Ongeveer 2 maanden geleden ben ik begonnen met het bouwen van een overkapping bij onze nieuwbouwwoning die vorig jaar is opgeleverd. Omdat ik veel heb gehad aan dit forum wil ik hierbij ook graag mijn ervaring delen.
Onze wensen:
- Moderne overkapping met zitgedeelte en schuur(tje)
- Glazen schuifwanden
- Geen schoren in het zicht
- Overstek van het dak. Mooi om verlichting in te plaatsen en praktisch met regen
- Geïsoleerd dak met afschot (niet zichtbaar vanaf de zijkant)
- Zitgedeelte ongeveer 4 x 3.5 en het schuur gedeelte ongeveer 2.5 x 3.5
Het hout hebben we besteld bij een lokale zagerij omdat deze ook ringbalken kon leveren met een lengte 7 meter. Ook was het erg fijn dat ze het hout in delen hebben bezorgd. Ik had nu al stapels hout tegelijk liggen dus ik was blij dat niet alles in 1x bezorgd werd.
Poeren / staanders
Ik ben begonnen met het graven van gaten voor de betonpoeren. Deze heb ik bovenop een betontegel geplaatst en vervolgens in het snelbeton gestort. Om de poeren mooi op gelijke hoogte te krijgen heb ik gebruik gemaakt van een laser waterpas i.c.m. een hoogtemeter.
We hebben voor 15x15 staanders gekozen omdat we 20x20 te groot vonden. Omdat we van plan zijn om glazen schuifwanden te monteren hebben we aan de voorkant de opening van 4 meter opgedeeld in een stuk van 3 meter en een stuk van 1 meter waar straks de schuifwanden achter komen. Dit deel wordt waarschijnlijk nog voorzien van een flex fence o.i.d. De 3 meter overspanning kan met 15x15 balken goed gerealiseerd worden zonder dat deze door gaat buigen.
Ringbalken / gordingen
Voor de ringbalken heb ik een soort half houtverbinding gemaakt waarbij de voorste en achterste ligger (die van 7 meter) nog met 3cm over de volledige hoogte op de staanders rusten. De voorste ligger was niet helemaal recht en deze heb ik met de kromming naar boven gelegd zodat deze van nature iets omhoog wil komen. De ringbalken heb ik met 300x8 tellerkop schroeven aan de staanders vastgemaakt.
Voor de gordingen heb ik, op advies van de houtzagerij, 6x20 balken gebruikt. Omdat ik de boei zo laag mogelijk wilde hebben was ik in eerste instantie uitgegaan van 5x15. Na overleg hebben we toch besloten om voor 20cm balken te gaan en de gordingen voor 5cm in te kepen zodat ze voor een deel tussen de ringbalken vallen. De eerste en laatste gording heb ik niet op de hoek van de ringbalk gemonteerd maar een aantal centimeter naast de ringbalk. Dit heb ik gedaan om de klossen die nodig zijn voor de overstek aan de zijkant stevig vast te kunnen zetten. Deze zitten met 28x8 tellerkop schroeven in de ringbalk en met 2 schroeven vast in de gording. Dit vormt een heel stevig geheel en ik kan nu gerust op het overstekende deel van het dak lopen.
Dakbeschot
Het dakbeschot heb ik met een tacker met RVS nagels van 50mm vastgezet aan de gordingen. Aan de randen heb ik een balk van 5x10 vastgeschroefd die de dakrand moet gaan vormen. De overstek van het dak is op 35cm uitgekomen omdat dit goed uitkwam met de isolatie platen van 120 x 120. Op het dakbeschot heb ik vervolgens dampdichte folie gelegd waarop de isolatieplaten liggen. Hiervoor heb ik PIR afschot isolatie gebruikt die begint bij 6cm en afloopt naar 3cm aan de achterkant. Deze PIR platen heb ik met schotels en schroeven van 14cm door het dakbeschot in de gordingen geschroefd.
Het voordeel van afschot isolatie is dat je niet de hele overkapping onder afschot hoeft te plaatsen (niet zichtbaar van buitenaf). Voor de HWA heb ik een onderuitloop gemonteerd in het overstekende deel van de boei. Ik was van plan aan beide kanten van de overkapping een doorvoer te monteren, maar uiteindelijk heb ik er maar één gemonteerd aan de achterkant die niet in het zicht staat. Tot nu toe blijkt dit meer dan voldoende. Ook bij flinke buien gaat dit prima. De doorsnede van de onderuitloop is 75mm die mooi in een standaard 80mm HWA pijp valt.
Boeidelen
De boei was misschien wel het meeste werk van het geheel. Omdat we de boei ook aan de onderkant wilden bekleden waren we bang dat de boei (mede door de 6cm isolatie) wel heel erg hoog zou worden. Daarom heb ik de gordingen aan het uiteinde nog 3cm minder hoog gemaakt. Aan de onderkant van de gordingen heb ik een regelwerk van panlatten gemaakt waarop de 15mm okoume multiplex boeidelen bevestigd zijn. Dit regelwerk heb ik ook op de dakrand en op de kopse kanten van de gordingen gemaakt omdat een multiplex boei ventilatie nodig heeft. De boeidelen heb ik met high tack montage kit en RVS nagels vastgemaakt. Een groot deel van de bekabeling voor spotjes / tv / netwerk / heater etc loopt door de boei.
Dakbedekking
Ik heb EPDM gekozen als dakbedekking. Deze heb ik verlijmd met bodemlijm op de PIR platen. Aan de randen heb ik contactlijm gebruikt en vervolgens heb ik de hele rand met EPDM kit vastgekit op de dakrand. Het EPDM steekt nog 1cm voorbij de voorkant van de boeidelen. Door de daktrim er van bovenop op de schuiven buigt dit stukje EPDM netjes om de voorkant van de boei heen. Uiteraard zit er ook EPDM kit tussen de daktrim en het EPDM. Het is best wel even prutsen om het EPDM helemaal mooi strak op het dak te krijgen met zo min mogelijk vouwen/bobbels. Al met al is het best goed gelukt maar het was wel het minst leuke deel van de hele klus.
Wanden
De wanden heb ik op betonbandjes van 6x20 geplaatst. Voor het frame zijn 5x7 douglas balken gebruikt welke aan de binnenzijde nog voorzien zijn van een regelwerk van panlatten. Dit regelwerk is nodig omdat we de buitenkant hebben voorzien van zwart zweeds rabat (horizontaal gemonteerd) en de binnenzijde hebben voorzien van dubbel rhombus profielen (verticaal gemonteerd). In de wanden heb ik op verschillende plaatsen schoren gemonteerd zodat deze niet zichtbaar zijn.
Verder zitten er in de wanden verschillende stopcontacten, netwerk aansluiting (TV) en slimme schakelaars (Shelly I4).
Schuur
Voor de binnenkant van de schuur heb ik 18mm OSB platen gebruikt. Ik had liever multiplex, maar het prijsverschil met OSB was te groot. OSB platen zijn gelukkig ook erg sterk zodat ik er tuingereedschap aan op kan hangen. Voor de deur hebben we een verzinkt poortframe gekocht van 200cm hoog. Omdat de deur tot aan de ringbalk loopt (222cm) heb ik deze nog iets hoger gemaakt. Op dit frame heb ik met zelftappers dezelfde rhombus planken geschroefd zodat het één geheel is. De voorkant van de deur moest natuurlijk gelijk lopen met de 2 wanden naast de deur. Hiervoor moest ik de duimen, waar de deur aan hangt, een stukje in het kozijn frezen.
De wand naast de deur bevat een groepenkast waarmee ik alle electra kan schakelen. Deze had ik nog liggen van een ander projectje en kwam nu goed van pas
Ook zit in deze wand mijn zelf geknutselde sproeicomputer voor de tuin. Vanuit deze wand lopen mantelbuizen naar de tuin en woning.
De hele overkapping heb ik 2x in de Remmers Lazuur (transparant) gezet en 1x in de Remmers UV beits. Ik wilde nog een 2x laag UV beits aanbrengen maar ik ben voorlopig wel even klaar met schilderen dus dat komt later nog wel een keer
Het resultaat tot nu toe (let niet op de pallet met tegels onder de overkapping

)
Wat moet er nog gedaan worden?- Keramische tegels in zitgedeelte en betonklinkers in schuur leggen
- Glazen schuifwanden plaatsen
- De ruimte tussen de 2 staanders waar de schuifwanden achter vallen moet nog worden voorzien van jalouzieën (flex fence?) o.i.d.
- Ik wil nog graag een heater/infrarood paneel plaatsen maar ik weet nog niet precies waar/hoe. Ik heb 2 aparte groepen van het huis naar de overkapping getrokken dus ik zou bijvoorbeeld ook 2 kleinere heaters kunnen plaatsen ipv 1 grotere. Zijn er mensen met tips/goede ervaringen?