[DIY] buitenkeuken in overkapping met IKEA kastjes?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wikkesr
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-04 11:22
Ik ben mezelf aan het orienteren voor het maken van een buitenkeuken voor m'n bbq.
Het idee is om er 5 vakken van 60cm te maken inclusief spoelbak en kraan, koelkast, inbouwbbq en lades/kastjes.
Het idee heb ik afgeleid van een foto op Pinterest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezBPzxy7rLhmV_x_oKyw3lK9iuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuppK6GpNFPqJ5O7ePpqZRpj.jpg?f=fotoalbum_large

Nu vraag ik mij het volgende af; zou ik voor de lades/kastjes gebruik kunnen maken van de IKEA METOD keukenkastjes?Deze zijn gemaakt van spaanplaat.

De grootste uitdaging is natuurlijk het vocht, Ikea zegt zelf dat de materialen behandeld zijn:
Om de spaanplaat te beschermen tegen slijtage en vocht, brengen we een laagje vernis, fineer of folie aan.
De buitenkeuken komt onder een overkapping welke afgesloten is met een glazen schuifwand, de wanden zijn geisoleerd en van binnen en buiten betimmerd met gevelbekleding.

Iemand enige ervaring of tips in deze?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:09
Er is een verschil tussen vocht in de keuken (een drupje water morsen, stoom als je de aardappelen afgiet; maar wel opgewarmd tot kamertemperatuur en kans om dagelijks helemaal op te drogen) en vocht buiten (lange periodes met continue hoge luchtvochtigheid, condens 's nachts, grote temperatuursverschillen).

Je kan wel wat omstandigheden beperken door er een "gesloten tuinhuis" van te maken, maar ook daar komt het vocht en de kou uiteindelijk binnen.

Ikea maakt betaalbare "goed genoeg" oplossingen, ik zou het -O- bijzonder onverstandig -O- vinden om er van uit te gaan dat je Ikea-materiaal buiten spec kan gebruiken.

Ik zou je aanraden eens met een timmerman te spreken die keuken- en badkamermeubels maakt; die weten uit ervaring waar het misloopt en welk materiaal je nodig zal hebben (elke vijs, moer, deurbeslag, ... moet roestvast zijn; je hout mag niet kromtrekken, ...). Die kan je ook een id van prijs geven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sieginator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-05 16:05
Ik zie regelmatig oude keukenkastjes gebruikt worden voor (tuin)gereedschap in schuren die ook netjes blijven. Dus, als het om vocht gaat, zou ik dat wel aandurven.

Ik heb voor een week of 4 terug nog een volledig stijgerhouten keukentje gemaakt voor een klant. Was alleen met een koelkast erin. Steigerhout gaat wel beter over vocht, maar mag ook niet te vochtig staan. Dan wil er op een gegeven moment geen deur meer open.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

wikkesr schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:47:
Nu vraag ik mij het volgende af; zou ik voor de lades/kastjes gebruik kunnen maken van de IKEA METOD keukenkastjes?Deze zijn gemaakt van spaanplaat.
Geen probleem als je elke 5jr je kastjes en lades wil vervangen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik denk dat het prima kan, zorg wel voor ventilatie en een goede afwerking mocht je met een gatenzaag of iets dergelijks nog aan de slag gaan. Als je dat kale stuk niet afwerkt dan heb je een paar stukjes spons in je kast zitten.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Anoniem: 1986520 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:30:
[...]

Geen probleem als je elke 5jr je kastjes en lades wil vervangen….
Welnee joh, het staat onder een overkapping. Niet in weer en wind.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Heb jaar of 6 geleden bij het bouwen van een boomhut voor de kinderen wat kastmateriaal van Ikea gebruikt (de standaard witte platen). Aan de buitenkant vastgeschroefd.

Enige bescherming is een boom.

Net even gekeken: zien er nog goed en stevig uit. Onder een afdak moet dat echt wel lukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:14
Gaat best een poos mee denk ik. Heb zelf ook een IKEA keuken, de kast-/ladefronten is MDF in een kleur gespoten. De planken/zijwanden is vaak spaanplaat.

Wat ik zelf merk is dat op een deurtje waar vaak een natte handdoek tegenaan hangt, de verf wat begint te reageren (craquelé effect).

Gezien de plek waar het moet komen is vooral optrekkend vocht vanuit je bestrating de grootste vijand denk ik.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 02-10-2023 14:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

FirePuma142 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:38:
[...]
Welnee joh, het staat onder een overkapping. Niet in weer en wind.
De Metod kasten zijn (hele grove) spaanplaat met een melamine. Maar de zwakke plekken zijn de achterkant en de bevestigingen, daar is het gewoon blootliggende spaanplaat en die zuigt vocht op als een dolle.

Ook de Maximera lades hebben een bodem van spaanplaat met veel onafgewerkte randen, die ook nog eens op metaal uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wikkesr
ThinkPad schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:11:
Gaat best een poos mee denk ik. Heb zelf ook een IKEA keuken, de kast-/ladefronten is MDF in een kleur gespoten. De planken/zijwanden is vaak spaanplaat.

Wat ik zelf merk is dat op een deurtje waar vaak een natte handdoek tegenaan hangt, de verf wat begint te reageren (craquelé effect).

Gezien de plek waar het moet komen is vooral optrekkend vocht vanuit je bestrating de grootste vijand denk ik.
De kastjes komen niet op een bestrating maar in een soort framewerk van hout te staan, daar schuif ik de kastjes dan in. De omlijsting (en scheiding) tussen de kastjes zal met Beton Cire afgewerkt worden.
Dit frame staat vervolgens op soort van 'pootjes' om het optrekkende vocht vanuit de bestrating tegen te gaan.

Over het algemeen veel verschillende meningen over het gebruik van ikea kastjes in een overkapping.

Lastige kwestie aangzien je er eigenlijk maar op 1 manier achterkomt, en dat is door het uit te proberen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:12
wikkesr schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:11:
[...]

De kastjes komen niet op een bestrating maar in een soort framewerk van hout te staan, daar schuif ik de kastjes dan in. De omlijsting (en scheiding) tussen de kastjes zal met Beton Cire afgewerkt worden.
Dit frame staat vervolgens op soort van 'pootjes' om het optrekkende vocht vanuit de bestrating tegen te gaan.

Over het algemeen veel verschillende meningen over het gebruik van ikea kastjes in een overkapping.

Lastige kwestie aangzien je er eigenlijk maar op 1 manier achterkomt, en dat is door het uit te proberen :?
Gaat niks mee gebeuren.
De overkapping is droog, en waait door, ideaal om hout goed droog te houden.

De loodsen waar hout word opgeslagen zijn ook niet geklimatiseerd, dat is gewoon een dak met lattenwanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat het niet kan, ik heb een spaanplaat boekenkast in een dichte veranda die soms heel warm is, soms heel droog en soms een hoge vochtigheidsgraad heeft en die staat na twee jaar al bol (heb er wat extra spijkers in geslagen dat het iets minder bol staat). Hij staat er nu vier jaar.
FRANQ schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:15:
[...]

Gaat niks mee gebeuren.
De overkapping is droog, en waait door, ideaal om hout goed droog te houden.

De loodsen waar hout word opgeslagen zijn ook niet geklimatiseerd, dat is gewoon een dak met lattenwanden.
Het is geen hout, het is spaanplaat met een laagje er over dat los gaat laten, bol gaat staan. Normaal hout kan prima.

[ Voor 43% gewijzigd door Marzman op 03-10-2023 16:17 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:03
Ik ben bang dat het onafgewerkte spaanplaat na verloop van tijd gaat opzwellen. Wij hebben een geverfd massief eiken keukenblok onder de overkapping staan en dat hout werkt ook.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sieginator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-05 16:05
Ik heb alle reacties nog eens doorgelezen en volgens mij wordt je er niet veel wijzer van.

Als ik het goed begrijp moet de keuken in een volledig afgesloten ruimte, die zelfs geïsoleerd is, geplaatst worden. Ik kan er met mijn hoofd niet bij hoe dat zo nat kan worden dat het gaat opzwellen. Als dat wel zo zou zijn, dan kan er geen enkele keuken staan. Ook niet van massief hout. Die zou ook aan alle kanten krom trekken en ben je om de haverklap bezig met het na stellen en het schaven van deurtjes en lades.

Als laatst wil ik je laten weten dat hier een spaanplaten tafel onder een dichte overkapping staat die niet is geïsoleerd. Die tafel staat er al 2 jaar, her en der is het fineer door omdat er door de kinderen op geknutseld wordt. Ja, het mooie is er vanaf, maar met dat spaanplaat is niets mis. Daar kan je nog gewoon op staan. Grappige hier is, het is een tafel van de IKEA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wikkesr
Als ik de berichten zo lees dan is het toch overwegend positief om in ieder geval uit te proberen onder een overkapping..

Maar stel ik bouw het niet in een overkapping, maar in een buitenkast.
Waar ik eerder over heb nagedacht is om zo een soort 'bbq kast' te maken, op pinterest zie je ze geregeld voorbij komen. Dit lijkt me toch ook wel erg gaaf.

Een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGbKS7NBHIF3sp7UI5SUV6108S4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P2XuBRbTlySfuGE965wwZdJc.jpg?f=user_large

Deze kast is qua oppervlakte natuurlijk stuk kleiner dan in een overkapping en bevat geen glazen schuifwanden(wat altijd lucht / kou doorlatend is)
Zo'n kast heeft een dubbele wand , tussen de wanden zou ik dan isoleren. Ook in het plafond zou ik isolatie verwerken. De kast is ook geheel afsluitbaar dmv. de deur (met een krachtige gasveer uiteraard). Tussen de kastdeur zou ik dan ook rubbers aanbrengen.

Wat zou er met spaanplaat/fineer gebeuren wanneer je dat in een dergelijke kast doet. Uiteraard kastjes ook weer verhoogd van de vloer ivm. vochtoptrekking etc.

Veranderd een dergelijke oplossing de situatie? Misschien nog tips om evt. vocht,vorst,ongedierte etc buiten te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
wikkesr schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:22:
Als ik de berichten zo lees dan is het toch overwegend positief om in ieder geval uit te proberen onder een overkapping..
Ik lees juist voornamelijk het tegenovergestelde..
Maar stel ik bouw het niet in een overkapping, maar in een buitenkast.
Waar ik eerder over heb nagedacht is om zo een soort 'bbq kast' te maken, op pinterest zie je ze geregeld voorbij komen. Dit lijkt me toch ook wel erg gaaf.

Een voorbeeld:
[Afbeelding]

Deze kast is qua oppervlakte natuurlijk stuk kleiner dan in een overkapping en bevat geen glazen schuifwanden(wat altijd lucht / kou doorlatend is)
Zo'n kast heeft een dubbele wand , tussen de wanden zou ik dan isoleren. Ook in het plafond zou ik isolatie verwerken. De kast is ook geheel afsluitbaar dmv. de deur (met een krachtige gasveer uiteraard). Tussen de kastdeur zou ik dan ook rubbers aanbrengen.
Isoleren heeft geen enkele zin als je niet verwarmt.
Wat zou er met spaanplaat/fineer gebeuren wanneer je dat in een dergelijke kast doet. Uiteraard kastjes ook weer verhoogd van de vloer ivm. vochtoptrekking etc.

Veranderd een dergelijke oplossing de situatie? Misschien nog tips om evt. vocht,vorst,ongedierte etc buiten te houden?
Dit is nog erger, omdat er nog veel minder luchtcirculatie is. Ik denk dat je binnen één winter een champignonkwekerij hebt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Je bouwt een hele constructie maar om dan nog een paar kastjes van massief hout (of MDF voor buiten zoals medite tricoya) te maken is teveel moeite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wikkesr
Anoniem: 1986520 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:38:
Je bouwt een hele constructie maar om dan nog een paar kastjes van massief hout (of MDF voor buiten zoals medite tricoya) te maken is teveel moeite?
Nee ik bou de huidige constructie niet om, ik laat dan de overkapping zoals het nu is zonder buitenkeuken en maak(op een andere plek) de bbq kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die kast maak je dan toch ook, allemaal werk. Maar een paar deugdelijke kastjes is teveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:07
Voordeel is dat je de kastjes maar 30cm breed hoeft te maken en na een week buiten zijn ze 60cm dik.
Nee dit is hier niet voor geschikt.
Ik adviseer een watervastverlijmde multiplex .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wikkesr
Kurma schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:23:
[...]

Ik lees juist voornamelijk het tegenovergestelde..

[...]

Isoleren heeft geen enkele zin als je niet verwarmt.

[...]

Dit is nog erger, omdat er nog veel minder luchtcirculatie is. Ik denk dat je binnen één winter een champignonkwekerij hebt..
Maar los van dat het spaanplaatkastjes zijn; zou ik er gewoon met normaal hout een kastje van timmeren dan gaat dat hout toch ook werken en willen de deurtjes op gegeven moment ook niet meer fatsoenlijk dicht/open?

Wat is dan het alternatief om een keukenkastjes / laden te maken welke wel in zo'n kast kunnen zonder dat het begint te werken en 'champignons beginnen te groeien'? ;) etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wikkesr
Anoniem: 1986520 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:23:
Die kast maak je dan toch ook, allemaal werk. Maar een paar deugdelijke kastjes is teveel?
oh excuus ik las je vorige bericht niet helemaal goed. Om mijn eigen vorige vraag te beantwoorden; eigen gemaakt kastjes is dan het alternatief van een goed watervaste houtmateriaal(zoals medite tricoya)

Zo te lezen gaat het daar dan op neer komen, ik zal weer op verder onderzoek uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wikkesr schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:35:
[...]

oh excuus ik las je vorige bericht niet helemaal goed. Om mijn eigen vorige vraag te beantwoorden; eigen gemaakt kastjes is dan het alternatief van een goed watervaste houtmateriaal(zoals medite tricoya)

Zo te lezen gaat het daar dan op neer komen, ik zal weer op verder onderzoek uit.
Niemand die je belet natuurlijk om het te proberen….. ze vallen echt niet gelijk uit elkaar. Maar als je toch aan het werk bent zie ik weinig toegevoegde waarde om het dan een paar jaar later alsnog te moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
wikkesr schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:29:
[...]

Maar los van dat het spaanplaatkastjes zijn; zou ik er gewoon met normaal hout een kastje van timmeren dan gaat dat hout toch ook werken en willen de deurtjes op gegeven moment ook niet meer fatsoenlijk dicht/open?
De ene houtsoort werk minder dan de ander, en werken van hout is per definitie een veel minder groot probleem van uit elkaar vallend spaanplaat.
Wat is dan het alternatief om een keukenkastjes / laden te maken welke wel in zo'n kast kunnen zonder dat het begint te werken en 'champignons beginnen te groeien'? ;) etc?
Dat je zo'n hippe kast op instagram ziet wil niet zeggen dat het überhaupt een goed idee is hè.
Pagina: 1