Grutte Pier schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:14:
[...]
Blijkbaar zijn er niet meer personen idd. Mijn uitspraak over erg negatief zijn over een persoon, doe ik op basis van wat ik hier lees en te zien krijg van jou in dit topic. En dat is niet zo wild dat ik iemand zou bestempelen als een gigantische beunhaas. Jij hebt blijkbaar meer slechte ervaringen met deze meneer.
Ja klopt, zie mijn bloemlezing hierboven.

Wat ik vaak zie op Tweakers dat iedereen een vrij hoge kwaliteit standaard heeft. Door je mening hier te formuleren dmv input van andere leden ben je enigszins biased; veel mensen malen niet om een paar cm afwijking in een poer of een schroef meer of minder.
Tja, als de tegels er niet eens recht tussen kunnen liggen omdat het een trapezium is is de afwijking gewoon te groot, hoe moelijk is het om even een kruismeting te doen.
Deze huisjes worden vaak met deze kwaliteit neergezet, en blijkbaar komen ze er mee weg. Dat is typisch het verschil tussen zou moeten en is gedaan. En nee, ik praat geen dingen goed die fout zijn geweest mocht dit zo overkomen.
Dat er mee weg komen is juist het kwalijke want je maakt als professional in mijn ogen dan misbruik van de onwetendheid van je klanten, zeker als de kwaliteit ondermaats is.
Dat de puntjes niet meer op de i worden gezet is naar mijn idee tegenwoordig haast standaard.
Snap het ook wel want er ligt genoeg werk dus in de tijd die bespaard wordt kan je weer een nieuwe klant aannemen die meer opbrengt en de paar procent die gaat klagen help je dan alsnog en verdien je alsnog meer in dezelfde tijd dan wanneer je alles bij iedereen doet zonder shortcuts.
[...]
Je zegt dat je het niet gelooft dat het met 6 schroeven goed kan gaan. Maar inmiddels staat het huisje alweer 4 jaar?
Ignorance is bliss maar nu ik het weet voel ik me daar niet meer prettig bij, en dat komt inderdaad in hoge mate doordat die tuinman overduidelijk heeft laten zien dat hij totaal ongeschikt is voor het doen van timmermans zaken.
Maar wanneer ben je dan wel overtuigd, totdat iemand met cijfers komt?
Ik heb al navraag gedaan bij Azalp wat voor deze overkapping de hoeveelheid schroeven is die aanbevolen wordt, zij als leverancier zouden het me als het goed is kunnen vertellen.
Uitgaand van:
• 9 dwarsbalken = 18 raveeldragers
• 4mm schroeven van lage kwaliteit met effectief 3mm vlees, 6 per raveel, 108 schroeven totaal
• Dak belasting komt volledig op de dwarsbalken (realiteit = ook ringbalken)
• Afschuif spanning enkel (schroef tov raveel)
• Veiligheidsfactor 3?= cadeau
Geeft;
• 557N = 55,7 kg per schroef x 108 schroeven totaal in je schuur
o Geeft 5.940 kg als maximale toelaatbare last die de schroeven alleen kunnen dragen.
o Ik denk dat je huidige dak nog geen 20% van deze maximale last weegt.
Kan eerlijk gezegd niet zoveel met zo’n sommetje want als het zo simpel was had er zonder problemen een groendak van 1200Kg op het dak van mijn overkapping gekund maar de leverancier geeft duidelijk aan dat ik dat bij deze overkapping niet moet proberen.
En dan heeft mijn overkapping zelfs 10 dwarsbalken waar jij met 9 stuks rekent.
Ergo die 6000Kg waar jij op komt is dus niet het hele verhaal en klopt waarschijnlijk niet, want ik heb nog specifiek gevraagd of de draadeinden van de betonpoeren de beperkende factor was maar ze gaven aan dat die en de staanders dat niet zijn maar wel de ringbalken en dwarsbalken, waar de raveeldragers nog specifiek bij benoemd werden als zwak punt.
[...]
Ik probeerde je te overtuigen dat het werken met raveel niet direct in relatie staat tot karig werk of slappe constructies….
Heb ook niet het idee dat het nu specifiek aan die raveeldragers ligt nadat @
KNed dat Wovar linkje deelde, maar dat de dakbalken die gebruikt zijn simpelweg te dun zijn om de extra last te kunnen dragen.
Wat je met karig werk bedoelt is me niet helemaal duidelijk maar ik vermoed de geringe hoeveelheid schroeven die er nu in zitten.
Daar heb ik inderdaad mijn bedenkingen bij zoals boven al uitgelegd.
Vond het verhaal van @
Loft ook logisch klinken dat bij meer schroeven de last beter verspreid wordt en mogelijk is 20 schroeven dan overkill maar 6 lijkt me gevoelsmatig te weinig, als er een het begeeft ben je ook percentuele een veel groter deel van je draagkracht kwijt dat als er meer zijn om het over te verdelen.
Het proeft alsof je nog steeds frustratie en veel vragen hebt, of ik lees scheef….
Enige wat ik wou is dat je juist dat niet meer zou hebben 😊
Mijn frustraties betreffen alleen die tuinman, voor de rest niet hoor.
Had eigenlijk geen vragen meer en was van plan de ontbrekende 400 schroeven in de raveeldragers te gaan zetten maar door jouw post ben ik wel gaan twijfelen of het echt nodig is daadwerkelijk zoveel schroeven er bij te plaatsen.
Scheelt veel tijd, geld en moeite als dat een stukkie minder kan

, dus ben benieuwd waar Azalp mee terug komt.