3 x Marstek V3.0 v147 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 -Enphase 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6500 KWh opbrengst/ 3 x 25A / 50five laadpaal / Tesla model Y bj 2024 / HA / Marstek TCP/IP + node red integration
200x200 ringbalken zijn niet zomaar te tillen met 5+ meter. Ook iets om mee te nementimvanloon schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:06:
Verder lastig om keuze te maken in dikte staanders en ringbalken. Heb nu 200 x 200 mm getekend.
Hopelijk niet te massief tov van 150 x 150 mm. Maar is ergens kijken in werkelijkheid hoe dat staat.
Zie dat brand solide 200 x 200 kopmaat geschaaf gelamineerd kan leveren schijnt minder te werken dan het hout.
keuzes, twijfel twijfel
Je zou eens kunnen kijken bij RTT in Nieuw Heeten, de hoofdvestiging hiervan zit in Goor.etienne001 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:00:
Wij willen september gaan starten met de bouw van een overkapping. Ook hier de vraag en dillema's bij welke winkel te kopen. Een om de hoek zaak is er niet, eigen transport is ook niet mogelijk dus wij zijn aangewezen op transport vanuit de winkel zelf. Tuurlijk kan ik er dan heen rijden, maar wie zegt dat de winkel na jouw bezoek de boel weer niet door elkaar heen gooit?
Houthandel van Gelder was eigenlijk mijn eerste keuze, ik kan daar eigenlijk alles bestellen wat er nodig is (inclusief beton/hout schuttingen) Vreemde is alleen dat de reviews hier en op google wisselend zijn. Die op hun eigen website alleen maar positief!?
Houthandel online krijgt ook veel verschillende reviews, ook weer een dilemma.
Houtgemak krijgt wel goede reviews maar vind ik hier niet zo heel veel van.
Mocht er iemand in de buurt van Arnhem/Deventer nog een goede zaak weten, ik houdt me aanbevolen.
Afgelopen maandag is er vanuit houthandel-online een nieuwe lading hout bezorgd. Helaas zaten er bij een zevental dakbeschot planken zoveel gaten/noesten in dat deze niet bruikbaar zijn. Heb een mailtje met foto's gestuurd en ben binnen een uur terug gebeld. Vervangende planken worden binnen een week kosteloos na geleverd, dus wat mij betreft een compliment voor de klantvriendelijkheid.
Ik heb vorig jaar een overkapping aangeschaft via Troostwijk Auctions, dit was voor mij een verrassend goede deal. Zie link voor foto's van de overkapping via Troostwijk:
https://www.troostwijkauc...sc2V9fQ%3D%3D&zoomImage=0
Gehele bouwpakket compleet met 'dakleer' (zonder betonpoeren), transport geregeld via een partner van Troostwijk. Voor ongeveer €2850 had ik het bouwpakket op het oprit staan.
Doordat we niet precies de stappen hebben gevolgd moesten we wat extra rabatdelen aankopen via een houtleverancier in de buurt. tevens er voor gekozen om een extra balk (ligger?) te plaatsen die het dak draagt.
Extra kosten voor het hout was ongeveer €150 en mijn vrouw wou graag een ander slot / deurbeslag
Afgelopen augustus / september alles in elkaar gezet en dit jaar in maart / april moet de bestrating nog.
Kan niet wachten tot we er onder kunnen zitten
Gehele bouwpakket compleet met 'dakleer' (zonder betonpoeren), transport geregeld via een partner van Troostwijk. Voor ongeveer €2850 had ik het bouwpakket op het oprit staan.
Doordat we niet precies de stappen hebben gevolgd moesten we wat extra rabatdelen aankopen via een houtleverancier in de buurt. tevens er voor gekozen om een extra balk (ligger?) te plaatsen die het dak draagt.
Extra kosten voor het hout was ongeveer €150 en mijn vrouw wou graag een ander slot / deurbeslag
Afgelopen augustus / september alles in elkaar gezet en dit jaar in maart / april moet de bestrating nog.
Ziet er goed uit op die Troostwijk foto’s en goede prijs ook!ajaaaan schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:10:
Ik heb vorig jaar een overkapping aangeschaft via Troostwijk Auctions, dit was voor mij een verrassend goede deal. Zie link voor foto's van de overkapping via Troostwijk:
Extra kosten voor het hout was ongeveer €150 en mijn vrouw wou graag een ander slot / deurbeslag![]()
Heb je ook wat foto’s van hoe het er nu staat in jouw tuin?
Ben erg benieuwd.
Dit lijkt beetje op wat ik wil gaan maken! Mooi hoor, specs?Evo X schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:07:
[...]
Smaakgevoelig wellicht maar ik heb naast ayous gevel bij de boei expres gekozen voor wit. Unipanel, rot niet en is massief door/door wit. Schilderen dus ook niet nodig. Frake kan natuurlijk ook![]()
[Afbeelding]
PSN: bryanlost
Heb jij alle unipanel stroken zonder speling tegen elkaar geplaatst?Evo X schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:07:
[...]
Smaakgevoelig wellicht maar ik heb naast ayous gevel bij de boei expres gekozen voor wit. Unipanel, rot niet en is massief door/door wit. Schilderen dus ook niet nodig. Frake kan natuurlijk ook![]()
[Afbeelding]
Uitzettingscoëfficiënt: 0,08 mm / m / °C. Valt wel mee dus, maar strak tegen elkaar lijkt niet verstandig.cverkooyen schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:07:
[...]
Heb jij alle unipanel stroken zonder speling tegen elkaar geplaatst?
Welke specs heb je nodig? Het is hsb bouw met rockpanel/trespa aan de achterkant, boeien zijn unipanel, gevelbekleding is dubbel rhombus ayous. Ik heb evt meer bouwfotos maar om prive te delen.bryanvan schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:03:
[...]
Dit lijkt beetje op wat ik wil gaan maken! Mooi hoor, specs?
Boeidelen zitten relatief wel strak op elkaar maar in de lengtes heb ik geen deelnaden & dus nergens kops tegen elkaar. dus volgens mij gaat het goed. Hoe de binnenhoek zit weet ik even niet meer.
Zijkanten en achterkanten hebben alleen daktrim geen boei.
Ik ben ook van plan om op basis van HSB een verblijf te maken + overkapping achtig iets. Ben nu orienterende bij verschillende partijen maar het mij zo enorm te duur dat ik misschien zelf een deel, of groot deel wil gaan doen. Dus foto's van het bouwproces zijn super.Evo X schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:29:
[...]
Welke specs heb je nodig? Het is hsb bouw met rockpanel/trespa aan de achterkant, boeien zijn unipanel, gevelbekleding is dubbel rhombus ayous. Ik heb evt meer bouwfotos maar om prive te delen.
Boeidelen zitten relatief wel strak op elkaar maar in de lengtes heb ik geen deelnaden & dus nergens kops tegen elkaar. dus volgens mij gaat het goed. Hoe de binnenhoek zit weet ik even niet meer.
Zijkanten en achterkanten hebben alleen daktrim geen boei.
Verder; had je ook een betonvloer laten storten en geheid? Dat wordt hier vrijwel bij allen wel aanbevolen.
PSN: bryanlost
Vandaar mijn vraag want je lijkt geen naden te zien?hpmkruit schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:58:
[...]
Uitzettingscoëfficiënt: 0,08 mm / m / °C. Valt wel mee dus, maar strak tegen elkaar lijkt niet verstandig.
Er zijn lengten van zes meter te koop, dus er zijn daadwerkelijk ook geen nadencverkooyen schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:18:
[...]
Vandaar mijn vraag want je lijkt geen naden te zien?
Verder koop je speciale schroefjes met dopjes zodat ook die nagenoeg onzichtbaar zijn
Tussen de horizontale en verticale delen zit toch een naadEvo X schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:45:
[...]
Er zijn lengten van zes meter te koop, dus er zijn daadwerkelijk ook geen naden.
Verder koop je speciale schroefjes met dopjes zodat ook die nagenoeg onzichtbaar zijn
Afgelopen weekend naar een tuin beurs geweest in Den Bosch, daar deelde NuBuiten kortingscodes uit bij bestellen van een overkapping.
Mochten mensen hier naar op zoek zijn, de code is LANGLEVEN-2026, 350€ t/m eind maart geldig op de comfort, comfort green, modern en elegant overkappingen.
Zo te zien werkt het:
Mochten mensen hier naar op zoek zijn, de code is LANGLEVEN-2026, 350€ t/m eind maart geldig op de comfort, comfort green, modern en elegant overkappingen.
Zo te zien werkt het:
Morgen wordt de betonplaat gegoten en dus kunnen we bijna starten en het hout bestellen.
Wat is jullie mening over volgende 2 dingen:
1. Het afschot in het dak zou ik maken door afschotlatten op de gordingen te plaatsen. Zou ik dan best daar de OSB op leggen en dan de dakopstand op de OSB of eerder de dakopstand rondom eerst en dan in de kom de osb plaatsen?
/f/image/fVUbqdcjYzGeM6S5jsCgj02V.png?f=fotoalbum_large)
2. De palen zou ik bevestigen met verstelbare paalhouders, maar dan krijg ik onderaan een opening waar je de opbouw kan door zien en muizen kunnen in kruipen, hoe zou ik dit afwerkn?
https://www.wovar.be/vers...47xH2-c2Piy0wJhhVp5TJ-PKk
1. Het afschot in het dak zou ik maken door afschotlatten op de gordingen te plaatsen. Zou ik dan best daar de OSB op leggen en dan de dakopstand op de OSB of eerder de dakopstand rondom eerst en dan in de kom de osb plaatsen?
/f/image/fVUbqdcjYzGeM6S5jsCgj02V.png?f=fotoalbum_large)
2. De palen zou ik bevestigen met verstelbare paalhouders, maar dan krijg ik onderaan een opening waar je de opbouw kan door zien en muizen kunnen in kruipen, hoe zou ik dit afwerkn?
En hierbij nog even een update hoe het er tot nu toe bij staat (ja, we hebben ook de gevelbekleding van het huis aangepakt). Ik ben er toch wel heel erg blij mee, zeker als hobby klusserRobKJ schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:56:
Afgelopen weekend begonnen met het afwerken van de overkapping, had me alleen iets vergist in het snijverlies. Dus even wat hout bijhalen en dan de zijkanten ook afwerken en de afwerklijst erom heen![]()
[Afbeelding]
Ik zou die OSB platen vervangen door dakbeschot planken met tong en groef. Ziet er veel beter uit. En niet druk maken om paar muizen, die komen er toch wel in.Flyingjonas schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:32:
Morgen wordt de betonplaat gegoten en dus kunnen we bijna starten en het hout bestellen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou later nog een plafondje steken dus de osb blijft maar tijdelijk zichtbaarhpmkruit schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:25:
[...]
Ik zou die OSB platen vervangen door dakbeschot planken met tong en groef. Ziet er veel beter uit. En niet druk maken om paar muizen, die komen er toch wel in.
Voor de stelplaten, welke van de 2 heeft de voorkeur: 1 draadstang per paal in beton chemisch verankeren of een stelplaat op beton met 4 chemische ankers?
Met de stelplaat kom ik wel dicht bij de rand van de betonvloer..
:strip_exif()/f/image/JRTWXr1LuPrzpolFiMQt8Cra.jpg?f=fotoalbum_large)
@Flyingjonas dat is denk ik persoonlijke voorkeur. Optie 1 kan je ook doen door 1 dag na het betonstorten het draadeind in het nog zachte beton te slaan. Wel even een moer op de bovenkant doen, zodat je deze niet kapot slaat. Als het beton is uitgedroogd, zit deze supervast, heb ik gedaan voor mijn kozijnen die ik zo mooi vast kon zetten.
Ik zou gaan voor de draadeindes. Of specifieke instortankers met draadeind. Stelplaten betekent extra gaten, en als je beton plaatselijk niet helemaal waterpas is geef je dat door aan de paal erboven.Flyingjonas schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:29:
[...]
Ik zou later nog een plafondje steken dus de osb blijft maar tijdelijk zichtbaar
Voor de stelplaten, welke van de 2 heeft de voorkeur: 1 draadstang per paal in beton chemisch verankeren of een stelplaat op beton met 4 chemische ankers?
Met de stelplaat kom ik wel dicht bij de rand van de betonvloer..[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/n9nAngBJGAWwTdAunEvURKtv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HaIDOMvSeZgi8npW9wp6ot3z.jpg?f=fotoalbum_large)