Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:51
Nrc schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:02:
Ik zie op de website van mijn bank dat aandelen, certificaten en obligaties bewaard worden in een "kluis" bij euroclear.

Wat betekend dit precies? Ben ik juridisch geen eigenaar? Waarom moeten ze bewaard worden?
Iedere broker moet een apart bewaarbedrijf hebben die los staat van de broker om een vergunning te krijgen. De reden hierachter is dat als de broker omvalt door bijvoorbeeld faillissement je aandelen veilig zijn. Zelfs de fondshuizen die ETF’s en beleggingsfondsen uitgeven hebben zo’n constructie.

Dus ja, geheel volgens bedoeling en ja je bent eigenaar van je aandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zie op de website van mijn bank dat aandelen, certificaten en obligaties bewaard worden in een "kluis" bij euroclear.

Wat betekend dit precies? Ben ik juridisch geen eigenaar? Waarom moeten ze bewaard worden?
De tijd van papieren effecten is voorbij. Je brengt geen papieren aandelen naar een bank, broker,... om te kunnen verkopen.

Hoe kan je transacties snel digitaal doen?

Steek alles in een centrale bewaarbedrijf.
A central securities depository (CSD) is a specialized financial organization holding securities like shares, either in certificated or uncertificated (dematerialized) form, allowing ownership to be easily transferred through a book entry rather than by a transfer of physical certificates. This allows brokers and financial companies to hold their securities at one location where they can be available for clearing and settlement. This is usually done electronically, making it much faster and easier than was traditionally the case where physical certificates had to be exchanged after a trade had been completed.
Daar wordt in de boeken bijgehouden wie de eigenaar van een aandeel, obligatie,... is. Bij een transactie wordt in de boeken gezet wie de nieuwe eigenaar is.

Met als gevolg dat België via Euroclear ervoor kan zorgen dat russische bezittingen in Europa niet meer verkocht kunnen worden.

Als de sell button (bij alle banken, brokers,... tegelijkertijd) uitgeschakeld is, dan kan je niet meer uitstappen en niet meer je geld van de beurs halen.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 23-12-2023 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:54

Qwerty-273

Meukposter

Het bewaarbedrijf van jouw bank stalt de aandelen van klanten bij (bijvoorbeeld) Euroclear. Daar staan ze dan geregistreerd op naam van het bewaarbedrijf van je bank (de nominee in het Engels). Binnen het bewaarbedrijf is er een administratie wie welke aandelen toebehoren.

Aandelen op naam zie je eigenlijk maar zelden meer bij beursgenoteerde bedrijven. Het is voornamelijk om sneller te kunnen handelen/settlen ipv dat je overal de daadwerkelijke klantgegevens moet rondsturen.

https://www.investopedia.com/terms/n/nominee.asp

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:18

Duinkonijn

Huh?

Heeft iemand ervaring met aandelen op naam?

Ford/Disney hebben dat, maar ik vraag me af hoe dat met dividend gaat

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Denhaag
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19:12
Coupon knippen deed men vroeger.

[ Voor 4% gewijzigd door Hans Denhaag op 24-12-2023 15:37 ]

Wiskunde is de taal van de natuur.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:56

Jebus4life

BE User

Even weinig tijd gehad/gemaakt om op te volgen op het forum. Maar het kerstweekend gebruikt om even m'n portefeuille terug onder de loep te nemen. Met een prestatie van +9,5% YTD heb ik een mooi resultaat, maar haal ik het niet bij de Vanguard World (+18,5%) en al helemaal niet bij de S&P500 (+24%).

Een belangrijke noot daarbij, afgelopen jaar draaide ik nét geen break-even (-0,5%), maar outperformde ik beiden wél heel stevig. gezien de indexes stevig terrein prijsgaven.
Volgend jaar gaat de strijd verder! :D

Eerste even de status van mijn portefeuille, en de bedenkingen erbij:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Korte toelichting van mijn posities
Members only:
De transacties van 2023
Members only:
Members only:
Plannen voor 2024:
Members only:

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SynthCat
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-01-2024
Misschien niet het juiste topic en misschien ook wat gekke vraag..
Is er in Utrecht (of omgeving) een gezellig beleggings cafe of dergelijks om kennis te maken en vragen te stellen rondom beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Severijn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-06-2024
Ik vroeg me iets af. Ik beleg momenteel via ABN in Northern Trust-fondsen. Ik heb er drie. De High Dividend ESG DIS. De North America Custom ESG FGR E DIS. En de World ESG IDX. De laatste is natuurlijk 'de bekendste' en kun je bijv. ook zien indexfondsenvergelijken. Laatstgenoemde is echter wel de enige die jaarlijks lopende kosten rekent (0,15%). Eerlijk is eerlijk: hij presteert dit jaar (voor mij althans) wel iets beter dan de andere twee. In hoeverre nemen jullie lopende kosten mee in jullie overweging? En iets anders: de High Dividend keert in februari het dividend uit. Is het dan nuttig om de komende maanden daar mijn geld in te steken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:59
Severijn schreef op woensdag 27 december 2023 @ 00:32:
Ik vroeg me iets af. Ik beleg momenteel via ABN in Northern Trust-fondsen. Ik heb er drie. De High Dividend ESG DIS. De North America Custom ESG FGR E DIS. En de World ESG IDX. De laatste is natuurlijk 'de bekendste' en kun je bijv. ook zien indexfondsenvergelijken. Laatstgenoemde is echter wel de enige die jaarlijks lopende kosten rekent (0,15%). Eerlijk is eerlijk: hij presteert dit jaar (voor mij althans) wel iets beter dan de andere twee. In hoeverre nemen jullie lopende kosten mee in jullie overweging? En iets anders: de High Dividend keert in februari het dividend uit. Is het dan nuttig om de komende maanden daar mijn geld in te steken?
De andere 2 rekenen ook lopende kosten.
Voorbeeld https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F000014D2R

Ja, ik neem lopende kosten mee, waarbij ik 0,15% overigens geen verkeerd % vind. Ga er maar van uit dat alle fondsen lopende kosten hebben. Sommige erg laag (0,05% of zo), sommige erg hoog, richting de 1%. Als een fonds hoger is dan 0,3% dan ga ik kijken of er een goedkoper vergelijkbaar alternatief is.

Op het moment dat het dividend wordt toegekend, meestal een paar dagen voor de uitkering, daalt de koers met hetzelfde bedrag. Dus wat dat betreft maakt het niet uit. Je wordt niet rijker van de dividend uitkering.

[ Voor 10% gewijzigd door helloitsme op 27-12-2023 05:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:58
2024 komt er bijna aan. Niemand weet wat de toekomst bied. Wied wil een voorspelling doen voor de SP500 eind 2024? Ik gok erop dat de SP500 eind 2024 op de 5375 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Historisch gezien noteert de S&P500 wel érg duur momenteel.
Enkel tijdens de 20-21 (covid) , 08-09 (financial crisis), 99-03 (dotcom bubble en nasleep ervan) jaren noteerde hij nóg duurder dan vandaag.

Landschappen veranderen meer en meer door het geld dat instroomt door de indexbeleggers, maar daar wéér 15% bij te doen (na een jaar van +25%) vind ik wel een stevige voorspelling. Maar ik ga er niet om wedden hoor, kans bestaat zeker dat het zover komt.

[ Voor 7% gewijzigd door Jebus4life op 27-12-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Jebus4life schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:37:
Enkel tijdens de 20-21 (covid) , 08-09 (financial crisis), 99-03 (dotcom bubble en nasleep ervan) jaren noteerde hij nóg duurder dan vandaag.

Landschappen veranderen meer en meer door het geld dat instroomt door de indexbeleggers, maar daar wéér 15% bij te doen (na een jaar van +25%) vind ik wel een stevige voorspelling. Maar ik ga er niet om wedden hoor, kans bestaat zeker dat het zover komt.
5335/4775 = 12,5% geen 15%.

Wat is er mis met een voorspelling gokken? Je verliest er geen geld mee.
Daarnaast is het 100% zeker dat de sp500 ooit 5335 zal halen, alleen wanneer weet niemand.
Of hij de 5335 in 2024 zal halen is een vraag.

[ Voor 15% gewijzigd door phantom09 op 27-12-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:27
Denk dat er al heel veel al is ingeprijsd. Daarom een voorspelling van een bescheiden groei van 6.5% = 5085 voor eind 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revox862
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 16:54
Met mijn vorige voorspelling zat ik er volledig naast, mede doordat deze helemaal niet onderbouwd was door enige rationaliteit.
Maar nu (hopelijk) wel. Afgelopen jaar was het 12e beste jaar sinds 1980 voor de S&P500. Het jaar daarop doet over het algemeen +8%. Dus, mijn voorspelling, na nog een kleine rally 4800*1.08=5184.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02
Ik wacht nog even op de uitslag over 2023 :*) Daarna ga ik weer in de glazen bol kijken.

• rainier15
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:32

Op welke formule is 'duur' gebaseerd?

Mijn voorspelling: 3865

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:22
De beurs gaat niet over de groei zelf maar over de groeiverwachting.

Groot verschil.

De huidige beursstanden tonen wat de groei zou kunnen zijn in de toekomst.

Begin dat maar eens te voorspellen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

rainier15 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:45:
[...]

Op welke formule is 'duur' gebaseerd?

Mijn voorspelling: 3865
Afgewogen tegen existing earnings.
https://www.gurufocus.com...-ratio-ttm-for-the-sp-500

UIteraard gaat het om (veel) meer dan dat. Maar als je naar het meest basis fundament kijkt (wat in het geval van een index het makkelijkst is, omdat er veel te veel variabelen zijn) staat de S&P 500 (erg) duur momenteel.

Zoals gezegd, earnings kunnen weer (enorm) toenemen komend jaar en het beurslandschap is ontzettend verandert de afgelopen 2 decennia, dus dat moet niks betekenen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Ook dit jaar weer even een recap van afgelopen jaar.

Begin van het jaar alle losse aandelen verkocht en mij eigen helemaal gericht op de core.
De core bestaat nu al vanaf januari 2019 uit diverse factor ETF's. En tot op het heden is het gelukt om hiermee de markt te verslaan. CAGR van 14,1 % per jaar, tegen 12,4 van de MSCI All country.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-apBdoXUrUHbTyZJBum68inZ1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/miNepVs8D7mvm3jz70d1Vkys.png?f=fotoalbum_large

De outperformance komt helemaal door de kwaliteitsaandelen. Die weten al een paar jaar de index vooruit te duwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cWn9nlginGeCb7J0icynF35tKs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8PPjElr89DQhu7A45G7btOsx.png?f=user_large

Verwachtingen 2024

1.zitten aan het begin van een cyclus. Dus zit momentum gaat het beter doen dan low vol.
2. Denk dat volgend jaar de dividend aandelen de beste categorie worden.
3. Geert Wilders wordt geen minister-president ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

aljooge schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:52:
Denk dat er al heel veel al is ingeprijsd. Daarom een voorspelling van een bescheiden groei van 6.5% = 5085 voor eind 2024
Dat denk ik ook. Zeker als je ook kijkt wat er aan renteverlagingen is ingeprijsd. Per woensdag was dat verlagingen in 2024 in de VS van 155bp, in Europa van 168bp, in het VK van 150bp. Dat is echt alleen in een recessie een verlaging van de beleidsrente die te verwachten is. Dit gaan de markten nog wel voelen in 2024H1 vermoed ik.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Voor mensen die een relatief stevig risico kunnen verdragen:

Burford Capital, een litigation fund heeft, na jaren van rechtzaken, uitzicht op 6,2 miljard dollar rond de rechtzaak om YPF te nationaliseren. Dat geld moet komen van de Argentijnse staat. Milei heeft enkele dagen terug aangegeven de som te willen betalen, maar dat er geen geld is (dus ze zijn aan het bekijken hoe ze het kunnen betalen; nieuwe obligatieuitgiftes, ...)

Als Argentinië betaald, krijgt Burford dus een bedrag binnen dat +- dubbel zo hoog ligt als hun market cap.
De koers is met ruwweg 15% gestegen na het nieuws dat Milei wilt betalen. Maar de vraag zal zijn: kunnen/zulen ze effectief betalen.

Ik overweeg een gokje, maar dat is dan ook wat het is: een gok. Dit is me veel te complex om in te schatten in welke mate dit in orde gaat komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jebus4life op 29-12-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

Jebus4life schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:24:

Ik overweeg een gokje, maar dat is dan ook wat het is: een gok. Dit is me veel te complex om in te schatten in welke mate dit in orde gaat komen.
Met roulette heb je bijna 50% kans op een verdubbeling van je inzet in 1 minuut...
Is dit niet een grotere gok?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Lordy79 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:28:
[...]

Met roulette heb je bijna 50% kans op een verdubbeling van je inzet in 1 minuut...
Is dit niet een grotere gok?
Kan je echter ook meteen alles verliezen, terwijl dat met het aandeel wellicht niet zo zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 15:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

Burford Capital, een litigation fund heeft, na jaren van rechtzaken, uitzicht op 6,2 miljard dollar rond de rechtzaak om YPF te nationaliseren. Dat geld moet komen van de Argentijnse staat. Milei heeft enkele dagen terug aangegeven de som te willen betalen, maar dat er geen geld is (dus ze zijn aan het bekijken hoe ze het kunnen betalen; nieuwe obligatieuitgiftes, ...)

Als Argentinië betaald, krijgt Burford dus een bedrag binnen dat +- dubbel zo hoog ligt als hun market cap.
De koers is met ruwweg 15% gestegen na het nieuws dat Milei wilt betalen. Maar de vraag zal zijn: kunnen/zulen ze effectief betalen.

Wat gebeurt er voor Argentinië als ze niet betalen? Ze zijn al de paria op de financiële markt, daar krijgen ze al niets gedaan en de vooruitzichten met de nieuwe president zijn nou ook niet om naar huis te schrijven. Dus bij betalen een flinke gat in de begroting en bij niet betalen geen negatieve gevolgen.

Ik denk dat ze het gewoon negeren of een miniem percentage afspreken (zeg 10%)

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 15-09 11:06

leuke/interresante casus. ik lees op https://www.bloombergline...gful-ypf-nationalization/ dat het te betalen bedrag bijna16 miljard zou bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 22:13

Blijven er in Nederland nog veel indexbeleggers over met de nieuwe belastingregels?
Deze maand alle ETF's verkocht en wat deposito's geopend voor 3,9%. Het beleggen doe ik enkel nog met losse aandelen met meer rendement (of flink minder natuurlijk). Het nieuwe belastingtarief hakt er gewoon te hard in met lager renderende beleggingsproducten imo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:38
@Het Fantoom Mijn indexfonden staan op een YTD van +18%, gemiddeld ga ik uit van 7%. Ik betaal momenteel in box 3 voor aandelen 1% extra belasting tov spaargeld. Voor mij loont het dus nog steeds.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 23:22
Het Fantoom schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:05:
[...]

Blijven er in Nederland nog veel indexbeleggers over met de nieuwe belastingregels?
Deze maand alle ETF's verkocht en wat deposito's geopend voor 3,9%. Het beleggen doe ik enkel nog met losse aandelen met meer rendement (of flink minder natuurlijk). Het nieuwe belastingtarief hakt er gewoon te hard in met lager renderende beleggingsproducten imo.
Met deze maand verkopen was je te laat :-).

https://www.belastingdien...-verplaatsen-binnen-box-3

Verbaast me dat men nog steeds deze fout maakt eigenlijk. Als het om veel geld gaat lijkt me dat je dat even tot op de bodem uitzoekt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
@Requiem19 Lees je eigen link even: als je nu verkoopt en dan pas meer dan 3 maanden later (of nooit) je aandelen weer koopt leidt het wel tot verlaging van de box 3 belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
RichieB schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:20:
@Het Fantoom Mijn indexfonden staan op een YTD van +18%, gemiddeld ga ik uit van 7%. Ik betaal momenteel in box 3 voor aandelen 1% extra belasting tov spaargeld. Voor mij loont het dus nog steeds.
Dit was ook een uitzonderlijk goed jaar, wat was je rendement in '22? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Het Fantoom
Requiem19 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:21:
[...]

Met deze maand verkopen was je te laat :-).

https://www.belastingdien...-verplaatsen-binnen-box-3

Verbaast me dat men nog steeds deze fout maakt eigenlijk. Als het om veel geld gaat lijkt me dat je dat even tot op de bodem uitzoekt?
Welke fout maak ik dan? Is niet te laat, je mag het alleen niet terugstorten binnen 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
@RichieB @Het Fantoom Jullie hebben helemaal gelijk - te snel alleen de hoofdregel gelezen. Laat ook gelijk zien dat mijn vermogen nog niet groot genoeg is om dit goed uitgezicht te moeten hebben }:|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
Het Fantoom schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:24:
[...]

Dit was ook een uitzonderlijk goed jaar, wat was je rendement in '22? :)
-14% maar mijn gemiddelde zit spot-on op 7% en dat is veel belangrijker dan een paar losse jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
RichieB schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:23:
@Requiem19 Lees je eigen link even: als je nu verkoopt en dan pas meer dan 3 maanden later (of nooit) je aandelen weer koopt leidt het wel tot verlaging van de box 3 belasting.
Geldt dit ook voor het (ver-)kopen van groene beleggingen rond de jaarwisseling? Je schuift dan niet tussen beleggingen en cash, maar blijft beleggingen aanhouden. Een deel van de beleggingen is dan echter aftrekbaar (want groen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
_the_crow_ schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:21:
[...]
Dat denk ik ook. Zeker als je ook kijkt wat er aan renteverlagingen is ingeprijsd. Per woensdag was dat verlagingen in 2024 in de VS van 155bp, in Europa van 168bp, in het VK van 150bp. Dat is echt alleen in een recessie een verlaging van de beleidsrente die te verwachten is. Dit gaan de markten nog wel voelen in 2024H1 vermoed ik.
Om die reden had ik een deel van mijn portefeuille vorige week verkocht. Zie zelf geen aanjager meer voor nog meer optimisme voor 2024H1 en het leek me wel een fijn moment om wat winst te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 13-09 21:51
Het Fantoom schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:05:
[...]

Ik kan eigenlijk maar weinig informatie op fora's vinden wat andere beleggers nu doen. Lijkt er toch wel een beetje op dat de meeste maar gewoon accepteren dat je meer belasting moet gaan afdragen. Ik ben nog geen interessante strategieën tegen gekomen.
De vraag is een beetje hoe je transacties kunt linken aan een zakelijke reden. Niemand weet op dit moment wat de Belastingdienst gaat accepteren. Als je veel trade dan heb je natuurlijk wel een goed argument maar traden in ETFs schiet natuurlijk zijn doel voorbij.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Vergeet je niet de Anti-peildatumarbitragebepaling? Als je na 1 oktober gaat verkopen valt het alsnog onder box 3. De belastingdienst wil voorkomen dat er "slimmerikken" op bijvoorbeeld 30 december hun complete of gedleetelijke portfolio verkopen en deze weer op 2 januari aankopen en zo in een lager belastingcategorie vallen.

https://www.jaeger.nl/peildatumarbitrage-hoe-werkt-dat/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:38
phantom09 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:20:
[...]
Vergeet je niet de Anti-peildatumarbitragebepaling? Als je na 1 oktober gaat verkopen valt het alsnog onder box 3.
Het valt sowieso onder box 3. Maar afgezien daarvan, je mag natuurlijk verkopen wanneer je wilt. Alleen als je weer terug koopt binnen 3 maanden dan zal het alsnog in de categorie "overige" vallen met het hogere (fictieve) rendement en dus het hogere belastingtarief (ook al staat op een bankrekening op 31 dec/1 jan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
phantom09 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:20:
[...]

Vergeet je niet de Anti-peildatumarbitragebepaling? Als je na 1 oktober gaat verkopen valt het alsnog onder box 3. De belastingdienst wil voorkomen dat er "slimmerikken" op bijvoorbeeld 30 december hun complete of gedleetelijke portfolio verkopen en deze weer op 2 januari aankopen en zo in een lager belastingcategorie vallen.

https://www.jaeger.nl/peildatumarbitrage-hoe-werkt-dat/
Ik maakte dezelfde fout als jij. Mijn linkje gaat over de anti-peildatumarbitrage. Kennelijk is deze niet van toepassing zolang je niet binnen 3 maanden de situatie terugdraait.

Dus: op 31 december je aandelen verkopen en omwisselen voor een deposito dat je minimaal tot 31 maart zo houdt: geen probleem. Verlaagt je box 3 geacht rendement.

Maar op 31 december je aandelen verkopen en op 29 maart koop je je aandelen terug: wel anti-peildatumarbitrage. Voor box 3 wordt dan ervan uitgegaan alsof je op 1 januari de aandelen nog in bezit had.

Dit moet je overigens zelf opgeven. Hier wordt niet actief op gemonitord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:44
Requiem19 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 08:43:
[...]

Ik maakte dezelfde fout als jij. Mijn linkje gaat over de anti-peildatumarbitrage. Kennelijk is deze niet van toepassing zolang je niet binnen 3 maanden de situatie terugdraait.

Dus: op 31 december je aandelen verkopen en omwisselen voor een deposito dat je minimaal tot 31 maart zo houdt: geen probleem. Verlaagt je box 3 geacht rendement.

Maar op 31 december je aandelen verkopen en op 29 maart koop je je aandelen terug: wel anti-peildatumarbitrage. Voor box 3 wordt dan ervan uitgegaan alsof je op 1 januari de aandelen nog in bezit had.

Dit moet je overigens zelf opgeven. Hier wordt niet actief op gemonitord.
Het is overigens wel een specifieke vraag in de aangifte die je verplicht met ja of nee moet beantwoorden. (Of je dus binnen 3 maanden van de peildatum hebt gekocht en verkocht).

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 17:25
radeoxx schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:03:
[...]

Het is overigens wel een specifieke vraag in de aangifte die je verplicht met ja of nee moet beantwoorden. (Of je dus binnen 3 maanden van de peildatum hebt gekocht en verkocht).
Aangifte wordt tevens gedaan na de periode van de arbitragedatum dus dat vakje verkeerd invullen kan grote consequenties hebben.

Bovendien geen rocket science voor de Belastingdienst om relevante data te scrapen bij banken en brokers, die lijntjes liggen er namelijk al. Ook banken monitoren in het kader van de Wwft al een tijdje op peildatumarbitrage bij hun klanten. Of er daadwerkelijk hiervoor meldingen worden gedaan bij de FIU weet ik niet, maar die dataset bestaat n ieder geval dus al wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:39
Het beursjaar is weer voorbij. Tijd om de balans op te maken:

2022 27,65%
2023 18,27%

[ Voor 1% gewijzigd door MrFX op 30-12-2023 16:36 . Reden: , i.p.v. . ]

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Ben eigenlijk wel benieuwd wat er na 2 januari gebeurt met de aex. Veel particuliere kopers, bijna niemand die verkoopt. Heb je mooi wat vermogensbelasting bespaart en sta je vervolgens langs de zijlijn tegen een koersstijging. :'(

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:38
Het beursjaar zit er weer op. De S&P500 is geëindigd op 4769,83. Ongeveer een half procent onder het all time high. Hier de voorspellingen over dit jaar:

Magpie 4812
Eindstand 2023 - 4769
ArthurMorgan 4350
Maahes 4300
RichieB 4242
Chicane600 4235
r0bb 4200
Thompson 4092
Jebus4life 4091
eamelink 4075
Qwerty-273 4046
Soullie 4005
Endurondon 4000
Black-Death 3999
Miki 3950
pdukers 3850
Hbeez 3850
_the_crow 3700
Jedi_Pimp 3647
tuinïnen 3400
Zenix 3305
Eggthud 3275
Gearloose 3200
Dutchmanticore 3200
JosTM 2950
Revox862 2850

@Magpie Gefeliciteerd. Wat toentertijd voor velen erg ambitieus leek, is toch gebeurd. Een sterk gestegen beurs nabij all time high.

Ik zag al enkele voorspellingen voor 2024 voorbij komen, ik zal het binnenkort (eind volgende week?) even in een overzicht zetten zodat iemand weer kan gaan voor Tweakers-faam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
aljooge schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:59:
Ben eigenlijk wel benieuwd wat er na 2 januari gebeurt met de aex. Veel particuliere kopers, bijna niemand die verkoopt. Heb je mooi wat vermogensbelasting bespaart en sta je vervolgens langs de zijlijn tegen een koersstijging. :'(
Verkopen om een belastingvoordeel te behalen is niet verstandig. De kans dat je koersrendement mist is hoger dan dat je bespaart.
Verkopen doe je alleen als je het geld echt nodig hebt of als je verwacht dat het bedrijf het niet goed zal gaan doen in de (nabije) toekomst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Was niet geheel verwacht toch een geweldig jaar:

Members only:

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
Met 22% een prima resultaat over 2023. Zeer welkom na de belabberde minus 15% van vorig jaar. Het jaar 2021 blijft met 27% onovertroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-09 13:33
SvV_Ying schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:29:
Het beursjaar zit er weer op. De S&P500 is geëindigd op 4769,83. Ongeveer een half procent onder het all time high. Hier de voorspellingen over dit jaar:

Magpie 4812
Eindstand 2023 - 4769
ArthurMorgan 4350
Maahes 4300
RichieB 4242
Chicane600 4235
r0bb 4200
Thompson 4092
Jebus4life 4091
eamelink 4075
Qwerty-273 4046
Soullie 4005
Endurondon 4000
Black-Death 3999
Miki 3950
pdukers 3850
Hbeez 3850
_the_crow 3700
Jedi_Pimp 3647
tuinïnen 3400
Zenix 3305
Eggthud 3275
Gearloose 3200
Dutchmanticore 3200
JosTM 2950
Revox862 2850

@Magpie Gefeliciteerd. Wat toentertijd voor velen erg ambitieus leek, is toch gebeurd. Een sterk gestegen beurs nabij all time high.

Ik zag al enkele voorspellingen voor 2024 voorbij komen, ik zal het binnenkort (eind volgende week?) even in een overzicht zetten zodat iemand weer kan gaan voor Tweakers-faam.
Voorspelling SP500 eind 2024: 5245

Prettige jaarwisseling allen en een goed beursjaar gewenst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:59

The_Scarabial

MTB for life!

Magpie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:25:
Met 22% een prima resultaat over 2023. Zeer welkom na de belabberde minus 15% van vorig jaar. Het jaar 2021 blijft met 27% onovertroffen.
Zat hier ook even terug te kijken, maar idd 2021 was hier ook een top jaar met +93%, daarentegen 2022 wel het diepste punt met -31% en 2023 een plus van 28%.

Blijft echt een top programma dat Portfolio Performance.

Iedereen alvast een goed beleggersjaar gewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
Toch weer even de glazen bol pakken voor S&P 500 eindstand 2024. Ik snap dat de verwachtingen hoog gespannen zijn :)

Ik denk dat de eerste helft van 2024 nog goed zal zijn. Gevolg van verwachtingen en feitelijke renteverlaging door de FED. Daarna volgt dan eindelijk de recessie en gaan de bedrijfswinsten dalen. Ik verwacht een superagressieve FED, want verkiezingen in de VS. Hierdoor zal de schade beperkt blijven voor de koersen. Een zeer goed jaar voor obligaties en bitcoin, een redelijk jaar voor aandelen.

Ik zet de S&P op 5.342.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Mijn voorspelling van de S&P500 is 5000 per eind 2024. Er is al zo veel 'goed' nieuws ingeprijsd dat er maar weinig opwaartse potentie is. De rente zal wat dalen en dat stut de economie redelijk maar enorme groeicijfers verwacht ik niet en er komen moeilijker tijden aan. Want ooit gaan de schulden echt de molensteen worden die we al jaren verwachten. Toch overwint een licht optimisme omdat de Fed best wat ruimte heeft voor monetaire stimulans, zo lang ze maar wegblijven van het grootschalig opkopen van schuldpapier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Na de -55% van vorig jaar. Dit jaar voor een groot deel hersteld.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/myyjhvS.png

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
RocketKoen schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:34:
Na de -55% van vorig jaar. Dit jaar voor een groot deel hersteld.
[Afbeelding]
Als je dus uitgaat vanaf 1-1-2022 t/m is je rendement dus iets onder de 76%:
Want 100x((100-55/100)=45 voor 2022 en rendement in 2023 is bijna 69%. Wordt dus een eind rendement van
45*1,69=75-100> -25%.

Waar heb je zoals in geinvesteerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
phantom09 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:18:
[...]

Want 100x((100-55/100)=45 voor 2022 en rendement in 2023 is bijna 69%. Wordt dus een eind rendement van
45*1,69=75%.

Waar heb je zoals in ingevesteerd?
Rendement van -25% bedoel je dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Kids portefeuille +13,8%
Partner +18,34%
Eigen +23,88% (in 2022 -4,78%).

Voor de 3 de keer in 22 jaar ondergepresteerd op de S&P500 met de eigen portefeuille, maar al bij al wel tevreden.

Count me in voor de voorspelling, maar dat is toch bijna altijd fout. Ik ga dan voor S&P500 van 5400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
phantom09 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:18:
[...]

45*1,69=75-100> -25%.

Waar heb je zoals in geinvesteerd?
De fluctuatie komt vooral door wat aandelen die ik in 2016 heb gekocht. Die zijn in Q4 2022 flink minder waard geworden toen de CEO besloot een social media bedrijf te kopen en de grond in te werken.
De #2 is "NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund". Die beweegt een stuk minder. En de rest zijn kleine investeringen die vrijwel geen invloed hebben op het totaal.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
HEA220 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:25:
[...]

Rendement van -25% bedoel je dus
-23,08% over de laatste 2 jaar.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@RocketKoen Als jij in 2016 TSLA gekocht hebt voor $15 die nu $248 zijn, sta je op 153% gemiddeld winst per jaar. Ga je krokodillentranen even ergens anders huilen! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Ik voorspel 5500 voor de S&P500, past mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Het was een goed jaar op de beurs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkAGNQPRlfB5v2uIWqX_i7yQjH8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bn5e8GSRiyoRc8dMSw3LV8vJ.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKfirxCWJxnJah3KcdJYVjuUYpc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kuMLTp6MYltNGsf1APFCRTiW.png?f=user_large

Benchmark is IWDA, iets minder gedaan dan de benchmark blijkbaar, maar komt ook omdat IWDA automatisch dividenden investeert en geen emerging markets heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Als ik IWDA.AS vergelijk met AVIAW.AS dan valt me het volgende op:
RICIWDA.ASAVIAW.AS
ISINIE00B4L5Y983NL0011309349
TypeETFFonds
BasisvalutaUSDEUR
Trading valuta (Euronext)EUREUR
TER0,20%0,08%
Automatisch herbelegdJaNee
MSCI ESG-kwaliteitsscore (0-10)6,917,1
Koers 2022-12-29€ 68,96€ 40,30
Koers 2023-12-29€ 81,87€ 47,84
Rendement 202318,7%18,7%
Uitgekeerd dividend 2023-€ 0,70 -> €0,80
Rendement in 2023 incl dividend18,7%20,7%

Zonder dividend mee te nemen performden ze gelijk, maar neem ik het dividend van € 0,70 mee en had je dat op 25 april 2023 direct herbelegd dan scoort AVIAW.AS 2% beter. Of doe ik iets verkeerd?

[ Voor 198% gewijzigd door RichieB op 01-01-2024 19:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Met de start van het nieuwe jaar misschien geen slecht idee om een nieuw topic te starten? We zitten tenslotte weer bijna aan 700 pagina's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDeereDriver
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-07-2024
Vraagje, ik wil inverseteren in een fonds dat op de UK-aandelenmarkt staat. Deze staat echter niet op DeGiro. Kan iemand een andere broker aanraden waar alles te krijgen is en die redelijke tarieven hanteert? Ik heb gekeken naar Lynx Trading maar die drempel is te hoog voor mij qua minimale investering.

Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
RichieB schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:51:
Als ik IWDA.AS vergelijk met AVIAW.AS dan valt me het volgende op:
RICIWDA.ASAVIAW.AS
ISINIE00B4L5Y983NL0011309349
TypeETFFonds
BasisvalutaUSDEUR
Trading valuta (Euronext)EUREUR
TER0,20%0,08%
Automatisch herbelegdJaNee
MSCI ESG-kwaliteitsscore (0-10)6,917,1
Koers 2022-12-29€ 68,96€ 40,30
Koers 2023-12-29€ 81,87€ 47,84
Rendement 202318,7%18,7%
Uitgekeerd dividend 2023-€ 0,70 -> €0,80
Rendement in 2023 incl dividend18,7%20,7%

Zonder dividend mee te nemen performden ze gelijk, maar neem ik het dividend van € 0,70 mee en had je dat op 25 april 2023 direct herbelegd dan scoort AVIAW.AS 2% beter. Of doe ik iets verkeerd?
Als je getallen kloppen, klopt je som.
Het verschil kan in 2 dingen zitten:
1 de uitsluitingen in aviaw. Dit kan het ene jaar gunstig zijn en het volgende jaar ongunstig. Op de lange termijn weet je het niet;
2 volgens mij loopt de koers van aviaw altijd 1 dag "achter". Rond 10.00 zie je de waarde van slot vorige dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-06 08:46
Ik heb wat rond gekeken en kan er geen vinden. Weet iemand een MSCI USA SMALL CAP ETF die wij in Nederland kunnen kopen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Aan de vragers hierboven, ik zit in BE met een BE specifieke broker (Bolero), dus ik kan geen hulp bieden vrees ik...

De eerste beursdag van het jaar is al wel stevige veranderingen in mijn portefeuille aan het teweegbrengen, waar de gesprekken rond de eettafel bij nieuwjaar niet goed voor zijn :+

Members only:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:54

Qwerty-273

Meukposter

BankerOnWheels heeft weer zijn jaarlijkse rendement overzichtsplaatje bijgewerkt voor de resultaten over 2023.
https://www.bankeronwheel...eturns-2024-expectations/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzYBUdHCKW1joL_QFTeK7-oKzpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3kmsQdPnzEw0Y6aPsKcY9gpu.png?f=fotoalbum_large

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:33

Fuelke

Forza Ferrari

@Jebus4life
Je nieuwjaarsgeschenk - Goede tradities zijn er om te koesteren. Net als de voorbije drie jaar willen we je ook dit jaar bedanken voor jouw vertrouwen met een speciale nieuwjaarsactie. Voor alle aankooporders die je doet in januari 2024, betaalt Bolero het makelaarsloon terug in gratis makelaarsloon voor de volgende maand*. Alle details en voorwaarden lees je hier.
https://www.bolero.be/nl/lp/makelaarsloon-klanten-2024

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Jup, ik zag het.
Gezien ik typisch vrij weinig koop/verkoop (transactie of 10 per jaar) is het wel niet super nuttig voor mij.

Tenzij we een héél performante januarimaand krijgen van +6-10% verwacht ik hoogstens 1 verkoop om te deleveragen. Al heb ik nog een drietal verkoopsorders staan mochten mij targets gehaald worden (momenteel niet erg likely gezien ze alle drie een procent of 3-4 gedaald zijn de afgelopen week :9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Ik had verwacht dat door de nieuwe vermogensrendemensheffing de AEX vandaag wat rugwind zou krijgen. In plaats daarvan een slechtere performance dan de beurzen in de omringende landen. Heeft er ook mee te maken dat tech het vandaag slecht heeft gedaan, maar toch is er van de instappers op 2 januari niets te merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:55
aljooge schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:53:
Ik had verwacht dat door de nieuwe vermogensrendemensheffing de AEX vandaag wat rugwind zou krijgen. In plaats daarvan een slechtere performance dan de beurzen in de omringende landen. Heeft er ook mee te maken dat tech het vandaag slecht heeft gedaan, maar toch is er van de instappers op 2 januari niets te merken.
Ik denk dat je daar teveel van verwacht. Gaat om particuliere beleggers die er dan mogelijk wat bijkomen maar dat heeft weinig impact op het totaal want zal om relatief kleine bedragen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ik heb vandaag voor het eerst bij IBKR een plukje AVIAW.AS (NL0011309349) verkocht (gaan van box 3 naar 1). Elke dag wordt daarvan de koers vastgesteld. Die was gisteren (2 januari) € 47,93 en vandaag (3 januari) € 48.00. Ik heb de order om 13:08 uur ingelegd (kan alleen als market order) en hij is om 15:59 uitgevoerd met de koers van gisteren.

Is dat logisch/normaal? Het gaat me niet zozeer om die 7 cent maar wil snappen hoe dat precies werkt.

Euronext publiceert de "intraday prijs" met tijdstippen. Op 2 januari staan er transacties om 10:00:04 en op 3 januari om 11:31:12. Zijn dat de vaste tijdstippen van handelen? Zo ja, dan kan IBKR mijn order toch eigenlijk pas morgen uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik geloof niet dat de tijdstippen op die pagina het tijdstip van uitvoering tonen omdat het allemaal off-book is; tijdstip van rapportage of van settlement lijkt meer plausibel. In ieder geval heb je jouw order ingelegd nadat deze trades gerapporteerd zijn, ik zou verwachten dat jouw trade op 4 of 5 januari komt te staan.

Ik heb zelf geen ervaring met beleggingsfondsen bij IBKR maar kijk eens in je Trades window in TWS naar de exchange execution ID (deze kolom moet je toevoegen) of die een vergelijkbaar formaat hebben of bevatten als de trade IDs op de pagina van Euronext?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohnDeereDriver schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:07:
Vraagje, ik wil inverseteren in een fonds dat op de UK-aandelenmarkt staat. Deze staat echter niet op DeGiro. Kan iemand een andere broker aanraden waar alles te krijgen is en die redelijke tarieven hanteert? Ik heb gekeken naar Lynx Trading maar die drempel is te hoog voor mij qua minimale investering.

Dank.
Interactive Brokers denk ik dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 15-09 11:06
JohnDeereDriver schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:07:

Dank.
je kan een mail sturen naar klanten@degiro.nl en vragen dit fonds toe te voegen. Als het geen product is met speciale belastingconstructies is de kans groot dat ze het zullen toevoegen. Stuur wel voor de volledigheid de ISIN code mee. ik heb op deze manier meer fondsen toegevoegd gekregen dan op 2 handen te tellen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Zr40 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:00:
[...]

Ik heb zelf geen ervaring met beleggingsfondsen bij IBKR maar kijk eens in je Trades window in TWS naar de exchange execution ID (deze kolom moet je toevoegen) of die een vergelijkbaar formaat hebben of bevatten als de trade IDs op de pagina van Euronext?
In TWS staat daar een 7-cijferig nummer, dus dat komt niet overeen. Ik zie trouwens in TWS (nog) geen getal in de Price kolom. Wel kan ik kennelijk een abonnement afsluiten om voor Euronext in TWS wel de prijs van AVIAW (en andere fondsen) live te zien:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2MuYYuAJflAvTOcWo0bhUhHC6XE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7sZFxBDmcPAjKsQTFl6bPjpX.png?f=fotoalbum_large
Ik vind een beetje flauw dat ze de prijs verbergen voor fondsen die je in bezit hebt want door in de portfolio view je Market Value te delen door je Position weet je ook de huidige dagprijs.

Edit: bij Action staat in TWS "SELL (Pending)" met een tooltip "Trade is pending mutual fund reply" wat een stuk logischer is dan wat ik via de website zie.

[ Voor 6% gewijzigd door RichieB op 03-01-2024 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RichieB schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:09:
[...]

In TWS staat daar een 7-cijferig nummer, dus dat komt niet overeen. Ik trouwens in TWS (nog) geen getal in de Price kolom. [..]

Edit: bij Action staat in TWS "SELL (Pending)" met een tooltip "Trade is pending mutual fund reply" wat een stuk logischer is dan wat ik via de website zie.
Inderdaad, dat is een stuk logischer. De exchange execution ID (en definitieve prijs) komt dan waarschijnlijk nog.
Wel kan ik kennelijk een abonnement afsluiten om voor Euronext in TWS wel de prijs van AVIAW (en andere fondsen) live te zien:[Afbeelding]
Ik vind een beetje flauw dat ze de prijs verbergen voor fondsen die je in bezit hebt want door in de portfolio view je Market Value te delen door je Position weet je ook de huidige dagprijs.
Ik snap je redenering, maar aan de andere kant snap ik ook dat het niet getoond kan worden zonder koersdata-abonnement. Euronext Bundle wordt door IBKR wel een bundle genoemd maar het is het kleinste abonnement dat Euronext aan particulieren beschikbaar stelt.

Maar het is ook wel een beetje verwarrend (of onbedoeld misleidend). Fondsen kennen alleen een slotprijs, je hebt niets aan de abonnementen die hier aangeboden worden. Maar ze worden wel aangeboden omdat Euronext er toch data voor levert en dus vindt het systeem dat het abonnement geschikt is... In ieder geval schiet je er niets mee op. :P Ik heb zelf de Euronext Bundle en zie op het moment van schrijven alleen een last close van 48.00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDeereDriver
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-07-2024
Ik ben uiteindelijk bij easybroker.nl terecht gekomen. Gemiddeld qua tarieven gecombineerd met heel veel mogelijkheden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
Zr40 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:03:
[...]
Inderdaad, dat is een stuk logischer. De exchange execution ID (en definitieve prijs) komt dan waarschijnlijk nog.
[...]
Vanochtend stipt om 10:00 uur kreeg ik weer een E-mail mbt mijn AVIAW.AS order: SOLD 0 IBCIDxyz @EURONEXT @ nan
Die "nan" is normaliter de koers. Na inloggen zie ik dat ze verkocht zijn voor € 47,70 (de dagprijs van vandaag). Ik zie mijn order (aantal stuks) nu ook staan bij Euronext. In TWS staat nog steeds geen execution ID, maar ik zal in de gaten houden of dat nog komt.

Dus de data die gisteren in de E-mail en op de IBKR website stond (SOLD @ 47.93) is dus een soort schatting. TWS vertelde het echte verhaal. Interessant is ook dat ik gisteren mijn cash positie nog niet kon opnemen (duh, het was nog niet echt verkocht) maar nu wel. Leuk detail: bevestigingsmail is verstuurd exact op het tijdstip dat Euronext aangeeft. Zeer real-time dus! Al met al een veel betere en snellere ervaring dan handelen via de Rabobank wat gewoon een compleet zwart gat is voor 3 a 4 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toetboink
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-09 21:20
Voorspelling SP500 eind 2024: 2700
Q1 zie ik nog positief in, daarna begint de neerwaartse golf.

Ja, het spijt me te moeten mededelen. Ondanks het feit dat velen onder u een positieve houding aannemen ten aanzien van de markt, wijzen de meest cruciale indicatoren op een neerwaartse trend. Het is onrealistisch te verwachten dat de markt jaarlijks een opwaartse beweging zal blijven vertonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:04
toetboink schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:23:

Ja, het spijt me te moeten mededelen. Ondanks het feit dat velen onder u een positieve houding aannemen ten aanzien van de markt, wijzen de meest cruciale indicatoren op een neerwaartse trend. Het is onrealistisch te verwachten dat de markt jaarlijks een opwaartse beweging zal blijven vertonen.
Mhm, maar er zit natuurlijk wel meer tussen een ‘neerwaartse trend’ en een bijna halvering van de huidige waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Lycaon schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:41:
[...]

Mhm, maar er zit natuurlijk wel meer tussen een ‘neerwaartse trend’ en een bijna halvering van de huidige waarde.
Een halvering is wel heel veel, maar ik zie wel iets dat ongerust maakt. De huidige rally is gebaseerd op toekomstige verwachtingen dat de rente gaat dalen. Vandaag is naar buiten gekomen dat de inflatie in Duitsland en Frankrijk weer aan het stijgen is. Als die inflatie nog verder oploopt, kan die rente niet omlaag en crashen de beurzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
toetboink schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:23:

Ik voorspel dat jou voorpelling niet correct gaat zijn. Verder heeft je bericht niet veel waarde. Weinig concrete onderbouwing voor jou scenario lees ik niet. Als je dat zou doen kun je je bericht tenminste wat kracht bij zetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
Een flinke neerwaartse trend heeft een negatief sentiment nodig. Dat kan je bewerkstelligen door zo veel mogelijk mensen hierin te laten geloven, bijv. door op de een forum dit sentiment te verkondigen. Tenminste, zo komt de bijdrage van @toetboink op mij over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

aljooge schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:51:
[...]
Als die inflatie nog verder oploopt, kan die rente niet omlaag en crashen de beurzen.
De beurs kan dan een correctie krijgen idd.
‘Crashen’ is wel een andere orde van grootte :)

Stocks die gevoelig zijn voor rente schommeling kunnen/zullen dan idd weer naar de pre-oktober stand terug gaan toen de rente verlaging nog niet ingeprijsd was.

(de kern-inflatie daalt nog steeds in DE, en is onder de 4% dus in principe zal er niet veel veranderen aan de prospect)

[ Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 05-01-2024 13:41 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 12:56

spartacusNLD

This is Sparta!!

Mijn vrouw en ik beleggen al enige tijd samen via ''ING zelf op de beurs'' in 3 NT fondsen. Namelijk NT World(NL0011225305), NT EM (NL0011515424) en NT EU (NL0011400346).

In welke verhouding zouden jullie dit beleggen? Er is hier ooit een verhouding (percentages) gedeeld zodat het geheel veel op Vanguard All World (VWRL) lijkt (welke niet wordt aangeboden bij ING). Iemand die mij hier weer aan kan helpen? Of wellicht geen geupdate verhouding?

Wordt onderstaande verdeling bijvoorbeeld nog aanbevolen ondertussen?
Bravertal schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:53:
Als ik de volgende indexfondsen ga kopen, is dit dan redelijk gespreid?

- Northern Trust Worls Custum ESG eguity index ucits fgr feeder fund A eur distributing (78%)

- Northern Trust Emerging Markets custom esg eguity index ucits fgr feeder fund A eur distributing (11%)

- Northern Trust World small cap esg lowlow carbon idx (11%)

Ik wil gewoon een beginnen met 10k (in bovenstaande verhouding) en elke maand voor €300 bijkopen en over 20 jaar zien we wel wat het is geworden.

Concreet:
- Zijn dit redelijke fondsen of moet ik meer verschillende fondsen aankopen?

Ik ben mij nog aan het inlezen maar wil graag horen hoe jullie erover denken.

[ Voor 48% gewijzigd door spartacusNLD op 05-01-2024 11:39 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
spartacusNLD schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:32:
Mijn vrouw en ik beleggen al enige tijd samen via ''ING zelf op de beurs'' in 3 NT fondsen. Namelijk NT World(NL0011225305), NT EM (NL0011515424) en NT EU (NL0011400346).

In welke verhouding zouden jullie dit beleggen? Er is hier ooit een verhouding (percentages) gedeeld zodat het geheel veel op Vanguard All World (VWRL) lijkt (welke niet wordt aangeboden bij ING). Iemand die mij hier weer aan kan helpen? Of wellicht geen geupdate verhouding?

Wordt onderstaande verdeling bijvoorbeeld nog aanbevolen ondertussen?

[...]
VWRL wordt wel degelijk aangeboden door ING, alleen de naam is anders. Als je op de ISIN code zoekt vind je hem namelijk wel. Nog niet zo heel lang geleden was er namelijk even sprake van dat VWRL niet meer verkrijgbaar was bij ING :)
Feit blijft echter wel dat door kostenstructuur de NT fondsen bij ING (en de andere grootbanken) voordeliger is om aan te kopen.

Wat betreft de verdeling van de NT fondsen, de laatste actuele stand vind je hier: https://marketcaps.site/
Om het simpel te houden is mijn advies om W-78/EM-12/SC-10 aan te houden maar als je het nauwkeurig wilt doen kun je de standen overnemen van de genoemde site.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
Miki schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:54:
[...]

VWRL wordt wel degelijk aangeboden door ING, alleen de naam is anders. Als op de ISIN code zoekt vind je hem namelijk wel. Nog niet zo heel lang geleden was er namelijk even sprake van dat VWRL niet meer verkrijgbaar was bij ING :)
Feit blijft echter wel dat door kostenstructuur NT fondsen bij ING (en de andere grootbanken) voordeliger is om aan te kopen.

Wat betreft de verdeling van de NT fondsen, de laatste actuele stand vind je hier: https://marketcaps.site/
Om het simpel te houden is mijn advies om W-78/EM-12/SC-10 aan te houden maar als je het nauwkeurig wilt doen kun je de standen overnemen van de genoemde site.
Ik heb het nog simpeler voor mezelf gemaakt, 80-10-10. Dat is ongetwijfeld iets minder perfect, maar het is sws imperfect als je nooit herbalanceert lijkt me ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 12:56

spartacusNLD

This is Sparta!!

Requiem19 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:58:
[...]
Ik heb het nog simpeler voor mezelf gemaakt, 80-10-10. Dat is ongetwijfeld iets minder perfect, maar het is sws imperfect als je nooit herbalanceert lijkt me ?
Ik probeer ook deze verdeling aan te houden en 1 maal per jaar te herbalanceren met een peer specifieke verdeling.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Requiem19 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:58:
[...]

Eens, prima voorstel. Het verschil is verwaarloosbaar, daarom heeft het ook geen zin om steeds te herbalanceren omdat de marktkapitalisatie cijfers ook aan verandering onderhevig zijn. Pas vanaf 5% of meer afwijking zou ik "licht" corrigeren en dat hooguit 1x per jaar. Afgelopen 3 jaar heb ik niet meer gecorrigeerd en staat alles nog prima in de bandbreedte, momenteel W-81, EM-9,5 en SC-9,5.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

aljooge schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:51:
[...]

Een halvering is wel heel veel, maar ik zie wel iets dat ongerust maakt. De huidige rally is gebaseerd op toekomstige verwachtingen dat de rente gaat dalen. Vandaag is naar buiten gekomen dat de inflatie in Duitsland en Frankrijk weer aan het stijgen is. Als die inflatie nog verder oploopt, kan die rente niet omlaag en crashen de beurzen.
Voor een halvering moeten koersen al heel hoog in de overwaardering opgepompt zijn. Iets met NVDA is over 40x omzet (Price/Sales ratio) geweest.

Wat was waardering op 10x omzet?
At 10 times revenues, to give you a 10-year payback, I have to pay you 100% of revenues for 10 straight years in dividends. That assumes I can get that by my shareholders. That assumes I have zero cost of goods sold, which is very hard for a computer company. That assumes zero expenses, which is really hard with 39,000 employees. That assumes I pay no taxes, which is very hard. And that assumes you pay no taxes on your dividends, which is kind of illegal. And that assumes with zero R&D for the next 10 years, I can maintain the current revenue run rate. Now, having done that, would any of you like to buy my stock at $64? Do you realize how ridiculous those basic assumptions are? You don’t need any transparency. You don’t need any footnotes. What were you thinking?’— Scott McNealy, Business Week, 2002
Koersdoel voor NVDA als de Price/Sales ratio naar het gemiddelde van US tech sector zakt: Zie dip in oktober 2022.

Gecombineerd met de dollar yen carry trade. Wat kan je met US Treasuries doen naast met verlies verkopen zoals SVB? Als onderpand naar Japan sturen om veelvouden te lenen.

Als je meer dan 4,0% rente op je treasuries krijgt en de Japanse rente is onder 1,0%, dan zijn de renteopbrengsten op een miljoen dollar genoeg om de rentekosten op 4 miljoen dollar geleend geld te dekken.

Aangezien dit voor een stortvloed aan versgemaakte yen (geld wordt als een schuld ipv waarde gecreëerd) dat op de markt gedumpt wordt en koopdruk op de dollar zorgt. Short yen, long dollar.

Een fonds gebruikt deze hefboom om op de beurs te beleggen en een bank kan het geleend geld tegen 8% Amerikaanse hypotheekrente uitlenen.

Of je koopt treasuries voor nog een keer door Japan jagen en stapelt de hefbomen op. Niemand ga je tegenhouden om u/ControlTheNarrative achterna te gaan. De WSB'er die een "infinite money glitch" in Robinhood margin gebruikte om de hefboom naar zijn personal risk tolerance te doen (25x zijn portefeuille).

Wat als de Amerikaanse rente daalt of Japanse rente stijgt? Dan gaat de verhouding tussen de renteopbrengsten en de rentekosten de verkeerde kant op.

Er hoeft niet veel in energie, grondstoffen of supply chains te gebeuren om de inflatie aan te wakkeren.

De beurs heeft ook invloed op de inflatie. Als je beleggingen goed doen, voel je rijker en geef je gemakkelijker geld uit. Ongeveer 2/3 US GDP is consumentenuitgaven. Meer vraag in de markt en beter draaiende economie kan de prijzen en inflatie opdrijven.

Als de Japanse rente (en de yen) stijgt, dan worden de buitenlandse beleggingen minder interessant voor de Japanners. Om valutarisico uit te sluiten, verkopen ze buitenlandse beleggingen, dollar, euro,... en kopen yen om in Japan te beleggen. De shortposities op de yen worden eruit gewipt.

Wat doe je als de margin call eraan komt? Posities sluiten, aandelen verkopen, geleend geld terug betalen en hefboom verlagen.

In 2008 was deze trade bij een beperkt aantal fondsen bekend, nu doet iedereen in Wall Street het. Je kan in 2008-2009 goed zien hoe de S&P 500 leegliep naarmate de dollar yen carry trade leegliep.

Hoe krijg je als verkoper de hoogste prijs voor iets? Als je iemand overtuigt dat het nog veel meer kan stijgen zoals AI gaat alles veranderen, vervangen,... Je wilt de boot toch niet missen?

De mens extrapoleert graag, wat stijgt zal blijven stijgen en wat daalt zal blijven dalen. Met als gevolg dat de mens graag koopt wat gestegen is en verkoopt wat al gedaald is.

De AI hype is een godsgeschenk voor de partijen die winst willen nemen (traag en geleidelijk) of de-risken (zo snel mogelijk een risico uit een portefeuille gooien).

Voor nog meer overtuigingskracht of propagandawaarde, kan de Magnificent 7 aandelen in de derivatenhandel oppompt worden om de S&P 500 double digit % op te drukken.

De traders die 15 jaren geleden actief waren, kunnen nog goed herinneren hoe alles goed leek te gaan, we klimmen uit de dip en toen iedereen al hun geld terug ingelegd heeft, viel de koers naar een diepere dip.

Om een correctie te verstaan, is het verstaan van de institutionele verkooptactieken nodig.

Om het rendement van je aandelen te maximaliseren, leen je de aandelen uit en schrijf je opties op je aandelen. Voordat je de aandelen kan verkopen, roep je de uitgeleende aandelen terug.

Als je weet dat je de short sellers eruit gaat squeezen, schrijf je puts om met de premies calls te kopen.

De traders zien de geschreven puts als het signaal dat het grote geld bepaalde strikes wilt verdedigen, de koers mag niet door bepaalde strikes zakken om de geschreven puts waardeloos te laten expireren. De gekochte calls staan te wachten om ITM te gaan en kunnen opwaartse druk geven.

De traders, Redditors,... doen mee met puts schrijven en calls kopen. De grafiek wordt een mooie propagandistische plaatje om de particulieren te overtuigen om de piek op de grafiek te kopen.

De Amerikaanse websites, pers en media verkondigen hoe goed dat het allemaal gaat. Financieel nieuws is bij de Amerikanen nog onbetrouwbaarder, biased,... dan politiek nieuws of oorlogspropaganda. Want het gaat over heel veel geld ipv stemmen ronselen.

Wanneer gebeurt een correctie? Als de short sellers teruggekocht hebben en de institutionele beleggers verkopen de teruggegeven aandelen in een markt waar de kopers niet meer opdagen. Dan worden de stop loss orders van de traders aangetikt en om ter eerste naar de uitgang rennen zoals bij een in elkaar zakkende meme stock.

Gelukkig zijn er indexbeleggers die elke maand zoals kanonnenvoer in de vallende messen marcheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@rapture Dus als ik het goed begrijp financieren wij domme indexbeleggers tijdens een correctie de vette winsten van de slimme fondsmanagers? Laat me even weten wanneer die komt, dan stap ik uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Mijn voorspelling voor de eindstand van de S&P500 voor 2024 is 4200. Maar de markten zullen nog wel even in ontkenning blijven vermoed ik. Er zal nog geen correctie komen de komende twee maanden. Daarvoor zullen de bedrijfscijfers nog niet desastreus genoeg zijn. Of er moet een geopolitiek rampscenario komen. Tot zo ver mijn glazen bol.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:38
De voorspellingen voor 2024

RichieB - 5750
Sport_Life 5650
Miki - 5600
Lightning89 - 5555
Zenix - 5500
Darses - 5450
Lycaon - 5380
NicoHF - 5380
phantom09 - 5375
Magpie - 5342
r0bb - 5245
ColdStone - 5215
Erik1 - 5192
Maahes - 5170
hasseroderman - 5166
aljooge - 5085
revox862 - 5085
Afas - 5000
Xanderdrake - 4960
A4-tje - 4935
SvV_Ying - 4900
Lordy79 - 4781
Get!em - 4638
Zebby - 4500
_the_crow - 4200
rapture - 4200
rainier15 - 3865
toitboink - 2700

Wie doet er nog mee? Overmorgen eindigt de inschrijving.

[ Voor 28% gewijzigd door SvV_Ying op 09-01-2024 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

SvV_Ying schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:45:

Zenix - 5500
phantom09 - 5375
Magpie - 5342
r0bb - 5245
aljooge - 5085
revox862 - 5085
Afas - 5000
SvV_Ying - 4900
_the_crow - 4200
rainier15 - 3865
toitboink - 2700

4638

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki

Zenix - 5500
phantom09 - 5375
Magpie - 5342
r0bb - 5245
aljooge - 5085
revox862 - 5085
Afas - 5000
SvV_Ying - 4900
_the_crow - 4200
rainier15 - 3865
toitboink - 2700

Vooruit, 5600 wie biedt meer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Miki - 5600
Zenix - 5500
phantom09 - 5375
Magpie - 5342
r0bb - 5245
aljooge - 5085
revox862 - 5085
Afas - 5000
SvV_Ying - 4900
Get!em - 4638
_the_crow - 4200
rainier15 - 3865
toitboink - 2700

5650.

Inflatie is nog niet geheel verwerkt (inflatie (hogere lonen/uitgaven) > lagere rente = :9)

En huizenprijzen op niveau van 2022 voor label A/B.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 07-01-2024 20:20 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:13
4935, volledig gebaseerd op m’n glazen bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:46

Sport_Life 5650
Miki - 5600
Zenix - 5500
phantom09 - 5375
Magpie - 5342
r0bb - 5245
aljooge - 5085
revox862 - 5085
Afas - 5000
A4-tje - 4935
SvV_Ying - 4900
Get!em - 4638
_the_crow - 4200
rainier15 - 3865
toitboink - 2700

5170

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Miki - 5600
Zenix - 5500
phantom09 - 5375
Magpie - 5342
r0bb - 5245
aljooge - 5085
revox862 - 5085
Afas - 5000
SvV_Ying - 4900
Get!em - 4638
_the_crow - 4200
rainier15 - 3865
toitboink - 2700

Het is moeilijk te zeggen of de doorbraak door 4800 mogelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ql9eVE_grXGi-4X_a5c755UKanw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OjUuhRieAhyvwQjsm4s4kAfO.jpg?f=fotoalbum_large

Als het door de 4800 gaat, kan het weleens door de 6000 opgepompt worden en de put schrijvende, call kopende verkopers gaan feest vieren.

Aan de andere kant, als het fout gaat, dan kan door de 4000 gezakt worden.

Hoe goed de analyse ook is, een black swan event zoals hoe het grote publiek op ChatGPT gereageerd heeft, kan op een dag alles veranderen. Meer dan 10 jaren was niemand onder de indruk van AI en zoals bij de smartphone was het heel veel jaren wachten op het iPhone moment.

Het beslissend moment moet nog eraan komen en dat is het moment dat de traders heel goed kijken naar welke kant gaat de koers om de komende maanden te bepalen.

Ik geef een lekker bearish antwoord op basis van de SPX 4200P dat ik heb.

4200
Pagina: 1 ... 170 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij