Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste
Acties:

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:31
Fastclaimer schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:27:
[...]
Wat voor planken heb jij gebruikt voor de binnenwanden?
De planken zijn van compoziet.
Ben erg tevreden over de kwaliteit. Wij zijn hier uitgekomen omdat we 'eiken' planken wilden met zwarte 'tussenstukjes'. Die zijn er niet veel in composiet.

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:17
Koffie schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:58:
Update

Dag 6 begonnen aan het monteren van het triple profiel op de boei.
Best een intensief karweitje en dus nog niet helemaal af gekregen vandaag. Wel heel blijft met hoe het er uit ziet
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er goed uit. Ik heb dubbel Rhombus aan de buitenkant.
Wel een tip voor de volgende keer of voor andere bouwers. Zaag de gevelbekleding aan de onderzijde onder 15 graden. Hierdoor valt het vocht aan de buitenzijde van de planken en trekt het niet in.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
mb1 schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:53:
[...]

Voor de smalle delen naast de deur heb ik een andere oplossing gekozen, de betonbanden zijn niet hoog genoeg en staan onvoldoende in de grond om een stevige klap van de massieve deur op te vangen.
Ik heb een RVS hoeklijn 50mm van één meter lang in de grond gedreven zie ook de foto.
Gaat al een jaar of 3 perfect en geeft geen krimp.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inderdaad, mooie oplossing.

Heb je ook iets tussen de betonband en de horizontale regel van de wand geplaatst? Een rubberen strip of iets dergelijks?
Ik vraag me af of zoiets nodig/verstandg is of dat die houten regel koud tegen de betonband kan.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:01

mb1

Franciesco schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:50:
[...]

Inderdaad, mooie oplossing.

Heb je ook iets tussen de betonband en de horizontale regel van de wand geplaatst? Een rubberen strip of iets dergelijks?
Ik vraag me af of zoiets nodig/verstandg is of dat die houten regel koud tegen de betonband kan.
Een reepje dakleer (bitumen) om optrekkend vocht richting het hout te voorkomen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:06

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Update:
Het gaat nu allemaal wat langzamer, omdat ik alles alleen doe en geen vrij meer heb, dus in de 1 a 2 uurtjes moet doen die ik heb voordat het donker word.

Dag 7: Verder gegaan met de triple profielen monteren.
Dag 8:Verder gegaan met de triple profielen monteren.
Dag 9: Nu alle profielen op de boei zitten kon ik eindelijk het EPDM op de dakrand lijmen (er lag al EPDM op het dak gelijmd, maar alleen op het grote vlakke gedeelte, not niet over het opstaande randje van de boei). Helaas geen tijd meer over om de daktrim te monteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FlbQegX1SQcciPEyB5ooaAxLFU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FoB8X2Btabfe57is4knzzrFX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJ0Z5NkR1WrSzMqSCPtf25Ab04c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PK8141jNCHcHmgOA1XC9rBVx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZOw8sfBpZsWHPo39ZnI26hzX3c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IyglXz4gjiXdUIQD3f66h8Co.jpg?f=fotoalbum_tile

Tijd voor een nieuwe sig..

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:32
korte vraag:
We zitten er ook aan te denken een tuinhuisje van douglas te gaan plaatsen.
Ik zou ook graag als het wat kouder is (denk aan tot ergens tussen de 5-10 graden buitentemperatuur) in dit huisje kunnen vertoeven.

Ik denk er dus aan om de wanden en het dak te gaan isoleren, en overal ook HR++ glas te gebruiken.
Echter hij komt op een bestaande bestrating, welke niet geïsoleerd is, heeft het dan wel zin om de rest ook te isoleren?
Of dan maar kiezen tussen helemaal niet geïsoleerd , of de bestaande bestrating er uit en ook vervangen door een geïsoleerde vloer?

iemand wellicht ervaring hiermee?

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:44
breagor schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:01:
korte vraag:
Ik zou ook graag als het wat kouder (denk aan tot ergens tussen de 5-10 graden buitentemperatuur) is dit huisje kunnen vertoeven.

Ik denk er dus aan om de wanden en het dak te gaan isoleren, en overal ook HR++ glas te gebruiken.
Echter hij komt op een bestaande bestrating, welke niet geïsoleerd is, heeft het dan wel zin om de rest ook te isoleren?
Of dan maar kiezen tussen helemaal niet geïsoleerd , of de bestaande bestrating er uit en ook vervangen door een geïsoleerde vloer?

Hoe beter geïsoleerd, hoe beter het tuinhuisje de warmte vasthoudt, echter zal je altijd moeten stoken.
Tegels op zand zijn koud, daar ga je koude voeten mee krijgen, echter als je voldoende stookt ga je dat natuurlijk tegen, de vraag is meer, hoeveel en op welke manier wil je je tuinhuis verwarmen? ;)

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:32
FabianGTI schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:03:
[...]

Hoe beter geïsoleerd, hoe beter het tuinhuisje de warmte vasthoudt, echter zal je altijd moeten stoken.
Tegels op zand zijn koud, daar ga je koude voeten mee krijgen, echter als je voldoende stookt ga je dat natuurlijk tegen, de vraag is meer, hoeveel en op welke manier wil je je tuinhuis verwarmen? ;)
goede! Ik zat de denken aan een elektrische radiator (of 2) met thermostaat, dus zoiets:
De bedoeling is dat het ergens tussen de 18-20 graden kan worden als we er zijn.
Oppervlakte zal slechts zo'n 10 vierkante meter zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_lhNpcKlwrU_S569SYhskp43gI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tBDuFQkGG08irrDyySwoREYu.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door breagor op 06-10-2025 08:24 ]

• De Ingenieur
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
breagor schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:01:
korte vraag:
Ik zou ook graag als het wat kouder is (denk aan tot ergens tussen de 5-10 graden buitentemperatuur) in dit huisje kunnen vertoeven.

Voor het comfort zou je ook de vloer kunnen isoleren, wat niet eens zo duur hoeft te zijn. Profielen op het bestaande straatwerk, (dunne) PIR platen ertussen, en een houten (onder)vloer erop maken). Ik heb dit in onze camper gedaan, maar zou voor een tuinhuis ook prima kunnen.

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:43
Hier hetzelfde "probleem" als @Koffie : door de weeks weinig mogelijkheden.
Dus het meeste komt in het weekend.
Vorige week nog wel een middag vrij genomen om het dak af te maken. Dat is gelukkig gelukt. De dag erna ging het flink regenen dus het is gelijk getest. Test geslaagd tot nu toe :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfi4njr_av80sVC1i9T3bXgiUPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KWYb4daf5qKHW4jkZfXsCNw.jpg?f=fotoalbum_large

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:04
FabianGTI schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:03:
[...]

Meer voor diegene die nog moeten gaan bouwen en aan het plannen zijn.
Voor betere isolatie is het een idee om XPS platen onder/ in het zand te leggen. Dan heb je een stuk minder last van koude voetjes.

• BJozi
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17-11 20:37
Ik zie heel wat mooie creaties hier voorbij komen. Zijn er ergens richtlijnen te vinden voor overspanningen, standaard details etc die ik kan gebruiken in een ontwerpt? En voor dat ik moeilijk ga doen in Revit, welke software gebruiken de meeste, is er ontwerp software specifiek voor overkappingen?

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-11 11:55
BJozi schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:37:
Ik zie heel wat mooie creaties hier voorbij komen. Zijn er ergens richtlijnen te vinden voor overspanningen, standaard details etc die ik kan gebruiken in een ontwerpt? En voor dat ik moeilijk ga doen in Revit, welke software gebruiken de meeste, is er ontwerp software specifiek voor overkappingen?
Ik heb zelf wat video's gekeken, oa van Gadero die stap voor stap een overkapping in elkaar zetten. Op basis daarvan zelf een ontwerpje gemaakt (in mijn geval Fusion360). Stelregels over overspanning etc kan je wel vinden in dit topic of op google. Vuistregel is 5cm balkhoogte per meter overspanning.

• KNed
Inderdaad veel video's kijken.
Verder had ik het geluk dat een kennis van me in de houthandel zit en het leuk vond om mee te denken en tips te geven. Dat scheelde me wel veel tijd en uitzoekwerk.

• De Ingenieur
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
BJozi schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:37:
Inderdaad die filmpjes van Gadero zijn top! Verder staan er heel veel tips in dit topic, dat vergt wat scrollwerk maar levert veel inspiratie.

Qua tekensoftware: Carbon-Clay depositer mark 1. ;) Hierdoor kreeg ik veel meer gevoel bij hoe ik het wilde bouwen, en kon ik tijdens het tekenen al bedenken hoe ik de lastigste dingen wilde doen.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:02
sweetdude schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:15:
Meer voor diegene die nog moeten gaan bouwen en aan het plannen zijn.
Voor betere isolatie is het een idee om XPS platen onder/ in het zand te leggen. Dan heb je een stuk minder last van koude voetjes.
Ik weet het nooit zo met isolatie onder een hoofdzakelijk onverwarmde buitenruimte; zeker met een betonvloer.

In het voorjaar/najaar wel wat voordeel maar in de winter is de grondtemperatuur juist hoger dan de gemiddelde luchttemperatuur. Op alle momenten dat er niet verwarmd wordt is een ongeisoleerde vloer dus juist warmer. Wanneer je wel gaat verwarmen duurt het echt wel even voor de hele vloer opgewarmd is en die isolatie wat bij gaat dragen.

Ik ben nog niet zo overtuigd van de meerwaarde voor een overkapping waar je hoogstens een avond doorbrengt/verwarmt. Als je een tuinhuisje hebt waar je hele dagen doorbrengt (en verwarmt) wordt het natuurlijk anders.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 19-10-2025 08:22 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:38
assje schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 08:15:
[...]

Ik ben nog niet zo overtuigd van de meerwaarde voor een overkapping waar je hoogstens een avond doorbrengt/verwarmt. Als je een tuinhuisje hebt waar je hele dagen doorbrengt (en verwarmt) wordt het natuurlijk anders.
Dat was ook mijn opvatting voordat ik dit jaar een overkapping neer liet zetten (geen zelfbouw dus zal 'm niet spammen hier). Wij zitten er op een mooie zomeravond (of overdag als de zon te fel is). Eventueel kan je nog een warmtestraler neerzetten om dat een uurtje te rekken.

• sweetdude
assje schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 08:15:
[...]

Ik weet het nooit zo met isolatie onder een hoofdzakelijk onverwarmde buitenruimte; zeker met een betonvloer.

In het voorjaar/najaar wel wat voordeel maar in de winter is de grondtemperatuur juist hoger dan de gemiddelde luchttemperatuur. Op alle momenten dat er niet verwarmd wordt is een ongeisoleerde vloer dus juist warmer. Wanneer je wel gaat verwarmen duurt het echt wel even voor de hele vloer opgewarmd is en die isolatie wat bij gaat dragen.

Snap ik ook en daar heb je ook helemaal gelijk in.
Alleen heb ik 1 vloer en een gedeelte is klushok 3x6 en een gedeelte is overkapping 3x3. Ik merkte toen alleen de vloer lag, de sneeuw in de winter eerder weg was op het geisoleerde gedeelte. En nu het geheel staat het gewoon aangenaam is binnen.

• Snuurtje
Wat gebruiken mensen hier zoal voor de wand en plafondafwerking aan de binnenkant van je overkapping (als je niet de balkenlaag aan de binnenkant zichtbaar houdt).

Mijn bedoeling is een dicht plafond en wanden om hier spotjes / lichtknoppen / stopcontacten in te verwerken.

Ik kijk zelf oa naar schrootjes of multiplex, maar beiden toch wel prijzige oplossingen.

[ Voor 18% gewijzigd door Snuurtje op 20-10-2025 11:06 ]

• KNed
Ik heb bovenop mijn dakbalken van die dakplanken van ongeveer 20 centimeter breed gebruikt met een schuin randje (Facet). Dat blijft gewoon zichtbaar van onder. Daarom heb ik daar geen underlayment gebruikt maar die mooiere planken.
De wanden worden dubbelwandig, Zweeds rabat buiten en binnen. Kan ik mooi de stroom daartussen wegwerken.

[ Voor 3% gewijzigd door KNed op 20-10-2025 13:20 ]

• dennism1997
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:26
Snuurtje schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:04:
Wat gebruiken mensen hier zoal voor de wand en plafondafwerking aan de binnenkant van je overkapping (als je niet de balkenlaag aan de binnenkant zichtbaar houdt).
Wij hebben underlayment gelijmd op PIR gekocht en dat op een rachelwerk gemonteerd waar de elektra achter zit. De underlayment hebben we met primer en lak afgewerkt, is erg mooi geworden! Mensen denken altijd dat het gestuct is! Hier zie je het nog WIP. Dit hebben we voor zowel wanden als plafonds gedaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQwcihavaPXf236yXixYhCFFxiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fYoxIjM79KXfYuvBUgt7bRRc.jpg?f=fotoalbum_large

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:30

QuattroNL

It is I.

Mijn bedoeling is een dicht plafond en wanden om hier spotjes / lichtknoppen / stopcontacten in te verwerken.

Ik kijk zelf oa naar schrootjes of multiplex, maar beiden toch wel prijzige oplossingen.
Ik heb qua wanden een houten frame (7cm dik in mijn geval).
Aan de buitenzijde heb ik Douglas potdeksel planken.
Aan de binnenzijde Douglas planken met een halve mes-en-groef (of hoe noem je dat?).
Daartussen isolatie (dampopen folie - glaswol - dampdichte folie) en dus de nodige leidingen.
Isolatie omdat er glazen schuifwanden aan de open zijde komt. Laat je dat open dan heeft isolatie ook weinig zin.

Hieronder een WIP foto van een tijdje terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgkoTtWbuFmuqK2elc9APiCLNCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhtenSvMCFWP50foNE7EujSN.jpg?f=fotoalbum_large
Per wand (ik heb er 2 naast elkaar, links is nog leeg) op 2 plekken dubbele wcd's en 2 lichtpunten.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:33
dennism1997 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:28:
[...]

Wij hebben underlayment gelijmd op PIR gekocht en dat op een rachelwerk gemonteerd waar de elektra achter zit. De underlayment hebben we met primer en lak afgewerkt, is erg mooi geworden! Mensen denken altijd dat het gestuct is! Hier zie je het nog WIP. Dit hebben we voor zowel wanden als plafonds gedaan
[Afbeelding]
Weet je toevallig nog welke underlayment soort je hebt gekocht?
Ik heb (flink) extra betaald voor fins vuren underlayment ipv radiata of elliotis... Maar ik vind het resultaat echt tegenvallen. De deklaag is gesplinterd en er missen soms echt forse happen. Daardoor geen gladde muur gekregen.. Dit was met schuren echt niet op te lossen en teveel plekkenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLOxdm4vscG_srr54Rnf_RSbFcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6sPcEmR12lbRseJmRx2cn7m.jpg?f=fotoalbum_large om te plamuren

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:52
Evo X schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:41:
[...]

Ik heb (flink) extra betaald voor fins vuren underlayment ipv radiata of elliotis... Maar ik vind het resultaat echt tegenvallen. De deklaag is gesplinterd en er missen soms echt forse happen. Daardoor geen gladde muur gekregen.. Dit was met schuren echt niet op te lossen en teveel plekken[Afbeelding] om te plamuren
Underlayment is toch ook niet bedoeld als afwerking, wat ben je van plan om het mee af te werken dan?

• Snuurtje
QuattroNL schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:29:
[...]

Ik heb qua wanden een houten frame (7cm dik in mijn geval).
Aan de buitenzijde heb ik Douglas potdeksel planken.
Aan de binnenzijde Douglas planken met een halve mes-en-groef (of hoe noem je dat?).
Daartussen isolatie (dampopen folie - glaswol - dampdichte folie) en dus de nodige leidingen.
Isolatie omdat er glazen schuifwanden aan de open zijde komt. Laat je dat open dan heeft isolatie ook weinig zin.

Hieronder een WIP foto van een tijdje terug:
[Afbeelding]
Per wand (ik heb er 2 naast elkaar, links is nog leeg) op 2 plekken dubbele wcd's en 2 lichtpunten.
Vind de uitstraling van zoiets wel het mooist inderdaad! Ga je het permanent verwarmen of af en toe?

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Snuurtje schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:28:
[...]

Vind de uitstraling van zoiets wel het mooist inderdaad! Ga je het permanent verwarmen of af en toe?
We hebben nog geen glazen wanden laten plaatsen, dat zien we volgend jaar wel. Eerst maar eens zien of dit wellicht zo ook al bevalt.
Als ze er komen dan plaats ik denk ik iets van een terrasheater om zo af en toe wat bij te verwarmen (lente en herfst). Alle bedrading e.d. ligt er al.
Zodoende heb ik zowel de wanden als het dak alvast geïsoleerd (want later ga je dat echt niet meer doen).

Even een wat recentere foto.
Het schuurtje rechts wordt nog dichtgemaakt met een wandje met deur. Had wat minder prio, eerst moest het zitgedeelte af :9
De planken (wanden + onderkant dak) zijn behandeld met 2 lagen Remmers lazuur in Douglas kleur.
De balken zijn 2x gebeitst in cremewit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x08Kn-M8KnDdz1guA6wG_C9NQHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajEnla9z0TvC5R0aPaulMw3z.jpg?f=fotoalbum_large

• Evo X
Wimploo schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:20:
[...]

Underlayment is toch ook niet bedoeld als afwerking, wat ben je van plan om het mee af te werken dan?
zie post hier 2 boven waar iemand ook de binnenwanden heeft afgewerkt met geschilderd underlayment.
fins vuren is een kwaliteit die wel verkocht wordt als geschikt voor zichtwerk, met een dichte dekfineer / gaten gestopt.

Heb dit gedaan ipv multiplex omdat ik nu ook met TG kon werken

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
[...]
Ik heb (flink) extra betaald voor fins vuren underlayment ipv radiata of elliotis... Maar ik vind het resultaat echt tegenvallen. De deklaag is gesplinterd en er missen soms echt forse happen. Daardoor geen gladde muur gekregen..
Daar is underlayment ook niet voor bedoeld. Je had beter naar een standaard interieur multplexplaat (berken / populier) kunnen kijken.

• Evo X
prettig dat iedereen dezelfde feedback (kritiek) heeft maar, is geen antwoord op de vraag die ik aan de oorspronkelijke poster stelde.

underlayment is er in veel verschillende kwaliteiten; zie ook :
https://www.houtmarkt.nl/nl/underlayment/fins-vuren/
(waarbij expliciet een aantal keer genoemd wordt dat het bruikbaar is als zichtwerk)

• dennism1997
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:26
[...]

Ik heb idd fins underlayment gekocht bij een lokale handelaar Van Dorp Hout in Zoetermeer. Als je niet tevreden bent met die van jou kan je er misschien over bellen? Al had dat van mij ook best wat knoesten enzo. Wij hebben de oneffenheden opgevuld met houtvuller en een extra laag grondverf gedaan op de knoesten.

• Evo X
dennism1997 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:55:
[...]

Ik heb idd fins underlayment gekocht bij een lokale handelaar Van Dorp Hout in Zoetermeer. Als je niet tevreden bent met die van jou kan je er misschien over bellen? Al had dat van mij ook best wat knoesten enzo. Wij hebben de oneffenheden opgevuld met houtvuller en een extra laag grondverf gedaan op de knoesten.
Dankjewel voor dit antwoord! Had het dus wel mooi moeten kunnen maar had ik pech.
Weet ik genoeg voor een volgende keer :)
(het zit er nu toch maar tegenaan en tis wat tis.. Had de platen laten bezorgen dus anders was het ook gedoe)

• plattie83

Hier dubbel Rhombus Douglas op de wanden. Plafond met voorgegronde interieurplaten afgewerkt en vervolgens afgelakt.

Deze foto is nog voordat de glazen wanden er in zijn gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCpUzk6NfGFbx_AXdu1OAPkE4-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0s2kjtKRzU6YMynMeOTGXLt.jpg?f=fotoalbum_large

• sweetdude

De houthandel bood bewerkte underlaymentplaten aan. dit zijn platen waar ze groeven in gefreesd hebben en wat grof hebben gemaakt waardoor het lijkt alsof je planken hebt.

• Snuurtje
plattie83 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:53:
[...]

Hier dubbel Rhombus Douglas op de wanden. Plafond met voorgegronde interieurplaten afgewerkt en vervolgens afgelakt.

Deze foto is nog voordat de glazen wanden er in zijn gezet.

[Afbeelding]
Mooi! Deze combi zou wel wat zijn. Heb je een linkje of waar je die interieurplaten hebt gekocht?

En ander vraagje: hoe ver zitten jouw spotjes uit elkaar, blij met die afstand?

• Snuurtje
QuattroNL schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:41:
[...]

We hebben nog geen glazen wanden laten plaatsen, dat zien we volgend jaar wel. Eerst maar eens zien of dit wellicht zo ook al bevalt.
Als ze er komen dan plaats ik denk ik iets van een terrasheater om zo af en toe wat bij te verwarmen (lente en herfst). Alle bedrading e.d. ligt er al.
Zodoende heb ik zowel de wanden als het dak alvast geïsoleerd (want later ga je dat echt niet meer doen).

Even een wat recentere foto.
Het schuurtje rechts wordt nog dichtgemaakt met een wandje met deur. Had wat minder prio, eerst moest het zitgedeelte af :9
De planken (wanden + onderkant dak) zijn behandeld met 2 lagen Remmers lazuur in Douglas kleur.
De balken zijn 2x gebeitst in cremewit.
[Afbeelding]
Gaaf, leuk met die ruitjes in de achterwand!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:31

Voor het plafond heb ik watervast Multiplex okoume gebruikt. Niet het goedkoopst. Maar kan wel in vochtige(re) ruimtes gebruikt worden mits goed behandeld (kantensealer + goed aflakken/schilderen).

Voor de binnenkant heb ik rhombus profiel gebruikt, in mijn geval composiet.

• Snuurtje
Luuk84 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:57:
[...]

Voor het plafond heb ik watervast Multiplex okoume gebruikt. Niet het goedkoopst. Maar kan wel in vochtige(re) ruimtes gebruikt worden mits goed behandeld (kantensealer + goed aflakken/schilderen).

Check, was exact naar gegronde okoume aan het kijken, maar hoopte dat jij een goedkopere oplossing had :D

• KNed
Afgelopen weekend de glaswand geplaatst.
Eerder in dit topic waren er vragen over soorten glaswanden. De mijne is van Tuindeco. Het plaatsen ging goed. Alles aluminium en makkelijk te zagen (met slijptol) en gaten te boren. Erg stevig spul, zwaar en stevig glas. Deuren plaatsen was een zwaar werkje. Het rolt heel mooi.
Enige puntje wat ik niet goed gedaan heb zijn de meenemers goed plaatsen, die moeten op een andere afstand om een mooie verdeling te krijgen bij het dicht trekken. Dus ik moet de deuren nog een keer een stukje eruit halen omdat je die alleen vanaf de onderkant kan verstellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEEAxSyAysHfFGY6dTobY6L0m4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOrQxvBzpv40D0Ro3hzF4KBF.jpg?f=fotoalbum_large

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:55
Luuk84 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:57:
[...]

Hier ook gebruikt voor wanden en plafond werkt perfect. @Snuurtje 9mm is al voldoende die zijn niet mega duur

[ Voor 5% gewijzigd door alki op 21-10-2025 11:31 ]

• plattie83
Snuurtje schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:41:
[...]

Mooi! Deze combi zou wel wat zijn. Heb je een linkje of waar je die interieurplaten hebt gekocht?

En ander vraagje: hoe ver zitten jouw spotjes uit elkaar, blij met die afstand?
Platen komen hier uit de buurt vandaan;

https://www.houthandelmar...oply-light-interieur.html

Spotjes zitten 40cm uit de kant, lange kant 130cm en korte kant 170cm. Dit bevalt prima. We hebben wel een dimmer op de spots.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sp33OmghF-gqXlWsps6sGo3VGk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFq7LE6smwFlVmtp70xj56ch.jpg?f=fotoalbum_large

• KNed
Bij mijn glaswand zitten ook tochtborstels. Nu kan je die aan de buitenzijde of binnenzijde monteren. In de handleiding staat er niets over.
Als ik wat foto's opzoek op internet zie ik beide langskomen maar meestal buiten.
Nu is het zo dat bij de buitenzijde ze ook sneller nat en vies worden omdat ze langs de buitenzijde gaan. Het is wel weer een wat strakker gezicht. Binnenzijde wordt dus weer minder snel vies.
Ik ben op zoek naar ervaringen, wat hebben jullie gedaan en waarom?

• Evo X
KNed schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 00:04:
Bij mijn glaswand zitten ook tochtborstels. Nu kan je die aan de buitenzijde of binnenzijde monteren. In de handleiding staat er niets over.
Als ik wat foto's opzoek op internet zie ik beide langskomen maar meestal buiten.
Nu is het zo dat bij de buitenzijde ze ook sneller nat en vies worden omdat ze langs de buitenzijde gaan. Het is wel weer een wat strakker gezicht. Binnenzijde wordt dus weer minder snel vies.
Ik ben op zoek naar ervaringen, wat hebben jullie gedaan en waarom?
Ik heb de wand laten zetten. Bij mij zitten ze aan de binnenkant.
Heb er nog niet genoeg gezeten om er verder qua functie iets over te zeggenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-4CxQxuRbYwg9ar_cA44omtFPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXy669emOxYzz7Si81sIviFl.jpg?f=fotoalbum_large

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:09
dag allen,

we zijn voornemens ons kleine tuinhuisje te vervangen . Ik zal hier beschrijven wat we voor ogen hebben en wat ik lastig vind in het proces
  • We hebben reeds een overkapping aan het huis, dus lekker buiten zitten kunnen we al
  • Het idee is dat het 1 'gebouw' is met 2 ruimtes. ,
  • Een klein schuurtje voor wat opslag, misschien een wielrenfiets, een kleine werkbank, wat gereedschap. Welke afmeting? 4 x 4?
  • Een grotere ruimte om lekker te kunnen zitten met een bankstel, houtkachel, klein keukentje, toilet, TV. Welke afmeting? 6 x 4?
  • Uiteraard voor onszelf om daar te zitten, evt met vrienden, maar ook voor onze kinderen om daar met vrienden te gaan zitten
  • We zijn in dubio of het wellicht verstandig is om tuinhuis zo te maken dat het later (8-10 jaar) eventueel ook zou kunnen fungeren als tinyhouse. Uiteraard moeten er dan nog aanpassingen gedaan worden maar wellicht dat we daar nu in de grootte, qua leidingen etc. rekening mee kunnen houden? Evt nadenken over een puntdak i.p.v. een platdak zodat er bijv een kleine vliering gemaakt kan worden waar het bed komt?
  • Er ligt reeds riolering van hemelwaterafvoer
  • Het tuinhuis moet dus geisoleerd worden, afgesloten zijn met deuren, en ramen voor daglicht
We gaan zowel prijzen opvragen bij iemand die het aan zou nemen als project maar de kans is groter dat ik het (deels) zelf wil gaan maken.
Zelfbouwpakketten lijken me daarin heel handig. Hebben jullie nog goede tips/ervaringen hiermee?

Andere tips en adviezen zijn uiteraard welkom, alvast bedankt!

Louzy#2475

• vuurvliegje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-11 08:44
We hebben twee jaar geleden een schuurtje gebouwd voor onze motoren.
De opbouw van de wand is als volgt:
Binnenkant: underlayment
Daarachter: PIR-platen
Vervolgens dampdoorlatende folie
Dan houten latten.
En aan de buitenkant: zwarte potdekselplanken

Nu merk ik dat de balken die tegen de staanders zijn geschroefd erg nat worden en vochtig blijven. Ik vermoed dat er water langs de staanders naar beneden loopt, tussen de zwarte potdekselplanken door.

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?
Ik dacht zelf aan het afkitten tussen de staander en de balk, of misschien een folie tussen de balk en de staander om het vocht tegen te houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dgw8V2NbLmXy9EJksP7idhnblSQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYAhgpFrY6aKZ24DmQZfSdKE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXvwtSBn9AiqF7AcAcOw0A6SuAU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iuPWHEk4ZZly8G84GrApXP8z.jpg?f=fotoalbum_tile

Vuur(Vliegende)Vogel

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:46
vuurvliegje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:51:
We hebben twee jaar geleden een schuurtje gebouwd voor onze motoren.
De opbouw van de wand is als volgt:
Binnenkant: underlayment
Daarachter: PIR-platen
Vervolgens dampdoorlatende folie
Dan houten latten.
En aan de buitenkant: zwarte potdekselplanken

Nu merk ik dat de balken die tegen de staanders zijn geschroefd erg nat worden en vochtig blijven. Ik vermoed dat er water langs de staanders naar beneden loopt, tussen de zwarte potdekselplanken door.

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?
Ik dacht zelf aan het afkitten tussen de staander en de balk, of misschien een folie tussen de balk en de staander om het vocht tegen te houden.
[Afbeelding][Afbeelding]
Je kunt de zwarte planken ook een millimeter korter zagen zodat het vocht er sneller uitloopt en opdroogt.

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:14
hpmkruit schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:30:
[...]

Je kunt de zwarte planken ook een millimeter korter zagen zodat het vocht er sneller uitloopt en opdroogt.
Inderdaad, niet afkitten, vocht opsluiten zorgt alleen maar voor rot. Bij mij kun je zo tussen de planken en de staanders heenkijken bij gedroogd hout (dus zomers) en s'winters zet het weer wat uit en is de spleet weer wat minder. Maar hierdoor wel goede ventilatie en dus geen stilstaand vocht. Hout mag best nat worden, als het maar niet nat blijft en goed behandeld is.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Aanvullend: die dampopen (en hopelijk ook waterkerende) folie had eigenlijk op/aan de buitenkant van het frame gemonteerd moeten worden. Daarmee was die electra afgeschermd en had het ook geen onderbreking van de folie gegeven waar de elektra buis naar binnen gaat. Bovendien was b.v. die verticale lat op de tweede foto dan ook droog gebleven.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:06:
Hier ook maar eens posten :)

Afgelopen maandag begonnen aan de bouw van ons nieuwe tuinhuis.
Het geheel bestaat uit meerdere compartimenten.
Aan de linkerkant beginnen we met een schuurtje van circa 2 meter breed.
Daarnaast komt een kleine welness ruimte voor de tub van circa 3,7 meter breed, met glazen schuifwanden
En als laatste een buitenkeuken/loungeplek van circa 9,3 meter breed waarvan 1 gedeelte voorzien van glazen schuifwanden.

Vanwege het formaat gekozen voor palen en balken van 20x20, waarbij het een combinatie word van stoer ruw houtwerk afgewisseld met strak moderne wanden.

Het ontwerp:
[Afbeelding]
[s]Op deze eerste schets stond nog een extra raam en shutters, die hebben de final version niet gehaald[/[

Dag 0, geen foto's
Grof uitzetten van het bouwvlak, daarin een stukje van 3 240x240 betegeld voor de tub die de volgende dag geleverd zou worden

Dag 1: geen foto's
Poeren tot op de cm uitgerekend en geplaatst

Dag 2: Het frame geplaatst. Kolere wat is zo'n balk van 20x20 van 5 meter lang onmeunig zwaar :P
Dag 3: Alle dakdragers op maat gezaagd en geplaatst, alle dakplanken geplaatst. Eerste keer in de tub met een dak boven m'n hoofd :+
[Afbeelding]
Dag 4: De boeien dichtgemaakt en EPDM op het dak gelijmd
[Afbeelding][Afbeelding]
Dag 5 (vandaag): Weinig opgeschoten. Vndaag geen hulp en ook bewust wat gas teruggenomen. Veel uitzoekwerk en gesleep met de planken want uiteraard lag het type wat ik vandaag nodig had onderop de stapel.
Een begin gemaakt aan het monteren van het triple profiel op de overstek. So far zeker niet ontvreden met hoe het er uit komt te zien.
[Afbeelding][Afbeelding]
Agelopen week zijn de tegels gelegd, waardoor ik nu eindelijk kan beginnen met de wanden.
Vandaag eens een beetje lopen spelen met hoe in te delen, en we willen graag een soort keukenblok maken tegen 1 van de achterwanden, deze zou dan 120 diep (2 kastjes met de rug tegen elkaar) bij 180 breed (3 kastjes naast elkaar) moeten worden.
Heeft iemand het al eens aangedurfd om een buitenkeuken te maken van Ikea Metod kastjes?

Het zou in het gedeelte komen wat overkapt is, maar aan de voorkant wel open is (wellicht ooit op langere termijn een glazen schuifwand, maar dat zit nu niet in te planning). Ik kwam nog dit oude topic tegen, maar geen idee wat daar ooit uit gekomen is.

• GeeMoney
@Koffie het eerste wat mij te binnen schiet (en dat lijkt dat topic te bevestigen) is dat het er vochtig is en die kastjes zich gaan volzuigen tenzij ze echt rondom goed in de verf gezet worden maar dan ook echt overal.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Iemand die enig inzicht kan geven in hoeveel gewicht er op het dak van een overkapping kan liggen?

Wil namelijk graag een groendak erop en bij de specificaties daarvan staat "Gewicht: 70 kg/m² (verzadigd)"
Mijn overkapping is 3m x 5,81m, zie onderstaand plattegrond. De 7 vierkanten zijn de betonpoeren waar de hele overkapping op rust:
Plattegrond overkapping
edit:
Aanvulling:
De ringbalken zijn 19,5cm hoog en 4,5cm dik.
De dwarsbalken die het dak ondersteunen zijn 14,5cm hoog en 4,5cm dik en met 50cm tussenruimte geplaatst.

Met 70 kg/m² zou je voor mijn dak oppervlak op ongeveer 1200Kg extra gewicht komen voor een met water verzadigd groendak, wat me aardig zwaar lijkt.

In de veelgestelde vragen van de groendak leverancier staat over de sterke van het dak het volgende:
"In principe geldt: als een volwassen man over het dak kan lopen dan is je dak vaak al geschikt voor een groen dak."
Dat klinkt in principe goed want ik heb ik vaak genoeg op het dak van mijn overkapping gestaan. :)

Een gemiddelde volwassen man in Nederland weegt echter maar 85Kg en om tot 1200Kg te komen moeten er ruim 14 man op het dak, niet één. Dus hoezo is één dan een maatstaf :?

De balken onder het dak lijken met het probleem niet, zie onderstaande foto voor de draagbalken onder het zitgedeelte, deze zitten trouwens op dezelfde afstand in het schuurgedeelte rechts:
Zitgedeelte overkapping

Waar ik me eerder zorgen over maak is of de draadeinden van de betonpoeren het gewicht wel aankunnen.
Mijn schuifmaat zegt dat ze iets van 15,7mm dik zijn dus ik vermoed dat ze M16 zijn:
Draadeinde betonpoer overkapping

Mijn vragen:
  1. Klopt mijn gevoel dat de dakbalken het extra gewicht zouden moeten kunnen dragen?
  2. Zouden de draadeinden van de 7 betonpoeren het extra gewicht aankunnen?

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 04-11-2025 09:12 ]

• Evo X
Vliegvlug schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:13:
Iemand die enig inzicht kan geven in hoeveel gewicht er op het dak van een overkapping kan liggen?

Wil namelijk graag een groendak erop en bij de specificaties daarvan staat "Gewicht: 70 kg/m² (verzadigd)"
Mijn overkapping is 3m x 5,81m, zie onderstaand plattegrond. De 7 vierkanten zijn de betonpoeren waar de hele ovekapping op rust:
[Afbeelding: Plattegrond overkapping]
Met 70 kg/m² zou je op ongeveer 1200Kg extra gewicht komen voor een met water verzadigd groendak, wat me aardig zwaar lijkt.

In de veelgestelde vragen van de groendak leverancier staat over de sterke van het dak het volgende:
"In principe geldt: als een volwassen man over het dak kan lopen dan is je dak vaak al geschikt voor een groen dak."
Dat klinkt in principe goed want ik heb ik vaak genoeg op het dak van mijn overkapping gestaan. :)

Een gemiddelde volwassen man in Nederland weegt echter maar 85Kg en om tot 1200Kg te komen moeten er ruim 14 man op het dak, niet één. Dus hoezo is dat een maatstaf :?

De balken onder het dak lijken met het probleem niet, zie onderstaande foto voor de draagbalken onder het zitgedeelte, deze zitten trouwens op dezelfde afstand in het schuurgedeelte rechts:
[Afbeelding: Zitgedeelte overkapping]

Waar ik me eerder zorgen over maak is of de draadeinden van de betonpoeren het gewicht wel aankunnen.
Mijn schuifmaat zegt dat ze iets van 15,7mm dik zijn dus ik vermoed dat ze M16 zijn:
[Afbeelding: Draadeinde betonpoer overkapping]

Mijn vragen:
  1. Klopt mijn gevoel dat de dakbalken het extra gewicht zouden moeten kunnen dragen?
Op gevoel / beetje kennis:
-Die bouten lijken me geen probleem. Je belast het staal in de lengterichting vd bout & die knikken niet
-de dakbalk is eerder spannend. De maten hiervan icm de overspanning zullen het bepalen. Volgens mij is er een groendak leverancier die er op de site ook een calculator bijheeft maar kan ik even niet vinden.
- de overspanning aan de voorkang is de zwakste plek. Die balk draagt al het gewicht

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Evo X schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:21:
[...]

Op gevoel / beetje kennis:
-Die bouten lijken me geen probleem. Je belast het staal in de lengterichting vd bout & die knikken niet
Had niet verwacht dat zo'n dun draadeinde zo sterk zou zijn, zie er zo iel uit, zeker tov de dikke balken die erop staan.
Maar er komt door wind toch ook zijwaartse krachten op die draadeinden, of is dat verwaarloosbaar?
-de dakbalk is eerder spannend. De maten hiervan icm de overspanning zullen het bepalen. Volgens mij is er een groendak leverancier die er op de site ook een calculator bij heeft maar kan ik even niet vinden.
- de overspanning aan de voorkant is de zwakste plek. Die balk draagt al het gewicht
Die voorste balk mist inderdaad een staander die de rest wel heeft maar ziet er zo dik uit dat ik niet had verwacht dat dat een probleem zou zijn.

Wat betreft de calculator, heb deze rekentool gevonden:
https://www.rooftoprevolu...uten-dakconstructies.xlsx
Heb alleen geen Excel dus kan er helaas niets mee :|

• Evo X

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Ik heb eenzelfde soort overkapping maar dan in de maat 3x7m. Mijn zitgedeelte is 5m breed.
Mijn staanders en liggers zijn 20x20 en de dwarsbalken zijn 7x20. Ik heb 4 schoren in de open zijden van het zitgedeelte.
Ik stelde dezelfde vraag aan mijn overkappingsleverancier en hij bevestigde dat een sedumdak qua gewicht geen probleem is.
Wat zijn de afmetingen van je staanders, liggers en dakbalken?
Wellicht is het plaatsen van 2 schoren aan de lange open zijde al genoeg?

Qua verschil tussen het gewicht van 1 of 14 personen: 1 persoon is een puntbelasting, het gewicht van 14 personen is verdeeld over het hele dak.

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:55
Dus je moet al dat extra gewicht berekenen en de sneeuwlast.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:53
Het zal ook je fundering afhangen. Staan de beton poeren zo in de grond op op een grote (en dikke) tegel. Op zandgrond kan je veel meer dan op veengrond.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Mijn vragen:
Bij het tekeken en bestellen van het hout heb ik aangegeven dat ik van plan ben zonnepanelen op het dak te leggen, hierop besloten de dakdragers om de 40cm te plaatsen ipv de gebruikelijke 60cm.
Het gaat bij mij dan om dakdragers van 7x20

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

QuattroNL schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:50:
Ik heb eenzelfde soort overkapping maar dan in de maat 3x7m. Mijn zitgedeelte is 5m breed.
Mijn staanders en liggers zijn 20x20 en de dwarsbalken zijn 7x20. Ik heb 4 schoren in de open zijden van het zitgedeelte.
Ik stelde dezelfde vraag aan mijn overkappingsleverancier en hij bevestigde dat een sedumdak qua gewicht geen probleem is.
Ik heb het ook aan de leverancier gevraagd en die vraag staat nu uit want hij moest het weer aan de fabrikant gaan vragen.
Wat zijn de afmetingen van je staanders, liggers en dakbalken?
Ik heb mijn post net bijgewerkt:
De dwarsbalken die het dak ondersteunen zijn 14,5cm hoog en 4,5cm dik en met 50cm tussenruimte geplaatst.
Wellicht is het plaatsen van 2 schoren aan de lange open zijde al genoeg?
Zou het niet echt mooi vinden maar als dat echt noodzakelijk is dan moet het maar.
Qua verschil tussen het gewicht van 1 of 14 personen: 1 persoon is een puntbelasting, het gewicht van 14 personen is verdeeld over het hele dak.
Ah, had niet verwacht dat dat dan ook een indicatie is voor een gelijkmatige belasting van het dak.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Erwin_83 schreef op maandag 3 november 2025 @ 06:42:
Het zal ook je fundering afhangen. Staan de beton poeren zo in de grond op op een grote (en dikke) tegel. Op zandgrond kan je veel meer dan op veengrond.
Is geen zand of veengrond maar kleigrond.
Er zijn onder de poeren wel tegels geplaatst, ik meen standaard stoeptegels en vervolgens een zak snelbeton er achteraan vermoed ik.
Ik kwam het tenminste een beetje snelbeton tegen bij het uitgraven rond een van de poeren toen ik mijn mantelbuis onder de overkapping aan het opgraven was, die zat er half in vast.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Koffie schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:44:
[...]

Bij het tekeken en bestellen van het hout heb ik aangegeven dat ik van plan ben zonnepanelen op het dak te leggen, hierop besloten de dakdragers om de 40cm te plaatsen ipv de gebruikelijke 60cm.
Bij mij zit het er precies tussenin, 50cm tussenruimte.
Het gaat bij mij dan om dakdragers van 7x20
Die van mij zijn aanmerkelijk dunner 14,5cm hoog bij 4,5cm dik.

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Je balken zijn beduidend dunner dan die van mij dus dat zou al tricky kunnen worden.
Benieuwd wat je leverancier als antwoord geeft.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:39
Onderschat de factor tijd niet, wat nu recht is hangt wellicht over 10 jaar door. Helaas spreek ik uit ervaring 😢

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Mijn overkapping is 3m x 5,81m, zie onderstaand plattegrond. De 7 vierkanten zijn de betonpoeren waar de hele overkapping op rust:
[Afbeelding: Plattegrond overkapping]
edit:
Aanvulling:

Met 70 kg/m² zou je voor mijn dak oppervlak op ongeveer 1200Kg extra gewicht komen voor een met water verzadigd groendak, wat me aardig zwaar lijkt.

Een gemiddelde volwassen man in Nederland weegt echter maar 85Kg en om tot 1200Kg te komen moeten er ruim 14 man op het dak, niet één. Dus hoezo is één dan een maatstaf :?

[Afbeelding: Zitgedeelte overkapping]

[Afbeelding: Draadeinde betonpoer overkapping]

Mijn vragen:
Na op mijn uitvraag bij Azalp eerst terug gekregen te hebben dat ze de sneeuwbelasting gingen opvragen bij de producent had ik al een tijdje niets meer gehoord.
Daarop ze maar eens gebeld en het antwoord was dat de overkapping niet geschikt is voor een serumdak / groendak vanwege de bevestigingsbeugels die er gebruikt zijn:
Bevestigingsbeugel dwarsbalken overkapping
Zijn van die gevouwen stukken plaatstaal die met schroeven aan de ring balken worden bevestigd en waarop de dwarsbalken rusten.

Deze kunnen het vast Xtra gewicht niet aan, daarvoor zouden de dwarsbalken echt op de ringbalken moeten rusten blijkbaar met iets als een pen-gat verbinding bijvoorbeeld.

Jammer maar helaas, dus geen groendak voor ons. :'(

Wat ik wel opvallend vond te horen is dat er bij deze overkapping bewust geen afschot op het dak wordt aangehouden en het de bedoeling is dat er een laag water op het dak blijft liggen omdat dit beter is voor het EPDM wat erop ligt.

Vind het apart dat te horen eigenlijk, heb ook al veel moeite gestoken het water achteraf alsnog een beetje beter te laten weglopen omdat het water er aan de voorkant overheen kwam met maar een beetje wind. :X

• KNed
Die raveeldragers kennen (mits goed vastgezet) ontzettend veel dragen
Zie ook deze link https://www.wovar.nl/welk-draagvermogen-hebben-raveeldragers

En afschot is toch wel belangrijk, dat laten jouw eerdere berichten wel zien.
Ik heb zelf ongeveer een cm per meter toegepast. Tekeningetje staat ergens eerder in dit topic. Dat werkt tot nu toe perfect.
De dakuitloop heeft een klein "drempeltje" door de epdm flap die eraan vast zit dus daarvoor blijf bij mij iets water staan maar dat is maar een klein stukje

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

KNed schreef op zondag 9 november 2025 @ 23:00:
Die raveeldragers kennen (mits goed vastgezet) ontzettend veel dragen
Zie ook deze link https://www.wovar.nl/welk-draagvermogen-hebben-raveeldragers
Wist niet dat die dingen raveeldragers heten en dat ze zo sterk zijn.

Maar of degene die ik heb van Wovar zijn of een CE keurmerk hebben weet ik ook niet.
Wat ik wel zie is dat er bij lange na niet genoeg schroeven in zitten als waar Wovar vanuit gaat met zijn krachtenberekeningen, namelijk 28 stuks.

Bij mij zitten er maar 3 schroeven per flap ipv de aanbevolen 9 stuks en in de dwarsbalk zelf slechts 1 ipv de aanbevolen 5.
Dat is in totaal maar 8 ipv 28 stuks. |:(

Nu was de tuinman die het in elkaar heeft gezet ook een enorme incompetente prutser dus eigenlijk zou het me ook niet moeten verbazen. :N
Ik had er simpelweg niet bij stilgestaan dat al die schroefgaten gebruikt zouden moeten worden.
Hij had er blijkbaar gewoonweg geen zin om zoveel te schroeven ofzo.

Dat wordt dan die extra benodigde schroeven alsnog plaatsen.
Mijn raveeldragers hebben ook nog 3 schroefgaten aan de onderkant die bij Wovar niet aanwezig zijn, vraag me af of ik die dan ook moet gebruiken?

Hoe dan ook, als de leverancier van de overkapping aangeeft dat het dak het extra gewicht van een sedumdak niet aan kan wil ik daar ook geen risico mee lopen om geplet te worden door mijn dak als daar 1200Kg aan extra gewicht op ligt.
En afschot is toch wel belangrijk, dat laten jouw eerdere berichten wel zien.
Ik heb zelf ongeveer een cm per meter toegepast. Tekeningetje staat ergens eerder in dit topic. Dat werkt tot nu toe perfect.
De dakuitloop heeft een klein "drempeltje" door de epdm flap die eraan vast zit dus daarvoor blijf bij mij iets water staan maar dat is maar een klein stukje
Bij mij zit er ook zo’n flap inderdaad en daarom heb ik bewust het hout waar die flap terecht komt lager uitgefreesd zodat ik daarmee de extra hoogte compseer om het water zo goed mogelijk te laten weglopen.

Blijf het wel een apart verhaal vinden dat ze bewust geen afschot gebruiken bij deze overkapping en de uitloop standaard zelfs wat hoger ligt om er voor te zorgen dat een paar centimeter water op het dak blijft liggen. Was om het EPDM te beschermen, alsof dat anders uitdroogt ofzo.
En bij een droge periode in de zomer zal het dak alsnog best een tijd helemaal droog kunnen liggen.
Plus een grote muggenkweekvijver in mijn achtertuin vind ik ook niet echt een goed idee. ;)

• Loft
  • Laatst online: 09:56
Vliegvlug schreef op maandag 10 november 2025 @ 00:09:
[...]

Maar of degene die ik heb van Wovar zijn of een CE keurmerk hebben weet ik ook niet.
Wat ik wel zie is dat er bij lange na niet genoeg schroeven in zitten als waar Wovar vanuit gaat met zijn krachtenberekeningen, namelijk 28 stuks.

Bij mij zitten er maar 3 schroeven per flap ipv de aanbevolen 9 stuks en in de dwarsbalk zelf slechts 1 ipv de aanbevolen 5.

....
Dan kan de raveeldrager wel sterk zijn, maar in deze komt het aan de op dwarslast op de schroef.. Kan de schroef / schoeven de last dwars net onder de kop aan.

Als ik zie dat sommige schroeven bij ons in de schutting het al na 8 jaar begeven, en dat op een enkele plank... Dan zijn 3 schroeven in plaats van 9 voor een dak constructie lastig ;)
Balken op de andere balk leggen is altijd beter dan een raveel constructie, maar neemt wel meer ruimte in. Vandaar dat een raveel best vaak gebruikt wordt. (ook daar heb je verschillende kwaliteiten)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• KNed
Als je er aan de achterkant bij kan kan je ook altijd nog een paar lange petschroeven in de balken draaien.
Bij mij zitten de dakbalkenbalken alleen met petschroeven vast. En constructielijm.

• sweetdude
Vliegvlug schreef op maandag 10 november 2025 @ 00:09:
[...]

Nu was de tuinman die het in elkaar heeft gezet ook een enorme incompetente prutser dus eigenlijk zou het me ook niet moeten verbazen. :N
Ik had er simpelweg niet bij stilgestaan dat al die schroefgaten gebruikt zouden moeten worden.
Hij had er blijkbaar gewoonweg geen zin om zoveel te schroeven ofzo.

Dat wordt dan die extra benodigde schroeven alsnog plaatsen.
Mijn raveeldragers hebben ook nog 3 schroefgaten aan de onderkant die bij Wovar niet aanwezig zijn, vraag me af of ik die dan ook moet gebruiken?

Hoe dan ook, als de leverancier van de overkapping aangeeft dat het dak het extra gewicht van een sedumdak niet aan kan wil ik daar ook geen risico mee lopen om geplet te worden door mijn dak als daar 1200Kg aan extra gewicht op ligt.

[...]

Bij mij zit er ook zo’n flap inderdaad en daarom heb ik bewust het hout waar die flap terecht komt lager uitgefreesd zodat ik daarmee de extra hoogte compseer om het water zo goed mogelijk te laten weglopen.

Blijf het wel een apart verhaal vinden dat ze bewust geen afschot gebruiken bij deze overkapping en de uitloop standaard zelfs wat hoger ligt om er voor te zorgen dat een paar centimeter water op het dak blijft liggen. Was om het EPDM te beschermen, alsof dat anders uitdroogt ofzo.
En bij een droge periode in de zomer zal het dak alsnog best een tijd helemaal droog kunnen liggen.
Plus een grote muggenkweekvijver in mijn achtertuin vind ik ook niet echt een goed idee. ;)
Normaal worden de balken ook niet zo opgehangen, maar komen die op de ringbalk (die meestal 15x15 of 20x20 is) te liggen. Wat uiteindelijk meer last kan dragen.
Daarnast zie ik nog iets van zwarte pijpen door de balken geboord? Dit verzwakt de balk ook enorm.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Loft schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:34:
[...]

Dan kan de raveeldrager wel sterk zijn, maar in deze komt het aan de op dwarslast op de schroef.. Kan de schroef / schoeven de last dwars net onder de kop aan.

Als ik zie dat sommige schroeven bij ons in de schutting het al na 8 jaar begeven, en dat op een enkele plank... Dan zijn 3 schroeven in plaats van 9 voor een dak constructie lastig ;)
Precies ja, daar moet ik voor mijn gemoedsrust wel wat aan doen.

Heb net even geteld en met 20 missende schroeven per raveeldrager (misschien zelfs meer omdat er bij die van mij nog gaten aan de onderkant zitten) en met de 10 dwarsbalken die mijn overkapping heeft ontbreken er dus 400(!) schroeven bij de dakconstructie. :X

Heeft die gare tuinman van ons flink veel tijd bespaard, en waar die 400 schroeven zijn gebleven die ontgetwijfeld met het bouwpakket zijn meegeleverd, geen idee :?
Hoewel hij vast thuis wat meer schroeven had liggen dan voor zijn klus bij ons…

Vraag me af waar hij nog meer de kantjes er vanaf heeft gelopen want er bleef wel een doosje achter met ongebruikte schroeven waaronder ook erg lange van iets van 10 á 15cm.
Lijken me vrij belangrijke schroeven maar ik ging er vanuit die gewoon over waren maar twijfel nu sterk of die eigenlijk niet ergens in de overkapping gebruikt hadden moeten worden. :|
Balken op de andere balk leggen is altijd beter dan een raveel constructie, maar neemt wel meer ruimte in. Vandaar dat een raveel best vaak gebruikt wordt. (ook daar heb je verschillende kwaliteiten)
Dat gaven ze bij Azalp ook al aan toen ik ze aan de telefoon had, bij hun goedkoper lijn gebruiken ze die raveeldragers en bij hun duurdere overkappingen oplegging of iets als pen-gat.
Die kunnen meer aan en dus wel een sedumdak dragen.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

KNed schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:20:
Als je er aan de achterkant bij kan kan je ook altijd nog een paar lange petschroeven in de balken draaien.
Bij mij zitten de dakbalkenbalken alleen met petschroeven vast. En constructielijm.
Geen idee wat petschroeven zijn, is dat zoiets als tellerkopschroeven?

Die zijn hier niet gebruikt, wel hele lange verzinkende schroeven om de ringbalken op de hoeken met elkaar te verbinden vermoed ik want ik zie schroefkoppen op de hoeken en het enige logische is dat die de daarvoor zijn.

Vraag me af hoeveel er daar voor nodig zijn want nu zitten er maar één of twee per hoek. Zal dan wel te weinig zijn gezien de ontbrekende schroeven bij de raveeldragers en het feit dat er best wat lange schroeven over waren.

Vraag me ook daarnaast af hoe de ringbalken eigenlijk op de staanders vast zitten.
Aangezien die balken 19,5cm hoog zijn kan dat niet van bovenaf erin zijn geschroefd, maar hoe dan wel…

Er is zover ik weet nergens constructielijm gebruikt bij onze overkapping.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

sweetdude schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:42:
[...]

Normaal worden de balken ook niet zo opgehangen,
Tja, wat is normaal.
Veel overkappingen lijken het toch wel te hebben en raveeldragers worden verkocht speciaal voor dit doel dus lijkt me ook niet abnormaal. ;)
maar komen die op de ringbalk (die meestal 15x15 of 20x20 is) te liggen.
Bij mij zijn de ringbalken 19,5cm hoog en 4,5cm dik, dus flink dunner dan jij beschrijft. Dus dat is waarschijnlijk ook een reden dat deze overkapping het extra gewicht van een sedum groendak niet kan dragen.
Ze liggen trouwens op staanders van 19,5x19,5cm

• KNed
Vliegvlug schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:37:
[...]

Geen idee wat petschroeven zijn, is dat zoiets als tellerkopschroeven?
Tellerkop is inderdaad denk ik de officiële naam. De houthandel die bij mij al het hout en overige materialen geleverd heeft noemde ze petschroef.

Bij mij zijn zowel de staanders als ringbalken 14,5x14,5. Die tellerkopschroeven waren 8x240 voor zowel de de ringbalken als de liggers ertussen. En ik heb er ook nog constructielijm tussen gedaan.

• Duukster
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:27
Die raveeldragers schroef je hiermee vast.

https://www.marktplaats.n...rbindingsschroeven-500-st

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:27
Beste,

Ik ben al een hele tijd aan het kijken om mijn eerste project te bouwen, een douglas carport!
- 600x600cm met links en rechts 3 palen (palen 560cm uit elkaar en dak steekt uit over)
- damwandplaten anti condens met afschot 5° (25cm afschot op 6 meter)
- betonpoeren die op en betonnen plaat komen (of iets anders?)

Het is de eerste keer dat ik dit ga bouwen. De palen en betonpoeren plaatsen en uitmeten begrijp ik, maar hoe zorg ik ervoor dat die helling van 5° voor de damwandplaten er komt?
Moeten de voorste palen 25cm korter (vloerplaat loopt 6cm af naar voor) dan de achterste palen?
Hoe loopt het water weg naar de grond? moet je een goot in je dak monteren?
Ik snap dit niet echt hoe het werkt.

Voorbeelden hoe ik het wil:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JN88xr4D7OhwVyBLwvJaNFBzzRs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uw78EWqsRfWTus09u3ZJqQJQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5twTq7FtMK7czGDp9aCyj83T9Kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IBFVQrKNMYhIkBOBvIgaz5OF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMsqc6cYVVWNwToI_Ev4blrBw_8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4sUQZjPz9pRsKhseEhPyvbhh.jpg?f=user_large

☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:28
Niet per se dwingend. Maar ze zijn wel van de (ver)beter(d)e kwa vorm omdat ze een verdikking hebben bij het metaal van de raveeldrager.

• Lord Anubis
Stef CB schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:16:
Beste,

Ik ben al een hele tijd aan het kijken om mijn eerste project te bouwen, een douglas carport!
- 600x600cm met links en rechts 3 palen (palen 560cm uit elkaar en dak steekt uit over)
- damwandplaten anti condens met afschot 5° (25cm afschot op 6 meter)
- betonpoeren die op en betonnen plaat komen (of iets anders?)

Het is de eerste keer dat ik dit ga bouwen. De palen en betonpoeren plaatsen en uitmeten begrijp ik, maar hoe zorg ik ervoor dat die helling van 5° voor de damwandplaten er komt?
Moeten de voorste palen 25cm korter (vloerplaat loopt 6cm af naar voor) dan de achterste palen?
Hoe loopt het water weg naar de grond? moet je een goot in je dak monteren?
Ik snap dit niet echt hoe het werkt.

Voorbeelden hoe ik het wil:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
de dakranden zijn waterpas en het dak ligt tussen de dakranden met de balken op afschot waar de dakplaten op liggen. Eventueel plafond ligt weer water pas.

Alleen je reksom is fout, een afschot van 5° geeft ca. 52 cm hoogteverschil over 6 meter, niet 25 cm.
Een afschot van 2,5° geeft ongeveer 26 cm hoogteverschil. Reken voor 1cm/m1 0,57 graad.

Voor een damwandplaat is 2–3° voldoende, zeker als er een goot komt.
Bij 5° loopt het water te snel eraf, en blijven bladeren en vuil juist achter. Net zoals in een tte schuine rioolbuis.

Monteer een goot aan de lage zijde waar je afvoer pijp(en) komen. Voor het gemak is dus de laagst zijde waar je afvoer komt.

• Stef CB
Lord Anubis schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:04:
[...]

de dakranden zijn waterpas en het dak ligt tussen de dakranden met de balken op afschot waar de dakplaten op liggen. Eventueel plafond ligt weer water pas.

Alleen je reksom is fout, een afschot van 5° geeft ca. 52 cm hoogteverschil over 6 meter, niet 25 cm.
Een afschot van 2,5° geeft ongeveer 26 cm hoogteverschil. Reken voor 1cm/m1 0,57 graad.

Voor een damwandplaat is 2–3° voldoende, zeker als er een goot komt.
Bij 5° loopt het water te snel eraf, en blijven bladeren en vuil juist achter. Net zoals in een tte schuine rioolbuis.

Monteer een goot aan de lage zijde waar je afvoer pijp(en) komen. Voor het gemak is dus de laagst zijde waar je afvoer komt.
Heb je hier ergens een tekening van? 25cm is veel dat je aan de ene kant lager zit dan de andere kant.
Alles rondom het dak is dus waterpas?
Palen en balken op/aan de palen zijn waterpas?
Alle balken die van de ene naar de andere kant gaan (dus waar je dak op komt) die moeten op die 6 meter 25 cm lager gaan? Maar hoe doe je dat?

☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X

• Lord Anubis
Tja, daar komt creativiteit bij kijken. Bij gewone platen is 1-1,5 cm/m1 voldoende. En verbeeld je eens in als je het dak in tweeën snijd? Je kan dat punt als hoogste of juist als laagste punt houden. Beetje creatief zijn.

• Grutte Pier
  • Laatst online: 18:40
Vliegvlug schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:27:
[...]

Precies ja, daar moet ik voor mijn gemoedsrust wel wat aan doen.

Heb net even geteld en met 20 missende schroeven per raveeldrager (misschien zelfs meer omdat er bij die van mij nog gaten aan de onderkant zitten) en met de 10 dwarsbalken die mijn overkapping heeft ontbreken er dus 400(!) schroeven bij de dakconstructie. :X

Heeft die gare tuinman van ons flink veel tijd bespaard, en waar die 400 schroeven zijn gebleven die ontgetwijfeld met het bouwpakket zijn meegeleverd, geen idee :?
Hoewel hij vast thuis wat meer schroeven had liggen dan voor zijn klus bij ons…

Vraag me af waar hij nog meer de kantjes er vanaf heeft gelopen want er bleef wel een doosje achter met ongebruikte schroeven waaronder ook erg lange van iets van 10 á 15cm.
Lijken me vrij belangrijke schroeven maar ik ging er vanuit die gewoon over waren maar twijfel nu sterk of die eigenlijk niet ergens in de overkapping gebruikt hadden moeten worden. :|

[...]

Dat gaven ze bij Azalp ook al aan toen ik ze aan de telefoon had, bij hun goedkoper lijn gebruiken ze die raveeldragers en bij hun duurdere overkappingen oplegging of iets als pen-gat.
Die kunnen meer aan en dus wel een sedumdak dragen.
Doordat je nu via verschillende bronnen allemaal informatie krijgt, doe je voor mijn gevoel teveel negatieve uitspraken over anderen maar ook over je mooie overkapping.....

Raveeldragers worden altijd gebruikt in de houtbouw, pen en gat kom je daar niet tegen. Wel mooi voor een tuinhuis......Dat er meer gaten in een beugel zitten, wil niet zeggen dat alle gaten daadwerkelijk gevuld moeten worden. In jou situatie is, zonder enige twijfel, de toepassing geschikt voor de functie.

De algemene opzet van je overkapping is simpelweg niet zwaar uitgevoerd, immers waarom zou je het zwaar willen uitvoeren als je het nooit gaat aanspreken met wat regen/sneeuw. Voor een extra belasting van 70kg/m2 zijn de dwarsbalken te karig (de extra gaten doen dan ook wel pijn). De ringbalk icm de overspanning houdt niet over.

Zou je heeeeel erg graag een regulier sedumdak willen, kun je (enkele) dwarsbalken en de voorste ringbalk dubbel uitvoeren. Of kies voor een licht gewicht sedumdak = 40kg/m2, dit moet conform https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif kunnen

[ Voor 32% gewijzigd door Grutte Pier op 12-11-2025 10:59 ]

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Grutte Pier schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:55:
[...]

Doordat je nu via verschillende bronnen allemaal informatie krijgt, doe je voor mijn gevoel teveel negatieve uitspraken over anderen maar ook over je mooie overkapping.....
Dank je wel, wij vonden en vinden ‘m uiteraard ook mooi anders hadden we ‘m niet gekocht, maar simpelweg niet stil gestaan dat zonnepanelen en een groendak erop later niet zou kunnen.

En wat bedoel je met “teveel negatieve uitspraken over anderen”?
Met name het meervoud, want die tuinman heeft het er zelf naar gemaakt dat ik niet positief over hem ben en dat berust op feiten geen onderbuikgevoelens, een bloemlezing:

Vanaf dag één ging het fout met hem Betonpoeren overkapping+schuur niet haaks geplaatst, wat nu? en werd niet veel beter:Dit is nog lang liet alles, kan er een boek over schrijven want hij deed meer dan alleen de overkapping, namelijk ook nieuw schutting plaatsen en achtertuin inrichten.
We hebben hem uiteindelijk ook gevraagd niet meer te komen omdat hij in pogingen zaken te herstellen het alleen maar erger maakte. :|
Heb daarna zelf allerlei zaken zelf moeten oplossen, terwijl je juist iemand inhuurt om het niet zelf te hoeven doen, en er blijven nog steeds zaken naar boven komen ruim 4 jaar later zoals nu dus te weinig schroeven in de raveeldragers.

Maar wie bedoel je nu eigenlijk nog meer waar ik me negatief over uitlaat?

Raveeldragers worden altijd gebruikt in de houtbouw, pen en gat kom je daar niet tegen.
Ik verzin dat niet zelf hè ;)
Dat pen en gat is wat een medewerker van Azalp me vertelde toen ik belde over de draagkracht van het dak van mijn overkapping.
Wel mooi voor een tuinhuis......Dat er meer gaten in een beugel zitten, wil niet zeggen dat alle gaten daadwerkelijk gevuld moeten worden. In jou situatie is, zonder enige twijfel, de toepassing geschikt voor de functie.
Nou die twijfel heb ik dus juist heel erg wel gezien mijn ervaringen met die man.

Geloof best dat er niet per se 28 schroeven in hoeven (want de ruim 2000Kg die je daarmee haalt lijkt me overkill voor 14,5x4,5 balken maar zo verkoopt Wovar ze dus wel) maar slechts 6 stuks per drager voor de neerwaartse krachten lijkt me wel ondermaats.
De algemene opzet van je overkapping is simpelweg niet zwaar uitgevoerd, immers waarom zou je het zwaar willen uitvoeren als je het nooit gaat aanspreken met wat regen/sneeuw. Voor een extra belasting van 70kg/m2 zijn de dwarsbalken te karig (de extra gaten doen dan ook wel pijn). De ringbalk icm de overspanning houdt niet over.
Dat gaven ze bij Azalp ook al aan ja, dat hun luxere overkappingen veel meer aan kunnen omdat die met dikkere balken zijn uitgevoerd en niet met van die raveeldragers vast zitten.

Maar deze kan ook best wat aan, ze gaan standaard uit van een paar centimeter water op het dak wat flink wat weegt en ook een bepaalde sneeuwlast. Dat laatste heb ik nooit te horen gekregen. Een medewerker zou dat uitvragen bij de fabrikant om op basis daarvan een inschatting te kunnen maken of een sedumdak kon of niet. Maar toen ik belde dat ik nog niets op mijn email had gehoord kreeg ik een andere medewerker aan de lijn die simpelweg zei dat het niet kon en zijn ze ook niet verder achter de sneeuwlast aangegaan blijkbaar.
Zou je heeeeel erg graag een regulier sedumdak willen, kun je (enkele) dwarsbalken en de voorste ringbalk dubbel uitvoeren. Of kies voor een licht gewicht sedumdak = 40kg/m2, dit moet conform https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif kunnen
Zo graag wil ik het ook niet hoor; vind het er leuk uitzien, het is goed voor de omgeving en feit dat het daar schijnbaar minder heet van wordt onder de overkapping in de zomer sprak me ook aan.
Was vooral dat er nu een collectieve inkoopactie was vanuit de gemeente waarbij je €25 per vierkante meter subsidie kreeg.
Je kon maar uit twee opties kiezen, waarvan de lichtste dus 70Kg/m2 was.

• Grutte Pier
  • Laatst online: 18:40
Vliegvlug schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:01:
[...]

Dank je wel, wij vonden en vinden ‘m uiteraard ook mooi anders hadden we ‘m niet gekocht, maar simpelweg niet stil gestaan dat zonnepanelen en een groendak erop later niet zou kunnen.

En wat bedoel je met “teveel negatieve uitspraken over anderen”?
Met name het meervoud, want die tuinman heeft het er zelf naar gemaakt dat ik niet positief over hem ben en dat berust op feiten geen onderbuikgevoelens, een bloemlezing:

Vanaf dag één ging het fout met hem Betonpoeren overkapping+schuur niet haaks geplaatst, wat nu? en werd niet veel beter:Dit is nog lang liet alles, kan er een boek over schrijven want hij deed meer dan alleen de overkapping, namelijk ook nieuw schutting plaatsen en achtertuin inrichten.
We hebben hem uiteindelijk ook gevraagd niet meer te komen omdat hij in pogingen zaken te herstellen het alleen maar erger maakte. :|
Heb daarna zelf allerlei zaken zelf moeten oplossen, terwijl je juist iemand inhuurt om het niet zelf te hoeven doen, en er blijven nog steeds zaken naar boven komen ruim 4 jaar later zoals nu dus te weinig schroeven in de raveeldragers.

Maar wie bedoel je nu eigenlijk nog meer waar ik me negatief over uitlaat?

[...]

Dat pen en gat is wat een medewerker van Azalp me vertelde toen ik belde over de draagkracht van het dak van mijn overkapping.

[...]

Nou die twijfel heb ik dus juist heel erg wel gezien mijn ervaringen met die man.

Geloof best dat er niet per se 28 schroeven in hoeven (want de ruim 2000Kg die je daarmee haalt lijkt me overkill voor 14,5x4,5 balken maar zo verkoopt Wovar ze dus wel) maar slechts 6 stuks per drager voor de neerwaartse krachten lijkt me wel ondermaats.

[...]

Dat gaven ze bij Azalp ook al aan ja, dat hun luxere overkappingen veel meer aan kunnen omdat die met dikkere balken zijn uitgevoerd en niet met van die raveeldragers vast zitten.

Maar deze kan ook best wat aan, ze gaan standaard uit van een paar centimeter water op het dak wat flink wat weegt en ook een bepaalde sneeuwlast. Dat laatste heb ik nooit te horen gekregen. Een medewerker zou dat uitvragen bij de fabrikant om op basis daarvan een inschatting te kunnen maken of een sedumdak kon of niet. Maar toen ik belde dat ik nog niets op mijn email had gehoord kreeg ik een andere medewerker aan de lijn die simpelweg zei dat het niet kon en zijn ze ook niet verder achter de sneeuwlast aangegaan blijkbaar.

[...]

Zo graag wil ik het ook niet hoor; vind het er leuk uitzien, het is goed voor de omgeving en feit dat het daar schijnbaar minder heet van wordt onder de overkapping in de zomer sprak me ook aan.
Was vooral dat er nu een collectieve inkoopactie was vanuit de gemeente waarbij je €25 per vierkante meter subsidie kreeg.
Je kon maar uit twee opties kiezen, waarvan de lichtste dus 70Kg/m2 was.
Blijkbaar zijn er niet meer personen idd. Mijn uitspraak over erg negatief zijn over een persoon, doe ik op basis van wat ik hier lees en te zien krijg van jou in dit topic. En dat is niet zo wild dat ik iemand zou bestempelen als een gigantische beunhaas. Jij hebt blijkbaar meer slechte ervaringen met deze meneer.

Wat ik vaak zie op Tweakers dat iedereen een vrij hoge kwaliteit standaard heeft. Door je mening hier te formuleren dmv input van andere leden ben je enigszins biased; veel mensen malen niet om een paar cm afwijking in een poer of een schroef meer of minder. Deze huisjes worden vaak met deze kwaliteit neergezet, en blijkbaar komen ze er mee weg. Dat is typisch het verschil tussen zou moeten en is gedaan. En nee, ik praat geen dingen goed die fout zijn geweest mocht dit zo overkomen.

Je zegt dat je het niet gelooft dat het met 6 schroeven goed kan gaan. Maar inmiddels staat het huisje alweer 4 jaar? Maar wanneer ben je dan wel overtuigd, totdat iemand met cijfers komt?

Uitgaand van:

• 9 dwarsbalken = 18 raveeldragers
• 4mm schroeven van lage kwaliteit met effectief 3mm vlees, 6 per raveel, 108 schroeven totaal
• Dak belasting komt volledig op de dwarsbalken (realiteit = ook ringbalken)
• Afschuif spanning enkel (schroef tov raveel)
• Veiligheidsfactor 3?= cadeau

Geeft;

• 557N = 55,7 kg per schroef x 108 schroeven totaal in je schuur
o Geeft 5.940 kg als maximale toelaatbare last die de schroeven alleen kunnen dragen.
o Ik denk dat je huidige dak nog geen 20% van deze maximale last weegt.
Ik probeerde je te overtuigen dat het werken met raveel niet direct in relatie staat tot karig werk of slappe constructies….

Het proeft alsof je nog steeds frustratie en veel vragen hebt, of ik lees scheef….
Enige wat ik wou is dat je juist dat niet meer zou hebben 😊

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Grutte Pier schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:14:
[...]

Blijkbaar zijn er niet meer personen idd. Mijn uitspraak over erg negatief zijn over een persoon, doe ik op basis van wat ik hier lees en te zien krijg van jou in dit topic. En dat is niet zo wild dat ik iemand zou bestempelen als een gigantische beunhaas. Jij hebt blijkbaar meer slechte ervaringen met deze meneer.
Ja klopt, zie mijn bloemlezing hierboven. ;)
Wat ik vaak zie op Tweakers dat iedereen een vrij hoge kwaliteit standaard heeft. Door je mening hier te formuleren dmv input van andere leden ben je enigszins biased; veel mensen malen niet om een paar cm afwijking in een poer of een schroef meer of minder.
Tja, als de tegels er niet eens recht tussen kunnen liggen omdat het een trapezium is is de afwijking gewoon te groot, hoe moelijk is het om even een kruismeting te doen.
Deze huisjes worden vaak met deze kwaliteit neergezet, en blijkbaar komen ze er mee weg. Dat is typisch het verschil tussen zou moeten en is gedaan. En nee, ik praat geen dingen goed die fout zijn geweest mocht dit zo overkomen.
Dat er mee weg komen is juist het kwalijke want je maakt als professional in mijn ogen dan misbruik van de onwetendheid van je klanten, zeker als de kwaliteit ondermaats is.

Dat de puntjes niet meer op de i worden gezet is naar mijn idee tegenwoordig haast standaard.
Snap het ook wel want er ligt genoeg werk dus in de tijd die bespaard wordt kan je weer een nieuwe klant aannemen die meer opbrengt en de paar procent die gaat klagen help je dan alsnog en verdien je alsnog meer in dezelfde tijd dan wanneer je alles bij iedereen doet zonder shortcuts.
[...]

Je zegt dat je het niet gelooft dat het met 6 schroeven goed kan gaan. Maar inmiddels staat het huisje alweer 4 jaar?
Ignorance is bliss maar nu ik het weet voel ik me daar niet meer prettig bij, en dat komt inderdaad in hoge mate doordat die tuinman overduidelijk heeft laten zien dat hij totaal ongeschikt is voor het doen van timmermans zaken.
Maar wanneer ben je dan wel overtuigd, totdat iemand met cijfers komt?
Ik heb al navraag gedaan bij Azalp wat voor deze overkapping de hoeveelheid schroeven is die aanbevolen wordt, zij als leverancier zouden het me als het goed is kunnen vertellen.
Uitgaand van:

• 9 dwarsbalken = 18 raveeldragers
• 4mm schroeven van lage kwaliteit met effectief 3mm vlees, 6 per raveel, 108 schroeven totaal
• Dak belasting komt volledig op de dwarsbalken (realiteit = ook ringbalken)
• Afschuif spanning enkel (schroef tov raveel)
• Veiligheidsfactor 3?= cadeau

Geeft;

• 557N = 55,7 kg per schroef x 108 schroeven totaal in je schuur
o Geeft 5.940 kg als maximale toelaatbare last die de schroeven alleen kunnen dragen.
o Ik denk dat je huidige dak nog geen 20% van deze maximale last weegt.
Kan eerlijk gezegd niet zoveel met zo’n sommetje want als het zo simpel was had er zonder problemen een groendak van 1200Kg op het dak van mijn overkapping gekund maar de leverancier geeft duidelijk aan dat ik dat bij deze overkapping niet moet proberen.
En dan heeft mijn overkapping zelfs 10 dwarsbalken waar jij met 9 stuks rekent.
Ergo die 6000Kg waar jij op komt is dus niet het hele verhaal en klopt waarschijnlijk niet, want ik heb nog specifiek gevraagd of de draadeinden van de betonpoeren de beperkende factor was maar ze gaven aan dat die en de staanders dat niet zijn maar wel de ringbalken en dwarsbalken, waar de raveeldragers nog specifiek bij benoemd werden als zwak punt.
[...]

Ik probeerde je te overtuigen dat het werken met raveel niet direct in relatie staat tot karig werk of slappe constructies….
Heb ook niet het idee dat het nu specifiek aan die raveeldragers ligt nadat @KNed dat Wovar linkje deelde, maar dat de dakbalken die gebruikt zijn simpelweg te dun zijn om de extra last te kunnen dragen.

Wat je met karig werk bedoelt is me niet helemaal duidelijk maar ik vermoed de geringe hoeveelheid schroeven die er nu in zitten.
Daar heb ik inderdaad mijn bedenkingen bij zoals boven al uitgelegd.

Vond het verhaal van @Loft ook logisch klinken dat bij meer schroeven de last beter verspreid wordt en mogelijk is 20 schroeven dan overkill maar 6 lijkt me gevoelsmatig te weinig, als er een het begeeft ben je ook percentuele een veel groter deel van je draagkracht kwijt dat als er meer zijn om het over te verdelen.
Het proeft alsof je nog steeds frustratie en veel vragen hebt, of ik lees scheef….
Enige wat ik wou is dat je juist dat niet meer zou hebben 😊
Mijn frustraties betreffen alleen die tuinman, voor de rest niet hoor. ;)
Had eigenlijk geen vragen meer en was van plan de ontbrekende 400 schroeven in de raveeldragers te gaan zetten maar door jouw post ben ik wel gaan twijfelen of het echt nodig is daadwerkelijk zoveel schroeven er bij te plaatsen.
Scheelt veel tijd, geld en moeite als dat een stukkie minder kan :P, dus ben benieuwd waar Azalp mee terug komt.

• Stef CB
Lord Anubis schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:59:
Tja, daar komt creativiteit bij kijken. Bij gewone platen is 1-1,5 cm/m1 voldoende. En verbeeld je eens in als je het dak in tweeën snijd? Je kan dat punt als hoogste of juist als laagste punt houden. Beetje creatief zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_YF3O3o2aokcU-a0KA7rmfmTHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xqclWMZDgevLpQZvboYA9Vcq.png?f=fotoalbum_large

Is zoiets wat ik getekend heb goed?
Nadien de zijkanten afwerken met hout zodat zijkant dat niet meer zichtbaar is.

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:08
Hierbij een kort bouwverslag van onze overkapping. In eerste instantie was het plan om een overkapping te maken die als basisframe bestond uit staal. Dit omdat je dan stukken dunnere staanders e.d. kan gebruiken.

Dit is het niet geworden, we hebben toch voor hout gekozen, vooral op basis van de prijzen :).
De overkapping is ~13 x 3,3m (3,1m aan de zijkant van het huis).
Het frame is gemaakt van Douglas 15x15 palen, het dakframe is van vuren in de maat 17x70

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CfFrUcT3USmWdCpziK4d20szrc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iXRRAuTlYmuF1Pb6fYQenb8S.jpg?f=user_large Hier hebben we het hout opgehaald, dit was een restpartij douglas palen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_9JekwqGVAPI45QC3ra47iJJ4k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4blImBk1N2Esq3krMXutstPy.jpg?f=user_large De eerste paal is een feit. De betonpoeren hebben we voor de tijd al geplaatst, toen we het terras opnieuw gingen bestraten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzoMZQ0yQBMQAkfM-pdatVo5EvE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iZlzdpQJ8eiBBecLgZKqwSV1.jpg?f=user_large De volgende palen ook geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0V57nedYgzztWamzitnqoWSWR-0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HlefdmflXuWzx7AVbmyZaD5j.jpg?f=user_large Hier zijn alle palen geplaatst en op de juiste hoogte gedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_82L7eCYYGRfWRLgf6luAqehzc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NipQVgwoBDOfqaNUwZ2mKvJg.jpg?f=user_large Het frame bovenop alle palen is van dezelfde maat, dus ook 15x15 douglas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uo84mMO1I8eWzzv_B9GMlWCX06s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JhI35t5kzUIHsGSjtkqMLgUx.jpg?f=user_large Hier gingen de balken voor het dakframe erop. Deze zijn uitgekeept volgens de standaard (20mm per meter), ze lopen dus iets meer dan 6cm af

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zu0L7nsdnChNEkh-FciDvI6SUKg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0unkaHBdxrVDmxbs5lWsK9EL.jpg?f=user_large De eerste dakplaten erop :) Het dak heb ik voorzien van FALK 1100 TR3+ Dak Sandwichpanelen. Dit was een B-keus partij, dit heeft ons aanzienlijk gescheeld in de kosten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyx7GSZJIsjW1SJF7F4b9qEs0W0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/J6u53hvAKQEHORYZCetTuquZ.jpg?f=user_large Met een paar man hebben we het gros van de sandwichpanelen erop getild/geschoven :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8qFQ7UhsWpYwjNrT06RiReUJ50=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VlgudyWTo02151Z8foGdeBbA.jpg?f=user_large En dit is hoe het er nu bij staat :)

Aan de achterkant heb ik een dakgoot gemaakt en ga ik aan beide uiteinden een regenton neerzetten.
De afwerking aan de voor- en zijkant gaat Rhombus profiel worden, en daar bovenop nog wat zetwerk.

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:19
RobKJ schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:28:
Hierbij een kort bouwverslag van onze overkapping. In eerste instantie was het plan om een overkapping te maken die als basisframe bestond uit staal. Dit omdat je dan stukken dunnere staanders e.d. kan gebruiken.

Dit is het niet geworden, we hebben toch voor hout gekozen, vooral op basis van de prijzen :).
Het frame is gemaakt van Douglas 15x15 palen, het dakframe is van vuren in de maat 17x70

[Afbeelding] Hier hebben we het hout opgehaald, dit was een restpartij douglas palen

[Afbeelding] De eerste paal is een feit. De betonpoeren hebben we voor de tijd al geplaatst, toen we het terras opnieuw gingen bestraten.

[Afbeelding] De volgende palen ook geplaatst.

[Afbeelding] Hier zijn alle palen geplaatst en op de juiste hoogte gedraaid.

[Afbeelding] Het frame bovenop alle palen is van dezelfde maat, dus ook 15x15 douglas

[Afbeelding] Hier gingen de balken voor het dakframe erop. Deze zijn uitgekeept volgens de standaard (20mm per meter), ze lopen dus iets meer dan 6cm af

[Afbeelding] De eerste dakplaten erop :) Het dak heb ik voorzien van FALK 1100 TR3+ Dak Sandwichpanelen. Dit was een B-keus partij, dit heeft ons aanzienlijk gescheeld in de kosten

[Afbeelding] Met een paar man hebben we het gros van de sandwichpanelen erop getild/geschoven :)

[Afbeelding] En dit is hoe het er nu bij staat :)

Aan de achterkant heb ik een dakgoot gemaakt en ga ik aan beide uiteinden een regenton neerzetten.
De afwerking aan de voor- en zijkant gaat Rhombus profiel worden, en daar bovenop nog wat zetwerk.
Zit er mooi uit, maar zijn die dakplaten wel geschikt met zo'n lichte helling, volgens mijn zijn het toch eigenlijk dakplaten voor een schuin/hellend dak?

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:46
RobKJ schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:28:

[Afbeelding] Hier hebben we het hout opgehaald, dit was een restpartij douglas palen

[Afbeelding] De eerste paal is een feit. De betonpoeren hebben we voor de tijd al geplaatst, toen we het terras opnieuw gingen bestraten.

[Afbeelding] De volgende palen ook geplaatst.

[Afbeelding] Hier zijn alle palen geplaatst en op de juiste hoogte gedraaid.

[Afbeelding] Het frame bovenop alle palen is van dezelfde maat, dus ook 15x15 douglas

[Afbeelding] Hier gingen de balken voor het dakframe erop. Deze zijn uitgekeept volgens de standaard (20mm per meter), ze lopen dus iets meer dan 6cm af

[Afbeelding] De eerste dakplaten erop :) Het dak heb ik voorzien van FALK 1100 TR3+ Dak Sandwichpanelen. Dit was een B-keus partij, dit heeft ons aanzienlijk gescheeld in de kosten

[Afbeelding] Met een paar man hebben we het gros van de sandwichpanelen erop getild/geschoven :)

[Afbeelding] En dit is hoe het er nu bij staat :)

Dat zijn forse inkepingen, zowel in je ringbalken en je dakbalken. Overspanning is 3m+ tussen de palen? De dakbalken liggen ook op 1m? Het zal best schelen dat die sandwich panelen relatief licht zijn, maar het hou(d/t) niet over. Laat over een jaar weten of het doorzakt of dat ik veel te pessimistisch ben.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:11
daniel14 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:58:
[...]

Zit er mooi uit, maar zijn die dakplaten wel geschikt met zo'n lichte helling, volgens mijn zijn het toch eigenlijk dakplaten voor een schuin/hellend dak?
Wat zou er mee kunnen gebeuren als de hellingshoek laag is?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• RobKJ
daniel14 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:58:
[...]

Zeker, de afschot is minimaal 16mm per meter. Daar zit ik dus boven.
hpmkruit schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:08:
[...]

Dat zijn forse inkepingen, zowel in je ringbalken en je dakbalken. Overspanning is 3m+ tussen de palen? De dakbalken liggen ook op 1m? Het zal best schelen dat die sandwich panelen relatief licht zijn, maar het hou(d/t) niet over. Laat over een jaar weten of het doorzakt of dat ik veel te pessimistisch ben.
Ik houd je op de hoogte. De overspanning hebben we gehouden op 3m.
No Hands schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:13:
[...]

Het zou kunnen dat water op de dakplaten blijft liggen. We hebben hier gistermiddag regen gehad en alles is er gewoon afgelopen :)

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:19
No Hands schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:13:
[...]

Dat het water er niet snel genoeg afloopt en mogelijk via de schroefgaten of naden binnendringt.

• RobKJ
daniel14 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:15:
[...]

Dat het water er niet snel genoeg afloopt en mogelijk via de schroefgaten of naden binnendringt.
Dat zal niet snel gebeuren. De schroeven hebben nog een EPDM rubber die wordt aangedrukt en door het trapezium profiel ligt de 'open' verbinding op het hoge gedeelte. Daar zal geen water komen.

• Stef CB
Stef CB schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:10:
[...]

[Afbeelding]

Iemand enig idee?
Dankjewel

• KNed
Stef CB schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:10:
[...]

[Afbeelding]

met 22 centimeter op 6 meter heb je meer dan voldoende afschot. Het is denk ik zelfs te veel.
Je boeidelen aan de zijkant worden dan wel erg hoog. Je hebt namelijk ook nog een opstaand randje van minimaal een paar centimeter nodig. Dat wordt niet zo mooi denk ik.
En hoe ga je je balken tussen de zijbalken doen? Lopen die mee met het afschot? Zo ja dan worden die ook te hoog.

• Stef CB
KNed schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:06:
[...]

met 22 centimeter op 6 meter heb je meer dan voldoende afschot. Het is denk ik zelfs te veel.
Je boeidelen aan de zijkant worden dan wel erg hoog. Je hebt namelijk ook nog een opstaand randje van minimaal een paar centimeter nodig. Dat wordt niet zo mooi denk ik.
En hoe ga je je balken tussen de zijbalken doen? Lopen die mee met het afschot? Zo ja dan worden die ook te hoog.
Je bedoelt de dwarsbalken?
tussen de zijbalken (3 stuks telkens aan de palen en dan tussenin nog 2 extra). Dan van achter naar voor balken schuin afzagen (helling) en deze dan op de dwarsbalken leggen.
De zijkant zal dan uiteindelijk 45-50cm hoog zijn rondom. Is dit te veel en niet mooi dan?
- 25cm hoogte balk aan de palen rondom
+ 20/25cm hoogte balk om helling te maken = 45-50cm

voor dakplaten achterkant carport 25cm hoogte en zo afzagen/afhellen naar voorkant carport waar de balk nog 2-3cm hoog is en zo dan in de goot loopt.

• FabianGTI
Waar ik altijd benieuwd naar ben is de regelgeving voor overkappingen met een puntdak. veelal zie je deze bij rijwoningen tussen de schuttingen staan, dan is de punt altijd hoger dan 3 meter, eigenlijk nooit ergens een antwoord gevonden of dat dan wel mag?

Ik neem even deze afbeelding als voorbeeld.

Ik zie dat bij ons in de wijk ook voorkomen maar het zijn allemaal schuren/overkappingen zonder vergunning.
Zoiets aan de gemeente vragen is een uitdaging, de vraagtekens komen nog net niet door de telefoon heen zetten, die snappen er helemaal niets van. :+

• Evo X
FabianGTI schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:59:
Waar ik altijd benieuwd naar ben is de regelgeving voor overkappingen met een puntdak. veelal zie je deze bij rijwoningen tussen de schuttingen staan, dan is de punt altijd hoger dan 3 meter, eigenlijk nooit ergens een antwoord gevonden of dat dan wel mag?

Ik zie dat bij ons in de wijk ook voorkomen maar het zijn allemaal schuren/overkappingen zonder vergunning.
Zoiets aan de gemeente vragen is een uitdaging, de vraagtekens komen nog net niet door de telefoon heen zetten, die snappen er helemaal niets van. :+
volgens mij klopt dit aardig goed; maar een jurist ben ik niet.
Deze vraag zou je via het lokale omgevingsloket moeten kunnen uitpuzzelen per gemeente. Het hangt ook beetje vd plek op de kavel af denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoXTHAHMpku40FFWKIuXd6zBSco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YxJWnstCcIGUxU9TUgyBrYvL.png?f=fotoalbum_large

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:05

Goeie vraag! Kom hier ook niet uit.. omgevingsloket en gemeente leveren alleen maar meer vraagtekens op 😅

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online

Nou die punt is niet hoger dan 3 meter volgens mij.... Volgens mij is het heel simpel, wil je je nok hoger dan 3 meter op de erfgrens dan is het vergunningsplichtig. Tenzij de lokale regels b.v. 3,5 meter voorschrijven.

Wil je een hoge nok, en tot aan de erfgrens bouwen, bouw dan de goot op de erfgrens. Of kies voor een schilddak.

• FabianGTI
jeeedeee schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:45:
[...]

Nou die punt is niet hoger dan 3 meter volgens mij.... Volgens mij is het heel simpel, wil je je nok hoger dan 3 meter op de erfgrens dan is het vergunningsplichtig. Tenzij de lokale regels b.v. 3,5 meter voorschrijven.

Wil je een hoge nok, en tot aan de erfgrens bouwen, bouw dan de goot op de erfgrens. Of kies voor een schilddak.
Misschien is dit ook niet het meest goede voorbeeld, maar een kleine zoektocht op google heeft meerdere voorbeelden:

Voorbeeld 1
Voorbeeld 2
Voorbeeld 3
Voorbeeld 4

Ik ben ook bezig met plannen voor een overkapping/garage en wil de garage uitvoeren met een puntdak en de overkapping eraan vast met een plat dak, in een L vorm.
Bij de zijburen is het geen probleem (want goothoogte), maar bij een doorlopende punt komt het wel boven de 3 meter bij de achterburen.
Een schilddak aan de achterzijde zou er niet uitzien.

• Ferdeltje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18:24
Volgens mij gelden de volgende regels voor een bijgebouw met een puntdak die je dicht op de erfgrens wilt bouwen:
  • Een bijgebouw voorzien van een schuindak mag een nokhoogte hebben tot maximaal 5 meter, mits voldaan wordt aan de afstandsregel tot de perceelsgrens;
  • De maximale (nok) hoogte wordt berekend met de volgende formule: daknokhoogte (m) = (afstand tot de perceelsgrens (m) x 0,47) + 3 meter;
Als de daknok bijvoorbeeld 2 meter van de erfgrens staat, mag de daknokhoogte 3,94 meter zijn:
(2 x 0,47) = 0,94 + 3 = 3,94.

https://iplo.nl/thema/bou...c2-4728-9665-eb9c095babc1

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

In navolging op mijn eerdere post Vliegvlug in "Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout" en de reactie daarop van @KNed dat raveeldragers wel veel kunnen dragen waarna ik er achter kwam dat er wel heel weinig schroeven gebruikt zijn in de raveeldragers van mijn overkapping.

Waarna ik mezelf de vraag stelde of dat niet elders in de overkapping ook gedaan is en de ringbalken als eerste in mij opkwamen:
Te weinig schroeven in ringbalken overkapping
(de foto’s zijn zo geordend dat de hoeken overeenkomen met de overkapping van boven bekijken waarbij de voorkant aan de onderkant zit)

Voor de ringbalken is dus steeds maar één schroef gebruikt is per uiteinde, en van degene rechtsvoor is de complete kop zelfs afgebroken :X
Hoogstwaarschijnlijk omdat er nergens is voorgeboord bij de bouw van de overkapping, iets dat Azalp me in hun reactie wel aangaf te doen voor het bijplaatsen van de extra schroeven.

Want ik heb namelijk contact opgenomen met Azalp, de leverancier van de overkapping, en de foto’s van de ringbalken en raveeldragers naar hun opgestuurd om te vragen of het op deze manier voldoet.

Hun reactie was dat dat niet best was, vooral de bevestiging van de ringbalken, die moeten namelijk met minstens 4 schroeven (2 beneden en 2 boven) worden bevestigd. En dat slechts één schroef totaal niet voldoet.
Kreeg deze foto opgestuurd als voorbeeld voor de montage van de ringbalken:
Azalp - voorbeeld montage ringbalken op staander

Voor de raveeldragers wordt aangegeven er 2 schroeven per kant extra bij moeten tegen de ringbalken aan en bij de bevestiging van de dwarsbalken 1 extra schroef per kant.

Ik ben blij dat mijn overkapping in de tussentijd niet is ingestort :X en ik heb dus nog wat schroefwerk te doen. :|

Snap nu wel waarom er zoveel schroeven over waren nadat de tuinman klaar was met de bouw van de overkapping, heb het doosje er even bijgepakt en gesorteerd:
Doosje met overgebleven schroeven na bouw overkapping

De linker stapel schroeven is voor de raveeldragers, de rechter stapel lange schroeven van 120mm voor de ringbalken en dan heb ik zelfs de afgelopen jaren er wel eens een paar schroeven uit dit doosje gebruikt, dus er zaten er daarvoor nog meer in.

Dat stapeltje goudkleurige schroeven in het midden was voor het vastzetten van het kozijn van de dubbele deuren welke er een hele tijd geleden al bijna uit was gevallen nadat de rechter bovenhoek helemaal naar voeren kwam bij het openen van de deuren.
Het hele kozijn bleek met maar 4 korte schroeven aan de overkapping vast te zitten en degene rechtsboven was geknapt. Dat heb ik destijds provisorisch opgelost ook omdat ik er toen achterkwam dat het kozijn totaal verkeerd gemonteerd zat en ik dat eens goed moest oplossen.
Afgelopen zomer er wel aan toe gekomen het kozijn te demonteren, wat toen spontaan uit elkaar viel omdat de deuvels op de hoeken doorgerot waren wegens blootstelling aan de regen vanwege de verkeerde plaatsing.
Aan het kozijn repareren en goed terug te plaatsen ben ik echter nog niet toe gekomen dus dat wordt iets voor het voorjaar.

Maar eerst de extra schroeven plaatsen voordat de overkapping instort, komende weekend wordt het gelukkig goed weer! :)
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste