Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste
Acties:

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:25

QuattroNL

It is I.

0re0 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:44:
[...]
Misschien een gekke vraag, maar als ik hem schuur met een 120 korrel, is de kleur een stuk lichter ineens. Krijg ik hier niet hele kleurverschillen van?
Mijn (geringe) ervaring is, dat als je vers geschuurd hout enkele dagen buiten laat liggen (wel droog) dat het dan altijd wat donkerder wordt.
Tenzij je echt hele licht plekken ziet, dat kan spint zijn. Dat blijft vrij licht.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

• Kabouter
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:30
Franciesco schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:13:
Een vraag over zogenaamde verstelbare paaldragers en dan specifiek over de onderstaande van Wovar:

https://www.wovar.nl/hoog...m16-deluxe/?sqr=betonpoer
[Afbeelding]

Op basis van de foto begrijp ik niet hoe je met deze paalhouder de hoogte kunt instellen zonder dat de paal gedraaid hoeft te worden. Want er lijkt een moer vast te zitten aan de plaat (naast de los afgebeelde moer), of is dat toch niet zo?
Kan iemand, ervaringsdeskundige van dit model, uitleggen hoe deze hoogteverstelling werkt?
Ik heb precies deze maandje geleden gebruikt. Zeer over te spreken. Moer zit inderdaad met soort lager/bus in het plaatje dus draait los van elkaar maar kan niet opwaaien zonder te draaien. Volgens mij zelfde principe als die van de Hornbach. Enige nadeel vond ik dat de moer vrij plat is, is mooi als je zo min mogelijk ruimte tussen paal/poer wil, maar zonder platte steeksleutel maatje 32 kom je er niet meer tussen voor het laatste stukje.

Meedraaien van draadeind had ik geen last van, die zit maximaal (ca 15cm?) in de poer gedraaid. Misschien ooit bij het iets opdraaien dat het draad mee eruit draait.

Vind Wovar wel echt ruk, komen levertijden niet na en zelden bestelling gehad die klopt, maar uiteindelijk wel altijd goed geholpen door hun klantenservice.

• Flyingjonas
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18-04 16:23
Franciesco schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:13:
Een vraag over zogenaamde verstelbare paaldragers en dan specifiek over de onderstaande van Wovar:

https://www.wovar.nl/hoog...m16-deluxe/?sqr=betonpoer
[Afbeelding]

Op basis van de foto begrijp ik niet hoe je met deze paalhouder de hoogte kunt instellen zonder dat de paal gedraaid hoeft te worden. Want er lijkt een moer vast te zitten aan de plaat (naast de los afgebeelde moer), of is dat toch niet zo?
Kan iemand, ervaringsdeskundige van dit model, uitleggen hoe deze hoogteverstelling werkt?
Ik heb dezelfde gebruikt voor mijn overkapping die ik nu aan het bouwen ben.
De draad van je betonpoer (in mijn geval heb ik een draadeind chemisch verankerd in de vloer), gaat door de moer op de stelplaat. Deze moer hangt vast aan de stelplaat maar kan afzonderlijk bewegen waardoor je dus wel de hoogte nadien nog kan afstellen.
Daaronder heb ik nog een moer geplaatst en deze 2 goed tegen mekaar vastgedraaid, de paal heb ik dan vastgezet met M8 x 100mm tellerkopschroeven ipv je bijgevoegde (korte) houtdraadbouten. Eens je palen vastgemaakt worden aan de ringbalken en wanden gaan deze echt nergens meer heen.

Kleine tip: spuit je draadeindes en stelplaat in met zinkspray, zo voorkom je later problemen aan de binnen en onderkant van je paal

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:20
Dank voor de reacties, de hoogteverstelling van de Wovar plaatjes is me nu duidelijk.

@Flyingjonas M8 schroeven passen dus zonder aanpassingen door de standaard aanwezige schroefgaten van de M16 stelplaatjes?
Dat zou fijn zijn want ik was ook van plan M8 tellerkopschroeven te gebruiken voor het vastmaken van de plaatjes aan de staanders.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:59
Cw123456 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:01:
Dag allemaal,

Wij zijn van plan om tijdens pasen een schutting/glijbaan/rekstok combinatie te plaatsen van douglas hout 15x15.

Idee voor ontwerp is:

paal (15) - glijbaan (70) - paal (15) - schommelgedeelte (285) - paal (15) - rekstok (125) - paal (15)

Vanaf paal 1 tot paal 3 komt een ligger (15x15) van 400cm.

Boven de rekstok komt geen ligger

Zie voor het idee hieronder:
[Afbeelding]

Lees veel verschillende manieren voor het behandelen en plaatsen van de staanders, wat zouden jullie aanraden?

Ons idee is nu:

- staanders circa 75cm de grond in
- staanders vanaf onderkant tot 15cm boven maaiveld behandelen met teer of vloeibaar rubber
- beton (2 zakken a 25kg snel beton per paal)

Mbt drainage, is het nog aan te raden om grond onderin de gaten te plaatsen?

Mbt beton, moet het beton in het volledige gat, of vul ik het gat eerst met zand en doe enkel een top laag laag tot circa 5 cm onder het maakveld met beton vullen.

Alvast bedankt! 🙏
Ik heb op school met een paar ouders een schommel/klim/duikelrek neergezet onder toeziend oog van de fabrikant ivm keuring.
Deze was van kale boomstammen, maar wel vergelijkbaar met wat jij wilt.

We hebben gaten van ruim een meter geboord.
Daar grind in tot we een kleine meter diepte overhielden.
Toen de palen erin en daarmee gestampt tot ze een meter in de grond zaten. Hier zijn 4 zakken beton per paal bij gegaan. En de bovenkant van het beton moest schuin aflopen zodat water wegloopt van de paal.
Hierna het gat afgevuld met zand.

(Was overigens nog best een gedoe om de palen onderling waterpas te stellen, we hadden 6palen en de gaten voor alle stangen waren al voorgeboord)

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• Flyingjonas
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18-04 16:23
Franciesco schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:05:
Dank voor de reacties, de hoogteverstelling van de Wovar plaatjes is me nu duidelijk.

@Flyingjonas M8 schroeven passen dus zonder aanpassingen door de standaard aanwezige schroefgaten van de M16 stelplaatjes?
Dat zou fijn zijn want ik was ook van plan M8 tellerkopschroeven te gebruiken voor het vastmaken van de plaatjes aan de staanders.
Inderdaad, diameter 8 past perfect. Ik heb deze gebruikt : https://www.wovar.be/tell...-100-mm-torx-40-per-stuk/
Pagina: 1 ... 24 25 Laatste