Zit me toch nog even af te vragen of isolatie van het dakbeschot echt nodig is. We bouwen dus een Trendhout tuinhuis van ca 7.5m x 3.30m met plat dak (model Verona). 2/3 wordt een tuinberging en 1/3 een overkapping (vooral voor tuinwerkzaamheden (stekken, oppotten etc.) en ook een klein zitje omdat het een mooi overzicht geeft over de tuin).
We hebben geen plannen om e.e.a. verder te isoleren, het idee van het dak isoleren is dus vooral om condens in het schuurdeel de voorkomen als 's nachts het dak snel afkoelt en de lucht wat vochtiger is. Het valt me op dat de schuur niet echt 'luchtdicht' is: er zijn nog best wel wat gaatjes (bij noesten) en kieren waardoor de lucht in het schuurtje naar ik verwacht nog wel wat ververst gaat worden. Ik verwacht dan ook dat de temperatuur in het schuurtje redelijk de buitentemperatuur zal volgen (met enige vertraging natuurlijk). De vloer wordt gewoon 20x30 tegels (5cm dik) op een laag zand (ca 8-10cm). Valt hier veel optrekkend vocht van te verwachten?
De EPDM die is meegeleverd is een "systeem" van Hertalan met bijpassende EPDM lijm (KS217), die is speciaal voor voor op absorberende oppervlakken zoals hout, en dus niet geschikt om op alu gecacheerde PIR platen toe te passen. Daar moet ik dan weer speciale lijm voor gaan halen (ik meen KS143). Ruilen doet trendhout niet (zit zat marge op voor een beetje service lijk me

)
Ik lees ook wel dat het verlijmen van EPDM op alu gecacheerde PIR platen problemen kan geven met het loslaten van de alu cachering als je de EPDM wat moet aanpassen / uitvlakken tijdens het verlijmen, heb ook niet zo veel zin in gedoe met de EPDM dakbedekking.
Volgens mij is het afdekken van de PIR met een (b.v. 9mm) OSB plaat, en deze dan met schroeven op de balken vastzetten ook geen goed idee omdat je juist daar dan weer condens vorming krijgt? (ik heb Ubakus er nog niet op losgelaten). (De KS217 lijm zou waarschijnlijk wel weer geschikt zijn om EPDM op OSB te plakken). Deze constructie zou ook helpen om de
20mm dubbelzijdig alu gecacheerde PIR platen te gebruiken (ik begreep via PontMeyer dat die niet voldoende drukvast zijn om er direct EPDM op te lijmen omdat het dak dan niet direct begaanbaar zou zijn).
Ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen met condens in een (' koud') tuinhuis/berging met platdak met/zonder isolatie.