Ja dit was slechts een voorbeeld. Ik zou nooit met pensioen gaan met 100% in 1 aandeel. Ik zou liever kiezen voor bijvoorbeeld VWRL. Veel minder risico.Soullie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:02:
Ik vind Adyen bijvoorbeeld een heel mooi bedrijf, maar je ziet wat er gebeurt is.
Stel je ging toen NET met pensioen.
Jouw voorbeeld laat precies mijn eerdere punt zien: relatief gezien is VISA een veel minder risico-vol aandeel. Mature bedrijf met multi year stabiele gemiddelde performance en dus ook stabiele lijn. Als je je pensioen nadert, wil je waarschijnlijk meer in dit soort aandelen beleggen.Pistachenootje schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:55:
Even een voorbeeldje: Twee broers gaan in 2011 met pensioen. Beide hebben ze 500k vermogen opgebouwd. Beiden willen inkomen hebben: 50k per jaar.
Broer 1 gaat voor een mooi dividend aandeel: Visa. Hij denkt dat dividend beter is voor inkomen.
Broer 2 gaat voor Tesla. Hij denk dat dividend niet uitmaakt voor inkomen.
Hoe verging het beide broers (blauw Visa, rood Tesla):
[Afbeelding]
bron.
De markt deed het goed. Beide broers hadden natuurlijk geen enkel probleem om 50k per jaar op te nemen. Broer Visa eindigt op ~5 miljoen. Broer Tesla eindigt op ~53 miljoen.
Conclusies:Wat valt hier tegen in te brengen?
- aandelen die geen dividend uitkeren kunnen net zo goed worden gebruikt voor inkomen.
- een euro uit koersgroei is net zo lekker als een euro uit dividend.
Voor wie niet na wil denken over z'n withdrawals is dividend natuurlijk wel handig. Maar ja dan ben je nog steeds overgeleverd aan de grillen van de markt en de grillen van het management.
- Tesla deed het natuurlijk veel beter dan Visa. Maar het voorbeeld werkt ook als je 2 gelijk presterende aandelen neemt. Het feit dat een aandeel dividend uitkeert maakt het niet beter geschikt voor het genereren van inkomen.
- Er zijn geen transactiekosten meegenomen in dit voorbeeld. Als je bij een broker zit met significante transactiekosten dan kan dit een rol spelen. Bij een goedkope broker speelt het geen significante rol.
Tesla zit nog in een (exponentiële) groei fase, waardoor winst gebruikt wordt voor investeringen en niet voor dividend. Het groei-potentieel is hoger, maar daarmee ook het risico.
Oké maar dan wil je dus low volatility. Dat is een bewezen factor, die niet noodzakelijk afhankelijk is van dividend uitkering of groei.Requiem19 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:09:
[...]
Jouw voorbeeld laat precies mijn eerdere punt zien: relatief gezien is VISA een veel minder risico-vol aandeel. Mature bedrijf met multi year stabiele gemiddelde performance en dus ook stabiele lijn. Als je je pensioen nadert, wil je waarschijnlijk meer in dit soort aandelen beleggen.
Pistachenootje jou voorbeeld is weinig tegen in te brengen.
Maar gaat er natuurlijk wel van uit dat je het "goede" groei aandeel koopt.
Je weet eigenlijk bij VISA dat het een zekerheidje is, dat is immers een Duopoly.
Bij jou voorbeeld had ik ook Tesla gekocht natuurlijk, maar stel je had bijvoorbeeld Ebusco gekocht of Rivian.
En breed gespreid VWRL keert dividend uit toch ? Of herinvesteerd het in de pot.
Je weet eigenlijk bij VISA dat het een zekerheidje is, dat is immers een Duopoly.
Bij jou voorbeeld had ik ook Tesla gekocht natuurlijk, maar stel je had bijvoorbeeld Ebusco gekocht of Rivian.
En breed gespreid VWRL keert dividend uit toch ? Of herinvesteerd het in de pot.
Er is een correlatie tussen dividend-aandelen en low volatility: bedrijven die consistent dividend uitkeren zijn - grofweg - minder volatiel.Pistachenootje schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:11:
[...]
Oké maar dan wil je dus low volatility. Dat is een bewezen factor, die niet noodzakelijk afhankelijk is van dividend uitkering of groei.
De keuze voor dividend is dus niet alleen een keuze voor een beleggingsmechanisme, maar ook (gemiddeld genomen..) een keuze voor minder risico (/minder volatiliteit).
Denk aan Shell, Ahold, etc etc.
Klopt maar datzelfde geldt voor dividend aandelen.Soullie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:14:
Pistachenootje jou voorbeeld is weinig tegen in te brengen.
VWRL keert uit, VWCE niet. Welke je neemt maakt ook nauwelijks uit, tenzij je in België woont waar dividend belast wordt.Soullie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:14:
Daar ben ik het mee eens.Requiem19 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:19:
[...]
Er is een correlatie tussen dividend-aandelen en low volatility: bedrijven die consistent dividend uitkeren zijn - grofweg - minder volatiel.
Ja, maar dan zou ik wel zeggen neem direct low volatility. Want dividend aandelen zijn niet altijd low volatile.De keuze voor dividend is dus niet alleen een keuze voor een beleggingsmechanisme, maar ook (gemiddeld genomen..) een keuze voor minder risico (/minder volatiliteit).
Dit dus. Dividend vs geen divident is een symptoom, geen oorzaak. Value, size, volatility, etc zijn stuk voor stuks beter te gebruiken metrics dan iets als dividend. Neemt niet weg dat bijv low volatility, value en dividend waarschijnlijk een hoge R waarde hebben in de set aandelen als geheel.Pistachenootje schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:11:
[...]
Oké maar dan wil je dus low volatility. Dat is een bewezen factor, die niet noodzakelijk afhankelijk is van dividend uitkering of groei.
Dividend boeit niet, de blootatelling aan onderliggende factors is wat het interessant maakt. Een gevolg is dan waarschijnlijk een overexposure aan dividend aandelen.
Dividend groei strategieën zijn in feite kwaliteit strategieën.Requiem19 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:19:
[...]
Er is een correlatie tussen dividend-aandelen en low volatility: bedrijven die consistent dividend uitkeren zijn - grofweg - minder volatiel.
De keuze voor dividend is dus niet alleen een keuze voor een beleggingsmechanisme, maar ook (gemiddeld genomen..) een keuze voor minder risico (/minder volatiliteit).
Denk aan Shell, Ahold, etc etc.
Hoog dividend strategieën zijn in feite waarde strategieën.
Uiteindelijk ben je waarschijnlijk beter af met puur factor beleggen. Een focus op dividenden, of het nu gaat om dividendgroei of een hoog dividendrendement, zal waarschijnlijk geen waarde toevoegen.
Overigens beleg ik zelf wel in het dividend etf van VanEck

[ Voor 3% gewijzigd door HEA220 op 22-09-2023 13:05 ]
Eens de beste, altijd de beste...? Volgens mij zijn er behoorlijk wat concurrentie in opkomst in het payment processing. Op gebied van betalen met fysieke kaartjes lopen ze voorop, maar steeds meer betaling gaan niet meer via een fysiek pasje. Gezien de afdracht die Visa naar de verkopers rekent is daar genoeg ruimte voor een alternatief zoals betalen via QR codes, CashApp, Block maar ook Mollie en zelfs Apple. De Duopoly geldt eigenlijk maar voor een beperkt deel van de markt.Soullie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:14:
Dat klopt natuurlijk.Pistachenootje schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:50:
[...]
Klopt maar datzelfde geldt voor dividend aandelen.
Enige wat ik nog wil toevoegen dat het een het ander niet hoeft uit te sluiten.
Alles investeren zet op een gegeven moment ook geen zoden meer aan de dijk en realiseren hierdoor niet meer extra groei. Zeker niet in verhouding tot het geinvesteerde. Een bedrijf als Visa zit op een payout-ratio van 20%, daar is toch helemaal geen sprake van dat er niets van het bedrijf overblijft? De rest groei netjes mee en de aandeelhouders worden met evenredige groei tussentijds beloond.Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:45:
Als Visa dividend blijft verhogen is er uiteindelijk ook niks van het bedrijf over natuurlijk want dan gaat alles in dat dividend zitten. Toont ook dat ze geen betere investeringen kunnen bedenken om het bedrijf te laten groeien, dat zegt ook iets over de lange termijn.
De lakmoesproef blijft staan wat mij betreft. Alle zogenaamde voordelen van dividend stocks zijn helemaal niet inherent aan het dividend.
Onderstaande nog ter lering en vermaak.
:strip_exif()/f/image/hFw60liaLeMwTXHd3vdPMyJT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7JN8xIuFnp9kPhmDqeHRmq6s.jpg?f=fotoalbum_large)
Die 4% verkoop/dividend van de waarde van dat moment is bij geen groei een oneindig klein bedrag maar zal nooit exact 0 worden (asymptotisch gedrag).tuinïnen schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 04:31:
[...]
Alleen ben je bij 8% verkoop op dat moment ook 8% van je belang kwijt in het bedrijf. Doe dit continu en je houdt uiteindelijk niets over.
Wat ben je trouwens van plan met dat "belang"?
Als er een magische bepaalde hoeveelheid waarde vanwege het uitbetalen van dividend zou bestaan dan zou dit toch ook in de CAGR zichtbaar moeten zijn? Ik heb er veel onderzoek naar gedaan maar behalve een psychologisch effect (een dopamineshot bij elke dividenduitkering) heb ik geen voordelen kunnen vinden, eerder juist hogere kosten, slechtere spreiding en lagere returns.
Heb ik iets over het hoofd gezien tijdens mijn onderzoek?
[ Voor 3% gewijzigd door herrieschopper op 22-09-2023 21:57 ]
10 jaar is natuurlijk wel een korte periode om je conclusies uit te trekken. Dan kan je bijvoorbeeld ook concluderen dat je beter niet in opkomende landen moet beleggen.Morty schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:59:
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF versus Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield UCITS ETF
beide herbelegd
[Afbeelding]
Je moet rationeel naar deze dingen kijken, en dat lukt de meeste dividend beleggers simpelweg niet. Het gaat om rendement, niks meer niks minder.
Uit een onderzoek van de MSCI in 2015 kwam een andere conclusie:
Historically, the dividend yield factor has delivered a significant risk-adjusted return as a stand-alone risk factor: Over the 88-year period ended July 2015, high dividend-paying stocks have outperformed the market by 1.5% per year. The factor also has produced significant return premium after controlling for traditional factors such as market, size, value and momentum and has performed better in emerging markets, where investors regard stable income as a safe harbor against local economic and currency risks.
Bron:https://www.msci.com/www/blog-posts/the-dividend-yield-factor/0272595496
^ Dividend yield lijkt een factor, totdat je controleert voor profitability/quality, dan verdwijnt ie.
Slim (/listig) van MSCI dat ze profitability/quality niet noemen bij de factoren in boven genoemd artikel. Wel benoemen ze dit: "However, a naïve high-yielding equity strategy can be vulnerable to various “yield traps,” such as those stemming from temporarily high earnings, high payouts or falling stock price. A careful design of the yield strategy is therefore important."
https://www.etf.com/secti...vidend-growth-demystifiedThe historical evidence supports this theory—stocks with the same exposure to common factors (such as size, value, momentum and profitability/quality) have the same returns whether or not they pay a dividend. Yet many investors ignore this information and express a preference for dividend-paying stocks.
Slim (/listig) van MSCI dat ze profitability/quality niet noemen bij de factoren in boven genoemd artikel. Wel benoemen ze dit: "However, a naïve high-yielding equity strategy can be vulnerable to various “yield traps,” such as those stemming from temporarily high earnings, high payouts or falling stock price. A careful design of the yield strategy is therefore important."
[ Voor 26% gewijzigd door Pistachenootje op 23-09-2023 05:52 ]
Eens, dat dividend geen factor is, maar het is wel zichtbaar.
Beetje alsof je naar vruchtbare grond zoekt en daarom kijkt waar aan de bomen het meeste fruit hangt.
Overigens was het stukje van MSCI vooral bedoeld om de onderstaande quote te ontkrachten, niks meer en niks minder
Beetje alsof je naar vruchtbare grond zoekt en daarom kijkt waar aan de bomen het meeste fruit hangt.
Overigens was het stukje van MSCI vooral bedoeld om de onderstaande quote te ontkrachten, niks meer en niks minder
Je moet rationeel naar deze dingen kijken, en dat lukt de meeste dividend beleggers simpelweg niet. Het gaat om rendement, niks meer niks minder.
Maar je ontkracht die statement juist niet, je bevestigt hem!HEA220 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 08:20:
Eens, dat dividend geen factor is, maar het is wel zichtbaar.
Overigens was het stukje van MSCI vooral bedoeld om de onderstaande quote te ontkrachten, niks meer en niks minder![]()
[...]
Als de argumentatie vóór een dividend strategie is dat dat het een factor is die leidt tot een hoger totaal rendement, dan zou ik er al een stuk meer sympathie voor hebben (al zou ik het nog steeds een slechte strategie vinden omdat het een inefficiënt substituut is voor de daadwerkelijke onderliggende factoren).
Maar de de argumentatie die altijd naar voren komt is dat het beter is omdat je regelmatige uitkeringen hebt en je dus niet hoeft te verkopen als je geld nodig hebt. En dat het daardoor beter aan zou sluiten bij het 'kunnen leven van je beleggingen'. Dát is klinkklare irrationele onzin!
Ik snap je uitleg, Maar het is riskant om alles in 1 aandeel te investeren.Pistachenootje schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:55:
Even een voorbeeldje: Twee broers gaan in 2011 met pensioen. Beide hebben ze 500k vermogen opgebouwd. Beiden willen inkomen hebben: 50k per jaar.
Broer 1 gaat voor een mooi dividend aandeel: Visa. Hij denkt dat dividend beter is voor inkomen.
Zeker. Dit was ook alleen een hypothetisch voorbeeld.phantom09 schreef op zondag 24 september 2023 @ 08:57:
[...]
Ik snap je uitleg, Maar het is riskant om alles in 1 aandeel te investeren.
Stel de vraag nog eens maar dan vanaf nu.Pistachenootje schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:55:
[Afbeelding]
bron.
De markt deed het goed. Beide broers hadden natuurlijk geen enkel probleem om 50k per jaar op te nemen. Broer Visa eindigt op ~5 miljoen. Broer Tesla eindigt op ~53 miljoen.
- aandelen die geen dividend uitkeren kunnen net zo goed worden gebruikt voor inkomen.
Voor wie niet na wil denken over z'n withdrawals is dividend natuurlijk wel handig. Maar ja dan ben je nog steeds overgeleverd aan de grillen van de markt en de grillen van het management.
- Tesla deed het natuurlijk veel beter dan Visa. Maar het voorbeeld werkt ook als je 2 gelijk presterende aandelen neemt. Het feit dat een aandeel dividend uitkeert maakt het niet beter geschikt voor het genereren van inkomen.
- Er zijn geen transactiekosten meegenomen in dit voorbeeld. Als je bij een broker zit met significante transactiekosten dan kan dit een rol spelen. Bij een goedkope broker speelt het geen significante rol.
Welk aandeel moet je kopen op dit moment? Dit is gewoon gokken met je spaargeld. De uitkomst van dit soort trades is onvoorspelbaar.
Dividend van het VISA aandeel is de enige juiste keuze om 50k inkomen te genereren.
Wat een idioot voorbeeld. Zo ken ik er nog wel een paar. Terugkijkend is het heel erg makkelijk.Pistachenootje schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:55:
[Afbeelding]
bron.
Broer 1 investeerde in een ETF, broer 2 investeerde alles in Apple in 1998. Broer 2 heeft nu 500 miljoen. Aandelen zijn beter.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Het voorbeeld was slechts hypothetisch. Iemand maakte de stelling dat dividend aandelen beter zijn om inkomen te genereren. Dit klopt niet. Zie de talloze posts hierboven die de hele discussie al hebben uitgekauwd.TheZenMeister schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:03:
[...]
Stel de vraag nog eens maar dan vanaf nu.
Welk aandeel moet je kopen op dit moment? Dit is gewoon gokken met je spaargeld.
Enorm slechte spreiding en daardoor veel te veel risico. Je kan veel beter een goed gespreid fonds kopen bijvoorbeeld VUSA en dan indien nodig stukken verkopen om het juiste inkomen te genereren. (Nog beter imo spreid je over meer regio's natuurlijk maar dat terzijde.)Dividend van het VISA aandeel is de enige juiste keuze om 50k inkomen te genereren.
[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 24-09-2023 13:14 ]
Ik denk dat je de context niet helemaal hebt gevolgd. Het is een reactie op de voorgaande posts.armageddon_2k1 schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:05:
[...]
Wat een idioot voorbeeld. Zo ken ik er nog wel een paar. Terugkijkend is het heel erg makkelijk.
Heb je de volledige post wel goed gelezen? Ik leg dat al uit:Broer 1 investeerde in een ETF, broer 2 investeerde alles in Apple in 1998. Broer 2 heeft nu 500 miljoen. Aandelen zijn beter.
"Tesla deed het natuurlijk veel beter dan Visa. Maar het voorbeeld werkt ook als je 2 gelijk presterende aandelen neemt. Het feit dat een aandeel dividend uitkeert maakt het niet beter geschikt voor het genereren van inkomen."
Je kan met een gerust hart Berkshire hattaway B kopen. Dan koop je ook een mix aan delen en ga je niet gokken. En Berkshire hattaway B doet het ook nog beter dan de SP500.TheZenMeister schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:03:
[...]
Stel de vraag nog eens maar dan vanaf nu.
Welk aandeel moet je kopen op dit moment? Dit is gewoon gokken met je spaargeld. De uitkomst van dit soort trades is onvoorspelbaar.
Dividend van het VISA aandeel is de enige juiste keuze om 50k inkomen te genereren.
Zo ken ik ook nog 1.armageddon_2k1 schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:05:
[...]
Wat een idioot voorbeeld. Zo ken ik er nog wel een paar. Terugkijkend is het heel erg makkelijk.
Broer 1 investeerde in een ETF, broer 2 investeerde alles in Apple in 1998. Broer 2 heeft nu 500 miljoen. Aandelen zijn beter.
Broer 1 investeerder in een ETF. Broer 2 in Wirecard.
Broer 1 heeft nog geld. Broer 2 is bankroet.
Correctie: heeft het beter gedaan. Wat de toekomst brengt is een groot vraagteken.phantom09 schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:29:
[...]
Je kan met een gerust hart Berkshire hattaway B kopen. Dan koop je ook een mix aan delen en ga je niet gokken. En Berkshire hattaway B doet het ook nog beter dan de SP500.
De discussie dwaalt mijns inziens teveel af en ik heb nog eigenlijk geen overtuigend bewijs gezien waarom je nou zo de nadruk op dividend zou willen leggen met alle nadelen van dien.
Maar even een n00b vraag. Aandelen zonder dividend koop je met het idee op groei toch? Of het nou in een ETF zit of niet. Dividend aandelen zijn lager risico en gegarandeerde return. Dus dan is het niet gek dat aandelen de afgelopen decennium (een vrij sterk decennium) de boel uitperformed.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Vergelijk eens VWRL met VWCE. Je zou op de momenten dat VWRL dividend uitkeert ook je VWCE voor hetzelfde bedrag kunnen verkopen.armageddon_2k1 schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:02:
Maar even een n00b vraag. Aandelen zonder dividend koop je met het idee op groei toch? Of het nou in een ETF zit of niet. Dividend aandelen zijn lager risico en gegarandeerde return. Dus dan is het niet gek dat aandelen de afgelopen decennium (een vrij sterk decennium) de boel uitperformed.
Wat is dan precies het verschil geweest?
Ik gebruik het om in mijn bv de fiscale winst te sturen, streef daar naar een optimum, dus een mix van wereldwijde etf's en dividend/obligaties. Dividend en rente beinvloeden de winst positief. Koersverliezen onder de aankoopwaarde negatief en koerswinsten niet (want voorzichtigheidsbeginsel).herrieschopper schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:02:
[...]
Correctie: heeft het beter gedaan. Wat de toekomst brengt is een groot vraagteken.
De discussie dwaalt mijns inziens teveel af en ik heb nog eigenlijk geen overtuigend bewijs gezien waarom je nou zo de nadruk op dividend zou willen leggen met alle nadelen van dien.
Dit zou je in theorie ook kunnen bereiken met verkoop van een gedeelte van de etf's. Alleen kan ik dan wel discussie krijgen over wat nu de boekwaarde moet zijn en wellicht moet er dan winst verantwoorden over het geheel van de etf portfeuille, is een beetje grijs gebied. En ik denk dat met alleen wereldwijde etf's het rendement wel hoger had gelegen, maar fiscaal is dit voor mij de makkelijkste manier.
Niets, buiten transactie kosten.herrieschopper schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:07:
[...]
Vergelijk eens VWRL met VWCE. Je zou op de momenten dat VWRL dividend uitkeert ook je VWCE voor hetzelfde bedrag kunnen verkopen.
Verschil van dividend losse aandelen is wel dat je het kunt herinvesteren in een ander bedrijf.
Ik doe dit best vaak als ik mijn streef aantal van een aandeel bereikt heb.
Ik had tijdens de corona dip, shell behoorlijk goedkoop gekocht, dividend herbeleg ik niet in shell.
Stel ik verkoop shell (waar ik een super mooie koerst winst op heb) valt dit weg.
Deze dividend discussie zie je trouwens erg vaak op allerlei plekken op het internet terugkomen.
Blijft toch wel bijzonder
Ik ben me aan het oriënteren om te gaan beleggen.
Maar ik weet eigelijk van toeten nog blazen betreft dit onderwerp…
Wat ik wel weet
+-€6000 netto inkomen per maand.
+-€2250 vaste lasten
+-1000 overige kosten
De rest gaat standaard naar spaarrekening.
Maar voor de lange termijn laat ik liever een deel ervan voor me werken.
Maar wat is wijsheid?
Mijn idee was €1000 per maand te beleggen over een looptijd van 10-20 jaar?
Dat onderverdeeld in:
€250 laag risico
€600 gemiddeld risico
€150 hoger risico
Kan dit bij bijvoorbeeld een bank of zal ik naar een financieel specialist moeten?
Maar ik weet eigelijk van toeten nog blazen betreft dit onderwerp…
Wat ik wel weet
+-€6000 netto inkomen per maand.
+-€2250 vaste lasten
+-1000 overige kosten
De rest gaat standaard naar spaarrekening.
Maar voor de lange termijn laat ik liever een deel ervan voor me werken.
Maar wat is wijsheid?
Dat onderverdeeld in:
€250 laag risico
€600 gemiddeld risico
€150 hoger risico
Kan dit bij bijvoorbeeld een bank of zal ik naar een financieel specialist moeten?
@Dafholland je kan bij ABN, ING of Rabo goed beleggen met indexfondsen. Wordt hier allemaal beschreven: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1
Dat is prima.Dafholland schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:54:
Dat is niet nodig. Kan gewoon allemaal in wereldwijd gespreide indexfondsen.Dat onderverdeeld in:
€250 laag risico
€600 gemiddeld risico
€150 hoger risico
[ Voor 53% gewijzigd door Pistachenootje op 24-09-2023 18:04 ]
Gerust hart? Zodra hij er ergens komende jaren vantussen gaat zal het sowieso een aardige knauw krijgen.phantom09 schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:29:
[...]
Je kan met een gerust hart Berkshire hattaway B kopen. Dan koop je ook een mix aan delen en ga je niet gokken. En Berkshire hattaway B doet het ook nog beter dan de SP500.
Ik leg geen nadruk op aandelen die dividend uitkeren. Berkshire hattaway keert geen dividend uit.herrieschopper schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:02:
[...]
Correctie: heeft het beter gedaan. Wat de toekomst brengt is een groot vraagteken.
Het risico van groei aandelen is dat als de groei er uit is, die dingen nogal hard kunnen dalen. Kijk maar naar Adyen, waarbij de koers ruim door 2 is gegaan, zonder dat er enige dividend is uitgekeerd.
er zijn bedrijven die niet uitkeren, maar eigen aandelen inkopen. een andere vorm van "waarde"armageddon_2k1 schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:02:
Maar even een n00b vraag. Aandelen zonder dividend koop je met het idee op groei toch?
ora et labora
Dat lijkt me wel ingeprijsd. Misschien een paar % eraf van schrik maar meer zou me wel verrassen. Een groter probleem lijkt me dat de gedoodverfde opvolgers die nu eigenlijk al de show runnen Greg en Ajit ook al in de 60 en 70 zijn. Ik denk niet dat die net zolang door zullen gaan.Santee schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:19:
[...]
Gerust hart? Zodra hij er ergens komende jaren vantussen gaat zal het sowieso een aardige knauw krijgen.
Maar dan is het idee wel toch dat de aandelen van bedrijven die dat doen stijgen in waarde? Anders heb je er denk ik niks aan als aandeelhoudermrc4nl schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:05:
[...]
er zijn bedrijven die niet uitkeren, maar eigen aandelen inkopen. een andere vorm van "waarde"
in theorie wel. maar vaak niet genoeg om tegen de markt in te gaan. oftewel, als de markt een slechte dag heeft, kan het zijn dat ze in het rood eindigen ondanks dat er flink is ingekocht.Al was het zonder inkoop waarschijnlijk dan nog harder gedaald.Eggthud schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:47:
[...]
Maar dan is het idee wel toch dat de aandelen van bedrijven die dat doen stijgen in waarde? Anders heb je er denk ik niks aan als aandeelhouder
Over het algemeen probeert een bedrijf zo goedkoop mogelijk aandelen in te kopen, dus als de koers zakt zullen ze eerder geneigd zijn om bij te kopen, maar ze zijn er helemaal vrij in.
ora et labora
Emotie en werkt een beetje als een incentive. Hoe meer je "uitbetaald" krijgt hoe meer je wilt inleggen. Zeg niet dat dit voor iedereen zo werkt maar zo werken veel mensen breintjes.herrieschopper schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:07:
[...]
Vergelijk eens VWRL met VWCE. Je zou op de momenten dat VWRL dividend uitkeert ook je VWCE voor hetzelfde bedrag kunnen verkopen.
Zinvol, nee... Leuk, dat is per persoon verschillend.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Ondertussen even wat grote klappen op de kaak opvangen vandaag met ASR en NN als grote posities in de portefeuille. Doe dan maar een dividenduitkering..
[ Voor 3% gewijzigd door tuinïnen op 27-09-2023 13:17 ]
Iemand hier ervaring men spin-offs?
Novartis gaat volgende week een 100% spin-off doen van Sandoz (de divisie van generische geneesmiddelen); voor elke 5 aandelen Novartis krijgen owners 1 aandeel Sandoz.
Novartis gaat volgende week een 100% spin-off doen van Sandoz (de divisie van generische geneesmiddelen); voor elke 5 aandelen Novartis krijgen owners 1 aandeel Sandoz.
De distributie van de aandelen is uiteraard straightforward. Maar "reduction of the share capital" is me niet helemaal duidelijk hoe ik dat moet interpreteren? Ik zou denken dat het nadien gewoon een vrije marktwerking is die moet bepalen wat de waarde van 1 aandeel Novartis is ná de spin-off (idem met de waarde van de stock price van sandoz)? Of zie ik het te simplistisch?At the EGM, shareholders of Novartis will vote on two proposals:
1. A special distribution by Novartis AG of a dividend-in-kind to effect the Spin-off of Sandoz Group AG
2. A reduction of the share capital of Novartis AG in connection with the Spin-off of Sandoz Group AG
[ Voor 13% gewijzigd door Jebus4life op 27-09-2023 13:22 ]
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Het gaat over een verlaging van de nominale waarde van het aandeel. Ik ben hier niet 100% zeker van maar het lijkt vooral een boekhoudkundige formaliteit (een deel van de nominale waarde gaat over naar het nieuwe bedrijf) en de verlaging zou geen invloed moeten hebben op de waarde op de beurs.
[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 27-09-2023 13:38 ]
Ja, zo gaat het, vandaag had je juist weer Adyen moeten hebbentuinïnen schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:15:
Ondertussen even wat grote klappen op de kaak opvangen vandaag met ASR en NN als grote posities in de portefeuille. Doe dan maar een dividenduitkering..
NN/ASR zo te zien last van de woekerpolis uitspraak van de rechter.
https://www.rtlnieuws.nl/...%20aan%20de%20verzekeraar.
[ Voor 30% gewijzigd door YakuzA op 27-09-2023 14:25 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik heb ook NN klein aantal maar bijna 19% doet wel ff pijn.tuinïnen schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:15:
Vind dat woekerpolis verhaal trouwens ook niet kunnen, als de uitleg van rtl z beetje klopte.
Naja dit hoort er bij 🙂
Ik had deze nog niet langs zien komen hier. Waarschijnlijk niet zo spannend maar goed om te weten:
Dear Client,
As you may have read, IBKR has announced the merger of Interactive Brokers Central Europe ("IBCE") into Interactive Brokers Ireland Limited ("IBIE").
Clients of IBCE will have access to the products and services they have today. In addition, IBKR is pleased to announce that the merger will enhance access to current IBCE clients to products in OTC Metals and Currencies.
As a client of IBCE, there is nothing for you to do now. We will provide advanced notification when additional documentation is required. For more information regarding this announcement, please see our FAQs on the Interactive Brokers website.
We look forward to continuing to serve your investment goals from IBIE and hope our focus on the needs of European investors will provide even more value to you in the future.
Regards,
Interactive Brokers
Vandaag is er een bod uitgebracht door een Australische partij op afvalverwerker Renewi. Dit bod lag ruim 40% boven de beurswaardering van vanochtend.
Nu lees ik dat de directie van Renewi het bod heeft afgewezen. Ik vraag me dan af in hoeverre is Renewi vrij om een dergelijk bod te weigeren zonder overleg met de aandeelhouder. Dat wekt bij mij enige verbazing.
Bovendien wanneer deze partij tegen deze prijs stukjes was gaan inkopen dan zijn zij toch gewoon eigenaar van Renewi? Daar heeft de directie dan verder toch geen woord meer in? Of zijn er specifieke regels verbonden aan het hebben van grote belangen in dit soort bedrijven?
Nu lees ik dat de directie van Renewi het bod heeft afgewezen. Ik vraag me dan af in hoeverre is Renewi vrij om een dergelijk bod te weigeren zonder overleg met de aandeelhouder. Dat wekt bij mij enige verbazing.
Bovendien wanneer deze partij tegen deze prijs stukjes was gaan inkopen dan zijn zij toch gewoon eigenaar van Renewi? Daar heeft de directie dan verder toch geen woord meer in? Of zijn er specifieke regels verbonden aan het hebben van grote belangen in dit soort bedrijven?
@49euro
Dat eerste kan er toe leiden dat de aandeelhouders het bestuur ontslaan.
Dat laatste heet een vijandige overname
Wikipedia: Overname
En bij strategische bedrijven zoals in Nederland KPN kan de overheid of een stichting er nog voor gaan liggen.
Dat eerste kan er toe leiden dat de aandeelhouders het bestuur ontslaan.
Dat laatste heet een vijandige overname
Wikipedia: Overname
En bij strategische bedrijven zoals in Nederland KPN kan de overheid of een stichting er nog voor gaan liggen.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Zo, geloven we ihkv de aandekenmarkt en de economie nog dat de inflatie stabiel hoog blijft?
Ja dat geloof ik zeker haha. Laat me raden, jij bent de 0,2% die het CBS vandaag, op basis van aangepaste rekenmethode, presenteert aan het vieren?Requiem19 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:21:
Zo, geloven we ihkv de aandekenmarkt en de economie nog dat de inflatie stabiel hoog blijft?
:strip_exif()/f/image/5w6m0VNynDznDWnrN6O3xn0H.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan moet ik je toch teleurstellen, want volgens de oude methode zitten we rond de 7%. Men heeft voor het gemak de stijgingen van vorig jaar uit de berekeningen gehaald en die als nieuw nulpunt gebruikt. Het CBS zegt daarover zelf "Omdat de inflatie wordt gemeten als de ontwikkeling van de prijzen ten opzichte van dezelfde maand in het voorgaande jaar, valt de inflatie nu lager uit."
Ik heb geen idee welk doel al dit gerommel met de methoden dient anders dan het volk koest houden maar misschien ben ik te cynisch. Kijk even naar de grafiek. In juni 23 zijn ze overgegaan op de nieuwe methode
Aankomende winter gaat de inflatie hoogstwaarschijnlijk ook gewoon weer een nieuwe impulsgolf zal krijgen. Al was het alleen maar omdat brandstoffen en energieprijzen weer flink omhoog gaan, en veel door de overheid gefinancierde dempingsmechanismen gaan afbouwen.
De ECB is niet voor niets nog aan het hiken, met de boodschap dat zelfs wanneer niet nodig meerdere nieuwe hikes nodig zijn, de rente in ieder geval voorlopig op dit niveau blijft.
En als de inflatie dan echt de kop is ingedrukt zie ik nog geen reden tot feesten, want dat gebeurt pas als gaat gepaard met een flinke afremming van de economie en pijn voor zowel bedrijfsleven als de burgers.In mid-September, the Frankfurt-based bank raised interest rates by 25 basis points to their highest level in the eurozone’s history. The decision came despite fears of an economic slowdown gripping the continent.
Lagarde on Monday repeatedly suggested that while interest rates may have reached their peak, they would stay elevated for an extended period of time.
She has repeatedly said rates will not come down until inflation comes closer to the ECB’s medium-term target of 2%.
"This is something that is not measured in short distances," Lagarde said. "It's a long race that we are in."
Inflation in the euro area was down to 5.2% in August, with core inflation - which provides a more accurate estimate of underlying price pressures as it excludes food and energy prices - at 5.3%.
Even zonder grap, de kern inflatie in Europa is 5.3% in September 2023. Nul reden tot vieren op het moment.
En daar bovenop zou ik nog willen zeggen. We hebben nog niet eens een real negative rate

En ik ben niet de enige die door het gebruik van de nieuwe rekenmethode heen prikt.
Inflatie daalt fors in september, maar aanpassing rekenmethode CBS geeft vertroebeld beeld.
[ Voor 45% gewijzigd door DutchManticore op 29-09-2023 11:01 ]
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
Het is een rekenmethode van het CBS en om een aanpassing in de methode nou direct te framen als een politiek middel om het volk koest te houden gaat wel erg ver. Er bestaat wereldwijd vziw nou niet direct een geaccepteerde universele standaard definitie om dit te berekenen (op EU niveau is er een standaard maar de meeste landen blijven voor nationaal gebruik hun eigen methoden hanteren). Wat is de onderbouwing om tot een bepaalde periode van de prijzen te kijken, waarom niet langer of korter (zoals men nu heeft besloten bij het CBS)? Ook met de nietstoppende drift van bedrijven om creatief nieuwe contractvormen te creëren zorgt er voor dat je de rekenmethode wel moet herzien om de prijzen van de complete markt te kunnen lezen.
Om het naar de VS te trekken heb je daar twee inflatie cijfers, de CPI van Bureau of Labor Statistics en de PCE van Bureau of Economic Analysis. Die verschillen ook van elkaar op verschillende punten.
Om het naar de VS te trekken heb je daar twee inflatie cijfers, de CPI van Bureau of Labor Statistics en de PCE van Bureau of Economic Analysis. Die verschillen ook van elkaar op verschillende punten.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Nouja laten we niet doen alsof dit zich in een politiek vacuüm afspeelt. En de impact van de rekenmethode is hier ook wel zeer extreem.Qwerty-273 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:07:
Het is een rekenmethode van het CBS en om een aanpassing in de methode nou direct te framen als een politiek middel om het volk koest te houden gaat wel erg ver. Er bestaat wereldwijd vziw nou niet direct een geaccepteerde universele standaard definitie om dit te berekenen (op EU niveau is er een standaard maar de meeste landen blijven voor nationaal gebruik hun eigen methoden hanteren). Wat is de onderbouwing om tot een bepaalde periode van de prijzen te kijken, waarom niet langer of korter (zoals men nu heeft besloten bij het CBS)? Ook met de nietstoppende drift van bedrijven om creatief nieuwe contractvormen te creëren zorgt er voor dat je de rekenmethode wel moet herzien om de prijzen van de complete markt te kunnen lezen.
Waar de oude methode op een inflatie van 7% uitkomt , geeft de nieuwe methode een minimale inflatie van 0,2% aan.
Bij de eerste methode zou diepe interventie in de economie broodnodig zijn, en bij de tweede methode is de inflatie totaal overwonnen, zelfs al diep onder de 2% target gedaald en zou het tijd zijn voor stimulatie. Dat zijn wel substantiele verschillen.
Al helemaal omdat met de huidige methode de pieken zelfs hoger zouden zijn geweest dan met de oude methode, maar toen was men wijs genoeg om de oude methode nog even aan te houden.
De timing hiervan is op zijn minst opvallend te noemen, en de extreme verschillen tussen de oude methode ook. Zeker wanneer de oude methode veel beter past bij het gevoel dat de bevolking gemiddeld aan het eind van de maand ervaart
[ Voor 3% gewijzigd door DutchManticore op 29-09-2023 11:26 ]
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
De grote vraag is nstuurlijk wat de inflatie is geweest pre juni 2023 op basis van de nieuwe methode.
Was september 2022 dan ook 14% geweest?
Precies - de oude inflatie cijfers zijn opgeblazen en waren ook een minder correcte weerspiegeling van de reële inflatie voor huishoudens.
Overigens eens dat de sec vergelijking door de switch van methodes troebel is - niemand die dat ontkent. WEL is het evident dat EU breed de inflatie daalt. Ook als je de oude methode hanteert.
Precies - de oude inflatie cijfers zijn opgeblazen en waren ook een minder correcte weerspiegeling van de reële inflatie voor huishoudens.
Overigens eens dat de sec vergelijking door de switch van methodes troebel is - niemand die dat ontkent. WEL is het evident dat EU breed de inflatie daalt. Ook als je de oude methode hanteert.
Ik vind het wel bijzonder iig.DutchManticore schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:22:
[...]
Nouja laten we niet doen alsof dit zich in een politiek vacuüm afspeelt. En de impact van de rekenmethode is hier ook wel zeer extreem.
Waar de oude methode op een inflatie van 7% uitkomt , geeft de nieuwe methode een minimale inflatie van 0,2% aan.
Ik had nooit verwacht dat iets simpels als energiecontracten zo'n enorme invloed op de totale CPI van compleet nederland zou hebben als individuele factor.
PSN
Vorig jaar in sept was de inflatie 14.5pct. Dat was het hoogtepunt en kwam door de enorm hoge energieprijs.
Die energieprijs is fors gedaald maar de rest ging fors omhoog dus inderdaad de inflatie zal na september weer fors omhoog.gaan.
Die energieprijs is fors gedaald maar de rest ging fors omhoog dus inderdaad de inflatie zal na september weer fors omhoog.gaan.
Het zijn verschillen, maar men heeft goed gekeken waarom het niet de juiste prijzen kon weergeven met de oude methode (alleen kijken naar prijzen van nieuw afgesloten energiecontracten) en daarop volgend is er overleg gevoerd met een aantal (grotere) energiemaatschappijen om tot een beter meetbaar instrument te komen. Daar zit echt geen directe politieke druk achter. Natuurlijk is het wel een punt van discussie in het dagelijks leven en dat zal ongetwijfeld wel druk hebben uitgeoefend.
CBS video : Waarom een nieuwe rekenmethode voor de inflatie
CBS publicatie : Waarneming van energieprijzen in de CPI
CBS video : Waarom een nieuwe rekenmethode voor de inflatie
CBS publicatie : Waarneming van energieprijzen in de CPI
Voor de berekening van de CPI-energie werden tot en met de verslagmaand mei 2023 elke maand prijzen opgevraagd bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Dit betreft een steekproef van energiecontracten die in die maand nieuw afgesloten zijn. Lange tijd gaf deze methode een goed beeld van de prijsontwikkeling van de energiemarkt. De methode is impliciet goedgekeurd door het Europese statistiekbureau Eurostat zoals blijkt uit de compliance monitoring van Eurostat Report 2021, waarin energie niet als aandachtspunt is aangemerkt, zie Eurostat (2023). De waarneming bij ACM was efficiënt en voldoet ook aan het principe dat de overheid niet twee keer hetzelfde moet uitvragen.
Met de grote prijsstijgingen van energieproducten vanaf medio 2021 gaf de prijsontwikkeling van alleen nieuw afgesloten contracten echter een minder representatief beeld van de gehele markt. Ongeveer de helft van de consumenten had op dat moment een langlopend contract met constante prijzen. Ook betaalden veel consumenten met eerder afgesloten variabele contracten lagere tarieven dan consumenten die een variabel contract nieuw afsluiten. Omdat de voormalige methode bij een volatiele markt geen volledig beeld geeft over het geheel van alle transacties is gezocht naar aanvullende gegevens. Met een aantal energiemaatschappijen is overeengekomen dat ze overzichten van contractgegevens van consumenten leveren aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Deze data geeft een volledig overzicht van alle tarieven van alle klanten van de data leverende maatschappijen. De waarneming is hiermee enorm verbreed.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ja, dat staat letterlijk ook in dezelfde grafiek.Requiem19 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:31:
De grote vraag is nstuurlijk wat de inflatie is geweest pre juni 2023 op basis van de nieuwe methode.
De stippellijn (nieuwe methode) had 14% als hoogtepunt , de oude piekte op 12%.
Bij de nieuwe methode bepaalt het moment waarop je kiest de energieprijzen te normaliseren alles. En men heeft gekozen om, uiteraard, arbitrair op het hoogste punt van de prijzen en nieuw nulpunt te kiezen.
De oude methode is dan ook veel representatiever niet alleen voor de ervaring van burgers, maar deze is ook veel meer in lijn met de inflatie over de Eurozone als geheel.
De inflatie daalt zeker, en dat is voortgang waar we blij mee moeten zijn.
Waar ik minder blij mee ben is dat we er nog lang niet zijn, dat de rentes nog niet eens real-negative zijn, en dat de economie nu al in rap tempo verslechtert.
Dan gaat de inflatie volgens deze meet en vergelijk methode toch juist omlaag ?Lordy79 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:36:
Vorig jaar in sept was de inflatie 14.5pct. Dat was het hoogtepunt en kwam door de enorm hoge energieprijs.
Als je meet ten opzichte van vorig jaar, dan komen we de komende maanden in de periode van vorig jaar waarin de prijzen toen flink zijn gaan stijgen. Dus als je daar mee vergelijkt gaat het als de prijzen nu niet meer zo hard stijgen, dan gaat je inflatie tov van vorig jaar hard naar beneden, misschien krijg je dan zelfs in totaal ogenschijnlijk deflatie zeker met die inmiddels weer gedaalde energie prijzen. (terwijl die er dan misschien niet is als je maand op maand zou vergelijken).
Dat maakt ook dat we wat mij betreft wat voorzichtig moeten / hadden moeten zijn, met de aanpak van het intomen van deze inflatie.
De nieuwe methode is juist representatiever voor een 'gemiddelde' burger.DutchManticore schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:43:
[...]
De oude methode is dan ook veel representatiever niet alleen voor de ervaring van burgers, maar deze is ook veel meer in lijn met de inflatie over de Eurozone als geheel.
En dat is ook (precies) wat een CPI zou moeten aangeven, de gemiddelde stijging voor een gemiddelde burger over een bepaalde set aan producten/diensten.
De oude methode klopte natuurlijk totaal niet voor de burger die een 3-jaar vast contract had.
PSN
Inflatie in de eurozone in september gedaald van 5.2% in augustus naar 4.3% in september. Kerninflatie ook omlaag van 5.3% in augustus naar 4.5% in september.Requiem19 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:21:
Ik denk niet dat we ons veel zorgen hoeven te maken over inflatie.
Dat valt nog te bezien. Als de niet energie maandelijks met 0.5pct steeg en de energie heeft geen invloed meer dan ga je snel weer naar 6pct.gekkie schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:46:
[...]
Dan gaat de inflatie volgens deze meet en vergelijk methode toch juist omlaag ?
Dat het in september geen 6 is is omdat de energie tov sept 2022 enorm is gedaald.
Snip. Foutje
[ Voor 97% gewijzigd door DutchManticore op 29-09-2023 12:05 ]
Laat ik het zo zeggen. Zien jullie/jij in de nu gerapporteerde 0,2% inflatie reden om te stoppen met het verkrappen door de centrale bank(en)?YakuzA schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:50:
[...]
De nieuwe methode is juist representatiever voor een 'gemiddelde' burger.
En dat is ook (precies) wat een CPI zou moeten aangeven, de gemiddelde stijging voor een gemiddelde burger over een bepaalde set aan producten/diensten.
De oude methode klopte natuurlijk totaal niet voor de burger die een 3-jaar vast contract had.
En ten tweede, zien jullie zelfs reden om over te gaan tot stimulatie aangezien de CPI blijkbaar ver onder de 2% inflatie target ligt?
Je ziet wel een verschil ontstaan in inflatie. Waar dit eerst voornamelijk door de kosten van grondstoffen werd veroorzaakt zie je de wisseling naar inflatie door stijging van werkgeverslasten bij de producenten/diensten welke doorbelast worden. Deze inflatie is enkel op een harde manier te bestrijden namelijk herstel naar een gezonde arbeidsmarkt door ontslagen/faillissementen.eamelink schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:01:
[...]
Zulke dingen durf ik pas te zeggen als we de winter en het eerste kwartaal zonder nieuwe golven door zijn gekomen.eamelink schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:01:
[...]
Inflatie in de eurozone in september gedaald van 5.2% in augustus naar 4.3% in september. Kerninflatie ook omlaag van 5.3% in augustus naar 4.5% in september.
Ik zie het gebrek aan acceptatie dat zo’n olieprijs fluctuatie nu eenmaal aanbod inflatie is waardoor dit soort stellingen over wat een centrale bank moet doen kant nog wal raakt. Gezien die niet direct invloed hebben op aanbod inflatie, maar voornamelijk op vraag inflatieDutchManticore schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:04:
[...]
Laat ik het zo zeggen. Zien jullie/jij in de nu gerapporteerde 0,2% inflatie reden om te stoppen met het verkrappen door de centrale bank(en)?
En ten tweede, zien jullie zelfs reden om over te gaan tot stimulatie aangezien de CPI blijkbaar ver onder de 2% inflatie target ligt?
PSN
Vraag en aanbod inflatie zijn geen tegenhangers maar bestaan in dezelfde categorie van inflation drivers.YakuzA schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:31:
[...]
Ik zie het gebrek aan acceptatie dat zo’n olieprijs fluctuatie nu eenmaal aanbod inflatie is waardoor dit soort stellingen over wat een centrale bank moet doen kant nog wal raakt. Gezien die niet direct invloed hebben op aanbod inflatie, maar voornamelijk op vraag inflatie
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/agCQviUW3k7bi3ZRnglAzW1O.webp?f=user_large)
Demand-Pull
Cost-push
Built-In
Zijn de drie subcategorieën inflatie, en die worden alle drie gestuurd of gemitigeerd met de acties van centrale banken.
Je lijkt te suggereren dat centrale banken zich afzijdig houden op het moment dat er, wat jij noemt, vraag dan wel aanbod inflatie optreedt.
De centrale banken zullen in alle drie de bovenstaande categorieën reageren met het verkrappen van de geldvoorraad en het beperken van de vraag in de markt door beschikbaar geld duurder te maken.
We hebben inmiddels alle drie stadia van inflatie te pakken in de mondiale economie.
Of zie je dat anders, en wil je dat uitleggen?
[ Voor 3% gewijzigd door DutchManticore op 29-09-2023 13:01 ]
Zeker, maar voorlopig lijkt dat meer op een inhaalslag dan op persistente inflatie.tuinïnen schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:07:
Je ziet wel een verschil ontstaan in inflatie. Waar dit eerst voornamelijk door de kosten van grondstoffen werd veroorzaakt zie je de wisseling naar inflatie door stijging van werkgeverslasten bij de producenten/diensten welke doorbelast worden.
Dat vind ik wel wat stappen te snel gaan. Eerst maar eens afwachten of we überhaupt iets moeten doen. De economie koelt al flink af, consumenten zien dat de prijzen niet meer zo hard stijgen. Er is weinig aanleiding te denken dat de looncorrectie zal leiden tot een loon-prijsspiraal.Deze inflatie is enkel op een harde manier te bestrijden namelijk herstel naar een gezonde arbeidsmarkt door ontslagen/faillissementen.
Dat lijk ik helemaal niet te suggereren?DutchManticore schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:59:
[...]
Je lijkt te suggereren dat centrale banken zich afzijdig houden op het moment dat er, wat jij noemt, vraag dan wel aanbod inflatie optreedt.
Verder is het idd in 2 categorieen in te delen, de vraag inflatie (demand pull) en aanbod inflatie (cost push)Gezien die niet direct invloed hebben op aanbod inflatie, maar voornamelijk op vraag inflatie
Die 3e categorie uit je plaatje is slechts het resultaat van beide bovenstaande.
[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 29-09-2023 13:49 ]
PSN
Ik zeg heel voorzichtig, je lijkt. Dat deed ik opzettelijk omdat ik verduidelijking van je vraag en je niet per ongeluk verkeerd wil interpreteren. Leg nu gewoon even rustig uit in plaats van "helemaal niet!" te roepen.YakuzA schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:07:
[...]
Dat lijkt ik helemaal niet te suggereren?
[...]
Verder is het idd in 2 categorieen in te delen, de vraag inflatie (demand pull) en aanbod inflatie (cost pus)
Die 3e categorie uit je plaatje is slechts het resultaat van beide bovenstaande.
Ok met vraag inflatie bedoel jij demand-pull en met aanbod cost-push. Helder.
Maar waarom slaat het dan volgens jou nergens op als ik vraag wat de centrale banken hierop zouden moeten doen?
Centrale banken reageren namelijk met dezelfde middelen op demand-pull als cost-push? Dat snap ik nog even niet
[ Voor 9% gewijzigd door DutchManticore op 29-09-2023 16:36 ]
Voorlopig kunnen we dus stellen dat er positieve indicatoren zijn, maar dat we er nog (lang) niet zijn en de komende tijd, wanneer de grote schommelingen van de afgelopen tijd niet meer zo relevant zijn, zal ons laten zien hoe de (kern)inflatie zich gaat bewegen.
Kortom we moeten dus afwachten hoe het precies gaat uitpakken.Ik wacht af en kijk - insert popcorn emoticon -
Kortom we moeten dus afwachten hoe het precies gaat uitpakken.Ik wacht af en kijk - insert popcorn emoticon -
Centrale banken hebben voornamelijk een gereedschapskist om vraag inflatie effectief te beïnvloeden.DutchManticore schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:11:
[...]
Maar waarom slaat het dan volgens jou nergens op als ik vraag wat de centrale banken hierop zouden moeten doen?
Centrale banken reageren namelijk met dezelfde middelen op demand-pull als cost-push? Dat snap ik nog even niet
Echter voor aanbod inflatie is hun gereedschapskist veel beperkter en minder effectief.
Activiteiten van de ECB bij aanbod inflatie zullen dan ook veel later en veel minder effect hebben.
Jij poneert de stelling dat ze panikerend overal op moeten van de aanbod inflatie fluctuaties reageren met 1 van de 2 extremen uit hun toolbox.
Als je de aanbod inflatie effectief aan wil pakken moet je (in dit scenario) echter bij de OPEC zijn, niet bij de ECB.
Dus nee, een ECB moet niet als kip zonder kop ineens beleid veranderen door een fluctuatie van de vraag inflatie.
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 29-09-2023 14:06 ]
PSN
Panikerend? Volgens mij voeg je zelf liberaal toe of vul je voor mij in.YakuzA schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:57:
[...]
Jij poneert de stelling dat ze panikerend overal op moeten van de aanbod inflatie fluctuaties reageren met 1 van de 2 extremen uit hun toolbox.
Ook dat zeg ik nergens.Dus nee, een ECB moet niet als kip zonder kop ineens beleid veranderen door een fluctuatie van de vraag inflatie.
Kunnen we stoppen met woorden in elkaars mond leggen, allerlei waardeoordelen toevoegen?
Ik stelde de vraag "Vind je dat de ECB haar beleid moet aanpassen of bijsturen nu de inflatie onder de nieuwe rekenmethode maar op 0,2% uitkomt?"
Jij beweert vervolgens dat dat kant noch wal raakt, ik leg uit dat voor centrale banken zowel push/pull reden is tot het inzetten van verkrapping en renteverhoging en vraag waarom het kant noch wal zou raken en daarna zeg je dat ik oproep tot panikeren, en dat de ECB als kip zonder kop vanalles moet doen. Terwijl ik nergens iets zeg wat er maar op lijkt en je uiteindelijk na 3 posts nog geen inhoudelijk antwoord hebt gegeven.
Niet erg vriendelijk of constructief. Zo komen we toch nergens in een discussie?
En voor de goede orde. Ik ben het grotendeels gewoon met je eens. Cost-pull is een indirectie inflatie, die afhankelijk van de oorzaak, maar over het algemeen zeker moeilijker is te bestrijden met het verhogen van rentes of het verkrappen van geldvoorraad.
Maar toch is cost-pull voor CBs absoluut een reden om aan de rente en M2 supply knoppen te draaien. Immers met algehele economische rem daalt de vraag naar, en daarmee ook de prijs van schaarse productiemiddelen. En cost-push wordt beïnvloed door alle vier Factors of Production. Labor, capital, land, or entrepreneurship. Cost-push kan ook worden veroorzaakt door hogere loonkosten bijvoorbeeld. En dat is weer heel goed op te lossen met het veroorzaken van economic slow-down.
Vandaar nogmaals mijn vraag, "Vind je dat centrale banken nu moeten bijsturen in hun beleid, nu in landen als Nederland met een nieuwe rekenmethode de inflatie op 0,2 uitkomt?" en waarom? Vooral die tweede component van de vraag maakt het interessant om hier van gedachten te wisselen
[ Voor 64% gewijzigd door DutchManticore op 29-09-2023 16:54 ]
Inflatiecijfer wordt verkeerd gemeten, 'slaat nergens op'
Ook Arnoud Boot (jullie misschien wel bekend) spreekt zich uit.
Nu is economie een soft science, en uiteraard werkt ook de argument of authority hier niet maar het is echt niet alleen Dutchmanticore die dit zegt
Nu is economie een soft science, en uiteraard werkt ook de argument of authority hier niet maar het is echt niet alleen Dutchmanticore die dit zegt
DutchManticore schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:13:
Dan moet ik je toch teleurstellen, want volgens de oude methode zitten we rond de 7%.
Deze interpretaties van de grafiek kloppen volgens mij niet. Als ik de bron (is dat hem?) goed begrijp, is de beleidsrelevante reeks degene die je krijgt als je de nieuwe methode al had gebruikt vanaf januari 2021. Dat is plausibel met hoe het verloop eruit ziet, de nieuwe methode heeft immers een dempend effect. De stippellijn laat de inflatiepercentages zien op basis van de CPIs die zijn gepubliceerd: de op basis van de oude berekening tot juni 2023, en de nieuwe methode sinds juni 2023.de gestippelde lijn die de nieuwe methode representeert?
Het probleem van het CBS is dat ze historische inflatiecijfers/CPI's niet aanpassen. Hun oplossing:
In andere woorden, hoewel in de nieuwe methode de stijging van de CPI later op gang kwam, daalt hij ook later en is tot en met juni 2023 de totale stijging gelijk. In nog andere woorden, het oppervlak onder beide grafieken tot en met juni 2023 is ruwweg gelijk.De invoering wordt zo gekozen dat de CPI met ingang van juni 2023 op een niveau uitkomt dat ook bereikt zou zijn wanneer de nieuwe methode al in januari 2021 geïntroduceerd was. Omdat in 2020 de CPI volgens de huidige methode en die in de onderzoeksreeks vrijwel identiek zijn, betekent dit dat de totale prijsontwikkeling in de periode 2020 tot en met juni 2023 en daarna op basis van de gepubliceerde cijfers vrijwel gelijk is aan de prijsontwikkeling in deze periode op basis van de nieuwe methode.
Maar omdat het CBS de oude cijfers niet aanpast, wordt de CPI van nu vergeleken met een (volgens de nieuwe berekening te) hoge CPI van vorig jaar, en lijkt de inflatie lager dan hij is.
Kortweg is dit het effect:
- Gemiddeld is alles in twee jaar 14% duurder geworden.
- Volgens de oude methode was de inflatie vorig jaar 14%, en dit jaar 0%.
- Volgens de nieuwe methode was de inflatie vorig jaar 7% en dit jaar ook 7%.
- Maar omdat het CBS vorig jaar al 14% heeft gepubliceerd, komen ze nu uit op 0%.
Het stabiliserende effect van de nieuwe methode merken we dus pas volgend jaar in de cijfers.
De nuance is dat Boot simpelweg stelt dat de oude manier verkeerd was, en dat het nu op nul uitkomt omdat het CBS met de oude methode verkeerd mat.DutchManticore schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:23:
Inflatiecijfer wordt verkeerd gemeten, 'slaat nergens op'
[ Voor 9% gewijzigd door eamelink op 29-09-2023 21:30 ]
Ik vermoed dat het bestuur gepolst heeft bij de groot aandeelhouders.49euro schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:14:
Vandaag is er een bod uitgebracht door een Australische partij op afvalverwerker Renewi. Dit bod lag ruim 40% boven de beurswaardering van vanochtend.
Centrale banken hebben helemaal geen gereedschapskist om vraag inflatie effectief te beïnvloeden. Ze hebben een botte bijl waarmee ze de economie mee kunnen afremmen. Dat werkt ongeveer even precies op vraag en aanbod (beide helemaal niet precies). Olie prijs gaat uiteindelijk vanzelf mee naar beneden als de economie in recessie komt.YakuzA schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:57:
[...]
Centrale banken hebben voornamelijk een gereedschapskist om vraag inflatie effectief te beïnvloeden.
Echter voor aanbod inflatie is hun gereedschapskist veel beperkter en minder effectief.
Activiteiten van de ECB bij aanbod inflatie zullen dan ook veel later en veel minder effect hebben.
Als je de aanbod inflatie effectief aan wil pakken moet je (in dit scenario) echter bij de OPEC zijn, niet bij de ECB.
Dus nee, een ECB moet niet als kip zonder kop ineens beleid veranderen door een fluctuatie van de vraag inflatie.
Overigens wel mee eens dat de olie prijs geen driver is voor FED/ECB beleid. Volgens mij is daar het belangrijkste op het moment de arbeidsmarkt. Deze is nog steeds te overspannen, zo lang dat zo is wordt het huidige beleid gewoon voortgezet.
[ Voor 9% gewijzigd door Morty op 30-09-2023 12:31 ]
@Morty en de krapte op de arbeidsmarkt blijft nog wel even ivm de vergrijzing en al decennia lang laat geboortecijfer.
Alleen een flinke sprong in arbeidsproductiviteit zou iets kunnen bewerkstelligen en sommige mensen zijn optimistisch over AI.
Alleen een flinke sprong in arbeidsproductiviteit zou iets kunnen bewerkstelligen en sommige mensen zijn optimistisch over AI.
AI aka ChatGPT?
Just another chatbot
ChatGPT heeft een enorme bulk data gekregen, daar zijn wat handige algorithms voor bedacht en dat is in 1 grote soeppot gegaan. Stel maar eens een vraag na 1 december 2021 -- dan krijg je een antwoord dat de dataset niet zover gaat (tot de groep achter chatgpt de dataset weer bijwerkt.)
--------
Qua huidige economische situatie: Na het niet kunnen accepteren van een deflatieperiode (door verschillende centrale banken van verschillende landen), is er zoveel geld geprint -- het was echt gewoon een kwestie van wachten tot de ballon zou klappen.
Wel blijf ik mij verbazen dat de beurzen een veel mooier plaatje laat zien dan de feitelijke situatie van de economie is (Juist de gebeurtenissen in de Cryptowereld zijn een veel beter afspiegeling)
Just another chatbot
ChatGPT heeft een enorme bulk data gekregen, daar zijn wat handige algorithms voor bedacht en dat is in 1 grote soeppot gegaan. Stel maar eens een vraag na 1 december 2021 -- dan krijg je een antwoord dat de dataset niet zover gaat (tot de groep achter chatgpt de dataset weer bijwerkt.)
--------
Qua huidige economische situatie: Na het niet kunnen accepteren van een deflatieperiode (door verschillende centrale banken van verschillende landen), is er zoveel geld geprint -- het was echt gewoon een kwestie van wachten tot de ballon zou klappen.
Wel blijf ik mij verbazen dat de beurzen een veel mooier plaatje laat zien dan de feitelijke situatie van de economie is (Juist de gebeurtenissen in de Cryptowereld zijn een veel beter afspiegeling)
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Krapte op de arbeidsmarkt hebben we vooral door het massaal deeltijd werken, omdat fulltime werken voor het grootste deel van de bevolking niet loont met het enorme toeslagen, bijslagen stelsel dat we hier met een steeds kleinere groep werkenden bij elkaar moeten schrapen.Lordy79 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:20:
@Morty en de krapte op de arbeidsmarkt blijft nog wel even ivm de vergrijzing en al decennia lang laat geboortecijfer.
Als goede tweede oorzaak hebben we 14 jaar lang kunstmatig de economie gestimuleerd met gratis en goedkoop geld waardoor niet alleen bedrijven zonder bestaansrecht personeel uit de circulatie houden, maar ook kunstmatig veel vraag naar goederen en diensten hebben gecreëerd die voor extra vraag naar personeel bij rendabele bedrijven hebben gezorgd.
Een tekort is een functie van vraag en aanbod.
Tekorten zijn dus ook op te lossen door de vraag te verlagen. Ik denk dat we het personeelstekort bij echte economische remming (zoals ik verwacht) snel gaan zien afnemen.
[ Voor 3% gewijzigd door DutchManticore op 01-10-2023 18:18 ]
Als de werkloosheid stijgt en dit niet ten koste gaat van de productiviteit (door AI, robots, automatisering,...) dan zal het voor de politiek een goed moment zijn om de belasting op vermogenwinsten te verhogen en daarmee de stijgende toeslagen/uitkeringen/pensioenen te bekostigen.
Politici zullen waarschijnlijk niet snel zelf te woord UBI uitspreken maar in de praktijk zal het wel daar ongeveer op neer komen.
Er ook rekening mee houden dat energie, voedsel, mobiliteit, huizen(niet de grond) de komende jaren goedkoper zullen worden.
Politici zullen waarschijnlijk niet snel zelf te woord UBI uitspreken maar in de praktijk zal het wel daar ongeveer op neer komen.
Er ook rekening mee houden dat energie, voedsel, mobiliteit, huizen(niet de grond) de komende jaren goedkoper zullen worden.
Ja!D_Jeff schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:56:
AI aka ChatGPT?
Het lijkt me fantastisch als ik gewoon in zoekveld kan schrijven: maak een financieel rapport zoals ik dat elke maand wil van de zojuist afgesloten maand en stuur deze naar mijn emailadres.
En dan verwacht ik dus in mijn emailbox niet alleen een simpele query maar ook analyse tov vorig jaar, afwijkingen die opvallen zonder dat ik er om vraag etc.
Nu vraag ik dat aan een mens en moet wachten. Die mens moet bovendien alle inkomende facturen inboeken (gaat semi automatisch maar kan veel beter) en doet nog veel meer klussen die AI kan overnemen.
AI: maak een jaarrekening die voldoet aan de eisen van 2023 en als je gegevens mist om deze te kunnen afronden kun je mij vragen welke gegevens je mist
Nog een paar jaar en dan is het wel zover denk ik. En dan zal de accountant rekening ook flink omlaag kunnen want ik lever veel betere data aan én de accountant gebruikt natuurlijk ook AI.
Volgens mij heerst die krapte in meer EU landen en zelfs in de USA is de werkloosheid heel laag. Of NL een goede weergave is van de wereldeconomie vraag ik me af. Aan de andere kant lees ik af en toe wel berichten over een enorme werkloosheid onder de jeugd in China.....DutchManticore schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:17:
[...]
Krapte op de arbeidsmarkt hebben we vooral door het massaal deeltijd werken, omdat fulltime werken voor het grootste deel van de bevolking niet loont met het enorme toeslagen, bijslagen stelsel dat we hier met een steeds kleinere groep werkenden bij elkaar moeten schrapen.
Als goede tweede oorzaak hebben we 14 jaar lang kunstmatig de economie gestimuleerd met gratis en goedkoop geld waardoor niet alleen bedrijven zonder bestaansrecht personeel uit de circulatie houden, maar ook kunstmatig veel vraag naar goederen en diensten hebben gecreëerd die voor extra vraag naar personeel bij rendabele bedrijven hebben gezorgd.
Tekorten zijn dus ook op te lossen door de vraag te verlagen. Ik denk dat we het personeelstekort bij echte economische remming (zoals ik verwacht) snel gaan zien afnemen.
De tijd zal het leren, maar vergrijzing in de westerse wereld zal mi de druk op het aantal werkenden verhogen.
Maar wat als de werkenden daar geen zin in hebben?
maak daar maar 20+ jaar van.Lordy79 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:35:
[...]
Ja!
Het lijkt me fantastisch als ik gewoon in zoekveld kan schrijven: maak een financieel rapport zoals ik dat elke maand wil van de zojuist afgesloten maand en stuur deze naar mijn emailadres.
En dan verwacht ik dus in mijn emailbox niet alleen een simpele query maar ook analyse tov vorig jaar, afwijkingen die opvallen zonder dat ik er om vraag etc.
Nu vraag ik dat aan een mens en moet wachten. Die mens moet bovendien alle inkomende facturen inboeken (gaat semi automatisch maar kan veel beter) en doet nog veel meer klussen die AI kan overnemen.
AI: maak een jaarrekening die voldoet aan de eisen van 2023 en als je gegevens mist om deze te kunnen afronden kun je mij vragen welke gegevens je mist
Nog een paar jaar en dan is het wel zover denk ik. En dan zal de accountant rekening ook flink omlaag kunnen want ik lever veel betere data aan én de accountant gebruikt natuurlijk ook AI.
Dit kan alleen werken als alle data standaard en volledig is en dat is het gewoon nooit. Elke factuur van elk bedrijf is anders, daar hebben mensen al moeite mee om dit volledig juist op te voeren, laat staan dat een AI dit wel perfect kan.
blup
Klopt! Precies daarom juist.jerh schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:58:
[...]
Volgens mij heerst die krapte in meer EU landen en zelfs in de USA is de werkloosheid heel laag. Of NL een goede weergave is van de wereldeconomie vraag ik me af. Aan de andere kant lees ik af en toe wel berichten over een enorme werkloosheid onder de jeugd in China.....
De tijd zal het leren, maar vergrijzing in de westerse wereld zal mi de druk op het aantal werkenden verhogen.
Hetzelfde economische beleid is wereldwijd gevoerd. Lage rentes, veel stimulatie, veel toename in m2 money supply, grote dure met staatsschuld betaalde sociale programmas door overheden.
Nederland is niet de enige plek met "tekorten". Huizen zijn overal ter wereld momenteel enorm duur omdat er tekorten zijn, werknemers zijn overal moeilijk te vinden.
Dat is precies mijn punt!
China is een vak apart. Met de deglobalisatie die momenteel gaande is, remt de industrie daar hard. Kanarie in de koolmijn. Tevens gaat China gebukt onder een real estate implosie op het moment. De gehele economie staat daar onder druk
Omdat het kwa details toch nog wat zoeken is, heeft Banker On Wheels het samengevat in een artikel. Waarschijnlijk om kosten te besparen om verschillende afdelingen van IBCE en IBIE samen te voegen, maar wellicht ook deels gerelateerd aan het verdrag tussen VS en Hongarije over het voorkomen van dubbele belastingheffing die binnenkort zal aflopen.feelthepower schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:45:
Ik had deze nog niet langs zien komen hier. Waarschijnlijk niet zo spannend maar goed om te weten:
Nederlandse industrie kachelt achteruit, grootste daling sinds mei 2020
Die tekorten aan personeel gaan nu sector gewijs afnemen, en hoe breder de ellende, hoe harder het gaat
En daarmee raken we precies de problemen die ik aankaart. De hoge rente voorkomt herinvesteringen, vreet aan de markt omvang en zorgt ervoor dat bedrijven personeel, dat zij onnodig vasthielden, terug de pool insturen.De bedrijvigheid in de Nederlandse industrie laat de grootste achteruitgang zien sinds mei 2020, meldt de Nederlandse Vereniging van Inkoopmanagers (Nevi). Zowel de productieomvang als het aantal nieuwe orders daalde afgelopen maand flink. 'Het is voorlopig nog niet voorbij, deze malaise', zegt sectoreconoom bij ABN Amro Albert Jan Swart.
De zogeheten inkoopmanagersindex van de Nevi kwam voor september uit op een stand van 43,6. Een niveau van 50 of meer wijst op groei, daaronder op krimp. Volgens Swart is het echt een slecht cijfer, dat duidt op een flinke verslechtering van zowel productie als de vraag.
Hoge rente remt investeringen industrie
In de eurozone staat de rente hoger dan ooit sinds de invoering van de euro. Die hoge rente remt investeringen in machines, met name de industrie wordt daarin geraakt. 'De dienstensector presteert nog redelijk', zegt Swart. Opmerkelijk is dat nu steeds meer bedrijven in de industrie ook gaan snijden in het personeelsbestand. 'Bedrijven hielden eerst personeel vast met het idee dat de markt wel zou aantrekken, maar we zien nu voor het eerst dat de industrie het mes zet in het aantal banen.' Zo worden tijdelijke banen bijvoorbeeld niet meer verlengd.
Die tekorten aan personeel gaan nu sector gewijs afnemen, en hoe breder de ellende, hoe harder het gaat
Maar je schrijft juist:DutchManticore schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 23:14:
[...]
Klopt! Precies daarom juist.
Hetzelfde economische beleid is wereldwijd gevoerd. Lage rentes, veel stimulatie, veel toename in m2 money supply, grote dure met staatsschuld betaalde sociale programmas door overheden.
Nederland is niet de enige plek met "tekorten". Huizen zijn overal ter wereld momenteel enorm duur omdat er tekorten zijn, werknemers zijn overal moeilijk te vinden.
Dat is precies mijn punt!
China is een vak apart. Met de deglobalisatie die momenteel gaande is, remt de industrie daar hard. Kanarie in de koolmijn. Tevens gaat China gebukt onder een real estate implosie op het moment. De gehele economie staat daar onder druk
Dat is in Nederland zo, maar er wordt terecht gesteld dat die krapte net zo goed buiten Nederland geldt. Dan is het “massaal in deeltijd werken” dus ook niet de belangrijkste reden voor de krapte.Krapte op de arbeidsmarkt hebben we vooral door het massaal deeltijd werken, omdat fulltime werken voor het grootste deel van de bevolking niet loont met het enorme toeslagen, bijslagen stelsel dat we hier met een steeds kleinere groep werkenden bij elkaar moeten schrapen.
Niet selectief quoten.orf schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:27:
[...]
Maar je schrijft juist:
[...]
Dat is in Nederland zo, maar er wordt terecht gesteld dat die krapte net zo goed buiten Nederland geldt. Dan is het “massaal in deeltijd werken” dus ook niet de belangrijkste reden voor de krapte.
Ik zeg daarna
Dat moet je er natuurlijk wel bij lezen.Als goede tweede oorzaak hebben we 14 jaar lang kunstmatig de economie gestimuleerd met gratis en goedkoop geld waardoor niet alleen bedrijven zonder bestaansrecht personeel uit de circulatie houden, maar ook kunstmatig veel vraag naar goederen en diensten hebben gecreëerd die voor extra vraag naar personeel bij rendabele bedrijven hebben gezorgd.
In Nederland zou ik zeggen dat het deeltijd werken wel de belangrijkste factor is. Nederland is namelijk wereldkampioen deeltijd werken. Daar hebben we namelijk ook alle fiscale stimulans toe.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2009/30/nederland-is-europees-kampioen-deeltijdwerken
:strip_exif()/f/image/aC1iDNufAcBrVRQmzEyAAEzC.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast hebben we nog hetzelfde probleem als elders, het gevoerde economische beleid. En hoe dat beleid tekorten heeft bewerkstelligd en internationaal waarneembaar is heb ik uiteengezet
[ Voor 30% gewijzigd door DutchManticore op 02-10-2023 13:00 ]
Gaan de aandelenprijzen naar beneden, investeren, wachten -> take profit.DutchManticore schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:09:
[...]
En daarmee raken we precies de problemen die ik aankaart. De hoge rente voorkomt herinvesteringen, vreet aan de markt omvang en zorgt ervoor dat bedrijven personeel, dat zij onnodig vasthielden, terug de pool insturen.
Ik vind mooi.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Al een goede zes jaar probeer ik mijn gebrek aan pensioen op te vullen met geld in aandelen/etf's te steken.
Maar alle aps die ik aanraak veranderen in teleurstellingen. Bux zero, was niet meer zero. Stryck stopt ermee.
En nu zit ik dan met ongeveer X aan inleg en nu nog maar iets van X euro aan posities op stryk die ongeveer binnen een week gesloten moeten worden.
Ik zit nu te kijken naar de giro, maar het valt me op dat er links en rechts allemaal kosten worden geheven (welke beurs je zit, welk land het aandeel vandaan komt)
Wat is de beste manier om goedkoop te beleggen? (Redelijk passief, ik ben van het kamp kiezen en stilzitten, en alleen maar long, zonder multiplier)
Maar alle aps die ik aanraak veranderen in teleurstellingen. Bux zero, was niet meer zero. Stryck stopt ermee.
En nu zit ik dan met ongeveer X aan inleg en nu nog maar iets van X euro aan posities op stryk die ongeveer binnen een week gesloten moeten worden.
Ik zit nu te kijken naar de giro, maar het valt me op dat er links en rechts allemaal kosten worden geheven (welke beurs je zit, welk land het aandeel vandaan komt)
Wat is de beste manier om goedkoop te beleggen? (Redelijk passief, ik ben van het kamp kiezen en stilzitten, en alleen maar long, zonder multiplier)
Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1Taipau666 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:33:
Al een goede zes jaar probeer ik mijn gebrek aan pensioen op te vullen met geld in aandelen/etf's te steken.
En nu zit ik dan met ongeveer 11500 aan inleg en nu nog maar iets van 9800 euro aan posities op stryk die ongeveer binnen een week gesloten moeten worden.
lees hier de startpost eens.
Oke dus stel we zitten over 2-3 jaar in een mondiale crisis (meerdere kwartalen van recessie). Wat gaan de FED/ECB dan doen , denk jij ?DutchManticore schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:09:
[...]
En daarmee raken we precies de problemen die ik aankaart. De hoge rente voorkomt herinvesteringen, vreet aan de markt omvang en zorgt ervoor dat bedrijven personeel, dat zij onnodig vasthielden, terug de pool insturen.
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 02-10-2023 13:46 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik verwacht die mondiale crisis echt veel sneller al.Sport_Life schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:44:
[...]
Oke dus stel we zitten over 2-3 jaar in een mondiale crisis (meerdere kwartalen van recessie). Wat gaan de FED/ECB dan doen , denk jij ?
En in dat geval gaan de CBs naar mijn verwachting de rentes niet meer onder de 2,5% laten komen. Ze zullen eerder brandjes blussen zoals het uitbreiden van leen mogelijkheden voor banken en pensioenfondsen die in de problemen komen, instrumenten om staatsbonden op te kopen (zoals TPI nu al).
De tijden van lage rentes zijn voorbij. Bedenk je goed dat we met de huidige inflatie niveaus en rente standen nog steeds geen real negative interest rates hebben. We stimuleren op dit moment nog steeds!
De rentes op staatsbonden blijven stijgen, investeerders zien teveel risicos in de immer maar groeiende schulden van overheden en landen als China en Japan die veel Amerikaanse staatsbonden hebben zitten verlegen om cash en converteren prematuur.
https://www.morningstar.c...ns-bond-yields-are-rising
[ Voor 11% gewijzigd door DutchManticore op 02-10-2023 14:50 ]
Leuk artikel over Lotus koekies:
https://fd.nl/financiele-...-lotus-is-miljarden-waard
Koers van Lotus is sinds 2003 met bijna 16000% gestegen.
Ben ik blij dat ik Lotus Bakeries aandelen heb
https://fd.nl/financiele-...-lotus-is-miljarden-waard
Koers van Lotus is sinds 2003 met bijna 16000% gestegen.
Ben ik blij dat ik Lotus Bakeries aandelen heb
Open een rekening bij Interactive Brokers. Deze is een wereldspeler, c.q. verleent diensten in meer dan 200 landen:Taipau666 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:33:
En nu zit ik dan met ongeveer 11500 aan inleg en nu nog maar iets van 9800 euro aan posities op stryk die ongeveer binnen een week gesloten moeten worden.
https://www.interactivebr...n/whyib/global_access.php
Kosten zijn lager dan bij DeGiro:
https://www.interactivebr...cing/commissions-home.php
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij