Wist niet dat die dingen raveeldragers heten en dat ze zo sterk zijn.KNed schreef op zondag 9 november 2025 @ 23:00:
Die raveeldragers kennen (mits goed vastgezet) ontzettend veel dragen
Zie ook deze link https://www.wovar.nl/welk-draagvermogen-hebben-raveeldragers
Maar of degene die ik heb van Wovar zijn of een CE keurmerk hebben weet ik ook niet.
Wat ik wel zie is dat er bij lange na niet genoeg schroeven in zitten als waar Wovar vanuit gaat met zijn krachtenberekeningen, namelijk 28 stuks.
Bij mij zitten er maar 3 schroeven per flap ipv de aanbevolen 9 stuks en in de dwarsbalk zelf slechts 1 ipv de aanbevolen 5.
Dat is in totaal maar 8 ipv 28 stuks.
Nu was de tuinman die het in elkaar heeft gezet ook een enorme incompetente prutser dus eigenlijk zou het me ook niet moeten verbazen.
Ik had er simpelweg niet bij stilgestaan dat al die schroefgaten gebruikt zouden moeten worden.
Hij had er blijkbaar gewoonweg geen zin om zoveel te schroeven ofzo.
Dat wordt dan die extra benodigde schroeven alsnog plaatsen.
Mijn raveeldragers hebben ook nog 3 schroefgaten aan de onderkant die bij Wovar niet aanwezig zijn, vraag me af of ik die dan ook moet gebruiken?
Hoe dan ook, als de leverancier van de overkapping aangeeft dat het dak het extra gewicht van een sedumdak niet aan kan wil ik daar ook geen risico mee lopen om geplet te worden door mijn dak als daar 1200Kg aan extra gewicht op ligt.
Bij mij zit er ook zo’n flap inderdaad en daarom heb ik bewust het hout waar die flap terecht komt lager uitgefreesd zodat ik daarmee de extra hoogte compseer om het water zo goed mogelijk te laten weglopen.En afschot is toch wel belangrijk, dat laten jouw eerdere berichten wel zien.
Ik heb zelf ongeveer een cm per meter toegepast. Tekeningetje staat ergens eerder in dit topic. Dat werkt tot nu toe perfect.
De dakuitloop heeft een klein "drempeltje" door de epdm flap die eraan vast zit dus daarvoor blijf bij mij iets water staan maar dat is maar een klein stukje
Blijf het wel een apart verhaal vinden dat ze bewust geen afschot gebruiken bij deze overkapping en de uitloop standaard zelfs wat hoger ligt om er voor te zorgen dat een paar centimeter water op het dak blijft liggen. Was om het EPDM te beschermen, alsof dat anders uitdroogt ofzo.
En bij een droge periode in de zomer zal het dak alsnog best een tijd helemaal droog kunnen liggen.
Plus een grote muggenkweekvijver in mijn achtertuin vind ik ook niet echt een goed idee.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uw78EWqsRfWTus09u3ZJqQJQ.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/IBFVQrKNMYhIkBOBvIgaz5OF.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/xqclWMZDgevLpQZvboYA9Vcq.png?f=fotoalbum_large)
Hier hebben we het hout opgehaald, dit was een restpartij douglas palen
De eerste paal is een feit. De betonpoeren hebben we voor de tijd al geplaatst, toen we het terras opnieuw gingen bestraten.
De volgende palen ook geplaatst.
Hier zijn alle palen geplaatst en op de juiste hoogte gedraaid.
Het frame bovenop alle palen is van dezelfde maat, dus ook 15x15 douglas
Hier gingen de balken voor het dakframe erop. Deze zijn uitgekeept volgens de standaard (20mm per meter), ze lopen dus iets meer dan 6cm af
De eerste dakplaten erop
Met een paar man hebben we het gros van de sandwichpanelen erop getild/geschoven
En dit is hoe het er nu bij staat
/f/image/YxJWnstCcIGUxU9TUgyBrYvL.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fSfNadGaJOQUvtQcp0nF8WN8.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/VnfG5E4HJBnqhEfZpfcLEGbJ.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ff7kYGJhiigavdeK1CM8sXtg.jpg?f=user_large)
/f/image/vpj1h3WxCLTScRlqVMICDtZq.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_exif()/f/image/IM4SVB2drtclQNbsFfJ5mxWH.webp?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8if3fhS4lDPj09SrEWSdWx5P.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/VgffPTlqoYLezHTEn3Pfj13d.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Qezu9BIfK9qchVAdu4Enkbvl.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ensbtygYxdFe3J9wXPeW17ay.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/VnzpqUsLyiTFbCZo6wKf4jqn.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/MguQT07umPvXacM3GPAK7fqX.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/1GbyNB2twMJm9328o3psHn4J.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/0kKtayYT5X6ZVejONP1JmQnY.jpg?f=fotoalbum_tile)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IwZ1swK5CIcElGoBM4x4Z4nd.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BBdm94MdtNNb4MOH5wB4a9tD.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/JufGP693kifALCSzk06FjGp2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RBfu17dEeWZc5r3OpSAgm3OX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ca2jOMRJY5gtI7WR9E9FpCA5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JYsGb4UF7NdubbpQiR5udD3l.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wvNSEEem1vSOfxpVxM78A284.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wOeEQwZqB1TXxc1xLUApS6fN.jpg?f=user_large)

:strip_exif()/f/image/qJz0sy5GOx56ziW3yp5hqfO5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/31aSEPR8Txk0O4hdXJqzmJmo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wv5bXWPE0VWl1qe18uyyWh9G.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/gzF9WuZtjFbrHWnyHbZjVMsG.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/QNcbYSBHr7n4KmBrWy5uIh9z.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/DRx4Oi9J5pLRgwLVjZAuVanT.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Q0bM8DWhdzT0bQzTf1GPXDk7.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/lfpOdWz4NMQbEBDZ0y8EtxAw.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/UQDcnUFetwPfaO6Af4vx29yD.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/PNOPgU4hbeWmDCIl7A5bRo8F.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/YVaXYfuagqC3ivC4og52vruz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/20O8tbfxFMPXyiBHDxQZXrrJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/35ThfOG3zGkp7FosEXm6yTsN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DzfmlwFLSj05Z1l0kyPmEAaC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M2dyu5JKb0q9nQ1kdmbUEMiq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CVVZWbBOBORQoxT8nPmdQY4V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qkvVGkZg8OEdq2X9cia54vRY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yzwVuGxVkTlAD7kuAslSSvJ0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bb6wKk7L3GbLlWZv9xTM6Wa0.jpg?f=fotoalbum_large)