Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout

Pagina: 1 2 3 4
Acties:

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tuff
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-06-2022
Hoi allemaal,

Een tuinhuis (laten) maken is erg duur en daarom wil ik het graag zelf gaan doen omdat;

1. Voor de kosten. Timmerbedrijven rekenen al snel 40euro (zo niet meer) per uur waardoor 1dag werk met 2 mensen al snel 650euro kost met 2 mensen. Manuren is dan al snel 3K.
2. Voldoening: Het geeft mij enorm veel voldoening als je iets zelf kunt maken
3. Bezigheidstherapie. Door met dit project te starten hoop ik een beetje afleiding te krijgen van mijn dagelijks werk.
4. Een tuinhuis is hot op dit moment maar ook een meerwaarde voor je huis en je hebt zelf ook plezier van.
5. In mijn geval staat er sinds vorig jaar een Jucuzzi in de tuin en DHZ overkapping die er nu boven hangt is niet meer mooi genoeg.

Nu ben ik geen timmerman maar ik ben wel een beetje handig en misschien zijn er nog meer mensen die ook zoiets zelf willen gaan maken, dat ik dacht ik ga een topic starten op Tweakers want ik heb wel een aantal vragen en wie weet kunnen we hier wat van gedachtes wisselen om elkaar te helpen.

Ik heb zelf natuurlijk ook al wat onderzoek gedaan naar het zetten van betonpoeren en de staanders.

Ik heb lang gezocht naar wat ik precies mooi vindt. Dat is nogal een persoonlijk dingetje daar een tuinhuis op verschillende manieren gemaakt kan worden en verschillende uitstralingen kan hebben.

Niets is zo veranderlijk als het weer, totdat je een tuinhuis wilt gaan maken.

Om te beginnen heb ik gebruik gemaakt van Pinterest en daar dagen gezocht naar iets wat mij aansprak en dat ook laten bezinken om te kijken of ik het daarna nog steeds mooi vond of dat er nog iets anders was dat mooier was.

Ik wil graag een strak en modern tuinhuis maken waarbij ik gebruik wil maken van geschaafd hout i.p.v. fijn bezaagd. Fijn bezaagd hout leeft wat meer en heeft een robuuste uitstraling maar ik vind geschaafd hout dus mooier en iets strakker. Tevens heb ik ervoor gekozen om alles van Red Class Wood te maken i.p.v. Douglas omdat dit altijd geschaafd hout is, duurzamer (zou 5jaar langer meegaan), langer kleurbehoud en iets goedkoper is dan gewoon Douglas hout. Uiteraard gaan we het hout later ook behandelen.

Hier een inspiratiefoto van wat ongeveer moet worden.
Afmetingen 3x3 mtr en een oversteek van 20cm waardoor de dakmaat 3.20 mtr x 3.20 mtr gaat worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3p_AYUilsuy74KxNWveEiGOPhOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRBUDOGiiWOTfbS3nx3pscg8.jpg?f=fotoalbum_large

Echter zonder het raam en zonder de schuifdeuren. Dit kan altijd later nog maar kostentechnisch nu niet haalbaar helaas.

Ook zal alleen linksachter worden dichtgemaakt (Staat een schutting waar de wand tegen komt te staan)
Rechtsachter staat een schuur/hok met stenen muur welke in een mooie kleur is geschilderd.
Het tuinhuis komt tegen deze muur aan, vast te staan waardoor we ook (denk ik) geen schoren nodig hebben.
Linksvoor 1/3 deel, wat we ook dicht willen gaan maken met potdeksel planken. (Potdeksel planken zelf zwart maken is veel goedkoper dan zwarte potdeksel planken kant en klaar kopen.

Vooraan dus 3 staanders en achteraan 2 staanders. De staanders en de ringbalken wil ik dus 14x14 maken en de 2 staanders en 1 ringbalk achteraan komen dus tegen de muur aan met keilbouten.

Ik denk ervoor om met een speedboor een begin te maken en daarna met een slangenboor gaten te maken in de balken om de 50cm, zodat de keilbouten dan verzonken in de balk vallen.

Voor de achterste staanders dus geen poeren ivm met de fundering van de schuur. Hier ga ik halve poeren van 10cm hoog onder de staanders plaatsen zodat het lijkt alsof hij daar op echte poeren staat.

Voorste 3 staanders dus wel op 3 poeren 15x15 voorzien van een betontegel als fundering en ook volgieten met een zak snelbeton als deze zijn uitgelijnd

Op de hoeken wil ik een halfhout verbinding maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1sGi-0J4uXjEEjPP1xVspyb4mw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sPURVLGSgnheEycd2q2lAVnc.jpg?f=user_large

Hier heb ik wellicht nog een vraag over aangezien het inzagen de draagkracht zal verminderen.
De gordingbalken 70x170 zullen op de achterste ringbalk rusten die tegen muur zit waardoor de rechter ringbalk alleen zijn eigen gewicht zou moeten dragen op de hoeken. Dat lijkt mij geen probleem.

De voorste ringbalk echter krijgt 7 gordingbalken + de ringbalk zelf voor zijn kiezen waardoor de halfhout verbinding misschien te zwak is, echter heb ik een extra staander aan de voorkant staan op 1/3 deel van de kant. Wellicht dat dit dan genoeg is maar wat als ik daar later nog 3 zonnepanelen op wil gaan zetten.
Wellicht kan de halfhouts verbinding sterker gemaakt worden door de inkeping en de hoekverbinding aan te passen zodat de ringbalk meer gewicht kan dragen.

Of dat ik mss beter toch verstek kan zagen?
Bij een halfhout verbinding dan een draadeind van bovenaf erin stoppen?

Dan wil ik ook de gordingbalken inkepen en zodat deze over de ringbalk zakken en dan met de inkepingen ook zorgen voor het afschot zodat het water naar de voorkant loopt. Hier komt dan in de oversteek linksvoor een doorvoer met een zinken pijp en ik denk erover om het afschot alleen naar de voorkant te laten aflopen en niet helemaal naar de linkerhoek. Er kan dan vooraan wat water blijven staan maar dat lijkt mij geen probleem.

De gordingbalken wil ik ook schuin afzagen aan de onderkant bij de oversteek maar ik loop er tegenaan dat ik nog niet weet met welke maten ik dat het beste kan doen. Ook ivm met de hoogte van het boeideel.. het dakbeschot en de isolatieplaten van 30mm.

Ik wil dus uiteindelijk zo een boeideel maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZvH2vlPPe_3oVAmot8mZlnQQ9E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZOpjxncdOwxq9riWXIrMzBVW.png?f=user_large

2 planken over elkaar en vraag me dus welke maat (of maten) ik hier het beste voor kan nemen.
2 planken over elkaar vind ik persoonlijk wat slanker staan ipv 1 zo'n groot breed boeiboord en ik heb het vermoeden dat ik beter 2 verschillende breedtes kan pakken maar welke en hoe hoog maak ik dat boeiboord dan zodat ik onder de 2450 blijf.

Omdat de totale hoogte van dit tuinhuis maar 2450 moet/mag worden vanaf de grond zit ik met het dak wat in knoei met wat de maatvoering betreft.

Van onderop gezien heb ik 10cm Poer boven de tegels uitsteken.
Dan 3cm draadeind met stelplaat en dan de staanders.
De staanders wil ik afzagen op 1.87mtr. Mijn doorloop zal dan 2mtr hoog worden en heb ik nog max 45cm voor de gordingen, dakbeschot, isolatie en het boeiboord. Ik zou liever de doorloophoogte 5 of 10 cm hoger maken, of in elk geval uit willen rekenen hoe hoog dat ik kan gaan, zodat ik precies op 2.40 uit kom met het dak erop.

Wie kan hiermee helpen?

De volgende vragen, welke maat keilbouten zou ik nemen voor de in de muur en en welke schroeven om het beschot vast te zetten maar ook de ringbalken en hoe zet ik die ringbalken vast zonder gebruik te maken van balkdragers die anders in het zicht zitten. (Ik dacht zelf ook om een extra panlat aan de binnenkant van de ringbalk te zetten om de gording op de laten rusten als extra versteviging)

De isolatieplaten kan ik beter schroeven of plakken op het dakbeschot?

Het dak laat ik doen met dakleer ipv zelf aan de slag te gaan met EPDM.

_/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuff
MacIsCool schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:09:
Leuk topic, ik ben het zelf ook van plan, ben geen bouwvakker maar wel handig. Ik blijf het topic zeker volgen. Ik wil zelf het 6 meter breed gaan maken, en ben van plan 2 extra verticale balken aan de achterkant te plaatsen, en 2 aan de voorkant, op 1 mtr van de hoek, om toch een brede ingang te houden.
Wil je dan ook 2 blinde/dichte delen maken op de hoeken?
Ik zal hem dicht maken met potdeksel planken ivm inkijk van de buren maar ik vind de foto met tralie hieronder wel mooier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqMsmWrkquDrubM8oWvw3CeE6og=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GUPzOk9ZQREMQFquwxufiiZj.jpg?f=user_large

Misschien dat we die potdeksel planken wel draaiend kunnen maken zodat het als een soort jaloezie werkt?

[ Voor 6% gewijzigd door Tuff op 31-03-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
barry86 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:34:
Ik zou de doorloop geen 2meter hoog maken. Dan krijg je een buk gevoel.
Min 2m20
Ja dat begrijp ik maar dan heb ik niet genoeg ruimte voor mijn dak.

Als ik nu eens 2.10 aanhou dan heb 30/35cm over...

voor de ringbalk van 14 + 13 voor de gordingbalk (als ik 4cm inkeep) + 2cm voor het beschot 3cm voor de isolatie en wat over voor het dakleer?

Hier een foto van de huidige situatie.. Het is maar een kleine tuin en de onderkant van de daktrim van de schuur waar het tuinhuis tegenaan moet meet 2.45mtr. Daar wil ik dus onder blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQZfjYKFXyhyNx9iXNMFINtrdms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBqkxJkHIKlmbUxVfQElpeCO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Tuff op 31-03-2021 15:27 ]

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10 16:52

T.E

Ikzelf heb vorig jaar een kapschuur helemaal zelf gebouwd. Ben geen timmerman maar wel handig. Hier heel wat uren ingestoken maar harstikke leuk om te doen en die verdomde coronotijd prima doorgekomen.

Ben begonnen met de betonpouren storten. Deze mooi waterpas uitgezet voor de maat van de kapschuur. Daarna de douglas palen van 15x15 geplaatst als frame met de balken.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/7fWSD35g/20200418-083413.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/JyPrVqn8/20200423-190727.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zVxYfBNw/20210331-171609.jpg
Eindresultaat. Volgend project is een hoekbank. Dat moet wel lukken na dit : )

Er komt stiekem veel bij kijken. Oa. regenwater afvoer aanleggen, elektra leidingen, bestrating etc.
Heb veel op youtube filmpjes bekeken ( youtube kanaal van Gedaro TV staan goede handige tips op ).
Maak vantevoren een goede tekening.

- zorg voor goed gereedschap. Decopeerzaag, circelzaag en het belangrijkste een goede afkortzaag. Hier win je veel tijd mee. Hamer, waterpas, potlood, winkelhaak, rolmaat, schroefmachine en als belangrijkste een radio :)

Ik heb mijn hout bij 3 verschillende bedrijven gehaald. Ik ging voor kwaliteit en dat was niet overal hetzelfde. Zeker de zwarte rabat planken, het zichtwerk is belangrijk dat je goede kwaliteit neemt. Je geeft je aan dat je blanke rabat planken wilt gaan kopen en zelf zwart wilt gaan schilderen. Dit kost je echt enorm veel tijd en het prijsverschil is niet zo heel erg groot denk daar even over na.

Helaas is hout ook erg duur geworden. Wilde deze week een paar douglas palen bijhalen en die waren al iets van 30% duurder geworden 8)7
Ook schroeven had ik me op verkeken hoe duur die wel niet zijn. Zeker de zwarte potdekselschroeven en de grote lange tellerkopschroeven zijn prijzig.
Mijn kapschuur heeft me zoals op foto +- 2100 euro gekost. Dat is incl. al het hout, schroeven, pouren, dak, onderlaag/dakshingles, zinken dakgoot en deur. Deze deur heb ik niet zelf gemaakt maar kant en klaar gekocht. Verder heb ik al het douglas hout behandeld zodat het niet verkleurt.

Al met al veel succes en ben benieuwd naar je project.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:53

FreakNL

Well do ya punk?

Leuk topic!

Ter lering en vermaak:
Deze heb ik met mijn vader 4 jaar geleden neergezet.

Ongeveer 2.5 bij 3.

Afbeeldingslocatie: https://imgshare.io/images/2021/03/31/7C3BCB68-2D4F-4B15-8A14-9CD696DB5D3D.jpg

Palen staan los van de grond en ik kan de boel aan de onderkant opdraaien als de boel verzakt (dat is hier nogal een issue). Nog niet nodig geweest overigens.

Zitten betonnen poeren met schroefdraad onder die weer op een ouwe tuintegel staan.

Bitumen dakje wat afloopt op de schuur.

De poort aan de achterkant is een schuifpoort (hangend), dat is ook superhandig als je met de fiets bent bijvoorbeeld. Aan de buitenkant zit geen klink alleen een blindplaat met een sleutelgat, dus je trekt hem zo achter je dicht.

[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 31-03-2021 20:11 ]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Tomvanschayk
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:39
Mooi project! Wij zijn gelukkig bijna klaar. Morgen wordt het plafond nog een keer geschilderd en dan kan de tv en speaker opgehangen worden.

Links is de schuur, 1 meter opgemetseld met dezelfde steen als de aanbouw. Daarboven blanke Douglas rabatdelen. (7 bij 3 ongeveer).

Overkapping is van eiken. 6,2 bij 4,4 met een overstek van 20 cm. Wij hebben de overstek aan de onderzijde met eiken planken dichtgemaakt en daar spotjes in geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XhmSW2S0HJn3Wx66yFEuDv0NDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jOrjDeHidxFK8vbsK5WhtmTI.jpg?f=fotoalbum_large

Kleine aanvulling:
De overstek hebben wij ook met verschillende formaten planken gedaan in plaats van 1 brede plank. Als je wil kan ik wel even kijken wat de afmetingen zijn.

Tips:
Haal je hout niet bij de bouwmarkt. Veel te duur en vaak van mindere kwaliteit. Loop eens binnen bij een lokale houthandel

Gebruik voor de overstek goede rvs schroeven. Zijn een stukje duurder maar roestvlekken op je hout wil je niet

[ Voor 20% gewijzigd door Tomvanschayk op 31-03-2021 20:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-10 07:34
Hier mijn begin Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OD1fMUDGV5hraELvHmzUM1uqcVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQ2idqFOOaoKtRtVBNZxftkI.jpg?f=fotoalbum_large
Nu eers straatwerk en dan van de zomer verder met de schuur.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 12:15
Veel goede dingen zijn hierboven al gezegd! Ik zou je adviseren om vooral ook op het woodworking forum te gaan kijken. Vooral je vragen m.b.t. de detaillering van je houtverbindingen zijn daar terug te vinden. Bij de bouw van mijn tuinhuis heb ik daar ontzettend veel kennis opgedaan en toe kunnen passen. Bijvoorbeeld de vraag over je halfhout verbinding. Je moet proberen om de gehele balk op te leggen, dit kan je realiseren door de onderzijde van de halfhout verbinding een centimeter of 2 door te laten lopen op de staander. Op deze manier kan je de volledige dikte van de ligger benutten voor de overspanning. Dit heb ik ook zo toegepast bij mijn tuinhuis. Zie onderstaande foto. Door de vorm van mijn tuinhuis kon ik die oplegging niet overal creëren en ook daar hadden ze op het WW forum een mooie oplossing, het gebruiken van specifieke schroeven (heco-topix) op de overgang van de halfhoutverbinding naar volledige dikte. Van bovenaf ingeschroefd en houdt de balk als het ware bijeen. Was ik zelf nooit opgekomen en is een betere oplossing dan je voorstel van het draadeind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAQoc2_rUdNqZkS_YV-oP-0sM6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TzxhwiwfmL8Z8dGaVzbKrloA.jpg?f=fotoalbum_large

Verder kan ik aanraden te gaan digitaal te gaan tekenen, bijvoorbeeld Sketchup. Dit heeft m.i. zoveel toegevoegde waarde voor het ontwerpen dat ik persoonlijk niet zonder kon. Denk goed na over het installatiewerk en wat in het hout verwerkt moet worden. En verder natuurlijk goed gereedschap is het halve werk! Grote cirkelzaag die de staanders/liggers kan bewerken, handzaag, beitels, slagschroevendraaier, speed-square enz. Ook goed verwerkingsmateriaal gebruiken voor montage, houtbouwschroeven, D4 lijm voor je verbindingen.

Er zijn nog we honderden tips te noemen maar het is ook een leerproces an-sich. Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_dxq75GdTWIcXXJXKAZxxfLdl0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f9kL6JbrPKLwiM9K2w7C9yh6.png?f=fotoalbum_large

Gebruik manier C voor de verbindingen.
A en B geven maar halve balk hoogte

[ Voor 10% gewijzigd door 3dmazter op 02-04-2021 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:38
Tuff schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:29:
[...]

Denk eraan iets van een fundering te maken voor glaspuien / schuifwanden.

Vandaag ff lang de bestaande schuur gegraven en op 30cm stuit ik op de fundering.
Halve poeren in 15x15 en 10cm kon ik niet krijgen en om de verzendkosten te sparen dan maar 2 normale poeren besteld die we moeten inkorten.

We wachten geduldig af op de spullen...
Ik heb nu een terras liggen met schellevis 1 bij 1 meter a 5cm dik (120kg per stuk) op een goed zandbed volledig ingesloten. Zou dat niet voldoende zijn?
De overkapping zelf zet ik op 7 poeren in ieder geval. Dus er worden nog 7 stenen uitgehaald en ingeslepen voor de poeren. Het ligt wel op afschot, dat is het enige waar ik nog mee zit. Ik moet nog nameten hoeveel maar omdat ik 7 meter breed wil zal dat aardig zijn verwacht ik.
Aankomende week ga ik tekenen en rekenen en dan hoop ik volgend weekend al het hout te kunnen bestellen zodat we met een week of 6 aan de gang kunnen.

Dit is de ruwe opzet en een impressie van het terras hoe het er momenteel bij ligt:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 51% gewijzigd door GeeMoney op 05-04-2021 12:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:36
GeeMoney schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:12:
[...]

Ik heb nu een terras liggen met schellevis 1 bij 1 meter a 5cm dik (120kg per stuk) op een goed zandbed volledig ingesloten. Zou dat niet voldoende zijn?
De overkapping zelf zet ik op 7 poeren in ieder geval. Dus er worden nog 7 stenen uitgehaald en ingeslepen voor de poeren. Het ligt wel op afschot, dat is het enige waar ik nog mee zit. Ik moet nog nameten hoeveel maar omdat ik 7 meter breed wil zal dat aardig zijn verwacht ik.
Aankomende week ga ik tekenen en rekenen en dan hoop ik volgend weekend al het hout te kunnen bestellen zodat we met een week of 6 aan de gang kunnen.

Dit is de ruwe opzet en een impressie van het terras hoe het er momenteel bij ligt:

***members only***
Is die 6 weken levertijd nog realistisch? Hout schijnt steeds schaarser te worden (en duurder)..

Members only: title

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
Ik heb de eerste offertes binnen en ben bezig met een Sketchup ter indicatie.

Ik heb een offerte nu aangevraagd met de volgende balken en planken:

18x Zweeds rabat 2x zwart gespoten 400cm -> zijkant bekleding buitenkant.
24x Zweeds rabat 2x zwart gespoten 300cm -> achterkant bekleding buitenkant.
7x Douglas palen fijn bezaagd 15x15 van 250cm -> de 7 staanders.
2x Douglas palen fijn bezaagd 15x15 van 700cm -> twee grote liggers voor en achter zijde.
2x Douglas palen fijn bezaagd 15x15 van 500cm -> twee liggers voor de zijkanten
11x Douglas balken van 75x200 van 500cm. -> gordingen.
30m2 vuren groef en mes vellingdelen a 30m2. -> dak beschot
50x Douglas planken van 22x250 geschaafd van 250cm. -> binnen bekleding en dan wellicht zelf wight washen, olieën of schilderen.
Glazen schuifwand 6 delig offerte binnen voor €1800,-

Totale buitenmaten incl. overstek zijn dan 6,55x4,35m

Twee offertes zitten rond de €3500,- met een leverindicatie van 3 tot 5 weken.

Plaatje (work-in-progress):

Members only:

Ik twijfel nog over de Douglas planken voor de binnenbekleding maar Red Class Wood kost een veelvoud en waren bij beide leveranciers niet te bestellen. Iemand daar nog suggesties voor of kunnen de Douglass planken gewoon?

Ik mis dan nog de glazen pui rechts op het plaatje, de vaste houten jaloezieën die links voor komen (daarachter valt de glazenschuifwand weg en komt dus niet tussen de palen in).
En nog wat hard houten frame balken, PIR platen voor het dak , betonpoerem, EPDM en boeidelen.

Het grove bouw werk qua hout komt dus op laten we zeggen 4000 euro.
Op €5800,- inclusief glazen schuifwand en de aluminium pui heb ik nu begroot op €2000,- .
Tel daar de poeren nog bij op, EPDM, een bak met schroeven, boren en fretten etc. en dan ben ik dus voor een kleine 9k helemaal het mannetje. (offertes inclusief plaatsing van "leveranciers" zaten dus ruim boven de 20k)

Alle wanden worden dubbelwandig, deels omdat het een erg winderige plek is en omdat ik leidingen en een omvormer etc. in de wanden wil verwerken om het uit het zicht te houden.

Hoe doe ik dat met isolatie en vocht?
De boeidelen wil ik in ieder geval aan de zichtkanten dicht maken (ook de onderzijde) maar ik kan eventueel de achterkant en 1 zijkant deels open houden voor ventilatie.
Als ik nu mijn wanden wil isoleren met wat PIR, moet ik dan ook nog iets van vochtwerend plastic aanbrengen of andere zaken ? Ik wil vooral de wind/tocht zoveel mogelijk eruit halen, het gaat er natuurlijk niet om om het op 21 graden constant te kunnen houden.

@Señor Sjon of andere mod, als ik het topic nu kaap wil ik ook een nieuwe maken? Of is er wellicht behoefte aan “het grote topic” ?

[ Voor 229% gewijzigd door GeeMoney op 11-04-2021 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Versie 2.0 is af maar ik denk toch dat we voor vaste jaloezieën gaan linksvoor ipv een tweede vaste aluminium pui.
En de panelen komen natuurlijk een stuk vlakker op het dak te liggen :)
Vanwege plaatsing van de poeren en lengtes van het hout zal hij nu iets kleiner worden.
Dakmaat: 6,35x4,35 meter
Binnenmaat: 5,85x3,85 meter

Members only:

Hij is op schaal getekend en dit is ook het totale terras oppervlakte.
De tegels zijn 1x1 meter.
De glazen schuifwand zou zoals bovenstaande plaatje laat zien nu tussen de palen inkomen doordat we 2 vaste puien hebben op deze manier. Bij vaste jaloezieen zal de schuifwand achter de voorste palen komen en doorlopen tot en met achter de vaste jaloezie zodat ik het wind dicht kan maken.

Inmiddels heb ik groef en messing planken als dakbeschot gekozen en ik zit alleen nog met de verticale planken aan de binnenzijde afwerking. Douglas is daar vanwege het vele werken niet heel geschikt voor.
Iemand alternatieven die betaalbaar blijven?
Boven op het dakbeschot zit ik te denken om underlayment nog te plaatsen zodat ik ook nog elektra buizen in het dak kan verwerken door in het underlayment sleuven te frezen. Op die manier komen daarna de PIR platen volledig dicht op het underlayment/dak te liggen.
Ook zijn de groef en messing planken iets dunner als de Douglass delen die ik eerst had (18mm vs 22mm).
Door underlayment daar weer bovenop te plaatsen krijg ik extra sterkte en dikte waardoor ik de elektra leidingen voor de lichtpunten kan wegwerken.

Topics die dus nog open staan:

* Verticale binnendelen, welk hout is daar het meest geschikt voor?
* Isolatie voor de zijwanden, hoe doe ik dat het beste ivm vocht?
* Terras laat ik helemaal opnieuw aanleggen en dan waterpas en de overkapping komt op 7 beton poeren. Hoe krijg ik hem nu zoveel mogelijk wind dicht en toch vrij van de bodem om optrekkend vocht zoveel mogelijk te voorkomen?

Dit is wat we willen creëren aan de binnenzijde qua verticale delen:
Members only:

Als het hout binnen is en de bouw zal starten zal ik een eigen topic aanmaken :).

[ Voor 73% gewijzigd door GeeMoney op 11-04-2021 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuff
Het hout is binnen en we zijn begonnen.

Als eerst al mijn handpalm opengehaald tijdens het verwijderen van de oude overkapping aan de dakgoot.
Alles is natuurlijk vast geroest daar waar geen RVS schroeven waren gebruikt.

Goed schoonhouden met sodabadje en dan betadine erop.

De betonpoeren tegen de schuur moest ik inkorten vanwege de fundering.
Op naar Boels om een flex van 230mm te huren. Netjes afgemeten en rondom ingezaagd. De slijper ging er als boter doorheen waren het niet dat een ijzerstaaf in het midden wat tegen werkte.

Door de onderonderkant in de lengte richting 1x in te zagen, kon ik dat deel splijten met hamer en bijtel waarna ik met de flex de staaf kon doorflexen. 230mm is is niet groot genoeg om de staaf te raken die in het midden zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwhICovCliMONjooi6JW2WYj6cw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GF43kqK857nPhGU7P5vEXsZA.jpg?f=fotoalbum_large

Ik leek wel een grijze duif met al dat stof en een mondkapje lag natuurlijk binnen. (te lui om het te gaan halen.)

Dan de eerste balk tegen de muur aankrijgen.

Als eerste gaten gemaakt door voor de boren met een speedboor 25 en gemeten of mijn dop erin paste om bij de schroefkop te geraken. Ik heb lange draadbouten M12x180 gekocht en M14 muurpluggen. Vervolgens doorgeboord met M12 en even het gat wat ruimer gemaakt zodat de draadbout er ook lekker ingaat.

Daarna deze paal helemaal in de impregeneer gezet en vervolgens het gat voor de stelplaat gemaakt en even voorgeboord om de stelplaat vast te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmti4yOAi4yugPCnBlxEDXPocd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70p0zWkVpj9wYOHTYme752jp.jpg?f=fotoalbum_large

De paal (waterpas) op zijn plek gezet en met een lange M12 boor even voorgeboord in de muur waar ik met M14 moest boren. Ik had mss ook met M14 door het hout en door de muur kunnen gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlJznrz92GpHfytz0Nn4u95y458=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Ugb5WK7ka2iZUrQl7dUtynd.jpg?f=fotoalbum_large

Een steeksleutel 23 voor de stelplaat is wel een must. Mijn Baco was weer te dik om er goed tussen te komen.
Ik wilde de ruimte tussen stelplaat en beton niet te hoog maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
Dan een vraag over het Red Class wood..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yly8b69KwLvPW-R82w7wdRLjJqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dpIVlCPSTHsCXZVohpOqSPnj.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dat het hout uit smalle rechthoekige stroken bestaat in de fabriek verlijmd en daarna geschaafd.

Maakt het nog wat uit wat de sterkte/draadkracht betreft voor de ringbalken in welke richting dit hout wordt gebruikt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tuff
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5F5W4JcIpho236We9HJZaouy_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1tMrc0iNZWY8uQHAv0Q79Zh.jpg?f=fotoalbum_large

Was even een puzzeltje maar hij past.
Ik heb nu 2 cm volle draadkracht

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tuff
Vorig weekend de oude overkapping verwijderd en de 1e paal gezet... gisteren het frame kunnen neerzetten wat ik vandaag verder ga afmaken. Het moet nog worden vastgezet op de hoeken en er moet nog een staander bij en verder aflakken voordat de gordingen en de rest erop gaat.

Het gaat niet erg snel (En dat hoeft ook niet), Ik ben maar alleen en een extra hand van moeder de vrouw.
Het zaagwerk gaat meer tijd inzitten dan je denkt en doorloophoogte is 220 geworden.

Het begint wat te worden en het staat ook nog eens waterpas. _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWJI6Mw8uTQTwwFxthsBj79Ik5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VLHisZgiWrj6rFdaThhIT2M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-10 07:42
Hoever mag ik inkepen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLhgHXzOVDzO1Ko8ZErvkYALTGc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hmwgtU8IaVOEydILULhTkHrp.png?f=fotoalbum_large

Overspanning is 320cm
Dwarsbalken hoh 80cm
Glasdak 50kg per plaat
GevelMuurbalk 10x20cm
Dwarsbalk 7x20cm
Ik heb nu 50% ingekeept omdat ik simpel opleggen niet mooi vind en zo 1 geheel krijg van muurbalk en dwarsligger.
Een metalen schoen is geen optie.
Ik wil dit met 2 dikke schroeven per balk vastschroeven waarvan 1 onder 45gr.

Ik begin nu alleen erg te twijfelen over het 50% inkepen.
Hoe denken jullie hierover? Sterk genoeg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nxxeabHK1ZN8raU3o7ZeGOg15w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iXt0MwvKOLvpLIwhMgF0CvhQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door barry86 op 09-05-2021 07:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tuff
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRJzXt9JyRNL4CB8h3pEQcWE7NI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8J6fupCn3H34EkMBx3J4xfy.jpg?f=fotoalbum_large

Eens kijken of we vandaag een paar gordingen erop krijgen en de binnenwand dicht krijgen :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tuff
Toch weer wat kunnen doen tussen de buien door...

Potdeksel planken gezaagd & zwart gelakt. (Ik gebruik daar GW-310 van Remmers voor)
en daarna de wand dicht gemaakt.

Begin gemaakt met de gordingbalken. Ik heb er eerst 6 en daarna 7 op gelegd om te zien hoe het eruit ziet.
Met 7 vind ik het net wat beter staan en het zal ook wat beter dragen als ik er nog zonnepanelen op wil leggen.

1 balk ligt er nu in.
Het is even passen en meten want je kunt de balk er niet van bovenaf in laten vallen vanwege de kraal die in de weg zit. Om niet teveel van de draagbalk (17cm dik) in te moeten zagen (4cm) heb ik ook 2cm uit de ringbalk gekapt. Aan de kant van de muur heb ik 3cm uit de gordingbalk gehaald en 1cm uit de ringbalk.

Uit de overgebleven stukken gordingbalk maak ik de klossen voor de oversteek aan de rechterkant.

Voordat de balk(en) erop gaat de ingekeepte delen en de balk zelf behandelen met HK-Lazuur van Remmers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMGveo6qEFWEvYJF72z83BrIxtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mwoaqd1X68sJP46bY1QWFsS0.jpg?f=fotoalbum_large

Er gaat behoorlijk wat tijd zitten in het zagen, lakken, en in de bouwmarkt zoeken naar hardware.
Ik ben naar de hornbach geweest om daktrim te kopen, schroeven te zoeken die ze niet meer hadden.
Lijm gezocht voor de Pir platen vast te zetten, die ga ik bij nader inzien toch ook maar doen met speciale schroeven. Spijkers moeten zoeken en tellerkopschroeven van 240 lang. Jezus die zijn duur ;-)

Ik moet nog een ei leggen over de zinken regenpijp. Die heb je in 3 diktes en die wil ik op de staande vastzetten met een wrong. (Dit is dus ook niet te vinden in de standaard bouwmarkten)

P.s. Ja.. de jacuzzi kan er nog uit...stel je voor hahaha.

[ Voor 17% gewijzigd door Tuff op 16-05-2021 07:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autorally
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-03-2023
Leuk dat er een topic is gemaakt over dit onderwerp. :)

Ben zelf al een paar weken bezig met een plan voor een overkapping 6x3 met Lounge 4x3 en schuurtje van 2 bij 3 m.
Heb eerst wat offertes opgevraagd en kwam dan zo rond de 20K uit voor wat wij graag willen. Is toch echt teveel. Voor het in elkaar zetten rekend men al gauw 3700 euro. Dus we gaan het zelf samenstellen en plaatsen. Qua hout en dergelijk wordt het Douglas hout. staanders van 15 x15 cm en de ringbalk ook met 15x15 cm. 6 poeren van 15x15 x 60 hoog. Veel you tube filmpjes bekeken. _/-\o_ Heb verder alles nu uitgewerkt, maar moet alles nog wel bestellen. Ik hoop dat de levertijd een beetje mee valt.

Heb wel alle tegels, straatbandjes en poeren in huis. Vandaag 4 van de 6 poeren geplaatst. Dat is ook een beste klus. Iedere poer op een tegel van 30x30. Ik zal als het me lukt hier een foto plaatsen van wat wij willen maken. Ik besef dat het een uitdaging zal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bn6AGouwwhJwBl_jD9SNdl4NOjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSakqNSo2mfdTsGMUmVGU97v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Autorally op 17-05-2021 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autorally
@Harrie_ met de kromming naar boven toe? Je bedoelt dat de balk ipv doorgezakt is juist bol loopt. Zie ook plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xp9jN60fIyNVJKde9gFqC-MpL9s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qiA5i9JraizdsW642zvAYWMq.png?f=user_large

Het 2e tekeningetje dus. Lijkt me wel slim, ja.

[ Voor 3% gewijzigd door Autorally op 18-05-2021 08:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autorally
Vandaag alle 6 betonpoeren gesteld. Lastige klus toch wel. Spandraden in de lengte en breedte getrokken, hoek waterpas tekens toegepast en een lange waterpas van 2,5 m. Mijn schuttingen lopen niet in een rechte lijn. Dus wel lastig. Continu blijven meten tussen de poeren, ook kruislings van poer naar poer.

Morgen eindelijk mortel storten en dan zand aanvullen en het terras tegelen. Blij als dit erop zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntf7h9ysVFXOomg5Q0QvWL23-vA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIZw7iTMjqoKSStGcwaPiJYn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tuff
loewie1984 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:05:
[...]

Ik heb dus een blik HK Lazuur kleurloos, daar staat bij:
LET OP: Bij de HK Lazuur kleuren; Kleurloos, Wit en Hemlock wordt het systeemproduct L-Lazuur UV - Houtbeits UV geadviseerd ivm vergrijzing.

Dus heb ik dat extra meebesteld.
Dit zou dan Longlife UV-2240 moeten zijn...
Ik ben nu echt alles (dus ook het dakbeschot) 2x in de Lazuur aan het zetten en als het klaar is.. kunnen de zichtbare delen nog met de UV gedaan worden.

Goeie tip.. (tenzij je wilt dat het vergrijst natuurlijk.)

Onbehandeld geeft men 10Jaar garantie op Red Class Wood en het zou 5jaar langer meegaan dan Douglas.

Houtprijzen zijn inmiddels ook flink gestegen. Diezelfde paal van 60euro kost nu ineens boh 74euro. Dat is een stijging van 20%. Ik ben net op tijd geweest.

Jammer van het weer. Dit weekend wordt er weer niks gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2MO10AgcbqvTtrJLXQpu-YMhTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PszPfYnbfaxRR7CWkRzXYx7H.jpg?f=fotoalbum_large

Na het inpassen van de gordingen.. ben ik aan het beitelen begonnen om voor de afwatering te zorgen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKwSQyCJNHv6M1pr6W4OvGg9OJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qT4iz1qzxkHE96uiKS6zV8R8.jpg?f=fotoalbum_large

En heb ik de klossen gemaakt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcxAmNvBAfz5-uTQyxNqSw46GRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGTVyN29H6geSUFGIHWTU3w3.jpg?f=fotoalbum_large

Als het klote weer voorbij is.. hoef ik alleen nog maar de balken en de klossen vast te zetten en dan kan het dakbeschot erop, pir platen vastzetten en het dak verder afmaken met dakleer, boeideel, daktrim, regenpijp.

Alles is nu netjes 2x in de lak gezet voordat het erop gaat.

Inmiddels ook spotjes besteld en we gaan vandaag maar eens kijken voor nieuwe tegels voor in de tuin.
Ik begin me al af te vragen of ik niet handig genoeg ben om dat zelf te leggen _/-\o_
3cm dikke keramiek in het zand..

Waarschijnlijk gaan we ook schuifdeuren plaatsen

en aan de voorkant een vast raam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t80xUKUlPPnm2wCcYpxws0PJQkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWJCDzQt3ddGqk2z6JSAufzP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Tuff op 22-05-2021 08:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yiN8K3tpibbS5Z63UIuPdVAN7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCZebaTIvDjg9O1CiBxWplOf.jpg?f=fotoalbum_large

Na jaren van er over spreken, eindelijk het hout opgehaald *O*
Je moet je toch een beetje opvrolijken in dit schijt weer 😉

Het wordt een standaard overkapping constructie 7m x 3m60 met glasplaten

Moet het hout eerst weken drogen voordat het gebeitst kan worden?
Schuren moet ik sowieso, de zagerij had volgens mij de zaag bot 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autorally
Het heeft iets te maken met een warmdak- of kouddakconstructie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JJF4LzuVIH2tSXeKMljOV0U3fs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/29WyszXZh1WPCrAbYcFn5gdg.jpg?f=user_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• barry86
De opzichter controleert of alles goed gemonteerd is 🙃

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqY05_pNMmkW8ssaEhY-f92MYDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmisSkQsfZEeDlq2i9iUa9yl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barry86
Vandaag ook lekker aan de gang geweest met de dwarsbalk van de terras overkapping.
Geschuurd en ingekeept 15x20cm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrqU9ANtT4-NLGsMxLU2wYr_Oyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A57lvFzd69nLc7CrN0ThloC4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nigaMA9Dgoc0iv-t1-zHbNVzfI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhIsaD6vLX6L3fQK7QtIApqJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-10 20:23

Woohooo

Smilie, James Smilie

Ik ben hier samen met mijn vader van het voorjaar flink bezig geweest met een overkapping in mn tuin. Inmiddels zijn we een heel eind klaar en moet de rest van de tuin nog wel gedaan worden, erg blij met het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIYgveV6CWxSFwIq_uZ42JhmTy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJV2f3GsTQ0W1jhfywnzJZc6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rs0C_e-VhAHfMHseX_OMHDsKcR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGDGJFY6PdZ1zKzYXp35LJaI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben zelf ook geen uitvoerder of timmerman, maar we vinden het beide wel leuk om te klussen. Belangrijkste gereedschap wat je nog hebt is een goede afkortzaag, slagschroevendraaier, gewone accu schroevendraaier, veel tijd en wat geld :)

Om te bedenken hoe en welke materialen je moet gebruiken heb ik avonden lang gepuzzeld en veel youtube gekeken. Voornamelijk de filmpjes van Gardero en Dobbit heb ik veel aan gehad. Op den duur wordt je zelf ook een soort expert bij wijze van.

Het meeste houtwerk heb ik bij nubuiten.nl gekocht en EPDM dakbedekking bij interexpress. OSB platen komen van Hornbach af. De deur en ramen zijn 2e hands via marktplaats gekocht, prijsverschil met nieuwe deuren en ramen wat echt enorm groot. De betontegels in het schuurtje via facebook opgehaald bij iemand voor niks :*)

Ik was in totaal iets van €6000 a €7000 kwijt voor alles incl de stenen. Wel alles nog in de gunstige tijd kunnen kopen, prijzen van hout is echt niet meer leuk nu. Zat vorige week nog te kijken, 15x15x300 douglas paal heb ik voor €33,- gekocht, die zelfde paal is nu €72,- :o

Wat ik achteraf nog anders zou doen is eerst alle grond uitgraven en gelijk een zandlaag storten. Nu hebben we dit achteraf gedaan en best veel in de modder gelopen.

Op mn todo staat nog om het blanke douglas hout in de beits te zetten en de zwarte delen nog een keer extra te schilderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9keAc2wLvzay1LR-bvFRi2jjMks=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9kLGrS55rGs7bOtRr5Y5LL3P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EgSVVGNvL8Bk9gOhNtKdwXYQck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XWsFEuMJKPnTqMMmooBHDWtu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fosAzNmMaAzD4QZD66xeegnCJE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8eKPOwsSDjbCh1cz55U1H3U.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DplIemJ1-gif79O5AxnX4WZytvE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZY9tdesT8hkhgHys1eWm0a50.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaJqEmSXFgSF5psnxkthgwaZUEk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDMfCCcgck5bRz553Fh5vOvJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AjGphcxaLVm__ArBBP65PSbLWk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDr3RQaE6uvpE0Zm5YzbnEKV.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmI8-MAgOup-bnnYvFw_UrpRe08=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gU4dgVeaPgtbBnZyVoULNA6N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nz3RFz49wk-LdnEIvwXitx4MBxQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JepV3Ybf6E2wNWy32HXoSrPW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fT7D3c9_3DMJm5Zunw-1B7PCi3U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dRWc784CwVGVnc4jHvSG6CeI.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scTtoAaOwtWdJDU3PK2o0wvyPpw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YgdbT5AYsI4ktzj3X66e8yU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_pcp33xOEzk4-X_uzzDui741kQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wPuC3umD6UdQAXfLzwZNmcBG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O22xhsR7LqP3hblY9SFQvv05KT4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4lpbiYCEEdYrIuGXGOGJHAco.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjkVx_DybAFpLDM6cLpklfMIK6U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6j1IYn5yWTdCiBPpvnToR14.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNzCGuK18mQoUk9-V4d8k1oG_Q4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gbn1SAy43NwzQYE4WVXHppqK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15Bkt15tyHqcnDeSiV41CiMwsP4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1nqWy5a273dUfFOO7cv3u6S.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90a3Pd6dOuh4nLh_Hvjl1l4GJpk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGDGJFY6PdZ1zKzYXp35LJaI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sI8VFYsAirDlygTPbUoGFzxGhbc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJV2f3GsTQ0W1jhfywnzJZc6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6evdIPBfEQ6wmgBveLy6KnuOpLA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y76xoabiRdjAgmIW0RsDhSfx.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Tuff
Even een update foto..zonder boeidelen en zonder dak(leer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9u_0Dr0rBXHlv9RgBQMPRRaBBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BF6Wgn0uwTD3BgFeKhk6wg3K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Tuff op 31-05-2021 07:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X799e_tl_py0V2HdLv8W1XvhABk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdkXCVH8ecZvGP3eQgCqsWNo.jpg?f=fotoalbum_large

Douglas balk van 10x20cm en 350cm lang. Is niet krom maar “golft” wel. Is dat een normale leveringsconditie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTHz7fIqhxJkAEK1FiThL9E4Z4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXj7ulWcXMLsOclzKjvHdGRz.jpg?f=fotoalbum_large

Bezaagd douglas wat ik zelf opschuur.
Is dit ook standaard ruwheid voor bezaagd?

Ik ga bovenstaande niet reclameren oid. Maar het is de eerste keer dat ik hout bij een zagerij heb besteld en vraag me af of dit “standaard” is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuff
Het dak van zo'n tuinhuis, is wel een punt wat ik vooraf over het hoofd heb gezien / en niet goed over heb nagedacht.

Het werk maar ook de kosten voor folie, isolatie, P60 (Tussenlaag), brandlaag, alu daktrim (Hoeken en rechte delen), dakdoorvoer (en hoe deze te maken), regenpijp, mastiek en panlatten, schroeven en dan nog de boeidelen... die wil ik liefst uit 1 stuk en dan moet het weer 4mtr lang worden en heb je meer afval en je hebt ook minder keuze. (Douglas hout is nu echt slecht verkrijgbaar. Een tuinhuis is blijkbaar HOT op dit moment)

https://www.bouwmaat.nl/u...mix-70/product/0000505246

Bovenstaande delen zijn 1.8 dik en het plan is om een dubbele rand te maken waardoor je daktrim weer verder naar buiten komt. Er bestaan ook mega veel verschillende daktrimmen met verschillende prijzen maar ook kwa afmetingen. In de hornbach zijn de alu daktrimmen bv. een flink stuk goedkoper dan in de gamma maar ook nog eens langer waardoor je ook minder materiaal hoeft te kopen. De lange stukken zijn daar 2,50 mtr en de hoeken 50cm terwijl de gamma hoeken heeft van 20cm lang en rechte delen van 2mtr.

Ik pieker mij suf in welk materiaal ik kies voor de boeidelen en de hoogte van de daktrim.
Trespa is ook een goed materiaal als boeideel maar voor een Douglas tuinhuis is dat denk ik te modern en meer geschikt voor dakkapellen en stenen schuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7tnPC6b4v3f4j7JjKaxZbv7EmQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o0ObENQtH8n69Z5crdKWPult.png?f=fotoalbum_large
Hier een voorbeeld hoe ik de dakrand wil maken. Deze wordt dan wel nog zwart.
Voordeel is hier dat je de 1e laag van buiten kunt vastschroeven en met de 2e laag de schroeven kunt verbergen. De schroeven van de 2e laag kunnen achter de daktrim.

Het laatste waar ik tegenaan loop is dat nu niemand tijd heeft om het dak te branden, en de persoon die mij daarmee zou helpen ineens geen tijd voor mij heeft. Iemand anders gevonden en die is ook komen kijken.. afgesproken dat het voor gisteren klaar moest zijn ivm de regen.. ook niks meer laten horen.

Het schijnt vrij normaal te zijn dat sommige klussers niet goed communiceren of je gewoon laten zitten en nu het weer regent, is mijn dak nu vochtig en moet ik het laten drogen voordat de bitume erop kan.

Verder ook op zoek gegaan naar schuifdeuren en een raam maar een raam alleen is al 2K.
Daar heb je 5 schuifdeuren voor. Alleen moet je maar uitkomen met je maten van de deuren.
Ik heb 2m.70 en 1.60. Het mooiste is dan dat de overlapping van de deuren overal gelijk is en dan kom je al snel op maatwerk uit. Hou rekening met 8 tot 12 weken levertijd en ook hier zijn de opties voor tochtstrippen, rail, handvaten, funderingskoker allemaal extra kosten. De deuren zelf (het glas alleen) is de helft.

Ik heb gekeken bij Kingsglas. Leuke prijzen maar ik kom met hun std maten niet uit.
Verschillende en te grote overlappingen.

Dus 2K aan glazen schuifdeuren (en 10 weken wachten) en zeg +/-500/600 euro extra voor materiaal om het dak verder af te maken (update.. bovenstaande boeidelen zou al rond de 400e kosten)... aaaaaarghhh ik moet ook nog extra zonnepanelen kopen en de tuin opnieuw leggen.. 8)7 ... tot de volgende update ;w

[ Voor 11% gewijzigd door Tuff op 04-06-2021 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:28
Ik ben hier uiteindelijk voor 1 grote Douglas plank gegaan met een zinken krulrand erlangs. Redelijk eenvoudig te verwerken allemaal, maar heb het zinkwerk wel door een dakdekker laten solderen. Heb dat ooit zelf geprobeerd maar was weinig succesvol :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lI5PtkA4wHMvPzENBiuXfUwCq9o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uY5sdSvTguOh0PpZ33NenbnD.jpg?f=user_large

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Nog een eerder projectje die ik afgelopen winter ook had gedaan, misschien nog wat inspiratie voor anderen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Mgl_WxIBdp8QcsaddjIyxSP4G0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jxAZQk928i8IS4qAKdEmEoS.jpg?f=fotoalbum_large

Voornamelijk bedoeld voor wat extra opslag en het oude houthok was behoorlijk rot.
Extra beton fundering gedaan om het vochtvrij te houden in de winter.
GU10 lampjes via Home Assistant met automatisch schema als het donker wordt, ideaal 8)

Kostenplaatje
  • Houtkosten incl deur c.a. €1100,-, meeste bij nubuiten.nl gehaald. Zal inmiddels wel t dubbele kosten
  • lBeton en bewapeningsnet, c.a. €200
  • Elektra en lampen, €200
  • Dakpannen bij 2e hands dakpannenboer, €70
  • Schroeven en HWA, €100
Ik denk dat ik binnenkort nog wel ff die band ga vervangen tegen de muur op de pannen, heb er nog geen water achter zien lopen de afgelopen maanden maar sluit toch niet mooi aan met de dakpannen :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPDWc2MspT5Z7tKQWJZ-V-mozEE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/icmbexfSSt0CMvgwuG7qengs.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ko8GuHWZHfFavwP5KKvaEvlFZuE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASSkK6ceoUBpncxTw7gE1wV3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKx21f7hNb4pPMMJfBDZ0DO5enc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sBjgsE6bs5RuhCXoZ06m7kCY.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbZl9JSTmO1HtipZDV84wNnf3s0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/g5FsvH7ViNWj82HWO1USM58g.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmCu1DN6uigSVm7ksUnEYY_EnDg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I4O8Zj3dH516doHhSfkNi33W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uL8wXQfN9dr4cWi7-7PAsP8PCxo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HqDlJlEg743J5TEudD4N0I4h.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eg34Kp1BwxWjGxBoYAweRRqAIzw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/62rEwv9LGuU5QxjVddFDBSGg.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iuqF72jrVDj7h6oChTK2gyQTRg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ceWAVNzFcAha8MngKUcbU17E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEBPh3WR33mm46Fx5PPvQepTYK0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHHDO7OIljD2eqmact00Oc5a.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCBI0jpLdbyTynU9oEnJ0OdG_lc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HSMTxsbYRppqCFqWaFzagIXi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsfiFPvTnWJ6R8DIn-QSCIcWhvQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNxJBVbdu02jm6W22UeLFc4c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQ-vvijPccizm5aIp1PwIeIVCjg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AiZeHdbaKmMrSqpIE6h4JM21.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92MDgGVkEBAGZBighuks8UnI5xc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDWTj8ALvHr8OlyS9NNjb9ZW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBoshXoOEFPS08kPSvxaHyiFQ1k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTQgwdefF1th2y2XgXd6a8tW.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tuff
Hoe krijg je Douglas planken (boeidelen) van 5mtr in de auto?
Ter plekke afzagen op 3m30 en door het schuifdak naar buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zx-U2pxZp67RY_IvFMx2A89Z_zE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HmefPvn02h14NQhIA6LKphq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tuff
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrhO0QiHC16-KWEDsd1iiOBWfmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iX0qtMLIzm7Si4MCwF3jH6ir.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWTedmKHQuoD1IsPhNg9ALGPrgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJC5aDRrCs5zTNbmVoaLh3xP.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren hard gewerkt om het dak dicht te krijgen zodat de dakdekker aan de gang kon.
Door de regen was alles zeiknat geworden en zelfs onder de pirplanten in gelopen, dat ik dus alles weer los moest halen om het te laten drogen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tuff
Omdat ik dus verkeerde daktrimmen had .. 60x45 ipv 60x60 kon ik niet de dubbele rand maken.
Die van 60x60 ben ik hier ook niet tegengekomen maar ze bestaan wel alleen kon ik dat niet meer op tijd regelen want de dakdekker(s) zouden smorgens in de tuin staan, dat ik toch maar voor 1 deel heb gekozen en voor 58 euro aan hout voor de boeidelen kwijt was.

Op de foto zie hierboven zie je wel goed het kleurverschil tussen Douglas en Red Class Wood.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbhSJdYhgT8tMAh9i_2TRfZuyQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4qFjHx7IBNQnw0Ke49KMjfH.jpg?f=fotoalbum_large

Boeidelen ertegenaan en zwart gemaakt, dakleer erop met de daktrimmen en klaar!
(Op de regenpijp na. Daar moet ik nog wat bochten voor regelen.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyfLW3HWhPnpjIIuqx-labZQyKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cD0gsIWxfolTqLaKy3L9E2am.jpg?f=fotoalbum_large

Nu de bestrating nog.. dus de eindfoto zal nog wel even duren..
Bedankt voor het volgen en de tips.

Voor diegene die ook van start gaat of wil gaan. heel veel suc6 met je project.

[ Voor 59% gewijzigd door Tuff op 10-06-2021 06:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Stefke schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:52:
Even een vraagje over dat Lazuur: ik wil eigenlijk een redelijk onbehandelde (en ongeschuurde!) uitstraling, maar Lazuur geeft volgens mij wel een filmlaag op het hout. Is dat dan mat, semitmat of glans?
Tevens lees ik dat het aanbrengen van Lazuur het hout ook donkerder maakt, wat ik ook niet perse wil.
Is Lazuur dan wel het juiste product?
Wat zijn de andere opties, olie? Maakt dat het hout ook niet een stuk donkerder?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33rfeR1AAcE9x1JNsTvGHcRrkAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/66vD6c42NZNMwWrzcToo352u.png?f=fotoalbum_large

Heb hier inmiddels het onbehandelde en ongeschuurde hout behandeld met HK-Lazuur Douglas FT30468. Het is een matte kleur nu, vind het zelf erg mooi met die warmere douglas kleur :*)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:16
Hier zijn we afgelopen week ook gestart met het plaatsen van een overkapping. Wordt een zitgedeelte links, een schuur in het midden en ruimte voor afvalcontainers rechts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30Q3TPMuhna-zZPIidDzLSwFVAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05ThvRXv9w0HPjltYDRWUIBh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suPvZ2tpykfmn2pv9pGRJDPRjV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bVQRqQwjwOj1jdkKTDtzKb2X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqvMoJsZLNSU0cl6T5I8WrQUUfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XWkmfstrTfikVRUoYm9DKTK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oc-rkh8UBj2dyYY-OFwhYLtT3Ds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPH7WVGRlRLaZjjGwJjEOSFu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-VzG0V4X7EcQT4_d8ETs7Ppwzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IehlhSJfcYGDrRpFciw09xR8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PzlXViLIr4kLhh4K1D77FUIqmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXUI7qKZ1oevudNypXYxVTQn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmGaN2-bkoiE7Gu-QnzdLf6sVZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlus4ddyUQM6nCBNTN1dsj4M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SF_pCbNFQqHKCHW0vDJJY0g6Q0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSxOEYUKbAQOjpVjmzTyVbTg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:28
Woohooo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:20:
[...]

[Afbeelding]

Heb hier inmiddels het onbehandelde en ongeschuurde hout behandeld met HK-Lazuur Douglas FT30468. Het is een matte kleur nu, vind het zelf erg mooi met die warmere douglas kleur :*)
Is links of rechts behandelt ? Zelf vind ik het rechter wel mooi omdat het al wat meer vergrijst oogt, maar denk dat links behandelt is lazuur?

Ik wil mijn schutting en schuurtje nog behandelen maar zoek eigenlijk een matte versie die niet al te geel oranje wordt want dan is het een beetje to much aanwezig in de tuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fw0MsuwTycRcnW5h4DPQfEFKqLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qp3D4Y5xK08jVDSvfLtZWP92.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door koentjuh op 26-06-2021 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matadores
T.E schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:12:
[...]

Geen isolatie onder het epdm?
Nee, vond ik niet noodzakelijk.
Vandaag weer wat vooruitgang geboekt: buitenwandjes geschroefd en een start gemaakt met de binnenwandjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19tTQ543XMkSggHkgBw2jSHba2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YWwp6Cs3V3NDRtEAjC27sKpb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Matadores
Vandaag is het zaag- en timmerwerk afgerond. De komende dagen zullen de tegels gelegd worden zodat we er snel van kunnen gaan genieten 😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3hEgjadGQo3Ds1OkKtuJpl3C4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DunMj1TZjMP0pMSOa6jMFRzs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddyJ_NL
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-09-2024
Wat een geweldige en inspirerende post, ben net zelf begonnen met een tuinhuis bouwen in een schuine hoek van mijn tuin waardoor ik het me heel lastig heb gemaakt maar dat komt goed. Heb hier gelijk wat informatie opgedaan betreffende dakbeschot, houtverbindingen en folie, bedankt daarvoor.

Wellicht een vraagje waar iemand antwoord op kan geven, ik zie dat de meeste lange ringbalken gebruiken en alleen hoekverbinding hoeven te maken. Ik heb op een afstand van 5meter 2 balken (150x150) die in het midden op een staander komen, om het mezelf makkelijk te maken dacht ik deze gewoon koud tegen elkaar te leggen op de staander (idem 150x150) en vast te schroeven. Ze liggen dus beide 75mm op de staander, kan dit ??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tg6OINCoJOv1Gi1ffhO0zheJkAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SOPs0E8nALjOydT8B5GQk15u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddyJ_NL
Nog een vraagje, zoals ik al aangaf maak ik tuinhuis met een 'lastige' schuine kant. Op één staander komt een ringbalk schuin op te liggen zoals in de tekening aangegeven. Is dit een slechte manier of kan dit wel ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2W6UF_jjNAKKOzjWx4Te6-MxFZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0nY7EEQjOXLaGGznSQwNBnr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door EddyJ_NL op 09-07-2021 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
Hoe staat het er hier voor met klussen?
Zijn er al weer projecten afgerond?

Gisteren heb ik mijn superman power aangesproken en de dwarsbalken (alleen 8) ) gemonteerd.
a.s. zaterdag gaan we het glas plaatsen *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liFGiuy-NSI9wRetnjzyWj8svFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4yHJuIWu4yjccxHaqoiAQywp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door barry86 op 13-07-2021 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddyJ_NL
Vraagje over dakafschot, zoals de tekening zie je dat geen rechthoekig tuinhuisje aan het maken ben. Nu wil ik ongeveer 3cm dakafschot maken richting 2x HW afvoer wat op 2 manieren kan :
1. De dwarsliggers/dakdragers balken aan één kant 3cm meer verjongen dan aan de andere kant. Voordeel
is makkelijke te maken, Nadeel is dat je misschien (??) binnen het plafond schuin ziet aflopen ?
2. Op het dakbeschot (vellingdelen) komen constructieplaten (underlayment 122x244) die kan ik met latten
28x38, 22x38, 19x38 en 10x38 kan laten aflopen. Voordeel, je ziet binnen het plafond niet schuin aflopen,
Nadeel voor mij lastig om te maken.

Ik zie eerlijk gezegd een beetje op tegen optie 2 maar ben bang dat optie 1 niet mooi is vanwege het schuin aflopend plafond/dak of valt dat wel mee ??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zg1dD5NCGQ3s-TLLT1-i1dMXkaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSy1I7bAE4tLR7HWBaiuKJXX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door EddyJ_NL op 17-07-2021 11:12 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• barry86
Is er dit weekend nog verder geklust?

Wij hebben de glasplaten gemonteerd.
Man das was zwaar, ondanks de lift, en vooral ook 'eng'. Elke stoot en contact moment met de glasplaat is kans op afknappend glas. Maar het zit er op *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ygv2gdmac_q9NWmtOpe4MG1fG48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPeJAaT5GpL86cffTtd6ZqSl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQl61To3lDHEuVrjSI7zgUxCnuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V7J7PBgKkebo01VeQIcmHbHQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jiEfgTxxX59qXO-4IChoXLutL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V48PhYzFwUYAdEP1nZDQlALq.jpg?f=fotoalbum_large

Deze week de kopste kanten afwerken, dakgoot monteren etc etc.
Ik ben er erg blij mee!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-10 17:06
Hier inmiddels de poeren, opsluitbanden en de funderingskoker voor de schuifwand geplaatst.

Morgen bestrating erin: vrijdag wordt het hout geleverd :*)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/84CtWJs/362565-F4-2539-4-CAA-8193-73-C6213154-AE.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Pc8XF1c/62-FF4-E5-B-6-EA8-4-AFD-B065-65-F2-C423-E578.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Bg7GVSd/49103451-C00-C-4979-908-B-E67-CF15-BD70-C.jpg

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Matadores
Inmiddels zit de bestrating en gras er ook in. Elektra/verlichting en inrichting zal in de komende weken nog moeten gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/219sswVS-Ldovr9thmfmR3iHP4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbiwToe83uHiiw347ZLMN1YJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kever678
kever678 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:55:
Hier inmiddels de poeren, opsluitbanden en de funderingskoker voor de schuifwand geplaatst.

Morgen bestrating erin: vrijdag wordt het hout geleverd :*)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bestrating zit er grotendeels ook in. Morgen laatste stukjes afwerken en dan wachten op het hout.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rHtL4Bx/3932-BD5-E-CC80-41-D0-B789-C80091-B314-A0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vHSV67j/B4-A93125-8-E44-44-C6-90-F2-1-EA121-C64142.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kQY1pGQ/FE004351-0-A5-C-468-C-A594-3-C5-DE50-BC9-C1.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kever678
Het hout is gisteren geleverd. Inmiddels staanders al op maat gemaakt en begonnen met schuren.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/thC7vnK/AE910-F05-6978-41-DD-9-E58-1-A9-C25-B8-D7-C4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RBL8mrk/E552-A0-EF-0574-4024-9-D81-6-B8561-C58-EA5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:53

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Vandaag na lang wachten, serieus wat slechte communicatie en grove leugens van de houthandel, eindelijk een levering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0stqDIc-EGfDL_14HbHtVLZYIo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcje0DsevE4CUTUxewOrOqGT.jpg?f=fotoalbum_medium(klikbaar)
Na meer dan een week iedere dag contact gehad te hebben met de klantendienst die boodschap gaven:"morgen komt het zeker toe, later vandaag krijg je een track and trace".

Uiteindelijk kreeg ik geen track and trace, geen telefoontje een uur op voorhand, maar plots om 7u 's ochtends hoor ik vanuit de slaapkamer vaag in de verte het piepend geluid van een vorklift die achteruit rijdt. Om 7u10 stond bovenstaand pakket op mijn oprit, niemand gezien, nergens voor moeten tekenen.
Vrouwlief geblokkeerd met de auto op de oprit en regen voorspeld. Ik heb dan maar samen met vrouwlief om 7u30 het pakket naar binnen lopen dragen in de garage.

Nu heb ik enkele vragen over de levering. Ik heb nog nooit een pakket besteld dus kan niet goed zeggen wat aanvaardbare kwaliteit is:

Een barst op het uiteinde van een afgeschuinde kant, is dit acceptabel? Indien ja, wat doe ik hier best mee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4EIPFfcF3IDi6JzSJS7reBwmiQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Lv27lTceGWtWc2pgRZgmK8X.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMpkhCF1-XVyf07hYgo-93uikmQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q8DMf6z4tYmk1ZmDVTbILujC.jpg?f=fotoalbum_medium (klikbaar)

Verkleuring, van buiten te liggen waarschijnlijk. Is dit ok om reeds verkleurd te ontvangen? Hoe krijg ik dit er best af?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tam44kz_D6XmrdtMM5G9AAhq5rU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WhU92wp1PCXapX4m1yonNoNd.jpg?f=fotoalbum_medium (ook klikbaar)

Doen jullie nog iets qua voorbereiding voor het hout alvorens alles in elkaar te vijzen? Schaven, schuren, preventief behandelen tegen houtworm?

Ik heb nu Osmo UV bescherming besteld en ga 2 lagen aanbrengen. (1op alles voor installatie en 1 na installatie)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kever678
Inmiddels de staanders en liggers op maat en grotendeels in de beits:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GJQpyKt/611-EC302-49-FA-4-FCE-ACCC-F8-BCE901-A34-F.jpg

De wanden van het schuurtje worden geïsoleerd: in het zitgedeelte plaatsen we alleen aan beide kanten van de wanden rabat. (blank binnenkant, zwart buitenkant)

Is het handig om hier nog folie tussen te doen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kever678
Frame staat inmiddels:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TMsTxDh/D037-D3-FB-C68-F-4175-9111-C6-A1454-B46-D5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/R6ntGLK/940-EA502-11-C6-4-E2-F-B50-A-8-A16904-B1-F51.jpg

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-10 14:00
Hoi mede-bouwers,

Hier ben ik vorig jaar eind augustus begonnen met een L-vormige overkapping tegen mijn woning aan.
Alles is in de vrije avond en weekend uurtjes gemaakt.
En de hele winter door gegaan, veel regen en wind gehad.

Members only: title

Nog te doen:
- Deur aan steegkant afmaken
- meer verlichting maken
- wachten tot de nalevering glazen panelen komen
- van binnen mooi aankleden
- bedenken wat ik met de ruimte moet doen, tips?

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kever678
Weer een stapje verder:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vj529Mx/548-FBA97-9-A65-4914-B7-FE-D28-EA3228-D97.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rvzXtHH/5-B69-DD84-9948-4830-A78-D-97-EC79-DC36-A1.jpg

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kever678
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BT6V5Zs/FE34870-F-7467-47-AE-8-B9-A-EFC5-B469-A5-ED.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/s1CkNDT/34805395-351-F-470-E-B9-B0-3113-CF4-E372-D.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EddyJ_NL
Dacht dat ik al met een heel knutselwerk bezig was met al mijn schuine hoeken/wanden maar sommige maken er een paleisje van, knap hoor !

Ik ben zover dat ik met het dakbeschot kan beginnen maar daar begin ik na mijn welverdiende vakantie aan ;-)
Toch ga ik deze dagen alvast een klein begin maken met de zijwanden. Deze worden ook geisoleert en wil dampdichtfolie (binnenkant) en dampopenfolie (buitenkant) gebruiken. Nu lees ik dat je tussen de dampopenfolie en rabatdelen (buitenwand) ventilatieruimte moet houden echter dat komt bij mij niet uit. Is het erg om de rabatdelen tegen de dampopen folie te plaatsen ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgY0zJ4oLXp9srywb_gBfAy1gVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOse9YtgEKjJool6net4Fouk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYRwUEOo7GJt26NLF1TbPFMthNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8OxoGYhNmSUMQGfPzap0aFuN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• kever678
Dakbeschot, boeidelen, isolatie, EPDM, spotjes en HWA geplaatst. Ook nog 2 wandjes kunnen afronden.

Productieve dagen gehad, aardig gesloopt nu.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/P4xH3n7/C7-FC20-DD-0081-42-A3-982-B-FDC400-D84-DCE.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bHCKj6M/4-A9-F4-AC8-0-A09-4653-A7-AA-A420-BA9-A9820.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/V38z5g2/0-A95-B943-BAC4-4-C76-961-F-8-AE928580194.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mTknPzh/318-C9591-33-A7-4774-ADBE-EFD7145-C84-B0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rvYybyY/74-B8-FD03-30-F4-4-DBF-AF8-C-C9-B7447-F4237.jpg

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Tuff
Inmiddels een paar maanden verder wil toch ook de rest laten zien..

Eerst een sleuf graven om de oude grondkabel te vervangen en meteen nieuwe kabel gelegd voor de zonnepanelen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBQapV6-gzh_Rhduq-jbWFqWwU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYZ5n0VP5W3POdBgObtxcgrP.jpg?f=fotoalbum_large

Toen 4 panelen erop gegooid.. Hyundai van 390WP. Deze zijn iets breder dan normaal en daardoor toch een half paneel extra aan opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpOKqscvBKyskgs0wKcHbEKsgXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1eZX7eQErVbVWiHAkvE8H9z.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]

Vervolgens alle stenen eruit getrokken...en netjes in de container gestapeld om het erin te krijgen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZa1gjuzR7TzLsm7Eh3Q5sxXkTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5lsjzSDP5TaKeQUjVFXI8a7.jpg?f=fotoalbum_large

En daarna nog ff nieuwe tegels erin (moet nog deel afvoegen vandaag)...met als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxkcH1f7FbFgH7_QI0tGIkJny6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5OX1a1pJ3PO4vRiSapFFoSr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kever678
duimp schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:57:
@kever678 zijn die zwarte rondjes in de balken spotjes?
Ja, klopt:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0XhvSpH/450-F384-E-C959-4399-B2-DA-456-BDC9338-C9.jpg

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kever678
Aan de binnenkant ook alles afgewerkt, nu net begonnen met beitsen:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5rNLk1S/D1-BA8481-9858-4-A35-ACF2-D3-D048-DF3708.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LxJdcWr/CBC7016-C-E868-4-D45-B2-A7-A1-EC31082-D94.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Hier ook eindelijk van start kunnen gaan. (warning, absolute rookie needs advice)
Nu heb ik wil een serieuze vraag. Iets wat ik volledig uit het oog verloren was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laHMGHp3EYP0yJ7OhmnZDmbOwvc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gIkGOkB6B5gEfqmZw1ig7RGm.jpg?f=user_large

Ik ben dus klaar voor de overkapping te gaan plaatsen. Alleen ben ik vergeten één ding in rekening te brengen.
De helling van mijn terras. De linkerkant ligt 3cm lager dan rechts. De overkapping is getekend om waterpas te komen staan. Ik zich kan ik de balken die aan de rechterkant zullen komen nog 3cm inkorten. Lijkt jullie dat de moeite? Of is die 3cm niet voldoende om de stabiliteit in het gedrang te brengen. Op zich blijft het zwaartepunt nog altijd in de balk liggen.
Enig nadeel is dat de balk die net naast de muur ligt wel goed 2cm van de muur staat bovenaan ivm met onderaan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kever678
Zit gedeelte zo goed als klaar, alleen nog wachten op de glaswand:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tqQfZkg/5939-C52-C-6312-4570-B01-D-7-D1312-BD4-F7-A.jpg

Schuur alleen de voorkant (+ deur en raam) en de isolatie/aftimmeren binnenkant nog:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/30f9F0Q/12331-C0-C-0-E03-4-F16-84-C2-D062281-CCB82.jpg

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Hier ook eindelijk tijd gehad om alles te installeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuuE7NVT8IHw63w7Gwmg-2w41IU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MsVIyTXwMWd3eoIp6alz2KYM.jpg?f=user_large
Bouwpakket was zeer goed qua maten. Alleen hadden ze behoorlijk foutief genummerd. Gelukkig had ik al direct geen vertrouwen in de nummering en baseerde ik me gewoon op het bouwplan zelf.
Voor het eerst dakpannen leggen viel nog mee. Ik had me voldoende laten inspireren door youtube. Panlatten milimeter precies leggen voorkomt 90% van de problemen wat dakpannen leggen betreft.
Morgen regen voorspeld, of het waterdicht is kan ik pas morgen zeggen :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:37
Weliswaar niet zelf in elkaar gezet, maar wellicht ter inspiratie... De rest van de tuin wordt volgend jaar aangelegd...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZH26IjCLGh1SDLfIgOnX48iripw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PManlM5wMmTdYDZTxFwt1ZcD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0evduSeCNrqfqbJ9LrCOy_dfW7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YY37zKRe0Po9rWY4Vh5MB6y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vl30X38SBzg0PFhJPdc7hfYZ84w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRw6oqqjeFRNGH6ZVMs6LPFk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGDEAg3y2pA69iLTVGkJ08EOqcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3Y8nS7bvzlBxuu1RsmixAjA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-V-5CDfjIkoAJ9SYYbjTqsFqkJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxd0er6TYenLmoU8G2xlXCaD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:37
En als finishing touch is vandaag de zinken beplating op de waterborden gezet...
Het Douglas hout is trouwens met Jotun Demidekk Ultimate Tackfarg gespoten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSgqFfEB5clydGcqQgA-0cRsh0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jqu11ILk9LMTYPA92jWjL1QL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door witterholt op 16-09-2021 09:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kever678
Voorkant van de schuur er ook inzitten inmiddels.. tempo wel wat gezakt nu de vakantie voorbij is.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DzJ1vW9/95493-A18-7-F7-B-4-A92-806-C-48461760-E037.jpg

To do:
  • Glaswand plaatsen (komt Dinsdag)
  • Isoleren schuur (nu mee bezig)
  • Aftimmeren binnenkant schuur: mocht iemand een idee hebben met welk materiaal dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Schuur is inmiddels klaar. Mooie testcase voor het tuinhuis met buitenkeuken volgend jaar.

The good:
- Woodcomposite is fijn materiaal. Je boortjes en zagen slijten snel, maar het is goed meters maken
- M'n vooraf opgestelde ontwerp staat na een paar weken nog
- Ben best tevreden over het uiteindelijke ontwerp.
- Heel blij met m'n Kapex 120, heeft echt heel veel tijd en moeite gescheeld.

The bad:
- Prijs is ongeveer 1,8 keer zo hoog geworden als voor covid begroot. Lukte niet eerder ivm andere prioriteiten.
- EPDM van dit formaat is geen one-man-job. En had nog haast ook. Zit dus vol met bubbels. Niet zo heel erg, aangezien er nog grind en groen op komt.
- Vervelende is wel dat hierdoor de dakrand ook wat scheef zit.

The ugly:
- Niet goed genoeg nagedacht over de dakrand icm boeideel. Had eerst boeideel moeten monteren, en daarna de dakrand. Moet nu ofwel het boeideel achterwege laten ofwel een boeideel van 8/9 mm dikte vinden.

Plaatjes bij de praatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbWMhpngQWhQs2VYKwnVSe3cBtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XQrIPqGWoGtgolS1SECOymiF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbYmD-VSWj5OmNbhJmdrMHsE52Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TWkP92whlA5tt4WY4BEVmk6T.png?f=fotoalbum_large

Bodem gemaakt van hardhout dat ik over had van een vlonder die de vorige eigenaren hadden achter gelaten. Heb een grondboor gehuurd van 150mm, en de palen in snelcement gezet.
Ook de vloer gemaakt van de vlonderplanken hiervan. Alles boven maaiveld is douglas geworden, behalve de lange liggers van het dak, welke van hardhout zijn.

Goed, nog een stukje ugly; blijkbaar zijn er vlonderplanken met een gladde achterkant. Netjes op maat laten zagen bij de lokale bouwmarkt. Was nog een hele uitdaging met het overbrengen van de maten. Maar heb nu dus twee verschillende motieven.
Uitdaging hier was een schuine zijde. Voorkant is 2m50 breed, achterkant is 2m breed. Dit ivm in stand houden van de groenwal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZY01UjTU1rqK6yE4fMK6DRENrAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e1D7eP4KGlMjA7FsNC3A2tuU.png?f=fotoalbum_large

Begonnen met de zijwanden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dL2xG8Ij_rTFVvKr_RxjwpTBFlw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lgsqdGUjvXC6DzESrlQy98a4.png?f=fotoalbum_large

OSB dak erop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUwuAdlgRhO0yhGNOqMPvwBqh-A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lUJ4ifkd49gVuJu2tqmsEcul.png?f=fotoalbum_large

Daarna wat minder fotos gemaakt, maar het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/091yx8pfr0wkZxQqvVNtRX1y9Kg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NOKkPW8nBKi8XMvWu4Oo79BD.png?f=fotoalbum_large
Ben net zo lang bezig geweest met de deur als met de rest van de buitenkant. Maar het zit erin en is redelijk recht.

Binnenkant vervolgens afgetimmerd met OSB:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieNpDb3nkKqoigWvgpc61DrC448=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L91a3cmfNwAHva2eo0TTEJdo.png?f=fotoalbum_large

Omdat ik de balken niet had ingekeept, was het nog best een hoop zaagwerk om de bovenkant dicht te krijgen, maar ook dat redelijk gelukt...

Nu de vraag; hoe krijgen we het vochtpercentage omlaag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNd9_wWwdOIQcd__9zBGh559zqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mzL34OCRDBsd4BaYHjr2Cbea.png?f=fotoalbum_large

Heb van in de buitenwand ventilatieroosters gemonteerd aan de voorkant, en de zijkanten bovenaan voorzien van wat gaten van 1 cm om de 20cm. Zodoende zou er tussen hout en composiet ventilatie moeten zijn. Maar ik vind het vochtpercentage nog erg hoog zo.

Toch maar actieve ventilatie toepassen? Of ook zorgen voor meer ventilatie tussen binnenruimte en buiten?

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 21-09-2021 11:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ugchel schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:13:
[...]

Ik begrijp dat hij gemeten wordt, alleen ik weet niet in hoeverre RLV belangrijk is of absoluut. Belangrijk tegen roestvorming is volgens mij wel ventileren maar je blijft zitten met het dauwpunt, je krijgt de RLV denk ik niet significant lager dan die van buiten. Enige andere optie is verwarmen en/of ontvochtigen, maar in een niet-geïsoleerde aanbouw is dat denk ik tamelijk kostbaar.
Heb de sensor bekeken, meet inderdaad de relatieve luchtvochtigheid.

Baseerde me op dit artikel:
https://nl.trotec.com/pro...skennis-luchtvochtigheid/

Met daarin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQ11pIpizYKEnuHMsFQIfq8_d8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H8X4BmmuINwPWqha6FLeEhiy.png?f=fotoalbum_large

Vraag is vooral of het beter kan. Dat het 'droog' wordt lijkt me inderdaad vergezocht ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 21-09-2021 11:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• za3redrum
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Vandaag ook het begin gemaakt. Uitzetten en de poeren geplaatst van ons 7 bij 3m verblijf. Rechts wordt opslag en links een leefruimte...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3omm1yFvqWQSFtCvnZEB9sZu_Kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dsv3ubDp824FrHfh9ijTdzbr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wop6QM9OTP0tU4Zz0IDJuiDco14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbzhQt7Wt5ZYPAJWVombWYio.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• kever678
Glaswand ook geplaatst:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/L6ZbGJ9/427-D57-CD-E672-4009-B6-D4-D3047-DF79-A69.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2PLNR5T/FB7746-B9-9-F5-A-4-D83-A732-31072-D275930.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
PolderPloer! schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:26:
[...]

Ik bedoel het kozijn van het raam. Hoe zorg je ervoor dat er geen water naar binnen gaat langs de rabatdelen?
Bovenste plank bovenop het kozijn loopt vrijwel gelijk met het frame van het kozijn. (Rabat loopt misschien 2mm terug)

Rabat rondom iets speling gegeven (want hout werkt) maar zo strak als mogelijk is. Wand is geïsoleerd dus zit ook nog een spouw van 2cm en folie achter.

Na al die voorzorgsmaatregelen: het dak steekt 40cm over dus zal qua water wel meevallen ;)

Edit: dak:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0XhvSpH/450-F384-E-C959-4399-B2-DA-456-BDC9338-C9.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door kever678 op 28-09-2021 00:46 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBDmCIA5JSCQLxIOTKL-QJgRFhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ch1wRrvp3WdtiSUs8OVkNviV.jpg?f=fotoalbum_large

Nu helemaal af met de nieuwe meubels erin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
Begint toch wat af te koelen in de avonduren:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/G5tqXMN/703-F2-BAB-C16-E-408-C-B02-C-70-FF6-ED59-E21.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kever678
De afgelopen periode niet heel veel progressie gemaakt. Wel een 2e hands keuken opgehaald van marktplaats en een begin gemaakt met de werkbank:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jR3F73R/91-A5550-B-364-F-4-D22-8-C82-9-EB7-DD64-DC17.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/M8Lqs5D/EF28125-E-7519-4-AD2-9518-F9163-F48-B8-EB.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/d6w4KL8/7-C107-E31-6-CD9-4-D19-BF76-581-A5-F74-BE05.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SJ5KLHX/06-F1-D4-B8-A9-E7-4-FBD-91-A4-5-A5-D4-FF49783.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
Analamoebe schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:23:
[...]

Misschien een domme vraag (of is al gesteld), maar waarom is je houten bekleding niet blind bevestigd?
Je kan het blind bevestigen maar dat is niet de beste manier van bevestigen:

Afbeeldingslocatie: https://www.woodworking.nl/data/attachments/73/73875-660d71d3ce78dbccbeecbd18d17e7fa3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
BassieB schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:23:
Ik wil mijn 15x15 staanders naadloos op de betonpoer maken. Ik zie op filmpjes dat ze een soort chemisch anker in het gat van de staander doen en die over de draadstand schuiven. Iemand enig idee welk spul ze gebruiken en hoe je kan voorkomen dat er vocht onderin de staander komt. Misschien afkitten met transparante silicone kit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4y82emlQ0HJtbsiw4xigENC323o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4jAGkxh5wftW0g9zCgxtwLA.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ken je beton poer niet. Maar als daar een draadstang uitsteekt dan kan je deze in je paal laten verzinken door de moerplaat in de paal te verzinken?

Zelf heb ik het omgedraaid. Dus plaat verzinken in de balk, draadstang laten uitsteken. Daar een sokkel overheen geschoven en onder de sokkel een staalplaat bevestigd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqY05_pNMmkW8ssaEhY-f92MYDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmisSkQsfZEeDlq2i9iUa9yl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door barry86 op 16-11-2021 12:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
za3redrum schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:56:
[...]

Ook benieuwd naar. Ikzelf ben het niet van plan...
Uiteindelijk heb ik de achterkanten ook dunnetjes gedaan. Volgens de hovenier die de overkapping ging plaatsen was dat niet nodig omdat het geen invloed van de elementen heeft. Alle planken die binnen in de overkapping zitten heb ik één keer gedaan en de buitendelen alvast twee keer.
Het spul is prettig werken, opbrengen komt niet zo nauw. Omdat het buiten vrij koud was, moest ik wel de variant op terpetinebasis nemen. De induline variant heeft een hogere verwerkingstemperatuur nodig (zie specificatie bladen).
Fout die ik wel gemaakt heb is het niet goed doorroeren van het blik, op een gegeven moment werd de kleur veel lichter. Gelukkig was dit op delen welke niet in het zicht zijn en zie je er nu niets van.
Qua hoeveelheid ging het in het begin heel hard waardoor ik dacht veel meer nodig te hebben dan begroot, maar bij de tweede keer opbrengen heb je echt veel minder nodig.

Zo staat het er nu bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmlKxvPDPoMu66m1KI6gJXlNt20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6KWj61Dtf9r6FUXB1Or3vi27.jpg?f=fotoalbum_large

Moet de elektra nog afmaken, de balken nog beitsen, gatorsand inwerken, en er komen nog drie glazen schuifwanden in.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:41:
@Speedfight ziet er goed uit! Wat heb jij als achterwanden gebruikt ? En wat zijn de afmetingen in totaal en van het zit gedeelte? Ik heb zelf in het midden van die achterwand en helemaal rechts ook nog een dubbel stopcontact gemaakt, die kan je nooit teveel hebben :) .
En hoeveel afschot is er toegepast of is de foto wat vertekend ? Van achter naar voren lijkt er behoorlijk afschot in te zitten terwijl je hem dicht gaat zetten met glazen wanden ?
Plaatje zegt meer dan 1000 woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxcdv4sTHxEBv0CAnMQ2fWZ7YYs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w9mSgjRwPq9is1QkCs3loTye.png?f=fotoalbum_large

Ik heb niet het idee dat er echt afschot is toegepast, wel zijn er twee afvoeren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7tzkJTXpvdDIkh62Ic9jKD4btk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TFbro9sXlTfxvvqOZ7Mo5C4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook nog een dubbel stopcontact in het rechter gedeelte gemaakt en aan de voorkant bovenaan tussen de twee palen voor een heater.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
duimp schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:25:
@Speedfight super mooie overkapping man!
is dit allemaal geschaafd hout?

zijn de dakbalken tussen de liggers gemaakt ipv op de liggers?
Deze laat de constructie wel goed zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsbIFaiWdgUkRr7V1uPwxpaZgDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XJjp0cn26j05ILqiYDQn4Hn.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij is alles geschaafd behalve de zweeds rabat planken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
duimp schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:50:
ah top, hebben ze de bakbalken via de buitenkant vastgeschroefd?
ziet er wel strak uit.
Ja klopt, en ziet er inderdaad netjes uit. Geen lelijke alu profielen o.i.d.
Persoonlijk had ik liever 3,5 meter diepte gehad i.p.v. 3 meter en een kleine overstek om net wat ruimer te zitten.
Alleen dan moest ook de plataan in de tuin vervallen en alles gaat dan doortellen qua kosten: meer tegels, meer hout, meer werk, etc. etc.
Een keer is het goed zullen we maar zeggen...

We hebben nu een tuintafel van 2,2m gekocht en wat compactere stoelen om het een beetje te laten passen.
Bedoeling is deze indeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCeG29BjF_2oqoy8ZatSo8zcSOg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lKpIgJs3Wyha9DEftzmnIcMC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Speedfight op 24-12-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
Ik ben van plan om een overkapping of veranda te bouwen. Nu zit ik te twijfelen tussen beide en weet niet echt wat nu beter of handiger is. Hij komt voor de garagemuur van de buren en erfafscheiding loopt 20 cm voor de muur. We wonen er inmiddels 10 jaar en hebben dat stukje grond altijd mogen gebruiken omdat de buurman er toch niet mee doet. Persoonlijk wil ik een vrijstaande overkapping bouwen zodat ik geen "gezeur" heb met zijn stukje tuin maar aan de andere kant is een veranda wel weer prijstechnisch aantrekkelijk. Heeft iemand tipsAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IX55HafOOfU7C_-Zzkvh67uy1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7lb6acXjDGtKZcuZDBo9Iei.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
toch maar besloten om de overkapping volledig op eigen grond te zetten en ik ben van het weekend aan de slag gegaan op sketchUp en heb onderstaande getekend
  • overkapping van 6 x 3 meter
  • staanders en ligger 14,5 x 14,5 geschaafd douglas hout
  • dakbalken 6,5 bij 14,5 geschaafd douglas hout
Nu heb ik een paar vragen/opmerkingen

Wat is de meest gangbare hoogte van de staanders, ik dacht zelf 2,35 meter of dit te hoog?
Het liefst wil ik geen schoren gebruiken, kan ik deze zo weglaten of moet ik eventueel een extra staander aan de voorzijde plaatsen.
ook zou ik graag de dakbalken wat willen inkepen zodat de overkapping niet te hoog uitkomt, kan ik deze 5cm inkepen? volgens de balkenschuif mag dit niet maar ik zie wel dat sommige mensen dit doen.
Hoe verwerk ik het afschot van het dak, graag wil ik de staanders en liggers waterpas plaatsen

Alvast bedankt voor de tips!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkaqRL8c0eqX4ksA4-bXG1BC5lg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/icA44L4Kgo4lJPuRiLVs1pnD.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-i1j83-CJjnyBc0_K6UMRBQxQO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UXzmZF5krlI8fHA1S7xqmerh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
2m35 doorloophoogte is een dikke prima.

Pak je balk 7x20 dan kun je deze meer inkepen tot 15cm

6meter overspanning met balk 15x15 vraagt om een staander in het midden. Schoren zichtzijde niet nodig. Ik zou deze wel aan de achterkant plaatsen.

Edit: als je niet te hoog wilt bouwen kun je de balken 6.5x14.5 ook in balkhouders leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCTz-tGNZCLGXo-M_ndrrD3pcXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clpYjKa9u7mzsAqf6spDymII.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door barry86 op 10-01-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
ik ben bezig om te bepalen waar de betonpoeren moeten komen te staan en heb nu 2 tekeningen gemaakt.

bovenste is voor geschaafde staanders van 14,5 x 14,5
onderste is voor staanders van 15 x 15

voordat ik de poeren definitief in de grond zet wil ik wel even zeker weten of mijn tekening klopt. als ik staanders van 14,5 x 14,5 gebruik moet ik toch van poeren van 15 x 15 op een buitenmaat van 600,5 cm zetten? Want dan is mijn buitenmaat van de staanders precies 600 cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGQryab8pylcNERIrEs7SlOPlQc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CiboCrBbSDgMTNa4BGHNh0Cz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:00

Timple

Wij zijn ook in de markt voor een overkapping.

Echter onze plannen qua overspanning zijn misschien wat ambitieus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBzMXIwUGqqZF2LX-RlvJFfQKl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xf6K11FpEjYctpDMqMcLmY86.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUbFiLYOd58e2vx7LO5Zei2HUbw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YadJOw3KpAUBwpM4NT6JYs2n.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXBoyxmTVFZ8rVhCBbwpJ_2cqZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KEdboF3eCPWD3xF9c4f79M2y.png?f=fotoalbum_large

Die 12 meter schuine overspanning zullen we wel niet redden. Maar met wat stalen balken hopelijk wel die 2x6m. Heeft er iemand misschien al ervaring met zulke constructies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-10 14:30

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Stefke schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:11:
Wij hebben nu ondanks Lazuur schimmel op een 4 maanden oude staander. Die zat er waarschijnlijk al op voor we gingen schilderen

Wij hebben 1 laag UV en 2 lagen lazuur aangebracht. Waarschijnlijk moet ik die er nu eerst afschuren, dan tegen schimmel behandelen.

NB. Lazuur leverancier gaf aan dat de aanbevolen methode is: 3x UV lazuur, 2x lazuur. 5 lagen dus... Dat ga ik dus niet doen
Hier wel 5 lagen. Bijna gehele overkapping/schuur gebeitst daarmee. Tis wat werk, maar potverdomme, wat is het mooi geworden so far (nog niet klaar).

Heb alles van de grond af opgebouwd. Afwatering moet nog naar gekeken worden ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6IALgHS3_09OUQbSz1n87Hl94k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RP8SLEHb0jBHsALxC7oA1E7i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-SJ5trhjCKnbPLlbRYM4sbyrRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VT8e11AmCg73ybk0BWJtpDXM.jpg?f=fotoalbum_large

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duimp
afgelopen zaterdag begonnen om de poeren uit te zetten, leuk werk maar wel veel gemeet en gesjouw om de poeren exact waterpas te krijgen en ook op de juiste maat. ik moet bijvoorbeeld diagonaal 408.92 cm meten, dit is toch niet te doen. weet niet hoe andere mensen dit doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hr35Axb4350bGbpcyu7WS_PaF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1LvIlzt7Q4QaW5zEqn7T18M.jpg?f=fotoalbum_large

had trouwens nog een andere vraag en die zal misschien heel dom zijn maar plaats je de opsluitbanden precies in het midden van de poeren of juist aan de buitenzijde van de poeren. hier moeten dan de wanden op komen. of is dat meer wat je zelf wil, nogmaals zal een domme vraag zijn :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y69zeDMO_w0RfLLuRXx5XKbn_l0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C9efiukE5yorKSDLugjyhgHq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
ik had bijna het hout besteld voor de overkapping komt mijn vrouw met een vraag of aan de zijkant een kleine overstek gemaakt kan worden :)

Nu heb ik onderstaand getekend maar ik kan nergens vinden of dit bouwtechnisch kan en hoeveel die overstek mag worden. Ik weet dat mijn zwager dit ook heeft maar graag zou ik zeker willen weten dat het ook veilig is.

En tot hoeveel cm dit veilig is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7iHPu6tgY8vSBQv1NSn3bPF-wg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSAGvdxBZPiK63kaSduyLyCW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
jij bedoeld dat ik de balk meer op de ringbalk moet laten rustenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkZaJ7lCZmPMF-6M6HIFaBXO0Dw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CStGEymeYKXPQbZIHw9NE4kg.png?f=fotoalbum_large

als ik dan kijk naar de werkinstructie die mijn zwager bij zijn overkapping zie ik onderstaand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNVQoga_SUkmc315v84WvvlJ8EI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7nUCTY9OJ0uRPJECR3DOUnd.jpg?f=fotoalbum_large

daar worden de klossen aan dakbalk vastgemaakt. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Je kan je "laatste" balken toch ook terughouden en dan je overstek balkjes over je ligger heen laten lopen ?
Zo heb ik het ook gedaan, ik zal even een foto opzoeken.

Hier een schets van bovenaf gezien:

Members only:

Ik heb dus aan mijn achterkant geen overstek.

[ Voor 57% gewijzigd door GeeMoney op 09-02-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
SquareOne schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:53:
[...]

Ik begrijp die kleine overhang/inkeping (waar linksboven 50mm staat) niet zo goed. Heb je daar toevallig ook een aanzicht van de zijkant?
Ik houd die gordingbalk dus 5cm terug van die ligger zodat de overstek balk dus 5cm over de ringbalk valt :).

Members only:

Dus de overstek balk valt nu over de volle 15cm van de ringbalk en 5cm daarnaast nog zodat ik hem ook aan de gording kan schroeven.
De pijlen stellen de schroefrichting voor, ik heb dus elke overstek balk nog met 3 tellerkopschroeven vastgezet.

[ Voor 44% gewijzigd door GeeMoney op 09-02-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:04
GeeMoney schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:13:
[...]

Ik houd die gordingbalk dus 5cm terug van die ligger zodat de overstek balk dus 5cm over de ringbalk valt :).

***members only***

Dus de overstek balk valt nu over de volle 15cm van de ringbalk en 5cm daarnaast nog zodat ik hem ook aan de gording kan schroeven.
De pijlen stellen de schroefrichting voor, ik heb dus elke overstek balk nog met 3 tellerkopschroeven vastgezet.
Dank, maar ik bedoel eigenlijk iets anders.
De inkeping in de ringbalk lijkt maar 2 a 3 cm o.i.d.
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
SquareOne schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:10:
[...]

Dank, maar ik bedoel eigenlijk iets anders.
De inkeping in de ringbalk lijkt maar 2 a 3 cm o.i.d.

***members only***
Dat bedoel je :) .
Zie foto. De ringbalk overlapt een volle 3cm alvorens de halfhout verbinding aangebracht is (dit ten behoeve van extra draagkracht/sterkte aangezien ik 4meter overspanning heb:

Members only:

Showcase Douglas overkapping bouwen

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 09-02-2022 12:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oliviertjah
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-10 14:59
Hier in de afgelopen weken het hout besteld en meteen aan de slag gegaan! Blij dat ik het hout al had, want de prijzen zullen er niet beter op gaan worden.

Hopelijk voor de zomer klaar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uK-cydpy6X0QJYyPOrAQME3g1jE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n1cKk58a1MRFHrQlzxB0wwoP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:52

ChUcKiE

Dus........

Ik wil een wat grote/ruime open opslag creëren in de vorm van een overkapping/houtopslag type.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Qt-JPOAyB3Cjf9f7675ohukMC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBXjOJd8qwiRyCGhjL81lTUz.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cp-XNnwDMnBBvTkFM7DZSuMT5_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CioNyprxVmI5rX28vw5cef3h.jpg?f=fotoalbum_large

Dus een eenvoudig schuin aflopend dak, dakpannen, dikke palen , maar verder eenvoudig. Omdat het de bedoeling is dat de overkapping tegen/voor de garage en muur van de buren komt te staan wordt het best een brede overkapping. Een klein deel zal gebruikt worden voor stookhout opslag, de rest voor buiten spul, plastic kinderspeelgoed (tractors, kruiwagens etc.)
Breedte zo'n 14 meter, diepte onder schuin dak 1,5-2 meter. Ik ga er van uit, dat ik de overkapping niet aan de garage van de buurman ga bevestigen, dus dat deze er los tegen aan gezet gaat worden.
Heeft hier iemand iets vergelijkbaars gemaakt en wat tips? Is er ergens online toevallig een ontwerptool waar ook dit soort overkappingen in te ontwerpen valt?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• za3redrum
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Het gaat nog langzaam maar als het goed is volgende maand wat stappen die we kunnen maken. De voorbereiding is in ieder geval een heel eind. Poeren, afwatering en bestrating is klaar...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54vMv4PSGMqAfqjcch6501xiLTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idVLe1omxUsjOTeHQuK9vZG2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kb756w4JKHvFmS8llQfx3WwVpuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WczTq7UcoY3gGyrXaHhR9bm7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4gP4E2QEmnGBD2WRPUy44HoICs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHWhsqIrSmTziSnwMlpFXdvn.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag een deel van het hout binnengekregen, nu wil het alleen nog beitsen.

Ik zit te twijfelen over 2 soorten betreft hk lazuur van Reimers, de kleurloze en de douglaskleur.
Is het zo dat de kleurloze geen kleur naar voren brengt en alleen maar bescherming is?

Ben bang dat als ik de douglas variant kies dat het dan wel heel oranje wordt

Graag lees ik jullie ervaring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:55
@duimp oh nee het wordt wel iets mooier hoor, beetje gebufd maar het blijft wel kleurgetrouw aan het hout zelf.

Dit is/was in aanbouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14pNur_TKDxxuzOVx0DpFtJsOCs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eE1MCovt2nUCyLE2xtVKZr07.jpg?f=user_large

[ Voor 52% gewijzigd door loewie1984 op 13-04-2022 15:50 ]

discogs

Pagina: 1 2 3 4