Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-08 10:27
Zr40 schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:16:
Gezien het gaat om relatief lage bedragen, wellicht is het aanbod van Wise met MMF een optie? Je hebt weliswaar 0,37% servicekosten op jaarbasis (plus 0,1% van het fonds) maar verder geen transactiekosten of drempelbedrag. En IBKR heeft een koppeling met ze waardoor je snel het geld weer bij IBKR kan krijgen.
Als je iets koopt bij IB op margin en je boekt diezelfde dag over van Wise, settlet alles dan op tijd? En als je je geld terugboekt naar Wise loop je waarschijnlijk ook een paar dagen rente mis. Maar als je je geld langere tijd niet nodig denkt te hebben bij je broker is dit waarschijnlijk een prima oplossing.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De enige keer dat ik het heb geprobeerd was het binnen enkele uren bijgeschreven en available for trading. Hoe het met settlement zit durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:03
Zr40 schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:16:
Gezien het gaat om relatief lage bedragen, wellicht is het aanbod van Wise met MMF een optie? Je hebt weliswaar 0,37% servicekosten op jaarbasis (plus 0,1% van het fonds) maar verder geen transactiekosten of drempelbedrag. En IBKR heeft een koppeling met ze waardoor je snel het geld weer bij IBKR kan krijgen.
Gebruik ik ook. Bevalt me erg goed. Maar ik wilde onderzoeken of het ook interessant kan zijn om het zelf te doen met een bedrag dat ik een aantal maanden niet nodig heb. Transactiekosten zullen daardoor beperkt blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:48

Qwerty-273

Meukposter

Van een ander forum over beleggen werden de volgende twee fondsen nog genoemd. Maar dit ligt buiten mijn expertise wat het toevoegt aan de portefeuille.
Xtrackers EUR Overnight Rate Swap UCITS ETF
Lyxor Euro Overnight Return UCITS ETF

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
writser schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:27:
[...]
Overigens ga ik nu een beetje off-topic, maar een Wise account is echt een aanrader. In heel veel opzichten beter dan een account bij de Rabobank...
Eens, bevalt me zeer goed, al jaren. Ook goede ervaring met customer service met grote bedragen. Ik zie het wel als een aanvulling op Rabo, niet als een vervanging. O.a. door gebrek aan iDeal.
Qwerty-273 schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:25:
Van een ander forum over beleggen werden de volgende twee fondsen nog genoemd. Maar dit ligt buiten mijn expertise wat het toevoegt aan de portefeuille.
Xtrackers EUR Overnight Rate Swap UCITS ETF
Lyxor Euro Overnight Return UCITS ETF
Dank, dat ziet er ook goed uit. Wat het een goed mmf toevoegt aan een portefeuille: het komt dicht in de buurt van een spaarrekening qua stabiliteit, alleen betaalt het meestal meer rente. Maar het is natuurlijk een belegging in het kader van box 3.

Edit: naar aanleiding van comment van Writser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-08 10:46
https://www.investopedia....-how-do-they-work-6753832

Deze komen binnenkort, of zijn al gelanceerd, in Europa

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S7E-Vigi
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09-2024
Ziet er uit als een loterij voor professionals zoals het artikel al aangeeft ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Pistachenootje schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:46:
[...]

Eens, bevalt me zeer goed, al jaren. Ook goede ervaring met customer service met grote bedragen. Ik zie het wel als een aanvulling op Rabo, niet als een vervanging. O.a. door gebrek aan iDeal.
[...]

Dank, dat ziet er ook goed uit. Wat het toevoegt aan een portefeuille: het komt dicht in de buurt van een spaarrekening qua stabiliteit, alleen betaalt het meestal meer rente. Maar het is natuurlijk een belegging in het kader van box 3.
Het zijn wel swap-based ETF's met Deutsche Bank en SocGen als tegenpartij .. Je verdient een paar basispuntjes meer, maar mocht er ooit weer een 2008-stijl crisis uitbreken dan staat het zweet in je bilnaad als je bijvoorbeeld bij DeGiro een synthetische ETF aanhoudt met een bank die op omvallen staat als swap provider. En als je je positie dan wilt dumpen handelen die ETF's waarschijnlijk niet meer op NAV plus of min een halve cent.

Misschien overdrijf ik een beetje maar ik sluit producten zoals deze bij voorbaat uit.

[ Voor 22% gewijzigd door writser op 04-09-2023 12:29 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
writser schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:19:
[...]

Het zijn wel swap-based ETF's met Deutsche Bank en SocGen als tegenpartij .. Je verdient een paar basispuntjes meer, maar mocht er ooit weer een 2008-stijl crisis uitbreken dan staat het zweet in je bilnaad als je bijvoorbeeld bij DeGiro een synthetische ETF aanhoudt met een bank die op omvallen staat als swap provider. En als je je positie dan wilt dumpen handelen die ETF's waarschijnlijk niet meer op NAV plus of min een halve cent.

Misschien overdrijf ik een beetje maar ik sluit producten zoals deze bij voorbaat uit.
Dat is wel een nadeel inderdaad. Voor grotere bedragen zou ik het ook niet doen. Met een paar k gaat het nog wel. Overigens is die Lyxor ETF ook verkrijgbaar als Luxemburgse versie met een ter van slechts 0.05%.

https://www.amundietf.fi/...its-etf-ceur/lu1190417599

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:31

oscar82

De ondertitel

Pistachenootje schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:51:
[...]

Dat is wel een nadeel inderdaad. Voor grotere bedragen zou ik het ook niet doen. Met een paar k gaat het nog wel. Overigens is die Lyxor ETF ook verkrijgbaar als Luxemburgse versie met een ter van slechts 0.05%.

https://www.amundietf.fi/...its-etf-ceur/lu1190417599
Koop je die dan via degiro of wise?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
oscar82 schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:15:
[...]
Koop je die dan via degiro of wise?
Als ik deze ga kopen dan doe ik het via IB of DeGiro. Even kijken wat het goedkoopst is. Ik vermoed dat IB het goedkoopst zal zijn voor mij aangezien ik mijn DeGiro account op dit moment helemaal niet gebruik.

Ik beleg niet direct via Wise. Ik heb wel een rekening met interest daar. Dat saldo belegt Wise in een BlackRock geldmarktfonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:33
dewaal schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 19:47:
Hebben jullie ook een idee over roodmicrotec. De koers staat nog steeds erg laag op 32 cent. Verwachten jullie deze richting de 50 cent?
kwam deze tegen uit 2018
heeft niet veel gedaan al die jaren en nu word het waarschijnlijk uitgekocht voor 0,35
balen voor wie deze hoger heeft gekocht.,

maar waar ik eigenlijk een vraag over wilde stellen toen ik bovenstaande tegen kwam is bij hoeveel aanmeldingen is een overname sowieso moet dat 50+% zijn?
is nu zn 30% van de aandelen aangemeld voor overname 70% dus nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
jgj82 schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:00:
[...]

Ja, altijd leuk zoiets achteraf teruglezen. _O-

Op T.net waren er ook die alleen maar pump-and-dump! riepen toen het aandeel halverwege '18 op $17,- stond. Wat ik er basically van geleerd heb:

-investeer genoeg ineens, ander zijn de kosten hoger dan de winst voor een lange periode! :X
-Schrik niet van kleine correcties, je zit er voor de long run.
-Doe onderzoek naar bedrijven en spring niet op elke hype-train. Pick your battles.

Het eerste jaar heb ik best wel wat geld (tijdelijk gelukkig) zien verdampen. Ik heb eigenlijk nu nog maar één positie die verlies oplevert en dat is RoodMicrotec. En dat was gelukkig zo'n miniem sommetje dat die onder de eerste les valt en ik ze uit principe aanhoud. :+
ja dat aandeel RoodMicrotec is echt waardeloos.
er gebeurd bijna niks en wat er gebeurd levert bijna niks op
beetje vreemd aandeel waar niet veel mee lijkt te gebeuren? word het aangehouden voor welke reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:14

jgj82

Ja, maar = nee

Maxwp schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:40:
[...]

ja dat aandeel RoodMicrotec is echt waardeloos.
er gebeurd bijna niks en wat er gebeurd levert bijna niks op
beetje vreemd aandeel waar niet veel mee lijkt te gebeuren? word het aangehouden voor welke reden?
Rood Microtec wordt overgenomen en het aandeel staat nu op de geboden prijs. Het heeft geen zin om er in te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitkat007
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-04 21:39
Ik zie nog veel discussies omtrent Tastyworks en IB.

Weet nog steeds niet welke ik zou moeten kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-08 12:37
Heeft hier iemand ervaring met het over laten zetten van VTI & VXUS aandelen bij DeGiro naar een andere broker, zoals Interactive Brokers? Stuur je de ontvangende partij eerst een bericht of het mogelijk is, of andersom? Of is het uberhaupt niet mogelijk?

DeGiro vind ik een steeds slechtere reputatie krijgen, daarom heb ik sinds een paar maanden ook een account bij IBKR voor verse aankopen, en gebruik ik DG alleen nog voor het passief laten staan van VTI & VXUS; dividenden trek ik er uit en zet ik over naar IBKR.

VTI & VXUS zijn niet meer aan te kopen sinds 2018, en de route van alles verkopen, cash overzetten naar de andere broker, en dan de optieroute bewandelen om aan VTI & VXUS te komen vind ik heel omslachtig en foutgevoelig.

[ Voor 25% gewijzigd door AceAceAce op 06-09-2023 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

kitkat007 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:13:

Welke discussie?
Tastyworks is hier in heel 2023 niet genoemd in een post ;)
(alleen in 1 kwoot)

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 06-09-2023 14:51 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@AceAceAce zelf geen ervaring mee bij degiro, maar je moet het indienen bij de ontvangende partij.

Zie ook wat degiro zelf zegt: https://www.degiro.nl/hel...lle-bij-degiro-overzetten

Mijn tip is wel goed te letten op wat het gaat kosten. Degiro meldt 20 euro per regel + externe kosten. De externe kosten voor de NYSE zijn volgens mij maar liefst $46.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

kitkat007 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:13:

Wat zijn jouw eigen eisen/wensen? Zonder dat kan niemand daar een goed antwoord op geven :)

Dat gezegd hebbende, bedenk dat Tastyworks een Amerikaanse partij is zonder aanwezigheid in een EU lidstaat. Je moet geld overboeken in USD naar een Amerikaanse bankrekening en (uiteindelijk) ook weer terug naar je eigen bank, dat is meestal niet al te praktisch. De overeenkomst die je sluit volgt US recht, dat kan mogelijk vervelend zijn mocht je ooit een geschil krijgen. Daarnaast mag Tastyworks officieel jou niet als klant aannemen (beleggingsdiensten verlenen aan inwoners van EU is verboden zonder vergunning) maar daar trekken ze zich niets van aan (want niet aanwezig in een EU lidstaat). Op zich niet jouw probleem, maar het kan wel betekenen dat misschien in de toekomst Tastyworks je rekening wil/moet opheffen.

IB met hun vestiging in Ierland voldoet wel aan alle Europese regels, en hier kan je wel EUR van en naar overboeken.

• writser
jgj82 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:05:
[...]

Rood Microtec wordt overgenomen en het aandeel staat nu op de geboden prijs. Het heeft geen zin om er in te handelen.
Het aandeel handelt 3% onder de geboden prijs en het bod loopt af eind oktober. Dat impliceert een rendement op jaarbasis van 20%.

Onvoorstelbaar!

• writser
Zr40 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:03:
Daarnaast mag Tastyworks officieel jou niet als klant aannemen (beleggingsdiensten verlenen aan inwoners van EU is verboden zonder vergunning) maar daar trekken ze zich niets van aan (want niet aanwezig in een EU lidstaat).
Is dat zo? Volgens mij mag een non-EU broker niet actief EU-klanten werven. Maar als jij als EU-burger op eigen initiatief een rekening opent is er niks aan de hand, voorzover ik weet (Mifid artikel 42). Dat onderscheid maken is lastig, daarom nemen veel buitenlandse brokers geen Nederlandse klanten meer aan. Maar het is niet verboden, voorzover ik weet.

Ik kan er naast zitten, ben geen juridisch expert.

[ Voor 27% gewijzigd door writser op 07-09-2023 10:53 ]

Onvoorstelbaar!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:48:
[...]
Is dat zo? Volgens mij mag een non-EU broker niet actief EU-klanten werven. Maar als jij als EU-burger op eigen initiatief een rekening opent is er niks aan de hand, voorzover ik weet (Mifid artikel 42). Dat onderscheid maken is lastig, daarom nemen veel buitenlandse brokers geen Nederlandse klanten meer aan. Maar het is niet verboden, voorzover ik weet.

Ik kan er naast zitten, ben geen juridisch expert.
Eigen initiatief... daar zeg je mij wat. Wft artikel 1:19c stelt dat de Wft voor een groot deel niet van toepassing is op beleggingsondernemingen met zetel in een staat die geen lidstaat is, die uitsluitend op initiatief van de klant beleggingsdiensten verlenen. Eigen initiatief is uitgesloten als de klant is benaderd door de beleggingsonderneming of een entiteit of persoon die namens die onderneming handelt of nauwe banden mee heeft.

Ik ben ook geen juridisch expert gelukkig :) maar het lijkt mij lastig te bewijzen dat een klant niet op enige manier ooit is benaderd. En zoals je zegt zullen veel buitenlandse brokers kiezen voor zekerheid.

Als de Wft wel van toepassing is, dan geldt artikel 2:96 en die vind ik vrij duidelijk:
1 Het is verboden in Nederland zonder een daartoe door de Autoriteit Financiële Markten verleende vergunning beleggingsdiensten te verlenen of beleggingsactiviteiten te verrichten.
Vervolgens bepalen artikel 2:99, 2:99a en 2:99b waar een beleggingsonderneming met zetel in een staat die geen lidstaat is aan moet voldoen om een vergunning verleend te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Jensen Huang (CEO NVDA) dumpt weer even 48 miljoen aan aandelen. En de rest van de insiders dumpen vrolijk mee.

All insider transactions:

Last 3 Months
0 Buys (0 Shares)
8 Sells (435,759 Shares)

Last 6 Months
0 Buys (0 Shares)
17 Sells (657,855 Shares)

Last 12 Months
0 Buys (0 Shares)
29 Sells (1,230,410 Shares)

[ Voor 14% gewijzigd door DutchManticore op 10-09-2023 11:42 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DutchManticore schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:40:
Jensen Huang (CEO NVDA) dumpt weer even 48 miljoen aan aandelen. En de rest van de insiders dumpen vrolijk mee.

All insider transactions:

Last 3 Months
0 Buys (0 Shares)
8 Sells (435,759 Shares)

Last 6 Months
0 Buys (0 Shares)
17 Sells (657,855 Shares)

Last 12 Months
0 Buys (0 Shares)
29 Sells (1,230,410 Shares)
Insiders dumpen? Ik neem toch aan dat die gewoon lang vantevoren goedgekeurde transacties zijn waarbij aandelenpakketten die hij als deel van zijn salaris heeft gekregen verkoopt? Oftewel die eerst door Nvidia zijn ingekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Sissors schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:09:
[...]

Insiders dumpen? Ik neem toch aan dat die gewoon lang vantevoren goedgekeurde transacties zijn waarbij aandelenpakketten die hij als deel van zijn salaris heeft gekregen verkoopt? Oftewel die eerst door Nvidia zijn ingekocht?
In dit geval was het een optie(reeks) die maturede, en hij heeft de volledige mogelijkheid verkocht in plaats van aan zijn ownership toegevoegd.

https://www.barchart.com/stocks/quotes/NVDA/insider-trades

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat is een legitieme keuze. Hij ontvangt opties als onderdeel van zijn beloning, en maakt die direct bij expiration ten gelde.

De CEO heeft al 3,5% van de aandelen in bezit. Dat is een serieuze stake. Waarom zou hij dat verder willen vergroten?

[ Voor 94% gewijzigd door Zr40 op 10-09-2023 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zo ongeveer regel 1 van investeren: Doe het niet op grote schaal bij hetzelfde bedrijf als je werkt. Minder dan dat spreiden is niet mogelijk.

En natuurlijk, wat er ook gebeurd, die man heeft genoeg geld dat hij en de komende 4 generaties na hem nooit zullen hoeven te werken. Maar alsnog vind ik het niet bepaald vreemd dat je je vermogen spreidt.

(3.5% van Nvidia? Oké, zelfs and Nvidia verticaal naarbeneden gaat heeft hij en de komende 40 generaties na hem genoeg geld om nooit te hoeven te werken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:22

Bezulba

Formerly known as Eendje

Sissors schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:09:
[...]

Uiteraard, maar dat bekt niet zo lekker als de insinuatie dat zelfs de Nvidia CEO z'n aandelen aan het dumpen is dus dat het allemaal gebakken lucht is en we moeten rennen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 00:29

Jebus4life

BE User

Sissors schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:20:
Zo ongeveer regel 1 van investeren: Doe het niet op grote schaal bij hetzelfde bedrijf als je werkt. Minder dan dat spreiden is niet mogelijk.

En natuurlijk, wat er ook gebeurd, die man heeft genoeg geld dat hij en de komende 4 generaties na hem nooit zullen hoeven te werken. Maar alsnog vind ik het niet bepaald vreemd dat je je vermogen spreidt.

(3.5% van Nvidia? Oké, zelfs and Nvidia verticaal naarbeneden gaat heeft hij en de komende 40 generaties na hem genoeg geld om nooit te hoeven te werken).
Bwa, ik vind insider information anders wel heel relevant.
Je kan een C-level bij zo'n bedrijf niet vergelijken als jij en ik die wat aandelen hebben bij onze werkgever. Als er 1 man is die een goed zicht heeft (of hoort te hebben) op de langetermijn van een bedrijf of zelfs een volledige technologietak is het deze man.

Je moet niemand blind volgen, maar als mijn analyse zegt dat een aandeel "goedkoop" noteert, ik dus zelf een positie opbouw en vervolgens de CEO zelf zijn positie uitbreidt, dan is dat imo een signaal/gevoel dat mijn analyse juist zat. Mocht hij plots zijn positie verkleinen is het eerder een signaal om toch eens te herbekijken of mijn analyse wel juist was.

Ik ken de Nvidia situatie niet, dus het zal inderdaad gewoon gedeelte van hun salarispakket zijn dat ze verkopen, daar is ook niets mis mee, maar het geeft wel aan dat ze liever nu verkopen dan hun positie opbouwen en vasthouden. De redenen daarvoor kunnen legio zijn, maar het feit is wel dat ze verkopen
(zoals gezegd, wie weet verkocht hij zelfs maar een klein deel en heeft hij wél een deel vastgehouden, ik volg Nvidia niet op)

[ Voor 14% gewijzigd door Jebus4life op 11-09-2023 14:02 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 09:22

Bezulba

Formerly known as Eendje

Jebus4life schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:59:
[...]

Bwa, ik vind insider information anders wel heel relevant.
Je kan een C-level bij zo'n bedrijf niet vergelijken als jij en ik die wat aandelen hebben bij onze werkgever. Als er 1 man is die een goed zicht heeft (of hoort te hebben) op de langetermijn van een bedrijf of zelfs een volledige technologietak is het deze man.

Je moet niemand blind volgen, maar als mijn analyse zegt dat een aandeel "goedkoop" noteert, ik dus zelf een positie opbouw en vervolgens de CEO zelf zijn positie uitbreidt, dan is dat imo een signaal/gevoel dat mijn analyse juist zat. Mocht hij plots zijn positie verkleinen is het eerder een signaal om toch eens te herbekijken of mijn analyse wel juist was.

Ik ken de Nvidia situatie niet, dus het zal inderdaad gewoon gedeelte van hun salarispakket zijn dat ze verkopen, daar is ook niets mis mee, maar het geeft wel aan dat ze liever nu verkopen dan hun positie opbouwen en vasthouden. De redenen daarvoor kunnen legio zijn, maar het feit is wel dat ze verkopen
(zoals gezegd, wie weet verkocht hij zelfs maar een klein deel en heeft hij wél een deel vastgehouden, ik volg Nvidia niet op)
Er was laatst hier zo'n plaatje van Nvidia personeel die hun aandelen verkocht. Blijken er een aantal gewoon elke zoveel maanden hun aandelen te verkopen ipv te holden. En dan echt als clockwork, dus elke 6 maanden ofzo. Geeft mij de indicatie dat die mensen niet voor winstmaximalisatie gaan, maar direct hun bonusaandelen cashen om weer een nieuw jacht van te kunnen komen.

blup

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:55
Of gewoon niet 100% idiosyncratic risk willen hebben, waarbij het omvallen of downsizen van één bedrijf betekent dat je zowel je baan én het merendeel van je aandelenportfolio kwijt kunt zijn.

Maar dat ben ik, ik zou nooit dedicated aandelen willen hebben van het bedrijf waarvan ik ook al via box 1 inkomsten heb. Of er moet al een héle goeie bonus staan op het vasthouden van deze aandelen.

[ Voor 43% gewijzigd door scoobs op 11-09-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
jgj82 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:05:
[...]

ik bedoel te zeggen dat moet men niet zoveel % aandeel van mirco over hebben genomen zijn door die andere partij voordat het door kan gaan?
ze hebben nu 30% in handen en wat als de rest niet wil verkopen? dan gaat het dus niet door?
de aandeelhouders moeten hun aandeel aanmelden voor verkoop of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
writser schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:15:
[...]

Het aandeel handelt 3% onder de geboden prijs en het bod loopt af eind oktober. Dat impliceert een rendement op jaarbasis van 20%.
het bod loopt af en wat als niet meer dan 30% van de mensen hun aandeel hebben aangemeld voor verkoop? dan mag de overname niet door gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-08 22:29
Ik heb zojuist de volgende maandelijks verdeling aangebracht in mijn portefeuille:
- 100 meesman
- 300 centraal beheer (wereld en emerging market)

Via Rabobank
- 200 Kempen global high dividend fund x
- 200 GS hoog dividend fonds

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:25
In De Giro app zie ik dat VHYL dividend is aangekondigd.
Ik wil graag mijn VHYL ETF's verkopen.
Kan ik deze nu verkopen met behoud van dividend?
Want ik heb de ETF's in bezit gehad voor/op ex-dividend datum (14-09-2023). Of moet ik ze tot morgen of na uitbetaling aanhouden?
Kan iemand dit met 100% zekerheid zeggen?

Update:
Ik kan zelf dit vinden, maar geen ervaring. Dus ervaring welkom.

Update2:
Proef op de som genomen en verkocht.

[ Voor 37% gewijzigd door Roodey op 14-09-2023 16:36 ]

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Hoe vinden jullie geschikte aandelen om in te beleggen?

Zit nu maar een beetje te surfen in Yahoo finance en dan te zoeken naar aandelen die een hoge verwachting hebben plus informatie middels Google opzoeken of het klopt en dan voorzichtig instappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-08 18:20
ARM ipo hier nog besproken a $51 per aandeel? Wanneer is de live koers te volgen, wanneer is deze verhandelbaar op DeGiro? Mensen die interesse hebben?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
NicoHF schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:06:

Zit nu maar een beetje te surfen in Yahoo finance en dan te zoeken naar aandelen die een hoge verwachting hebben plus informatie middels Google opzoeken of het klopt en dan voorzichtig instappen.
Niet. Ik omarm mijn onwetendheid en neem een World ETF.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Panzer_V schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:09:
[...]

Niet. Ik omarm mijn onwetendheid en neem een World ETF.
Die heb ik al heb VWRL en EQQQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-08 08:28
Taxcommunism schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:41:
Ik heb zojuist de volgende maandelijks verdeling aangebracht in mijn portefeuille:
- 100 meesman
- 300 centraal beheer (wereld en emerging market)

Via Rabobank
- 200 Kempen global high dividend fund x
- 200 GS hoog dividend fonds
Interessant, ben ook naar een versimpeling van m'n wildgroei in portefeuilles aan het kijken. Hoe ben je tot deze setup gekomen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:02
NicoHF schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:06:

Aanrader om te kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Laatst online: 27-08 23:53

Freak187

geen

Heb net aardig wat geld in een Brand New Day fonds (zeer offensief) gestort. Maar met de aankomende potentiele shutdown in de VS.. is dan een dip te verwachten? En is het dan beter om alles even uit de fondsen te halen en wachten totdat de dip voorbij is?

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:26
Freak187 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:14:
Heb net aardig wat geld in een Brand New Day fonds (zeer offensief) gestort. Maar met de aankomende potentiele shutdown in de VS.. is dan een dip te verwachten? En is het dan beter om alles even uit de fondsen te halen en wachten totdat de dip voorbij is?
Dit soort zaken timen is onbegonnen werk. Als beginnende belegger heb ik echter ook van dat soort gedachtes gehad.

Inval Oekraïne, toen de inflatie, toen de stijgende rente, toen het bankengedoe in de VS, toen het schuldenplafond in de VS. Allemaal situaties waarbij ik even dacht ‘misschien verkopen en even wachten’.

Blij dat ik het niet gedaan heb, ondanks alles staat m’n portfolio op een keurig all time high. Sinds ongeveer een half jaar lukt het mij goed om me niet meer druk te maken om de volgende situatie die mogelijk gaat gebeuren.

En de kracht van periodiek bijkopen en dividend herinvesteren wordt steeds duidelijker naarmate ik langer beleg.

[ Voor 5% gewijzigd door SvV_Ying op 15-09-2023 10:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Vandaag getrade in AVDV. Voor het eerst een put optie verkocht én tegelijk een aantal van dezelfde ETF verkocht. Omdat ik niet genoeg had om 100 nieuwe stuks aan te kopen. Zaten een paar minuten tussen, maar 't is uiteindelijk voor dezelfde prijs doorgegaan.

Het verkopen ging eerst voor $59,60. Toen had ik als verkoopprijs voor de put65 een bod van 5,50 staan. Die was alleen per 10 cent aan te passen, dus leek me fair om genoegen te nemen met 5,40 tegemoetkoming per share. aangezien ik ze in de eerdere trade ook verkocht had voor die prijs (65-5,40=59,60).

Vooral heel weinig commissie op de ETF verkoop hoeven te betalen: $0,30. Op de put verkoop iets meer dan ik gewend ben: $1,06

Nu alleen nog wat eurootjes voor dollars omwisselen zodat er einde dag genoeg $ op de rekening staat om de put uit te voeren. Die valutawissel kost waarschijnlijk relatief het meest, rond de $2.

Wat is IB toch een geweldig platform. Als je 't eenmaal doorhebt.

[ Voor 3% gewijzigd door oscar82 op 15-09-2023 20:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:45:
Tussen die post en nu is VWRL +50% gegaan.

En maar wachten op de dip.
Mooi gevonden. Zijn houding is overigens wel te verklaren. Mensen die slechte resultaten meemaken, zoals 2001 en 2007/8, worden daardoor vaak pessimistisch. Dit kan ze veel geld kosten. Uitgebreidere toelichting in deze podcast:
Now, another fascinating and important input here in thinking about this is that personal experiences also matter a lot to investors’ expectations about the future. Even though, again, when you step back and take a cold rational approach to this topic, personal experience should not have anything to do with an objective assessment of expected returns. In reality, people who have experienced low stock market returns throughout their lives are less willing to take risk. They allocate less of their wealth to stocks and they're more pessimistic about future stock returns.
https://rationalreminder.ca/podcast/267

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-05 22:51
En dan? Alsnog investeren?
BND is index beleggen, dat doe je voor een langere periode. Dus een dip maakt in die zin niets uit.

Verwijderd

Ik ga pas inleggen als China Taiwan binnenvalt :p

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:19:
Ik ga pas inleggen als China Taiwan binnenvalt :p
Dan had je net daarvoor veel asml moeten kopen. Al die machines in Taiwan gaan dan kaduuk, en is er extra enorme vraag :p

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:11

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Ik ben een mooi verhaal over het einde van onze planeet (voor de mens dan) aan het lezen, 'hoe gaan we dit uitleggen' , van Jelmer Mommers van de correspondent.

En nu krijg ik een kriebel om naast mijn 'DCA met NT bij ABN' strategie, iets meer persoonlijke inbreng in de aandelen te krijgen.

Prive onlangs een eerste generatie IONIQ EV gekocht, zelf zonnepanelen gelegd, laadpaal gebouwd die op puur solar laadt (zomers dan). De handen jeuken om een diy thuisaccu te maken.. En wat voelt dat alles goed zeg, en wat voelt het ineens stom om stilstaand bij een stoplicht nog stinkende bagger te verbranden met de andere (ICE LPG) boodschappenauto :+

Dus aan het zoeken geslagen op 'green energy', 'clean energy', 'energy technology' etc. Maar dan vind je met name dat holle begrip 'duurzaam', en ESG uitsluitingen. Niet wat ik zoek.

Ik zoek juist een tech-heavy ETF die zich focust op solar producenten, windmolenbouwers, bedrijfjes die zoutaccus maken, Vehicle to grid achtige oplossingen bieden.. Natuurlijk met minimale TER ;)

Iemand een idee voor de juiste zoekterm? Of concrete leads?

Edit tot dusver gevonden bijvoorbeeld
https://www.justetf.com/e...vest-in-clean-energy.html
https://www.justetf.com/e...l?isin=IE00B1XNHC34#chart
Ik merk dat 'clean' zo'n beetje het toverwoord is.

Wat mij hier aan tegen staat is dat bijvoorbeeld bio-diesel producenten hier ook in zitten. Wat bovenstaande boek helder maakt is dat dit op termijn domweg niet werkt; de hoeveelheid landbouwoppervlak dat nodig is voor zinnige hoeveelheden is zeker half zoveel als dat er nu nodig is om voedsel op te produceren. En dat gaan we dan proberen te doen in een klimaat dat nog 4 graden is opgewarmd en waar dus nauwelijks wat in groeit. Lekker plan ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Scatman_II op 16-09-2023 13:52 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:59

Soullie

Planeshift

Je kunt ook helft nu doen, en de andere helft wacht je mee, zakt de boel prima, stap je lager in met de helft.
Stijgt de boel, ook prima, heb je helft van stijging gemist maar toch stukje gepakt.

Vorige shutdown dreigingen eindigde altijd met een deal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:54
Scatman_II schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:37:
Ik ben een mooi verhaal over het einde van onze planeet (voor de mens dan) aan het lezen, 'hoe gaan we dit uitleggen' , van Jelmer Mommers van de correspondent.

En nu krijg ik een kriebel om naast mijn 'DCA met NT bij ABN' strategie, iets meer persoonlijke inbreng in de aandelen te krijgen.

Prive onlangs een eerste generatie IONIQ EV gekocht, zelf zonnepanelen gelegd, laadpaal gebouwd die op puur solar laadt (zomers dan). De handen jeuken om een diy thuisaccu te maken.. En wat voelt dat alles goed zeg, en wat voelt het ineens stom om stilstaand bij een stoplicht nog stinkende bagger te verbranden met de andere (ICE LPG) boodschappenauto :+

Dus aan het zoeken geslagen op 'green energy', 'clean energy', 'energy technology' etc. Maar dan vind je met name dat holle begrip 'duurzaam', en ESG uitsluitingen. Niet wat ik zoek.

Ik zoek juist een tech-heavy ETF die zich focust op solar producenten, windmolenbouwers, bedrijfjes die zoutaccus maken, Vehicle to grid achtige oplossingen bieden.. Natuurlijk met minimale TER ;)

Wat mij hier aan tegen staat is dat bijvoorbeeld bio-diesel producenten hier ook in zitten. Wat bovenstaande boek helder maakt is dat dit op termijn domweg niet werkt; de hoeveelheid landbouwoppervlak dat nodig is voor zinnige hoeveelheden is zeker half zoveel als dat er nu nodig is om voedsel op te produceren. En dat gaan we dan proberen te doen in een klimaat dat nog 4 graden is opgewarmd en waar dus nauwelijks wat in groeit. Lekker plan ;)
Daar zijn …… munten voor ;)

*knip*

[ Voor 1% gewijzigd door Zr40 op 17-09-2023 00:25 . Reden: crypto linkdump ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Dan short je toch de exposure die je niet wil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:11

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Alpina schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:06:
[...]

Daar zijn …… munten voor ;)

[mbr]*knip*[/mbr]
ErnstH schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:51:
[...]

Dan short je toch de exposure die je niet wil?
Dank voor jullie creatieve ideeën :o
Mijn huidige buy en hold strategie is lekker rustig; dit klinkt redelijk spannend.

Ik heb nu wat gelezen over short gaan, futures e.d. Het blijkt inderdaad mogelijk om op een specifiek aandeel short te gaan voor lange tijd (zeg 10 jaar) om dit te laten stroken met het langetermijnplan dat ik nu volg. Alleen, door betaalde rente op de positie, en natuurlijk 'risico op oneindig verlies door oneindige stijging' lijkt me dat voor mij een niet al te best plan :+

Bovendien moet ik dan per ongewenst positie in NT World een short gaan zitten onderhouden, dat lijkt me een dagtaak.

Wat betreft die digitale munt kan ik door de bomen het bos niet meer zien. Dus op een paar honderdsten bitcoin en een halve ether na die ik heb gekocht toen ik het nog dacht te snappen blijf ik daar vanaf }:O

Ik zoek nog even lekker verder naar een fijne 'clean tech' etf.

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:54
Uranium stocks gaan ook weer aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Roodey schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:58:
Want ik heb de ETF's in bezit gehad voor/op ex-dividend datum (14-09-2023). Of moet ik ze tot morgen of na uitbetaling aanhouden?

Update:

Update2:
Ben benieuwd, vaststellingsdatum is vaak 1 dag na ex-datum. :)

Bij mijn Saxo app staat dat iig duidelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ef0Mxng4ab-qv34-j7eh2FOLFFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHoP1d01AlLlze38nWTXtD56.jpg?f=fotoalbum_large
Maar zie idd dat dit niet bij alle brokers duidelijk in te zien is en/of dit voor etf’s anders is dan voor reguliere aandelen. (Al neem ik aan dat dit hetzelfde is)

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 18-09-2023 13:30 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-08 13:52

Tja ik heb ook het eea in de iShares NRG ETF zitten en heb er spijt van. Perfermance tov VWRL is bijv. waardeloos. Dit komt vooral omdat veel clean energy uit China komt en laat nou de economie daar niet goed draaien.

Als ik mijn geld gewoon in VWRL had gestopt en een goede ebike had gekocht had ik en meer geld overgehouden, een fiets gehad en meer impact op het milieu gemaakt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje

Wel een tip om te kijken: Ben Felix: Thematic ETFs are terrible investments.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 28-08 21:27
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:45:
Ook soms eens mooi oude topics in te gaan en voorspellingen te bekijken:

Bijvoorbeeld eind 2017, bewust geen directe link naar de post:
[...]

En maar wachten op de dip.

Zou die precies in de coronadip gekocht hebben? Dan zou hij geluk kunnen hebben gehad.
I mean... Als je op een dip zat te wachten en bij corona niet gekocht hebt toen alles -30% (of weet ik wat het was) stond weet ik echt niet wat je aan het doen bent. :X

Ja, "het had nog verder kunnen zakken". Maar dan begin je op -20/30 toch op zijn minst met inkopen zou ik zeggen. Anders kun je echt wachten op teotwawki... En of dat nou het moment is om te beginnen met beleggen? :+

[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 18-09-2023 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:05

Lordy79

Vastberaden

Charly schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:23:
[...]

I mean... Als je op een dip zat te wachten en bij corona niet gekocht hebt toen alles -30% (of weet ik wat het was) stond weet ik echt niet wat je aan het doen bent. :X
Toen de boel instortte nav Corona wisten we nog niet hoe ernstig corona was en hoe lang het zou duren voor een werkend(!) vaccin zou komen.

De olieprijs was negatief :+

Dan kun je natuurlijk instappen maar als er jarenlange lockdowns blijven dan had het nog verder kunnen crashen.

Zelf heb ik aardig wat shell ingeslagen maar (veel) te vroeg verkocht...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
Lordy79 schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:26:
[...]

Mja, same. Maar dat is ook grotendeels ingegeven doordat vriend Putin het vervolgens op zn heupen kreeg... Destijds (najaar 2021) was ik blij dat ik er voor een mooi prijsje vanaf was. :P

*mompelt Iets over onmogelijkheid van de markt voorspellen etc.. etc.. etc..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-08 13:52
De markt is inderdaad onmogelijk te voorspellen maar als kerngezonde bedrijven ,die mooie producten of diensten aanbieden waar de rek nog niet uit is en winst maken, door paniek -50% komen te staan dan durf ik daar wel weer in te investeren hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Charly schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:23:
[...]
Eens, maar makkelijker gezegd dan gedaan. Veel mensen dachten toen dat het einde van de wereld eraan zat te komen. Een aantal vrienden van mij verklaarden me voor gek dat ik mijn portefeuille aanhield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Lordy79 schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:26:
[...]

Toen de boel instortte nav Corona wisten we nog niet hoe ernstig corona was en hoe lang het zou duren voor een werkend(!) vaccin zou komen.

De olieprijs was negatief :+

Dan kun je natuurlijk instappen maar als er jarenlange lockdowns blijven dan had het nog verder kunnen crashen.

Aan de andere kant beseft de gemiddelde particulier niet hoe monetair beleid werkt.

Het begrijpen van monetair beleid is belangrijk. COVID begon met het stilleggen van de wereldeconomie en wat denk je dat het gevolg is? We hadden in 2008 de bailouts voor de banken gezien en in 2020 was het de eerste keer dat de overheden aan de kleine man moesten toegeven. Geld aan the poors uitdelen om opstanden te voorkomen.

Wat is het gevolg van money printer go brrr? Zo snel mogelijk je cash in eender wat omzetten. Aandelen, grondstoffen, vastgoed,... Zelfs tweedehandse auto's gingen omhoog. Toen was buy the dip een no-brainer, want niemand wilt iets vasthouden waarvan je weet dat de verwatering eraan komt. Als iedereen met hun cash staat te bieden dat wordt de vraagprijs omhoog getikt.

Nieuw is dit niet. De vorige keer was het de Nixon shock (1971):

2:20

De dollar werd van goud ontkoppeld en je weet wat overheden gaan doen als ze de money printer mogen aanslingeren. Bij de verwachting dat de money printer go brrr, steeg de beurs tijdens de eerstvolgende handelsdag met bijna 25% want iedereen wou zo snel mogelijk van hun cash afgeraken.

En dat was niet nieuw, want hetzelfde gebeurde in 1933 (Franklin D. Roosevelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Pistachenootje schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:51:
[...]

Eens, maar makkelijker gezegd dan gedaan. Veel mensen dachten toen dat het einde van de wereld eraan zat te komen. Een aantal vrienden van mij verklaarden me voor gek dat ik mijn portefeuille aanhield.
Ohja, als je al zwaar geïnvesteerd zit en de boel ziet verdampen is het een ander verhaal. Dan moet je idd van goeie huize komen om te blijven zitten lijkt me. Maar als je op de dip zit te wachten (waar het over ging) / met cash langs de zijlijn staat..? Dan wordt de vraag toch een beetje; als niet nu wanneer dan imo

Maargoed, achteraf is mooi wonen idd.

Ik wil ook absoluut niet doen alsof de wijsheid in pacht heb / nooit het schip in gegaan ben. Amarin (wie kent hem nog) JET, Adyen (hadden beide nog veel slechter af kunnen lopen met de huidige koers) :F Gelukkig maar kleine bedragen iedere keer, maar toch...

Inmiddels zit ik alleen nog in ING (te wachten op een mooi verkoop moment) en voor de rest braaf in NT fondsjes. O-)

[ Voor 28% gewijzigd door Charly op 18-09-2023 17:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

YakuzA schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:26:
[...]

Ben benieuwd, vaststellingsdatum is vaak 1 dag na ex-datum. :)

Bij mijn Saxo app staat dat iig duidelijk:
[Afbeelding]
Maar zie idd dat dit niet bij alle brokers duidelijk in te zien is en/of dit voor etf’s anders is dan voor reguliere aandelen. (Al neem ik aan dat dit hetzelfde is)
T+2 settlement is op aandelen en ETF-aandelen van toepassing.

Als je vandaag een aandeel, ETF-aandeel,... koopt, dan wordt het woensdag geleverd en je naam in een aandelenregister geschreven.
  • Om op de record date (01/09) in het register te staan, moet je 2 handelsdagen (30/08) eerder gekocht hebben.
  • Wie op 31/08 verkocht, wordt z'n naam op 02/09 uit het register gehaald en krijgt het dividend wegens z'n naam stond op T+1 en record date (01/09) nog in het register.
Niet iedereen kent de settlement periods van alle asset classes op alle beurzen in de wereld. Om het gemakkelijker te maken, wordt de ex-dividenddatum uitgerekend. Ex-dividend betekent dat het (ETF-)aandeel zonder een afgeknipte coupon noteert.
Roodey schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:58:

Update:

Update2:
In je Degiro link zie ik gedateerde informatie:
Op de record date gaat het bedrijf na wie in aanmerking komt om dividend te ontvangen en hoeveel ze moeten ontvangen. Om er zeker van te zijn dat degenen die in aanmerking willen komen voor de komende dividenduitkeringen op de record date in het bezit zijn van de aandelen, hanteert een bedrijf doorgaans een ex-dividend datum. Deze datum is bijna altijd twee werkdagen vóór de record date. Het is mogelijk dat transacties die op of na deze datum hebben plaatsgevonden, niet op tijd worden afgewikkeld om in aanmerking te komen voor de komende dividenduitkering.
Bij T+2 settlement is ex-dividend date de handelsdag voor de record date. Bij T+3 settlement is ex-dividend date 2 handelsdagen voor de record date.

T+3 settlement was tot in 2014 in Europa en 2017 in Amerika van toepassing.

De EU ging naar T+2 op 6 oktober 2014:
A very smooth transition to T+2

20 Oct 2014 – On 6 October 2014, 29 European markets* moved from a T+3 to a T+2 settlement cycle, in a “big bang” migration unprecedented in terms of it scale. Thanks to coordinated efforts by market players in all countries, the transition was very smooth and occurred without negative effects on settlement efficiency.
https://ecsda.eu/archives/3793
De Amerikanen gingen naar T+2 op 5 september 2017:
SEC Adopts T+2 Settlement Cycle for Securities Transactions

The Securities and Exchange Commission today adopted an amendment to shorten by one business day the standard settlement cycle for most broker-dealer securities transactions. Currently, the standard settlement cycle for these transactions is three business days, known as T+3. The amended rule shortens the settlement cycle to two business days, T+2.

Broker-dealers will be required to comply with the amended rule beginning on Sept. 5, 2017.
https://www.sec.gov/news/press-release/2017-68-0
De Amerikanen gaan naar T+1 settlement op 28 mei 2024.
SEC Finalizes Rules to Reduce Risks in Clearance and Settlement

Final rules will shorten process for settling securities transactions from two business days to one

The Securities and Exchange Commission today adopted rule changes to shorten the standard settlement cycle for most broker-dealer transactions in securities from two business days after the trade date (T+2) to one (T+1). The final rule is designed to benefit investors and reduce the credit, market, and liquidity risks in securities transactions faced by market participants.

The adopting release is published on SEC.gov and will be published in the Federal Register. The final rules will become effective 60 days after publication in the Federal Register. The compliance date for the final rules is May 28, 2024.
https://www.sec.gov/news/press-release/2023-29
De Canadezen beginnen een dag eerder op 27 mei 2024:
The SEC adopted the rule to shorten the settlement cycle to T+1, effective May 28, 2024, for all U.S. securities transactions that settle through DTC. Canada has adopted a parallel rule covering their markets, however, given the three-day Memorial Day holiday in the United States, Canadian securities will begin trading using a T+1 settlement date on May 27th, one day before U.S. securities.
https://www.dtcc.com/dtcc...-road-to-us-t1-settlement
Dan verschuiven de dagen naar:
  • Om je naam op de record date in het register te krijgen, koop je bij T+1 op de handelsdag voor de record date.
  • Als je op de record date koopt, dan verschijnt je naam bij T+1 de handelsdag na de record date in het register en je krijgt het dividend niet. Ex-dividend valt samen met de record date.
  • Als je op de record date verkoopt, dan wordt je naam bij T+1 op de dag na de record date uit het register gehaald en je krijgt het dividend wel.
Waarom willen ze de settlement periods inkorten?

Er wordt gespeeld met de T+2. Je kan nu een aandeel op koers x kopen en de tegenpartij kijkt naar een goed moment tussen nu en de komende 2 handelsdagen om de aandelen beetje goedkoper te kopen om het aan jou te kunnen leveren.

Bij grote koersverandering kan de tegenpartij risico lopen. Een aandeel dat overnight +30% omhoog spuit, betekent voor de tegenpartij dat ze 30% meer moeten betalen voor de aandelen om aan jou te kunnen leveren. Dit was waarom Apex Clearing aan Robinhood vroeg om eventjes 3 miljard dollar te storten.

Het gevolg is dat traders op de gap fills kunnen inspelen. Geen enkele tegenpartij wilt meer voor de aandelen betalen dan wat de klant ervoor betaalt. Als de koers zomaar een sprong omhoog maakt en een gat in de grafiek laat, dan kunnen ze door het gat shorten, fill the gap en kopen de aandelen liefst onder de prijs dat de klant betaalt.

Een handelsdag minder tussen de trade en de settlement, is een dag minder tegenpartijrisico. Ik laat de belofte tot levering, Failure to Deliver en de 35 kalenderdagen achterwege.

Om het gemakkelijk te houden (zeker als er weer een verschil tussen Amerikaanse en Europese settlement periods ontstaat), ex-dividend date is de dag dat een (ETF-)aandeel zonder een afgeknipt coupon noteert. Tot op de handelsdag voor ex-dividend date, noteert een aandeel met de coupon dat nog niet afgeknipt is.

Wie het dividend nog wilt krijgen , kan tot en met de handelsdag voor ex-dividend date kopen. Wie het dividend wilt krijgen en zo snel mogelijk wilt verkopen, verkoopt het op ex-dividend date. Als veel mensen de verkoop op de ex-dividend date plannen, dan valt de koers met veelvouden van het dividend en je had beter voor ex-dividend date verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:46

Duinkonijn

Huh?

Vergeet ook de valuta datum niet mee te nemen

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Waarom willen ze de settlement periods inkorten?
Afgezien van counterparty risico is het sowieso vreemd dat je anno 2023 met een latency van een paar milliseconden op de wc je aandelen kan verkopen met je mobieltje op een donderdagochtend (of dat een goed idee is laat ik in het midden :P ) maar dat je je geld dan pas na het weekend krijgt.

De hele settlement cyclus is een reliek uit de tijd dat transactiebonnen nog met paard en wagen van de beurs naar de bank werden gebracht.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
writser schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:17:
[...]

Afgezien van counterparty risico is het sowieso vreemd dat je anno 2023 met een latency van een paar milliseconden op de wc je aandelen kan verkopen met je mobieltje op een donderdagochtend (of dat een goed idee is laat ik in het midden :P ) maar dat je je geld dan pas na het weekend krijgt.

De hele settlement cyclus is een reliek uit de tijd dat transactiebonnen nog met paard en wagen van de beurs naar de bank werden gebracht.
Nee hoor die wordt nu vakkundig uitgebuit door brokers die arbitrage sales doen en funds die met PFOF inzicht hebben in de order flow hebben voordat deze op de markt wordt uitgevoerd.

Is absoluut geen overblijfsel maar gewoon een manier om te profiteren over de rug van retail >:)

Delayed settlement is zon beetje het enige verdienmodel van "gratis" of goedkope brokers

[ Voor 5% gewijzigd door DutchManticore op 19-09-2023 23:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:44
De technische details over dividend zijn voor de originele vraag niet zo relevant. De vraag was of je met verkoop van rond de dividend-datum wel het dividend behoudt. Het is zo dat de koers van een aandeel daalt met het bedrag van het dividend (afgezien van andere koersschommelingen).

Dus als je het aandeel verkoopt en daarna wordt het dividend uitgekeerd aan iemand anders heb je geen nadeel van de koersdaling, die is pas na je verkoop.

Verkoop je het aandeel nadat dividend is uitgekeerd aan jou heb je het dividend ontvangen, maar ook een navenant lagere verkoopprijs.

Enig verschil wordt in een efficiente markt weg ge-arbitreerd. Je kan dus niet rijk worden door net voor de dividend-datum een aandeel te kopen.

De vraag ging over VHYL. Op de JustETF site kan je bij de grafiek bij "Dividend treatment" aanvinken of dividenden moeten worden meegerekend (als waren ze geherinvesteerd) of niet. Als je op deze pagina bij "Add ETF for comparison" de accumulerende variant van deze ETF kiest (vul in VHYA) zie je dat de grafiek voor het totale rendement van beide ETFs gelijk is, en als je "Include dividends" uitvinkt zie je dat op de dividend-datum de distribuerende variant VHYL daalt met de waarde van het dividend ten opzichte van VHYA. Bij twee varianten van dezelfde ETFs is de koersdaling met het dividend duidelijk te zien. Individuele aandelen kan je niet zo vergelijken maar daarvoor geldt hetzelfde principe.

Wat dus een lang verhaal is om te zeggen dat dividenden irrelevant zijn, ook bij aankoop of verkoop. Zie ook uiteraard weer de Ben Felix video (het is al weer 1,5 jaar geleden dat deze in dit topic was gepost ;) ):

Als je trouwens op de vergelijkingspagina zit, voeg dan ook eens een All-World index toe ;) Het blijft me toch verbazen hoeveel beleggers gefixeerd blijven op dividend...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:48

Qwerty-273

Meukposter

matthijsln schreef op woensdag 20 september 2023 @ 01:43:
Wat dus een lang verhaal is om te zeggen dat dividenden irrelevant zijn, ook bij aankoop of verkoop. Zie ook uiteraard weer de Ben Felix video (het is al weer 1,5 jaar geleden dat deze in dit topic was gepost ;) ):
[YouTube: The Irrelevance of Dividends]
Hij heeft ook nog een aantal bijna vergelijkbare video's gemaakt :)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Een veel te statistische blik op dividend wat mij betreft. Puur op dagwaardering heeft hij gelijk maar hij lijkt express? de kern van dividend te missen. Namelijk het direct belonen van aandeelhouders zonder dat deze hier hun aandelen voor hoeven te verkopen en hun aandeel moeten verkleinen. Hiermee ben je afhankelijk van de grillen van de markt indien je tussentijds je rendement wil verzilveren en je je positie steeds verder moet verkleinen tot er niets meer over is als je dit tientallen jaren gaat doen.

Hij doet nog een poging met sharebuybacks, maar de bedrijven die dit 30/40/50 jaar consistent en groeiend doen zonder weer nieuwe aandelen uit te geven moet ik nog tegenkomen. En als je al iets tegenkomt wat daarop lijkt zijn het ook weer vaak bedrijven die een sterk groeiend dividend uitkeren (en je dus extra dividendgroei hebt door het terugkopen). Dubbel direct profijt zonder je aandeel in het bedrijf te moeten verkleinen, deze wordt juist groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dat argument komt wel degelijk aan bod.

In de podcast gaan ze nog dieper in op enkele andere veel voorkomende argumenten: https://rationalreminder.ca/podcast/201

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:55
*Scoobs wacht geduldig tot het Fama en French multifactor model erbij betrokken gaat worden.* ;)

De laatste tijd hou ik me er niet meer echt mee bezig, maar ik weet dat ik een tijdje terug voor JPGL heb gekozen als een makkelijke manier voor het toepassen van het multifactor model in de praktijk.

[ Voor 61% gewijzigd door scoobs op 20-09-2023 09:53 ]

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
tuinïnen schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:01:
[...]

Hiermee ben je afhankelijk van de grillen van de markt indien je tussentijds je rendement wil verzilveren en je je positie steeds verder moet verkleinen tot er niets meer over is als je dit tientallen jaren gaat doen.
Je bent ook overgeleverd aan de grillen van de markt wanneer er dividend wordt uitgekeerd. Die ene euro dividend wordt gewoon van het aandeel afgehaald en als de waarde op dat moment met 50% is gedaald dan betekent dat geen 4% dividenduitkering maar 8%. Oftewel: precies hetzelfde als wanneer je tijdens een market downturn (8%) verkoopt.

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Weet iemand of er kosten aan verbonden zijn om dollars van IBKR naar Wise te sturen? Ik zou graag wat uitgekeerd dividend in $ tijdelijk herbeleggen in een simpel wereld fonds (via Wise) totdat ik genoeg heb om het voor langere tijd weg te zetten.
Alleen las ik dat incoming wire transfers $4.14 kosten bij wise. Echter:
“There’s no fee to receive ACH payments.” Vraag is welke van de twee IBKR gebruikt bij overboeken?
Edit: IB heeft blijkbaar als derde optie om Wise direct te koppelen. Heb ik gedaan maar vanuit IB blijven ze waarschuwen dat Wise kosten in rekening zou kunnen brengen.

[ Voor 24% gewijzigd door oscar82 op 21-09-2023 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
matthijsln schreef op woensdag 20 september 2023 @ 01:43:
Het blijft me toch verbazen hoeveel beleggers gefixeerd blijven op dividend...
Genereren van maandelijks inkomen. Opzich niet zo heel vreemd.

Maar het wordt pas interessant vanaf een significant bedrag, en als je er een concreet plan mee hebt (minder werken oid).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
BFmango schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:04:
[...]

Genereren van maandelijks inkomen. Opzich niet zo heel vreemd.

Maar het wordt pas interessant vanaf een significant bedrag, en als je er een concreet plan mee hebt (minder werken oid).
offtopic:
Met deze reactie laat je zien dat je eigenlijk niet goed begrijpt hoe de vork in de steel zit.

[ Voor 12% gewijzigd door herrieschopper op 21-09-2023 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
Prima jongens, als jullie het zeggen :)

Of misschien begrijpen jullie niet dat investeren in dividendaandelen in sommige situaties zeker wel lonend is, zeker voor mensen die gewoon maandelijks inkomen willen.

En dan heb ik het dus niet over mensen die 50k te investeren hebben ofzo.

[ Voor 15% gewijzigd door BFmango op 21-09-2023 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Nu online

tuinïnen

herrieschopper schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:33:
[...]

Je bent ook overgeleverd aan de grillen van de markt wanneer er dividend wordt uitgekeerd. Die ene euro dividend wordt gewoon van het aandeel afgehaald en als de waarde op dat moment met 50% is gedaald dan betekent dat geen 4% dividenduitkering maar 8%. Oftewel: precies hetzelfde als wanneer je tijdens een market downturn (8%) verkoopt.
Alleen ben je bij 8% verkoop op dat moment ook 8% van je belang kwijt in het bedrijf. Doe dit continu en je houdt uiteindelijk niets over.

[ Voor 34% gewijzigd door tuinïnen op 22-09-2023 04:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-08 20:02
BFmango schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:13:
Prima jongens, als jullie het zeggen :)

Of misschien begrijpen jullie niet dat investeren in dividendaandelen in sommige situaties zeker wel lonend is, zeker voor mensen die gewoon maandelijks inkomen willen.

En dan heb ik het dus niet over mensen die 50k te investeren hebben ofzo.
Deze maar weer eens erin gooien dan: YouTube: The Irrelevance of Dividends

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:53
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 05:36:
[...]

Alleen ben je bij 8% dividend op dat moment ook 8% van de waarde van je belang kwijt. Doe dit continue en je houdt uiteindelijk niets over. ;)
Als er tegenover staat dat het bedrijf 10% structureel winst maakt en daarvan 8% uitkeert als dividend dan groeit het bedrijf toch met 2%? Doe mij dat aandeel maar! :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BFmango
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 05:36:
[...]

Alleen ben je bij 8% dividend op dat moment ook 8% van de waarde van je belang kwijt. Doe dit continue en je houdt uiteindelijk niets over. ;)
Grappig dat je zegt dat de discussie over dividendaandelen de ideale lakmoesproef is of iemand aandelen “snapt”, maar vervolgens wel bovenstaande post maken.

Ik ben benieuwd hoelang je al belegt met al die wijsheid?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

Ik beleg al jaren hoofdzakelijk in dividend , levert een mooi cash bedrag op waar door mijn portefeuille in waarde ieder jaar groeit (doel van beleggen lijkt me zo).

Wellicht is het een sigaar uit eigen doos, maar ik krijg wel ieder jaar / maand die sigaar, die ik in een andere doos kan leggen als ik wil, die dan weer nieuwe kleine sigaartjes gaat maken in die nieuwe doos.

Het ligt volgens mij ook welk heel erg in wel dividend aandeel je belegt, vooral yield chasing (wat ik in het begin heel erg deed, is inderdaad heel gevaarlijk en levert geen drol op). Maar aandelen die een net Dividend uitkeren, wat per jaar groeit, en waar het aandeel ook nog wat van stijgt per jaar is echt een fijne manier van beleggen (dat is mijn mening).

Maar ieder zijn ding, ik zie soms rendementen met groei aandelen voorbij komen waar ik wel jaloers op wordt, maar ik vermoed dat het niet zo makkelijk is om maar wat groei te kopen en winst te maken.

Als je de S&P500 met en zonder dividend reinvested bekijkt zie je behoorlijk verschil.

Dividend doorrollen in nieuwe kansen werkt voor mij erg goed (je Sigaar niet oproken dus ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BFmango
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:01:
[...]

Je bent al door meerdere mensen verteld waarom dividend op zijn best een sigaar uit eigen doos is. Een aandeel van 100 dat 2 dividend uitkeert is equivalent aan een aandeel van 100 dat naar 102 groeit. Wat ik probeer aan te stippen is dat je belang in het bedrijf ook daalt als ze dividend uitgeven (net zoals bij verkoop) want de achterliggende waarde van het bedrijf daalt dan evenveel. Of omgedraaid, een bedrijf dat het dividend niet uitkeert groeit harder. Dividend is geld dat het bedrijf uitvloeit immers.

Dan hebben we de discussie over dividendbelastingen nog niet gehad. Evenmin de vraag of het gezond is voor een bedrijf om naar een consistent hoog dividend te streven.

Het gooien op jaren ervaring met beleggen negeer ik maar even. Genoeg veteranen die een fijn gevoel krijgen van dividend. Anders waren die dividend fondsen ook niet zo in trek.
Wat je uitlegt dat begrijpt een kind van 6 nog wel. Maar de waarde van mijn belang wordt maar enkele dagen per jaar door dat dividend bepaald: de rekensom die jij aanhaalt. Dat is de mechaniek van dividend, en die begrijpen we allemaal. Maar buiten die dagen om bepaalt de markt de waarde van mijn belang, en zoals we bij o.a. Tesla kunnen zien (ja, die keren geen dividend uit maar enfin) hoeft dat niet altijd logisch of dmv financials onderbouwd te zijn.

Daar tegenover staat dat ik met redelijke zekerheid weet wat mijn maandelijkse inkomen uit dividend is, en wordt in de nabije toekomst.

Ik wil volgend jaar misschien een dag minder gaan werken omdat mijn dividendinkomsten het verlies van inkomsten door een extra vrije dag per week goedmaken.

Dát is de kracht van dividend.

Mijn (wijlen) opa had in 2010 al genoeg dividendaandelen om per maand gratis 1.200 pietermannen te ontvangen. Hupsakee. En dat was in 2010 met maar 60% fixed income stocks.

Ook dát is de kracht van dividend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

BFmango schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:30:
[...]

Wat je uitlegt dat begrijpt een kind van 6 nog wel. Maar de waarde van mijn belang wordt maar enkele dagen per jaar door dat dividend bepaald: de rekensom die jij aanhaalt. Dat is de mechaniek van dividend, en die begrijpen we allemaal. Maar buiten die dagen om bepaalt de markt de waarde van mijn belang, en zoals we bij o.a. Tesla kunnen zien (ja, die keren geen dividend uit maar enfin) hoeft dat niet altijd logisch of dmv financials onderbouwd te zijn.

Daar tegenover staat dat ik met redelijke zekerheid weet wat mijn maandelijkse inkomen uit dividend is, en wordt in de nabije toekomst.

Ik wil volgend jaar misschien een dag minder gaan werken omdat mijn dividendinkomsten het verlies van inkomsten door een extra vrije dag per week goedmaken.

Dát is de kracht van dividend.

Mijn (wijlen) opa had in 2010 al genoeg dividendaandelen om per maand gratis 1.200 pietermannen te ontvangen. Hupsakee. En dat was in 2010 met maar 60% fixed income stocks.

Ook dát is de kracht van dividend.
<knip> Svp vriendelijk, of in ieder geval respectvol reageren. Als je denkt dat een post niet door de beugel kan: dien een TR in, maar het is geen excuus om zelf op de man te reageren.

De waarde van je aandeel wordt het hele jaar door het dividend bepaald want dat is het hele jaar geld wat niet in kas zit.

Daarnaast is zelf verkopen (eventueel met een SWR) veel voorspelbaarder. Kijken hoe die dividenden het doen bij een flinke crisis bijvoorbeeld.

Je opa had net zo goed aandelen kunnen verkopen voor die pietermannen.

Wat jij als kracht van dividend bestempelt is gewoon de kracht van beleggingen. Dat kan even goed bereikt worden met aandelen die geen dividend uitkeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 25-09-2023 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:38:
[...]
De waarde van je aandeel wordt het hele jaar door het dividend bepaald want dat is het hele jaar geld wat niet in kas zit.
Nou, de waarde wordt bepaald door de markt. Speculatie etc. Zoals ik al zei: enkel op de payout date (of ieta in die richting) bepaalt het dividend “hard” de koers.
Daarnaast is zelf verkopen (eventueel met een SWR) veel voorspelbaarder. Kijken hoe die dividenden het doen bij een flinke crisis bijvoorbeeld.
Veel van die dividendaandelen betalen al 25+ jaar consequent een stijgend dividend. Ook in tijden van crisis.
Je opa had net zo goed aandelen kunnen verkopen voor die pietermannen.
Dat kan. Dat kost alleen wel meer tijd en uitzoekwerk, en je gaat interen op je vermogen. Mijn opa wilde een erfenis achterlaten voor mijn moeder en mijn ooms dus daarom gekozen voor 60% fixed income omdat dit zijn pensioen aanvulde tot comfortabel.

En dat heeft prima uitgepakt.

Met dividendaandelen is het ook gewoon heel gemakkelijk om te bepalen wanneer je inkomen daaruit een bepaald niveau overstijgt en je minder kan gaan werken of iets dergelijks. Dat ga ik dus volgend jaar doen.

[ Voor 4% gewijzigd door BFmango op 22-09-2023 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Elke keer komt de discussie van de dividend weer terug op dit forum.
En elke keer hoor je weer hetzelfde riedeltje dat het een sigaar uit eigen doos omdat de aandeelprijs op de dag van ex-dividend zakt met het het dividendbedrag. Wat op zich natuurlijk klopt, maar wat natuurlijk niet het hele verhaal is.
De waarde van een aandeel wordt niet alleen bepaald door de boekwaarde. Maar ook door de waardering. Als een bedrijf een berg cash heeft maar deze niet effectief kan investeren, heeft een lagere waardering dan een bedrijf dat zijn winst uitkeert.

Het leuke van deze discussie is wel dat je nooit weet of puur het dividend uitbetalen positief of negatief voor een bedrijf is. Zou je bijvoorbeeld meer met apple verdient hebben als ze nooit dividend uitgekeerd hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-08 21:24
Dividend is uiteindelijk maar een beperkt onderdeel van wat het belangrijkste is wat het management van een bedrijf moet doen: allocatie van kapitaal. Als bijvoorbeeld een bedrijf een extra vestiging kan bouwen die zich in 2 jaar terugverdiend, waarom zouden ze mij als investeerder dan dividend uitkeren?

De keuzes die op dit vlak gemaakt worden en wat elke keuze opleverd is relevanter dan de vraag dividend ja of nee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Kiezen voor dividend is in mijn ogen ook kiezen voor een bepaald soort bedrijf/belegging: de meeste stabiele dividend uitkeerders zijn mature bedrijven die de (explosieve) groei al achter de rug hebben en doorgaans op een relatief stabiel gemiddelde winst zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

Wat vaak onder belicht blijft is ook dividend groei, kijk naar MSFT die gewoon weer 10% er boven op doet.
Volgens mij doen ze dit ook al jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Nu online

tuinïnen

Soullie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:11:
Wat vaak onder belicht blijft is ook dividend groei, kijk naar MSFT die gewoon weer 10% er boven op doet.
Zo zijn er nog andere hele leuke voorbeelden van echte geld/dividendmachines. Zie hieronder bijvoorbeeld Visa.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIVXUJaP2YjLrMwhavx4p_wyiSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFivmGT9qJJkBreS07l08BhU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
Even een voorbeeldje: Twee broers gaan in 2011 met pensioen. Beide hebben ze 500k vermogen opgebouwd. Beiden willen inkomen hebben: 50k per jaar.

Broer 1 gaat voor een mooi dividend aandeel: Visa. Hij denkt dat dividend beter is voor inkomen.
Broer 2 gaat voor Tesla. Hij denk dat dividend niet uitmaakt voor inkomen.

Hoe verging het beide broers (blauw Visa, rood Tesla):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-Q0YFrAJ4b0wdzfC89OdnE_LrM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fcUa1ZTQFQ0XeERrL1gPWm6Z.png?f=fotoalbum_large
bron.

De markt deed het goed. Beide broers hadden natuurlijk geen enkel probleem om 50k per jaar op te nemen. Broer Visa eindigt op ~5 miljoen. Broer Tesla eindigt op ~53 miljoen.

Conclusies:
  • aandelen die geen dividend uitkeren kunnen net zo goed worden gebruikt voor inkomen.
  • een euro uit koersgroei is net zo lekker als een euro uit dividend.
Wat valt hier tegen in te brengen?
  • Tesla deed het natuurlijk veel beter dan Visa. Maar het voorbeeld werkt ook als je 2 gelijk presterende aandelen neemt. Het feit dat een aandeel dividend uitkeert maakt het niet beter geschikt voor het genereren van inkomen.
  • Er zijn geen transactiekosten meegenomen in dit voorbeeld. Als je bij een broker zit met significante transactiekosten dan kan dit een rol spelen. Bij een goedkope broker speelt het geen significante rol.
Voor wie niet na wil denken over z'n withdrawals is dividend natuurlijk wel handig. Maar ja dan ben je nog steeds overgeleverd aan de grillen van de markt en de grillen van het management.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Soullie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:11:
Maakt ook niet uit. Het is alleen total return die belangrijk is. Hoe die verdeeld is tussen dividend en koers maakt niet uit. Hetzelfde scenario als hierboven maar dan met Microsoft i.p.v. Visa: link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

Klopt dat ook als je niet toevallig tesla pakt ?

Maar een groei aandeel die het niet waar maakt ?

Ik vind Adyen bijvoorbeeld een heel mooi bedrijf, maar je ziet wat er gebeurt is.
Stel je ging toen NET met pensioen.

[ Voor 38% gewijzigd door Soullie op 22-09-2023 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Soullie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:02:
Klopt dat ook als je niet toevallig tesla pakt ?

Maar een groei aandeel die het niet waar maakt ?
Ik vermeld dat hierboven ook: als je 2 gelijk presterende aandelen neemt waarvan er 1 dividend uitkeert en de andere niet, dan zijn ze beide even geschikt om inkomen te genereren (afgezien van transactiekosten).

Neem je een minder presterend aandeel, ja dan gaat die het inderdaad minder doen in zo'n scenario. Maar daarmee toon je dus aan dat het om total return draait.
Pagina: 1 ... 164 ... 218 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij