Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout

Pagina: 1 ... 17 ... 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13:52

K1p

plaspvd schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:40:
@K1p ga binnenkort ook een vloer storten met 6 buispalen 6x4 meter 15-20cm isolatie eronder. Wat is de reden dat jij geen vorstrand toe past? Zou mij een hoop graafwerk schelen (alles door de woning heen zeulen).
Goede vraag van je, ik heb hier ook mee gelopen als niet kenner. Het leek mij als leek een goed idee om een vorst rand toe te passen. Maar mijn eigen aannemer zei dat het kon, maar geen noodzaak, want de vloer zit ook vast aan de buispalen. In de periode erna bij meerdere aannemers gesproken en hetzelfde te horen gekregen.

Vorstrand vooral verstandig bij vloeren zonder vaste fundering. Dan kan kou en vocht de vloer omhoog duwen of laten scheuren. Bij mij zit de vloer vast aan de diepe bodem met 5 schroefpalen dus vorstrand niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:25
sweetdude schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:52:
[...]

Er zit natuurlijk een groot verschil tussen kleigrond en veengrond.
Heb je veel verzakking in de buurt? anders is voor een overkapping voldoende om een grote stoeptegel (50x50) onder je poer in te graven.
Verzakking is nog niet aantoonbaar, het is een nieuwbouwwijk waarvan de eerste huizen een jaar geleden zijn opgeleverd.
Ik wil graag een fundering met vorstrand maken, ik twijfel nog een beetje of een palen bij nodig zijn.
KNed schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:13:
@FabianGTI sonderen is niet nodig. Ze draaien die palen erin met een soort overmaatse boormachine. Als er een stevige laag bereikt wordt merken ze dat doordat die machine niet verder komt. Bedrijf wat het bij die kennis van mij gedaan heeft werkt zo. Ze garanderen een draagkracht van 2000-2500 kg per paal. Kosten bij hem waren ergens rond de 400 euro per paal.
Ah dat werkt inderdaad dan op een makkelijke manier, misschien moet ik eens navragen hoe ze zich gedragen in zware klei, dat spul is zo plakkerig dat misschien daardoor de boor snel afslaat.
K1p schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:43:
[Afbeelding]

Mijn aanstaande vloer, is ondertussen klaar en wachtende op het beton. Heb uiteindelijk dus 5 draaipalen van 12meter, 15cm tempex en 15cm vloer met dubbele bewapening. Ik heb er vertrouwen in.

Iemand ervaringen met hoe hij of zij die kleine poeren op een vloer monteert.? Of ervaringen met die holle poeren? Dan het draadeind direct in de vloer.
Mooi systeem, heb je de boorpalen gevuld met beton met daarin waar bevestiging voor de betonnetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K1p

K1p

FabianGTI schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:46:
[...]

Verzakking is nog niet aantoonbaar, het is een nieuwbouwwijk waarvan de eerste huizen een jaar geleden zijn opgeleverd.
Ik wil graag een fundering met vorstrand maken, ik twijfel nog een beetje of een palen bij nodig zijn.

[...]

Ah dat werkt inderdaad dan op een makkelijke manier, misschien moet ik eens navragen hoe ze zich gedragen in zware klei, dat spul is zo plakkerig dat misschien daardoor de boor snel afslaat.

[...]

Mooi systeem, heb je de boorpalen gevuld met beton met daarin waar bevestiging voor de betonnetten?
Ja palen zijn door het bedrijf zelf gevuld en bovenin hebben ze naar wens voor mij 2 stalen staven erin geduwd die ik aan de bovenkant naar links en rechts heb gevouwen. Ook zit zit er een kunstof buis aan de bovenzijde eromheen.

De palen zijn geheel glad en aan de onderkant een soort indraai-boorkop. Die werd er aan gelast. Geheel gebeurde met zon rupswagen en niet met een overmaatse boor. Wel serieus spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/telE0kw5KppQkgw3ISJ5To0q0LE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6n8P8HXHWMVIVyPhiDGpUHfX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een woest idee om een carpot te bouwen maar die overspanning.... Ik hoop stiekem dan 25cm balkhoogte voldoende is. Wat jullie? En dan de dwarsbalken op 30/40cm afstand.

En om de vraag voor te zijn, in het midden mogen geen palen komen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door barry86 op 17-03-2025 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:42
barry86 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:24:
[Afbeelding]

Ik heb een woest idee om een carpot te bouwen maar die overspanning.... Ik hoop stiekem dan 25cm balkhoogte voldoende is. Wat jullie? En dan de dwarsbalken op 30/40cm afstand.

.. Eerste gedachte : benader een constructeur voor de zekerheid & overweeg ook evt een stalen constructie?

Heb je ook gedacht aan het controleren of je voor deze afmeting een vergunning nodig hebt? Dan is een constructiedossier sowieso handig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:33
@barry86 Mooi woest idee! Ik zou opteren voor een stalen I balk in het midden. En dan denk ik dat ik zelf de overspanning van 4m10 wel aan zou durven met 20 cm douglas balken. Moet je nog wel een oplossing bedenken voor het deel van de inrij zijde. Misschien dat dat ook goed gaat als je naar 25 cm douglas balken gaat.

Maar ik ben geen constructeur, die hebben meer zicht op dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-05 15:11
barry86 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:24:
[Afbeelding]

https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• De Ingenieur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:25
Ik heb vorig jaar aan carport met die overspanning gemaakt. Wil nog een uitgebreider verslag maken, maar hier in ieder geval vast wat foto's.

Een houten overspanning zou ik niet doen. Ik ben voor twee stalen liggers gegaan. Zie ook mijn eerdere posts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOM83yjwhFBiMuRy575pEhc-V2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sOwTr3xQ2ua9pV0HElr41Kgx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9h32KWfF2K8KfjSjX8G5qFnaqiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yoVmjkJ4Y4nXIJqMoooIuCrs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Z8S3iQPqcaFzsQqwuEsPUIt9FA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r38KZRNvBZwwPBToYCauCeMA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgKi-tpBz6Rtfe4aY1kXZQTuV70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3TjEA15hz4IBkrfMXzoFyWGJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PksLf5TuNM-c-v2bpGrF4yndAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/syGaa3Y1Cbk1WYiMv1UF7hZS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:43

Rzaan

Altijd zoekende

@De Ingenieur
Flink bouwwerk!

Wat is de ruimte die de stalen balken overspannen?
Wat zijn de maten van de stalen balken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Ingenieur
Rzaan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:33:
@De Ingenieur
Flink bouwwerk!

Wat is de ruimte die de stalen balken overspannen?
Wat zijn de maten van de stalen balken?
Ja was een flinke klus, maar heel tof om met mijn vader en schoonvader te bouwen.

Ik heb HEA180 balken van 600 cm gebruikt. Zelf stalen schoren gemaakt en ingelast, omdat ik de inrijdbreedte zo groot mogelijk wilde houden.

Edit: schoor foto toegevoegd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PA-U8-zIiKtTw-rAwKvEsRndeSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvlD4tyCETw3fEhdPoZrYYG8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door De Ingenieur op 17-03-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

De Ingenieur schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:02:
[...]

Ja was een flinke klus, maar heel tof om met mijn vader en schoonvader te bouwen.

Ik heb HEA180 balken van 600 cm gebruikt. Zelf stalen schoren gemaakt en ingelast, omdat ik de inrijdbreedte zo groot mogelijk wilde houden.
Die stalen schoren zie je heel goed op de foto's, zo lijkt het. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-05 20:02
@De Ingenieur welke verlichting heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@De Ingenieur
De schoren zien er mooi uit, maar zouden ze nog veel extra steun geven? Ze lijken zo kort.

Heb je de stalen balken laten behandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:59
De Ingenieur schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:25:
Ik heb vorig jaar aan carport met die overspanning gemaakt. Wil nog een uitgebreider verslag maken, maar hier in ieder geval vast wat foto's.
:
Indrukwekkend! Heb je de dakisolatie toegepast om condensvorming te voorkomen? Werkt dat goed?
Welke dikte heb je gebruikt?

Ben ook wel benieuwd naar de velichting, het lijkt best wel redelijk wat licht te geven (hoewel dat op een foto best kan vertekenen als gevolg van belichtingstijd :)). Eerder hebben we een aluminium overkapping gehad met dit soort lampjes er in (niet specifiek dit type). Die vielen behoorlijk tegen m.b.t. lichtopbrengst, hoe veel watt zijn ze?

Zit zelf ook te denken aan LED strip verlichting, eerst maar eens een proefje doen met een LED strip die ik nog heb liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 11:55

Bergie

Lekker belangrijk...

Ik ben op zoek naar wat inspiratie. Wij hebben een beetje een verloren hoek in de tuin waar ik graag iets van een overkapping oid wil maken om spullen van de kinderen te stallen. Denk aan fietsen, stepjes, skelter en wellicht iets om wat buitenspeelgoed in op te bergen.
Het lastige is alleen de vorm van de kavel; deze is driehoekig; zie ook het plaatje van het kadaster en de google maps foto hieronder. Het gaat dus om de hoek onderin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o62X02pT4h9Sn4EcHQcehHFTlKU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4smgV0jsYbPw8xDM8iuJcvKM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_q-WAbIHmiSN4gbhoqONu3f934=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4HUTvLPoyOyK2HkMQxlxeg30.png?f=fotoalbum_large

We zijn een beetje op zoek naar wat ideeen over hoe we iets dergelijks kunnen realiseren want online is daar niet niet zo veel voor te vinden. Dan kom je steeds uit op driekhoekige schaduwdoeken die je alleen in de zomer 'kan' gebruiken. En ik wil juist iets wat er voor zorgt dat het spul in de herfst en winter lekker droog staat.

Het hoeft ook geen heel groot iets te worden want er staat daar ook nog een trampoline in de weg :P Dus superveel ruimte is er ook niet; maar zoals gezegd, ik wil in principe alleen de zooi van de kinderen droog kunnen zetten :)

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Batilan schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:30:

Zit zelf ook te denken aan LED strip verlichting, eerst maar eens een proefje doen met een LED strip die ik nog heb liggen.
Ik heb zelf een aantal ledpanelen 30x120 gekocht (niet voor buiten gebruikt vooralsnog)
Die geven mooi gespreid licht en bij sommige kun je lichttemperatuur aanpassen.
Ze hebben een geringe hoogte en wegen niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p

K1p

De Ingenieur schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:07:
[...]

Prima oplossing zo. Heb je de holle kern van de betonpoer nog aangevuld met beton? Dan heeft het draadeind nog wat meer steun. Of is de betonpoer niet verlijmd/verankerd op het beton?

Ik verbaas me nog steeds wel eens dat zo'n hele constructie door M20 draadeinden overeind moet blijven (met name de horizontale belastingen).
Ik las deze nog even terug, heb nu holle poeren gevonden van 14x14x 15 hoog. Met een 20mm gat. Perfect voor 20mm draadeind. Deze ga ik nu gebruiken. Onderkant poer gewoon vastlijmen aan de betonvloer.

Tuinhout discount gaf aan deze zelf te hebben ontwikkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkygraz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-05 11:41
Bergie schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:34:
Ik ben op zoek naar wat inspiratie. Wij hebben een beetje een verloren hoek in de tuin waar ik graag iets van een overkapping oid wil maken om spullen van de kinderen te stallen. Denk aan fietsen, stepjes, skelter en wellicht iets om wat buitenspeelgoed in op te bergen.
Het lastige is alleen de vorm van de kavel; deze is driehoekig; zie ook het plaatje van het kadaster en de google maps foto hieronder. Het gaat dus om de hoek onderin.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

We zijn een beetje op zoek naar wat ideeen over hoe we iets dergelijks kunnen realiseren want online is daar niet niet zo veel voor te vinden. Dan kom je steeds uit op driekhoekige schaduwdoeken die je alleen in de zomer 'kan' gebruiken. En ik wil juist iets wat er voor zorgt dat het spul in de herfst en winter lekker droog staat.

Het hoeft ook geen heel groot iets te worden want er staat daar ook nog een trampoline in de weg :P Dus superveel ruimte is er ook niet; maar zoals gezegd, ik wil in principe alleen de zooi van de kinderen droog kunnen zetten :)
Hey,

Ik zit te lezen en ik vraag me af of je iets wilt bouwen of iets wilt kopen? Gezien dit topic zou ik zeggen bouw een tuinhuis / overkapping van douglas? Want als ik de scherpte van die hoek goed inschat zal er geen enkel kant en klaar systeem zijn dat daar precies inpast.

Driehoek zou qua constructie geen belemmering moeten zijn. Persoonlijk zou ik het meer als een carport bouwen, dus geen zijwanden. Je zegt dat het niet te groot moet worden ook ivm trampoline die zie ik niet terug op de foto. Welke afmetingen had je in gedachten, kun je dat schetsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OD6A4Om8LoWPhrmj35MAyZUjTuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZOPUBE7SQzJAvO6z4ERR27G.jpg?f=fotoalbum_large

Merry men, let the quest for the holy grail begin :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Ingenieur
Qua verlichting heb ik deze mini spotjes in de liggers gemaakt, met de bekabeling ingefreesd aan de bovenkant van de balk. Geeft meer dan genoeg licht, was zelf ook bang dat het te weinig zou zijn.
https://amzn.eu/d/4w0HseH

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbvEvY9ZzyIunMAty6Gxg3-Z7Ww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjRc97ZMz8RHdeL0kjUtLvv2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHPI0TaXn1HzxHKd27DWWvna3ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dk0J93CTFhtOhmHjxqp9IPvh.jpg?f=fotoalbum_large

De balken heb ik gemenied laten komen, maar zitten toch al snel roest puntjes op. Denk dat ze zuinig zijn geweest. Ik ga hem zelf nog flink in de menie zetten. Overigens is dat alleen voor het oog. De balk is zwaar over gedimensioneerd.

Qua isolatie heb ik 30 mm PIR gebruikt direct op het dakbeschot. Daar direct EPDM op gelijmd. Ervaringen zijn na 4 maanden nog niet zoveel waard denk ik, maar heb nog geen condens gezien ;).

[ Voor 49% gewijzigd door De Ingenieur op 21-03-2025 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EZ88
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:54
Inspirerende verhalen allemaal!

Ik wil een betonvloer gaan leggen van 10 of 12 cm dik voor mijn schuur, er ligt hier veengrond dus men adviseert dan een laag met menggranulaat voor onder het beton. Hoe dik moet die laag dan ongeveer zijn? Er komt geen auto of andere zware machine in te staan.

Op reddit adviseerde men ook om een tempex bak te maken ter isolatie, maar ik ben niet van plan om de schuur te gaan verwarmen dus dit lijkt mij nogal overbodig. Of heeft dit nog andere voordelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-05 15:57
De Ingenieur schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:21:
Qua verlichting heb ik deze mini spotjes in de liggers gemaakt, met de bekabeling ingefreesd aan de bovenkant van de balk. Geeft meer dan genoeg licht, was zelf ook bang dat het te weinig zou zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De balken heb ik gemenied laten komen, maar zitten toch al snel roest puntjes op. Denk dat ze zuinig zijn geweest. Ik ga hem zelf nog flink in de menie zetten. Overigens is dat alleen voor het oog. De balk is zwaar over gedimensioneerd.

Qua isolatie heb ik 30 mm PIR gebruikt direct op het dakbeschot. Daar direct EPDM op gelijmd. Ervaringen zijn na 4 maanden nog niet zoveel waard denk ik, maar heb nog geen condens gezien ;).
Menie is ook niet de juiste keuze voor een balk die buiten onafgewerkt blijft.
Die hoort thermisch verzinkt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
De Ingenieur schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:21:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bedankt, dat geeft weer even wat meer inzicht. Toch wel bijzonder dat je met 1W spotjes al voldoende licht krijgt (is ook afhankelijk van de verwachtingen en het doel natuurlijk). Ik meen dat dit soort modellen tot 3W verkrijgbaar zijn. Wel handig die T-connectoren lijkt me

Nu hebben wij ook een boei aan de voorkant en zijkanten (Trendhout Verona) waardoor ik de spotjes aan de buitenkant ook tussen de ringbalken in de boei kan bevestigen, dat geeft me net even wat meer keuze qua spotjes.

Over de condens en isolatie zie ik maar enkele tips in dit topic, sommigen hebben zonder isolatie geen problemen, maar ik denk dat ik toch maar wat isolatie op het dak ga doen, dan is de kans dat we wèl condens problemen krijgen m.i. een stuk kleiner. Kan dan direct afschot isolatie toepassen (omdat ik hem "perfect" horizontaal heb geprobeerd te zetten, maar er bij 1 paal toch een kleine verdieping zit, net waar we niet de doorvoer gepland hebben :+ . Ik begrijp dat er met alu folie aan beide zijden geen extra damp folie nodig is. De isolatie kan wellicht ook de opwarming in de zomer nog wat beperken. EPDM lijmen op deze isolatie met folie is geen probleem? Misschien ook nog eens vragen een van de topics waar ze Ubakus gebruiken om kans op condensatie te bepalen (ik heb nog niet echt een Ubakus topic gevonden)

Moet ook nog eens kijken hoe we de ventilatie goed kunnen regelen. Ik denk gewoon een paar roosters in tegenoverliggende zijden? Eén rooster kan dan aan de zuidwest kant (waar een overstek van 2.5 meter is, dus geen problemen met regen lijkt me, de andere op de NO kant (waar de regenkansen wat minder zijn, hoewel we dit najaar/winter best wel wat regen uit deze richting hebben gehad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
EZ88 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:41:

Ik wil een betonvloer gaan leggen van 10 of 12 cm dik voor mijn schuur, er ligt hier veengrond dus men adviseert dan een laag met menggranulaat voor onder het beton. Hoe dik moet die laag dan ongeveer zijn? Er komt geen auto of andere zware machine in te staan.

Op reddit adviseerde men ook om een tempex bak te maken ter isolatie, maar ik ben niet van plan om de schuur te gaan verwarmen dus dit lijkt mij nogal overbodig. Of heeft dit nog andere voordelen?
Ik zou even kijken wat een volle vracht kost en dan kijken of je met één volle vracht uit de voeten kunt (dus niet in bigbags maar met een vrachtwagen). Volgens mij is dit spul een van de goedkoopste "vulmiddelen" die je kunt vinden (goedkoper dan zand of goede tuingrond). Overigens is dit spul als het eenmaal "verdicht" is erg lastig om nog te verwerken met handgereedschap, je hebt dan al snel een kraantje of shoveltje nodig. Ik heb alles laten doen met een kraan, maar als het niet te groot is of lastig bereikbaar wil je wellicht e.e.a. zelf doen? Wel goed aantrillen met een trilplaat natuurljk.

Voor niet al te zware belasting is 10 a 15 cm al snel voldoende, in het geval van een onstabiele ondergrond zou ik eerder aan de bovenkant (of iets daarboven zeg 20cm) gaan zitten. Ook goed om geotextiel te gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door Batilan op 21-03-2025 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:27
EZ88 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:41:

Ik zou er altijd isolatie onder doen, ook al verwarm je niet, het voorkomt een hoop condens op de vloer in voor en najaar. Ik verwarm mijn schuur ook niet, maar het is er altijd kurkdroog, puur door een paar cm tempex. Dit is ook niet duur, je hebt geen kwaliteitsspul nodig, naden afplakken en zo hoeft ook niet. Gewoon beetje extra uitgraven en dan tempex en dan landbouwfolie, zodat je beton niet te hard uitdroogt. Nooit meer omkijken naar, mits goede fundatie. Ik zou de vloer iets dikker doen dan 10 cm. Die laatste kuub beton kost niets extra's. Waarschijnlijk zou ik gewoon een strokenfundatie uitleggen, maar het hangt helemaal van de diepte van het veen af hoe ver je moet, dus eigenlijk kan niemand daar op basis van jou huidige gegeven informatie iets zinnings over zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Ingenieur
Krijnemans schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:00:
[...]

Menie is ook niet de juiste keuze voor een balk die buiten onafgewerkt blijft.
Die hoort thermisch verzinkt te worden.
Als ze in weer en wind staan ga ik met je mee. In dit geval zitten ze volledig onder het houten dak. Staal leverancier gaf dit ook aan. Thermisch verzinken is qua kosten een flinke stap (paar honderd euro meer dacht ik).
Batilan schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:01:
[...]

Bedankt, dat geeft weer even wat meer inzicht. Toch wel bijzonder dat je met 1W spotjes al voldoende licht krijgt (is ook afhankelijk van de verwachtingen en het doel natuurlijk). Ik meen dat dit soort modellen tot 3W verkrijgbaar zijn. Wel handig die T-connectoren lijkt me

Nu hebben wij ook een boei aan de voorkant en zijkanten (Trendhout Verona) waardoor ik de spotjes aan de buitenkant ook tussen de ringbalken in de boei kan bevestigen, dat geeft me net even wat meer keuze qua spotjes.

Over de condens en isolatie zie ik maar enkele tips in dit topic, sommigen hebben zonder isolatie geen problemen, maar ik denk dat ik toch maar wat isolatie op het dak ga doen, dan is de kans dat we wèl condens problemen krijgen m.i. een stuk kleiner. Kan dan direct afschot isolatie toepassen (omdat ik hem "perfect" horizontaal heb geprobeerd te zetten, maar er bij 1 paal toch een kleine verdieping zit, net waar we niet de doorvoer gepland hebben :+ . Ik begrijp dat er met alu folie aan beide zijden geen extra damp folie nodig is. De isolatie kan wellicht ook de opwarming in de zomer nog wat beperken. EPDM lijmen op deze isolatie met folie is geen probleem? Misschien ook nog eens vragen een van de topics waar ze Ubakus gebruiken om kans op condensatie te bepalen (ik heb nog niet echt een Ubakus topic gevonden)

Moet ook nog eens kijken hoe we de ventilatie goed kunnen regelen. Ik denk gewoon een paar roosters in tegenoverliggende zijden? Eén rooster kan dan aan de zuidwest kant (waar een overstek van 2.5 meter is, dus geen problemen met regen lijkt me, de andere op de NO kant (waar de regenkansen wat minder zijn, hoewel we dit najaar/winter best wel wat regen uit deze richting hebben gehad).
Op PIR met beide kanten alufolie kan direct EPDM gelijmd worden. Wordt nooit perfect strak, in mijn geval iig niet;). Ik heb het in de winter gelegd, dat was qua temperatuur verre van ideaal, net 2 graden boven nul). De lijm voor de heater gezet zodat het goed vloeibaar was. Voordeel is wel dat niet zal scheuren door krimp.

Afschot isolatie is flink duurder dan normaal. Heb je het echt nodig? Als we ook maar iets afschot in je constructie zit, kom je mss al wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p

K1p

Heeft iemand van die Douglas rhombus triple planken "verticaal" gebruikt? Met wel of geen damp open folie? En blijft dat een beetje droog en recht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:19
K1p schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:44:
Heeft iemand van die Douglas rhombus triple planken "verticaal" gebruikt? Met wel of geen damp open folie? En blijft dat een beetje droog en recht?
Horizontaal, met folie, dampdicht binnen, open aan buitenzijde. Zit er nu 4mnd aan, geen issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-04 09:59
Batilan schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:01:
[...]
Ik begrijp dat er met alu folie aan beide zijden geen extra damp folie nodig is.
In principe niet. Maar het is in de praktijk lastig om de naden van de platen onderling goed af te tapen (met aluminium tape) aan de onderzijde. Ikzelf heb daarom wel een dampdichte folie onder de gecacheerde platen bevestigd. Dus opbouw als volgt van binnen naar buiten voor een geventileerd, ongeisoleerd schuurtje:

1) dakbalken
2) dakschot (underlayment 18mm)
3) dampdichte folie
4) 2cm dikke gecacheerde pir platen (deze ook aan de bovenkant naden afgeplakt) vastgeschroefd op underlayment
5) EPDM 1.5mm verlijmd op pir platen

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
elmerblues schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:43:
[...]

In principe niet. Maar het is in de praktijk lastig om de naden van de platen onderling goed af te tapen (met aluminium tape) aan de onderzijde. Ikzelf heb daarom wel een dampdichte folie onder de gecacheerde platen bevestigd. Dus opbouw als volgt van binnen naar buiten voor een geventileerd, ongeisoleerd schuurtje:

1) dakbalken
2) dakschot (underlayment 18mm)
3) dampdichte folie
4) 2cm dikke gecacheerde pir platen (deze ook aan de bovenkant naden afgeplakt) vastgeschroefd op underlayment
5) EPDM 1.5mm verlijmd op pir platen
Thx! Maar is het doorboren van de folie met de schroeven voor het vastzetten van de PIR platen niet vergelijkbaar met de imperfecties van het plakken van de onderkant van de alu folie?

De 2cm doet in de praktijk voldoende om condens te voorkomen? (ben zelf van plan 4cm te gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zigg
2cm PIR is voldoende. Heb dit ook bij een tuinschuurtje. Totaal geen condens aan de binnenkant.

Ik heb destijds wel PIR platen met glasvies cachering gebruikt, dit werd me toen aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Zigg schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:46:
2cm PIR is voldoende. Heb dit ook bij een tuinschuurtje. Totaal geen condens aan de binnenkant.

Ik heb destijds wel PIR platen met glasvies cachering gebruikt, dit werd me toen aangeraden.
Thx, ik begreep dat glasvliescachering minder geschikt is omdat het niet dampdicht is en minder geschikt is voor EPDM lijm (ik ga er dus EPDM op leggen). Zal het ook nog eens voorleggen bij de bouwmaterialenhandel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zigg
Batilan schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:53:
[...]

Thx, ik begreep dat glasvliescachering minder geschikt is omdat het niet dampdicht is en minder geschikt is voor EPDM lijm (ik ga er dus EPDM op leggen). Zal het ook nog eens voorleggen bij de bouwmaterialenhandel.
Zie ook hier (eerste google hit): https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2006374 (Ik heb er zelf ook EPDM op liggen.)

Dampdicht lijkt me geen probleem, het zit immers ingesloten tussen dampdichte folie en erboven door EPDM ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Zigg op 26-03-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Zigg schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:28:
[...]

Zie ook hier (eerste google hit): https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2006374 (Ik heb er zelf ook EPDM op liggen.)

Dampdicht lijkt me geen probleem, het zit immers ingesloten tussen dampdichte folie en erboven door EPDM ;)
code:
1
Ok, thx. Ik begrijp dat het ook een materiaal / verwerkings fout kan zijn geweest. Maar is voor mij ook de 1e keer, dus kan ook verwerkings fouten maken, mischien maar op safe spelen 😏.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jtm_
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-05 15:29
Ik ben van plan een relatief kleine overkapping (3,5 x 2,5) te bouwen, en had hiervoor een constructie in gedachten zoals hier:
https://www.hornbach.nl/projecten/overkapping-maken/

Ik zou de balken net zoals in de handleiding de tussen ringbalken willen monteren (niet erbovenop zoals je vaker ziet). Dit omdat ik geheel niet te hoog wil maken en omdat ik het op deze manier strakker vind ogen.

In het stappenplan van Hornbach gebruikt men voor de montagen van de balken tussen de ringbaken balkdragers. Dit vind ik persoonlijk wat minder fraai ogen. Daarom vroeg ik me af of ik niet per balk gewoon vier tellerkopschroeven kan gebruiken die ik vanaf de buitenkant door de ringbalk boor.

Is dat mogelijk of wordt de constructie dan niet stevig genoeg?

[ Voor 17% gewijzigd door jtm_ op 27-03-2025 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p

K1p

jtm_ schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:22:
Ik ben van plan een relatief kleine overkapping (3,5 x 2,5) te bouwen, en had hiervoor een constructie in gedachten zoals hier:
https://www.hornbach.nl/projecten/overkapping-maken/

Ik zou de balken net zoals in de handleiding de tussen ringbalken willen monteren (niet erbovenop zoals je vaker ziet). Dit omdat ik geheel niet te hoog wil maken en omdat ik het op deze manier strakker vind ogen.

In het stappenplan van Hornbach gebruikt men voor de montagen van de balken tussen de ringbaken balkdragers. Dit vind ik persoonlijk wat minder fraai ogen. Daarom vroeg ik me af of ik niet per balk gewoon vier tellerkopschroeven kan gebruiken die ik vanaf de buitenkant door de ringbalk boor.

Is dat mogelijk of wordt de constructie dan niet stevig genoeg?
Je legt er daarna nog dakbeschot op dus opzich worden krachten wel verdeeld als er gewicht op het dak zou komen. Bij zo'n kleine constructie zou ik het wel aandurven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
@jtm_ als je googled op "gording onzichtbaar bevestiging ringbalk" krijg je ook wat alternaltieve opties zoals onderstaande bevestigingen. Dat is wellicht steviger dan tellerkopschroeven door de ringbalk heen schroeven.

Zwaluwstaartverbinding
https://www.houtbewerking...erbinding-hvp-40x110x12mm

Als je een bovenfrees hebt, kan je zelf ook een zwaluwstaart frezen in de ringbalk, en de gording dan daarin leggen. Wel wat meer werk / klusplezier >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:24
Vorig jaar heb ik een overkapping gemaakt zonder wanden. Het is een overkapping van ongeveer 3,5 x 4 meter met 15x15 staanders. Nu willen wij dit jaar toch 2 wanden gaan plaatsen (achterkant en zijkant).
Het dak hebben wij uiteindelijk niet geïsoleerd. Dit kunnen wij nog wel doen, maar dan zou het vanaf de onderkant moeten gebeuren.
Is het nog de moeite waard om deze 2 wanden te isoleren? Wat zou een eventuele winst zijn?

Misschien komt er nog een warmtebron in te staan om het behaaglijker te maken als het kouder is buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:41
Toekan schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:29:
Vorig jaar heb ik een overkapping gemaakt zonder wanden. Het is een overkapping van ongeveer 3,5 x 4 meter met 15x15 staanders. Nu willen wij dit jaar toch 2 wanden gaan plaatsen (achterkant en zijkant).
Het dak hebben wij uiteindelijk niet geïsoleerd. Dit kunnen wij nog wel doen, maar dan zou het vanaf de onderkant moeten gebeuren.
Is het nog de moeite waard om deze 2 wanden te isoleren? Wat zou een eventuele winst zijn?

Misschien komt er nog een warmtebron in te staan om het behaaglijker te maken als het kouder is buiten.
Isoleren heeft geen zin als je nog steeds 2 open wanden hebt, gewoon een heater in hangen dan heb je t iig warm als je er zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
alki schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:41:
[...]

Isoleren heeft geen zin als je nog steeds 2 open wanden hebt, gewoon een heater in hangen dan heb je t iig warm als je er zit.
Eens wat betreft geen nut isolatie, voor verwarming zou ik dan een infrarood straler gebruiken ipv een heater. Als er 2 open wanden zijn verlies je de warme lucht net zo snel als je hem maakt vrees ik, en bij wat meer wind voel je het amper. Bij IR voel je de warmte wèl constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik zit er aan te denken om een carport te bouwen van ± 6 x 6 voor 2 auto's.
Een gedeelte wordt ook een schuurtje voor tuingereedschap.
Nu moet daar natuurlijk een stevige vloer in.
Betonnen vloer is een optie of tegels gelegd in cement.
Voor beiden denk ik dat ik een goede fundering nodig heb.

Als dit zo is, zou ik voor deze fundering ook oude stoeptegels, grindtegels en betonklinkers kunnen gebruiken?
Daarvan heb ik nog zeker 100 m2 liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ingenieur
Als je er alleen tuingereedschap in opslaat heb je toch niet per se een stevige vloer nodig? In mijn schuurtje liggen ook gewoon betontegels. Denk dat het vooral een keuze is om voor zo'n vloer als jij beschrijft te gaan. Ziet er een stuk strakker uit natuurlijk.

Maar als je voor beton oid gaat is het als ondervloer ook zeker geschikt.

[ Voor 6% gewijzigd door De Ingenieur op 30-03-2025 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

De Ingenieur schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:35:
Als je er alleen tuingereedschap in opslaat heb je toch niet per se een stevige vloer nodig? In mijn schuurtje liggen ook gewoon betontegels. Denk dat het vooral een keuze is om voor zo'n vloer als jij beschrijft te gaan. Ziet er een stuk strakker uit natuurlijk.

Maar als je voor beton oid gaat is het als ondervloer ook zeker geschikt.
Van de carport van 6 x 6 wordt maar 3 m2 schuurtje. De rest is voor de auto's waarvan eentje (hopelijk) een camper wordt van 3.500 KG.

Moet ik die tegels en stenen dan stapelen?
Of juist breken en er dan misschien nog beton tussen gooien zodat er geen luchtruimtes ontstaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Ingenieur
Ah ok, maar voor je auto en camper is straatwerk ook voldoende hoor. Bij mij staat de camper ook op 10 cm dikke straatstenen met daaronder een pak van 15 cm goed verdicht zand.

Persoonlijk zou ik voor straatwerk gaan, als daar iets zakt moet je een paar stenen recht leggen. Bij beton krijg je een scheur. De kosten liggen ook veel lager. Je zou ook eens naar H klinkers kunnen kijken, dat ziet er al strakker uit dan straatwerk Deze vindt je ook veel op boerenerven, omdat ze flinke draagkracht hebben en niet uit verband gaan.

Mocht je toch een voor complete betonvloer gaan: die moet je aanbrengen op een zo vlak mogelijke verdichte laag. Ook hier is zand een prima optie. Je eigen tegels breken zou ik niet zo snel doen, veel werk en waarschijnlijk nog te grof.

Als je voor de draagkracht van je huidige ondergrond bang bent kun je eerst puin, dan zand en dan beton doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

De Ingenieur schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:31:

Mocht je toch een voor complete betonvloer gaan: die moet je aanbrengen op een zo vlak mogelijke verdichte laag. Ook hier is zand een prima optie. Je eigen tegels breken zou ik niet zo snel doen, veel werk en waarschijnlijk nog te grof.

Als je voor de draagkracht van je huidige ondergrond bang bent kun je eerst puin, dan zand en dan beton doen.
Ik moet ook nog een hele inrit maken van 35 x 4 meter breed. :-(

Daarvoor wil ik een kasseien-variant gaan zoeken. In de carport wilde ik een vlakke vloer. Tegels lijkt me het mooist. Maar misschien ook de kasseien doorleggen.
Omdat ik nog zoveel oude tegels en klinkers heb liggen, en oude dakpannen e.d. zat ik er aan te denken om een mobiele puinbreker te huren.
Voordeel: Ik hoef dan mijn stenen niet af te voeren (containerkosten) en ik hoef ook geen puingranulaat te laten komen.
Maar in de verhuur kom ik er vooralnog maar eentje tegen die voor particulier gebruik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:33
Rzaan schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:01:
[...]

Ik moet ook nog een hele inrit maken van 35 x 4 meter breed. :-(

Daarvoor wil ik een kasseien-variant gaan zoeken. In de carport wilde ik een vlakke vloer. Tegels lijkt me het mooist. Maar misschien ook de kasseien doorleggen.
Omdat ik nog zoveel oude tegels en klinkers heb liggen, en oude dakpannen e.d. zat ik er aan te denken om een mobiele puinbreker te huren.
Voordeel: Ik hoef dan mijn stenen niet af te voeren (containerkosten) en ik hoef ook geen puingranulaat te laten komen.
Maar in de verhuur kom ik er vooralnog maar eentje tegen die voor particulier gebruik is.
Met alleen beetje breken ben je er niet, de verhouding van de verschillende fracties moet ook kloppen. Wij hebben een "kleine" breker op het werk, voor 200 ton per uur.

Als je echt veel puin heb liggen kan je misschien beter een knijper auto regelen die vracht menggranulaat meeneemt en je stenen weer oplaad. Puin stortten in grotere hoeveelheden kost niet zoveel.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Erwin_83 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:24:
[...]

Met alleen beetje breken ben je er niet, de verhouding van de verschillende fracties moet ook kloppen. Wij hebben een "kleine" breker op het werk, voor 200 ton per uur.

Als je echt veel puin heb liggen kan je misschien beter een knijper auto regelen die vracht menggranulaat meeneemt en je stenen weer oplaad. Puin stortten in grotere hoeveelheden kost niet zoveel.
Ik had begrepen dat je de grootte van het puin kon instellen in de machine. Dat het ook vooral ook om de maximale brokgrootte gaat.

Als ik veel granulaat laat komen, storten ze dat volgens mij met een kiepwagen. Die hebben meestal geen knijper, toch? Of kan dat gecombineerd?
Tenminste, als het bij mij op de oprit gekiept kan worden. Anders moet het sowieso met de grijper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:33
Rzaan schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:34:
[...]

Ik had begrepen dat je de grootte van het puin kon instellen in de machine. Dat het ook vooral ook om de maximale brokgrootte gaat.

Als ik veel granulaat laat komen, storten ze dat volgens mij met een kiepwagen. Die hebben meestal geen knijper, toch? Of kan dat gecombineerd?
Tenminste, als het bij mij op de oprit gekiept kan worden. Anders moet het sowieso met de grijper.
Met die mini dingen heb ik geen ervaring, menggranulaat is een mix van verschillende fracties. Alleen een grove fractie bijvoorbeeld geeft ruimte tussen de korrels.

Kiepers heb je met en zonder knijper, maar net wat je besteld. Sommige container bedrijven kunnen ook leveren. Dan kiepen ze de vracht menggranulaat en erna kan je zelf de container met puin vullen.

Oja, menggranulaat 0-10 is nog wel te doen met de hand verwerken, 0-31,5 is niet leuk meer, dat doe je liever machinaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Erwin_83 op 31-03-2025 08:11 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K1p

K1p

Hoi, wat denken jullie, ik heb een kant met rabatdelen die vlakbij schutting erfscheiding buren staat.

Heb nu zwart geïmpregneerde douglas Zweeds rabat gekozen maar heb ik wel de beste keuze gemaakt? Had ik beter van dat gekookte hout moeten kiezen ? Ik kan het nog wijzigen

Ik kan er na plaatsen eigenlijk niet goed meer bij.

[ Voor 13% gewijzigd door K1p op 01-04-2025 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-05 11:53
Met het mooie weer zijn we weer lekker aan de klus aan onze overkapping/schuur. Deze is opgebouwd uit sandwichpanelen en gaan we bekleden met roombus profiel planken aan de buitenzijde (zwart) en binnenzijde (eiken met daartussen zwart). Van de wanden is straks dus niks meer te zien. Nu zit ik alleen nog met het plafond in het overkapping gedeelte (zie foto), deze is nu niet mooi strak en dat willen we wel graag. Nu twijfel ik sterk over hoe ik dit netjes moet afwerken, hier zijn natuurlijk legio mogelijkheden voor. Een andere probleem is dat de overkapping schuin afloopt en je dus in de knoop komt als je spotjes netjes wil verdelen. Nu zit ik dus met 2 vragen:
  • Hoe en met wat zouden jullie het plafond afwerken? Het doel is dus een strak wit plafond met verlichting, liefst onderhoudsarm.
  • Welke verlichting zouden jullie toepassen? Op de achterwand komen sowieso 2 of 3 wandlampen Onze huidige ideeën:
    • Spots, echter is het verdelen hiervan lastig door de schuine zijde, het kan wel, misschien heeft iemand tips?
    • Een ledstrip 30cm uit de kant die de wand van de overkapping volgt
    • Andere ideeën?
Misschien ook handig om te weten is dat er een glazen schuifwand inkomt en de overkapping dus afgesloten kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05S367Hzp0-20gjOQJKhZfFC3YQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C18YouUmkBHLi9A9ieVRqDjp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vd2cLc5Xoacf0SChrrR2OJtbp9Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ib7hkQykVrKn5Od0khKOkd2A.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
K1p schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:14:
Hoi, wat denken jullie, ik heb een kant met rabatdelen die vlakbij schutting erfscheiding buren staat.

Heb nu zwart geïmpregneerde douglas Zweeds rabat gekozen maar heb ik wel de beste keuze gemaakt? Had ik beter van dat gekookte hout moeten kiezen ? Ik kan het nog wijzigen

Ik kan er na plaatsen eigenlijk niet goed meer bij.
Heb hier hetzelfde probleem met m'n nog te bouwen overkapping, ik heb nu zoiets in gedachten.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evo X
Luuk84 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:44:
Met het mooie weer zijn we weer lekker aan de klus aan onze overkapping/schuur. Deze is opgebouwd uit sandwichpanelen en gaan we bekleden met roombus profiel planken aan de buitenzijde (zwart) en binnenzijde (eiken met daartussen zwart). Van de wanden is straks dus niks meer te zien. Nu zit ik alleen nog met het plafond in het overkapping gedeelte (zie foto), deze is nu niet mooi strak en dat willen we wel graag. Nu twijfel ik sterk over hoe ik dit netjes moet afwerken, hier zijn natuurlijk legio mogelijkheden voor. Een andere probleem is dat de overkapping schuin afloopt en je dus in de knoop komt als je spotjes netjes wil verdelen. Nu zit ik dus met 2 vragen:
  • Hoe en met wat zouden jullie het plafond afwerken? Het doel is dus een strak wit plafond met verlichting, liefst onderhoudsarm.
  • Welke verlichting zouden jullie toepassen? Op de achterwand komen sowieso 2 of 3 wandlampen Onze huidige ideeën:
    • Spots, echter is het verdelen hiervan lastig door de schuine zijde, het kan wel, misschien heeft iemand tips?
    • Een ledstrip 30cm uit de kant die de wand van de overkapping volgt
    • Andere ideeën?
Misschien ook handig om te weten is dat er een glazen schuifwand inkomt en de overkapping dus afgesloten kan worden.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb beetje dezelfde ideeën / veranda (maar kleiner).
Heb gekozen voor groene gipsplaten tegen het plafond die door een stucadoor nog glad gemaakt gaan worden. Er bestaan ook kunststof profielen/platen die onderhoudsarm afgewerkt worden maar die vond ik duur.
Qua verlichting heb ik dezelfde 'scheefstand' qua wanden maar heb ik toch maar gewoon een rechthoekige verdeling van spotjes gemaakt.
Vuistregel is dat ze de helft vd hoogte van het plafond uit elkaar horen te zitten & minstens een meter vanaf de wand om schaduw te voorkomen.
Op de achterwand kies ik voor up/down lampen die hopelijk juist straks expres mooie lichthoeken/schaduw maken.

Hoe het afloopt met het gips & of het heel blijft weet ik nog niet :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-4CxQxuRbYwg9ar_cA44omtFPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXy669emOxYzz7Si81sIviFl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bmp2mWo_DQH0mmmI0jb7jxaeg84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJL03hEbxOiI45p8EQ8ajB46.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p

K1p

Sinds laatste status met betonvloer nu al even wat opgebouwd, blijft al met al toch meer werk dan je van tevoren denkt, een dag is zo om.

Ook wat straatwerk erin gelegd, loopt ook weer vriendelijker dan zand.

Ik ga van de week het dakbeschot erop schroeven, of zal ik het nieten met een spijker pistool, het lijkt mij tijd te schelen. Vooral als je alleen werkt, of is dit niet verstandig bij het dak?

Ervaringen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cupyco82goqx-S4gVC8_WsKTm60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZKuU0UTUFqisytegTECd7O2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CvECfT4AbRgZmKyhoavx0ufm28M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hePesZnB6wcEYwcSG5dvj0sa.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58imhc88hXte42G38w64-SKPPsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYsVz3WKrS29NI9g9mSUQ8Fg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door K1p op 06-04-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evo X
K1p schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:51:
Sinds laatste status met betonvloer nu al even wat opgebouwd, blijft al met al toch meer werk dan je van tevoren denkt, een dag is zo om.

Ik ga van de week het dakbeschot erop schroeven, of zal ik het nieten met een spijker pistool, het lijkt mij tijd te schelen. Vooral als je alleen werkt, of is dit niet verstandig bij het dak?

Ervaringen?[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
De underlayment kun je spijkeren, maar dat zou ik wel met een stevige maat spijkers doen. Niet met brads of een afwerktacker.
Als je het ding in huis hebt, zoveel schroeven zijn het anders ook niet met een slagschroevendraaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-05 17:19
K1p schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:51:

Ervaringen?[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Enige tip die ik kan geven is zorg dat je de balken goed aantekent aan de bovenkant. Anders schiet of schroef je er zo naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p

K1p

Oh ik werk met die velling delen/planken, mes en groef, dat is goed te volgen tijdens de werken😁👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Ingenieur
Ik zeg schroeven, daarmee voorkom je dat planken later opbollen onder wisselende weersomstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p

K1p

De Ingenieur schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:14:
Ik zeg schroeven, daarmee voorkom je dat planken later opbollen onder wisselende weersomstandigheden.
Dan doe ik dat👍🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p

K1p

K1p schreef op maandag 7 april 2025 @ 00:02:
[...]

Dan doe ik dat👍🙂
Zouden jullie in alle dakbalken schroeven? Het zijn er nog al wat, x 2 schroeven, x26 planken diep. 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Revaes
K1p schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:53:
[...]

Zouden jullie in alle dakbalken schroeven? Het zijn er nog al wat, x 2 schroeven, x26 planken diep. 😂
Heb ik wel gedaan, is inderdaad wat werk, wel maar 1 schoef per plank per balk (tenzij je 2 planken op 1 balk schroeft. Vooral om ook te voorkomen dat er iets opbolt als het ooit gaat werken.

Maar was voor 8x4 overkapping toch wel >400 schroeven en een uurtje of 8 verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Ingenieur
Ik volgens mij niet, om de balk en dan de volgende rij in de balk die de rij ervoor niet was lijkt me ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
K1p schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:53:
[...]

Ik heb hier met een accu tacker nagels van 50mm erin gejast, aangezien ik dakbeschot van 190 mm had ook twee per gording voor elke plank gedaan om zeker te weten dat het niet ging bollen. Omdat ik er een paar mis had geschoten met een koevoet eruit moeten halen. Dat zat echt vast, en schroeven kan, maar tackeren gaat gewoon veel sneller. Dus als ik jou was, zou ik eventueel overwegen om een dagje zo’n ding te huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:45
Het douglas hout wordt vandaag bij ons geleverd. Alleen vroeger dan verwacht. Ik kan pas over een maand beginnen met bouwen. Het plan is om alles op te slaan in een (oude niet geïsoleerde) schuur. Ik wil voorkomen dat het krom trekt, gaat schimmelen, en/of te snel droogt.
Hoe hebben jullie voor een langere tijd hout opgeslagen? (bv op pallets; met of zonder spanbanden; etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Ruvo schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:45:
Het douglas hout wordt vandaag bij ons geleverd. Alleen vroeger dan verwacht. Ik kan pas over een maand beginnen met bouwen. Het plan is om alles op te slaan in een (oude niet geïsoleerde) schuur. Ik wil voorkomen dat het krom trekt, gaat schimmelen, en/of te snel droogt.
Hoe hebben jullie voor een langere tijd hout opgeslagen? (bv op pallets; met of zonder spanbanden; etc)
Wij hebben in oktober het douglashout geleverd gekregen voor ons Trendhout tuinhuis, we zouden dat nog voor de winter opbouwen, is door omstandigheden niet gelukt. Intussen zijn we er mee bezig. Het hout zat goed ingepakt en er is weinig aan te zien qua waterplekken of schimmel. Wel enkele balkjes (die we juist binnen hadden gelegd) iets krom getrokken, waarschijnlijk doordat het binnen wat te droog is (hadden we wellicht beter buiten in de stapel kunnen laten liggen waar het elkaar wellicht beter in verband houdt), maar niet in die mate dat we er veel last van hebben. Een paar van de ringbalken waren ook iets getordeerd, maar met lijmklemmen grotendeels recht kunnen trekken en over het restant even de bandschuurmachine gehaald. Maar het hout was dus wel goed ingepakt zodat er geen water in de verpakking kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:45
Batilan schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:40:
[...]

Wij hebben in oktober het douglashout geleverd gekregen voor ons Trendhout tuinhuis, we zouden dat nog voor de winter opbouwen, is door omstandigheden niet gelukt. Intussen zijn we er mee bezig. Het hout zat goed ingepakt en er is weinig aan te zien qua waterplekken of schimmel. Wel enkele balkjes (die we juist binnen hadden gelegd) iets krom getrokken, waarschijnlijk doordat het binnen wat te droog is (hadden we wellicht beter buiten in de stapel kunnen laten liggen waar het elkaar wellicht beter in verband houdt), maar niet in die mate dat we er veel last van hebben. Een paar van de ringbalken waren ook iets getordeerd, maar met lijmklemmen grotendeels recht kunnen trekken en over het restant even de bandschuurmachine gehaald. Maar het hout was dus wel goed ingepakt zodat er geen water in de verpakking kwam.
Hmm dit zet me aan het denken. Ik dacht dat het juist goed was om het pakket zsm uit te pakken vanwege ventilatie. Wellicht dat ik het beter op de oprit kan stallen met een zeil erover heen (voor regen en uv).
Succes met opbouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p

K1p

jeeedeee schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:27:
[...]

Ik heb hier met een accu tacker nagels van 50mm erin gejast, aangezien ik dakbeschot van 190 mm had ook twee per gording voor elke plank gedaan om zeker te weten dat het niet ging bollen. Omdat ik er een paar mis had geschoten met een koevoet eruit moeten halen. Dat zat echt vast, en schroeven kan, maar tackeren gaat gewoon veel sneller. Dus als ik jou was, zou ik eventueel overwegen om een dagje zo’n ding te huren.
Heb rondgekeken maar kon zo snel geen tacker vinden met zulke lange spijkers om te huren. Meestal max 25mm. Uiteindelijk er een stuk of 600 schroeven in gedraaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K1p

K1p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_ny1LxcwGsowcO9UHUloyKhyTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUPcH0ppSuiwhBx57LD2Pygq.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag de laatste dakschroeven gedraaid, het epdm in een paar uurtjes geplakt. (Viel mij reuze mee) Morgen hopelijk de opstaande dakrand erop en wat rabatdelen schroeven.

Succes voor diegene die ook aan het bouwen is 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
K1p schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:46:
[...]

Heb rondgekeken maar kon zo snel geen tacker vinden met zulke lange spijkers om te huren. Meestal max 25mm. Uiteindelijk er een stuk of 600 schroeven in gedraaid.
Moet het epdm niet tegen de opstaande dakrand aan dan? Heb je ook een foto van de dakdoorvoer (ter referentie :))

Acties:
  • +44 Henk 'm!

• GAITii
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:15
Ha allen,

Na jaren meelezen in dit topic (waarvoor dank aan alle mede-Tweakers die hun overkapping-bouwavonturen hebben gedeeld), ben ik vorig jaar — van april tot en met september — zelf aan de slag gegaan in onze achtertuin. Het resultaat: de overkapping hieronder.

Ik deel graag mijn bouw-een-overkapping-verhaal met jullie :)

Om te beginnen: een korte opsomming van hoe ik het heb aangepakt:
  • Ik begon met de fundering en de poeren. Die had ik tijdens onze tuinverbouwing in 2023 al laten plaatsen door de hovenier (het enige dat ik heb uitbesteed). De gebruikte poeren zijn 60 cm hoog en 15 x 15 cm in doorsnee.
  • Ik heb een bouwtekening van internet gepakt en die laten 'omtekenen' door mijn schoonvader (technisch tekenaar), aangepast aan de afmetingen en wensen zoals ik de overkapping wilde hebben.
  • De gebruikte materialen en alle kosten heb ik bijgehouden in een Excel-overzichtje. Daarin kun je precies zien wat ik heb gebruikt en wat het uiteindelijk heeft gekost: https://shorturl.at/e7ANC
  • De overkapping is ongeveer 6,40 meter breed en 3 meter diep.
  • Al het hout voor het basisframe, het dak en de boeidelen is geschaafd douglas. De frames en de bekleding van de wanden zijn van fijnbezaagd douglas.
  • Het dak bestaat uit 8 cm dikke PIR-isolatieplaten met daarbovenop EPDM.
  • De wanden zijn zowel aan de binnen- als buitenkant bekleed, omdat ik de elektra graag als inbouw wilde. Aan de buitenkant heb ik gekozen voor douglas Zweeds rabat, twee keer zwart gespoten (af-fabriek), en aan de binnenkant voor douglas channelsiding.
  • Al het hout is behandeld met lak/lazuur van HK Remmers.
  • Alle schroeven, echt álle schroeven, heb ik voorgeboord. Voor de wanden en het dakbeschot heeft mijn schoonvader een malletje gefreesd. Resultaat: geen enkele plank of balk gebarsten.
Stapeltje hout kwam aan in april ' 24:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xifNiLQmw5QcNfx67dIbDVCWbZQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUAE5PCc1Ij8B0bOhur6z5P8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daWMHxnQAyUtUNGDYFvgN2UEaR0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PU4UBgwCOOtQ7nuuuhLCTwF7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8RYDlJOPS5DIU9GAuscPSM33Zw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SsrmArlUn4FzknqRhedrBiul.jpg?f=fotoalbum_tile

Alles direct in een droge garage gelegd. Ik wilde geen week- of weekendproject en had besloten om er alle tijd voor te nemen. Alles moest perfect zijn.

Het frame hebben we in halfhoutverbinding gezaagd. Alles heb ik, nadat het gefreesd was, netjes geschuurd met een klein facetrandje en direct in de lak gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2x4qUXkDy67MEpWJ_5NWxiaARLA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3EbScVJkKzK7edhm2u2c1E7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXXsZFr-8i4kSpwwu2NSs-grUJo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4pHAYRj5xK379HXQvxnhcHZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Schoren voorboren waardoor de tellerkopschroef er mooi invalt, onder het mom van: "it ain't stupid if it works". En dat met een boormachine + standaard van de kringloop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3K-RVegTyhtGWZzLQCny2oUOPmo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMdz7GfZlAPpEjj2Zq9ErxM8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-X3kYZbysv-FcFhMP5pF88iO64A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qzPuEPHKWdJ8bQONaxhWecVY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChZtwqIsPRUldimb0arvkFBenJ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7WTUyynadDkO6WRVX0dsVCM.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik moet zeggen dat ik het leggen van de EPDM eigenlijk een beetje verkeerd had ingeschat, en daardoor viel het behoorlijk tegen.
In de ochtend hadden we het EPDM gelegd en lieten we het een uur rusten. Na de lunch zouden we het gaan plakken, maar toen was het al 27-28 graden. Het zwarte rubber werd daardoor ongrijpbaar, en de lijm op de aluminium platen was binnen twee seconden al droog.
Inmiddels ligt het er al bijna een jaar op, en voor de eerste keer ziet het er nog steeds prima uit.
Ik heb wel al bedacht: mocht het ooit lek gaan, dan haal ik het er gewoon af en laat ik een dakdekker komen die er een mooi stukje dakleer op brandt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usHse88ACDg2gxUlsw4khb2iMxM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YnG8M4nFVaC7fVsrZl277o2X.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSgKnSQi9MU6gD-NeZc_JoADhu4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dALiDOS3yen80HutBsuOkwUi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAYAdXtgL9020UfCnxIJGu1g8as=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8M8GuytklHLVPshESwZBzDvJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPnOZZQKvyCSey7P2fiaeSClDg4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrUWqw3uqaEyPzgLTxaRuIlM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fusx6X8i08YEOAn92_uqRtNNSgs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nxq3pqv2XJ8ws3J7T8RSVGG0.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn uitgangspunt was om elektra-gerelateerde zaken zoveel mogelijk uit het zicht te houden. Ik denk dat ik hier wel de meeste tijd aan heb besteed.
Een van de doelen was om spotjes in het plafond van de overstek te plaatsen. Daarnaast wilde ik stroompunten aan de voorkant van de overkapping (voor een heater of televisie in de toekomst) uit het zicht hebben.
Uiteindelijk heb ik een kabel getrokken vanuit de wand waar de stroom binnenkomt, over het dakbeschot naar het plafond van de overstek.

Dit ziet er uiteindelijk zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KX9FOkjnLQ9Ax5FLAYZ80Z_sjQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8VJi99TK1QcdCXhjEptnEYc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGNhKPBuCps_mkdJU4gbSvPVzj8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjeKcl6WsniJNrexAX0Gum88.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7yyF4HpQmbbE5sf5dMylUm9h0Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8DZaybSXSUnEzcKg0IEqBDO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrpeSnTRlx7cPf4dXPjQt3JGdfA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXo6l85oNLBmH5s8ntOZJC2P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkG0ENp9kgzop4aBL0VMi4xQNAQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7E3oGpi8luDRTwhoE0ooD3z3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gl2TEXiU6pfIYXxc5yfdHk9QVXs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ypaxFUpLU4BvPeDZ9bMmL9JO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmpo_mAZUkJTQRQxDLKYYmDPN78=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvmswnvArz9mRmCx7JBvL4U8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuQ7HsEDjTTXormCzh4f1ysF3Ic=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EkeP1StjsW3uxR7raq1xsXi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADTmekNFmzotc3AZ9tVIch9dpTM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IE3MLnGKUMLbkBKbusAwbREf.jpg?f=fotoalbum_tile

Zo heb ik uiteindelijk 4 spotjes in het overstekplafond, zonder dat je de bekabeling ziet. Daarnaast heb ik boven het plafond, tegen de achterkant van de boeidelen, verdeeld over de breedte van de overkapping, 4 WCD's geplaatst.

Oh ja, het plafond van de overstek is precies 3 planken breed. Dit oogt uiteindelijk best mooi, al zeg ik het zelf.

De frames voor de wanden heb ik pas gemaakt en vervolgens stuk voor stuk eruit gehaald om de buitenbekleding erop te schroeven. Dit kwam omdat ik er aan de achterkant niet direct zo makkelijk bij kan.
Ik heb goed contact met de buurman en zou zonder problemen de schuttingdelen eruit kunnen halen, maar het maken van de frames en het terugplaatsen van de buitenbekleding was de mooiste oplossing.

De buitenbekleding, Zweeds rabat, heb ik zo besteld dat ze al twee keer zwart zijn gespoten, zodat ik ze de komende jaren niet meer hoef te behandelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoRCkEU-0Qcxaozfi21yrnOZjb0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SepYB25vcWJWrRenMRjwtU41.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4Wq5p4CYfqLHRDQZNJohrJmv9I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSjUuAG7s7paVyZfMPiTOSUg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xzw-1FCOOTitsdyMp1BDC-5TeeA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XmaziqfwFKp2YBs7CBTsCcyT.jpg?f=fotoalbum_tile

Nadat alle buitenkleding was geplaatst was het tijd om elektra aan te leggen voor de binnenwanden, denk aan WCD's en punten voor verlichting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZTjQriI7ftvEErn96kTazAtYes=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKshckKPOSNa0TzHL0ZpxUNx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DD00Dc6X90gZan36WuZ0_wsHnP8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEZkXZy2bYkXyRewUlm0PT2n.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DLQbPo0vEP1TlJOyjzhyHAX03A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qotRWUTEqAYNg87zxDPJM79X.jpg?f=fotoalbum_tile

De binnenbekleding heb ik eerst gezaagd en geschroefd. Vervolgens heb ik alles eraf gehaald, genummerd, alles gelakt en daarna weer teruggeschroefd. Het was een hele klus, maar door het op deze manier te doen, voorkom je dat je 'blank' hout ziet wanneer het hout gaat krimpen. Nu is de gehele plank gedekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQCuI-uqtBhD0MOh_DjI01eXhlY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlcoTNrJUpBQaSxtM0ywJ8xT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeDw0EK51fZ4yAJCWi1ZmiUoRsQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhlWESzivtAR5hE9MDORR1T0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgXYwnrAmnjtVTjg5uBFHEZOLJ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DWURYCCSHfSw4aW3NMVVqML.jpg?f=fotoalbum_tile

Het uiteindelijke eindresultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c06dRDASm8pT-MPYCQ8rWuI8Pso=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOELwOTqxZpEXz2qBkslHN19.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbSdxM6ctOACeWDmqwPZ1UUFZIw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l17UpOfdbpI5WYO54iuxwfBa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQrWwFoiZNUpgKViOayDKcbFgNI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgNmYNghV1SEmPVmewEQXbgs.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cR9QvSuuz4H0V5dsI8EFbHmzi1I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u81DmwetStkBo0pBtxv4h3xT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6906yW_PFRxUmlwFU9cfBBM_Hzc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyYBriSgLaQeu1WiP4hZbxPH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRX3dyRKhPnO0tOYCiqkmN8MhCw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yScHoAty3EExho6TxzOkxEyz.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nDdCj3WnsP1jd7P_ZYrkc2B9ck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSyBHLZuv4A9RyUOthFQTavD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNwJRS4ltY0n8zaPYk-tvCAoA2A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tpaHQAJV2LFxHX6NYQMCQcu4.jpg?f=fotoalbum_tile

Steam: GAITii | PSN: GAITii | 3DS FC: 0361-7487-5231

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K1p

K1p

Batilan schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:10:
[...]

Moet het epdm niet tegen de opstaande dakrand aan dan? Heb je ook een foto van de dakdoorvoer (ter referentie :))
Ja zeker, maar dit is even mijn tussenstop,ze verwachten regen, dus moest en zou nog even het epdm erop lijmen vandaag, er komt gewoon een "bak" rondom op het dak met stadsuitvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p

K1p

GAITii schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:15:
Ha allen,

Na jaren meelezen in dit topic (waarvoor dank aan alle mede-Tweakers die hun overkapping-bouwavonturen hebben gedeeld), ben ik vorig jaar — van april tot en met september — zelf aan de slag gegaan in onze achtertuin. Het resultaat: de overkapping hieronder.

• Ik begon met de fundering en de poeren. Die had ik tijdens onze tuinverbouwing in 2023 al laten plaatsen door de hovenier (het enige dat ik heb uitbesteed). De gebruikte poeren zijn 60 cm hoog en 15 x 15 cm in doorsnee.
  • Ik heb een bouwtekening van internet gepakt en die laten 'omtekenen' door mijn schoonvader (technisch tekenaar), aangepast aan de afmetingen en wensen zoals ik de overkapping wilde hebben.
  • De gebruikte materialen en alle kosten heb ik bijgehouden in een Excel-overzichtje. Daarin kun je precies zien wat ik heb gebruikt en wat het uiteindelijk heeft gekost: http://gofile.me/6ICCi/2nqRP697d - wachtwoord: tweakers
  • Al het hout voor het basisframe, het dak en de boeidelen is geschaafd douglas. De frames en de bekleding van de wanden zijn van fijnbezaagd douglas.
  • De wanden zijn zowel aan de binnen- als buitenkant bekleed, omdat ik de elektra graag als inbouw wilde. Aan de buitenkant heb ik gekozen voor douglas Zweeds rabat, twee keer zwart gespoten (af-fabriek), en aan de binnenkant voor douglas channelsiding.
  • Alle schroeven, echt álle schroeven, heb ik voorgeboord. Voor de wanden en het dakbeschot heeft mijn schoonvader een malletje gefreesd. Resultaat: geen enkele plank of balk gebarsten.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Alles direct in een droge garage gelegd. Ik wilde geen week- of weekendproject en had besloten om er alle tijd voor te nemen. Alles moest perfect zijn.

Het frame hebben we in halfhoutverbinding gezaagd. Alles heb ik, nadat het gefreesd was, netjes geschuurd met een klein facetrandje en direct in de lak gezet.

[Afbeelding][Afbeelding]

Schoren voorboren waardoor de tellerkopschroef er mooi invalt, onder het mom van: "it ain't stupid if it works". En dat met een boormachine + standaard van de kringloop.

Ik moet zeggen dat ik het leggen van de EPDM eigenlijk een beetje verkeerd had ingeschat, en daardoor viel het behoorlijk tegen.
In de ochtend hadden we het EPDM gelegd en lieten we het een uur rusten. Na de lunch zouden we het gaan plakken, maar toen was het al 27-28 graden. Het zwarte rubber werd daardoor ongrijpbaar, en de lijm op de aluminium platen was binnen twee seconden al droog.
Inmiddels ligt het er al bijna een jaar op, en voor de eerste keer ziet het er nog steeds prima uit.
Ik heb wel al bedacht: mocht het ooit lek gaan, dan haal ik het er gewoon af en laat ik een dakdekker komen die er een mooi stukje dakleer op brandt.

[Afbeelding][Afbeelding]

Mijn uitgangspunt was om elektra-gerelateerde zaken zoveel mogelijk uit het zicht te houden. Ik denk dat ik hier wel de meeste tijd aan heb besteed.
Een van de doelen was om spotjes in het plafond van de overstek te plaatsen. Daarnaast wilde ik stroompunten aan de voorkant van de overkapping (voor een heater of televisie in de toekomst) uit het zicht hebben.
Uiteindelijk heb ik een kabel getrokken vanuit de wand waar de stroom binnenkomt, over het dakbeschot naar het plafond van de overstek.

Zo heb ik uiteindelijk 4 spotjes in het overstekplafond, zonder dat je de bekabeling ziet. Daarnaast heb ik boven het plafond, tegen de achterkant van de boeidelen, verdeeld over de breedte van de overkapping, 4 WCD's geplaatst.

Oh ja, het plafond van de overstek is precies 3 planken breed. Dit oogt uiteindelijk best mooi, al zeg ik het zelf.

De frames voor de wanden heb ik pas gemaakt en vervolgens stuk voor stuk eruit gehaald om de buitenbekleding erop te schroeven. Dit kwam omdat ik er aan de achterkant niet direct zo makkelijk bij kan.
Ik heb goed contact met de buurman en zou zonder problemen de schuttingdelen eruit kunnen halen, maar het maken van de frames en het terugplaatsen van de buitenbekleding was de mooiste oplossing.

De buitenbekleding, Zweeds rabat, heb ik zo besteld dat ze al twee keer zwart zijn gespoten, zodat ik ze de komende jaren niet meer hoef te behandelen.

Nadat alle buitenkleding was geplaatst was het tijd om elektra aan te leggen voor de binnenwanden, denk aan WCD's en punten voor verlichting.

De binnenbekleding heb ik eerst gezaagd en geschroefd. Vervolgens heb ik alles eraf gehaald, genummerd, alles gelakt en daarna weer teruggeschroefd. Het was een hele klus, maar door het op deze manier te doen, voorkom je dat je 'blank' hout ziet wanneer het hout gaat krimpen. Nu is de gehele plank gedekt.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er fantastisch uit!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:19

The.Terminator

Un boer met bier

Ha allen,

• De gebruikte materialen en alle kosten heb ik bijgehouden in een Excel-overzichtje. Daarin kun je precies zien wat ik heb gebruikt en wat het uiteindelijk heeft gekost: http://gofile.me/6ICCi/2nqRP697d - wachtwoord: tweakers

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er top uit (ps: je link werkt niet, was wel benieuwd wat de kostenposten waren :D )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAITii
The.Terminator schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:03:
[...]

Ziet er top uit (ps: je link werkt niet, was wel benieuwd wat de kostenposten waren :D )
Linkje is gefixed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p

K1p

Ik heb "boeidelen" van douglas erbij gekocht, 6x 4meter en 2x 3 meter. Planken van 25 hoog. Maar nu twijfel ik of ik niet beter iets van multiplex als boeideel had moeten doen. Okoume multiplex bijvoorbeeld. Dat oogt miss wat strakker. Iemand dit ook gedaan en houdt de boeideel zich goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:30
K1p schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:40:
Ik heb "boeidelen" van douglas erbij gekocht, 6x 4meter en 2x 3 meter. Planken van 25 hoog. Maar nu twijfel ik of ik niet beter iets van multiplex als boeideel had moeten doen. Okoume multiplex bijvoorbeeld. Dat oogt miss wat strakker. Iemand dit ook gedaan en houdt de boeideel zich goed?
Heb ze destijds ook gekocht, ze zijn even blijven liggen en waren heel snel verweerd (krom getrokken en gescheurd over de lengte). Ik zou ook wederom kiezen voor Okoume.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evo X
Een ander alternatief is nog een boeideel van unipanel. Dit is door&door wit en hoeft niet geschilderd. Het is wel iets duurder, maar scheelde wel weer een ronde schuren en schilderen en het oogt strak.
Is te koop in lengtes tot 590cm dus ik heb nu ook nergens een naad in mn boei!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 23:14
Ik heb eerst boeidelen van multiplex gemaakt en daaromheen aluminium beplating laten maken en gecoat ofzo in RAL9005.
Vanwege bijna 7m wel 1 naad maar die zie je nagenoeg niet. Verder loeistrak en 15 jaar kleur garantie, geen onderhoud.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 72% gewijzigd door GeeMoney op 14-04-2025 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
Ik zat vorig jaar ook erg met deze keus. Ik had al 18 mm Red Cedar WPB boeidelen gekocht van 25 cm hoog, maar toen ik de eerste erop schroefde vond ik het toch echt niet mooi. Het stak erg af, en daar moet je van houden... Ik vond het niet mooi, dus uiteindelijk gegaan voor 25 mm douglas hout. Ben nog steeds blij met het resultaat, oogt veel rustiger en natuurlijker. Al zie je wel dat deze inderdaad al wel wat gaan "vergrijzen", deze zomer wellicht nog een extra laagje UV bestendige beits erover.. Verder is het niet zo dat deze krom trekken, gewoon goed vastzetten met een flink aantal schroeven. Tip, ik heb dit vanaf de dakkant gedaan, zodat je aan de voorkant geen lelijke schroeven ziet. Als je multiplex gebruikt is dit natuurlijk geen issue, omdat je ze dan toch weer aflakt.

Douglas was ook meer dan de helft goedkoper, dus dat kwam weer goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
Kan ik het regelwerk van een wand op de tegels aan laten sluiten? En dan wel de onderste regel met zwarte teer behandelen?

Of is het echt aan te raden om het regelwerk op een opsluitband te plaatsen, zodat het allemaal iets hoger is dan de grondtegels.

Er liggen al tegels op de plek waar de wanden moeten komen. Dus dat zou betekenen dat ik dat aan moet gaan passen, opsluitbanden moet plaatsen en de tegels weer mooi aan moet laten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p

K1p

jeeedeee schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:22:
[...]

Ik zat vorig jaar ook erg met deze keus. Ik had al 18 mm Red Cedar WPB boeidelen gekocht van 25 cm hoog, maar toen ik de eerste erop schroefde vond ik het toch echt niet mooi. Het stak erg af, en daar moet je van houden... Ik vond het niet mooi, dus uiteindelijk gegaan voor 25 mm douglas hout. Ben nog steeds blij met het resultaat, oogt veel rustiger en natuurlijker. Al zie je wel dat deze inderdaad al wel wat gaan "vergrijzen", deze zomer wellicht nog een extra laagje UV bestendige beits erover.. Verder is het niet zo dat deze krom trekken, gewoon goed vastzetten met een flink aantal schroeven. Tip, ik heb dit vanaf de dakkant gedaan, zodat je aan de voorkant geen lelijke schroeven ziet. Als je multiplex gebruikt is dit natuurlijk geen issue, omdat je ze dan toch weer aflakt.

Douglas was ook meer dan de helft goedkoper, dus dat kwam weer goed uit :)
Misschien moet ik het eerst maar even proberen, hoe het eruit ziet. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p

K1p

Loop ik nog even tegen iets aan. Wil een deur met kozijn plaatsen maar het liefst geheel houtkleurig ivm de rest van de rabat delen aan de binnenkant van de overkapping. Maar zou ik een vuren/grenen Binnenkozijn kunnen gebruiken denken jullie? Uiteraard in de blanke lak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
Toekan schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:04:
Kan ik het regelwerk van een wand op de tegels aan laten sluiten? En dan wel de onderste regel met zwarte teer behandelen?

Of is het echt aan te raden om het regelwerk op een opsluitband te plaatsen, zodat het allemaal iets hoger is dan de grondtegels.

Er liggen al tegels op de plek waar de wanden moeten komen. Dus dat zou betekenen dat ik dat aan moet gaan passen, opsluitbanden moet plaatsen en de tegels weer mooi aan moet laten sluiten.
Als je al tegels hebt liggen is het natuurlijk lastig aanpassen. Ik neem aan dat je op het regelwerk iets van rabat delen of potdeksel planken gaat plaatsen. Is het dan niet handiger om DPC folie over het onderste gedeelte te nieten en daar dan de planken overheen te doen. Leg je de onderste ligger over de DPC heen en wat over is niet je dan aan de buitenkant vast. Heb je geen last van optrekkend vocht en door de rabatdelen of potdeksel planken heb je dakpansgewijs toch geen last van binnenstromende regen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grutte Pier
Toekan schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:04:

1cm zwevend boven je bestrating ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
Grutte Pier schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:15:
[...]

1cm zwevend boven je bestrating ?
Geeft dat qua gewicht van de wand geen problemen? Dat het bijvoorbeeld eerder door gaat zakken?
sweetdude schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:16:
[...]

Als je al tegels hebt liggen is het natuurlijk lastig aanpassen. Ik neem aan dat je op het regelwerk iets van rabat delen of potdeksel planken gaat plaatsen. Is het dan niet handiger om DPC folie over het onderste gedeelte te nieten en daar dan de planken overheen te doen. Leg je de onderste ligger over de DPC heen en wat over is niet je dan aan de buitenkant vast. Heb je geen last van optrekkend vocht en door de rabatdelen of potdeksel planken heb je dakpansgewijs toch geen last van binnenstromende regen.
Ik zit te denken aan Deens rabat.
Ik ga mij hier over inlezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grutte Pier
Toekan schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:01:
[...]

Geeft dat qua gewicht van de wand geen problemen? Dat het bijvoorbeeld eerder door gaat zakken?
[...]
De bovenste ligger van je wand zit vast aan je dragende constructie, de planken "hangen" dus aan deze ligger. De onderste ligger is voor de stabiliteit.

Je kan ook stelvoetjes/ uitvulplaatjes (a 10-15 mm) onder de ligger plaatsen om deze toch te laten rusten op de ondergrond.

https://www.amazon.nl/dp/...lkZ2V0TmFtZT1zcF9kZXRhaWw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
Toekan schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:01:
[...]

[...]

Ik zit te denken aan Deens rabat.
Ik ga mij hier over inlezen.
Prima spul hoor daar niet van.
Maar denk er wel aan omdat je het aan de buitenkant gaat gebruiken zul je er regenslag op gaan krijgen waardoor er water op de regeltjes blijft staan. Hier gaat het hout sneller van verouderen en op den duur rotten. Ook blijft er veel vuil op liggen wat de uitstraling niet ten goede komt.

Voor de buitenkant kun je beter zweeds rabat gebruiken in naturel of zwart (of een combinatie. Hier loopt het water netjes vanaf en spoelt het automatisch schoon.

https://www.houthandelgor...glas-zweeds-rabat-195-mm/
https://www.houthandelgor...-zwart-aanbieding-190-mm/

Wel nog een extra tip, als de planken fijn bezaagd zijn. Ga er met een bandschuurder overheen en zet ze aan alle kanten in de lazuur voordat je ze erop gaat schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:45
sweetdude schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:41:
[...]

Maar denk er wel aan omdat je het aan de buitenkant gaat gebruiken zul je er regenslag op gaan krijgen waardoor er water op de regeltjes blijft staan. Hier gaat het hout sneller van verouderen en op den duur rotten. Ook blijft er veel vuil op liggen wat de uitstraling niet ten goede komt.
Dat ligt er aan of je het horizontaal of verticaal monteert. Bij verticale montage is dit geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:39
Ha allen,

Prachtig gemaakt! Hulde voor je perfectionisme (en vooral ook heel herkenbaar :+ ), maar als ik dan toch een opmerking mag maken; waarom de buitenwanden gemaakt van zwart rabat? Aangezien je toch de binnenwanden bekleed hebt, zie je dat nooit meer. Maar is wel duurder dan normaal douglas rabat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
sweetdude schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:41:
[...]

Voor de buitenkant kun je beter zweeds rabat gebruiken in naturel of zwart (of een combinatie. Hier loopt het water netjes vanaf en spoelt het automatisch schoon.

https://www.houthandelgor...glas-zweeds-rabat-195-mm/
https://www.houthandelgor...-zwart-aanbieding-190-mm/

Wel nog een extra tip, als de planken fijn bezaagd zijn. Ga er met een bandschuurder overheen en zet ze aan alle kanten in de lazuur voordat je ze erop gaat schroeven.
Dat is iets waar ik niet over na had gedacht. Ik ga dan waarschijnlijk voor Zweeds rabat aan de buitenkant.
plattie83 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:38:
[...]

Dat ligt er aan of je het horizontaal of verticaal monteert. Bij verticale montage is dit geen issue.
Het idee is om alles horizontaal te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAITii
maussert schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:13:
[...]

Prachtig gemaakt! Hulde voor je perfectionisme (en vooral ook heel herkenbaar :+ ), maar als ik dan toch een opmerking mag maken; waarom de buitenwanden gemaakt van zwart rabat? Aangezien je toch de binnenwanden bekleed hebt, zie je dat nooit meer. Maar is wel duurder dan normaal douglas rabat.
Goede vraag, ik heb bewust behandeld hout gepakt, omdat ik er niet goed bij kan en ik niet wil dat de buitenkant 'wegrot'. Ik had ook behandeld blank douglas kunnen pakken, maar vond zwart mooier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:39
GAITii schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:14:
[...]

Goede vraag, ik heb bewust behandeld hout gepakt, omdat ik er niet goed bij kan en ik niet wil dat de buitenkant 'wegrot'. Ik had ook behandeld blank douglas kunnen pakken, maar vond zwart mooier.
Ik snap je beredenering, ik denk alleen dat onbehandeld douglas wat boven de grond zit echt niet zomaar wegrot, het vergrijst enkel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik ben alvast aan het plannen voor een carport die in de tuin komt.
Basisidee is Douglas met zwarte rabatdelen, en een zadeldak met pannen. Eventueel nog een vloertje onder het dak.
Nu vind ik een gemetselde borstwering wel mooi.
Een beetje zoals op de foto.

Voor zo'n borstwering zal ik dan een fundering moeten maken.
Na onderzoek hier en elders denk ik aan het volgende:
Sleuf graven van ± 70 cm diep en 30 breed.
Bekisting aanbrengen tot - 35 cm en 25 breed.
Folie erin en volgieten met beton. Bewapening erin.
Dus fundering van 35 dik en 25 breed.

Op deze fundering komen dan een aantal betonpoeren en daartussen worden het opgemetseld.
Ongeveer 5 of 6 stenen boven het maaiveld.

Zit ik een beetje goed met de afmetingen van mijn fundering?
Is deze te dik, te breed? Niet dik genoeg? Niet breed genoeg? Niet diep genoeg?

We zitten hier op zandgrond.

Afbeeldingslocatie: https://www.aannemersbedrijfwielink.nl/wp-content/uploads/2019/02/betonvloer-en-borstwering-onder-eiken-kapschuur-555x350.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jtm_
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-05 15:29
Ha allen,

[Afbeelding]
Ik had hier vorige week om advies gevraagd met betrekking tot montage van dakliggers/gordingen tussen de ringbalken. Ik twijfel nu toch of ik ze er niet op moet leggen, zoals in bovenstaand voorbeeld (strak werk geleverd overigens! _/-\o_ )

Ik ben van plan een overkapping van ongeveer 3,5m breed x 2,6m diep te maken. Om de hoogte enigszins beperkt houden, wilde ik het liefst de gordingen tussen de ringbalken plaatsen. Maar ik wil de dakliggers dus nu wellicht toch bovenop de ringbalken leggen en eventueel iets inkepen zoals ook op bovenstaande foto. Maar over het inkepen lees ik toch wisselende verhalen: kans op scheurvorming, etc.

Stel: Ik ga ringbalken van 6,5x14cm gebruiken en ik wil dakliggers van hetzelfde formaat gebruiken en deze enkele 3 cm inkorten aan de onderkant. Kan ik dan niet beter dakliggers kopen van 6,5x11 cm deze op de ringbalken monteren zonder inkepingen? Dan heb je sowieso geen kans op scheurvorming.

Of dakliggers van 6,5x11cm echt niet hoog genoeg en is het echt noodzakelijk 6,5x14cm te kopen? Aangezien de diepte van mijn overkapping (2,6m) vrij beperkt is zou ik verwachten dat ik met wat minder grote dakliggers ook wel weg kom, aangezien ze toch ongeveer om de 60cm geplaatst zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ingenieur
Mijn gevoel zegt hetzelfde, gezien de beperkte overspanning zal 11 cm balk ook prima zijn. Datzelfde gevoel zegt: maakt die 14 cm extra dakhoogte als je ze op de ringbalk legt echt veel uit? In deze zou ik maken wat je het mooiste vindt.

Je zou ook nog raveeldragers kunnen toepassen als je de balken tussen de liggers wilt doen, maar dan heb je wel staal in het zicht zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
De Ingenieur schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:23:
Mijn gevoel zegt hetzelfde, gezien de beperkte overspanning zal 11 cm balk ook prima zijn. Datzelfde gevoel zegt: maakt die 14 cm extra dakhoogte als je ze op de ringbalk legt echt veel uit? In deze zou ik maken wat je het mooiste vindt.

Je zou ook nog raveeldragers kunnen toepassen als je de balken tussen de liggers wilt doen, maar dan heb je wel staal in het zicht zitten.
Zou in dit voorbeeld dan ook maar gaan om 3cm extra.

Ik heb zelf alles iets wat overgedimensioneerd, dus altijd afronden naar boven. Als je dan wel wilt inkepen om hoogte te bespraken zou je nog een lat onder de gordingen tegen de ringbalk kunnen schroeven om een extra steunpunt te creëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-05 16:55
Ik ben momenteel bezig met het bouwen van een zadeldak schuur van Douglas. De schuur komt op een betonfundering met een gemetselde rand. Het ontwerp is iets bijzonders, want de schuur heeft een knik zodat één kant op de oprit uitkomt. Daar willen we een dubbele deur plaatsen om gemakkelijk toegang te hebben.

De constructie laat ik maken door de Tuinhuisfabriek, zo hoef ik de onderdelen alleen nog maar in elkaar te schroeven. Dat scheelt flink in tijd en frustratie, zeker met het zadeldak. Dat is namelijk toch wel behoorlijk wat werk om zelf helemaal op maat te zagen en inkepingen te maken.

Nu loop ik tegen een paar dingen aan waar ik niet direct een duidelijk antwoord op kan vinden, dus hopelijk kunnen jullie me hier wat mee helpen:

1. Dakbeschot: Ik schrok een beetje van de prijs van Douglas dakbeschot. Zou underlayment een goed alternatief zijn? Of brengt dat weer andere nadelen met zich mee?

2.Folie onder dakpannen: Moet er op het dakbeschot nog een waterkerende damp-open folie komen?

3. Raggels voor Zweeds rabat: De zijwanden willen we afwerken met Zweeds rabat. Is het nodig om de raggels hierachter uit Douglas te maken, of is onbehandeld vuren ook prima? We hebben daar namelijk nog een flinke partij van liggen uit een eerdere klus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5iK-1t68F7SCnoi9yJY8WseaMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O5bgkn1khut1SQX1de4Zunky.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fz3yhxTGMypTGM4OzPG7g0Sy3gI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q8CJOMxjAO71ThEW8292jPUm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUPu7SvEtNLEBdU2B7FosZJwmrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A45tyRAD0ZT8WCNpbN1bqauu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:22
@mdoos zelf ben ik voornemens om volgend jaar een bestaande schuur te vervangen voor een nieuwe. Dit wordt dan waarschijnlijk een kapschuur. En bij die kapschuur zal ik waarschijnlijk dakbeschot van vuren planken gebruiken. Ik zie de meerwaarde er niet in om dit van Douglas te maken. Het dakbeschot is immers goed afgeschermd door dakplaten oid. Daarbij zal ik ook een waterkerende dampopen folie toepassen bovenop het dakbeschot.

Voor de wanden soortgelijk: ook een waterkerende dampopen folie voor een betere wind- en waterdichting. De rachels van de wanden denk ik met vuren balken te doen, Douglas lijkt mij ook hierbij niet nodig. Mocht er een halfopen gedeelte zijn waarbij je van buiten op de binnenkant van de wanden kijkt, dan is Douglas waarschijnlijk wel mooier en beter voor die specifieke wanden.

Mochten er mede Tweakers zijn met een andere mening, dan lees ik dat overigens ook graag. Min project zit zoals gezegd nog ruim in de voorbereidingsfase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mijn dakbeschot is deels van douglas en echt om maar 1 reden: esthetiek wat je niet ziet is van osb, underlayment etc. ik heb ooit wel voor B keus gekozen. en daarmee meer verlies en veel meer werk ik weet niet of ik dat weer zou doen. als je een onderdak gebruikt (bv spinvlies folie) kan je er nagenoeg alles op gooien. en heb je bouwkundig zelfs geen dakbeschot nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

barry86 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:33:
[...]

[Afbeelding]

Ik ken je beton poer niet. Maar als daar een draadstang uitsteekt dan kan je deze in je paal laten verzinken door de moerplaat in de paal te verzinken?

Zelf heb ik het omgedraaid. Dus plaat verzinken in de balk, draadstang laten uitsteken. Daar een sokkel overheen geschoven en onder de sokkel een staalplaat bevestigd.
Ik weet dat dit een oude post is. Maar hoe heb je dat precies gedaan met die sokkel?
Hoe heb je hem uiteindelijk vast gezet?
En heb je er later nog beton o.i.d; onder gedaan om het niet laten verzakken?

Ik zie iets van een kraag met 4 bouten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZFN3KnDL7IQFGlJO5WEjJb7Mio=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/guQTnM3ig3m3Umnt8zA9jfmD.webp?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Rzaan op 22-04-2025 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p

K1p

mdoos schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:00:
Ik ben momenteel bezig met het bouwen van een zadeldak schuur van Douglas. De schuur komt op een betonfundering met een gemetselde rand. Het ontwerp is iets bijzonders, want de schuur heeft een knik zodat één kant op de oprit uitkomt. Daar willen we een dubbele deur plaatsen om gemakkelijk toegang te hebben.

De constructie laat ik maken door de Tuinhuisfabriek, zo hoef ik de onderdelen alleen nog maar in elkaar te schroeven. Dat scheelt flink in tijd en frustratie, zeker met het zadeldak. Dat is namelijk toch wel behoorlijk wat werk om zelf helemaal op maat te zagen en inkepingen te maken.

Nu loop ik tegen een paar dingen aan waar ik niet direct een duidelijk antwoord op kan vinden, dus hopelijk kunnen jullie me hier wat mee helpen:

1. Dakbeschot: Ik schrok een beetje van de prijs van Douglas dakbeschot. Zou underlayment een goed alternatief zijn? Of brengt dat weer andere nadelen met zich mee?

2.Folie onder dakpannen: Moet er op het dakbeschot nog een waterkerende damp-open folie komen?

3. Raggels voor Zweeds rabat: De zijwanden willen we afwerken met Zweeds rabat. Is het nodig om de raggels hierachter uit Douglas te maken, of is onbehandeld vuren ook prima? We hebben daar namelijk nog een flinke partij van liggen uit een eerdere klus.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedoel je het wandframe van vuren? Of bedoel je wat er tussen er tussen damp-open folie en rabat zit? Ik heb daar ook vuren tengels voor gebruikt. 10mm latjes,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:04
Rzaan schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:27:
[...]

Ik weet dat dit een oude post is. Maar hoe heb je dat precies gedaan met die sokkel?
Hoe heb je hem uiteindelijk vast gezet?
En heb je er later nog beton o.i.d; onder gedaan om het niet laten verzakken?

Ik zie iets van een kraag met 4 bouten.

[Afbeelding]
Deze constructie is best wat werk. Maar ik vind de manier waarop iedereen het doet niet mooi, een open onderzijde. Vandaar deze oplossing.

Ik hoop dat dat onderstaande e.a. verduidelijkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSC6iqhcQOSFd5pQNpcnUAm7UeA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yDV1KZf7cYfx7BNExBfe4LUT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41iP2pH0j2k7Ry5gaQTHIyUl2Vg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zq4ubrcq79sdAZFSiXTNvRmI.png?f=fotoalbum_large

de stalen/rvs plaat (groen) zit onder het maaiveld en wordt bevestigd op 4 uitstekende draadstangen die in een betonnen pour zijn gegoten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOBH1O8fNdFnwWfrlfHzxG_c_OI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4wLj091kRR0IjKq3uPOlnza.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door barry86 op 22-04-2025 15:58 ]

Pagina: 1 ... 17 ... 19 Laatste