Omdat de kinderen de zandbak ontgroeid zijn is deze verwijderd en gaan wij een klein terras maken in een hoek van de tuin. Wij willen boven het terras een pergola maken voor tbd planten (bijv druiven). Ivm aanzicht en bestaande borders wil ik niet meer dan 3 palen plaatsen. Deze palen vormen een rechthoekige driehoek met zijdes van ongeveer 3 meter. De houten constructie wil ik minimaal hebben qua hout. De geleiding van de planten wil ik doen met staaldraad. Er komt dus geen dak of iets op. Zie bijgevoegde plaatjes voor het ruwe concept. Heeft iemand zoiets eerder gezien? Mogelijk dat ik daar iets van kan leren.
De zijdes van de pergola zijn relatief laag (~2m, schuttinghoogte). Dit is met opzet gedaan om te voorkomen dat de buren tegen een hoge constructie aankijken (wij hebben een paar jaar terug al een flinke uitbouw geplaatst en die neemt al genoeg zon weg). Aangezien daar een bank komt is dat ook praktisch geen probleem. In het midden moet de pergola echter wel hoger worden dus vandaar dat de constructie vrij apart is. Ik moet dit nog verder uitwerken en berekenen. Het liefst heb ik de punt verder naar voren (zodat het meer een vierkant wordt) maar dat maakt de constructie lastiger.
Het interne krachtenspel is niet gunstig voor de constructie. De palen worden naar buiten gedrukt en ook de fundering wordt horizontaal belast. Ik ben nog aan het kijken hoe ik dit oplos binnen de houten constructie (schoren/tuidraden/stalen verbindingen). De oplossing hangt echter ook af van de paalfundering. Standaard poeren met een enkele draadeind zijn niet erg stijf. Als ik die gebruik verwacht ik dat ik de constructie erg stijf moet maken. Een alternatief is de fundering erg stijf maken zodat die de dwarskrachten goed op kan vangen. De belastig op de pergola is echter beperkt dus mogelijk gaat het goed. Weet iemand een manier om dit goed in te schatten?
:strip_exif()/f/image/JZfSwLqNeQvuOV2LOCfEusDD.png?f=user_large)
De zijdes van de pergola zijn relatief laag (~2m, schuttinghoogte). Dit is met opzet gedaan om te voorkomen dat de buren tegen een hoge constructie aankijken (wij hebben een paar jaar terug al een flinke uitbouw geplaatst en die neemt al genoeg zon weg). Aangezien daar een bank komt is dat ook praktisch geen probleem. In het midden moet de pergola echter wel hoger worden dus vandaar dat de constructie vrij apart is. Ik moet dit nog verder uitwerken en berekenen. Het liefst heb ik de punt verder naar voren (zodat het meer een vierkant wordt) maar dat maakt de constructie lastiger.
Het interne krachtenspel is niet gunstig voor de constructie. De palen worden naar buiten gedrukt en ook de fundering wordt horizontaal belast. Ik ben nog aan het kijken hoe ik dit oplos binnen de houten constructie (schoren/tuidraden/stalen verbindingen). De oplossing hangt echter ook af van de paalfundering. Standaard poeren met een enkele draadeind zijn niet erg stijf. Als ik die gebruik verwacht ik dat ik de constructie erg stijf moet maken. Een alternatief is de fundering erg stijf maken zodat die de dwarskrachten goed op kan vangen. De belastig op de pergola is echter beperkt dus mogelijk gaat het goed. Weet iemand een manier om dit goed in te schatten?
:strip_exif()/f/image/JZfSwLqNeQvuOV2LOCfEusDD.png?f=user_large)
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
:strip_exif()/f/image/hfnCY17mmNMlXWTRXGD6cwu4.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/fRd9Qc4XPi3qZMl00nb0GNsl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OG2YWmLtYYGakT1bElbwvZve.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dks9TzGOsFB4M2YgSkwYfQzV.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jI7SmDn4vX5h44X9oNYGuRvJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kJXKiK1oDpRNUp8HkHm9DL31.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3KL3lbIiNFmM23O7qdrJ6CUW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C0Crdlhp6H2RCxllVnM7OY7H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bCHnBaXs2Qx6DPJcjtrAqjNV.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/FwVMONKFKEWfmNODr4WF87mx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fVHpmo8fO7lF2WRO1FUQFnLu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YSHMHTeI6M5XoKX2Hd08Vwbk.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/HM56B25oVTtpA7L1z6eyvg8G.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3j7RhdYjEJ8m1XgnKlflL6IB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rKinTOlMzl6meNiEUAFUcLaw.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/6AOwNlbhkcep32jU17r0wfH0.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KXy669emOxYzz7Si81sIviFl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n9nAngBJGAWwTdAunEvURKtv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HaIDOMvSeZgi8npW9wp6ot3z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BPsyJeaDNnQeqaHAQ1CRA3cm.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/fVUbqdcjYzGeM6S5jsCgj02V.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/EkVLDDB6Y9pBU46dWr8X8pwH.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JRTWXr1LuPrzpolFiMQt8Cra.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EyhdpNwVSGsMBJUzCIvBkU01.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/kJNNk9mcfs1ovWpByJNlPzvu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3lv2zIL7334apQjBcAkqYUH3.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z0YMP622Vwr4iatVyunVhium.png?f=user_large)
/f/image/v534Dtm8SuvBTSQYJvMydHxI.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FyEES4BGZbYafAy8wsDwwZwD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/49QJhfNG4tce5JShritSlaKl.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/v1yXn2LJvNSQVu2m2xqZ9HI9.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4BhUP5WoTv2nzCCQfO9lXsKT.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wXuvEDhcBmjHdCf5z3LUZX6N.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/isS6UP44pedcYWEVyFaAufaG.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PRBRzFIzVkzUZz0kqRg3ZjlQ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BBMqsBIbeqxu4eX3ZQjTiLoH.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nVhkzTLCQnDSYIzI1If013rd.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/t74KPjkDLAdBpDI6ngHaJBdI.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5QFiTsSfiYq33OUWrw6bzjJ9.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CNL1OTMuUK5mwm5VaURlbNyF.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/v03n4h7rzEXXTnHhgyZ3V4vE.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9BzLlPGMykNMWgjn95HFL0Qr.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LImYbb8nLnK1JKRXoHw4L6eO.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qv3X3C2cqpeMj5BBxK9js1uE.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/ZVQN2KQyTDZ5rucMifRf23YS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XBCzw0TWLndSs8e7VOzJwAoD.jpg?f=fotoalbum_large)