En op de hoeken diagonaal gezaagd. Dan heb je dus gelijke ondersteuning
Die balken kwamen zo ingezaagd binnen. Precies in het hoekje niet goed uitgezaagd waardoor hij nét niet tegen elkaar aangeschoven kon worden. Voor de draagkracht maakt die halve centimeter niet uit. En voor het zicht: als het me echt gaat storen smeer ik het wel dicht met wat lijm en zaagselbarry86 schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:12:
Leuke dingen die hier allemaal voor komen!
Vraagje, zoals ik het zie, bij deze constructie pak je de helf van de balk qua sterkte?
Is het dan niet slimmer om de ingezaagde delen enkele centimers naar binnen te leggen. Dan pak je de volledige balk dikte als draagkracht?
[Afbeelding]
Tijd voor een nieuwe sig..
Als de inkepingen 7,5cm korter waren dan hadden beide balken dus een volle 7,5cm op de staander geleund waardoor de draagkracht enorm toeneemt. Geen idee of je 40panelen gaat plaatsen (want zoveel kan je er wel kwijt op die mega constructieKoffie schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:11:
[...]
Die balken kwamen zo ingezaagd binnen. Precies in het hoekje niet goed uitgezaagd waardoor hij nét niet tegen elkaar aangeschoven kon worden. Voor de draagkracht maakt die halve centimeter niet uit. En voor het zicht: als het me echt gaat storen smeer ik het wel dicht met wat lijm en zaagsel
Waar ik ook benieuwd naar ben is hoe je die kleur gaat behouden of maakt het vergrijzen je niet uit?
Ik vind die binnenwanden ook wel mooi maar ik zag nu al bij buren dat ook die gewoon flink vergrijzen na een paar maanden, ik heb nu niet super lang werk aan mijn overkapping om die in de uv beschermer te zetten maar ondanks dat ik dat 2x per jaar doe ga je het vergrijzen echt niet tegen.
[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 09-12-2025 20:52 ]
Een bepaalde bouwer van schuren doet dit doorgaans anders: hij plaatst de staanders direct op de poer zonder stelplaat. Daarbij gebruikt hij wel draadeind waarbij deze in zowel de poer als een stuk in de staander komt te zitten. De draadeind wordt in de staander gefixeerd met bruislijm. Naar eigen zeggen is dat steviger, waar ik me wel wat bij kan voorstellen. Het nadeel is natuurlijk dat de staander niet in de hoogte te stellen is. Ook is er geen ventilatie van de staander aan de onderkant.
Wat heeft jullie voorkeur en waarom? Het gaat overigens om 20x20cm Douglas staanders en 20x20x60cm poeren.
Je geeft hier eigenlijk al de reden waarom je het niet zou doen. Dit was ook mijn overweging. Met name de ventilatie aan de onderkant was voor mij een grote.Franciesco schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:46:
...Het nadeel is natuurlijk dat de staander niet in de hoogte te stellen is. Ook is er geen ventilatie van de staander aan de onderkant.
Wat heeft jullie voorkeur en waarom? Het gaat overigens om 20x20cm Douglas staanders en 20x20x60cm poeren.
Snap m even oprecht niet, of bedoel je andersom? Eerst draadeind met bruislijm in gaten in staander verlijmen, en dan zo strak mogelijk in de poeren draaien? Andersom kom je er toch niet bij?Franciesco schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:46:
Een vraag: ik ben bezig met de voorbereidingen voor het bouwen van een kapschuur. Nu ben ik gewend om de (douglas) staanders met een stelplaat op de betonpoeren te plaatsen.
Een bepaalde bouwer van schuren doet dit doorgaans anders: hij plaatst de staanders direct op de poer zonder stelplaat. Daarbij gebruikt hij wel draadeind waarbij deze in zowel de poer als een stuk in de staander komt te zitten. De draadeind wordt in de staander gefixeerd met bruislijm. Naar eigen zeggen is dat steviger, waar ik me wel wat bij kan voorstellen. Het nadeel is natuurlijk dat de staander niet in de hoogte te stellen is. Ook is er geen ventilatie van de staander aan de onderkant.
@sweetdude maar zou die ventilatie aan de onderzijde echt wat toevoegen t.o.v. de (voor mij) reguliere methode? De staanders kunnen immers wel nog aan de zijkant drogen.
De bovenkant vd poeren komen sowieso ca 10cm boven het maaiveld, daarmee de onderkant van de staanders dus ook.
Dat ligt volgens mij meer aan de regenslag die je erop gaat krijgen. In principe is het niet erg dat houd nat wordt als het maar droog kan waaien. Als je het beschut onder een boom bouwt met een flinke overstek zul je minder last van regen hebben die langs de paal afstroomt. Dan wanneer je in een open veld zonder overstek en een flinke wind de regen erop hebt. Het is meer dat die vocht die langs de staander loopt in de naad kruipt en doordat het strak op de poer zit niet snel droogt in dit jaargetijde.Los of deze 1 of 50cm boven de grond staan.Franciesco schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:21:
Ik bedoelde draadeind een stuk in de poer draaien. In de staander wordt een gat geboord, bruislijm er in en dan de staander op de poer/over het draadeind plaatsen.
@sweetdude maar zou die ventilatie aan de onderzijde echt wat toevoegen t.o.v. de (voor mij) reguliere methode? De staanders kunnen immers wel nog aan de zijkant drogen.
De bovenkant vd poeren komen sowieso ca 10cm boven het maaiveld, daarmee de onderkant van de staanders dus ook.
Dus mijn gevoel zegt mij dat dit eerder zal gaan rotten t.o.v. de methode met de stelplaat die een 2cm opening tussen de poer en het hout creëert.
Het sterkt mij in de gedachte om dan toch voor de traditionele methode met stelplaat te gaan.
Heeft iemand nog tips voor een webshop waar betonpoeren in anthraciet van 20x20x60cm + stelplaat te krijgen zijn? Ze lijken rond de €35 per stuk te kosten.
Heb hier pakweg dezelfde maar dat in het wit, maar bij webshops maken vooral verzendkosten het duur, dus ik zou vooral zoeken waar je de "Betonpoer Utrecht antraciet" (is wel maar 50cm) kan afhalen. Ik kon dit in Helmond doen maar weet niet of dit bij jou in de buurt is.Franciesco schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:06:
Dank allen voor de reacties.
Het sterkt mij in de gedachte om dan toch voor de traditionele methode met stelplaat te gaan.
Heeft iemand nog tips voor een webshop waar betonpoeren in anthraciet van 20x20x60cm + stelplaat te krijgen zijn? Ze lijken rond de €35 per stuk te kosten.
https://www.marktplaats.n...jVeoPz6lg3WtTv3Jy81bbj2iM
Ik heb een paar seizoenen van Barnwood Builders gekeken. Daar breken ze schuren af die 2 eeuwen op gewoon stenen hebben gestaan.Franciesco schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:06:
Dank allen voor de reacties.
Dus dat werkt.
Maar als ze een nieuwe schuur bouwen, gebruiken ze meestal toch kunststof plaatjes onder hun staanders. Stellen doen ze niet overigens (tenminste niet met de methode van draadeinde of stelplaatjes)
Laatste hout & daktrim erop:
:strip_exif()/f/image/35ThfOG3zGkp7FosEXm6yTsN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DzfmlwFLSj05Z1l0kyPmEAaC.jpg?f=fotoalbum_large)
Deuren antractiet geverfd en de regenton aangesloten:
:strip_exif()/f/image/M2dyu5JKb0q9nQ1kdmbUEMiq.jpg?f=fotoalbum_large)
Zonnepanelen erop en de randen met sedum bedekt:
:strip_exif()/f/image/CVVZWbBOBORQoxT8nPmdQY4V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qkvVGkZg8OEdq2X9cia54vRY.jpg?f=fotoalbum_large)
En aan de binnenkant alle randen van de sandwich panelen afgesmeerd en geverfd. 1 wand moet ik nog afmaken. Inmiddels ook klaar met het tegelen.
:strip_exif()/f/image/yzwVuGxVkTlAD7kuAslSSvJ0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bb6wKk7L3GbLlWZv9xTM6Wa0.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu nog aan de slag met de laatste wand. Even kijken wat ik daar met de muren ga doen, want ik wil daar een werkbankje tegenaan zetten.
Hoe smeer je die sandwichpanelen af? Niet gewoon met knauf zoals een gipsplaat neem ik aan?
Heb je ook ventilatie maatregelen genomen?
Ik denk dat je hier veel plezier aan gaat hebben.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Ik heb de overtollige purschuim weggesneden tussen de platen en daarna de kieren opgevuld met aguaplast universal fassade. Is een soort kant en klare mortel voor binnen en buiten. Eigenlijk wel een beetje vergelijkbaar met het afsmeren van gipsplaten, alleen dit is wat beter vochtbestendig.big bang schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:13:
@jelke1992 Tof project, twee vragen:
Hoe smeer je die sandwichpanelen af? Niet gewoon met knauf zoals een gipsplaat neem ik aan?
Heb je ook ventilatie maatregelen genomen?
Ik denk dat je hier veel plezier aan gaat hebben.
Ik heb nog geen ventilatie maatregelen genomen. De dubbele deuren kieren behoorlijk, dus misschien is dat genoeg. Anders overweeg ik nog om 2 gaten aan beide kanten van de schuur te boren zodat die door kan luchten.
Afmeting van de overkapping = L1200 x B400
Zwart smoke glas of helder glas, 3 sporen. L270 x B234
Aan de ene zijkant van de overkapping aan het water en aan de andere zijkant een fietspad (nu het winter is zijn de bosjes kaal en kan iedereen me tuin in kijken)
Als je in de overkapping zit kijk je naar de woning.
Wat zouden jullie doen? Prijs is hetzelfde.
Helder glas of zwart smoke glas.
Ben benieuwd naar jullie mening.
Ps, we neigen nu meer naar smoke in verband met de privacy.
[ Voor 6% gewijzigd door Son Gohan op 22-12-2025 13:49 ]
Wij hebben helder gedaan vanwege het licht dan anders minder goed naar binnen komt. Dan blijft het donkerder onder de overkapping.
Wij hebben breed een kleine 5 eter glas.
Wij hebben geen inkijk maar buitenaanzicht vond ik donkerder mooier maar ik vindt het licht belangrijker.
Succes met je keuze
Nu zit ik naar glazen schuifwanden te kijken, deze moet voor de poeren langs schuiven. Kan iemand hier aangeven wat voor profiel het funderingsprofiel is? Ik heb het idee om deze op hoogte tegen de poeren aan te schroeven met 2 pluggen en schroeven voordat ik verder aanvul met zand en later straat. Maar zou dit ook door gaan hangen over 3 meter? Dan kan ik beter een gegalvaniseerd hoeklijn nemen.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Bij mij schuift het eerder tussen de poeren. Kan je Foravida aanraden, die hebben van elk product een technische tekening en installatiebeschrijving op hun site staan. Geef wel een goed idee. Heb zelf schroeffundering met erop een betonnen latei en daarop keramische tegels gebruikt, voelde iets veiliger.blitzkrieg schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:55:
Ik ben ook bezig met een overkapping, enigszins prefab, want ik heb de overkapping van 6x5m die bij mijn ouders als carport gebruikt werd in zijn geheel opgepakt met een shovel, achterop een kieper gezet en met de tractor naar mijn huis gereden. Daar toen weer met de shovel op prefab poeren gezet.![]()
![]()
Nu zit ik naar glazen schuifwanden te kijken, deze moet voor de poeren langs schuiven. Kan iemand hier aangeven wat voor profiel het funderingsprofiel is? Ik heb het idee om deze op hoogte tegen de poeren aan te schroeven met 2 pluggen en schroeven voordat ik verder aanvul met zand en later straat. Maar zou dit ook door gaan hangen over 3 meter? Dan kan ik beter een gegalvaniseerd hoeklijn nemen.
Ik wil naast mijn vrijstaande garage een overkapping gaan plaatsen. Afmetingen 5m breed, 3m diep ongeveer. Ik ben vooral nog aan het puzzelen met de uiteindelijke hoogte. Mijn garage is 3m hoog. Ik overweeg twee opties:
1. Hoogte garage aanhouden omdat dat mogelijk meest rustige beeld geeft. Maar, 3m voelt als een hoge overkapping (gebruikshoogte zal 2.70m ongeveer zijn ivm ringbalk+balklaag). En, wat als ik per ongeuk toch een paar cm boven dak uitkom, dan kom ik ook nog in de knoei met vergunningsvrij bouwen.
2. 30 of 50cm onder garagedak uitkomen. Geeft denk ik een meer knusse uitstraling,en geen gedoe met precies uitkomen.Op overgang garagemuur/overkapping zou ik met een loodslabbe of afdichtstrip werken.
Wat zouden jullie doen?
Ik zit voor 75% op optie 2, omdat de overkapping denk ik prettiger is om onder te zitten wanneer de hoogte op ongeveer 2.5m uitkomt.
Schetsje, zonder het dak, dat komt er wel op
Je bedoelt de onderrail van de schuifpui?blitzkrieg schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:55:
Kan iemand hier aangeven wat voor profiel het funderingsprofiel is?
Ik heb van die van mij nog een stukje liggen, kan er een foto van maken
Ik bedoel de koker die je er bij kan krijgen en waar de onderrail op komt.KNed schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:29:
[...]
Je bedoelt de onderrail van de schuifpui?
Ik heb van die van mij nog een stukje liggen, kan er een foto van maken
Hier vind ik wel iets op internet https://www.foravida.nl/p...skoker-glazen-schuifwand/
@silvanverschuur wat een prachtig project!silvanverschuur schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:18:
Ongeveer 2 maanden geleden ben ik begonnen met het bouwen van een overkapping bij onze nieuwbouwwoning die vorig jaar is opgeleverd. Omdat ik veel heb gehad aan dit forum wil ik hierbij ook graag mijn ervaring delen.
We zijn intussen ook bezig om bijna hetzelfde te maken, planning is om eind deze maand te starten. Heb jij misschien advies voor ons om een keuze te maken in ringbalken?
De totale afmetingen zijn 3.5m diep (en 50cm oversteek) en 7m breed. Rechts komt een schuur dus we hebben.ongeveer nog 4.6m over links om te overspannen. Welke ringbalk zoubje daarvoor nemen? Ik dacht zelf om 2 balken van 70x220 zijdelings aan mekaar te bevestigen? De staanders zullen 15x15cm zijn.
Eerst gingen we toch nog een extra steunpaal plaatsen (kan als het echt moet), en dan zouden we voor een 15x15 balk ook kiezen als ringbalk.
/f/image/tHQdxh5yq2j0Nz5zWZ6ikuQO.png?f=fotoalbum_large)
Voor de gordingen zouden we 63x175mm nemen, tenzij we iets dikker nemen en inkepen zoals jij deed?
Heb je nog tips of dingen die je achteraf anders gedaan zou hebben?
Onze grootste dilemma's zijn nu:
Extra steunpaal of niet
boeideel proberen zo klein mogelijk houden
En het afschot creëren. Afschotisolatie misschien het makkelijkst maar wel enorm duur?
De zijdes van de pergola zijn relatief laag (~2m, schuttinghoogte). Dit is met opzet gedaan om te voorkomen dat de buren tegen een hoge constructie aankijken (wij hebben een paar jaar terug al een flinke uitbouw geplaatst en die neemt al genoeg zon weg). Aangezien daar een bank komt is dat ook praktisch geen probleem. In het midden moet de pergola echter wel hoger worden dus vandaar dat de constructie vrij apart is. Ik moet dit nog verder uitwerken en berekenen. Het liefst heb ik de punt verder naar voren (zodat het meer een vierkant wordt) maar dat maakt de constructie lastiger.
Het interne krachtenspel is niet gunstig voor de constructie. De palen worden naar buiten gedrukt en ook de fundering wordt horizontaal belast. Ik ben nog aan het kijken hoe ik dit oplos binnen de houten constructie (schoren/tuidraden/stalen verbindingen). De oplossing hangt echter ook af van de paalfundering. Standaard poeren met een enkele draadeind zijn niet erg stijf. Als ik die gebruik verwacht ik dat ik de constructie erg stijf moet maken. Een alternatief is de fundering erg stijf maken zodat die de dwarskrachten goed op kan vangen. De belastig op de pergola is echter beperkt dus mogelijk gaat het goed. Weet iemand een manier om dit goed in te schatten?
:strip_exif()/f/image/JZfSwLqNeQvuOV2LOCfEusDD.png?f=user_large)
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
Wij zaten een beetje met dezelfde diliemma's. Ik wilde de ringbalken graag zo compact mogelijk en we wilden hem ook niet zo hoog maken ivm het uitzicht van de buren.Flyingjonas schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:28:
[...]
@silvanverschuur wat een prachtig project!
Voor de gordingen zouden we 63x175mm nemen, tenzij we iets dikker nemen en inkepen zoals jij deed?
Extra steunpaal of niet
En het afschot creëren. Afschotisolatie misschien het makkelijkst maar wel enorm duur?
De afmetingen van jouw overkapping komen aardig overeen met die van mij (dakmaat 740 x 400cm). Voor de ringbalk wilde ik graag aan de voor en achterkant een balk hebben uit 1 stuk. Daar heb ik een 7 meter lange 150x150 balk voor besteld. Ik vraag me af of het handig is om 2 x 70x220 aan elkaar vast te maken. Alle balken zijn net wat anders, hebben een iets andere kromming etc. En ik neem aan dat je geen schroeven aan de buitenzijde wilt zien, dus je moet dan alles vanaf de binnenzijde aan elkaar schroeven. Ik vraag me af of dat later geen probleem zal worden met het werken van het hout. De 220mm dikte zou overigens wel voldoende zijn voor de overspanning. Wij vonden 200x200 als ringbalk eigenlijk al te dik...daar ga je met 220 nog iets overheen. Achteraf ben ik heel blij dat ik wel de extra staander heb geplaatst. De krachten van het dak worden nu goed verdeeld en de kans op doorhangen is nu nihil. Inmiddels heb ik er glazen schuifwanden voor zitten en tussen de 2 staanders heb ik een deur besteld op maat. Het lijkt nu net een vast raam.
Het ziet er nu zo uit:
:strip_exif()/f/image/hfnCY17mmNMlXWTRXGD6cwu4.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de gordingen heb ik, na overleg met de zagerij, balken genomen van 200mm hoog ipv 175mm. Volgende de man van de zagerij was 175mm net wat te krap. Om de hoogte van de boei zo laag mogelijk te houden heb ik daarom alle gordingen ingekeept. Dat was best wat werk maar het is goed gelukt.
Voor het afschot van het dak zou ik zo weer kiezen voor afschot isolatie. Dat werkt echt enorm fijn. Ik heb net nog even gekeken en ik heb in totaal +/- 600 euro betaald voor het dak (isolatie, folie, tape, schroeven, schotels en bezorgen). Met 'gewone' isolatie ben je wat goedkoper uit maar dan moet je ergens anders moeite doen om het afschot onzichtbaar te maken.
Wat misschien wel een goede tip is om voor de afmeting van je dak vooraf rekening te houden met de afmeting van de isolatie. Ik heb platen van 1200x1200 gebruikt. Voor de opstaande rand heb ik een balk van 50x100mm gebruikt. Omdat ik ook aan de zijkanten een oversteek heb gemaakt heb ik de breedte van het dak aangepast op de maten van de isolatie (6 platen naast elkaar is 720cm + 10cm aan balken = 730cm). Als je hier van tevoren geen rekening mee houdt, dan kan het zijn dat je net een strookje isolatie van een paar cm te kort komt.
Weet je al wat je wilt gaan doen met de boei?
Bij ons eerste ontwerp gingen we ook 1 balk van 15x&15 gebruiken, maar het idee om die ene paal weg te doen kwam opeens in me op :-) Hem behouden zou het inderdaad wel makkelijker maken... dus misschien toch zo doen.silvanverschuur schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:37:
[...]
Wij zaten een beetje met dezelfde diliemma's. Ik wilde de ringbalken graag zo compact mogelijk en we wilden hem ook niet zo hoog maken ivm het uitzicht van de buren.
De afmetingen van jouw overkapping komen aardig overeen met die van mij (dakmaat 740 x 400cm). Voor de ringbalk wilde ik graag aan de voor en achterkant een balk hebben uit 1 stuk. Daar heb ik een 7 meter lange 150x150 balk voor besteld. Ik vraag me af of het handig is om 2 x 70x220 aan elkaar vast te maken. Alle balken zijn net wat anders, hebben een iets andere kromming etc. En ik neem aan dat je geen schroeven aan de buitenzijde wilt zien, dus je moet dan alles vanaf de binnenzijde aan elkaar schroeven. Ik vraag me af of dat later geen probleem zal worden met het werken van het hout. De 220mm dikte zou overigens wel voldoende zijn voor de overspanning. Wij vonden 200x200 als ringbalk eigenlijk al te dik...daar ga je met 220 nog iets overheen. Achteraf ben ik heel blij dat ik wel de extra staander heb geplaatst. De krachten van het dak worden nu goed verdeeld en de kans op doorhangen is nu nihil. Inmiddels heb ik er glazen schuifwanden voor zitten en tussen de 2 staanders heb ik een deur besteld op maat. Het lijkt nu net een vast raam.
Het ziet er nu zo uit:
[Afbeelding]
Voor de gordingen heb ik, na overleg met de zagerij, balken genomen van 200mm hoog ipv 175mm. Volgende de man van de zagerij was 175mm net wat te krap. Om de hoogte van de boei zo laag mogelijk te houden heb ik daarom alle gordingen ingekeept. Dat was best wat werk maar het is goed gelukt.
Voor het afschot van het dak zou ik zo weer kiezen voor afschot isolatie. Dat werkt echt enorm fijn. Ik heb net nog even gekeken en ik heb in totaal +/- 600 euro betaald voor het dak (isolatie, folie, tape, schroeven, schotels en bezorgen). Met 'gewone' isolatie ben je wat goedkoper uit maar dan moet je ergens anders moeite doen om het afschot onzichtbaar te maken.
Wat misschien wel een goede tip is om voor de afmeting van je dak vooraf rekening te houden met de afmeting van de isolatie. Ik heb platen van 1200x1200 gebruikt. Voor de opstaande rand heb ik een balk van 50x100mm gebruikt. Omdat ik ook aan de zijkanten een oversteek heb gemaakt heb ik de breedte van het dak aangepast op de maten van de isolatie (6 platen naast elkaar is 720cm + 10cm aan balken = 730cm). Als je hier van tevoren geen rekening mee houdt, dan kan het zijn dat je net een strookje isolatie van een paar cm te kort komt.
Weet je al wat je wilt gaan doen met de boei?
Hoe breed is jouw deel waar de lounge instaat ? Wel super knap
Hoe hoog is jouw boeiboord nu ? Het voordeel van die afschotisolatie is inderdaad wel dat hij binnen je dakopstand valt dus dan moet je daar geen extra hoogte voor bijtellen.
Kan je eventueel een linkje sturen naar de website waar je het meeste voor je dak besteld hebt?
Om de boeiboord eventueel in te korten dacht ik om de gordingen in te kepen, vooraan vanaf begin ringbalk tot einde overstek 7cm, en achteraan 3cm. En dan sowieso vooraan nog extra bevestigen met een regeldrager? Zo kan ik ook 4cm afschot maken.. maar dan moeten de inkepingen in een hoek want anders heb ik puntbelasting..
/f/image/fRd9Qc4XPi3qZMl00nb0GNsl.png?f=fotoalbum_large)
Het is allemaal veel complexer dan afschotisolatie, misschien toch dat dan (als de boei niet te hoog wordt).
We zouden de binnenkant en buitenkant met horizontale latten Thermo Fraké bekleden, of we de palen zouden mee inkleden is nog een vraagteken... De boeiboord zouden we dan ook wel met di zelfde latten bekleden.
Heb je de wanden geïsoleerd, met welke opbouw, leidingspouw en dampfolie dan? Dat is ook nog een twijfelgeval bij ons omdat we eerst de voorkant open willen houden, maar als we dan nu de wanden al isoleren is dat een recept voor schimmel denk ik omdat binnenklimaat = buitenklimaat
Als je een balk van 200mm 50 gaat inkepen is die dus eigelijk 150mm.....
/f/image/OG2YWmLtYYGakT1bElbwvZve.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dks9TzGOsFB4M2YgSkwYfQzV.png?f=fotoalbum_large)
Voorlopig kom ik uit op zoiets van doorsnede en afmetingen:
Boeiboord: 2 planken van 125mm plus nog een klein stukje erboven (wordt hopelijk verborgen door daktrim) = 28,6cm hoogte
Totale overstek is nu 50cm, maar denk de gording nog iets in te korten zodat er een ventilatielatje tussen de dakopstand en de boeiboord kan komen. Want hoe die nu is plakt die die er helemaal tegenaan en zou misschien wel eens kunnen kromtrekken...?
De breedte van het zitgedeelte is ongeveer 4 meter. Het boeiboord is 28cm geworden. De verticale delen steken nog ongeveer 1 cm onder de horizontale delen uit.Flyingjonas schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:34:
[...]
Bij ons eerste ontwerp gingen we ook 1 balk van 15x&15 gebruiken, maar het idee om die ene paal weg te doen kwam opeens in me op :-) Hem behouden zou het inderdaad wel makkelijker maken... dus misschien toch zo doen.
Hoe breed is jouw deel waar de lounge instaat ? Wel super knap![]()
Hoe hoog is jouw boeiboord nu ? Het voordeel van die afschotisolatie is inderdaad wel dat hij binnen je dakopstand valt dus dan moet je daar geen extra hoogte voor bijtellen.
Kan je eventueel een linkje sturen naar de website waar je het meeste voor je dak besteld hebt?
Om de boeiboord eventueel in te korten dacht ik om de gordingen in te kepen, vooraan vanaf begin ringbalk tot einde overstek 7cm, en achteraan 3cm. En dan sowieso vooraan nog extra bevestigen met een regeldrager? Zo kan ik ook 4cm afschot maken.. maar dan moeten de inkepingen in een hoek want anders heb ik puntbelasting..
[Afbeelding]
Het is allemaal veel complexer dan afschotisolatie, misschien toch dat dan (als de boei niet te hoog wordt).
We zouden de binnenkant en buitenkant met horizontale latten Thermo Fraké bekleden, of we de palen zouden mee inkleden is nog een vraagteken... De boeiboord zouden we dan ook wel met di zelfde latten bekleden.
Heb je de wanden geïsoleerd, met welke opbouw, leidingspouw en dampfolie dan? Dat is ook nog een twijfelgeval bij ons omdat we eerst de voorkant open willen houden, maar als we dan nu de wanden al isoleren is dat een recept voor schimmel denk ik omdat binnenklimaat = buitenklimaat
Om de boei zo laag mogelijk te houden heb ik de gordingen 2x ingekeept. Het is een soort trappetje geworden. Ze gaan van 20cm naar 15cm op de ringbalk. Het deel voor de oversteek, dat buiten de ringbalk valt, heb ik nog eens 3cm ingekeept. Daar blijft dus 12cm van over. Dit heb ik gedaan omdat ik de ringbalk niet half in de boei weg wilde laten vallen (en omdat hierdoor de boei ook weer wat minder hoog kon worden). Aan de onderzijde heb ik tegen die 12cm hoge gording een regelwerk gemaakt van panlatten om de okoume multiplex boeidelen vast te maken. De totale hoogte van de panlat + boeideel is dus exact even groot als het deel dat ik uit de gording heb gezaagd. Dit heb ik ook gedaan met alle klossen die ik heb gemaakt om de oversteek aan de zijkant te maken.
:strip_exif()/f/image/jI7SmDn4vX5h44X9oNYGuRvJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kJXKiK1oDpRNUp8HkHm9DL31.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3KL3lbIiNFmM23O7qdrJ6CUW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C0Crdlhp6H2RCxllVnM7OY7H.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb bewust de eerste en laatste gording iets uit te zijkant geplaatst zodat de klos voor de zijkant nog tussen de gording en ringbalk valt. Deze klossen heb ik van bovenaf aan de ringbalk + van binnenuit tegen de gording vastgeschroefd.
Deze constructie is lekker sterk en het is geen probleem om met 2 volwassenen op het uitstekende deel te gaan staan. Bij kennissen die dit niet hebben gedaan heb ik wel eens op het dak gestaan en daar kon je absoluut niet tot het einde doorlopen.
Het isolatie materiaal voor het dak heb ik bij goedkoopisolatiemateriaal.nl vandaan. De wanden heb ik niet geisoleerd. Het ging mij met name om het afschot en het feit dat je op het dak, zonder isolatie, meer kans hebt op schimmel. Nu we de glazen wanden hebben geplaatst kun je er, met een heater, prima zitten. Met de kerst hebben we hier, met een buitentemperatuur onder 0, met 8 man gegourmet
Ja ik denk dat de ventilatie wel belangrijk is. Ik heb oukume gebruikt en daar is het sowieso noodzakelijk. Ik heb langs de rand van de dakopstand een panlat gemaakt (horizontaal) en verticaal op de gordingen. Daar zitten de boeidelen dan tegenaan en heb je overal +/- 2 cm ventilatie.Flyingjonas schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:26:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voorlopig kom ik uit op zoiets van doorsnede en afmetingen:
Boeiboord: 2 planken van 125mm plus nog een klein stukje erboven (wordt hopelijk verborgen door daktrim) = 28,6cm hoogte
Totale overstek is nu 50cm, maar denk de gording nog iets in te korten zodat er een ventilatielatje tussen de dakopstand en de boeiboord kan komen. Want hoe die nu is plakt die die er helemaal tegenaan en zou misschien wel eens kunnen kromtrekken...?
Zo werkt het natuurlijk niet. Teken je momentenlijn eens even uit. De krachten zijn aan het uiteinde niet zo groot.DeBaroN schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:06:
Het inkepen van gordingen kan, maar is natuurlijk niet bevorderlijk voor de sterkte.
Als je een balk van 200mm 50 gaat inkepen is die dus eigelijk 150mm.....
Met zo'n uitgebreide info schiet ik wel enorm opsilvanverschuur schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:37:
[...]
De breedte van het zitgedeelte is ongeveer 4 meter. Het boeiboord is 28cm geworden. De verticale delen steken nog ongeveer 1 cm onder de horizontale delen uit.
Om de boei zo laag mogelijk te houden heb ik de gordingen 2x ingekeept. Het is een soort trappetje geworden. Ze gaan van 20cm naar 15cm op de ringbalk. Het deel voor de oversteek, dat buiten de ringbalk valt, heb ik nog eens 3cm ingekeept. Daar blijft dus 12cm van over. Dit heb ik gedaan omdat ik de ringbalk niet half in de boei weg wilde laten vallen (en omdat hierdoor de boei ook weer wat minder hoog kon worden). Aan de onderzijde heb ik tegen die 12cm hoge gording een regelwerk gemaakt van panlatten om de okoume multiplex boeidelen vast te maken. De totale hoogte van de panlat + boeideel is dus exact even groot als het deel dat ik uit de gording heb gezaagd. Dit heb ik ook gedaan met alle klossen die ik heb gemaakt om de oversteek aan de zijkant te maken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb bewust de eerste en laatste gording iets uit te zijkant geplaatst zodat de klos voor de zijkant nog tussen de gording en ringbalk valt. Deze klossen heb ik van bovenaf aan de ringbalk + van binnenuit tegen de gording vastgeschroefd.
Deze constructie is lekker sterk en het is geen probleem om met 2 volwassenen op het uitstekende deel te gaan staan. Bij kennissen die dit niet hebben gedaan heb ik wel eens op het dak gestaan en daar kon je absoluut niet tot het einde doorlopen.
Het isolatie materiaal voor het dak heb ik bij goedkoopisolatiemateriaal.nl vandaan. De wanden heb ik niet geisoleerd. Het ging mij met name om het afschot en het feit dat je op het dak, zonder isolatie, meer kans hebt op schimmel. Nu we de glazen wanden hebben geplaatst kun je er, met een heater, prima zitten. Met de kerst hebben we hier, met een buitentemperatuur onder 0, met 8 man gegourmet
Mag ik je nog even lastig vallen met de laatste vragen?
Waarvoor gebruikte je de balk op deze foto:
:strip_exif()/f/image/bCHnBaXs2Qx6DPJcjtrAqjNV.png?f=user_large)
Ik zie dat je 1 afvoer hebt in de hoek rechtsachter, maar je afschot loopt enkel van voor naar achter en niet zijdelings, heb je dan niet regelmatig stilstaand water in het midden en aan de linkse kant achteraan?
Bij het zitgedeelte heb je over een afstand van 4m geen tussenpaal, met een ringbalk van 15x15, buigt die niet teveel door of wordt dat opgevangen door je regelwerk (dat ook vastgeschroefd is in je betonbanden? Aangezien ik dacht ik 5cm dikte per 1 meter overspanning nodig heb?
Heb je bezaagd of geschaafd hout gebruikt voor de ringbalken? Geschaafd geeft de houthandel met 143mm kopse kant. Ik zou ook graag 1 balk van 7m doorlopend hebben maar ik mag er niet aan denken dat die bezaagd nét 5mm te kort komt ofzo..
Net zoals de kortere ringbalken aan de zijkant, ik heb 3,5m nodig en twijfel om 1 van 3.5 te bestellen of 1 van 4m om dan zelf op maat te zagen.
We waren nog aan het twijfelen om de wanden te isoleren maar zolang we niet zeker zijn of er ramen in komen is de kans op schimmel groter dan zonder wandisolatie denk ik.
Mijn wandopbouw zou er dan nu zo uitzien zonder isolatie:
Buiten naar binnen:
Horizontaal thermo fraké
Verticale ventilatielatten
Dampopen folie
Regelwerk
OSB 18mm (als ondersteuning voor zware dingen op te hangen)
Verticale latten
Horizontale thermo fraké
Voor de dampopen folie dacht ik aan Miofoil 125G
En voor de dampdichte folie Miofoil 125S (onder de PIR op het dak)
Die snap ik niet. Moment is dichter bij steunpunt idd kleiner dan middenin de balk. Alleen geldt voor beide dat je met een hogere balk een groter moment op kan vangen.blitzkrieg schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:49:
[...]
Zo werkt het natuurlijk niet. Teken je momentenlijn eens even uit. De krachten zijn aan het uiteinde niet zo groot.
De balk op de foto is een ringbalk. Ik heb een iets andere half hout verbinding gemaakt. Het voordeel van deze variant is dat de ringbalk over een paar centimeter met de volledige hoogte op de staander ligt.Flyingjonas schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:30:
[...]
Met zo'n uitgebreide info schiet ik wel enorm op![]()
![]()
![]()
Mag ik je nog even lastig vallen met de laatste vragen?
Waarvoor gebruikte je de balk op deze foto:
[Afbeelding]
Ik zie dat je 1 afvoer hebt in de hoek rechtsachter, maar je afschot loopt enkel van voor naar achter en niet zijdelings, heb je dan niet regelmatig stilstaand water in het midden en aan de linkse kant achteraan?
Bij het zitgedeelte heb je over een afstand van 4m geen tussenpaal, met een ringbalk van 15x15, buigt die niet teveel door of wordt dat opgevangen door je regelwerk (dat ook vastgeschroefd is in je betonbanden? Aangezien ik dacht ik 5cm dikte per 1 meter overspanning nodig heb?
Heb je bezaagd of geschaafd hout gebruikt voor de ringbalken? Geschaafd geeft de houthandel met 143mm kopse kant. Ik zou ook graag 1 balk van 7m doorlopend hebben maar ik mag er niet aan denken dat die bezaagd nét 5mm te kort komt ofzo..![]()
Net zoals de kortere ringbalken aan de zijkant, ik heb 3,5m nodig en twijfel om 1 van 3.5 te bestellen of 1 van 4m om dan zelf op maat te zagen.
We waren nog aan het twijfelen om de wanden te isoleren maar zolang we niet zeker zijn of er ramen in komen is de kans op schimmel groter dan zonder wandisolatie denk ik.
Mijn wandopbouw zou er dan nu zo uitzien zonder isolatie:
Buiten naar binnen:
Horizontaal thermo fraké
Verticale ventilatielatten
Dampopen folie
Regelwerk
OSB 18mm (als ondersteuning voor zware dingen op te hangen)
Verticale latten
Horizontale thermo fraké
Voor de dampopen folie dacht ik aan Miofoil 125G
En voor de dampdichte folie Miofoil 125S (onder de PIR op het dak)
Op deze foto kun je dat goed zien
:strip_exif()/f/image/FwVMONKFKEWfmNODr4WF87mx.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat betreft de hemelwater afvoer; ik was van plan om er één aan beide kanten in de oversteek te maken. Later twijfelde ik of dat wel nodig zou zijn. Daarom heb ik eerst alleen de afvoer rechtsachter gemaakt. Deze afvoer is namelijk vanuit het huis en de tuin niet zichtbaar. Na heel wat regenbuien kan ik zeggen dat dit voldoende is. Over de diepte van de overkapping heb ik 3 hele afschot isolatie platen van 120cm gebruikt. Omdat het dak ongeveer 4 meter diep is bleef er een strook over van een centimer of 20 a 25. Deze heb ik opgevuld met PIR platen van 3cm dik. Dit zorgt aan de achterzijde voor een soort goot over de volledige breedte van de overkapping. Het water loopt prima weg en daarom heb ik besloten om de afvoer aan de zichtzijde te laten vervallen.
Het klopt inderdaad dat ik aan de achterzijde van het zitgedeelte geen extra staander heb geplaatst. Hier is dus een 15x15 ringbalk gebruikt voor een overspanning van iets minder dan 4 meter. Deze rust echter over de volledige lengte op het regelwerk van de wand (50x70). Bij de lokale houtzagerij vertelden ze me dat dit prima kon. Die staander was echt niet nodig. In de wand heb ik ook nog schoren geplaatst en door de wandbekleding is de wand echt heel massief geworden.
Ik heb voor de staanders, ringbalken en gordingen fijn bezaagd douglas hout gebruikt. Geschaafd kon ik niet vinden in lengtes van 7+ meter. Ik heb alles zelf met het bandschuur apparaat geschuurd.
De zagerij heeft bij mij alles met overlengte gezaagd. Een balk van 7 meter wordt geleverd als 710 - 720cm. De kopse kanten waren ook niet helemaal haaks, dus ik heb eigenlijk alles zelf op maat moeten zagen.
Ik heb vorig jaar een overkapping geplaatst met vrijwel zelfde afmetingen en layout als jouw plan. Wilde perse geen steunpaal in het zicht hebben dus heb gekozen voor dikkere ringbalken van 25x15cm. Daar bovenop nog 17cm gordingen, dakbeschot en afschot isolatie. Omdat het toch al een grote schuur is vind ik het allemaal prima in verhouding.Flyingjonas schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:28:
[...]
@silvanverschuur wat een prachtig project!
We zijn intussen ook bezig om bijna hetzelfde te maken, planning is om eind deze maand te starten. Heb jij misschien advies voor ons om een keuze te maken in ringbalken?
De totale afmetingen zijn 3.5m diep (en 50cm oversteek) en 7m breed. Rechts komt een schuur dus we hebben.ongeveer nog 4.6m over links om te overspannen. Welke ringbalk zoubje daarvoor nemen? Ik dacht zelf om 2 balken van 70x220 zijdelings aan mekaar te bevestigen? De staanders zullen 15x15cm zijn.
Eerst gingen we toch nog een extra steunpaal plaatsen (kan als het echt moet), en dan zouden we voor een 15x15 balk ook kiezen als ringbalk.
[Afbeelding]
Extra steunpaal of niet
Had geen zin om te pielen met goed afschot maken en alle gordingen moeten inkepen, dus gekozen voor afschotisolatie, kost inderdaad iets meer ( volgens mij E400 duurder), maar dat is is op de totaalprijs van de hele overkapping gerommel in de marge.
Op foto nog niet helemaal af, maar geeft wel goede indruk.
Mooi gedaan hoor, en met het zwart en hout kleurverschil valt de 25ringbalk niet zo extreem groot uit.Revaes schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:33:
[...]
Ik heb vorig jaar een overkapping geplaatst met vrijwel zelfde afmetingen en layout als jouw plan. Wilde perse geen steunpaal in het zicht hebben dus heb gekozen voor dikkere ringbalken van 25x15cm. Daar bovenop nog 17cm gordingen, dakbeschot en afschot isolatie. Omdat het toch al een grote schuur is vind ik het allemaal prima in verhouding.
Had geen zin om te pielen met goed afschot maken en alle gordingen moeten inkepen, dus gekozen voor afschotisolatie, kost inderdaad iets meer ( volgens mij E400 duurder), maar dat is is op de totaalprijs van de hele overkapping gerommel in de marge.
Op foto nog niet helemaal af, maar geeft wel goede indruk.[Afbeelding]
Hoe heb je het regelwerk van de wanden vastgemaakt onderaan, op betonbanden of direct op de vloer?
Regelwerk zit primair vast aan palen en ringbalk, beton randjes erond staan los van regelwerk om vochtoptrek te voorkomen. Omat het toch een flink gewicht is heb ik op een paar punten wel een verbinding gemaakt door er een blokje hout tussen te duwen aan beide kanten bedekt met plastic, ertussen allemaal PIR restdelen met de aluzijdes boven/onder.Flyingjonas schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:20:
[...]
Mooi gedaan hoor, en met het zwart en hout kleurverschil valt de 25ringbalk niet zo extreem groot uit.
Hoe heb je het regelwerk van de wanden vastgemaakt onderaan, op betonbanden of direct op de vloer?
Heb nog overwogen om de ringbalk voor en achter over de hele breedte te laten lopen, maar wat me te zwaar en te complex om die de tuin in te krijgen. Overspanning voor was zo'n 4m80 en die balk woog kleine 200kg, best gedoe om die netjes omhoog te krijgen, daarvoor tilliftje gehuurd, geeft mooi wat rust om alels netjes vast te zetten.
Haha, ja dat geloof ik graag. Ik dacht samen met mijn zoon (puber) wel even de 7 meter lange 15x15 ringbalk op de staanders te leggen. Uiteindelijk moest mijn vrouw ook even helpen omdat hij hem niet alleen op de 220 cm staander kon leggenRevaes schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:54:
[...]
Heb nog overwogen om de ringbalk voor en achter over de hele breedte te laten lopen, maar wat me te zwaar en te complex om die de tuin in te krijgen. Overspanning voor was zo'n 4m80 en die balk woog kleine 200kg, best gedoe om die netjes omhoog te krijgen, daarvoor tilliftje gehuurd, geeft mooi wat rust om alels netjes vast te zetten.
Ja, 5cm Rockwool. Buitenzijde dampopen, binnen dampdicht.Flyingjonas schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:05:
Heeft iemand de wanden geisoleerd met glaswol of rockwool? Met damp-open folie aan buitenkant en aan binnenkant dampremmende folie? Of iets anders?
[ Voor 5% gewijzigd door Sebje op 10-02-2026 23:48 ]
Wij zijn zelf ook bezig met het plannen van de bouw van een overkapping. Qua vloer zijn wij er over uit...Sebje schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 23:48:
Hoe hebben jullie de opbouw van de vloer aangepakt? Ik overweeg een keramische tegelvloer, maar wat er onder moet daar lees ik echt allemaal verschillende mogelijkheden over, van betonvloer tot puin met cement, zandcementvloer, drainagemortel en alleen een stabilisatie zandbed met geokeramische tegels.
Wij nemen een keramische tegel van 3cm dik. Deze mag volgens diverse bedrijven direct op een (geel)zandbed worden gelegd. Ga je voor een dunnere tegel dan moet je met beton o.i.d. gaan werken.
Ik heb keramische tegels van 3cm op een laag (10 a 15cm) puinstof liggenSebje schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 23:48:
Hoe hebben jullie de opbouw van de vloer aangepakt? Ik overweeg een keramische tegelvloer, maar wat er onder moet daar lees ik echt allemaal verschillende mogelijkheden over, van betonvloer tot puin met cement, zandcementvloer, drainagemortel en alleen een stabilisatie zandbed met geokeramische tegels.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Top, ik had hetzelfde in gedachtenRevaes schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:04:
[...]
Ja, 5cm Rockwool. Buitenzijde dampopen, binnen dampdicht.
heb je nog enig idee of het Rocksono Base, Rockvent base, Rocksono Solid.... was ?
Wat zou je doen met de wand tussen de berging en de overkapping, dampopen aan kant overkapping en dampdicht aan kant berging?
[ Voor 17% gewijzigd door Flyingjonas op 11-02-2026 11:25 ]
Wat is puinstof?silvanverschuur schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 06:20:
[...]
Ik heb keramische tegels van 3cm op een laag (10 a 15cm) puinstof liggen
Ik kan er me wel een voorstelling van maken, maar kende deze term nog niet.
Het is een soort fijn gemalen puin. De 'korrels' zijn net iets groter dan normaal zand. Mijn stratenmaker heeft het voor mij besteld dus ik weet niet of het een officiële naam is. Een andere stratenmaker wist in ieder geval precies wat het wasRzaan schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:05:
[...]
Wat is puinstof?
Ik kan er me wel een voorstelling van maken, maar kende deze term nog niet.
Nadat je er met een trilplaat overheen bent geweest is het zo hard als beton. Zeker als er daarna ook nog wat regen is gevallen. Ze hadden bij mij dit 'puinstof' een aantal centimeter te ver de tuin in gelegd en ik moest best moeite doen om het daar weg te krijgen.
En ja dat wordt lekker hard, gelukkig maken en laden we dat spul alleen machinaal hier.
[ Voor 55% gewijzigd door Erwin_83 op 11-02-2026 15:30 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Inderdaad zo gedaan, dan is de schuur in ieder geval dicht. Geen idee welk type, bij Hornbach gehaald, was iets van 50 per pak.Flyingjonas schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:24:
[...]
Top, ik had hetzelfde in gedachten![]()
heb je nog enig idee of het Rocksono Base, Rockvent base, Rocksono Solid.... was ?
Wat zou je doen met de wand tussen de berging en de overkapping, dampopen aan kant overkapping en dampdicht aan kant berging?
Heb ik ook gedaan, met name stukje geluidsisolatie. staanders zijn 7 centimeter. mijn opbouw tussen de staanders van buiten gezien: Zweeds rabat tegen de staanders, centimeter lucht, damp-open folie, 6 centimeter glaswol (Isover Ultimate ofzo), damp-dichte folie en dan aan de binnenkant ook weer Zweeds rabat tegen de staandersFlyingjonas schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:05:
Heeft iemand de wanden geisoleerd met glaswol of rockwool? Met damp-open folie aan buitenkant en aan binnenkant dampremmende folie? Of iets anders?
Super, thanks for the info, die Isover had ik ook al gezien, valt qua prijs nog goed mee.KNed schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:43:
[...]
Heb ik ook gedaan, met name stukje geluidsisolatie. staanders zijn 7 centimeter. mijn opbouw tussen de staanders van buiten gezien: Zweeds rabat tegen de staanders, centimeter lucht, damp-open folie, 6 centimeter glaswol (Isover Ultimate ofzo), damp-dichte folie en dan aan de binnenkant ook weer Zweeds rabat tegen de staanders
Intussen ben ik er ook aan uit, met ook staanders van 7cm te nemen. Zo vallen zowel de binnen als buitenbekleding net binnen de steunpalen met nog 15mm marge
Nu enkel nog bepalen wat ik doe met de overspanning van 4,7m.. Ringbalk van 93x240 was mijn eerste idee maar nu zie ik dat veel schuiframen een bovenrail hebben van 99mm.. dus dan moet ik al gaan naar 143x240 als ringbalk. Maar dan blijkt dat die met zo'n hoogte soms durven torseren/krommen en dan zal het glas niet lang overleven..
Ofwel toch 2 zijdelings aan mekaar schroeven.. hmmmm dillema's !
Gelamineerde balk kan ook, maar dat is weer een half fortuin
/f/image/HM56B25oVTtpA7L1z6eyvg8G.png?f=fotoalbum_large)
Het blijft toch een uitdaging, maar dat maakt het leuk :-)
Speling van die glazen schuifwanden zit bovenin. Zolang onderkant waar de rollers op lopen maar recht ligt kun je wel wat verschil overbruggenFlyingjonas schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:43:
[...]
Super, thanks for the info, die Isover had ik ook al gezien, valt qua prijs nog goed mee.
Intussen ben ik er ook aan uit, met ook staanders van 7cm te nemen. Zo vallen zowel de binnen als buitenbekleding net binnen de steunpalen met nog 15mm marge![]()
![]()
Nu enkel nog bepalen wat ik doe met de overspanning van 4,7m.. Ringbalk van 93x240 was mijn eerste idee maar nu zie ik dat veel schuiframen een bovenrail hebben van 99mm.. dus dan moet ik al gaan naar 143x240 als ringbalk. Maar dan blijkt dat die met zo'n hoogte soms durven torseren/krommen en dan zal het glas niet lang overleven..
Ofwel toch 2 zijdelings aan mekaar schroeven.. hmmmm dillema's !![]()
![]()
![]()
Gelamineerde balk kan ook, maar dat is weer een half fortuin[Afbeelding]
Het blijft toch een uitdaging, maar dat maakt het leuk :-)
Misschien niet het allermooiste maar het valt eigenlijk helemaal niet op.
Andere optie is deze verstelbare paalhouder op de betonplaat te monteren? Misschien dan op de plaats waar de palen komen, verder uitgraven en beton dieper storten?
https://www.werkplaatstec...3gl658ZYhfhxvNtNZHKlLcduk
[ Voor 54% gewijzigd door Flyingjonas op 15-02-2026 14:19 ]
Heb ik gedaan, 20mm draadeind met chemisch anker. Heb er daarna een holle poer overheen geschoven. Zo lijkt het een betonpoer.Flyingjonas schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:37:
Zijn er mensen die de steunpalen op een draadstang met een chemisch anker in een betonplaat (15cm dik) hebben gemonteerf, of zijn betonpoeren beter?
Andere optie is deze verstelbare paalhouder op de betonplaat te monteren? Misschien dan op de plaats waar de palen komen, verder uitgraven en beton dieper storten?
https://www.werkplaatstec...3gl658ZYhfhxvNtNZHKlLcduk
En hoe dik was je betonvloer?K1p schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:06:
[...]
Heb ik gedaan, 20mm draadeind met chemisch anker. Heb er daarna een holle poer overheen geschoven. Zo lijkt het een betonpoer.
Betonpoer zou ik niet doen omdat die een cm dikker is dan mijn palen, als ik er dan een schuifraam wil in plaatsen dan zit de poer in de weg...
Goed punt, maar de poeren zijn altijd groter dan de paal i.v.m. de facetrand voor de afwatering. De meeste glazen wanden voor douglas overkappingen zijn daardoor ook altijd met een profiel wat op de paal zit voor de afsluiting/ aanslag.Flyingjonas schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:08:
[...]
En hoe dik was je betonvloer?
Betonpoer zou ik niet doen omdat die een cm dikker is dan mijn palen, als ik er dan een schuifraam wil in plaatsen dan zit de poer in de weg...
Die zonder de aanslag zijn volgens mij voor de kant en klare aluminium uitbouw/ overkappingen.
15cm dikke vloer met dubbele wapening. Ik heb sokkels gevonden van 14cm breed met een gat van 20mm, en daarbovenop 14cm geschaafde palen. Zo is alles mooi uitgelijnd, ik heb tussen de palen van die afwateringsblokken gebruikt, was dezelfde kleur en maakt het af.Flyingjonas schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:08:
[...]
En hoe dik was je betonvloer?
:strip_exif()/f/image/3j7RhdYjEJ8m1XgnKlflL6IB.jpg?f=fotoalbum_large)
In de hoek zie je goed wat ik bedoel
[ Voor 29% gewijzigd door K1p op 15-02-2026 18:38 ]
Is die schutting zo laag of is de overkapping 3 meter hoog?K1p schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:33:
[...]
15cm dikke vloer met dubbele wapening. Ik heb sokkels gevonden van 14cm breed met een gat van 20mm, en daarbovenop 14cm geschaafde palen. Zo is alles mooi uitgelijnd, ik heb tussen de palen van die afwateringsblokken gebruikt, was dezelfde kleur en maakt het af.
[Afbeelding]
In de hoek zie je goed wat ik bedoel
Haha nou huis gekocht met tuin die 60cm verzakking kende. Nu is alles opgehoogd incl het gemeentelijke pad achter de schutting. Schuttingen uiteraard vernieuwd en op hoogte gezet. Overkapping is onderheid door verzakkingsgevaar. Gehele tuin ligt op tempex.hpmkruit schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:02:
[...]
Is die schutting zo laag of is de overkapping 3 meter hoog?
Grondwater zit diep .
Ben ook bezig met de voorbereidingen voor het bouwen van een overkapping aan huis van circa 7 x 4 m1.
Wil 3 douglas staanders 20 x 20 cm op schroefpalen funderen en ander deel aan het huis.
Heb reeds tekening in sketch up gemaakt handig om al je materiaal te kunnen uitrekenen en te bestellen.
Verder eindelijk de bevestiging binnen van de gemeente dat ik hem vergunningsvrij mag neerzetten
Heeft iemand hier nog positieve ervaringen qua kwaliteit /prijs met douglas hout leveranciers?
Heb zelf van Gelder gevonden en hier in het verleden ander materiaal besteld.
Ga proberen hier wat fotos te posten tzt van de bouw.
3 x Marstek V3.0 v147 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 -Enphase 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6500 KWh opbrengst/ 3 x 25A / 50five laadpaal / Tesla model Y bj 2024 / HA / Marstek TCP/IP + node red integration
Zo heb je alsnog water onder je overkapping. Ik liet ‘m aansluiten op het dak en dan het water op ipv onder de overkapping lopentimvanloon schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:17:
Hoi allen hier, al een tijde aan het meelezen hier leuk forum!
Ben ook bezig met de voorbereidingen voor het bouwen van een overkapping aan huis van circa 7 x 4 m1.
Wil 3 douglas staanders 20 x 20 cm op schroefpalen funderen en ander deel aan het huis.
Heb reeds tekening in sketch up gemaakt handig om al je materiaal te kunnen uitrekenen en te bestellen.
Verder eindelijk de bevestiging binnen van de gemeente dat ik hem vergunningsvrij mag neerzetten
Heeft iemand hier nog positieve ervaringen qua kwaliteit /prijs met douglas hout leveranciers?
[Afbeelding]
XXXVI
Geeft beetje vertekend beeld, dat oranje dak is van een tussen gebouw en de dakgoot is daar veel lager. Dus dat gaat niet. Er zit ook gewoon een dakgoot dus geen water in de overkapping. Ik ga zelf het open deel tussen oranje dak tussengebouw en dak overkapping nog dichtmaken. De stenen muur is van de hoofdwoning (lange zijde).ephymerous schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:05:
[...]
Zo heb je alsnog water onder je overkapping. Ik liet ‘m aansluiten op het dak en dan het water op ipv onder de overkapping lopen
[ Voor 15% gewijzigd door timvanloon op 20-02-2026 08:59 ]
3 x Marstek V3.0 v147 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 -Enphase 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6500 KWh opbrengst/ 3 x 25A / 50five laadpaal / Tesla model Y bj 2024 / HA / Marstek TCP/IP + node red integration
Positieve ervaring met houthandelonline.nl. bestel hier wel alleen het hout. Rest zit soms aardige meerprijs op zoals epdm etc.timvanloon schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:17:
Hoi allen hier, al een tijde aan het meelezen hier leuk forum!
[Afbeelding]
Hoe zijn de leveringen geweest? Zoals wel vaak bekend is bij hout kan je het beste het allemaal zelf uitzoeken in verband met de kromme delen welke blijven liggen.hpmkruit schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 07:21:
[...]
Positieve ervaring met houthandelonline.nl. bestel hier wel alleen het hout. Rest zit soms aardige meerprijs op zoals epdm etc.
Alleen met een hele partij Douglas kan dat nog wel eens een dingetje zijn.
Onze vorige overkapping heb ik besteld bij een lokale partij (welke inmiddels is overgenomen door een groot bedrijf) waarbij je mooi recht hout kreeg, was dat niet het geval ruilde ze het gewoon weer om.
Mijn broer heeft zijn hout destijds besteld bij Houthandel van Gelder maar ook veel krom spul ertussen gekregen.
Bij houthandel-online bestel ik ook veel, en het is mooi recht hout.FabianGTI schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:15:
[...]
Hoe zijn de leveringen geweest? Zoals wel vaak bekend is bij hout kan je het beste het allemaal zelf uitzoeken in verband met de kromme delen welke blijven liggen.
Alleen met een hele partij Douglas kan dat nog wel eens een dingetje zijn.![]()
Onze vorige overkapping heb ik besteld bij een lokale partij (welke inmiddels is overgenomen door een groot bedrijf) waarbij je mooi recht hout kreeg, was dat niet het geval ruilde ze het gewoon weer om.
Mijn broer heeft zijn hout destijds besteld bij Houthandel van Gelder maar ook veel krom spul ertussen gekregen.
Geen rare wokkels ontvangen nog.
Idem met nubuiten.
Nog geen echt kromme planken of balken gehad. Bij 1 balk zat er een kromming in van 1 cm over 6 meter lengte, rest was kaarsrecht. Ben tot nu toe tevreden. Maandag as. komt een volgende lading. Mocht ik dan mijn mening bij moeten stellen dan laat ik het hier wel weten.FabianGTI schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:15:
[...]
Hoe zijn de leveringen geweest? Zoals wel vaak bekend is bij hout kan je het beste het allemaal zelf uitzoeken in verband met de kromme delen welke blijven liggen.
Alleen met een hele partij Douglas kan dat nog wel eens een dingetje zijn.![]()
Smaakgevoelig wellicht maar ik heb naast ayous gevel bij de boei expres gekozen voor wit. Unipanel, rot niet en is massief door/door wit. Schilderen dus ook niet nodig. Frake kan natuurlijk ookFlyingjonas schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:48:
[Afbeelding]
De boeiboorden zou ik maken met thermo fraké planchetten waarschijnlijk. Hier moet er dan ook ventilatielatten tussen vermoed ik? Hoe zouden jullie de opening tussen de boeiboord en de dakopstand dan aanpakken? Gewoon een bredere daktrim erop of de opening ertussen bovenaan toch opvullen?
Houthandel van Gelder was eigenlijk mijn eerste keuze, ik kan daar eigenlijk alles bestellen wat er nodig is (inclusief beton/hout schuttingen) Vreemde is alleen dat de reviews hier en op google wisselend zijn. Die op hun eigen website alleen maar positief!?
Houthandel online krijgt ook veel verschillende reviews, ook weer een dilemma.
Houtgemak krijgt wel goede reviews maar vind ik hier niet zo heel veel van.
Mocht er iemand in de buurt van Arnhem/Deventer nog een goede zaak weten, ik houdt me aanbevolen.
Ik heb goede ervaring met Brand Solide. Voor mij een heel eind weg, dus alles online besteld. Maar ze denken goed mee. Vooraf de lijst even doorgemaild en die besproken. Toen nog waardevolle adviezen gekregen.etienne001 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:00:
Wij willen september gaan starten met de bouw van een overkapping. Ook hier de vraag en dillema's bij welke winkel te kopen. Een om de hoek zaak is er niet, eigen transport is ook niet mogelijk dus wij zijn aangewezen op transport vanuit de winkel zelf. Tuurlijk kan ik er dan heen rijden, maar wie zegt dat de winkel na jouw bezoek de boel weer niet door elkaar heen gooit?
Houthandel van Gelder was eigenlijk mijn eerste keuze, ik kan daar eigenlijk alles bestellen wat er nodig is (inclusief beton/hout schuttingen) Vreemde is alleen dat de reviews hier en op google wisselend zijn. Die op hun eigen website alleen maar positief!?
Mocht er iemand in de buurt van Arnhem/Deventer nog een goede zaak weten, ik houdt me aanbevolen.
Ik heb mijn overkappig 7x4 bij van Gelder besteld en was prima voor elkaar. Staat inmiddels als weer drie jaar als een huis (of overkapping) Ben nu aan het kijken om het zandbed waar te tegels inliggen uit te graven en hier 15 cm beton met wapening in te storten als vloerplaat. Iemand daar ervaring mee? Achteraf nog een betonvloer in je veranda maken?etienne001 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:00:
Wij willen september gaan starten met de bouw van een overkapping. Ook hier de vraag en dillema's bij welke winkel te kopen. Een om de hoek zaak is er niet, eigen transport is ook niet mogelijk dus wij zijn aangewezen op transport vanuit de winkel zelf. Tuurlijk kan ik er dan heen rijden, maar wie zegt dat de winkel na jouw bezoek de boel weer niet door elkaar heen gooit?
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Bedankt voor je reactie mbt tot je vraag;Gri77ie schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 00:24:
[...]
Ik heb mijn overkappig 7x4 bij van Gelder besteld en was prima voor elkaar. Staat inmiddels als weer drie jaar als een huis (of overkapping) Ben nu aan het kijken om het zandbed waar te tegels inliggen uit te graven en hier 15 cm beton met wapening in te storten als vloerplaat. Iemand daar ervaring mee? Achteraf nog een betonvloer in je veranda maken?
Zou de vloer dan wel funderen om schroeffundering, anders denk ik groot risico op verzakken.
[ Voor 3% gewijzigd door timvanloon op 20-02-2026 13:04 ]
Hopelijk niet te massief tov van 150 x 150 mm. Maar is ergens kijken in werkelijkheid hoe dat staat.
Zie dat brand solide 200 x 200 kopmaat geschaaf gelamineerd kan leveren schijnt minder te werken dan het hout.
keuzes, twijfel twijfel
200x200 ringbalken zijn niet zomaar te tillen met 5+ meter. Ook iets om mee te nementimvanloon schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:06:
Verder lastig om keuze te maken in dikte staanders en ringbalken. Heb nu 200 x 200 mm getekend.
Hopelijk niet te massief tov van 150 x 150 mm. Maar is ergens kijken in werkelijkheid hoe dat staat.
Zie dat brand solide 200 x 200 kopmaat geschaaf gelamineerd kan leveren schijnt minder te werken dan het hout.
keuzes, twijfel twijfel
Je zou eens kunnen kijken bij RTT in Nieuw Heeten, de hoofdvestiging hiervan zit in Goor.etienne001 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:00:
https://www.troostwijkauc...sc2V9fQ%3D%3D&zoomImage=0
Gehele bouwpakket compleet met 'dakleer' (zonder betonpoeren), transport geregeld via een partner van Troostwijk. Voor ongeveer €2850 had ik het bouwpakket op het oprit staan.
Doordat we niet precies de stappen hebben gevolgd moesten we wat extra rabatdelen aankopen via een houtleverancier in de buurt. tevens er voor gekozen om een extra balk (ligger?) te plaatsen die het dak draagt.
Extra kosten voor het hout was ongeveer €150 en mijn vrouw wou graag een ander slot / deurbeslag
Afgelopen augustus / september alles in elkaar gezet en dit jaar in maart / april moet de bestrating nog.
Kan niet wachten tot we er onder kunnen zitten
Ziet er goed uit op die Troostwijk foto’s en goede prijs ook!ajaaaan schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:10:
Ik heb vorig jaar een overkapping aangeschaft via Troostwijk Auctions, dit was voor mij een verrassend goede deal. Zie link voor foto's van de overkapping via Troostwijk:
https://www.troostwijkauc...sc2V9fQ%3D%3D&zoomImage=0
Gehele bouwpakket compleet met 'dakleer' (zonder betonpoeren), transport geregeld via een partner van Troostwijk. Voor ongeveer €2850 had ik het bouwpakket op het oprit staan.
Doordat we niet precies de stappen hebben gevolgd moesten we wat extra rabatdelen aankopen via een houtleverancier in de buurt. tevens er voor gekozen om een extra balk (ligger?) te plaatsen die het dak draagt.
Extra kosten voor het hout was ongeveer €150 en mijn vrouw wou graag een ander slot / deurbeslag![]()
Afgelopen augustus / september alles in elkaar gezet en dit jaar in maart / april moet de bestrating nog.
Kan niet wachten tot we er onder kunnen zitten
Heb je ook wat foto’s van hoe het er nu staat in jouw tuin?
Ben erg benieuwd.
Dit lijkt beetje op wat ik wil gaan maken! Mooi hoor, specs?Evo X schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:07:
[...]
Smaakgevoelig wellicht maar ik heb naast ayous gevel bij de boei expres gekozen voor wit. Unipanel, rot niet en is massief door/door wit. Schilderen dus ook niet nodig. Frake kan natuurlijk ook![]()
[Afbeelding]
PSN: bryanlost
Heb jij alle unipanel stroken zonder speling tegen elkaar geplaatst?Evo X schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:07:
[...]
Smaakgevoelig wellicht maar ik heb naast ayous gevel bij de boei expres gekozen voor wit. Unipanel, rot niet en is massief door/door wit. Schilderen dus ook niet nodig. Frake kan natuurlijk ook![]()
[Afbeelding]
Uitzettingscoëfficiënt: 0,08 mm / m / °C. Valt wel mee dus, maar strak tegen elkaar lijkt niet verstandig.cverkooyen schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:07:
[...]
Heb jij alle unipanel stroken zonder speling tegen elkaar geplaatst?
Welke specs heb je nodig? Het is hsb bouw met rockpanel/trespa aan de achterkant, boeien zijn unipanel, gevelbekleding is dubbel rhombus ayous. Ik heb evt meer bouwfotos maar om prive te delen.bryanvan schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:03:
[...]
Dit lijkt beetje op wat ik wil gaan maken! Mooi hoor, specs?
Boeidelen zitten relatief wel strak op elkaar maar in de lengtes heb ik geen deelnaden & dus nergens kops tegen elkaar. dus volgens mij gaat het goed. Hoe de binnenhoek zit weet ik even niet meer.
Zijkanten en achterkanten hebben alleen daktrim geen boei.
Ik ben ook van plan om op basis van HSB een verblijf te maken + overkapping achtig iets. Ben nu orienterende bij verschillende partijen maar het mij zo enorm te duur dat ik misschien zelf een deel, of groot deel wil gaan doen. Dus foto's van het bouwproces zijn super.Evo X schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:29:
[...]
Welke specs heb je nodig? Het is hsb bouw met rockpanel/trespa aan de achterkant, boeien zijn unipanel, gevelbekleding is dubbel rhombus ayous. Ik heb evt meer bouwfotos maar om prive te delen.
Boeidelen zitten relatief wel strak op elkaar maar in de lengtes heb ik geen deelnaden & dus nergens kops tegen elkaar. dus volgens mij gaat het goed. Hoe de binnenhoek zit weet ik even niet meer.
Zijkanten en achterkanten hebben alleen daktrim geen boei.
Verder; had je ook een betonvloer laten storten en geheid? Dat wordt hier vrijwel bij allen wel aanbevolen.
PSN: bryanlost
Vandaar mijn vraag want je lijkt geen naden te zien?hpmkruit schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:58:
[...]
Uitzettingscoëfficiënt: 0,08 mm / m / °C. Valt wel mee dus, maar strak tegen elkaar lijkt niet verstandig.
Er zijn lengten van zes meter te koop, dus er zijn daadwerkelijk ook geen nadencverkooyen schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:18:
[...]
Vandaar mijn vraag want je lijkt geen naden te zien?
Verder koop je speciale schroefjes met dopjes zodat ook die nagenoeg onzichtbaar zijn
Tussen de horizontale en verticale delen zit toch een naadEvo X schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:45:
[...]
Er zijn lengten van zes meter te koop, dus er zijn daadwerkelijk ook geen naden.
Verder koop je speciale schroefjes met dopjes zodat ook die nagenoeg onzichtbaar zijn
Mochten mensen hier naar op zoek zijn, de code is LANGLEVEN-2026, 350€ t/m eind maart geldig op de comfort, comfort green, modern en elegant overkappingen.
Zo te zien werkt het:
Wat is jullie mening over volgende 2 dingen:
1. Het afschot in het dak zou ik maken door afschotlatten op de gordingen te plaatsen. Zou ik dan best daar de OSB op leggen en dan de dakopstand op de OSB of eerder de dakopstand rondom eerst en dan in de kom de osb plaatsen?
/f/image/fVUbqdcjYzGeM6S5jsCgj02V.png?f=fotoalbum_large)
2. De palen zou ik bevestigen met verstelbare paalhouders, maar dan krijg ik onderaan een opening waar je de opbouw kan door zien en muizen kunnen in kruipen, hoe zou ik dit afwerkn?
https://www.wovar.be/vers...47xH2-c2Piy0wJhhVp5TJ-PKk
En hierbij nog even een update hoe het er tot nu toe bij staat (ja, we hebben ook de gevelbekleding van het huis aangepakt). Ik ben er toch wel heel erg blij mee, zeker als hobby klusserRobKJ schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:56:
Afgelopen weekend begonnen met het afwerken van de overkapping, had me alleen iets vergist in het snijverlies. Dus even wat hout bijhalen en dan de zijkanten ook afwerken en de afwerklijst erom heen![]()
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/20O8tbfxFMPXyiBHDxQZXrrJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fVHpmo8fO7lF2WRO1FUQFnLu.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/6AOwNlbhkcep32jU17r0wfH0.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n9nAngBJGAWwTdAunEvURKtv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HaIDOMvSeZgi8npW9wp6ot3z.jpg?f=fotoalbum_large)