Gepruts van tuinman fixen: hoe mantelbuis in tuin repareren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:06

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik heb de prutser van een tuinman die bij mij de overkapping heeft aangelegd al tijden geleden van mijn terrein af geschopt maar helaas blijf ik zijn beunwerk maar tegenkomen. :(
Nu is het weer de mantelbuis.

Voor de elektra en het netwerk naar de overkapping heeft hij een mantelbuis van de overkapping naar de kruipruimte van het huis gelegd.
Dit weekend had ik al een poging had gedaan de kabels te trekken maar die was gestrand op het feit dat ik de kabels er nog geen halve meter in kreeg.
Dit omdat de mantelbuis niet geleidelijk omhoog kwam in de overkapping maar met een mini-zwanenhals en twee bochten van 90° vlak onder de grond was aangelegd. En om het helemaal af te maken was het ook nog in snelbeton gegoten. |:(
God mag weten waarom maar na dat helemaal weggebikt te hebben en de buis gefatsoeneerd te hebben was het vandaag tijd voor poging 2.

Dat ging een stuk beter in eerste instantie, tot de kabels muurvast kwamen te zitten na een meter of 5.
Wat ongeveer bij de hoek van de overkapping uitkwam dus daar gaan graven, waar ik dit tegen kwam:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGGNlEpfTxIHF6KDMnU-rkbro4g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X7HWYBn5CxpbzdmTvZ1qmZxh.jpg?f=user_large
Op de foto is het niet heel duidelijk zichtbaar maar dit zijn praktisch haakse bochten.
Eerst vanaf de rand van de overkapping naar beneden en dan nog wat verder op waar de buis naar links wegloopt.
Één van die bochten moest haast wel zijn waarop de kabels vast zaten.

De boel toen gaan uitgraven met het idee zodanig uit te graven dat ik de bochten wat geleidelijker kon maken zodat de kabel wel verder getrokken kon worden.

Bij het vrijmaken van de mantelbuis keek ik echter tot mijn stomme verbazing zo naar de kabels in de treksok :'( (rechts op de foto waar het metalen netje van de treksok zichtbaar is tussen de twee buisdelen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ta7PKSAsVDd0-j_8MBb1qDNOMpg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VuZeDzE3RCFlmXcQJmE8382R.jpg?f=user_large

De mantelbuis bleek gewoon compleet door midden te zijn en enkel aan elkaar te zijn gemaakt door een open gesneden stuk mantelbuis om de twee uiteinden heen te doen.

Je ziet het ene stuk nog los liggen, de andere helft zit nog om het uiteinde heen wat onder het terras van de overkapping uit komt.

En de mantelbuis zelf bleek ook nog eens zwaar beschadigd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98FqNCMu5WBRvKe1r2phm9VBFPg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/93hfpJNLEumNRTcLvgVUq45c.jpg?f=user_large
Van onder naar boven kom je eerst een grote scheur tegen in de buis en daarna een heel diep ingedeukt stuk. (Dat was waar de kabels op zijn blijven hangen.) En dan nog een wat kleinere deuk.

Geen idee hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen want zo’n mantelbuis kan echt flink wat hebben dus dit moet met grof geweld zijn gebeurd. :X

Maar hoe dit nu goed repareren?

Het liefst haal ik het beschadigde stuk mantelbuis er helemaal tussenuit maar dan krijg ik de twee uiteinden niet meer goed bij elkaar ben ik bang en moet ik er een stuk tussen zetten.

Ik heb nog wel een stuk mantelbuis liggen maar slechts één koppelstuk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuH63fnhAuI6ouhYShIJU-cIK-Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6iEfXO54swsML90B3oGsJOvY.jpg?f=user_large

Waar haal ik zo’n tweede koppelstuk?
Betreft een 50mm mantelbuis.
Ik zie ze enkel meegeleverd worden met mantelbuizen zelf, niet los.

En hoe dicht je de boel goed af daarmee? Want zo koud de twee uiteinden op elkaar zetten is natuurlijk niet meer waterdicht.
Is het een kwestie van beide uiteinden in de kit of polymax lijm zetten en dan in het koppelstuk drukken?

Om het tot één koppelstuk te beperken wil ik nog wel gaan kijken of enkel het verwijderen van het gescheurde stuk volstaat en dan het ingedeukte stuk proberen uit te deuken (mits niet lek). En dan de bocht wat flauwer maken om de uiteinden bij elkaar te brengen
Maar ben ergens bang dat ik toch niet aan twee koppelstukken ontkom.

Mochten mensen nog andere ideeën hebben om deze buis te fixen dan hoor ik het ook graag.

Beste antwoord (via Vliegvlug op 07-06-2023 09:39)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:33
Volgens mij is een mantelbuis sok prima verkrijgbaar bij bijv. Elektramat. Maar mijn hemel waar had je die tuinman gevonden :X ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Eigenlijk exact wat jou zou verwachten als je een tuinman een overkapping laat bouwen en de elektra laat doen?

Heel inventief, zo'n opengesneden stuk mantelbuis als koppelstuk.
Maar zo kun je toch gewoon niet zijn? :x

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Erwin schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 23:50:
Volgens mij is een mantelbuis sok prima verkrijgbaar bij bijv. Elektramat.
Als je een linkje voor me hebt graag!
Ik kom op hun site enkel koppelstukken samen met mantelbuizen tegen namelijk.
Ik heb elektramat al gemaild of ze ze ook los verkopen want daar heb ik destijds ook de mantelbuis gehaald.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Erwin schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 23:50:
..
Maar mijn hemel waar had je die tuinman gevonden :X ?
&
Accretion schreef op donderdag 1 september 2022 @ 00:00:
Eigenlijk exact wat jou zou verwachten als je een tuinman een overkapping laat bouwen en de elektra laat doen?
Die vraag is hier al beantwoord: Vliegvlug in "Ruiten zijn niet goed geplaatst in overkapping"

@Accretion Godzijdank heeft hij niets met de elektra gedaan want dan was de boel al lang afgebrand gezien zijn algehele gebrek aan kennis, kunde, vakmanschap, etc, etc.
Elektra doe ik zelf, vandaar dat ik daarvoor nu ook een kabel aan het trekken was. ;)
Heel inventief, zo'n opengesneden stuk mantelbuis als koppelstuk.
Heel lui, gemakzuchtig en totaal waardeloos bedoel je :(
Maar zo kun je toch gewoon niet zijn? :x
Ik verbaas me er ook elke keer weer over maar helaas wel

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Interessante verhalen, dat wel.

Klinkt als iemand die niet zo precies kijkt en niet bang is om wat fout te doen.

Maar niet handig als electricien, timmerman of glaszetter. (:

Wat is dat überhaupt voor een "mantelbuis" lijkt meer een drainagebuis, van dat dunne geribbelde plastic wat eerder breekt dan buigt/knikt?

Ik zou een gladde buis nemen met een dikkere wand. En dan eentje die wat stugger is; maar niet broos (dat die met wat weerstand knikt in plaats van uitelkaar klapt).

Als je een wat kleinere buis neemt (of een aantal buizen) kun je elektra en netwerk bijvoorbeeld scheiden en door dezelfde ingang/uitgang steken als de oude buis.

En inderdaad een iets minder kronkelige route nemen...

[ Voor 59% gewijzigd door Accretion op 01-09-2022 00:52 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Accretion schreef op donderdag 1 september 2022 @ 00:44:

Wat is dat überhaupt voor een "mantelbuis" lijkt meer een drainagebuis, van dat dunne geribbelde plastic wat eerder breekt dan buigt/knikt?
Dit is wel degelijk een echte mantelbuis, namelijk deze van elektramat: mantelbuis met trekdraad en koppelstuk (diameter 50 mm)
Ik zou een gladde buis nemen met een dikkere wand.
Deze die ik nu heb is ook glad van binnen, de buitenbuis is rood en geribbeld, de binnenbuis zwart en glad.
En dan eentje die wat stugger is; maar niet broos (dat die met wat weerstand knikt in plaats van uitelkaar klapt).
Deze is echt flink stug hoor! Die krijg je met de hand niet gebroken of gescheurd enkel gebogen of gevouwen als je je handen ver genoeg uit elkaar houdt om moment te creëren.
Vandaar dat ik ook zeg dat die tuinman er echt met grof geweld op los is gegaan.
Misschien had hij zijn mini-graafmachientje niet onder controle ofzo.
Als je een wat kleinere buis neemt (of een aantal buizen) kun je elektra en netwerk bijvoorbeeld scheiden en door dezelfde ingang/uitgang steken als de oude buis.

En inderdaad een iets minder kronkelige route nemen...
Ik ga geen nieuwe buizen trekken, teveel werk.
Deze repareren zal hopelijk volstaan (hoewel ik echt niets meer durf aan te nemen over de kwaliteit van zijn werk)

Nog tips om dit goed en waterdicht te repareren?

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

O, heftig, lijkt dan wel inderdaad een prima buis te zijn.
Dan moet je behoorlijk aan het klooien zijn om dit voorelkaar te krijgen.

Mijn punt was dat als je door de oude buis een kleinere nieuwe buis kunt krijgen; het meteen waterdicht is.

En anders zou je het beschadigde stuk er uit moeten snijden en een nieuw stuk er tussen zetten.
En deze dan aan beide kanten lijmen met een inwendige mof (lijkt mij makkelijker om van binnen waterdicht te lijmen dan op een geribbeld oppervlakte aan de buitenkant).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-04 06:43
Met een tol brede elektratape krijg je dat wel waterdicht. De vraag is hoe waterdicht het moet zijn. Je gaat er hopelijk gewoon grondkabel in trekken. Dan hoeft de mantelbuis niet waterdicht te zijn.

Wil je toch die tape gebruiken. Zorg dan dat je ca 30cm aan beide kanten van de mof goed strak tape hebt zitten. 1 laagje is dan echt niet afdoende.

Always look on the bright side of life.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:23

Freakie1NL

Grote Baas

Clifdon schreef op donderdag 1 september 2022 @ 06:20:
Met een tol brede elektratape krijg je dat wel waterdicht. De vraag is hoe waterdicht het moet zijn. Je gaat er hopelijk gewoon grondkabel in trekken. Dan hoeft de mantelbuis niet waterdicht te zijn.

Wil je toch die tape gebruiken. Zorg dan dat je ca 30cm aan beide kanten van de mof goed strak tape hebt zitten. 1 laagje is dan echt niet afdoende.
Waarom zou je hem dan überhaupt waterdicht willen hebben? Grondkabel zelf is inderdaad 100% waterdicht.

Alleen TS heeft het ook over netwerk.

Zou persoonlijk maar 2 opties overwegen;
1) zeer veel balen, maar de boel zo laten. Grondkabel en netwerk geschikt voor onderwater er doorheen halen. Nu de boel open is, kan je waar je niet verder komt de mantelbuis open halen en vanaf daar verder trekken. Het is niet ideaal, maar als beide kabels (stroom en netwerk) waterdicht zijn maakt het in de praktijk geen verschil.
2) En geheel nieuwe mantelbuis over de hele lengte, zo recht mogelijk leggen.

[ Voor 30% gewijzigd door Freakie1NL op 01-09-2022 07:24 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Freakie1NL schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:21:
[...]

Ook daarvoor is een oplossing. ;)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Clifdon schreef op donderdag 1 september 2022 @ 06:20:
Met een tol brede elektratape krijg je dat wel waterdicht.
Initieel wel ja, maar laat die elektratape niet los na een tijd in de grond?
Ik voel dan toch meer voor kit of lijm tussen het koppelstuk en de buis, lijkt me duurzamer.
De vraag is hoe waterdicht het moet zijn. Je gaat er hopelijk gewoon grondkabel in trekken. Dan hoeft de mantelbuis niet waterdicht te zijn.
De elektra is een ymvk-as kabel waar dat geen probleem voor is inderdaad, maar voor de erhernetkabel lijkt me dat wel een probleem.
Ik heb normale stugge kabel gekocht vanuit het idee dat het toch in een mantelbuis komt te liggen en daarmee al goed is afgeschermd van de elementen.

Vraag me af hoe lang die netwerkkabel het in het water uithoudt.
Die 30cm overlap voor tape wordt ook nog een uitdaging aangezien het stukje buis wat onder het terras uitsteek maar max 10cm is.
En ik wil niet mijn terras gaan ondergraven of een tegel weghalen want die zijn nu eindelijk goed gevoegd. (Ook zelf over moeten doen natuurlijk want dat was ook slecht opgeleverd)
Met een mof heb ik maar iets van 5cm overlap nodig.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:55
Waterdicht zijn die koppelstukken natuurlijk niet.

Maar volgens mij zoek je dit.

https://www.elektramat.nl...24ggu1EAQYASABEgIl3PD_BwE

kan je het restant buis in de schuur er niet gewoon uit trekken, en dan vervangen door je reststuk en 1 koppelstuk gebruiken?

Heb zelf ook deze pijpen liggen, ik vind ze echt slecht om achteraf te bekabelen.
Bekabelen doe he het liefst voordat ze de grond in gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door FRANQ op 01-09-2022 08:38 ]

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Waarom is er geen slagvaste PVC pijp gebruikt?
Waarom niet in de grond op 60 cm diepte?
Als er een gaatje in de buis zit, stroomt het water dan lekker je kruipruimte in?

Sorry voor de vragen, maar deze kunnen invloed hoelang de boel blijft functioneren

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Freakie1NL schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:21:
[...]

Waarom zou je hem dan überhaupt waterdicht willen hebben? Grondkabel zelf is inderdaad 100% waterdicht.

Zou persoonlijk maar 2 opties overwegen;
1) zeer veel balen, maar de boel zo laten. Grondkabel en netwerk geschikt voor onderwater er doorheen halen. Nu de boel open is, kan je waar je niet verder komt de mantelbuis open halen en vanaf daar verder trekken. Het is niet ideaal, maar als beide kabels (stroom en netwerk) waterdicht zijn maakt het in de praktijk geen verschil.
Dat is ook een optie natuurlijk en dan bedoel ik vooral netwerkkabel voor buiten aanschaffen.
Alsnog zou ik de buis dan wel gaan repareren maar hoef ik me in elk geval geen zorgen te maken over hoe waterdicht de reparatie gaat worden.

Nadeel is dat ik dan nu niet door kan omdat ik moet wachten op de levering van nieuwe kabel plus de extra kosten.
2) En geheel nieuwe mantelbuis over de hele lengte, zo recht mogelijk leggen.
Dat is wel de mooiste optie maar tegelijkertijd geen optie want het werk dat daarin gaat zitten is enorm en kan niet meer onder het terras door dus moet ik een hele aparte route door de tuin nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:55
DJMaze schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:37:
Als er een gaatje in de buis zit, stroomt het water dan lekker je kruipruimte in?

Sorry voor de vragen, maar deze kunnen invloed hoelang de boel blijft functioneren
Dat is natuurlijk achteraf gel*l :+

mantelbuis is bedoeld voor ondergronds beschermen van kabels, en is daardoor het juiste product.
De uitvoering is alleen minder.

Ga je slagvast pvc in een S bocht leggen dan krijg je daar met wat zand in de pijp ook niks meer doorheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Waarom zou je hem 60 cm diep plaatsen als je toch al een slagvaste PVC gebruikt? 60 cm is voor niet beschermd gelegde kabels.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Freakie1NL schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:43:
Waarom zou je hem 60 cm diep plaatsen als je toch al een slagvaste PVC gebruikt? 60 cm is voor niet beschermd gelegde kabels.
Die mantelbuis van TS ziet er niet slagvast uit.
Daar wil je dan geen schep in de grond steken.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

DJMaze schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:45:
[...]

Die mantelbuis van TS ziet er niet slagvast uit.
Daar wil je dan geen schep in de grond steken.
Daar hebben we het toch ook niet over? :?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
FRANQ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:37:
Waterdicht zijn die koppelstukken natuurlijk niet.
inderdaad!
Vandaar ook mijn vraag hoe dat koppelstuk waterdicht te krijgen.
Maar daar heeft helaas nog niemand op gereageerd :|
Zelf denk ik aan kit of lijm maar welke dan?
Volgens mij is de buis zelf van PP maar dat weet ik niet zeker en staat helaas ook niet in de specs bij elektramat.
Dank!
Dat lijkt er aardig op, ook al heeft het koppelstuk dat ik nu heb liggen geen openingen.
Maar met voldoende kit moet dat wel op te lossen zijn. ;)
kan je het restant buis in de schuur er niet gewoon uit trekken, en dan vervangen door je reststuk en 1 koppelstuk gebruiken?
Het is onder het terras wat ik er niet uit wil halen dus dat is helaas geen optie maar anders wel een goed idee geweest.
Heb zelf ook deze pijpen liggen, ik vind ze echt slecht om achteraf te bekabelen.
Bekabelen doe he het liefst voordat ze de grond in gaan.
Ging op zich wel aardig tot ik die vernauwing tegen kwam.
De buis is 40mm binnendiameter dus gelukkig aardig wat ruimte voor slechts 1 ymvk-as kabel en 1 netwerkkabel.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Dat lijkt ‘m haast wel te zijn!
Ook vanwege deze melding erbij Productgroep: Hulpstuk voor geribde kunststof kabelbeschermslang
Dank _/-\o_
Ga ik die bestellen :)

Nu nog een juiste kit/lijm om de boel waterdicht te krijgen!
Er staat wel ”Tot een druk van 0,5 bar zorgt deze ook voor een waterdichte verbinding.”, maar vraag me af of dat echt voldoende is en toch wat kit nodig is voor de zekerheid :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IcE_364
  • Laatst online: 20:57
Vliegvlug schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:48:
[...]

inderdaad!
Vandaar ook mijn vraag hoe dat koppelstuk waterdicht te krijgen.
Maar daar heeft helaas nog niemand op gereageerd :|
Zelf denk ik aan kit of lijm maar welke dan?
Volgens mij is de buis zelf van PP maar dat weet ik niet zeker en staat helaas ook niet in de specs bij elektramat.
Hiermee krijg je het meeste wel verlijmd en waterdicht: https://masta.nl/shell-tixophalte-wet-kit-310ml.html

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Er is bij ymvk-as geen extra bescherming nodig, kan zo de grond in in principe.
Die mantelbuis is niet vanwege de bescherming maar puur omdat ik later de elektra- en netwerkkabel wilde bij trekken. Puur gemak dus.
Tja, vraag dat aan die super goede vakman die ik had rondlopen ;(
Dat zal wel meevallen.
Hij komt omhoog in de kruipruimte, is alsnog wel lager dan de bovenkant van de tuin maar de kruipruimte staat niet onder water en ook zonder buis kan het water natuurlijk gewoon onder de fundering door lopen .

Ik ga er natuurlijk vanuit dat die kabel niet lek is, maar goed inmiddels kan ik daar eigenlijk ook niet meer echt vanuit gaan na wat ik al allemaal ben tegengekomen met die buis.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ziet er goed uit, ga ik naar kijken, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:23
Waterdicht maken als je tape gebruikt doe je met zelf vulcaniserende tape https://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d848.html

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-04 18:33
Vliegvlug schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:27:
[...]
De elektra is een ymvk-as kabel waar dat geen probleem voor is inderdaad, maar voor de erhernetkabel lijkt me dat wel een probleem.
Ik heb normale stugge kabel gekocht vanuit het idee dat het toch in een mantelbuis komt te liggen en daarmee al goed is afgeschermd van de elementen.

Vraag me af hoe lang die netwerkkabel het in het water uithoudt.
Het verschil tussen grondkabel en een gewone kabel zit hem niet in het waterdicht zijn. Een grondkabel heeft een aardschild (de -as in YMvK-as). Die zit er zodat je altijd de aarde raakt als je met een schep ofzo de kabel beschadigd. Op je netwerkkabel staat geen gevaarlijke spanning, dus is het ook niet nodig om daar een speciale kabel voor te gebruiken. Helemaal niet als het (grootste deel) ook nog in een mantelbuis zit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:05
RocketKoen schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:05:
[...]

Het verschil tussen grondkabel en een gewone kabel zit hem niet in het waterdicht zijn. Een grondkabel heeft een aardschild (de -as in YMvK-as). Die zit er zodat je altijd de aarde raakt als je met een schep ofzo de kabel beschadigd. Op je netwerkkabel staat geen gevaarlijke spanning, dus is het ook niet nodig om daar een speciale kabel voor te gebruiken. Helemaal niet als het (grootste deel) ook nog in een mantelbuis zit.
De PVC mantel van een UTP kabel is anders wel poreus en dus niet geschikt om rechtstreeks in de grond te leggen, of langdurig in water te hangen.
https://www.sandervunderi...aterdicht-grondkabel.html
Deze mag wel onder de grond. De kabel heeft een gelvulling. Geeft een bende bij afmonteren :P

Edit: kabel is ook 300V rated, en kan dus naast VD draad in een PVC buis. Als het niet hoeft moet je het niet doen, maar soms een oplossing. Gewoon niet doen :+

[ Voor 8% gewijzigd door P5ycho op 01-09-2022 10:59 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:55
Toevallig een Wildkamp vestiging bij je in de buurt?
Hebben ze ook alles wat je zoekt.
https://www.wildkamp.nl/p...buis-pe-zwart-50-mm/81020

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

• RocketKoen
P5ycho schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:58:
[...]

De PVC mantel van een UTP kabel is anders wel poreus en dus niet geschikt om rechtstreeks in de grond te leggen, of langdurig in water te hangen.
https://www.sandervunderi...aterdicht-grondkabel.html
Deze mag wel onder de grond. De kabel heeft een gelvulling. Geeft een bende bij afmonteren :P

Edit: kabel is ook 300V rated, en kan dus naast VD draad in een PVC buis. Als het niet hoeft moet je het niet doen, maar soms een oplossing.
300V rating gaat over de kabel zelf. niet over wat er nog naast ligt.
En UTP een flink stuk in dezelfde buis leggen als 230V is niet heel goed voor je signaal kwaliteit.

TheS4ndm4n#1919

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:43

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Is die rode buis niet gedraaid? maw kan je het slechte er niet afsnijden en een nieuw stuk erin draaien? om het waterdicht te maken spuit je eerst wat lijm of siliconen aan de binnenkant.
Zo heb ik het opgelost toen ik zelf toevallig mijn buis doorspitte vorig jaar bij de heraanleg van mijn terras.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
rmr1 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:11:
Toevallig een Wildkamp vestiging bij je in de buurt?
Hebben ze ook alles wat je zoekt.
https://www.wildkamp.nl/p...buis-pe-zwart-50-mm/81020
Haha die prijs. :D

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:05
RocketKoen schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:21:
[...]

300V rating gaat over de kabel zelf. niet over wat er nog naast ligt.
En UTP een flink stuk in dezelfde buis leggen als 230V is niet heel goed voor je signaal kwaliteit.
Je hebt gelijk, ik pas het even aan.
Je uitspraak over signaalkwaliteit klopt, het is niet goed. Maar het kan prima. Shielding brengt net zo goed een hoop gedoe met zich mee.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
P5ycho schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:58:
[...]

Je hebt gelijk, ik pas het even aan.
Je uitspraak over signaalkwaliteit klopt, het is niet goed. Maar het kan prima. Shielding brengt net zo goed een hoop gedoe met zich mee.
Die waterdichte UTP grondkabel die je linkte ziet er wel interessant uit, dan hoef ik me geen zorgen te maken over al dan niet lekke mantelbuizen en hoe goed ik de breuk repareer.

Maar maak me dan weer zorgen om storing op het netwerksignaal. (Ook @RocketKoen)
Nu heb ik afgeschermde netwerkkabel, cat6A, SFTP als ik het goed herinner.
Die grondkabel is UTP en niet afgeschermd en het loopt wel iets van 20 meter naast een 4mm2 4x4+4 ymvk-as kabel door de mantelbuis.

Je opmerking "Je uitspraak over signaalkwaliteit klopt, het is niet goed. Maar het kan prima." vind ik wat onduidelijk.
Is (S)FTP nu wel echt zinnig of niet in dit geval ter voorkoming van inductie storingen of andere interferentie?
Dacht dat shielding juist wel hoogfrequente (HF) signalen afschermd en zover ik weet is netwerk signaal HF, zeker 10G. (Hoewel ik dat niet ga gebruik en in de overkapping, er komt een Access Point in met 1Gb aansluiting gevoed middels PoE)

Ik heb er wel op gezocht maar ik kom zoveel meningen tegen, van maakt niet uit, tot echt wel doen, dat ik het niet meer weet :/

• RocketKoen
Vliegvlug schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:40:
[...]

Die waterdichte grondkabel die je linkte ziet er wel interessant uit, dan hoef ik me geen zorgen te maken over al dan niet lekke mantelbuizen en hoe goed ik de breuk repareer.

Maar maak me dan weer zorgen om storing op het netwerksignaal. (Ook @RocketKoen)
Nu heb ik afgeschermde netwerkkabel, cat6A, SFTP als ik het goed herinner.
Die grondkabel is UTP en niet afgeschermd en het loopt wel iets van 20 meter naast een 4mm2 4x4+4 ymvk-as kabel door de mantelbuis.

Je opmerking "Je uitspraak over signaalkwaliteit klopt, het is niet goed. Maar het kan prima." vind ik wat onduidelijk.
Is (S)FTP nu wel echt zinnig of niet in dit geval ter voorkoming van inductie storingen of andere interferentie?
Dacht dat shielding juist wel hoogfrequente (HF) signalen afschermd en zover ik weet is netwerk signaal HF, zeker 10G. (Hoewel ik dat niet ga gebruik en in de overkapping, er komt een Access Point in met 1Gb aansluiting gevoed middels PoE)

Ik heb er wel op gezocht maar ik kom zoveel meningen tegen, van maakt niet uit, tot echt wel doen, dat ik het niet meer weet :/
De algemene norm is dat je wat afstand houdt tussen signaal en power kabels. Anders gaat inductie van je power kabels storen op je signaal kabels.
UTP is daar op een paar manieren tegen beschermd. Het heeft twisted pairs, 1 voor je signaal en 1 met niks erop. Die met niks erop krijgt als het goed is alleen storing. En die storing kun je dan van je signaal aftrekken bij de ontvanger en alleen signaal overhouden. Daarnaast zijn je ethernet signalen binair. Dus je hebt flink wat storing nodig voordat een 1 een 0 wordt of andersom.

Je netwerkkaart meet wel de signaal/ruis verhouding en bepaalt daarmee de maximale snelheid van de verbinding. Het kan dus dat je 1Gbit verbinding ineens 10Mbit wordt als je die stroomkabel ineens zwaar belast. Als dat een probleem is heb je 2 oplossingen:
1) een tweede mantelbuis.
2) glasvezelkabel ipv UTP. en dan aan beide kanten een mediaconverter terug naar UTP.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

Managelorian

“This is the workflow.”

TL;DR.

Ik zou het aan elkaar zetten met de geschikte koppelstukken hiervoor (die ze overigens misschien bij Wildkamp verkopen). Als afdichting zou ik voor Bison rubber seal gaan (want dit hecht op bijna alles, ook op 'lastige' plasticsoorten) en het daarna inwikkelen met vulkaniserende tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Vliegvlug schreef op donderdag 1 september 2022 @ 01:07:
[...]

Dit is wel degelijk een echte mantelbuis, namelijk deze van elektramat: mantelbuis met trekdraad en koppelstuk (diameter 50 mm)

[...]

Deze die ik nu heb is ook glad van binnen, de buitenbuis is rood en geribbeld, de binnenbuis zwart en glad.

[...]

Deze is echt flink stug hoor! Die krijg je met de hand niet gebroken of gescheurd enkel gebogen of gevouwen als je je handen ver genoeg uit elkaar houdt om moment te creëren.
Vandaar dat ik ook zeg dat die tuinman er echt met grof geweld op los is gegaan.
Misschien had hij zijn mini-graafmachientje niet onder controle ofzo.

[...]

Ik ga geen nieuwe buizen trekken, teveel werk.
Deze repareren zal hopelijk volstaan (hoewel ik echt niets meer durf aan te nemen over de kwaliteit van zijn werk)

Nog tips om dit goed en waterdicht te repareren?
Snelbeton })

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
RocketKoen schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:39:
[...]
De algemene norm is dat je wat afstand houdt tussen signaal en power kabels. Anders gaat inductie van je power kabels storen op je signaal kabels.
Dat wordt wat lastig in één mantelbuis ;)
UTP is daar op een paar manieren tegen beschermd. Het heeft twisted pairs, 1 voor je signaal en 1 met niks erop. Die met niks erop krijgt als het goed is alleen storing. En die storing kun je dan van je signaal aftrekken bij de ontvanger en alleen signaal overhouden. Daarnaast zijn je ethernet signalen binair. Dus je hebt flink wat storing nodig voordat een 1 een 0 wordt of andersom.
Duidelijk verhaal maar wat ik nog mis is of SFTP niet alsnog wat beter is dan UTP vanwege de afscherming en dat je dan nog wat meer storing kan verdragen op je kabel voordat het bitje flipt.
Je netwerkkaart meet wel de signaal/ruis verhouding en bepaalt daarmee de maximale snelheid van de verbinding. Het kan dus dat je 1Gbit verbinding ineens 10Mbit wordt als je die stroomkabel ineens zwaar belast. Als dat een probleem is heb je 2 oplossingen:
1) een tweede mantelbuis.
2) glasvezelkabel ipv UTP. en dan aan beide kanten een mediaconverter terug naar UTP.
Een tweede mantelbuis gaat m niet worden vanwege de hoeveelheid werk die daar in gaat zitten.
Over glasvezel gaat helaas geen PoE.
Of moet ik een weer bestendige injector in de overkapping plaatsen.

En gezien jou verhaal over dat UTP al best goed beschermd is tegen storingen lijkt die laatste optie me wat overdreven.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Managelorian schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:58:
TL;DR.

Ik zou het aan elkaar zetten met de geschikte koppelstukken hiervoor (die ze overigens misschien bij Wildkamp verkopen). Als afdichting zou ik voor Bison rubber seal gaan (want dit hecht op bijna alles, ook op 'lastige' plasticsoorten) en het daarna inwikkelen met vulkaniserende tape.
Bison rubberseal heb ik wel vaker gehoord. Klinkt goed, vooral dat het goed op allerlei soorten plastic pakt want dat is wel een ding bij deze buis want volgens mij is het PP.
Dank voor de tip!

• RocketKoen
Vliegvlug schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:16:
[...]

Dat wordt wat lastig in één mantelbuis ;)

[...]

Duidelijk verhaal maar wat ik nog mis is of SFTP niet alsnog wat beter is dan UTP vanwege de afscherming en dat je dan nog wat meer storing kan verdragen op je kabel voordat het bitje flipt.

[...]

Een tweede mantelbuis gaat m niet worden vanwege de hoeveelheid werk die daar in gaat zitten.
Over glasvezel gaat helaas geen PoE.
Of moet ik een weer bestendige injector in de overkapping plaatsen.

En gezien jou verhaal over dat UTP al best goed beschermd is tegen storingen lijkt die laatste optie me wat overdreven.
Je kan natuurlijk een power injector plaatsen na de media converter. Maar ik zou het inderdaad eerst gewoon proberen met 2 kabels in 1 buis. Als het dan niet goed werkt heb je alvast een idee waarom.

TheS4ndm4n#1919

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:49
Zit er nog een trekdraad in? Zo niet: prop aan een metselkoord oid maken en deze er met een stofzuiger doorheen zuigen.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@Roekeloos trekdraad zit er nog gewoon in, dus daarmee geen problemen.
De stofzuiger truc heb ik meermaals gebruikt, er handig inderdaad.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
kippy schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:01:
Waterdicht maken als je tape gebruikt doe je met zelf vulcaniserende tape https://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d848.html
Deze suggestie had ik even over het hoofd gezien maar ziet er zeer interessant uit. Was niet bekend met vulkaniserende tape maar er zijn dus verschillende varianten van, ben voor de siliconen variant gegaan want dat zou beter moeten afsluiten en lagere temperaturen aankunnen:
Poppstar selbstverschweißendes Silikonband

Enige waar ik me een beetje zorgen over maak is dat de buis van onder het terras niet echt ver uitsteekt en je moet er wel goed bij kunnen om het te omwikkelen bij de overgang van koppelstuk naar buis.
Kit tussen koppelstuk en buis vergt natuurlijk minder ruimte.

[ Voor 7% gewijzigd door Vliegvlug op 07-06-2023 09:11 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Die eerste was vanochtend al genoemd door Drawer maar dan in de zwarte variant en heb ik inmiddels al besteld, maar dat er ook bijbehorende afdichtingsringen waren wist ik helaas niet. :|

Maar zijn die ringen echt nodig voor waterdichtheid?
Want bij de verbindingsmof staat:
“ Met een verbindingsmof kun je twee buizen aan elkaar zetten. Tot een druk van 0,5 bar zorgt deze ook voor een waterdichte verbinding.”
Wat lijkt aan te geven dat de mof zelf de boel al waterdicht maakt.

En als die ringen toch nodig heb weet ik ook niet precies hoe ze toe te passen.
Één ring aan elke buis die je dan in de mof steekt gok ik?

Aanvulling juni 2023: Die ringen zijn wel nodig om de koppeling waterdicht te maken, zie stukje uit de Kabuflex handleiding hier iets naar beneden.
Ik heb bij Elektramat daarna aangegeven dat hun tekst bij de koppelstukken misleidend is waarna ze de beschrijving van het zwarte 50 mm koppelstuk hebben aangevuld met “Om een waterdichte oplossing te creëren heb je twee stuks artikelnummer: 401171931 er bij nodig” wat op zich netje is.
Had ook nog bij ze aangegeven dat dit natuurlijk ook voor de transparante variant geldt en voor de andere diameters maar daar hebben ze dan vreemd genoeg die extra tekst niet bij gezet. Misschien omdat ik zelf de 50mm zwarte had gekocht en ze daarna niet verder gekeken hebben.

[ Voor 35% gewijzigd door Vliegvlug op 07-06-2023 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat betreft die storing, UTP heeft daar in principe geen last van, daar is die twist voor. Storing krijg je pas als je dikke stromen gaat trekken door die kabel.

Verder hebben we het hier over ymvk-as toch? Dat is met aardscherm, als je die goed aansluit zit je eventuele storing mooi opgeborgen in een aardscherm.

Klant van me heeft ook gewoon cat5e UTP door de fabriek lopen, de ymvk kabels naar de zaag- en lasmachines liggen er gewoon strak langs in dezelfde goot. Nog nooit klachten gehad over slechte verbindingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daggoth82
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-04 19:23
Vliegvlug schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:37:
[...]

Die eerste was vanochtend al genoemd en heb ik inmiddels al besteld, maar dat er ook bijbehorende afdichtingsringen waren wist ik helaas niet. :|

Maar zijn die ringen echt nodig voor waterdichtheid?
Want bij de verbindingsmof staat:
“ Met een verbindingsmof kun je twee buizen aan elkaar zetten. Tot een druk van 0,5 bar zorgt deze ook voor een waterdichte verbinding.”
Wat lijkt aan te geven dat de mof zelf de boel al waterdicht maakt.

En als die ringen toch nodig heb weet ik ook niet precies hoe ze toe te passen.
Één ring aan elke buis die je dan in de mof steekt gok ik?
Die ringen stop je in het profiel van de mantelbuis, twee aan ieder kant. Vervolgens tape ik hem altijd nog in met pvc tape

https://www.ventilatiesho...H7tzWuptcQyRoC48EQAvD_BwE

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Daggoth82 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:12:
[...]

Die ringen stop je in het profiel van de mantelbuis, twee aan ieder kant.
Goed om te weten (y)
Dus zonder die ringen is zo’n mof niet waterdicht?

Hoe weet je dat trouwens , is er ergens een handleiding van dat spul?
Vervolgens tape ik hem altijd nog in met pvc tape

https://www.ventilatiesho...H7tzWuptcQyRoC48EQAvD_BwE
Ik heb al vulkaniserende siliconen tape gekocht dus dat lijkt me wel voldoende :)
Met die ringen erbij is die tape ook eigenlijk enkel voor extra zekerheid ga ik vanuit?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Vliegvlug schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:17:
[...]

Hoe weet je dat trouwens , is er ergens een handleiding van dat spul?

[...]
Ik heb de handleiding inmiddels gevonden: Fränkische Kabuflex Produktinformation
Op pagina 4 staat vermeld dat de mof zonder ringen IP 54 is en met 2 ringen (één op elke buis) IP68:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QH_-meGRHc_3hEW9pxwYhzp7vc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GLLuHFS6AylTKr01IsbUCFqb.jpg?f=user_large

@Daggoth82 Scheelt je voortaan toch weer twee ringen bij een koppeling! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 01-09-2022 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kippy
Vliegvlug schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:17:
Ik heb al vulkaniserende siliconen tape gekocht dus dat lijkt me wel voldoende :)
Ik weet niet of je ooit met dergelijke tape hebt gewerkt? Maar dit werkt in ieder geval anders dan normale tape, vulkaniserende tape moet je ver uitrekken voor/tijdens het aanbrengen. Hierdoor wordt het warm en smelt het als het waren om een goede hechting te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@kippy: Ik heb nog nooit met vulkaniserende tape gewerkt nee.
Wel de handleiding van Poppstar siliconen tape gelezen en daarin staat dat je het 200% moet oprekken bij aanbrengen.
Nu is me eerlijk gezegd niet precies duidelijk wat ze daar mee bedoelen.
Ik zou denken dat 100% twee keer zo lang maken van de tape is en 200% dan drie keer zo lang maar dat klinkt dan weer heel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja je moet die uitrekken (als je een stukje van 5cm hebt moet je naar 10cm rekken) omdat dan de vulkanische eigenschappen intreding werken (word heet en smelt in elkaar) maar je moet echt heel goed uitrekken en soms zelfs in stukken doen als je brede tape hebt.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Damic schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:02:
Ja je moet die uitrekken (als je een stukje van 5cm hebt moet je naar 10cm rekken) omdat dan de vulkanische eigenschappen intreding werken (word heet en smelt in elkaar) maar je moet echt heel goed uitrekken en soms zelfs in stukken doen als je brede tape hebt.
Ik weet hoe het in theorie zou moeten werken en dat het opgerekt moet worden maar bedoel je dit nu enkel als voorbeeld of dat jij die 200% leest als lengte verdubbelen?

Want de mate waarin je dat moet doen verschilt nogal, kijk ik namelijk bij de rubber versie van deze Poppstar tape dan staat daar 50% ipv de 200% die bij hun siliconen versie staat.
Als ik 50% lees denk ik aan het uitrekken van een stukje van 5cm naar 7,5cm.
Vandaar dat ik 200% lees als van 5cm uitrekken tot 15cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Vliegvlug schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:13:
[...]

Ik weet hoe het in theorie zou moeten werken en dat het opgerekt moet worden maar bedoel je dit nu enkel als voorbeeld of dat jij die 200% leest als lengte verdubbelen?

Want de mate waarin je dat moet doen verschilt nogal, kijk ik namelijk bij de rubber versie van deze Poppstar tape dan staat daar 50% ipv de 200% die bij hun siliconen versie staat.
Als ik 50% lees denk ik aan het uitrekken van een stukje van 5cm naar 7,5cm.
Vandaar dat ik 200% lees als van 5cm uitrekken tot 15cm
Je moet het zien als een stuk elastiek. Je voelt heel goed hoe ver je het kan uitrekken, het eerste stuk rek is makkelijk maar als je het langer probeert te rekken dan voel je eigenlijk geen beweging meer.
Wat ik normaal doe is een lengte uitrekken wat om het object heen kan, dus in jou geval zo'n 20cm of zo. Dat doe je om het object heen (hou de tape zo strak mogelijk) en je zorgt dat de tape overlapt. Hierna rol je steeds een klein stukje van de rol af, trekt het wat uit en rolt het overlappend over het vorige stuk heen.
Afbeeldingslocatie: https://www.xtrack.nl/media/catalog/product/cache/0455f6afdb91a31935eedaa6639d0831/l/e/leak-none-tape.jpg
Zelf hou ik wat meer overlap, maar het gaat om het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
kippy schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:30:
[...]

Je moet het zien als een stuk elastiek. Je voelt heel goed hoe ver je het kan uitrekken, het eerste stuk rek is makkelijk maar als je het langer probeert te rekken dan voel je eigenlijk geen beweging meer.
Dat klinkt als een praktisch tip!
Stuk makkelijker dan de eerste paar keer een centimeter er naast leggen om te meten of ik al aan de 200% zit :)
Wat ik normaal doe is een lengte uitrekken wat om het object heen kan, dus in jou geval zo'n 20cm of zo.
Bedoel je dan echt een stuk uitrekken tot 20cm en dat er dan als eerste lus omheen leggen?
Of bedoel je 20cm afrollen en dat er niet-uitgerekt omheen leggen als eerste lus?

Dat laatste is namelijk wat de handleiding aangeeft.
Dat doe je om het object heen (hou de tape zo strak mogelijk) en je zorgt dat de tape overlapt. Hierna rol je steeds een klein stukje van de rol af, trekt het wat uit en rolt het overlappend over het vorige stuk heen.
[Afbeelding]
Zelf hou ik wat meer overlap, maar het gaat om het idee.
Zoals je het hierboven beschrijf was ik het ook van plan. Met overlap van ~50% van de tape breedte zoals de handleiding voorschrijft.

Hoe eindig jij de omwikkeling eigenlijk?
De handleiding geeft aan om het laatste stukje minder ver op te rekken dan bij de rest van het omwikkelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 02-09-2022 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kippy
Vliegvlug schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:48:
Bedoel je dan echt een stuk uitrekken tot 20cm en dat er dan als eerste lus omheen leggen?
Of bedoel je 20cm afrollen en dat er niet-uitgerekt omheen leggen als eerste lus?
Dat laatste is namelijk wat de handleiding aangeeft.
Ik rek het eerste stuk van te voren uit en probeer het ook zo uitgerekt mogelijk er omheen te leggen. Net als een elastiek probeert het weer te krimpen, hierdoor krijg je na gebruik dus een waterdichte verbinding.
Hoe eindig jij de omwikkeling eigenlijk?
De handleiding geeft aan om het laatste stukje minder ver op te rekken dan bij de rest van het omwikkelen.
Ik trek het meestal kapot, dus maximale rek. En soms doe ik een stukje ducttape of iets dergelijks nog over het einde.

Het ding is dat dit soort tape geen plaklaag of iets dergelijks heeft. Het krijgt de verbinding door het uitrekken en weer samen krimpen. Het wordt dan "een geheel".
Heb dit spul veel in de scheepsbouw gebruikt om coax connectoren waterdicht te houden. En als je het goed aan brengt is het geheel IP67 waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik heb inmiddels alle dingen besteld of binnen die ik denk nodig te hebben om de kapotte mantelbuis te repareren.
  • Reststuk mantelbuis
  • Koppelstukken + afdicht ringen
  • Siliconen vulkaniserende tape
  • Bison polymax kitbus
  • S/FTP outdoor netwerkkabel
Plan is om eerst te kijken of ik weg kan komen met slechts 1 mof als het me lukt het gedeukte stuk uit te deuken en het niet lek is.
Lukt dat niet dan wordt het een stuk mantelbuis er tussen zetten met gebruik van 2 moffen.
Die moffen worden uiteraard voorzien van ringen en daarna omwikkeld met de vulkaniserende tape om het extra dicht te maken.
Of die tape lukt bij het kleine stukje buis dat onder het terras uit steekt is de vraag vandaar dat ik als backup nog de polymax achter de hand heb wat ik toch heb liggen. Dan kan ik de mof aan het korte stuk van de buis met kit extra afdichten,

De outdoor netwerkkabel is omdat ik enerzijds niet 100% vertrouwen heb dat het repareren helemaal waterdicht wordt omdat ik het voor het eerst doe en me anderzijds afvraag of de rest van de mantelbuis überhaupt nog helemaal lek vrij is gezien de zaken die ik nu al ben tegen gekomen bij die mantelbuis en de beunhaas tuinman die ‘m geplaatst heeft.
Dan vind ik het wel een fijn gevoel dat ik me over eventuele lekken geen zorgen hoef te maken.

Of de reparatie dan eigenlijk nog wel zo nauw luistert en ik het mezelf niet veel makkelijker kan maken door er simpelweg een stukje nieuwe mantelbuis tussen te zetten met wat moffen en ringen is een goed punt. Waarschijnlijk wel! :P
Maar ik heb die vulkaniserende tape nu toch al liggen en wil daar ook wel eens mee werken. En als het allemaal toch niet helemaal goed lukt is er in elk geval geen man overboord en dat klust een stuk relaxter! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Eerlijk gezegd wordt een netwerkkabel en 230V voedingskabel in dezelfde buis afgeraden, volgens mij mag het geen eens officieel…

Twee dunnere mantelbuizen was trouwens makkelijker geweest, minder kans op knikken en gemakkelijker door te voeren.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
DutchWing schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:30:
Eerlijk gezegd wordt een netwerkkabel en 230V voedingskabel in dezelfde buis afgeraden,
Dat het afgeraden wordt is me inmiddels bekend maar heb ik me op het moment dat ik de mantelbuis liet leggen niet gerealiseerd.
Zeker niet omdat zowel de ymvk-as stroomkabel als de Cat7 S/FTP kabel beiden afgeschermd zijn en ik op basis daarvan er vanuit ging dat ze elkaar niet beïnvloeden.

Nu blijkt dat toch wel te kunnen maar in hoeverre dat in mijn geval nu echt een concreet probleem gaat worden vraag ik me af.

De twists in UTP helpen al heel veel en dat heb ik er ook nog afscherming bij wat ook nog een beetje extra helpt, want als je leest over netwerk- naast stroomkabel kom ik heel vaak tegen dat afgeschermde kabel dan wordt aangeraden.
En de apparatuur en de netwerkprotocollen kan ook veel foutjes opvangen.

De elektrakabel is ook afgeschermd en zoveel ga ik niet verbruiken in de overkapping. Er komt misschien ooit nog een kleine PV installatie op maar verder zal enkel de heater veel stroom verbruiken of wanneer er wat geklust wordt maar dat is incidenteel. Heb er ook geen frituurpan staan bijv.
Zeker als ik dan hierboven het verhaal lees van iemand die het heeft over zware 3 fase machines in een fabriek waar utp langs die kabels loopt en ook geen problemen ondervindt dan maak ik me eerlijk gezegd weinig zorgen.

Er komt bovendien enkel een Wifi access point te hangen voor wat internetten en muziek en video streamen. Ik plaats daar geen bedrijfskritische servers of storageoplossingen :o
volgens mij mag het geen eens officieel…
Dat mag gewoon hoor!
Gaat hier over ymvk-as kabel die je ook los in de grond mag leggen en dubbel is geïsoleerd en over een aardscherm beschikt. Geen enkel issue qua veiligheid om die in een matelbuis te combineren met een netwerkkabel.

Het gaat hier niet over het trekken van VD draden in dezelfde buis als een netwerkkabel, dat is inderdaad niet toegestaan.
Die fout wordt vaker gemaakt.
Twee dunnere mantelbuizen was trouwens makkelijker geweest, minder kans op knikken en gemakkelijker door te voeren.
Achteraf waren twee wat kleinere buizen beter geweest ja…. als ik ze zelf gelegd zou hebben want die tuinman had twee dunnere buisjes compleet vernageld als ik nu al zie wat hij met die grote stevige buis gedaan heeft! :X
Had hij met dunne mantelbuis dezelfde 90° bochten gemaakt als met de huidige mantelbuis (en ik twijfel er niet aan dat hij dat zou hebben gedaan) dan had ik alsnog een groot probleem gehad de kabels te trekken want dunnere buis laat minder ruimte over in scherpe bochten en knakt waarschijnlijk ook sneller bij dergelijke hoeken. Dus waarom je zegt dat het minder knikt is me niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
DutchWing schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:30:
Eerlijk gezegd wordt een netwerkkabel en 230V voedingskabel in dezelfde buis afgeraden, volgens mij mag het geen eens officieel…

Netwerkkabel en 230V mag wel door dezelfde buis, maar dan moet het dubbel afgeschermd zijn. VD draad is dat niet, xmvk en ymvk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Vliegvlug @_JGC_
Het was meer betreft dat je 230V en signaal kabel nooit in deze buis wilt ivm de 230V eventueel de UTP kan beïnvloeden.

Maar dat had je al zelf genoemd :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:54
Sorry maar het gezeur over storing, als je naar 100m gaat moet je je best een beetje doen, kijk eens in een fabriekshal of kantoorpand in de goot, deze liggen helemaal vol met stroom en netwerk dicht bij en door elkaar. Ja in theorie moet je het niet doen maar in dit geval is het echt geen probleem. Heb zelf een buis van 60m door mijn tuin met utp en stroom ook in het water normale utp nergens last van. Zoals hierboven aangehaald zelfs lasapparaten naast utp gaat bijna altijd goed. Wij hebben 1x storing gehad op utp in het magazijn waar de brandcentrale pomp 10kv en weet ik hoeveel ampere en 100m langs utp liep en die gaf storing als deze inschakelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:06
martijnr17 schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:52:
Sorry maar het gezeur over storing, als je naar 100m gaat moet je je best een beetje doen, kijk eens in een fabriekshal of kantoorpand in de goot, deze liggen helemaal vol met stroom en netwerk dicht bij en door elkaar. Ja in theorie moet je het niet doen maar in dit geval is het echt geen probleem. Heb zelf een buis van 60m door mijn tuin met utp en stroom ook in het water normale utp nergens last van. Zoals hierboven aangehaald zelfs lasapparaten naast utp gaat bijna altijd goed. Wij hebben 1x storing gehad op utp in het magazijn waar de brandcentrale pomp 10kv en weet ik hoeveel ampere en 100m langs utp liep en die gaf storing als deze inschakelde.
Daarom zit er dus een schotje in het midden van die metalen goot. Ene kant netstroom, andere kant datakabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:54
Meester_J schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:55:
[...]

Daarom zit er dus een schotje in het midden van die metalen goot. Ene kant netstroom, andere kant datakabels.
Dat is leuk bij nieuwbouw dan leggen ze het wel netjes, maar ons pand van 20 jaar oud is door de jaren zoveel aangepast dat alles door elkaar ligt. En bij de 10kv maakte het schotje niet uit die storing was er gewoon. Maar wat ik meer wil zeggen dat voor een enkele datakabel en een 230v waar klein beetje stroom doorheen gaat maakt het allemaal niet uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
De matelbuis heb ik hersteld en de kabels zijn getrokken!
(Wel weer een tegenslag te pakken toen bleek dat ik met de elektrakabel maar tot de helft van de kruipruimte kwam, ik had 40m besteld maar er was slechts 24m geleverd :'()

De werkzaamheden in plaatjes.

Uitgangssituatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98FqNCMu5WBRvKe1r2phm9VBFPg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/93hfpJNLEumNRTcLvgVUq45c.jpg?f=user_large

Eerst het gescheurde stuk van de buis verwijderd daarna geprobeerd het gedeukte stuk uit te deuken maar dat was kansloos dus er ook afgehaald.
De buis is nu nu flink korter. Rechts op de foto de verwijderde delen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/be8KnXJ6l4BA2x1ECD6Yde4yJLY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CIiErO94vBuWXro38ZX16Hyv.jpg?f=user_large

Omdat één koppelstuk me een stuk beter leek dan twee heb ik de mantelbuis een stuk uitgegraven en verlegd in een flauwere bocht.
De oude route was niet bepaald vlak en de buis ging op en neer door de grond.
Ook vond ik de diepte waarop hij lag nogal teleurstellend, ~20cm. Had ik de buis zelf gelegd dan was ik voor minimaal 60cm gegaan.
De nieuwe geul is wel iets dieper met ongeveer 25cm maar dieper had toch geen zin voor dat kleine stukje
De nieuwe bocht niet van tevoren uitgemeten trouwens maar op gevoel gegraven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIfL5qssKpcfk0G5gQOMItU4ZpQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2ymm72wto6ksyVp9x350ZEFB.jpg?f=user_large

Hoe de buis uitkwam met de nieuwe bocht viel me niet tegen, lang genoeg om het te halen.
Het stukje buis van onder het terras had nog wel de provisorische fix van de tuinman eromheen met een opengeknipt stuk buis wat er nog af moest. Die werd wel een aardig stukje korter dus het was nog spannend of de twee buizen nog bij elkaar zouden kunnen komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTYnmjq91iPeftNiEIzT4RoEbic=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xnNY5FHa44naSYCKubJZUECl.jpg?f=user_large

Na het fatsoeneren van de uiteinden van beide buizen bleken ze gelukkig nog wel te raken met een kleine centimeter overlap en was het tijd de ringen en mof te plaatsen.
Ben uiteindelijk voor 2 ringen per buis gegaan net als @Daggoth82, ook al geeft de fabrikant aan dat 1 ring voldoende is. Ik was eigenlijk van plan nog siliconen tape om de mof te wikkelen als extra afdichting maar vanwege het weinige uitsteken van het ene buisdeel heb ik daar vanaf gezien omdat het me niet haalbaar leek.
Daarom als alternatief dus 2 ringen per buis als extra afdichting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyL-7aJotysQcUx8jlGdMt1IH6E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eUI1KhsbW0knR7csYHEX4ygE.jpg?f=user_large
Het schuiven van de mof over de buis ging zodanig stroef dat ik op een gegeven moment niet harder durfde te duwen uit angst dat ik de ringen uit de groeven zou duwen. Daarop heb ik de mof er weer afgehaald en de rubbers licht ingesmeerd met siliconenvet waarna de mof soepel over de buis schoof.

Daarna de boel weer dichtgegooid met zand en aarde en was de buis gerepareerd! :)
Uiteindelijk viel de reparatie me best mee en was het graven nog het meeste werk.

Ik heb nu nog wel een laatste klusje aan de mantelbuis; waar deze in de schuur naar boven komt zijn er wat beschadigingen in de buis gekomen vanwege het uitbikken uit het snelbeton.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k48UCnfJcKvCVuFVCQ4vJYgQEdw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rQBnNmjNzRec9aGi7GSTzJyT.jpg?f=user_large
Die beschadigingen wil ik nog gaan repareren met de vulkaniserende siliconen tape om de buis weer waterdicht te krijgen waarna hij weer onder de tegels gelegd kan worden naar de hoek van de schuur.
Zou enkel een paar lagen siliconentape voldoende zijn of moeten die gaten in de buis eerst nog opgevuld worden?
De gaten zijn namelijk wel helemaal door de buis heen, veroorzaakt doordat ik uitschoot met de beitel van de boorhamer.
Pagina: 1