Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT
Misschien is dit een rode lap voor de spreekwoordelijke stier, maar van wat ik lees over die Covered Call ETFs lijkt het alsof ze in neergaande markten redelijk goed afgeschermd zijn. Het probleem is dat je niet exact weet wanneer de markt weer gaat aantrekken, en dan moet je snel switchen om de groei wel mee te kunnen pakken. Maar dat geldt voor alle defensieve ETFs.Tricolores schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:22:
Heeft er hier iemand tips voor goede defensieve aandelen?
Ik heb al eens gekeken richting obligaties, consumer staples ETF's en ETF's die focussen op hoge dividenten maar ik weet het allemaal even niet meer.
Doel is het stabiliseren van de portefeuille (zit voorlopig vooral in WEBN) en een beetje te beschermen tijdens een marktcrash, ook als dit de opbrengsten op langere termijn een beetje tempert.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Houd er rekening mee dat in een neergaande markt alle aandelen mee naar beneden gaan. Ook defensieve waarden. That's the deal. Sterke defensieve posities die ik het laatste half jaar heb ingenomen: Ahold Delhaize, Engie, Deutsche Telekom, Unilever, Heineken, Roche en extra NN en ASR.Tricolores schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:22:
Ik heb al eens gekeken richting obligaties, consumer staples ETF's en ETF's die focussen op hoge dividenten maar ik weet het allemaal even niet meer.
Doel is het stabiliseren van de portefeuille (zit voorlopig vooral in WEBN) en een beetje te beschermen tijdens een marktcrash, ook als dit de opbrengsten op langere termijn een beetje tempert.
Ik zou in die hoek zoeken, Amerikaanse aandelen vind ik (ook historisch gezien) erg duur.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
Misschien TDIV? Verspreid over 100 aandelen en vooral gericht op dividend.Tricolores schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:22:
Zero compensation
Small cap en meer specifiek de value kant wordt tegenwoordig ook wel vaak geopperd als potentieel voor de komende jaren -> ETFs zoals IUSN, ZPRX, ZPRV, AVWS en EMVL.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
JGPI is een ETF die misschien interessant is, keert maandelijk uit.Tricolores schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:22:
Iemand bekend met de macro effecten van de repo markt? Ik krijg er de laatste tijd wel wat opiniestukken over op Facebook en Reddit, bijvoorbeeld::strip_exif()/f/image/nPEt3whn57dBR6AYTBWLAtcu.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik het goed begrijp zijn we op een punt gekomen waar het geld dat abundant geprint is geweest in de coronaperiode zijn eindpunt bereikt heeft, dus dat de grote liquiditeit opgedroogd is. De cijfers op zich zijn nog niet alarmerend maar het feit dat men terug moet beginnen om miljarden van de Fed naar de banken te sturen kan wijzen dat er de komende maanden wat op til is, en wellicht de reden dat de Fed zijn rates omlaag laat gaan ondanks dat de inflatie hardnekkig is.
Is er iemand die er iets van kent die wat duiding kan geven?
📉 Something's happening here.
Look at this chart.
2019 → emergency repo spikes.
2020–2023 → reverse repo flood, mountains of excess cash parked at the Fed.
2023–2024 → the great drain — liquidity leaves the system.
2025 → the reverse repo pool hits bottom…
…and repo usage wakes back up.
This is the hinge point.
If you’ve been wondering why the Fed “needs to cut,” why markets keep forcing liquidity support, and why I keep saying we’re in a new monetary regime, this is the clearest visual you’ll see.
The liquidity cushion is gone.
The system is hitting the collateral floor.
And now the plumbing has to carry the burden.
This isn’t stimulus.
It isn’t “OMG the Fed is panicking.”
It’s what happens when the liquidity buffer that absorbed volatility for three years is fully consumed and the real economy is trying to rebuild industrial capacity at the same time.
AI buildout
Data centers
Power infrastructure
Copper
Transformers
Electric grid expansion
Hard assets demand credit.
Credit demands collateral.
Collateral demands functioning funding pipes.
You are watching the transition from excess reserves → collateral scarcity in real time.
This is why they can’t stay tight.
And this is why the cuts aren’t “bullish hopium” — they’re structural.
Nothing about this looks like 1999.
It looks like 1971 — with silicon and substations instead of oil derricks.
📊 Data source: St. Louis Federal Reserve (FRED) — RPONTSYD & RRPONTSYD time
:strip_exif()/f/image/nPEt3whn57dBR6AYTBWLAtcu.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik het goed begrijp zijn we op een punt gekomen waar het geld dat abundant geprint is geweest in de coronaperiode zijn eindpunt bereikt heeft, dus dat de grote liquiditeit opgedroogd is. De cijfers op zich zijn nog niet alarmerend maar het feit dat men terug moet beginnen om miljarden van de Fed naar de banken te sturen kan wijzen dat er de komende maanden wat op til is, en wellicht de reden dat de Fed zijn rates omlaag laat gaan ondanks dat de inflatie hardnekkig is.
Heb je uberhaupt een idee wat Repo en Reverse Repo is?Malantur schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:25:
Iemand bekend met de macro effecten van de repo markt? Ik krijg er de laatste tijd wel wat opiniestukken over op Facebook en Reddit, bijvoorbeeld:
[...]
[Afbeelding]
Enlighten meSecsytime schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:42:
[...]
Heb je uberhaupt een idee wat Repo en Reverse Repo is?
Dat is wel erg kort door de bocht, zoek eerst zelf maar even wat uit, als je het dan nog niet begrijpt hoor ik het wel.Malantur schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:46:
[...]
Enlighten meIk heb het niet speciaal opgezocht maar wat ik begrijp uit de opintiestukken is Repo een vorm van emergency liquidity die de banken overnight kunnen lenen van de Fed, en Reverse Repo is wellicht het stallen van geld bij de Fed om de interest te kunnen ontvangen (de short term rates).
Er worden veel van dit soort grafieken gemaakt in alle vormen en maten om vanalles en nogwat te voorspellen. Kijk naar die grafiek, die slaat helemaal nergens op. De timeframe is heel selectief, je kan het met geen enkele andere periode vergelijken. Daarnaast zijn de lijnen helemaal niet met elkaar te vergelijken door de schaal die totaal verschillend is.
Ik had de VHYL ETF (high dividend aandelen), maar die deed niet waar ik hem voor gekocht had: toen begin dit jaar de beurs ging zakken, zakte deze ETF bijna net zo hard mee en erger nog: het duurde zelfs veel langer tot dit verlies weg was, dan bij de gewone wereldindex ETF's.Tricolores schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:22:
Obligaties zijn tegenwoordig ook niet meer handig hiervoor, want ten eerste betaal je waarschijnlijk zo ongeveer de volledige opbrengst van je obligaties als fictieve rendementsheffing en ten tweede schijnen grote beleggers tegenwoordig geld dat ze over hebben in obligaties te stoppen, met de bedoeling die te verkopen de volgende keer dat de beurs daalt. Dus daar gaat je hedge.
Ik heb enkele reguliere aandelen als mijn defensieve aandelen gekozen. Tot nu toe stabiliseren die de portefeuille goed genoeg.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij