Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:01

Lordy79

Vastberaden

aljooge schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:52:
[...]

Ook vlak voor de expiratiedatum kan het misgaan met opties. Je zou maar een put optie Adyen hebben geschreven om een paar euro rendement te pakken :F
Daarom is het goed dat ik geen puts kan schrijven als prive persoon ...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-08 15:52
Pistachenootje schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:05:
[...]

Niet alleen in theorie, ook in de praktijk. En DeGiro heeft boetes gehad voor problemen met de vermogensscheiding.
Niet als er blijkt dat de bewaar stichiting zijn zaken niet op orde heeft.

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-06 09:45
Weet iemand of Rabobank de nieuwe staatsobligaties met 1 jaarstermjj. van Nederland te koop heeft? De nieuwe zijn dicht bij de 4%.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:30
Lordy79 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:15:
[...]

Ik ben vorige week met een 10 geslaagd voor de toets opties schrijven van de bank. Dus mag het vanaf nu wel. *O* *O*

Maar ben er toch te schijterig voor. Even een calletje schrijven op 100 aandelen levert me te weinig op voor de kosten die de bank rekent . Heb je 30 euro waarvan 4 euro kosten voor de bank, met het risico dat je 100 aandelen te goedkoop moet leveren met ook weer veel transactiekosten. Het is mijn ding niet helemaal.

Putjes kopen om risico's af te dekken, weg rendement.

Die opties zijn mijn ding niet helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

@aljooge professioneel doe ik alles wat los en vast zit maar dan in Forex.
Maar prive, no way. Dus ik koop calls of puts en hoop op winst of ik koop aandelen en schrijf calls.
Maar ongedekt schrijven prive doe ik niet.

Net als jij te schijterig want 1 optiecontract voor 100 stuks schiet niet op. Je moet toch al snel met 100 contracten werken.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-08 04:22
phantom09 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:15:
[...]
Niet als er blijkt dat de bewaar stichiting zijn zaken niet op orde heeft.
Precies, dan heb je het probleem dus in de praktijk. Hier een zinnetje uit het AFM rapport:
"De AFM komt tot de overkoepelende bevinding dat cliënten van DeGiro worden geconfronteerd met een financieel risico voor zowel hun financiële instrumenten die bewaard worden in de bewaarinstellingen, als voor hun gelden die worden gestald in de Cash Funds."
Bron: Rapport uit 2020. Laten we hopen dat het nu wel goed geregeld is.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Taxcommunism schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:27:
Weet iemand of Rabobank de nieuwe staatsobligaties met 1 jaarstermjj. van Nederland te koop heeft? De nieuwe zijn dicht bij de 4%.
Pak gewoon een staatsobligatie die ongeveer over een jaar afloopt en dan krijg je inderdaad een rendement van ca 4pct (denk ik)

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:28

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03:34
aljooge schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:35:
Ik ben vorige week met een 10 geslaagd voor de toets opties schrijven van de bank. Dus mag het vanaf nu wel. *O* *O*
Ervaringsdeskundige, doe het niet.
Gewoon niet doen...

(AEX ging in 2000 van 700 naar minder dan 200, zie het risico... -O-)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Lordy79 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:15:
[...]

Ik was even in de war door het woord 'kunnen', maar je bedoelt natuurlijk in de gewenste hoeveelheid :P

Hier wel iemand die privé aan optiestrategieën doet naast de simpele long put, long call en bcs. In aantal contracten gezien is het klein spul maar daar is het mij niet om te doen. Ook ten opzichte van totaal portfolio is de exposure niet al te groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Zr40 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:11:
Hier wel iemand die privé aan optiestrategieën doet naast de simpele long put, long call en bcs.
Geschreven call met de onderliggende waarden als onderpand neem ik aan, zelf geschreven puts moet je echt ver van blijven.

• phantom09
Pistachenootje schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:57:
[...]

Precies, dan heb je het probleem dus in de praktijk. Hier een zinnetje uit het AFM rapport:
"De AFM komt tot de overkoepelende bevinding dat cliënten van DeGiro worden geconfronteerd met een financieel risico voor zowel hun financiële instrumenten die bewaard worden in de bewaarinstellingen, als voor hun gelden die worden gestald in de Cash Funds."
Bron: Rapport uit 2020. Laten we hopen dat het nu wel goed geregeld is.
DeGiro is overgenomen door Flatex. Hierdoor is het stokje overgedragen aan de BaFin.
Het niet op orde hebben van een vermogensscheiding is zeer ernstig. De BaFin zal hierdoor in actie moeten komen en DeGiro/Flatex achter de broek aan zitten om dit goed te regelen.
Doet DeGiro/Flatex dit niet volgens voorschriften, dan krijgen ze een boete. En daarna moeten ze nog steeds aan de bak om het wel voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
phantom09 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:35:
[...]

DeGiro is overgenomen door Flatex. Hierdoor is het stokje overgedragen aan de BaFin.
Het niet op orde hebben van een vermogensscheiding is zeer ernstig. De BaFin zal hierdoor in actie moeten komen en DeGiro/Flatex achter de broek aan zitten om dit goed te regelen.
Doet DeGiro/Flatex dit niet volgens voorschriften, dan krijgen ze een boete. En daarna moeten ze nog steeds aan de bak om het wel voor elkaar te krijgen.
Datzelfde was toch ook al zo met DNB/AFM?
En toch heeft dat niet gezorgd dat ze de boel op orde hadden

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

• phantom09
DutchManticore schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:03:
[...]

Datzelfde was toch ook al zo met DNB/AFM?
En toch heeft dat niet gezorgd dat ze de boel op orde hadden
Laatste Rapport van de BaFin van 7-3-2023:

https://www.bafin.de/Shar...2_24_flatexDEGIRO_en.html

Onduidelijk wat de status is. Snap niet dat zaken zo lang moeten duren.

[ Voor 7% gewijzigd door phantom09 op 17-08-2023 21:20 ]

• aljooge
hoevenpe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:06:
[...]

Ervaringsdeskundige, doe het niet.
Gewoon niet doen...

(AEX ging in 2000 van 700 naar minder dan 200, zie het risico... -O-)
Daarom ben ik hiermee bezig geweest om dit een beetje af te dekken. Omdat ik bang ben dat een dergelijk scenario weer gaat gebeuren en mijn mooi gespreide portefeuille zo hard naar beneden gaat. Daarom zat ik te kijken of dit af te dekken is, maar vind de putjes te duur en de bankkosten te hoog. Kost veel te veel rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-08 07:48
Harm_H schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:57:
[...]

Welk aandeel is dan niet 'te duur'?
Adyen heeft 50% omzetgroei per jaar, dat kan de hoge PE verantwoorden.
-40% is toch zwaar overdreven als je de cijfers bekijkt? Omzetstijging van 21 ipv 25%. Groei VS gehalveerd naar 23% oke die is wel fors. Winstmarge van 48 naar 43% door concurrentie, niet fraai maar kan geen -40% vertegenwoordigen. Ik zie dit morgenmiddag gewoon weer op 1100eu staan?

Ik heb geen aandelen Adyen maar twijfel wel over een kort ritje morgen.

[ Voor 10% gewijzigd door r0bb op 17-08-2023 21:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-07 22:14

tuinïnen

Eventus stultorum magister

r0bb schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:44:
[...]

-40% is toch zwaar overdreven als je de cijfers bekijkt? Omzetstijging van 21 ipv 25%. Groei VS gehalveerd naar 23% oke die is wel fors. Winstmarge van 48 naar 43% door concurrentie, niet fraai maar kan geen -40% vertegenwoordigen. Ik zie dit morgenmiddag gewoon weer op 1100eu staan?

Zet dat af tegen de koers / winst en de lage capex (wat vooral naar vastgoed gaat) en je ziet dat het nog altijd aan de prijs is toch? Bij verder dalende marges zal het een hele uitdaging worden om het zelfs op deze waardering waar te kunnen maken. Op kortere termijn lijkt het uitgesloten, dat wordt 15 a 20 jaar geduld hebben :)

En daar hebben maar weinig trek in zoals je ziet.

• phantom09
r0bb schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:44:
[...]

Beleggers overdrijven vaak. Zou mogelijk kunnen zijn dat morgen de koers weer omhoog gaat met 5 tot 10%.
Of de paniek is nog niet voorbij en hij gaat morgen met nor 10-15% omlaag.

[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 17-08-2023 22:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
tuinïnen schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:02:
[...]

Zet dat af tegen de koers / winst en de lage capex (wat vooral naar vastgoed gaat) en je ziet dat het nog altijd aan de prijs is toch? Bij verder dalende marges zal het een hele uitdaging worden om het zelfs op deze waardering waar te kunnen maken. Op kortere termijn lijkt het uitgesloten, dat wordt 15 a 20 jaar geduld hebben :)

En daar hebben maar weinig trek in zoals je ziet.
Aan de andere kant, wat Adyen heeft gedaan is om niet te saneren en niet te gaan voor kortetermijn winsten, maar ze hebben het personeel behouden. Dit biedt wel ruimte om met genoeg en kundige mensen een gedegen marktpositie op te bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flexion1
  • Laatst online: 07:54
hoevenpe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:16:
[...]

Geschreven call met de onderliggende waarden als onderpand neem ik aan, zelf geschreven puts moet je echt ver van blijven.
Waarom moet je ver van geschreven puts blijven als ze door cash gedekt zijn? Je kan toch prima puts schrijven op VT of VTI/VXUS als je daar de cash voor hebt.

Als je toch al van plan was een index etf te kopen kan je doormiddel van geschreven puts deze aanschaffen. Wel uiteraard met cash achter de hand.

En als je b.v. Apple wilt hebben maar je vind de huidige koers nog te hoog, wat weerhoudt je dan om b.v. een PUT september 160 te schrijven. Daalt het flink het je ze goedkoper dan de huidige koers en anders heb je de optiepremie binnen en kan je de volgende put schrijven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
phantom09 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:19:
[...]

Beleggers overdrijven vaak. Zou mogelijk kunnen zijn dat morgen de koers weer omhoog gaat met 5 tot 10%.
Of de paniek is nog niet voorbij en hij gaat morgen met nor 10-15% omlaag.
Beleggers hebben misschien wel eerder overdreven door een PE van meer dan 60 te betalen. Dan moet je extreem groeien om dat waar te maken. Alles minder leidt dan tot een iets realistischer waardering.

• aljooge
Flexion1 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:23:
[...]

Waarom moet je ver van geschreven puts blijven als ze door cash gedekt zijn? Je kan toch prima puts schrijven op VT of VTI/VXUS als je daar de cash voor hebt.

Als je toch al van plan was een index etf te kopen kan je doormiddel van geschreven puts deze aanschaffen. Wel uiteraard met cash achter de hand.

En als je b.v. Apple wilt hebben maar je vind de huidige koers nog te hoog, wat weerhoudt je dan om b.v. een PUT september 160 te schrijven. Daalt het flink het je ze goedkoper dan de huidige koers en anders heb je de optiepremie binnen en kan je de volgende put schrijven.
Om die reden moet je bij de broker eerst een toets doen voordat je als particulier opties mag schrijven.

• DutchManticore
Afas schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:33:
[...]

Beleggers hebben misschien wel eerder overdreven door een PE van meer dan 60 te betalen. Dan moet je extreem groeien om dat waar te maken. Alles minder leidt dan tot een iets realistischer waardering.
Precies dat

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

• hoevenpe
Flexion1 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:23:
Maar hoeveel cash hou je achter de hand?

Stel dat je een put op Adyen geschreven hebt, hou je dan marge aan voor een denkbeeldige koers van nul of slechts een deel. Wat als je een put schrijft op de index, niemand verwacht een snelle daling van 30% of meer.

Wellicht kan het nu niet meer, maar 25 jaar geleden kon je schrijven met gedeeltelijke dekking. Achteraf gezien spelen met vuur, leerzame blaren zal ik maar zeggen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat kan nog steeds, voor zover de rest van je portfolio dat toelaat. Je hebt niet per se geld nodig, de waarde van de rest van je portfolio kan ook als dekking dienen. Zolang de waarde groter blijft dan je margin requirements is er niets aan de hand.

Alleen, wat gebeurt er met de waarde wanneer de index zoals gezegd snel daalt met 30%? ;)

Misschien zit je bij een goede broker die snel en automatisch je portfolio liquideert. Maar dat is geen garantie. Je blijft aansprakelijk voor een restschuld als de opbrengst van het liquideren niet voldoende blijkt te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 18-08-2023 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

@Flexion1 heeft natuurlijk gelijk. Als je genoeg cash achter de hand hebt om de put in je maag gesplitst te krijgen zelfs als koers = 0 dan is er geen probleem. Maar dan is de lol van met opties spelen weg want je wilt met een hefboom werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexion1
aljooge schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:37:
[...]

Om die reden moet je bij de broker eerst een toets doen voordat je als particulier opties mag schrijven.
Om welke reden? Als ik 21.500 dollar heb staan en die in een etf wil stoppen als VTI. Wat is dan precies het spelen met vuur als ik een VTI 215 P okt oid schrijf ten op zichte van 100 stuks kopen tegen de huidige koers?

Dat je geen hefboom hebt snap ik. Maar een prima instrument om bepaalde aandelen of etf's aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
hoevenpe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:51:
[...]

Maar hoeveel cash hou je achter de hand?

Stel dat je een put op Adyen geschreven hebt, hou je dan marge aan voor een denkbeeldige koers van nul of slechts een deel. Wat als je een put schrijft op de index, niemand verwacht een snelle daling van 30% of meer.

Wellicht kan het nu niet meer, maar 25 jaar geleden kon je schrijven met gedeeltelijke dekking. Achteraf gezien spelen met vuur, leerzame blaren zal ik maar zeggen... ;)
Zolang je het hebt over CSP het hele bedrag idd. Anders ben je ongedekt aan het schrijven. Maar dat risico is met de calls nog veel groter/oneindig als je de dekking niet hebt.

Gaat erom dat het schrijven helemaal niet risicovol is zolang je de dekking hebt en het dus te stellig is dat je hier als particulier nooit aan moet beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:28
aljooge schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:35:
[...]

Zou gaaf zijn als je puts had geschreven op $ADYEN. Voor eeuwig failliet.

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexion1
Wietsee. schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:07:
[...]

Minder failliet als degene die ze gekocht had op 2700. Kan je beter een geschreven put hebben op 800 met 80.000 euro achter de hand dan 100 stuks hebben gekocht op 2700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Na een korte opleving bij opening weer -6%. De PE begint langzaam richting een normale range te komen voor een snelgroeiend techbedrijf hoewel er daarvoor eigenlijk nog minimaal 20-25% af moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Never catch a falling knife...

Ben ik er toch weer ingetrapt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

hoevenpe schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:17:
Never catch a falling knife...

Ben ik er toch weer ingetrapt :)
Ik heb voor de zekerheid maar een stop loss ingelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Wietsee. schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:07:
[...]

Dan hang je met 1 geschreven optiecontract adyen. Mag je verplicht voor iets van 120k 100 aandelen Adyen kopen :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

aljooge schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:51:
[...]

Dan hang je met 1 geschreven optiecontract adyen. Mag je verplicht voor iets van 120k 100 aandelen Adyen kopen :F
Ayden optiecontracten gaan per 10...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-07 18:11
Afas schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:33:
[...]

Benieuwd hoe het beleggers in NVDA zal afgaan binnen +- 1 jaar. Die betalen nu een ¨P/E van + 220 8)7 Volgende week cijfers, het hoeft niet per se, maar zou dan al een serieuze correctie kunnen krijgen.

Adyen en andere. De hele betalingsector heeft wat problemen. Ook al is de business op zich heel lucratief, er is ook enorm veel concurrentie tussen 10-tallen verschillende providers daarvan + banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImprezaBrabo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-08-2023
Zolang de 'AI hype' blijft groeien verwacht ik dat Nvidia hoog blijft staan. Na cijfers zullen ze zeker wat terugval kunnen hebben, maar een correctie zoals bij Adyen zie ik bij Nvidia voorlopig echt niet gebeuren.

We zitten nu even in een rode tijd, maar als de algemene weg omhoog weer wordt gevonden dan denk (hoop, gok) ik dat Adyen relatief snel weer richting de 1000-1100 gaat. En met die hoop heb ik vanmorgen ook Adyen ingeslagen. :+ Zo heb ik het voor mijzelf maar goedgepraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
ImprezaBrabo schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:55:
Zolang de 'AI hype' blijft groeien verwacht ik dat Nvidia hoog blijft staan. Na cijfers zullen ze zeker wat terugval kunnen hebben, maar een correctie zoals bij Adyen zie ik bij Nvidia voorlopig echt niet gebeuren.

We zitten nu even in een rode tijd, maar als de algemene weg omhoog weer wordt gevonden dan denk (hoop, gok) ik dat Adyen relatief snel weer richting de 1000-1100 gaat. En met die hoop heb ik vanmorgen ook Adyen ingeslagen. :+ Zo heb ik het voor mijzelf maar goedgepraat.
Op basis waarvan verwacht je die 1000-1100 dan?
Ik ben vooral benieuwd naar de onderbouwing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
DutchManticore schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:30:
[...]

Doet mij een beetje denken aan 2017/2018 toen ik Besi had gekocht voor iets van 35. Na een paar maanden klapte de in tot 18 euries.
Besi zit nu boven de 100. Maar goed Besi is geen Adyen en Adyen is geen Besi.

Adyen zelf is op zich niet verkeerd. Op korte termijn zal het niet 1000-1100 worden. Maar binnen 1-2 jaar zou mogelijk kunnen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door phantom09 op 19-08-2023 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 11:10
DutchManticore schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:30:
[...]

Qua financiële cijfers kan het bijna niet beter met geen debt en stijgende cash (6 miljard en counting). Dubbele omzet per 2 jaar. Over een paar jaar 2 miljard net income met 20 PE... Zit je op 40 billion market cap, zo'n ~1200 per aandeel.

Qua product zit het goed. Er gaan wereldwijd steeds meer betalingen met apps en kaarten, geen cash. Verder ben ik hier een leek.

Voor mij is dit ook een stock om mijn Intuit short te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08 21:34
phantom09 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:58:
[...]

Doet mij een beetje denken aan 2017/2018 toen ik Besi had gekocht voor iets van 35. Na een paar maanden klapte de in tot 18 euries.
Besi zit nu boven de 100.
Was die halvering van Besi niet de stocksplit (2:1 split in mei 2018)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-08 14:49
Harm_H schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 00:50:
[...]

Qua financiële cijfers kan het bijna niet beter met geen debt en stijgende cash (6 miljard en counting). Dubbele omzet per 2 jaar. Over een paar jaar 2 miljard net income met 20 PE... Zit je op 40 billion market cap, zo'n ~1200 per aandeel.
Na aftrek van wat nog aan merchants en financial institutions uitbetaald moet worden hebben ze 2,4 mld aan cash. 4mld is dus geld van klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
DJTimo schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 08:24:
[...]

Was die halvering van Besi niet de stocksplit (2:1 split in mei 2018)?
Stock split was 0- 4 mei 2018: https://companiesmarketca...miconductor/stock-splits/

De koers in 2018 was op zijn laagste punt in september 2018 op iets onder de 18.
Split is verwerkt in de koers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-07 17:39
[...]

Qua product zit het goed. Er gaan wereldwijd steeds meer betalingen met apps en kaarten, geen cash. Verder ben ik hier een leek.

Ook met positieve financiële cijfers kan een aandeel te duur zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 11:10
Aardappelzakje schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:01:
[...]

Ook met positieve financiële cijfers kan een aandeel te duur zijn...
Ja, deze Nederlandse man heeft net een video over Adyen gemaakt die dat ook vindt.

Voor mij als overall negatieve/pessimist is het lastig om bedrijven te vinden die ik wel betaalbaar vindt. Soms heb ik iets stabiels nodig om market neutraal te blijven gezien mijn shorts.

[ Voor 22% gewijzigd door Harm_H op 20-08-2023 13:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-08 16:53

Jebus4life

BE User

Ik had in december wat calls geschreven voor ruwweg 60% van mijn positie in ADMA Biologics (18 augustus, 5$), deze zijn waardeloos afgelopen.

Stonden toen op zowat $3,88 en kreeg $0.50 per aandeel. Dat was 12,5% direct rendement en er was een stijging nodig van 30% voor ze in de money waren. Dat zag ik niet gebeuren. Mocht het toch zo zijn, geen probleem. Ik plan toch dat deel van de positie toch verkopen als ze ooit de 5$ aantikken (dan heb ik 150% rendement en komen ze in de top-3 van mijn portefeuille, daar vind ik het te speculatief voor).

Ze noteren nu $4,10 en ik dacht gewoon nieuwe calls te schrijven (16 februari, 5$). Als ik dat komende week wat time (even ervanuitgaand dat we niet nog een rode week krijgen) kan ik daar wel een 0,40-0,50$ voor krijgen. Dat zou ook nu een goede 10% procent rendement zijn. Kans lijkt me wel bestaand dat ze dat aantikken na de FY23 cijfers, maar zoals gezegd. Geen probleem, dan neem ik met plezier afscheid met een prachtig rendement (dan gaan we richting de 200% rendement als ik mijn optiepremies in rekening breng).

Enkel, mijn opties zijn niet verdwenen bij mijn broker. Ik zie nog steeds "ADMA.C.18AUG23.US.AM.5" in mijn lijst met posities staan, met een waarde van -0.23 euro, en mijn aandelen zijn nog steeds geblokkeerd. Ik gok dat ik gewoon even moet afwachten en dat de komende dagen vanzelf opgelost raakt? In dit geval is het ook geen probleem, maar in het geval dat je "dringend" van je aandelen afwilt en je kan geen order plaatsen omdat de aandelen geblokkeerd zijn is dat wel vervelend.

(nuja, mocht de eigenaar van de optie ze nog kunnen/willen uitoefenen, graag hoor :+ )

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Jebus4life schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:51:
Ik had in december wat calls geschreven voor ruwweg 60% van mijn positie in ADMA Biologics (18 augustus, 5$), deze zijn waardeloos afgelopen.

Stonden toen op zowat $3,88 en kreeg $0.50 per aandeel. Dat was 12,5% direct rendement en er was een stijging nodig van 30% voor ze in de money waren. Dat zag ik niet gebeuren. Mocht het toch zo zijn, geen probleem. Ik plan toch dat deel van de positie toch verkopen als ze ooit de 5$ aantikken (dan heb ik 150% rendement en komen ze in de top-3 van mijn portefeuille, daar vind ik het te speculatief voor).

Ze noteren nu $4,10 en ik dacht gewoon nieuwe calls te schrijven (16 februari, 5$). Als ik dat komende week wat time (even ervanuitgaand dat we niet nog een rode week krijgen) kan ik daar wel een 0,40-0,50$ voor krijgen. Dat zou ook nu een goede 10% procent rendement zijn. Kans lijkt me wel bestaand dat ze dat aantikken na de FY23 cijfers, maar zoals gezegd. Geen probleem, dan neem ik met plezier afscheid met een prachtig rendement (dan gaan we richting de 200% rendement als ik mijn optiepremies in rekening breng).

Enkel, mijn opties zijn niet verdwenen bij mijn broker. Ik zie nog steeds "ADMA.C.18AUG23.US.AM.5" in mijn lijst met posities staan, met een waarde van -0.23 euro, en mijn aandelen zijn nog steeds geblokkeerd. Ik gok dat ik gewoon even moet afwachten en dat de komende dagen vanzelf opgelost raakt? In dit geval is het ook geen probleem, maar in het geval dat je "dringend" van je aandelen afwilt en je kan geen order plaatsen omdat de aandelen geblokkeerd zijn is dat wel vervelend.

(nuja, mocht de eigenaar van de optie ze nog kunnen/willen uitoefenen, graag hoor :+ )
Dat heb ik ook eerder gehad, en ja bij mij loste het zichzelf de volgende beursdag vanzelf op.
Gok dat het iets te maken heeft met broker settlement, maar het is inderdaad erg vervelend.
Zeker als je nieuwe posities wilt openen of opties wilt schrijven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-08 23:28
[...]

Ik vind het vooral sterk dat ze tegen de stroming ingaan en niet zoals alle andere (Fin)Tech bedrijven in de paniek modus schieten en meteen de handrem op personeelswerving zetten of ontslagrondes houden. Ik werk zelf ook in een soortgelijk bedrijf en het is echt ontzettend irritant dat het (Amerikaanse) top management van die shareholder pleasers zijn die puur uit paniek reageren als er ook maar een kleine indicatie is dat de (personeels)kosten iets harder stijgen dan geraamd. En dat de omzet met double digits stijgt dat is dan weer niet belangrijk. Ondertussen zit je hele bedrijf zich weer suf te priorizeren want teveel opportunities en te weinig mensen om het allemaal te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-07 16:28
Ik blijf maar artikels lezen over het bedrijf Disney en dat dat wellicht wordt opgesplitst in de nabije toekomst;
Er loopt al even een strategische oefening over de toekomst van ESPN. Daarvoor trok Iger recent de twee gewezen luitenanten Kevin Mayer en Tom Staggs aan boord. Iger zegt dat het een kwestie van tijd is voor alle ESPN-kanalen volledig digitaal worden. De streamer ESPN+ bestaat al en is niet de onlineversie van zijn tv-broer. Het is een ander product en vereist een apart betalend abonnement.

De nieuwe structuur van Disney geeft enkele aanwijzingen over de rest van Igers plannen. De entertainmentreus krijgt drie afdelingen: Disney Entertainment, met daarin de volledige intellectuele portfolio en streaming, ESPN, en de pretparken. Dat creëert meteen een bedrijf dat gemakkelijker op te breken is.

Het voedt de aanhoudende speculatie dat Iger bezig is met het klaarmaken van Disney voor een overname door een grote techspeler als Apple. Dat is niet geïnteresseerd in pretparken of ESPN, maar wel in alle Disney-figuren en -content. De geruchten vloeien voort uit de analyse dat er straks nog hooguit plek is voor een drietal streamers. Netflix, Amazon en Apple zouden de grootste overlevingskansen hebben.

Is het Igers laatste zakelijke gok voor zijn pensioen? Zijn contract werd recent met twee jaar verlengd tot eind 2026, wanneer hij 75 zal zijn. Toen een analist er een vraag over stelde, reageerde Iger not amused. 'Ik doe niet mee aan speculatie. Ik zou toch rekening houden met wat de concurrentiewaakhonden wereldwijd zouden vinden. Meer ga ik er niet over zeggen.'
Wat heeft dit invloed op de Disney aandeel prijs?
Als ze uitgekocht worden door bvb Apple, is dit dan goed voor het aandeel Disney?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
https://www.reuters.com/b...ng-conditions-2023-08-22/

S&P Global followed Moody's in cutting its credit ratings and outlook on multiple U.S. regional banks, saying higher funding costs and troubles in the commercial real estate sector will likely test the credit strength of lenders.

In dat verlengde; https://www.bnr.nl/nieuws...lemen-na-kredietverlaging

[ Voor 15% gewijzigd door DutchManticore op 22-08-2023 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
DutchManticore schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:50:
https://www.reuters.com/b...ng-conditions-2023-08-22/

S&P Global followed Moody's in cutting its credit ratings and outlook on multiple U.S. regional banks, saying higher funding costs and troubles in the commercial real estate sector will likely test the credit strength of lenders.

In dat verlengde; https://www.bnr.nl/nieuws...lemen-na-kredietverlaging
Oorzaak van dit alles: de gestegen rente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

aljooge schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:34:
[...]
Zal vast ook wel te maken hebben met de roep tot strikter toezicht bij de US regional banks.
https://edition.cnn.com/2...head-gruenberg/index.html

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
aljooge schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:34:
[...]

In de basis, ja. Door de hoge rentes stromen depositos weg, en zijn banken aangewezen op hun assets voor het behoud van een gezonde balans. En laten veel banken (in het bijzonder de kleinere) nu net buitensporig veel assets hebben die enorm in waarde zijn gedaald. Staatsbonden gekocht tijdens lage rentes en CRE.

Tevens nog deze toe te voegen;
Bank of England warns on corporate default risk

[ Voor 30% gewijzigd door DutchManticore op 22-08-2023 21:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:17
Nvidia..😲 de al erg hoge verwachtingen gewoon dik overtroffen met de kwartaalcijfers.

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-08 19:01

Soullie

Planeshift

SvV_Ying schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:24:
Nvidia..😲 de al erg hoge verwachtingen gewoon dik overtroffen met de kwartaalcijfers.
Ja echt absurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Dat geeft al aan dat er veel geinvesteerd wordt in AI. Goed voor mijn aandelen nvidia die ik ooit lang geleden heb gekocht ergens in 2017 of 2018 ? ;)

Als je het begin 2022 hebt gekocht is het al bijna 4 keer zoveel waard geworden.

[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 24-08-2023 23:51 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DutchManticore
Ze geven guidance van 16 miljard voor next quarter. Dat is 64 miljard, hetgeen resulteert in een waardering van 1116 miljard en dat is volgens weinigen een probleem?!

Ik denk dat retail investeerder hier weer een klassieke fout maken. Goed nieuws moet resulteren in een flinke koersstijging. Het is nooit, maar dan ook nooit, priced in...

Doordat dat stelselmatig de gedachtegang is schieten PEs door het plafond, en is het een kwestie van tijd voordat een hele rits enthousiaste kopers geburned wordt.

Niet alleen vind ik de huidige staat van zaken als OpenAI de naam AI onwaardig, maar ook zie ik echt nog niet welke economisch toegevoegde waarde dit alles gaat hebben. Wij hebben bijvoorbeeld trials op het werk uitgevoerd, en development teams die geen AI mochten gebruiken tijdens programmeerwerk hebben een lagere cost-to-deploy-and-maintain dan teams die wel AI gebruikten.

Nu is dat voor Nvdia niet erg. When people are looking for gold, sell shovels. Maar de huidige PE ratio maakt gunstig investeren bijna onmogelijk.

Nvidia insiders lijken die gedachtegang ook te volgen. Er worden volop aandelen verkocht door de hoge piefen bij NVDA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hqonAYMHt2GJUJYuVBouNe3aT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5EVba0sLZFkx6H4fSBrJIu3.jpg?f=fotoalbum_large

Doet me denken aan een mooie quote van Scott Mcnealy (CEO Microsystems tijdens DotCom bubbel)
At 10 times revenues, to give you a 10-year payback, I have to pay you 100% of revenues for 10 straight years in dividends. That assumes I can get that by my shareholders. That assumes I have zero cost of goods sold, which is very hard for a computer company. That assumes zero expenses, which is really hard with 39,000 employees. That assumes I pay no taxes, which is very hard. And that assumes you pay no taxes on your dividends, which is kind of illegal. And that assumes with zero R&D for the next 10 years, I can maintain the current revenue run rate. Now, having done that, would any of you like to buy my stock at $64? Do you realize how ridiculous those basic assumptions are? You don’t need any transparency. You don’t need any footnotes. What were you thinking?!

[ Voor 39% gewijzigd door DutchManticore op 25-08-2023 10:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:45

Bezulba

Formerly known as Eendje

Je plaatje is super misleidend. Het is data van 2 jaar. Nu presenteer je het alsof dit allemaal verkopen zijn van de laatste paar weken om gebruik te maken van de (te) hoge koers.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Bezulba schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:13:
Je plaatje is super misleidend. Het is data van 2 jaar. Nu presenteer je het alsof dit allemaal verkopen zijn van de laatste paar weken om gebruik te maken van de (te) hoge koers.
Misleidend?!
De data staan er werkelijk bij. 7(8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Laatst online: 20:31
DutchManticore schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:53:
[...]

Ze geven guidance van 16 miljard voor next quarter. Dat is 64 miljard, hetgeen resulteert in een waardering van 1116 miljard en dat is volgens weinigen een probleem?!

[...]
Ik vind het ook bizar welke waardering NVDA krijgt, dat is toch nooit terug te verdienen? Een P/E van 244, ook al groeien ze dubbel digit per jaar, dan nog duurt het een eeuwigheid om nog een return te geven aan de aandeelhouders. Het lijkt wel of een heel van de kopers totaal niet kijken naar de waardering en denken alleen maar "Nvdia, doet het goed, doet AI en AI gaat groeien dus Nvdia kopen" 8)7 Ik had mijn NVDA aandeeltjes in 2000 moeten houden :D

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Begint inderdaad absurd te worden. Ik vind het daarom ook tijd om het NVIDIA schip volledig te verlaten, nadat ik een maand eerder al 50% gecashed had. Ik heb daarna nog genoeg exposure dmv ETF's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelzakje
Bezulba schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:13:
Of het aandeel was toen ook al veel te duur, waardoor het plaatje de huidige koersen in perspectief plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 02-08 15:47
pdukers schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:49:
Begint inderdaad absurd te worden. Ik vind het daarom ook tijd om het NVIDIA schip volledig te verlaten, nadat ik een maand eerder al 50% gecashed had. Ik heb daarna nog genoeg exposure dmv ETF's.
Mijn positie in Nvidia ga ik 'nooit' verkopen :)
Maar voorlopig ook niet uitbreiden.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Aardappelzakje schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:01:
[...]

Of het aandeel was toen ook al veel te duur, waardoor het plaatje de huidige koersen in perspectief plaatst.
Die optie bestaat in de hoofden van veel mensen die aan boord springen niet. Er is toch goed nieuws geweest? Dan gaan ze toch gewoon omhoog of wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelzakje
DutchManticore schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:22:
[...]

Die optie bestaat in de hoofden van veel mensen die aan boord springen niet. Er is toch goed nieuws geweest? Dan gaan ze toch gewoon omhoog of wat?
Tja, kun je het mensen kwalijk nemen? De afgelopen jaren heeft een dergelijke strategie simpelweg vruchten afgeworpen en heeft een handvol aandelen de indexen opgestuwd. Met name sinds de crash in 2020 bestaat bij velen het idee dat we een beetje hoppen van crash naar crash met ultieme koopmomenten en gegarandeerd (hoog) rendement tussendoor. Zonder rekening te houden met onderliggende waarderingen en macro-economische mechanismen en cycli van 50 tot 100 jaar.

Buffett en Munger roepen al jaren weinig nieuwe kansen te zien voor nieuwe investeringen gezien de huidige waarderingen. Ondertussen zit BRK op $147 miljard cash (!) en verkopen ze meer aandelen dan ze kopen. Ach, het zullen wel oude dwazen zijn... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:44
Het probleem is dat de de groei niet op earnings growth is gebaseerd maar op het sentiment van retail investors die bepaalde stocks hypen. Dat maakt het volatiel & onvoorspelbaar. Dus ja je kunt winst maken, maar voor hetzelfde geld zit je straks in een dip en maak je verlies. De vraag is of je daar in wilt zitten, en ik begrijp dat Buffett en Munger dat niet willen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchManticore
Aardappelzakje schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:34:
[...]

Tja, kun je het mensen kwalijk nemen? De afgelopen jaren heeft een dergelijke strategie simpelweg vruchten afgeworpen en heeft een handvol aandelen de indexen opgestuwd. Met name sinds de crash in 2020 bestaat bij velen het idee dat we een beetje hoppen van crash naar crash met ultieme koopmomenten en gegarandeerd (hoog) rendement tussendoor. Zonder rekening te houden met onderliggende waarderingen en macro-economische mechanismen en cycli van 50 tot 100 jaar.

Buffett en Munger roepen al jaren weinig nieuwe kansen te zien voor nieuwe investeringen gezien de huidige waarderingen. Ondertussen zit BRK op $147 miljard cash (!) en verkopen ze meer aandelen dan ze kopen. Ach, het zullen wel oude dwazen zijn... :P
Nee zeker niet. Ik denk zelfs al een tijdje dat veel teveel "investeerders" die nu actief zijn gebrainwashed zijn door de "easy mode" die de laatste 14-16 jaar actief is geweest omdat ze simpelweg niet anders kennen of hebben meegemaakt.

Als je maar lang genoeg in een abnormale situatie leeft, ga je die vanzelf normaal vinden en zul je een return to normal juist als abnormaal ervaren.

Het maakte niet uit wat er gebeurde, de beurs werd links of rechtsom omhoog gestuwd met roodgloeiende printers.

Helaas in de modern monetary theory nu overleden, blijkt inflatie wel degelijk onhoudbaar, en zullen we hard moeten ingrijpen om te voorkomen dat we in een inflatie spiraal met terugkerende golven terechtkomen.

Veel mensen die ik spreek denken dat de rentes zo verlaagd gaan worden. Ik denk het tegenovergestelde, er komen nog meerdere hikes aan wat mij betreft. En als er niet gehiked wordt, blijven de rentes in ieder geval langdurig "hoog" (historisch en in mijn optiek zijn de huidige rentes eerder normaal, maargoed)

De economische pijn van die rentes is zich nog actief aan het ontwikkelen maar moet voor het grootste deel nog komen. Eerst moeten we de vet opgebouwde reserves opbranden zodat de rentes gevoeld gaan worden.

De banken sector heeft het extreem zwaar momenteel, maken weliswaar flinke winsten, maar die zijn ook hard nodig om de klappen die nog komen gaan op te vangen.

Ik zie het allemaal nog niet extreem rooskleurig in. Zeker niet voor de retail investeerders die hun portfolio hebben gebaseerd op extreme PEs en low fundamentals.

De eerste recessieberichten verschijnen nu, maar geen kip die daar aandacht aan schenkt omdat niemand nog pijn ervaart. Ik denk echt dat we eind dit jaar, en zeker midden volgend jaar anders praten met zijn allen. (En dat is de timeline die ik nu al sinds nov vorig jaar hier aanhoud)

En wat betreft NVDA;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W54aDRydUvQ7eU9o9uHF_yhsa4c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L5kPIUkRtIjSKr1ILCqvYHj6.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agJr_FI9u7mEYLw4DG01Blov7PA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8EgWMMetiCY24aDXcDw7plmJ.png?f=user_large

Ik haat t format van een Tweet maar dit soort spelletjes worden absoluut gespeeld.

Retail is zo voorspelbaar in haar reacties dat grote partijen hier gretig gebruik van maken. En daardoor krijg je opvallende zaken als NVDA die behoorlijk omhoog schiet, en in afterhours en kort na opening wordt die winst volledig opgenomen door grote block sales.

Ook kun je vraagtekens zetten bij de beat die NVDA heeft gepresenteerd. Is afkomstig van één partij, die één order heeft gedaan.

Volgende earnings heb ik puts denk ik

[ Voor 23% gewijzigd door DutchManticore op 25-08-2023 15:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Pistachenootje schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:57:
Is er een app of website die het volgende kan? Ik heb Amerikaanse ETF's. Bijvoorbeeld 100 stuks VXUS, 100 stuks VTI, 100 stuks VT. Nu wil ik zien hoeveel procent van mijn portfolio EM is. Morningstar kan dit maar die vragen er flink geld voor.
Gevonden: https://www.tdameritrade....ingstar-instant-xray.html

Wellicht ook interessant voor @HEA220.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:54
Nederlandse industrieprijzen voor de 4de maand op rij naar beneden, 7,7% lager dan vorig jaar.
https://www.nu.nl/economi...-vierde-maand-op-rij.html

Niet een goed teken voor de industrie, maar wel goed nieuws om een een lagere inflatie te krijgen? @DutchManticore

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
rube schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:03:
Nederlandse industrieprijzen voor de 4de maand op rij naar beneden, 7,7% lager dan vorig jaar.

Niet een goed teken voor de industrie, maar wel goed nieuws om een een lagere inflatie te krijgen? @DutchManticore
Ja we gaan zo inflatie ruilen voor economische rem. Dat is ook het idee van de verhogingen van de rentes.

Maar de Producer Index is vaak leading voor wat consumenten een paar kwartalen later te wachten staat.

Consumenten en bedrijven spenderen minder, bedrijven verwerken minder orders, bedrijven hebben minder personeel nodig.

Overigens zou ik de inflatie nog niet als overwonnen beschouwen, als we Q4 en Q1
doorkomen zonder nieuwe pieken slaap ik pas rustig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

rube schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:03:

Het lijkt nu voornamelijk dat de olie als grondstof goedkoper is dan vorig jaar, waardoor de prijs bij de uitgang ook lager is:
De prijzen van de industrie hangen nauw samen met de olieprijzen. Die waren een jaar eerder een stuk hoger. Zo kostte een vat ruwe Brentolie vorige maand ruim 72 euro. Dat is bijna 30 procent minder dan een jaar eerder.
zoals ze ook zelf aangeven in het artikel.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 30-08-2023 12:33 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:54
@YakuzA correct. Maar ze geven ook aan dat het vertrouwen lager ligt, wat natuurlijk niet een goed teken is (dat had ik even wat duidelijker neer moeten zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-07 21:47
DIJK schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:07:
[...]

Kopen is m.i. ook niet interessant omdat de prijs kunstmatig hoog gehouden wordt door maar een beperkt aantal orders af te wikkelen. Het kan goed zijn dat er nu mensen zijn die je de stukken nu voor 50% van de huidige koers willen verkopen maar het platform laat die transacties dan niet doorgaan (ondanks dat er een koper en verkoper zijn op die prijs), omdat maar op 1 prijs gehandeld wordt, die ook nog in een bepaalde bandbreedte moet liggen.

Je wordt dus ook niet geslacht als je wil verkopen. Je komt er niet vanaf.
De koers is inmiddels bijna verdubbeld in een kleine maand. Ik keek zelf helaas ook de kat uit de boom ..

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Laatst online: 30-07 16:28
Satangel schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:17:
Ik blijf maar artikels lezen over het bedrijf Disney en dat dat wellicht wordt opgesplitst in de nabije toekomst;

[...]

Wat heeft dit invloed op de Disney aandeel prijs?
Als ze uitgekocht worden door bvb Apple, is dit dan goed voor het aandeel Disney?
Iemand deze aub, heb de vraag nog eens vetter gezet. Hartelijk dank alvast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:26
Ik zag vandaag dit filmpje over "inside trading" door wetgevers, vond ik erg interessant. En ook bizar dat zoiets gewoon mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:58
writser schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:30:
[...]

De koers is inmiddels bijna verdubbeld in een kleine maand. Ik keek zelf helaas ook de kat uit de boom ..
Ik moest 4 berichten terug om uit te vinden dat het over Triodos gaat.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Satangel schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:55:
[...]

Iemand deze aub, heb de vraag nog eens vetter gezet. Hartelijk dank alvast
Bij overnames is het overnamebod vaak hoger dan de beurskoers, waarna de beurskoers stijgt naar het bedrag van het overnamebod.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
writser schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:30:
[...]

Hoeveel is de koers nu dan? Hoe staat de koers nu t.o.v. van het hoogtepunt ??

• revox862
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:04
Kan iemand mij uitleggen waarom mijn 15SEP23 optie NN op DEGIRO uitgeoefend is?
Zover ik weet kan dat alleen op de expiratiedatum?
Ik heb inmiddels DEGIRO een e-mail gestuurd.
Zo loop ik het dividend ook mis.

[ Voor 10% gewijzigd door revox862 op 31-08-2023 10:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Opties op aandelen zijn doorgaans "American style"; die kunnen op ieder gewenst moment uitgeoefend worden. Die benaming heeft verder niets met Amerika te maken :)

• revox862
Zr40 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:20:
Opties op aandelen zijn doorgaans "American style"; die kunnen op ieder gewenst moment uitgeoefend worden. Die benaming heeft verder niets met Amerika te maken :)
F*ck! Wat een smerig spelletje is het toch :)

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:10
revox862 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:22:
[...]

F*ck! Wat een smerig spelletje is het toch :)
Amerikaanse stijl, Altijd
Europese stijl, Einde

Zijn nog een reeds andere soorten opties, maar die gebruiken de meeste toch nooit

• revox862
flyguy schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:25:
[...]

Amerikaanse stijl, Altijd
Europese stijl, Einde

Zijn nog een reeds andere soorten opties, maar die gebruiken de meeste toch nooit
Ja :) ik realiseer mij nu pas dat het om een stijl gaat :) en weinig te maken heeft met of het een Amerikaans of Europees aandeel betreft. Weer wat geleerd :)

• DJTimo
  • Laatst online: 01-08 21:34
revox862 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:08:
Kan iemand mij uitleggen waarom mijn 15SEP23 optie NN op DEGIRO uitgeoefend is?
Zover ik weet kan dat alleen op de expiratiedatum?
Ik heb inmiddels DEGIRO een e-mail gestuurd.
Zo loop ik het dividend ook mis.
Je geschreven call was (ruim?) itm. Als ex-div dichtbij is zal de koper van die call een early exercise doen om het dividend te ontvangen en hiermee de waarde waarmee de call zakt te compenseren. Is zéér gebruikelijk. Nu was het een SEP call, maar het kan ook bij andere maanden voorkomen waarvan de strike inmiddels lager dan de koers ligt
Kenmerkend met American style opties maar enkel bij calls. Puts hebben hier geen last van

[ Voor 5% gewijzigd door DJTimo op 31-08-2023 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revox862
DJTimo schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:43:
[...]

Je geschreven call was (ruim?) itm. Als ex-div dichtbij is zal de koper van die call een early exercise doen om het dividend te ontvangen en hiermee de waarde waarmee de call zakt te compenseren. Is zéér gebruikelijk. Nu was het een SEP call, maar het kan ook bij andere maanden voorkomen waarvan de strike inmiddels lager dan de koers ligt
Kenmerkend met American style opties maar enkel bij calls. Puts hebben hier geen last van
Klopt, de call was ruim ITM.
Na de earnings call ging het aandeel met 10% omhoog. Helemaal niet verdacht ;)
Ik had niet verwacht dat een early exercise mogelijk was, maar nu dus wel :) Wijze les :) Ik zal er de volgende keer rekening mee houden. Ik merk dat ik soms beter kan wachten met een call schrijven. Momenteel hou ik het bij covered calls.

• aljooge
revox862 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:26:
[...]

Klopt, de call was ruim ITM.
Na de earnings call ging het aandeel met 10% omhoog. Helemaal niet verdacht ;)
Ik had niet verwacht dat een early exercise mogelijk was, maar nu dus wel :) Wijze les :) Ik zal er de volgende keer rekening mee houden. Ik merk dat ik soms beter kan wachten met een call schrijven. Momenteel hou ik het bij covered calls.
Misschien beter om helemaal geen opties meer te doen? Zelf durf ik niet zo goed, om die reden wat jouw is overkomen, de kans dat de geschreven optie wordt uitgeoefend. Uiteindelijk denk ik alleen naar leergeld te betalen en dure transactiekosten.

• revox862
aljooge schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:50:
[...]

Misschien beter om helemaal geen opties meer te doen? Zelf durf ik niet zo goed, om die reden wat jouw is overkomen, de kans dat de geschreven optie wordt uitgeoefend. Uiteindelijk denk ik alleen naar leergeld te betalen en dure transactiekosten.
Je moet goed weten wat je doet m.b.t. opties. Een covered call vind ik nog wel te overzien (maximale verlies is gelijk aan het aandeel "naakt" bezitten - ontvangen premie). Uiteraard heb ik nog wel rendement behaald, echter de helft van wat ik had verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Laatst online: 31-07 22:49
Ik heb een oom die commissaris was (en is) bij grote bedrijven.
Als je met opties aan de slag gaat, leg je het altijd af tegen grote partijen die (al dan niet over de grens van wat voorkennis is, maar er dichtbij zitten) die alleen hier mee bezig zijn. Daarom is de verwachtingswaarde van opties voor ons, particulieren, negatief.

Hij raadde aan om van opties weg te blijven (en als je het echt niet kan laten, covered call of put opties schrijven, waarbij bij put opties je de liquide middelen hebt wanneer uitgeoefend wordt).

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat je oom zegt ben ik het helemaal mee eens.

Maar tegelijkertijd ben ik van mening dat opties op meerdere manieren te gebruiken zijn. Zo kan je bijvoorbeeld een (goed onderbouwde!) mening hebben over het onderliggende aandeel, waar je mogelijk met behulp van opties beter op kan inspelen dan met rechtstreeks bezit van de aandelen (of geen bezit, wat het geval zou kunnen zijn). Je speelt dan als het ware een ander spel dan de grote partijen en het is mogelijk dat je allebei wint op je eigen spel. Dit vereist gedegen onderzoek en doe je meestal niet in je eentje thuis achter de pc in je vrije tijd.

Wat men absoluut niet moet doen is opties zien als een op zichzelf staand type effect waar je in kan beleggen, onafhankelijk van het onderliggende aandeel. Dat komt eerder aan op gokken. Soms heeft iemand heel veel geluk, en die verhalen kom je tegen in /r/wallstreetbets. Soms weet iemand niet wat die doet en verliest zijn woning. Die verhalen kom je ook tegen in /r/wallstreetbets. Maar de meesten zullen gemiddeld verlies maken. Kleine winstjes hier, en veel verliesjes daar. De verwachtingswaarde blijft negatief.

En dan heb je mensen die met de 'wheel strategy' aan de slag gaan. Puts schrijven, bij assignment overstappen op calls schrijven, en bij assignment daarvan weer terug naar puts. In tegenstelling tot wat die mensen zeggen, is ook hier de verwachtingswaarde negatief. Men ziet de 'stabiele' inkomstenstroom en denkt dat dit 'gegarandeerd gratis geld' is. Het risico bij de wheel strategy is een grote koerssprong. Je maakt verlies (je koopt duur een aandeel dat sterk is gedaald of je verkoopt goedkoop een aandeel dat sterk is gestegen) en daar kan je niet van herstellen door de strategy voort te zetten.

Hetzelfde bij 'simpele' covered calls of puts. Je lijkt een inkomstenstroom te creëren, maar wat je in feite doet is de kans op een koersverandering in jouw voordeel verkopen voor een zekerheid die kleiner is dan de verwachtingswaarde van dat voordeel.

Nee, als je het gevaar van opties niet ziet dan kan je er inderdaad beter weg van blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

@poehee mooie anekdote maar als je weet waar je mee bezig bent is de kans dat je wat verdient met opties groter dan met de loterij.
Soms zit het mee en soms tegen.

Ben ervan overtuigd dat een hoop 'grote partijen' onlangs de mist in zijn gegaan bij Adyen.

Als je niet weet wat Amerikaanse en Europese opties zijn en het verschil moet je er natuurlijk niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
Jullie hebben zeker geen ongelijk. Een paar trades leverde minder op dan als ik "naakt" in het aandeel was gebleven.
Ik beperk het tot covered calls en 1-2% van mijn belegd geld. De rest zit in de welbekende drie NT fondsen. Ik heb het nooit gehad over iets anders dan covered calls, maar het is wellicht goed om duidelijk te zijn dat (andere) opties zeer gevaarlijk (kunnen) zijn. Zit er iemand aan de andere kant van deze trades die er meer aan verdient dan ik? Absoluut.
Wellicht had ik moeten weten dat dit Amerikaanse style opties waren, dat weet ik nu. Uiteraard wist ik wel van de verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zijn er hier mensen die een euro geldmarktfonds gebruiken? Zo ja welke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Zr40 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:41:
Wat je oom zegt ben ik het helemaal mee eens.

Maar tegelijkertijd ben ik van mening dat opties op meerdere manieren te gebruiken zijn. Zo kan je bijvoorbeeld een (goed onderbouwde!) mening hebben over het onderliggende aandeel, waar je mogelijk met behulp van opties beter op kan inspelen dan met rechtstreeks bezit van de aandelen (of geen bezit, wat het geval zou kunnen zijn). Je speelt dan als het ware een ander spel dan de grote partijen en het is mogelijk dat je allebei wint op je eigen spel. Dit vereist gedegen onderzoek en doe je meestal niet in je eentje thuis achter de pc in je vrije tijd.

Wat men absoluut niet moet doen is opties zien als een op zichzelf staand type effect waar je in kan beleggen, onafhankelijk van het onderliggende aandeel. Dat komt eerder aan op gokken. Soms heeft iemand heel veel geluk, en die verhalen kom je tegen in /r/wallstreetbets. Soms weet iemand niet wat die doet en verliest zijn woning. Die verhalen kom je ook tegen in /r/wallstreetbets. Maar de meesten zullen gemiddeld verlies maken. Kleine winstjes hier, en veel verliesjes daar. De verwachtingswaarde blijft negatief.

En dan heb je mensen die met de 'wheel strategy' aan de slag gaan. Puts schrijven, bij assignment overstappen op calls schrijven, en bij assignment daarvan weer terug naar puts. In tegenstelling tot wat die mensen zeggen, is ook hier de verwachtingswaarde negatief. Men ziet de 'stabiele' inkomstenstroom en denkt dat dit 'gegarandeerd gratis geld' is. Het risico bij de wheel strategy is een grote koerssprong. Je maakt verlies (je koopt duur een aandeel dat sterk is gedaald of je verkoopt goedkoop een aandeel dat sterk is gestegen) en daar kan je niet van herstellen door de strategy voort te zetten.

Hetzelfde bij 'simpele' covered calls of puts. Je lijkt een inkomstenstroom te creëren, maar wat je in feite doet is de kans op een koersverandering in jouw voordeel verkopen voor een zekerheid die kleiner is dan de verwachtingswaarde van dat voordeel.

Nee, als je het gevaar van opties niet ziet dan kan je er inderdaad beter weg van blijven.
Als de meesten verlies draaien met opties, dan staan daar een paar partijen tegenover die dat uitmelken en ontzettend veel winst maken. Wat voor soort strategie volgen die? Gewoon opties kopen? Of ingewikkelde duo/trio constructies? Zitten die de hele dag te day-trayden?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

aljooge schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:07:
[...]

Als de meesten verlies draaien met opties, dan staan daar een paar partijen tegenover die dat uitmelken en ontzettend veel winst maken. Wat voor soort strategie volgen die? Gewoon opties kopen? Of ingewikkelde duo/trio constructies? Zitten die de hele dag te day-trayden?
De tegenpartij van optietrades is in de regel een market maker. Hun taak is om liquiditeit te verschaffen; zonder market makers zou het orderboek voor opties nagenoeg leeg zijn.

De trades van een market maker zijn in principe zoals dat heet 'delta neutral'. De delta van een optie geeft aan wat de waardeverandering van de optie is wanneer de waarde van het onderliggende aandeel verandert. Delta neutral houdt in dat zij tegelijk voldoende aandelen kopen of verkopen om de delta van de optie die ze aan jou verkopen (of kopen) teniet te doen. Daarmee maakt het geen enkel verschil of dat opties ITM of OTM eindigen.

Het spel dat de market maker speelt is: voor welke prijs kan ik de trade uitvoeren zonder verlies te maken. Dit is voor delta neutral trades eenvoudig te berekenen. Het grote voordeel dat de market maker heeft tegenover anderen is schaal. Ze hebben geen moeite om te blijven spelen als willende tegenpartij voor iedereen die akkoord gaat met de koers. Jij bent beperkt tot je eigen margin, hun ruimte is veel groter. Daarnaast zijn hun transactiekosten veel lager door hun grote volume. Je gaat een market maker dus nooit verslaan op zijn eigen spel.

Dat betekent overigens niet dat je wordt uitgemolken. Ook market makers kennen concurrentie. Als eentje een grote spread quoteert, dan kan een ander instappen met een nauwere quotering als die denkt daar geen verlies mee te maken. Houd in gedachten dat het werk van de market maker niet kosteloos is; de kosten zitten verwerkt in hun bid en ask, en als je gebruik maakt van de service dan betaal je daar aan mee. Je bent niet verplicht om hun bid of ask te gebruiken, je kan ook zelf orders plaatsen. Alleen heb je dan geen garantie dat iemand anders interesse heeft in jouw prijs.

Market makers hebben geen mening over het onderliggende aandeel. Jij mogelijk wel. Market makers winnen op het delta neutral spel, daar zijn ze goed in. Jij speelt een ander spel als je met opties inspeelt op een mening over het onderliggende aandeel. Het is mogelijk dat beide partijen winnen op hun eigen spel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:41:
Helemaal eens (met je volledig post), sinds dit jaar ben ik zelf begonnen met opties om weekly calls te verkopen tegen leaps. Met name op Tesla en Palantir gezien de hoge premies. Inmiddels heb in daar leuk een positie mee opgebouwd maar deels is dat ook omdat de prijzen van beide flink gestegen zijn. Eigenlijk zou ik de resultaten naast elkaar moeten leggen om daar echt een punt mee te maken maar dat is niet de bedoeling van deze reactie.

Hoewel ik op de meeste weekly trades wel een winst heb kunnen maken heb ik echter ook op enkele trades flink verlies gepakt, of door tijdelijk geen “short” positie te hebben de winst van een daling te missen. Het is dat betreft niet veel anders dan gokken dat Max Verstappen de F1 wint. De winst is klein, verlies kan enorm zijn.

Het was echter wel leuk afleiding om mee bezig te zijn gezien ik geringe tijd niet kon inleggen in mijn portfolio. Inmiddels begint er weer wat inleg vrij dus te om langzaam mijn risico af te bouwen en een nieuwe tijdsbesteding te vinden. Merk wel dat je het snelste het spelletje leert als je meedoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

@Zr40 mijn complimenten voor je uitstekende uitleg! Zo heb ik het ook geleerd wat betreft valuta-opties: de onderliggende waarde wordt eruit gesloopt en er wordt alleen verdiend op bid / ask. Zelfs niet op volatiliteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
Pistachenootje schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:28:
Zijn er hier mensen die een euro geldmarktfonds gebruiken? Zo ja welke?
Leuke vraag. Ik doe het zelf niet want bij IB krijg je best aardige rente op je euro's (en dollars) boven een drempelwaarde. Wil je bij een Amerikaanse broker een Europees geldmarktfonds kopen (als dat al kan met die stomme wetgeving) of bij een Europese broker? Als ik als leek wat extra rendement op mijn euro's zou willen behalen bij een broker als DeGiro zou ik persoonlijk altijd eerst kijken wat iShares in de aanbieding heeft en dan kom je uit op iets als EXVM (kortlopend, Duits) of IEGE (kortlopend, Europees). Of ERNE / ERNX als je geen bezwaar hebt tegen bedrijfsobligaties.

Maar misschien wil je wel helemaal geen ETF of zoek je iets totaal anders? Niet helemaal mijn vakgebied dit.

Inmiddels is rente echt weer een factor waar je rekening mee moet houden bij het vergelijken van brokers (en in het algemeen). Bij DeGiro krijg je nog steeds 0% volgens mij, Saxobank ~1.9%, ~IB 2.9% boven de 10k. Dat zijn enorme verschillen. Een paar duizend euro aan cash aanhouden bij DeGiro (of op je betaalrekening) kost je honderd euro per jaar.

[ Voor 16% gewijzigd door writser op 04-09-2023 10:04 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
writser schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:58:
[...]

Leuke vraag. Ik doe het zelf niet want bij IB krijg je best aardige rente op je euro's (en dollars) boven een drempelwaarde.
Het gaat om een bedrag onder 10k.
Wil je bij een Amerikaanse broker een Europees geldmarktfonds kopen (als dat al kan met die stomme wetgeving) of bij een Europese broker?
IBKR of DeGiro maakt me niet uit. Zo laag mogelijke transactiekosten natuurlijk.
Als ik als leek wat extra rendement op mijn euro's zou willen behalen bij een broker als DeGiro zou ik persoonlijk altijd eerst kijken wat iShares in de aanbieding heeft en dan kom je uit op iets als EXVM (kortlopend, Duits) of IEGE (kortlopend, Europees). Of ERNE / ERNX als je geen bezwaar hebt tegen bedrijfsobligaties.
Thanks ik ga ze bekijken. Kennelijk zit JPM EUR Liquidity VNAV B (acc.) LU0103814108 in de kernselectie.
Maar misschien wil je wel helemaal geen ETF of zoek je iets totaal anders? Niet helemaal mijn vakgebied dit.
ETF of beleggingsfonds maakt me niet uit. Liever niet (vaak) distribuerend.

Edit: overigens, als je bij IBKR meer dan >10k hebt staan, is het dan niet interessanter om het zelf in een mmf te beleggen? Dan krijg je immers wel rente over die eerste 10k.

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 04-09-2023 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Gezien het gaat om relatief lage bedragen, wellicht is het aanbod van Wise met MMF een optie? Je hebt weliswaar 0,37% servicekosten op jaarbasis (plus 0,1% van het fonds) maar verder geen transactiekosten of drempelbedrag. En IBKR heeft een koppeling met ze waardoor je snel het geld weer bij IBKR kan krijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• writser
Pistachenootje schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:05:Edit: overigens, als je bij IBKR meer dan >10k hebt staan, is het dan niet interessanter om het zelf in een mmf te beleggen? Dan krijg je immers wel rente over die eerste 10k.
In theorie waarschijnlijk wel. Maar dan moet je na elke transactie je cashbalans omzetten in een MMF of overboeken naar Wise en nadenken over transactiekosten, settlement, handelstijden van MMF's, op welke termijn je dat geld weer wil beleggen, wat de belastingdienst daar van vindt, etc. Of dat de moeite waard is moet iedereen voor zichzelf bepalen.

Mijn strategie is om geld zo veel mogelijk bij IB te parkeren en aan het eind van de dag niet te veel verschillende valutaposities over te houden (9k GBP, 9k EUR en 9k USD is bijvoorbeeld een vrij beroerde positie) en daar laat ik het bij. Dat is misschien niet helemaal optimaal financieel gezien maar het kost niet al te veel moeite.

Overigens ga ik nu een beetje off-topic, maar een Wise account is echt een aanrader. In heel veel opzichten beter dan een account bij de Rabobank, ING, etc. Je ontvangt knettergoede rente, betalen in het buitenland is makkelijker, transparanter en goedkoper (helemaal als je wisselkoersen via IB doet), je hebt een gratis credit card, digitale kaart, etc. De voorwaarden zullen op termijn wel aangepast worden maar zijn nu uitstekend.

[ Voor 19% gewijzigd door writser op 04-09-2023 11:26 ]

Onvoorstelbaar!

Pagina: 1 ... 163 ... 216 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij