Ik had het eerder al aangehaald inclusief bron erbij, maar het is van alle tijden dat een kleine groep aandelen verantwoordelijk is voor de grote stijging van de markt. Dus in die zin is dat niks nieuws.
Daarnaast heb ik het veel over de economie gehad, meer nog dan over "de beurs". En wat betreft de economie zag ik het somber in, zie ik het nog steeds somber in, en begint toch hopelijk wel voor iedereen duidelijk te worden dat de rem er hard op staat en er wat onzekere en zwaardere tijden aankomen.
Dit heb je ook veelvuldig genoemd; dat op moment X ' iedereen toch wel zou zien dat het economisch zwaar is'. Ik herken momenteel juist het tegenovergestelde. Ik werk binnen een supermarktconcern, met mensen van alle achtergronden en van (hele) lage tot (hele) hoge inkomensschalen. Over het algemeen wordt men positiever over de portemonnee, de koopkracht en de vooruitzichten. Dit merk ik ook bij familie en vrienden.
Ik zei het al eerder, maar 'de' crisis is mijn inziens al geweest, in de tweede helft van 2022. Toen de energieprijzen met 300% omhoog gingen, voorschotbedragen gigantisch werden, winkels deuren dicht deden, oproepen kwamen energie te besparen, elk nieuw CAO-voorstel moest aan zo'n 10% voldoen, technisch had de US toen een recessie, etc. Dát was een periode dat iedereen om mij heen aangaf dat het moeilijk was en het ene nieuwsbericht nog somberder was dan de ander.
Er stonden letterlijk medewerkers aan mijn bureau met tranen in de ogen hoe ze rond moesten komen. En dat meerdere keren.
Maar ik ga sowieso veel minder actief zijn hier. Het is nooit tot interessante gedachtewisselingen gekomen dus ik haal er niet uit wat ik er in zocht. Ook met mods afgesproken. Ik mocht een apart topic openen voor het bespreken van macroeconomische ontwikkelingen maar daar voel ik werkelijk niets voor. Er zijn plekken waar ik veel betere, uitdagende en verdiepende gesprekken op dit gebied kan voeren online. Tweakers is beter voor tech
Volgens mij zijn er veel gedachtewisselingen met je geweest, maar beoordeel je die zelf als niet interessant of niet goed genoeg onderbouwd. Misschien ook omdat ze niet aansluiten op jouw visie/mening?
Tot slot vind ik dat je nu nog moeilijk kan stellen dat de inflatie een probleem is, die daling én de vooruitzichten doorberekend naar 6 en 12 maanden zijn in gestage lijn naar beneden en in de buurt van target. Het is ook niet alleen de markt die renteverlagingen inprijst, maar de Fed zelf geeft in hun dotplot aan dat ze meerdere renteverlagingen verwachten in 2024.
Nieuwsberichten met 'could' of 'might' sla ik meestal over trouwens. Als er een ding is wat me is opgevallen tijdens jaren beleggen, is het wel dat die nieuwsberichten er in overvloed zijn, elkaar allemaal tegenspreken, en uiteindelijk weet niemand het. Voor het ene nieuwsbericht waarin iemand zegt dat dalende rentes slecht kunnen uitpakken, is ook een nieuwsbericht te vinden waarin iemand zegt dat dalende rentes goed kunnen uitpakken.
[
Voor 5% gewijzigd door
SvV_Ying op 19-12-2023 18:24
]