Een platdak isoleer je aan de buitenkant...vivenator schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:52:
Logischerwijs moet dan de binnenkant ook nog gedaan worden met isolatie e.d., maar die hou ik nog even buiten scope.
Afgelopen weekend weer verder gewerkt. Resultaat is dat het dak erop zit (en hopelijk waterdicht). Verder overkapping aan het huis vast gemaakt om de laatste speling eruit te krijgen. Ik heb een aantal foto’s bijgevoegd van het resultaat.
Uiteindelijk viel het aanbrengen van de underlayment en isolatie platen mij mee, in tegenstelling tot het plakken van het epdm. In eerste instantie leek het wel aardig te gaan (foto 4). Zaten wel een aantal kreuken in maar al met al tevreden. Ik kijk echter net uit het raam en zie dat er nog veel meer bobbels zijn ontstaan (foto 5). Waterdicht zal het zijn, esthetisch zeker niet het mooiste.
Wellicht toch te warm voor het plakken van epdm?
:strip_exif()/f/image/l9CmJYuglulfQFQ89ktbA3IL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FDLLBuDuYjACHvgG85GbFT43.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XOcFDd8LbbBcWMehAKCIKmB3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wv4uAKU9PPzeFNvZgpJ2l9Gy.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijk viel het aanbrengen van de underlayment en isolatie platen mij mee, in tegenstelling tot het plakken van het epdm. In eerste instantie leek het wel aardig te gaan (foto 4). Zaten wel een aantal kreuken in maar al met al tevreden. Ik kijk echter net uit het raam en zie dat er nog veel meer bobbels zijn ontstaan (foto 5). Waterdicht zal het zijn, esthetisch zeker niet het mooiste.
:strip_exif()/f/image/l9CmJYuglulfQFQ89ktbA3IL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FDLLBuDuYjACHvgG85GbFT43.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XOcFDd8LbbBcWMehAKCIKmB3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wv4uAKU9PPzeFNvZgpJ2l9Gy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n8eOpWZbT6QhazCIfBFGdYMy.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi bouwwerk! Wat licht gewicht grind bovenop het epdm doet wonderen🙂👍Fastclaimer schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:06:
Afgelopen weekend weer verder gewerkt. Resultaat is dat het dak erop zit (en hopelijk waterdicht). Verder overkapping aan het huis vast gemaakt om de laatste speling eruit te krijgen. Ik heb een aantal foto’s bijgevoegd van het resultaat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De laatste weken had ik wat minder tijd om aan mijn project te werken, maar de dakconstructie is eindelijk klaar is! De nokbalk aan de lange zijden is uit één geheel, maar die bleek toch best "heavy duty" te zijn (17x7 cm en 6,5 meter lang). Ik heb een hulpconstructie gemaakt en ben ik, steentje voor steentje, aan beide kanten langzaam omhoog gewerkt totdat de balk uiteindelijk op de hulpconstructie geschoven kon worden.
Ik ben momenteel aan het shoppen voor Zweeds rabat, maar ik loop tegen een vraag aan waar ik graag jullie mening over wil horen. In mijn dorp zit een houthandel (Bax Hout) en ik koop daar bij voorkeur, maar hun rabat is wel wat duurder. Hun rabat heeft een dikte van 14-24 mm, terwijl online aanbieders zoals Houthandelonline en Houthandelvangelder rabat aanbieden met een dikte van 11-22 mm.
Is dit dikteverschil merkbaar of kan je dit verwaarlozen?
:strip_exif()/f/image/t8R2u6igGKQ4uIlB5W86UJcq.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KNvsn6kYZzVntVcRSXlSRG8W.gif?f=fotoalbum_large)
Ik ben momenteel aan het shoppen voor Zweeds rabat, maar ik loop tegen een vraag aan waar ik graag jullie mening over wil horen. In mijn dorp zit een houthandel (Bax Hout) en ik koop daar bij voorkeur, maar hun rabat is wel wat duurder. Hun rabat heeft een dikte van 14-24 mm, terwijl online aanbieders zoals Houthandelonline en Houthandelvangelder rabat aanbieden met een dikte van 11-22 mm.
:strip_exif()/f/image/t8R2u6igGKQ4uIlB5W86UJcq.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KNvsn6kYZzVntVcRSXlSRG8W.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WEc0tdj2Z4m26NRp1FwILcMQ.gif?f=fotoalbum_large)
Ik ken de kwaliteit van Bax niet, maar hou er ook rekening mee dat als je online besteld er altijd lelijke/kromme/onbruikbare delen tussen zitten.mdoos schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:21:
De laatste weken had ik wat minder tijd om aan mijn project te werken, maar de dakconstructie is eindelijk klaar is! De nokbalk aan de lange zijden is uit één geheel, maar die bleek toch best "heavy duty" te zijn (17x7 cm en 6,5 meter lang). Ik heb een hulpconstructie gemaakt en ben ik, steentje voor steentje, aan beide kanten langzaam omhoog gewerkt totdat de balk uiteindelijk op de hulpconstructie geschoven kon worden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je zelf kan uitzoeken voor 10-20% duurder kan je zomaar voor dezelfde prijs een betere kwaliteit eindproduct krijgen.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Mooie constructie @mdoos !
Kun je wat meer vertellen over de houtverbindingen die toegepast zijn?
Kun je wat meer vertellen over de houtverbindingen die toegepast zijn?
- Hoe zijn de sporen aan de nokbalk bevestigd?
- Zijn er inkepingen in de sporen gemaakt waar de sporen op de ringbalk steunen?
- Kruisen de ringbalken met een gangbare halfhoutverbinding? Of liggen de balken wat verder op de palen met zo'n "aangepaste" halfhoutverbinding?
- Wat is het doel van de horizontale balkjes die onderaan op de sporen liggen? Zeg maar "boven" de dakgoot.
Wie kan mij vertellen of de zwarte Zweedse rabatdelen eerder mat of zijdeglans zijn?
Ik wil alvast delen van een consructie met zwarte dekkende beits gaan behandelen, en het zou fijn zijn als dit enigszins overeenkomt.
Ik wil alvast delen van een consructie met zwarte dekkende beits gaan behandelen, en het zou fijn zijn als dit enigszins overeenkomt.
Bij mij en nu ook bij de buren zie ik, is alles mat. (buren zijn nu bezig met een overkapping).Rzaan schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:15:
Wie kan mij vertellen of de zwarte Zweedse rabatdelen eerder mat of zijdeglans zijn?
[Afbeelding]mdoos schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:21:
Zou je op deze plek niet nog een verticale staander willen vanaf je ringbalk naar je nokbalk? Nu lijkt hij maar op 1 paal te liggen en daarna zweeft ie 1,5meter?
De verticale paal in het midden is een tijdelijke hulpconstructie. Als het goed is zouden de sporen alles gewoon moeten kunnen dragen, het zijn namelijk 16 sporen per kant. Ook nu alle sporen vastzitten, is de nokbalk iets omhoog gekomen en zweeft nu ook een millimeter boven de staander. Er komt nog een topgevel aan de voorkant, waar ook het rabat op komt. Die topgevel zal in het midden een staander hebben.Gdzr schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:03:
[...]
[Afbeelding]
Zou je op deze plek niet nog een verticale staander willen vanaf je ringbalk naar je nokbalk? Nu lijkt hij maar op 1 paal te liggen en daarna zweeft ie 1,5meter?
• Hoe zijn de sporen aan de nokbalk bevestigd?Franciesco schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:01:
Mooie constructie @mdoos !
Kun je wat meer vertellen over de houtverbindingen die toegepast zijn?Ik overweeg zelf een nieuwe kapschuur te maken. En ga waarschijnlijk ook eens bij Tuinhuisfabriek kijken. Op zijn minst voor inspiratie, maar wellicht ook om de constructie daar te kopen.
- Hoe zijn de sporen aan de nokbalk bevestigd?
- Zijn er inkepingen in de sporen gemaakt waar de sporen op de ringbalk steunen?
- Kruisen de ringbalken met een gangbare halfhoutverbinding? Of liggen de balken wat verder op de palen met zo'n "aangepaste" halfhoutverbinding?
- Wat is het doel van de horizontale balkjes die onderaan op de sporen liggen? Zeg maar "boven" de dakgoot.
Deze zijn er gewoon tegen aan geschroeft.
• Zijn er inkepingen in de sporen gemaakt waar de sporen op de ringbalk steunen?
• Wat is het doel van de horizontale balkjes die onderaan op de sporen liggen? Zeg maar "boven" de dakgoot.
Deze doorsnede zal je vraag verduidelijken:
/f/image/HX6Hgp6Q9St7h3ncntKwJSil.png?f=fotoalbum_large)
• Kruisen de ringbalken met een gangbare halfhoutverbinding? Of liggen de balken wat verder op de palen met zo'n "aangepaste" halfhoutverbinding?
Dit zijn de staanders:
:strip_exif()/f/image/BZbZXRPpEiy6YTDuwiE1WoHX.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit zijn de ringbalken in de lengte en daar vallen dan de ringbalken in de korte zijden weer overheen.
:strip_exif()/f/image/wFYjpJDrQ7kPYbumOip8bdQB.jpg?f=fotoalbum_large)
[/list]
[ Voor 3% gewijzigd door mdoos op 10-07-2025 12:21 ]
Ik wil een momenteel groene carport zwart maken.
Deels met nieuwe zwarte rabatdelen, maar het framewerk blijft staan.
De groene beits die er nu opzit is (bijna zeker) watergedragen.
Welke zwarte dekkende beits kan ik hier het beste overheen zetten?
Water of terpentine-basis?
Welk merk is uitstekend en hoef ik niet elke 2 jaar opnieuw te doen?
Uit ervaring kan ik het hier helemaal mee eens zijn. Zelfs bij houthandeleren met goede reviews gebeurt dit.dragonhaertt schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:44:
[...]
Ik ken de kwaliteit van Bax niet, maar hou er ook rekening mee dat als je online besteld er altijd lelijke/kromme/onbruikbare delen tussen zitten.
Als je zelf kan uitzoeken voor 10-20% duurder kan je zomaar voor dezelfde prijs een betere kwaliteit eindproduct krijgen.
Het beste is toch plank voor plank zelf uitzoeken, of dat je het zonder gezeur mag omruilen. Dan is het wel fijn als ze in de buurt zitten.
Ik heb goede ervaring met palen en bielzen zwarte teer (cetabever). Eenmaal zwart kun je het bijhouden met bv lijnzaadolie gemengd met deze beits.Rzaan schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:34:
Ik wil een momenteel groene carport zwart maken.
Ik las goede recensies over Jotun Demidekk Infinity Pure Matt.Grutte Pier schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:22:
[...]
Ik heb goede ervaring met palen en bielzen zwarte teer (cetabever). Eenmaal zwart kun je het bijhouden met bv lijnzaadolie gemengd met deze beits.
Scandinavisch.
Niet goedkoop, maar blijft volgens eigen zeggen 12 jaar zitten.
(Wij van WC-eend...?)
Ik ben bezig met het ontwerpen van een houten pergola van douglas hout.
Genoeg materiaal over te vinden maar ik zit een beetje met de verhouding ringbalken vs liggers
In mijn huidige design heb ik:
- 2 ringbalken van 25x195 per stuk
- 9 liggers van 65x190 per stuk
Nu twijfel ik of mijn ringbalken wel, technisch, de liggers kunnen dragen. Ik had gelezen dat vooral de dikte telt en ik voor een overspanning van 4 meter een balk van 20cm moet hebben.
Ik heb 2 planken van 19.5cm hoog dus dat lijkt goed te zitten. OF maak ik nu een fout en gaat het niet om de hoogte maar juist de breedte van de plank?
Gevoelgsmatig vind ikhet namelijk behoorlijke balken qua gewicht die dan op totaal 4 planken terecht komen.
Alvast dank voor meedenken
Genoeg materiaal over te vinden maar ik zit een beetje met de verhouding ringbalken vs liggers
Nu twijfel ik of mijn ringbalken wel, technisch, de liggers kunnen dragen. Ik had gelezen dat vooral de dikte telt en ik voor een overspanning van 4 meter een balk van 20cm moet hebben.
Ik heb 2 planken van 19.5cm hoog dus dat lijkt goed te zitten. OF maak ik nu een fout en gaat het niet om de hoogte maar juist de breedte van de plank?
Gevoelgsmatig vind ikhet namelijk behoorlijke balken qua gewicht die dan op totaal 4 planken terecht komen.
:strip_exif()/f/image/1hSclFrnLCMO8xUj04liosT9.jpg?f=fotoalbum_large)
CISSP! Drop your encryption keys!
Ik vond het epdm leggen de grootste kluif van mijn hele project. Op alle YouTube filmpjes lijkt het makkelijk maar dat viel echt vies tegen.Fastclaimer schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:06:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier ook uiteindelijk door het werken heel veel oneffenheden. Maar goed, het is wat het is.
Vind het er bij jou nog behoorlijk strak uitzien
Ik moet zeggen dat ik het laten "acclimatiseren" van het epdm heb onderschat. Het eerste geplakte deel heeft wat rimpels , het laatste deel wat langer in de zo heeft gelegen is veel strakker. Dus de volgende keer laat ik het eerst wat uren in de zon liggen, ipv een half uur wat was voorgeschrevendr86 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 07:44:
[...]
Ik vond het epdm leggen de grootste kluif van mijn hele project. Op alle YouTube filmpjes lijkt het makkelijk maar dat viel echt vies tegen.
Hier ook uiteindelijk door het werken heel veel oneffenheden. Maar goed, het is wat het is.
Vind het er bij jou nog behoorlijk strak uitzien
Ben geen constructeur, maar gevoelsmatig houdt dit niet echt over. Je gebruikt eigenlijk ook al een dikte (195mm) die net te kort is volgens de richtlijnen.laurens0619 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:43:
Ik ben bezig met het ontwerpen van een houten pergola van douglas hout.
[Afbeelding]
De hoogte van de balk doet 8x zoveel voor de stijfheid dan de breedte. Dat wil echter niet zeggen dat je oneindig smal kan gaan. Uit je tekening haal ik dat je aan beide uiteinden 2 planken gebruikt, 2x25mm is voor de draagkracht gelijk aan 1x 50mm.
Wellicht kan het net, maar waarom pak je niet gewoon een wat dikkere balk (gelijk aan paal) die je gewoon bovenop de palen legt? Je wilt echt voorkomen dat de boel gaat doorbuigen op termijn.
Dank voor je reactie. Ik lees inderdaad "5cm hoogte per meter" dus dan zit ik met 20cm aan de krappe kant.Revaes schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:50:
[...]
Ben geen constructeur, maar gevoelsmatig houdt dit niet echt over. Je gebruikt eigenlijk ook al een dikte (195mm) die net te kort is volgens de richtlijnen.
De hoogte van de balk doet 8x zoveel voor de stijfheid dan de breedte. Dat wil echter niet zeggen dat je oneindig smal kan gaan. Uit je tekening haal ik dat je aan beide uiteinden 2 planken gebruikt, 2x25mm is voor de draagkracht gelijk aan 1x 50mm.
Wellicht kan het net, maar waarom pak je niet gewoon een wat dikkere balk (gelijk aan paal) die je gewoon bovenop de palen legt? Je wilt echt voorkomen dat de boel gaat doorbuigen op termijn.
Wat ik niet snap is dat er niets over de dikte wordt gezegd, ik neem aan dat er een verschil is tussen een 3cm of 10cm dikke plank toch?
Ik vraag mij af of het nog verschil maakt dat ik dus 2 planken per zijde heb?
En waarom dit? Tja design keuze van de vrouw en dat is allemaal prima maar ik probeer constructief te begrijpen of het afdoende is
Ja, de dikte heeft er ook mee te maken.laurens0619 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:23:
[...]
Dank voor je reactie. Ik lees inderdaad "5cm hoogte per meter" dus dan zit ik met 20cm aan de krappe kant.
Wat ik niet snap is dat er niets over de dikte wordt gezegd, ik neem aan dat er een verschil is tussen een 3cm of 10cm dikke plank toch?
Dat zie je als een balkenschuif gebruikt.
Bijvoorbeeld voor een overspanning van 4 meter van een vloer kunnen er balken van 38 x 286 mm of
70 x 220 mm gebruikt worden. Nu kan ik daar geen balk van 100 breed invoeren, maar ik denk dat je dan wellicht op 100 x 200 mm uit zou komen.
10 x 20 cm hoog noem je overigens geen plank meer, maar een balk.
Aan de achterzijde een stalen strip bevestigen (van enkele centimeters breed) kan ook nog doorbuigen wellicht verhelpen. Maar daar ben ik niet zeker van, maar anderen hier kunnen daar vast wat over zeggen.
[ Voor 12% gewijzigd door Rzaan op 11-07-2025 11:37 ]
2x25 = 1x50 voor de doorbuiging, wellicht niet helemaal omdat er makkelijker ook een draaimoment kan ontstaan bij de 2 losse planken.laurens0619 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:23:
[...]
Dank voor je reactie. Ik lees inderdaad "5cm hoogte per meter" dus dan zit ik met 20cm aan de krappe kant.
Ik vraag mij af of het nog verschil maakt dat ik dus 2 planken per zijde heb?
En waarom dit? Tja design keuze van de vrouw en dat is allemaal prima maar ik probeer constructief te begrijpen of het afdoende is
Stijfheid is een belangrijk factor in doorbuiging, dat is voor hoogte een ^3 en voor breedte lineair.
https://www.engineeringto...oment-inertia-d_1328.html
Verdubbeling van breedte = 2 x stijfheid
2× hogere balk (100 → 200 mm) = 8 x stijfheid
Wat natuurlijk ook uitmaakt is de belasting, wat voor dak ga je leggen en komt er nog iets op (hou rekening met sneeuw/regen).
Maar waarom zou je dus niet gewoon een balk op de palen leggen? Voor kosten hoef je het niet te laten, een balk van deze omvang is grofweg net zo duur als 2 van die planken, scheelt je misschien 15 euro.
ThanksRevaes schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:06:
[...]
2x25 = 1x50 voor de doorbuiging, wellicht niet helemaal omdat er makkelijker ook een draaimoment kan ontstaan bij de 2 losse planken.
Stijfheid is een belangrijk factor in doorbuiging, dat is voor hoogte een ^3 en voor breedte lineair.
https://www.engineeringto...oment-inertia-d_1328.html
Verdubbeling van breedte = 2 x stijfheid
2× hogere balk (100 → 200 mm) = 8 x stijfheid
Wat natuurlijk ook uitmaakt is de belasting, wat voor dak ga je leggen en komt er nog iets op (hou rekening met sneeuw/regen).
Maar waarom zou je dus niet gewoon een balk op de palen leggen? Voor kosten hoef je het niet te laten, een balk van deze omvang is grofweg net zo duur als 2 van die planken, scheelt je misschien 15 euro.
Dak zal 9 van die balken worden uit het plaatje, verder blijft het open.
Op mijn bestaande overkapping heb ik dikke ringbalken gebruikt maar daar ligt ook een volledig dak op met platen en epdm.
qua design vonden we voor pergola 2 planken mooier maar wil dus wel begrijpen of t afdoende is, als ik jouw post goed lees dus wss wel?
Overigens komen er nog schoren bij dus overbrugging zal denk ik rond 380 uitkomen
[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 11-07-2025 12:54 ]
....
[ Voor 98% gewijzigd door Ruudstertje op 11-07-2025 20:46 ]
Langer dan de balk dik is. Zwaartekracht doet het meeste voor je, dus hoeft niet heel veel langer te zijn. Alternatief / additioneel kan je ook balk 1 aan de ligger vastmaken (kop klein beetje verzinken) en dan balk 2 aan balk 1 schroeven. Niet op dezelfde plek schroeven natuurlijk.
Schoren doen een heel stuk meer voor de stevigheid, daarvoor kan je natuurlijk stuk kortere schroeven gebruiken.
Even een kort vraagje met betrekking tot elektra; hoe hebben jullie de YMVK kabel (of elektrabus) 'om de hoek' (van de staander) gelegd?
Ik heb het elektraplan klaar, weet waar ik welke aansluitingen wil hebben, maar had alleen nog niet nagedacht, hoe ik de YMVK kabel (3x2,5mm2) door de staander om de hoek krijg. Door het frame heen -tussen de staanders- is niet zo lastig met een speedboor (of slangenboor), maar de 90 graden hoek bij een staander is nog even een vraagteken.
Ik heb het elektraplan klaar, weet waar ik welke aansluitingen wil hebben, maar had alleen nog niet nagedacht, hoe ik de YMVK kabel (3x2,5mm2) door de staander om de hoek krijg. Door het frame heen -tussen de staanders- is niet zo lastig met een speedboor (of slangenboor), maar de 90 graden hoek bij een staander is nog even een vraagteken.
Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0
Ik heb dit inderdaad zelf opgelost door aan beide kanten van de paal een gat te boren onder een hoek naar elkaar toe. Op deze manier hoeft het niet precies 90 graden te zijn. Als je het gat groot genoeg maakt, kan je de kabel met een touw of trekveer gemakkelijk door de paal voeren.Leut schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:10:
Even een kort vraagje met betrekking tot elektra; hoe hebben jullie de YMVK kabel (of elektrabus) 'om de hoek' (van de staander) gelegd?
:strip_exif()/f/image/oqeRlkm8DV0ZCzS5CVZ1ZE3h.png?f=user_large)
Die hebben prima hout. Kan je ook zo weer ruilen als er iets is. Haal het daar al jaren.mdoos schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:21:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2 jaar geleden nog antal delen omgeruild vanwege te veel knoesten en krom. Zonder problemen.
Scheef boren kan, maar ik heb per wand aparte doorvoeren vanaf de grond gemaakt. Zwarte slagvaste buis van de Hornbach (https://www.hornbach.nl/p...ction-zwart-4-m/12028165/) en dan daar de elektra doorheen. Die zit voor de opsluitband, maak binnenkort wel even een foto.Leut schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:10:
Hi allemaal, wil graag eerst even zeggen wat een superleuk forum dit is. Ik ben op vakantie en ben dit heerlijk aan het doorlezen. Ik ben inmiddels ook begonnen aan het bouwen van mijn overkapping 8,00x3,70.
De belangrijkste overweging is kostenbesparing, maar vooral om uit mijn hoofd te komen naast mijn drukke kantoorbaan. Vooral het uitdenken is al voorpret, en nu dus aan de slag. De moeilijkste stappen tot nu toe:
Eerste het uitdenken, hoe groot moet de overkapping worden (lees ook hoe overtuig ik mijn vrouw) met de vraag hoe we het maximale uit de overkapping kunnen halen. Belangrijke overwegingen zijn; we willen er zomers en winters kunnen zitten, er moet een keukenblok in komen met plek voor Green Egg, tevens een plek om te eten en een lounge gedeelte. De afwerking moet stoer en modern zijn, met Hue lampen aan boord en zoveel mogelijk geïsoleerd. Tevens glazen schuifwanden (waarvan ik weet dat deze minder isolerend zijn) over de volle breedte, en 1 kopse kant.
Verder het plaatsen van de betonpoeren vond ik erg lastig. Maar perfect haaks gemaakt en op afschot geplaatst 1cm per meter naar de hoek. Het opbouwen gaat vervolgens vrij makkelijk.
De overkapping maak ik op 30 centimeter van de schutting.
Heb even twee vragen.
- Langs de schutting over de volle lengte wil ik bovenin raampjes van ongeveer 30 a 40 centimeter hoog om achterin wat licht te creëren. Overigens zie ik op dit forum foto’s voorbij komen van overkappingen die best donker zijn achterin, denken mensen hier niet aan? Wat ik weet dat dit niet vergunningsvrij mag binnen 1 meter ivm privacy naar de buren, tenzij je privacy glas gebruikt. Melkglas vind ik niet zo mooi, is er een andere oplossing mogelijk zonder op dak een raam te plaatsen (want dat mag uiteraard wel)
- Voor het koken met de green egg moet er ook een luchtafvoer komen, maar kan weinig vinden wat hierin de beste oplossing is. Iemand hier ervaring mee? Wij gaan de Green Egg links vooraan tegen de wand plaatsen.
:strip_exif()/f/image/McmSL98l7BY7vGffXY1dDopR.jpg?f=fotoalbum_large)
De belangrijkste overweging is kostenbesparing, maar vooral om uit mijn hoofd te komen naast mijn drukke kantoorbaan. Vooral het uitdenken is al voorpret, en nu dus aan de slag. De moeilijkste stappen tot nu toe:
Eerste het uitdenken, hoe groot moet de overkapping worden (lees ook hoe overtuig ik mijn vrouw) met de vraag hoe we het maximale uit de overkapping kunnen halen. Belangrijke overwegingen zijn; we willen er zomers en winters kunnen zitten, er moet een keukenblok in komen met plek voor Green Egg, tevens een plek om te eten en een lounge gedeelte. De afwerking moet stoer en modern zijn, met Hue lampen aan boord en zoveel mogelijk geïsoleerd. Tevens glazen schuifwanden (waarvan ik weet dat deze minder isolerend zijn) over de volle breedte, en 1 kopse kant.
Verder het plaatsen van de betonpoeren vond ik erg lastig. Maar perfect haaks gemaakt en op afschot geplaatst 1cm per meter naar de hoek. Het opbouwen gaat vervolgens vrij makkelijk.
Heb even twee vragen.
- Langs de schutting over de volle lengte wil ik bovenin raampjes van ongeveer 30 a 40 centimeter hoog om achterin wat licht te creëren. Overigens zie ik op dit forum foto’s voorbij komen van overkappingen die best donker zijn achterin, denken mensen hier niet aan? Wat ik weet dat dit niet vergunningsvrij mag binnen 1 meter ivm privacy naar de buren, tenzij je privacy glas gebruikt. Melkglas vind ik niet zo mooi, is er een andere oplossing mogelijk zonder op dak een raam te plaatsen (want dat mag uiteraard wel)
- Voor het koken met de green egg moet er ook een luchtafvoer komen, maar kan weinig vinden wat hierin de beste oplossing is. Iemand hier ervaring mee? Wij gaan de Green Egg links vooraan tegen de wand plaatsen.
:strip_exif()/f/image/McmSL98l7BY7vGffXY1dDopR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5TnfCSaoE0EOKavkCOAFELmy.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 1% gewijzigd door cips2004 op 18-07-2025 15:27 . Reden: Foutjes ]
Mooi project. Geen echte tips wb je vragen, maar voor de luchtafvoer zou ik iets vergelijkbaars met een wazemkapafvoer gebruiken, die zijn geschikt voor afvoer hete lucht en rook.cips2004 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:17:
Hi allemaal, wil graag eerst even zeggen wat een superleuk forum dit is. Ik ben op vakantie en ben dit heerlijk aan het doorlezen. Ik ben inmiddels ook begonnen aan het bouwen van mijn overkapping 8,00x3,70.
Eerste het uitdenken, hoe groot moet de overkapping worden (lees ook hoe overtuig ik mijn vrouw) met de vraag hoe we het maximale uit de overkapping kunnen halen. Belangrijke overwegingen zijn; we willen er zomers en winters kunnen zitten, er een keukenblok in komen met plek voor Green Egg, plek om te eten en een lounge gedeelte. De afwerking moet stoer en modern zijn, met Hue lampen aan boord en zoveel mogelijk geïsoleerd. Tevens glazen schuifwanden (waarvan ik weet dat deze minder isolerend zijn) over de lengte, en 1 kopse kant.
Verder het plaatsen van de betonpoeren vond ik erg lastig. Maar perfect haaks en op afschot geplaatst 1cm per meter. Het opbouwen gaat vervolgens vrij makkelijk.
Heb even twee vragen.
- Langs de schutting over de volle lengte wil ik bovenin raampjes van ongeveer 30 a 40 centimeter hoog om achterin wat licht te creëren. Overigens zie ik op dit forum foto’s voorbij komen van overkappingen die best donker zijn achterin, denken mensen hier niet aan? Wat ik weet dat dit niet vergunningsvrij mag binnen 1 meter ivm privacy, tenzij je privacy glas gebruikt. Melkglas vind ik niet zo mooi, is er een andere oplossing mogelijk zonder op dak een raam te plaatsen (want dat mag uiteraard wel)
- Voor het koken met de green egg moet er ook een luchtafvoer komen, maar kan weinig vinden wat hierin de beste oplossing is. Iemand hier ervaring mee? Wij gaan de Green Egg links voor tegen de wand plaatsen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wel een vraagje, heb je bij de dikte van je ringbalken rekening gebouden met max overspanning? Het lijken 15 cm balken, daarmee kom je normaal 3m ver, maar jouw palens taan op 4m, dus is 20cm nodig (wellicht is het dat). Daarnaast, je hebt halfhout verbindingen gebruik, daarmee halveer je de draagkracht, je steunt effectief maar op de helft van je hout, Hoe ga je dit opvangen? Schoren zijn hiervoor geen effectieve oplossing volgens mij. Bij mijn overkapping heb ik om dit te voorkomen altijd gezorgt dat de balken op een breedge van minimaal 10cm over de hele dikte kunnen steunen op de palen. Bij een balk waar ik een rekenfout had gemaakt heb ik dit opgelost door een blokje in de hoek te schroeven waar de balk weerop steunt.
Qua kamado heb ik omgedacht. Ik heb m verwerkt in een verrijdbare buitenkeuken. Ik kon niet werken met een rookkanaal via een zijwand naar buiten omdat deze tegen een binnenwand kwam. Via het dak wilde ik niet aan gaan beginnen ivm het EPDM.cips2004 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:17:
Heb even twee vragen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/CMq2sJGF8sHmH3nfsRkztRrj.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt, de staanders en liggers zijn 20x20, juist voor de 4 meter. Best veel gelezen over half houtverbindingen en hiervoor gekozen, zeker omdat er links en rechts ook flinke tellerkopschroeven in zijn gegaan, en wordt ook veel geadviseerd.Revaes schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:28:
[...]
Mooi project. Geen echte tips wb je vragen, maar voor de luchtafvoer zou ik iets vergelijkbaars met een wazemkapafvoer gebruiken, die zijn geschikt voor afvoer hete lucht en rook.
Wel een vraagje, heb je bij de dikte van je ringbalken rekening gebouden met max overspanning? Het lijken 15 cm balken, daarmee kom je normaal 3m ver, maar jouw palens taan op 4m, dus is 20cm nodig (wellicht is het dat). Daarnaast, je hebt halfhout verbindingen gebruik, daarmee halveer je de draagkracht, je steunt effectief maar op de helft van je hout, Hoe ga je dit opvangen? Schoren zijn hiervoor geen effectieve oplossing volgens mij. Bij mijn overkapping heb ik om dit te voorkomen altijd gezorgt dat de balken op een breedge van minimaal 10cm over de hele dikte kunnen steunen op de palen. Bij een balk waar ik een rekenfout had gemaakt heb ik dit opgelost door een blokje in de hoek te schroeven waar de balk weerop steunt.
Dank je wel, is inderdaad ook een optie. Ik neem deze overweging ook graag mee.karsb23 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:33:
[...]
Qua kamado heb ik omgedacht. Ik heb m verwerkt in een verrijdbare buitenkeuken. Ik kon niet werken met een rookkanaal via een zijwand naar buiten omdat deze tegen een binnenwand kwam. Via het dak wilde ik niet aan gaan beginnen ivm het EPDM.
[Afbeelding]
Beginnersvraag:
Ik bouw aan een overkapping met ingekeepte staanders. Ik dacht initieel de 10cm dikke betonbanden gecentreerd tegen de 20x20 poeren te plaatsen. Alleen ik vraag me af of de wandmodules dan goed uitkomen met de 4.5cm dikke ringbalken:
/f/image/hfs40hULFtXspXG8Y2QJtQAF.png?f=fotoalbum_large)
Zou het niet verstandiger zijn om de banden aan de buitenzijde te plaatsen, en het regelwerk aan de binnenzijde van de banden? Zodat het beter aansluit bij de ringbalken, maar het rabat niet uitsteekt:
Ik bouw aan een overkapping met ingekeepte staanders. Ik dacht initieel de 10cm dikke betonbanden gecentreerd tegen de 20x20 poeren te plaatsen. Alleen ik vraag me af of de wandmodules dan goed uitkomen met de 4.5cm dikke ringbalken:
/f/image/hfs40hULFtXspXG8Y2QJtQAF.png?f=fotoalbum_large)
Zou het niet verstandiger zijn om de banden aan de buitenzijde te plaatsen, en het regelwerk aan de binnenzijde van de banden? Zodat het beter aansluit bij de ringbalken, maar het rabat niet uitsteekt:
/f/image/ojlaMeTsjljN6MQqcxKezgiJ.png?f=fotoalbum_large)
@Ruvo eigenlijk is het ook wel goed om tussen het rabat en je wandopbouw nog extra ventilatie rachels te hebben. Van buiten naar binnen krik je dan de volgende opbouw.
- Rabat
- 22mm Rachels( ventilatie)
- dampopen folie
- 70 mm staanders en isolatie
- dampopen folie
- 22 mm rachels (ventilatie)
- sponning planken
Zelf had ik maar 15 cm en daarom gekozen voor 90mm staanders en maar 10mm ventilatie rachels, maar jij hebt 20 cm tot je beschikking dus heb je wat meer speelruimte om eventueel de hele wand op te vullen.
Ow ja, ik zou gaan voor 7cm betonbanden, die zijn al zwaar genoeg om te verwerken.
- Rabat
- 22mm Rachels( ventilatie)
- dampopen folie
- 70 mm staanders en isolatie
- dampopen folie
- 22 mm rachels (ventilatie)
- sponning planken
Zelf had ik maar 15 cm en daarom gekozen voor 90mm staanders en maar 10mm ventilatie rachels, maar jij hebt 20 cm tot je beschikking dus heb je wat meer speelruimte om eventueel de hele wand op te vullen.
Ow ja, ik zou gaan voor 7cm betonbanden, die zijn al zwaar genoeg om te verwerken.
[ Voor 7% gewijzigd door jeeedeee op 20-07-2025 11:35 ]
Ik ben in Fusion360 even een concept aan het tekenen hoe mijn terrasoverkapping ongeveer moet gaan worden. De wordt gemonteerd aan het huis. Ons kavel loopt schuin weg en het dak wil ik graag met het kavel laten meelopen.
Het enige waar ik een beetje over twijfel is de overstek van de linker balk (van muurbalk naar dwarsbalk), die is nu 1050mm, gaat dat goed?
De linkerkant van de dwarsbalk wordt ondersteund op een gemetselde muur, die heb ik niet meegetekend in het concept. Die overspanning is 1.4m.
Muurbalk is 75*200 (5m)
Gordingen zijn 75*175 (4.0m lengte bij poort (links), 3.1m lengte aan rechtkant)
Dwarsbalk is 75*200 (5m)
Schoortjes zijn 50*100 (65cm)
De gordingen worden met een zwaluwstaartverbinding aan de muurbalk bevestigd.
Het enige waar ik een beetje over twijfel is de overstek van de linker balk (van muurbalk naar dwarsbalk), die is nu 1050mm, gaat dat goed?
De linkerkant van de dwarsbalk wordt ondersteund op een gemetselde muur, die heb ik niet meegetekend in het concept. Die overspanning is 1.4m.
Muurbalk is 75*200 (5m)
Gordingen zijn 75*175 (4.0m lengte bij poort (links), 3.1m lengte aan rechtkant)
Dwarsbalk is 75*200 (5m)
Schoortjes zijn 50*100 (65cm)
De gordingen worden met een zwaluwstaartverbinding aan de muurbalk bevestigd.
![]() | ![]() | ![]() |
Voor alle bouwers hier.
Op Discovery (en HBO wellicht) is het TV-programma Barnwood Builders.
Erg leuk en leerzaam.
Op Discovery (en HBO wellicht) is het TV-programma Barnwood Builders.
Erg leuk en leerzaam.

Waar heb jij je buitenkeuken weg? Of zelf gebouwd?karsb23 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:33:
[...]
Qua kamado heb ik omgedacht. Ik heb m verwerkt in een verrijdbare buitenkeuken. Ik kon niet werken met een rookkanaal via een zijwand naar buiten omdat deze tegen een binnenwand kwam. Via het dak wilde ik niet aan gaan beginnen ivm het EPDM.
[Afbeelding]
Verder kleine update. Overkapping staat in de beits remmer hk glazuur douglas. Houtkacheltje staat, en het terras opnieuw gelelegd (was verzakt). Verder de buitenkeuken voorbereid met afvoer en waterleiding.
:strip_exif()/f/image/80T9JzqI6gpRiK4nw1RdpyWd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CL5DKRJcI1ghAkTtZGq0c7pG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb al wat eerder in dit topic over mijn overkapping plannen geschreven.
Inmiddels zijn we echt gestart.
Ik heb het idee om de HWA afvoer aan de achterkant in het midden te doen.
Zoals op dit schematische plaatje. Rood zijn de dakliggers. In werkelijkheid allemaal dezelfde dikte
/f/image/Us1H4mJKzvIqMmKM1stJCBKC.png?f=fotoalbum_large)
Dus aan de voorkant alles kaarsrecht. en dan naar beneden aflopend naar achteren met in het midden meer afschot dan links en rechts.
Ziet iemand hier nog bezwaar tegen?
Is dit een gek gezicht van onderen? Ik denk dat het meevalt, als je afschot naar 1 hoek doet dan zie je ook een verloop (als je erop let)
Inmiddels zijn we echt gestart.
- Afmeting is 4,4 x 3 geworden
- Voorkant voorzien van glazen schuifpui over de hele breedte
- Andere wanden dicht of semi dicht (lamellen)
- 6 palen gedraaid
- Betonvloer gestort
- Draadeind voor de 5 palen meegestort in het beton
- Hout is binnen, binnenkort echt gaan bouwen
Zoals op dit schematische plaatje. Rood zijn de dakliggers. In werkelijkheid allemaal dezelfde dikte
/f/image/Us1H4mJKzvIqMmKM1stJCBKC.png?f=fotoalbum_large)
Dus aan de voorkant alles kaarsrecht. en dan naar beneden aflopend naar achteren met in het midden meer afschot dan links en rechts.
Is dit een gek gezicht van onderen? Ik denk dat het meevalt, als je afschot naar 1 hoek doet dan zie je ook een verloop (als je erop let)
Zelf gebouwd. Heel project geweest, wel erg leuk om te doen als je nog nooit hebt gelast of 'netjes' beton hebt gegoten.Fastclaimer schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:45:
[...]
Waar heb jij je buitenkeuken weg? Of zelf gebouwd?
Qua afvoer komt dit allemaal goed. Waar ik nog wel mijn vraag bij heb is de dikte van de ringbalk (hoofdzakelijk de voorzijde), met een overspanning van 4+ meter moet je minimaal al denken aan 20cm hoog, zie hiervoor ook de welbekende balkenschuif. Zeker als je glaswanden gaat plaatsen, wil je eventueel doorhangen zoveel mogelijk voorkomen.KNed schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:48:
Dank.karsb23 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:13:
[...]
Qua afvoer komt dit allemaal goed. Waar ik nog wel mijn vraag bij heb is de dikte van de ringbalk (hoofdzakelijk de voorzijde), met een overspanning van 4+ meter moet je minimaal al denken aan 20cm hoog, zie hiervoor ook de welbekende balkenschuif. Zeker als je glaswanden gaat plaatsen, wil je eventueel doorhangen zoveel mogelijk voorkomen.
Die balk is 70x220. Ligt inmiddels in m'n tuin, is een zware jongen!
Mijn dak thuis is circa 5,5 x 4 meter en ik heb het zonder afschot gebouwd. Wel waren de dakbalken iets getoogd, wat een minimaal afschot geeft naar voor en achter. Links voor en rechts achter heb ik de afvoer gemaakt.KNed schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:48:
Ik heb al wat eerder in dit topic over mijn overkapping plannen geschreven.
Inmiddels zijn we echt gestart.Nu zit ik nog te kijken naar het afschot.
- Afmeting is 4,4 x 3 geworden
- Voorkant voorzien van glazen schuifpui over de hele breedte
- Andere wanden dicht of semi dicht (lamellen)
- 6 palen gedraaid
- Betonvloer gestort
- Draadeind voor de 5 palen meegestort in het beton
- Hout is binnen, binnenkort echt gaan bouwen
Zoals op dit schematische plaatje. Rood zijn de dakliggers. In werkelijkheid allemaal dezelfde dikte![]()
[Afbeelding]
Iedereen maakt zich vaak druk om afschot, maar bij die kleine platte daken loopt het water wel weg hoor. Dus kwa makkelijk bouwen en "waterpas zicht" zou ik het zonder afschot maken of een minimaal afschot van voor naar achter. Afschot over de lengte en breedte as is wat overkill voor dat oppervlak.
Staat nu al wat jaren zonder problemen.
:strip_exif()/f/image/wPGbKA3rWq44pIVlJDKCo7Lm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sty5yQPSwOzz5AO73ARmUReM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JKVcG03XNDsiHghdFcMeUcmZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UWUGD1ksEQLUPELz2CPoXHUv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pV5FDCoKPiyWvK5pPYNs4e2M.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door Erwin_83 op 25-07-2025 15:32 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Dank voor de tip. Maar ik wil er toch wel iets van afschot inbouwen. Ik heb ook nog het idee om er in de toekomst een paar zonnepanelen op te leggen. Ik vind het toch wel prettig als het water dan weg kan.
En mogelijk ook nog aansluiten op een regenton in de toekomst.
En mogelijk ook nog aansluiten op een regenton in de toekomst.
Hoe hoog denk je dat het water komt ? Dat stapelt zich echt niet op hoor.
Voor zekerheid maak je een tweede afvoer of een overloop, voor het geval dat de afvoer verstopt raakt.
Voor zekerheid maak je een tweede afvoer of een overloop, voor het geval dat de afvoer verstopt raakt.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Wat voor maat ringbalk en dakbalken heb je gebruikt met zo'n overspanning?Fastclaimer schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:45:
[...]
Waar heb jij je buitenkeuken weg? Of zelf gebouwd?
Verder kleine update. Overkapping staat in de beits remmer hk glazuur douglas. Houtkacheltje staat, en het terras opnieuw gelelegd (was verzakt). Verder de buitenkeuken voorbereid met afvoer en waterleiding.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Overkapping is 5x4. Ringbalken 25x10 en gordingen 15x7. Gordingen zijn aan de dunne kant, echter wel om de 60 centimeter en de twee gordingen aan de zijkant zijn bevestigd aan de ringbalk.Kabouter schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:59:
[...]
Wat voor maat ringbalk en dakbalken heb je gebruikt met zo'n overspanning?
Mijn vriendin wou een moderne strakke overkapping, daarom tussen de ringbalken ingebouwd, om voldoende hoogte in de dakrand te houden konden de gordingen niet groter als 15cm (of de ringbalken hadden nog hoger gemoeten..).
We gaan zien of het door gaat hangen, heb zelf wel vertrouwen dat het goed gaat. Komt verder geen belasting op het dak (en heb voldoende afschot voor regenwater). Indien er een meter sneeuw valt zal ik wel het dak op gaan om het eraf te scheppen.
Hier een vergelijkbaar afschot toegepast maar dan naar 1 punt in een hoek en nog nooit iemand erover gehoord dat het dak scheef is. Ik heb me er zelf ook nooit aan gestoord.KNed schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:48:
Wij zijn inmiddels 1,5 week onderweg met het bouwen van Douglas overkapping met schuur (zie foto, tijdelijk zeiltje gespannen als dak zodat gereedschap niet nat regent, en wand tussen overkapping en schuur nog niet bekleed aan de buitenzijde met rabat. Het originele idee was om het schuurtje niet te isoleren, maar nu begin ik toch te twijfelen omdat ik bang ben dat de spullen die erin gezet zullen worden hier toch last van zullen krijgen (vocht / extreme kou / extreme hitte).
Is er nog iets wat ik kan doen om dit te “beperken”, nu we de overkapping met schuur nog aan het maken zijn?
Schuur staat op 15cm dikke betonvloer. Hardhouten onderliggers 45x68mm. voorderest alles van Douglas. Palen zijn 14x14cm en staan op verstelbare ankers, frames (regels) zijn 7cm breed, geplaatst in het midden van de palen. Rabat is 11-26mm dik. Ringbalken ook 14x14. Gordingen 5,8cm x 19cm, overspanning 4 meter. Schuur is 4x3m. Bovenop gordingen sponningplanken 18mm dik, mastiekschroot langs rand van 7x7cm en epdm erbovenop.
Is er nog iets wat ik kan doen om dit te “beperken”, nu we de overkapping met schuur nog aan het maken zijn?
Schuur staat op 15cm dikke betonvloer. Hardhouten onderliggers 45x68mm. voorderest alles van Douglas. Palen zijn 14x14cm en staan op verstelbare ankers, frames (regels) zijn 7cm breed, geplaatst in het midden van de palen. Rabat is 11-26mm dik. Ringbalken ook 14x14. Gordingen 5,8cm x 19cm, overspanning 4 meter. Schuur is 4x3m. Bovenop gordingen sponningplanken 18mm dik, mastiekschroot langs rand van 7x7cm en epdm erbovenop.
:strip_exif()/f/image/UZsU3dMmGNrYNSHSflNk9Q8P.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou in ieder geval het dak isoleren(pir, van buitenaf) om condens aan het plafond te voorkomen.
wanden isoleren heeft weinig zin als je er ook niet gaat verwarmen.
wanden isoleren heeft weinig zin als je er ook niet gaat verwarmen.
Voldoende ventilatie openingen (om de 2 meter) zowel onderin als bovenin de wanden maken zodat het kan blijven ventileren. Vocht krijg je toch als je niet verwarmd
Weet iemand of een terrasoverkapping zonder wanden geldt als bijgebouw?
Ik heb vorig jaar al een douglas overkapping achter in de tuin gemaakt, maar wil nu een kleine overkapping aan de nieuwe aanbouw maken. Maar dit zou waarschijnlijk wel over het maximum van te bebouwen gebied komen.
Op internet lees ik echter dat een overkapping zonder wanden niet als bijgebouw telt. Klopt dat?
Zoiets zou ik willen maken:
Ik heb vorig jaar al een douglas overkapping achter in de tuin gemaakt, maar wil nu een kleine overkapping aan de nieuwe aanbouw maken. Maar dit zou waarschijnlijk wel over het maximum van te bebouwen gebied komen.
Op internet lees ik echter dat een overkapping zonder wanden niet als bijgebouw telt. Klopt dat?
:strip_exif()/f/image/bDkHYsy3ojoOCYTUS7Pgkad4.jpg?f=fotoalbum_large)
Zover ik weet valt dit niet onder een aanbouw, maar als veranda. Daarin kun je niet leven, het is immers open, dus geen BVO (bruto vloer oppervlak) en dus vrijgesteldvenneke schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:16:
[Afbeelding]
[ Voor 0% gewijzigd door Loft op 04-08-2025 16:13 . Reden: typo ]
If I agreed with you, we'd both be wrong.
En als je het echt heel zeker wilt weten dan is een telefoontje naar je gemeente ook geen slecht idee
In het geval van mijn vrijstaande camperport ging het om een overkapping. In mijn gemeente moest ik hier wel een vergunning voor aanvragen, maar vooral omdat deze aan de weg stond. Er geldt in mijn gemeente in maximum aantal m2 voor overkappingen en bijgebouwen. Voor de overkappingen was het maximum 50 m2.
Hoort er allemaal bij. Eigenlijk alles wat overdekt is valt onder bebouwd oppervlak. Daar maakt wel of geen wand geen verschil in.venneke schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:16:
[Afbeelding]
Ik ben op zoek naar Zweeds rabat Zwart gespoten.
3 dingen zijn me nog niet duidelijk:
- Wat is beter? Vuren of Grenen'
- Moet er nog een extra beitslaag op tijdens de bouw (staat bij sommige aanbieders wel, bij anderen niet.
- Wat betekent dubbelzijdig? Want ze zijn sowieso allemaal aan beide zijde gespoten. Maar het heeft iets te doen met de bewerking.
Ik heb een detailvraag over stelplaatjes met een moer erin die verstelbaar is. Dus de moer zit wel vast maar kan gedraaid worden. Handig om achteraf nog wat correcties te doen.
Mijn vraag is nu of er nog een extra borgmoer bij moet. Als je die niet gebruikt kan het dan zo zijn dat de moer die aan de stelplaat zit langzaam door trillingen oid kan zakken?
Een borg moer is al snel weer wat een centimeter extra hoogte dus liever laat ik hem weg. Maar ik wil geen risico lopen.
Mijn vraag is nu of er nog een extra borgmoer bij moet. Als je die niet gebruikt kan het dan zo zijn dat de moer die aan de stelplaat zit langzaam door trillingen oid kan zakken?
Een borg moer is al snel weer wat een centimeter extra hoogte dus liever laat ik hem weg. Maar ik wil geen risico lopen.
Er staat een dusdanig gewicht op die moer dat van trillen niet echt sprake is.KNed schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:08:
Ik heb een detailvraag over stelplaatjes met een moer erin die verstelbaar is. Dus de moer zit wel vast maar kan gedraaid worden. Handig om achteraf nog wat correcties te doen.
Inderdaad, er komt veel gewicht op. Als het risico op zakken niet aanwezig is dan laat ik een contra/borg moet liever weg.
Volgens mij maakt het niet veel uit. Grenen is in theorie iets duurzamer en vaak met meer/grotere noesten. Maar als het hout toch gespoten is, dan lijkt me het verschil in duurzaamheid erg klein.Rzaan schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:30:
- Moet er nog een extra beitslaag op tijdens de bouw (staat bij sommige aanbieders wel, bij anderen niet.
- Wat betekent dubbelzijdig? Want ze zijn sowieso allemaal aan beide zijde gespoten. Maar het heeft iets te doen met de bewerking.
Douglas (zwart) rabat bestaat overigens ook.
Het zwart gespoten Zweedse rabat wat ik laatst voor een stal gebruikt heb, heb ik niet extra gespoten of behandeld. Dat was zo al prima.
Wel was de binnenzijde met een dunnere/enkele laag gespoten i.t.t. de buitenkant. Ik denk dat dat ook het verschil is wat je soms ziet bij de diverse webwinkels.
Is dat dan weer iets duurzamer? Of juist minder duurzaam?Franciesco schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:26:
Douglas (zwart) rabat bestaat overigens ook.
Douglas is duurzamer dan vuren en grenen.
Onlangs is er in mijn tuin een schuur (houtskelet, 8x4 meter) verrezen waarvan ik de buitenkant wil voorzien van Zweeds rabat (Douglas). Deze wil ik ook behandelen met HK Lazuur 3-in-1 in de Douglas-kleur. Omdat het om ruim 60 vierkante meter gaat wil ik wel een handige methode hanteren om, tijdens het monteren, alle plekjes te behandelen waar je later niet meer bij kan.
Mijn plan is nu:
1. Plank op maat zagen;
2. Kopse kanten even beitsen;
3. Onderste randje beitsen (het deel wat over de onderliggende plank heen valt)
4. Evt. even laten drogen;
5. Plank vastschroeven op de regels (waterpas etc. controleren);
6. De hele plank 1x beitsen;
7. Goto 1
(waarschijnlijk ga ik wel een paar planken tegelijk doen waar dat kan, dat zal wat efficiënter werken)
Dit dus met het idee dat de planken aan alle kanten (behalve de achterkant) beschermd zijn en zodat er, mochten de planken gaan krimpen, er niet ineens allemaal kale randjes te tevoorschijn komen.
Als alle planken erop zitten wil ik de gehele schuur nog een keer lazuren en de kanten die veel zon krijgen eventueel nog een derde keer.
Is dit een goeie methode?
Mijn plan is nu:
1. Plank op maat zagen;
7. Goto 1
(waarschijnlijk ga ik wel een paar planken tegelijk doen waar dat kan, dat zal wat efficiënter werken)
Dit dus met het idee dat de planken aan alle kanten (behalve de achterkant) beschermd zijn en zodat er, mochten de planken gaan krimpen, er niet ineens allemaal kale randjes te tevoorschijn komen.
Als alle planken erop zitten wil ik de gehele schuur nog een keer lazuren en de kanten die veel zon krijgen eventueel nog een derde keer.
Kan prima denk ik.
Hoe ik het gedaan heb: eerst per wand alle planken op maat gezaagd, fijn geschuurd en daarna 2x in de Remmers lazuur gezet (dus ook 2x de boven- en onderrandjes (ook de binnenzijde ervan) en kopse kanten). Pas daarna de wand gemonteerd.
Qua bijhouden zal ik alleen de zichtbare buitenzijde nog maar hoeven te beitsen.
Per wand heb ik de onderste rand (zo'n 5cm) van de onderste plank aan de binnen- en buitenkant 2x in de zwarte teer gezet, tegen opspattend regenwater. Alle wanden staan op bandjes, dus los van de grond.
Moet nog 1 klein wandje+deur plaatsen, dan zal ik mijn project hier toch maar eens showen
Hoe ik het gedaan heb: eerst per wand alle planken op maat gezaagd, fijn geschuurd en daarna 2x in de Remmers lazuur gezet (dus ook 2x de boven- en onderrandjes (ook de binnenzijde ervan) en kopse kanten). Pas daarna de wand gemonteerd.
Qua bijhouden zal ik alleen de zichtbare buitenzijde nog maar hoeven te beitsen.
Per wand heb ik de onderste rand (zo'n 5cm) van de onderste plank aan de binnen- en buitenkant 2x in de zwarte teer gezet, tegen opspattend regenwater. Alle wanden staan op bandjes, dus los van de grond.
Moet nog 1 klein wandje+deur plaatsen, dan zal ik mijn project hier toch maar eens showen
[ Voor 18% gewijzigd door QuattroNL op 13-08-2025 08:15 ]
Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.
Bedankt voor je reply. Moet je bij het monteren de planken gewoon koud op elkaar stapelen of moet je hier een aantal mm ruimte tussen houden?
Vuren heeft minder noesten en zal minder snel krom trekken, 3 jaar geleden een partij rabbat gekocht, zeker 20% kan ik nu wel weg gooien zo krom, nooit meer rest partijen voor mij.Rzaan schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:30:
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Er is vaak de keuze uit 3 houtsoorten: Vuren, grenen of Douglas?natural colour schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:55:
[...]
Vuren heeft minder noesten en zal minder snel krom trekken, 3 jaar geleden een partij rabbat gekocht, zeker 20% kan ik nu wel weg gooien zo krom, nooit meer rest partijen voor mij.
Wat zou voor jou de voorkeur hebben?
Zeker voor de wanden die vol in de zon staan hou ik zo'n 2mm ruimte tussen de planken aan. Maar dat is meer gevoel (logisch nadenken) dan kennis/ervaringJER00N schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:31:
Bedankt voor je reply. Moet je bij het monteren de planken gewoon koud op elkaar stapelen of moet je hier een aantal mm ruimte tussen houden?
Ook hou ik wat verticale ruimte tussen de planken en de staanders, hout blijft toch altijd werken.
In de zon zal het rabat eerder krimpen dan uitzetten. Dus daarom een spleet laten lijkt mij niet zinvol. Of zie ik dat verkeerd?
Sommige rabatsoorten hebben sleuven (groeven) aan de achterkant om het effect van krimpen te verkleinen.
Desalniettemin wordt volgens mij inderdaad aangeraden om ca 2mm ruimte tussen de rabatdelen te houden. Zelf heb ik dat ook gedaan bij het maken van een stalletje.vanwege de overlap zie je daar aan de buitenkant niks van.
Sommige rabatsoorten hebben sleuven (groeven) aan de achterkant om het effect van krimpen te verkleinen.
Desalniettemin wordt volgens mij inderdaad aangeraden om ca 2mm ruimte tussen de rabatdelen te houden. Zelf heb ik dat ook gedaan bij het maken van een stalletje.vanwege de overlap zie je daar aan de buitenkant niks van.
Tot ze in de winter vol zuigen met water en weer 3mm uitzetten.Franciesco schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:17:
In de zon zal het rabat eerder krimpen dan uitzetten. Dus daarom een spleet laten lijkt mij niet zinvol. Of zie ik dat verkeerd?
Ze liggen nu mooi droog en warm, geheid dat ze nu smaller zijn dan hun gemiddelde en zeker smaller dan de max in een jaar.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Ik heb ze op maat gezaagd en daarna helemaal geschilderd aan alle kanten. Daarna pas gemonteerd. Dit werkte voor mij het makkelijkste. Zo kon ik alles alleen voorbereiden en alleen bij de montage is het handig om het met 2 te doen om ze waterpas te zetten.JER00N schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:27:
Onlangs is er in mijn tuin een schuur (houtskelet, 8x4 meter) verrezen waarvan ik de buitenkant wil voorzien van Zweeds rabat (Douglas). Deze wil ik ook behandelen met HK Lazuur 3-in-1 in de Douglas-kleur. Omdat het om ruim 60 vierkante meter gaat wil ik wel een handige methode hanteren om, tijdens het monteren, alle plekjes te behandelen waar je later niet meer bij kan.
Mijn plan is nu:
1. Plank op maat zagen;
7. Goto 1
Vuren (behandeld): goed.Rzaan schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:19:
[...]
Er is vaak de keuze uit 3 houtsoorten: Vuren, grenen of Douglas?
Wat zou voor jou de voorkeur hebben?
Grenen (behandeld): beter
Douglas: best
Alle drie worden uiteraard grijs na een paar jaar, hier schilder ik alle tuinhout in 'kleur': ijzermenie rood, zwart en of wit, afgelopen 2 weken de schuttingen opnieuw in ijzermenie rood en zwart geschilderd.
Van bepaalde delen van de schutting is het hout al meer dan 30 jaar oud.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Ik ben bijna toe aan de glazen schuifwand.
Met welke glazenwand leverancier hebben jullie goede ervaring? Ik zie tussen alle -XL -stunter -gigant -fabriek het verschil niet meer. Ze zijn allemaal de goedkoopste van NL als je ze moet geloven met dito kortingen maar het lijkt allemaal een pot nat. Waarschijnlijk is het dat ook maar wellicht zijn er toch leveranciers die kunnen worden aanbevolen.
Met welke glazenwand leverancier hebben jullie goede ervaring? Ik zie tussen alle -XL -stunter -gigant -fabriek het verschil niet meer. Ze zijn allemaal de goedkoopste van NL als je ze moet geloven met dito kortingen maar het lijkt allemaal een pot nat. Waarschijnlijk is het dat ook maar wellicht zijn er toch leveranciers die kunnen worden aanbevolen.
Ik heb ze weg bij Foravida. Ben gegaan voor standaard afmetingen, dat scheelt de helft. Daarnaast goede service, want ik moest er 4 van de 8 omruilen en dat ging zonder enig probleem (mijn eigen fout).plattie83 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:13:
Ik ben bijna toe aan de glazen schuifwand.
Ik wil mijn bestaande overkapping komend najaar aanpakken. Hij is in drie vakken verdeeld, met een totale afmeting van ongeveer 7,5 * 3,5. 8 staanders op betonpoeren. 1 van de vakken is nu een gesloten hok, ik wil dit uitbreiden met het volgende vak zodat ik wat meer werkplaats heb en de fietsen er ook nog kan stallen.
Ik zit mij alleen af te vragen hoe ik dat doe qua fundering. Ik weet niet hoe dat bestaande deel is opgebouwd, wel dat er een houten vloer met isolatie eronder in is gekomen. De wanden zijn ook geïsoleerd. Dit wil ik met deze verbouwing doortrekken en eventueel verbeteren. Wat is logisch om te doen voor de vloer? Bekisting maken en beton op isolatie? En daarop de wanden opbouwen?
Ik zit mij alleen af te vragen hoe ik dat doe qua fundering. Ik weet niet hoe dat bestaande deel is opgebouwd, wel dat er een houten vloer met isolatie eronder in is gekomen. De wanden zijn ook geïsoleerd. Dit wil ik met deze verbouwing doortrekken en eventueel verbeteren. Wat is logisch om te doen voor de vloer? Bekisting maken en beton op isolatie? En daarop de wanden opbouwen?
Dit is natuurlijk wel een ding, dan moet je met het bouwen van de overkapping al rekening houden met die afmetingen lijkt me? Ik neem aan dat het standaard afmetingen zijn voor Floriva? Of zijn het daadwerkelijk standaard afmetingen in houten-overkapping-land?PolderPloer! schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:03:
[...]
Ben gegaan voor standaard afmetingen, dat scheelt de helft.
* Tanuki vraagt dit omdat ik ook een overkapping wil gaan bouwen, maar in eerste instantie nog zonder de deuren
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Je hebt wel wat speling hoor. Ik heb er rekening mee gehouden (ook foravida) maar het "nadeel" als je een paar centimeter in de breedte afwijkt (kort bent als het ware) is dat de overlap tussen de glaspanelen/deuren natuurlijk gewoon ietsje groter wordt.Tanuki schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:20:
[...]
Dit is natuurlijk wel een ding, dan moet je met het bouwen van de overkapping al rekening houden met die afmetingen lijkt me? Ik neem aan dat het standaard afmetingen zijn voor Floriva? Of zijn het daadwerkelijk standaard afmetingen in houten-overkapping-land?
* Tanuki vraagt dit omdat ik ook een overkapping wil gaan bouwen, maar in eerste instantie nog zonder de deuren
Tot aan 1cm per deur zou dat niet eens iemand opvallen, zeker niet als je de tochtstrips erbij neemt.
Als ze dus 4 meter breedte aanbieden verdeeld over 4 glazen panelen en je zit zelf op +-396cm kan je die gewoon plaatsen. Ik zou daarvoor niet het dubbele aan maatwerk bij een ander gaan betalen in ieder geval.
[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 27-08-2025 19:38 ]
Voor mijn overkapping-in-aanbouw ben ik ook vast aan het kijken naar verwarming. Ook omdat ik dan weet waar en hoe ik de stroomvoorziening daarvoor moet maken.
Het gaat om een overkapping van 13 m2 met een glazen schuifwand dus kan helemaal afgesloten worden.
Er komt een flink loungeset in en het zou mooi zijn als je in het voorjaar en najaar er nog lekker kan zitten.
In de winter misschien ook maar ik weet niet of het dan fatsoenlijk warm te krijgen is.
Als ik me nu oriënteer zie ik dat je tegenwoordig veel infrarood verwarming hebt. Bijvoorbeeld de Eurom Golden Shadow lijn maar ook veel andere.
Naast veel positieve reviews zie ik ook wel de nodige negatieve dat alleen dichtbij de heater het lekker warm wordt en verder weg niet. En dat is niet wat ik wil, ook verder weg moet het lekker warm zijn.
Andere niet-infrarood heaters die ik zie hebben weer restricties dat ze niet aan een houten wand mogen ivm brandbaarheid.
Daarom ben ik op zoek naar ervaringen van andere hier.
Wat ik nu als oplossingen zie:
Het gaat om een overkapping van 13 m2 met een glazen schuifwand dus kan helemaal afgesloten worden.
Er komt een flink loungeset in en het zou mooi zijn als je in het voorjaar en najaar er nog lekker kan zitten.
In de winter misschien ook maar ik weet niet of het dan fatsoenlijk warm te krijgen is.
Als ik me nu oriënteer zie ik dat je tegenwoordig veel infrarood verwarming hebt. Bijvoorbeeld de Eurom Golden Shadow lijn maar ook veel andere.
Naast veel positieve reviews zie ik ook wel de nodige negatieve dat alleen dichtbij de heater het lekker warm wordt en verder weg niet. En dat is niet wat ik wil, ook verder weg moet het lekker warm zijn.
Andere niet-infrarood heaters die ik zie hebben weer restricties dat ze niet aan een houten wand mogen ivm brandbaarheid.
Wat ik nu als oplossingen zie:
- Ifrarood heater aan de wand
Zoals een Eurom Golden Shadow 1500 of 2000
https://eurom.nl/en/produ...ating/golden-1500-shadow/
Maar dus twijfels of dit echt comfortabel is. - Niet infrarood heater aan de wand
Kan dit tegen een houten wand? Alle Eurom heaters zoals de Q-Time lijn lijken alleen geschikt om tegen niet-brandbare materialen te monteren? - Hang heater
Iets hangends aan het plafond zoals de Eurom Partytent heater 1502
https://eurom.nl/en/produ...ng/partytent-heater-1502/
Deze is niet infrarood, er zijn ook wel infrarood heaters. Kan eventueel weg in de zomer - Gewoon een simpel elektrisch radiatortje op de grond
Heb ik nog staan, voor het thuis-werk kantoor in de winter als de rest van het huis koud is en de CV niet aan hoeft in het hele huis
Een airco om ook in de zomer lekker om het af te laten koelenKNed schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:34:
Voor mijn overkapping-in-aanbouw ben ik ook vast aan het kijken naar verwarming. Ook omdat ik dan weet waar en hoe ik de stroomvoorziening daarvoor moet maken.
Wat ik nu als oplossingen zie:Ben benieuwd naar de ervaringen
- Ifrarood heater aan de wand
Zoals een Eurom Golden Shadow 1500 of 2000
https://eurom.nl/en/produ...ating/golden-1500-shadow/
Maar dus twijfels of dit echt comfortabel is.- Niet infrarood heater aan de wand
Kan dit tegen een houten wand? Alle Eurom heaters zoals de Q-Time lijn lijken alleen geschikt om tegen niet-brandbare materialen te monteren?- Hang heater
Iets hangends aan het plafond zoals de Eurom Partytent heater 1502
https://eurom.nl/en/produ...ng/partytent-heater-1502/
Deze is niet infrarood, er zijn ook wel infrarood heaters. Kan eventueel weg in de zomer- Gewoon een simpel elektrisch radiatortje op de grond
Heb ik nog staan, voor het thuis-werk kantoor in de winter als de rest van het huis koud is en de CV niet aan hoeft in het hele huis
We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)
Hier ben ik ook nog over aan het nadenken voor in onze overkapping.
Wat ik wel weet is dat er best wel verschil zit in de mate van warmteafgifte en het 'warmte-gevoel' tussen de verschillende soorten verwarming.
Een IR kachel verwarmt objecten, niet de ruimte.
Een meer conventionele kachel verwarmt ook de ruimte en voelt comfortabeler. Dit kan meer energie kosten (dus vaak duurder in gebruik, afhankelijk van grootte, tijdsduur e.d.).
Zo'n mobiel electrisch oliekacheltje is niet echt efficient qua verbruik (COP=1) maar is qua kosten wellicht nog wel het beste (ook omdat je 'm al hebt), maar wel afhankelijk van de tijd waarin je 'm gebruikt (2 maanden lang 4 uur per dag aanzetten wordt dan erg duur, om maar iets te noemen).
Als je het echt luxe wilt hebben dan leg je er (electrische) vloerverwarming in
(moet je de vloer onder het terras ook goed isoleren). Maar dit is voor veruit de meesten ietwat overdreven
Sidenote: je hebt je dak en dichte zijwanden wel geisoleerd? Anders is het water naar de zee dragen.
Wat ik wel weet is dat er best wel verschil zit in de mate van warmteafgifte en het 'warmte-gevoel' tussen de verschillende soorten verwarming.
Een IR kachel verwarmt objecten, niet de ruimte.
Een meer conventionele kachel verwarmt ook de ruimte en voelt comfortabeler. Dit kan meer energie kosten (dus vaak duurder in gebruik, afhankelijk van grootte, tijdsduur e.d.).
Zo'n mobiel electrisch oliekacheltje is niet echt efficient qua verbruik (COP=1) maar is qua kosten wellicht nog wel het beste (ook omdat je 'm al hebt), maar wel afhankelijk van de tijd waarin je 'm gebruikt (2 maanden lang 4 uur per dag aanzetten wordt dan erg duur, om maar iets te noemen).
Als je het echt luxe wilt hebben dan leg je er (electrische) vloerverwarming in
(moet je de vloer onder het terras ook goed isoleren). Maar dit is voor veruit de meesten ietwat overdreven
Sidenote: je hebt je dak en dichte zijwanden wel geisoleerd? Anders is het water naar de zee dragen.
[ Voor 5% gewijzigd door QuattroNL op 01-09-2025 11:35 ]
Ik ga in ieder geval voor een comfortabel gevoel. Dus infrarood is denk ik niets voor mij.
Een mobiel oliekacheltje zou ook nog kunnen? Stinkt dat niet?
Qua isolatie:
Op mijn dak komt 3cm PIR plaat.
Voor de wanden isoleren had ik gelezen dat dat niet echt veel toevoegt dus was ik niet van plan.
Qua isolatie:
Voor de wanden isoleren had ik gelezen dat dat niet echt veel toevoegt dus was ik niet van plan.
Met die isolatie ga je veel warmte verliezen, dus is stoken (op welke manier dan ook) niet efficiënt. 3 cm PIR is niet veel, voorkomt vooral condensvorming. Wandisolatie voegt bij onverwarmde overkappingen inderdaad weinig toe, maar als je gaat verwarmen zou ik het zeker wel toevoegen. Of zit je overkapping ingesloten tussen bestaande muren?KNed schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:33:
Ik ga in ieder geval voor een comfortabel gevoel. Dus infrarood is denk ik niets voor mij.
Qua isolatie:
Voor de casus die jij beschrijft: zou een elektrisch kussen of deken niet een betere oplossing zijn? Wel het warmte gevoel en alleen op de plekken waar je het nodig hebt. Of de ouderwetse dikke trui natuurlijk
Het gaat mij ook niet om efficiëntie
Maar een manier om op een frisse avond het toch redelijk warm te krijgen. Prima om ook een dekentje over je benen te leggen maar je moet er weer niet met een winterjas moeten gaan zitten.
Overkapping staat met 1 punt bijna tegen een punt van ons (hoek) huis aan maar verder gewoon vrij
Daarom ben ik op zoek naar ervaringen.
Ik kan het ook gewoon afwachten, en wat zaken gaan proberen. Ook prima, maar ik wil de stroom zoveel mogelijk wegwerken dus als ik iets aan het plafond of muur ga hangen dan moet ik daar wel iets voor voorbereiden...
Overkapping staat met 1 punt bijna tegen een punt van ons (hoek) huis aan maar verder gewoon vrij
Daarom ben ik op zoek naar ervaringen.
Ik kan het ook gewoon afwachten, en wat zaken gaan proberen. Ook prima, maar ik wil de stroom zoveel mogelijk wegwerken dus als ik iets aan het plafond of muur ga hangen dan moet ik daar wel iets voor voorbereiden...
Maak je holle wanden? In dat geval zou je inbouwdozen op de logische plekken al kunnen inbouwen en voorbereiden. Verder blind afwerken zodat je hem kunt opzoeken als je er later iets op wil hangen.
Als je geen holle wanden hebt kun je later altijd nog een Ymvk kabel aan de buitenkant aanleggen.
Als je geen holle wanden hebt kun je later altijd nog een Ymvk kabel aan de buitenkant aanleggen.
Ik lees hier twee onderwerpen door elkaar heen:
Een overdekt terras,
Een serre.
Twee totaal verschillende dingen. Ik heb een overdekt terras en heb ooit overwogen om daar een serre van te maken. Dat hebben we uiteindelijk nooit gedaan omdat overdekt in de buitenlucht zitten gewoon erg aangenaam is.
Sluit je dat af, dan zit je weer binnen.
Al 35 jaar heel erg blij mee. 🙂
Een overdekt terras,
Een serre.
Twee totaal verschillende dingen. Ik heb een overdekt terras en heb ooit overwogen om daar een serre van te maken. Dat hebben we uiteindelijk nooit gedaan omdat overdekt in de buitenlucht zitten gewoon erg aangenaam is.
Idd, zou ik altijd doen. Nu even wat meer werk maar mocht je later je dubbele wanden alsnog willen isoleren dan is dat makkelijker.De Ingenieur schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:16:
Maak je holle wanden? In dat geval zou je inbouwdozen op de logische plekken al kunnen inbouwen en voorbereiden. Verder blind afwerken zodat je hem kunt opzoeken als je er later iets op wil hangen.
Even een voorbeeld van de dubbele wanden in mijn overkapping, incl inbouwdozen (voor de wandcontactdozen en lichtpunten), 7cm isolatie en folies:
:strip_exif()/f/image/fHnDOo8batnbAGpcp280ofqM.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank voor de tips.
Ik had gehoopt op wat meer praktijk ervaringen maar die lijken er niet te zijn.
Dan wat zaken voorbereiden, en eerst maar eens met het bestaande radiatorkacheltje proberen. Als dat niet wekt lijkt e Eurom 1502 me het beste. Die heeft een Carbon element en daar lees je eigenlijk alleen maar positieve verhalen over. In tegenstelling tot golden shadow varianten.
Dan wat zaken voorbereiden, en eerst maar eens met het bestaande radiatorkacheltje proberen. Als dat niet wekt lijkt e Eurom 1502 me het beste. Die heeft een Carbon element en daar lees je eigenlijk alleen maar positieve verhalen over. In tegenstelling tot golden shadow varianten.
Maar als het tegen het huis aan komt te staan ( verlenging van de woonkamer? ) en je gaat er glas in verwerken en je wilt het verwarmen. Waarom pas je dan niet maximale isolatie toe? Dus wanden + dak goed isoleren. Dit zorgt er dan voor dat als je in de lente daar zit met de glazen wanden dicht, dat de warmte ook goed blijft hangen. Zelfde geldt voor in de winterKNed schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:32:
Dank voor de tips.
Al ben ik het hier wel mee eens. Er zit een verschil tussen een serre en gewoon een overdekt terras. Zoals @KNed het beschrijft lijkt het meer op een serre. Dan wil je deze gewoon maximaal isoleren zodat je lekker warm kan zitten wanneer je maar wilt.BBBvB schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:25:
Ik lees hier twee onderwerpen door elkaar heen:
Een overdekt terras,
Een serre.
Gaat het puur om een overdekt terras dan heeft isolatie volgens mij sws niet heel veel zin en zul je de glaswanden alleen maar gebruiken als er veel wind staat ( of in de winter ). Dan zou ik gewoon terrasheaters neerzetten of hangen aan het dak. Deze stralen erg fijne warmte af waardoor je niet de hele ruimte hoeft te verwamen. Want zonder (goede) isolatie heeft de hele ruimte verwarmen met warme lucht, die toch overal ontsnapt, niet veel zin
--edit
Oh en in het geval van heaters let dan op het vermogen van deze apparaten. 1 kan meestal wel aangesloten worden op een al bestaande groep ( zolang de groep geen andere zware apparaten erop heeft zitten ) en anders zul je een aparte groep moeten trekken. Mogelijk zelfs 2 groepen afhankelijk van het vermogen van de heater(s)
[ Voor 47% gewijzigd door hollandnick op 02-09-2025 10:22 ]
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
Ik ben aan het nadenken over de afwerking van de betonvloer onder m'n overkapping. Er is een ruwe betonvloer gestort van 15cm dik waar de overkapping op geplaatst is. Nu wil ik de betonvloer laten egaliseren (met een egaline die tegen buiten weersomstandigheden bestand is), maar volgens mij moet de vloer vervolgens nog verder afgewerkt worden om het 'mooi' te krijgen. Ik lees bijvoorbeeld over 2K betoncoating. Zijn er hier mensen met ervaringen mbt afwerken van een betonvloer en wat jullie adviseren qua afwerking? Ik wil er gedurende de komende jaren weinig onderhoud aan hebben maar wil wel een strakke vloer.
Tegels leggen?LennartTW94 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:40:
Ik ben aan het nadenken over de afwerking van de betonvloer onder m'n overkapping. Er is een ruwe betonvloer gestort van 15cm dik waar de overkapping op geplaatst is. Nu wil ik de betonvloer laten egaliseren (met een egaline die tegen buiten weersomstandigheden bestand is), maar volgens mij moet de vloer vervolgens nog verder afgewerkt worden om het 'mooi' te krijgen. Ik lees bijvoorbeeld over 2K betoncoating. Zijn er hier mensen met ervaringen mbt afwerken van een betonvloer en wat jullie adviseren qua afwerking? Ik wil er gedurende de komende jaren weinig onderhoud aan hebben maar wil wel een strakke vloer.
Zo, na enig oponthoud zijn ook wij bezig met onze overkapping.
Heb het geheel eerst in Solidworks getekend zodat alles netjes zou gaan passen. Tot dusver en ik verwacht voor de rest ook, zijn we er erg tevreden en blij mee.
Natuurlijk begonnen met geschuurde ge lazuurde palen op antraciet betonpoeren. Deze staan tot/in totaal -80cm in beton.
:strip_exif()/f/image/7VBryCIrwqnEOlHZpaKVAa4W.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen ring balk erop, gelijmd en 6x400 schroeven.
:strip_exif()/f/image/04dP3mCoeKLCmyRpWzFYavnE.jpg?f=fotoalbum_large)
Dakbalken erin met zaluwstaart verbiding, geoptimaliseerd voor deze balken. Opleg oppervlakte is ongeveer 2,5x zo groot als gewoon boven op elkaar leggen, daarmee is de druk laag en de verbinding door zijn ontwerp ook sterk in trekkrachten.
:strip_exif()/f/image/AP0JF7heOi7VPXcSjXk7OJvX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Pd2RRJkXGxYWRp1noRyBj6eZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xZAOCvy7HHF82xpj6s39VHQC.jpg?f=fotoalbum_large)
Planken liggen erop
En het overstekje 50cm ook met zwaluwstaart verbindigen erop gehangen. Die zet ik nog vast met constructielijm.
:strip_exif()/f/image/yqkK7SzIathXH4R0zQyBm3rO.jpg?f=fotoalbum_large)
We maken eerst het dak verder dicht, dampscherm, isolatie, epdm, boeiboorden en daklijst met kraal.
Dan kunnen we ook verder met de tuin inrichting.
Heb het geheel eerst in Solidworks getekend zodat alles netjes zou gaan passen. Tot dusver en ik verwacht voor de rest ook, zijn we er erg tevreden en blij mee.
Natuurlijk begonnen met geschuurde ge lazuurde palen op antraciet betonpoeren. Deze staan tot/in totaal -80cm in beton.
:strip_exif()/f/image/7VBryCIrwqnEOlHZpaKVAa4W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/04dP3mCoeKLCmyRpWzFYavnE.jpg?f=fotoalbum_large)
Dakbalken erin met zaluwstaart verbiding, geoptimaliseerd voor deze balken. Opleg oppervlakte is ongeveer 2,5x zo groot als gewoon boven op elkaar leggen, daarmee is de druk laag en de verbinding door zijn ontwerp ook sterk in trekkrachten.
:strip_exif()/f/image/AP0JF7heOi7VPXcSjXk7OJvX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Pd2RRJkXGxYWRp1noRyBj6eZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xZAOCvy7HHF82xpj6s39VHQC.jpg?f=fotoalbum_large)
Planken liggen erop
En het overstekje 50cm ook met zwaluwstaart verbindigen erop gehangen. Die zet ik nog vast met constructielijm.
:strip_exif()/f/image/yqkK7SzIathXH4R0zQyBm3rO.jpg?f=fotoalbum_large)
We maken eerst het dak verder dicht, dampscherm, isolatie, epdm, boeiboorden en daklijst met kraal.
Dat is wel een heel dun randje beton om die poeren heen. Gaat geheid afbrokkelen. Waarom zo smal gestort?Riesss schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:04:
Zo, na enig oponthoud zijn ook wij bezig met onze overkapping.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Planken liggen erop
[Afbeelding]
Je wuift airco wel heel snel weg, maar voor verwarming is het een factor 4-5 efficienter dan je andere opties. Het kan ook behoorlijk snel verwarmen waardoor je het minder hoeft te plannen.KNed schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:55:
Haha, airco hebben we in huis, als het te warm wordt dan gaan we lekker daar zitten
Misschien kom ik nog op die beslissing terug ja.orf schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:53:
[...]
Je wuift airco wel heel snel weg, maar voor verwarming is het een factor 4-5 efficienter dan je andere opties. Het kan ook behoorlijk snel verwarmen waardoor je het minder hoeft te plannen.
Nav info in dit topic en nog wat rondvragen bij kennissen met een overkapping heb ik besloten om een stopcontact bij het plafond te maken voor een hangende heater. De Eurom 1502. nav de informatie die ik kreeg lijkt dat een goede oplossing. Is ook niet duur.
Als het niet blijkt te bevallen kan ik altijd later nog voor andere oplossingen gaan. Zoals een airco of iets anders.
Eerst maar eens de overkapping/tuinkamer afmaken en zien hoe het gaat bevallen!
Wat mooi! Hoeveel is jouw grootste afstand tussen 2 palen? Ik hoor overal dat zelf met een ringbalk van 20x20cm je maximaal 4meter kan overbruggen? Welk formaat heb je gebruikt voor palen, ringbalken en spanten als ik mag vragen?Tomvanschayk schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:34:
Mooi project! Wij zijn gelukkig bijna klaar. Morgen wordt het plafond nog een keer geschilderd en dan kan de tv en speaker opgehangen worden.
Overkapping is van eiken. 6,2 bij 4,4 met een overstek van 20 cm. Wij hebben de overstek aan de onderzijde met eiken planken dichtgemaakt en daar spotjes in geplaatst.
Ik zou zelf iets gelijkaardig maken van 7x3.5m met daarbij 50cm oversteek maar twijfel tussen 20x20cm of 15x15cm voor de palen en ringbalken...
Waar heb je je hout gehaald en heb je halfhout verbinding gebruikt voor de ringbalken op de palen te plaatsen? Excuses voor de vele vragen maar het is soms een wirwar een verschillende info 😁
Thanks!
[ Voor 52% gewijzigd door Flyingjonas op 09-09-2025 14:58 ]
Ik zou mijn gordingen ook op de ringbalken leggen, ik vraag me juist af of die inkepingen echt moeten of kan ik ze er gewoon op plaatsen en van boven naar onder vastschroeven?Tuff schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 08:21:
[...]
Na het inpassen van de gordingen.. ben ik aan het beitelen begonnen om voor de afwatering te zorgen...
Kan iemand me misschien helpen met mijn dakopbouw?
De palen komen allemaal op dezelfde hoogte
De gordingen waterpas op de ringbalken (niet ingekeept)
Dan afschotlatten van 4cm->0cm
Op de afschotlatten/gordingen 18mm OSB3
Op de OSB plaats ik rondom een dakopstand
Op de OSB 4cm PIR en dan EPDM
De dakopstand komt dus mee in helling te liggen op de OSB en dan plaats ik zijdelings de boeiboord. Die zal wel redelijk hoog moeten zijn om de opbouw van dit alles te kunnen bedekken. Moet ik de EPDM ook over de boeiboord plooien of enkel over de opstand en dan daartegen de boeiboord?
Natuurlijk komt er dan nog een daktrim op
Hier een simulatie in de volgorde hoe ik het zou aanpakken:
https://jumpshare.com/s/8ZuPoLtfQWpRP6g02LoW
[ Voor 62% gewijzigd door Flyingjonas op 09-09-2025 14:52 ]