Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:35
Tanuki schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:20:
[...]

Dit is natuurlijk wel een ding, dan moet je met het bouwen van de overkapping al rekening houden met die afmetingen lijkt me? Ik neem aan dat het standaard afmetingen zijn voor Floriva? Of zijn het daadwerkelijk standaard afmetingen in houten-overkapping-land?

* Tanuki vraagt dit omdat ik ook een overkapping wil gaan bouwen, maar in eerste instantie nog zonder de deuren :p
Je hebt wel wat speling hoor. Ik heb er rekening mee gehouden (ook foravida) maar het "nadeel" als je een paar centimeter in de breedte afwijkt (kort bent als het ware) is dat de overlap tussen de glaspanelen/deuren natuurlijk gewoon ietsje groter wordt.
Tot aan 1cm per deur zou dat niet eens iemand opvallen, zeker niet als je de tochtstrips erbij neemt.

Als ze dus 4 meter breedte aanbieden verdeeld over 4 glazen panelen en je zit zelf op +-396cm kan je die gewoon plaatsen. Ik zou daarvoor niet het dubbele aan maatwerk bij een ander gaan betalen in ieder geval.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 27-08-2025 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:44
Voor mijn overkapping-in-aanbouw ben ik ook vast aan het kijken naar verwarming. Ook omdat ik dan weet waar en hoe ik de stroomvoorziening daarvoor moet maken.
Het gaat om een overkapping van 13 m2 met een glazen schuifwand dus kan helemaal afgesloten worden.
Er komt een flink loungeset in en het zou mooi zijn als je in het voorjaar en najaar er nog lekker kan zitten.
In de winter misschien ook maar ik weet niet of het dan fatsoenlijk warm te krijgen is.
Als ik me nu oriënteer zie ik dat je tegenwoordig veel infrarood verwarming hebt. Bijvoorbeeld de Eurom Golden Shadow lijn maar ook veel andere.
Naast veel positieve reviews zie ik ook wel de nodige negatieve dat alleen dichtbij de heater het lekker warm wordt en verder weg niet. En dat is niet wat ik wil, ook verder weg moet het lekker warm zijn.
Andere niet-infrarood heaters die ik zie hebben weer restricties dat ze niet aan een houten wand mogen ivm brandbaarheid.
Daarom ben ik op zoek naar ervaringen van andere hier.
Wat ik nu als oplossingen zie:
  1. Ifrarood heater aan de wand
    Zoals een Eurom Golden Shadow 1500 of 2000
    https://eurom.nl/en/produ...ating/golden-1500-shadow/
    Maar dus twijfels of dit echt comfortabel is.
  2. Niet infrarood heater aan de wand
    Kan dit tegen een houten wand? Alle Eurom heaters zoals de Q-Time lijn lijken alleen geschikt om tegen niet-brandbare materialen te monteren?
  3. Hang heater
    Iets hangends aan het plafond zoals de Eurom Partytent heater 1502
    https://eurom.nl/en/produ...ng/partytent-heater-1502/
    Deze is niet infrarood, er zijn ook wel infrarood heaters. Kan eventueel weg in de zomer
  4. Gewoon een simpel elektrisch radiatortje op de grond
    Heb ik nog staan, voor het thuis-werk kantoor in de winter als de rest van het huis koud is en de CV niet aan hoeft in het hele huis
Ben benieuwd naar de ervaringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
KNed schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:34:
Voor mijn overkapping-in-aanbouw ben ik ook vast aan het kijken naar verwarming. Ook omdat ik dan weet waar en hoe ik de stroomvoorziening daarvoor moet maken.
Het gaat om een overkapping van 13 m2 met een glazen schuifwand dus kan helemaal afgesloten worden.
Er komt een flink loungeset in en het zou mooi zijn als je in het voorjaar en najaar er nog lekker kan zitten.
In de winter misschien ook maar ik weet niet of het dan fatsoenlijk warm te krijgen is.
Als ik me nu oriënteer zie ik dat je tegenwoordig veel infrarood verwarming hebt. Bijvoorbeeld de Eurom Golden Shadow lijn maar ook veel andere.
Naast veel positieve reviews zie ik ook wel de nodige negatieve dat alleen dichtbij de heater het lekker warm wordt en verder weg niet. En dat is niet wat ik wil, ook verder weg moet het lekker warm zijn.
Andere niet-infrarood heaters die ik zie hebben weer restricties dat ze niet aan een houten wand mogen ivm brandbaarheid.
Daarom ben ik op zoek naar ervaringen van andere hier.
Wat ik nu als oplossingen zie:
  1. Ifrarood heater aan de wand
    Zoals een Eurom Golden Shadow 1500 of 2000
    https://eurom.nl/en/produ...ating/golden-1500-shadow/
    Maar dus twijfels of dit echt comfortabel is.
  2. Niet infrarood heater aan de wand
    Kan dit tegen een houten wand? Alle Eurom heaters zoals de Q-Time lijn lijken alleen geschikt om tegen niet-brandbare materialen te monteren?
  3. Hang heater
    Iets hangends aan het plafond zoals de Eurom Partytent heater 1502
    https://eurom.nl/en/produ...ng/partytent-heater-1502/
    Deze is niet infrarood, er zijn ook wel infrarood heaters. Kan eventueel weg in de zomer
  4. Gewoon een simpel elektrisch radiatortje op de grond
    Heb ik nog staan, voor het thuis-werk kantoor in de winter als de rest van het huis koud is en de CV niet aan hoeft in het hele huis
Ben benieuwd naar de ervaringen
Een airco om ook in de zomer lekker om het af te laten koelen ;)

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Haha, airco hebben we in huis, als het te warm wordt dan gaan we lekker daar zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Voor de volledigheid: overkapping van 3x4,4 dus (net iets meer dan) 13 m2.
1 korte en 1 lange zijde volledig dicht. Andere lange zijde glazen schuifwand in 5 delen.
Andere korte zijde voor 1/3 een vast glas kozijn en 2/3 een flex fence dus kan open of dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 22:33

QuattroNL

It is I.

Hier ben ik ook nog over aan het nadenken voor in onze overkapping.
Wat ik wel weet is dat er best wel verschil zit in de mate van warmteafgifte en het 'warmte-gevoel' tussen de verschillende soorten verwarming.
Een IR kachel verwarmt objecten, niet de ruimte.
Een meer conventionele kachel verwarmt ook de ruimte en voelt comfortabeler. Dit kan meer energie kosten (dus vaak duurder in gebruik, afhankelijk van grootte, tijdsduur e.d.).
Zo'n mobiel electrisch oliekacheltje is niet echt efficient qua verbruik (COP=1) maar is qua kosten wellicht nog wel het beste (ook omdat je 'm al hebt), maar wel afhankelijk van de tijd waarin je 'm gebruikt (2 maanden lang 4 uur per dag aanzetten wordt dan erg duur, om maar iets te noemen).

Als je het echt luxe wilt hebben dan leg je er (electrische) vloerverwarming in :+
(moet je de vloer onder het terras ook goed isoleren). Maar dit is voor veruit de meesten ietwat overdreven :9

Sidenote: je hebt je dak en dichte zijwanden wel geisoleerd? Anders is het water naar de zee dragen.

[ Voor 5% gewijzigd door QuattroNL op 01-09-2025 11:35 ]

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Ik ga in ieder geval voor een comfortabel gevoel. Dus infrarood is denk ik niets voor mij.

Een mobiel oliekacheltje zou ook nog kunnen? Stinkt dat niet?

Qua isolatie:
Op mijn dak komt 3cm PIR plaat.
Voor de wanden isoleren had ik gelezen dat dat niet echt veel toevoegt dus was ik niet van plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Ingenieur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:43
KNed schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:33:
Ik ga in ieder geval voor een comfortabel gevoel. Dus infrarood is denk ik niets voor mij.

Een mobiel oliekacheltje zou ook nog kunnen? Stinkt dat niet?

Qua isolatie:
Op mijn dak komt 3cm PIR plaat.
Voor de wanden isoleren had ik gelezen dat dat niet echt veel toevoegt dus was ik niet van plan.
Met die isolatie ga je veel warmte verliezen, dus is stoken (op welke manier dan ook) niet efficiënt. 3 cm PIR is niet veel, voorkomt vooral condensvorming. Wandisolatie voegt bij onverwarmde overkappingen inderdaad weinig toe, maar als je gaat verwarmen zou ik het zeker wel toevoegen. Of zit je overkapping ingesloten tussen bestaande muren?

Voor de casus die jij beschrijft: zou een elektrisch kussen of deken niet een betere oplossing zijn? Wel het warmte gevoel en alleen op de plekken waar je het nodig hebt. Of de ouderwetse dikke trui natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Het gaat mij ook niet om efficiëntie :) Maar een manier om op een frisse avond het toch redelijk warm te krijgen. Prima om ook een dekentje over je benen te leggen maar je moet er weer niet met een winterjas moeten gaan zitten.
Overkapping staat met 1 punt bijna tegen een punt van ons (hoek) huis aan maar verder gewoon vrij
Daarom ben ik op zoek naar ervaringen.
Ik kan het ook gewoon afwachten, en wat zaken gaan proberen. Ook prima, maar ik wil de stroom zoveel mogelijk wegwerken dus als ik iets aan het plafond of muur ga hangen dan moet ik daar wel iets voor voorbereiden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ingenieur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:43
Maak je holle wanden? In dat geval zou je inbouwdozen op de logische plekken al kunnen inbouwen en voorbereiden. Verder blind afwerken zodat je hem kunt opzoeken als je er later iets op wil hangen.

Als je geen holle wanden hebt kun je later altijd nog een Ymvk kabel aan de buitenkant aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15:58
Ik lees hier twee onderwerpen door elkaar heen:
Een overdekt terras,
Een serre.

Twee totaal verschillende dingen. Ik heb een overdekt terras en heb ooit overwogen om daar een serre van te maken. Dat hebben we uiteindelijk nooit gedaan omdat overdekt in de buitenlucht zitten gewoon erg aangenaam is.
Sluit je dat af, dan zit je weer binnen.

Al 35 jaar heel erg blij mee. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 22:33

QuattroNL

It is I.

De Ingenieur schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:16:
Maak je holle wanden? In dat geval zou je inbouwdozen op de logische plekken al kunnen inbouwen en voorbereiden. Verder blind afwerken zodat je hem kunt opzoeken als je er later iets op wil hangen.

Als je geen holle wanden hebt kun je later altijd nog een Ymvk kabel aan de buitenkant aanleggen.
Idd, zou ik altijd doen. Nu even wat meer werk maar mocht je later je dubbele wanden alsnog willen isoleren dan is dat makkelijker.
Even een voorbeeld van de dubbele wanden in mijn overkapping, incl inbouwdozen (voor de wandcontactdozen en lichtpunten), 7cm isolatie en folies:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jLjUoMFuKnXttK0L6SoRLMCObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHnDOo8batnbAGpcp280ofqM.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Dank voor de tips.
Ik had gehoopt op wat meer praktijk ervaringen maar die lijken er niet te zijn.
Dan wat zaken voorbereiden, en eerst maar eens met het bestaande radiatorkacheltje proberen. Als dat niet wekt lijkt e Eurom 1502 me het beste. Die heeft een Carbon element en daar lees je eigenlijk alleen maar positieve verhalen over. In tegenstelling tot golden shadow varianten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
KNed schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:32:
Dank voor de tips.
Ik had gehoopt op wat meer praktijk ervaringen maar die lijken er niet te zijn.
Dan wat zaken voorbereiden, en eerst maar eens met het bestaande radiatorkacheltje proberen. Als dat niet wekt lijkt e Eurom 1502 me het beste. Die heeft een Carbon element en daar lees je eigenlijk alleen maar positieve verhalen over. In tegenstelling tot golden shadow varianten.
Maar als het tegen het huis aan komt te staan ( verlenging van de woonkamer? ) en je gaat er glas in verwerken en je wilt het verwarmen. Waarom pas je dan niet maximale isolatie toe? Dus wanden + dak goed isoleren. Dit zorgt er dan voor dat als je in de lente daar zit met de glazen wanden dicht, dat de warmte ook goed blijft hangen. Zelfde geldt voor in de winter
BBBvB schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:25:
Ik lees hier twee onderwerpen door elkaar heen:
Een overdekt terras,
Een serre.

Twee totaal verschillende dingen. Ik heb een overdekt terras en heb ooit overwogen om daar een serre van te maken. Dat hebben we uiteindelijk nooit gedaan omdat overdekt in de buitenlucht zitten gewoon erg aangenaam is.
Sluit je dat af, dan zit je weer binnen.

Al 35 jaar heel erg blij mee. 🙂
Al ben ik het hier wel mee eens. Er zit een verschil tussen een serre en gewoon een overdekt terras. Zoals @KNed het beschrijft lijkt het meer op een serre. Dan wil je deze gewoon maximaal isoleren zodat je lekker warm kan zitten wanneer je maar wilt.

Gaat het puur om een overdekt terras dan heeft isolatie volgens mij sws niet heel veel zin en zul je de glaswanden alleen maar gebruiken als er veel wind staat ( of in de winter ). Dan zou ik gewoon terrasheaters neerzetten of hangen aan het dak. Deze stralen erg fijne warmte af waardoor je niet de hele ruimte hoeft te verwamen. Want zonder (goede) isolatie heeft de hele ruimte verwarmen met warme lucht, die toch overal ontsnapt, niet veel zin :9

--edit
Oh en in het geval van heaters let dan op het vermogen van deze apparaten. 1 kan meestal wel aangesloten worden op een al bestaande groep ( zolang de groep geen andere zware apparaten erop heeft zitten ) en anders zul je een aparte groep moeten trekken. Mogelijk zelfs 2 groepen afhankelijk van het vermogen van de heater(s)

[ Voor 47% gewijzigd door hollandnick op 02-09-2025 10:22 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:46
Ik ben aan het nadenken over de afwerking van de betonvloer onder m'n overkapping. Er is een ruwe betonvloer gestort van 15cm dik waar de overkapping op geplaatst is. Nu wil ik de betonvloer laten egaliseren (met een egaline die tegen buiten weersomstandigheden bestand is), maar volgens mij moet de vloer vervolgens nog verder afgewerkt worden om het 'mooi' te krijgen. Ik lees bijvoorbeeld over 2K betoncoating. Zijn er hier mensen met ervaringen mbt afwerken van een betonvloer en wat jullie adviseren qua afwerking? Ik wil er gedurende de komende jaren weinig onderhoud aan hebben maar wil wel een strakke vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:18
LennartTW94 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:40:
Ik ben aan het nadenken over de afwerking van de betonvloer onder m'n overkapping. Er is een ruwe betonvloer gestort van 15cm dik waar de overkapping op geplaatst is. Nu wil ik de betonvloer laten egaliseren (met een egaline die tegen buiten weersomstandigheden bestand is), maar volgens mij moet de vloer vervolgens nog verder afgewerkt worden om het 'mooi' te krijgen. Ik lees bijvoorbeeld over 2K betoncoating. Zijn er hier mensen met ervaringen mbt afwerken van een betonvloer en wat jullie adviseren qua afwerking? Ik wil er gedurende de komende jaren weinig onderhoud aan hebben maar wil wel een strakke vloer.
Tegels leggen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:39
Zo, na enig oponthoud zijn ook wij bezig met onze overkapping.
Heb het geheel eerst in Solidworks getekend zodat alles netjes zou gaan passen. Tot dusver en ik verwacht voor de rest ook, zijn we er erg tevreden en blij mee.

Natuurlijk begonnen met geschuurde ge lazuurde palen op antraciet betonpoeren. Deze staan tot/in totaal -80cm in beton.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRbyv5jnijD62n9MgGAVgeZZ4-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7VBryCIrwqnEOlHZpaKVAa4W.jpg?f=fotoalbum_large

Toen ring balk erop, gelijmd en 6x400 schroeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OSh2h7kFZlvDQsRDCQbmiu1b14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04dP3mCoeKLCmyRpWzFYavnE.jpg?f=fotoalbum_large

Dakbalken erin met zaluwstaart verbiding, geoptimaliseerd voor deze balken. Opleg oppervlakte is ongeveer 2,5x zo groot als gewoon boven op elkaar leggen, daarmee is de druk laag en de verbinding door zijn ontwerp ook sterk in trekkrachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wM0pr72LRr_oOmRCXXJBLtNloc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AP0JF7heOi7VPXcSjXk7OJvX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HReYu9cSHEvYtSjOjzpzW_VxZnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pd2RRJkXGxYWRp1noRyBj6eZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgLAHrnbgszvnLnmPCP1ZbifgYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZAOCvy7HHF82xpj6s39VHQC.jpg?f=fotoalbum_large

Planken liggen erop
En het overstekje 50cm ook met zwaluwstaart verbindigen erop gehangen. Die zet ik nog vast met constructielijm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7csKAGw1HQp3RtCSkr9y5C0ywM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yqkK7SzIathXH4R0zQyBm3rO.jpg?f=fotoalbum_large

We maken eerst het dak verder dicht, dampscherm, isolatie, epdm, boeiboorden en daklijst met kraal.
Dan kunnen we ook verder met de tuin inrichting.

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:18
Riesss schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:04:
Zo, na enig oponthoud zijn ook wij bezig met onze overkapping.
Heb het geheel eerst in Solidworks getekend zodat alles netjes zou gaan passen. Tot dusver en ik verwacht voor de rest ook, zijn we er erg tevreden en blij mee.

Natuurlijk begonnen met geschuurde ge lazuurde palen op antraciet betonpoeren. Deze staan tot/in totaal -80cm in beton.
[Afbeelding]

Toen ring balk erop, gelijmd en 6x400 schroeven.
[Afbeelding]

Dakbalken erin met zaluwstaart verbiding, geoptimaliseerd voor deze balken. Opleg oppervlakte is ongeveer 2,5x zo groot als gewoon boven op elkaar leggen, daarmee is de druk laag en de verbinding door zijn ontwerp ook sterk in trekkrachten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Planken liggen erop
En het overstekje 50cm ook met zwaluwstaart verbindigen erop gehangen. Die zet ik nog vast met constructielijm.
[Afbeelding]

We maken eerst het dak verder dicht, dampscherm, isolatie, epdm, boeiboorden en daklijst met kraal.
Dan kunnen we ook verder met de tuin inrichting.
Dat is wel een heel dun randje beton om die poeren heen. Gaat geheid afbrokkelen. Waarom zo smal gestort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:10

orf

KNed schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:55:
Haha, airco hebben we in huis, als het te warm wordt dan gaan we lekker daar zitten :)
Je wuift airco wel heel snel weg, maar voor verwarming is het een factor 4-5 efficienter dan je andere opties. Het kan ook behoorlijk snel verwarmen waardoor je het minder hoeft te plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
orf schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:53:
[...]

Je wuift airco wel heel snel weg, maar voor verwarming is het een factor 4-5 efficienter dan je andere opties. Het kan ook behoorlijk snel verwarmen waardoor je het minder hoeft te plannen.
Misschien kom ik nog op die beslissing terug ja.

Nav info in dit topic en nog wat rondvragen bij kennissen met een overkapping heb ik besloten om een stopcontact bij het plafond te maken voor een hangende heater. De Eurom 1502. nav de informatie die ik kreeg lijkt dat een goede oplossing. Is ook niet duur.
Als het niet blijkt te bevallen kan ik altijd later nog voor andere oplossingen gaan. Zoals een airco of iets anders.
Eerst maar eens de overkapping/tuinkamer afmaken en zien hoe het gaat bevallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyingjonas
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-09 18:22
Tomvanschayk schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:34:
Mooi project! Wij zijn gelukkig bijna klaar. Morgen wordt het plafond nog een keer geschilderd en dan kan de tv en speaker opgehangen worden.

Overkapping is van eiken. 6,2 bij 4,4 met een overstek van 20 cm. Wij hebben de overstek aan de onderzijde met eiken planken dichtgemaakt en daar spotjes in geplaatst.
Wat mooi! Hoeveel is jouw grootste afstand tussen 2 palen? Ik hoor overal dat zelf met een ringbalk van 20x20cm je maximaal 4meter kan overbruggen? Welk formaat heb je gebruikt voor palen, ringbalken en spanten als ik mag vragen?
Ik zou zelf iets gelijkaardig maken van 7x3.5m met daarbij 50cm oversteek maar twijfel tussen 20x20cm of 15x15cm voor de palen en ringbalken...

Waar heb je je hout gehaald en heb je halfhout verbinding gebruikt voor de ringbalken op de palen te plaatsen? Excuses voor de vele vragen maar het is soms een wirwar een verschillende info 😁
Thanks!

[ Voor 52% gewijzigd door Flyingjonas op 09-09-2025 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyingjonas
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-09 18:22
Tuff schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 08:21:
[...]

Na het inpassen van de gordingen.. ben ik aan het beitelen begonnen om voor de afwatering te zorgen...
Ik zou mijn gordingen ook op de ringbalken leggen, ik vraag me juist af of die inkepingen echt moeten of kan ik ze er gewoon op plaatsen en van boven naar onder vastschroeven?

Kan iemand me misschien helpen met mijn dakopbouw?

De palen komen allemaal op dezelfde hoogte
De gordingen waterpas op de ringbalken (niet ingekeept)
Dan afschotlatten van 4cm->0cm
Op de afschotlatten/gordingen 18mm OSB3
Op de OSB plaats ik rondom een dakopstand
Op de OSB 4cm PIR en dan EPDM

De dakopstand komt dus mee in helling te liggen op de OSB en dan plaats ik zijdelings de boeiboord. Die zal wel redelijk hoog moeten zijn om de opbouw van dit alles te kunnen bedekken. Moet ik de EPDM ook over de boeiboord plooien of enkel over de opstand en dan daartegen de boeiboord?
Natuurlijk komt er dan nog een daktrim op

Hier een simulatie in de volgorde hoe ik het zou aanpakken:
https://jumpshare.com/s/8ZuPoLtfQWpRP6g02LoW

[ Voor 62% gewijzigd door Flyingjonas op 09-09-2025 14:52 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:41
De overkapping die ik dit jaar heb gebouwd is inmiddels zo goed als af. Het geheel staat nu 2x in de Remmer UV beits en afgelopen week zijn de glazen schuifwanden binnen gekomen. We hebben er voor gekozen om af te zien van een flex fence en in plaats daarvan de ruimte tussen de palen op te vullen met glas. Omdat een vast kozijn + raam op maat behoorlijk aan de prijs is hebben we normale, op maat gemaakte, glazen schuifdeur gebruikt om de ruimte tussen de palen op te vullen. Aan de buitenkant lijkt het nu ook mooi één geheel.

De overige schuifwanden hebben we ook op maat besteld. Bij de standaard maten krijg je grotere deuren en meer overlap.

Dit is het uiteindelijk geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uG4KLGsHMN2zrUvoZDMLysjJ8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REmB62C7y6rMpUcaajZnlApi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5jR024Nbt0iR-FvjuZL98gqVtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHKDcKPuIEoQlOLs84ci30aE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nTiSyDUs_RaPDm7V-NWmr1bJzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edtmUQsCitjlyRJWgeGbFyLB.jpg?f=fotoalbum_large

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:28
hoe houdt je dat vorstvrij en vocht-gecontrolleerd? die schuifwand is niet echt isolerend toch?
Wij gaan een poolhouse bouwen eind vd maand met eenzelfde schuifwand en vraag me af hoe ik die vorstvrij ga houden :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Heel mooi geworden! Strakke inrichting zo _/-\o_

Vraagje: hoe heb je de glasdeuren geinstalleerd? Een funderingskoker eronder? Vorige week laten betegelen hier (Geoceramica Aspen Sand) en niet nagedacht dat ik op (korte) termijn toch wel deuren wil. Bij flinke regen vorige week kwam het tot 2 meter binnenwaaien onder de overkapping. Dan is letterlijk alles nat.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvanverschuur
Bockelaar schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:44:
hoe houdt je dat vorstvrij en vocht-gecontrolleerd? die schuifwand is niet echt isolerend toch?
Wij gaan een poolhouse bouwen eind vd maand met eenzelfde schuifwand en vraag me af hoe ik die vorstvrij ga houden :)
Ik heb alleen het dak met PIR platen geisoleerd. Dit heb ik met name gedaan om condens aan de onderkant van het dak te voorkomen. Verder heb ik geen isolatie toegepast in de wanden. Ik heb wel bewust gelet op de ventilatie om condensatie problemen te voorkomen.

• silvanverschuur
Stufferdt schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:49:
[...]

Heel mooi geworden! Strakke inrichting zo _/-\o_

Vraagje: hoe heb je de glasdeuren geinstalleerd? Een funderingskoker eronder? Vorige week laten betegelen hier (Geoceramica Aspen Sand) en niet nagedacht dat ik op (korte) termijn toch wel deuren wil. Bij flinke regen vorige week kwam het tot 2 meter binnenwaaien onder de overkapping. Dan is letterlijk alles nat.
De glazen deuren staan op de keramische tegels van 60x60. Deze tegels zijn gelegd op een dikke laag puinstof dat een goede fundatie is. Volgens meerdere aanbieders was die prima en hoefde er geen balk onder en kon de rail zo op de tegels vastgemaakt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

hoe houdt je dat vorstvrij en vocht-gecontrolleerd?
Niet, gewoon geen dingen zetten die niet tegen vorst kunnen? En als het (lucht)lek genoeg is hoef je je door natuurlijke ventilatie ook geen zorgen te maken over vocht :P (of je schuift een deur een beetje open)

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17:55
Wat mooi zeg! Ik zou willen dat ik ook zoiets kon.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:28
Slonzo schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:35:
[...]

Niet, gewoon geen dingen zetten die niet tegen vorst kunnen? En als het (lucht)lek genoeg is hoef je je door natuurlijke ventilatie ook geen zorgen te maken over vocht :P (of je schuift een deur een beetje open)
d'r hangt een TV, electronica en een dag flinke mist gaan echt wel een probleem zijn. Dikke vorst ook trouwens.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• silvanverschuur
Bockelaar schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:00:
[...]

d'r hangt een TV, electronica en een dag flinke mist gaan echt wel een probleem zijn. Dikke vorst ook trouwens.
TV is demontabel, deze kan zo van de beugel verwijderd worden. De overige 'electronica' is gewoon verlichting / wand contact dozen. Die kunnen hier prima tegen.

• GeeMoney
Wat heb je voor panelen aan de binnenzijde van de wanden gebruikt ?
Ziet er echt keurig uit !

• silvanverschuur
GeeMoney schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:22:
Wat heb je voor panelen aan de binnenzijde van de wanden gebruikt ?
Ziet er echt keurig uit !
Dank je! Dit is deens rabat / dubbel rhombus.

• GeeMoney
silvanverschuur schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:26:
[...]

Dank je! Dit is deens rabat / dubbel rhombus.
Dank je. Ik haal inderdaad ook de tv in de winter binnen. Verder gaat het gewoon prima. Het vriest er nooit binnen in ieder geval en vocht valt ook reuze mee doordat de wanden kunnen ventileren ook hier en er natuurlijk ook geen directe regen inslag is ofzo.

• dillhole
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:32
@silvanverschuur mooie overkapping. Ik ben zelf nog niet helemaal klaar en zoek dus nog een bedrijf dat de glazen wand kan leveren, plaatsten doe ik zelf. Waar had jij deze besteld? was je tevreden en heb je het zelf geplaatst of laten doen?

• silvanverschuur
GeeMoney schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:29:
[...]

Dank je. Ik haal inderdaad ook de tv in de winter binnen. Verder gaat het gewoon prima. Het vriest er nooit binnen in ieder geval en vocht valt ook reuze mee doordat de wanden kunnen ventileren ook hier en er natuurlijk ook geen directe regen inslag is ofzo.
Dat ga ik ook doen. Ik ga het de komende tijd gewoon even in de gaten houden. Bovendien is het een goedkope TV dus als ie een paar jaar blijft werken is het prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Dat kan met zo'n wand sowieso alleen maar als je de ruimte verwarmd.

@silvanverschuur Erg mooi geworden! Complimenten

[ Voor 6% gewijzigd door Luuk84 op 17-09-2025 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvanverschuur
dillhole schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:30:
@silvanverschuur mooie overkapping. Ik ben zelf nog niet helemaal klaar en zoek dus nog een bedrijf dat de glazen wand kan leveren, plaatsten doe ik zelf. Waar had jij deze besteld? was je tevreden en heb je het zelf geplaatst of laten doen?
Ik wilde de glazen wand in eerste instantie zelf bestellen en plaatsen, maar ik kon op internet geen bedrijven vinden die een enkele schuifdeur konden leveren die helemaal op maat gemaakt is. Dit enkele paneel staat namelijk op hetzelfde profiel als de wand ernaast (dus een 4 rail profiel incl geleider aan de bovenkant). Vaak kunnen ze alleen een hele wand leveren. En ik wilde graag dat alles mooi op elkaar zou aansluiten.

Via via kwam ik aan het adres van een (lokale) leverancier J. Bijenhof. Deze zijn bij mij thuis geweest en kwamen met exact hetzelfde idee dat ik ook had: een enkele deur op maat tussen de 2 palen en deze uitlijnen met de andere glaswand aan de voorkant.

Zij hebben uiteindelijk de wand besteld en geplaatst. We zijn er erg tevreden met het resulaat. De kwaliteit is goed en alle glas panelen kun je met je pink verschuiven.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Luuk84
  • Nu online
Eindelijk is ook mijn overkapping klaar (maar heb uiteraard nog wat dingetjes die ik wil verbeteren, scharnieren deur zwart maken etc).

Doordat onze tuin schuin afloopt en ik de overkapping recht op de tuin wilde hebben heb ik gekozen voor maatwerk. De zijde van de schuur is ongeveer +/- 4,5m diep en de zijde waar de tv aan hangt is +/- 2,5m.

Hij is gebouwd met een staalconstructie + sandwichpanelen. Hier heb ik wat hulp bijgehad omdat ik zelf niet kan lassen. De panelen zijn 10cm dik en daardoor heeft de overkapping dus ook geïsoleerde wanden, en dit is goed te merken. Het blijft lekker warm en koelt niet heel snel af. Ook blijft de warmte er redelijk goed uit als de zon erop schijnt.

De planken zijn van composiet. Goed mee te werken, en ben erg blij met het resultaat. Ik was toch wel een beetje huiverig dat je snel kon zien dat het composiet was, maar dat valt, zeker bij de zwarte planken, erg mee. Veel mensen zien het niet eens.
Met alle reststukjes van de planken die ik in de overkapping heb gebruikt ben ik nog een barretje op wielen aan het maken, zodat ik deze zowel in als uit de overkapping kan gebruiken. Het blad ga ik afwerken met plakfolie. Een op maat gemaakt keukenblad ging toch wel erg in de papieren lopen.
In de wand zit al voorbereiding voor water die in de bar gebruikt kan gaan worden, deze wil ik gewoon via een gardena koppeling gaan aansluiten zodat de bar ook snel los kan.

Verlichting is uiteraard gekoppeld aan Home Assistant, we zitten hier wel op tweakers :+
Al met al erg leuk om te maken, er is een hoop tijd in gaan zitten maar ik ben er erg blij mee. Nu nog wat aan de inrichting doen, maar daar gaat de wederhelft vast mee aan de slag 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0fbwOeckNENOAWMcbWK7exOksU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OjvKaBkzJvih5vxzbeg0dSXh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05S367Hzp0-20gjOQJKhZfFC3YQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C18YouUmkBHLi9A9ieVRqDjp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYl8g1lgWB8I8ZD-7oIMysP2juE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TISdTs0Aw4W9cweViF1WgSPo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hHT9Qozi8idRTUeZpY_JAGdH6Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPBcERlsBr1Df6B7AVCi1UZP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLaKperK7WmqUDl1LQB6_TdPQNU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqRLxEoLw9gy9PPgKetdKmME.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Nt3ZKY2ZevwHnKLD6gNHKqqUO8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78nlbtnzqP5lgraGlHcCM0rM.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMVEyN-wi4racbFDa2r7awT5VW8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/317YS1JoafraRZALc2BOtBfX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JVzTyENDeUMgcUNRGYIdQ-lV1o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/32cpaYLrrMCOxKW49ivxUr8B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63eLlgmvkZI7tHTb1ZBPYoSIcqY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2oaDL4u6SuPQyRGeA90JzlU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdU8nI68aRDoy2tAtLoNZQBt5us=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YpzdmvGQliDs9Yp2QoIfpdeA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fL5YQt5dTNUAEeHKpwL2u0jZrJM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F7RA7M0DyFEvs0DggSwinjEL.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
@dillhole nav je vraag over een glaswand: ik ben bezig met een overkapping incl glaswand. Die komt bij Tuindeco vandaan (https://tuindeco.com/nl/search?query=glaswand)
Ik moet hem nog plaatsen dus kan nog niets zeggen over kwaliteit en plaatsing. Eerst de overkapping afmaken, glaswand doe ik als laatste...

• dillhole
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:32
KNed schreef op woensdag 17 september 2025 @ 23:53:
@dillhole nav je vraag over een glaswand: ik ben bezig met een overkapping incl glaswand. Die komt bij Tuindeco vandaan (https://tuindeco.com/nl/search?query=glaswand)
Ik moet hem nog plaatsen dus kan nog niets zeggen over kwaliteit en plaatsing. Eerst de overkapping afmaken, glaswand doe ik als laatste...
thanks, ik zal daar ook eens kijken. Benieuwd naar je ervaringen. Zoveel aanbieders, wat mogelijk scheelt in de prijs, want concurrentie, maar kiezen wordt lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Nu online
@dillhole Wat me ook opviel, en misschien ook nog een punt van aandacht, veel aanbieders hebben alleen een aluminum 'kleur' rail. Geen zwart. Ik heb er zelf 1 uitgekozen die wel een zwarte rail had, dat vond ik mooier staan bij de zwarte frame onderdelen.

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:04
Luuk84 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:16:
Eindelijk is ook mijn overkapping klaar (maar heb uiteraard nog wat dingetjes die ik wil verbeteren, scharnieren deur zwart maken etc).

Doordat onze tuin schuin afloopt en ik de overkapping recht op de tuin wilde hebben heb ik gekozen voor maatwerk. De zijde van de schuur is ongeveer +/- 4,5m diep en de zijde waar de tv aan hangt is +/- 2,5m.

Hij is gebouwd met een staalconstructie + sandwichpanelen. Hier heb ik wat hulp bijgehad omdat ik zelf niet kan lassen. De panelen zijn 10cm dik en daardoor heeft de overkapping dus ook geïsoleerde wanden, en dit is goed te merken. Het blijft lekker warm en koelt niet heel snel af. Ook blijft de warmte er redelijk goed uit als de zon erop schijnt.

De planken zijn van composiet. Goed mee te werken, en ben erg blij met het resultaat. Ik was toch wel een beetje huiverig dat je snel kon zien dat het composiet was, maar dat valt, zeker bij de zwarte planken, erg mee. Veel mensen zien het niet eens.
Met alle reststukjes van de planken die ik in de overkapping heb gebruikt ben ik nog een barretje op wielen aan het maken, zodat ik deze zowel in als uit de overkapping kan gebruiken. Het blad ga ik afwerken met plakfolie. Een op maat gemaakt keukenblad ging toch wel erg in de papieren lopen.
In de wand zit al voorbereiding voor water die in de bar gebruikt kan gaan worden, deze wil ik gewoon via een gardena koppeling gaan aansluiten zodat de bar ook snel los kan.

Verlichting is uiteraard gekoppeld aan Home Assistant, we zitten hier wel op tweakers :+
Al met al erg leuk om te maken, er is een hoop tijd in gaan zitten maar ik ben er erg blij mee. Nu nog wat aan de inrichting doen, maar daar gaat de wederhelft vast mee aan de slag 8)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Wat een supergave overkapping! Heb je toevallig ook nog meer foto's hoe het bouwen ervan ging?
Ik ben zelf ook voornemens om een overkapping te maken met o.a. sandwichpanelen voor het dak en de wanden, ik wilde dit doen door een 'gewone' houten overkapping ermee op te vullen maar zo'n stalen constructie is veel mooier!

Complimenten!

• Luuk84
  • Nu online
@RobKJ Dankje! Ik heb nog wel wat foto's ja, stuur me anders even een Pb met je vragen.

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:28
KNed schreef op woensdag 17 september 2025 @ 23:53:
Ben benieuwd, wil er zelf ook een plaatsen binnenkort, naar erg veel aanbod. Prijzen gezien van ~700 tot 2200 zoals bij tuindeco.
Pagina: 1 ... 20 21 Laatste