Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:59
Pistachenootje schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:51:
[...]

Bij Credit Europe kun je 3.55% krijgen. Maar we gaan flink off topic nu. Hij gaf al aan dat hij zich geen zorgen maakt over zijn spaargeld. Terecht imo.
het is idd wat offline maar wilde wel nog even kwijt voor de mensen die nu denken dan g aik daar heen die 3,55 geld maar voor 6 maanden zover ik nu lees en dus over een jaar uitgespreid is het meer 2,65 of zo wat niet veel meer is dan bunq bijvoorbeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:49

de Peer

under peer review

Roodey schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:54:
[...]

Vraagt IBKR geen (minimaal) €6 per ETF aankoop?
De transactiekosten bij IBKR zijn soms zelfs negatief.
Dan heb ik het over US aandelen (zo'n 35 cent per transactie) waar dan nog een rebate vanaf gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 14-10-2023 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-06 22:03
de Peer schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:52:
[...]

De transactiekosten bij IBKR zijn soms zelfs negatief.
Dan heb ik het over US aandelen (zo'n 35 cent per transactie) waar dan nog een rebate vanaf gaat.
35 cent is niet negatief. Krijg jij er soms geld bij of hoe moet ik dat dan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:49

de Peer

under peer review

robby609 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:27:
[...]

35 cent is niet negatief. Krijg jij er soms geld bij of hoe moet ik dat dan zien?
Ik schreef letterlijk 35 cent waar dan nog de rebate vanaf gaat.
Rebate is een soort korting, en die kan hoger zijn dan 35 cent soms. En dan krijg je dus letterlijk geld toe voor het aanschaffen van een aandeel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij IBKR kan je kiezen voor tiered pricing. In dat pricing model krijg je in zeer specifieke gevallen een rebate van de venue waar je order is uitgevoerd. Die rebate kan groter zijn dan de kosten van IBKR, waardoor de totale kosten negatief zijn. Dit gebeurt doorgaans bij het zogeheten 'toevoegen van liquiditeit', oftewel het plaatsen van een order met een limietprijs die niet direct uitvoerbaar is.

Let wel, het gaat hier om fracties van centen per stuk, je wordt er niet rijk van. En andersom word je er ook niet arm van door er geen aandacht aan te besteden. Pas bij (voor particulieren) zeer grote orders wordt het de moeite waard om er op te letten.

Voorbeeld van een venue met rebates: https://www.interactivebr...IRECTEDGEstkfee.php?nhf=T

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 15-10-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-06 07:28
Ik wil beginnen met beleggen zonder al te veel naar om te hoeven kijken, geen daytrader, en vanaf daar zien waar het toe leidt. M’n horizon is 20 jaar.
Volgens mij zit ik met S&P500 ETF wel goed.
Plan is om iedere maand 2x 50 te investeren.
Heb op YouTube gezien dat je dit via Trade Republic app als DCA kan instellen.
Dit bedrag wordt dan uit je savings account bij hun gehaald, waar je ook nog eens 4% rente op krijgt!

Is TR de enige broker die rente biedt op je niet belegde geld wat je bij hun stalt of zijn er meer?

Zal bij mij om iets van 5k zijn wat ik hier dan wil neerzetten.

Stel nou dat na een paar jaar TR failliet gaat, wat gebeurt er dan met m’n ETF’s en met het geld wat ik nog in m’n savings account bij hun had staan? Ben ik dat kwijt of hoe zit dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:04
Supershiva schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:29:
Ik wil beginnen met beleggen zonder al te veel naar om te hoeven kijken, geen daytrader, en vanaf daar zien waar het toe leidt. M’n horizon is 20 jaar.
Dit bedrag wordt dan uit je savings account bij hun gehaald, waar je ook nog eens 4% rente op krijgt!

Is TR de enige broker die rente biedt op je niet belegde geld wat je bij hun stalt of zijn er meer?

Stel nou dat na een paar jaar TR failliet gaat, wat gebeurt er dan met m’n ETF’s en met het geld wat ik nog in m’n savings account bij hun had staan? Ben ik dat kwijt of hoe zit dat?
Als het goed is worden de aandelen bewaard in een aparte entiteit en vallen buiten het faillissement. Tenminste als ze de vermogensscheiding op orde hebben. Voor het geld sluit je volgens mij aan na de andere schuldeisers wanneer Trade Republic niet onder het deposito garantiestelsel valt. Daar loop je denk ik meer risico. Ik ken Trade Republic verder niet als Broker dus misschien ondervangen ze dat laatste risico op een andere manier

[ Voor 4% gewijzigd door 49euro op 16-10-2023 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Uit hun FAQ op https://traderepublic.com/nl-nl#vertrouwen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3OVBsC9gYkrj0_c_kJcElOd40c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NeMgjXwDNSaILF00yyFv2ZfI.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:15
Ja TradeRepublic zegt zeker dat het onder DGS valt. Maar de constructie met een derdengeldenrekening is wat mij betreft wel apart zodat ik wel wat twijfels heb. De rekening waar het geld staat staat niet op je eigen naam. Het voldoet daarom ook niet aan de definitie van spaargeld in box 3.

Overigens is er in het spaartopic iemand die al 2 weken 25k kwijt is bij TR. Dus helemaal lekker gaat het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08

Qwerty-273

Meukposter

Pistachenootje schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:20:
De rekening waar het geld staat staat niet op je eigen naam. Het voldoet daarom ook niet aan de definitie van spaargeld in box 3.
Om het ook nog te bevestigen met een verduidelijking vanuit de overheid over hoe een derdenrekening gezien moet worden voor de belastingplichtige.
Kortom, als een belastingplichtige geld stort op een derdenrekening kwalificeert het saldo voor de belastingplichtige niet als een banktegoed als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Wet rechtsherstel box 3, maar als een overige bezitting.
Ook voor het Duitse DGS is het een limiet per persoon per instelling. Dus op het moment dat je bij dezelfde bank entiteit gaat bankieren als waar TradeRepublic jouw onbelegde gelden bewaart, dan heeft dat impact op jouw garantie.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje

Ben je goed bekend met lump sum vs. DCA? In de meeste gevallen wint lump sum, m.a.w. in 1 keer investeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-06 08:40
Pistachenootje schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:48:
[...]

Ben je goed bekend met lump sum vs. DCA? In de meeste gevallen wint lump sum, m.a.w. in 1 keer investeren.
Inderdaad. En als aanvulling dit artikel. Erg prettig te lezen en simpel uitgelegd.

Dollar-cost averaging just means taking risk later (Vanguard Research)

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

Maar dat moet je wel hebben. Je kan natuurlijk ook gewoon die 2x 50 euro inleggen elke maand en er voorlopig niet meer naar kijken. Lump sum is alleen weggelegd voor mensen die veel geld op de rekening hebben staan en dat willen investeren.

Voor de meeste mensen is een wekelijkse/maandelijkse inleg realistischer.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Om hoeveel geld het gaat is in principe niet relevant. Lump sum wint meestal, ook bij kleine bedragen. Hij wil 5000 euro op de spaarrekening aanhouden voor DCA, dat is over het algemeen geen goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het punt dat @OMD probeert te maken (denk ik) is dat Lump Sum vs DCA alleen een keuze is als je een bepaald bedrag hebt waarmee je het 1 of het ander kan doen. Als je het geld (nog) niet hebt, is het op dat moment geen keuze.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Herko_ter_Horst schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:32:
Het punt dat @OMD probeert te maken (denk ik) is dat Lump Sum vs DCA alleen een keuze is als je een bepaald bedrag hebt waarmee je het 1 of het ander kan doen. Als je het geld (nog) niet hebt, is het op dat moment geen keuze.
Het ging om de post van @Supershiva. Hij zegt dat ie 5k op de rekening wil zetten om vanaf daar stapsgewijs te gaan beleggen. Prima natuurlijk maar waarschijnlijk suboptimaal. Vandaar dat ik hem vroeg of ie wel bekend is met de afweging lump sum vs. DCA.

PS. Wellicht heeft ie de 5k als buffer nodig. Zou kunnen, maar is niet uit zijn post op te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 16-10-2023 14:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

Pistachenootje schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:36:
[...]

Het ging om de post van @Supershiva. Hij zegt dat ie 5k op de rekening wil zetten om vanaf daar stapsgewijs te gaan beleggen. Prima natuurlijk maar waarschijnlijk suboptimaal. Vandaar dat ik hem vroeg of ie wel bekend is met de afweging lump sum vs. DCA.

PS. Wellicht heeft ie de 5k als buffer nodig. Zou kunnen, maar is niet uit zijn post op te maken.
En ik heb daarentegen helemaal die 5000 euro gemist uit z’n post :+

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-06 15:36
Lump sump is goedkoper vanwege lagere kosten. Er is dan wel €0 commissie, maar er zijn wel clearing en settlement fees en een kleine fee voor stortingen.

Trade Republic offers commission-free trading.
However, when placing an order, there is a €1 per order external fee to cover clearing and settlement.
The first deposit is free for new customers.
All subsequent deposits carry a 0.7% charge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Lump sum wint meestal ook van DCA als je de transactiekosten niet meeneemt. Zie bovengenoemde artikelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-06 09:14
DJTimo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:02:
However, when placing an order, there is a €1 per order external fee to cover clearing and settlement.
Die kosten heb je alleen bij manuele orders toch? Spaarplannen zijn 0euro per order.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
catchingfire schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:47:
[...]

Die kosten heb je alleen bij manuele orders toch? Spaarplannen zijn 0euro per order.
Er staat “when placing an order”. Of een automatische order plaatsen daar ook onder valt is kwestie van interpretatie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Pistachenootje schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:48:
[...]

Tnx voor het artikel. Nooit gedacht dat lumpsum beter resultaat geeft dan Cost Averaging.

Ik ga me hier eens wat meer in verdiepen.

Heb wel het gevoel dat je met 1x investeren de markt moet timen ipv met cost averaging.

Ik heb destijds toen BTC op ong 50k dollar stond een pittig bedrag in BTC gestoken, dat staat nu nog steeds onder water…

Zo goed ben ik dus niet met timen van de markt :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:56
Ik denk niet dat je je daarvoor hoeft te schamen Supershiva. Zelfs professionele investeerders zijn slechts in c. 60% van de gevallen correct, er zijn simpelweg teveel variabelen die je niet kunt voorspellen. Als je er rekening mee houdt dat er heel veel zaken zijn die je niet weet en daarop je strategie aanpast, dan ben je al een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:56
Supershiva schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:42:
[...]

Tnx voor het artikel. Nooit gedacht dat lumpsum beter resultaat geeft dan Cost Averaging.
Dat is dus niet zo. Lumpsum geeft volgens mij in 2/3 gevallen een beter resultaat vandaar dat dat theoretisch gezien de beste keuze is aangezien je de markt niet kan timen.

Voor je gemoedsrust zou DCA beter bij je kunnen passen. Ja je haalt niet het maximaal mogelijke resultaat, maar je potentiele verlies is ook minder groot.

Voor de meeste mensen doet het toch meer pijn om geld te verliezen dan bepaalde winsten niet te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:51

oscar82

De ondertitel

Sineplex schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:56:
Ik denk niet dat je je daarvoor hoeft te schamen Supershiva. Zelfs professionele investeerders zijn slechts in c. 60% van de gevallen correct, er zijn simpelweg teveel variabelen die je niet kunt voorspellen. Als je er rekening mee houdt dat er heel veel zaken zijn die je niet weet en daarop je strategie aanpast, dan ben je al een heel eind.
Én je weet van te voren niet welke prof. Investeerder tot de goede groep behoren en welke tot de slechte. Anders zou 60% nog best een goede score zijn.
Owios schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:59:
[...]

Dat is dus niet zo. Lumpsum geeft volgens mij in 2/3 gevallen een beter resultaat vandaar dat dat theoretisch gezien de beste keuze is aangezien je de markt niet kan timen.

Voor je gemoedsrust zou DCA beter bij je kunnen passen. Ja je haalt niet het maximaal mogelijke resultaat, maar je potentiele verlies is ook minder groot.

Voor de meeste mensen doet het toch meer pijn om geld te verliezen dan bepaalde winsten niet te halen.
Bovenstaande is juist… tót het moment dat je via DCA ook volledig ingelegd hebt. Vanaf dat moment is het risico weer gelijk. Vandaar dat je wel eens de uitdrukking ziet : DCA means taking risk later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Supershiva schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:42:
[...]
Meestal wel, de beurs gaat gemiddeld genomen immers omhoog.

Overigens is 5000 euro nou niet direct een bedrag waarbij het heel belangrijk zal zijn verwacht ik. Waarschijnlijk ben je het over een paar jaar weer vergeten.

En DCA is ook een prima keuze. Het verwachte rendement is iets lager maar daar staat tegenover dat je een tijdje minder risico loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
DJTimo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:02:
Lump sump is goedkoper vanwege lagere kosten. Er is dan wel €0 commissie, maar er zijn wel clearing en settlement fees en een kleine fee voor stortingen.

Ik heb ook even gezocht naar deze kosten en kom op deze site uit
https://support.traderepu...my-Trade-Republic-account
Daar wordt niet gesproken over kosten als je via een reguliere overboeking geld op je account zet.

Die kosten van 0,7 kom ik alleen tegen als je via je creditcard geld op je account zet
https://support.traderepu...-Google-Pay-or-Apple-Pay)

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
ik zie
All subsequent deposits carry a 0.7% charge
staat niks over welk betaalplatform je gebruikt.

Ik weet toevallig dat wanneer je een banktransfer doet met Trading 212 er geen kosten zijn, maar wel voor deposits via apple pay of ideal. Nou ja, niet helemaal toevallig, dat is mijn ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Banktransfer naar TradeRepublic is gratis. Zelf ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• catchingfire
Pistachenootje schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:01:
Banktransfer naar TradeRepublic is gratis. Zelf ervaring mee.
#metoo. En spaarplannen (beetje misleidende naam wel, het zijn beleggingsplannen) zijn ook gratis qua fees. Stel je hebt 10 spaarplannen van elk 1 euro (dat is het minimumbedrag per spaarplan), dan kun je per plan kiezen of je die van je cash balance af wilt romen, of dat je die met een automatische incasso van je gekoppelde bankrekening af wilt laten schrijven. Stel je kiest voor dat laatste, dan wordt er elke week 10*1=10 van je bankrekening afgeschreven en daarvan wordt dan 10*1 belegd in whatever je heb ingesteld, stocks, ETF's, bonds, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:29
Kort vraagje voor de Tweakers die bij IB zitten; heeft 1 van jullie wel eens gevraagd om bewijs van bezit van aandelen bij hun helpdesk? Voor de shareholders club van LVMH hebben ze zo'n kreng nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:48
Kun je ze niet gewoon een PDF'je van je account statement sturen? Volgens de clubregels lijkt dat afdoende voorzover ik het interpreteer. Is ook wat ik meestal doe als een bedrijf proof of ownership wil. Nog nooit problemen mee gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdsQDYrQ5NBs3tJgvFIJVrzgHJU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1VDSNbtYM2kbkhozV7pnZSpa.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door writser op 19-10-2023 14:36 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:24
Pistachenootje schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:20:
Ja TradeRepublic zegt zeker dat het onder DGS valt. Maar de constructie met een derdengeldenrekening is wat mij betreft wel apart zodat ik wel wat twijfels heb. De rekening waar het geld staat staat niet op je eigen naam. Het voldoet daarom ook niet aan de definitie van spaargeld in box 3.

Overigens is er in het spaartopic iemand die al 2 weken 25k kwijt is bij TR. Dus helemaal lekker gaat het niet.
heb je een link naar deze post?

ah gevonden:
Raymon89 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:38:
Zijn er meerdere mensen waarbij het overboeken van een groot bedrag naar TR heel lang duurt? Mijn vriendin heeft op 3 oktober 25k gestort en het is nog steeds niet aangekomen. Ze heeft contact met TR en die gaan er nu naar kijken, contact verloopt ook niet snel.

[ Voor 26% gewijzigd door phantom09 op 19-10-2023 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Bank of America's unrealized losses on securities rose to $131.6 bln

JPMorgan Bond Losses Hit $40 Billion.

Zijn er mensen hier die enorme verliezen hebben op staatsbonden, net zoals Amerikaanse banken?

Zijn er Tweakers überhaupt actief in de staats obligaties?

Het gaat met de sterk oplopende rentes hard met de verliezen op bestaande staatsbonden. Het zou mij niet verbazen als we hier gewoon weer het begin van de banken crisis zien

[ Voor 5% gewijzigd door DutchManticore op 20-10-2023 13:02 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
DutchManticore schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:02:
Het gaat met de sterk oplopende rentes hard met de verliezen op bestaande staatsbonden. Het zou mij niet verbazen als we hier gewoon weer het begin van de banken crisis zien
Michael-doomsday-Cowen op YT heeft het daar al een hele tijd over, inclusief vlammen-thumbnails, dat het helemaal mis gaat met de banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
kan iemand me hier vertellen wat nu verstandig is
als je een overname krijgt op de beurs dus een extern bedrijf wil het opkopen en van de beurst halen
dan kan je je eigen aandelen daarvoor aanmelden maar als je dat n iet doet of juist afmeld wat dan?
als je niks doet zal het automaticsh toch verkocht worden volgens mij maar als je bewust zegt niet te verkopen wat dan? mogen ze het dan naderhand als de buyout succesvol is de restende niet aangekocht en die wie niet wilde verkopen tegen een lagere waarde alsnog overnemen of kan je dan in onderhandleing en mogelijk iets meer krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Maxwp schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:53:
kan iemand me hier vertellen wat nu verstandig is
als je een overname krijgt op de beurs dus een extern bedrijf wil het opkopen en van de beurst halen
dan kan je je eigen aandelen daarvoor aanmelden maar als je dat n iet doet of juist afmeld wat dan?
als je niks doet zal het automaticsh toch verkocht worden volgens mij maar als je bewust zegt niet te verkopen wat dan? mogen ze het dan naderhand als de buyout succesvol is de restende niet aangekocht en die wie niet wilde verkopen tegen een lagere waarde alsnog overnemen of kan je dan in onderhandleing en mogelijk iets meer krijgen?
Je kan wachten, als er veel aandeelhouders niet aanbieden, wordt soms het bod verhoogd.

Als ze dan 95% van de aandelen hebben oid kunnen ze jou gedwongen laten verkopen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DutchManticore schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:02:
Normaal zou dat mee moeten vallen, de grote banken hebben 'gewoon' risk assesments voor max. hoeveel government bonds ze in de portefuille mogen/moeten hebben.
Die banken kunnen gewoon de bond termijn uitzitten en aan het einde dus veel minder verliezen dan de unrealized losses.

De problemen komen als ze moeten gaan verkopen omdat er iets is met de cashflow.
(ik weet ook niet exact hoe de regels in de VS zijn voor de verplichte dekking van unrealized losses etc)

Maar voor de minder gereguleerde kleinere VS banken kan het wel moeilijk zijn idd.

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 20-10-2023 15:43 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
YakuzA schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:28:
[...]

Normaal zou dat mee moeten vallen, de grote banken hebben 'gewoon' risk assesments voor max. hoeveel government bonds ze in de portefuille mogen/moeten hebben.
Eens. Maar men heeft massaal onderschat dat de rentes ooit weer zouden kunnen stijgen. Tot voor een paar weken terug bleven bond yields op 5 en 10 jaar zelfs onder de CB rate omdat de markt niet geloofde dat de rentes hoog zou worden, en al helemaal niet zouden blijven. Nu de realisatie inzet dat de tijd van lage rentes echt voorbij is, schieten de yields omhoog en daarmee zakken de waardes van oude obligaties door de vloer.
Die banken kunnen gewoon de bond termijn uitzitten en aan het einde dus veel minder verliezen dan de unrealized losses.

De problemen komen als ze moeten gaan verkopen omdat er iets is met de cashflow.
(ik weet ook niet exact hoe de regels in de VS zijn voor de verplichte dekking van unrealized losses etc)
Als ze kunnen blijven zitten is er weinig aan de hand ja. Het probleem is dat met de hoge rentes geld in record tempo banken verlaat. Waarom voor 1,25% geld op de bank laten staan als je op een 3 of 5 year US treasury ultra veilig meer dan 5% krijgt?! Geld dat wordt opgenomen om in obligaties te stoppen moet ergens vandaan komen en daarvoor worden regelmatig staatsbonden verkocht.

Sterker nog, bonden worden massaal gedumpt nu. De waarde gaat door de vloer terwijl yields door het plafond gaan. Er is meer aanbod dan vraag, zelfs voor nieuwe bonds

Tevens komen banken tijdens stresstests in de knoei en kunnen ze ook regulatief gedwongen worden tot verkopen.

De balans moet gezond zijn, anders riskeren ze geen leningen meer te mogen uitschrijven en dat is de doodsteek voor elke bank.

Ten slotte, als aandeelhouders het niet meer zien zitten gaan de aandelen door de vloer.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchManticore op 20-10-2023 15:53 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DutchManticore schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:51:
[...]
Als ze kunnen blijven zitten is er weinig aan de hand ja. Het probleem is dat met de hoge rentes geld in record tempo banken verlaat. Waarom voor 1,25% geld op de bank laten staan als je op een 3 of 5 year US treasury ultra veilig meer dan 5% krijgt?!
Net zoals in NL zal dat in de US niet zo hard lopen.

Tenzij je cijfers kan tonen die dit ‘in record tempo’ de banken verlaat, bijv bij de BoA uit het artikel, ga ik er eigenlijk vanuit dat dit een beetje gelijk is aan de NL spaarder die gemiddeld gezien te lui is om het geld bij de Rabo/abn/ing vandaan te halen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
YakuzA schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:22:
[...]

Tenzij je cijfers kan tonen die dit ‘in record tempo’ de banken verlaat, bijv bij de BoA uit het artikel, ga ik er eigenlijk vanuit dat dit een beetje gelijk is aan de NL spaarder die gemiddeld gezien te lui is om het geld bij de Rabo/abn/ing vandaan te halen.
The Great Yield Chase: Why A Trillion Has Fled Traditional Bank Accounts

Deposits Are Still Leaving Banks. Why the Stocks Are Stable.

Dat komt zeker voor. De grote banken hebben vooralsnog het voordeel dat veel geld vanuit kleine banken naar hen vloeit.

Vandaar ook dat de kleintjes begin dit jaar stuk gingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-06 19:50

aawe mwan

Wat ook leuk is:

YakuzA schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:22:
[...]
Op zich zou beleggen in staatsobligaties een alternatief kunnen zijn voor spaardeposito's, er zijn dan 2 belangrijke verschillen:
  1. Een spaardeposito staat N jaar vast, maar een staatsobligatie kan je meestal direct verkopen;
  2. Als je de obligatie nog hebt in de nieuwjaarsnacht, dan betaal je in NL gigantisch veel extra belasting.
Als Tweaker ken je al de hoogste depositorente's, dus de hoeveelheid extra winst (meeropbrengst staatsobligatie t.o.v. spaardeposito) is beperkt en effect is dat de belasting de extra winst zal opeten.
Daarom is dit iets om sowieso mee te wachten tot na nieuwjaar, lijkt mij.

[ Voor 6% gewijzigd door aawe mwan op 21-10-2023 08:10 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:54
Hierop inhakend, is er een alternatief voor de:

ETF
ISHARES 20+ YEAR TREASURY BOND ETF DIS
Nasdaq NMS
US4642874329

Ik ben vooral nieuwsgierig naar de mogelijkheden, alleen zie dat ik deze ETF niet kan aankopen i.v.m. het ontbreken van een Eid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Vraagje voor de kenners:

Ik had TTOO shares, een stuk of 700 met een waarde van rond de 500 euro. TTOO tanked, en hard ook. Gaat van de Nasdaq af, wordt een common stock. Er was 99,89% waarde verdampt.

Ik dacht prima, heeft nog steeds toekomst potentie, HODL. Nu zie ik ineens dat DEGIRO mijn 700 aandelen (stonden er nu ineens nog 7 ofzo, ik denk na een 1-100 split) 13-10 mijn shares hebben verkocht omdat ze opnieuw gingen reverse splitten.

Mag dat zomaar? Dat is toch heel raar? Ik snap dat ze geen pepernoot meer waard zijn maar ik mag dus wel mee in de downfall maar niet mee op de weg terug omhoog ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Some0ne schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:16:
Hierop inhakend, is er een alternatief voor de:

ETF
ISHARES 20+ YEAR TREASURY BOND ETF DIS
Nasdaq NMS
US4642874329

Ik ben vooral nieuwsgierig naar de mogelijkheden, alleen zie dat ik deze ETF niet kan aankopen i.v.m. het ontbreken van een Eid.
Zeker, eenvoudig te vinden via JustETF.
https://www.justetf.com/e...=search&isin=IE00BSKRJZ44

Maar pas op het valuta risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
YakuzA schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:27:
[...]

Je kan wachten, als er veel aandeelhouders niet aanbieden, wordt soms het bod verhoogd.

Als ze dan 95% van de aandelen hebben oid kunnen ze jou gedwongen laten verkopen.
kujn je normaal gezien ergens zien hoeveel ze inmiddels hebben gekocht ? moeten ze dat bekend maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

DutchManticore schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:51:
[...]

Eens. Maar men heeft massaal onderschat dat de rentes ooit weer zouden kunnen stijgen. Tot voor een paar weken terug bleven bond yields op 5 en 10 jaar zelfs onder de CB rate omdat de markt niet geloofde dat de rentes hoog zou worden, en al helemaal niet zouden blijven. Nu de realisatie inzet dat de tijd van lage rentes echt voorbij is, schieten de yields omhoog en daarmee zakken de waardes van oude obligaties door de vloer.

[...]

Als ze kunnen blijven zitten is er weinig aan de hand ja. Het probleem is dat met de hoge rentes geld in record tempo banken verlaat. Waarom voor 1,25% geld op de bank laten staan als je op een 3 of 5 year US treasury ultra veilig meer dan 5% krijgt?! Geld dat wordt opgenomen om in obligaties te stoppen moet ergens vandaan komen en daarvoor worden regelmatig staatsbonden verkocht.

Sterker nog, bonden worden massaal gedumpt nu. De waarde gaat door de vloer terwijl yields door het plafond gaan. Er is meer aanbod dan vraag, zelfs voor nieuwe bonds

Tevens komen banken tijdens stresstests in de knoei en kunnen ze ook regulatief gedwongen worden tot verkopen.

De balans moet gezond zijn, anders riskeren ze geen leningen meer te mogen uitschrijven en dat is de doodsteek voor elke bank.

Ten slotte, als aandeelhouders het niet meer zien zitten gaan de aandelen door de vloer.
Kijk, het is natuurlijk wel zo dat er op een gegeven moment weer vraag komt naar obligaties. Voor alles is een koper als de prijs maar goed is. Ik vraag me af hoeveel hoger we nog kunnen gaan in 10-jaar US Treasuries. Maar goed, dat is meer een onderbuikgevoel dan dat ik het kan beargumenteren. Die 5% fungeerde bijna als een soort magneet voor beleggers. Verder denk ik dat vooral de tijd op dit renteniveau belangrijker is dan of het nog naar 5,50% gaat. De marginale impact daarvan zal wel afnemen. Tot slot moeten de meeste high-yield bedrijven pas herfinancieren in 2025. Dus die kunnen het nog wel even uitzitten. Ik maak me meer zorgen om consumenten in de VS met credit card schulden tegen 20%+.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08

Qwerty-273

Meukposter

@YKla als een aandeel delist en niet op een andere beurs verhandeld wordt dan zou deze via de OTC markt nog verhandeld kunnen worden. Maar DeGiro biedt dat volgens mij niet aan. https://www.degiro.nl/hel...-als-een-positie-delisted

Nu doet DeGiro veel administratie werk door een verkoop/koop te gebruiken als er aandelen worden omgezet. Wellicht heb je wel ergens in jouw account een notering van de TTOO aandelen die OTC verhandelbaar zijn. Maar aangezien DeGiro dat niet aanbiedt, ze niet in het standaard portfolio overzicht worden getoond.

Of heb je daadwerkelijk cash uitgekeerd gekregen bij de verkoop?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

YKla schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:46:
Vraagje voor de kenners:

Ik had TTOO shares, een stuk of 700 met een waarde van rond de 500 euro. TTOO tanked, en hard ook. Gaat van de Nasdaq af, wordt een common stock. Er was 99,89% waarde verdampt.

Ik dacht prima, heeft nog steeds toekomst potentie, HODL. Nu zie ik ineens dat DEGIRO mijn 700 aandelen (stonden er nu ineens nog 7 ofzo, ik denk na een 1-100 split) 13-10 mijn shares hebben verkocht omdat ze opnieuw gingen reverse splitten.

Mag dat zomaar? Dat is toch heel raar? Ik snap dat ze geen pepernoot meer waard zijn maar ik mag dus wel mee in de downfall maar niet mee op de weg terug omhoog ofzo?
Als ik de situatie goed begrijp zou het aantal shares in bezit na de tweede reverse split geen geheel getal meer zijn. In andere woorden, je zou fractional shares gaan bezitten. DEGIRO ondersteunt geen fractional shares, dus wordt het deel verkocht dat na de reverse split een fractie zou opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Ik zag toevallig een artikel over inflatie in Argentinie. Mensen ruilen daar graag hun peso om voor dollars.

https://www.nrc.nl/nieuws...antrouwt-de-peso-a4178292

Ik heb voor de lol eens gekeken hoe de inflatie is. Deze ging in 2022 van 88 naar 140%: Bijna een verdubbeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PPzF6wZYLE052Yki45oAzxg1hk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iiFAS5TQiR2mYrutb0EMEoS.jpg?f=fotoalbum_large

En dan is de vraag hoe gaat het met de argentijnse beurs? Die groeit nog veel sneller van 15000 naar meer dan 60000. 4 keer zo veel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1-l2BRjx6CPW8pue8GZdoYh-p8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vIx50yQFmd3FUs5pOmF7TuB.jpg?f=fotoalbum_large

Bij een hoge inflatie wil het dus niet altijd zeggen dat de beurs het slecht doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

maar war haal je nu weg dat ze 95 of meer hebben
zie nog niks en morgen de 25e is de laatste dag dat men kan aanmelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

phantom09 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:03:
Ik zag toevallig een artikel over inflatie in Argentinie. Mensen ruilen daar graag hun peso om voor dollars.

https://www.nrc.nl/nieuws...antrouwt-de-peso-a4178292

Ik heb voor de lol eens gekeken hoe de inflatie is. Deze ging in 2022 van 88 naar 140%: Bijna een verdubbeling.

[Afbeelding]

En dan is de vraag hoe gaat het met de argentijnse beurs? Die groeit nog veel sneller van 15000 naar meer dan 60000. 4 keer zo veel.

[Afbeelding]

Bij een hoge inflatie wil het dus niet altijd zeggen dat de beurs het slecht doet.
Zijn de inflatie én de “goede” beurs niet gewoon effecten van dezelfde devaluatie van de Argentijnse munt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Laatst online: 20:31
phantom09 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:03:]

Juist het omgekeerde. Bij zo’n hoge inflatie zoeken mensen naar manieren om waarde te behouden, dus ze gaan andere valuta of goud kopen, maar zeker ook aandelen van bedrijven die minder gevoelig voor inflatie zijn. Je moet zo kort mogelijk de eigen munt aanhouden. Zo’n beetje alles wat je koopt behoudt immers beter waarde.

Kijk maar naar de Turkse beurs. Die heeft het ook prima gedaan.

[ Voor 17% gewijzigd door DIJK op 24-10-2023 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
oscar82 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:59:
[...]

Zijn de inflatie én de “goede” beurs niet gewoon effecten van dezelfde devaluatie van de Argentijnse munt?
Ik heb even gekeken naar de peso-dollar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gPwKuGGzX7LJ05VYyFuulGvoc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/paTe7uDDA1zAE1u4YxOrxlII.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is ongeveer gehalveerd in waarde t.o.v. de dollar. Dus al met al zat een argentijn goed als hij zijn peso in de argentijnse beurs had gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

als ik wacht word er volgens mij een default actie ondernomen wat in dit geval zou betekenen dat het verkocht word.
al is me dat niet helemaal duidelijk
ik heb de aandelen op niet verkopen gezet vandaag.
al lees ik net dat de aandeelouders akkoord zouden zijn met verkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:03

rapture

Zelfs daar netwerken?

De VIX grafiek heeft eventjes geen data gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MyVsXR1L_UtoaQ5XdHe0lV_slI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j5o2YtHsUdHj9i7EJHw3iwjR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P12RLBeupHOEU8SRtXvHJqdLzqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwv0K0oZvtlu4K903Wh7GNqE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
phantom09 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:36:
[...]

Ik heb even gekeken naar de peso-dollar:

[Afbeelding]

Deze is ongeveer gehalveerd in waarde t.o.v. de dollar. Dus al met al zat een argentijn goed als hij zijn peso in de argentijnse beurs had gestopt.
Als de wisselkoers ineens zo'n kaarsrechte lijn is moet je even achter je oren krabben. Wat gebeurt hier? Is de inflatie voorbij en is de wisselkoers ineens helemaal gestabiliseerd? Of wordt getracht de wisselkoers te beinvloeden? Dat laatste, in dit geval.
(Bloomberg) -- Argentina’s black market exchange rate hit a record 1,040 pesos per dollar Tuesday, continuing a sharp selloff as Argentines rush to buy greenbacks before the Oct. 22 presidential election
https://www.bnnbloomberg....20presidential%20election.

[ Voor 3% gewijzigd door writser op 25-10-2023 21:30 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DutchManticore
De bondmarket begint mijn SPY puts voor Q4/Q1'24 flink in het groen te duwen.

10 year US staat nu tegen de 5% aan. De FED lijkt met agressief opkopen onder de 5% te willen blijven, maar dat lukt echt maar nauwelijks. Er is veel meer aanbod in schuldpapieren dan dat er vraag is.

Telkens als de FED optreedt als lender of last resort, wordt er met nieuw geld gestrooid en dat is dus inflationair. Hoe meer de FED moet kopen, hoe groter de kans op verdere renteverhogingen en dus hogere bondyields.

Tegelijk betekent dit ook hogere verliezen voor bestaande bondholders en die moet je vooral zoeken bij pensioenfondsen, banken en investment vehicles. Dat gaat niet zonder gevolgen blijven en we zien nu al dat het aantal loan-rejections hard oploopt, ook procentueel. Tegelijkertijd nog de leegstroom van deposits. Het is een kwestie van weken voordat we weer banken in de problemen gaan zien komen denk ik.

We zitten echt een verschrikkelijk parket op het moment en ik denk dat dit pas het begin van de pijn is die nodig is om de inflatie te bestrijden.

Heb nog steeds grote zorgen dat de inflatie in de koude en dus energie-dure wintermaanden gewoon weer omhoog gaat. Ik hoor en zie in meerdere sectoren dat de bedrijvigheid hard afneemt, meerdere grotere economieën hebben het momenteel lastig en zitten in of tegen recessie aan.

Het lijkt er (helaas) steeds meer op dat mijn verwachtingen zich toch wel gaan manifesteren...

[ Voor 13% gewijzigd door DutchManticore op 26-10-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
DutchManticore schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:11:

Het lijkt er (helaas) steeds meer op dat mijn verwachtingen zich toch wel gaan manifesteren...
Ergens in 2007 was het voor het laatst dat de rente percentages in de VS zo hoog waren. Vanwege de kredietcrisis is dit heel langzaam verlaagt naar bijna een half procent in 13 jaar tijd.
En nu is de rente in een heel korte periode als een gek gaan stijgen. Dit gaat veel te snel en veel te hard.
Ik hoop dat dit goed gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:29
writser schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:35:
Kun je ze niet gewoon een PDF'je van je account statement sturen? Volgens de clubregels lijkt dat afdoende voorzover ik het interpreteer. Is ook wat ik meestal doe als een bedrijf proof of ownership wil. Nog nooit problemen mee gehad.

[Afbeelding]
Een eigen uitdraai was voldoende, maar IB heeft een keurig digitaal certificaat opgestuurd. Wat dat betreft prima service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-06 21:19

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Vanaf 1 januari 2024 verhoogt Degiro de tarieven voor effectenkrediet naar 5.25% met allocatie en 6.90% zonder allocatie. Dat zijn wel flinke tarieven.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Nou, de inflatie lijkt lekker door te dalen. Ik denk dat de laatste renteverhoging achter ons ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
Als ik bij IBKR geen SYEP inkomsten heb ontvangen klopt het dat ik ze dan ook niet in de activity statement zie staan als regel als interest accruals?

Het is mij ook wat onduidelijk hoe je dan kan zien van welke stock het zou komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

robby609 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:00:
Als ik bij IBKR geen SYEP inkomsten heb ontvangen klopt het dat ik ze dan ook niet in de activity statement zie staan als regel als interest accruals?

Het is mij ook wat onduidelijk hoe je dan kan zien van welke stock het zou komen.
Lijkt me logisch wat jij stelt. Geen inkomsten betekent niet in je overzicht. Het kan overigens ook in je activity statement van een maand later staan. Ik zie bijv. in het statement van oktober de inkomsten van september staan.

De 'Stock Yield Enhancement Program Securities Lent Activity' gaat over de maand zelf.
en de 'SYEP Lent Interest Details' gaan over de voorgaande maand. En dat zijn dan de inkomsten die je terug ziet in de categorie interest accruals.

Alles over SYEP staat bij mij in het statement direct boven 'Financial Instrument Information'.

Ik heb zelf een andere vraag over Interactive Brokers: ik heb een weekendje "rood" gestaan, oftewel negatieve cash positie van $1.6k van vrijdag tot maandag. Ik dacht dat ik daar iets over zou moeten betalen, maar zie dat nergens terug in de statements. Weet iemand hoe die positie zou moeten heten?

update: Het is al een werkweek geleden. Maar misschien dat de verschuldigde rente - net als de SYEP opbrengsten - voor een maand bij elkaar wordt opgeteld en pas begin volgende maand in rekening wordt gebracht? In oktober was dat op de 4e van de maand, dus nog even wachten tot we een paar werkdagen in november hebben gehad.

[ Voor 55% gewijzigd door oscar82 op 31-10-2023 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Die rente zou je gewoon onder 'Interest Accruals' moeten zien. Ik vermoed dat je transactie van vrijdag nog niet gesettled is (T+2) en je daarom nog geen rente betaalt (en dus niks ziet in je statement).

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Weet iemand hoe je een positie sluit op saxo als het aandeel waardeloos is?
Ik mag hem niet sluiten met 0.0000 als verkoop waarde.
Gewoon 0.0001 vragen?

Hmm ik zie al semi-recente transacties van inderdaad 0.0001 cent.

[ Voor 18% gewijzigd door MrMonkE op 01-11-2023 14:28 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:34

Jebus4life

BE User

Hier voor het eerst sinds een tijdje nog eens een positie verkocht. Swiss Reinsurance Aangekocht eind Q2 2021 aan 84CHF en verkocht aan 101,45 CHF. Inclusief dividenden en wisselkoerseffect heeft me dat een mooie 40% winst opgeleverd.

Ergens jammer dat ik ze verkocht heb, maar ik zat echt wel te veel in financials/verzekeraars en van mijn portefeuille het bedrijf waar ik het minste affiniteit/kennis van had in de sector... Bovendien komt er zo wat ruimte om wat nieuw lekkers uit de wishlist op te pikken >:)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06 15:04
DutchManticore schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:11:
De bondmarket begint mijn SPY puts voor Q4/Q1'24 flink in het groen te duwen.

10 year US staat nu tegen de 5% aan. De FED lijkt met agressief opkopen onder de 5% te willen blijven, maar dat lukt echt maar nauwelijks. Er is veel meer aanbod in schuldpapieren dan dat er vraag is.

Telkens als de FED optreedt als lender of last resort, wordt er met nieuw geld gestrooid en dat is dus inflationair. Hoe meer de FED moet kopen, hoe groter de kans op verdere renteverhogingen en dus hogere bondyields.

Tegelijk betekent dit ook hogere verliezen voor bestaande bondholders en die moet je vooral zoeken bij pensioenfondsen, banken en investment vehicles. Dat gaat niet zonder gevolgen blijven en we zien nu al dat het aantal loan-rejections hard oploopt, ook procentueel. Tegelijkertijd nog de leegstroom van deposits. Het is een kwestie van weken voordat we weer banken in de problemen gaan zien komen denk ik.

We zitten echt een verschrikkelijk parket op het moment en ik denk dat dit pas het begin van de pijn is die nodig is om de inflatie te bestrijden.

Heb nog steeds grote zorgen dat de inflatie in de koude en dus energie-dure wintermaanden gewoon weer omhoog gaat. Ik hoor en zie in meerdere sectoren dat de bedrijvigheid hard afneemt, meerdere grotere economieën hebben het momenteel lastig en zitten in of tegen recessie aan.

Vooral blijven doemdenken. De doemdenkers verdienen op lange termijn niet het meeste geld. Nee ze laten vaak de beste koopjes voorbij gaan, en wat doet dat met je langetermijn rendement... Ondertussen heb je alweer zoveel huur betaald tegenover een huizenmarktindex die enkel maar gestegen is in absolute termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
MrMonkE schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:22:
Weet iemand hoe je een positie sluit op saxo als het aandeel waardeloos is?
Ik mag hem niet sluiten met 0.0000 als verkoop waarde.
Gewoon 0.0001 vragen?

Hmm ik zie al semi-recente transacties van inderdaad 0.0001 cent.
De meeste brokers hebben een formulier om afstand te doen van een positie. Zo kom je van een waardeloze positie af.

Intern schrijven ze dan je positie over naar zichzelf.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 02-11-2023 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Galactic schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:02:
[...]

Vooral blijven doemdenken. De doemdenkers verdienen op lange termijn niet het meeste geld. Nee ze laten vaak de beste koopjes voorbij gaan, en wat doet dat met je langetermijn rendement... Ondertussen heb je alweer zoveel huur betaald tegenover een huizenmarktindex die enkel maar gestegen is in absolute termijn.
Dat blijf ik zeker doen zo lang de signals in de market daar aanleiding toe geven en dat legt me geen windeieren tot nu toe.

En we gaan wel een beetje in een cirkel, ik heb al voor 75.000 - 90.000 euro bespaard door ons vorige 120 jaar oude huis te verkopen. Dak moest vernieuwd worden, moest nog geïsoleerd worden en de fundering moest aangepakt. Voor dat bedrag kan ik voorlopig nog wel even huren. Dat heb ik overigens pas 32x uitgelegd maargoed.

Daarnaast zijn de huizenprijzen niet gestegen. De gemiddelde transactiewaarde is gestegen, bij een veel lager aantal verkochte huizen. Dat is wel degelijk verschillend.

Even ontopic;

Veel put posities gesloten die meer dan 20% in de plus stonden, een tweetal waarbij de stoploss ze uit de markt trok met een paar procent winst. Naja volgende keer beter opletten . En weer nieuwe putsgeopend op SPY 430-420 exp gespreid over Q2/Q3 24.

Voor het jaar sta ik momenteel ruim in de plus, meer dan de 1Y SPY recovery van ca 15% Ondertussen staat de SPY nog op op niveau sept. 2021. Over koopjes gesproken haha.

Als daar reden toe is ga ik ook gewoon weer saai DCAen maar met rentes, bondyields en bankstress momenteel sky-high heb ik daar nog lang geen reden toe.

Weet ook niet of je het meegekregen hebt maar we hebben de afgelopen weken de grootste bond market crash ooit meegemaakt... Is het doemdenken om te reageren op een afgaand brandalarm of is dat gewoon realistisch? :9

[ Voor 15% gewijzigd door DutchManticore op 02-11-2023 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
DutchManticore schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:28:
[...]

Dat blijf ik zeker doen zo lang de signals in de market daar aanleiding toe geven en dat legt me geen windeieren tot nu toe.

En we gaan wel een beetje in een cirkel, ik heb al voor 75.000 - 90.000 euro bespaard door ons vorige 120 jaar oude huis te verkopen. Dak moest vernieuwd worden, moest nog geïsoleerd worden en de fundering moest aangepakt. Voor dat bedrag kan ik voorlopig nog wel even huren. Dat heb ik overigens pas 32x uitgelegd maargoed.

Daarnaast zijn de huizenprijzen niet gestegen. De gemiddelde transactiewaarde is gestegen, bij een veel lager aantal verkochte huizen. Dat is wel degelijk verschillend.

Even ontopic;

Veel put posities gesloten die meer dan 20% in de plus stonden, een tweetal waarbij de stoploss ze uit de markt trok met een paar procent winst. Naja volgende keer beter opletten . En weer nieuwe putsgeopend op SPY 430-420 exp gespreid over Q2/Q3 24.

Voor het jaar sta ik momenteel ruim in de plus, meer dan de 1Y SPY recovery van ca 15% Ondertussen staat de SPY nog op op niveau sept. 2021. Over koopjes gesproken haha.

Als daar reden toe is ga ik ook gewoon weer saai DCAen maar met rentes, bondyields en bankstress momenteel sky-high heb ik daar nog lang geen reden toe.

Weet ook niet of je het meegekregen hebt maar we hebben de afgelopen weken de grootste bond market crash ooit meegemaakt...
Ja dat weet ik wel dat je dat al 32 keer hebt getyped hier. Maar hoe langer de tijd verstrijkt des te minder vind ik je verhaal geloofwaardig. Je kan draaien en keren hoe je het wil en je mag misschien geluk hebben gehad met jou specifiek huis, maar als jij eind 2021 hebt verkocht, heb jij ondertussen 2 jaar huur ofwel +-10% van een huiswaarde betaald (als je ten minste iets vergelijkbaars hebt gehuurd). Dat ga jij financieel niet meer goedmaken (tenzij in een echt crashscenario wat een zeer lage probabiliteit heeft, en ben je naar mijn mening eerder aan het gokken). Er zijn hier vroeger periode 2008-2012 genoeg forumleden geweest die hetzelfde hebben proberen te doen (huren en wachten, of wachten of DE crash), en daar zullen er ZEER weinig echt financiëel van beter geworden zijn.

Het kopen van puts kan dit jaar niet echt lucratief geweest zijn, of ben je toevallig die 0.1% die in de pieken en dalen de perfecte timing heeft gehad. Ja ik volg de bondmarkt van dichtbij, en mijn ultrashort bond ETF heeft het overigens prima gedaan, bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Galactic schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:48:
[...]

Ja dat weet ik wel dat je dat al 32 keer hebt getyped hier. Maar hoe langer de tijd verstrijkt des te minder vind ik je verhaal geloofwaardig. Je kan draaien en keren hoe je het wil en je mag misschien geluk hebben gehad met jou specifiek huis, maar als jij eind 2021 hebt verkocht, heb jij ondertussen 2 jaar huur ofwel +-10% van een huiswaarde betaald (als je ten minste iets vergelijkbaars hebt gehuurd). Dat ga jij financieel niet meer goedmaken (tenzij in een echt crashscenario wat een zeer lage probabiliteit heeft, en ben je naar mijn mening eerder aan het gokken). Er zijn hier vroeger periode 2008-2012 genoeg forumleden geweest die hetzelfde hebben proberen te doen (huren en wachten, of wachten of DE crash), en daar zullen er ZEER weinig echt financiëel van beter geworden zijn.

Het kopen van puts kan dit jaar niet echt lucratief geweest zijn, of ben je toevallig die 0.1% die in de pieken en dalen de perfecte timing heeft gehad. Ja ik volg de bondmarkt van dichtbij, en mijn ultrashort bond ETF heeft het overigens prima gedaan, bedankt.
Je kunt gewoon in mijn historie opzoeken welke puts op SPY ik met welke expiries heb gekocht. Doe dat eens, en kijk eens waar SPY nu staat. Je hoeft niet te geloven of te gokken. Staat gewoon zwart op wit vast.

We hebben niet iets vergelijkbaars gehuurd, gewoon een simpel appartement waar we ongeveer 1000 per maand voor betalen. En daarnaast is ook al honderd keer verteld dat het met het huis niet eens zozeer de bedoeling was om winst te maken maar om hypotheek vrij in een vrijstaand huis terecht te komen. Dat gaat ons waarschijnlijk lukken.

We hebben wel het plan laten varen om iets bestaands te kopen en zijn nu bezig met het bouwen van een huis op een locatie waar we warm van worden. We hebben voor 1400m2 een principe akkoord om een woning te bouwen en bereiden nu de echte vergunningsaanvraag voor.

En ik ben het met je eens dat mensen die dit in 2012 geprobeerd hebben er niet beter van geworden zijn. Vandaar ook dat ik destijds nog gewoon vrolijk aan het DCA'en was en in jouw kamp zat.

Met het draaien van het rentebeleid echter, ben ik standvastig, consequent en transparant geweest over mijn contraire posities. Het huis was er daarvan slechts een.

Ik heb ook van tevoren aangekondigd dat ik mijn gehele portfolio geliquideerd heb, dat bleek redelijk aan de top te zijn, ik heb een goede klapper gemaakt met een valuta positie (die ook van tevoren aangekondigd was) en ik heb goed verdiend met SPY puts (die ook van tevoren waren aangekondigd).

Sinds begin dit jaar zeg ik dat ik SPY puts heb voor Q3 23 tm (met de nieuwe posities uit de vorige post erbij) tot Q3 24.

Voor de rest zit ik op een berg cash (waar de inflatie aan vreet), heb ik een "hoog" rendement spaarrekening in Zweden geopend, en heb ik zelf treasuries met een jaar en een deel drie jaar looptijd voor rond de 5%.

Het lijkt mij erg sterk dat jij noemenswaardig reëel rendement hebt ten opzichte van het hoogste punt in 2021, zeker wanneer je de inflatie meeneemt. En al helemaal als je zelf losse stocks hebt gekozen om in te investeren. Op indexes valt het verlies nog mee, want die worden door zware weging van een extreem klein groepje nog redelijk gestuwd.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchManticore op 02-11-2023 18:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galactic
DutchManticore schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:08:
[...]Het lijkt mij erg sterk dat jij noemenswaardig reëel rendement hebt ten opzichte van het hoogste punt in 2021, zeker wanneer je de inflatie meeneemt. En al helemaal als je zelf losse stocks hebt gekozen om in te investeren. Op indexes valt het verlies nog mee, want die worden door zware weging van een extreem klein groepje nog redelijk gestuwd.
Je hebt een andere visie, en dat mag. Ik zit sinds 30/06/2021 tot nu op 16,87% op de gehele portefeuille (ong 60$/40€). Dit is veelal ETF en beperkt in afzonderlijke aandelen, want ik geloof niet in stockpicking en zal een individiueel aandeel eerder gebruiken omdat ik vind dat een bepaalde sector meer weging moet krijgen in mijn portefeuille.

Mijn hoger rendment komt veelal uit het schrijven van put opties (sinds 2013 maar ik beleg al veel langer dan dat). Laat ons zeggen, dat ik ruwweg ongeveer de inflatie bijgehouden heb. Daar ben ik erg tevreden mee en is meer dan ik had verwacht, maar ik blijf wel eerder positief tegen elke situatie aankijken. Want uit ervaring weet ik dat dit meer rendement opbrengt dan te pessimistisch zijn en/of doemdenken.

De 2de inflatiegolf/naschok is ondertussen in te schatten. De rente en wat deze zal doen ook naar mijn mening, ook al is al het risico niet helemaal weg. Huizenmarkt niet volledig in te schatten maar met de schat aan historische data en levenservaring kom je al een heel eind. Bovendien buiten een eigen huis beleg ik daar niet in. De houder van cash heeft het erg slecht gedaan, nog slechter als de houder van de gemiddelde obligatie ETF (dus niet de +20 jaar aanhalen).

Mijn laatste handeling, geschreven PUTS 20SEP24 voor 18,8X (misschien wel aan jou verkocht dan) ik heb er wel vertrouwen in, en anders is het doorrollen. Dat doorrollen heb ik in 10 jaar nog maar 1 keer moeten doen overigens. Het betekend dan niet eens verlies, gewoon een lager rendement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:54
Vooral fijn dat er meerdere uiteenlopende visies zijn. Goed voor mijzelf om ook tegengeluiden te horen, dan de gedachten/bubble waarin ik regelmatig terecht kom.

Nu is het tijd voor de crash eindejaarsrally.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:41
Some0ne schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:26:
Vooral fijn dat er meerdere uiteenlopende visies zijn. Goed voor mijzelf om ook tegengeluiden te horen, dan de gedachten/bubble waarin ik regelmatig terecht kom.

Nu is het tijd voor de crash eindejaarsrally.
Ja, de aandelen waren goed bezig vandaag. Werd ook wel een beetje tijd eigenlijk, want werd afgelopen weken er wat chagrijnig van. Maar ik vrees dat dat schuldenplafond in de VS een dingetje gaat worden en de echte rally een beetje in de weg gaat zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Galactic schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:17:
[...]

Je hebt een andere visie, en dat mag. Ik zit sinds 30/06/2021 tot nu op 16,87% op de gehele portefeuille (ong 60$/40€). Dit is veelal ETF en beperkt in afzonderlijke aandelen, want ik geloof niet in stockpicking en zal een individiueel aandeel eerder gebruiken omdat ik vind dat een bepaalde sector meer weging moet krijgen in mijn portefeuille.

Mijn hoger rendment komt veelal uit het schrijven van put opties (sinds 2013 maar ik beleg al veel langer dan dat). Laat ons zeggen, dat ik ruwweg ongeveer de inflatie bijgehouden heb. Daar ben ik erg tevreden mee en is meer dan ik had verwacht, maar ik blijf wel eerder positief tegen elke situatie aankijken. Want uit ervaring weet ik dat dit meer rendement opbrengt dan te pessimistisch zijn en/of doemdenken.

De 2de inflatiegolf/naschok is ondertussen in te schatten. De rente en wat deze zal doen ook naar mijn mening, ook al is al het risico niet helemaal weg. Huizenmarkt niet volledig in te schatten maar met de schat aan historische data en levenservaring kom je al een heel eind. Bovendien buiten een eigen huis beleg ik daar niet in. De houder van cash heeft het erg slecht gedaan, nog slechter als de houder van de gemiddelde obligatie ETF (dus niet de +20 jaar aanhalen).

Mijn laatste handeling, geschreven PUTS 20SEP24 voor 18,8X (misschien wel aan jou verkocht dan) ik heb er wel vertrouwen in, en anders is het doorrollen. Dat doorrollen heb ik in 10 jaar nog maar 1 keer moeten doen overigens. Het betekend dan niet eens verlies, gewoon een lager rendement.
Yes bedankt voor je uitgebreide antwoord. Is dit niet veel leuker dan elkaar uitmaken voor doemdenkers, fantasten of leugenaars? Dit is toch een veel meer interessante uitwisseling van gedachten en ideeën?

Je zit dus ongeveer op inflatie parity en ongeveer een neutraal rendement. En dat is oprecht een mooi resultaat! Als ik niet actief was gaan inspelen op neergang dat had ik dat met mijn voorgaande DCA never nooit gehaald. Nogmaals, ik heb altijd gewoon saai maandelijks een vast bedrag + restanten ingelegd in fondsen, indexen zodat ik met minimaal omkijken en mooie groei kon meemaken.

Pas, en specifie toen, de centrale rentebeleiden wereldwijd plotsklaps omsloegen temidden van een wereld verslaafd aan goedkoop geld ben ik actief gaan inspelen. Lees gerust terug, heb ik in bijna alle gevallen gepost wat ik ging doen, waarom, welke posities ik had en dan altijd teruggemeld op het winst of verlies had opgeleverd. Daar valt niets aan te fingeren, ik postte vooraf?

Waarom blijf je verwijten dat ik "doemdenk"? Dat is namelijk weer zon term die makkelijk is om het sentiment te zetten zonder dat je stil hoeft te staan bij de inhoud.

Als er een brand alarm afgaat, je dat opmerkt, en dan anderen waarschuwt "hey er gaat een brand alarm af, ik denk dat ik maatregelen ga nemen" dan is dat heel wat anders dan doemdenken.

Anderen die zeggen "Ach ik heb al mijn hele leven brandalarmen af horen gaan. Is waarschijnlijk niets. Gaan vaak vals af" doet daar niets aan af.

Daarom vind ik het veel interessanter om echt op de inhoud te focussen. Waar gaat het alarm af, zijn het er een of meer, hangt er rook.. weetje overboord met die flauwe analogien.

Het zou leuk zijn hier marktontwikkelingen te bespreken, inschattingen te maken wat dat zou kunnen betekenen of wat niet.

In plaats daarvan ontstaat veelal een sarcastisch of geërgerd verwijtend toontje tussen twee kampen, steevast in dit topic. Jammer. Met wat je schrijft blijkt namelijk echt wel dat je dieper in de materie zit dan de gemiddelde Tweaker, laat staan belegger.

Die echte inhoudelijke discussie heeft volgens mij potentie genoeg. Is leuk!

[ Voor 10% gewijzigd door DutchManticore op 02-11-2023 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
DutchManticore schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:30:
[...]

Het zou leuk zijn hier marktontwikkelingen te bespreken, inschattingen te maken wat dat zou kunnen betekenen of wat niet.

In plaats daarvan ontstaat veelal een sarcastisch of geërgerd verwijtend toontje tussen twee kampen, steevast in dit topic. Jammer. Met wat je schrijft blijkt namelijk echt wel dat je dieper in de materie zit dan de gemiddelde Tweaker, laat staan belegger.

Die echte inhoudelijke discussie heeft volgens mij potentie genoeg. Is leuk!
Is ook leuk, ware het niet dat je hiervoor een ander topic moest starten omdat deze over beleggen gaat, niet dat macroeconomische factoren het hoofdonderwerp wordt (zie modbreak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
aljooge schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:54:
[...]

Is ook leuk, ware het niet dat je hiervoor een ander topic moest starten omdat deze over beleggen gaat, niet dat macroeconomische factoren het hoofdonderwerp wordt (zie modbreak)
Uit de opening post:
Het is in dit topic de bedoeling om te discussiëren over de beurs. Het blijkt dat er best wat mensen actief aan het beleggen zijn en het is alleraardigst om hier eens van gedachten over te wisselen. Wil je het leren en heb je vragen, dan ben je natuurlijk ook welkom. Veel plezier in dit topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Modbreak:Dus houd het bij de discussie over de beurs. De macroeconomische ontwikkelingen zijn off-topic. Als je de wens hebt om die te bespreken, maak daar een ander topic voor aan.

edit: Feedback op moderatie is verplaatst naar Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan - Feedback

[ Voor 31% gewijzigd door Zr40 op 03-11-2023 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
aljooge schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:35:
[...]

Ja, de aandelen waren goed bezig vandaag. Werd ook wel een beetje tijd eigenlijk, want werd afgelopen weken er wat chagrijnig van. Maar ik vrees dat dat schuldenplafond in de VS een dingetje gaat worden en de echte rally een beetje in de weg gaat zitten.
Wordt je charijnig van circa 3 maanden daling van de koersen? Dan zou je heel wanhopig zijn geworden toen de koersen voor een paar jaren gingen dalen na de dot.com en/of kredietcrisis.

Wat ik zou bij mij zie, is dat ik een flink herstel heb op mjin beleggingen. Zal mij benieuwen of er volgende week wat kleine winstnemingen zijn of dat ze rally door gaat.
Misschien krijgen we wel een eindejaars rally.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
phantom09 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:52:
[...]

Wordt je charijnig van circa 3 maanden daling van de koersen? Dan zou je heel wanhopig zijn geworden toen de koersen voor een paar jaren gingen dalen na de dot.com en/of kredietcrisis.

Wat ik zou bij mij zie, is dat ik een flink herstel heb op mjin beleggingen. Zal mij benieuwen of er volgende week wat kleine winstnemingen zijn of dat ze rally door gaat.
Misschien krijgen we wel een eindejaars rally.
Valt wel mee, alleen heb er aandelen bij die al structureel 2 jaar omlaag gaan en mijn winst drukken.

Heb vorige week wat andere wat meer groei aandelen bijgekocht, op hopelijk een dieptepunt van de markten. Ik hoop ook op een eindejaarsrally.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:09
ING biedt een groene obligatie aan voor 1 jaar met 2,6% rente. Misschien interessant voor beleggers die boven 57k hebben en hierdoor meer fiscaal voordeel krijgen met de hogere groene vermogensvrijevoet. ISIN:XS2596308432

Nu staat er wel dat er 1,3% emissiekosten worden verwerkt. Kan ik dit zien als soort transactiekosten? Oftewel is het echte rendement daardoor maar 1,3%? Er komt ook nog 0,7% extra heffingskorting bij omdat het een groene belegging betreft.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
rood micro heeft iets van 87% van de aandelen en niet de benodige 95% gehaald.
ze willen volgens mij nu de restanten alsnog opkopen
wat als ze dat ook niet lukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiaoqi
  • Laatst online: 18-06 09:59
OneTimer schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:00:
ING biedt een groene obligatie aan voor 1 jaar met 2,6% rente.
Ik kan deze obligatie niet vinden op google. Maar we moeten ook kijken naar de huidige prijs en de daarmee geimpliceerde rente. Die zal ongetwijfeld hoger liggen dan 2.6%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:14
Maxwp schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:51:
rood micro heeft iets van 87% van de aandelen en niet de benodige 95% gehaald.
ze willen volgens mij nu de restanten alsnog opkopen
wat als ze dat ook niet lukt?
Ze hebben op de aandeelhoudersvergadering toestemming gekregen om de "Post-Closing Restructuring" uit te voeren als ze geen 95% halen. Dan wordt er een semi-ingewikkelde overname uitgevoerd van RoodMicrotec, wordt er cash betaald voor die aandelen, en dan blijft de huls achter die wordt geliquideerd en krijgen achterblijvende aandeelhouders die cash.

Dus, rechtsof- of linksom is het resultaat hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
OneTimer schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:00:
ING biedt een groene obligatie aan voor 1 jaar met 2,6% rente. Misschien interessant voor beleggers die boven 57k hebben en hierdoor meer fiscaal voordeel krijgen met de hogere groene vermogensvrijevoet. ISIN:XS2596308432

Nu staat er wel dat er 1,3% emissiekosten worden verwerkt. Kan ik dit zien als soort transactiekosten? Oftewel is het echte rendement daardoor maar 1,3%? Er komt ook nog 0,7% extra heffingskorting bij omdat het een groene belegging betreft.
Weet je zeker dat deze obligatie is vrijgesteld van vermogens rendementsheffing?

Ik zie deze obligatie hier niet tussen staan

https://download.belastin...ngvoordeel_ib2001z3pl.pdf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het probleem blijft: Je kan bij Raisin voor 4% het een jaar vastzetten. En daar is de belasting ook laag bij. Dus waarom zou je tegen 2.6% rente obligaties doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

aljooge schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:47:
[...]
Weet je zeker dat deze obligatie is vrijgesteld van vermogens rendementsheffing?

Ik zie deze obligatie hier niet tussen staan

https://download.belastin...ngvoordeel_ib2001z3pl.pdf
edit: Ik had het zelf initieel ook mis :P Volgens https://www.ing.nl/partic...e-ing-groenbank-obligatie geldt het belastingvoordeel ook voor deze obligatie.

Het punt van @Sissors blijft een goede - zelfs met dit belastingvoordeel zijn er deposito's beschikbaar met een hoger rendement.

[ Voor 43% gewijzigd door Zr40 op 07-11-2023 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omayyad
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16-06 22:16
Pistachenootje schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:40:
[...]

Ja ik zag hem. Wel mooi. En gelijk internationaal en EM.

[Afbeelding]

[...]

Daar hoop ik ook op.
Een wat late reactie: als ik deze AVGV ETF aankoop via de IBKR optie route, wat zijn dan de te verwachten belasting implicaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Omayyad schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:22:
[...]
Een wat late reactie: als ik deze AVGV ETF aankoop via de IBKR optie route, wat zijn dan de te verwachten belasting implicaties?
Volgens mij wel prima omdat je de ingehouden dividendbelasting mag aftrekken in box 3. Het gedeelte dat je niet terug kan krijgen zal gering zijn omdat ex-US maar 30% is.

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 08-11-2023 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:09
Sissors schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:52:
Het probleem blijft: Je kan bij Raisin voor 4% het een jaar vastzetten. En daar is de belasting ook laag bij. Dus waarom zou je tegen 2.6% rente obligaties doen?
Ik heb het nog niet doorgerekend. Maar je krijgt vrijstelling op vermogensbelasting en 0,7% extra heffingskorting. Of dit gunstig is kan ik dus nog niet zeggen.

Maar dat was eigenlijk niet de vraag ;).
De emissiekosten, wat houdt dat precies in?

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
ADYEN was een leuke verrassing vandaag. Het is mijn enige belegging in individuele aandelen (doe verder alleen index beleggen), Ingestapt op 800 met 5 stuks dus sta eindelijk op winst. 🙂.

💎💎💎💎🙌🙌🙌🙌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Torgo schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:25:
ADYEN was een leuke verrassing vandaag. Het is mijn enige belegging in individuele aandelen (doe verder alleen index beleggen), Ingestapt op 800 met 5 stuks dus sta eindelijk op winst. 🙂.

💎💎💎💎🙌🙌🙌🙌
Dat wou ik net ook plaatsen. Adyen is met 37% gestegen vandaag. Mag ook wel, want de afwaardering was veel te veel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzYCxpAs_xgjDbxBVbVXe9tdaew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2y4d8Ja2ZdA7SewCZGf1zEq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
Ik durfde niet want ik kon de situatie niet goed inschatten. Het blijft verleidelijk om bij zulke dalingen als retail belegger in te stappen maar echt inschatten wat er speelt kan je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Torgo schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:25:

💎💎💎💎🙌🙌🙌🙌
900 euro winst? hoeveel jaar heeft dat geduurd ? ;-)_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
robby609 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:23:
Ik durfde niet want ik kon de situatie niet goed inschatten. Het blijft verleidelijk om bij zulke dalingen als retail belegger in te stappen maar echt inschatten wat er speelt kan je niet.
Klopt, is ook niet in te schatten. Een koerstijging van 37% op 1 dag is inderdaad zeer extreem.
Persoonlijk heb ik liever aandelen die saai zijn en weining koersschommelingen hebben maar op jaarbasis wel een redelijk rendement hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
phantom09 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:35:
[...]

Klopt, is ook niet in te schatten. Een koerstijging van 37% op 1 dag is inderdaad zeer extreem.
Persoonlijk heb ik liever aandelen die saai zijn en weining koersschommelingen hebben maar op jaarbasis wel een redelijk rendement hebben.
Dat willen we allemaal: een gegarandeerd redelijk rendement. Hoe weet je dat die aandelen nog een gegarandeerd rendement behouden? Zelf heb ik er wel een paar, die best wel leuk dividend hebben gegeven. Alleen is er wel in 2 jaar 30/40% van de koers af.

Resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KunDun
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-01 13:01
*knip* dit topic gaat over beleggen, deze vraag is dus offtopic

[ Voor 89% gewijzigd door ZieMaar! op 12-11-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
Maxwp schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:27:
[...]

900 euro winst? hoeveel jaar heeft dat geduurd ? ;-)_
3 maanden?

Je kon alleen de afgelopen 3 maanden ADYEN kopen voor minder dan 800. Of in 2020.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZQHLEBFEbl7EL3s6S4hgGf59IE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fOoIoDr9m5VGmzW6hKkgsAdu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Torgo schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:42:
[...]

3 maanden?

Je kon alleen de afgelopen 3 maanden ADYEN kopen voor minder dan 800. Of in 2020.

[Afbeelding]
ok dus je hebt het toevalliig net 3 maanden geleden gekocht voor 800
had gekund dat je ze al jaren hebt bijna geen % stijging en nu ineens dan toch die winst pakt
Pagina: 1 ... 167 ... 213 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij