Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:45
Heeft iemand hier een tip of ervaring met een MMF fund in euro? Beschikbaar bij ABN AMRO of Rabobank?

Heb even kort gekeken, maar vond niet echt goede opties.

Ik zoek naar een fund vergelijkbaar met VSUXX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-09 12:08
Ik zie de afgelopen 12 maanden eigenlijk nauwelijks verschil qua opbrengst (vwrl + asml) en ik “voel” aan alles dat we een lange recessie tegemoet gaan (glazen bol alert!). Ik baseer dit mn op indicatoren zoals het aantal pakketjes wat bezorgd wordt, zeecontainers uit China, nieuws, etc.

Dus langzamerhand toch aan het kijken naar deposito’s en spaarrentes. Ik zit bij bunq voor 2.46% waarvan ongeveer 1/3e omgezet naar USD vanwege de 3.71%. Daar kleeft natuurlijk wel wat valutarisico aan.

Zakelijk zit ik bij KNAB (2%) en WISE (3.44%), al begrijp ik eigenlijk niet helemaal of het bij dat laatste een echte spaarrente is. Ik hoorde iemand laatst zeggen dat ik daar veel belasting over moet betalen, klopt dit? Ik zoek nl. naar hoge zakelijke spaarrente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Strijpje schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:19:
Ik zie de afgelopen 12 maanden eigenlijk nauwelijks verschil qua opbrengst (vwrl + asml) en ik “voel” aan alles dat we een lange recessie tegemoet gaan (glazen bol alert!). Ik baseer dit mn op indicatoren zoals het aantal pakketjes wat bezorgd wordt, zeecontainers uit China, nieuws, etc.

Dus langzamerhand toch aan het kijken naar deposito’s en spaarrentes. Ik zit bij bunq voor 2.46% waarvan ongeveer 1/3e omgezet naar USD vanwege de 3.71%. Daar kleeft natuurlijk wel wat valutarisico aan.

Zakelijk zit ik bij KNAB (2%) en WISE (3.44%), al begrijp ik eigenlijk niet helemaal of het bij dat laatste een echte spaarrente is. Ik hoorde iemand laatst zeggen dat ik daar veel belasting over moet betalen, klopt dit? Ik zoek nl. naar hoge zakelijke spaarrente.
Lijkt me meer iets voor Het spaartopic - Deel 3

Bij Wise investeer je in een geldmarktfonds, dat wordt als ‘overige bezittingen’ geclassificeerd voor box 3 en belast als aandelen etc. Maar je hebt het over zakelijk spaargeld, dat valt niet in box 3.

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 13-11-2023 22:32 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flexion1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:37

Naast het valutarisico valt het deel wat is USD staat bij bunq ook niet onder het DGS. Dus mocht bunq omvallen dan is dat deel niet gegarandeerd en ben je waarschijnlijk je dollars kwijt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 15:46
Je beleggingen beoordelen op resultaten van 12 maanden is onverstandig. Beleggen doe je voor de lange termijn. Rendement van VWRL over de laatste 5 jaar is 9,3% p.j, over de laatste 10 jaar 9,8%.

Al die indicatoren die je noemt zijn publieke informatie en al lang in geprijsd, dat zie je terug in de huidige waarderingen van ~70% van de markt. En een recessie hoeft helemaal niet slecht te zijn voor de beurs. Zie: Ben Felix: The Stock Market vs. The Economy

De meest gemaakte fout onder beleggers is verkopen als het slecht gaat. En dan weer inkopen nadat de resultaten goed waren.

Edit: ik zit trouwens nog even naar VWRL te kijken, over de laatste staat ie gewoon op +5,99%. Als je bij zulke resultaten al wil gaan verkopen dan is sparen misschien wel beter geschikt voor je. Wat zou je immers gaan doen als het echt slecht gaat?

[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 14-11-2023 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dus langzamerhand toch aan het kijken naar deposito’s en spaarrentes.
Nog een reden om niet over te gaan op sparen/deposito's nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMHS-tqPEpdetAcOy4SFl_3OiwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3SG2qNRvoroq1ksmEUSmHobm.png?f=fotoalbum_large

Uitleg: YouTube: Cash is a terrible long-term investment, even at 5% interest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:38
Zit momenteel met 2 punten waarvan ik benieuwd ben hoe het met de rest zit.

Heb wat aanbiedingen voor een nieuwe job, maar bij enkele (banken, verzekeraars) is het vanwege insider policy niet of beperkt mogelijk in individuele titels te investeren. Zijn er meer Tweakers die dergelijke beperking hebben door een rol bij Big4 of bank? En hoe weeg je dit af of mitigeer je dit? Ik snap dat als je een relatief kleine portefeuille hebt t.o.v. je jaarloon dat dit niet echt een issue is of als een aanbieding bij een dergelijke partij significant hoger is dan bij een werkgever zonder beleggingsrestricties. Momenteel binnen VC/PE 0 restricties, maar vind het lastig dit af te wegen.

Punt 2, in hoeverre speelt belastingoptimalisatie mee in jullie beleggingskeuzes? Bijvoorbeeld hier in Zwitserland wordt dividend bij je inkomen opgeteld en zodanig belast, maar capital gains zijn (grotendeels) onbelast. In het geval van 2 gelijke beleggingsopties waarbij de 1 10% uitkeert via dividend en de ander de 10% via buybacks, dan is de keuze dus snel gemaakt. En ook rente voor effectenkrediet kan afgetrokken worden van je inkomen, dus dat maakt het al snel interessanter (natuurlijk verandert het ook je risico-profiel etc...). Zit nu dus te siften over hoe dit wat efficienter te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Als je goed kunt stockpicken heb je die baan toch helemaal niet nodig..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:28
flyguy schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:59:

Heb wat aanbiedingen voor een nieuwe job, maar bij enkele (banken, verzekeraars) is het vanwege insider policy niet of beperkt mogelijk in individuele titels te investeren. Zijn er meer Tweakers die dergelijke beperking hebben door een rol bij Big4 of bank? En hoe weeg je dit af of mitigeer je dit? Ik snap dat als je een relatief kleine portefeuille hebt t.o.v. je jaarloon dat dit niet echt een issue is of als een aanbieding bij een dergelijke partij significant hoger is dan bij een werkgever zonder beleggingsrestricties. Momenteel binnen VC/PE 0 restricties, maar vind het lastig dit af te wegen.

Punt 2, in hoeverre speelt belastingoptimalisatie mee in jullie beleggingskeuzes? Bijvoorbeeld hier in Zwitserland wordt dividend bij je inkomen opgeteld en zodanig belast, maar capital gains zijn (grotendeels) onbelast. In het geval van 2 gelijke beleggingsopties waarbij de 1 10% uitkeert via dividend en de ander de 10% via buybacks, dan is de keuze dus snel gemaakt. En ook rente voor effectenkrediet kan afgetrokken worden van je inkomen, dus dat maakt het al snel interessanter (natuurlijk verandert het ook je risico-profiel etc...). Zit nu dus te siften over hoe dit wat efficienter te maken.
Speelde bij Big4 idd ook. Zat even te graven, maar ging vooral over het risico dat je direct of indirect belegt in een huidige of toekomstige klant. Restrictie was dus niet universeel (op manager niveau). Ieder jaar moest je je beleggingen iig wel opgeven, ook van je partner trouwens. Volgens mij hebben ze geen problemen met ETF's etc....

Long story short: eerst even goed begrijpen hoe die restricties precies werken en of je nog steeds een bepaalde mate van vrijheid hebt. Als die er niet is, etf route overwegen (als dat wel mag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

bij enkele (banken, verzekeraars) is het vanwege insider policy niet of beperkt mogelijk in individuele titels te investeren. Zijn er meer Tweakers die dergelijke beperking hebben door een rol bij Big4 of bank?
Nu had ik er zelf geen "last" van, maar tijdens mijn tijd bij een financieel instituut (waar ik als inhuur zat) hadden de werknemers in dienst wel hiermee te maken. Die moesten bovendien ook een volledig overzicht van al het persoonlijke vermogen jaarlijks indienen om mogelijke belangenverstrengelingen tegen te gaan. Daar was het beleggen via een wereld etf (of breed beleggingsfonds) eigenlijk de makkelijkste optie omdat je daarmee geen bepaalde belangen opbouwt in een bepaalde hoek.
Punt 2, in hoeverre speelt belastingoptimalisatie mee in jullie beleggingskeuzes?
Belastingoptimalisatie is belangrijk, en afhankelijk van het belastingregime waar je onder valt is er bijvoorbeeld eerder een voorkeur voor accumulerende ipv uitkerende fondsen. In dit artikel van Banker on Wheels wordt er ingegaan op de belastingen en worden een aantal landen binnen Europa kort tegen het licht gehouden. Al zal het gros van de mensen niet verhuizen puur en alleen vanwege de verschillen in belastingen.
https://www.bankeronwheel...lating-etf-share-classes/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:50
Heb wat aanbiedingen voor een nieuwe job, maar bij enkele (banken, verzekeraars) is het vanwege insider policy niet of beperkt mogelijk in individuele titels te investeren. Zijn er meer Tweakers die dergelijke beperking hebben door een rol bij Big4 of bank? En hoe weeg je dit af of mitigeer je dit?
Bij de overheid hebben ze voor bepaalde functies ook een insider regeling. Aandelen van Nederlandse bedrijven (specifieke, die je onder je hebt, of alle) mag je dan niet in handelen en/of hebben. Ook als inhuur niet. Mocht je die wel hebben dan spreek je af wat je daar mee doet (meestal verkopen). Fondsen/ETF’s die algemeen zijn, niet specifiek een (paar) NL bedrijven, waar je geen directe invloed op de inhoud hebt mag je verhandelen. Aandelen van buitenlandse ondernemingen mogen ook, maar daar is dan wel een risico van een Nederlandse moeder/dochter bedrijf.

Dus ik kies voor algemene fondsen & enkele buitenlandse aandelen. Ik heb voorlief genomen dat Nederlandse bedrijven niet mogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
ErnstH schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:48:
Als je goed kunt stockpicken heb je die baan toch helemaal niet nodig..?
Zolang je door te werken jaarlijks nog een relevant percentage aan de portefeuille kan toevoegen (en dus ook niet hoeft te onttrekken) heeft het het wel degelijk zin.

Plus ik vind mijn werk ook wel leuk. De hele dag niks nuttigs doen is ook maar saai.

En de rest ook bedankt voor de input tot dus ver!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:07

oscar82

De ondertitel

holy moly heeft iemand in de VS per ongeluk de printer aan laten staan vannacht? Elke ETF die in dollars genoteerd staat doet bij mij minstens +2% en small cap value zelfs meer dan +4%.
Ik heb gelukkig nog geen last van VRH, maar dagen zoals dit zijn natuurlijk hét argument tegen het tijdelijk uit de markt halen van beleggingen om belastingdruk te verlagen. Als je pech hebt, loop je binnen die drie maanden een jaarrendement mis, of zelfs nog meer dan dat.
Stock futures surge, yields plunge on CPI data
S&P futures vs fair value: +58.00. Nasdaq futures vs fair value: +243.00.
The S&P 500 futures are up 58 points and are trading 1.3% above fair value. The Nasdaq 100 futures are up 243 points and are trading 1.5% above fair value. The Dow Jones Industrial Average futures are up 347 points and are trading 1.5% above fair value.

Total CPI was flat month-over-month in October (Briefing.com consensus 0.1%) following a 0.4% increase in September. Core CPI, which excludes food and energy, increased 0.2% month-over-month in October (Briefing.com consensus 0.3%) following a 0.3% increase in September.

Treasury yields took a sharp turn lower in response. The 10-yr note yield, at 4.62% just before the data, is at 4.46% now. The 2-yr note yield, at 5.02% just before the release, is at 4.90% now.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Inflatie daalt een fractie sneller dan verwacht. Kans op verdere renteverhogingen wordt inmiddels op bijna nihil ingeschat en de gemiddelde verwachting is renteverlaging vanaf mei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
oscar82 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:37:
holy moly heeft iemand in de VS per ongeluk de printer aan laten staan vannacht? Elke ETF die in dollars genoteerd staat doet bij mij minstens +2% en small cap value zelfs meer dan +4%.
[...]
AVUV tikte bijna de +5% aan. Nu 4.33%. Aardig gek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:36
SPY +$8. Je zal maar puts hebben op 420... :o

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
SPY staat op +1,9%.

(en + $8,4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:09
Hey allemaal,
Even een vraagje van iemand die wilt beginnen met beleggen.

Waar hebben jullie het geleerd?
Hebben jullie bepaalde boeken gelezen? Bepaalde portfolio's gekopieerd van beleggers?

Analyse van een aandeel, waar doen jullie dat?
Morningstar? SeekingAlpha? SimplyWallst?

Ikzelf wil hier ook graag mee starten en heb me er al wat in verdiept. Zeker in de termen die men gebruikt om een aandeel te bekijken maar dit kan zeker nog beter.

Ik denk zelf om volgende boeken nog te lezen: De intelligente belegger; het boek van Rowan Nijboer (Aandelen selecteren als een pro).
Zijn er nog andere, eventueel betere boeken voor een beginnende belegger?

Ik ben wel al zover dat ik een wishlist met aandelen heb opgesteld die ik wil kopen als ik overga tot actie.
Veel hiervan zijn REIT's omwille van het maandelijks (hoog) dividend en nog een aantal aandelen van grote bedrijven die hun naam al gevestigd hebben.
De REIT's heb ik overgenomen uit verschillende hun portfolio maar het zelf analyseren ontbreekt nog.

Alvast bedankt voor het meedenken en geven van tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Asterion misschien heb je wat aan deze topic start: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
Qwerty-273 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:28:
[...]
Nu had ik er zelf geen "last" van, maar tijdens mijn tijd bij een financieel instituut (waar ik als inhuur zat) hadden de werknemers in dienst wel hiermee te maken. Die moesten bovendien ook een volledig overzicht van al het persoonlijke vermogen jaarlijks indienen om mogelijke belangenverstrengelingen tegen te gaan. Daar was het beleggen via een wereld etf (of breed beleggingsfonds) eigenlijk de makkelijkste optie omdat je daarmee geen bepaalde belangen opbouwt in een bepaalde hoek.
De jaarlijkse lijst indienen is inderdaad de mildste variant. In veel gevallen is het de beleggingen EN overhevelen naar de werkgever en niet kunnen investeren in individuele aandelen, opties, etc. Dan valt hoogstens iets te doen met iets als sector ETFs en private markten als private equity is dan wel ok. Ook een holding oprichten of het via familie doen om er onderuit te komen zit er veel al niet in. Dat maakt veel banken en dergelijke toch een stuk minder interessant. Compliance is veel te ver doorgeschoten wat dat betreft.... Toen ik enkele jaren geleden nog investeerde voor de pensioenfondsen van een Amerikaanse beursgenoteerd bedrijf was de enige restrictie gedurende de blackout periode rond de cijferpublicatie niet in of uit het aandeel van de werkgever zelf stappen (maar dat aandeel was sowieso niet interessant...)
Belastingoptimalisatie is belangrijk, en afhankelijk van het belastingregime waar je onder valt is er bijvoorbeeld eerder een voorkeur voor accumulerende ipv uitkerende fondsen. In dit artikel van Banker on Wheels wordt er ingegaan op de belastingen en worden een aantal landen binnen Europa kort tegen het licht gehouden. Al zal het gros van de mensen niet verhuizen puur en alleen vanwege de verschillen in belastingen.
https://www.bankeronwheel...lating-etf-share-classes/
Dat gaat helaas enkel over accumeleren en distributing, dus nogal basis materiaal wat dat betreft. Geen portfolio consttruction en dergelijke (zit behalve pensioenpotjes en private equity niet in fondsen, dus helaas weinig relevant). Zal her en der nog eens rondvragen hoe mensen het hier doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 20:29

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Heb wat aanbiedingen voor een nieuwe job, maar bij enkele (banken, verzekeraars) is het vanwege insider policy niet of beperkt mogelijk in individuele titels te investeren. Zijn er meer Tweakers die dergelijke beperking hebben door een rol bij Big4 of bank?
Ik heb ooit bij een grote Nederlandse bank gewerkt en daar was iedereen op de afdeling aangewezen als "insider". Daar hield dat in dat er een heel beperkte periode was dat je aandelen mocht kopen en/of verkopen. Houden van aandelen was verder geen probleem, maar speculeren was natuurlijk effectief onmogelijk.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
aawe mwan schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:02:
[...]

Ik heb ooit bij een grote Nederlandse bank gewerkt en daar was iedereen op de afdeling aangewezen als "insider". Daar hield dat in dat er een heel beperkte periode was dat je aandelen mocht kopen en/of verkopen. Houden van aandelen was verder geen probleem, maar speculeren was natuurlijk effectief onmogelijk.
Ditto, bij ING gezeten en ook insider. Daar waren individuele aandelen onmogelijk. Weet wel dat het in elk geval bij bepaalde takken van ABN nog wel mogelijk is als werknemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Punt 2, in hoeverre speelt belastingoptimalisatie mee in jullie beleggingskeuzes?
Heel veel natuurlijk. Gains in de markt zijn onzeker, gains uit belasting optimalisatie zijn zeker. Nu in NL hou ik rekening o.a. met dividendlekkage en peildatum. Ik ga mogelijk emigreren naar Thailand, waar inkomen (zoals uit dividend) wordt belast. Dit zal waarschijnlijk de nodige veranderingen gaan opleveren voor mijn portefeuille, helaas. Grote kans dat het optimaler zal zijn om accumulating ETFs te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
flyguy schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:02:
[...]

Zolang je door te werken jaarlijks nog een relevant percentage aan de portefeuille kan toevoegen (en dus ook niet hoeft te onttrekken) heeft het het wel degelijk zin.

Plus ik vind mijn werk ook wel leuk. De hele dag niks nuttigs doen is ook maar saai.

En de rest ook bedankt voor de input tot dus ver!
Ok dan, wat is de upside van het kunnen stockpicken (imo negatieve verwachtingswaarde Vs indexbeleggen) tov upside nieuwe job? Ik zie niet echt het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
ErnstH schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:21:
[...]

Ok dan, wat is de upside van het kunnen stockpicken (imo negatieve verwachtingswaarde Vs indexbeleggen) tov upside nieuwe job? Ik zie niet echt het probleem.
Collectief is er inderdaad een negatieve verwachtingswaarde voor veel retailbeleggers. Mijn n1 trackrecord over 10 + jaar is echter boven de benchmark (nasdaq/msci world) en ook voor de fondsen onder mijn beheer werd in de meeste jaren de relevante benchmark verslagen, maar snap dat je kritisch bent op stockpicken. Er zijn ook genoeg gevallen waarbij boven een benchmark door individuen/fondbeheerders wordt gepresteerd (zie o.a. het Graham Doddsville verhaal). Alleen wanneer men eenmaal tot de indexing kerk behoort, dan is stockpicken onzin. Net zoals het vaak andersom is.

Dus de upside van een nieuwe job t.o.v. een andere nieuwe job (ga denk ik sowieso switchen) zonder belegginsrestricties, moet een significante delta in salaris zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Asterion schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:23:
Hey allemaal,

Hebben jullie bepaalde boeken gelezen? Bepaalde portfolio's gekopieerd van beleggers?

Fouten maken.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

oscar82 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:37:
Zo te zien staan mijn US aandelen idd op gemiddeld +3%, maar in euro waarde zijn ze maar 0,3% omhoog.
Dus tegelijk is USD ook wat weg gezakt tov de EUR.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:54

Vraag 1 : als je bij zo'n bedrijf gaat werken zou ik zeggen: dan ga je passief beleggen. Beleggen via een holding of via je partner lijkt me op of over het randje. De intentie van die regels is duidelijk. Je kan inschatten hoeveel alpha je denkt te genereren (lastig) om de opportunity cost van die regels een beetje in te schatten.

Vraag 2: ik ben in Nederland belastingplichtig maar ik hou zeker rekening met belastingoptimalisatie en dat zou elke belegger moeten doen. In Nederland is het vaak juist andersom: als particulier kan je dividenden verrekenen in box 3 dus zijn ze effectief onbelast, dat zorgt er af en toe voor dat je juist kan investeren in situaties die voor bijna alle andere marktdeelnemers niet winstgevend zijn. Ik neem aan dat je ook het een en ander modelleert in Excel of Google of wat dan ook (?). Dan kun je de verwachte dividendlekkage meenemen in je voorspellingen. Blijft een beetje schattingswerk maar dat is beleggen sowieso :)

Maar goed, zal allemaal wel niet heel veel nieuws voor je zijn.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
writser schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:49:
[...]

Maar goed, zal allemaal wel niet heel veel nieuws voor je zijn.
Ach, het hoeft niet perse nieuw te zijn, maar een andere perspectief is altijd fijn :)
Hey allemaal,

Ikzelf wil hier ook graag mee starten en heb me er al wat in verdiept. Zeker in de termen die men gebruikt om een aandeel te bekijken maar dit kan zeker nog beter.

Ik denk zelf om volgende boeken nog te lezen: De intelligente belegger; het boek van Rowan Nijboer (Aandelen selecteren als een pro).
Zijn er nog andere, eventueel betere boeken voor een beginnende belegger?

Ik ben wel al zover dat ik een wishlist met aandelen heb opgesteld die ik wil kopen als ik overga tot actie.
Veel hiervan zijn REIT's omwille van het maandelijks (hoog) dividend en nog een aantal aandelen van grote bedrijven die hun naam al gevestigd hebben.
De REIT's heb ik overgenomen uit verschillende hun portfolio maar het zelf analyseren ontbreekt nog.

Alvast bedankt voor het meedenken en geven van tips!
Als je wat wilt opsteken van pro's (in positieve of negatieve zin), dan zijn deze dagen rond de 15de na het einde van een kwartaal altijd geschikt daarvoor. Dan komen alle 13f's uit en kan je doorspitten wat grote/bekende beleggers hebben gekocht en verkocht. Dit kan inspiratie geven om bepaalde namen of strategieen wat verder te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
YakuzA schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:28:
[...]

Zo te zien staan mijn US aandelen idd op gemiddeld +3%, maar in euro waarde zijn ze maar 0,3% omhoog.
Dus tegelijk is USD ook wat weg gezakt tov de EUR.
20 oktober Microsoft en Uber gekocht. 11 en 25% koersstijging, omgerekend naar Euro's. Dat in nog geen maand tijd :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Hey allemaal,

Heel veel geld verliezen met technische analyse, timen, cash achterhouden voor de dip, stockpicken, actief laten beleggen...
(timen, stockpicken, cash achterhouden voor de dip....kan het nog steeds niet laten, het is sterker dan mijn verstand...wel beperkt, maar nog steeds een flinke demping op het totaalrendement)

[ Voor 67% gewijzigd door poehee op 15-11-2023 09:50 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:23
aljooge schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 23:09:
[...]

20 oktober Microsoft en Uber gekocht. 11 en 25% koersstijging, omgerekend naar Euro's. Dat in nog geen maand tijd :9
Adyen was op 20 oktober € 681,80 waard. Op 15-11 is Adyen € 1027,60 waard.

Stijging van 50,7 % !

Mag ook wel , want het aandeel was veel te hard afgestraft. Maar zoals gebruikelijk zijn de emoties soms iets te veel naar beneden of boven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zelf vorige maand voor 637,8 ingestapt in Adyen. Uitstekende kwartaal resultaten en ook nog een de macro-wind mee. Al moet ik zeggen dat ik afgelopen 30 dagen ook forse verliezen heb gehad en inmiddels weer terug bij af ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Wat denkt iedereen van de huidige markt beweging?
De SPY van 410 naar 450+ in 20 dagen. Dezelfde beweging duurde eerder dit jaar nog 3 maanden.
Gaan we Venezuela achterna?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

De basis is dat je een eigen doel en daarbij een strategie bepaald die bij jou past (op dit moment, en na denkt hoe die strategie aangepast zou kunnen/moeten worden op de langere termijn als je ouder wordt en jouw leven ook veranderd - als dat onderdeel is van jouw doel). Het (semi-)blind kopiëren van een portfolio van een ander zorgt er ook voor dat je eventuele fouten meeneemt (die fouten kan je beter zelf maken en er in de loop van de tijd van leren). Door zelf een strategie uit te stippelen en daarbij producten/middelen te kiezen die je kan doorgronden (weet wat je koopt / waar je in belegt) krijg je ook meer kennis en kan je hopelijk beter omgaan met de (ongerealiseerde) verliezen in een periode.

Als je puur het portfolio van persoon A zou kopiëren, en in een periode met significante verliezen besluit om alles te verkopen en het portfolio van persoon B te kopiëren. Dan loop je eigenlijk alleen maar de verliezen te realiseren en je volgt dan niet meer een eigen gekozen strategie met een langere horizon.

Met het bepalen van je doel en daarna een strategie, kan je bijvoorbeeld ontdekken dat sparen beter past bij jouw situatie dan cherrypicking van een handvol aandelen (waar je dan een mogelijke home bias hebt en dan bijvoorbeeld alleen maar naar de Amsterdamse beurs kijkt)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-09 12:08
Zijn er mensen die tegen het einde vh jaar in groenfondsen beleggen vanwege vrb peilperiode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Strijpje schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:48:
Zijn er mensen die tegen het einde vh jaar in groenfondsen beleggen vanwege vrb peilperiode?
Heb ik in het voorjaar gedaan in het abnamro groenfonds. Dat ding is een deposito voor een jaar en dan maakt het koopmomentje niet zo veel uit.

Had dit gedaan omdat ik niet alles in aandelen wilde hebben en inderdaad wat vrijstelling wilde pakken. Maar ook een beetje die angst dat de aandelen er op 1 januari mooi bijliggen en daarna de beurs crasht en de aandelen veel minder waard zijn en er door die waarde op de peildatum nog een extra dikke heffing overheen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karish
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-01-2024
Hey,

Ik beleg bij DeGiro en ik ben van plan om valuta afhandeling op handmatig te zetten. Ik beleg in USA stock market en ik vroeg me het volgende af:

1: ik heb aandelen van Disney, als ik deze nu bv. Verkoop, krijg ik het geld dan in dlr op me rekening (aangezien valuta transactie op handmatig staat).

2: En is het slim om handmatig valuta afhandeling te gebruiken aangezien je een buitenlandse rekening hebt (belastingdienst dingetje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als je van plan bent om van de opbrengst iets anders in dollar te kopen, dan bespaar je hiermee de valutawisselkosten heen en terug, en de schommeling in wisselkoers in de tussenliggende periode.

Voor de belastingdienst is alleen de waarde omgerekend naar euro op 1 januari van belang. Buitenlands maakt geen verschil.

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 18-11-2023 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:37
Zr40 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:54:

Voor de belastingdienst is alleen de waarde omgerekend naar euro op 1 januari van belang. Buitenlands maakt geen verschil.
Heb geen idee hoor, maar is dat wel zo?

Ik weet dat de EUR rekeningen bij Flatex/De Giro voorzien van eigen IBAN, onder het deposito garantiestelsel vallen en door de belastingdienst aangemerkt worden als spaargeld dus belast in Box 3 met 0,01%.

Maar hoe worden die dollars aangehouden bij Flatex/De Giro? Is dat toevallig via een geldmarktfonds? Bij sommige brokers valt cash wat wordt aangehouden op die manier niet onder het deposito garantiestelsel, niet onder de noemer spaargeld maar onder beleggingen en andere bezittingen, en kan dan wanneer je boven het heffingsvrije vermogen uitkomt belast worden met 6,17%.

[ Voor 13% gewijzigd door 49euro op 18-11-2023 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Of het gezien wordt als spaargeld maakt natuurlijk wel een verschil, maar dat las ik niet in de vraag. :)

En inderdaad, de relevante vraag is of er sprake is een eigen bankrekening voor het dollar saldo, en niet van een MMF of een omnibusrekening of andere constructie. Dat weet ik niet. Dat het buitenlands is maakt voor de belasting verder niets uit.

6,17% is overigens niet de belastingdruk maar enkel het forfaitaire rendement dat voor 32% (2023) wordt belast. Dat maakt de belastingdruk 1,97%.

[ Voor 34% gewijzigd door Zr40 op 18-11-2023 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:37
Zr40 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:29:
Of het gezien wordt als spaargeld maakt natuurlijk wel een verschil, maar dat las ik niet in de vraag. :)

En inderdaad, de relevante vraag is of er sprake is een eigen bankrekening voor het dollar saldo, en niet van een MMF of een omnibusrekening of andere constructie. Dat weet ik niet. Dat het buitenlands is maakt voor de belasting verder niets uit.

6,17% is overigens niet de belastingdruk maar enkel het forfaitaire rendement dat voor 32% (2023) wordt belast. Dat maakt de belastingdruk 1,97%.
De vraag was ook wat sumier omschreven. Wilde alleen aangeven dat het goed is om verder te kijken dan een conversie besparing op korte termijn. Waar betreft belastingdruk heb je helemaal gelijk. Daar was mijn uitleg te kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deick
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:34
Ik ben sinds kort begonnen met aandelen kopen en gebruik de broker IBKR.
Als expat zijn er weinig opties, dus dit is de meest voor de hand liggende keus.
Ik vind de app toch wel erg onduidelijk en op z'n minst beginneronvriendelijk maar dat zal ook komen doordat ik een hoop terminologie niet ken. De app geeft verder weinig uitleg.

De app probeerd constant te upsellen.
Bij mijn eerste aankoop werd ik gewaarschuwd dat ik aandelen aan het kopen ben zonder volledige informatie en dat dit zeer afgeraden wordt. Uur bezig geweest uitzoeken wat ik fout aan het doen was, totdat ik er achter kwam dat ze me gewoon stocknews proberen te verkopen.
Ook als je aandelen koopt krijg je niet te zien hoeveel geld je zelf te besteden hebt, maar hoeveel geld jezelf hebt + je van ze kan lenen.
Derde ergenis is dat ik nooit weet wat een getal is. Er staan geen eenheden. Is het nummer een aantal aandelen of is het een bedrag en dan in welke valuta? Totaal onduidelijk.
Heb nu een optie gevonden dat ze getallen cursief schrijven als het een buitenlandse valute omgerekend naar euro's is. Dus als een getal cursief is weet ik nu dat het euro's is. Maar als het niet cursief kan het nog steeds van alles zijn.

Mis ik misschien bepaalde opties in de app, of moet ik hier gewoon mee leren werken?

Nog 2 andere vragen, de koers van aandelen gaan in het weekend gewoon door met op en neer gaan. Hoe kan dit als de markt gesloten is?

Ik heb duo account samen met mijn vrouw aangemaakt, maar als zij op haar telefoon wil handelen, moet ik eerst op mijn telefoon toestemming geven.
Ik vind dit een beetje raar, kan dit ook anders? Ik kan het nergens vinden.

Kan ik de app ook op engels instellen, zonder mijn iPhone naar het Engels te switchen?
Nu is de helft van de app Nederlands en de helft Engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Deick schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:42:
Als expat zijn er weinig opties, dus dit is de meest voor de hand liggende keus.
Ik vind de app toch wel erg onduidelijk en op z'n minst beginneronvriendelijk maar dat zal ook komen doordat ik een hoop terminologie niet ken. De app geeft verder weinig uitleg.

Bij mijn eerste aankoop werd ik gewaarschuwd dat ik aandelen aan het kopen ben zonder volledige informatie en dat dit zeer afgeraden wordt. Uur bezig geweest uitzoeken wat ik fout aan het doen was, totdat ik er achter kwam dat ze me gewoon stocknews proberen te verkopen.
Ook als je aandelen koopt krijg je niet te zien hoeveel geld je zelf te besteden hebt, maar hoeveel geld jezelf hebt + je van ze kan lenen.
Derde ergenis is dat ik nooit weet wat een getal is. Er staan geen eenheden. Is het nummer een aantal aandelen of is het een bedrag en dan in welke valuta? Totaal onduidelijk.
Heb nu een optie gevonden dat ze getallen cursief schrijven als het een buitenlandse valute omgerekend naar euro's is. Dus als een getal cursief is weet ik nu dat het euro's is. Maar als het niet cursief kan het nog steeds van alles zijn.

Mis ik misschien bepaalde opties in de app, of moet ik hier gewoon mee leren werken?

Nog 2 andere vragen, de koers van aandelen gaan in het weekend gewoon door met op en neer gaan. Hoe kan dit als de markt gesloten is?

Ik heb duo account samen met mijn vrouw aangemaakt, maar als zij op haar telefoon wil handelen, moet ik eerst op mijn telefoon toestemming geven.

Kan ik de app ook op engels instellen, zonder mijn iPhone naar het Engels te switchen?
Als dit de problemen zijn waar je tegenaan loopt zou ik je geld van IBKR afhalen, de app verwijderen en een eenvoudiger alternatief kiezen. Meesman ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deick
  • Registratie: Augustus 2011
wimjongil schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:49:
[...]

Als dit de problemen zijn waar je tegenaan loopt zou ik je geld van IBKR afhalen, de app verwijderen en een eenvoudiger alternatief kiezen. Meesman ofzo.
Ik heb behoorlijk wat tijd gestopt in uitzoeken wat de beste brokerage is. Ik woon in het buitenland en daardoor zijn mijn enige twee reële opties IB en Charles Swab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:52

Als totale beginner kan je waarschijnlijk beter voor een ander platform gaan, dat moge duidelijk zijn.

Overigens de waarschuwing ging niet over stock news, maar over real time koers informatie. Dat is natuurlijk relevant als je iets wilt kopen/verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

IBKR is eigenlijk niet heel erg geschikt voor echte beginners, maar zoals je zegt, als expat heb je gewoon weinig opties. Hopelijk leer je snel en raak je niet direct gefrustreerd :)
Het gaat hier niet om stock news maar om actuele koersdata, oftewel de huidige bid en ask prijzen op de beurs. Dit is geen upselling maar een waarschuwing tegen het indienen van potentieel onjuiste orders omdat je niet ziet welke orders op de beurs in het orderboek liggen!

Realtime koersdata is niet gratis en bij andere brokers betaal je hier voor in de vorm van servicekosten of hogere transactiekosten. Bij IBKR heb je de keuze om het wel of niet af te nemen, en de waarschuwing is alleen dat, een waarschuwing om aan te geven dat de data niet realtime is. Je kan het prima negeren als je het echt niet nodig hebt, je orders gaan nog steeds direct naar de beurs.
In de mobiele app zie je je geldsaldo onder Account -> Mkt. Value -> Total Cash. Let op als je verschillende valuta gebruikt en je niet wil lenen, je kan namelijk bijvoorbeeld een positief EUR saldo hebben tegelijk met een kleiner negatief USD saldo, dan betaal je toch rente. Gebruik de switch knop rechtsboven om het saldo per valuta te bekijken.

Op de website en in de desktop app is dit wel overzichtelijker te raadplegen.
Dit lijkt mij eigenlijk wel voor zich spreken eerlijk gezegd? Als er een bedrag getoond wordt dan is dit in de valuta van het instrument (dus USD voor aandelen die in USD verhandeld worden) en bij totalen wordt het omgerekend naar je base currency. Als het gaat om een positie dan is het het aantal aandelen.
De primaire beurs waar het aandeel op genoteerd is is gesloten, maar er zijn ook andere handelsplaatsen waar buiten reguliere handelstijden gehandeld kan worden. Daarnaast, als je de optie voor het omrekenen naar je eigen valuta gebruikt, dan telt de wisselkoers ook mee bij die weergave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

Zonder koersdata bij IBKR is het verstandig om bijvoorbeeld het midprice algoritme te gebruiken. Dan zoekt die een prijs tussen de bied/laat. https://www.interactivebr...ading/orders/midprice.php

Heb het al paar keer gebruik en werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 20:11
Zenix schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:14:
Zonder koersdata bij IBKR is het verstandig om bijvoorbeeld het midprice algoritme te gebruiken. Dan zoekt die een prijs tussen de bied/laat. https://www.interactivebr...ading/orders/midprice.php

Heb het al paar keer gebruik en werkt goed.
Die midprice optie zie ik niet voor Nederlandse aandelen maar wel bij US. Klopt dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

robby609 schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:49:
[...]

Die midprice optie zie ik niet voor Nederlandse aandelen maar wel bij US. Klopt dat?
Ik weet het niet zeker, heb nooit midprice gebruikt bij Nederlandse aandelen.
Maar mocht je koersdata voor Nederland nodig hebben, kan je altijd DEGIRO acocunt erbij pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Telefonisch een verkooporder gedaan bij Saxo, van een positie die sinds de overname van Binck niet meer te verhandelen was via het platform. Ondanks waarschuwingen voor drukte in het telefoonmenu kreeg ik direct iemand aan de lijn en was het snel geregeld. En in m'n openstaande browservenster zag ik zelfs een notificatie dat ik een order had geplaatst en daarna ook uitgevoerd. Valt me niet tegen :). Zat er al een jaar tegenop te hikken :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:26
@eamelink waarom zou je een telefonische order doen terwijl je kennelijk ook gewoon via de browser of app kan werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Kon niet via de website. Ik kon de positie wel zien, maar geen koop- of verkoopknopje. Ik herinner me dat in de eerste maanden na de overname van Binck er nog wél een verkoop-knopje was maar al geen koop-knopje meer. En later verdween het verkoop-knopje ook. Blijkbaar een markt die Saxo niet wil aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 23:48

JAN-B

525 Wp op mijn dak

eamelink schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:18:
Kon niet via de website. Ik kon de positie wel zien, maar geen koop- of verkoopknopje. Ik herinner me dat in de eerste maanden na de overname van Binck er nog wél een verkoop-knopje was maar al geen koop-knopje meer. En later verdween het verkoop-knopje ook. Blijkbaar een markt die Saxo niet wil aanbieden.
Ook vreemd :?
Ze bieden het niet aan, maar als je belt kan je het ineens wel kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Het is speculeren zonder de positie te kennen. Maar het zou een NOCT gemarkeerde positie kunnen zijn geweest. Dat is een Not Online Client Tradable status, waar dus alleen verkooporders telefonisch voor ingeschoten kunnen worden.
https://www.help.saxo/hc/...2823-What-does-NOCT-mean-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

JAN-B schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:26:
[...]

Ook vreemd :?
Ze bieden het niet aan, maar als je belt kan je het ineens wel kopen?
Dit ging om verkopen. Kopen zullen ze niet happig op zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuelke
  • Laatst online: 15:16

Fuelke

Forza Ferrari

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Tja al die pepernootjes en taai taai die deze maanden de toonbank overvliegen. <+:) B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Kan 't niet lezen via jouw link, maar herinner me wel dat hier iemand op het forum jaren geleden echt een hele uitgebreide case maakte voor Lotus. Hoop dat 'ie op tijd was om een mooie positie op te bouwen.

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

oscar82 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:34:
Kan 't niet lezen via jouw link, maar herinner me wel dat hier iemand op het forum jaren geleden echt een hele uitgebreide case maakte voor Lotus.
Het enige wat ik daar over kan vinden met een snelle zoekopdracht is Fuelke in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7" maar of dat de uitgebreide case is die je kan herinneren dat durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Kreeg een bericht van IBKR dat ik niet meer aan de regels voldoe voor professional Mifid status. Gaat waarschijnlijk om mijn trading volume.

Als ik terug moet naar retail client zou ik (volgens mij) de mogelijkheid om in VS domiciled ETF's te traden verliezen, maar wel betere bescherming krijgen. Zijn er nog andere verschillen die relevant zijn voor een simpele buy & hold belegger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:39
@phantom09 heeft zo te lezen ook wat aandelen hiervan, door te zoeken op Lotus in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:18:
Kreeg een bericht van IBKR dat ik niet meer aan de regels voldoe voor professional Mifid status. Gaat waarschijnlijk om mijn trading volume.

Als ik terug moet naar retail client zou ik (volgens mij) de mogelijkheid om in VS domiciled ETF's te traden verliezen, maar wel betere bescherming krijgen. Zijn er nog andere verschillen die relevant zijn voor een simpele buy & hold belegger?
De belangrijkste verschillen staan hier omschreven: https://www.ibkrguides.com/kb/article-3783.htm

• Pistachenootje
Thanks. Dat lijstje had ik inderdaad gevonden. Behalve dat ik het recht verlies om VS ETF's te kopen stond daar, voor zover ik het begrijp, niks bij waar van ik dacht dat het erg is.

Nu zit ik met de keuze maak ik een paar trades om aan voldoende handelsvolume te komen of laat ik me gewoon tot retail client omzetten.

Daarbij speelt mee dat ik mogelijk over 6 maanden verhuis naar Azië waardoor ik direct een account kan openen bij IBKR US.

• oscar82

oscar82

De ondertitel

@Pistachenootje Als retail client kan je toch nog altijd op de 3e vrijdag van de maand put opties in the money verkopen om de VS ETF's in bezit te krijgen?

• Pistachenootje
oscar82 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:39:
@Pistachenootje Als retail client kan je toch nog altijd op de 3e vrijdag van de maand put opties in the money verkopen om de VS ETF's in bezit te krijgen?
Ja dat kan maar dat vind ik niet relaxed. Tevens zijn niet alle ETF's beschikbaar als optie.

Overigens is het enige dat ik nog aankoop het herinvesteren van dividend, dus te weinig voor opties.

• ErnstH
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:47:
[...]

Ja dat kan maar dat vind ik niet relaxed. Tevens zijn niet alle ETF's beschikbaar als optie.

Overigens is het enige dat ik nog aankoop het herinvesteren van dividend, dus te weinig voor opties.
Je kunt de optie-aankoop direct hedgen met verkoop van de underlying om zo een willekeurig aantal ETFs te kopen via een pair-trade. Dan kun je zelfs 1 stukje kopen.

• Pistachenootje
Tja... klinkt als gedoe allemaal. Gelukkig weet ik iets makkelijkers: geld uit dividend overmaken naar mijn Tastytrade account en daar gewoon rechtstreeks stukken aankopen.

[ Voor 186% gewijzigd door Pistachenootje op 23-11-2023 16:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik kreeg een mail van Meesman dat ze binnenkort een nieuw "Rentefonds" op de markt brengen, als soort alternatief voor de klassieke spaarrekening. Het Meesman Rentefonds belegd onderliggend in Amundi Euro Liquidity Short Term SRI (FR0011176627).

Ik vraag me al langer af waarom ik niet meer rente krijg op mijn zakelijk spaarsaldo, gezien de stand van de euribor. Nu bracht dit mij op het idee, ik kan een zakelijke beleggingsrekening openen bij onze huisbank (Rabobank) om daar het saldo in dit zelfde geldmarktfonds onder te brengen tegen een stuk hogere vergoeding.

Volgens mij net zo liquide als de spaarrekening, wat hogere kosten maar ook een hogere vergoeding. Box 3 problematiek ('spaargeld of beleggingen') is in ieder geval niet van toepassing (zakelijk vermogen).

Zie ik hier nu echt dingen over het hoofd?

Edit: verlies van tegoed zal niet vallen onder het garantiestelsel. Hoe groot is die kans?

[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 23-11-2023 16:54 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@JanHenk prima geldmarktfonds. Verlies is vrijwel uitgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkBenBeter
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-08 13:30
JanHenk schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:47:
Ik kreeg een mail van Meesman dat ze binnenkort een nieuw "Rentefonds" op de markt brengen, als soort alternatief voor de klassieke spaarrekening. Het Meesman Rentefonds belegd onderliggend in Amundi Euro Liquidity Short Term SRI (FR0011176627).

Ik vraag me al langer af waarom ik niet meer rente krijg op mijn zakelijk spaarsaldo, gezien de stand van de euribor. Nu bracht dit mij op het idee, ik kan een zakelijke beleggingsrekening openen bij onze huisbank (Rabobank) om daar het saldo in dit zelfde geldmarktfonds onder te brengen tegen een stuk hogere vergoeding.

Volgens mij net zo liquide als de spaarrekening, wat hogere kosten maar ook een hogere vergoeding. Box 3 problematiek ('spaargeld of beleggingen') is in ieder geval niet van toepassing (zakelijk vermogen).

Edit: verlies van tegoed zal niet vallen onder het garantiestelsel. Hoe groot is die kans?
Overtollige liquide middelen kan je in ieder geval niet onbeperkt in je IB-onderneming laten zitten, waardoor het weer terug naar box 3 gaat. Bron

• JanHenk
  • Niet online
IkBenBeter schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:10:
[...]

Overtollige liquide middelen kan je in ieder geval niet onbeperkt in je IB-onderneming laten zitten, waardoor het weer terug naar box 3 gaat. Bron
Eens, maar als accountant is dit voor mij geen nieuws ;).. Betreft een BV, fyi.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

JanHenk schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:47:

Heb er ook even naar gekeken (voor prive/box 3, niet mijn bv), maar het is volgens mij niet interessant ivm de hoge instapkosten van 1%.
Of ik begrijp het verkeerd.
Aankoopkosten (Max) 1,00%
Lopende Kosten Factor 0,37%
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000NNMF

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Sport_Life schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:40:
[...]

Heb er ook even naar gekeken (voor prive/box 3, niet mijn bv), maar het is volgens mij niet interessant ivm de hoge instapkosten van 1%.
Dit zie je wel vaker vermeld worden ook bij bijvoorbeeld de Northern Trust fondsen. Het is een theoretische mogelijkheid. De Rabobank zal deze kosten echter niet berekenen aan haar klanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:23
mat.hi.as schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:23:
@phantom09 heeft zo te lezen ook wat aandelen hiervan, door te zoeken op Lotus in dit topic.
Heb sindsdien een dikke winst behaald 8) Blijft erg goed gaan met Lotus. Ik had de afgelopen jaren nog wat bijgekocht, Lotus behoort nu tot mijn top 2 of 3 posities.
Weet niet of ik er nog wat bij ga kopen. Even 8000 euries ophoesten is nogal veel. Of ik moet het wederom op margin gaan kopen.

Ik heb meer vertrouwen in bijvoorbeeld Lotus Bakeries, mastercard, chipotle, microsoft, BESI, AMSL, AMSI, , dan bedrijven waar een hele tijd terug vele riepen dat ze het oh zo goed deden zoals high flyers als

-Shopify
-Sea LTDR
-Teledoc
-Fastly
-Roku
-Upwork

Ik heb in bovenstaande ook wat gestopt en heb er spijt van. Allemaal opgeblazen aandelen die als een plumpunding in elkaar zjin gezakt. Zjin alleen maar high flyers wanneer het goed gaat op de beurs en zodra de markt zich terug trekt storten ze neer.

Lotus heeft ook klappen gehad, maar is hier al weer allang van hersteld en de koers is hoger dan ooit.
Zo heeft ook Mastercard klappen gehad. Deze herstelde zich minder snel/goed maar doet nog steeds prima.

Deze high flyers zijn wel een mooie indicator. Als de koersen van dergelijk aandelen weer sky high gaan, dan zijn dat de alarmbellen die over een tijd aangeven dat de markt (geen idee hoe lang) op het punt staat om te gaan corrigeren.

[ Voor 44% gewijzigd door phantom09 op 23-11-2023 20:13 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Sport_Life schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:40:
[...]

[...]

https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000NNMF
Kosten
De jaarlijkse fondskosten van het Meesman Rentefonds zijn 0,35%. Deze kosten ziet u niet. Ze zitten in de koers en het rendement van het fonds verwerkt.

In- en uitstappen is gratis voor het Meesman Rentefonds. Wanneer u switcht van of naar een ander Meesman fonds betaalt u wel transactiekosten (0,25%).
Op zich interessant, maar ik zie er privé het voordeel op dit moment nog niet echt als er ook flexibele spaarrekeningen zijn die 12 maanden lang 4% rente bieden (bijv) met DGS van €100k (/ tot €5M).

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Hey hoi, ik wil eigenlijk nog investeren in een ETF voor AI.

Ik heb twee gevonden, zoals bijvoorbeeld BOTZ en iShares Robotics and Artificial Intelligence Multisector.

Echter, beide zijn niet beschikbaar via Rabobank. Hebben jullie een idee waarom de Ishares niet beschikbaar is, want de meeste Blackrock producten zijn wel via Rabobank aan te schaffen.

En hebben jullie evt een goed alternatief, zonder meteen van broker te veranderen :)

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
fsfikke schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:19:
[...]

[...]

Op zich interessant, maar ik zie er privé het voordeel op dit moment nog niet echt als er ook flexibele spaarrekeningen zijn die 12 maanden lang 4% rente bieden (bijv) met DGS van €100k (/ tot €5M).
Eens hoor, voor privévermogen zou ik er niet snel in beleggen. Waarom ik er toch naar kijk is omdat het voor mij om zakelijke middelen gaat (die ook wel willen fluctueren, geen aandelen dus) en daar krijg je bij welke bank dan ook niet meer dan 1,7% of iets dergelijks. Niemand wil zakelijke tegoeden (van een BV) hebben. De Rabo geeft daar zelfs nog zo ongeveer de hoogste rente...

Terugkomend op het Meesman Rentefonds versus direct beleggen via broker in het onderliggende Amundi geldmarktfonds:

De TER van het Amundi (FR0011176627) fonds lijkt ergens tussen 0,32% en 0,37% te zijn.

Meesman stelt dat de fondskosten 0,35% zijn zonder aan- en verkoopkosten. Ik neem aan dat ze hier dezelfde TER bedoelen. Het Meesman Rentefonds is dan eigenlijk best goedkoop, blijkbaar rekenen ze niets voor de dienstverlening..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
JanHenk schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:04:
[...]

Eens hoor, voor privévermogen zou ik er niet snel in beleggen. Waarom ik er toch naar kijk is omdat het voor mij om zakelijke middelen gaat (die ook wel willen fluctueren, geen aandelen dus) en daar krijg je bij welke bank dan ook niet meer dan 1,7% of iets dergelijks. Niemand wil zakelijke tegoeden (van een BV) hebben. De Rabo geeft daar zelfs nog zo ongeveer de hoogste rente...
Herkenbaar. Ik heb een gedeelte daarom maar in Rabo certificaten gestopt, maar wil in % niet te veel doen, is toch achtergesteld. En zat nog te kijken om overige overtollige liquiditeiten onder te brengen. Kortlopende staatobiligaties (2024) van NL, Frankrijk of Portugal kunnen een veilig alternatief zijn.

En de rest zit gewoon in VWRL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Bowen_HAFX schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:39:
Ik heb twee gevonden, zoals bijvoorbeeld BOTZ en iShares Robotics and Artificial Intelligence Multisector.

Echter, beide zijn niet beschikbaar via Rabobank. Hebben jullie een idee waarom de Ishares niet beschikbaar is, want de meeste Blackrock producten zijn wel via Rabobank aan te schaffen.
Zijn dit UCITS fondsen?

Een snelle zoekopdracht via JustETF levert de volgende fondsen op voor AI. En verder dan de naam heb ik er niet naar gekeken en geen oordeel over.
WisdomTree Artificial Intelligence UCITS ETF USD Acc ( IE00BDVPNG13 )
Xtrackers Artificial Intelligence & Big Data UCITS ETF 1C ( IE00BGV5VN51 )
L&G Artificial Intelligence UCITS ETF ( IE00BK5BCD43 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

fsfikke schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:19:
[...]
Privé in box 3 inderdaad niet, maar voor de pensioenrekening kan het wel interessant zijn als je daar de behoefte hebt om een deel (tijdelijk) niet te beleggen.
JanHenk schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:04:
[...]
Terugkomend op het Meesman Rentefonds versus direct beleggen via broker in het onderliggende Amundi geldmarktfonds:

De TER van het Amundi (FR0011176627) fonds lijkt ergens tussen 0,32% en 0,37% te zijn.

Meesman stelt dat de fondskosten 0,35% zijn zonder aan- en verkoopkosten. Ik neem aan dat ze hier dezelfde TER bedoelen. Het Meesman Rentefonds is dan eigenlijk best goedkoop, blijkbaar rekenen ze niets voor de dienstverlening..?
Weet je zeker dat je het juiste fonds bekijkt? 0,32% is best wel aan de hoge kant voor een geldmarktfonds. Ik zou eerder denken aan FR0010251660 of FR0007038138, die hebben een TER van respectievelijk 0,10% en 0,09% en verwachte transactiekosten van respectievelijk 0,06% en 0,04%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 17:14
Beste Tweakers,

Ik wil weer gaan beleggen in een indexfonds voor middel lange termijn. (+-5/10 jaar)

Ik ben zelf in ieder geval aan het kijken naar VWRL of NT vanwege de goede spreiding. Misschien kijk ik toch iets meer naar NT i.v.m. lage kosten.

Ik ben erg benieuwd in welk fonds jullie beleggen

Groeten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Qwerty-273 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:29:
[...]

Zijn dit UCITS fondsen?

Een snelle zoekopdracht via JustETF levert de volgende fondsen op voor AI. En verder dan de naam heb ik er niet naar gekeken en geen oordeel over.
WisdomTree Artificial Intelligence UCITS ETF USD Acc ( IE00BDVPNG13 )
Xtrackers Artificial Intelligence & Big Data UCITS ETF 1C ( IE00BGV5VN51 )
L&G Artificial Intelligence UCITS ETF ( IE00BK5BCD43 )
Bedankt voor het meekijken!

https://stockinvest.us/st...ecast%20for%20the%20stock.

Echter, ook de drie ETFs die jij had gegeven zijn niet aan te schaffen via de Rabobank. Erg irritant.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
lexxus93 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:48:
Beste Tweakers,

Ik wil weer gaan beleggen in een indexfonds voor middel lange termijn. (+-5/10 jaar)

Ik ben zelf in ieder geval aan het kijken naar VWRL of NT vanwege de goede spreiding. Misschien kijk ik toch iets meer naar NT i.v.m. lage kosten.

Ik ben erg benieuwd in welk fonds jullie beleggen

Groeten! :)
VEVE en VEFM. Beide Vanguard fondsen in de verhouding 90/10. Via IBKR of reseller te koop (b.v. lynx). Geen uitsluitingen zoals NT heeft en goedkoper dan VWRL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@lexxus93 Wellicht handiger om deze vraag (ook) in het Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1 topic te stellen en/of te zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door pdukers op 24-11-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Bowen_HAFX schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:22:
Echter, ook de drie ETFs die jij had gegeven zijn niet aan te schaffen via de Rabobank. Erg irritant.
De meeste brokers zullen wel alles aanbieden wat verhandelbaar is op een bepaalde beurs.

Het lijkt er op dat de Rabobank (wellicht alle banken?) dat toch nog gefilterd doet. Op bijvoorbeeld deze pagina voor zelf beleggen melden ze:
Ons assortiment
Je kunt bij ons beleggen in circa 140 trackers. Het assortiment kan door ontwikkelingen in de loop der tijd aangepast worden. De meeste trackers uit het assortiment kunnen op beursdagen gedurende de gehele dag verhandeld worden.
Slechts 140 fondsen is wel beperkt als je dat bijvoorbeeld vergelijkt met het aanbod op Euronext Amsterdam met tegen de 600 ETFs en Börse Frankfurt met meer dan 2000 ETFs. Op de lijst van de Rabo staat nog wel het volgende fonds vermeld:
IE00BYZK4552 iShares Automation & Robotics UCITS ETF USD (Acc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:30:
[...]

Weet je zeker dat je het juiste fonds bekijkt? 0,32% is best wel aan de hoge kant voor een geldmarktfonds. Ik zou eerder denken aan FR0010251660 of FR0007038138, die hebben een TER van respectievelijk 0,10% en 0,09% en verwachte transactiekosten van respectievelijk 0,06% en 0,04%.
Goed punt. Uit de informatie van Meesman blijkt niet exact welk fonds ze gebruiken. Ik heb de vraag daarom gewoon even gesteld en het antwoord komt volgende week in de prospectus van het Meesman Rentefonds (degene die reageerde wist dat op moment nog niet).

Ik heb het ISIN gepakt van het fonds dat (als enige) verkrijgbaar is via de Rabobank. Het assortiment is daar sowieso behoorlijk beperkt...

Ik zie nu ook dat de andere fondsen significant lagere kosten hebben, dus dank voor het wijzen daarop. Maar dan moet ik dus een andere broker. Die ook zakelijk accepteert én waarbij die fondsen dan wél te verkrijgen zijn. Vind dat, om eerljik te zijn, best lastig zoeken en vergelijken. Tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
Even een klein vraagje dropppen.

Nu Amazon of Apple bijkopen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexion1
wd200 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:52:

Waarom wil je ze nu ineens bijkopen nadat ze hard gestegen zijn? Fomo of een andere onderbouwde reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Nu online

OMD

wd200 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:52:

Zou ook wel de reden willen weten dat je ze nu wilt kopen. Dingen waren erg gunstig 2 maanden geleden, nu not so much

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

OMD schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:21:
[...]
Zou ook wel de reden willen weten dat je ze nu wilt kopen. Dingen waren erg gunstig 2 maanden geleden, nu not so much
Captain Hindsight wint altijd.
Die zegt dat je op 25 oktober had moeten kopen :p

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op moment dat je op deze manier naar aandelen kijkt moet je geen individuele aandelen kopen. Maar gewoon in ETFs stappen. En dan wel gewoon een vast bedrag per maand, zonder te kijken naar wat ze nu kosten.

Individuele aandelen koop je omdat je onderzoek gedaan hebt naar een bedrijf, en je denkt dat het bedrijf ondergewaardeerd is, of dat het bedrijf een hele goede toekomstvisie heeft. Of in elk geval een reden in die hoek.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-09 20:48
Mijn meest wijze beleggingsles is op basis van een post over ASML hier, ergens rond 2018. Helaas kan ik hem niet meer vinden.

Wat ik mij herinner uit die onvindbare post: het was een vrij overtuigende en goed onderbouwde uiteenzetting over waarom ASML overgewaardeerd was. Context: ik vond het een erg mooi bedrijf, en zonder diep te onderzoeken wist ik dat de cijfers gezond waren, dus ik had een aantal stuks gekocht. De knakker in die post had behoorlijk onderzoek gedaan: het twee jaarverslagen doorgespit, hij besprak de onbekende onbekenden over marktverzadiging, groeibeperkingen, risico's, etc.

Context: het aandeel stond destijds op $150. Volgens de onderbouwing zou hoger dan $200 a $220 de komende vijf jaar onrealistisch zijn. Realiteit: in 2021 noteerde het bedrijf $820; momenteel $690.

Echter, op basis van de vakkundige onderbouwing heb ik voor aardige tijd niet meer in het aandeel geinvesteerd.

Je onthoudt niets beter dan je grote verliezen, voor mij blijft in het geheugen gegrift. Hoe goed onderbouwd ook: de wereld is te complex om te voorspellen. Niemand zag COVID aankomen, de inval in Ukraine, chiptekort, arbeidstekort, 14 jaar lang dalende rentes (mijn toenmalige hypotheekrente van 4% "kon echt niet verder omlaag gaan in de toekomst" volgens de experts), etc.

Hoewel ik de betreffende post niet terug kan vinden, kwam ik wel een aantal parels tegen tijdens mijn zoektocht. Alvorens ik ze deel wil ik benadrukken dat ik zelf ook niet de wijsheid in pacht heb. Naast bovenstaande fout heb ik ook een flinke blooper met TSLA gemaakt.

Maar hier gaan we:

Okt 2019
Strider in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
Ik hou al een tijdje ASML in de gaten voor een leuk instapmoment, maar ze blijven maar nieuwe records neer zetten :X
(De prijs was $260 toen; momenteel $690)

April 2020:
Vini-Vidi-Vici in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
Oke, even kijkend naar de EU en VS economieën: Er zullen voldoende risicovolle beleggingen zijn, maar, bijvoorbeeld, een S&P500 zal toch geen gigantische bubbel zijn lijkt mij? of is ASML ook zodanig overvalued dat je zo op 50% van de huidige waarde pas op de Fair Value zit?
(De "Fair Value" was $140 op basis daarvan; $690 nu)

Feb 2020:
Sport_Life in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
2019 was het jaar van de tech aandelen, nu is het allemaal wat te gek geworden. Idem voor ASML. Ik zet mijn geld liever op ASR/ING.
April 2020:
JohanNL in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
Er zit best veel fantasie in de koers van bedrijven als ASML, net als bijvoorbeeld Tesla.
De hoop / verwachting is dat deze sector(en) blijven groeien, waardoor ze in de ( verre ) toekomst veel winst kunnen maken. Maarja mocht het even wat tegenzitten kan het ook wel eens héél snel naar beneden gaan, zie eind 2018 voor ASML maar wellicht kun je nog beter kijken naar de dot com crash in 2000.
Ongerelateerd aan ASML: tussen al het begrijpelijke doemdenken rond COVID waren er ook mensen die het goed zagen.

Feb 2020, net voor COVID:
Longcat in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
Op dit moment vind ik de koersontwikkeling van Tesla opmerkelijk, maar ben ik er nog niet van overtuigd dat het aandeel overgewaardeerd is.
writser in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
50%+ van de AEX bestaat uit ASML, Unilever, Reed-Elsevier, Prosus, Ahold, JustEat en Adyen. Bedrijven die misschien wel helemaal niet zo dramatisch geraakt zullen worden door deze crisis, of er zelfs goed bij boeren.
Hieronder: een cynische reactie op een correcte observatie.

23 maart 2020:
Longcat in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
Als men het gaat hebben over 'het einde van het kapitalisme' en hyperinflatie, dan moeten we toch tegen de bodem aanzitten.
Reactie daarop:
Miki in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
RemindMe! 3 Months "o rly"
RemindMe! 1 Year "this post aged well"

Ik kijk er naar uit :>
Mijn favoriet is:

April 2020:
Verwijderd in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
Er is echt geen fantasie in de Tesla koers, dit is precies wat de skeptici in de jaren 0 over Amazon zeiden.

Fantasie is iets wat niet bestaat, terwijl de CEO van Tesla over enkele jaren mensen naar Mars gaat sturen.

Een robotaxi is daar niks vergeleken bij.

Het maakt mij allemaal niks uit, ik kan over een paar jaar stoppen met werken met mijn Tesla aandelen.
Zowel het "over enkele jaren mensen naar Mars gaat sturen" als de "robotaxi" is vandaag, 3.5 jaar later, nog minstens 5, zo niet nog 10 jaar weg. Dus qua voorspelling sloeg deze persoon de plank compleet mis. Echter, t.a.v. het stuk "Ik kan over een paar jaar stoppen met werken met mijn Tesla aandelen.": als hij voor 2019 een paar ton erin belegd had, en in okt 2021 verkocht had (onwaarschijnlijk*) dan was dat inderdaad waar.

En zo gaat het vaak: iemand heeft gelijk en vindt zichzelf briljant, maar had gelijk om compleet andere redenen dan oorspronkelijk gedacht; welkom bij gokkenbeleggen.
(kleine /s)

*Interessant is deze figuur die het kuddegedrag goed weergeeft. Het geeft de koers en volume van ARK (negeer TQQQ) weer: het gros van de mensen stapt pas in nadat de grootste winsten behaald zijn, dientengevolge verliezen de meeste mensen geld bij dit soort speculatieve aandelen.

Ook amusant zijn de mummy's die sinds 2015 wachten tot de bubbel knapt, en tot die tijd liever geld aan de zijlijn houden. Interessant is dat velen die stellig beweren dat de crash elk moment zal komen hun account verwijderd hebben, terwijl degenen die tegengas gaven (Writser, Hielko, Sissors, Longcat, Flyguy, etc) nog immer actief zijn.

Jan 2015:
Devil in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"
Mat [sic] al die enorme rendementen de afgelopen jaren lijkt een forse correctie nu toch nog slechts een kwestie van tijd? Draait de economie nu echt zoveel beter dan in 2008? Met nu alle rentes rond 0 en een bijna afwezige inflatie, terwijl centrale banken miljarden de economie in proberen te pompen. Ergens voelt dit niet goed, maar wie weet het knappen van de bubble te timen?
Juli 2015:
icecreamfarmer in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"
Wat is jullie exit strategie?
Ik zit zelf in de dividend aandelen maar gezien de laatste stijgingen en de beurscrash in China zit ik na te denken om mijn portefeuille af te bouwen. Echter wat zijn de criteria die je kunt hanteren. Je wilt immers niet alles verkopen.
Juli 2015:
icecreamfarmer in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"
Nee ik wil nu verkopen en ik sta op winst, aka ik wil de daling voor zijn.
Later wanneer het gecrashed is weer bijkopen.

Ik zie mijn dividend aandelen bv een koerswinst hebben van 3x hun dividend. Mijn verwachting is is dat dit niet nog 3 jaar goed door zal gaan en ik beter nu kan cashen.
Juli 2015:
Nick The Heazk in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"
Ik denk dat het een belangrijke misvatting is dat de markt alle risico's al correct heeft ingeprijsd. Mijn inziens is het bijna theoretisch onmogelijk dat de Chinese markt correct rekening houdt met hoge niveaus van margin debt bij Chinese beleggers/speculanten. Zoniet hadden ze die hoogte nooit bereikt (daar elke intelligente marktdeelnemer weet wat de implicaties zijn van een plots sterk dalende beurs op margin debt). Van zodra dat besef begint in te zinken kan het snel naar beneden gaan. Heel snel. Type dot-com bubble of kredietcrisis.
Jan 2017:
OttiglioM in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"
Maar goed, zo'n strategie zou dus kunnen zijn dat je het geld dat je nu denkt maandelijks opzij te gaan zetten niet direct investeert maar gewoon spaart op een direct opneembare spaarrekening. En dan intussen rustig de beursontwikkeling in de gaten gaan houden. En dan toeslaan op het moment dat de beurs weer eens een substantiële dip heeft. Met nog vier jaar Trump voor de boeg lijkt zo'n kans me zeer reëel...
Jan 2017:
OttiglioM in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"
M.i. is de kans op een forse dip groter dan de kans op flink stuk rendement. Zoals ik een een eerder bericht al schreef is sinds de vorige dip al een fors rendement bereikt. Ter illustratie, sinds 11 februari 2016 tot afgelopen weekend : De VXUS 19,56%, De VTI 26,67%, De VANGUARD FTSE All-World 32,11%. En om eens eentje uit de Emerging Markets te pakken: ISHARES MSCI BRAZIL 111,72%. De bomen blijven niet in de hemel groeien....
April 2017:
Verwijderd in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"
Ik vraag me af of er altijd wel analisten zijn geweest die een beurscrash voorspelden, elk jaar bedoel ik dan?
De Amerikaanse aandelen staan op dit moment all time high.
Als ik dit stuk lees zouden we zomaar in een bubbel kunnen zitten: https://www.belegger.nl/C...nse-aandelen-te-duur.aspx
April 2017:
Ik heb er wel vertrouwen in dat het ook weer gaat dalen. 8) Buy the dips is mijn credo. ;) En daar zitten we nu heel duidelijk niet in.
April 2017:
Maandelijks en bij een dip extra inkopen. Als iedereen zegt ik ga nooit meer beleggen na een crash gooi ik de helft van mijn spaargeld erin. Beurs staat nu veel te hoog om dit soort grote aankopen te doen al vindt de meerderheid hier dat dat onzin is. Ik volg al jaren deze strategie en voel me daar goed bij.
Okt 2017:
Verwijderd in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"
Banken eigen, mensen te verleiden als de beurs reeds skyhigh staat. En niet thuis zijn als de beurs halveert. Ik heb mijn maandelijkse aankopen juist naar het minimum teruggebracht.

En nu krijg ik iedereen hier weer over me heen dat je toch voor de lange termijn belegt. 8) Als de ECB nu maar eens stopt met geld pompen in de rentebubbel, dan komen er pas weer echte koopmomenten voor grote bedragen. Maar dat is mijn (lange termijn) visie.
Okt 2017
Waar ik me aan stoor op dit forum is het feit dat hier hetzelfde advies wordt gegeven als bij banken. Gewoon kopen joh en het komt wel goed op lange termijn. Eens, als je nu twintig bent, zal het best ooit goed komen. Als je nu 45/50 bent en nu erin pompt is dat nog maar de vraag als het voor je pensioen is. Heb al eens eerder mijn potje in mijn hypotheek aangehaald wat gewoon statisch is en net aangekocht voor de top van de IT bubbel. Dat staat nu pas break-even. Zijn we toch 19 jaar verder. Beetje zonde. Ik heb mede hierdoor en later doordat ik middels mijn vak veel met aandelenmarkt te maken kreeg mijn les geleerd.

Kijk nu gewoon eens met een helicopterview naar de markt en dan weet je dat we gewoon in een volkomen opgeblazen markt zitten door geld wat door de ECB de markt in wordt geblazen. Kunstmatig lage rente waardoor men in aandelen is gestapt. Aan dit feestje komt echt een einde. Of de markt 30, 40 of 50 % daalt en wanneer weet ik ook niet en wat precies HET moment is om te kopen ook niet. Maar mocht bijvoorbeeld de AEX weer ergens rond de 300 staan en mijn onderbuik goed, durf ik het wel weer aan om groot in te gaan kopen. Komt die daar niet heb ik pech gehad en staat mijn pensioenpot gewoon cash op de bank. Wil graag nog te eten hebben na mijn 65e.
Reactie hierop:
Sandyman538 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"
Het punt waar men een beetje over valt is dat je dit al vrij lang zegt. In het vorige topic kwam ik een reactie van jou tegen van januari 2015 dat je op de grote dip zit te wachten. Sinds januari 2015 heeft een veelgebruikte ETF hier, VTI, een rendement van bijna 30% gemaakt. Tsja, dan kun je zitten wachten op de dip die ooit weer gaat komen, maar dat rendement ben jij dan weer mis gelopen. Ook ik verwacht ooit wel weer eens een forse correctie en heb daarvoor ook een potje klaar staan, naast mijn maandelijkse inkopen waar ik gewoon mee door ga.
Okt 2017
Ik loop geen rendementen mis. Je loopt pas rendementen mis op het moment dat je casht. ;) Ik cash pas over zo'n 15 jaar. Overigens loop ik een twee sporen beleid. Ik koop ook maandelijks, maar heb nog een echt groot bedrag op de plank liggen. Dit pomp ik er pas in bij de volgende crisis. En ja, de beurs stond toen ook al te hoog door de rentebubbel. Ik heb mijn lesje geleerd tijdens de IT bubbel, maar als mensen nu nog grote bedragen erin pompen....be my guest.
Reactie daarop:
writser in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"
Nogmaals, als je jouw strategie vergelijkt met simpel indexbeleggen dan heb je de afgelopen 3 jaar zo'n 30% rendement misgelopen of meer, ongeacht wat er in de toekomst gebeurt. Dat laatste stuk heb jij genegeerd. En je negeert ook gemakshalve de kans dat de beurs nooit meer naar 350 zakt en dat jij voor eeuwig aan de zijlijn staat (of over een paar jaar met de staart tussen de benen toch maar instapt). Misschien heb je wel helemaal gelijk, stort de beurs keihard in volgend jaar en verdien jij bakken met geld, maar de afgelopen jaren loop je hard achter op de simpele indexbelegger. Een dooddoener als "je mist pas rendement als je casht" verandert daar niks aan. Als je zo redeneert kun je je geld ook 40 jaar op je spaarrekening laten staan. Mis je nooit rendement ..

Ik begrijp wat je probeert te doen, misschien werkt het, veel succes er mee. Blijf alleen wel realistisch, als je de afgelopen jaren dom de index had gevolgd kon je nu uitcashen, een paar keer op vakantie, de wijnkelder aanvullen en had je nog hetzelfde bedrag om tijdens de volgende crash te investeren.
Tegengas van weer een ander op de bovenstaande rationele beschouwing:

Okt 2017:
OttiglioM in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"

Mij mag je ook "committen" aan de crash dan wel bear market die komen gaat. Of dat 2018 al wordt weet ik niet maar wel binnen mijn beleggingshorizon. Eventueel gezichtsverlies neem ik graag voor lief.

Mooi die verhalen over 3 jaar geleden instappen en 30% rendement maken. Ik ben pas 20 maanden geleden ingestapt en had die 30% 13 maanden later al gerealiseerd. Verkocht dus. Geen opschepperij. Wel puur geluk. Minder dan 1/3 nog niet verkocht en dat deel staat nu al op 40% rendement! Toch gaat deze kip met gouden eieren er echt uit. Dit jaar nog. En ik hou er rekening mee dat ik, ondanks dit eclatante succes, nooit meer ga beleggen op de beurs. Tenzij de beurs weer 30 a 40% onder het huidige niveau gaat dalen. Het zou kunnen dat dit de komende 5 a 7 jaar niet gaat gebeuren. Jammer dan.
En:
Okt 2017:
Je beseft wel dat je all-time high bent ingestapt? Oh nee, dat maakt volgens de beleggers hier niets uit. >:)
We gaan het zien......
Aug 2018:
plukke in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"

Ik ben zelf (nog) niet actief op de beurs maar ben me er steeds meer voor gaan interesseren. Als ik kijk naar de enorme vlucht die de koersen genomen hebben sinds de topjaren in 2007 naar nu (+11.000 punten ondanks de dip in 2008/2009) vraag ik me echt af hoe het kan dat we het niveau van voor de crisis zo ver voorbij zijn gestreefd? Is er fundamenteel iets gewijzigd aan de manier waarop die index opgebouwd wordt, of is dit pure groei die er in de eerstvolgende recessie weer keihard vanaf gaat
Maart 2020:
Rubberen in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

Dit is eigenlijk exact wat ik denk te verwachten. (half uur geleden alles verkocht)

YouTube: Roubini on Coronavirus: ‘This idea we’re going to restart everything...
April 2020:
phantom09 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
Het einde van de daling is nog lang niet inzicht. Nu zijn er donkere wolken aan de lucht, maar het moet nog gaan regenen. En het zal lang gaan regenen.

*knip wederom offtopic verhandelingen over corona details*

Doordat vele mensen thuis zitten moeten de werkgevers hulp aanvragen bij de overheid in bepaalde gevallen. Er is circa 10-20 miljard nodig voor circa 3 maanden. (https://nos.nl/artikel/23...aangepast-reisadvies.html)
Als ik mij niet vergis heeft de overheid 90 miljard beschikbaar gesteld. Dus hooguit 9 maanden kunnen we het uitzingen.

Daarnaast zullen vele MKB bedrijven omvallen, omdat ze de vaste lasten niet meer kunnen ophoesten.
En MKB Nederland is een zeer belangrijke werkgever. Nederland zal hierdoor economisch flink verzwakken.
Mogelijk vergelijkbaar met 1929. In ieder geval een stuk erger dan 2008.

De werkeloosheid zal oplopen. In 1933 was 25% werkeloos in amerika.

Maar ook andere landen zal dit treffen. De een wat harder dan de andere.

Hier een link naar een Nederlandse beursgoeroe die 1998, 2000 en 2008 voorspelde:
https://www.telegraaf.nl/...-het-nog-veel-erger-wordt

Jaap van Duijn vond hem altijd goed. Dus dat zegt wat.
Mijn conclusie: de beste reclame voor een indexfonds is de voorspellingen in dit topic of dit soort materie teruglezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
@Murphy78 lang verhaal kort is dus idd dat het niet te voorspellen is en individuele aandelen een “gok” zijn. Uiteindelijk is dan de wereldwijde etf maandelijks aankopen het beste alternatief.

Apple kan nog 3 keer verdubbelen of door de helft gaan. Geen idee. Dus koop ik het maar in m’n wereldwijde etf.

Edit: maar wel erg leuk om al die reacties van jaren geleden terug te lezen😁

[ Voor 11% gewijzigd door Flexion1 op 25-11-2023 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Murphy78 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:13:
Ook amusant zijn de mummy's die sinds 2015 wachten tot de bubbel knapt, en tot die tijd liever geld aan de zijlijn houden. Interessant is dat velen die stellig beweren dat de crash elk moment zal komen hun account verwijderd hebben, terwijl degenen die tegengas gaven (Writser, Hielko, Sissors, Longcat, Flyguy, etc) nog immer actief zijn.
Misschien moet ik beleggingscursussen gaan verkopen :P

(Waarbij voor de duidelijkheid, een keer gaat de beurs onderuit, en langer dan met covid, maar de zekerheid waarmee sommige dat zeggen aan te zien komen, heb ik problemen mee).

Mooi lijstje, laat ik eentje aan toevoegen, wanneer ik een oud voorbeeld wil, dan zoek ik altijd op "bloed" in die oude topics, voor pareltjes als:
En dat noem jij een behoorlijk rendement, zo'n 2,5 procent per jaar?Beetje timen kan geen kwaad, nogmaals. Koop wanneer bloed door de staat loopt en iedereen gilt ik beleg nooit meer. Kijk voor de gein eens naar de grafiek van je tracker vanaf 2010. Nu is geen goed koop moment.

Doe het nu niet. Maar ik klets hier altijd tegen een muur en stop er maar mee.Na 20 jaar beleggen heb ik lering getrokken.
(bold is van mij)
Die kwam uit juni 2016. Laat ik het samenvatten: Het was wel een goed koop moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
Murphy78 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:13:
Mijn meest wijze beleggingsles is op basis van een post over ASML hier, ergens rond 2018. Helaas kan ik hem niet meer vinden.

Wat ik mij herinner uit die onvindbare post: het was een vrij overtuigende en goed onderbouwde uiteenzetting over waarom ASML overgewaardeerd was. Context: ik vond het een erg mooi bedrijf, en zonder diep te onderzoeken wist ik dat de cijfers gezond waren, dus ik had een aantal stuks gekocht. De knakker in die post had behoorlijk onderzoek gedaan: het twee jaarverslagen doorgespit, hij besprak de onbekende onbekenden over marktverzadiging, groeibeperkingen, risico's, etc.

Context: het aandeel stond destijds op $150. Volgens de onderbouwing zou hoger dan $200 a $220 de komende vijf jaar onrealistisch zijn. Realiteit: in 2021 noteerde het bedrijf $820; momenteel $690.

Echter, op basis van de vakkundige onderbouwing heb ik voor aardige tijd niet meer in het aandeel geinvesteerd.

Je onthoudt niets beter dan je grote verliezen, voor mij blijft in het geheugen gegrift. Hoe goed onderbouwd ook: de wereld is te complex om te voorspellen. Niemand zag COVID aankomen, de inval in Ukraine, chiptekort, arbeidstekort, 14 jaar lang dalende rentes (mijn toenmalige hypotheekrente van 4% "kon echt niet verder omlaag gaan in de toekomst" volgens de experts), etc.

Hoewel ik de betreffende post niet terug kan vinden, kwam ik wel een aantal parels tegen tijdens mijn zoektocht. Alvorens ik ze deel wil ik benadrukken dat ik zelf ook niet de wijsheid in pacht heb. Naast bovenstaande fout heb ik ook een flinke blooper met TSLA gemaakt.

Maar hier gaan we:

Okt 2019

[...]

(De prijs was $260 toen; momenteel $690)

April 2020:

[...]

(De "Fair Value" was $140 op basis daarvan; $690 nu)

Feb 2020:

[...]

April 2020:

[...]

Ongerelateerd aan ASML: tussen al het begrijpelijke doemdenken rond COVID waren er ook mensen die het goed zagen.

[...]

[...]

Hieronder: een cynische reactie op een correcte observatie.

23 maart 2020:

[...]

Reactie daarop:

[...]

Mijn favoriet is:

April 2020:

[...]

Zowel het "over enkele jaren mensen naar Mars gaat sturen" als de "robotaxi" is vandaag, 3.5 jaar later, nog minstens 5, zo niet nog 10 jaar weg. Dus qua voorspelling sloeg deze persoon de plank compleet mis. Echter, t.a.v. het stuk "Ik kan over een paar jaar stoppen met werken met mijn Tesla aandelen.": als hij voor 2019 een paar ton erin belegd had, en in okt 2021 verkocht had (onwaarschijnlijk*) dan was dat inderdaad waar.

En zo gaat het vaak: iemand heeft gelijk en vindt zichzelf briljant, maar had gelijk om compleet andere redenen dan oorspronkelijk gedacht; welkom bij gokkenbeleggen.
(kleine /s)

*Interessant is deze figuur die het kuddegedrag goed weergeeft. Het geeft de koers en volume van ARK (negeer TQQQ) weer: het gros van de mensen stapt pas in nadat de grootste winsten behaald zijn, dientengevolge verliezen de meeste mensen geld bij dit soort speculatieve aandelen.

Jan 2015:

[...]

Juli 2015:

[...]

Juli 2015:

[...]

Juli 2015:

[...]

Jan 2017:

[...]

Jan 2017:

[...]

April 2017:

[...]

April 2017:

[...]

April 2017:

[...]

Okt 2017:

[...]

Okt 2017

[...]

Reactie hierop:

[...]

Okt 2017

[...]

Reactie daarop:

[...]

Tegengas van weer een ander op de bovenstaande rationele beschouwing:

Okt 2017:

[...]

En:

[...]

Aug 2018:

[...]

Maart 2020:

[...]

April 2020:

[...]

Mijn conclusie: de beste reclame voor een indexfonds is de voorspellingen in dit topic of dit soort materie teruglezen.
Heerlijk om mijn eigen sarcastische post terug te lezen. Ik was toen al hardcore index belegger en sta er nog steeds achter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Flexion1 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:23:
[...]

Waarom wil je ze nu ineens bijkopen nadat ze hard gestegen zijn? Fomo of een andere onderbouwde reden?
Periodiek bijkopen, periode is nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
OMD schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:21:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Nu online

OMD

wd200 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:19:
[...]

Periodiek bijkopen, periode is nu.
Maar als dat je strategie is dan hoef je het natuurlijk niet te vragen hier op het forum ;)

Doe je onderzoek en doe waar je je goed bij voelt!

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
OMD schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:21:
[...]

Maar als dat je strategie is dan hoef je het natuurlijk niet te vragen hier op het forum ;)

Doe je onderzoek en doe waar je je goed bij voelt!
De twijfel is nu welke van de twee 🤷🏻‍♂️, beter vraag zou zijn welke nu en welke over 6 maanden maar dat is natuurlijk helemaal koffiedik kijken
Pagina: 1 ... 168 ... 220 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij