Ik heb de intro van het topic gelezen en de gedachte van FO speelt al een tijd door mijn hoofd.
Ik zie FO niet als een korte termijn mogelijkheid, maar meer als een 15-20 jaren plan.
Waar ik wel achter ben gekomen is dat veel mensen geneigd zijn juist te denken vanuit korte termijn. Groter huis, grotere auto, meer last, meer schuld. Dit idee is aangewakkerd doordat we recent zijn gaan kijken naar een dure woning waarbij het gevoel vanaf dag 1 wringt met het doel .. FO zijn. De koop is afgeketst en dat geeft tijd om zaken op een rijtje te zetten.
We spelen op dit moment met het idee om 'kleiner/minder luxe' te gaan wonen. Zelfde dorp, dus geen verandering in leefomgeving. We beseffen ons goed wat het betekent en wat we inleveren. In 2017 hebben we erg goedkoop een huis kunnen kopen waar we nu meer dan 3ton overwaarde op hebben.
Het idee waar ik mee speel is om deze woning te verkopen en van de overwaarde een woning terug te kopen. Liefst een klushuis (is onze huidige woning ook geweest) met als doel 0 op de meter. Goed om te weten dat dit geen haalbaar doel is voor onze huidige woning (rietendak, schuur ligt al vol met zonnenpanelen). Daarnaast voldoende zonnepanelen voor het opladen van beide elektrische auto's. We hebben behoorlijk wat spaargeld om dit te realiseren.
Onze maandlasten zouden hiermee zo'n 1700 euro per maand worden gedrukt (geen hyptoheek, geen gas- en energiekosten, geen kosten voor rijden hoewel die er altijd zullen zijn in mindere mate natuurlijk, lagere belastingen en verzkeringen)
Daarnaast sparen we (vind ik) goed, zo'n 10-15k per jaar
Het geld wat we dan zullen besparen wil ik samen met het deel van het spaargeld her-investeren (ik wil een buffer hebben als spaargeld voor onvoorziene kosten en onderhoud woning, 15-20k).
-80% in vastgoed. Vakantiewoning of andere zaken en hier maandelijks rendement uit halen
-15% beleggen in aandelen en crypto (deel zit al in crypto, r/rw is te goed om hier niets mee te doen)
-5% reserveren voor overige zaken, b.v. onderhoud te verhuren vastgoed
Verder speelt bij ons de situatie dat we beide een goede baan hebben met zicht op meer uren werk voor mijn partner (beide kids naar school over 1,5 jaar) en verhogingen in salaris.
Ik zou wel graag een keer iets voor mezelf beginnen, dit zal dan geen vervanging zijn voor mijn werk in eerste instantie. Daar zullen we dus rekening mee moeten houden, echter speelt het nog niet.
Ik ben eigenlijk benieuwd naar jullie mening. Wellicht ben ik te optimistisch of zijn er andere aanbevelingen. Misschien zie ik dingen over het hoofd etc..
Voor mijn gevoel is dit een goede basis om te starten met FO te zijn.
[
Voor 5% gewijzigd door
STIMPPYYY op 21-12-2022 10:44
]