Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:42

Lordy79

Vastberaden

phantom09 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:02:
Leuk artikel over Lotus koekies:

https://fd.nl/financiele-...-lotus-is-miljarden-waard

Koers van Lotus is sinds 2003 met bijna 16000% gestegen.

Ben ik blij dat ik Lotus Bakeries aandelen heb :)
Had ik daar maar op gespeculeerd gespeculaasd.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:58
DutchManticore schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:30:
[...]

Dat moet je er natuurlijk wel bij lezen.
In Nederland zou ik zeggen dat het deeltijd werken wel de belangrijkste factor is. Nederland is namelijk wereldkampioen deeltijd werken. Daar hebben we namelijk ook alle fiscale stimulans toe.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2009/30/nederland-is-europees-kampioen-deeltijdwerken
Hoe groter de vergrijzing zal zijn, hoe harder dit deeltijd werken in het nadeel van Nederland werkt.
Wellicht komt de politiek vroeg of laat tot besef dat mensen die meer uren (willen) draaien niet extra zwaar belast worden. Tot een bepaalde hoogte uiteraard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Lordy79 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:08:
[...]

Had ik daar maar op gespeculeerd gespeculaasd.
Hmm, heb voor de lol Lotus Bakeries eens vergeleken met Mastercard. Schijnt dat Mastercard sinds 2003 met
bijna 26000% in waarde gestegen is *O*
En laat ik nu ook eens Mastercard aandelen hebben 8)

Nvidia is sinds 2003 zelfs met 45000% gestegen. En laat ik nu eens Nvidia hebben. _/-\o_

En dit alles verbleekt bij bitcoin die met bijna 130.000% in waarde gestegen is sinds 2009.
En laat ik nu ook bitcoin hebben 8) .

Helaas allemaal niet vanaf het begin gekocht, maar wel leuke winsten behaald.

[ Voor 27% gewijzigd door phantom09 op 02-10-2023 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:33
Heeft iemand hier ook last van het volgende? Ik had wat aandelen in Aegon zitten met een doorlopende verkooporder van €5 bij DeGiro.

Vandaag zag ik dus dat er om 8:17 al mijn aandelen verkocht zijn en weer opnieuw gekocht. Hierdoor klopt mijn gemiddelde aankoopkosten niet meer, maar bovenal: ik heb hier geen toestemming voor gegeven…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:04
chengbondkwok schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:40:
Heeft iemand hier ook last van het volgende? Ik had wat aandelen in Aegon zitten met een doorlopende verkooporder van €5 bij DeGiro.

Vandaag zag ik dus dat er om 8:17 al mijn aandelen verkocht zijn en weer opnieuw gekocht. Hierdoor klopt mijn gemiddelde aankoopkosten niet meer, maar bovenal: ik heb hier geen toestemming voor gegeven…
Dat zal voor iedereen gelden (bij mij zijn ze ook verkocht/gekocht) vanwege de wijziging van de ISIN (van NL naar BMG, hoofdzetel zit vanaf nu in Bermuda). Ik weet niet hoe andere brokers dit afhandelen, maar degiro blijkbaar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:33
hv08 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:09:
[...]

Dat zal voor iedereen gelden (bij mij zijn ze ook verkocht/gekocht) vanwege de wijziging van de ISIN (van NL naar BMG, hoofdzetel zit vanaf nu in Bermuda). Ik weet niet hoe andere brokers dit afhandelen, maar degiro blijkbaar zo.
Ahhh, natuurlijk helemaal gemist. Ok, dat verklaart wel een boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 20:11
chengbondkwok schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:28:
[...]

Ahhh, natuurlijk helemaal gemist. Ok, dat verklaart wel een boel.
Bux heeft wel mijn oude gemiddelde overgezet naar de nieuwe ISIN. In het verleden een keer eerder gehad ik dacht Shell en toen ging het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
robby609 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:22:
[...]

Bux heeft wel mijn oude gemiddelde overgezet naar de nieuwe ISIN. In het verleden een keer eerder gehad ik dacht Shell en toen ging het niet.
Zit je nog bij Bux? Je moet toch maandelijks iets van 3 euro betalen aan fee?

Ik was in het verleden van plan om meer te gaan inleggen bij bux, maar toen ze hier mee aankwamen heb ik de rekening meteen opgeheven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:03
phantom09 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:36:
[...]

Ik was in het verleden van plan om meer te gaan inleggen bij bux, maar toen ze hier mee aankwamen heb ik de rekening meteen opgeheven.
Niet diegene waar jij op reageert, maar bij Bux krijg je 2,75% rente (vanaf oktober) op niet belegd geld t/m 25.000.
Daarmee verdien je relatief snel (<2.000 storten) die 2,99 service fee terug.

De zero orders en/of beleggingsplannen zijn gratis binnen die 2,99. Bij De Giro betaal ik per (kernselectie) transactie 1,00. Dus met 2 ETF's die ik elke maand koop ben ik per saldo 0,99 duurder uit bij Bux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Roodey schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:58:
[...]

Niet diegene waar jij op reageert, maar bij Bux krijg je 2,75% rente (vanaf oktober) op niet belegd geld t/m 25.000.

De zero orders en/of beleggingsplannen zijn gratis binnen die 2,99. Bij De Giro betaal ik per (kernselectie) transactie 1,00. Dus met 2 ETF's die ik elke maand koop ben ik per saldo 0,99 duurder uit bij Bux.
Bij Yapikredi bank krijg je ook 2,75% rente op een variabele spaarrekening. Hierbij zijn geen maandelijkse fee of what ever.
Bji de Nordax bank krijg je zelfs 2,81% rente.

Bij Interactive Brokers kan je een ETF kopen voor iets meer dan $0,35. Vaak onder $ 0,50.

En je hebt 0 euro/dollar fee bij Interactive Brokers.
Daarnaast is IB een grote professionele Brokers die over de gehele wereld diensten verleent.

[ Voor 8% gewijzigd door phantom09 op 02-10-2023 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02:43
[...]
Bij dat soort brokers zitten de kosten vaak verstopt in ruimere bied/laat spreads. Ik zou liever bij een echte broker zitten (waarmee je direct op de grote beurzen kan handelen).

Overigens krijg je 4% rente bij TradeRepublic maar heeft als broker hetzelfde probleem als Bux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
phantom09 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:36:
[...]

Ja, helaas nog wel. De USD aandelen zijn inmiddels overgezet naar IBKR. De EUR aandelen gaan deze of volgende maand over. Vervolgens het account afsluiten. Ik heb er wat lang over gedaan door uitstel gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
[...]

Klopt maar wat is het volgende waar ze aan willen of moeten verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Ik heb weer een dollar valuta positie gekocht.
Mijn verwachting is dat we met de verkrapping een dollar shortage gaan krijgen.

Veel dollar denominated bonds en obligaties gaan begin volgend jaar maturen en ik verwacht dat de dollar in waarde gaat toenemen ten opzichte van andere valuta.

Grootste risico voor deze positie is dat de rentes hard dalen, of de geldprinters aangaan om het tekort aan dollars op te lossen

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
Pistachenootje schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:40:
[...]

Bij dat soort brokers zitten de kosten vaak verstopt in ruimere bied/laat spreads. Ik zou liever bij een echte broker zitten (waarmee je direct op de grote beurzen kan handelen).

Overigens krijg je 4% rente bij TradeRepublic maar heeft als broker hetzelfde probleem als Bux.
Fair point. Die spreads vallen mij zeker op.
Waar beleg jij dan als ik vragen mag?

Bux biedt DGS via ABN. Dat geeft mij wel een prettig gevoel om geld te stallen t.b.v. rente.
Weet niet hoe dat bij TradeRepublic is geregeld. De genoemde Nordax bank begin ik niet aan, maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Roodey schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:14:
[...]
Fair point. Die spreads vallen mij zeker op.
Waar beleg jij dan als ik vragen mag?
IBKR Ierland. Weinig competitie imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Roodey schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:14:
[...]
Weet niet hoe dat bij TradeRepublic is geregeld.
Geld wordt gestald bij Citibank, valt onder Iers DGS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

DutchManticore schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:35:
Ik heb weer een dollar valuta positie gekocht.
Mijn verwachting is dat we met de verkrapping een dollar shortage gaan krijgen.
Ik ben erg benieuwd en denk het omgekeerde :+
De Rabobank denkt trouwens net als jij (1.03 binnenkort en volgend jaar niet hoger dan 1.05) maar ik ken ook adviseurs die zeggen dat 1.15 - 1.20 waarschijnlijk is binnen een half jaar.

Edit: wil even toevoegen dat er in her FD een artikel staat dat er alweer over pariteit wordt gefluisterd... dus misschien heb jij helemaal gelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Lordy79 op 03-10-2023 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JcHm
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 15:31
Ik ontdekte vandaag dat middels de autoinvest van Saxo dat de iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF niet meer aangekocht kan worden, toen ik zelf een aanpassingen wilde maken.

Ik koop deze ETF al jaren in via Saxo en daarvoor Binck. De helpdesk op de chat geeft geen uitleg enkel excuses en zoek maar een andere ETF. Verder zijn ze onduidelijk over wat er wel en niet met de autoinvest aangekocht kan worden.

Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren? Ik heb het vermoeden dat dit recent pas is aangepast. Aangezien al mijn orders op 28 september correct zijn uitgevoerd, maar ik kijk niet echt frequent in de autoinvest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23:09
Wozmro schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:32:
Als de werkloosheid stijgt en dit niet ten koste gaat van de productiviteit (door AI, robots, automatisering,...) dan zal het voor de politiek een goed moment zijn om de belasting op vermogenwinsten te verhogen en daarmee de stijgende toeslagen/uitkeringen/pensioenen te bekostigen.

Politici zullen waarschijnlijk niet snel zelf te woord UBI uitspreken maar in de praktijk zal het wel daar ongeveer op neer komen.

Er ook rekening mee houden dat energie, voedsel, mobiliteit, huizen(niet de grond) de komende jaren goedkoper zullen worden.
Wel lastig.. vermogen is immers heel erg mobiel en arbeid niet. Ergo, vermogende mensen verhuizen makkelijker naar waar het goedkoper is. Met arbeid is dat een stuk lastiger gezien taal barrières, werkvergunningen en hoogte inkomen in dat andere land.

Dit is ook een van de hoofdredenen waarom zeer vermogende personen in Nederland niet zwaar(der) belast worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Taxcommunism op 03-10-2023 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxcommunism
JcHm schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:48:
Ik ontdekte vandaag dat middels de autoinvest van Saxo dat de iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF niet meer aangekocht kan worden, toen ik zelf een aanpassingen wilde maken.

Ik koop deze ETF al jaren in via Saxo en daarvoor Binck. De helpdesk op de chat geeft geen uitleg enkel excuses en zoek maar een andere ETF. Verder zijn ze onduidelijk over wat er wel en niet met de autoinvest aangekocht kan worden.

Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren? Ik heb het vermoeden dat dit recent pas is aangepast. Aangezien al mijn orders op 28 september correct zijn uitgevoerd, maar ik kijk niet echt frequent in de autoinvest.
Ik zou niet zo graag willen beleggen bij een broker met een grote Chinese aandeelhouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Taxcommunism schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:13:
[...]

Ik zou niet zo graag willen beleggen bij een broker met een grote Chinese aandeelhouder.
Vrij recent zie ik:
https://www.home.saxo/con...%2FMandatum%3A%2019.83%25
Had ik ook niet meegekregen idd :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Taxcommunism schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:13:
[...]

Goed dat je het zegt. Da's inderdaad drie keer niks met een Chinese grootaandeelhouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:54

Qwerty-273

Meukposter

Maar dat is al een tijdje zo, zelfs voor de overname van BinckBank N.V in 2019. Geely Financials Denmark bestaat sinds 2017, en het eerste annual report 2017-2018 geeft het volgende aan:
Geely Financials Denmark A/S (the Company) is a financial holding company, which primary purpose is to invest in shares in other companies.

Acquisition of Saxo Bank A/S
In September 2018 the Company acquired 52.04% of the shares in Saxo Bank A/S.
In de 2022 versie is Saxo nog steeds het enige bedrijf in de portefuille:
Geely Financials Denmark A/S (the Company) is a financial holding company, whose primary purpose is to invest in shares in other companies. At 31 December 2022, the investment in shares in Saxo Bank A/S (Saxo Bank) is the sole investment made by the Company.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:56

Jebus4life

BE User

Heren, ik denk dat ik dé winnaar ben van het beleggingsspel.
Ik heb een aandeel dat op liefst 27.745% winst staat op moment van schrijven 8) _/-\o_

Helaas gaat het over de spin-off van Novartis: Sandoz, om de 1 of andere reden zegt mijn broker dat ik die verkregen heb aan 0,08 CHF terwijl ze nu gaan voor 23,38 CHF. Ondanks de procentuele monsterwinst, kan ik er dus geen eiland op de Bahama's van kopen :+

(Qua "rapportering" was het iets makkelijker geweest als ze voor de openingskoers in m'n portefeuille gekomen waren, maar OK.)

[ Voor 14% gewijzigd door Jebus4life op 04-10-2023 13:03 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
Jebus4life schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:35:
Heren, ik denk dat ik dé winnaar ben van het beleggingsspel.
Ik heb een aandeel dat op liefst 27.745% winst staat op moment van schrijven 8) _/-\o_

Helaas gaat het over de spin-off van Novartis: Sandoz, om de 1 of andere reden zegt mijn broker dat ik die verkregen heb aan 0,08 CHF terwijl ze nu gaan voor 23,38 CHF. Ondanks de procentuele monsterwinst, kan ik er dus geen eiland op de Bahama's van kopen :+

(Qua "rapportering" was het iets makkelijker geweest als ze voor de openingskoers in m'n portefeuille gekomen waren, maar OK.)
Volgende keer all in gaan met echt geld. Had je nu met pensioen kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Taxcommunism schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:56:
[...]
Dat kan je niet op die manier stellen. Je kan een losse succesvolle trade niet zien als rendement zonder alle andere trades die minder succesvol zijn ook mee te tellen. Een stijging van 277x kan je niet voorspellen en die vind je alleen terug in je portfolio als je 1. aan het gokken bent of 2. een goede spreiding hebt. En dat betekent dat je ook verliezers in je portfolio hebt :) (of in het geval van all-in gokken, gegarandeerd géén pensioen.)

[ Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 04-10-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:06
DutchManticore schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:46:
[...]

Ik verwacht die mondiale crisis echt veel sneller al.

En in dat geval gaan de CBs naar mijn verwachting de rentes niet meer onder de 2,5% laten komen. Ze zullen eerder brandjes blussen zoals het uitbreiden van leen mogelijkheden voor banken en pensioenfondsen die in de problemen komen, instrumenten om staatsbonden op te kopen (zoals TPI nu al).

De tijden van lage rentes zijn voorbij. Bedenk je goed dat we met de huidige inflatie niveaus en rente standen nog steeds geen real negative interest rates hebben. We stimuleren op dit moment nog steeds!

De rentes op staatsbonden blijven stijgen, investeerders zien teveel risicos in de immer maar groeiende schulden van overheden en landen als China en Japan die veel Amerikaanse staatsbonden hebben zitten verlegen om cash en converteren prematuur.

https://www.morningstar.c...ns-bond-yields-are-rising
Wat zie jij in jouw werkomgeving? Ik zit in een M&A omgeving en 5% gaat nu eruit met een planning voor nog eens 5 tot 10% in de periode erna. Logisch, want er wordt minder geinvesteerd dus dan zul je personele aanpassingen moeten maken. Wij zijn de eerste in de rij in dat opzicht, terwijl andere bedrijven pas later de impact gaan merken. But it definitely ain't easy.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:56

Jebus4life

BE User

Taxcommunism schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:56:
[...]

We begrijpen elkaar verkeerd.
Met de spin-off van Sandoz kreeg ik per 5 Novartis aandelen, 1 aandeel van het "nieuwe" bedrijf Sandoz.

Mijn broker heeft besloten om de "aankoopprijs" van die Sandoz aandelen om 1 of andere reden als 0.08 te boeken, waardoor mijn app nu zegt dat ik een winst van inmiddels 28888,1% winst heb per aandeel (van 0,08 naar 24,35 CHF).

Ik heb dus niets gedaan. Als mijn broker nu gewoon mijn shares een "aankoop" prijs te geven van rond de 24 CHF zou het tenminste wat duidelijker zijn richting de toekomst

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jebus4life schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:10:
[...]
We begrijpen elkaar verkeerd.
Met de spin-off van Sandoz kreeg ik per 5 Novartis aandelen, 1 aandeel van het "nieuwe" bedrijf Sandoz.

Mijn broker heeft besloten om de "aankoopprijs" van die Sandoz aandelen om 1 of andere reden als 0.08 te boeken, waardoor mijn app nu zegt dat ik een winst van inmiddels 28888,1% winst heb per aandeel (van 0,08 naar 24,35 CHF).

Ik heb dus niets gedaan. Als mijn broker nu gewoon mijn shares een "aankoop" prijs te geven van rond de 24 CHF zou het tenminste wat duidelijker zijn richting de toekomst
Niet heel boeiend.
Vaak worden ze op 1 cent genoteerd oid :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RoViXWlG1X54auqagj_OCA_-BQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWuafzIdA9StqTFubEey1n3e.jpg?f=fotoalbum_large

Als je dit soort percentages niet kan aanzien, verkoop je ze en koop je ze weer terug :)

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 04-10-2023 20:16 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03:56
heb zelf ooit eens aandelen in Rood Microtec gekocht en nu word dat opgekocht door een ander bedrijf en ik moet een beslissing nemen voor X datum deze maand.

vraag me eerlijk gezegd af gezien dat me niet eerder is overkomen wat te doen.

als ik ze niet verkoop dan worden ze vanzelf tegen het bod verkocht neem ik aan aan die opkopende partij?
maar mag ik ook nog aangeven dat ik ze niet wil verkopen om zo te voorkomen dat de deal door gaat?
stel dat 60% zegt niet verkopen en ze hebben dacht ik nu 40% in handen dan gaat het niet door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

In het algemeen kan jij als mini aandeelhouder zo'n overname niet tegenhouden. Ik ken de exacte grenzen niet, maar wanneer er voldoende akkoord is door aandeelhouders (inclusief het overnemende bedrijf met hun 40%), laten we zeggen 99%, en je gaat nog steeds niet vrijwillig akkoord, dan kan je gedwongen worden te verkopen. En als er geen sprake is van gedwongen verkoop, dan ben je de trotse eigenaar van een plukje aandelen in een inmiddels lege onderneming. Je schiet er niets mee op :)

[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 05-10-2023 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Zr40 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:21:
In het algemeen kan jij als mini aandeelhouder zo'n overname niet tegenhouden. Ik ken de exacte grenzen niet, maar wanneer bij wijze van spreke het overnemende bedrijf 99% in handen heeft en je gaat niet vrijwillig akkoord, dan kan je gedwongen worden te verkopen. En als daar geen sprake van is dan ben je de trotse eigenaar van een plukje aandelen in een inmiddels lege onderneming. Je schiet er niets mee op door nog steeds niet akkoord te gaan wanneer de overname al definitief is.
je kan geen 1% overhouden als het bedrijf van de beurs word gehaald alle aandelen gaan dan naar de verkopende partij toch? dus ook die van mij. uiteindelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Van de beurs halen betekent alleen dat de aandelen niet meer verhandelbaar zijn op de beurs. Ze blijven in beginsel in jouw bezit. Maar, het overnemende bedrijf kan een zogeheten 'uitrookprocedure' starten wanneer ze 95% in bezit hebben. Daarmee kunnen ze de resterende aandeelhouders dwingen om hun aandelen aan hen te verkopen.

Het heeft voor jou geen nut om het zo ver te laten komen. Als de overname al een feit is, dan kan je net zo goed nu al verkopen. Als je gaat wachten totdat je uitgerookt wordt, dan is het enige resultaat dat je het geld pas veel later zal krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Maxwp schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:16:
heb zelf ooit eens aandelen in Rood Microtec gekocht en nu word dat opgekocht door een ander bedrijf en ik moet een beslissing nemen voor X datum deze maand.
https://www.veb.net/beleg...-gaat-met-een-overnamebod

Hier staat het antwoord op je vraag (globaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-06 08:46
@Zr40 Wat zou jij aanraden voor iemand die nog spaargeld heeft maar deze wel liquid wilt houden om eventueel binnen een paar maanden te willen investeren? Op de bank geeft dat 1.25 nu. Interactive brokers geeft op dit moment "> 10,000 3.413% (BM - 0.5%)".

Zijn er andere liquide opties met betere yield?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 19:02
AudiRS3 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:45:
@Zr40 Wat zou jij aanraden voor iemand die nog spaargeld heeft maar deze wel liquid wilt houden om eventueel binnen een paar maanden te willen investeren? Op de bank geeft dat 1.25 nu. Interactive brokers geeft op dit moment "> 10,000 3.413% (BM - 0.5%)".

Zie Het spaartopic - Deel 3
Rentepercentage van >3.75% vrij opneembaar is momenteel mogelijk. En is per 1 januari ook vermogensbelastingtechnisch een goede keus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
AudiRS3 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:45:

Zoals @Andrehj al aangeeft zijn er geschikte banken met rentes boven de 3.75%. Interactive brokers heeft een belangrijk nadeel: dat is geen echte bankrekening en mag je daarom officieel niet als spaargeld opgeven in box 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AudiRS3
Bedankt @Pistachenootje en @Andrehj voor jullie snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Zr40 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:32:
Van de beurs halen betekent alleen dat de aandelen niet meer verhandelbaar zijn op de beurs. Ze blijven in beginsel in jouw bezit. Maar, het overnemende bedrijf kan een zogeheten 'uitrookprocedure' starten wanneer ze 95% in bezit hebben. Daarmee kunnen ze de resterende aandeelhouders dwingen om hun aandelen aan hen te verkopen.

Het heeft voor jou geen nut om het zo ver te laten komen. Als de overname al een feit is, dan kan je net zo goed nu al verkopen. Als je gaat wachten totdat je uitgerookt wordt, dan is het enige resultaat dat je het geld pas veel later zal krijgen.
las dit net ook in een pdf van hun
"
If Microtest obtains 95% or more of the Shares following the Settlement Date or the
settlement of the Shares tendered during the Post-Acceptance Period, it will initiate a
buy-out procedure (uitkoopprocedure) in accordance with Article 2:92a of the Dutch Civil
Code (“DCC”) or in accordance with Article 2:359c DCC (the “Buy-Out”) by the filing of a
writ of summons with the Enterprise Chamber in order to acquire the remaining Shares not
tendered and not held by Microtest or RoodMicrotec"
ze zitten dacht ik nu op 30 o 40 % en nog een paar weken te gaan
vraag me af of ze de [95 dan wel gaan halen eerlijk gezegd.

kan ook zijn valt me nu binnen dan als het mislukt de aandelen gaan kelderen en ze de zaak voor een prikkie overnemen?
vind rood sowieso een vreemd stock, vind het maar een klein bedrijf en weinig waarde om op de beurs te zijn. er zit geen groei in en het aandeel is denk ik na de crisis van ~2009 niet meer in waarde veranderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
Pistachenootje schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:06:
[...]

Zoals @Andrehj al aangeeft zijn er geschikte banken met rentes boven de 3.75%. Interactive brokers heeft een belangrijk nadeel: dat is geen echte bankrekening en mag je daarom officieel niet als spaargeld opgeven in box 3.
Als ik mij niet vergis zijn al de rentes boven 3.25% 6 maanden depositos niet?
https://www.actuelerentes...en/hoogste-spaarrente.asp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@AudiRS3 beter in het spaartopic verder posten. Zoek Advanzia, Consors CE etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Taxcommunism schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:09:
[...]

Wel lastig.. vermogen is immers heel erg mobiel en arbeid niet. Ergo, vermogende mensen verhuizen makkelijker naar waar het goedkoper is. Met arbeid is dat een stuk lastiger gezien taal barrières, werkvergunningen en hoogte inkomen in dat andere land.

Dit is ook een van de hoofdredenen waarom zeer vermogende personen in Nederland niet zwaar(der) belast worden.
Euh? De belasting op vermogen was eerst 1,2%. Dit is afhankelijk van je vermogen al verhoogt naar 1,7%.
Dat is toch aanzienlijk vindt ik. En dan sta ik niet raar van op te kijken als dit nog veel hoger wordt.
2,5% is heel goed mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:59
phantom09 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 07:21:
[...]

Euh? De belasting op vermogen was eerst 1,2%. Dit is afhankelijk van je vermogen al verhoogt naar 1,7%.
Dat is toch aanzienlijk vindt ik. En dan sta ik niet raar van op te kijken als dit nog veel hoger wordt.
2,5% is heel goed mogelijk.
deze % gelden voor vermogende mensen. Zeer vermogende mensen hebben fiscaal adviseurs die hier wel een oplossing voor hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
helloitsme schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 07:34:
[...]

deze % gelden voor vermogende mensen. Zeer vermogende mensen hebben fiscaal adviseurs die hier wel een oplossing voor hebben
vanaf 57.000 spaargeld/ vermogen voor 2023 moet je deze % belasting gaan betalen
lijkt me niet dat dit een vermogende mensen zijn die dan ook nog eens een fiscaal adviseur hebben.
als je die moet betalen houd je van je rente niks meer over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Is er een veilig money market fund verkrijgbaar via de ING? Zakelijk krijg je nog steeds nergens rente.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:59
Maxwp schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:29:
[...]

vanaf 57.000 spaargeld/ vermogen voor 2023 moet je deze % belasting gaan betalen
lijkt me niet dat dit een vermogende mensen zijn die dan ook nog eens een fiscaal adviseur hebben.
als je die moet betalen houd je van je rente niks meer over
daarom had ik het ook over zeer vermogende mensen. Iemand met 57k spaargeld is (in mijn definitie) niet zeer vermogend (zelf niet vermogend naar mijn mening) . Ik denk dan eerder aan 1000k of meer. Hoewel je vooral als je ondernemer bent waarschijnlijk ook bij lagere bedragen al een financieel/fiscaal adviseur zal hebben

Overigens betaal je als je b.v. 60-100k spaargeld hebt in de praktijk nauwelijks belasting hierover door de vrijstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:46

oscar82

De ondertitel

-DarkShadow- schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:09:
Is er een veilig money market fund verkrijgbaar via de ING? Zakelijk krijg je nog steeds nergens rente.
Geen idee meer wat er bij ING beschikbaar is. Maar via WISE heb ik een gratis rekening geopend. En zakelijk is ook mogelijk begrijp ik. Die gebruiken BlackRock ICS Euro Government Liquidity Fund (the “Fund”), Premier Acc T0 Accu EUR. ISIN: IE00B41N0724. Wat op dit moment 3,24% annual variable rate oplevert. Misschien is die of een iShares variant daarvan zakelijk ook interessant voor jou.

[ Voor 3% gewijzigd door oscar82 op 06-10-2023 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
-DarkShadow- schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:09:
Waarschijnlijk wel, alleen lukt het me niet een overzicht te vinden van welke fondsen ze aanbieden. Weet jij waar ik die kan zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-09 13:53
Hallo allen,

Gezien de sterk opgelopen rente, maar geen significante koers daling, verwachten we dat de beurzen zullen dalen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Henkoes schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:45:
Hallo allen,

Gezien de sterk opgelopen rente, maar geen significante koers daling, verwachten we dat de beurzen zullen dalen?
We pakken onze glazen bol er weer even bij 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:12

GG85

.......

Hallo allen,

Jazeker! Wacht nog 'even' tot de dip is mijn tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Hallo allen,

Dat hangt er vanaf wat je bedoelt met een significante koersdaling. Er is ruim 8% van de koers af voor de AEX sinds de top in juli en ruim 6% voor de S&P500. Ik laat in het midden of dat veel of weinig is. Het is in ieder geval een correctie als gevolg van onder andere de fors gestegen lange rentes. Ik vraag me wel af of er niet veel meer vraag komt nu die lange rentes zo fors omhoog gegaan zijn. Je kan nu zo 4,8% voor 10 jaar krijgen in de VS. En dat met een (in mijn ogen reële) kans dat er een recessie komt. Nog even los van de koersappreciatie die je krijgt als de rente fors weer daalt. Als de lange rente weer daalt, zal er wel weer wat kooplust komen voor de aandelenbeurzen vermoed ik. De vraag is voor hoelang. Maar goed, niemand heeft een glazen bol.

[ Voor 9% gewijzigd door _the_crow_ op 07-10-2023 14:25 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Modbreak:Een aantal off-topic reacties is verwijderd. Let er aub voortaan op dat het nog steeds gaat over beleggen op de beurs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:10:
[...]

Waarschijnlijk wel, alleen lukt het me niet een overzicht te vinden van welke fondsen ze aanbieden. Weet jij waar ik die kan zien?
Voor zover ik weet is het helaas niet mogelijk om een lijst met producten te krijgen. Als ik inlog kan ik zoeken. Er zijn 255 iShares trackers beschikbaar, maar daar lijkt geen MMF tussen te zitten. 43 producten onder het Blackrock merk, maar helaas niet het hierboven genoemde IE00B41N0724.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
-DarkShadow- schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:44:
[...]
Voor zover ik weet is het helaas niet mogelijk om een lijst met producten te krijgen. Als ik inlog kan ik zoeken. Er zijn 255 iShares trackers beschikbaar, maar daar lijkt geen MMF tussen te zitten. 43 producten onder het Blackrock merk, maar helaas niet het hierboven genoemde IE00B41N0724.
Waarschijnlijk hebben ze wel wat ETF's die voldoen. Je kan bij https://www.justetf.com/en/ een lijst vinden met MMF's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:47:
[...]

Waarschijnlijk hebben ze wel wat ETF's die voldoen. Je kan bij https://www.justetf.com/en/ een lijst vinden met MMF's.
Van de 16 MMF's die JustETF aangeeft, is er 1 beschikbaar bij ING (IE00B3BPCH51). Ff kijken wat ik er mee doe.

[ Voor 4% gewijzigd door -DarkShadow- op 08-10-2023 10:59 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
-DarkShadow- schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:58:
[...]

Van de 16 MMF's die JustETF aangeeft, is er 1 beschikbaar bij ING (IE00B3BPCH51). Ff kijken wat ik er mee doe.
Hier wat info. Helaas wel ~30% Italie en Spanje. Niet direct een probleem nu maar het zijn natuurlijk niet de sterkste landen.

Ik zou zeker ook naar de beleggingsfondsen kijken (niet ETFs). Grote kans dat daar wat beters tussen zit. BlackRock, Vanguard, Invesco, Fidelity, Morgan Stanley, DWS etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 20:16
_the_crow_ schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:24:
[...]
Je kan nu zo 4,8% voor 10 jaar krijgen in de VS. En dat met een (in mijn ogen reële) kans dat er een recessie komt.
De definitie van een recessie is toch ook hoge werkloosheid?

A recession is typically defined as a significant decline in economic activity that lasts for an extended period, often characterized by a decrease in GDP, rising unemployment, and reduced consumer spending.

Het lastigste is met de definitie van 'recessie' nu dat we ook middenin een vergrijzing zitten - banen genoeg in zorg, vervoer, bouw - zou je zeggen.

Dit is al eens gebeurd:
"Japan's recession in the 1990s, often referred to as the "Lost Decade," was marked by a prolonged period of economic stagnation. It was triggered by a burst real estate and stock market bubble. During this time, Japan faced deflation, a banking crisis, and sluggish economic growth, which lasted for approximately a decade. It had a significant impact on the country's economy and policy decisions.

You're correct; one distinctive feature of Japan's "Lost Decade" was that it didn't experience extremely high unemployment rates like some other recessions. Instead, the prolonged economic stagnation was characterized by underemployment, a phenomenon where people were often in part-time or low-wage jobs, despite having skills and qualifications for better positions. "

[ Voor 7% gewijzigd door Harm_H op 08-10-2023 20:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Harm_H schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:01:
[...]
Qua definitie is ‘recessie’ alleen 2 kwartalen achter elkaar negatieve gdp groei dacht ik.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

De hele ochtend al inlogproblemen bij de Giro (na onderhoud van dit weekend). Andere mensen die dit ook ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:34
kevlar01 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:11:
De hele ochtend al inlogproblemen bij de Giro (na onderhoud van dit weekend). Andere mensen die dit ook ervaren?
Inloggen lijkt hier wel te werken, wel stond er een bericht in m'n inbox. Zie hieronder.
Weergaveproblemen als gevolg van storing

Beste belegger,

Mogelijk ondervindt u vandaag, op 9 oktober 2023, problemen bij de toegang tot ons platform. Onze oprechte excuses hiervoor.

Als gevolg van de storing wordt uw portefeuille mogelijk met een vertraging weergegeven of wordt deze mogelijk niet weergegeven. Maakt u zich geen zorgen, dit is alleen een weergaveprobleem. We hopen dit zo snel mogelijk op te lossen.

We hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,

DEGIRO

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:42

OMD

kevlar01 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:11:
tip voor storingen:
https://allestoringen.nl/

Blijkbaar kende je deze nog niet anders had je de duizenden meldingen wel gezien :)

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
*knip* Nieuws over macroeconomische ontwikkelingen hoort niet thuis in het topic over beleggen op de beurs. Om onduidelijkheid te voorkomen: ook wanneer macroeconomische ontwikkelingen mogelijk invloed kunnen hebben op beleggingen op de beurs is het hier off-topic. Houd het dus bij de beleggingen. Het staat je vrij om een nieuw topic te starten als je macroeconomisch nieuws wilt bespreken.

[ Voor 97% gewijzigd door Zr40 op 09-10-2023 15:02 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Harm_H schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:01:
[...]

A recession is typically defined as a significant decline in economic activity that lasts for an extended period, often characterized by a decrease in GDP, rising unemployment, and reduced consumer spending.

Het lastigste is met de definitie van 'recessie' nu dat we ook middenin een vergrijzing zitten - banen genoeg in zorg, vervoer, bouw - zou je zeggen.

Dit is al eens gebeurd:
"Japan's recession in the 1990s, often referred to as the "Lost Decade," was marked by a prolonged period of economic stagnation. It was triggered by a burst real estate and stock market bubble. During this time, Japan faced deflation, a banking crisis, and sluggish economic growth, which lasted for approximately a decade. It had a significant impact on the country's economy and policy decisions.

You're correct; one distinctive feature of Japan's "Lost Decade" was that it didn't experience extremely high unemployment rates like some other recessions. Instead, the prolonged economic stagnation was characterized by underemployment, a phenomenon where people were often in part-time or low-wage jobs, despite having skills and qualifications for better positions. "
In de VS moet een recessie 'uitgeroepen worden' door de NBER. In veel andere landen is het een negatieve groei twee kwartalen achter elkaar. Maar ik vind dat altijd een beetje semantiek.

Heel generiek is het een krimp van de economie voor enige tijd. Of daar noodzakelijkerwijs ook een stijging van de werkeloosheid bij moet zijn, weet ik niet. Dat klonk historisch gezien wel logisch, maar zoals je zelf terecht aangeeft zijn er tegenwoordig veel factoren die het gecompliceerder maken (vergrijzing oa).

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 20:16
robby609 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:41:
[...]

Ja, helaas nog wel. De USD aandelen zijn inmiddels overgezet naar IBKR. De EUR aandelen gaan deze of volgende maand over. Vervolgens het account afsluiten. Ik heb er wat lang over gedaan door uitstel gedrag.
Volgens mij zijn bij IBKR 'euro' aandelen ook vrij prijzig? 3 euro per transactie of iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Harm_H schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 07:57:
[...]
Volgens mij zijn bij IBKR 'euro' aandelen ook vrij prijzig? 3 euro per transactie of iets?
Ook als je voor 'tiered' kiest? Zou me verbazen.

Edit: 1.25 EUR minimum https://www.interactivebr...ocks-europe.php?re=europe

[ Voor 17% gewijzigd door Pistachenootje op 10-10-2023 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
Zijn er mensen die zich hier zorgen om maken?
Ik heb er een bedrag staan om rente te trekken. Ze bieden meer dan Bunq en vallen via ABN onder DGS.
Dus over mijn spaargeld maak ik mij niet zo'n zorgen.
Echter hoe zit dat met de beleggingen? Ik heb voornamelijk VWRL en VUSA. Lenen zij dit uit en lopen we daar risico?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:51
Roodey schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:39:
[...]

Ik heb er een bedrag staan om rente te trekken. Ze bieden meer dan Bunq en vallen via ABN onder DGS.
Echter hoe zit dat met de beleggingen? Ik heb voornamelijk VWRL en VUSA. Lenen zij dit uit en lopen we daar risico?
Beleggingen moeten apart bewaard worden van de bedrijfsvoering in een zogenaamd bewaarbedrijf. Als Bux of welke broker met Europese vergunning omvalt dan zijn jouw aandelen veilig. Het uitlenen op zichzelf is ook veilig omdat de uitlener een onderpand eist van enkele procenten van de uitgeleende waarde. Meestal tussen de 3 en 10%. Het enige risico wat je kunt lopen is bij een situaties als het onderpand niet meer toereikend is, bijvoorbeeld bij een beurscrash. Dan ben je je stukken kwijt en in het ergste geval bij de DeGiro ben je samen met alle uitleners het bokje en mag je allemaal naar rato bijlappen om het verlies te compenseren. Hoe dat bij Bux zit, geen idee. Kleine lettertjes lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Ik maak mij daar geen zorgen over, ik ben al weg bij buxx toen ze aankwamen met een maandelijkse fee.
En ik was nog wel van plan om mijn portfolio bij buxx langzaam te vergroten.
Het was beter geweest als bux de tarieven wat hoger had gemaakt, dan was ik gebleven.

Maar ook al zit je bij buxx, dan is er geen reden om je zorgen te maken als ze failliet gaan. De post hierboven geeft al genoeg uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:54

Qwerty-273

Meukposter

De IPO / beursgang van Birkenstock (JE00BS44BN30) op de NYSE vond vandaag plaats. Ben benieuwd hoe de prijs zich zal ontwikkelen in de komende maanden, de rit in de eerste periode is vaak toch erg woelig.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:00:
[...]
Beleggingen moeten apart bewaard worden van de bedrijfsvoering in een zogenaamd bewaarbedrijf. Als Bux of welke broker met Europese vergunning omvalt dan zijn jouw aandelen veilig.
In theorie wel. In de praktijk kunnen er problemen zijn met de vermogensscheiding. Het is dus geen zekerheid dat je aandelen veilig zijn.

En zelfs als de vermogensscheiding wel goed geregeld is kan het lang duren voor je je aandelen terugkrijgt. Dit artikel gaat er wat dieper op in: https://www.bankeronwheel...oose-a-safe-stock-broker/
[...]
Ik zou liever bij een goede broker zitten zoals IBKR. Is niet eens duurder dacht ik.

Voor de rente hoef je trouwens ook niet bij Bux te zitten. Je kan bijvoorbeeld 3.55% krijgen bij Credit Europe of 3.8% bij Advanzia.

[ Voor 18% gewijzigd door Pistachenootje op 11-10-2023 20:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Pistachenootje schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:24:
[...]

In theorie wel. In de praktijk kunnen er problemen zijn met de vermogensscheiding. Het is dus geen zekerheid dat je aandelen veilig zijn.

En zelfs als de vermogensscheiding wel goed geregeld is kan het lang duren voor je je aandelen terugkrijgt. Dit artikel gaat er wat dieper op in: https://www.bankeronwheel...oose-a-safe-stock-broker/

[...]

Ik zou liever bij een goede broker zitten zoals IBKR. Is niet eens duurder dacht ik.

Voor de rente hoef je trouwens ook niet bij Bux te zitten. Je kan bijvoorbeeld 3.55% krijgen bij Credit Europe of 3.8% bij Advanzia.
Helemaal mee eens, volgens mij roepen velen hier om bij die zogenaamde “gratis” brokers weg te blijven en te kiezen voor degelijke partijen. Kost je wat meer maar dan weet je ook dat het allemaal net even beter geregeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:12:
[...]

Helemaal mee eens, volgens mij roepen velen hier om bij die zogenaamde “gratis” brokers weg te blijven en te kiezen voor degelijke partijen. Kost je wat meer maar dan weet je ook dat het allemaal net even beter geregeld is.
Het gekke is dat BUX eigenlijk duurder is dan IBKR. Ze rekenen nu maandelijkse kosten van 2,99.

Er is nog wel de ZERO order voor 0,- maar grote kans dat je een mindere prijs krijgt verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
  • Laatst online: 04:44
Miki schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:00:
[...]

Beleggingen moeten apart bewaard worden van de bedrijfsvoering in een zogenaamd bewaarbedrijf. Als Bux of welke broker met Europese vergunning omvalt dan zijn jouw aandelen veilig. Het uitlenen op zichzelf is ook veilig omdat de uitlener een onderpand eist van enkele procenten van de uitgeleende waarde. Meestal tussen de 3 en 10%. Het enige risico wat je kunt lopen is bij een situaties als het onderpand niet meer toereikend is, bijvoorbeeld bij een beurscrash. Dan ben je je stukken kwijt en in het ergste geval bij de DeGiro ben je samen met alle uitleners het bokje en mag je allemaal naar rato bijlappen om het verlies te compenseren. Hoe dat bij Bux zit, geen idee. Kleine lettertjes lezen ;)
Qua uitlenen is het onderpand wat ingelegd moet worden veel meer. Dat is al boven de 100%. Dus ook bij een beurscrash ben je niet je stukken kwijt.
https://www.lynx.nl/beurs...delen%20zijn%20uitgeleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Flexion1 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:31:
[...]

Qua uitlenen is het onderpand wat ingelegd moet worden veel meer. Dat is al boven de 100%. Dus ook bij een beurscrash ben je niet je stukken kwijt.
Het verschilt per broker hoe hoog het onderpand is. Waarbij je alleen risico’s loopt bij bijzondere marktomstandigheden waarbij het onderpand minder waard is geworden. Meestal bij een beurscrash :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:20:
[...]

Het gekke is dat BUX eigenlijk duurder is dan IBKR. Ze rekenen nu maandelijkse kosten van 2,99.

Er is nog wel de ZERO order voor 0,- maar grote kans dat je een mindere prijs krijgt verwacht ik.
Het punt vaak is wel dat de meeste mensen niet van een buitenlandse broker houden. Net zoals de meeste mensen het liefst bij de grote banken willen blijven (ABNAMRO, ING, Rabo, SNS).
Partijen als anadulubank, yapikredi, N26, revolut, Interactive brokers, etc. zijn buitenlands en dus eng,

Echter Lynx is Nederlands. En als je belegt bij Lynx, dan beleg je bij Interactive Bokers.
Dus......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Flexion1 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:31:
[...]
Artikel gaat over IBKR. Daar is het 102%. Als de aandelen op een dag meer dan 2% dalen heb je een tekort. Bij IBKR zie ik niet direct een probleem, in Bux heb ik minder vertrouwen. Artikel dat ik al eerder linkte gaat dieper in op risico's van stock lending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiaoqi
  • Laatst online: 15-09 21:33
Miki schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:39:
[...]

Het verschilt per broker hoe hoog het onderpand is. Waarbij je alleen risico’s loopt bij bijzondere marktomstandigheden waarbij het onderpand minder waard is geworden. Meestal bij een beurscrash :)
Aangezien het onderpand in cash is, is het risico juist omgekeerd toch? Bij een beurscrash behoudt je onderpand (cash) waarde terwijl het aandeel -50% is gegaan. Het onderpand is in dit geval 2x meer waard dan je aandelen.

Ik zou juist zeggen dat als het aandeel +3000% gaat in 1 dag, je het risico hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door xiaoqi op 11-10-2023 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
xiaoqi schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:50:
[...]

Aangezien het onderpand in cash is, is het risico juist omgekeerd toch? Bij een beurscrash behoudt je onderpand (cash) waarde terwijl het aandeel -50% is gegaan. Het onderpand is in dit geval 2x meer waard dan je aandelen.

Ik zou juist zeggen dat als het aandeel +3000% gaat in 1 dag, je het risico hebt.
https://axento.nl/belegge...margin-call-bij-beleggen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
[...]

Het onderpand is nagenoeg nooit in cash en ook niet van jou maar van je broker, je geeft immers impliciet toestemming om je aandelen uit te laten lenen. IB is één van de weinige partijen die je laat meeverdienen bij het uitlenen van je aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]

Volgens mij heb je gelijk. Als de koersen stijgen is het onderpand niet meer genoeg waard. Maar het tekort ontstaat al bij een stijging van meer dan 2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Let op dat het onderpand bij een margin call iets anders is dan het onderpand wat brokers en instituties elkaar van voorzien bij uitlenen van effecten. Het eerste is cash terwijl het laatste vrijwel altijd effecten zijn met een “laag” risico.

[ Voor 15% gewijzigd door Miki op 12-10-2023 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

is dat verschil zoveel dat je dat risico dan wilt lopen? waarom niet overzetten naar bbunq nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Maxwp schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:13:
[...]

is dat verschil zoveel dat je dat risico dan wilt lopen? waarom niet overzetten naar bbunq nu?
Omdat er genoeg banken zijn die meer rente betalen dan Bunq en ook onder DGS vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Pistachenootje schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:43:
[...]

Omdat er genoeg banken zijn die meer rente betalen dan Bunq en ook onder DGS vallen.
nederlandse DGS? want dan is bunq dacht ik toch wel de hoogste
en 0,1 % noem ik niet de moeite om over te stappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Maxwp schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:45:
[...]

nederlandse DGS? want dan is bunq dacht ik toch wel de hoogste
en 0,1 % noem ik niet de moeite om over te stappen
Bij Credit Europe kun je 3.55% krijgen. Maar we gaan flink off topic nu. Hij gaf al aan dat hij zich geen zorgen maakt over zijn spaargeld. Terecht imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:55
Ik ben op zoek naar een wereld etf niet dsg dat net zo gespreid als vwrl is maar dan verhandelbaar bij de Rabobank. Heb ook een giro account maar maak daar alleen gebruik van voor speciale bedrijfsaandelen die niet bij de Rabobank verhandelbaar zijn.
Vwrl heeft 3500+ bedrijven in de etf incl em.
Zijn er vergelijkbare bij de Rabo?msci index heeft maar 1500 bedrijven erin zitten dus minder gespreid

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als je NT World + NT EM (plus eventueel NT SmallCap) pakt, zit je aardig richting dat aantal (zijn overigens geen ETFs, maar "gewone" fondsen, met iets andere karakteristieken).

Aan de andere kant: wat levert de extra spreiding je op? 1500 posities is al zo enorm gespreid, 2000 posities extra levert niet merk-/meetbaar minder risico op.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Miki schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 00:46:
[...]

Het onderpand is nagenoeg nooit in cash en ook niet van jou maar van je broker, je geeft immers impliciet toestemming om je aandelen uit te laten lenen. IB is één van de weinige partijen die je laat meeverdienen bij het uitlenen van je aandelen.
bij Saxobank kan het ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
feddesman schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:33:
Ik ben op zoek naar een wereld etf niet dsg dat net zo gespreid als vwrl is maar dan verhandelbaar bij de Rabobank. Heb ook een giro account maar maak daar alleen gebruik van voor speciale bedrijfsaandelen die niet bij de Rabobank verhandelbaar zijn.
Vwrl heeft 3500+ bedrijven in de etf incl em.
Zijn er vergelijkbare bij de Rabo?msci index heeft maar 1500 bedrijven erin zitten dus minder gespreid
Vanguard Global Stock Index Fund Institutional Plus EUR Acc heeft geen ESG uitsluitingen, bevat geen EM en heeft ~1500 holdings. Wel goedkoop: 0.11% ter.

EIMI heeft >3000 holdings dus dan heb je alsnog meer spreiding dan VWRL (niet dat het uitmaakt, maar goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Hier een vergelijking tussen VTSMX (VS total market 3833 holdings) en VFINX (S&P 500) met >30 jaar data.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdmtXT_dSF7yG8KYdywlyYnUDEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qxUliePdJWRezSbppSBWl3S3.png?f=fotoalbum_large
bron

Large caps doen het de laatste jaren wat beter daarom komt VFINX nu iets hoger uit. Grote kans dat het over een tijdje weer gelijk is of andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:10
Hoi,

Ik heb een korte vraag. Ik zit nu bij bux vanwege de mogelijkheid om automatisch periodiek te beleggen in een fractionele aandelen. Waardoor ik ook kan beleggen in aandelen die normaal 300-400 euro/dollar per stuk zijn. Zijn er andere brokers die vergelijkbare diensten aanbieden?
Zag in de FD dat het niet zo goed gaat met Bux, dus ik ben opzoek naar andere mogelijkheden mocht Bux omvallen o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@BlacKstaR- IBKR en TradeRepublic hebben ook fractional shares. Van die twee is IBKR de betere broker, TR is makkelijker voor beginners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:10
Pistachenootje schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:02:
@BlacKstaR- IBKR en TradeRepublic hebben ook fractional shares. Van die twee is IBKR de betere broker, TR is makkelijker voor beginners.
Biedt IBKR of TR de mogelijkheid om een “beleggingsplan’ op te stellen die automatisch wordt uitgevoerd?

Ook de mogelijkheid om fractionele ETF te kopen? IBKR is Lynx toch?

[ Voor 8% gewijzigd door BlacKstaR- op 14-10-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
Pistachenootje schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:02:
Vraagt IBKR geen (minimaal) €6 per ETF aankoop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:44
Roodey schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:54:
[...]

Nee, hoe kom je daarbij?

https://www.interactivebr...ocks-europe.php?re=europe

[ Voor 4% gewijzigd door radeoxx op 14-10-2023 13:07 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
BlacKstaR- schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:26:
[...]
Biedt IBKR of TR de mogelijkheid om een “beleggingsplan’ op te stellen die automatisch wordt uitgevoerd?
Dat weet ik niet.
Ook de mogelijkheid om fractionele ETF te kopen?
Ja.

Lynx is een reseller van IBKR. Je kan beter direct bij IBKR gaan mits je geen Nederlandse helpdesk nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Roodey schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:54:
[...]
Minimum van 1.25 EUR bij Tiered.
Pagina: 1 ... 166 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij