Onlangs is er in mijn tuin een schuur (houtskelet, 8x4 meter) verrezen waarvan ik de buitenkant wil voorzien van Zweeds rabat (Douglas). Deze wil ik ook behandelen met HK Lazuur 3-in-1 in de Douglas-kleur. Omdat het om ruim 60 vierkante meter gaat wil ik wel een handige methode hanteren om, tijdens het monteren, alle plekjes te behandelen waar je later niet meer bij kan.
Mijn plan is nu:
1. Plank op maat zagen;
2. Kopse kanten even beitsen;
3. Onderste randje beitsen (het deel wat over de onderliggende plank heen valt)
4. Evt. even laten drogen;
5. Plank vastschroeven op de regels (waterpas etc. controleren);
6. De hele plank 1x beitsen;
7. Goto 1
(waarschijnlijk ga ik wel een paar planken tegelijk doen waar dat kan, dat zal wat efficiënter werken)
Dit dus met het idee dat de planken aan alle kanten (behalve de achterkant) beschermd zijn en zodat er, mochten de planken gaan krimpen, er niet ineens allemaal kale randjes te tevoorschijn komen.
Als alle planken erop zitten wil ik de gehele schuur nog een keer lazuren en de kanten die veel zon krijgen eventueel nog een derde keer.
Is dit een goeie methode?
Mijn plan is nu:
1. Plank op maat zagen;
2. Kopse kanten even beitsen;
3. Onderste randje beitsen (het deel wat over de onderliggende plank heen valt)
4. Evt. even laten drogen;
5. Plank vastschroeven op de regels (waterpas etc. controleren);
6. De hele plank 1x beitsen;
7. Goto 1
(waarschijnlijk ga ik wel een paar planken tegelijk doen waar dat kan, dat zal wat efficiënter werken)
Dit dus met het idee dat de planken aan alle kanten (behalve de achterkant) beschermd zijn en zodat er, mochten de planken gaan krimpen, er niet ineens allemaal kale randjes te tevoorschijn komen.
Als alle planken erop zitten wil ik de gehele schuur nog een keer lazuren en de kanten die veel zon krijgen eventueel nog een derde keer.
Is dit een goeie methode?