Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 22:58
Murphy78 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:13:
Hoe goed onderbouwd ook: de wereld is te complex om te voorspellen. Niemand zag COVID aankomen, de inval in Ukraine, chiptekort, arbeidstekort,
Als je de bevolkingspiramide bekeken had, wist je dat de vergrijzing langzaam toeslaat en dus dat wij op termijn ook een arbeidstekort krijgen. Dit was/is voorspelbaar.

En dan te bedenken dat ik ooit voor 30 euries ASML aandelen had gekocht...

[ Voor 8% gewijzigd door phantom09 op 26-11-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:45
phantom09 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:58:
Adyen zelf is op zich niet verkeerd. Op korte termijn zal het niet 1000-1100 worden. Maar binnen 1-2 jaar zou mogelijk kunnen zijn.
Dat waren een snelle 1-2 jaar. Adyen heeft vandaag de 1100 weer aangetikt. Zelf rond 950 verkocht, maarja achteraf.... Had nog een paar duizend extra winst in gezeten.

Ik ben zelf echt benieuwd naar Nvidia nu. Weinigen hadden verwacht dat zee van €150 naar €500 zouden gaan dit jaar. Maar na de goede cijfers afgelopen week toch een procent of 5 gezakt in totaal. Ik ben echt benieuwd wat er met Nvidia gaat gebeuren als die wat mindere cijfers presenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:47

Lordy79

Vastberaden

TheBrut3 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:11:
[...]

Dat waren een snelle 1-2 jaar. Adyen heeft vandaag de 1100 weer aangetikt. Zelf rond 950 verkocht, maarja achteraf.... Had nog een paar duizend extra winst in gezeten.
Hier hetzelfde. Met verlies verkocht maar geen spijt van. Ook niet nu ie 1100 aantikt. 9 van de 10 keer is het de moeite waard om bij een enorme 'crash' even in te stappen (zoals bij Shell een paar jaar geleden), maar nu dus niet :)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
TheBrut3 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:11:
[...]

Ik ben zelf echt benieuwd naar Nvidia nu. Weinigen hadden verwacht dat zee van €150 naar €500 zouden gaan dit jaar. Maar na de goede cijfers afgelopen week toch een procent of 5 gezakt in totaal. Ik ben echt benieuwd wat er met Nvidia gaat gebeuren als die wat mindere cijfers presenteren.
En dan te bedenken dat nvdia $0,82 waard was op 22 jan 1999. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

phantom09 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:16:
[...]
En dan te bedenken dat nvdia $0,82 waard was op 22 jan 1999. 8)7
Ach. Zelfde verhalen kun je maken met de Apple, Microsoft, MasterCard, Tesla etc ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:21
Ik verneem zojuist dat Charlie Munger zou zijn overleden op 99 jarige leeftijd

:'(

[ Voor 86% gewijzigd door DJTimo op 29-11-2023 04:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:09

Jebus4life

BE User

Zalige man, idem voor Buffet zelf. Hun interviews/presentaties waren echt heerlijk droog bij momenten.

"Buffet: People don't seem to get that point, do you have any idea why Charlie?

Munger: If people wouldn't be so often wrong, we wouldn't be so rich"

_O-

[ Voor 44% gewijzigd door Jebus4life op 28-11-2023 23:17 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:26

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mijn gekochte GME 15C zijn ITM gegaan (van 11 dollar per contract inclusief transactiekosten naar over 100 dollar per contract in de voorbeurs geweest) en bull call spreads wijzen naar boven.

Gisteren begonnen de gedwongen institutionele aankopen binnen te komen en ik had tijdens een rustig moment in een intraday dip mijn posities gekocht.

Na de openingsbel kunnen de shorters met een dikke rode candle stick de weeklies overtuigen om de gekochte calls te sluiten. Maar als er genoeg FOMO is om de IV over 200, 300,... % te jagen en half Reddit wordt euforisch, dan ga ik winst nemen.

Ik ga in de laatste dagen voor de expiratie niet zomaar weeklies over de woensdag kantelpunt vasthouden. Optiepremies kunnen aan het begin van de dag nog veel waard zijn en naar het einde van dag veel waarde verliezen. Alhoewel ITM weeklies hebben weinig last van verdampende tijdswaarde.

Achteraf gezien had ik mijn posities 10x groter moeten maken en voor de nieuwprijs van auto aan winst gaan. Nu is het voor nieuwe grafische kaart tot bruto maandloon gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:40
rapture schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:01:
Mijn gekochte GME 15C zijn ITM gegaan (11 dollar per contract inclusief transactiekosten naar over 100 dollar per contract in de voorbeurs geweest) en bull call spreads wijzen naar boven.

Gisteren begonnen de gedwongen institutionele aankopen binnen te komen en ik had tijdens een rustig moment in de intraday dip mijn posities gekocht.

Na de openingsbel kunnen de shorters met een dikke rode candle stick de weeklies overtuigen om de gekochte calls te sluiten. Maar als er genoeg FOMO is om de IV over 200, 300,... % te jagen en half Reddit wordt euforisch, dan ga ik winst nemen.

Ik ga in de laatste dagen voor de expiratie niet zomaar weeklies over de woensdag kantelpunt vasthouden. Optiepremies kunnen aan het begin van de dag nog veel waard zijn en naar het einde van dag veel waarde verliezen. Alhoewel ITM weeklies hebben weinig last van verdampende tijdswaarde.

Achteraf gezien had ik mijn posities 10x groter moeten maken en voor de nieuwprijs van auto aan winst gaan. Nu is het voor nieuwe grafische kaart tot bruto maandloon gaan.
Ik snap hier dus helemaal niks van. Heerlijk.

Misschien volg ik toch het verkeerde topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

SvV_Ying schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:07:
[...]
Ik snap hier dus helemaal niks van. Heerlijk.

Misschien volg ik toch het verkeerde topic.
Derivatenhandel is een riskante rabbit hole op de beurs.

Blijf aan jouw kant van the blue pill and red pill. Ik zit aan de andere kant.

[ Voor 13% gewijzigd door rapture op 29-11-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een kleine positie limiteert de risico's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbWlLKEzBjtGAtnTHU2lY9RlS7Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N1exbLc7GOJCe14w2uc4XLs7.jpg?f=user_large

Snelste manier om geld te verliezen is optiecontracten kopen alsof het patronen voor een geweer is. 5 in een clip, 20 of 30 in een patroonhouder of zelfs een ratelband per 100 stuks op een machinegeweer leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het is een voorbeeld van je persoonlijkheid wordt op de beurs op greed, fear,... getest. Alle theorie goed verstaan/kennen is nowhere near de praktijk ervaren, voelen,...

Een contractje verkocht om de inleg terug te verdienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uf2f4G4loKoTqp4J3tAeIbepKKw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1bI09J8TL1FlA8GSriJdVoLI.jpg?f=user_large

Op naar een maandloon aan winst.

[edit]
Klimmen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYWRxhCbt9ADOlaLuBEYnJeBW0s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WbZnZ6QEvrQesx0jBqseSDra.jpg?f=user_large

Het is ook een moment dat je te weinig schermen hebt, want je kan alt-tabben niet permitteren en wilt eigenlijk dedicated schermen hebben om je trades ten alle tijden kunnen zien.

Boven inleg x20 een contract weggedaan, morgen verder zien.

[ Voor 41% gewijzigd door rapture op 30-11-2023 01:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:02
rapture schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:11:
[...]

Derivatenhandel is een riskante rabbit hole op de beurs.

Blijf aan jouw kant van the blue pill and red pill. Ik zit aan de andere kant.
Opties is als roulette ook een riskante rabbit hole. Balletje kan op rood of op zwart, kies de juiste strategie en weer een maandloon erbij.

• aljooge
Dit is de huidige koersgrafiek van Microsoft in de afgelopen 6 maanden. Fundamenteel vind ik het een prachtig groeiaandeel, maar technisch lijkt hij de bovenste weerstand aan te tikken. Wat zouden jullie hiermee doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Geosf6-ASOpYFjUlWWMELM3HgoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAYSExuxxcblbt8TDhfoqfqo.jpg?f=fotoalbum_large

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

aljooge schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:10:
Dit is de huidige koersgrafiek van Microsoft in de afgelopen 6 maanden. Fundamenteel vind ik het een prachtig groeiaandeel, maar technisch lijkt hij de bovenste weerstand aan te tikken. Wat zouden jullie hiermee doen?

[Afbeelding]
Bijhouden zolang je fundamentele waarde ziet.

Maar bon, ik ben zo'n simpele ziel die niet naar TA kijkt :+

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:47
Technische analyse, is dat niet een horoscoop voor mannen? :9

• aljooge
scoobs schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:28:
Technische analyse, is dat niet een horoscoop voor mannen? :9
Die technische analyse is best interessant. Komt uit de psychologie. Je trekt steun en weerstandslijnen en op het moment dat een koers de weerstand raakt is de kans groot dat anderen dit ook zien en ook gaan verkopen, waardoor de weerstand de waarheid wordt. Een self fulfilling prophecy.

Dit Microsoft zou ik nu even niet kopen tot de koers iets gezakt is. Of zie ik het verkeerd?

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:02
aljooge schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:34:
[...]

Die technische analyse is best interessant. Komt uit de psychologie. Je trekt steun en weerstandslijnen en op het moment dat een koers de weerstand raakt is de kans groot dat anderen dit ook zien en ook gaan verkopen, waardoor de weerstand de waarheid wordt. Een self fulfilling prophecy.

Dit Microsoft zou ik nu even niet kopen tot de koers iets gezakt is. Of zie ik het verkeerd?
Als je technische analyse wilt gebruiken om het moment van instappen te bepalen, dan zou ik wachten. Op de dagchart ook negatieve divergentie in de RSI.

Ik zou de aankoop in ieder geval niet alleen baseren op TA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scoobs
aljooge schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:34:
[...]

Oke, ik zal ipv een one-liner nu ook even inhoudelijk reageren. ;)
Ik ken het concept wel, ik deel alleen niet je mening dat TA op een aggregate van stocks een statistisch significante factor is voor het verklaren van α. Voor fundamentale analyse - op populatieniveau, op individuele bedrijven kan er ook geen significatie bepaald worden - is namelijk wel te zien adhv van het 3- of 5-factor model dat er een significante α outperformance is tov het gemiddelde van de markt waarin deze samples geselecteerd worden.

Vandaar mijn opmerking over TA. TA heeft als aantrekkingskracht dat het heel gemakkelijk lijkt om patronen te herkennen, ook al zijn ze er niet. Dit heet Apophenia, en mensen zijn hier heel gevoelig voor. Wikipedia: Apophenia Het is grappig dat je de psychologische kant van beleggen aanhaalt, want juist een heel belangrijk punt van beleggen is het "detrainen" van een aantal heel sterke cognitieve biassen, en te werken met enkel data. En zelfs dan kom je niet heel ver - markten zijn immers near-perfect efficient, en gemakkelijk te behalen voordelen worden gebruikt tot ze niet meer gemakkelijk zijn voor significante hoeveelheden belegd vermogen.

[ Voor 30% gewijzigd door scoobs op 30-11-2023 21:53 ]

• aljooge
scoobs schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:45:
[...]

Oke, ik zal ipv een one-liner nu ook even inhoudelijk reageren. ;)
Ik ken het concept wel, ik deel alleen niet je mening dat TA op een aggregate van stocks een statistisch significante factor is voor het verklaren van α. Voor fundamentale analyse - op populatieniveau, op individuele bedrijven kan er ook geen significatie bepaald worden - is namelijk wel te zien adhv van het 3- of 5-factor model dat er een significante α outperformance is tov het gemiddelde van de markt waarin deze samples geselecteerd worden.

Vandaar mijn opmerking over TA. TA heeft als aantrekkingskracht dat het heel gemakkelijk lijkt om patronen te herkennen, ook al zijn ze er niet. Dit heet Apophenia, en mensen zijn hier heel gevoelig voor. Wikipedia: Apophenia Het is grappig dat je de psychologische kant van beleggen aanhaalt, want juist een heel belangrijk punt van beleggen is het "detrainen" van een aantal heel sterke cognitieve biassen, en te werken met enkel data. En zelfs dan kom je niet heel ver - markten zijn immers near-perfect efficient, en gemakkelijk te behalen voordelen worden gebruikt tot ze niet meer gemakkelijk zijn voor significante hoeveelheden belegd vermogen.
Is het dan niet zo dat door die apophenia, de groep mensen gelooft dat ze de koers kunnen voorspellen op de orderknop drukt en ze met dat groepje de koers ook die kant op laten bewegen. Dan heeft zo'n technische analyse dus zin, ondanks dat in een ideale beurs een koers beide kanten op kan. Statistiek heeft immers geen verleden.

• scoobs
Het antwoord daarop staat in de eerste alinea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:14

SandStar

DPC-Crew

Zandster

[Afbeelding]
Dit heb ik ook. Ingestapt op $224 en even gemist dat het door m'n eigen gestelde target van 320 vloog. Sindsdien gaat het alleen maar omhoog... Het was eigenlijk een positie die ik langzaam wilde uitbreiden maar met de huidige koers twijfel ik meer over behouden of verkopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

[Afbeelding]
In november 2022 had niemand het het over Ai en nu heeft Microsoft het in bijna alle producten geïntegreerd . Ze hebben dus ze niet alleen de kip met gouden eieren (OpenAI) maar ook veruit de diepste integratie in daadwerkelijk diensten. Tevens faciliteren ze vanuit Azure ook de benodigde capaciteiten voor dit nieuwe businessmodel voor andere partijen. Terwijl ze goud uit de mijnen halen verkopen ze ook de scheppen.

Uit de cijfers blijkt dit echter nog niet, maar het verhaaltje klopt wel met de waardering. De vraag is denk ik of je MIcrosoft haar producten ook om weet te zetten in winst. Zelf heb ik een relatieve kleine positie in MSFT. Ze hebben een breed portfolio en laten keer op keer zien dat ze geld verdienen met een inferieur product. Hun salesteam is wat dat betreft echt fenomenaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Deveon schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:05:
[...]

In november 2022 had niemand het het over Ai en nu heeft Microsoft het in bijna alle producten geïntegreerd . Ze hebben dus ze niet alleen de kip met gouden eieren (OpenAI) maar ook veruit de diepste integratie in daadwerkelijk diensten. Tevens faciliteren ze vanuit Azure ook de benodigde capaciteiten voor dit nieuwe businessmodel voor andere partijen. Terwijl ze goud uit de mijnen halen verkopen ze ook de scheppen.

Uit de cijfers blijkt dit echter nog niet, maar het verhaaltje klopt wel met de waardering. De vraag is denk ik of je MIcrosoft haar producten ook om weet te zetten in winst. Zelf heb ik een relatieve kleine positie in MSFT. Ze hebben een breed portfolio en laten keer op keer zien dat ze geld verdienen met een inferieur product. Hun salesteam is wat dat betreft echt fenomenaal.
Dit is dus precies de reden dat ik 1,5 maand geleden ben ingestapt. Zelf denk ik dat het potentieel van Azure nog niet is ingeprijsd en dat ze met de integratie van chatGPT in hun zoekmachine Bing weleens wat marktaandeel van Google kunnen afsnoepen. Genoeg redenen dat ik MSFT zeker voor de lange termijn wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
aljooge schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:58:
[...]

Dit is dus precies de reden dat ik 1,5 maand geleden ben ingestapt. Zelf denk ik dat het potentieel van Azure nog niet is ingeprijsd en dat ze met de integratie van chatGPT in hun zoekmachine Bing weleens wat marktaandeel van Google kunnen afsnoepen. Genoeg redenen dat ik MSFT zeker voor de lange termijn wil hebben.
Ik denk zelf dat MIcrosoft nog kan groeien. Er zijn genoeg bedrijven die van on-premise servers naar de cloud gaan. En als je eenmaal in de (microsoft) cloud zit ga je niet snel terug.

3i Gourp PLC is ook niet verkeerd. De action kent iedereen wel en 3I is hier o.a. eigenaar van.
Heb helaas nog wat van gekocht. MIsschien toch maar eens doen?

[ Voor 11% gewijzigd door phantom09 op 01-12-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Laatst online: 07:46
phantom09 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:52:
[...]

3i Gourp PLC is ook niet verkeerd. De action kent iedereen wel en 3I is hier o.a. eigenaar van.
Heb helaas nog wat van gekocht. MIsschien toch maar eens doen?
Ik vind dat soort clubs nogal ondoorzichtig. De hele jaarlijkse winst bestaat praktisch (95%) uit herwaardering Action. Als ze die verkopen is het toch een beetje wat de gek ervoor geeft. Of hun waardering reëel is zal dan pas blijken .

Ze hebben een paar jaar geleden een deel proberen te verkopen toen de toko nog maar de helft waard was, maar toen hapte niemand toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:32

Qwerty-273

Meukposter

HAL Holding (van HAL Trust/Investments) verhuist per 1 april 2024 van Curaçao naar Rotterdam. En komt dan ook onder het Nederlandse belastingstelsel te vallen, onder andere met een dividendbelasting van 15%.

Zie de aankondiging op https://www.halholding.com/xmlpages/tan/files?p_file_id=812

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

En wellicht ook interessant is de aankondigde aanpassing van het dividendbeleid van HAL als er mensen zijn die dit aandeel bezitten voor een stuk dividendinkomen.
https://www.halholding.com/xmlpages/tan/files?p_file_id=811
Het huidige dividendbeleid is, onvoorziene omstandigheden voorbehouden en mits de stand van de liquide middelen dit toelaat, het dividend te baseren op 4% van de naar volume gewogen gemiddelde decemberkoers van het aandeel HAL Trust in het jaar voorafgaande aan het jaar van de dividenduitkering. Het dividend wordt voor 50% betaald in contanten en voor 50% in aandelen.

De aandelencomponent van het dividend heeft, sinds 2010, geresulteerd in een toename in het aantal uitstaande aandelen van meer dan 40%. Teneinde een verdere verwatering van de nettovermogenswaarde per aandeel te vermijden zal worden voorgesteld om het dividend in aandelen te beëindigen en de basis voor het dividend in contanten te verhogen.

Het dividend in contanten zal worden gebaseerd, onvoorziene omstandigheden voorbehouden en mits de stand van de liquide middelen dit toelaat, op 2,5% van de naar volume gewogen gemiddelde decemberkoers van het aandeel HAL Trust in het jaar voorafgaande aan het jaar van de dividenduitkering. Dit vertegenwoordigt een toename van 25% vergeleken met het huidige contante deel van het dividend. Deze wijziging van beleid zal voor het eerst worden toegepast met betrekking tot het dividend over 2023 wat in de aandeelhoudersvergadering in mei 2024 zal worden voorgesteld.
Verder vind ik de waarde van dit aandeel altijd een beetje apart, het handelt vaak significant onder geschatte waarde. De prijs per aandeel op de beurs op 2023-09-30 (een zaterdag) lag zo rond de 111 euro terwijl volgens de update voor het derde kwartaal 2023 de nettovermogenswaarde lag op:
....bedroeg de nettovermogenswaarde op 30 september 2023 € 13.682 miljoen (€ 151,44 per aandeel)....

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:42
Qwerty-273 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:10:
En wellicht ook interessant is de aankondigde aanpassing van het dividendbeleid van HAL als er mensen zijn die dit aandeel bezitten voor een stuk dividendinkomen.
https://www.halholding.com/xmlpages/tan/files?p_file_id=811

[...]

Verder vind ik de waarde van dit aandeel altijd een beetje apart, het handelt vaak significant onder geschatte waarde. De prijs per aandeel op de beurs op 2023-09-30 (een zaterdag) lag zo rond de 111 euro terwijl volgens de update voor het derde kwartaal 2023 de nettovermogenswaarde lag op:

[...]
Zo apart vind ik die onderwaardering niet. Uiteindelijk bepaalt alleen familie van der Vorm of er winst genomen gaat worden op de belangen van HAL holding, en het is nou niet dat zij een tekort aan geld hebben. Als belegger zit je dan in de wachtstand in de hoop dat de familie besluit winsten te verzilveren binnen je generatie.

[ Voor 4% gewijzigd door 49euro op 02-12-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:55

oscar82

De ondertitel

Weet iemand (een manier om op te zoeken) of HAL ook in de etf VXUS zit?

Kan me voorstellen dat ze niet genoeg free float hebben, maar vroeg het me af.

Edit: lijst gevonden van de samenstelling van de benchmark:
https://research.ftserussell.com/Vanguard/Home/Indices
Aldaar inderdaad geen HAL.

[ Voor 68% gewijzigd door oscar82 op 03-12-2023 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Mogelijk is deze methode (om het rendement van PF te berekenen) al bekend maar ik wilde deze video jullie niet onthouden.

Hoewel ik vorig jaar nog een klein plusje behaalde over 2022 in absolute zin is het verschil aanzienlijk t.o.v. een berekening gemaakt over boekjaar 2022 middels de Money-Weighted Rate of Return methode.

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
Als we het dan toch over resultaat berekeningen hebben ;)

Is het mogelijk in Portfolio-Performance om een dashboard te maken specifiek voor 1 aandeel?
Je kan wel bij sommige widgets de gegevensreeks aanpassen, maar dat moet dan per widget doen en zit verstopt onder 3 menu’s. Niet heel handig dus.

Wat ik eigenlijk zou willen is een aandeel kunnen kiezen uit een dropdown lijst en dat alles op het dashboard is op basis van die keuze.
Dit lijkt niet mogelijk met Portfolio-Performance?

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

De Amerikaanse economie blijft maar gaan, weer 200.000 jobs erbij, unemployment zakt naar 3,7%...

Bepaald moment moet die jobs market toch gaan afkoelen? Echt bizar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:34
Hoe tellen ze die jobs?

Want steeds meer Amerikanen hebben 2 of 3 jobs om rond te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wozmro schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:59:
Hoe tellen ze die jobs?

Want steeds meer Amerikanen hebben 2 of 3 jobs om rond te komen.
Zou dan de unemployment rate ook dalen?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Zit naar de cijfers van Prosus te kijken. Hoe kan er winst zijn met een negatief bedrijfsresultaat? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vb-0qfSPFjpIFy7-vN4a57vFAls=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/um7PagexWE0rXIDSf2fPS5Ih.jpg?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chloortablet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

aljooge schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:40:
Zit naar de cijfers van Prosus te kijken. Hoe kan er winst zijn met een negatief bedrijfsresultaat? [Afbeelding]
De activiteiten van Prosus zelf zijn niet winstgevend, maar de bedrijven waarin wordt geïnvesteerd - en die niet worden meegeconsolideerd - wel (evenals de aan- en verkoop van die bedrijven). Je kunt daarvoor beter in het Jaarverslag 2022 zelf kijken. Bijvoorbeeld pagina 149 en 173.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pp0Gcv1lFhdN0p2MYjpAvTtQ6BY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AvRNURKTXad6oJDVkOtY1cp1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Naar mijn mening zijn de financiele markten veel te enthousiast de laatste tijd. Ongeveer de helft van de toename van mijn jaarwinst heb ik in de afgelopen 5 weken erbij gekregen. De overige helft van mijn winsten heb ik in een paar maanden gekregen (begin van dit jaar).

Is dat bij jullie ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Chloortablet schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:05:
[...]

De activiteiten van Prosus zelf zijn niet winstgevend, maar de bedrijven waarin wordt geïnvesteerd - en die niet worden meegeconsolideerd - wel (evenals de aan- en verkoop van die bedrijven). Je kunt daarvoor beter in het Jaarverslag 2022 zelf kijken. Bijvoorbeeld pagina 149 en 173.

[Afbeelding]
Jij snapt dit denk ik beter dan ik, dus wellicht kun je het nog wat meer toelichten:

- aan en verkoop van beleggingen (de bedrijven waar ze in investeren) zouden bij prosus toch wel ten laste van het resultaat moeten komen? Dat is dan gewoon een asset die op de activa zijde staat en die je verkoopt. Als de verkoopprijs hoger dan boekwaarde is, resulteert dat in winst lijkt me?
- niet consolideren bedrijven waarin ze investeren snap ik als het geen controlerend belang is. Maar zou je die beleggingen niet (positief) moeten herwaarderen op je balans?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:53
@Requiem19 volgens mij zijn Prosus’ resultaten uit beleggingen (i.e. financiele investeringen) inkomsten uit financing activities, niet uit operating activities. De herwaardering (als ze die kunnen bepalen ivm. liquiditeit) zal wel op balans komen, en het resultaat daarvan zie je op de P&L die @Chloortablet deelt (maar pas na/buiten operating loss, en opgesplitst in waardevermeerdering en uit deel winst van die beleggingen waar ze recht op hebben).

[ Voor 14% gewijzigd door JDillinger op 10-12-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

JDillinger schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:10:
lgens mij zijn Prosus’ resultaten uit beleggingen (i.e. financiele investeringen) inkomsten uit financing activities, niet uit operating activities. De herwaardering (als ze die kunnen bepalen ivm. liquiditeit) zal wel op balans komen, en het resultaat daarvan zie je op de P&L die @Chloortablet deelt (maar pas na/buiten operating loss, en opgesplitst in waardevermeerdering en uit deel winst van die beleggingen waar ze recht op hebben).
@JDillinger waarom wordt ik hier getagd? Ik ben niet actief in dit forum/topic (en ook niet geinteresseerd).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 07:55

oscar82

De ondertitel

phantom09 schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:02:
Naar mijn mening zijn de financiele markten veel te enthousiast de laatste tijd. Ongeveer de helft van de toename van mijn jaarwinst heb ik in de afgelopen 5 weken erbij gekregen. De overige helft van mijn winsten heb ik in een paar maanden gekregen (begin van dit jaar).

Ja. Maar eind juli stonden veel indices ook hoog / even hoog als nu. Met het effect dat ik dus weer een kwartaal wat goedkoper heb in kunnen leggen en elk procent omhoog weer meer zoden aan de dijk legt.
Sowieso heb ik als persoon meer last van “hoogtevrees” en daarom in mijn plan opgenomen om altijd in te blijven leggen, hoe hoog de koersen ook staan. Want dat is een gevoel dus niet rationeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:53
gambieter schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:08:
[...]

@JDillinger waarom wordt ik hier getagd? Ik ben niet actief in dit forum/topic (en ook niet geinteresseerd).
Excuses! Ging mis bij taggen - heb het aangepast

[ Voor 5% gewijzigd door JDillinger op 10-12-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
phantom09 schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:02:

Ik ben bang dat je gelijk hebt. De financiële markten gaan als een speer, maar is dat wel terecht? Lees nu dit stukje dat de kerstaankopen in Duitsland tegen vallen. https://www.nu.nl/economi...len-tot-nu-toe-tegen.html

Mijn eindspurt zit hem in de aankoop van 3 fondsen in september en oktober die als een speer gaan, de rest corrigeert wat langzaam en een enkeling is gedaald.

Misschien tijd om her en der wat winst te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

De financiële markten denken dat de recessie er aan komt / er is en dat de centrale banken de rentes weer omlaag gaan gooien en dat leidt tot hogere koersen.
Of dat dat klopt, weten we over een jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Lordy79 schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:03:
De financiële markten denken dat de recessie er aan komt / er is en dat de centrale banken de rentes weer omlaag gaan gooien en dat leidt tot hogere koersen.
Of dat dat klopt, weten we over een jaar.
Dat is afhankelijk van de interpretatie.
  • Als de economie eindelijk afkoelt, the money printer go brrr en alle speculatieve onzin tijdens de Corona, crypto mining boom,... komt weer terug en spuiten de koersen naar de maan.
  • Als de economie afkoelt, dan begint de deflatie want de centrale banken reageren altijd te laat en houden hun monetair beleid voor veel te lang aan. De bullish verwachtingen bij een renteverlaging is volksverlakkerij om de aandelen tegen zo hoog mogelijke koersen te lozen zodat ze bij aanhoudende deflatie de aandelen vele keren goedkoper terug kunnen kopen.
Voor wie macro-economische of monetaire beleid humor wilt (en het maakt niet uit of je nu in aandelen, opties, obligaties, crypto,... zit):
https://twitter.com/trade...tatus/1734087431157055828

[ Voor 9% gewijzigd door rapture op 11-12-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 22:15
aljooge schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:30:
[...]

Ik ben bang dat je gelijk hebt. De financiële markten gaan als een speer, maar is dat wel terecht? Lees nu dit stukje dat de kerstaankopen in Duitsland tegen vallen. https://www.nu.nl/economi...len-tot-nu-toe-tegen.html

Mijn eindspurt zit hem in de aankoop van 3 fondsen in september en oktober die als een speer gaan, de rest corrigeert wat langzaam en een enkeling is gedaald.

Misschien tijd om her en der wat winst te nemen?
Kan, maar winst nemen kost geld. Want dan ben je niet in de markt. De markt is grillig en trekt zich helemaal niets aan van wat wij vinden.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
poehee schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:25:
[...]

Kan, maar winst nemen kost geld. Want dan ben je niet in de markt. De markt is grillig en trekt zich helemaal niets aan van wat wij vinden.
ik zat te denken om een deel van de aandelen te verkopen en om te zetten in een bedrijven obligatie ETF die ongeveer 6% rendement maakt. Eigenlijk was ik daar al mee bezig, maar wil daarvoor een rekening bij de giro openen die een nasty bug heeft bij het inscannen van mijn id-kaart in de app, dus krijg die rekening nog niet geopend :S

Update: de aanvraag bij de giro loopt. Het was me niet gelukt met een iphone en ipad om de id te scannen zonder foutmelding, maar een oude samsung android telefoon werkte perfect. Ik vermoed doordat ios een 0 voor een O heeft gezien.

[ Voor 16% gewijzigd door aljooge op 11-12-2023 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 14:23
Flink éénrichtingsverkeer op de beurzen de laatste weken. Het begint wel weer saai te worden zo. Het meeste op mijn watchlist is ondertussen al boven mijn fair values, dus maar rustig afwachten...

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

aljooge schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:36:
[...]

ik zat te denken om een deel van de aandelen te verkopen en om te zetten in een bedrijven obligatie ETF die ongeveer 6% rendement maakt. Eigenlijk was ik daar al mee bezig, maar wil daarvoor een rekening bij de giro openen die een nasty bug heeft bij het inscannen van mijn id-kaart in de app, dus krijg die rekening nog niet geopend :S

Update: de aanvraag bij de giro loopt. Het was me niet gelukt met een iphone en ipad om de id te scannen zonder foutmelding, maar een oude samsung android telefoon werkte perfect. Ik vermoed doordat ios een 0 voor een O heeft gezien.
Paspoorten hebben nooit een O erin zitten, maar alleen een 0 :P
Bijzonder als die ios app zoiets fout doet :P
https://www.rijksoverheid...t-cijfer-0-of-de-letter-o
De letter ‘O’ komt in het Nederlandse paspoortnummer niet voor. Het gaat dus altijd om het cijfer ‘0’. Dit geldt ook voor het nummer op uw identiteitskaart.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 14-12-2023 16:12 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Nog wat koopwaardige aandelen die hier op de radar van mensen staan? Ik heb wat targets staan die gehaald lijken te gaan worden (als de eindejaarsrally nog wat doorgaat), en dus wat verkooporders die de komende 2-6 maand zouden kunnen afgaan.

Maar mijn watchlist is eigenlijk niet in dezelfde mate gevolgd... Er staat wel wat op (het terug gedaalde Softbank, Alibaba, Barco, Roche, Payton Planar, Barclays, Anglo American, 7C), maar ik moet nog eens in detail kijken of dat allemaal (nog) even interessant is. En wat nieuwe aanvullingen mogen altijd.

Geen uitgebreide analyses (dat mag altijd, maar ik filter dat zelf wel eens door), maar gewoon wat namen van bedrijven waar jullie in 2024 verwachtingen van hebben. Liefst zonder de usual suspects die we allemaal kennen, de "exotische" namen zijn altijd het fijnste :9

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 49% gewijzigd door Jebus4life op 18-12-2023 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Jebus4life schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:46:
Nog wat koopwaardige aandelen die hier op de radar van mensen staan?
Ik weet niet hoe ze in 2024 presteren maar hier een aantal:

-Chipotle
-O'reily automation
-Deckers outdoor company
-Besi
-ASMI
-ASML
-Lotus Bakeries
-RACE
-Servicenow
-Costco
-Cloudflare
-Nvidia
-Lennox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Jebus4life schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:46:
Nog wat koopwaardige aandelen die hier op de radar van mensen staan? Ik heb wat targets staan die gehaald lijken te gaan worden (als de eindejaarsrally nog wat doorgaat), en dus wat verkooporders die de komende 2-6 maand zouden kunnen afgaan.

Maar mijn watchlist is eigenlijk niet in dezelfde mate gevolgd... Er staat wel wat op (het terug gedaalde Softbank, Alibaba, Barco, Roche, Payton Planar, Barclays, Anglo American, 7C), maar ik moet nog eens in detail kijken of dat allemaal (nog) even interessant is. En wat nieuwe aanvullingen mogen altijd.

Geen uitgebreide analyses (dat mag altijd, maar ik filter dat zelf wel eens door), maar gewoon wat namen van bedrijven waar jullie in 2024 verwachtingen van hebben. Liefst zonder de usual suspects die we allemaal kennen, de "exotische" namen zijn altijd het fijnste :9

***members only***
Ik heb 2 maand geleden Volkswagen juist verkocht. Omdat ik denk dat de Europese autoindustrie de boot compleet gemist heeft. Denk dat bij de eletrificering van auto's in de toekomst bijna alles uit Azie gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Murphy78 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:13:

Hieronder: een cynische reactie op een correcte observatie.

23 maart 2020:

Longcat in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
Als men het gaat hebben over 'het einde van het kapitalisme' en hyperinflatie, dan moeten we toch tegen de bodem aanzitten.

Reactie daarop:

Miki in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
RemindMe! 3 Months "o rly"
RemindMe! 1 Year "this post aged well"

Ik kijk er naar uit :>
Hahaha, leuk om deze terug te zien. Zelf uiteraard nooit teruggekeken of 23 maart 2020 de bodem was, en ik kan me niet herinneren dat @Miki iets heeft gedaan met die RemindMe... ;) Een vlugge blik op google finance laat zien dat het nagenoeg precies de bodem was. 'Helaas' liet ik het sentiment op de forums niet bepalend zijn voor m'n beleggingsbeslissingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Longcat schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:14:
[...]

Hahaha, leuk om deze terug te zien. Zelf uiteraard nooit teruggekeken of 23 maart 2020 de bodem was, en ik kan me niet herinneren dat @Miki iets heeft gedaan met die RemindMe... ;) Een vlugge blik op google finance laat zien dat het nagenoeg precies de bodem was. 'Helaas' liet ik het sentiment op de forums niet bepalend zijn voor m'n beleggingsbeslissingen.
Haha, die functie werkt helaas niet hier op GoT dus ik ben het vergeten. Ik vind het wel mooi om het allemaal terug te lezen. We zaten in een tijd dat de ene na de andere onheilsprofeet binnen wandelde en wel ging vertellen dat zij op tijd waren uitgestapt en dat het einde der tijden was aangekondigd. Mijn sarcastisch reactie was dan ook niet helemaal onterecht en meer in lijn met we zullen het allemaal wel zien.

Anyway leuk om je weer eens te zien :)

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 19-12-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deick
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05:16
aljooge schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:56:
[...]

Ik heb 2 maand geleden Volkswagen juist verkocht. Omdat ik denk dat de Europese autoindustrie de boot compleet gemist heeft. Denk dat bij de eletrificering van auto's in de toekomst bijna alles uit Azie gaat komen.
Ik woon sinds dit jaar in China en je hebt helemaal gelijk. Ze lopen hier ver voor op, bijna iedereen rijdt hier electrisch. Zit alleen te twijfelen over aandelen, want ongetwijfeld gaan de Europese unie en US hun industrie beschermen door flinke heffingen op chinese auto's te plaatsen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:30
SvV_Ying schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 23:31:
De eerste helft van het jaar zit erop. Stand S&P 4450. Leuk om de voorspellingen van januari er weer bij te pakken voor 2023.

Magpie 4812
Huidige stand 4450
ArthurMorgan 4350
Maahes 4300
RichieB 4242
Chicane600 4235
r0bb 4200
Thompson 4092
Jebus4life 4091
eamelink 4075
Qwerty-273 4046
Soullie 4005
Endurondon 4000
Black-Death 3999
Miki 3950
pdukers 3850
Hbeez 3850
_the_crow 3700
Jedi_Pimp 3647
tuinïnen 3400
Zenix 3305
Eggthud 3275
Gearloose 3200
Dutchmanticore 3200
JosTM 2950
Revox862 2850

Edit: zie ik dat ik helemaal niet heb meegedaan :')

Nasdaq heeft trouwens het beste eerste half jaar in 4 decennia gehad.
@Magpie cruised op de overwinning af >:)

Ik ben stiekem ook wel erg benieuwd of alle acties van @DutchManticore nu de moeite waard zijn gebleken, of juist niet.

[ Voor 7% gewijzigd door r0bb op 19-12-2023 13:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Deick schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:36:
[...]

Ik woon sinds dit jaar in China en je hebt helemaal gelijk. Ze lopen hier ver voor op, bijna iedereen rijdt hier electrisch. Zit alleen te twijfelen over aandelen, want ongetwijfeld gaan de Europese unie en US hun industrie beschermen door flinke heffingen op chinese auto's te plaatsen.
Als ze zo goedkoop zijn door enorme staatssteun is dat toch niet meer dan logisch?

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
r0bb schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:54:
[...]

Ik ben stiekem ook wel erg benieuwd of alle acties van @DutchManticore nu de moeite waard zijn gebleken, of juist niet.
Hilarisch hoeveel er goed naast zitten zelfs degene die er zich het meest in had verdiept naar eigen zeggen.

Toch maar met z’n allen naar passief indexbeleggen en dit topic maar sluiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 11:02

mrc4nl

Procrastinatie expert

Het verbaast mij dat ik niet in het lijstje sta, maar ik had op reddit wel een enigsinds positieve uitspraak gedaan met 3939.

Waar begin van het jaar iedereen in de mineur was met "de recessie komt eraan" zag dat het op mn werk eigelijk best stabiel bleef, en verwachtte dus ook een klein positief slot. Maar het liep dit jaar anders, zat ik er flink naast dus.

Ik heb dit jaar ook weinig gedaan met aandelen, terugkijkend is het jammer als je ziet wat het had kunnen zijn na een goed jaar als dit. Aan de andere kant, heb het wel lekker rustig gehad en kon mn tijd en geld in andere dingen steken. zoals een vaatwasser. :+

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
  • Laatst online: 27-08 18:15
goeiedag,

ik zit er al een tijdje aan te denken om naast gewoon te sparen ook te gaan belegen.

alleen krijg ik op internet zoveel info op me af dat ik het hier eens probeer.

wat ik wil.

vast 'laag' bedrag van €50 per maand in het begin wellicht wordt dit meer als ik er meer vertrouwen en kennis in krijg.

een duidelijke betrouwbare broker.

en de mogelijkheid om me breed te kunnen verdiepen/leren dus de mogelijkheid tot aandelen etf's en eventueel een beetje crypto

gezien de 'kleine' inleg moeten de kosten laag zijn

ik heb zelf een abn rekening en via hun zou ik vrij gemakelijk een zelf beleggen basis rekening kunnen openen en dan betaal ik
aandelen €5 +0.05% per order
etf's €0
en 0.2% per jaar van de beleggings portefeuille.

wel kan ik dan uit maar 270 aandelen en 200 etf kiezen geen idee of dat veel is of niet en hier zou ik geen zijstappen naar crypto kunnen maken.

dus is zoiets interessant voor een beginnende beleger of zijn er alternatieven die beter bij mij zouden passen.

.....
edit: ik zoe dus dat die €5 vrij fors is per transactie voor lage bedragen

[ Voor 4% gewijzigd door tijs000 op 19-12-2023 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:53

de Peer

under peer review

tijs000 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:39:
goeiedag,

ik zit er al een tijdje aan te denken om naast gewoon te sparen ook te gaan belegen.

wat ik wil.

vast 'laag' bedrag van €50 per maand in het begin wellicht wordt dit meer als ik er meer vertrouwen en kennis in krijg.

en de mogelijkheid om me breed te kunnen verdiepen/leren dus de mogelijkheid tot aandelen etf's en eventueel een beetje crypto

ik heb zelf een abn rekening en via hun zou ik vrij gemakelijk een zelf beleggen basis rekening kunnen openen en dan betaal ik
etf's €0

wel kan ik dan uit maar 270 aandelen en 200 etf kiezen geen idee of dat veel is of niet en hier zou ik geen zijstappen naar crypto kunnen maken.

dus is zoiets interessant voor een beginnende beleger of zijn er alternatieven die beter bij mij zouden passen.

.....
Begin maar eens met de startpost van de buren :
Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

tijs000 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:39:
goeiedag,

wat ik wil.

etf's €0

.....
Bux is eventueel een optie. Daar heb je een aantal zero-orders per maand waarbij je geen kosten betaald. Nadeel is dat het een mobiel only platform is en je 2,99 vaste kosten betaald per maand. Ga je dus maar steeds 1 order per maand uitvoeren betaal je dus nog 3 euro voor die transactie.

50 euro is wellicht een beetje aan de krappe kant. Als je bijvoorbeeld passief wil beleggen via bijvoorbeeld Meesman dan is 100 euro per maand het minimum.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
[...]

Ik sta momenteel voor het jaar op +9% gerealiseerd (dus ruim onder de winst van het onderliggende instrument, door geleden verliezen) maar voorspellingen bestaan niet zoals ik al vaker heb gezegd. Je kunt wel verwachtingen hebben, maar zeker bij complexe multivariabele systemen slaat het natuurlijk nergens op om ergens een cijfer uit iemands verhaal te halen en dan te zeggen dat dit een voorspelling is die je einde jaar op juistheid kunt beoordelen.

Niet alleen evolueren en veranderen duizenden variabelen dagelijks, ook de situatie zelf en de outlook verandert daardoor. Dat moet je continu herbeoordelen, maar het bespreken van marktontwikkelingen is hier niet meer gewenst en dat ga ik dus ook niet meer doen want ik krijg de ene na de andere ban aan mijn broek.

Overigens voor de mensen die hier feestvieren.
SPY staat vlak, en zelfs negatief als je voor inflatie corrigeert... Het zijn letterlijk 7 aandelen die de SPY op winst zetten dit jaar met een enorm irrationele en totaal onvoorzienbare AI hype die voor een massale influx van geld heeft gezorgd en wie zijn horizon verbreedt naar 2 jaar zal zien dat zelfs van deze "magnificent 7" de meeste nog steeds op verlies staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnVBCTh_HCsxWMg-qIhSNvXNXvg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mUH5SsgRbvd3XMd4OWA7LxSY.png?f=user_large

Daarnaast heb ik het veel over de economie gehad, meer nog dan over "de beurs". En wat betreft de economie zag ik het somber in, zie ik het nog steeds somber in, en begint toch hopelijk wel voor iedereen duidelijk te worden dat de rem er hard op staat en er wat onzekere en zwaardere tijden aankomen. De economie voelt de pijn van de rente nog niet. Pas als de rentes hoger zijn en blijven tijdens periodes van schuld herfinanciering (bijvoorbeeld wanneer buitensporig veel schuld is aangegaan tijdens periodes van extreem lage rentes ;) ). En laat dat nu volgend jaar zo zijn voor 2 trillion USD in de VS. En in Nederland komt de bulk pas in 2025

Het verkopen van ons huis is het zeker waard geweest, we hebben het voor een bedrag verkocht dat het nu niet eens bijna meer waard is en daarmee ook nog eens extreem groot onderhoud kunnen vermijden. Ik heb in 2021 een gigantische financiële klapper gemaakt met het innemen van bearish posities, toen de FED flipte. Alleen dat maakte het mijn posities al waard.

Momenteel zijn we van dat rendement bouwgrond aan het voorbereiden met de gemeente, en gaan we grotendeels hypotheekvrij bouwen, met een beetje geluk!

Maar ik ga sowieso veel minder actief zijn hier. Het is nooit tot interessante gedachtewisselingen gekomen dus ik haal er niet uit wat ik er in zocht. Ook met mods afgesproken. Ik mocht een apart topic openen voor het bespreken van macroeconomische ontwikkelingen maar daar voel ik werkelijk niets voor. Er zijn plekken waar ik veel betere, uitdagende en verdiepende gesprekken op dit gebied kan voeren online. Tweakers is beter voor tech

[ Voor 27% gewijzigd door DutchManticore op 19-12-2023 17:06 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DutchManticore schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:57:
[...]
Overigens voor de mensen die hier feestvieren.
SPY staat vlak, en zelfs negatief als je voor inflatie corrigeert... Het zijn letterlijk 7 aandelen die de SPY op winst zetten dit jaar met een enorm irrationele en totaal onvoorzienbare AI hype die voor een massale influx van geld heeft gezorgd en wie zijn horizon verbreedt naar 2 jaar zal zien dat zelfs van deze "magnificent 7" de meeste nog steeds op verlies staan.
Zolang er elk slecht jaar maar een magnificent 7 zijn komt het dus allemaal goed? :)

De US banken beginnen ondertussen ook alweer te herstellen van de klappen van het begin van dit jaar.
US rente volgend jaar weer omlaag, dus ook de suffertjes van de klas die met hun teveel unrealized losses zitten komen er weer uit.

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 19-12-2023 17:48 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
YakuzA schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:36:
[...]

Zolang er elk slecht jaar maar een magnificent 7 zijn komt het dus allemaal goed? :)
Ja dat is hoe een index werkt.
Er zijn groepen met verschillende wegingen. In theorie kan het grootste deel van de index 20% in de min staan, maar een klein groepje met grote omvang en zware weging dit geheel (over)compenseren.

En dan komt het allemaal goed? Met de index wel ja haha, met de onderliggende economie niet. Ik denk nog steeds dat de economie er beroerd voorstaat, en dat de bevestiging daarvan ook steeds duidelijker manifesteert. Verschillende economieën in recessie in Europa en daarbuiten, inflatie nog steeds niet beteugeld, nog steeds hoge rentes, veel schuld aangegaan dat nog herfinancierd moet worden, overheden die in hun uitgaven moeten gaan snijden, nieuwe inflatiegolf dreiging.

Ik zie vooral dat de beurs en haar speculanten extreem verslaafd zijn aan de gedachte en behoefte naar rodegloeiende geldprinters, lage rentes en gewoonweg niet kunnen geloven dat dat tijdperk nooit meer terugkomt. De markt prijst nu alweer meerdere rentedalingen in, nog voordat de inflatie weer tot target is gedaald.

De beurs staat er goed voor, de economie is echt een heel ander verhaal. Ik had verwacht dat de beurs ook sneller zou realiseren dat het er niet zo rooskleurig voorstaat maar 15 jaar lang enorm stimulerend beleid heeft de verwachtingen geschapen en dat optimisme is men niet zomaar verkeerd blijkt.

Hopelijk dempt dat optimisme ook crashes wanneer die optreden!
US rente volgend jaar weer omlaag, dus ook de suffertjes van de klas die met hun teveel unrealized losses zitten komen er weer uit.
Case in point haha.
Totale overtuiging dat de rentes alweer omlaag kunnen.

Die overtuiging deel ik niet eens bijna nog.
Eerst maar eens de winter en Q1 doorkomen zonder nieuwe inflatiegolven.

Bij noemenswaardige renteverlaging nu zou de koopkracht en dus de inflatie direct weer omhoog schieten. Mijn inschatting is dat we nog jaren vastzitten aan de renterange die we nu hebben, met als enige mogelijke alternatif/uitzondering het geval waarin de (globale) economie echt crasht, en de markt noodgedwongen volgt.

[ Voor 18% gewijzigd door DutchManticore op 19-12-2023 18:04 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Deick schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:36:
[...]

Probleem is dat heffingen een tegenreactie gaan oproepen. China zal reageren met een exportheffing op accu’s en zeldzame metalen. Aangezien bijna de gehele wereldproductie in dit soort metalen Chinees is ben ik bang dat de Europese autoindustrie die concurrentiestrijd gaat verliezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

DutchManticore schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:52:
[...]
inflatie nog steeds niet beteugeld, nog steeds hoge rentes,
Nou.. inflatie lijkt toch redelijk onder controle te zijn en de rentes zijn op hun top en gaan dalen. Kijk maar eens wat de 3 en 5 jaars staatsleningen doen sinds een paar weken. Hard omlaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
  • Nu online
aljooge schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:54:
[...]

Probleem is dat heffingen een tegenreactie gaan oproepen. China zal reageren met een exportheffing op accu’s en zeldzame metalen. Aangezien bijna de gehele wereldproductie in dit soort metalen Chinees is ben ik bang dat de Europese autoindustrie die concurrentiestrijd gaat verliezen.
Het blijft een lastige situatie, De transitie bewerkstelligen (d.m.v. marktwerking goedkopere elektrische auto's uit China) of economische belangen (protectionisme eigen auto industrie) blijven behartigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

MrFX schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:02:
[...]

Het blijft een lastige situatie, De transitie bewerkstelligen (d.m.v. marktwerking goedkopere elektrische auto's uit China) of economische belangen (protectionisme eigen auto industrie) blijven behartigen.
Er is geen marktwerking want China geeft exportsubsidies en andere concurrentie-vervalsende cadeautjes aan fabrikanten van elektrische auto's.
Dat is bij andere producten ook het geval (geweest) en daar moet keihard tegen opgetreden worden.

ten eerste omdat het onze industrie kapot maakt, maar ook omdat het een eerlijke loonontwikkeling in de EU in de weg staat. Als een werknemer uit China nóg goedkoper is dan ie al is omdat er subsidie wordt gegeven, moet de Nederlandse werknemer nog zwaarder concurreren met die goedkope werkkrachten uit China.

En zolang de opwekking van elektriciteit grotendeels grijze stroom is, hebben elektrische auto's grotendeels geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Lordy79 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:01:
[...]

Nou.. inflatie lijkt toch redelijk onder controle te zijn en de rentes zijn op hun top en gaan dalen. Kijk maar eens wat de 3 en 5 jaars staatsleningen doen sinds een paar weken. Hard omlaag!
Ja en dat is niet perse goed.

https://www.reuters.com/m...nditions-ease-2023-11-09/

[ Voor 3% gewijzigd door DutchManticore op 19-12-2023 18:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
[...]

Het zijn letterlijk 7 aandelen die de SPY op winst zetten dit jaar met een enorm irrationele en totaal onvoorzienbare AI hype die voor een massale influx van geld heeft gezorgd en wie zijn horizon verbreedt naar 2 jaar zal zien dat zelfs van deze "magnificent 7" de meeste nog steeds op verlies staan.
Ik had het eerder al aangehaald inclusief bron erbij, maar het is van alle tijden dat een kleine groep aandelen verantwoordelijk is voor de grote stijging van de markt. Dus in die zin is dat niks nieuws.
Daarnaast heb ik het veel over de economie gehad, meer nog dan over "de beurs". En wat betreft de economie zag ik het somber in, zie ik het nog steeds somber in, en begint toch hopelijk wel voor iedereen duidelijk te worden dat de rem er hard op staat en er wat onzekere en zwaardere tijden aankomen.
Dit heb je ook veelvuldig genoemd; dat op moment X ' iedereen toch wel zou zien dat het economisch zwaar is'. Ik herken momenteel juist het tegenovergestelde. Ik werk binnen een supermarktconcern, met mensen van alle achtergronden en van (hele) lage tot (hele) hoge inkomensschalen. Over het algemeen wordt men positiever over de portemonnee, de koopkracht en de vooruitzichten. Dit merk ik ook bij familie en vrienden.

Ik zei het al eerder, maar 'de' crisis is mijn inziens al geweest, in de tweede helft van 2022. Toen de energieprijzen met 300% omhoog gingen, voorschotbedragen gigantisch werden, winkels deuren dicht deden, oproepen kwamen energie te besparen, elk nieuw CAO-voorstel moest aan zo'n 10% voldoen, technisch had de US toen een recessie, etc. Dát was een periode dat iedereen om mij heen aangaf dat het moeilijk was en het ene nieuwsbericht nog somberder was dan de ander.

Er stonden letterlijk medewerkers aan mijn bureau met tranen in de ogen hoe ze rond moesten komen. En dat meerdere keren.
Maar ik ga sowieso veel minder actief zijn hier. Het is nooit tot interessante gedachtewisselingen gekomen dus ik haal er niet uit wat ik er in zocht. Ook met mods afgesproken. Ik mocht een apart topic openen voor het bespreken van macroeconomische ontwikkelingen maar daar voel ik werkelijk niets voor. Er zijn plekken waar ik veel betere, uitdagende en verdiepende gesprekken op dit gebied kan voeren online. Tweakers is beter voor tech
Volgens mij zijn er veel gedachtewisselingen met je geweest, maar beoordeel je die zelf als niet interessant of niet goed genoeg onderbouwd. Misschien ook omdat ze niet aansluiten op jouw visie/mening?

Tot slot vind ik dat je nu nog moeilijk kan stellen dat de inflatie een probleem is, die daling én de vooruitzichten doorberekend naar 6 en 12 maanden zijn in gestage lijn naar beneden en in de buurt van target. Het is ook niet alleen de markt die renteverlagingen inprijst, maar de Fed zelf geeft in hun dotplot aan dat ze meerdere renteverlagingen verwachten in 2024.

Nieuwsberichten met 'could' of 'might' sla ik meestal over trouwens. Als er een ding is wat me is opgevallen tijdens jaren beleggen, is het wel dat die nieuwsberichten er in overvloed zijn, elkaar allemaal tegenspreken, en uiteindelijk weet niemand het. Voor het ene nieuwsbericht waarin iemand zegt dat dalende rentes slecht kunnen uitpakken, is ook een nieuwsbericht te vinden waarin iemand zegt dat dalende rentes goed kunnen uitpakken.

[ Voor 5% gewijzigd door SvV_Ying op 19-12-2023 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DutchManticore schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:52:
[...]
Case in point haha.
Totale overtuiging dat de rentes alweer omlaag kunnen.

Die overtuiging deel ik niet eens bijna nog.
Eerst maar eens de winter en Q1 doorkomen zonder nieuwe inflatiegolven.

Bij noemenswaardige renteverlaging nu zou de koopkracht en dus de inflatie direct weer omhoog schieten. Mijn inschatting is dat we nog jaren vastzitten aan de renterange die we nu hebben, met als enige mogelijke alternatif/uitzondering het geval waarin de (globale) economie echt crasht, en de markt noodgedwongen volgt.
De fed vind iig van wel:
As reported by Business Insider, the Fed's projections show a decrease in the expected end-of-2024 interest rates to 4.6%, down from 5.1% in September, hinting at multiple rate cuts next year.
Bank of America Corp (NYSE: BAC)'s analysis after the FOMC meeting suggests a 90% likelihood of a Fed rate cut by March.
Verder zal zo’n verlaging nog steeds weinig effect hebben op de aanbod inflatie.
Als putin met een verkeerd been uit bed stapt en besluit olie uitvoer te verbieden heeft meer invloed op wereldwijde inflatie dan het zachte bijsturen van de FED.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 19-12-2023 21:44 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
[...]

Voor 2024 wil ik ook meedoen. Waar kan dat? is er een apart topic voor?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:39
3e van onder maar jezelf toch als winnaar neerzetten. Het lijkt wel voetbal. 😉

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
  • Nu online
Lordy79 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:06:
[...]

Er is geen marktwerking want China geeft exportsubsidies en andere concurrentie-vervalsende cadeautjes aan fabrikanten van elektrische auto's.
Dat is bij andere producten ook het geval (geweest) en daar moet keihard tegen opgetreden worden.

ten eerste omdat het onze industrie kapot maakt, maar ook omdat het een eerlijke loonontwikkeling in de EU in de weg staat. Als een werknemer uit China nóg goedkoper is dan ie al is omdat er subsidie wordt gegeven, moet de Nederlandse werknemer nog zwaarder concurreren met die goedkope werkkrachten uit China.

En zolang de opwekking van elektriciteit grotendeels grijze stroom is, hebben elektrische auto's grotendeels geen zin.
Valide punt maar los van deze zaken heeft bv een BYD alles in huis (van lithium mijnen tot eigen batterijen) om een auto van A tot Z te fabriceren zonder tussenkomst van derde. Dat scheelt natuurlijk aanzienlijk in de kosten. Tel daarbij op dat Chinese bedrijven over het algemeen lage marges hanteren (in tegenstelling tot westerse bedrijven) dan valt er ook zonder staatssteun amper tegenop te concurreren of je moet als westers bedrijf in het premium segment opereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Maar ik ga sowieso veel minder actief zijn hier. Het is nooit tot interessante gedachtewisselingen gekomen dus ik haal er niet uit wat ik er in zocht. Ook met mods afgesproken. Ik mocht een apart topic openen voor het bespreken van macroeconomische ontwikkelingen maar daar voel ik werkelijk niets voor. Er zijn plekken waar ik veel betere, uitdagende en verdiepende gesprekken op dit gebied kan voeren online.
Nou, veel plezier daar dan. Het ga je goed.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DutchManticore
RichieB schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:00:
3e van onder maar jezelf toch als winnaar neerzetten. Het lijkt wel voetbal. 😉
Met alle respect maar juist deze houding is de reden dat deelname aan dit topic voor mij geen zin heeft.

In een post 12 maanden terug zeg ik met huidige kennis en kunde iets te verwachten, met daarbij uitgebreide onderbouwing en expliciete vermelding dat dit onderhevig is aan verdere ontwikkelingen en inzichten.

Dat wordt zonder overleg in een lijstje gegooid om "over een jaar eens te kijken wie er gelijk had".
Vervolgens wordt een jaar aan posts met nieuwe inzichten, verwachtingen, posities en uitleg genegeerd, en krijg je dit lijstje om je oren als "bewijs" dat je onnozel zou zijn. 8)7

Als mij was gevraagd "wil je in dit lijstje" dan had ik ook gezegd dat het totaal onzinnig is. Portfolio management / markt analyse is een dagelijkse taak, en een intensieve ook zo veranderlijk dat de markt is, en dan heb je ook nog de discrepantie tussen economie en markt(verwachting).

Daarbij komt dat wanneer ik inhoudelijk inzichten in marktontwikkelingen deel er een aantal mensen rabiaat als off-topic reporten waarop de mods mij editen en tijdelijk bannen.

Dan is het voor iedereen gezelliger en beter als ik hier gewoon niet post. Vandaar dat ik zeg. Deelname heeft hier voor mij geen zin. Als we op het niveau zitten dat we denken aan het begin van het jaar en getalletje te kunnen roepen, in een systeem zo multivariabel en complex als de globale economie dan begeef ik me liever op andere fora voor dit specifieke onderwerp en gebruik ik Tweakers waar het voor bedoeld is. Techgerelateerde zaken

Dus bij deze. Bedankt en het beste!

[ Voor 4% gewijzigd door DutchManticore op 20-12-2023 00:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

DutchManticore schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:31:
[...]

Ik ben wel oprecht benieuwd of het gaat lukken met de vergunning voor de woning, want zoals jij het beschreven hebt is het 'te mooi om waar te zijn'. (Resume: 10k betalen voor 2000m2 landbouwgrond en daar een huis bouwen.). Dat zeg ik met de kennis van de materie.
In plaats van een veilige investering is grondhandel niet meer dan 'een (zeer kostbaar) lot uit de loterij, zonder dat dit erbij wordt verteld'. Deze verregaande conclusie staat in een recente uitspraak van een kort geding tussen een grondhandelaar en een koper van landbouwgrond bij de rechtbank Noord-Holland.
Bron:
https://www.rtlnieuws.nl/...-rechter-over-grondhandel

Ik ben wel benieuwd of jij het 'winnende lot' hebt, want statistisch is die kans (bij landbouwgrond) niet heel groot.

Jammer dat je je altijd zo snel aangevallen voelde, want het bracht wel leuke reuring in het topic :)

[ Voor 110% gewijzigd door Sport_Life op 20-12-2023 11:23 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:08

Mimiix

Professioneel Prutser

[...]

Met alle respect maar juist deze houding is de reden dat deelname aan dit topic voor mij geen zin heeft.

In een post 12 maanden terug zeg ik met huidige kennis en kunde iets te verwachten, met daarbij uitgebreide onderbouwing en expliciete vermelding dat dit onderhevig is aan verdere ontwikkelingen en inzichten.

Dat wordt zonder overleg in een lijstje gegooid om "over een jaar eens te kijken wie er gelijk had".
Vervolgens wordt een jaar aan posts met nieuwe inzichten, verwachtingen, posities en uitleg genegeerd, en krijg je dit lijstje om je oren als "bewijs" dat je onnozel zou zijn. 8)7

Als mij was gevraagd "wil je in dit lijstje" dan had ik ook gezegd dat het totaal onzinnig is. Portfolio management / markt analyse is een dagelijkse taak, en een intensieve ook zo veranderlijk dat de markt is, en dan heb je ook nog de discrepantie tussen economie en markt(verwachting).

Daarbij komt dat wanneer ik inhoudelijk inzichten in marktontwikkelingen deel er een aantal mensen rabiaat als off-topic reporten waarop de mods mij editen en tijdelijk bannen.

Dan is het voor iedereen gezelliger en beter als ik hier gewoon niet post. Vandaar dat ik zeg. Deelname heeft hier voor mij geen zin. Als we op het niveau zitten dat we denken aan het begin van het jaar en getalletje te kunnen roepen, in een systeem zo multivariabel en complex als de globale economie dan begeef ik me liever op andere fora voor dit specifieke onderwerp en gebruik ik Tweakers waar het voor bedoeld is. Techgerelateerde zaken

Nee, jij bedankt!

Ik heb als stille lezer heel wat van je posts kunnen leren. Jammer dat het zo is gelopen.

Nogmaals, bedankt! _/-\o_

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ik denk dat het verhaal van @DutchManticore precies laat zien waarom individuele beleggers zelden de markt outperformen.

Een deel van de stellingen, visies en argumentatie is volkomen rationeel. De premisse van de conclusies en beleggingsstrategieën van hem zijn dan ook dat de markt die rationaliteit volgt. Dat blijkt echter keer op keer niet zo te zijn, ook omdat de markt van allerlei kanten bijgestuurd wordt en er binnen de markt interactie is tussen ontwikkelingen van submarkten waardoor de situatie enorm fluïde is en blijft.

Hoe slim je ook bent, hoe goed je economie en finance ook begrijpt: het geeft je geen garantie dat jouw rationele verwachting ook daadwerkelijk uitkomt imo.

[ Voor 9% gewijzigd door Requiem19 op 20-12-2023 09:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Eens dat met de beste onderbouwing er altijd een black swan oid kan komen die de hele onderbouwing onderuit haalt. Maar is dat gebeurd? Volgens mij is het gewoon zijn gangetje doorgegaan. En dan nog steeds, natuurlijk kan niemand garanties geven, dat snap ik ook. Maar van wat ik mij herinner was het wel behoorlijk dat als de rente omhoog ging, dat een teken voor je was dat economie problemen had. Ging de rente omlaag? Zelfde verhaal. Ging inflatie omhoog? Duidelijk probleem. Ging inflatie naarbeneden? Dus de economie zou krimpen.

Dus aan de ene kant vind ik dat er wel behoorlijk op je werd ingehakt hier, maar de andere kant is ook dat je wel heel erg aan het redeneren was naar de uitkomst die jij verwachtte. Dus laat ik dit vragen nog: Waardoor denk jij dat jouw analyse ernaast heeft gezeten? Zonder echt onverwachtte dingen dit jaar (geen Corona, geen nieuwe invasie van de Russen, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
  • Nu online
Requiem19 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:16:
Ik denk dat het verhaal van @DutchManticore precies laat zien waarom individuele beleggers zelden de markt outperformen.

Een deel van de stellingen, visies en argumentatie is volkomen rationeel. De premisse van de conclusies en beleggingsstrategieën van hem zijn dan ook dat de markt die rationaliteit volgt. Dat blijkt echter keer op keer niet zo te zijn, ook omdat de markt van allerlei kanten bijgestuurd wordt en er binnen de markt interactie is tussen ontwikkelingen van submarkten waardoor de situatie enorm fluïde is en blijft.

Hoe slim je ook bent, hoe goed je economie en finance ook begrijpt: het geeft je geen garantie dat jouw rationele verwachting ook daadwerkelijk uitkomt imo.
Misschien een gekke vraag. Maar wat is je referentiepunt voor het bepalen van je outperformance t.o.v. iets?

Ik vergelijk mijn performance meestal met de S&P500 welke ik als "holy grail" bestempel maar ik beleg over het algemeen uitsluitend in Nederlandse en Duitse aandelen/opties. Is dit wel een eerlijke vergelijking? Hoe zit het met iemand dit wereldwijd belegt is dan de Msci world index zijn/haar referentiepunt of dient het vergeleken te worden naar ratio per land etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
MrFX schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:42:
[...]

Misschien een gekke vraag. Maar wat is je referentiepunt voor het bepalen van je outperformance t.o.v. iets?

Ik vergelijk mijn performance meestal met de S&P500 welke ik als "holy grail" bestempel maar ik beleg over het algemeen uitsluitend in Nederlandse en Duitse aandelen/opties. Is dit wel een eerlijke vergelijking? Hoe zit het met iemand dit wereldwijd belegt is dan de Msci world index zijn/haar referentiepunt of dient het vergeleken te worden naar ratio per land etc.
Hier op dit forum wordt de MSCI ACWI index als de heilige graal gezien. Denk dus als iemand het heeft over de brede aandelen markt out performen ze de vergelijking trekken met deze index.

Echter voor je persoonlijk zou dat een gekke vergelijking zijn, omdat dat niet jou beleggingsuniversum is. In jou geval zou ik de eurostoxx 50 pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

HEA220 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:11:
Hier op dit forum wordt de MSCI ACWI index als de heilige graal gezien. Denk dus als iemand het heeft over de brede aandelen markt out performen ze de vergelijking trekken met deze index.

Echter voor je persoonlijk zou dat een gekke vergelijking zijn, omdat dat niet jou beleggingsuniversum is. In jou geval zou ik de eurostoxx 50 pakken.
Iets als 'heilige graal' zien is sowieso enigszins kortzichtig. Je zou kunnen beargumenteren dat je in principe in elk land ter wereld kan investeren en dat daarom de MSCI ACWI index het beste aansluit bij je beleggingsuniversum. Als je echter nooit EM zou overwegen, zou de MSCI World index weer een beter universum kunnen zijn. Aan de andere kant is het verschil tussen MSCI World en ACWI nou ook weer niet zo groot. China is het enige land wat een 'betekenisvol' gewicht heeft in de ACWI index, 3%. Verder is het gewoon een Amerikaans feestje met wat aandelen uit Japan en een paar marginale bijdrages van Europese grootmachten. Echter met beide indices pak je smallcaps weer niet mee.

Lang verhaal kort, je kiest eerst je beleggingsuniversum en dan de bijbehorende benchmark die je periodiek afzet tegen je eigen beleggingen. Zo werkt het in de beleggingswereld.

Dit overigens ter aanvulling van jouw reactie. Niet als kritiek bedoeld.

Over de aandelenmarkten: ik verbaas me over de mate waarin de markt aan de haal gaat met de Federal Reserve dot plot. Natuurlijk had Powell het (naar mijn mening) meer moeten nuanceren, maar daarin is hij geen ster in zo is gebleken in het verleden. Financial conditions (link) zijn op het niveau van medio februari 2022. Markten prijzen een verlaging van 150bp (link) in voor december 2024 en bijna zelfs al voor november 2024. Dat is twee keer zoveel als de Fed waarschijnlijk acht en echt belachelijk in het scenario dat er geen ernstige incidenten zijn in de Amerikaanse economie. Misschien probeer ik een vallend mes te pakken hier, maar ik zit sinds anderhalve week short de S&P500. Kleine plukjes bijkopen per keer. Dit vraagt om een correctie in mijn ogen.

[ Voor 23% gewijzigd door _the_crow_ op 20-12-2023 14:43 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Requiem19 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:16:

En daar is een slogan voor:

De financiele markt heeft altijd gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Ik sta momenteel voor het jaar op +9% gerealiseerd (dus ruim onder de winst van het onderliggende instrument, door geleden verliezen) maar voorspellingen bestaan niet zoals ik al vaker heb gezegd.
Je rendement vorig jaar was:
DutchManticore schreef 15:57:
[...]

Beter lezen. In 2022 was het gerealiseerd rendement +39%.

In 2 jaar tijd is de SP500 rond de gebleven. Euro dollar is gestegen van 1.1325 naar 1.0996.
Of te wel de SP500 heeft een winst behaald in 2 jaar tijd van circa 3%.
Dan heb jij een winst van 50%. Een stuk meer. Heel netjes gedaan.

Achteraf gezien waren sommige zaken wel voorspelbaar. Waarom zou de beurs zo hard moeten dalen na corona? En we zagen dat de beurs weer snel herstelde.
Echter de wereldconsumptie kwam even on hold, dit heeft gevolgen en daar was de inflatie.
Eigenlijk ook voorspelbaar. En ook voorspelbaar dat de inflatie weer gaat dalen.

Echter wat niemand wist is wanneer en hoe snel de beurs zou stijgen/dalen.

Je geeft aan dat je het somber inziet voor de economie. Dat vindt de beurs ook en ze rekenen er min of meer op dat de fed zal ingrjipen door de economie een boost te geven door de rente te gaan verlagen.

Mijn YTD zit op circa 34%. Moet er wel bij zeggen dat de YTD van 2022 -25% was. Mijn portfolio gaat ongeveer dus op met de SP500.

Heel jammer als je stopt met posten, ik vind dat je goede argumenten geeft,

[ Voor 8% gewijzigd door phantom09 op 22-12-2023 19:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Let daarbij wel op dat DutchManticore spreekt over "gerealiseerd rendement". Het ongerealiseerde deel blijft buiten de schijnwerpers (of dat nou positief of negatief rendement is). Over de rendementen in 2022 en 2023 schreef hij eerder:
DutchManticore schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:54:
Ik heb 2022 afgesloten zonder enige open posities, en een rendement van 37% gerealiseerd.
DutchManticore schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:48:
Het succes zit m vooral in mijn rendement van 30%+ op bearish posities met een behoorlijk grote principal in 2022 en in 2023 sta ik groen, maar heb ik nog geen winst of verlies gerealiseerd op enige posities.
DutchManticore schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:44:
Tja dit hoorde ik vorig jaar ook en toen heb ik toch een rendement van 39% neergezet middels SPY puts en valuta exchanges.
DutchManticore schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:21:
Gerealiseerd rendement 2022 : +39%
Gerealiseerd rendement 2023 tot nu toe : -12% (echter, meer dan 95% van mijn posities staan nog open, negatief rendement komt vooral van een rollen van puts naar latere dates)

Exposure in 2022 was in de tonnen, exposure in 2023 in de tienduizenden.
DutchManticore schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:02:
In 2022 was het gerealiseerd rendement +39%. In 2023 heb ik een gerealiseerd rendement van -12% terwijl pas 5% van de posities gerealiseerd zijn, de rest is nog in de race.
DutchManticore schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:08:
Ik heb ook van tevoren aangekondigd dat ik mijn gehele portfolio geliquideerd heb, dat bleek redelijk aan de top te zijn, ik heb een goede klapper gemaakt met een valuta positie (die ook van tevoren aangekondigd was) en ik heb goed verdiend met SPY puts (die ook van tevoren waren aangekondigd).

Sinds begin dit jaar zeg ik dat ik SPY puts heb voor Q3 23 tm (met de nieuwe posities uit de vorige post erbij) tot Q3 24.

Voor de rest zit ik op een berg cash (waar de inflatie aan vreet), heb ik een "hoog" rendement spaarrekening in Zweden geopend, en heb ik zelf treasuries met een jaar en een deel drie jaar looptijd voor rond de 5%.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

[-

[ Voor 109% gewijzigd door Sport_Life op 22-12-2023 06:46 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:30
Het grote probleem met economische voorspellingen (en daarvan afgeleid wat de beurs zou moeten doen) is regelmatig niet de boodschap en argumenten maar veel vaker nog de timing. In het geval bijvoorbeeld van kopen van put opties loopt (als de timing niet klopt) de tijdswaarde uit de opties en moet je steeds doorrollen. Dus zowel goed zitten met je voorspelling als in redelijke mate met de timing: voor mij niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Zo, dat is een beste klap voor Tencent / Prosus. Toch denk ik dat China best goed bezig met die regelgeving op gaming gebied. Het zou me niks verbazen als Europa die richting gaat volgen de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 10:21
eamelink schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:54:
Zo, dat is een beste klap voor Tencent / Prosus. Toch denk ik dat China best goed bezig met die regelgeving op gaming gebied. Het zou me niks verbazen als Europa die richting gaat volgen de komende jaren.
De vraag is of dit met een sisser af gaat lopen net als 2 jr geleden. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

eamelink schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:54:
We gooien hier zelfs alle gokkers in het diepe zonder blikken of blozen.
Denk niet dat we, iig vanuit NL, dit soort regelgeving kunnen verwachten.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:46

XanderDrake

Build the future!

YakuzA schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:28:
[...]

Wat is dit dan?
Nieuwe regels online gokken: maandelijkse speellimiet van 700 euro - https://nos.nl/l/2502407

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:36

Bezulba

Formerly known as Eendje

YakuzA schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:28:
[...]

Eigen verantwoordelijkheid. Als je niet begrijpt dat gokken je altijd geld laat verliezen, waarom moet ik je daar tegen beschermen? Dan begrijp je ook niet dat de snelweg oversteken geen goed idee is. Of dat je hand in de open haard steken pijn doet.

blup

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-09 20:04
Bezulba schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:49:
[...]

Eigen verantwoordelijkheid. Als je niet begrijpt dat gokken je altijd geld laat verliezen, waarom moet ik je daar tegen beschermen? Dan begrijp je ook niet dat de snelweg oversteken geen goed idee is. Of dat je hand in de open haard steken pijn doet.
Maar begrijp jij ook dat een evt. gokverslaving veel verdergaande gevolgen heeft dan enkel voor de persoon in kwestie?

Dom en kortzichtig gezwets dit soort opmerkingen, naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XanderDrake schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:48:
[...]

Wat is dit dan?
Nieuwe regels online gokken: maandelijkse speellimiet van 700 euro - https://nos.nl/l/2502407
Een demissionair minister die zegt dat hij ooit nog wel iets wil gaan invoeren neem ik niet super serieus :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdi87
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-08 17:22
Goedemiddag! Na een aantal topics te hebben bekeken heb ik besloten om bij interactive brokers een account te openen. *knip* Vragen of aanbieden van referrals is niet toegestaan op het forum.

[ Voor 47% gewijzigd door Zr40 op 23-12-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nrc
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08-01-2024

Nrc

Ik zie op de website van mijn bank dat aandelen, certificaten en obligaties bewaard worden in een "kluis" bij euroclear.

Wat betekend dit precies? Ben ik juridisch geen eigenaar? Waarom moeten ze bewaard worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Nrc schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:02:
Ik zie op de website van mijn bank dat aandelen, certificaten en obligaties bewaard worden in een "kluis" bij euroclear.

Wat betekend dit precies? Ben ik juridisch geen eigenaar? Waarom moeten ze bewaard worden?
Euroclear is een clearing house en een 'security depository'. Zie het als een centraal bewaarbedrijf. Het is binnen Europa één van de meest gebruikte overigens. Ik neem aan dat je juridisch (en economisch) nog steeds eigenaar van de stukken bent. Tenzij er iets specifieks over staat in de overeenkomst met je bank.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Pagina: 1 ... 169 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij