Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:56

QuattroNL

It is I.

Snuurtje schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:28:
[...]

Vind de uitstraling van zoiets wel het mooist inderdaad! Ga je het permanent verwarmen of af en toe?
We hebben nog geen glazen wanden laten plaatsen, dat zien we volgend jaar wel. Eerst maar eens zien of dit wellicht zo ook al bevalt.
Als ze er komen dan plaats ik denk ik iets van een terrasheater om zo af en toe wat bij te verwarmen (lente en herfst). Alle bedrading e.d. ligt er al.
Zodoende heb ik zowel de wanden als het dak alvast geïsoleerd (want later ga je dat echt niet meer doen).

Even een wat recentere foto.
Het schuurtje rechts wordt nog dichtgemaakt met een wandje met deur. Had wat minder prio, eerst moest het zitgedeelte af :9
De planken (wanden + onderkant dak) zijn behandeld met 2 lagen Remmers lazuur in Douglas kleur.
De balken zijn 2x gebeitst in cremewit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x08Kn-M8KnDdz1guA6wG_C9NQHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajEnla9z0TvC5R0aPaulMw3z.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:48
Wimploo schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:20:
[...]

Underlayment is toch ook niet bedoeld als afwerking, wat ben je van plan om het mee af te werken dan?
zie post hier 2 boven waar iemand ook de binnenwanden heeft afgewerkt met geschilderd underlayment.
fins vuren is een kwaliteit die wel verkocht wordt als geschikt voor zichtwerk, met een dichte dekfineer / gaten gestopt.

Heb dit gedaan ipv multiplex omdat ik nu ook met TG kon werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:28
Evo X schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:41:
[...]
Weet je toevallig nog welke underlayment soort je hebt gekocht?
Ik heb (flink) extra betaald voor fins vuren underlayment ipv radiata of elliotis... Maar ik vind het resultaat echt tegenvallen. De deklaag is gesplinterd en er missen soms echt forse happen. Daardoor geen gladde muur gekregen..
Daar is underlayment ook niet voor bedoeld. Je had beter naar een standaard interieur multplexplaat (berken / populier) kunnen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evo X
prettig dat iedereen dezelfde feedback (kritiek) heeft maar, is geen antwoord op de vraag die ik aan de oorspronkelijke poster stelde.

underlayment is er in veel verschillende kwaliteiten; zie ook :
https://www.houtmarkt.nl/nl/underlayment/fins-vuren/
(waarbij expliciet een aantal keer genoemd wordt dat het bruikbaar is als zichtwerk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennism1997
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:32
Evo X schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:41:
[...]

Weet je toevallig nog welke underlayment soort je hebt gekocht?
Ik heb idd fins underlayment gekocht bij een lokale handelaar Van Dorp Hout in Zoetermeer. Als je niet tevreden bent met die van jou kan je er misschien over bellen? Al had dat van mij ook best wat knoesten enzo. Wij hebben de oneffenheden opgevuld met houtvuller en een extra laag grondverf gedaan op de knoesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evo X
dennism1997 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:55:
[...]

Ik heb idd fins underlayment gekocht bij een lokale handelaar Van Dorp Hout in Zoetermeer. Als je niet tevreden bent met die van jou kan je er misschien over bellen? Al had dat van mij ook best wat knoesten enzo. Wij hebben de oneffenheden opgevuld met houtvuller en een extra laag grondverf gedaan op de knoesten.
Dankjewel voor dit antwoord! Had het dus wel mooi moeten kunnen maar had ik pech.
Weet ik genoeg voor een volgende keer :)
(het zit er nu toch maar tegenaan en tis wat tis.. Had de platen laten bezorgen dus anders was het ook gedoe)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:53
Snuurtje schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:04:
Wat gebruiken mensen hier zoal voor de wand en plafondafwerking aan de binnenkant van je overkapping (als je niet de balkenlaag aan de binnenkant zichtbaar houdt).

Mijn bedoeling is een dicht plafond en wanden om hier spotjes / lichtknoppen / stopcontacten in te verwerken.

Ik kijk zelf oa naar schrootjes of multiplex, maar beiden toch wel prijzige oplossingen.
Hier dubbel Rhombus Douglas op de wanden. Plafond met voorgegronde interieurplaten afgewerkt en vervolgens afgelakt.

Deze foto is nog voordat de glazen wanden er in zijn gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCpUzk6NfGFbx_AXdu1OAPkE4-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0s2kjtKRzU6YMynMeOTGXLt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:17
Wat gebruiken mensen hier zoal voor de wand en plafondafwerking aan de binnenkant van je overkapping (als je niet de balkenlaag aan de binnenkant zichtbaar houdt).

Mijn bedoeling is een dicht plafond en wanden om hier spotjes / lichtknoppen / stopcontacten in te verwerken.

Ik kijk zelf oa naar schrootjes of multiplex, maar beiden toch wel prijzige oplossingen.
De houthandel bood bewerkte underlaymentplaten aan. dit zijn platen waar ze groeven in gefreesd hebben en wat grof hebben gemaakt waardoor het lijkt alsof je planken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:31
plattie83 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:53:
[...]

Hier dubbel Rhombus Douglas op de wanden. Plafond met voorgegronde interieurplaten afgewerkt en vervolgens afgelakt.

Deze foto is nog voordat de glazen wanden er in zijn gezet.

[Afbeelding]
Mooi! Deze combi zou wel wat zijn. Heb je een linkje of waar je die interieurplaten hebt gekocht?

En ander vraagje: hoe ver zitten jouw spotjes uit elkaar, blij met die afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
QuattroNL schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:41:
[...]

We hebben nog geen glazen wanden laten plaatsen, dat zien we volgend jaar wel. Eerst maar eens zien of dit wellicht zo ook al bevalt.
Als ze er komen dan plaats ik denk ik iets van een terrasheater om zo af en toe wat bij te verwarmen (lente en herfst). Alle bedrading e.d. ligt er al.
Zodoende heb ik zowel de wanden als het dak alvast geïsoleerd (want later ga je dat echt niet meer doen).

Even een wat recentere foto.
Het schuurtje rechts wordt nog dichtgemaakt met een wandje met deur. Had wat minder prio, eerst moest het zitgedeelte af :9
De planken (wanden + onderkant dak) zijn behandeld met 2 lagen Remmers lazuur in Douglas kleur.
De balken zijn 2x gebeitst in cremewit.
[Afbeelding]
Gaaf, leuk met die ruitjes in de achterwand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:24

Voor het plafond heb ik watervast Multiplex okoume gebruikt. Niet het goedkoopst. Maar kan wel in vochtige(re) ruimtes gebruikt worden mits goed behandeld (kantensealer + goed aflakken/schilderen).

Voor de binnenkant heb ik rhombus profiel gebruikt, in mijn geval composiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Luuk84 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:57:
[...]

Voor het plafond heb ik watervast Multiplex okoume gebruikt. Niet het goedkoopst. Maar kan wel in vochtige(re) ruimtes gebruikt worden mits goed behandeld (kantensealer + goed aflakken/schilderen).

Check, was exact naar gegronde okoume aan het kijken, maar hoopte dat jij een goedkopere oplossing had :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:02
Afgelopen weekend de glaswand geplaatst.
Eerder in dit topic waren er vragen over soorten glaswanden. De mijne is van Tuindeco. Het plaatsen ging goed. Alles aluminium en makkelijk te zagen (met slijptol) en gaten te boren. Erg stevig spul, zwaar en stevig glas. Deuren plaatsen was een zwaar werkje. Het rolt heel mooi.
Enige puntje wat ik niet goed gedaan heb zijn de meenemers goed plaatsen, die moeten op een andere afstand om een mooie verdeling te krijgen bij het dicht trekken. Dus ik moet de deuren nog een keer een stukje eruit halen omdat je die alleen vanaf de onderkant kan verstellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEEAxSyAysHfFGY6dTobY6L0m4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOrQxvBzpv40D0Ro3hzF4KBF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:17
Luuk84 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:57:
[...]

Hier ook gebruikt voor wanden en plafond werkt perfect. @Snuurtje 9mm is al voldoende die zijn niet mega duur

[ Voor 5% gewijzigd door alki op 21-10-2025 11:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:53
Snuurtje schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:41:
[...]

Mooi! Deze combi zou wel wat zijn. Heb je een linkje of waar je die interieurplaten hebt gekocht?

En ander vraagje: hoe ver zitten jouw spotjes uit elkaar, blij met die afstand?
Platen komen hier uit de buurt vandaan;

https://www.houthandelmar...oply-light-interieur.html

Spotjes zitten 40cm uit de kant, lange kant 130cm en korte kant 170cm. Dit bevalt prima. We hebben wel een dimmer op de spots.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sp33OmghF-gqXlWsps6sGo3VGk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFq7LE6smwFlVmtp70xj56ch.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:02
Bij mijn glaswand zitten ook tochtborstels. Nu kan je die aan de buitenzijde of binnenzijde monteren. In de handleiding staat er niets over.
Als ik wat foto's opzoek op internet zie ik beide langskomen maar meestal buiten.
Nu is het zo dat bij de buitenzijde ze ook sneller nat en vies worden omdat ze langs de buitenzijde gaan. Het is wel weer een wat strakker gezicht. Binnenzijde wordt dus weer minder snel vies.
Ik ben op zoek naar ervaringen, wat hebben jullie gedaan en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evo X
KNed schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 00:04:
Bij mijn glaswand zitten ook tochtborstels. Nu kan je die aan de buitenzijde of binnenzijde monteren. In de handleiding staat er niets over.
Als ik wat foto's opzoek op internet zie ik beide langskomen maar meestal buiten.
Nu is het zo dat bij de buitenzijde ze ook sneller nat en vies worden omdat ze langs de buitenzijde gaan. Het is wel weer een wat strakker gezicht. Binnenzijde wordt dus weer minder snel vies.
Ik ben op zoek naar ervaringen, wat hebben jullie gedaan en waarom?
Ik heb de wand laten zetten. Bij mij zitten ze aan de binnenkant.
Heb er nog niet genoeg gezeten om er verder qua functie iets over te zeggenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-4CxQxuRbYwg9ar_cA44omtFPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXy669emOxYzz7Si81sIviFl.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste