Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste
Acties:

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:08
Rzaan schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:11:

Dus denk dat ik 20 liter ga kopen. Is per liter een stuk goedkoper. Geen idee hoeveel ik direct ga gebruiken. Denk een liter of 10.
Maar denk dat als ik het goed luchtdicht afsluit en in de kelder zet, ik het nog jaren kan gebruiken. Als ik zie bij de buren waarvan de schuur nu net een jaar staat, dat ze het nu eigenlijk al bij moeten werken, kan ik het al weer snel gebruiken.
Lazuur is prima voor langere tijd te bewaren, wij hadden destijds al zwarte planken gehaald maar de kopse kanten nog wel ingesmeerd, was eigenlijk met 1 laag al goed dekkend, maar kops zag je er toch wat minder van.

Ik zie hier overigens veel overkappingen op beton staan, dit wil ik bij onze volgende overkapping ook gaan doen, echter ben ik bang dat de betonvloer al tijdens de bouw veelte smerig wordt en mogelijk beschadigd.
Het liefst neem ik een gevlinderde betonvloer (vaak gooien ze er ook zo'n goedje eroverheen om het te sealen) wat dan meteen de eindafwerking is.

Zou dit goed gaan tijdens de bouw of is het handiger eerst de vorstrand te storten, de basis overkapping/schuur te bouwen en dan alsnog de vloer later er tussen te storten? Is zoiets uberhaupt mogelijk?

• Amrezy
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:19
Interessante topic. Hopelijk kan iemand ook even met mij meedenken :) Laatst mijn garage dak laten vernieuwen en ik dacht klaar te zijn, maar onze kat vond het een prima idee om vanaf mijn auto op onze overkapping te springen... Resultaat: een gat in de oude kunststof golfplaten. Het materiaal blijkt inmiddels behoorlijk bros, dus ik wil de overkapping nu volledig vernieuwen.

Nu lijkt het ons interessant om in plaats van nieuwe golfplaten glas-glas zonnepanelen als dakbedekking te gebruiken. Op deze plek is vrijwel de hele dag zon.

Ter verduidelijking: de overkapping zit tussen twee garages in; links mijn garage, rechts de garage van de buren.. Zie foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80D_C9R2IkHrHzVJWPkQLNAOU5w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dvZGnrTuoJi4DP7LrPdHfZTo.png?f=fotoalbum_large

Chatgpt variant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKtV5Ehh0BxTo9STndyz7Tyb53U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xOjHQEZqx16ahoWvGfmOoel2.png?f=fotoalbum_large

Afmetingen: overspanning is 2,16m, breedte is ca 5,70m. Panelen in zijn 196,1 x 113,4 cm dus ik zou in theorie 5 panelen kwijt kunnen over de breedte van 5,80m (in landscape: 5700 / 1134). Omdat dat erg krap wordt met profielen, afdichting en afwatering, denk ik eerder aan 4 panelen, zodat er genoeg ruimte overblijft voor een nette waterdichte afwerking en een goot.

Nou heb ik de volgende vraag:
- Draagbalken. Deze moeten sowieso een heel stuk dikker worden dan afgebeeld, dit weet ik. Alleen vraag ik me af of de twee garages zo een gewicht mogen tillen (ook sneeuwbelasting etc)? De muren zoals afgebeeld dragen al de constructie van het garage dak. Misschien toch handig om een constructeur hiervoor in te schakelen. Er is altijd nog een optie om staanders te plaatsen. Zou me heel rot voelen als het straks instort en de garage muur van mijn buren is beschadigd.

In mijn achterhoofd hou ik als tweede optie een osb + epdm dak en daarop dan maar een zonnepanelen constructie (wel weer extra gewicht).

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:59
FabianGTI schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:00:
[...]

Lazuur is prima voor langere tijd te bewaren, wij hadden destijds al zwarte planken gehaald maar de kopse kanten nog wel ingesmeerd, was eigenlijk met 1 laag al goed dekkend, maar kops zag je er toch wat minder van.

Ik zie hier overigens veel overkappingen op beton staan, dit wil ik bij onze volgende overkapping ook gaan doen, echter ben ik bang dat de betonvloer al tijdens de bouw veelte smerig wordt en mogelijk beschadigd.
Het liefst neem ik een gevlinderde betonvloer (vaak gooien ze er ook zo'n goedje eroverheen om het te sealen) wat dan meteen de eindafwerking is.

Zou dit goed gaan tijdens de bouw of is het handiger eerst de vorstrand te storten, de basis overkapping/schuur te bouwen en dan alsnog de vloer later er tussen te storten? Is zoiets uberhaupt mogelijk?
Zelf heb ik eerst alle betonpoeren gezet, en daarna een betonvloer laten storten en deze laten vlinderen. Daarna ca een week gewacht met opbouwen van de kapschuur.

Nu de bouw van de kapschuur een heel eind is, is de vloer nog altijd hartstikke mooi en glad. Geen beschadigingen gezien. De vloer voelt ook wel echt hard aan, maar een beetje voorzichtig zijn kan nauurlijk geen kwaad.

Voordeel van eerst de vloer is dat je dan direct een prettige werkvloer hebt i.p.v. dat je in het zand zit te werken.

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15:45
The.Terminator schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:28:
Ik heb me hier inmiddels wat verder in verdiept, maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Op een dakbeschot met EPDM (bijvoorbeeld dit dakpakket: https://www.epdmstore.nl/epdm/epdm-dakpakket-basic-1-00mm-dikte) wil ik folie en PIR-platen plaatsen.

Mijn vraag is: mogen de PIR-platen een aluminium cachering hebben, of juist niet? Of hangt dat af van de gebruikte lijm? En zo ja, waar kan ik terugvinden welke lijm geschikt is voor welke PIR-platen? En voor het vastmaken van de PIR platen met drukverdeelplaten (of kan het anders) en 18 mm dakbeschot, dan lees ik. dat je de schroeven ook in de gording moet plaatsen voor extra bvestiging ipv alleen het dakbeschot
Hier laatst ook gedaan met PIR platen met Alu cachering. EPDM gelijmd met contactlijm ipv bodemlijm. Volgens mij is dat een vereiste maar dat weet ik niet zeker. Het grote nadeel aan contactlijm is dat er nul ruimte is om te corrigeren. Daar ben ik zelf (helaas) ook achter gekomen en nu zitten er een paar lelijke vouwen in het dak..

PIR platen heb ik trouwens enkel vastgeschroefd in de gordingen. Deze liggen echter wel op 48cm hartafstand dus dat leek me voldoende.

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15:45
BreiTech schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:46:
Ik lees al een tijdje mee omdat er bij ons ook een overkapping dient te komen. Zelf ben ik niet onhandig en heb al meerdere malen uitgebreide/custom made bouwpakketten gezet echter hier gaat het om een aanbouw overkapping. Ik heb wat offertes opgevraagd en kom al gauw tussen 15k-20k wat ik toch een smak geld vind. Als ik materiaal alleen ga uitrekenen zit ik ongeveer op 5k. Dat verschil vind ik fors.

Huidige situatie:
[Afbeelding]

AI Render van het idee (let niet op de fouten, dat ligt geheel aan mijn prompt):
[Afbeelding]
Bedoeling is dus een aanbouw/overkapping (deze laten we open).

Ik heb wat advies/ervaring/bevestiging nodig op volgende punten. Hopelijk hebben jullie hier een idee van.
1. Overkapping wil ik uit laten steken t.o.v. de uitbouw links. Hierdoor word het ongeveer 6x 4 meter. Maak je een 'staande constructie' welke gefixeert word aan de muur? Of ga je de muren gebruiken i.p.v. staanders?
2. Er ligt als terras nu 6x een stelconplaat. Een betere fundering kan ik me niet voorstellen maar kan ik hier met stelpoten die staanders op kwijt? Of is het beter deze platen te verwijderen en bijv. een schroefpaal erin te zetten. Ondergrond is klei (locatie Zeewolde).
3. Qua overspanning wil ik eigenlijk geen paal in het midden, echter doorzakken wil ik niet dus is dat uberhaupt te doen?

Ik heb nog meer vragen maar dit is wel de basis om voor mij een keuze te maken zelf deze 'leuke' uitdaging aan te gaan of toch te laten ontzorgen.
Dat terras is toch geen 6x4? De overkapping lijkt eerder 4x2,5 meter, maar dat kan aan mij liggen. En zoals gezegd is 6 meter voor een houten balk erg veel. Dat is natuurlijk ook het gevaar bij een offerte aanvraag. Wat heb je precies gevraagd? Deze afbeelding met de maten 6x4? Als ze daar een constructieberekening met stalen balk en een groot daklicht in verwerken gaat het hard. Maar los daarvan is 15 a 20k erg veel..

Verder zou ik wel opletten met de stelcon platen. Ja het is een goede fundering die nergens heen gaat, echter kun je zelf ook nergens meer naar toe met de stelconplaten, mocht je ook een ander terras willen. Persoonlijk zou ik er namelijk een mooie tegel of gebakken klinker onder leggen als terras.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:30
FabianGTI schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:00:
[...]

Desnoods leg je er een laag stucloper overheen tijdens de bouw toch? Dat gezegd hebbende, een vloer die niet tegen een beetje vuil kan is imho niet geschikt voor een overkapping B)

It's time to play the music, it's time to light the lights

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:47
BreiTech schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:46:
Ik lees al een tijdje mee omdat er bij ons ook een overkapping dient te komen. Zelf ben ik niet onhandig en heb al meerdere malen uitgebreide/custom made bouwpakketten gezet echter hier gaat het om een aanbouw overkapping. Ik heb wat offertes opgevraagd en kom al gauw tussen 15k-20k wat ik toch een smak geld vind. Als ik materiaal alleen ga uitrekenen zit ik ongeveer op 5k. Dat verschil vind ik fors.

Huidige situatie:
[Afbeelding]

AI Render van het idee (let niet op de fouten, dat ligt geheel aan mijn prompt):
[Afbeelding]
Bedoeling is dus een aanbouw/overkapping (deze laten we open).

Ik heb wat advies/ervaring/bevestiging nodig op volgende punten. Hopelijk hebben jullie hier een idee van.
1. Overkapping wil ik uit laten steken t.o.v. de uitbouw links. Hierdoor word het ongeveer 6x 4 meter. Maak je een 'staande constructie' welke gefixeert word aan de muur? Of ga je de muren gebruiken i.p.v. staanders?
2. Er ligt als terras nu 6x een stelconplaat. Een betere fundering kan ik me niet voorstellen maar kan ik hier met stelpoten die staanders op kwijt? Of is het beter deze platen te verwijderen en bijv. een schroefpaal erin te zetten. Ondergrond is klei (locatie Zeewolde).
3. Qua overspanning wil ik eigenlijk geen paal in het midden, echter doorzakken wil ik niet dus is dat uberhaupt te doen?

Ik heb nog meer vragen maar dit is wel de basis om voor mij een keuze te maken zelf deze 'leuke' uitdaging aan te gaan of toch te laten ontzorgen.
Materiaal is goed uitgerekend, dat ben je ongeveer wel kwijt. Maar offerte is veel te duur. Dit is met 2 man in 1 a 2 dagen te plaatsen. 5k a 10k is reeël.

zelf doen is leuker en als je handig bent dan is die 10k a 15k aan montagekosten leuk bespaard.

6m zonder paal ertussen zou ik niet aandurven, maar achterkant zit wel over hele breedte aan huis vast. Twijfelgeval.

Tip: veel mensen die het laten plaatsen zoeken een bedrijf die juist tuinhuisjes etc. plaatsen. Maar vraag het de lokale hovenier!! Die kunnen het ook en is stukken goedkoper.

Het is handig om een 2e persoon erbij te hebben om de palen te plaatsen, maar verder is het gewoon afwerking.

mijn tuinhuis van 5,4m bij 3,2m was 8k, 5k voor materiaal en 3k voor montage. Plaatselijke hovenier heeft dit met 1 man in 2 dagen neergezet en op een zaterdagochtend kwam nog een dakdekker voor de bitumen. Ik kon het makkelijk zelf doen, maar voor de prijs voor de montage kon ik geen nee zeggen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGIh9RxI24KU7BBTSWUsTGsEKk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRDERf2MXsBaH8rbNxRvFmP8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door aVo0m. op 11-08-2026 17:10 ]

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste