Ha allen,
Na jaren meelezen in dit topic (waarvoor dank aan alle mede-Tweakers die hun overkapping-bouwavonturen hebben gedeeld), ben ik vorig jaar — van april tot en met september — zelf aan de slag gegaan in onze achtertuin. Het resultaat: de overkapping hieronder.
Ik deel graag mijn bouw-een-overkapping-verhaal met jullie
Om te beginnen: een korte opsomming van hoe ik het heb aangepakt:
- Ik begon met de fundering en de poeren. Die had ik tijdens onze tuinverbouwing in 2023 al laten plaatsen door de hovenier (het enige dat ik heb uitbesteed). De gebruikte poeren zijn 60 cm hoog en 15 x 15 cm in doorsnee.
- Ik heb een bouwtekening van internet gepakt en die laten 'omtekenen' door mijn schoonvader (technisch tekenaar), aangepast aan de afmetingen en wensen zoals ik de overkapping wilde hebben.
- De gebruikte materialen en alle kosten heb ik bijgehouden in een Excel-overzichtje. Daarin kun je precies zien wat ik heb gebruikt en wat het uiteindelijk heeft gekost: https://shorturl.at/e7ANC
- De overkapping is ongeveer 6,40 meter breed en 3 meter diep.
- Al het hout voor het basisframe, het dak en de boeidelen is geschaafd douglas. De frames en de bekleding van de wanden zijn van fijnbezaagd douglas.
- Het dak bestaat uit 8 cm dikke PIR-isolatieplaten met daarbovenop EPDM.
- De wanden zijn zowel aan de binnen- als buitenkant bekleed, omdat ik de elektra graag als inbouw wilde. Aan de buitenkant heb ik gekozen voor douglas Zweeds rabat, twee keer zwart gespoten (af-fabriek), en aan de binnenkant voor douglas channelsiding.
- Al het hout is behandeld met lak/lazuur van HK Remmers.
- Alle schroeven, echt álle schroeven, heb ik voorgeboord. Voor de wanden en het dakbeschot heeft mijn schoonvader een malletje gefreesd. Resultaat: geen enkele plank of balk gebarsten.
Stapeltje hout kwam aan in april ' 24:
Alles direct in een droge garage gelegd. Ik wilde geen week- of weekendproject en had besloten om er alle tijd voor te nemen. Alles moest perfect zijn.
Het frame hebben we in halfhoutverbinding gezaagd. Alles heb ik, nadat het gefreesd was, netjes geschuurd met een klein facetrandje en direct in de lak gezet.
Schoren voorboren waardoor de tellerkopschroef er mooi invalt, onder het mom van: "it ain't stupid if it works". En dat met een boormachine + standaard van de kringloop.
Ik moet zeggen dat ik het leggen van de EPDM eigenlijk een beetje verkeerd had ingeschat, en daardoor viel het behoorlijk tegen.
In de ochtend hadden we het EPDM gelegd en lieten we het een uur rusten. Na de lunch zouden we het gaan plakken, maar toen was het al 27-28 graden. Het zwarte rubber werd daardoor ongrijpbaar, en de lijm op de aluminium platen was binnen twee seconden al droog.
Inmiddels ligt het er al bijna een jaar op, en voor de eerste keer ziet het er nog steeds prima uit.
Ik heb wel al bedacht: mocht het ooit lek gaan, dan haal ik het er gewoon af en laat ik een dakdekker komen die er een mooi stukje dakleer op brandt.
Mijn uitgangspunt was om elektra-gerelateerde zaken zoveel mogelijk uit het zicht te houden. Ik denk dat ik hier wel de meeste tijd aan heb besteed.
Een van de doelen was om spotjes in het plafond van de overstek te plaatsen. Daarnaast wilde ik stroompunten aan de voorkant van de overkapping (voor een heater of televisie in de toekomst) uit het zicht hebben.
Uiteindelijk heb ik een kabel getrokken vanuit de wand waar de stroom binnenkomt, over het dakbeschot naar het plafond van de overstek.
Dit ziet er uiteindelijk zo uit:
Zo heb ik uiteindelijk 4 spotjes in het overstekplafond, zonder dat je de bekabeling ziet. Daarnaast heb ik boven het plafond, tegen de achterkant van de boeidelen, verdeeld over de breedte van de overkapping, 4 WCD's geplaatst.
Oh ja, het plafond van de overstek is precies 3 planken breed. Dit oogt uiteindelijk best mooi, al zeg ik het zelf.
De frames voor de wanden heb ik pas gemaakt en vervolgens stuk voor stuk eruit gehaald om de buitenbekleding erop te schroeven. Dit kwam omdat ik er aan de achterkant niet direct zo makkelijk bij kan.
Ik heb goed contact met de buurman en zou zonder problemen de schuttingdelen eruit kunnen halen, maar het maken van de frames en het terugplaatsen van de buitenbekleding was de mooiste oplossing.
De buitenbekleding, Zweeds rabat, heb ik zo besteld dat ze al twee keer zwart zijn gespoten, zodat ik ze de komende jaren niet meer hoef te behandelen.
Nadat alle buitenkleding was geplaatst was het tijd om elektra aan te leggen voor de binnenwanden, denk aan WCD's en punten voor verlichting.
De binnenbekleding heb ik eerst gezaagd en geschroefd. Vervolgens heb ik alles eraf gehaald, genummerd, alles gelakt en daarna weer teruggeschroefd. Het was een hele klus, maar door het op deze manier te doen, voorkom je dat je 'blank' hout ziet wanneer het hout gaat krimpen. Nu is de gehele plank gedekt.
Het uiteindelijke eindresultaat: