Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.
Ik heb precies deze maandje geleden gebruikt. Zeer over te spreken. Moer zit inderdaad met soort lager/bus in het plaatje dus draait los van elkaar maar kan niet opwaaien zonder te draaien. Volgens mij zelfde principe als die van de Hornbach. Enige nadeel vond ik dat de moer vrij plat is, is mooi als je zo min mogelijk ruimte tussen paal/poer wil, maar zonder platte steeksleutel maatje 32 kom je er niet meer tussen voor het laatste stukje.Franciesco schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:13:
Een vraag over zogenaamde verstelbare paaldragers en dan specifiek over de onderstaande van Wovar:
https://www.wovar.nl/hoog...m16-deluxe/?sqr=betonpoer
[Afbeelding]
Op basis van de foto begrijp ik niet hoe je met deze paalhouder de hoogte kunt instellen zonder dat de paal gedraaid hoeft te worden. Want er lijkt een moer vast te zitten aan de plaat (naast de los afgebeelde moer), of is dat toch niet zo?
Kan iemand, ervaringsdeskundige van dit model, uitleggen hoe deze hoogteverstelling werkt?
Meedraaien van draadeind had ik geen last van, die zit maximaal (ca 15cm?) in de poer gedraaid. Misschien ooit bij het iets opdraaien dat het draad mee eruit draait.
Vind Wovar wel echt ruk, komen levertijden niet na en zelden bestelling gehad die klopt, maar uiteindelijk wel altijd goed geholpen door hun klantenservice.
Ik heb dezelfde gebruikt voor mijn overkapping die ik nu aan het bouwen ben.Franciesco schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:13:
Een vraag over zogenaamde verstelbare paaldragers en dan specifiek over de onderstaande van Wovar:
https://www.wovar.nl/hoog...m16-deluxe/?sqr=betonpoer
[Afbeelding]
Op basis van de foto begrijp ik niet hoe je met deze paalhouder de hoogte kunt instellen zonder dat de paal gedraaid hoeft te worden. Want er lijkt een moer vast te zitten aan de plaat (naast de los afgebeelde moer), of is dat toch niet zo?
Kan iemand, ervaringsdeskundige van dit model, uitleggen hoe deze hoogteverstelling werkt?
De draad van je betonpoer (in mijn geval heb ik een draadeind chemisch verankerd in de vloer), gaat door de moer op de stelplaat. Deze moer hangt vast aan de stelplaat maar kan afzonderlijk bewegen waardoor je dus wel de hoogte nadien nog kan afstellen.
Daaronder heb ik nog een moer geplaatst en deze 2 goed tegen mekaar vastgedraaid, de paal heb ik dan vastgezet met M8 x 100mm tellerkopschroeven ipv je bijgevoegde (korte) houtdraadbouten. Eens je palen vastgemaakt worden aan de ringbalken en wanden gaan deze echt nergens meer heen.
Kleine tip: spuit je draadeindes en stelplaat in met zinkspray, zo voorkom je later problemen aan de binnen en onderkant van je paal
@Flyingjonas M8 schroeven passen dus zonder aanpassingen door de standaard aanwezige schroefgaten van de M16 stelplaatjes?
Dat zou fijn zijn want ik was ook van plan M8 tellerkopschroeven te gebruiken voor het vastmaken van de plaatjes aan de staanders.
Ik heb op school met een paar ouders een schommel/klim/duikelrek neergezet onder toeziend oog van de fabrikant ivm keuring.Cw123456 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:01:
Dag allemaal,
Wij zijn van plan om tijdens pasen een schutting/glijbaan/rekstok combinatie te plaatsen van douglas hout 15x15.
Idee voor ontwerp is:
paal (15) - glijbaan (70) - paal (15) - schommelgedeelte (285) - paal (15) - rekstok (125) - paal (15)
Vanaf paal 1 tot paal 3 komt een ligger (15x15) van 400cm.
Boven de rekstok komt geen ligger
Zie voor het idee hieronder:
[Afbeelding]
Lees veel verschillende manieren voor het behandelen en plaatsen van de staanders, wat zouden jullie aanraden?
Ons idee is nu:
- staanders circa 75cm de grond in
- staanders vanaf onderkant tot 15cm boven maaiveld behandelen met teer of vloeibaar rubber
- beton (2 zakken a 25kg snel beton per paal)
Mbt drainage, is het nog aan te raden om grond onderin de gaten te plaatsen?
Mbt beton, moet het beton in het volledige gat, of vul ik het gat eerst met zand en doe enkel een top laag laag tot circa 5 cm onder het maakveld met beton vullen.
Alvast bedankt! 🙏
Deze was van kale boomstammen, maar wel vergelijkbaar met wat jij wilt.
We hebben gaten van ruim een meter geboord.
Daar grind in tot we een kleine meter diepte overhielden.
Toen de palen erin en daarmee gestampt tot ze een meter in de grond zaten. Hier zijn 4 zakken beton per paal bij gegaan. En de bovenkant van het beton moest schuin aflopen zodat water wegloopt van de paal.
Hierna het gat afgevuld met zand.
(Was overigens nog best een gedoe om de palen onderling waterpas te stellen, we hadden 6palen en de gaten voor alle stangen waren al voorgeboord)
www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5
Inderdaad, diameter 8 past perfect. Ik heb deze gebruikt : https://www.wovar.be/tell...-100-mm-torx-40-per-stuk/Franciesco schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:05:
Dank voor de reacties, de hoogteverstelling van de Wovar plaatjes is me nu duidelijk.
@Flyingjonas M8 schroeven passen dus zonder aanpassingen door de standaard aanwezige schroefgaten van de M16 stelplaatjes?
Dat zou fijn zijn want ik was ook van plan M8 tellerkopschroeven te gebruiken voor het vastmaken van de plaatjes aan de staanders.
Ik heb alle douglas wat ik kreeg, zowel palen als liggers als de rabbat delen geschuurd met een bandschuurmachine. Alles was fijn bezaagd, maar voor mijn idee veel te grof met het oog op later nog eens schilderen en de ophoping van troep. Ik heb geschuurd met korrel 80 om het grove eruit te krijgen en daarna met 120. Zo heb je ook als je even erlangs gaat met je kleren niet direct de kleren kapot of de splinters erin. Als je het geheel schuurt heb je geen kleurverschil met de lazuur en door het gladdere oppervlakte gebruik je nog een stuk minder.0re0 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:44:
[...]
Misschien een gekke vraag, maar als ik hem schuur met een 120 korrel, is de kleur een stuk lichter ineens. Krijg ik hier niet hele kleurverschillen van?
Voor degene die dit al gedaan hebben: welke soort en afmetingen van het hout hebben jullie hiervoor gebruikt?
Foto's van voor- en achterzijde worden uiteraard ook gewaardeerd
Sketchup is qua tekenervaring niet veranderd maar toch één van de makkelijkste om te leren, eigenlijk dé makkelijkste tenzij je al een ander programma gewend bent.miicker schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:01:
Stomme vraag, maar wat voor tekenprogramma gebruiken jullie om een overkapping uit te tekenen? Ik zoek het liefst een programma met geen enorme learning curve, die dus gewoon makkelijk te gebruiken is.
Jaren geleden heb ik wel eens naar sketchup van google gekeken, maar vond het toen niet bepaald eenvoudig, maar misschien is dat tegenwoordig wel anders.
Ik gebruik zelf de Pro versie welke eigenlijk alles nog iets makkelijker maakt, alleen is het nadeel dat die versie niet gratis is.
Ik heb hiervoor via een vriend oude dubbele garagedeuren kunnen krijgen van meranti hout. De planken waren langzaam aan de onderzijde aan het rotten, maar het frame waar deze opzaten was nog prima. Dus de merantischrootjes heb ik eraf gehaald en douglas planken die ik ook voor de boeiboorden heb gebruik erop gezet. Deze waren 19,5cm breed en 2cm dik. Om het geheel ook dicht te krijgen heb ik aan de zijkanten 2cm breed 1cm diep gefreesd zodat ze over elkaar vielen en die planken op het meranti frame geschroefd.Franciesco schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:49:
Voor een nog te bouwen kapschuur ben ik van plan om de dubbele deuren zelf te maken. Dat zou dan zoiets als de onderstaande "opgeklampte deuren" van Douglas hout moeten worden.
Voor degene die dit al gedaan hebben: welke soort en afmetingen van het hout hebben jullie hiervoor gebruikt?
Foto's van voor- en achterzijde worden uiteraard ook gewaardeerd
[Afbeelding]
Ik zou de gordingen bovenop de ringbalken plaatsen, met vooraan 50cm oversteek, de buitenste gordingen komen gelijk met de buitenkant van de steunpalen. Achteraan komt er geen oversteek. Nu vraag ik me af of ik een sluitplank moet bevestigen aan de kopse kanten van de gordingen en daar dan ventilatielatten tegen en dan thermowood of mag ik direct horizontaal thermowood tegen de kopse kanten van de gordingen plaatsen?
Als ik een sluitplank gebruik zowel achteraan als vooraan dan zou ik de gordingen laten stoppen op de ringbalk achteraan, net de dikte van de sluitplank, zodat de achterkant 1 vlak geheel wordt.
Vooraan zou ik dan ook de osb en dakopstand moeten gelijk leggen met de sluitplank?
Ik zou een dakopstand van 10cm hoog monteren op de osb. De osb komt op afschotlatten van 38mm breed, deze worden op de gordingen bevestigd. Enige tip hierbij? Het lijkt me niet evident om langs bovenaf door de dakopstand te schroeven en net op die 38mm afschotlat te mikken? Of wel? 😁
Ik zet binnenkort een ietwat goedkoper tuinhuisje, die dingen komen enkel in vuurhout lijkt mij. Met beits heb ik geen ervaring. Kan iemand enkele merken aanraden dewelde 'kwaliteit' geven. Of enkele merken die dat net niet zijn. Voor een of andere reden vertrouw ik de gemiddelde tweaker meer dan google resultaten anno 2026.
Touwtje spannen ter hoogte van de lattenFlyingjonas schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:15:
En nog een vraagje extra 😬
Ik zou een dakopstand van 10cm hoog monteren op de osb. De osb komt op afschotlatten van 38mm breed, deze worden op de gordingen bevestigd. Enige tip hierbij? Het lijkt me niet evident om langs bovenaf door de dakopstand te schroeven en net op die 38mm afschotlat te mikken? Of wel? 😁
Voor mijn overkapping (Douglas) heb ik Remmers HK-lazuur gebruikt. Na 2 jaar ziet het hout er nog als nieuw uit. Ik neem aan dat dit ook geschikt is voor vurenhout.Joindry schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:07:
Beetje ongerelateerd, maar wil iemand advies geven over kwaliteit van beitsen?
Ik zet binnenkort een ietwat goedkoper tuinhuisje, die dingen komen enkel in vuurhout lijkt mij. Met beits heb ik geen ervaring. Kan iemand enkele merken aanraden dewelde 'kwaliteit' geven. Of enkele merken die dat net niet zijn. Voor een of andere reden vertrouw ik de gemiddelde tweaker meer dan google resultaten anno 2026.
Er zijn er genoeg die bezorgen (o.a. houthandelonline, Gadero, en ga zo maar door). Als je dit topic doorzoekt vind je wel wat ervaringen. Hier is ook een linkje met een hele hoop 'echte' houthandels te vinden, lokaal kopen heeft ook voordelen: https://www.woodworking.n...ndels-in-de-benelux.2045/DennusF schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:12:
Wij wonen in het midden van het land, en zijn bijna zover dat we kunnen gaan beginnen aan onze veranda/tuinhuis(11 x 4,5). We gaan dit van douglas hout doen, nu ben ik benieuwd wat een goede betrouwbare leverancier van douglas hout is. Waar zouden jullie dit kopen?
Kleurloos of in douglas kleur? Twijfel heel erg over de kleurloze aangezien deze geen uv bescherming heeft.Stoorzendert schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:06:
[...]
Voor mijn overkapping (Douglas) heb ik Remmers HK-lazuur gebruikt. Na 2 jaar ziet het hout er nog als nieuw uit. Ik neem aan dat dit ook geschikt is voor vurenhout.
Daarnaast vraag ik mij af of receptuur verschilt of je remmers hier in Nederland haalt of Duitsland?
[ Voor 11% gewijzigd door flaskk op 03-05-2026 13:04 ]
Ik twijfel ook wat ik moet nemen de 3 in1 douglas of de transparante met uv beschermingflaskk schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:03:
[...]
Kleurloos of in douglas kleur? Twijfel heel erg over de kleurloze aangezien deze geen uv bescherming heeft.
Daarnaast vraag ik mij af of receptuur verschilt of je remmers hier in Nederland haalt of Duitsland?
3 x Marstek V3.0 v148 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 -Enphase 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6500 KWh opbrengst/ 3 x 25A / 50five laadpaal / Tesla model Y bj 2024 / HA / Marstek TCP/IP + node red integration
Douglas gedaan bij mijn pergola(hier zitten er net drie lagen op)
:strip_exif()/f/image/HjhXnAKItzL6KfN9gjFvnlWV.jpg?f=fotoalbum_large)
En transparant met daarna UV bij het tuinhuis( zie palen, zijn vorig jaar gedaan, recente foto)
:strip_exif()/f/image/nSYaftc68dE9Cgr81GFmoZg4.jpg?f=fotoalbum_large)
Rabat is trouwens nog onbehandeld, red cedar hout.
Thanks was beetje bang dat het te gelig werd, maar dat valt wel mee! Ben al even wat bedrijven af aan het mailen of ze toevallig nog een emmer op terpatine basis hebben staan.
Ik had de Douglas-kleur. Als ik me niet vergis de 3in1 variant van verfwinkel.nlflaskk schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:03:
[...]
Kleurloos of in douglas kleur? Twijfel heel erg over de kleurloze aangezien deze geen uv bescherming heeft.
Volgens de site is deze op terpentinebasis
Ik heb maar 1 laag aangebracht. Wel vrij dik en vóórdat ik de overkapping samengebouwd heb. Vond ik een stuk prettiger werken.
[ Voor 12% gewijzigd door Stoorzendert op 04-05-2026 10:01 ]
heb net 5 liter bij 123verfexpert vandaan die heeft nog op terpentinebasis op voorraadflaskk schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:29:
[...]
Thanks was beetje bang dat het te gelig werd, maar dat valt wel mee! Ben al even wat bedrijven af aan het mailen of ze toevallig nog een emmer op terpatine basis hebben staan.
3 x Marstek V3.0 v148 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 -Enphase 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6500 KWh opbrengst/ 3 x 25A / 50five laadpaal / Tesla model Y bj 2024 / HA / Marstek TCP/IP + node red integration
Mijn ervaring met Sketchup is dat het vrij eenvoudig is om te schetsenFabianGTI schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:58:
Sketchup is qua tekenervaring niet veranderd maar toch één van de makkelijkste om te leren, eigenlijk dé makkelijkste tenzij je al een ander programma gewend bent.
Ik gebruik zelf de Pro versie welke eigenlijk alles nog iets makkelijker maakt, alleen is het nadeel dat die versie niet gratis is.
Deel van het probleem zal zijn dat ik vanuit vroeger tekenpakketen zoals Inventor/SolidWorks/SolidEdge gewend ben en die qua filosofie heel anders werken. Ik heb het geluk dat ik op mijn werk Autocaod/Inventor geinstalleerd kon krijgen (ondanks dat ik daar op het werk niets mee doe) dus voor mij is het probleem opgelost
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Nu blijken de maten een 'beetje' af te wijken. Zijn deze afwijkingen een probleem voor verticalen van 250cm.
De middelste palen staan 3cm uit lijn, de uiteinden 2cm.
1 cm lukt nog wel zonder dat je het ziet maar dit lijkt me best veel afwijking. je kan wel vaak de stelplaat onderop de paal wat uit het midden zetten zodat je dit kan opvangen.TWKterry schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:02:
Ik heb poeren laten plaatsen om zelf prefab tuinhuis te bouwen, prefab met voorgevreesde zwaluwstaart verbindingen in de richting van 2350/1675 in delangsbalken van 5m op de 3 palen.
Nu blijken de maten een 'beetje' af te wijken. Zijn deze afwijkingen een probleem voor verticalen van 250cm.
De middelste palen staan 3cm uit lijn, de uiteinden 2cm.
[Afbeelding]
Ik heb zelf altijd met AutoCAD gewerkt en ben na vele programma's nu terecht gekomen bij QCAD wat aardig bevalt.assje schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:49:
[...]
Mijn ervaring met Sketchup is dat het vrij eenvoudig is om te schetsenmaar om één of andere reden is het voor mij onmogelijk gebleken om er in te tekenen. Het zal vast aan mij liggen maar zodra ik iets op specifieke afmetingen wilde of laat staan wijzigingen doorvoeren liep ik zonder uitzondering vast.
Deel van het probleem zal zijn dat ik vanuit vroeger tekenpakketen zoals Inventor/SolidWorks/SolidEdge gewend ben en die qua filosofie heel anders werken. Ik heb het geluk dat ik op mijn werk Autocaod/Inventor geinstalleerd kon krijgen (ondanks dat ik daar op het werk niets mee doe) dus voor mij is het probleem opgelost
Het zicht is een tweede, de linkerzijde is uit zicht en de korte kanten naast grindpad zal niet zo opvallen verwacht ik.timvanloon schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:05:
[...]
1 cm lukt nog wel zonder dat je het ziet maar dit lijkt me best veel afwijking. je kan wel vaak de stelplaat onderop de paal wat uit het midden zetten zodat je dit kan opvangen.
Maar constructief er komt belasting op het dak (sandwich paneel 40/70, zonnepanelen) met mogelijk niet helemaal verticale palen. De palen zijn al voorgeboord voor de stelplaat, misschien kan ik nog iets schuiven dat moet ik dan gaan bekijken.
Het grote voordeel is dat er mega veel tutorials op Youtube te vinden zijn, maar voor een tekenprogramma is het nog steeds één van de makkelijkste om te leren.assje schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:49:
[...]
Mijn ervaring met Sketchup is dat het vrij eenvoudig is om te schetsenmaar om één of andere reden is het voor mij onmogelijk gebleken om er in te tekenen. Het zal vast aan mij liggen maar zodra ik iets op specifieke afmetingen wilde of laat staan wijzigingen doorvoeren liep ik zonder uitzondering vast.
Ik heb ook met voldoende tekensoftware getekend (AutoCAD, IronCAD, Vectorworks, PaletteCAD), en inderdaad, als je een eerdere kennis hebt van een ander programma, is Sketchup wel even schakelen.
Begin je uit de basis dan is het een heel makkelijk programma.
Nu alleen nog tijd vinden om een werktekening van onze overkapping te maken.
Wil je de palen dan scheef gaan zetten? Dat ga je meer zien dan dat ze niet gecentreerd staan op de poeren. Staan de poeren in beton? Anders kun je degene die het meest afwijken nog opnieuw ingraven.TWKterry schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:16:
[...]
Het zicht is een tweede, de linkerzijde is uit zicht en de korte kanten naast grindpad zal niet zo opvallen verwacht ik.
Maar constructief er komt belasting op het dak (sandwich paneel 40/70, zonnepanelen) met mogelijk niet helemaal verticale palen. De palen zijn al voorgeboord voor de stelplaat, misschien kan ik nog iets schuiven dat moet ik dan gaan bekijken.
Mijn ervaring is dat het er aan ligt wat voor pir je gebruikt.Flyingjonas schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:02:
Heeft er iemand van jullie epdm op pir platen verlijmd? Sommigen zeggen dit te doen met bodemlijm, anderen zeggen smet contactlijm.. any tips?
Je hebt met allu toplaag, dan zou ik contactlijm gebruiken, maar je hebt ook met gemineraliseerde laag (glasvlies), hier hecht bodemlijm prima op.
Zie hier de verschillen:
[ Voor 17% gewijzigd door StackForge op 06-05-2026 16:53 ]
Bedankt! het zijn er met alu toplaag, contactlijm is will be then 😁 lijkt me wel delicater, aanraken =vast blijkbaarStackForge schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:52:
[...]
Mijn ervaring is dat het er aan ligt wat voor pir je gebruikt.
Je hebt met allu toplaag, dan zou ik contactlijm gebruiken, maar je hebt ook met gemineraliseerde laag (glasvlies), hier hecht bodemlijm prima op.
Zie hier de verschillen:
[Afbeelding]
Hier maandje geleden epdm op pir met alu cachering geplakt met contactlijm. Gaat super, maar plakt als een malle en zit meteen muurvast, dus valt nagenoeg niks te corrigeren.Flyingjonas schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:02:
Heeft er iemand van jullie epdm op pir platen verlijmd? Sommigen zeggen dit te doen met bodemlijm, anderen zeggen smet contactlijm.. any tips?
Heb epdm half terug gevouwen, toen telkens een meter pir+epdm met vachtroller ingelijmd en na paar minuten wachten tot het droog was met 2 man het epdm afgerold en daarna aangedrukt met zachte bezem. Op het eind de opstaande randen met contactlijm uit een spuitbus, ging ook prima maar duurde veel langer (ca half uurtje) voor dat het droog is en je dus kunt plakken. Vond ik lang niet zo lekker werken als contactlijm uit blik met roller/kwast.
Ca 45m2 zat er zo in 2 a 3 uur op, daarna nog een paar uur bezig gewezig met opstaande randen. Zit superstrak zonder ook maar 1 bobbeltje.
Super, bedankt voor de info! Het internet (en AI) spreekt zichzelf soms tegen op dat vlak dus het is moeilijk om de echte goede werkwijze soms te vindenKabouter schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:44:
[...]
Hier maandje geleden epdm op pir met alu cachering geplakt met contactlijm. Gaat super, maar plakt als een malle en zit meteen muurvast, dus valt nagenoeg niks te corrigeren.
Heb epdm half terug gevouwen, toen telkens een meter pir+epdm met vachtroller ingelijmd en na paar minuten wachten tot het droog was met 2 man het epdm afgerold en daarna aangedrukt met zachte bezem. Op het eind de opstaande randen met contactlijm uit een spuitbus, ging ook prima maar duurde veel langer (ca half uurtje) voor dat het droog is en je dus kunt plakken. Vond ik lang niet zo lekker werken als contactlijm uit blik met roller/kwast.
Ca 45m2 zat er zo in 2 a 3 uur op, daarna nog een paar uur bezig gewezig met opstaande randen. Zit superstrak zonder ook maar 1 bobbeltje.
Intussen bij deze een mini update:
De ringbalken zijn vorige week geleverd, direct begonnen met de halfhoutverbinding te maken. Dit door met een cirkelzaag rondom te gaan en fijn afwerken met een houtbeitel, ging eigenlijk vlotter dan verwacht
De joekels van ringbalken (14x32cm) hebben we met 5 man eigenlijk vlotjes op de staanders gekregen. Eerst de 2 grootste, direct met 2 tellerkopschroeven (diagobaal) van 8x360 vastgezet per staander. Daarna de kortere ringbalken erop en deze ook met 3 tellerkopschroeven van dezelfde lengte door de onderste ringbalk tot in de staanders vastgezet.
Intussen vandaag, bijna alle dakbalken (60x150mm) geplaatst, aan de buitenkant 2 gelijk met de buitenzijde van de ringbalken en staanders. Daarop komt dan de dakopstand van 15cm hoog. De dakbalken achteraan al verbonden met een sluitplank. Tegen die sluitplanken rondom komen dan nog ventilatielatten en daar dan planchetten.
Deze week nog 2 dakbalken en dan kunnen de afschotlatten erop (38x45 -> 38-10), de osb, dampscherm, pir en epdm.
:strip_exif()/f/image/oGCyjc6SDpFJALRIi8Zboerb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qIgNqlz26QEo0qYSr3drKp2e.jpg?f=fotoalbum_large)
Keep you posted 👊😊
Vanwaar de keuze voor die joekels van 32cm hoog? Was 20 of 25cm niet voldoende of is het vooral esthetisch? Hetzelfde voor de 15cm dakopstand?Flyingjonas schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 00:09:
[...]
Super, bedankt voor de info! Het internet (en AI) spreekt zichzelf soms tegen op dat vlak dus het is moeilijk om de echte goede werkwijze soms te vinden![]()
Intussen bij deze een mini update:
De ringbalken zijn vorige week geleverd, direct begonnen met de halfhoutverbinding te maken. Dit door met een cirkelzaag rondom te gaan en fijn afwerken met een houtbeitel, ging eigenlijk vlotter dan verwacht
[Afbeelding]
De joekels van ringbalken (14x32cm) hebben we met 5 man eigenlijk vlotjes op de staanders gekregen. Eerst de 2 grootste, direct met 2 tellerkopschroeven (diagobaal) van 8x360 vastgezet per staander. Daarna de kortere ringbalken erop en deze ook met 3 tellerkopschroeven van dezelfde lengte door de onderste ringbalk tot in de staanders vastgezet.
Intussen vandaag, bijna alle dakbalken (60x150mm) geplaatst, aan de buitenkant 2 gelijk met de buitenzijde van de ringbalken en staanders. Daarop komt dan de dakopstand van 15cm hoog. De dakbalken achteraan al verbonden met een sluitplank. Tegen die sluitplanken rondom komen dan nog ventilatielatten en daar dan planchetten.
Deze week nog 2 dakbalken en dan kunnen de afschotlatten erop (38x45 -> 38-10), de osb, dampscherm, pir en epdm.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Keep you posted 👊😊
Ah, afschotlatten zie ik nu. Ik heb dat zelf niet gedaan. Gewoon horizontaal gebouwd en kan evt. de palen verstellen, maar dat is vooralsnog niet nodig geweest. 1 a 2cm staand water op het dak is mijn inziens niet erg.
[ Voor 8% gewijzigd door Stoorzendert op 07-05-2026 11:44 ]
De ringbalken van 32cm hoog omdat ik een vrije overspanning van 4.7m heb en daar nog een schuifraam in wil plaatsen en dus zeker geen doorbuiging wou..Stoorzendert schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:35:
[...]
Vanwaar de keuze voor die joekels van 32cm hoog? Was 20 of 25cm niet voldoende of is het vooral esthetisch? Hetzelfde voor de 15cm dakopstand?
De dakopstand van 15cm (15cm boven de dakbalken) omda op de dakbalken nog 4 cm afschotlatten komen, 18mm OSB en 6cm PIR. Dus dat is al 11.8cm hoogte.. met een dakopstand van 15cm heb ik vooraan 3.2cm over en achteraan 7.2cm
Zoveel geld en moeite steken in die enorme ringbalken en dan een halfhout verbinding erin zagen, wat zonde.Flyingjonas schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:42:
[...]
De ringbalken van 32cm hoog omdat ik een vrije overspanning van 4.7m heb en daar nog een schuifraam in wil plaatsen en dus zeker geen doorbuiging wou..
De dakopstand van 15cm (15cm boven de dakbalken) omda op de dakbalken nog 4 cm afschotlatten komen, 18mm OSB en 6cm PIR. Dus dat is al 11.8cm hoogte.. met een dakopstand van 15cm heb ik vooraan 3.2cm over en achteraan 7.2cm
hoezo is dat zonde?hpmkruit schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:51:
[...]
Zoveel geld en moeite steken in die enorme ringbalken en dan een halfhout verbinding erin zagen, wat zonde.
Its all in the little things that people do..
De balk heeft nu nog maar de helft van de draagkracht. Doorbuigen zal wel meevallen in het midden.
Uit interesse en omdat ik er geen verstand van heb. Hoe zou het dan gemoeten hebben of was het beter geweest?Revaes schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:41:
[...]
De balk heeft nu nog maar de helft van de draagkracht. Doorbuigen zal wel meevallen in het midden.
Onder alle ringbalken (behalve het stuk linksvoor) komen wanden. De ringbalk vooraan heb ik net zo gelegd dat de uitgezaagde halfhoutverbinding bovenaan is dus er is geen kans op scheuren of doorhangen normaal...Revaes schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:41:
[...]
Ik heb de liggers balken 3 cm over de hele hoogte door laten lopen op de staanders, vergde wel ff wat denkwerk/ net zagen op de hoekenRevaes schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:41:
[...]
Ik begreep dat dit ook een manier is (geen idee hoe het heet)schumi2004 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:38:
[...]
Uit interesse en omdat ik er geen verstand van heb. Hoe zou het dan gemoeten hebben of was het beter geweest?
Video begint bij de timestamp waar je het ziet.
[ Voor 13% gewijzigd door The.Terminator op 08-05-2026 15:06 ]
Denk dat de helft van de draagkracht wat zwaar aangezet is. Maar ik had inderdaad ook gekozen voor de formule hierboven waarbij de oplegging de volledige hoogte nog had. Als ik zie hoeveel overkappingen er standaard met halfhout worden neergezet, en het feit dat dat prima gaat denk ik dat het in dit geval ook wel los zal lopen.Revaes schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:41:
[...]
Zal ook wel loslopen, maar dan had je ook uit gekund met minimaal een slag kleinere balken. Je moet maar zo zien, jouw overkapping waait in ieder geval niet meer wegFlyingjonas schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:16:
[...]
Onder alle ringbalken (behalve het stuk linksvoor) komen wanden. De ringbalk vooraan heb ik net zo gelegd dat de uitgezaagde halfhoutverbinding bovenaan is dus er is geen kans op scheuren of doorhangen normaal...