YakuzA schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:26:
[...]
Ben benieuwd, vaststellingsdatum is vaak 1 dag na ex-datum.
Bij mijn Saxo app staat dat iig duidelijk:
[Afbeelding]
Maar zie idd dat dit niet bij alle brokers duidelijk in te zien is en/of dit voor etf’s anders is dan voor reguliere aandelen. (Al neem ik aan dat dit hetzelfde is)
T+2 settlement is op aandelen en ETF-aandelen van toepassing.
Als je vandaag een aandeel, ETF-aandeel,... koopt, dan wordt het woensdag geleverd en je naam in een aandelenregister geschreven.
- Om op de record date (01/09) in het register te staan, moet je 2 handelsdagen (30/08) eerder gekocht hebben.
- Wie op 31/08 verkocht, wordt z'n naam op 02/09 uit het register gehaald en krijgt het dividend wegens z'n naam stond op T+1 en record date (01/09) nog in het register.
Niet iedereen kent de settlement periods van alle asset classes op alle beurzen in de wereld. Om het gemakkelijker te maken, wordt de ex-dividenddatum uitgerekend. Ex-dividend betekent dat het (ETF-)aandeel zonder een afgeknipte coupon noteert.
Roodey schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:58:
In De Giro app zie ik dat VHYL dividend is aangekondigd.
Ik wil graag mijn VHYL ETF's verkopen.
Kan ik deze nu verkopen met behoud van dividend?
Want ik heb de ETF's in bezit gehad voor/op ex-dividend datum (14-09-2023). Of moet ik ze tot morgen of na uitbetaling aanhouden?
Kan iemand dit met 100% zekerheid zeggen?
Update:
Ik kan zelf
dit vinden, maar geen ervaring. Dus ervaring welkom.
Update2:
Proef op de som genomen en verkocht.
In je Degiro link zie ik gedateerde informatie:
Op de record date gaat het bedrijf na wie in aanmerking komt om dividend te ontvangen en hoeveel ze moeten ontvangen. Om er zeker van te zijn dat degenen die in aanmerking willen komen voor de komende dividenduitkeringen op de record date in het bezit zijn van de aandelen, hanteert een bedrijf doorgaans een ex-dividend datum. Deze datum is bijna altijd twee werkdagen vóór de record date. Het is mogelijk dat transacties die op of na deze datum hebben plaatsgevonden, niet op tijd worden afgewikkeld om in aanmerking te komen voor de komende dividenduitkering.
Bij T+2 settlement is ex-dividend date de handelsdag voor de record date. Bij T+3 settlement is ex-dividend date 2 handelsdagen voor de record date.
T+3 settlement was tot in 2014 in Europa en 2017 in Amerika van toepassing.
De EU ging naar T+2 op 6 oktober 2014:
A very smooth transition to T+2
20 Oct 2014 –
On 6 October 2014, 29 European markets* moved from a T+3 to a T+2 settlement cycle, in a “big bang” migration unprecedented in terms of it scale. Thanks to coordinated efforts by market players in all countries, the transition was very smooth and occurred without negative effects on settlement efficiency.
https://ecsda.eu/archives/3793
De Amerikanen gingen naar T+2 op 5 september 2017:
SEC Adopts T+2 Settlement Cycle for Securities Transactions
The Securities and Exchange Commission today adopted an amendment to shorten by one business day the standard settlement cycle for most broker-dealer securities transactions. Currently, the standard settlement cycle for these transactions is three business days, known as T+3. The amended rule shortens the settlement cycle to two business days, T+2.
Broker-dealers will be required to comply with the amended rule beginning on Sept. 5, 2017.
https://www.sec.gov/news/press-release/2017-68-0
De Amerikanen gaan naar T+1 settlement op 28 mei 2024.
SEC Finalizes Rules to Reduce Risks in Clearance and Settlement
Final rules will shorten process for settling securities transactions from two business days to one
The Securities and Exchange Commission today adopted rule changes to shorten the standard settlement cycle for most broker-dealer transactions in securities from two business days after the trade date (T+2) to one (T+1). The final rule is designed to benefit investors and reduce the credit, market, and liquidity risks in securities transactions faced by market participants.
The adopting release is published on SEC.gov and will be published in the Federal Register. The final rules will become effective 60 days after publication in the Federal Register.
The compliance date for the final rules is May 28, 2024.
https://www.sec.gov/news/press-release/2023-29
De Canadezen beginnen een dag eerder op 27 mei 2024:
The SEC adopted the rule to shorten the settlement cycle to T+1, effective May 28, 2024, for all U.S. securities transactions that settle through DTC. Canada has adopted a parallel rule covering their markets, however, given the three-day Memorial Day holiday in the United States, Canadian securities will begin trading using a T+1 settlement date on May 27th, one day before U.S. securities.
https://www.dtcc.com/dtcc...-road-to-us-t1-settlement
Dan verschuiven de dagen naar:
- Om je naam op de record date in het register te krijgen, koop je bij T+1 op de handelsdag voor de record date.
- Als je op de record date koopt, dan verschijnt je naam bij T+1 de handelsdag na de record date in het register en je krijgt het dividend niet. Ex-dividend valt samen met de record date.
- Als je op de record date verkoopt, dan wordt je naam bij T+1 op de dag na de record date uit het register gehaald en je krijgt het dividend wel.
Waarom willen ze de settlement periods inkorten?
Er wordt gespeeld met de T+2. Je kan nu een aandeel op koers x kopen en de tegenpartij kijkt naar een goed moment tussen nu en de komende 2 handelsdagen om de aandelen beetje goedkoper te kopen om het aan jou te kunnen leveren.
Bij grote koersverandering kan de tegenpartij risico lopen. Een aandeel dat overnight +30% omhoog spuit, betekent voor de tegenpartij dat ze 30% meer moeten betalen voor de aandelen om aan jou te kunnen leveren. Dit was waarom Apex Clearing aan Robinhood vroeg om eventjes 3 miljard dollar te storten.
Het gevolg is dat traders op de gap fills kunnen inspelen. Geen enkele tegenpartij wilt meer voor de aandelen betalen dan wat de klant ervoor betaalt. Als de koers zomaar een sprong omhoog maakt en een gat in de grafiek laat, dan kunnen ze door het gat shorten, fill the gap en kopen de aandelen liefst onder de prijs dat de klant betaalt.
Een handelsdag minder tussen de trade en de settlement, is een dag minder tegenpartijrisico. Ik laat de belofte tot levering,
Failure to Deliver en de
35 kalenderdagen achterwege.
Om het gemakkelijk te houden (zeker als er weer een verschil tussen Amerikaanse en Europese settlement periods ontstaat), ex-dividend date is de dag dat een (ETF-)aandeel zonder een afgeknipt coupon noteert. Tot op de handelsdag voor ex-dividend date, noteert een aandeel met de coupon dat nog niet afgeknipt is.
Wie het dividend nog wilt krijgen , kan tot en met de handelsdag voor ex-dividend date kopen. Wie het dividend wilt krijgen en zo snel mogelijk wilt verkopen, verkoopt het op ex-dividend date. Als veel mensen de verkoop op de ex-dividend date plannen, dan valt de koers met veelvouden van het dividend en je had beter voor ex-dividend date verkocht.