Ruiten zijn niet goed geplaatst in overkapping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:57

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
UPDATE 14 augustus 2021: Het probleem was eerst dat de ruit niet in het kozijn paste omdat deze te groot was opgemeten, dat is opgelost door een sleuf in het kozijn te maken.
Probleem is nu dat het plaatsen van de ruit zelf door de hovenier een compleet fiasco was, wat ik nu ga proberen op te lossen.
(Dat was eerst een eigen topic maar mocht blijkbaar niet terwijl het toch een heel ander probleem is.)

Lees hier verder om alle posts over het passend krijgen van de ruit te skippen en direct naar het huidige probleem te gaan:
Vliegvlug in "Ruiten zijn niet goed geplaatst in overkapping"

Wil je toch de hele voorgeschiedenis lezen, lees dan hieronder door.

============

Vandaag is de nieuwe ruit voor in de zijkant van de overkapping bezorgd door de glashandel, welke maandag geplaatst gaat worden door de hovenier die de overkapping heeft gezet.

Deze ruit meet 104cm breed bij 229cm hoog en is een gehard glazen ruit bestaande uit twee glasplaten die op elkaar zijn gelijmd, op de pakbon staat 66.2 vermeld.

Toen de ruit naast het kozijn was gezet door de chauffeur kreeg ik het idee dat het allemaal wel erg krap ging worden maar ik had nog meer te doen dus vanavond pas de boel opgemeten.

Het kozijn blijkt 105 cm breed en 229 cm hoog. :X
Kortom de ruit lijkt me 1 cm te hoog te zijn. ;(

Nu heb ik vanwege de eerdere akkefietjes met de bouw van de overkapping en de bijbehorende schutting er weinig vertrouwen in dat dit door de hovenier netjes gaat worden opgelost want hij is meer van het grove werk en niet van de details en de afwerking.
Dat heb ik bij de schutting en de deuren dan ook maar zelf gedaan, hij zou alleen deze ruit nog komen plaatsen en twee ruitjes in de schuurdeur (die ik nog niet heb nagemeten bedenkt ik me net -> aanvulling: deze bleken ook te groot opgemeten en pasten niet in kozijnen van de schuurdeur ;( )

Om discussies voor te zijn vraag ik me af hoe deze situatie nog te redden is zonder een nieuwe ruit te bestellen.

Het kozijn bestaat uit een frame van 15cm diepe balken welke tussen de staanders van de overkapping geplaatst zijn.

Nu lijkt het kozijn wel net een fractie hoger te zijn dan de ruit dus met wat geluk is het er toch in te krijgen, maar dat lijkt me dan wel gevaarlijk voor de ruit. Dat deze onder spanning kan komen te staan als het hout gaat werken en dan barst.

Nu dacht ik dat dat misschien te voorkomen is door boven in het kozijn een sleuf van 1cm diep te frezen waar de ruit onder staat zodat hij niet klem zit.

Als de glaslatten eenmaal geplaatst zijn zie je daar dan niets meer van.

Zou dit een goede oplossing zijn?

Want bij dubbel glas las ik iets over dat het glas moet kunnen ventileren en ik weet niet of zo’n sleuf dat belemmert.
En of het überhaupt nodig is dat gehard glas ventileert aangezien beide kanten aan de buitenlucht blootgesteld zijn.

Of zijn er betere ideeën om de ruit alsnog in het kozijn geplaatst te krijgen?

Edit -> foto van het kozijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fL0rv4yRKHUJrKE_vb2EeziVU1A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fk8M805kv1YYXXXLdO2r1TBC.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door Vliegvlug op 06-06-2023 20:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dit is geen dubbelglas dubbelglas moet met name ventileren ivm condenswater wat anders het glas "lek" maakt en dat dus met name aan de onderkant waar het anders in het water blijft staan.
ALs het niet past en je kan het oplossen door iets dieper te schaven/frezen kan dat een prima oplossing zijn ik zou rondom iets van 5mm ruimte houden ofwel de sponningsmaat 1cm groter dan de glasmaat.
zonder foto moeilijk advies geven hoe je de sponningsmaat eventueel groter zou kunnen maken.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/93c87690-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/images/dagmaat.jpg

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vliegvlug schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 00:26:
Deze ruit meet 104cm breed bij 229cm hoog en is een gehard glazen ruit bestaande uit twee glasplaten die op elkaar zijn gelijmd, op de pakbon staat 66.2 vermeld.

Volgens mij is het kozijn 1cm te breed. :+

Maar inderdaad, met een frees de sponning te lijf gaan lijkt mij een prima oplossing.
Bij de glasboer de installatie voorschriften opvragen is ook geen slecht idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
twain4me schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 01:17:
Dit is geen dubbelglas dubbelglas moet met name ventileren ivm condenswater wat anders het glas "lek" maakt en dat dus met name aan de onderkant waar het anders in het water blijft staan.
Dus met dit gehard glas met twee verlijmde lagen hoef ik me geen zorgen te maken over ventileren, dat is mooi, in elk geval een zorg minder.
ALs het niet past en je kan het oplossen door iets dieper te schaven/frezen kan dat een prima oplossing zijn ik zou rondom iets van 5mm ruimte houden ofwel de sponningsmaat 1cm groter dan de glasmaat.
Die 1cm verschil tussen sponning en glas was ik inderdaad ook al tegen gekomen, de breedte van het glas klopt dus, de hoogte helaas niet.

Een frees heb ik maar een schaaf niet.
Daarbij lijkt het me veel werk om 1cm van een 15 cm brede sponning weg te halen en daarbij zijn de glaslatten aan 1 kant al op maat gemaakt en verstek gezaagd wat niet meer past wanneer de sponning 1cm hoger wordt en ik heb niet genoeg hout over om langere te maken

Een sleuf van 1cm hoog en iets van 1,5 cm breed frezen lijkt me beter te doen, hoewel ik natuurlijk niet in de hoeken kom dus wat wordt alsnog uit beitelen.
Als het glas dan op 5mm dikke steuntjes wordt geplaatst is er rondom 5 mm speling.
zonder foto moeilijk advies geven hoe je de sponningsmaat eventueel groter zou kunnen maken.
Het is een beetje te donker voor een foto nu :P , zal er morgen 1 maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
TheGhostInc schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 01:36:
[...]

Volgens mij is het kozijn 1cm te breed. :+
Nou gelukkig niet!
Moet er niet aan denken als de breedte ook niet goed was geweest. :X
Maar inderdaad, met een frees de sponning te lijf gaan lijkt mij een prima oplossing.
Bij de glasboer de installatie voorschriften opvragen is ook geen slecht idee.
Da’s een goede tip!, ik ga ze eens mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 14:56

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Het belangrijkste bij gelaagd glas (ongeacht of het gehard is) is dat je toch wel enige ventilatie kunt houden voor het geval er vocht achter de constructie kan komen. Vocht zal namelijk na verloop van tijd funest zijn voor het laagje tussen de ruiten. Dat zal dan ook niet als garantieclaim geaccepteerd gaan worden. Het is inherent aan het product. De folie zal namelijk na verloop van tijd melkachtig worden waar het in langduriger contact met water staat.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je een sleuf maakt, doe dat aan de bovenkant zodat er geen water in komt te staan.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Waarom laat je een ruit zetten door een hovenier? Daar hebben ze glaszetters voor. "Mijn aannemer" is een uitstekend timmerman en kozijnen plaatsen kan hij als de beste. Maar als ze erin zitten, komt de glasboer het glas en de glaslatten plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-04 11:05
En wellicht handig voor een volgende keer; het glas laten inmeten en plaatsen (& eventueel leveren) door dezelfde partij. Als het dan niet goed is is er geen discussie over waar het nou fout is gegaan.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:06
Vliegvlug schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 02:00:
[...]

Dus met dit gehard glas met twee verlijmde lagen hoef ik me geen zorgen te maken over ventileren, dat is mooi, in elk geval een zorg minder.

[...]

Die 1cm verschil tussen sponning en glas was ik inderdaad ook al tegen gekomen, de breedte van het glas klopt dus, de hoogte helaas niet.

Een frees heb ik maar een schaaf niet.
Daarbij lijkt het me veel werk om 1cm van een 15 cm brede sponning weg te halen en daarbij zijn de glaslatten aan 1 kant al op maat gemaakt en verstek gezaagd wat niet meer past wanneer de sponning 1cm hoger wordt en ik heb niet genoeg hout over om langere te maken

Een sleuf van 1cm hoog en iets van 1,5 cm breed frezen lijkt me beter te doen, hoewel ik natuurlijk niet in de hoeken kom dus wat wordt alsnog uit beitelen.
Als het glas dan op 5mm dikke steuntjes wordt geplaatst is er rondom 5 mm speling.

[...]

Het is een beetje te donker voor een foto nu :P , zal er morgen 1 maken
toon volledige bericht
"alsnog uitbeitelen" is niet zo erg al het klinkt. Je kunt bij een goede bouwmaterialen zaak beitels krijgen op menig breedtes. Koop er een met dezelfde breedte als de sleuf die je moet beitelen, en het is easy-peasy:
1) eerst langs de randen die uitgebeiteld moet worden een snede zetten met een mes. Kan ook met de beitel zelf, iedere keer een stukje en dan een tikje met de hamer, maar dan is het resultaat minder strak.
2) beitel over de lengte het materiaal weg.
YouTube: Chiseling a Mortise

Hoe harder het hout, des te gemakkelijker en strakker je het kunt krijgen. Ik heb zo een hele houtschuur gebouwd met traditionele houtverbindingen (dat was een beetje een masochistisch "klusje").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 25-04 15:08
Qua water: er wordt normaal altijd een afvoeropening voorzien onder het glas. Het glas zelf komt op afstandblokjes te staan (om exact te centreren), zit aan 2 kanten tussen rubbers/silicone vastgezet dus aan onderrand is er een kleine kamer die een opening naar buiten krijgt.
Op oude ramen zag je dan op de aluminium/PVC profielen enkele plastic kapjes buitenaan, om die waterafvoer af te dekken, onze ramenzetter zei dat niemand die goed bij zijn hoofd is dat nog plaatst (is tegenwoordig allemaal onzichtbaar verwerkt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
ElectricHead schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:06:
Het belangrijkste bij gelaagd glas (ongeacht of het gehard is) is dat je toch wel enige ventilatie kunt houden voor het geval er vocht achter de constructie kan komen. Vocht zal namelijk na verloop van tijd funest zijn voor het laagje tussen de ruiten. Dat zal dan ook niet als garantieclaim geaccepteerd gaan worden. Het is inherent aan het product. De folie zal namelijk na verloop van tijd melkachtig worden waar het in langduriger contact met water staat.
Ai, dat is wel iets om op te letten dan, dank voor de waarschuwing!
Ik vermoed dat er bij installatie enkel latten voor en achter het glas gezet worden zodat het er niet uit valt en dat is alles.
De latten aan de binnenkant zaten er al in en die waren gewoon rondom direct op het ho ut van het kozijn gezet.

Maar een spleet bij de onder buitenste lat onder is dus wel aan te raden zodat het vocht weg kan. Of bij de zijkanten ook?
_JGC_ schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:11:
Als je een sleuf maakt, doe dat aan de bovenkant zodat er geen water in komt te staan.
Dat had ik al wel bedacht ja ;)
Anders staat het glas steeds in een voetenbadje.
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:16:
Waarom laat je een ruit zetten door een hovenier? Daar hebben ze glaszetters voor. "Mijn aannemer" is een uitstekend timmerman en kozijnen plaatsen kan hij als de beste. Maar als ze erin zitten, komt de glasboer het glas en de glaslatten plaatsen.
Hovenier is misschien niet helemaal de juiste term maar ik was op zoek naar iemand voor het plaatsen van een overkapping en nieuwe schutting en toen ben ik bij hem uit gekomen, was sowieso lastig mensen te vinden en hij had al heel veel overkappingen en schuttingen gezet en was vroeger timmerman dus vandaar.

Hij gaf aan het geheel te regelen dus is niet in mij op gekomen los iemand voor het glas te laten komen.
Freeaqingme schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:20:
En wellicht handig voor een volgende keer; het glas laten inmeten en plaatsen (& eventueel leveren) door dezelfde partij. Als het dan niet goed is is er geen discussie over waar het nou fout is gegaan.
Daar heb je een goed punt, maar inderdaad achteraf nu.
Voor de volgende keer dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
boxlessness schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:28:
[...]

"alsnog uitbeitelen" is niet zo erg al het klinkt. Je kunt bij een goede bouwmaterialen zaak beitels krijgen op menig breedtes. Koop er een met dezelfde breedte als de sleuf die je moet beitelen, en het is easy-peasy:
..
Hoe harder het hout, des te gemakkelijker en strakker je het kunt krijgen. Ik heb zo een hele houtschuur gebouwd met traditionele houtverbindingen (dat was een beetje een masochistisch "klusje").
Ik heb een goede set beitels liggen dus dat moet wel lukken.
Is alleen wel boven je hoofd werken wat niet prettig is en vooral het feit dat ik alsnog zelf iets moet gaan doen terwijl ik het juist heb uitbesteed. :|
Ik doe liever andere klussen in die tijd.

Het is trouwens Douglas hout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

Vliegvlug schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:16:
[...]

Ai, dat is wel iets om op te letten dan, dank voor de waarschuwing!
Ik vermoed dat er bij installatie enkel latten voor en achter het glas gezet worden zodat het er niet uit valt en dat is alles.
De latten aan de binnenkant zaten er al in en die waren gewoon rondom direct op het ho ut van het kozijn gezet.

Maar een spleet bij de onder buitenste lat onder is dus wel aan te raden zodat het vocht weg kan. Of bij de zijkanten ook?
Zonder de situatie te kennen kan ik daar heel lastig een antwoord op geven. Wat belangrijk is is dat het geheel vooral aan de bovenkant goed afgekit gaat worden zodat er zo min mogelijk/geen vocht achter kan komen. Je zou onderaan misschien wat open kunnen houden mocht er onverwacht toch ergens wat vocht achter komen dat het weg kan lopen. Maar zoals gezegd, zonder duidelijk beeld van hoe het allemaal geplaatst gaat worden kan ik er vrij weinig over zeggen.

Zit me trouwens ook te bedenken dat het trouwens ook kan zijn dat degene die het gaat plaatsen iets van een oversteek aan de voorkant heeft bedacht waardoor water niet meteen "naar binnen" valt. Maar ook dat is gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
naftebakje schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:16:
Qua water: er wordt normaal altijd een afvoeropening voorzien onder het glas. Het glas zelf komt op afstandblokjes te staan (om exact te centreren), zit aan 2 kanten tussen rubbers/silicone vastgezet dus aan onderrand is er een kleine kamer die een opening naar buiten krijgt.
Op oude ramen zag je dan op de aluminium/PVC profielen enkele plastic kapjes buitenaan, om die waterafvoer af te dekken, onze ramenzetter zei dat niemand die goed bij zijn hoofd is dat nog plaatst (is tegenwoordig allemaal onzichtbaar verwerkt.
Op die water afvoer ga ik letten en vooraf vragen dat die er komt.
Is de lat een paar mm hoger plaatsen al voldoende?
En moet er ook ruimte bij de zijlatten gehouden worden of is enkel beneden voldoende?

En wat bedoel je met aan 2 kanten rubber/siliconen?
De hele zijkant van de ruit?

Ik heb wel glasband bij de ruit meegeleverd gekregen want dat was bij besteld, van dat foam spul op rol met een plakkant.
En een tube transparante siliconen kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:06
Vliegvlug schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:19:
[...]

Ik heb een goede set beitels liggen dus dat moet wel lukken.
Is alleen wel boven je hoofd werken wat niet prettig is en vooral het feit dat ik alsnog zelf iets moet gaan doen terwijl ik het juist heb uitbesteed. :|
Ik doe liever andere klussen in die tijd.

Het is trouwens Douglas hout
Douglas is redelijk zacht. Belangrijk om die eerste snedes goed diep te maken. Het resultaat op de bodem van de sleuf zal waarschijnlijk "rafelig" zijn, maar dat is niet erg omdat je het toch niet ziet.
En als je de rest met de frees doet, dan heb je aan beide kanten maar een cm of 5 om nog met de hand te beitelen.

Dit is inderdaad geen leuk klusje... lekker stof happen met de frees boven je hoofd. :/
Zou iig een werkbril nemen die ook rondom helemaal af sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Hierbij een foto van het kozijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fL0rv4yRKHUJrKE_vb2EeziVU1A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fk8M805kv1YYXXXLdO2r1TBC.jpg?f=user_large

De glaslatten , die rechts staan waren er al in gezet aan de kant waar je met de foto tegenaan kijkt en dan gelijk met het hout van het kozijn.
Ik heb ze eruit gehaald om dat het hele kozijn en de latten nog niet geschuurd waren en dat zag er niet uit naast de geschaafde staanders.
Bovendien moest dat hout ook nog in de lazur gezet worden en heb ik de voorkant van de latten afgerond met een frees omdat ik dat veel mooier vind staan.

Helemaal rechts zie je een deel van de nieuwe ruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

Ah ok, ik dacht dat het een schuin liggend deel zou worden. Het is dus staand. Hmm. Dan gaat die ruit dus niet passen als de hoogte van de opening gelijk is aan de hoogte van de ruit. Nadeel is ook nog eens omdat het gelaagd gehard is kan er niets meer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Vliegvlug schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:16:

[...]

Hovenier is misschien niet helemaal de juiste term maar ik was op zoek naar iemand voor het plaatsen van een overkapping en nieuwe schutting en toen ben ik bij hem uit gekomen, was sowieso lastig mensen te vinden en hij had al heel veel overkappingen en schuttingen gezet en was vroeger timmerman dus vandaar.

Hij gaf aan het geheel te regelen dus is niet in mij op gekomen los iemand voor het glas te laten komen.

[...]
Ik regel ook niet zelf een glaszetter. Dat doet mijn aannemer dus, omdat hij vindt dat hij zicht beter bezig kan houden met zijn eigen ding en de glaszetter het glas er veel sneller en waarschijnlijk ook beter in heeft zitten. Hij koopt het glas gewoon inclusief plaatsen. Doet hij altijd zo en qua planning vond ik het allemaal verrassend strak. Het glas wordt direct vanaf van de wagen in het kozijn gezet, vrijwel direct nadat het kozijn erin zit.

Noemt hij dat timmerhout "glaslatten"? Dat lijkt wel 50x25 mm ofzo. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 15-07-2021 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-04 23:22

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ik weet dat de houtprijzen niet mals zijn, maar als ik dat "kozijn" zo zie kan ik me niet aan de gedachte onttrekken dat het niet zo heel duur hoeft te zijn om een nieuwe te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Vliegvlug schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:24:
[...]

Op die water afvoer ga ik letten en vooraf vragen dat die er komt.
Is de lat een paar mm hoger plaatsen al voldoende?
En moet er ook ruimte bij de zijlatten gehouden worden of is enkel beneden voldoende?

En wat bedoel je met aan 2 kanten rubber/siliconen?
De hele zijkant van de ruit?

Ik heb wel glasband bij de ruit meegeleverd gekregen want dat was bij besteld, van dat foam spul op rol met een plakkant.
En een tube transparante siliconen kit.
De opening in stippellijntjes is de afwatering, onzichtbaar onderaan de dorpel. Bij het glas zelf, zie je dat deze op een verhoogblokje (met kruis door) ligt, en tussen rubbers/silicone (gearceerd diagonaal en horizontaal) opgesloten zit.
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSVbsJMFuhnlzkO9t1yw-oaeMFfMYAh3lqv2mXMZuVn--wPqQYCl231YnQXx6gvm2z9FRA&usqp=CAU
Het glas zit normaal mooi gecentreerd, dus er is rondomrond een kleine opening waardoor een druppeltje water zijn weg vind naar de afwatering onderaan.
Bij PCV en aluminium is alles netjes voorzien, maak je het zelf van hout moet je zelf iets verzinnen.

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 15-07-2021 12:24 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-04 15:33
Bovenste ligger eruit.
Over de lengte door zagen waar je glas komt. Is nog makkelijker dan de centimeter uitfrezen.
Glasplaat erin en dan op maat schaven en voor en achter terugplaatsen. Past-ie altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-04 12:42
Je vergeet de eerste stap in dit geval:
Is de ruit conform de bestelde maat geleverd? Zoja, dan kun je topic volgen, als dit echter nee is, dan glashandel de juiste ruit laten leveren.
En 66.2 kan een glashandel wel bijsnijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:40:
[...]

Ik regel ook niet zelf een glaszetter. Dat doet mijn aannemer dus, omdat hij vindt dat hij zicht beter bezig kan houden met zijn eigen ding en de glaszetter het glas er veel sneller en waarschijnlijk ook beter in heeft zitten.
..
Dat is niet hoe het bij deze man gaat, hij doet alles zelf. Heb ik ook geen bezwaar tegen als de kennis en kunde er maar is maar bij dat laatste heb ik dus mijn twijfels gezien hoe het tot nu toe is gegaan.
Noemt hij dat timmerhout "glaslatten"? Dat lijkt wel 50x25 mm ofzo. :)
Nee, dat zijn mijn woorden, en hoewel ik het niet heb opgemeten zou dat best eens die maten kunnen zijn.
En aan de andere kant van het glas komen in elk geval dezelfde ‘latten’ want er liggen hier nog 2 lengtes van dat hout waarvan hij me verteld heeft dat hij dat ging gebruiken voor het plaatsen van het glas wanneer het binnen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
naftebakje schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:22:
[...]
De opening in stippellijntjes is de afwatering, onzichtbaar onderaan de dorpel. Bij het glas zelf, zie je dat deze op een verhoogblokje (met kruis door) ligt, en tussen rubbers/silicone (gearceerd diagonaal en horizontaal) opgesloten zit.
[Afbeelding]
Het glas zit normaal mooi gecentreerd, dus er is rondomrond een kleine opening waardoor een druppeltje water zijn weg vind naar de afwatering onderaan.
Bij PCV en aluminium is alles netjes voorzien, maak je het zelf van hout moet je zelf iets verzinnen.
Dat ziet er heel mooi uit wanneer je een echt kozijn hebt in een woonhuis maar lijkt me wat bewerkelijk voor het simpele kozijn wat in mijn overkapping zit.
Zou wat ruimte onder de onderste lat al niet genoeg afwatering zijn?

Er wordt vast vaker dit soort glas in schuren en overkappingen gebruikt dus hoe doen ze het daar dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Waarnemer schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:33:
Bovenste ligger eruit.
Over de lengte door zagen waar je glas komt. Is nog makkelijker dan de centimeter uitfrezen.
Glasplaat erin en dan op maat schaven en voor en achter terugplaatsen. Past-ie altijd.
Dat is wel een goed idee en had ik zelf nog niet aan gedacht!
Maar moet ik eerst kijken hoe dat ding nu vast zit en dat plankje wat er daar weer bovenop zit.
Als het eenvoudig los te maken is is dat wel een beter idee dan boven mijn hoofd werken.

Vraag me alleen af of mijn invalzaag diep genoeg komt om de balk door midden te krijgen want moet anders in twee keer en of het sowieso niet handiger is om er in plaats daarvan een brede groef in te frezen. Dat gaat een stuk makkelijker en in 1x door als ik die balk los heb.

Het balk door midden zagen idee is wel gelijk een oplossing voor wanneer de ruit toch net niet in het kozijn blijkt te passen nu.
Want dan zet je m eerst tegen de ene helft van die balk aan en plaats dan pas het tweede stuk van de balk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
bangkirai schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:59:
Je vergeet de eerste stap in dit geval:
Is de ruit conform de bestelde maat geleverd? Zoja, dan kun je topic volgen, als dit echter nee is, dan glashandel de juiste ruit laten leveren.
En 66.2 kan een glashandel wel bijsnijden.
De ruit is wel degelijk geleverd volgens de opgegeven maten dus de glashandel valt niets te verwijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firedragon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-04 15:58
Ik zie nergens op die foto een kozijn alleen een sparing in de wand zonder sponning.
Het glas zou toch precies passen in de hoogte en in breedte heb je iets speling word zo te horen aan bijde kanten afgewerkt met latten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Firedragon schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 00:33:
Ik zie nergens op die foto een kozijn alleen een sparing in de wand zonder sponning.
Het glas zou toch precies passen in de hoogte en in breedte heb je iets speling word zo te horen aan bijde kanten afgewerkt met latten?
Glas moet ruimte hebben, het spul moet kunnen ventileren, water moet afgevoerd kunnen worden en er moet ruimte zijn om te kunnen werken. Nu zal glas niet zo heel veel werken, maar het hout waar het in gemonteerd is kan dat wel. Zet je het er strak in, barst het gewoon in no-time.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firedragon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-04 15:58
_JGC_ schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 00:48:
[...]

Glas moet ruimte hebben, het spul moet kunnen ventileren, water moet afgevoerd kunnen worden en er moet ruimte zijn om te kunnen werken. Nu zal glas niet zo heel veel werken, maar het hout waar het in gemonteerd is kan dat wel. Zet je het er strak in, barst het gewoon in no-time.
Dat glas drukt dat houten frame gewoon uit elkaar als het echt zou krimpen of drukt zichzelf in dat zachte hout.
Voor ventilatie het ziet er uit als een open overkapping en het kan gewoon inregenen onderste dorpel zal onbewerkt binnen enkele jaren wegrotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:16
Firedragon schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 01:11:
[...]

Dat glas drukt dat houten frame gewoon uit elkaar als het echt zou krimpen of drukt zichzelf in dat zachte hout.
Voor ventilatie het ziet er uit als een open overkapping en het kan gewoon inregenen onderste dorpel zal onbewerkt binnen enkele jaren wegrotten.
Op zijn minst even bandje eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Misschien is het handig om hoogte en breedte niet door elkaar te halen. Het maakt het verhaal verwarrend. Bovendien klopt het niet, de ruit is niet te groot maar past precies.
Vliegvlug schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 00:26:
Deze ruit meet 104cm breed bij 229cm hoog

De hoogte van 2290mm klopt, die komt overeen met het kozijn. Dat er misschien nog een stukje uit het kozijn moet is hierboven al besproken.

In de breedte heb je 10mm over. Dat betekent links en rechts 5mm. Dat wordt netjes opgevuld met vulplaatjes (beetje kit er op/achter zodat ze niet steeds naar beneden vallen). Je raam mag in ieder geval niet strak tussen het hout komen te zitten. Wanneer het hout werkt kan het glas gaan knappen omdat er te veel spanning op komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als het raam niet te strak mag zitten, en het past exact in de hoogte, dan is het toch te hoog? Daar zou óók 1 cm speling moeten zijn.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Firedragon schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 01:11:
[...]

De overkapping is inderdaad open aan de voorkant maar het inregenen valt tot nu toe mee maar zal ongetwijfeld wel eens gebeuren wanneer de wind net anders staat.

Het hout is er inderdaad onbehandeld en niet geschuurd ingezet, waar ik ook niet blij mee was.
Ik heb het geschuurd en daarna in de 3-in-1 lazur gezet en zo goed als ik kon de onderkant gedaan maar helemaal onder kom je natuurlijk niet en waar de verticale delen erop staan ook niet.
kever678 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 01:16:
[...]

Op zijn minst even bandje eronder.
Het is op de foto misschien niet goed zichtbaar maar de onderste balk staat niet op de tegels.
Op het afsluit bandje wat tussen de staanders zit is op 2 plekken een rubber blokje van 1,5cm geplaatst waardoor de balk 1,5cm van de grond staat en de wind er gewoon onder door kan voor de ventilatie.
Ik hoop dat dat voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
sypie schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 07:00:
Misschien is het handig om hoogte en breedte niet door elkaar te halen. Het maakt het verhaal verwarrend. Bovendien klopt het niet, de ruit is niet te groot maar past precies.
Geen idee op wie je reageert maar ik heb nergens de hoogte en breedte omgedraaid.

Er was enkel iemand die het verkeerd gelezen had voordat ik de foto plaatste en dacht dat de ruit liggend gemonteerd zou worden ipv staand.

En de ruit hoort speling te hebben dus vandaar dat ik zeg dat hij te hoog is.
Of het kozijn te laag ;), maar de maten zijn bepaald aan de hand van het kozijn zoals het er nu staat dus is dat verkeerd opgemeten.
[...]

De hoogte van 2290mm klopt, die komt overeen met het kozijn. Dat er misschien nog een stukje uit het kozijn moet is hierboven al besproken.
Als de hoogte van de ruit goed was hoefde er geen stukje uit het kozijn, ergo de ruit is te hoog :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Vliegvlug schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 00:16:
[...]Dat ziet er heel mooi uit wanneer je een echt kozijn hebt in een woonhuis maar lijkt me wat bewerkelijk voor het simpele kozijn wat in mijn overkapping zit.
Zou wat ruimte onder de onderste lat al niet genoeg afwatering zijn?

Er wordt vast vaker dit soort glas in schuren en overkappingen gebruikt dus hoe doen ze het daar dan.
Goeie vraag :9
Je wil het glas gewoon op die onderste balk zetten? Stop er een blokje van 5mm onder, wat smaller dan het glas (zodat een druppel vocht voor/achter het blokje kan passeren), en boor enkele gaatjes waar het glas komt recht naar beneden (ik begrijp dat daar het water weg kan, want is bedoeld als ventilatiespleet). Zo heb je onzichtbare afvoer.
Ik denk dat in een schuur ook zo'n gaatje geboord word, vergelijkbaar met enkel glas waar dat vanaf de binnengoot onder het glas was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
De bovenste balk van het kozijn is gelukkig eenvoudig te verwijderen dus ga ik daar een sleuf in frezen van 1 cm diep.

Maar hoe breed zal die sleuf waar het glas in valt dan moeten worden?
Het glas zelf is 12,3 mm dik.
Zou 1,5cm dan volstaan of moet dat ruimer?
naftebakje schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:28:
[...]
Goeie vraag :9
Je wil het glas gewoon op die onderste balk zetten? Stop er een blokje van 5mm onder, wat smaller dan het glas (zodat een druppel vocht voor/achter het blokje kan passeren), en boor enkele gaatjes waar het glas komt recht naar beneden (ik begrijp dat daar het water weg kan, want is bedoeld als ventilatiespleet). Zo heb je onzichtbare afvoer.
Ik denk dat in een schuur ook zo'n gaatje geboord word, vergelijkbaar met enkel glas waar dat vanaf de binnengoot onder het glas was.
Dat is wel een goed idee wat gaatjes in de onderste balk, ga ik dat doen.
Onder de balk zit inderdaad een ventilatiespleet van 15mm dus daar kan het prima weglopen.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
De bovenste balk ging er gelukkig makkelijk uit, zat met maar 2 schroeven vast aan de balk er boven dus kon ik er makkelijk een sleuf in maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwUMMosG-243J9lbNqHhAWQGWG8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5d8jOoaexhTarpkb6ofQSOek.jpg?f=user_large

De sleuf heb ik 2cm breed gemaakt en ongeveer 1cm diep, dat leek me wel genoeg speling voor de ruit.

Gemonteerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BxXYZ6EgaDPpfZAYVU7PgE24tw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GX2MLzx8DER0PxPMUStGbmoM.jpg?f=user_large

Waar ik ook achter kwam was dat de onderste balk helemaal niet vast zat :X
Hij zat enkel een beetje klem tussen de staanders en lag op twee dergelijke rubber matjes op de onderliggende terrastegels:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/93f21bd6-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/819296a8c0e12032b1e84860eaa79f150d98b7cb.jpg

Dat leek me niet heel stevig om een ruit van dergelijke grootte en gewicht te ondersteunen.
Dus heb ik de balk maar vastgezet met twee 12cm lange schroeven en een zelf gefabriceerde pocket hole aan beide kanten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HHRIR4O8TAOdca2g4jivvHA4Ik=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zPRCKJVoG6VJTKcfOx5xhEb5.jpg?f=user_large

Hopelijk is dat stevig genoeg.

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:16:
gewone normale ruitjes doet de timmerman en schilder ook.
Zo moeilijk is dat echt niet.
Alleen bij joekels van ruiten zou ik een prof bedrijf ervoor vragen.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zet je ze nou koud in het hout? Geen "spacers" ertussen?

Zoals @Rofdof zegt :)

[ Voor 19% gewijzigd door Vorkie op 12-08-2021 14:34 ]

• Rofdof
trouwens de maat is dan nog steeds te strak. het glas moet rondom (alle zijden) ongeveer 3mm korter zijn dan het kozijn. Bij krom hout mag je nog wat meer mm pakken.

Komt namelijk ook nog op beglazingsblokjes te staan he.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@Rofdof Er is nu zowel in de breedte als hoogte nu 10mm speling dus dat zou zeker voor de breedte voldoende moeten zijn.
Voor de hoogte moeten die beglazingsblokjes er dan nog wel vanaf ja, dus als die dingen 4mm of lager zijn kom ik goed weg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Vliegvlug schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 23:00:
@Rofdof Er is nu zowel in de breedte als hoogte nu 10mm speling dus dat zou zeker voor de breedte voldoende moeten zijn.
Voor de hoogte moeten die beglazingsblokjes er dan nog wel vanaf ja, dus als die dingen 4mm of lager zijn kom ik goed weg. ;)
die beglazingsblokjes heb je in diverse maten. Vaak kun je wel zo's assortimentszak kopen met diverse maten.
vergeet het glasband voor op de glaslatten ook niet en een kokertje beglazingskit (sikaflex + finisher en kitspatels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
In mijn nieuwe overkapping is een ruit is geplaatst door de hovenier en dat was kwalitatief uitermate teleurstellend. ;(

Het begon er al mee dat twee kleine ruitjes die voor de schuurdeuren waren besteld te groot waren opgemeten en er ook niet met het uitbeitelen van een sleuf in het kozijn erin te krijgen waren. :|
Die moeten dus bijgesneden worden, maar zit ik nu wel met een lelijke sleuf onderin het kozijn. (update juni ‘23: dat bijsnijden heeft de hovenier nooit gedaan overigens, dat moesten we maar zelf regelen en ze staan hier na al die tijd nog te groot te zijn. Dat was namelijk zijn truuk, hij gaf op wat we moesten bestellen en waar plus maten en als het dan verkeerd bleek was het ons probleem want wij hadden het immers zelf besteld ;( En de sleuf in het kozijn is ook nooit door hem hersteld overigens .)

De grote ruit was ook te groot besteld maar ging er door de door mij gemaakte sleuf in de bovenste balk gelukkig wel in door ‘m van onderaf er schuin in te tillen. Niet dat ik enige dank of erkenning kreeg voor het vinden van een oplossing voor zijn meetfout overigens.
(voorgeschiedenis daarvan hierboven, start van dit topic.)

Voordat de ruit erin ging is er glasband van 9mm breed op de latten die al in het kozijn zaten geplakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9On-Db31saDUi5app4r6atPoW4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9omtooSSHm9ritlPSWtdpxpH.jpg?f=fotoalbum_medium
Ik vond dat er niet al te netjes uitzien omdat de banden onderin overlappen en de afstand van het band tot de rand van het hout links en rechts anders is en ook zwabbert naar boven toe.
Maar ik ben geen glaszetter dus ik weet niet in hoeverre dat een probleem is.

Nadat de ruit erin stond en aan de bovenkant was vastgezet met een lat viel me op er geen blokjes onderin gebruikt waren en de ruit aan de boven- en onderkant geen gelijkmatig afstand tot de zijkant had, wat er op duidt dat het kozijn niet helemaal haaks is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uGzcJEpCsffYt6CGfnAsQ1n7gA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEc41k0omNKREc2DFu1EkhhJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Het zijn niet al te duidelijke foto’s maar linksonder zit de ruit strak tegen het kozijn terwijl dat boven juist aan de rechterkant is.
Toen ik aangaf dat er volgens mij blokjes onder de ruit moesten komen van verschillende dikte om de ruit iets te kantelen in het kozijn werd er een enkel een klein stukje hout afgezaagd en aan linkerkant tegen de ruit gezet.
Dat dwingt de ruit inderdaad minder schuin in het kozijn te zitten maar ook meer klem dus dat volgens mij doet dat meer kwaad dan goed en de ruit staat onderaan alsnog direct op het hout. :X

Toen zijn de rest van de latten voorzien van glasband en geplaatst en is de boel afgekit, maar dat is zodanig slecht gedaan dat er overal kieren tussen zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PolRm0TRrqlLLIIjUO3g2uyMogg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CSYDeLJD5e52mEb8BbpQjDtp.jpg?f=fotoalbum_medium
Linksboven op de foto steekt het glasband gewoon door de kit heen en op andere plekken is er een onderbreking in de kit of zitten er kieren tussen glas en kit.
Op meer plekken dan op de foto staat trouwens maar dit zijn de ergste.

Bovendien zit de kit op de meeste plekken ook wat lager dan het hout terwijl ik zou denken dat het moet uitsteken boven het hout en schuin aflopen om het water af te voeren, nu blijft het aan de onderkant in een geultje staan en dat lijkt me niet best voor het hout.

Ook is alleen aan de buitenkant van de overkapping de ruit in de kit gezet, niet aan de binnenkant, was niet nodig schijnbaar, dus daar zit er enkel glasband tussen hout en ruit.
Dat lijkt me niet voldoende omdat die ruit aan de zijkant van de overkapping ook aan de elementen is blootgesteld, hoewel in mindere mate.

En het ergste is nog wel dat het glasband rechtsonder de ruit niet eens haalt, daar zit een spleet van een halve centimeter tussen de ruit en het band :F :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxlX3EJjUCq7M_UBRJcSzAYxa8I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PxxMVcgZTWgVKTQWSwLjHDEi.jpg?f=fotoalbum_medium
Je ziet daar ook het blokje hout wat aan de zijkant van de ruit is geplaatst.

Het kozijn is duidelijk niet vlak want bij de overige hoeken sluit het band wel aan.
Kortom, niet alleen het plaatsen van de ruit is in mij ogen prutswerk maar ook het kozijn zelf is al niet eens goed gemaakt. :X

Is echt fout op fout stapelen |:( :
  • kozijn niet vlak
  • kozijn niet haaks
  • ruit te hoog opgemeten
  • geen blokjes onder de ruit
  • slordige plaatsing glasband
  • dramatisch kitwerk
Omdat ik er geen enkel vertrouwen in heb dat dit goed gaat worden opgelost kan ik het beter zelf doen.

Plan in nu als volgt:
  1. kit weghalen en latten aan de buitenkant verwijderen en dat gekke houten blokje aan de zijkant ook.
  2. tijdelijk latje plaatsen zodat de ruit er niet uitvalt
  3. De 2 onderste van de 3 schroeven die de zijkant van het kozijn aan de staander vastmaakt losmaken (bij gele pijltjes): Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjXzMFV7IYyTl6gBDqIonWmBmrE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C2P2uAtThcHoFTTsexXTiYUi.jpg?f=user_large
  4. Onderkant van het kozijn iets opzij zetten zodat het wel vlak wordt en dan weer vast zetten.
  5. Glasblokjes van verschillende dikte onder de ruit plaatsen om ‘m recht in het kozijn te krijgen
  6. Latten aan de buitenkant voorzien van nieuw glasband en goed terugplaatsen
  7. Binnen- en buitenkant van de ruit afkitten, met voldoende kit zodat er geen kieren zijn en de kit ook uitsteekt boven het hout en schuin afloopt.
Wat ik me afvraag is of de glasband aan de binnenkant nog een probleem is dat het zo wisselende afstand tot de rand het hout heeft?
Kan me voorstellen dat je een bepaalde vaste afstand tot de rand van het hout wilt hebben zodat je het goed kan kitten; dat er niet te veel en niet te weinig kit in de spleet tussen hout en glas komt te zitten.
Maar om het glasband aan die kant te vervangen moet echt de hele ruit eruit en dat wil ik voorkomen, dus als het enkel een kwestie is van wat meer kit nodig hebben laat ik het maar zo.

Het mooiste is natuurlijk om de hele ruit eruit te halen en niet alleen het kozijn vlak te maken maar ook goed haaks. Maar dan wordt het echt een mega klus want die ruit is enorm zwaar met alle risico op schade aan de ruit en dan ben ik nog verder van huis dus ik hoop met bovenstaand stappenplan het in elk geval goed genoeg te krijgen.

Als er nog goede tips zijn of aanmerkingen hoor ik het graag!

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 06-06-2023 20:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:50
Vliegvlug schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:21:
Als er nog goede tips zijn of aanmerkingen hoor ik het graag!
Bij de hovenier een net geplaatste ruit afdwingen hetzij door hemzelf hersteld hetzij door een wel ervaren glaszetter? Eventueel ondersteund door een fatsoenlijke timmerman.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:23

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Als je een glasverzekering hebt, ligt daar het begin van de oplossing.......
( netter is de aansprakelijkheidsverzekering van de hovenier die met een hamer een ongelukkige beweging maakte )

En laat de hovenier zich lekker bezighouden met gras, plantjes en bomen en laat het plaatsen van een ruit over aan een glaszetter in een kozijn dat door een timmerman is gemaakt.
Ik vind het Broddelwerk met een hoofdletter B

[ Voor 17% gewijzigd door 964C2 op 14-08-2021 13:32 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:21
Vliegvlug schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:21:

Maar ik ben geen glaszetter dus ik weet niet in hoeverre dat een probleem is.
Het eerste dat ik me afvraag: Je hovenier wel? Het lijkt er niet op... waarom dit niet door een -wat meer- specialist laten doen? Ik laat mijn glaszetter ook geen tuin aanleggen...

IMO de hovenier aanschrijven dat dit broddelwerk is en hem 14 dagen geven de ruit er fatsoenlijk in te (laten) plaatsen. Ook niet zelf gaan lopen klussen. Eerst hem de kans geven dit fatsoenlijk te repareren. Of je nu vertrouwen hebt of niet.

[ Voor 24% gewijzigd door caspervc op 14-08-2021 13:38 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waarom een nieuw topic?

Jij ging het toch oplossen om het passend te krijgen? En nu probeer je alsnog alles af te schuiven op de hovenier? Ik snap er de ballen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@Vorkie ik heb heb enkel een sleuf gemaakt zodat de geleverde ruit die door hem verkeerd gemeten was alsnog te gebruiken was.
Ook omdat ik geen enkele inhoudelijk reactie kreeg toen ik hem meldde dat de ruit te groot was.
En ik had er al geen vertrouwen in dat hij het ter plekke wel goed zou oplossen, daarvoor heb ik hem al te veel aan het werk gezien.

Ging er verder vanuit dat dit voldoende was, ik wist vooraf natuurlijk niet dat het kozijn EN schuin EN niet vlak was en ik had toen nog wel het gevoel dat de ruit plaatsen nog wel goed zou komen omdat hij al veel overkappingen geplaatst had waarvan meerdere met ruiten.

Dat het zo’n broddelwerk zou worden wist ik dus niet van tevoren!
Als ik een glazen bol had zou ik m niet hebben ingehuurd natuurlijk en deed ik altijd mee met de lotto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
CurlyMo schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:26:
[...]

Bij de hovenier een net geplaatste ruit afdwingen hetzij door hemzelf hersteld hetzij door een wel ervaren glaszetter? Eventueel ondersteund door een fatsoenlijke timmerman.
Dat zou wel het mooiste zijn ja maar de realiteit is weerbarstiger, dat het volledige bedrag al voldaan is helpt ook niet. (niet handig, weet het :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Vliegvlug schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:47:
[...]

Dat zou wel het mooiste zijn ja maar de realiteit is weerbarstiger, dat het volledige bedrag al voldaan is helpt ook niet. (niet handig, weet het :X )
Je kan hem altijd in gebreke stellen, rechtsbijstand e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
964C2 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:28:
Als je een glasverzekering hebt, ligt daar het begin van de oplossing.......
( netter is de aansprakelijkheidsverzekering van de hovenier die met een hamer een ongelukkige beweging maakte )
De ruit is niet stuk, enkel zeer slecht geplaatst.
Wat heeft de verzekering er dan mee van doen :?
En laat de hovenier zich lekker bezighouden met gras, plantjes en bomen en laat het plaatsen van een ruit over aan een glaszetter in een kozijn dat door een timmerman is gemaakt.
Ik vind het Broddelwerk met een hoofdletter B
Helemaal met je eens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:01
Waarom laat je het door een hovenier doen? Haal jij je vlees ook bij de groenteboer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
caspervc schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:33:
[...]
...

IMO de hovenier aanschrijven dat dit broddelwerk is en hem 14 dagen geven de ruit er fatsoenlijk in te (laten) plaatsen. Ook niet zelf gaan lopen klussen. Eerst hem de kans geven dit fatsoenlijk te repareren. Of je nu vertrouwen hebt of niet.
Laat ik zeggen dat het vertrouwen nul is en ik heel bang ben dat een herstel van zijn kant de boel eerder slechter dan beter maakt en ik dan nog verder van huis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Technofreakz schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:50:
Waarom laat je het door een hovenier doen? Haal jij je vlees ook bij de groenteboer?
Tja, lastig mensen te vinden. Bedrijf met goede reviews benaderd maar die hadden geen tijd maar stuurde me door naar een oud medewerker die veel overkapping had gedaan dus het klonk in principe goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:00
Vorkie schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:35:
Waarom een nieuw topic?

Jij ging het toch oplossen om het passend te krijgen? En nu probeer je alsnog alles af te schuiven op de hovenier? Ik snap er de ballen van.
Met bovenstaande, nu ben je gelijk alle tweakers die je topic volgden/tips van kreeg kwijt 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@Erwin
Omdat dat een ander issue was, namelijk een te grote ruit in een te klein kozijn krijgen en niet meer heel relevant voor het huidige probleem.
Maar mensen wel eerst een heel rij niet relevante posts moeten lezen.

Bovendien heb ik de tips daaruit al in mijn stappenplan meegenomen.
Zoals glasblokjes en ik heb ventilatie gaten in de onderste balk gemaakt.

Nu gaat het om tips over nieuwe zaken zoals glasband en kitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:49
Volgens mij kreeg je toen als 1 van de belangrijkste tips mee om een ruit te laten zetten door een glaszetter

Ik was letterlijk aan het wachten op precies deze update.

Haal er een specialist bij.

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:41

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Als je tegen nieuwe problemen aanloopt in dezelfde casus is een nieuw topic niet nodig. Om de hele historie bij elkaar te houden, heb ik de topics samengevoegd.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:23

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Vliegvlug schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:49:
[...]

De ruit is niet stuk, enkel zeer slecht geplaatst.
Wat heeft de verzekering er dan mee van doen :?
*knip*
Dergelijk advies geven we dus niet.

[ Voor 55% gewijzigd door tweakduke op 14-08-2021 16:17 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
tweakduke schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 14:45:
[mbr]Als je tegen nieuwe problemen aanloopt in dezelfde casus is een nieuw topic niet nodig. Om de hele historie bij elkaar te houden, heb ik de topics samengevoegd.[/mbr]
Dit is een nieuwe casus, niet dezelfde. Het eerste probleem - ruit is te groot voor kozijn- is opgelost door die sleuf te maken.
Het verprutsen van de plaatsing en het herstellen daarvan is een ander probleem vandaar het nieuwe topic.
Maar nu het dan toch is aangepast kan je dan de titel aanpassen naar “Plaatsing ruit in overkapping een volledige mislukking”? want de huidige titel dekt de lading niet.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Skybullet schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 14:02:
Volgens mij kreeg je toen als 1 van de belangrijkste tips mee om een ruit te laten zetten door een glaszetter
Dat is inderdaad gezegd maar wat kon ik daarmee?
Helemaal niets want de ruit moest toen nog geplaatst worden en je kan moeilijk op voorhand zeggen dat hij het niet kan omdat hij het volledige gaat verprutsen.
Ook al waren de voortekenen niet goed, maar zo dramatisch had ik het ook niet verwacht.
Ik was letterlijk aan het wachten op precies deze update.
Blij dat jij wel een glazen bol hebt, mag ik die van je lenen! :P
Haal er een specialist bij.
Tuurlijk, die komen ook gratis en voor niets, als ze al komen voor zo’n klein klusje en om iemand anders zijn shit te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Vliegvlug schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 15:53:
[...]
Tuurlijk, die komen ook gratis en voor niets, als ze al komen voor zo’n klein klusje en om iemand anders zijn shit te fixen.
Oftewel, je stelt hem in gebreke en geeft hem nog één kans het goed te maken. Onafhankelijk van je vertrouwen in hem. Als hij dat weer verkloot, dan vorder je dat deel van je geld terug of je laat hem een specialist inschakelen op zijn kosten. Als dat ook niet goed gaat, dan sleep je hem voor de rechter. Maar, idealiter pakt de rechtsbijstand dit voor je op.

Als je er nu zelf aan gaat zitten dan ga je de hovenier niet meer aan kunnen spreken op broddelwerk. Als je het zelf ook verkloot kan dan heb je dubbele kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik merk dat mensen hier allemaal advies geven over hoe het allemaal vooraf beter had gekund en dat het dom en ik weet niet wat meer is.

Heel fijn en als je de koe in de kont kijkt, lekker makkelijk maar wat is gebeurd is gebeurd en ik wil graag vooruit.

Een optie is in gebreke stellingen en rechtsbijstand maar dat zie ik helemaal niet zitten want dit gedoe heeft al genoeg negatieve energie gegeven, tijdens de bouw van de overkapping en de schuttingen al en de dag voordat die man kwam voor de ruit liep ik al de hele dag gestrest rond en op de dag zelf steeg mijn bloeddruk en hartslag naar ongezonde hoogten, heb zelfs de dag daarna vrij moeten nemen om enigszins bij te komen.
Mijn gezondheid is me liever dat een heel stressvol en lang traject om dit alsnog opgelost te krijgen.
Daar kan je het niet mee eens zijn maar dat is mijn keuze.

En omdat het geld ook niet als water uit de kraan komt of aan de boom groeit wil ik het zelf oplossen zo goed als mogelijk is binnen mijn capaciteiten.

Vandaag mijn stappenplan en de vraag of daar nog verbeterpunten of tips op zijn.

Als die er niet zijn ook prima, dan ga ik het zo als ik nu voor ogen heb proberen op te lossen.
Daar loop ik vast nog tegen dingen aan en zo ja vraag ik hier wel weer hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Vliegvlug schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:04:
En omdat het geld ook niet als water uit de kraan komt of aan de boom groeit wil ik het zelf oplossen zo goed als mogelijk is binnen mijn capaciteiten.
Ben je niet bang dat je bloeddruk er weer aan gaat als je het nu zelf verkloot? Dan is volgens mij de meest ontzorgde optie een glaszetter vragen het af te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Vliegvlug schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:04:
Niet aan beginnen. Gewoon al deze problemen aankaarten bij de hovenier. Als die het niet wil oplossen dan op zijn kosten een echte glaszetter inschakelen, want dit is prutswerk dat zelfs ik met mijn twee linkerhanden en erg beknopte kennis van glas niet als eigen klusprojectje had geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Ruit had je beter nadat je schuur/veranda/bouwwerk klaar was bij een glaszetter besteld, een zzp-er die doen niets anders.
Maar nu te laat, meer een tip voor anderen die dit topic lezen.

Hoop wel dat het gehard/veiligheidsglas is?
Ziet er namelijk best gevaarlijk uit als je hier tegen loopt (of doorheen probeert te lopen).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:41

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Vliegvlug schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 15:48:
[...]

Dit is een nieuwe casus, niet dezelfde. Het eerste probleem - ruit is te groot voor kozijn- is opgelost door die sleuf te maken.
Het verprutsen van de plaatsing en het herstellen daarvan is een ander probleem vandaar het nieuwe topic.
Maar nu het dan toch is aangepast kan je dan de titel aanpassen naar “Plaatsing ruit in overkapping een volledige mislukking”? want de huidige titel dekt de lading niet.
Alvast bedankt!
Ik heb de titel aangepast, toch blijft het handiger om de casus in hetzelfde topic te houden. Je weet immers nog niet hoe dit verder gaat lopen.

Allereerst heeft de hovenier de opdracht aangenomen als ik het goed begrijp en zul je toch hem eerst de gelegenheid moeten geven om dit te herstellen. Je kunt in dit stadium nu niet even simpel zeggen ik laat een glaszetter de boel herstellen en de rekening krijgt de hovenier.

Dus ik zou toch met de hovenier eens kijken in hoeverre hij dit kan en wil herstellen. Daarna kun je ervoor kiezen om hem officieel in gebreke te stellen en eventueel de juridische route te bewandelen. Of je laat het glas door iemand anders herstellen en loopt dan het risico dat je zelf de extra kosten moet betalen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:14
Ik zou het in eerste instantie terugleggen bij de hovenier. Als hij het niet oppakt dan zelf maar aan de klus/glas zetter, en zie het 100% vooruitbetalen als leergeld.

Bedenk wel dat hier op het forum vooral tweakers zitten die in de adviserende rol nagenoeg perfectie nastreven. Theoretisch klopt het, maar sluit niet aan op de praktijk zoals jij het hebt laten uitvoeren. Neem het vooral met een korreltje zout en leg adviezen over de aanloop naast je neer, kun je nu toch weinig meer mee.

Daarnaast; het is je tuin, (Douglas)hout gaat werken en verkleurd door weersinvloeden. Over 1-2 jaar is je nagestreefde afwerkingsniveau toch al door weersinvloeden aangetast. Mijn Douglas schuur ziet er na een jaar ook minder strak meer uit, verkleuring van en hier en daar wat krom trekkende planken, maar dat vind ik juist wel goed passen bij de tuin!

Neemt niet weg dat die hovenier wel wat netter had mogen werken en kitten :) succes!

[ Voor 4% gewijzigd door koentjuh op 14-08-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
CurlyMo schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:07:
[...]

Ben je niet bang dat je bloeddruk er weer aan gaat als je het nu zelf verkloot? Dan is volgens mij de meest ontzorgde optie een glaszetter vragen het af te maken.
Dat is een risico maar ik ben natuurlijk niet van plan het te verkloten :P
En die man terug laten komen is een zekerheid op onaanvaardbare stressniveaus en zelf doen een kans; dat maakt de keuze eenvoudig. :)

Een echte pro inhuren is natuurlijk de beste optie maar dat kost ook weer flink en waar vind je die mensen, niemand gaat natuurlijk van zichzelf zeggen dat hij een beunhaas is.
Daarbij zitten de goede mensen al vol tot weet niet wanneer dus wordt het voorlopig niet opgelost en weet niet hoe goed dat is voor die ruit en het hout om in de tussentijd aan weer en wind te worden blootgesteld.
Bovendien wil ik er niet steeds aan herinnerd worden elke keer dat ik er langs loop dus hoe eerder opgelost hoe liever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
ZeRoC00L schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:26:

Hoop wel dat het gehard/veiligheidsglas is?
Ziet er namelijk best gevaarlijk uit als je hier tegen loopt (of doorheen probeert te lopen).
Ja zeker, is een gehard glazen ruit bestaande uit twee glasplaten die op elkaar zijn gelijmd met een folie ertussen, kan je dus niet zomaar doorheen lopen. De folie houdt dan de boel bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
tweakduke schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:27:
[...]

Ik heb de titel aangepast, toch blijft het handiger om de casus in hetzelfde topic houdt. Je weet immers nog niet hoe dit verder gaat lopen.

Dank voor de titel fix!

Ik weet inderdaad nog niet hoe goed het me gaat lukken om de boel te herstellen maar we gaan het proberen. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
koentjuh schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:31:

Bedenk wel dat hier op het forum vooral tweakers zitten die in de adviserende rol nagenoeg perfectie nastreven.
Dat weet ik en op zich prima, zo ben ik zelf ook wel maar tegelijkertijd ben ik in de loop jaren ook pragmatischer geworden.
Vroeger zou ik direct die ruit eruit gehaald hebben en het hele kozijn perfect proberen te fixen, koste wat kost.
Nu denk ik dat als het met minder moeite ook aardig goed opgelost kan worden dat het ook wel best is. Besef nu meer dat mijn tijd ook waardevol is en ik in de tijd die over is andere, leukere dingen kan doen.
Theoretisch klopt het, maar sluit niet aan op de praktijk zoals jij het hebt laten uitvoeren.
Snap niet helemaal wat je hier mee bedoeld eigenlijk.
Ik vraag een ruit in de overkapping, dan verwacht ik dat iemand dat ook goed uitvoert en niet compleet verprutst.
Kan moeilijk naast die man gaan staan en als leek zeggen hoe hij zijn werk moet doen.
Neem het vooral met een korreltje zout en leg adviezen over de aanloop naast je neer, kun je nu toch weinig meer mee.
Oh, dat doe ik ook hoor.
Daarnaast; het is je tuin, (Douglas)hout gaat werken en verkleurd door weersinvloeden. Over 1-2 jaar is je nagestreefde afwerkingsniveau toch al door weersinvloeden aangetast. Mijn Douglas schuur ziet er na een jaar ook minder strak meer uit, verkleuring van en hier en daar wat krom trekkende planken, maar dat vind ik juist wel goed passen bij de tuin!
Daar ben ik me terdege van bewust, een perfect afwerkingsniveau hoeft ook niet maar zoals het nu is is het andere uiterste.
Ben bang dat de ruit op deze manier of knapt onder de spanning of de folie wit gaat verkleuren doordat er allemaal water bij komt via de kieren en het feit dat de ruit direct op het hout staat.
En voor de levensduur van het hout zal het ook niet bevordelijk zijn.
Neemt niet weg dat die hovenier wel wat netter had mogen werken en kitten :) succes!
Nou inderdaad, hij is prima voor het grove werk maar nauwkeurigheid, finesse en afwerking is niet zijn ding zullen we maar zeggen. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Vandaag had ik niet heel veel tijd maar wel wat kunnen doen.

Ben nu tot halverwege stap 4 van mijn stappenplan gekomen. :)

1. Kit lossnijden en latten verwijderen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdP4FXDABQ8nHqov_qo4IcMI83U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ld5k6CjIjx8tShFH6FbwY7kN.jpg?f=user_large

Kwam daarbij nog verrassing tegen want naast het houtblokje linksonder wat ik al gezien had zat er aan de rechterkant van de ruit in het midden ook een blokje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9itUXIKcVFMlyYdip6-8S0Mx_OU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wnx3xyMZ0uc5yLuYGX2Mr1xj.jpg?f=user_large
De ruit zat heel erg klem want het kostte echt veel moeite dat blokje eruit te halen.
Kan me echt niet voorstellen dat dat goed voor die ruit was om zo klem te zitten.

2. Tijdelijk latje om te voorkomen dat de ruit eruit kan vallen is een blokje geworden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yu0pVsZXJuJFXUY32iZTVtghtGo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k5ITgqCbsdCpw2l2wbHoyNbq.jpg?f=user_large

Vervolgens de siliconenkit die nog op de ruit zat er met een glaskrabber zo goed mogelijk afgehaald.
Ik moet nog een siliconen oplosmiddel halen om echt de laatste restjes eraf te halen en de ruit weer helemaal goed schoon te krijgen

3. Twee onderste schroeven los gemaakt van het schuin zittende kozijndeel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8jpECQhaGgkg6Vx-kRoBGxU6lE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A1WQwkFPHKrPjs3F9sKvf6yh.jpg?f=user_large
De onderste schroef ging maar net langs de ruit maar gelukkig kon het wel.
Om de ruit te beschermen wat velletjes papier er tegenaan geplakt.

4. Voorzichtig met een kunststof hamer tegen de onderkant van het kozijn geslagen om het aan die kant rechter te krijgen, wat wel goed gelukt is.
Zie voor en na foto hier onder, had vooraf een potloodstreepje gezet en het kozijn aan die kant is nu 4 mm verschoven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6akQ7Te2xhUyGyGc6uk0l05UNzk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/epCsDnaExZWAYRYXkIShkn98.jpg?f=user_large

Er is nu een veel kleinere spleet tussen de ruit en het hout & glasband:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEYg4zuHgurydtJvhMdKU2M7boE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a1Di19AacLZ7gGHR5gfdHPyO.jpg?f=user_large

Die laatste spleet wil ik natuurlijk ook nog weg krijgen maar kwam er achter dat er weer een andere fout in de constructie van het kozijn zit; de lat aan die kant waar het glas tegen komt blijkt bol te zijn. :F
In het midden sluit het glas wel goed aan maar er is nu onder- en bovenaan de ruit een spleet.

Moet nu dus eerst deze lat verwijderen en recht maken voor ik verder kan.
Nu heb ik geen schaaf maar wel een cirkelzaag dus ga ik eens kijken of ik ‘m daarmee recht krijg. >:)
Wel een tegenvaller maar gezien het overige broddelwerk van de hovenier had ik zoiets natuurlijk kunnen verwachten. :X

Wanneer de lat recht is kan ik weer verder met het beoogde stappenplan.
4. Kozijn weer vast zetten aan de staander.
5. Glasblokjes van verschillende dikte onder de ruit plaatsen om ‘m recht in het kozijn te krijgen
6. Latten aan de buitenkant voorzien van nieuw glasband en goed terugplaatsen
7. Binnen- en buitenkant van de ruit afkitten, met voldoende kit zodat er geen kieren zijn en de kit ook uitsteekt boven het hout en schuin afloopt.

Voor stap 5 moet ik nog wel geschikte glasblokjes vinden want ik had bij de toolstation een set blokjes gehaald waarvan ik wel wist dat ze te breed waren, -toolstation heeft geen blokje van 12 á 15mm -, en waarvan ik een stukje wilde afsnijden om ze smaller te maken. Dat bleek echter niet te kunnen omdat er een gootje onderin de blokjes zitten.

Dus nu moet ik op zoek naar een winkel die smalle beglazingsblokjes verkoopt.
Praxis ben ik al geweest maar die heeft enkel blokjes van 26mm breed.
Als iemand nog tips heeft zijn ze welkom! O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Vliegvlug schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 17:28:
[...]Ja zeker, is een gehard glazen ruit bestaande uit twee glasplaten die op elkaar zijn gelijmd met een folie ertussen, kan je dus niet zomaar doorheen lopen. De folie houdt dan de boel bij elkaar.
Gelukkig, dat is wel een belangerijke (heb al iemand gezien die aan glas zijn pols had opengesneden, wil je niet in de tuin, dat bloed poetst zo moeilijk weg).

Maar met de anderen, je vind het misschien niet leuk maar als je de electricien je bad laat plaatsen zal de rand ook niet netjes gekit zijn. Volgende keer wat beter afchecken en meteen zelf leiding nemen in die stukken waar je jezelf beter vertrouwt dan een amateur (want een tuinman is qua glas plaatsen en timmerwerken geen ervaringsdeskundige).

Zelf netjes oplossen zal als ik je zo lees de beste oplossing opleveren, je bent doordacht bezig dus dat lukt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
De bolle lat heb ik uiteindelijk recht gemaakt met mijn cirkelzaag aangezien ik geen schaaf heb en dat ging prima.

Eerst de lat vastgezet op wat dwarsbalkjes en een extra lat van dezelfde dikte om de geleiderail op te leggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZ5LKSVVLaVQb8TVqXRevl2QdAE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2FWcOEkjiMUYvK8dHezYrLXO.jpg?f=user_large
Hoefde maar heel weinig van af in het midden van de lat, 2mm op het bolste stuk.

Daarna weer glasband op de lat geplakt en teruggeplaatst om te zien of de spleet boven en onder nu weg was en dat was inderdaad het geval:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ssOBm5EYp1D2jXTPwzXGMqqCwI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fvVWtN7VsdVWkXS8ZCLEnZvs.jpg?f=user_large
:*)

Later wel het glasband er weer afgehaald en opnieuw aangebracht, wat een rotklus is dat zeg, de blaren stonden op mijn duimen. Heb van alles geprobeerd maar met je duimen de plaklaag eraf rollen was het enige wat goed werkte.

Ik had eerst namelijk 2mm vanaf de rand van de lat aangehouden maar las later pas dat 4 á 5mm beter is voor het kitten, vandaar.

Nu ik wist dat de lat goed was kon ik eindelijk de zijkant van het kozijn weer vastzetten aan de staander.
Om te voorkomen dat de schroef gingen zoeken in het oude gat en de boel weer verschoof heb ik nieuwe gaten gemaakt voor de schroeven en de oude opgevuld met een houten plug en vastgezet met bruislijm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lP2vqf2j2zhuQgBe8hw-9ZC77zU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O1ZN5SB4QkFJk1qKkQTQFc3b.jpg?f=user_large
Met een beitel de plug en lijmresten afgestoken, geschuurd en dat deel opnieuw in de Lasur gezet.
Het was nog netter geweest de gaatjes rond de plug nog te vullen met vulmiddel maar dat zou weer extra droogtijd geven en je ziet het toch niet meer nadat de lat er aan die kant op zit dus dat heb ik maar gelaten.

Omdat de ruit toch nog los zat en ik inmiddels begrepen had dat de afwateringsgaten in de onderbalk groter moesten zijn tegen verstopping dan de 5mm die ik er eerst in had geboord heb ik ze vergroot naar 8mm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWfK2Nz4FP5mq7VjKV6_H1CB1Xs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7mSuNuNLBo0uHQDJtDnWKCZL.jpg?f=user_large

Daarmee was alles in principe klaar om de ruit te gaan plaatsen. Foto’s daarvan volgen nog.. :)
Pagina: 1