Mijn meest wijze beleggingsles is op basis van een post over ASML hier, ergens rond 2018. Helaas kan ik hem niet meer vinden.
Wat ik mij herinner uit die onvindbare post: het was een vrij overtuigende en goed onderbouwde uiteenzetting over waarom ASML overgewaardeerd was. Context: ik vond het een erg mooi bedrijf, en zonder diep te onderzoeken wist ik dat de cijfers gezond waren, dus ik had een aantal stuks gekocht. De knakker in die post had behoorlijk onderzoek gedaan: het twee jaarverslagen doorgespit, hij besprak de onbekende onbekenden over marktverzadiging, groeibeperkingen, risico's, etc.
Context: het aandeel stond destijds op $150. Volgens de onderbouwing zou hoger dan $200 a $220 de komende vijf jaar onrealistisch zijn. Realiteit: in 2021 noteerde het bedrijf $820; momenteel $690.
Echter, op basis van de vakkundige onderbouwing heb ik voor aardige tijd niet meer in het aandeel geinvesteerd.
Je onthoudt niets beter dan je grote verliezen, voor mij blijft in het geheugen gegrift. Hoe goed onderbouwd ook: de wereld is te complex om te voorspellen. Niemand zag COVID aankomen, de inval in Ukraine, chiptekort, arbeidstekort, 14 jaar lang dalende rentes (mijn toenmalige hypotheekrente van 4% "kon echt niet verder omlaag gaan in de toekomst" volgens de experts), etc.
Hoewel ik de betreffende post niet terug kan vinden, kwam ik wel een aantal parels tegen tijdens mijn zoektocht. Alvorens ik ze deel wil ik benadrukken dat ik zelf ook niet de wijsheid in pacht heb. Naast bovenstaande fout heb ik ook een flinke blooper met TSLA gemaakt.
Maar hier gaan we:
Okt 2019(De prijs was $260 toen; momenteel $690)
April 2020:Vini-Vidi-Vici in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
Oke, even kijkend naar de EU en VS economieën: Er zullen voldoende risicovolle beleggingen zijn, maar, bijvoorbeeld, een S&P500 zal toch geen gigantische bubbel zijn lijkt mij? of is ASML ook zodanig overvalued dat je zo op 50% van de huidige waarde pas op de Fair Value zit?
(De "Fair Value" was $140 op basis daarvan; $690 nu)
Feb 2020:April 2020:JohanNL in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
Er zit best veel fantasie in de koers van bedrijven als ASML, net als bijvoorbeeld Tesla.
De hoop / verwachting is dat deze sector(en) blijven groeien, waardoor ze in de ( verre ) toekomst veel winst kunnen maken. Maarja mocht het even wat tegenzitten kan het ook wel eens héél snel naar beneden gaan, zie eind 2018 voor ASML maar wellicht kun je nog beter kijken naar de dot com crash in 2000.
Ongerelateerd aan ASML: tussen al het begrijpelijke doemdenken rond COVID waren er ook mensen die het goed zagen.
Feb 2020, net voor COVID:Feb 2020, net voor COVID:Hieronder: een cynische reactie op een correcte observatie.
23 maart 2020:Reactie daarop:
Mijn favoriet is:
April 2020:Verwijderd in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
Er is echt geen fantasie in de Tesla koers, dit is precies wat de skeptici in de jaren 0 over Amazon zeiden.
Fantasie is iets wat niet bestaat, terwijl de CEO van Tesla over enkele jaren mensen naar Mars gaat sturen.
Een robotaxi is daar niks vergeleken bij.
Het maakt mij allemaal niks uit, ik kan over een paar jaar stoppen met werken met mijn Tesla aandelen.
Zowel het "over enkele jaren mensen naar Mars gaat sturen" als de "robotaxi" is vandaag, 3.5 jaar later, nog minstens 5, zo niet nog 10 jaar weg. Dus qua voorspelling sloeg deze persoon de plank compleet mis. Echter, t.a.v. het stuk "
Ik kan over een paar jaar stoppen met werken met mijn Tesla aandelen.": als hij voor 2019 een paar ton erin belegd had, en in okt 2021 verkocht had (onwaarschijnlijk*) dan was dat inderdaad waar.
En zo gaat het vaak: iemand heeft gelijk en vindt zichzelf briljant, maar had gelijk om compleet andere redenen dan oorspronkelijk gedacht; welkom bij
gokkenbeleggen.
(kleine /s)
*Interessant is
deze figuur die het kuddegedrag goed weergeeft. Het geeft de koers en volume van ARK (negeer TQQQ) weer: het gros van de mensen stapt pas in nadat de grootste winsten behaald zijn, dientengevolge verliezen de meeste mensen geld bij dit soort speculatieve aandelen.
Ook amusant zijn de mummy's die sinds 2015 wachten tot de bubbel knapt, en tot die tijd liever geld aan de zijlijn houden. Interessant is dat velen die stellig beweren dat de crash elk moment zal komen hun account verwijderd hebben, terwijl degenen die tegengas gaven (Writser, Hielko, Sissors, Longcat, Flyguy, etc) nog immer actief zijn.
Jan 2015:Devil in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"
Mat [sic] al die enorme rendementen de afgelopen jaren lijkt een forse correctie nu toch nog slechts een kwestie van tijd? Draait de economie nu echt zoveel beter dan in 2008? Met nu alle rentes rond 0 en een bijna afwezige inflatie, terwijl centrale banken miljarden de economie in proberen te pompen. Ergens voelt dit niet goed, maar wie weet het knappen van de bubble te timen?
Juli 2015:icecreamfarmer in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"
Wat is jullie exit strategie?
Ik zit zelf in de dividend aandelen maar gezien de laatste stijgingen en de beurscrash in China zit ik na te denken om mijn portefeuille af te bouwen. Echter wat zijn de criteria die je kunt hanteren. Je wilt immers niet alles verkopen.
Juli 2015:icecreamfarmer in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"
Nee ik wil nu verkopen en ik sta op winst, aka ik wil de daling voor zijn.
Later wanneer het gecrashed is weer bijkopen.
Ik zie mijn dividend aandelen bv een koerswinst hebben van 3x hun dividend. Mijn verwachting is is dat dit niet nog 3 jaar goed door zal gaan en ik beter nu kan cashen.
Juli 2015:Nick The Heazk in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"
Ik denk dat het een belangrijke misvatting is dat de markt alle risico's al correct heeft ingeprijsd. Mijn inziens is het bijna theoretisch onmogelijk dat de Chinese markt correct rekening houdt met hoge niveaus van margin debt bij Chinese beleggers/speculanten. Zoniet hadden ze die hoogte nooit bereikt (daar elke intelligente marktdeelnemer weet wat de implicaties zijn van een plots sterk dalende beurs op margin debt). Van zodra dat besef begint in te zinken kan het snel naar beneden gaan. Heel snel. Type dot-com bubble of kredietcrisis.
Jan 2017:OttiglioM in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"
Maar goed, zo'n strategie zou dus kunnen zijn dat je het geld dat je nu denkt maandelijks opzij te gaan zetten niet direct investeert maar gewoon spaart op een direct opneembare spaarrekening. En dan intussen rustig de beursontwikkeling in de gaten gaan houden. En dan toeslaan op het moment dat de beurs weer eens een substantiële dip heeft. Met nog vier jaar Trump voor de boeg lijkt zo'n kans me zeer reëel...
Jan 2017:OttiglioM in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"
M.i. is de kans op een forse dip groter dan de kans op flink stuk rendement. Zoals ik een een eerder bericht al schreef is sinds de vorige dip al een fors rendement bereikt. Ter illustratie, sinds 11 februari 2016 tot afgelopen weekend : De VXUS 19,56%, De VTI 26,67%, De VANGUARD FTSE All-World 32,11%. En om eens eentje uit de Emerging Markets te pakken: ISHARES MSCI BRAZIL 111,72%. De bomen blijven niet in de hemel groeien....
April 2017:April 2017:April 2017:Verwijderd in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"
Maandelijks en bij een dip extra inkopen. Als iedereen zegt ik ga nooit meer beleggen na een crash gooi ik de helft van mijn spaargeld erin. Beurs staat nu veel te hoog om dit soort grote aankopen te doen al vindt de meerderheid hier dat dat onzin is. Ik volg al jaren deze strategie en voel me daar goed bij.
Okt 2017:Verwijderd in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"
Banken eigen, mensen te verleiden als de beurs reeds skyhigh staat. En niet thuis zijn als de beurs halveert. Ik heb mijn maandelijkse aankopen juist naar het minimum teruggebracht.
En nu krijg ik iedereen hier weer over me heen dat je toch voor de lange termijn belegt.

Als de ECB nu maar eens stopt met geld pompen in de rentebubbel, dan komen er pas weer echte koopmomenten voor grote bedragen. Maar dat is mijn (lange termijn) visie.
Okt 2017Verwijderd in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"
Waar ik me aan stoor op dit forum is het feit dat hier hetzelfde advies wordt gegeven als bij banken. Gewoon kopen joh en het komt wel goed op lange termijn. Eens, als je nu twintig bent, zal het best ooit goed komen. Als je nu 45/50 bent en nu erin pompt is dat nog maar de vraag als het voor je pensioen is. Heb al eens eerder mijn potje in mijn hypotheek aangehaald wat gewoon statisch is en net aangekocht voor de top van de IT bubbel. Dat staat nu pas break-even. Zijn we toch 19 jaar verder. Beetje zonde. Ik heb mede hierdoor en later doordat ik middels mijn vak veel met aandelenmarkt te maken kreeg mijn les geleerd.
Kijk nu gewoon eens met een helicopterview naar de markt en dan weet je dat we gewoon in een volkomen opgeblazen markt zitten door geld wat door de ECB de markt in wordt geblazen. Kunstmatig lage rente waardoor men in aandelen is gestapt. Aan dit feestje komt echt een einde. Of de markt 30, 40 of 50 % daalt en wanneer weet ik ook niet en wat precies HET moment is om te kopen ook niet. Maar mocht bijvoorbeeld de AEX weer ergens rond de 300 staan en mijn onderbuik goed, durf ik het wel weer aan om groot in te gaan kopen. Komt die daar niet heb ik pech gehad en staat mijn pensioenpot gewoon cash op de bank. Wil graag nog te eten hebben na mijn 65e.
Reactie hierop:
Sandyman538 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"
Het punt waar men een beetje over valt is dat je dit al vrij lang zegt. In het vorige topic kwam ik een reactie van jou tegen van januari 2015 dat je op de grote dip zit te wachten. Sinds januari 2015 heeft een veelgebruikte ETF hier, VTI, een rendement van bijna 30% gemaakt. Tsja, dan kun je zitten wachten op de dip die ooit weer gaat komen, maar dat rendement ben jij dan weer mis gelopen. Ook ik verwacht ooit wel weer eens een forse correctie en heb daarvoor ook een potje klaar staan, naast mijn maandelijkse inkopen waar ik gewoon mee door ga.
Okt 2017Verwijderd in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"
Ik loop geen rendementen mis. Je loopt pas rendementen mis op het moment dat je casht.

Ik cash pas over zo'n 15 jaar. Overigens loop ik een twee sporen beleid. Ik koop ook maandelijks, maar heb nog een echt groot bedrag op de plank liggen. Dit pomp ik er pas in bij de volgende crisis. En ja, de beurs stond toen ook al te hoog door de rentebubbel. Ik heb mijn lesje geleerd tijdens de IT bubbel, maar als mensen nu nog grote bedragen erin pompen....be my guest.
Reactie daarop:
writser in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"
Nogmaals, als je jouw strategie vergelijkt met simpel indexbeleggen dan heb je de afgelopen 3 jaar zo'n 30% rendement misgelopen of meer, ongeacht wat er in de toekomst gebeurt. Dat laatste stuk heb jij genegeerd. En je negeert ook gemakshalve de kans dat de beurs nooit meer naar 350 zakt en dat jij voor eeuwig aan de zijlijn staat (of over een paar jaar met de staart tussen de benen toch maar instapt). Misschien heb je wel helemaal gelijk, stort de beurs keihard in volgend jaar en verdien jij bakken met geld, maar de afgelopen jaren loop je hard achter op de simpele indexbelegger. Een dooddoener als "je mist pas rendement als je casht" verandert daar niks aan. Als je zo redeneert kun je je geld ook 40 jaar op je spaarrekening laten staan. Mis je nooit rendement ..
Ik begrijp wat je probeert te doen, misschien werkt het, veel succes er mee. Blijf alleen wel realistisch, als je de afgelopen jaren dom de index had gevolgd kon je nu uitcashen, een paar keer op vakantie, de wijnkelder aanvullen en had je nog hetzelfde bedrag om tijdens de volgende crash te investeren.
Tegengas van weer een ander op de bovenstaande rationele beschouwing:
Okt 2017:OttiglioM in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"
Mij mag je ook "committen" aan de crash dan wel bear market die komen gaat. Of dat 2018 al wordt weet ik niet maar wel binnen mijn beleggingshorizon. Eventueel gezichtsverlies neem ik graag voor lief.
Mooi die verhalen over 3 jaar geleden instappen en 30% rendement maken. Ik ben pas 20 maanden geleden ingestapt en had die 30% 13 maanden later al gerealiseerd. Verkocht dus. Geen opschepperij. Wel puur geluk. Minder dan 1/3 nog niet verkocht en dat deel staat nu al op 40% rendement! Toch gaat deze kip met gouden eieren er echt uit. Dit jaar nog. En ik hou er rekening mee dat ik, ondanks dit eclatante succes, nooit meer ga beleggen op de beurs. Tenzij de beurs weer 30 a 40% onder het huidige niveau gaat dalen. Het zou kunnen dat dit de komende 5 a 7 jaar niet gaat gebeuren. Jammer dan.
En:
Aug 2018:plukke in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"
Ik ben zelf (nog) niet actief op de beurs maar ben me er steeds meer voor gaan interesseren. Als ik kijk naar de enorme vlucht die de koersen genomen hebben sinds de topjaren in 2007 naar nu (+11.000 punten ondanks de dip in 2008/2009) vraag ik me echt af hoe het kan dat we het niveau van voor de crisis zo ver voorbij zijn gestreefd? Is er fundamenteel iets gewijzigd aan de manier waarop die index opgebouwd wordt, of is dit pure groei die er in de eerstvolgende recessie weer keihard vanaf gaat
Maart 2020:April 2020:phantom09 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
Het einde van de daling is nog lang niet inzicht. Nu zijn er donkere wolken aan de lucht, maar het moet nog gaan regenen. En het zal lang gaan regenen.
*knip wederom offtopic verhandelingen over corona details*
Doordat vele mensen thuis zitten moeten de werkgevers hulp aanvragen bij de overheid in bepaalde gevallen. Er is circa 10-20 miljard nodig voor circa 3 maanden. (
https://nos.nl/artikel/23...aangepast-reisadvies.html)
Als ik mij niet vergis heeft de overheid 90 miljard beschikbaar gesteld. Dus hooguit 9 maanden kunnen we het uitzingen.
Daarnaast zullen vele MKB bedrijven omvallen, omdat ze de vaste lasten niet meer kunnen ophoesten.
En MKB Nederland is een zeer belangrijke werkgever. Nederland zal hierdoor economisch flink verzwakken.
Mogelijk vergelijkbaar met 1929. In ieder geval een stuk erger dan 2008.
De werkeloosheid zal oplopen. In 1933 was 25% werkeloos in amerika.
Maar ook andere landen zal dit treffen. De een wat harder dan de andere.
Hier een link naar een Nederlandse beursgoeroe die 1998, 2000 en 2008 voorspelde:
https://www.telegraaf.nl/...-het-nog-veel-erger-wordt
Jaap van Duijn vond hem altijd goed. Dus dat zegt wat.
Mijn conclusie: de beste reclame voor een indexfonds is de voorspellingen in dit topic
of dit soort materie teruglezen.