Betonpoeren overkapping+schuur niet haaks geplaatst, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:30

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik heb een schuur met overkapping gekocht bij azalp, zo een:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-J7GpiD4Dtet523djoX2mHdsBJ8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wOeEQwZqB1TXxc1xLUApS6fN.jpg?f=fotoalbum_medium

Vandaag zijn de beton poeren van de schuur met overkapping geplaatst door een hovenier.

Daar zijn afsluitbanden tussen gelegd en binnen het overkapping gedeelte zijn de keramische tegels geplaatst en gevoegd.

Nu blijkt dat bij het plaatsen van de tegels, welke van voor naar achter zijn neergelegd, de tegels niet de afsluitbanden konden volgen waarop deze tijdens het tegelen zijn verplaatst.

Daardoor liggen de afsluitbanden nu bij de poeren aan de voorkant gelijk met de buitenkant van de poer maar bij de poeren aan de achterkant liggen ze veel meer binnen de poer, bij de ene 6 cm en bij de andere 8cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u77vWGVYa4wmCpA7IEyDmVdkDoA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/imZSr83b1CjYlTniDKJBTRVS.jpg?f=user_large

Deze foto’s staan in volgorde zoals de poeren van de overkapping liggen als je voor de ingang staat.

Ik ben aan het meten gegaan en ben tot de conclusie gekomen dat de rechthoeken tussen de poeren geen 90° graden zijn :'(

Maar als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ilttYnZKHyXm8Ptmo5fvwiqFGc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ULQfhJC08X1GoHcAQl5L1Tv5.jpg?f=user_large

Wat gelijk het probleem met het tegelen en de afsluitbanden verklaard, de tegels zijn namelijk wel haaks afgeslepen.

Links komt de overkapping, rechts het schuurtje.

Hieronder de metingen op basis waarvan de hoeken zijn bepaald (getallen in centimeters, en de rondjes geven het midden van het draadeindes van de poeren weer):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vc_M56_0hDIDymBVkMs_iLM9T-k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lV05Qut2PGG0sLaQxm38Zq9e.jpg?f=user_large
Dat van de poeren aan de voorkant de middelste een ruime centimeter naar voren komt lijkt me niet goed en dat de diagonalen zoveel afwijken ook niet.
Is 10cm(!) als je de twee diagonalen van de overkapping vergelijkt, 462.6 vs 472.6cm

De afsluitbanden aan de rechterkant van het schuurtje zijn overigens niet verplaatst, daar is het opgelost door de stoeptegels die daar gebruikt zijn als bestrating aan de voorkant op te vullen met stroken afgeslepen stoeptegels of hele grote voegen.

Zie op de foto linksonder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPj6TWxdFXFepBnr--BYA-Ou1hs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1L2qoMdlSFLd1AZG1gk2WZPo.jpg?f=user_large
(deze foto is genomen vanuit schuur gedeelte richting het overkapping gedeelte, de afsluitbanden aan de rechterkant van de schuur staan niet op de foto, daar sta ik met mijn rug naartoe)

Maar hoe nu verder?

Ik bereid me voor op een discussie want wil je dit fixen dan moeten de 3 poeren aan de voorkant verplaatst worden en alle tegels er weer uit.
En die poeren zijn met snelbeton vastgezet en de tegels al gevoegd met een soort voeg die uithard.

Ik vermoed dat de hovenier dat anders ziet en vind dat dit best kan.
Afgezien van het feit dat de de afsluitbanden niet de wanden volgen als je dit zo laat, wat er niet uit ziet, denk ik ook niet dat dit erg goed is voor de constructie van de overkapping en schuur.
Hierbij denk ik aan wringende ringbalken en de bevestiging van de wanden en daklijsten met allerlei kieren waar vocht en ongedierten in gaat zitten.

Maar ik hoor graag als ik me druk maak om niets en dit binnen de toleranties valt.

[ Voor 15% gewijzigd door Vliegvlug op 13-05-2021 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:46
Zou hier persoonlijk niet mee akkoord gaan. Overkapping plaats je maar 1 keer. Mocht bij het er niet mee eens zijn dan zou ik de poeren zelf opnieuw plaatsen en hem vervolgens het straat werk weer laten doen. (wellicht wat geld achterhouden indien er nog niet betaald is)

Zou persoonlijk de poeren en opsluit banden ook wat hoger willen in verhouding met de bestrating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
kever678 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 00:16:
Zou hier persoonlijk niet mee akkoord gaan. Overkapping plaats je maar 1 keer.
Dat is ook mijn standpunt inderdaad.
Mocht bij het er niet mee eens zijn dan zou ik de poeren zelf opnieuw plaatsen en hem vervolgens het straat werk weer laten doen. (wellicht wat geld achterhouden indien er nog niet betaald is)
Maar zelf die dingen gaan verplaatsen zie ik niet zitten,ik huur iemand juist in om het niet zelf te doen.
Lijkt me ook een pittige klus met al dat beton er om heen.

En als hij een fout maakt lijkt me niet dat ik dat dan moet gaan fixen.
Nog niet alles is betaald gelukkig.
Zou persoonlijk de poeren en opsluit banden ook wat hoger willen in verhouding met de bestrating.
Oh, waarom is dat?

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 13-05-2021 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
Vliegvlug schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 00:26:
[...]

Dat is ook mijn standpunt inderdaad.

[...]

Maar zelf die dingen gaan verplaatsen zie ik niet zitten, ik huur iemand juist in om het niet zelf te doen.
En als hij een fout maakt lijkt me niet dat ik dat dan moet gaan fixen.
Nog niet alles is betaald gelukkig.

[...]

Oh, waarom is dat?
toon volledige bericht
Probleem is alleen als de hovenier het de eerste keer niet lukt om ze recht te plaatsen... was dit laks of onkunde? Bij het laatste kan hij het ook niet voor je oplossen.

Poer en opsluitband gebruik je om het hout droog te houden, iets hoger dan de bestrating eromheen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
kever678 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 00:29:
[...]

Probleem is alleen als de hovenier het de eerste keer niet lukt om ze recht te plaatsen... was dit laks of onkunde? Bij het laatste kan hij het ook niet voor je oplossen.
Geen idee, ik was er niet bij toen hij ze uitzette.
Moet hem wel de mogelijkheid geven het op te lossen.
Poer en opsluitband gebruik je om het hout droog te houden, iets hoger dan de bestrating eromheen dus.
Ah, oké.
Daarvoor komen er van die dikke kunststof balken onderop waarop het hout rust.
Dus daarvoor hoeven de poeren en banden dan niet hoger lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
Vliegvlug schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 00:32:
[...]

Moet hem wel de mogelijkheid geven het op te lossen.
Dat ben ik met je eens.
Vliegvlug schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 00:32:
[...]

Daarvoor komen er van die dikke kunststof balken onderop waarop het hout rust.
Dus daarvoor hoeven de poeren en banden dan niet hoger lijkt me.
Opsluit banden niet, wanden komen dan op die balken. Poer zou ik persoonlijk wel iets hoger willen maar wellicht kan je wat meer ruimte houden tussen paal en poer om het hout van de grond te houden.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
vanochtend goed nieuws! :)
De hovenier had zelf ook ingezien dat het zo niet kon en gaat de boel herstellen door de voorste 3 poeren naar links te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Vliegvlug schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 07:19:
vanochtend goed nieuws! :)
De hovenier had zelf ook ingezien dat het zo niet kon en gaat de boel herstellen door de voorste 3 poeren naar links te zetten.
Mooi om te horen. Zelf niks voor hoeven aankaarten? Het zou inderdaad doodzonde zijn als, wanneer je het uitbesteedt, het niet netjes gebeurt. Fijn dat t wordt opgelost.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@PeacekeeperNL
Niet zelf het probleem hoeven aankaarten gelukkig.
Maakte me er wel druk over omdat de hovenier bij zijn vertek de dag eerder heel laconiek deed over de schuin lopende opsluitbanden en het straatwerk dus ik verwachtte een lastig gesprek; daardoor slecht geslapen ook .
Had ook wat app berichten gekregen die gewist waren voordat ik ze zag dus dan ga je ook denken wat daar in stond.
Maar ben blij dat het zo uit zichzelf is opgelost, hij was zelfs onaangekondigd eerder om de boel te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelRoel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-04 12:38
Hoe is het uiteindelijk opgelost? Moest het echt helemaal opnieuw?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
RoelRoel schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:56:
Hoe is het uiteindelijk opgelost? Moest het echt helemaal opnieuw?
Uiteindelijk was het tot mijn verbazing eigenlijk redelijk snel opgelost doordat hij de de voorste poeren middels wrikken met een spade wat meer naar links kon verplaatsen. Had niet verwacht dat dat zo makkelijk zou gaan na het snelbeton wat er de dag ervoor bij was gestort.

Wat ik alleen pas later zag is dat omdat de voorste rij houtprinttegels mee naar links zijn verschoven de voegen van die tegels niet meer in 1 lijn doorlopen met de vergelijkbare rijen daar achter omdat hij blijkbaar geen zin had de tegels links en rechts opnieuw op maat te zagen en door te verschuiven hoefde hij maar aan één kant een tegel te vervangen, scheelt toch weer wat moeite :/

Toen wist ik nog niet dat hij niet van de details was maar meer van het grove werk en met grote stappen snel thuis en een echte beunhaas :X
Detail werk en precisie bleek hij gewoon echt niet te kunnen.

De overkapping is er uiteindelijk wel gekomen maar heel best is het niet geworden helaas, er zijn meerdere problemen
Afschot en uitloop:
Heb tijdens de plaatsing echt meermaals gezegd dat hij op het afschot van het dak moest letten, maar toe het eenmaal stond en de eerste regenbui zich aandiende liep het water liever aan de voorkant over de rand dan via de afvoer van de uitloop. |:(
Dat is is beunhaas stijl opgelost door simpelweg de voorste staanders wat hoger op te draaien. Het water loopt nu inderdaad net iets eerder de afvoer in dan dat het over de rand gaat maar er staat dan wel een ruime centimeter water op het dak wat niet weg kan omdat de afvoer zo hoog zit en met wat wind wordt het alsnog over de rand gestuwd.
Ik moet de water afvoer daarom lager plaatsen zodat er niet zoveel water meer op staat, dat wordt nog een uitdaging want die is in EPDM geplakt en weet eigenlijk niet hoe ik dat moet aanpakken.
Ander probleem met de afvoer is dat deze niet goed op het EPDM aansluit waardoor er ook water naast loopt in de uitsparing die in de balk is gemaakt voor de uitloop en deze balk dus altijd nat is wanneer er water moet worden afgevoerd en ook een paar dagen na regenval nog nat is wat me niet goed lijkt voor het hout.

Schuurdeuren:
De dubbele schuurdeur wilde al snel niet meer goed sluiten, de ene deur gaat nog dicht maar de andere kant loopt tegen de dan dichte deur aan.
De scharnieren zijn niet te stellen dus ik vermoed dat het probleem in het kozijn zit. Bij nadere inspectie bleek dat hele kozijn ook met maar 4 schroefjes aan de overkapping vast te zitten en de planken die er boven zitten vallen achter het kozijn waardoor het regenwater aan de binnenkant van het kozijn loopt als de wind erop staat ipv aan de buitenkant.
Moet ik nog een keer gaan aanpakken, daarvoor zal het hele kozijn eruit moeten en opnieuw geplaatst, niet echt een klus waar ik naar uit kijk dus tot nu toe steeds uitgesteld.

Tegels:
De houtlook tegels zijn blijkbaar niet goed gelegd want een deel is gaan kantelen tov de rest waardoor de rand aan de ene kant een halve cm omhoog is gekomen en aan de andere kant omlaag.
Ik had vooraf nog gevraagd of die tegels niet in cement moesten worden gelegd maar dat was volgens hem echt niet nodig.
Geen idee hoe dat makkelijk op te lossen is zonder alles opnieuw te leggen dus vooralsnog tolereer ik het maar zolang ik er niet over struikel.

Ruiten:
Ruiten zijn niet goed geplaatst in overkapping

Mantelbuis
Gepruts van tuinman fixen: hoe mantelbuis in tuin repareren?

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 07-06-2023 08:57 ]

Pagina: 1