdat de leidingen kriskras overal doorheen lopen (#truestory), waardoor je dus mega veel onnodig aan het stoken bent met de verplichte stadswarmte.JEightyFive schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:53:
[...]
Zoals de nieuwbouwwijk Hoef en Haag nabij Vianen, waar tot voor kort alle woningen werden opgeleverd met gasaansluiting. Maar wel alles voor de hoofdprijs verkocht, want FOMO
Als je echt slimme basis keuzes wilt maken met een woning (of wat voor ingewikkeld 'product' dan ook), moet je het in eigen beheer laten bouwen....En dan nog is het maar de vraag of alles goed in elkaar zit.
Je hebt een punt.JanHenk schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:53:
[...]
Ik lurk ook al wat langer mee en weet ook dat jij inmiddels al wat verder in de opbouwfase zit, wellicht dat ik mijn plan dan ook zou veranderen.
Hoe groter je beleggingsportefeuille(veronderstel: grotendeels brede indexfondsen die snel kan verkopen) wordt hoe meer je die kan gaan beschouwen als een spaarrekening.
Heb je geld nodig dan verkoop je een stukje. Liefst op een goed moment maar eigenlijk is er nooit een goed moment want we gaan er vanuit dat de beurskoersen op de langere termijn steeds stijgen. Maar omdat je maar een relatief klein deeltje verkoopt maakt het ook minder uit.
Met een cashbuffer kan je wel zo goed mogelijk proberen om niet te moeten verkopen op momenten van crashes.
Zoals hierboven al aangegeven, het maakt een groot verschil hoe ver je in je reis naar fo bent, hoe je situatie is (loondienst, eigen bedrijf, fo zonder vaste inkomsten etc.) hoe je omgaat met risico's.
Ik zie voor ons zelf het cash gedeelte van onze golden butterfly portfolio (ik houd cash aan ipv short term bonds, beter ivm box 3) als buffer waar ik het makkelijkste wat uit kan halen indien nodig.
Ik zie voor ons zelf het cash gedeelte van onze golden butterfly portfolio (ik houd cash aan ipv short term bonds, beter ivm box 3) als buffer waar ik het makkelijkste wat uit kan halen indien nodig.
Welke tools gebruiken jullie om overzicht te houden in uitgaven en inkomsten? Ik doe dit nu met de grip app, maar die gaat stoppen. 1 vd handige dingen was oa automatische koppeling met de bankrekening en creditcard en automatisch categoriseren
https://www.abnamro.nl/nl...biel/apps/grip/index.html
Niets. Want niet nodig als de boel eenmaal geoptimaliseerd is.Bulldock schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:56:
Welke tools gebruiken jullie om overzicht te houden in uitgaven en inkomsten? Ik doe dit nu met de grip app, maar die gaat stoppen. 1 vd handige dingen was oa automatische koppeling met de bankrekening en creditcard en automatisch categoriseren
Homebank en HomeBankCSVBulldock schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:56:
Welke tools gebruiken jullie om overzicht te houden in uitgaven en inkomsten?
Ik gebruik https://www.mijngeldzaken.nl/ vooral vanwege de automatische import en categorisatie.Bulldock schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:56:
Je kan ook dit topic bekijken Programma om geld mee te beheren, zit genoeg tussen.
Excel.Bulldock schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:56:
Welke tools gebruiken jullie om overzicht te houden in uitgaven en inkomsten?
Af en bijschrijven downloaden en importeren in Excel. Daar gedeeltelijk automatisch categoriseren.
Ik heb 1 Excel file met inkomsten, uitgaven, netto vermogen, beleggingen, rendement op verhuur etc.
Dat is mijn "dashboard".
Dat zulke externe apps er maar zo mee kunnen stoppen, of de opzet kunnen omgooien, is voor mij een van de redenen om het gewoon bij een simpele spreadsheet te houden. Althans, vooral voor het bijhouden van de bezittingen en schulden. Inzicht in of categoriseren van de uitgaven is iets waar ik niet heel erg mee bezig ben. Dat zit nu op een niveau waar ik tevreden mee ben en mijn mindset bij uitgaven is al voldoende op de impact op FO 'geprogrammeerd'.Bulldock schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:56:
assje schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:11:
***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Helder overzicht, al zul je altijd discussies krijgen over of je bv kinderopvang en toeslag met elkaar moet verrekenen of dat je die apart neemt, als volledige uitgave en een stuk extra inkomen. Zelfde met hypotheek en aftrek. Hoewel het meer eigen voorkeur is, zou ik hierbij liefst werken met de 'netto' bedragen, omdat je dan helder krijgt wat er 'wegvalt' als die kostenposten ook wegvallen.
Of het hier gaat om uitgaven van een 'simpel en eenvoudig gezinnetje dat niets geks doet' vind ik wel twijfelachtig. De 4 posten na de grootste 3 uitgavenposten vind ik erg hoog, niet bepaald passen bij een simpel en eenvoudig gezinnetje dat niets geks doet. Terwijl dat bij elkaar ruim een kwart van je uitgaven zijn. Niet dat het verkeerd is, maar meer dat de hoogte daarvan niet standaard is.
Voor de duidelijkheid; dat is hier ook het geval. De KOT is al verrekend, de KOT is alleen nogal conservatief ingeschat (recente verhoging afname nog niet verrekend). Door recente verhoging afnamen is het jaargemiddelde wel wat lager dan huidig, opvangkosten komen nu bruto op ongeveer €2.000 dus nettto zal ongeveer de helft daarvan worden.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:07:
Hoewel het meer eigen voorkeur is, zou ik hierbij liefst werken met de 'netto' bedragen, omdat je dan helder krijgt wat er 'wegvalt' als die kostenposten ook wegvallen.
Zijn inderdaad hoog maar toch zijn er naar mijn mening ook veel vrij normale verklaringen. In die kosten zit bijvoorbeeld wat Ikea meubilair voor een kinderkamer, geen duur designer spul o.i.d. Dan zijn we ook nog bezig met een zolderverbouwing (die ik heel kostenbewust grotendeels zelf doeOf het hier gaat om uitgaven van een 'simpel en eenvoudig gezinnetje dat niets geks doet' vind ik wel twijfelachtig. De 4 posten na de grootste 3 uitgavenposten vind ik erg hoog, niet bepaald passen bij een simpel en eenvoudig gezinnetje dat niets geks doet. Terwijl dat bij elkaar ruim een kwart van je uitgaven zijn. Niet dat het verkeerd is, maar meer dat de hoogte daarvan niet standaard is.
Meest extreme luxeproduct dat hierin zit is de "Dyson airwrap", €600 voor een "Fohn", belachelijk

Mag duidelijk zijn dat het allemaal minder kan, alsnog opvallend hoe weinig "geks" je hoeft te doen om hier wel op uit te komen. Het is allemaal niet extreem duur/luxe, het is gewoon veel en van alles wat.
[ Voor 6% gewijzigd door assje op 25-11-2022 15:37 ]
Ah, helder. Dat was me niet duidelijk uit het overzicht. Is ook verder niet zo heel belangrijk, trouwens.assje schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:26:
[...]
Voor de duidelijkheid; dat is hier ook het geval. De KOT is al verrekend, de KOT is alleen nogal conservatief ingeschat (recente verhoging afname nog niet verrekend).
Zeker verklaarbaar, vooral als er kleine kinderen in het spel zijn die toch een hoop 'eenmalige' extra uitgaven geven. Ik zou voor mezelf daarbij vooral nagaan hoe dit 'later' zal zijn, in hoeverre die posten straks lager of juist hoger zijn.Zijn inderdaad hoog maar toch zijn er naar mijn mening ook veel vrij normale verklaringen.
Juist dan vind ik het vreemd dat je hiermee toch zo hoog uitkomt. Hangt uiteraard ook af van hoe vaak je dit doet, maar gezien de hoogte van het bedrag denk ik dat dit toch 'bovengemiddeld' vaak zal zijnQua eten is het hoogstens een keer Sushi bestellen op een wijnavond samen of eens met de kinderen naar de Mac, we zitten echt niet bij een sterrenrestaurant.
Grote uitschieters zitten hier in de maanden waar we op vakantie zijn geweest en een keer ouders aan beide kanten mee uit eten genomen voor het oppassen. We zijn ook met twee personen; zowel samen als los van elkaar wel eens met vrienden gaan lunchen, dineren of een avondje uit.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:37:
Juist dan vind ik het vreemd dat je hiermee toch zo hoog uitkomt. Hangt uiteraard ook af van hoe vaak je dit doet, maar gezien de hoogte van het bedrag denk ik dat dit toch 'bovengemiddeld' vaak zal zijn.
Dus ja, vooral gewoon veel en vaak van alles.
@assje Ik moet me toch ook bij @Rubbergrover1 aansluiten, dit lijkt me niet echt een goed beeld van een gemiddeld gezin. Je geeft al ongeveer 2 netto maandsalarissen van Jan Modaal uit aan buiten de deur eten/drinken.
Wat je als gek ervaart is natuurlijk slechts een afspiegeling van je eigen referentiekader, dus gek zal niemand het noemen, maar gemiddeld is het ook verre van
Wat je als gek ervaart is natuurlijk slechts een afspiegeling van je eigen referentiekader, dus gek zal niemand het noemen, maar gemiddeld is het ook verre van
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Daar ben ik me wel van bewust hoor, ik chargeer natuurlijk ook een beetje om het punt te maken dat we niet één of andere jetset-levensstijl hebben.ManzokuSan schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:59:
Als één van ons zou stoppen met werken en we er moeite voor zouden doen weet ik zeker dat we het met de helft zouden kunnen (op dat niveau zaten we voordat we kinderen kregen ook).
Het verschil is vooral dat ik vroeger altijd met geld bezig was. Persoonlijk ervaar ik het juist bevrijdend dat ik dat nu helemaal niet meer doe, ook als dit resulteert in veel hogere uitgaven.
Dat is natuurlijk prima. Maar het is ook goed om te beseffen dat je hiermee ook een flinke portie lifestyle inflatie in je uitgaven hebt geïntroduceerd.assje schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:16:
[...]
Het verschil is vooral dat ik vroeger altijd met geld bezig was. Persoonlijk ervaar ik het juist bevrijdend dat ik dat nu helemaal niet meer doe, ook als dit resulteert in veel hogere uitgaven.
Hmm, dat is ook wel een interessante kijk erop, wel de ultieme manier om lifestyle inflatie te faciliterenassje schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:16:
[...]
Ik denk dat de ideale situatie is dat je niet te veel bewust met je uitgaves bezig hoeft te zijn, maar toch geen heel hoge uitgaven hebt. Dat het 'bewustzijn' van de uitgaves eigenlijk automatisch ingebakken zit.ManzokuSan schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:40:
[...]
Hmm, dat is ook wel een interessante kijk erop, wel de ultieme manier om lifestyle inflatie te faciliteren. Persoonlijk ervaar ik het helemaal niet als beklemmend om met mijn uitgaves bezig te zijn.
Als je, zoals assje, het meer of minder 'beperken' van de uitgaven als beklemmend ziet, dan is het wellicht handiger om de teugels meer te laten vieren. Maar dan zal het FO doel ook een stuk verder in de toekomst komen te liggen. Is ook niet erg, kan een prima keus zijn.
Ik zou sowieso niet willen 'buffelen'. Liever een beetje relaxed en lekker leven. Dus voor mij zou die keus makkelijk gemaakt zijn.Wel begin ik me steeds meer af te vragen tot wanneer ik door wil blijven buffelen en wanneer ik wil beginnen met afbouwen. Als voorbeeld wil ik nog 15 jaar full-time werken en daarna de mogelijkheid hebben om helemaal te stoppen, of word ik er gelukkiger van om wat langer 0,X FTE te werken.
Slechte woordkeuze misschien ja. Ik heb een fijn leven. Alleen te weinig tijd omdat ik heel veel leuk vind en alles wil doen. Met buffelen bedoel ik eigenlijk gewoon full-time werkenRubbergrover1 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:48:
Ik zou sowieso niet willen 'buffelen'. Liever een beetje relaxed en lekker leven. Dus voor mij zou die keus makkelijk gemaakt zijn.
In principe ben ik in de bevoorrechte positie om nu gewoon 3 dagen te gaan werken en nog steeds makkelijk rond te komen. Alleen is er dan ook weinig ruimte meer om te sparen / vermogen op te bouwen. Dus ook al zou ik nu wel 3 dagen willen werken, neem ik nu bewust de beslissing om voorlopig full-time te blijven werken aangezien we nog volop in de opbouwfase zitten. Vind mijn werk overigens ook heel leuk, dus het is niet zo dat ik er niet 40+u mee bezig wíl zijn, maar er zitten uiteindelijk maar een x-tal uren in de week. Daar zit vooral mijn dilemma. Uiterst luxe positie natuurlijk, maar soms wel lastig.
Het blijft lastig om hierin het juiste evenwicht te vinden. Maar juist dat je ook nu allerlei dingen wilt doen, kan een afweging zijn om voor meer tijd voor jezelf of voor die activiteiten te kiezen. Ik vind het zelf heerlijk om een dag per week volledig met andere dingen bezig te kunnen zijn. En het betekent voor mij ook een hoop minder stress en minder behoefte aan vakantie opnemen.ManzokuSan schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:56:
[...]
In principe ben ik in de bevoorrechte positie om nu gewoon 3 dagen te gaan werken en nog steeds makkelijk rond te komen. Alleen is er dan ook weinig ruimte meer om te sparen / vermogen op te bouwen. Dus ook al zou ik nu wel 3 dagen willen werken, neem ik nu bewust de beslissing om voorlopig full-time te blijven werken aangezien we nog volop in de opbouwfase zitten.
dag allemaal,
ik zit met een dilemma / vraag. wij hebben nog een annuiteits hypotheek van rond de 50,000 daarnaast nog een deel aflossingsvrij. Nu zit ik te denken om het bedrag in 2 jaar af te lossen. We hebben veel cash en weet anders niet wat er mee te doen ( zit al veel in een indexfonds). Mijn dilemma zit er in dat als we een lagere hypotheek hebben, we in de toekomst bij verkoop meer overwaarde hebben. De plannen van de overheid gaan richting belasten van overwaarde, dan is het dus niet zo slim...
wat denken jullie? rentepercentage is 2.07%
ik zit met een dilemma / vraag. wij hebben nog een annuiteits hypotheek van rond de 50,000 daarnaast nog een deel aflossingsvrij. Nu zit ik te denken om het bedrag in 2 jaar af te lossen. We hebben veel cash en weet anders niet wat er mee te doen ( zit al veel in een indexfonds). Mijn dilemma zit er in dat als we een lagere hypotheek hebben, we in de toekomst bij verkoop meer overwaarde hebben. De plannen van de overheid gaan richting belasten van overwaarde, dan is het dus niet zo slim...
Deposito ladder maken bij Raisin, 2 jaar deposito krijg je al meer rente. Of nog meer in indexfondsen stoppen. Aflossen zou ik niet doen voor het rendement.spaarcent schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:53:
dag allemaal,
Raisin heeft ook actie dat je 50 euro krijgt bij openen van een rekening. Indien je gebruik maakt van een refferal.
Schulden gefinancierd tegen 2% worden dit jaar en naar verwachting ook de komende twee jaar bij de verwachte inflatie reëel gezien flink minder waard. Zeker hypothecaire schulden die aftrekbaar zijn zou ik niet aflossen, tenzij je echt geen ander plan hebt met cash (zoals genereren van rente- of dividend inkomen voor FO). Ik weet dat het voor velen een gevoel is en dat kan natuurlijk een keuze zijn, maar dat is m.i. dan suboptimaal.spaarcent schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:53:
dag allemaal,
De onzekerheid op de beurs geeft ook niet veel houvast, crypto is geen alternatief, en sparen levert op dit moment nog geen 2% op dus is er een alternatief met laag risico?JURIST schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:09:
[...]
Schulden gefinancierd tegen 2% worden dit jaar en naar verwachting ook de komende twee jaar bij de verwachte inflatie reëel gezien flink minder waard. Zeker hypothecaire schulden die aftrekbaar zijn zou ik niet aflossen, tenzij je echt geen ander plan hebt met cash (zoals genereren van rente- of dividend inkomen voor FO). Ik weet dat het voor velen een gevoel is en dat kan natuurlijk een keuze zijn, maar dat is m.i. dan suboptimaal.
Spaardeposito.coldasice schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:54:
[...]
De onzekerheid op de beurs geeft ook niet veel houvast, crypto is geen alternatief, en sparen levert op dit moment nog geen 2% op dus is er een alternatief met laag risico?
"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle
Dat ligt er natuurlijk aan wat je horizon is, als je op lange termijn kijkt voor FO, dan zou ik gewoon aan de strategie vasthouden. Maar poster heeft al veel in indexfondsen. Maar inderdaad deposito's zijn een alternatief en de kans is groot dat de rente daarvan de komende tijd nog wel zal oplopen. Verder kan je bijvoorbeeld ook denken het investeren in energiebesparing van je huis als (bijna risicovrij) alternatief, als je dat nog niet hebt gedaan. Een financiering van 2% is op dit moment gewoon ' in the money'.coldasice schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:54:
[...]
De onzekerheid op de beurs geeft ook niet veel houvast, crypto is geen alternatief, en sparen levert op dit moment nog geen 2% op dus is er een alternatief met laag risico?
Bedankt allemaal!coldasice schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:54:
[...]
Zoals al gemeld door @Naamloos87 zijn deposito's een alternatief. 2 jaar vast brengt zo'n ~3% op (Raisin.nl).coldasice schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:54:
[...]
Daarnaast worden deposito's in de VRH (voorlopig) aanzienlijk lager belast dan aandelen. ~3% rente op een deposito is ook echt ~3%, terwijl er bij aandelen zo'n 2% vanaf kan gaan.
Bijkomend voordeel van aflossen zou kunnen zijn dat je geen (verpande) overlijdensrisico verzekering meer nodig hebt en dus die premie niet meer hoeft te betalen elke maand.
Uiteraard alleen als je die hebt afgesloten voor je hypotheek en je besluit dat je die niet meer nodig hebt voor andere zaken.
Uiteraard alleen als je die hebt afgesloten voor je hypotheek en je besluit dat je die niet meer nodig hebt voor andere zaken.
Tsja.. vergelijken blijft ongelofelijk gevaarlijk/moeilijk.ManzokuSan schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:59:
@assje Ik moet me toch ook bij @Rubbergrover1 aansluiten, dit lijkt me niet echt een goed beeld van een gemiddeld gezin. Je geeft al ongeveer 2 netto maandsalarissen van Jan Modaal uit aan buiten de deur eten/drinken.
Wat je als gek ervaart is natuurlijk slechts een afspiegeling van je eigen referentiekader, dus gek zal niemand het noemen, maar gemiddeld is het ook verre van![]()
***members only***
Als ik het per persoon bekijk geef jij €274,5 per persoon meer uit per maand.
Wat dan weer bijna precies die eenmalige aankoop van die fiets is aldus je post.
Als vergelijking zijn dit soort lijstjes heel gevaarlijk omdat ieder persoon anders is, nog voordat je die combineert tot gezinnen en daar dan weer leefsituatie/omstandigheden bij optelt.
Ik vind het echter wel heel waardevol om dit soort lijstjes te zien, omdat er soms mensen tussen zitten met een vergelijkbare situatie tot die van mij, en omdat het inzicht geeft in hoe anderen dingen categoriseren/bekijken, wat dan weer stof geeft tot zelfreflectie
Zo vind ik bijvoorbeeld altijd dat ik heel veel geld uitgeef aan eten, maar als ik dan naar @assje kijk dan heeft hij een gelijke benadering en ongeveer een gelijk maandbedrag pp. Dan snap ik weer beter dat ik welliswaar niet echt zuinig ben, maar dat het nou ook weer niet per sé buitensporig hoog is voor wat ik er voor terugkrijg.
Volgens mij gaat het ook niet zozeer over of het 'beter zou kunnen'. Maar gaat het meer om de onderliggende gedachte dat je denkt dat je weinig geks doet en heel 'gemiddeld' doet, terwijl je intussen wel tweeënhalf modaal inkomen uitgeeft.sebastiaan89 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:23:
[...]
Tsja.. vergelijken blijft ongelofelijk gevaarlijk/moeilijk.
Als ik het per persoon bekijk geef jij €274,5 per persoon meer uit per maand.
Wat dan weer bijna precies die eenmalige aankoop van die fiets is aldus je post.
Als vergelijking zijn dit soort lijstjes heel gevaarlijk omdat ieder persoon anders is, nog voordat je die combineert tot gezinnen en daar dan weer leefsituatie/omstandigheden bij optelt.
Prima dat je die keuzes maakt, maar je moet dan niet denken dat je weinig 'geks' doet. Je hebt misschien het gevoel dat je weinig geks doet, omdat de meeste uitgaven misschien bijna vanzelf de portemonnee uitvliegen. En omdat je dat misschien al jaren doet. En dan kom je op een maandbedrag voor, bijvoorbeeld, uit eten en drinken wat andere mensen misschien in een jaar uitgeven.
Moeilijk geloof ik nog wel (tot op zekere hoogte), maar het woord gevaarlijk vind ik nogal overtrokken. Wat is er precies zo gevaarlijk aan?sebastiaan89 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:23:
Tsja.. vergelijken blijft ongelofelijk gevaarlijk/moeilijk.
[...]
Het kan ongemakkelijk zijn vanwege de natuurlijke menselijke neiging om je vervelend te voelen als een vergelijking niet in je voordeel uitvalt, en daar moeten dan eerst en vooral rechtvaardigingen bij gezocht worden waarom jouw lijstje toch "klopt" en dat van de ander niet zo relevant is of genegeerd kan worden. Daar moet je dan gewoon even doorheen; wat je uitgeeft is niet goed of fout maar wat het is, en degene die het minst uitgeeft heeft niet een of andere wedstrijd gewonnen. Ik merk het bij mezelf ook wel: als iemand zegt X euro per maand uit te geven aan Y en ik geef meer uit, dan is de eerste neiging een soort verontwaardiging over hoe zoiets mogelijk is -- die ander zal wel valsspelen op de een of andere manier en dingen doen die voor een "normaal" mens niet "redelijk" zijn. (Want ik ben zelf natuurlijk volkomen normaal en redelijk.

Omdat je uitgaven idealiter in verhouding staan met je levensgeluk is het ook heel makkelijk om jezelf aan te praten dat ze "correct" zijn (of je nu als god in Frankrijk of als kluizenaar leeft), want je bent nu immers niet ongelukkig, toch?
[ Voor 3% gewijzigd door MneoreJ op 28-11-2022 11:17 ]
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Het "gevaarlijke" zit hem denk ik in het trekken van conclusies op basis van dit soort lijstjes. Zowel over degene die het lijstje post, als over hoe je het zelf doet in vergelijking met die persoon. Dat gaat al snel fout.MneoreJ schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:14:
[...]
Moeilijk geloof ik nog wel (tot op zekere hoogte), maar het woord gevaarlijk vind ik nogal overtrokken. Wat is er precies zo gevaarlijk aan?
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Dan nog is dat niet gevaarlijk maar gewoon minder handig. Als je op basis van vergelijkingen gelijk spontaan depressief wordt of besluit dat je 1x per week zonder stroom moet leven en een voedselvergiftiging oploopt, wellicht dat het dan "gevaarlijk" wordt, maar anders moet je gewoon niet bang zijn om de resultaten te bekijken. Conclusies trekken moet je inderdaad niet aan het begin maar aan het einde doen, en dan niet door de nadruk te leggen op hoe onvergelijkbaar de situaties zijn maar door de diepte in te duiken.Herko_ter_Horst schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:55:
Het "gevaarlijke" zit hem denk ik in het trekken van conclusies op basis van dit soort lijstjes. Zowel over degene die het lijstje post, als over hoe je het zelf doet in vergelijking met die persoon. Dat gaat al snel fout.
Soms kun je ook gewoon concluderen dat iemand leeft op een manier die voor jou te min zou zijn (of te plus), en dat is prima, zolang je elkaar er maar niet op gaat aanvallen. Daar hebben we in dit topic volgens mij niet zoveel last van.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
figuurlijk gevaarlijk. niet letterlijk natuurlijkMneoreJ schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:01:
[...]
Dan nog is dat niet gevaarlijk maar gewoon minder handig. Als je op basis van vergelijkingen gelijk spontaan depressief wordt of besluit dat je 1x per week zonder stroom moet leven en een voedselvergiftiging oploopt, wellicht dat het dan "gevaarlijk" wordt, maar anders moet je gewoon niet bang zijn om de resultaten te bekijken. Conclusies trekken moet je inderdaad niet aan het begin maar aan het einde doen, en dan niet door de nadruk te leggen op hoe onvergelijkbaar de situaties zijn maar door de diepte in te duiken.
Soms kun je ook gewoon concluderen dat iemand leeft op een manier die voor jou te min zou zijn (of te plus), en dat is prima, zolang je elkaar er maar niet op gaat aanvallen. Daar hebben we in dit topic volgens mij niet zoveel last van.

Wat ik probeer over te brengen, op mijn eigen onhandige manier blijkbaar, is dat ik in termen van gevaar denken overtrokken vindt in dezen. Ook figuurlijk gevaar.de Peer schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:27:
figuurlijk gevaarlijk. niet letterlijk natuurlijk
Volgens mij lees je er teveel in. "Het is gevaarlijk conclusies te trekken o.b.v. x, y, z" is in mijn beleving een hele normale uitdrukking, die aangeeft dat het "conclusies trekken o.b.v. x, y, z" zeer waarschijnlijk tot verkeerde conclusies gaat leiden.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Wat ik me nog afvraag over schenking op papier. Het maximale bedrag per jaar is hetzelfde als een directe schenking, dus ~ € 5000,-. Maar kan je in één jaar zowel die ~ € 5000,- op papier schenken als direct? Of is het eenmalig ~ € 5000,- per jaar onafhankelijk van de vorm van direct of op papier?crosscarver schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:57:
Hier wat papieren schenkings info
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
De schenkingen afkomstig van dezelfde persoon (of partner) in enig jaar dienen samengeteld te worden.CurlyMo schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:11:
[...]
Wat ik me nog afvraag over schenking op papier. Het maximale bedrag per jaar is hetzelfde als een directe schenking, dus ~ € 5000,-. Maar kan je in één jaar zowel die ~ € 5000,- op papier schenken als direct? Of is het eenmalig ~ € 5000,- per jaar onafhankelijk van de vorm van direct of op papier?
Voor de zekerheid. Als je dus € 5000,- wil schenken per jaar dan moet je dus kiezen tussen papier of direct, want beide kan niet binnen de vrijstelling.JanHenk schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:30:
[...]
De schenkingen afkomstig van dezelfde persoon (of partner) in enig jaar dienen samengeteld te worden.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Klopt.CurlyMo schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:31:
[...]
Voor de zekerheid. Als je dus € 5000,- wil schenken per jaar dan moet je dus kiezen tussen papier of direct, want beide kan niet binnen de vrijstelling.
Dag Allen,
Ik zit met een dilemma....
Mijn partner en ik hebben als doel om eerder te stoppen met werken. Zij is in loondienst en pensioen bij ABP. Ik ben ZZP met al een leuk pensioen opgebouwd en daarnaast een lijfrente bij BND, waar ik jaarlijks nog een bedrag bijstort. Verder stort ik zoveel mogelijk in de 3 NT fondsen. Doel om tot aan pensioen uit te zingen met vermogen in/uit cash/NT fondsen. Daarna pensioen en lijfrente uitkering.
Als we dus het moment hebben bereikt om te kunnen stoppen stopt mijn partner dus ook met de pensioeninleg. Daar zit het dilemma. Ik zie een aantal opties....
1. We openen voor haar nu al een lijfrente en storten daar wat in. Belastingvoordeel, flexibele inleg, nadeel zij bereikt haar pensioen later, dus ook latere uitkering.
2. ABP extra pensioen eventueel ook nog bij te storten na het stoppen. Belastingvoordeel. Nadeel minder flexibel en latere pensioendatum.
3. Ik stort meer in mijn lijfrente. Meer belastingvoordeel ivm hoger inkomen, vroegere uitkeringsdatum. Nadeel, staat op mijn naam.
4. Meer inleggen in NT fondsen.
Ik neig naar optie 3.
Mis ik iets? Wat denken jullie?
Gr.
Marco
Mijn partner en ik hebben als doel om eerder te stoppen met werken. Zij is in loondienst en pensioen bij ABP. Ik ben ZZP met al een leuk pensioen opgebouwd en daarnaast een lijfrente bij BND, waar ik jaarlijks nog een bedrag bijstort. Verder stort ik zoveel mogelijk in de 3 NT fondsen. Doel om tot aan pensioen uit te zingen met vermogen in/uit cash/NT fondsen. Daarna pensioen en lijfrente uitkering.
Als we dus het moment hebben bereikt om te kunnen stoppen stopt mijn partner dus ook met de pensioeninleg. Daar zit het dilemma. Ik zie een aantal opties....
1. We openen voor haar nu al een lijfrente en storten daar wat in. Belastingvoordeel, flexibele inleg, nadeel zij bereikt haar pensioen later, dus ook latere uitkering.
2. ABP extra pensioen eventueel ook nog bij te storten na het stoppen. Belastingvoordeel. Nadeel minder flexibel en latere pensioendatum.
3. Ik stort meer in mijn lijfrente. Meer belastingvoordeel ivm hoger inkomen, vroegere uitkeringsdatum. Nadeel, staat op mijn naam.
Ik neig naar optie 3.
Gr.
Marco
5. Partner zelf laten beleggen zodat ze zelf vermogen opbouwt.hansem schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:50:
Dag Allen,
Ik neig naar optie 3.
Gr.
Marco
Ik neem aan dat jullie financiën gescheiden zijn?
Verder zijn er ook mogelijkheden, ook bij ABP, om eerder te stoppen met werken dus evt kan ze ook dat doen en gelijk met jouw stoppen.
ABP pensioen is zo hoog, dat je bijna geen ruimte hebt om bij te storten, tenzij het salaris heel hoog is. Ik heb paar honderd ruimte. Het voortzetten zal dus wel in de papieren lopen.
ABP is wel flexibel in vergelijking met andere pensioenopties. Want je kan al vanaf 60 stoppen.
ABP is wel flexibel in vergelijking met andere pensioenopties. Want je kan al vanaf 60 stoppen.
[ Voor 26% gewijzigd door Zenix op 03-12-2022 22:44 ]
We hebben gezamenlijke financiën.Kalentum schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:40:
[...]
5. Partner zelf laten beleggen zodat ze zelf vermogen opbouwt.
Ik neem aan dat jullie financiën gescheiden zijn?
Verder zijn er ook mogelijkheden, ook bij ABP, om eerder te stoppen met werken dus evt kan ze ook dat doen en gelijk met jouw stoppen.
Door een bruto-netto regeling met reiskosten is er ruimte ontstaan.Zenix schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:41:
ABP pensioen is zo hoog, dat je bijna geen ruimte hebt om bij te storten, tenzij het salaris heel hoog is. Ik heb paar honderd ruimte. Het voortzetten zal dus wel in de papieren lopen.
We willen het pensioen niet eerder in laten gaan, daar bouwen we nu vermogen voor op in box 1.
Ik mis even waarom je extra pensioen wil opbouwen ipv gewoon in box3hansem schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:50:
Dag Allen,
Ik neig naar optie 3.
Gr.
Marco
Ik mis een beetje de vraag waarom dit een probleem is. Als je een FO doel hebt, dan zul je waarschijnlijk flink veel meer verdienen dan wat je uitgeeft. Omdat de pensioenen gebaseerd is op je inkomen, en niet op je uitgaven, kan het heel goed zijn dat er al genoeg pensioen opgebouwd is als jullie stoppen met werken.hansem schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:50:
Helemaal mee eens. Ik heb hier afgelopen jaar ook naar gekeken omdat ik vorig jaar als ZZP'er begonnen ben. Daar kwam uit dat ik al een heel aardig bedrag opgebouwd heb en dat met dezelfde inleg doorgaan eigenlijk overdreven zou zijn. Ik leg nu ongeveer de helft in van wat de inleg in loondienst was. Daarbij speelt mee dat ik dit jaar beperkte fiscale ruimte heb. Uiteindelijk zit er in veel pensioenen ook nog wat flexibiliteit omdat onder het nieuwe contract je 10% bij pensionering op kunt nemen.Rubbergrover1 schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:13:
[...]
Ik mis een beetje de vraag waarom dit een probleem is. Als je een FO doel hebt, dan zul je waarschijnlijk flink veel meer verdienen dan wat je uitgeeft. Omdat de pensioenen gebaseerd is op je inkomen, en niet op je uitgaven, kan het heel goed zijn dat er al genoeg pensioen opgebouwd is als jullie stoppen met werken.
Je wilt de verschillende potjes redelijk fiscaal optimaliseren en tegelijkertijd wil je liever de marge hebben in je box 3 vermogen omdat je daarmee veel flexibeler bent. Let er ook op dat als je de mogelijkheid hebt je fiscaal gezien beter nu meer in kunt leggen en dan later niets meer in kunt leggen, dan een lager gemiddeld bedrag inleggen over een langere periode. Dat komt vanwege het principe 'time in the market beats timing the market', je over een groter bedrag rendement maakt en je per saldo minder VRH betaalt.
'Time in the market beats timing the market' gaat alleen op als het alternatief is dat je helemaal geen geld belegt. Bij de afweging tussen box 3 en box 1 stop je in beide gevallen nú geld in de markt.Afas schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:01:
[...]
Let er ook op dat als je de mogelijkheid hebt je fiscaal gezien beter nu meer in kunt leggen en dan later niets meer in kunt leggen, dan een lager gemiddeld bedrag inleggen over een langere periode. Dat komt vanwege het principe 'time in the market beats timing the market', je over een groter bedrag rendement maakt en je per saldo minder VRH betaalt.
klopt maar als je nu meer gebruik maakt van de box 1 mogelijkheid, betaal je op korte termijn minder belasting waardoor je meer geld langer in de markt kunt laten renderenRubbergrover1 schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:20:
[...]
'Time in the market beats timing the market' gaat alleen op als het alternatief is dat je helemaal geen geld belegt. Bij de afweging tussen box 3 en box 1 stop je in beide gevallen nú geld in de markt.
Wat ook relevant is is dat het rendement in hetzelfde fiscale potje terecht komt en daarmee niet te maken heeft met de maximale inleg. Als je de inleg uitstelt, dan kan je het rendement dat het in box 3 heeft gemaakt niet alsnog meenemen bovenop de jaarruimte.
[ Voor 40% gewijzigd door Zr40 op 04-12-2022 10:30 ]
Wat verder nog relevant kan zijn is je persoonlijke situatie. Als je extra inlegt bij ABP zoals @hansem als optie neer legt en je komt onverhoopt te overlijden dan vervalt (een deel van) je inleg mogelijk aan het collectief. ABP heeft nu een regeling voor nabestaanden, alleen is die een stuk kariger dan je zelf aan pensioen zou krijgen. Komt bij dat er zorgen zijn of dat in de nieuwe pensioenwet allemaal even goed geregeld is.
Dat zou een overweging kunnen zijn om extra pensioeninleg niet binnen een collectief te regelen maar individueel, daarmee spreid je het risico namelijk.
Dat zou een overweging kunnen zijn om extra pensioeninleg niet binnen een collectief te regelen maar individueel, daarmee spreid je het risico namelijk.
En dan betaal je de belasting.Afas schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:22:
[...]
klopt maar als je nu meer gebruik maakt van de box 1 mogelijkheid, betaal je op korte termijn minder belasting waardoor je meer geld langer in de markt kunt laten renderen
Als je nu 50% minder belasting betaald, maar bij uitkering 50% belasting, maakt dat exact niks uit. Nu is het idee natuurlijk dat je later in een lager tarief het krijgt, of dat zo is moet je nog maar zien. Wat iig wel zo is, is geen VRH betalen erover, en dat telt wel behoorlijk op.
Zelf heb ik bij mijn werkgever een pensioen op basis van beschikbare premie. Dat is in feite al een individueel potje waarin belegd wordt, en daar kan ik desgewenst ook extra inleggen. Maar, hier komt bij overlijden de waarde niet toe aan de erfgenamen! In plaats daarvan is er een separaat nabestaandenpensioen met een verzekerd bedrag. Geen nabestaanden maar wel erfgenamen? Die krijgen dan niets.
[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 04-12-2022 10:54 ]
Maar je ontvangt wel bonusunits bij leven. En aangezien 96% van de mensen de aow gerechtigde leeftijd bereikt heb je daar waarschijnlijk meer aan dan een uitkering aan je nabestaanden indien je wel vroegtijdig komt te overlijden. Let wel op dat er voor het gedeelte dat je vrijwillig bijspaart andere regels kunnen gelden (bv geen bijschrijving van bonusunits en juist wel een restitutie van bijvoorbeeld 90% van de waarde).Zr40 schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:52:
Zelf heb ik bij mijn werkgever een pensioen op basis van beschikbare premie. Dat is in feite al een individueel potje waarin belegd wordt, en daar kan ik desgewenst ook extra inleggen. Maar, hier komt bij overlijden de waarde niet toe aan de erfgenamen! In plaats daarvan is er een separaat nabestaandenpensioen met een verzekerd bedrag. Geen nabestaanden maar wel erfgenamen? Die krijgen dan niets.
Optie 5 ook een beetje passieve inkomen opbouwen. Je kan ook met kleine bedragen in vastgoed investeren. Ik zou zoveel mogelijk spreiden. Dus niet 1 2 3 of 4. Maar alles.hansem schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:50:
Dag Allen,
Ik neig naar optie 3.
Gr.
Marco
Klopt, dat is net als bij een DB regeling. Een pensioenen is primair voor je oude dag en secundair als nabestaandenvoorziening.Zr40 schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:52:
Het zal persoonlijk zijn of je dat als nadeel ziet. Het betekent namelijk ook dat de 'winst' van vroege overlijdens kan worden gebruikt voor het opvangen van de kosten voor mensen die juist heel oud worden. Je loopt niet het risico dat je pot geld tijdens je pensioen op is. Of dat je heel veilig moet leven van die pot geld, om te voorkomen dat het geld te snel op raakt
De eerste vraag is vooral hoe jullie partners zijn. Dat is een heel groot punt en bepaald de invloed van je opties.hansem schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:50:
Dag Allen,
Ik neig naar optie 3.
Gr.
Marco
Zijn jullie oude stijl getrouwd zonder huwelijkse voorwaarden bijvoorbeeld? Grof gezegd heeft ze recht op 50% van alles wat is opgebouwd in zowel haar als jouw naam. In dat geval kun je gaan voor whatever het meest financieel interessant/voordelig is, ongeacht op wiens naam het staat of hoe dat tot uitvoering komt.
Enige wat dan van belang is zijn eventuele kleine lettertjes in geval dat degene op wiens naam het staat als eerste komt te overlijden, dat het wel volledig overgaat op de langstlevende partner.
Ben je getrouwd volgens de nieuwe stijl van huwelijkse voorwaarden, grof gezegd zie vorig punt. Dat bevat alleen scheiding van eigendommen verkregen voor het huwelijk, en aangezien dit gaat om iets wat je opbouwt tijdens het huwelijk met inkomen verkregen tijdens het huwelijk, is het ook gewoon van haar.
Heb je een vorm van samenlevingscontract of eigen huwelijkse voorwaarden laten opstellen, dan zul je jouw specifieke contract moeten nalezen of er gevolgen zijn aan bepaalde keuzes.
Wat het 2e punt betreft, zou ik zeer sterk extra inleg in NT fondsen aanraden. Er zijn al 2 pensioenen, 2 aow's en 1 lijfrente polis... en gezien je FO-er bent, waarschijnlijk ook een huis welke straks volledig afbetaald is waardoor minder geld nodig is post-pensioen. Alleen wie garandeert dat je beiden je pensioen op een gezonde wijze haalt? Of dat de plannen niet wijzigen vooraf aan de gewenste pensioen datum?
Eerste idee is vooral voor negatieve events als onstlag, bij burn-out, ernstige ziekte... Maar er zijn ook mooie zaken zoals wereldreis, sabbatical, de klassieke sportauto droom, gokje willen wagen met een carriére switch...
Of wat van een MFA/Barista planning, waarbij jullie eerst minder gaan werken - misschien soort stap tussen volledig pensioen - en pensioen in die periode nog verder opbouwt ipv onttrekken? Of dat je eerst je vermogen opmaakt voordat je je pensioen officieel laat ingaan?
Pensioen uitkeringen zijn immers heel gevoelig voor een latere ingangsdatum, dus de datum waarop je officieel met pensioen gaat straks kunnen manipuleren geeft ook een vorm van rendement.
Wat meer inleg in NT geeft misschien niet het beste resultaat met oog op belastingvoordeel, maar het is wel altijd beschikbaar in zowel slechte and mooie contexten.
Members only:
Inloggen
Mooi he, 61 en vroegpensioen en dan hele volksstammen die zich afvragen "hoe kan dat!?".JURIST schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:26:
***members only***
Ik heb de laatste weken ook wat zitten nadenken over wat mijn exitplan zou kunnen zijn.
Het meest realistische wat ik tot nu heb kunnen bedenken is opnieuw zzp’er worden. Ik ben er nu 42 en ik zit met het getal 50 in mijn hoofd om om te schakelen van fulltime werknemer naar parttime zzp’er.
Meest realistisch omdat ik mijzelf altijd wel een beetje zie werken, omdat het een duidelijke manier is om met zaken zoals gezondheidszorg en gewerkte jaren voor pensioenopbouw (België) in orde te blijven. (kan ook eens seizoensarbeid of interimwerk zijn zolang het niet voor lang is en het niet van moeten is).
Nadeel is wel dat je moet rekenen met vaste kosten aan sociale bijdragen, kosten boekhouder, aansprakelijkheidsverzekering,... dus wel wat meer gedoe te regelen, je bent niet helemaal klaar op een bepaald moment.
Het zou dan een paar dagen werken per maand zijn gecombineerd met de inkomsten uit de beleggingsportefeuille.
Zzp’er worden kan dan ook dienen als soort van coverup als mensen vragen wat je doet. Dan zeg je gewoon dat je als zelfstandige werkt, niemand die kan zien dat dat maar een paar dagen per maand is.
Het meest realistische wat ik tot nu heb kunnen bedenken is opnieuw zzp’er worden. Ik ben er nu 42 en ik zit met het getal 50 in mijn hoofd om om te schakelen van fulltime werknemer naar parttime zzp’er.
Meest realistisch omdat ik mijzelf altijd wel een beetje zie werken, omdat het een duidelijke manier is om met zaken zoals gezondheidszorg en gewerkte jaren voor pensioenopbouw (België) in orde te blijven. (kan ook eens seizoensarbeid of interimwerk zijn zolang het niet voor lang is en het niet van moeten is).
Nadeel is wel dat je moet rekenen met vaste kosten aan sociale bijdragen, kosten boekhouder, aansprakelijkheidsverzekering,... dus wel wat meer gedoe te regelen, je bent niet helemaal klaar op een bepaald moment.
Het zou dan een paar dagen werken per maand zijn gecombineerd met de inkomsten uit de beleggingsportefeuille.
Zzp’er worden kan dan ook dienen als soort van coverup als mensen vragen wat je doet. Dan zeg je gewoon dat je als zelfstandige werkt, niemand die kan zien dat dat maar een paar dagen per maand is.
Als je nu ZZP wordt, heb je grote kans dat je op je 50e wel moet gaan nadenken wat je zegt, omdat je dan wellicht niet meer hoeft te werken.Wozmro schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:55:
Ik heb de laatste weken ook wat zitten nadenken over wat mijn exitplan zou kunnen zijn.
(als je er toch over denkt, waarom dan niet nu al op de ZZP tour
Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.