Beoordeel je dat nu alleen op basis van de diameter van de kop?FRANQ schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:42:
[...]
Omdat ik nog geen reacties hierop heb gezien.
Ik ben zeker de enige die deze schroeven nogal ielig vind?
Het zijn geen tellerkopschroeven hè.
Zijn RVS universeel 6x120mm schroeven met zo’n verzinkbare kop.
Zoals ik eerder al aangaf vind ik de bijgeleverde schroeven wel wat dunner ogen dan degene van Spax die ik er later bijgekocht heb:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wvNSEEem1vSOfxpVxM78A284.jpg?f=user_large)
Links de bijgeleverde schroeven met afgebroken schroef uiterst links, ze braken allemaal bij de overgang van glad deel naar schroefdraad, waarschijnlijk omdat het daar dunner wordt. Deze hebben een Torx 25 aandrijving.
Rechts de Spax schroef. Deze hebben een Torx 30 aandrijving.
Heb de schuifmaat er even bij gepakt en wat maten opgemeten.
Generiek vs Spax
Kop diameter: 11,7 vs 11,1 mm
Gladde deel diameter: 4,2 vs 4,3 mm
Tussen schroefdraad diameter: 3,8 vs 4,0 mm
Schroefdraad diameter: 5,8 vs 5,9 mm
De verschillen zijn minder groot dan ik op het oog verwacht had maar de kern van de schroef ter hoogte van het schroefdraad is wel echt zichtbaar dunner en daarin zit ook het grootste verschil.
De generieke schroef heeft een kleinere spoed dan de Spax, waarschijnlijk dat dit ook niet helpt als je ze er zonder voorboren in wilt draaien vanwege de extra wrijving.
Dit zijn dus wel 6mm schroeven, zij het geen telkerkop, en mijn ringbalken zijn 4,5cm dik bij 19,5 cm hoog, dus dat is qua dikte een stuk minder dan de 12 of 15cm palen die jij beschrijft en lijkt me 6 mm wel volstaan.Zelf bouw ik overkappingen altijd met tellerkop-schroeven van 6mm bij 12x12 of 8mm bij 15x15.
Die breken niet zomaar af.
Dikker is ongetwijfeld steviger maar denk dat dat in dit geval zijn doel voorbij schiet.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wOeEQwZqB1TXxc1xLUApS6fN.jpg?f=user_large)