Voorlopig nog wel na 4,5 jaar.Fastclaimer schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:45:
Korte vraag: ik heb op mijn regelwerk dampopenfolie aangebracht en vervolgens rechtstreeks rabat. Nu lees ik ook over een luchtspouw, deze heb ik niet. In dit topic zijn volgens mij meer mensen zonder luchtspouw. Gaat dat momenteel nog steeds goed?
Ik zie soms even door de bomen het bos douglas niet meer...
Ik ben bezig met een overkapping + schuurtje, waarvan de balken 200x200 zijn:
/f/image/4OaeK89uVApBFtM2Bso5ocmz.png?f=fotoalbum_large)
Maar zit even te twijfelen over de hoekverbindingen. Op de buitenhoeken lijkt me de volgende geschikt:
/f/image/844KZMa8ETBoaU6KmXcEzwEE.png?f=fotoalbum_large)
Maar in het midden heb ik ook nog een ringbalk (leek me handig voor het tussenschot), alleen twijfel ik hoe ik de 3 balken goed op de staander kan bevestigen. Zou dit stevig genoeg zijn?
/f/image/4OaeK89uVApBFtM2Bso5ocmz.png?f=fotoalbum_large)
Maar zit even te twijfelen over de hoekverbindingen. Op de buitenhoeken lijkt me de volgende geschikt:
/f/image/844KZMa8ETBoaU6KmXcEzwEE.png?f=fotoalbum_large)
Maar in het midden heb ik ook nog een ringbalk (leek me handig voor het tussenschot), alleen twijfel ik hoe ik de 3 balken goed op de staander kan bevestigen. Zou dit stevig genoeg zijn?
/f/image/JziXNh1zmIxC6HauDRjby0qU.png?f=fotoalbum_large)
Inderdaad...
@mdoos wat is je ervaring m.b.t. de leverancier die je hebt gekozen? Was het verkoopproces prettig, nog veel bijkomende kosten m.b.t. de vermelde prijzen op de website? En hoe vind je de kwaliteit van het bouwpakket.
Ik ben erg tevreden. Goede communicatie, ze denken mee, zijn proactief en komen alle afspraken na. Ook de aftelservice was fijn, ik kon makkelijk vragen stellen over de bouw.FrankSpin schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:18:
@mdoos wat is je ervaring m.b.t. de leverancier die je hebt gekozen? Was het verkoopproces prettig, nog veel bijkomende kosten m.b.t. de vermelde prijzen op de website? En hoe vind je de kwaliteit van het bouwpakket.
Het hout is van goede kwaliteit en alles past goed. De prijs is prima als je alleen de constructie neemt, maar met extra opties zoals dakbeschot en zijwanden loopt het snel op.
De leverkosten vond ik aan de hoge kant (€390), maar de levering zelf was netjes geregeld. De chauffeur nam de tijd en zette het precies neer waar ik het wilde.
Als het alleen voor het tussenschot is, waarom niet een extra dakbalk (welke je dan niet in je overstek laat uitsteken) en maak je je tussenschot tot aan het dakbeschot? Lijkt me veel handiger dan deze constructie.Roy schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:13:
Ik zie soms even door de bomen het bos douglas niet meer...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wij zijn druk bezig met het bouwen van onze overkapping, gekocht via Brand Solide. Het wordt een douglas overkapping met twee dichte wanden en twee glazen wanden. Er moet ook een (pizza)kachel in komen. Brand Solide gaf aan dat een haarddoorvoer door het EPDM-dak tot lekkages kan leiden en adviseert daarom om de doorvoer via de wand te maken. Wat is jullie ervaring hiermee?
Stel dat ik toch een rookafvoer door het dak wil maken, dan zal ik ervoor moeten zorgen dat dit waterdicht gebeurt. Ik kan hiervoor echter geen passende sets vinden. Ik heb hier voldoende foto's gezien van overkappingen met een dergelijke haard, dus ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben opgelost.
Stel dat ik toch een rookafvoer door het dak wil maken, dan zal ik ervoor moeten zorgen dat dit waterdicht gebeurt. Ik kan hiervoor echter geen passende sets vinden. Ik heb hier voldoende foto's gezien van overkappingen met een dergelijke haard, dus ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben opgelost.
Is inderdaad qua constructie makkelijker lijkt me, maar dan wordt het tussenschot hoger dan de andere zwarte wanden, en dat lijkt me er een beetje vreemd uit zien. Dus vandaar dat ik zocht naar een goede manier om dit te bevestigen, maar het is wel lastig... Dus als iemand ideeen heeft.Gdzr schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:49:
[...]
Als het alleen voor het tussenschot is, waarom niet een extra dakbalk (welke je dan niet in je overstek laat uitsteken) en maak je je tussenschot tot aan het dakbeschot? Lijkt me veel handiger dan deze constructie.
Nog iets anders: hoe hoog hebben jullie de overkapping? ik zit te denken om de staanders 230cm te doen, dan komt de ringbalk er nog op (20cm), de gording (20cm) en de dakisolatie (4cm). Dan vind ik hem al aardig hoog. De staanders die ik heb liggen zijn 250cm, maar dat lijkt me wat té hoog.
Inderdaad...
..geen idee wat je er binnen wil gaan doen maar, ik heb mijn binnenruimte uit laten komen op 242 hoog (precies een plaat was mn gedachte, al heb ik daar uiteindelijk geen profijt of voordeel van gehad). Dit komt overeen met de hoogte van veel woonkamers v huizen zoals de mijne. Tot nu toe bevalt dit prima.Roy schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:00:
[...]
Is inderdaad qua constructie makkelijker lijkt me, maar dan wordt het tussenschot hoger dan de andere zwarte wanden, en dat lijkt me er een beetje vreemd uit zien. Dus vandaar dat ik zocht naar een goede manier om dit te bevestigen, maar het is wel lastig... Dus als iemand ideeen heeft.
Nog iets anders: hoe hoog hebben jullie de overkapping? ik zit te denken om de staanders 230cm te doen, dan komt de ringbalk er nog op (20cm), de gording (20cm) en de dakisolatie (4cm). Dan vind ik hem al aardig hoog. De staanders die ik heb liggen zijn 250cm, maar dat lijkt me wat té hoog.
Mijn buitenhoogte is ongeveer 265 geworden op die manier. Hoger wilde ik ook niet ivm uitzicht.
:strip_exif()/f/image/rEONgKGVOtrhkQxYBIvns3Vj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Evo X op 25-06-2025 21:18 ]
Even een vraag tussendoor aan de hand van de foto; wat voor platen heb je voor plafond en wanden gebruikt?Evo X schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:12:
[...]
..geen idee wat je er binnen wil gaan doen maar, ik heb mijn binnenruimte uit laten komen op 242 hoog (precies een plaat was mn gedachte, al heb ik daar uiteindelijk geen profijt of voordeel van gehad). Dit komt overeen met de hoogte van veel woonkamers v huizen zoals de mijne. Tot nu toe bevalt dit prima.
Mijn buitenhoogte is ongeveer 265 geworden op die manier. Hoger wilde ik ook niet ivm uitzicht.
[Afbeelding]
Zonder heel goed erover na te denken of dat wel goed gaat heb ik gekozen voor wat ik mooi vond:plattie83 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:49:
[...]
Even een vraag tussendoor aan de hand van de foto; wat voor platen heb je voor plafond en wanden gebruikt?
Heb 12mm osb +groene gipsplaten + stucwerk + beton cire op de wanden zitten en
Panlatten + groene gipsplaten + stucwerk + gespoten isolerende saus op het plafond.
De 12mm osb is mes&groef maar kwam aan de zijkanten niet precies op een staander uit. Daar heb ik achteraf nog mn vraagtekens bij of dat niet teveel gaat werken.
De houten wand is dubbel rhombus ayous net als de buitengevel in een notenkleur olie
Ziet er in ieder geval mooi uit!Evo X schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:10:
[...]
Zonder heel goed erover na te denken of dat wel goed gaat heb ik gekozen voor wat ik mooi vond:
Heb 12mm osb +groene gipsplaten + stucwerk + beton cire op de wanden zitten en
Panlatten + groene gipsplaten + stucwerk + gespoten isolerende saus op het plafond.
De 12mm osb is mes&groef maar kwam aan de zijkanten niet precies op een staander uit. Daar heb ik achteraf nog mn vraagtekens bij of dat niet teveel gaat werken.
De houten wand is dubbel rhombus ayous net als de buitengevel in een notenkleur olie
Ik ben zelf wel wat huiverig om dit materiaal te gaan gebruiken. Ben wel benieuwd hoe het daadwerkelijk gaat werken.
Waar de twijfel / welk probleem verwacht je bij mij? Mijn gedachte is dat het achter een schuifwand, met geïsoleerde muur, en op een goed betonfundament wel mee zou moeten kunnen vallen?... Maar dit is wel m'n eerste grote klus ooit...plattie83 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:41:
[...]
Ziet er in ieder geval mooi uit!
Ik ben zelf wel wat huiverig om dit materiaal te gaan gebruiken. Ben wel benieuwd hoe het daadwerkelijk gaat werken.
Geïnspireerd door dit topic ben ik geheel zonder ervaring begonnen aan mijn Douglas overkapping bouwpakket. Ik heb inmiddels de betonpoeren, staanders, en ringbalken gemonteerd. Maar nu staat de constructie een beetje scheef. Het is lastig te zien op de foto, maar de bovenkant leunt naar rechts toe. Het is wel mooi waterpas in de diepte.
Hebben jullie suggesties hoe ik dit het beste kan bijstellen? Wellicht de ringbalken tussen de linkse & rechtse staanders verwijderen. De staanders waterpas stutten, en de balken weer opnieuw bevestigen.
:strip_exif()/f/image/TSJbtCJlDVQIwUVFyk5uLlGO.jpg?f=fotoalbum_large)
Staanders rechtsvoor:
Hebben jullie suggesties hoe ik dit het beste kan bijstellen? Wellicht de ringbalken tussen de linkse & rechtse staanders verwijderen. De staanders waterpas stutten, en de balken weer opnieuw bevestigen.
:strip_exif()/f/image/TSJbtCJlDVQIwUVFyk5uLlGO.jpg?f=fotoalbum_large)
Staanders rechtsvoor:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UgqHpi384TzDjP4z6gVH9gVL.jpg?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Ruvo op 28-06-2025 10:20 ]
Dat het materiaal door vocht en temperatuurschommelingen alsnog gaat werken. Als je ziet hoe de HSB bovenverdieping van ons nieuwbouwhuis nog werkt. Na 3 jaar lijkt het wel redelijk stabiel inmiddels. Groene gipsplaten, beton ciré wordt ook toegepast in badkamers dus vandaar snap ik het wel weer.Evo X schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:50:
[...]
Waar de twijfel / welk probleem verwacht je bij mij? Mijn gedachte is dat het achter een schuifwand, met geïsoleerde muur, en op een goed betonfundament wel mee zou moeten kunnen vallen?... Maar dit is wel m'n eerste grote klus ooit...
Maar wellicht dat de angst regeert 😉
Het lijkt erop dat de afstand tussen de poeren te klein is; die verplaatsen is een flinke klus.Ruvo schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:25:
Geïnspireerd door dit topic ben ik geheel zonder ervaring begonnen aan mijn Douglas overkapping bouwpakket. Ik heb inmiddels de betonpoeren, staanders, en ringbalken gemonteerd. Maar nu staat de constructie een beetje scheef. Het is lastig te zien op de foto, maar de bovenkant leunt naar rechts toe. Het is wel mooi waterpas tussen de voorste en achterste rij staanders.
[Afbeelding]
Staanders rechtsvoor:
[Afbeelding]
Ik weet niet wat de gevolgen zijn voor de rest van het bouwpakket als je de afstand tussen de palen aan de bovenkant verkleint.
Je kan zonder de schoren de constructie nog een kant op drukken. Een middenweg tussen alle waterpassen vinden en dan de schoren bevestigen.Ruvo schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:25:
Opnieuw bevestigen van de staanders/ringbalken zou ik niet doen, je moet dan de balken voorzien van nieuwe gaten wat al met al alleen maar lubberen van de huidige gaten zal worden.
Als de bovenkant van de rechter staanders naar links zou moeten dan kan je ook de ringbalken (planken?) wellicht nog iets aanpassen.Ruvo schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:25:
Geïnspireerd door dit topic ben ik geheel zonder ervaring begonnen aan mijn Douglas overkapping bouwpakket. Ik heb inmiddels de betonpoeren, staanders, en ringbalken gemonteerd. Maar nu staat de constructie een beetje scheef. Het is lastig te zien op de foto, maar de bovenkant leunt naar rechts toe. Het is wel mooi waterpas tussen de voorste en achterste rij staanders.
[Afbeelding]
Staanders rechtsvoor:
[Afbeelding]
De rechter ringbalk loopt nu helemaal naar het einde van de voorste rechter staander (en achter ook neem ik aan), zie mijn foto. De voorste ringbalk zit tegen die rechter aan.
Als je dat omdraait, dus de rechter ringbalk loshalen en 2x de dikte van die balk/plank inkorten en de voorste helemaal laat doorlopen op de staander en die rechter tegen de achterkant van de voorste aan zet dan is je rechter staander 2cm (of wat de dikte van je ringbalk ook is) meer naar links gekomen.
(hoop dat mijn tekstuele uitleg helder is).
:strip_exif()/f/image/JxWzUmKQWqeL5f6xXiW2iakg.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.
Bedankt voor alle suggesties! Ik heb het geheel netjes waterpas gekregen. De oorzaak zat in het niet (goed genoeg) stutten van de staanders voordat we de ringbalken gingen bevestigen. Gelukkig hadden we de schroeven max. halverwege geschroefd. We hebben uiteindelijk de 2 betreffende ringbalken losgemaakt. De staanders fatsoenlijk waterpas gestut. De ringbalken omgewisseld, 1tje iets ingekort, en weer gemonteerd. Er zit nog een minimale speling in de constructie als ik er tegenaan duw, maar dat wordt opgelost met schoren (en wandmodules). Al doende leert men
Wij hebben hier nu 5 jaar een vrij basic veranda tegen het huis aan staan van grofweg 6x4 meter, douglas met kanaalplaten. Dit was een bouwpakket en achteraf gezien had ik sommige dingen anders gedaan, maar al doende leert men. Palen van 15x15 in puntpaalhouders (geen beton) en liggers van 15x5, hoh 1 meter en een afschot van +/- 11 graden.
Voor ons is het een uitbreiding van de woonkamer in de tuin, dus het plan is het om het afdak wat verder te eh... professionaliseren. Ik wil het dak juist lichtdicht maken en aangezien ik geen achtergrond heb in constructie moet ik het doen met het gerommel van mn onderbuik of iets een goed plan is. Ik wil ipv kanaalplaten er shingles op leggen, wat respectievelijk dan neer zou komen op aantal liggers verdubbelen en verdikken (van 7x 15 naar 13x 20cm) waardoor het 50cm hoh wordt. Daarbovenop 18mm plaatmateriaal (underlayment of osb), dan een laag dakleer of een membraan achtig iets (?) en dan de shingles. Logischerwijs moet dan de binnenkant ook nog gedaan worden met isolatie e.d., maar die hou ik nog even buiten scope.
Ding is dat mijn onderbuik flink tekeer begint te gaan bij al die toevoegingen.
- zou het aantal en dikte liggers genoeg zijn om een overspanning van +/- 3.7 meter te houden?
- de puntpaalhouders voelt alsof die al het extra gewicht niet gaan trekken. Zou het constructie technisch net zo effectief zijn om deze vrij te graven en beton bij te storten als volledig vervangen met betonpoeren?
- op een bierviltje berekend voeg ik grofweg 1000kg aan materiaal toe, en momenteel zit het afdak in de gevel verankerd (aan een 15x5 ligger). Gaat de bakstenen gevel dat wel aan kunnen? Ik zou er palen bij kunnen zetten, maar dat heeft niet mijn voorkeur. Een ander idee was om er een verticale balk van grofweg een meter + schoor bij te schroeven om zowel de overspanning te verkleinen als krachten beter te verdelen. Zou dat kunnen werken?
- ik lees her en der dat shingles minimaal 15 graden afschot nodig hebben, maar met 4 meter afdak en max hoogte van 3 meter is dat gewoon niet haalbaar. Zou die 4 graden echt zo kritisch zijn?
Puntje bij paaltje (...ha
) wil ik vooral dat het in alle weersomstandigheden veilig is en ik zonder samengeknepen derrière er overheen kan lopen voor onderhoud etc. Hoe hard knort jullie instinct bij bovenstaand plan?
Voor ons is het een uitbreiding van de woonkamer in de tuin, dus het plan is het om het afdak wat verder te eh... professionaliseren. Ik wil het dak juist lichtdicht maken en aangezien ik geen achtergrond heb in constructie moet ik het doen met het gerommel van mn onderbuik of iets een goed plan is. Ik wil ipv kanaalplaten er shingles op leggen, wat respectievelijk dan neer zou komen op aantal liggers verdubbelen en verdikken (van 7x 15 naar 13x 20cm) waardoor het 50cm hoh wordt. Daarbovenop 18mm plaatmateriaal (underlayment of osb), dan een laag dakleer of een membraan achtig iets (?) en dan de shingles. Logischerwijs moet dan de binnenkant ook nog gedaan worden met isolatie e.d., maar die hou ik nog even buiten scope.
Ding is dat mijn onderbuik flink tekeer begint te gaan bij al die toevoegingen.
- zou het aantal en dikte liggers genoeg zijn om een overspanning van +/- 3.7 meter te houden?
- de puntpaalhouders voelt alsof die al het extra gewicht niet gaan trekken. Zou het constructie technisch net zo effectief zijn om deze vrij te graven en beton bij te storten als volledig vervangen met betonpoeren?
- op een bierviltje berekend voeg ik grofweg 1000kg aan materiaal toe, en momenteel zit het afdak in de gevel verankerd (aan een 15x5 ligger). Gaat de bakstenen gevel dat wel aan kunnen? Ik zou er palen bij kunnen zetten, maar dat heeft niet mijn voorkeur. Een ander idee was om er een verticale balk van grofweg een meter + schoor bij te schroeven om zowel de overspanning te verkleinen als krachten beter te verdelen. Zou dat kunnen werken?
- ik lees her en der dat shingles minimaal 15 graden afschot nodig hebben, maar met 4 meter afdak en max hoogte van 3 meter is dat gewoon niet haalbaar. Zou die 4 graden echt zo kritisch zijn?
Puntje bij paaltje (...ha
Een platdak isoleer je aan de buitenkant...vivenator schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:52:
Logischerwijs moet dan de binnenkant ook nog gedaan worden met isolatie e.d., maar die hou ik nog even buiten scope.
Afgelopen weekend weer verder gewerkt. Resultaat is dat het dak erop zit (en hopelijk waterdicht). Verder overkapping aan het huis vast gemaakt om de laatste speling eruit te krijgen. Ik heb een aantal foto’s bijgevoegd van het resultaat.
Uiteindelijk viel het aanbrengen van de underlayment en isolatie platen mij mee, in tegenstelling tot het plakken van het epdm. In eerste instantie leek het wel aardig te gaan (foto 4). Zaten wel een aantal kreuken in maar al met al tevreden. Ik kijk echter net uit het raam en zie dat er nog veel meer bobbels zijn ontstaan (foto 5). Waterdicht zal het zijn, esthetisch zeker niet het mooiste.
Wellicht toch te warm voor het plakken van epdm?
:strip_exif()/f/image/l9CmJYuglulfQFQ89ktbA3IL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FDLLBuDuYjACHvgG85GbFT43.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XOcFDd8LbbBcWMehAKCIKmB3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wv4uAKU9PPzeFNvZgpJ2l9Gy.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijk viel het aanbrengen van de underlayment en isolatie platen mij mee, in tegenstelling tot het plakken van het epdm. In eerste instantie leek het wel aardig te gaan (foto 4). Zaten wel een aantal kreuken in maar al met al tevreden. Ik kijk echter net uit het raam en zie dat er nog veel meer bobbels zijn ontstaan (foto 5). Waterdicht zal het zijn, esthetisch zeker niet het mooiste.
:strip_exif()/f/image/l9CmJYuglulfQFQ89ktbA3IL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FDLLBuDuYjACHvgG85GbFT43.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XOcFDd8LbbBcWMehAKCIKmB3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wv4uAKU9PPzeFNvZgpJ2l9Gy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n8eOpWZbT6QhazCIfBFGdYMy.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi bouwwerk! Wat licht gewicht grind bovenop het epdm doet wonderen🙂👍Fastclaimer schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:06:
Afgelopen weekend weer verder gewerkt. Resultaat is dat het dak erop zit (en hopelijk waterdicht). Verder overkapping aan het huis vast gemaakt om de laatste speling eruit te krijgen. Ik heb een aantal foto’s bijgevoegd van het resultaat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De laatste weken had ik wat minder tijd om aan mijn project te werken, maar de dakconstructie is eindelijk klaar is! De nokbalk aan de lange zijden is uit één geheel, maar die bleek toch best "heavy duty" te zijn (17x7 cm en 6,5 meter lang). Ik heb een hulpconstructie gemaakt en ben ik, steentje voor steentje, aan beide kanten langzaam omhoog gewerkt totdat de balk uiteindelijk op de hulpconstructie geschoven kon worden.
Ik ben momenteel aan het shoppen voor Zweeds rabat, maar ik loop tegen een vraag aan waar ik graag jullie mening over wil horen. In mijn dorp zit een houthandel (Bax Hout) en ik koop daar bij voorkeur, maar hun rabat is wel wat duurder. Hun rabat heeft een dikte van 14-24 mm, terwijl online aanbieders zoals Houthandelonline en Houthandelvangelder rabat aanbieden met een dikte van 11-22 mm.
Is dit dikteverschil merkbaar of kan je dit verwaarlozen?
:strip_exif()/f/image/t8R2u6igGKQ4uIlB5W86UJcq.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KNvsn6kYZzVntVcRSXlSRG8W.gif?f=fotoalbum_large)
Ik ben momenteel aan het shoppen voor Zweeds rabat, maar ik loop tegen een vraag aan waar ik graag jullie mening over wil horen. In mijn dorp zit een houthandel (Bax Hout) en ik koop daar bij voorkeur, maar hun rabat is wel wat duurder. Hun rabat heeft een dikte van 14-24 mm, terwijl online aanbieders zoals Houthandelonline en Houthandelvangelder rabat aanbieden met een dikte van 11-22 mm.
:strip_exif()/f/image/t8R2u6igGKQ4uIlB5W86UJcq.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KNvsn6kYZzVntVcRSXlSRG8W.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WEc0tdj2Z4m26NRp1FwILcMQ.gif?f=fotoalbum_large)
Ik ken de kwaliteit van Bax niet, maar hou er ook rekening mee dat als je online besteld er altijd lelijke/kromme/onbruikbare delen tussen zitten.mdoos schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:21:
De laatste weken had ik wat minder tijd om aan mijn project te werken, maar de dakconstructie is eindelijk klaar is! De nokbalk aan de lange zijden is uit één geheel, maar die bleek toch best "heavy duty" te zijn (17x7 cm en 6,5 meter lang). Ik heb een hulpconstructie gemaakt en ben ik, steentje voor steentje, aan beide kanten langzaam omhoog gewerkt totdat de balk uiteindelijk op de hulpconstructie geschoven kon worden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je zelf kan uitzoeken voor 10-20% duurder kan je zomaar voor dezelfde prijs een betere kwaliteit eindproduct krijgen.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Mooie constructie @mdoos !
Kun je wat meer vertellen over de houtverbindingen die toegepast zijn?
Kun je wat meer vertellen over de houtverbindingen die toegepast zijn?
- Hoe zijn de sporen aan de nokbalk bevestigd?
- Zijn er inkepingen in de sporen gemaakt waar de sporen op de ringbalk steunen?
- Kruisen de ringbalken met een gangbare halfhoutverbinding? Of liggen de balken wat verder op de palen met zo'n "aangepaste" halfhoutverbinding?
- Wat is het doel van de horizontale balkjes die onderaan op de sporen liggen? Zeg maar "boven" de dakgoot.
Wie kan mij vertellen of de zwarte Zweedse rabatdelen eerder mat of zijdeglans zijn?
Ik wil alvast delen van een consructie met zwarte dekkende beits gaan behandelen, en het zou fijn zijn als dit enigszins overeenkomt.
Ik wil alvast delen van een consructie met zwarte dekkende beits gaan behandelen, en het zou fijn zijn als dit enigszins overeenkomt.
Bij mij en nu ook bij de buren zie ik, is alles mat. (buren zijn nu bezig met een overkapping).Rzaan schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:15:
Wie kan mij vertellen of de zwarte Zweedse rabatdelen eerder mat of zijdeglans zijn?
[Afbeelding]mdoos schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:21:
Zou je op deze plek niet nog een verticale staander willen vanaf je ringbalk naar je nokbalk? Nu lijkt hij maar op 1 paal te liggen en daarna zweeft ie 1,5meter?
De verticale paal in het midden is een tijdelijke hulpconstructie. Als het goed is zouden de sporen alles gewoon moeten kunnen dragen, het zijn namelijk 16 sporen per kant. Ook nu alle sporen vastzitten, is de nokbalk iets omhoog gekomen en zweeft nu ook een millimeter boven de staander. Er komt nog een topgevel aan de voorkant, waar ook het rabat op komt. Die topgevel zal in het midden een staander hebben.Gdzr schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:03:
[...]
[Afbeelding]
Zou je op deze plek niet nog een verticale staander willen vanaf je ringbalk naar je nokbalk? Nu lijkt hij maar op 1 paal te liggen en daarna zweeft ie 1,5meter?
• Hoe zijn de sporen aan de nokbalk bevestigd?Franciesco schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:01:
Mooie constructie @mdoos !
Kun je wat meer vertellen over de houtverbindingen die toegepast zijn?Ik overweeg zelf een nieuwe kapschuur te maken. En ga waarschijnlijk ook eens bij Tuinhuisfabriek kijken. Op zijn minst voor inspiratie, maar wellicht ook om de constructie daar te kopen.
- Hoe zijn de sporen aan de nokbalk bevestigd?
- Zijn er inkepingen in de sporen gemaakt waar de sporen op de ringbalk steunen?
- Kruisen de ringbalken met een gangbare halfhoutverbinding? Of liggen de balken wat verder op de palen met zo'n "aangepaste" halfhoutverbinding?
- Wat is het doel van de horizontale balkjes die onderaan op de sporen liggen? Zeg maar "boven" de dakgoot.
Deze zijn er gewoon tegen aan geschroeft.
• Zijn er inkepingen in de sporen gemaakt waar de sporen op de ringbalk steunen?
• Wat is het doel van de horizontale balkjes die onderaan op de sporen liggen? Zeg maar "boven" de dakgoot.
Deze doorsnede zal je vraag verduidelijken:
/f/image/HX6Hgp6Q9St7h3ncntKwJSil.png?f=fotoalbum_large)
• Kruisen de ringbalken met een gangbare halfhoutverbinding? Of liggen de balken wat verder op de palen met zo'n "aangepaste" halfhoutverbinding?
Dit zijn de staanders:
:strip_exif()/f/image/BZbZXRPpEiy6YTDuwiE1WoHX.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit zijn de ringbalken in de lengte en daar vallen dan de ringbalken in de korte zijden weer overheen.
:strip_exif()/f/image/wFYjpJDrQ7kPYbumOip8bdQB.jpg?f=fotoalbum_large)
[/list]
[ Voor 3% gewijzigd door mdoos op 10-07-2025 12:21 ]
Ik wil een momenteel groene carport zwart maken.
Deels met nieuwe zwarte rabatdelen, maar het framewerk blijft staan.
De groene beits die er nu opzit is (bijna zeker) watergedragen.
Welke zwarte dekkende beits kan ik hier het beste overheen zetten?
Water of terpentine-basis?
Welk merk is uitstekend en hoef ik niet elke 2 jaar opnieuw te doen?
Uit ervaring kan ik het hier helemaal mee eens zijn. Zelfs bij houthandeleren met goede reviews gebeurt dit.dragonhaertt schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:44:
[...]
Ik ken de kwaliteit van Bax niet, maar hou er ook rekening mee dat als je online besteld er altijd lelijke/kromme/onbruikbare delen tussen zitten.
Als je zelf kan uitzoeken voor 10-20% duurder kan je zomaar voor dezelfde prijs een betere kwaliteit eindproduct krijgen.
Het beste is toch plank voor plank zelf uitzoeken, of dat je het zonder gezeur mag omruilen. Dan is het wel fijn als ze in de buurt zitten.
Ik heb goede ervaring met palen en bielzen zwarte teer (cetabever). Eenmaal zwart kun je het bijhouden met bv lijnzaadolie gemengd met deze beits.Rzaan schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:34:
Ik wil een momenteel groene carport zwart maken.
Ik las goede recensies over Jotun Demidekk Infinity Pure Matt.Grutte Pier schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:22:
[...]
Ik heb goede ervaring met palen en bielzen zwarte teer (cetabever). Eenmaal zwart kun je het bijhouden met bv lijnzaadolie gemengd met deze beits.
Scandinavisch.
Niet goedkoop, maar blijft volgens eigen zeggen 12 jaar zitten.
(Wij van WC-eend...?)
Ik ben bezig met het ontwerpen van een houten pergola van douglas hout.
Genoeg materiaal over te vinden maar ik zit een beetje met de verhouding ringbalken vs liggers
In mijn huidige design heb ik:
- 2 ringbalken van 25x195 per stuk
- 9 liggers van 65x190 per stuk
Nu twijfel ik of mijn ringbalken wel, technisch, de liggers kunnen dragen. Ik had gelezen dat vooral de dikte telt en ik voor een overspanning van 4 meter een balk van 20cm moet hebben.
Ik heb 2 planken van 19.5cm hoog dus dat lijkt goed te zitten. OF maak ik nu een fout en gaat het niet om de hoogte maar juist de breedte van de plank?
Gevoelgsmatig vind ikhet namelijk behoorlijke balken qua gewicht die dan op totaal 4 planken terecht komen.
Alvast dank voor meedenken
Genoeg materiaal over te vinden maar ik zit een beetje met de verhouding ringbalken vs liggers
Nu twijfel ik of mijn ringbalken wel, technisch, de liggers kunnen dragen. Ik had gelezen dat vooral de dikte telt en ik voor een overspanning van 4 meter een balk van 20cm moet hebben.
Ik heb 2 planken van 19.5cm hoog dus dat lijkt goed te zitten. OF maak ik nu een fout en gaat het niet om de hoogte maar juist de breedte van de plank?
Gevoelgsmatig vind ikhet namelijk behoorlijke balken qua gewicht die dan op totaal 4 planken terecht komen.
:strip_exif()/f/image/1hSclFrnLCMO8xUj04liosT9.jpg?f=fotoalbum_large)
CISSP! Drop your encryption keys!
Ik vond het epdm leggen de grootste kluif van mijn hele project. Op alle YouTube filmpjes lijkt het makkelijk maar dat viel echt vies tegen.Fastclaimer schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:06:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier ook uiteindelijk door het werken heel veel oneffenheden. Maar goed, het is wat het is.
Vind het er bij jou nog behoorlijk strak uitzien
Ik moet zeggen dat ik het laten "acclimatiseren" van het epdm heb onderschat. Het eerste geplakte deel heeft wat rimpels , het laatste deel wat langer in de zo heeft gelegen is veel strakker. Dus de volgende keer laat ik het eerst wat uren in de zon liggen, ipv een half uur wat was voorgeschrevendr86 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 07:44:
[...]
Ik vond het epdm leggen de grootste kluif van mijn hele project. Op alle YouTube filmpjes lijkt het makkelijk maar dat viel echt vies tegen.
Hier ook uiteindelijk door het werken heel veel oneffenheden. Maar goed, het is wat het is.
Vind het er bij jou nog behoorlijk strak uitzien
Ben geen constructeur, maar gevoelsmatig houdt dit niet echt over. Je gebruikt eigenlijk ook al een dikte (195mm) die net te kort is volgens de richtlijnen.laurens0619 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:43:
Ik ben bezig met het ontwerpen van een houten pergola van douglas hout.
[Afbeelding]
De hoogte van de balk doet 8x zoveel voor de stijfheid dan de breedte. Dat wil echter niet zeggen dat je oneindig smal kan gaan. Uit je tekening haal ik dat je aan beide uiteinden 2 planken gebruikt, 2x25mm is voor de draagkracht gelijk aan 1x 50mm.
Wellicht kan het net, maar waarom pak je niet gewoon een wat dikkere balk (gelijk aan paal) die je gewoon bovenop de palen legt? Je wilt echt voorkomen dat de boel gaat doorbuigen op termijn.
Dank voor je reactie. Ik lees inderdaad "5cm hoogte per meter" dus dan zit ik met 20cm aan de krappe kant.Revaes schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:50:
[...]
Ben geen constructeur, maar gevoelsmatig houdt dit niet echt over. Je gebruikt eigenlijk ook al een dikte (195mm) die net te kort is volgens de richtlijnen.
De hoogte van de balk doet 8x zoveel voor de stijfheid dan de breedte. Dat wil echter niet zeggen dat je oneindig smal kan gaan. Uit je tekening haal ik dat je aan beide uiteinden 2 planken gebruikt, 2x25mm is voor de draagkracht gelijk aan 1x 50mm.
Wellicht kan het net, maar waarom pak je niet gewoon een wat dikkere balk (gelijk aan paal) die je gewoon bovenop de palen legt? Je wilt echt voorkomen dat de boel gaat doorbuigen op termijn.
Wat ik niet snap is dat er niets over de dikte wordt gezegd, ik neem aan dat er een verschil is tussen een 3cm of 10cm dikke plank toch?
Ik vraag mij af of het nog verschil maakt dat ik dus 2 planken per zijde heb?
En waarom dit? Tja design keuze van de vrouw en dat is allemaal prima maar ik probeer constructief te begrijpen of het afdoende is
Ja, de dikte heeft er ook mee te maken.laurens0619 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:23:
[...]
Dank voor je reactie. Ik lees inderdaad "5cm hoogte per meter" dus dan zit ik met 20cm aan de krappe kant.
Wat ik niet snap is dat er niets over de dikte wordt gezegd, ik neem aan dat er een verschil is tussen een 3cm of 10cm dikke plank toch?
Dat zie je als een balkenschuif gebruikt.
Bijvoorbeeld voor een overspanning van 4 meter van een vloer kunnen er balken van 38 x 286 mm of
70 x 220 mm gebruikt worden. Nu kan ik daar geen balk van 100 breed invoeren, maar ik denk dat je dan wellicht op 100 x 200 mm uit zou komen.
10 x 20 cm hoog noem je overigens geen plank meer, maar een balk.
Aan de achterzijde een stalen strip bevestigen (van enkele centimeters breed) kan ook nog doorbuigen wellicht verhelpen. Maar daar ben ik niet zeker van, maar anderen hier kunnen daar vast wat over zeggen.
[ Voor 12% gewijzigd door Rzaan op 11-07-2025 11:37 ]
2x25 = 1x50 voor de doorbuiging, wellicht niet helemaal omdat er makkelijker ook een draaimoment kan ontstaan bij de 2 losse planken.laurens0619 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:23:
[...]
Dank voor je reactie. Ik lees inderdaad "5cm hoogte per meter" dus dan zit ik met 20cm aan de krappe kant.
Ik vraag mij af of het nog verschil maakt dat ik dus 2 planken per zijde heb?
En waarom dit? Tja design keuze van de vrouw en dat is allemaal prima maar ik probeer constructief te begrijpen of het afdoende is
Stijfheid is een belangrijk factor in doorbuiging, dat is voor hoogte een ^3 en voor breedte lineair.
https://www.engineeringto...oment-inertia-d_1328.html
Verdubbeling van breedte = 2 x stijfheid
2× hogere balk (100 → 200 mm) = 8 x stijfheid
Wat natuurlijk ook uitmaakt is de belasting, wat voor dak ga je leggen en komt er nog iets op (hou rekening met sneeuw/regen).
Maar waarom zou je dus niet gewoon een balk op de palen leggen? Voor kosten hoef je het niet te laten, een balk van deze omvang is grofweg net zo duur als 2 van die planken, scheelt je misschien 15 euro.
ThanksRevaes schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:06:
[...]
2x25 = 1x50 voor de doorbuiging, wellicht niet helemaal omdat er makkelijker ook een draaimoment kan ontstaan bij de 2 losse planken.
Stijfheid is een belangrijk factor in doorbuiging, dat is voor hoogte een ^3 en voor breedte lineair.
https://www.engineeringto...oment-inertia-d_1328.html
Verdubbeling van breedte = 2 x stijfheid
2× hogere balk (100 → 200 mm) = 8 x stijfheid
Wat natuurlijk ook uitmaakt is de belasting, wat voor dak ga je leggen en komt er nog iets op (hou rekening met sneeuw/regen).
Maar waarom zou je dus niet gewoon een balk op de palen leggen? Voor kosten hoef je het niet te laten, een balk van deze omvang is grofweg net zo duur als 2 van die planken, scheelt je misschien 15 euro.
Dak zal 9 van die balken worden uit het plaatje, verder blijft het open.
Op mijn bestaande overkapping heb ik dikke ringbalken gebruikt maar daar ligt ook een volledig dak op met platen en epdm.
qua design vonden we voor pergola 2 planken mooier maar wil dus wel begrijpen of t afdoende is, als ik jouw post goed lees dus wss wel?
Overigens komen er nog schoren bij dus overbrugging zal denk ik rond 380 uitkomen
[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 11-07-2025 12:54 ]
....
[ Voor 98% gewijzigd door Ruudstertje op 11-07-2025 20:46 ]
Langer dan de balk dik is. Zwaartekracht doet het meeste voor je, dus hoeft niet heel veel langer te zijn. Alternatief / additioneel kan je ook balk 1 aan de ligger vastmaken (kop klein beetje verzinken) en dan balk 2 aan balk 1 schroeven. Niet op dezelfde plek schroeven natuurlijk.
Schoren doen een heel stuk meer voor de stevigheid, daarvoor kan je natuurlijk stuk kortere schroeven gebruiken.
Even een kort vraagje met betrekking tot elektra; hoe hebben jullie de YMVK kabel (of elektrabus) 'om de hoek' (van de staander) gelegd?
Ik heb het elektraplan klaar, weet waar ik welke aansluitingen wil hebben, maar had alleen nog niet nagedacht, hoe ik de YMVK kabel (3x2,5mm2) door de staander om de hoek krijg. Door het frame heen -tussen de staanders- is niet zo lastig met een speedboor (of slangenboor), maar de 90 graden hoek bij een staander is nog even een vraagteken.
Ik heb het elektraplan klaar, weet waar ik welke aansluitingen wil hebben, maar had alleen nog niet nagedacht, hoe ik de YMVK kabel (3x2,5mm2) door de staander om de hoek krijg. Door het frame heen -tussen de staanders- is niet zo lastig met een speedboor (of slangenboor), maar de 90 graden hoek bij een staander is nog even een vraagteken.
Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0
Ik heb dit inderdaad zelf opgelost door aan beide kanten van de paal een gat te boren onder een hoek naar elkaar toe. Op deze manier hoeft het niet precies 90 graden te zijn. Als je het gat groot genoeg maakt, kan je de kabel met een touw of trekveer gemakkelijk door de paal voeren.Leut schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:10:
Even een kort vraagje met betrekking tot elektra; hoe hebben jullie de YMVK kabel (of elektrabus) 'om de hoek' (van de staander) gelegd?
:strip_exif()/f/image/oqeRlkm8DV0ZCzS5CVZ1ZE3h.png?f=user_large)
Die hebben prima hout. Kan je ook zo weer ruilen als er iets is. Haal het daar al jaren.mdoos schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:21:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2 jaar geleden nog antal delen omgeruild vanwege te veel knoesten en krom. Zonder problemen.
Scheef boren kan, maar ik heb per wand aparte doorvoeren vanaf de grond gemaakt. Zwarte slagvaste buis van de Hornbach (https://www.hornbach.nl/p...ction-zwart-4-m/12028165/) en dan daar de elektra doorheen. Die zit voor de opsluitband, maak binnenkort wel even een foto.Leut schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:10:
Hi allemaal, wil graag eerst even zeggen wat een superleuk forum dit is. Ik ben op vakantie en ben dit heerlijk aan het doorlezen. Ik ben inmiddels ook begonnen aan het bouwen van mijn overkapping 8,00x3,70.
De belangrijkste overweging is kostenbesparing, maar vooral om uit mijn hoofd te komen naast mijn drukke kantoorbaan. Vooral het uitdenken is al voorpret, en nu dus aan de slag. De moeilijkste stappen tot nu toe:
Eerste het uitdenken, hoe groot moet de overkapping worden (lees ook hoe overtuig ik mijn vrouw) met de vraag hoe we het maximale uit de overkapping kunnen halen. Belangrijke overwegingen zijn; we willen er zomers en winters kunnen zitten, er moet een keukenblok in komen met plek voor Green Egg, tevens een plek om te eten en een lounge gedeelte. De afwerking moet stoer en modern zijn, met Hue lampen aan boord en zoveel mogelijk geïsoleerd. Tevens glazen schuifwanden (waarvan ik weet dat deze minder isolerend zijn) over de volle breedte, en 1 kopse kant.
Verder het plaatsen van de betonpoeren vond ik erg lastig. Maar perfect haaks gemaakt en op afschot geplaatst 1cm per meter naar de hoek. Het opbouwen gaat vervolgens vrij makkelijk.
De overkapping maak ik op 30 centimeter van de schutting.
Heb even twee vragen.
- Langs de schutting over de volle lengte wil ik bovenin raampjes van ongeveer 30 a 40 centimeter hoog om achterin wat licht te creëren. Overigens zie ik op dit forum foto’s voorbij komen van overkappingen die best donker zijn achterin, denken mensen hier niet aan? Wat ik weet dat dit niet vergunningsvrij mag binnen 1 meter ivm privacy naar de buren, tenzij je privacy glas gebruikt. Melkglas vind ik niet zo mooi, is er een andere oplossing mogelijk zonder op dak een raam te plaatsen (want dat mag uiteraard wel)
- Voor het koken met de green egg moet er ook een luchtafvoer komen, maar kan weinig vinden wat hierin de beste oplossing is. Iemand hier ervaring mee? Wij gaan de Green Egg links vooraan tegen de wand plaatsen.
:strip_exif()/f/image/McmSL98l7BY7vGffXY1dDopR.jpg?f=fotoalbum_large)
De belangrijkste overweging is kostenbesparing, maar vooral om uit mijn hoofd te komen naast mijn drukke kantoorbaan. Vooral het uitdenken is al voorpret, en nu dus aan de slag. De moeilijkste stappen tot nu toe:
Eerste het uitdenken, hoe groot moet de overkapping worden (lees ook hoe overtuig ik mijn vrouw) met de vraag hoe we het maximale uit de overkapping kunnen halen. Belangrijke overwegingen zijn; we willen er zomers en winters kunnen zitten, er moet een keukenblok in komen met plek voor Green Egg, tevens een plek om te eten en een lounge gedeelte. De afwerking moet stoer en modern zijn, met Hue lampen aan boord en zoveel mogelijk geïsoleerd. Tevens glazen schuifwanden (waarvan ik weet dat deze minder isolerend zijn) over de volle breedte, en 1 kopse kant.
Verder het plaatsen van de betonpoeren vond ik erg lastig. Maar perfect haaks gemaakt en op afschot geplaatst 1cm per meter naar de hoek. Het opbouwen gaat vervolgens vrij makkelijk.
Heb even twee vragen.
- Langs de schutting over de volle lengte wil ik bovenin raampjes van ongeveer 30 a 40 centimeter hoog om achterin wat licht te creëren. Overigens zie ik op dit forum foto’s voorbij komen van overkappingen die best donker zijn achterin, denken mensen hier niet aan? Wat ik weet dat dit niet vergunningsvrij mag binnen 1 meter ivm privacy naar de buren, tenzij je privacy glas gebruikt. Melkglas vind ik niet zo mooi, is er een andere oplossing mogelijk zonder op dak een raam te plaatsen (want dat mag uiteraard wel)
- Voor het koken met de green egg moet er ook een luchtafvoer komen, maar kan weinig vinden wat hierin de beste oplossing is. Iemand hier ervaring mee? Wij gaan de Green Egg links vooraan tegen de wand plaatsen.
:strip_exif()/f/image/McmSL98l7BY7vGffXY1dDopR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5TnfCSaoE0EOKavkCOAFELmy.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 1% gewijzigd door cips2004 op 18-07-2025 15:27 . Reden: Foutjes ]
Mooi project. Geen echte tips wb je vragen, maar voor de luchtafvoer zou ik iets vergelijkbaars met een wazemkapafvoer gebruiken, die zijn geschikt voor afvoer hete lucht en rook.cips2004 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:17:
Hi allemaal, wil graag eerst even zeggen wat een superleuk forum dit is. Ik ben op vakantie en ben dit heerlijk aan het doorlezen. Ik ben inmiddels ook begonnen aan het bouwen van mijn overkapping 8,00x3,70.
Eerste het uitdenken, hoe groot moet de overkapping worden (lees ook hoe overtuig ik mijn vrouw) met de vraag hoe we het maximale uit de overkapping kunnen halen. Belangrijke overwegingen zijn; we willen er zomers en winters kunnen zitten, er een keukenblok in komen met plek voor Green Egg, plek om te eten en een lounge gedeelte. De afwerking moet stoer en modern zijn, met Hue lampen aan boord en zoveel mogelijk geïsoleerd. Tevens glazen schuifwanden (waarvan ik weet dat deze minder isolerend zijn) over de lengte, en 1 kopse kant.
Verder het plaatsen van de betonpoeren vond ik erg lastig. Maar perfect haaks en op afschot geplaatst 1cm per meter. Het opbouwen gaat vervolgens vrij makkelijk.
Heb even twee vragen.
- Langs de schutting over de volle lengte wil ik bovenin raampjes van ongeveer 30 a 40 centimeter hoog om achterin wat licht te creëren. Overigens zie ik op dit forum foto’s voorbij komen van overkappingen die best donker zijn achterin, denken mensen hier niet aan? Wat ik weet dat dit niet vergunningsvrij mag binnen 1 meter ivm privacy, tenzij je privacy glas gebruikt. Melkglas vind ik niet zo mooi, is er een andere oplossing mogelijk zonder op dak een raam te plaatsen (want dat mag uiteraard wel)
- Voor het koken met de green egg moet er ook een luchtafvoer komen, maar kan weinig vinden wat hierin de beste oplossing is. Iemand hier ervaring mee? Wij gaan de Green Egg links voor tegen de wand plaatsen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wel een vraagje, heb je bij de dikte van je ringbalken rekening gebouden met max overspanning? Het lijken 15 cm balken, daarmee kom je normaal 3m ver, maar jouw palens taan op 4m, dus is 20cm nodig (wellicht is het dat). Daarnaast, je hebt halfhout verbindingen gebruik, daarmee halveer je de draagkracht, je steunt effectief maar op de helft van je hout, Hoe ga je dit opvangen? Schoren zijn hiervoor geen effectieve oplossing volgens mij. Bij mijn overkapping heb ik om dit te voorkomen altijd gezorgt dat de balken op een breedge van minimaal 10cm over de hele dikte kunnen steunen op de palen. Bij een balk waar ik een rekenfout had gemaakt heb ik dit opgelost door een blokje in de hoek te schroeven waar de balk weerop steunt.
Qua kamado heb ik omgedacht. Ik heb m verwerkt in een verrijdbare buitenkeuken. Ik kon niet werken met een rookkanaal via een zijwand naar buiten omdat deze tegen een binnenwand kwam. Via het dak wilde ik niet aan gaan beginnen ivm het EPDM.cips2004 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:17:
Heb even twee vragen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/CMq2sJGF8sHmH3nfsRkztRrj.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt, de staanders en liggers zijn 20x20, juist voor de 4 meter. Best veel gelezen over half houtverbindingen en hiervoor gekozen, zeker omdat er links en rechts ook flinke tellerkopschroeven in zijn gegaan, en wordt ook veel geadviseerd.Revaes schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:28:
[...]
Mooi project. Geen echte tips wb je vragen, maar voor de luchtafvoer zou ik iets vergelijkbaars met een wazemkapafvoer gebruiken, die zijn geschikt voor afvoer hete lucht en rook.
Wel een vraagje, heb je bij de dikte van je ringbalken rekening gebouden met max overspanning? Het lijken 15 cm balken, daarmee kom je normaal 3m ver, maar jouw palens taan op 4m, dus is 20cm nodig (wellicht is het dat). Daarnaast, je hebt halfhout verbindingen gebruik, daarmee halveer je de draagkracht, je steunt effectief maar op de helft van je hout, Hoe ga je dit opvangen? Schoren zijn hiervoor geen effectieve oplossing volgens mij. Bij mijn overkapping heb ik om dit te voorkomen altijd gezorgt dat de balken op een breedge van minimaal 10cm over de hele dikte kunnen steunen op de palen. Bij een balk waar ik een rekenfout had gemaakt heb ik dit opgelost door een blokje in de hoek te schroeven waar de balk weerop steunt.
Dank je wel, is inderdaad ook een optie. Ik neem deze overweging ook graag mee.karsb23 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:33:
[...]
Qua kamado heb ik omgedacht. Ik heb m verwerkt in een verrijdbare buitenkeuken. Ik kon niet werken met een rookkanaal via een zijwand naar buiten omdat deze tegen een binnenwand kwam. Via het dak wilde ik niet aan gaan beginnen ivm het EPDM.
[Afbeelding]
Beginnersvraag:
Ik bouw aan een overkapping met ingekeepte staanders. Ik dacht initieel de 10cm dikke betonbanden gecentreerd tegen de 20x20 poeren te plaatsen. Alleen ik vraag me af of de wandmodules dan goed uitkomen met de 4.5cm dikke ringbalken:
/f/image/hfs40hULFtXspXG8Y2QJtQAF.png?f=fotoalbum_large)
Zou het niet verstandiger zijn om de banden aan de buitenzijde te plaatsen, en het regelwerk aan de binnenzijde van de banden? Zodat het beter aansluit bij de ringbalken, maar het rabat niet uitsteekt:
Ik bouw aan een overkapping met ingekeepte staanders. Ik dacht initieel de 10cm dikke betonbanden gecentreerd tegen de 20x20 poeren te plaatsen. Alleen ik vraag me af of de wandmodules dan goed uitkomen met de 4.5cm dikke ringbalken:
/f/image/hfs40hULFtXspXG8Y2QJtQAF.png?f=fotoalbum_large)
Zou het niet verstandiger zijn om de banden aan de buitenzijde te plaatsen, en het regelwerk aan de binnenzijde van de banden? Zodat het beter aansluit bij de ringbalken, maar het rabat niet uitsteekt:
/f/image/ojlaMeTsjljN6MQqcxKezgiJ.png?f=fotoalbum_large)