'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Er zijn ook calculaties die BK een PE van 20+ geven. Waarom zou je dan niet gaan voor steady EU-bedrijven? Engie (al is de koers daar aardig opgelopen), Deutsche Telekom, Heineken, Ahold.Malantur schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:29:
[...]
Wat is volgens jou duur? De gemiddelde forward PE voor de S&P500 is 22,90 en die van Berkshire 18,28. Ze zitten op een berg van 300 miljard dollar cash te wachten op de volgende beurscorrectie zodat ze alles in uitverkoop kunnen kopen. Lijken mij mooie vooruitzichten voor de komende jaren.
Sofina, als je een conglomeraat wilt, met een PE van 13. Of een kijkje bij HAL? Het is allemaal niet 1-op-1 vergelijkbaar, maar ik zie veel bedrijven die ik interessanter vind. Zeker nu Charlie er niet meer is en Warren afscheid neemt.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Het is zo "duur" dat BRK de koers te hoog vindt om eigen aandelen in te kopen....... en dat is best een relevante constatering.
Je kan dat terugvinden op Euronext bij https://live.euronext.com...quities/FR0000054470-XPAR onder regulated news:TheBrut3 schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:25:
Ubisoft ligt voorbeurs nogsteeds stil. Kan zo snel ook nog geen update vinden van de situatie daar.
Dus zonder nieuws van Ubisoft dat als regulated news wordt gemeld op Euronext is het wachten.November 13, 2025 – Ubisoft announces the postponement of the release of its results for the first half of fiscal year 2025-26.
Ubisoft has requested Euronext to halt trading of its shares (FR0000054470) and its bonds (FR001400DV38, FR001400MA32, and FR0014000O87) from the market opening on November 14, 2025, until the publication of its first-half 2025-26 results in the coming days.
Ubisoft will inform the market of the date on which trading will restart.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Pe zegt bij Berkshire niks.Malantur schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:29:
[...]
Wat is volgens jou duur? De gemiddelde forward PE voor de S&P500 is 22,90 en die van Berkshire 18,28. Ze zitten op een berg van 300 miljard dollar cash te wachten op de volgende beurscorrectie zodat ze alles in uitverkoop kunnen kopen. Lijken mij mooie vooruitzichten voor de komende jaren.
Een oneliner zegt ook niks.
Als je de p&l bekijkt snap je waarschijnlijk wel waarom. Berkshire bestaat niet uit 1 bedrijf maar uit meerdere. De aard van deze bedrijven hebben invloed op de winst en verlies rekening en wat daarin wordt opgenomen.
Er zijn zat bedrijven waar pe niks zegt, dus een one-liner vind ik het niet
Prima uitleg die wat duiding had gegeven bij je onelinerSecsytime schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:22:
[...]
Als je de p&l bekijkt snap je waarschijnlijk wel waarom. Berkshire bestaat niet uit 1 bedrijf maar uit meerdere. De aard van deze bedrijven hebben invloed op de winst en verlies rekening en wat daarin wordt opgenomen.
Ik reageerde overigens ook maar op deze oneliner -> wie beslist wanneer een PE te hoog is? Het gemiddelde is eerder 15 a 20 voor de S&P500 en BRK.B zit historisch gezien ook vaak tussen de 10 en de 20. Tesla heeft een forward PE van 200+ waar de meeste andere autofabrikanten sub 10 zitten. De belofte van robotaxi's en humanoid robots zijn blijkbaar genoeg om investeerders te overtuigen dat er in de toekomst nog 10 keer meer verdient gaat worden dan vandaag de dag. Ik zei al bullshit op $350 maar de markt zegt dat ik fout ben want hij is nog tot $470 doorgestegen. "Markets can remain irrational longer than you can remain solvent".Pr088 schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:46:
[...]
Berkshire is wel behoorlijk duur als je naar de koers-winst kijkt.
Als ik in BRK.B zou investeren is het eerder om mee te liften op de 300 miljard cash reserve waarvan ik denk dat ze die in het komende jaar wel eens gaan kunnen gebruiken, maar BRK.B past in ieder geval niet direct in mijn investeringsstrategie.
Die update wist ik. Ik had dus dit weekend wat spoedoverleg verwacht bij Ubisoft en dan deze ochtend (US tijd) een update + de cijfers en dan vandaag gewoon weer handel.Qwerty-273 schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:32:
Je kan dat terugvinden op Euronext bij https://live.euronext.com...quities/FR0000054470-XPAR onder regulated news:
Dus zonder nieuws van Ubisoft dat als regulated news wordt gemeld op Euronext is het wachten.
Als je naar de market cap kijkt zit een toekomstige toepassing van de cash daar al in verwerkt. De markt prijst alles in..Malantur schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:20:
[...]
Prima uitleg die wat duiding had gegeven bij je oneliner
[...]
Ik reageerde overigens ook maar op deze oneliner -> wie beslist wanneer een PE te hoog is? Het gemiddelde is eerder 15 a 20 voor de S&P500 en BRK.B zit historisch gezien ook vaak tussen de 10 en de 20. Tesla heeft een forward PE van 200+ waar de meeste andere autofabrikanten sub 10 zitten. De belofte van robotaxi's en humanoid robots zijn blijkbaar genoeg om investeerders te overtuigen dat er in de toekomst nog 10 keer meer verdient gaat worden dan vandaag de dag. Ik zei al bullshit op $350 maar de markt zegt dat ik fout ben want hij is nog tot $470 doorgestegen. "Markets can remain irrational longer than you can remain solvent".
Als ik in BRK.B zou investeren is het eerder om mee te liften op de 300 miljard cash reserve waarvan ik denk dat ze die in het komende jaar wel eens gaan kunnen gebruiken, maar BRK.B past in ieder geval niet direct in mijn investeringsstrategie.
Maar de markt prijst meerdere scenario's tegelijkertijd in. Ook het scenario dat de cash nog jaren ongebruikt om de balans blijft staan, of de kans dat het weggepist wordt in een domme acquisitie. Als jij denkt dat een specifiek scenario waarschijnlijk is, dan is het niet zo dat overeenkomt de huidige waardering.Secsytime schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:40:
[...]
Als je naar de market cap kijkt zit een toekomstige toepassing van de cash daar al in verwerkt. De markt prijst alles in..
Die moet je me even uitleggen, want volgens mij laat de market cap iets redelijk simpels zien.Hielko schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:56:
[...]
Maar de markt prijst meerdere scenario's tegelijkertijd in. Ook het scenario dat de cash nog jaren ongebruikt om de balans blijft staan, of de kans dat het weggepist wordt in een domme acquisitie. Als jij denkt dat een specifiek scenario waarschijnlijk is, dan is het niet zo dat overeenkomt de huidige waardering.
Berkshire kun je het beste kopen als ze niet in het nieuws zijn.
Kan je lang wachten met kopen. Berkshire is altijd in het nieuws.Secsytime schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:07:
[...]
Die moet je me even uitleggen, want volgens mij laat de market cap iets redelijk simpels zien.
Berkshire kun je het beste kopen als ze niet in het nieuws zijn.
Als jij het zegtaljooge schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:15:
[...]
Kan je lang wachten met kopen. Berkshire is altijd in het nieuws.
:strip_exif()/f/image/QLg8UZ4c0z9oDPCVAT5JKOXU.jpg?f=fotoalbum_large)
*knip* Geen ChatGPT dumps op het forum
[ Voor 77% gewijzigd door Zr40 op 17-11-2025 19:22 ]
Zoals ik al eerder heb aangegeven zijn er bepaalde economische wetten, misschien bedoel je dit wel te zeggen? Hoge prijzen zorgen voor lage prijzen. Als de prijzen hoog zijn investeert iedereen, wat uiteindelijk zorgt voor lage prijzen en een veel lagere roi dan verwacht.
Het enige wat er in te zien is overigens is "een paar jaar na deze (al dan niet specifieke geselecteerde) gebeurtenissen die flinke impact hadden op de economie werd er minder geinvesteerd in het bedrijfsleven vergeleken met het BBP".
Verder is het toch wel veel stemminmakerij. Corona staat er bijvoorbeeld niet in, want dat past niet in het verhaal wat gemaakt probeert te worden.
Laten we niet vergeten dat er in absolute getallen het meest geïnvesteerd wordt door de grootste bedrijven, en laat dat nu net de AI bedrijven zijn. Waar investeren AI bedrijven in? Datacenters, chips, energievoorziening, koeling, ... A guide to the $1 trillion-worth of AI deals between OpenAI, Nvidia and othersSecsytime schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:02:
Dus je wilt zeggen dat er een causaal verband is tussen alle 500 bedrijven in de index en investeringen in bepaalde sectoren?
/f/image/eMgLZ4XzLlOMjI9gcnZ0r0b3.png?f=fotoalbum_large)
Er is al 1000 miljard aan investeringen getekend (voor perspectief: 1200 miljard is het BBP van Nederland in 2024).
Dit zijn wellicht veel leningen die afbetaald moeten worden en inderdaad:
Inderdaad ook een artikel van 2 uur geleden:Zoals ik al eerder heb aangegeven zijn er bepaalde economische wetten, misschien bedoel je dit wel te zeggen? Hoge prijzen zorgen voor lage prijzen. Als de prijzen hoog zijn investeert iedereen, wat uiteindelijk zorgt voor lage prijzen en een veel lagere roi dan verwacht.
Jeremy Siegel: The biggest risk on AI investing is that it can be done much more cheaply
Dus wat met de leningen als gaat blijken dat het allemaal goedkoper kan met nieuwe hardware (terwijl de hardware op 6 jaar afgeschreven wordt) en/of AI minder goed gemontized kan worden en/of de hardware sneller verslijt (ook cfr de depriciation van 6 jaar).
Timen gaat niet lukken maar ik zie het potentieel wel.
Het is eerder voor-ijlend: er is potentieel van internet of schaliegas, er volgen grote investeringen om het potentieel te oogsten maar de earnings volgen niet.Coocoocachoo schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:12:
Het enige wat er in te zien is overigens is "een paar jaar na deze (al dan niet specifieke geselecteerde) gebeurtenissen die flinke impact hadden op de economie werd er minder geinvesteerd in het bedrijfsleven vergeleken met het BBP".
In die zin was corona eerder een crisis die de wereld liet stilvallen van de ene dag op de andere zonder dat er in een bepaalde technologie overgeïnvesteerd was.Verder is het toch wel veel stemminmakerij. Corona staat er bijvoorbeeld niet in, want dat past niet in het verhaal wat gemaakt probeert te worden.
En die "investeringen" in AI is ook gewoon geschuif met geld binnen al die AI bedrijven, klinkt imposant als je alles bij elkaar optelt natuurlijk..
Tja, wie bepaalt dat? Ik denk de investeerder zelf. Ik heb geschreven 'duur': mijn eigen meningMalantur schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:20:
[...]
Prima uitleg die wat duiding had gegeven bij je oneliner
[...]
Ik reageerde overigens ook maar op deze oneliner -> wie beslist wanneer een PE te hoog is? Het gemiddelde is eerder 15 a 20 voor de S&P500 en BRK.B zit historisch gezien ook vaak tussen de 10 en de 20. Tesla heeft een forward PE van 200+ waar de meeste andere autofabrikanten sub 10 zitten. De belofte van robotaxi's en humanoid robots zijn blijkbaar genoeg om investeerders te overtuigen dat er in de toekomst nog 10 keer meer verdient gaat worden dan vandaag de dag. Ik zei al bullshit op $350 maar de markt zegt dat ik fout ben want hij is nog tot $470 doorgestegen. "Markets can remain irrational longer than you can remain solvent".
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Met de AI bubbel verwacht ik een grote financiële klap en ik wil even tijdelijk rustig zitten. Alleen meer fysiek goud kopen voelt niet fijn, heb het nu in een kluis opgeslagen bij een bank maar dat voelt ergens niet goed (heerlijk onderbuikgevoel!)
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
[ Voor 21% gewijzigd door Fuelke op 18-11-2025 19:08 ]
La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima
Ik zit via degiro in Xetera Gold: DE000A0S9GB0. Saxo en IBKR hebben hem ook geloof ik.Orangelights23 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:45:
Hoe gaat het hier met de goudaankopen? Heb zelf fysiek goud, maar ik wil liever een tracker (ETC heet het, toch?).
Met de AI bubbel verwacht ik een grote financiële klap en ik wil even tijdelijk rustig zitten. Alleen meer fysiek goud kopen voelt niet fijn, heb het nu in een kluis opgeslagen bij een bank maar dat voelt ergens niet goed (heerlijk onderbuikgevoel!)
Zero compensation
Er is alleen geen optie om precies naar nul te storten, zo bedoel ik het.Internet Janny schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:52:
Meer bijstorten.
Kan je niet gewoon AutoFX aanzetten zodat hij het automatisch weer balanceert?Santee schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:42:
[...]
Er is alleen geen optie om precies naar nul te storten, zo bedoel ik het.
Klinkt als iets van IBKR maar @Santee vermeld zijn/haar broker niet. Bij Saxo is de gemakkelijkste manier om er eerst te veel dollars op te zetten en dan het exacte saldo om te zetten in euro’s. Maar dan betaal je 2x FX fee dus nog beter om een klein restbedrag te laten staan voor de volgende transactie.Marrtijn schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:45:
[...]
Kan je niet gewoon AutoFX aanzetten zodat hij het automatisch weer balanceert?
Het voelt voor mij niet als extreme fear tbh. Ik neig wel naar goede cijfers, maar dat de markt toch te veel heeft ingeprijst, i.e., een paar procent lager. Dat is echter mijn onderbuik.aljooge schreef op woensdag 19 november 2025 @ 06:41:
Ben wel benieuwd wat de cijfers van NVidia gaan brengen. De Fear & greed index staat op 11, dus extreme fear. Misschien een mooi momentje om vandaag nog even wat andere aandelen te kopen?
Edit: resultaten boven verwachting en hoger after hours
[ Voor 5% gewijzigd door HCMarX op 19-11-2025 22:26 ]
Omzet en stijging van 65%.
.„De vraag naar rekenkracht blijft toenemen en neemt toe in training en inferentie, beide groeien exponentieel”, zegt Huang. „We zijn de positieve spiraal van AI ingegaan. Het AI-ecosysteem schaalt snel – met meer nieuwe makers van basismodellen, meer AI start-ups, in meer sectoren en in meer landen. AI gaat overal heen, doet alles tegelijk.”
Grafische processoren van het bedrijf voor clouddiensten zijn volgens Huang ’uitverkoch’.
Voor beleggers in principe gunstig natuurlijk.
De beurs correctie van afgelopen tijd heeft het rond de verwachtingswaarde laten uitkomen lijkt het inderdaad:de Foarsitter schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:43:
NVDIA nu voorbeurs in het groen, maar de afgelopen twee weken toch behoorlijk hoger dan nu. Behoorlijk ingecalculeerd
https://edition.cnn.com/2...-earnings-ai-bubble-fearsNvidia beats earnings expectations, even as bubble concerns mount
Nvidia’s stock (NVDA) jumped 3.4% in after-hours trading immediately following the report.
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 20-11-2025 11:33 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Inmiddels toch weer behoorlijk gekelderd! Van dikke winst inmiddels op verlies, maar dat geldt voor de complete Amerikaanse markt. De ASML notering op de Nasdaq is net ook $50 gezakt. Lang leve het banen rapport.de Foarsitter schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:43:
NVDIA nu voorbeurs in het groen, maar de afgelopen twee weken toch behoorlijk hoger dan nu. Behoorlijk ingecalculeerd
omzet +65%, winst + 65%. Koers -2%. Het is echt ongelovelijk.TheBrut3 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:35:
[...]
Inmiddels toch weer behoorlijk gekelderd! Van dikke winst inmiddels op verlies, maar dat geldt voor de complete Amerikaanse markt. De ASML notering op de Nasdaq is net ook $50 gezakt. Lang leve het banen rapport.
Ingeprijst 100%, nou ja 95% dan, het was iets hoger dan verwacht. Markt is emoties he, en wanneer de grote jongens op verkopen drukken. Blackrock etc kunnen het sentiment zo draaien als ze willen.aljooge schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:38:
[...]
omzet +65%, winst + 65%. Koers -2%. Het is echt ongelovelijk.
[ Voor 20% gewijzigd door Santee op 20-11-2025 18:46 ]
Het gaat niet om het resultaat maar om de verwachtingen.aljooge schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:38:
[...]
Vergeleken met anderen valt dat echt nog mee. AMD staat vandaag inmiddels meer dan 6% in de min, ASML inmiddels $60 kwijt t.o.v. het hoogste punt van vandaag, Micron -9%, Palantir -5%. Dus wat dat betreft wordt Nvidia beloond met maar -2%.aljooge schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:38:
[...]
Ik weet het. Maar toch: Nvidia heeft nu een koers/winst verhouding van 40,7 en dat voor zo'n groeiaandeel als deze.tuinïnen schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:37:
[...]
Het gaat niet om het resultaat maar om de verwachtingen.
1 voordeel: elke correctie biedt weer koop kansen.
Nou geloof ik niet zo heel erg in een eventuele AI bubbel, maar de markt is wel heel nerveus waardoor alles toch dreigt te dalen als ik het zo zie.
Zit sterk te twijfelen om wellicht een beetje af te schalen qua tech, maar heb geen alternatief op het moment en vind het eigenlijk zonde om nu te verkopen nadat het gedaald is, dat voelt ook niet goed aan.
Ik zou alles nu verkopen nu het nog kanNicoHF schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:08:
Ik vind het wel weer hard onderuit gaan.
Nou geloof ik niet zo heel erg in een eventuele AI bubbel, maar de markt is wel heel nerveus waardoor alles toch dreigt te dalen als ik het zo zie.
Zit sterk te twijfelen om wellicht een beetje af te schalen qua tech, maar heb geen alternatief op het moment en vind het eigenlijk zonde om nu te verkopen nadat het gedaald is, dat voelt ook niet goed aan.
i500 & chill (@IBKR)
Ik ga mijn aandelen echt niet verkopen na 1 rode dag. HODL
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Denk dat sommigen winst nemen en dan krijg je dit. Soms sta je verbaast te kijken, goede winsten en dan toch het aandeel in de min.aljooge schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:38:
[...]
Net zoals bij 3i waar ook goede winsten waren en men het had gehoopt dat het bijna 0,1% meer winst zou moeten zijn.
En dan wop -20%
Daar is een mooie gezegde voor: "The stock market climbs on a wall of worries"aljooge schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:19:
[...]
Ik weet het. Maar toch: Nvidia heeft nu een koers/winst verhouding van 40,7 en dat voor zo'n groeiaandeel als deze.
1 voordeel: elke correctie biedt weer koop kansen.
Shit de beurs is nog niet open !!! En nu ?
Even serieus, dat er bij bepaalde aandelen eindelijk wat lucht uit gaat, is misschien niet eens slecht.
Anders krijg je inderdaad bubbels, voor het geval dat het al niet zo is. (Ik vind sommige dingen echt niet te verklaren duur).
[ Voor 35% gewijzigd door Soullie op 21-11-2025 07:58 ]
Toch altijd het omgekeerde doen wat de media zegt? Dus straks vooral bijkopen als de rest angstig verkoopt.ColeJ schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:05:
https://www.telegraaf.nl/...netzeepbel/106048053.html
Henk en Ingrid worden bang...
Zero compensation
Maar om de wiggelroede harder te laten trillen, we herinneren ons nog de "Benner's Prophecies of Future Ups and Downs in Prices" (PDF bij Internet Archive) die met een redelijk harde cyclus de markt voorspelde. Volgens enkele blogs is 2026 het punt om winsten te realiseren en voor te bereiden op de dip met het hoogtepunt in 2035. (al ontbreekt de kredietcrisis in ergens 2007-2010 wel hier natuurlijk, die zou samenvallen met het hoogte punt in 2007 - maar je kan daar creatief mee omgaan dat je begin 2007 de winsten had moeten realiseren en dat daarna de voorspelde dip zich al heeft ingezet
:strip_exif()/f/image/F7Ek0ePQ6JL5ep3zbqPzVw0L.png?f=user_large)
Of pak de Fear and Greed index van CNN er bij. Die zegt dat nu iedereen met van angst extreem bibberende handen op de aandelen markt zit.
[ Voor 6% gewijzigd door Qwerty-273 op 21-11-2025 09:52 ]
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Tijdje terug heb ik ze verkocht omdat ik wel een "dipje" verwachte.
Benieuwd of we weer op termijn de 700 of 600 gaan zien.
De invloed van de mag 7 is zo groot geworden dat je de grafiek niet meer like-4-like kunt gebruiken.
PSN
2017 nog op 2400 en nu op 6600? Die correctie is wel ‘long due’ 😂Qwerty-273 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:59:
Of om nog wat historisch "vermaak" er bij te zetten over het sentiment, of het eigen beleggersgevoel, ten tijde van de kredietcrisis.
[Afbeelding]
Het klopt natuurlijk wel dat quantitative tightening nog steeds onderweg is, en dat heeft een behoorlijke invloed. En ik denk dat het ook nog wel een paar maanden kan gaan duren eer de volgende rate cut er komt en we overgaan naar quantitative easing. Maar eerlijk gezegd denk ik dat dit vrij gezond is.
Goed dat je me er even aan helpt herinneren, had een maand geleden vlak voor de jaarcijfers ASML verkocht voor 836. Heb mijn misser nu hersteld en ze weer opgepakt voor 831.Soullie schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:23:
ASML gaat wel hard omlaag vandaag zeg.
Tijdje terug heb ik ze verkocht omdat ik wel een "dipje" verwachte.
Benieuwd of we weer op termijn de 700 of 600 gaan zien.
Wat technische indicatoren die knak zeggen, partijen die hun winst van de tafel halen, rotatie en daarboven op wat quants/algoritmes met dollars aan het werk om wat opties waardeloos te maken, Japan dat deze week voor verkoopdruk zorgt?
Media is in ieder geval vandaag de dag al wel heel erg vroeg bezig met vette koppen. Tot nu toe was elke correctie echter, precies dat...gevolgd door weer hogere koersen.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R
Dan waren we eigenaren van die eilanden!Uniciteit schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:57:
Als we in dit topic allemaal precies de bodems en toppen van te voren wisten, dan zaten we nu met z'n allen op een tropisch eiland
Maar wat ik ook meeneem is dat oktober een hele goede maand was, terwijl oktober normaliter de rustigste maand van het jaar is.
Denk dat veel techaandelen nu op het niveau van begin oktober staan?
En de cijfers zijn gepresenteerd deze ochtend en ook de handel is weer mogelijkTheBrut3 schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:26:
Die update wist ik. Ik had dus dit weekend wat spoedoverleg verwacht bij Ubisoft en dan deze ochtend (US tijd) een update + de cijfers en dan vandaag gewoon weer handel.
Resumption of trading
Ubisoft has asked Euronext to resume the listing of the shares (FR0000054470) and the bonds maturing in 2027 (FR0014000O87) issued by Ubisoft Entertainment, as well as the bonds convertible into and/or exchangeable for new or existing shares maturing in 2028 (FR001400DV38) and 2031 (FR001400MA32) as of the opening of trading on 21 November. Trading will resume at 10am CET.
wat me steeds ontgaat bij het hele renteverhaal, en ik ben er heus van bewust dat ik waarschijnlijk tekort door de bocht ga, maar een renteverlaging doe je toch juist als de economie slecht gaat en die aangewakkerd moet worden. Waarom gaan de beurzen dan omhoog bij een renteverlaging...een renteverlaging suggereert dat het op die moment de verkeerde richting uitgaat, toch? Someone enlighten if you pleaseKatth schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:38:
Het gaat niet eens om Nvidia en hun cijfers. Door de recente reports is een kans op een renteverlaging weer kleiner geworden en die was al ingeprijsd.
JV met Tencent dus... met het zoontje van de baas als baasje van de nieuwe onderneming. En de aanstelling van een nieuwe accountant.Qwerty-273 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:09:
[...]
En de cijfers zijn gepresenteerd deze ochtend en ook de handel is weer mogelijk
[...]
Krijgt vast nog een staartje.
Beetje vreemde constructie waar ze voor gekozen hebben, waarom zou je dit onderbrengen in een aparte entiteit en het IP daarnaartoe verplaatsen? Waar Tencent dan weer een deel van bezit..TweakGP schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:21:
[...]
JV met Tencent dus... met het zoontje van de baas als baasje van de nieuwe onderneming. En de aanstelling van een nieuwe accountant.
Krijgt vast nog een staartje.
Schimmig allemaal..
China.Secsytime schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:27:
[...]
Beetje vreemde constructie waar ze voor gekozen hebben, waarom zou je dit onderbrengen in een aparte entiteit en het IP daarnaartoe verplaatsen? Waar Tencent dan weer een deel van bezit..
Schimmig allemaal..
PSN
Zie het zo: er is een grote groep mensen (/bedrijven/pensioenfondsen/beleggingsmaatschappijen/etc) met bizar grote zakken met geld. Die zijn constant hun zak geld aan het schuiven naar het gebied waar het meeste rendement zit met (relatief) minder risico.Annan schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:16:
[...]
wat me steeds ontgaat bij het hele renteverhaal, en ik ben er heus van bewust dat ik waarschijnlijk tekort door de bocht ga, maar een renteverlaging doe je toch juist als de economie slecht gaat en die aangewakkerd moet worden. Waarom gaan de beurzen dan omhoog bij een renteverlaging...een renteverlaging suggereert dat het op die moment de verkeerde richting uitgaat, toch? Someone enlighten if you please
Zodra de ECB/FED de rente verlaagt gaan ook deposito's/obligaties omlaag en wordt je geld parkeren in dat soort producten minder interessant. Meest logische alternatief is beleggen.
Tweede reden is dat een verlaging van de beleidsrente zorgt voor lagere financieringskosten van bedrijven. Ze hoeven immers minder rente te betalen op hun lening aan de bank. Ze zullen dus makkelijker/sneller/meer geld gaan lenen en méér gaan investeren in bijv marketing, R&D, acquisities etc...
Derde reden is dat consumenten ook makkelijker kunnen gaan lenen en makkelijker geld kunnen gaan uitgeven wat uiteindelijk weer bij bedrijven terecht komt....
En zo kan je nog wel wat meer bedenken...
Inmiddels één van de weinig aandelen die wel flink in de plus staat.Qwerty-273 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:09:
En de cijfers zijn gepresenteerd deze ochtend en ook de handel is weer mogelijk
De beurs kijkt vooruit. Als de rente nu omlaag gaat wordt het goedkoper om geld te lenen voor bedrijven en dat vertaalt zich in de toekomst hopelijk tot hogere omzetten en winsten -> koersen omhoog.Annan schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:16:
[...]
wat me steeds ontgaat bij het hele renteverhaal, en ik ben er heus van bewust dat ik waarschijnlijk tekort door de bocht ga, maar een renteverlaging doe je toch juist als de economie slecht gaat en die aangewakkerd moet worden. Waarom gaan de beurzen dan omhoog bij een renteverlaging...een renteverlaging suggereert dat het op die moment de verkeerde richting uitgaat, toch? Someone enlighten if you please
Daarom is er ook af en toe sprake van goed nieuws = slecht nieuws sentiment op de beurs als er rente wijzigingen aan de orde zijn. Als macro economische data goed is (goed nieuws) betekent dit geen rente verlaging in de nabije toekomst en misschien zelfs een rente verhoging -> meer kosten voor bedrijven, drukt de winst (slecht nieuws)-> koersen omlaag. Andersom komt ook voor.
bij lage rente wordt er veel meer geld bijgeprint. De dollar staat momenteel nog steeds laag. Bij veel bijprinten gaat die nog lager en jaagt dat de inflatie weer aan.Annan schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:16:
[...]
Geld printen en de rente verlagen zijn niet hetzelfde.kx22 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:52:
[...]
bij lage rente wordt er veel meer geld bijgeprint. De dollar staat momenteel nog steeds laag. Bij veel bijprinten gaat die nog lager en jaagt dat de inflatie weer aan.
Klopt. Maar een lagere rente betekent ook goedkoper kapitaal voor bedrijven. En dat is goed voor business.Annan schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:16:
[...]
Ook moet het een impuls geven aan de consument, want het stimuleert het uitgeven van geld. Leningen zijn namelijk goedkoper en sparen levert niks op.
Leest iedereen wel wat anderen posten?Secsytime schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:53:
De rentekosten worden lager waardoor de nettowinst hoger wordt. Daarnaast wordt het aantrekkelijker om investeringen te doen om winstgevender te worden, want de rentekosten hierop zijn lager.
Ook moet het een impuls geven aan de consument, want het stimuleert het uitgeven van geld. Leningen zijn namelijk goedkoper en sparen levert niks op.
Alles al benoemd:
Requiem19 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"
Maar niet volledig, ja er zit overlap?Requiem19 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:00:
[...]
Leest iedereen wel wat anderen posten?
Alles al benoemd:
Requiem19 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"
Al het bovenstaande is kul. Rente omhoog = meer rentebaten = meer liquiditeit = hogere koersen. En niets anders.Annan schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:16:
[...]
[ Voor 70% gewijzigd door Wietsee. op 21-11-2025 20:16 ]
[ Voor 81% gewijzigd door Zr40 op 21-11-2025 23:23 ]
Rente omhoog = noemer omhoog waarde naar beneden
Rente omlaag = noemer omlaag waarde wordt nu meer
Gelijkenissen? Is toch anders.ColeJ schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:05:
https://www.telegraaf.nl/...netzeepbel/106048053.html
Henk en Ingrid worden bang...
Rond de dotcom werd er in van alles en nog wat geinvesteerd. Ook bedrijven die dikke verliezen maakten werd in geinvesteerd.
Dat is nu een stuk minder.
De koersen waren toen veel meer opgeblazen tov van nu.
Destijds was de vraag of IT er voor zorgde of het meer productiviteit/efficientie zou opleveren en dat heeft het gedaan.
Nu is de vraag of AI dit doet. Hoe het nu verder gaat lopen moeten we afwachten, AI zal indien goed toegepast ook zorgen voor meer productiviteit/efficientie.
Lagere rente zorgt voor lagere kosten en dat zorgt voor meer winst. Dus stijgende koersen.Annan schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:16:
[...]
eens daarom geloof ik ook niet in een bubble. Ik geloof wel dat de MAG7 bedrijven overgewaardeerd zijn, dus een correctie van 10% (sinds ATH) is niet iets waar ik van schrik.phantom09 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:16:
[...]
Gelijkenissen? Is toch anders.
Rond de dotcom werd er in van alles en nog wat geinvesteerd. Ook bedrijven die dikke verliezen maakten werd in geinvesteerd.
De koersen waren toen veel meer opgeblazen tov van nu.
Destijds was de vraag of IT er voor zorgde of het meer productiviteit/efficientie zou opleveren en dat heeft het gedaan.
Nu is de vraag of AI dit doet. Hoe het nu verder gaat lopen moeten we afwachten, AI zal indien goed toegepast ook zorgen voor meer productiviteit/efficientie.
Zelfs na deze week staat bijv NVDA nog op +30% YTD (in USD). Die 10% is idd niet echt bijzonder als correctie.kx22 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:40:
[...]
eens daarom geloof ik ook niet in een bubble. Ik geloof wel dat de MAG7 bedrijven overgewaardeerd zijn, dus een correctie van 10% (sinds ATH) is niet iets waar ik van schrik.
https://finance.yahoo.com/quote/NVDA/
PSN
Not really. Een lagere rente betekent dat het verwachte rendement op alle vermogensbestanddelen mee naar beneden beweegt. En een lager verwacht rendement krijg je bij een hogere koers, soms zelfs als de verwachte winstgevendheid afneemt.phantom09 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:26:
[...]
Lagere rente zorgt voor lagere kosten en dat zorgt voor meer winst. Dus stijgende koersen.
Het is een stuk minder, maar er zijn nu ook wel flinke voorbeelden. OpenAI natuurlijk het grootste voorbeeld met miljarden verlies per kwartaal en nog onduidelijkheid hoe ze überhaupt winst kunnen gaan maken. Ook zijn er wat flinke investeringen in startups die eigenlijk nog niets hebben laten zien.phantom09 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:16:
Ook bedrijven die dikke verliezen maakten werd in geinvesteerd.
En die zijn bijna allemaal niet beursgenoteerd……TheBrut3 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:07:
[...]
Het is een stuk minder, maar er zijn nu ook wel flinke voorbeelden. OpenAI natuurlijk het grootste voorbeeld met miljarden verlies per kwartaal en nog onduidelijkheid hoe ze überhaupt winst kunnen gaan maken. Ook zijn er wat flinke investeringen in startups die eigenlijk nog niets hebben laten zien.
Het grote risico van de AI bubble zit erin dat de vraag naar dat soort producten stil komt te vallen omdat iedereen al voorzien is van high end tech.kx22 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:40:
[...]
eens daarom geloof ik ook niet in een bubble. Ik geloof wel dat de MAG7 bedrijven overgewaardeerd zijn, dus een correctie van 10% (sinds ATH) is niet iets waar ik van schrik.
Vergelijk het met fietsen. In covid tijd wilde iedereen tegelijkertijd eentje hebben, met een levertijd van meer dan een jaar als gevolg. Op een gegeven moment waren er meer rijwielen dan inwoners: is de corona een beetje onder controle en opeens viel de vraag in zijn geheel weg en bleef de hele sector achter met hallen vol nieuwe fietsen. Hierdoor zijn een aantal fabrikanten omgevallen.
Dit kan met AI ook gebeuren: op een gegeven moment staan de fabrieken en datacenters er en wordt de vraagkant alleen nog maar gevoed door een paar fanatieke gamers en wat vervanging van defecte apparatuur. Hierdoor kan de omzet terug vallen van tientallen miljarden maar tientallen miljoenen, waardoor in korte tijd tech aandelen vrijwel waardeloos kunnen worden. Het punt van zorg is niet een correctie met 10%, maar een algemene AI crisis waarbij de beurskoers naar vrijwel nul kan.
Nu is het wel zo dat de techniek door ontwikkeld en iedereen wel weer innoveert en AI spulletjes blijft kopen. Wanneer de opbrengsten lager zullen zijn dan de investeringen, dan zullen de verkopen opdrogen. Uiteindelijk: iemand zal al dat geld moeten ophoesten die bij de grote ondernemingen terecht komen. Wie dan? Ik zelf? Liever niet meer dan een paar tientjes in de maand, als met AI de hele bult wasgoed even doet, dan kan het budget wat opgerekt worden. Mijn werkgever alleen als er een kosten- bate analyse is en dit uit kan.
Dat is dus het risico van AI en de bubble, binnen korte tijd kan de vraag, net als bij fietsen, snel weg vallen en kunnen de beurskoersen heel hard onderuit gaan.
Het is een stuk complexer. ‘AI’ wordt nu embedded in bedrijfsprocessen. Denk bijv aan Klarna die bijna alle cust support met AI agents doet/gaat doen.aljooge schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:03:
[...]
Het grote risico van de AI bubble zit erin dat de vraag naar dat soort producten stil komt te vallen omdat iedereen al voorzien is van high end tech.
Vergelijk het met fietsen. In covid tijd wilde iedereen tegelijkertijd eentje hebben, met een levertijd van meer dan een jaar als gevolg. Op een gegeven moment waren er meer rijwielen dan inwoners: is de corona een beetje onder controle en opeens viel de vraag in zijn geheel weg en bleef de hele sector achter met hallen vol nieuwe fietsen. Hierdoor zijn een aantal fabrikanten omgevallen.
Dit kan met AI ook gebeuren: op een gegeven moment staan de fabrieken en datacenters er en wordt de vraagkant alleen nog maar gevoed door een paar fanatieke gamers en wat vervanging van defecte apparatuur. Hierdoor kan de omzet terug vallen van tientallen miljarden maar tientallen miljoenen, waardoor in korte tijd tech aandelen vrijwel waardeloos kunnen worden. Het punt van zorg is niet een correctie met 10%, maar een algemene AI crisis waarbij de beurskoers naar vrijwel nul kan.
Nu is het wel zo dat de techniek door ontwikkeld en iedereen wel weer innoveert en AI spulletjes blijft kopen. Wanneer de opbrengsten lager zullen zijn dan de investeringen, dan zullen de verkopen opdrogen. Uiteindelijk: iemand zal al dat geld moeten ophoesten die bij de grote ondernemingen terecht komen. Wie dan? Ik zelf? Liever niet meer dan een paar tientjes in de maand, als met AI de hele bult wasgoed even doet, dan kan het budget wat opgerekt worden. Mijn werkgever alleen als er een kosten- bate analyse is en dit uit kan.
Dat is dus het risico van AI en de bubble, binnen korte tijd kan de vraag, net als bij fietsen, snel weg vallen en kunnen de beurskoersen heel hard onderuit gaan.
Die vraag gaat blijven/vergroten.
Nieuwe ‘bubbel’ is Agentic AI. Agents die allemaal een specifieke specialisatie hebben en kunnen samenwerken. Daar gaat nu bakken met geld heen obv grote beloftes, maar heb in de praktijk nog niet gezien hoe goed dit werkt. Als dit faalt komt er een flinke correctie, maar nooit naar nul.
Anekdotisch heb ik twee recente ervaringen waar AI nu al is geïmplementeerd om kosten te besparen maar waar het een tegenovergesteld effect heeft.Requiem19 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:18:
[...]
Het is een stuk complexer. ‘AI’ wordt nu embedded in bedrijfsprocessen. Denk bijv aan Klarna die bijna alle cust support met AI agents doet/gaat doen.
Die vraag gaat blijven/vergroten.
Nieuwe ‘bubbel’ is Agentic AI. Agents die allemaal een specifieke specialisatie hebben en kunnen samenwerken. Daar gaat nu bakken met geld heen obv grote beloftes, maar heb in de praktijk nog niet gezien hoe goed dit werkt. Als dit faalt komt er een flinke correctie, maar nooit naar nul.
Hoe zeggen ze dat ook alweer, je moet nooit het eerste model kopen, want daar zitten de kinderziektes nog in?
Vergelijking met fietsen gaat denk ik niet op. Bedrijven die chips kopen van Nvidia letten op o.a. de aanschaf van de chips, maar ook de afschrijving, defecten, etc.aljooge schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:03:
[...]
Het grote risico van de AI bubble zit erin dat de vraag naar dat soort producten stil komt te vallen omdat iedereen al voorzien is van high end tech.
Waar het om draait is de verdiensten die kan behalen met de AI diensten die bedrijven verlenen. Als dit tegenvalt dan zal men ook minder snel de chips vervangen. Compleet niet vervangen zal niet gebeuren.
Wat je ziet is dat bedrijven niet willen wachten omdat ze bang zijn dat ze dan telaat zijn. Kijk bijvoorbeeld naar Nokia die veel te lang gewacht heeft om nieuwe technologie in te voeren. Als bedrijf zijnde moet je op zijn minst mee doen. Vooraan lopen hoeft nog niet eens perce, maar achterlopen is uit den boze.
Aan de andere kant zijn dit wel kortcyclische producten, over 1 a 2 jaar zijn deze high end chips van nu alweer een beetje ‘meh’ en mag er weer geupgrade worden.aljooge schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:03:
[...]
PSN
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
/f/image/eqrDsaPBiJCWjQx5HT5VRAly.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/zlMpcIuEnUUoVmzKHfWW1KGL.png?f=fotoalbum_large)