Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Dankje, dat was inderdaad wel het plan, al doet de wand zelf dan al genoeg vermoed ik. Wat mij meer verbaasd: ze verkopen dit zoals op de foto. Dat doet mij vermoeden dat het ook geplaatst wordt zoals op de foto.alki schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:50:
@Ero-Sensei Schoren kun je toch evt verstoppen achter de achterwand en de zijkant. Zelf ook gedaan alles wat in het zicht is geen schoren ding is super stevig heb ook 20x20 staanders
En die begirjp ik niet, dus ik had gehoopt dat iemand mij ging vertellen wat ik niet zie
Foto is een Render, lijkt me sterk dat dat ding bij een herfststorm blijft staanEro-Sensei schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:25:
[...]
Dankje, dat was inderdaad wel het plan, al doet de wand zelf dan al genoeg vermoed ik. Wat mij meer verbaasd: ze verkopen dit zoals op de foto. Dat doet mij vermoeden dat het ook geplaatst wordt zoals op de foto.
En die begirjp ik niet, dus ik had gehoopt dat iemand mij ging vertellen wat ik niet zie
Dit is dus wat ik zocht. Bedankt!Grutte Pier schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:32:
[...]
De moer zit vast aan de plaat, maar kan nadien nog wel gedraaid worden. Dit maakt het dus mogelijk om te constructie vast te zetten tegen opwaaien maar ook na te stellen.
Op de afbeeldingen komt dit niet direct naar voren;
https://www.betongoed.nl/...-8x8cm-draaibare-moer-m16
Het mag dan wel een render zijn, er zijn genoeg verkooppunten te vinden die exact dit model overkapping verkopen. Super strak natuurlijk, maar geen enkele diagonale verbinding. Ik heb ze nog nooit in het wild gezien, maar het lijkt me sterk dat ze deze in de online etalage of brochures zetten als ze daadwerkelijk zo fragiel zouden zijn.alki schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:38:
[...]
Foto is een Render, lijkt me sterk dat dat ding bij een herfststorm blijft staan
This is absolutely ridiculous
je kan ook de houtverbinding zo maken dat de stevigheid in de verbinding zit.Ero-Sensei schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:38:
Een paar pagina's terug ging het over een carport zonder schoren.
Nu heb ik al best wat overkappingen helpen zetten, maar altijd met schoren.
Nu is de wens van vrouwlief dat het een 'superstrakke' overkapping moet worden. Zelf hou ik juist wel van robuust. Dus het gaat worden: dikke (19,5x19,5) staanders maar verder heel strak.
Het volgende gaat het worden (afm 500x400):[Afbeelding]
Wij nemen hem met 1 achterwand (duh) en 1 zijwand. Dat zal uiteraard voor de nodige stevigheid zorgen, maar zelfs dan twijfel ik nog. Ze verkopen hem echter ook zonder wanden.. kan iemand uitleggen hoe dit ding rechtop blijft staan? Is dat echt op de 2 schroeven in de ringbalk op de staander?
Als je de paal zo zaagt aan de bovenkant, dan zit er meer sterkte in de verbinding.
:fill(white):strip_exif()/f/image/FVnPYM7y1EtxtXgmuoszhg05.png?f=user_large)
Je moet niet de polka op het dak gaan dansen, en ik zou hem zeker schoren met panlatten tot je dakwerk klaar is.
Maar daarna is het gewoon zoals een tafel, die stort ook niet in elkaar als er een zucht wind voorbij komt.
Die schroefpoeren maken hierin niks uit, die zorgen dat de poten aan de onderkant niet weg kunnen schuiven. Maar de verbinding bovenaan houd alles recht.
Overigens als je de paal op zo'n poer draait, dan valt hij ook niet om als hij los staat.
En lekker lange tellerkoppen gebruiken.
https://www.ecotools.nl/5...rkopschroeven-8-x-300-mm/
Ik boor meestal voor met een slangenboor 6mm, dat schroeft veel fijner.
Dus ik wil dan geen schoren in de hoeken.
Maar dat is minder goed voor de stabiliteit.
Maar ik zou de constructie toch ook zo kunnen maken?
Dan wordt het dak wel breder, maar de constructie is even sterk, toch?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qyD6SpDXMow518jSKvdVyrCO.jpg?f=user_large)
dat werkt wel voor het schoren.Rzaan schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:11:
Al eerder schreef ik ergens dat ik een carport wil gaan bouwen die ook geschikt is voor een hogere camper.
[Afbeelding]
Maar dan nog kan je niet een overspanning van 6 meter maken.
Je hebt inderdaad echt een staander extra nodig. Je kan toch de breedte van je camper + 75cm pakken en daar de staander plaatsen ? Dan kan je er altijd ruim in lijkt mij en heb je ruimte zat over om daarnaast ook nog normaal te parkeren.Rzaan schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:11:
Al eerder schreef ik ergens dat ik een carport wil gaan bouwen die ook geschikt is voor een hogere camper.
[Afbeelding]
Een weekje vrij gehad dus ik ben wat aan het klussen geweest, dit is nu het resultaat.dragonhaertt schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:44:
[...]
Van het weekend begonnen met de fundering voor dit project.
De deur wordt waarschijnlijk uiteindelijk een marktplaats deur.
Voor het dak willen we shingles leggen en dan met een klemstrook tegen de muur van de buurman monteren.
De voortgang tot nu toe:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Straks nog de deur maken en een paar stukjes trim plaatsen.
Shingles als dakbedekking, dan is het (voorlopig) klaar.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Nog een kleine update, ivm ziekte helaas niet veel kunnen doen.dragonhaertt schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:10:
[...]
Een weekje vrij gehad dus ik ben wat aan het klussen geweest, dit is nu het resultaat.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Straks nog de deur maken en een paar stukjes trim plaatsen.
Shingles als dakbedekking, dan is het (voorlopig) klaar.
De eerste keer dat ik zelf een 'deur' (poort) heb gemaakt. Frame van de overgebleven balken en de planken van de overgebleven rabatdelen.
![]() | ![]() |
Nu alleen nog het dak afmaken. Volgende week wordt het weer droog dus dat is een mooi moment.
(oh, en nog één rabatdeel smaller zagen en aan de linker kant plaatsen)
Ik wil wat EPDM strook aan de muur vastzetten met een knelstrip, en dan het dak bedekken met shingles. Ook dat klusje wordt de eerste keer dus ik ben benieuwd hoe dat gaat!
Tot nu toe erg tevreden over het resultaat, maar het heeft wel langer geduurd dan verwacht.
Nu wil ik de voorzijde, tussen de voorstaanders dichtmaken met een glazen schuifwand.
Tevens wil ik de zijkant ook dichtmaken, waarbij aan de linkerzijde en bovenzijde van de zwarte lijn worden dichtgemaakt met rabatdelen en rechts en onder de zwarte lijn een glazen schuifwand.
De hoogte van de zwarte lijn is ~231mm.
Het idee is om een ringbalk te plaatsen van 120x120mm (zelfde als de staanders). Hierbij zullen een aantal schoren komen te vervallen of worden ingekort en boven de ringbalk worden teruggeplaatst.
Voor de nieuwe staander tbv de zijwand, zie ik geen andere optie dan een extra poer in te graven. Ik vermoed dat ik de stevigheid nodig heb om het wand en de schuifwand te ondersteunen.
Hebben jullie wellicht nog andere ideeën?
Hebben jullie wellicht nog andere tips om rekening mee te houden? Wordt voor mij de eerst kaar dat een dergelijke klus uitvoer
/f/image/lqgUwjBqi1iyh1Ba8hewTJDF.png?f=fotoalbum_large)
Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.
Bedoeling is om de bovenrails op het hart van de 120x120mm balk te laten lopen. En dan dus ook op het hart de staanders. Wel moet ik het e.e.a. uit vullen aangezien de poeren net iets breder zijn dan de staanders.RonnieKo schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:41:
Maak eens een foto van jouw schuur. Je mag namelijk denken aan waar ga je de schuifbare delen plaatsen: Aan de binnenzijde of buitenzijde? Moeten ze langs de staanders of niet? Heb je een goede vloer om ze langs te geleiden? Of mag je aan de gang met extra profielen e.d.
Lijkt me netter dan aan de binnen- of buitenzijde, denk ik.
Op de grond aan de zijkant leg ik nieuwe afsluitbandjes van 80mm, zodat de geleiders hierop vastgezet kunnen worden.
De bestrating aan de voorzijde is vrijwel waterpas. Dus ga er vanuit dat ik de geleider hierop kan vastzetten.
Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.
Eerst de 9 betonpoeren gezet op een grindtegels op 50 cm diepte en aangestort met beton. Staanders van 19x19 cm en ringbalken van 19 cm die ik infrees zodat ze in de stalen liggers kunnen komen. Komende week hoop ik alle balken erin te hebben zodat ik met de dakdelen kan beginnen.
Ik zal komende tijd nog wel wat meer laten zien.
:strip_exif()/f/image/khUDwL7cGGuJfgOnX6WkTo1X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sOwTr3xQ2ua9pV0HElr41Kgx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hJRjUQs2Sy8QMnTieNVKry1e.jpg?f=fotoalbum_large)
De Ingenieur schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:58:
[...]
Ik heb precies hetzelfde idee, 1 camper met inrijdhoogte van 2,70 m en een auto ernaast. Op het dak wil ik vervolgens zonnepanelen plaatsen. Met hout ontkom je niet aan twee middenstaanders. Dit heb ik ook uitgevraagd bij een bedrijf dat overkappingen op maat zaagt (zie onderstaande render).
[Afbeelding]
Boven de 5 m overspanning ga je echt naar stalen liggers. Ik denk zelf aan twee stalen liggers van 6 m, waarmee de twee gele staanders komen te vervallen. De berekeningen moet ik nog maken en laten controleren door een constructeur. Mochten er mensen zijn die iets vergelijkbaars hebben gedaan dan hoor ik het ook graag!
[Afbeelding]
En toen zat er ook dakbedekking op.dragonhaertt schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:56:
[...]
Nog een kleine update, ivm ziekte helaas niet veel kunnen doen.
De eerste keer dat ik zelf een 'deur' (poort) heb gemaakt. Frame van de overgebleven balken en de planken van de overgebleven rabatdelen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Nu alleen nog het dak afmaken. Volgende week wordt het weer droog dus dat is een mooi moment.
(oh, en nog één rabatdeel smaller zagen en aan de linker kant plaatsen)
Ik wil wat EPDM strook aan de muur vastzetten met een knelstrip, en dan het dak bedekken met shingles. Ook dat klusje wordt de eerste keer dus ik ben benieuwd hoe dat gaat!
Tot nu toe erg tevreden over het resultaat, maar het heeft wel langer geduurd dan verwacht.
Alleen nog wat stukjes trim, plankjes ophangen en een nieuwe cilinder in de deur, maar in principe is het nu af!
:strip_exif()/f/image/Fis8R8b0PJ88JaV7IqdTamTG.jpg?f=fotoalbum_large)
Wie heeft de beste prijs/kwaliteit verhouding ?
Bij een houthandel. En liefst 1 waarbij je zelf het hout mag uitkiezen.Grandisimo schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:46:
Waar halen jullie het hout vandaan ?
Ik had hout besteld bij houthandel Bos in Amersfoort. Nooit meer. Bestelling doorgegeven en hun zetten dan het hele pakket klaar. De helft was matig, scheluw en krom. Op het eind nog 4 balken terug gebracht die wel zo krom waren dat het enkel nog voor de openhaard geschikt zou zijn. Bij inladen hier ook wat van gezegd maar het zag er keurig uit volgens hun. Ook schade aan de Douglas palen van de heftruck.
Gelukkig wel zonder morren geld terug gekregen voor de balken die retour gingen.
Daarna naar houthandel van der Leeden gegaan in Ermelo. Dit is echt een paradijs. Totaal ander soort houthandel. Zeer mooie en grote winkel erbij en al het hout kun je zelf uitzoeken en inladen.
Ik heb bij Tuinhout Compleet besteld. Ben daar prima tevreden over. Had een grote bestelling waardoor het uberhaupt niet mogelijk was om zelf te gaan halen. Hier zaten ook wel wat balken en planken tussen die licht beschadigd waren of minder mooi (heel wit, noest, scheur), maar niet zo erg dat ik ze wilde retourneren. Ik kon het wel wegwerken door de minder mooie kanten uit of minder in het zicht te laten komen.Grandisimo schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:46:
Verder goed verpakt geleverd en kon een dag van tevoren nog een plank toevoegen die ik was vergeten. Qua prijs kwamen ze voor mij goed uit voor de duurste onderdelen. Ik heb daarna voor het gemak al het hout bij ze besteld.
Kun je dat ook iets specifieker maken qua prijs/prestatie?De Ingenieur schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:28:
[...]
Ik heb bij Tuinhout Compleet besteld. Ben daar prima tevreden over. Had een grote bestelling waardoor het uberhaupt niet mogelijk was om zelf te gaan halen. Hier zaten ook wel wat balken en planken tussen die licht beschadigd waren of minder mooi (heel wit, noest, scheur), maar niet zo erg dat ik ze wilde retourneren. Ik kon het wel wegwerken door de minder mooie kanten uit of minder in het zicht te laten komen.
Verder goed verpakt geleverd en kon een dag van tevoren nog een plank toevoegen die ik was vergeten. Qua prijs kwamen ze voor mij goed uit voor de duurste onderdelen. Ik heb daarna voor het gemak al het hout bij ze besteld.
Heb hier ook besteld, prima tevreden. De douglasplanken waren niet allemaal exact even breed, kwam door verschillen in vochtigheid tijdens het zagen, soms wel 1cm verschil op 25cm breedte. Dat was lastig bij het gebruik als boeiborden, zeker omdat ik er pas bij het monteren achter kwam (na op lengte zagen). Als je het weet kun je er prima rekening mee houden en alles beetje sorteren.De Ingenieur schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:28:
[...]
Ik heb bij Tuinhout Compleet besteld. Ben daar prima tevreden over. Had een grote bestelling waardoor het uberhaupt niet mogelijk was om zelf te gaan halen. Hier zaten ook wel wat balken en planken tussen die licht beschadigd waren of minder mooi (heel wit, noest, scheur), maar niet zo erg dat ik ze wilde retourneren. Ik kon het wel wegwerken door de minder mooie kanten uit of minder in het zicht te laten komen.
Ter indicatie overkapping van 3.6x7.4 wv 3.6x2.5 schuur, rabat aan buitenzijde, rhombus binnen. EPDM dak met 25cm overstek. Alles bij Tuinhout compleet besteld, incl deur en wat hang/sluitwerk, schroeven etc. Totaal ~7000, goede prijzen, zeker voor hout. Schroeven waren bij nader inzien erg duur en heb later elder bijbesteld wat miste.
Ik wil binnenkort gaan bestellen bij Houtgemak, krijgt online goede recensies en heeft erg scherpe prijzen. Heeft iemand ervaring met dit bedrijf?Grandisimo schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:46:
Ja, in april dit jaar zelf bij Houtgemak al het hout en toebehoren voor onze hele overkapping besteld.johan_L schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:00:
[...]
Ik wil binnenkort gaan bestellen bij Houtgemak, krijgt online goede recensies en heeft erg scherpe prijzen. Heeft iemand ervaring met dit bedrijf?
Zij waren van wat ik kon zien de voordeligste en hadden de juiste afmetingen in balken en planken die ik zocht op basis van mijn tekening.
Goede communicatie en snelle bezorging ook. Hout komt uiteindelijk van Trendhout uit Hattemerbroek weg. Weet niet of het rechtstreeks van daar halen goedkoper is.
Wat betreft kwaliteit hout; tuurlijk zul je misschien elders beter / mooier hout kunnen vinden, maar daar betaal je dan ook naar. Ik vond het mooi hout, netjes geschaafd en recht binnen de marges.
Voorbeeld; ik had van al het hout exact benodigde besteld en 1 extra, voor het geval er 1 krom was of ik er zelf 1 had verzaagd.
Waren er van mijn Douglas Channelsiding planken, waarvan ik er 52 had besteld 1 dusdanig krom dat ik die niet recht kon krijgen met zetten in het werk, en 1 had ik verzaagd waardoor ik dus genoodzaakt was om bij de lokale houthandel 1 plank te halen.
Ja deze was keer 1,5 de prijs van Houtgemak en wel iets of wat strakker geschaafd, maar uiteindelijk in het eindresultaat zie je daar niks meer van terug.
Ik zal binnenkort ook eens de gehele worklog posten van mijn overkapping.
:strip_exif()/f/image/bUAE5PCc1Ij8B0bOhur6z5P8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PU4UBgwCOOtQ7nuuuhLCTwF7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SsrmArlUn4FzknqRhedrBiul.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vBebptKv3ceq9i302uTAY9e4.jpg?f=fotoalbum_large)
Steam: GAITii | PSN: GAITii | 3DS FC: 0361-7487-5231

[ Voor 92% gewijzigd door f.welvering op 21-11-2024 11:30 ]
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Het hout wat ik geleverd kreeg was fijn bezaagd. Daar heb ik de buren van de zomer mooi mee gek gekregen door de bandschuurder er op warm te draaien. ALs ik dat eerder geweten had was het ook geschaafd in plaats van fijn bezaagd geworden.
Herkenbaar *grin*. Ik had ook fijnbezaagd douglas palen bij vleutenbouwmaterialen.nl in de buurt gehaald (iets goedkoper dan houtgemak.nl van hierboven zie ik). Op zich was het voldoende om met een klein driehoeksschuurmachine even overal langs te gaan en een paar plekken wat meer.sweetdude schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:32:
@GAITii dat is een mooie start voor een project.
Het hout wat ik geleverd kreeg was fijn bezaagd. Daar heb ik de buren van de zomer mooi mee gek gekregen door de bandschuurder er op warm te draaien. ALs ik dat eerder geweten had was het ook geschaafd in plaats van fijn bezaagd geworden.
4m palen op een 2m aanhanger
Mijn levering was ietsje groter dan met een driehoekje te doenRukapul schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:31:
[...]
Herkenbaar *grin*. Ik had ook fijnbezaagd douglas palen bij vleutenbouwmaterialen.nl in de buurt gehaald (iets goedkoper dan houtgemak.nl van hierboven zie ik). Op zich was het voldoende om met een klein driehoeksschuurmachine even overal langs te gaan en een paar plekken wat meer.
4m palen op een 2m aanhanger

:strip_exif()/f/image/sDo502XCgxokiVTFTMdeuPgu.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb geen houtvraagje, maar een funderingsvraagje. De grond achterin mijn tuin is vrij slap. Zeker aan het einde waar het direct aan een meertje grenst:
:strip_exif()/f/image/VTGYuTA6K6RXKxJyvW3CqK8A.jpg?f=fotoalbum_large)
De overkapping komt waar dat boompje ongeveer ligt.
Mijn plan was om het circa 80cm uit te graven. En dan als volgt op te bouwen:
- Stoeptegel
- 15 cm grind
- Stoeptegel
- 60x15x15 betonpoer
Daar komt dan een Douglas 15x15x250 weer op te staan.
De overkapping wordt 5x3 en vanwege de ondergrond wil ik voor 6 staanders gaan ipv 4.
Heb ik dit zo een beetje goed uitgedacht of hebben jullie nog tips?

Wat is het nut van grind tussen je tegels ?MSHG8897 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:13:
Dag allen,
Ik heb geen houtvraagje, maar een funderingsvraagje. De grond achterin mijn tuin is vrij slap. Zeker aan het einde waar het direct aan een meertje grenst:
[Afbeelding]
De overkapping komt waar dat boompje ongeveer ligt.
Mijn plan was om het circa 80cm uit te graven. En dan als volgt op te bouwen:
- Stoeptegel
- 15 cm grind
- Stoeptegel
- 60x15x15 betonpoer
Daar komt dan een Douglas 15x15x250 weer op te staan.
De overkapping wordt 5x3 en vanwege de ondergrond wil ik voor 6 staanders gaan ipv 4.
Al eens gekeken naar schroefpalen ? Heb er zelf geen ervaring mee, maar ziet er wel interessant uit.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Schroefpalen ga ik even naar kijken, ben benieuwd wat de kosten daar van zijn.
Met zachte grond je het uitgraven tot een stabiele laag en vanaf daar opbouwen. Zit die stabiele laag te diep dan krijg je heipalen. Maarja voor een tuinhuis wat overdreven en dan komen de schroefpalen in beeld
Je zult echt even op een bodemkaart moeten kijken op welk type grond je zit. Er zijn veel plekken in NL waar je met schroeffundering moet gaan werken. En met wel zo lange schroeven, dat je tot de vaste grond komt. In sommige gevallen kan dat best 12 meter diep zijn. Nadeel van gebieden waar je niet op zandgrond woont.MSHG8897 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:21:
Achterliggende idee van het grind was een wat betere verspreiding van het gewicht en dat het niet direct overgaat op de zachtere natte grond.
Schroefpalen ga ik even naar kijken, ben benieuwd wat de kosten daar van zijn.
https://www.wur.nl/nl/show/bodemkaart-van-nederland.htm
Schroefpalen waren ook veel te duur en zijn ook eigenlijk voor echte funderingen voor een uitbouw ofzo. Draagkracht was op de kleinste schroef bij mij destijds 1500kg ofzo en ik dacht tegen de 2500,- voor 7 stuks.
Nu was ik denk ik 150,- voor de palen kwijt en 200,- voor de compressor en wat zakken cement, tegels en poeren.
GeeMoney in "Showcase Douglas overkapping bouwen"
Mijn hele topic:
Showcase Douglas overkapping bouwen
[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 23-11-2024 20:43 ]
Volgens mij nietMSHG8897 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:13:
:
Je overkapping rust vrijwel geheel op de betonpoeren (als je het goed doet).
Dus het effect van je opbouw helpt daar niet. Je wilt waarschijnlijk ook voorkomen dat je vloer onder je overkapping uitzakt, maar dat is vooral afhankelijk van de opbouw van je ondergrond. Als daar bijvoorbeeld veel veen onder zit, kun je verzakken van de vloer alleen voorkomen door palen op een stevige laag te gebruiken en een complete fundering voor je vloer te gebruiken (niet alleen voor de poeren), maar dan wordt je vloer duurder dan je gehele overkapping, dan kun je beter na een jaar of 10-15 de vloer weer wat ophalen.
Wat @praliwi al aangeeft moet je meer weten over de opbouw van je bodem, al kunnen er lokaal soms flinke verschillen zijn, dus een bodemkaart van Nederland zegt ook niet alles. Wat weet je zelf (of de buren) van de opbouw van de bodem, ik zie vooral modder, maar als dat bijvoorbeeld lichte klei is dan hoeft dat geen probleem te zijn: graaf die 80cm uit (mag zelfs minder zijn) en stort daar zand in, ter plaatse van de poeren nog wat dieper uitgraven en daar dan zand, wat je goed verdicht, met een 40x60 tegel er op waar je de poeren op plaatst (handig om een kruislijnlaser te gebruiken om de hoogte goed te bepalen). Je kunt zelfs overwegen gebroken puin te gebruiken, dat is nog goedkoper dan zand of grind, en nog steviger, dan 10cm zand er overheen t.b.v. de vloer (bijvoorbeeld tegels). Idee van @GeeMoney lijkt me ook prima voor de overkapping zelf, en geeft nog meer zekerheid tegen verzakken.
Maar zoals genoemd: eerst weten wat de ondergrond is, bij veen heb je echt palen nodig, bij de meeste andere grondsoorten volstaat voor een overkapping een zandbed (of deels gebroken puin). Gebroken puin alleen toepassen als je zeker weet dat je de overkapping wilt laten staan.
Mooi plekje overigens, dat zal in de zomer genieten zijn
[ Voor 23% gewijzigd door Batilan op 24-11-2024 11:11 ]
Een extra paal onder de betonpoer is een goede tip.
De grond, zeker bovenlaag, is wat slap. Maar vandaag bezig geweest met een ander tuinklusje waarbij palen de grond ingingen. Met een handmatige palenrammer kreeg ik de palen niet geheel de grond in.
Hiervoor heeft er ook een overkapping gestaan, deze stond een stukje terug in de tuin en was op de fundering van de vlonder gezet (was allemaal een beetje houtje touwtje). Ondanks dat stond de overkapping er nog echt goed bij. Dus het is vooral de bovenlaag is de verwachting.
Maar ik ga eens een gat graven en kijken wat ik tegenkom. Terugvullen met zand/puin is dan een goed idee.
ik denk dat je gat sneller volloopt met water als het meertje zo dicht bij ligt dan jij kunt scheppen.MSHG8897 schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:28:
Bedankt voor jullie tips en het meedenken.
Een extra paal onder de betonpoer is een goede tip.
De grond, zeker bovenlaag, is wat slap. Maar vandaag bezig geweest met een ander tuinklusje waarbij palen de grond ingingen. Met een handmatige palenrammer kreeg ik de palen niet geheel de grond in.
Hiervoor heeft er ook een overkapping gestaan, deze stond een stukje terug in de tuin en was op de fundering van de vlonder gezet (was allemaal een beetje houtje touwtje). Ondanks dat stond de overkapping er nog echt goed bij. Dus het is vooral de bovenlaag is de verwachting.
Maar ik ga eens een gat graven en kijken wat ik tegenkom. Terugvullen met zand/puin is dan een goed idee.
En zorg dan ook dat het paaltje dat de grond in gaat hardhout is en behandeld. Gewoon volledig in een dikke teerlaag zetten.
Online zie je namelijk ook dit soort constructies, die lijken lichter en koud aan elkaar geschroefd:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sJZMmIUA0yKwOk7HufS5n00e.jpg?f=user_large)
De wijzen komen uit het Oosten!
Waarin heb je dit getekend? ik wil van het voorjaar mijn tuin onderhanden nemen en dan ook zoiets gaan bouwen maar wel fijn om het eerst even te tekenen.FabianGTI schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:53:
Wij willen ook graag thuis een Douglas overkapping met berging achter in de tuin plaatsen, zouden jullie eens mee kunnen kijken naar onderstaande tekeningen of ik misschien wat vergeten ben?
Overzicht tekening 1 met alle maatvoeringen:
[Afbeelding]
Opbouw tekening 1:
[Afbeelding]
Staander en ringbalk Douglas 150x150mm met halfhout verbinding.
Gordingen Douglas 160x65mm er overheen, naar beneden in de ringbalk vast geschroefd.
Sponningplanken haaks over de gordingen heen.
Ophoogstrook (geïmpregneerd vuren) en DOuglas kantplanken om het af te dekken.
Ik twijfel nog om een laag PIR onder het EPDM te doen, lijkt me eigenlijk niet nodig.
Opbouw tekening 2:
[Afbeelding]
Framewerken van 44x69mm geïmpregneerd vuren, ik zit nog te twijfelen om meteen dampopen folie tussen de framewerken en het zweeds rabat te doen, mocht ik ooit nog de berging willen isoleren.
Zweeds rabat in het zwart erop.
Deur voor de berging.
Het is de bedoeling dat de afvoer van het dak recht naar beneden gaat de berging in, hier wil ik meteen een regenton neerzetten, we hebben namelijk geen afvoer in de tuin,![]()
Zie ik nog dingen over het hoofd, zijn bepaalde onderdelen niet handig uitgevoerd of juist overkill (maatvoeringen komen van de lokale Douglas leverancier)?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Met Sketchup (Pro).ngommers schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:29:
[...]
Waarin heb je dit getekend? ik wil van het voorjaar mijn tuin onderhanden nemen en dan ook zoiets gaan bouwen maar wel fijn om het eerst even te tekenen.
Inmiddels is het huis verkocht waar deze overkapping is gebouwd, ik ben ondertussen alweer een beetje aan het schetsen voor een nieuwe die beduidend anders wordt.
Zijn er ook constructie technische dingen die je anders zal doen?FabianGTI schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:32:
[...]
Met Sketchup (Pro).![]()
Inmiddels is het huis verkocht waar deze overkapping is gebouwd, ik ben ondertussen alweer een beetje aan het schetsen voor een nieuwe die beduidend anders wordt.
En jammer dat die Pro versie zo duur is.
Als ik de tekeningen zo snel bekijk is het enige risico dat er een overspanning van 3,55m in zit met een 15x15 balk. Dit gaat op termijn doorhangen en kan alleen opgelost worden door de overspanning maximaal 3m te maken of de balk dikker te maken.ngommers schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:06:
[...]
Zijn er ook constructie technische dingen die je anders zal doen?
Op de tekeningen mis ik trouwens ook afschot in het dak. Ook hier met de overspanning kunnen de dakbalken niet voldoende ingekeept worden zonder ze dikker te maken of de palen aan de achterkant minimaal 3cm in te korten.
Ik ga bij de volgende overkapping andere verbindingen toepassen waardoor de complete balk op de staande staat voor een centimeter of 2.ngommers schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:06:
[...]
Zijn er ook constructie technische dingen die je anders zal doen?
Je kan natuurlijk gewoon met de gratis versie beginnen bij Sketchup, daarmee kan je het geheel wel opzetten.
Met de Pro versie heb je vooral gemak met Layouts en de warehouse, voor de rest zit er niet veel verschil in.
Ik neem aan dat je het over mijn tekening hebt? Dan bekijk je het allemaal wel heel erg zwart/wit, die 3 meter overspanning is geen vaste regel, ik heb nergens last van gehad qua doorhangen.sweetdude schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:56:
[...]
Als ik de tekeningen zo snel bekijk is het enige risico dat er een overspanning van 3,55m in zit met een 15x15 balk. Dit gaat op termijn doorhangen en kan alleen opgelost worden door de overspanning maximaal 3m te maken of de balk dikker te maken.
Op de tekeningen mis ik trouwens ook afschot in het dak. Ook hier met de overspanning kunnen de dakbalken niet voldoende ingekeept worden zonder ze dikker te maken of de palen aan de achterkant minimaal 3cm in te korten.
Kijk het gemiddelde pakket dat je kan kopen, en dan vooral wat voor dunne gordingen/ringbalk er dan gebruikt worden.
Het afschot zit er wel in, echter is dit verwerkt in de gordingen, deze heb ik schuin gezaagd richting de uitloop.
De gordingen liggen bovenop de ringbalk, deze zijn niet ingekeept.
Nee, er is geen moment geweest dat ik bang ben dat deze overkapping niet stevig zou zijn, maar er zijn wel meerdere wegen naar Rome...
@sweetdude ik zag dat jij deze opbouw van plan was. Lijkt mij ook een mooie opbouw, en ideaal. Ik ga wel 3 cm dikke keramische tegels leggen. Heb je uiteindelijk EPS gebruikt of toch alleen zand gedaan? En zo ja, hoe beviel dit, aangezien je wel twee keer moet egaliseren. En zou je niet de tegels direct op het EPS kunnen leggen?sweetdude schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:25:
Beste mensen, na de tips over het hout. Een volgende vraag over de vloer.
Voor de isolatie van het tuinhuis/ klushok/ hobby ruimte/ berging van 6x3 vraag ik mij af wat ik het beste met de vloer kan doen. Ik heb uiteindelijk besloten om geen beton te storten, maar gewoon een tegelvloer (stoeptegels 50x50) te leggen. Deze komen in een zandbed van 20cm te liggen dat net iets boven het maaiveld gaat uitsteken om inlopend vocht te voorkomen. De tuin heeft een verval richting achterzijde en dus richting locatie van het tuinhuis.
Ik wil er geen houten vloer in maken omdat het ook klus hok wordt met een werkbank en dergelijke.
Is het verstandig omdat de wanden geïsoleerd worden, om ook EPS-platen in het zandbed te verwerken?
Dus uitgraven en als volgt opbouwen van beneden naar boven:De reden waarom ik niet voor beton kies, is dat ik echt tegen dat werk opzie en ik ook niet iemand kan vinden in de vrienden kennissenkring heb die dit zou kunnen.
- 5cm zand om de vloer te egaliseren
- (eventueel een waterdichte folie)
- 10cm dik EPS
- 5cm zand
- 5cm dikke stoeptegels 50x50
Ja inderdaad ik heb er uiteindelijk voor gekozen om uit te graven. dan wat opvulzand te gebruiken omdat dit makkelijker te egaliseren is dan leem/ grond. Daarop de EPS platen gelegd en dan nog 5cm opvulzand. Ik merkte dat het egaliseren en recht leggen van de EPS platen niet heel makkelijk ging.jeeedeee schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:13:
[...]
@sweetdude ik zag dat jij deze opbouw van plan was. Lijkt mij ook een mooie opbouw, en ideaal. Ik ga wel 3 cm dikke keramische tegels leggen. Heb je uiteindelijk EPS gebruikt of toch alleen zand gedaan? En zo ja, hoe beviel dit, aangezien je wel twee keer moet egaliseren. En zou je niet de tegels direct op het EPS kunnen leggen?
Tot nu toe bevalt het goed maar ondanks dat het huisje nu staat moet ik nog veel binnen doen o.a. ramen en electra aanleggen. Daarom heb ik het eigenlijk ook nog niet heel actief gebruikt behalve voor het lopen voor de bouw.
De tegels liggen wel stabiel maar als de EPS platen wat geschoven zijn blijf je wel langer voegen invegen.
m.b.t. water afvoer, dat lijkt helemaal goed te gaan. binnen is geen druppel binenn gekomen of opgetrokken, tegels zijn helemaal droog.
op het terras gedeelte heb ik nog wat moeite maar dat komt ook met afschot in de tuin wat ik nog niet helemaal onder controle heb. Mogelijk dat ik langs het bandje nog een drainage pijp moet ingraven.
Maar ik heb het water via een boom opvangen en langs de stam aflopen. En het afschot van de tuin dan richting terras lopen.
Zij leveren een volledig pakket, inclusief poeren en EPDM. Qua prijs wellicht iets duurder, maar dan is alles wel reeds op maat gezaagd en voorbereid (met name de opleggingen bij de staanders voor de ringbalk). Het lijkt daarmee -relatief- eenvoudig om alles op te tuigen. Of klinkt het te mooi om waar te zijn (kwalitatief)?
[ Voor 3% gewijzigd door Leut op 30-01-2025 09:02 ]
Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0
Daarbij valt vooral op dat Trendhout nagenoeg 2x zo duur is; maar wel prima reviews. Nubuiten is flink goedkoper, maar heeft daarentegen meer negatieve reviews. Ik vind het lastig te bepalen waar het prijsverschil in zit, en of het evt te verantwoorden is. Kan iemand hier het prijsverschil uitleggen?
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 5% gewijzigd door Ruvo op 09-02-2025 20:03 ]
Wat zijn de prijzen dan ongeveer voor de verschillende leveranciers ?Ruvo schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:13:
Goedenavond, wij willen dit voorjaar een (4x4) overkapping realiseren. Ik heb nog nooit een overkapping gebouwd, maar een bouwpakket durf ik wel aan. Mbv dit topic hebben we verschillende opties gespot bij Trendhout (Refter 375x400cm), Houtgemak (Carpi 380x395cm), en Nubuiten (Westwood 400x400cm).
Daarbij valt vooral op dat Trendhout nagenoeg 2x zo duur is; maar wel prima reviews. Nubuiten lijkt de goedkoopste, maar heeft daarentegen meer negatieve reviews. Ik vind het lastig te bepalen waar het prijsverschil in zit, en of het evt te verantwoorden is. Kan iemand hier het prijsverschil uitleggen?
In mijn geval (3 jaar terug) schrok ik mij zo de ple*ris dat ik het uiteindelijk zelf gedaan heb. Ook nog nooit eerder neergezet maar het valt op zich qua moeilijkheids graad wel mee allemaal maar de grootste vijand is vooral tijd en het juiste gereedschap.
Ik heb een paar jaar terug samen met een vriend ongeveer tegelijkertijd een overkapping gemaakt, hij had een bouwpakket en ik heb alles los gekocht. Zijn bouwpakket was dik 2x duurder en het enige wat echt in werk scheelde waren de inkepingen van de 20x20 palen.Ruvo schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:13:
Goedenavond, wij willen dit voorjaar een (4x4) overkapping realiseren. Ik heb nog nooit een overkapping gebouwd, maar een bouwpakket durf ik wel aan. Mbv dit topic hebben we verschillende opties gespot bij Trendhout (Refter 375x400cm), Houtgemak (Carpi 380x395cm), en Nubuiten (Westwood 400x400cm).
Daarbij valt vooral op dat Trendhout nagenoeg 2x zo duur is; maar wel prima reviews. Nubuiten lijkt de goedkoopste, maar heeft daarentegen meer negatieve reviews. Ik vind het lastig te bepalen waar het prijsverschil in zit, en of het evt te verantwoorden is. Kan iemand hier het prijsverschil uitleggen?
Achteraf was het voor hem de moeite niet om zo veel meer te betalen voor een “bouwpakket”
In mijn geval heb ik eerst een tekening gemaakt en van alles iets meer besteld dan nodig( want een foute zaagsnede gebeurt nou eenmaal, en een kromme plank kan er ook tussen zitten)
Als tip zou ik idd voor echt een goede zaag en schroeftol gaan en qua hout zou ik iets kleiner dan 4x4 gaan. Want als je balken en planken van 4 meter binnen krijgt zijn de uiteinden vaak lelijk, dus die kan je dan allemaal 1cm inkorten bv.
Net iets minder krachtig dan een Makita maar 20cm tellerkop schroeven krijgt er ie er toch in.
Afkortzaag en invalzaag met geleiderails ook van de lidl gebruikt voor onzer 14x3,6 overkapping
Voldoet prima voor 1 overkapping. Tenzij je het vaak blijft gebruiken dan zou ik investeren in duurder spul
2 extra handen zal hopelijk ook helpen; sowieso gezelligerGeeMoney schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:17:
[...]
Wat zijn de prijzen dan ongeveer voor de verschillende leveranciers ?
In mijn geval (3 jaar terug) schrok ik mij zo de ple*ris dat ik het uiteindelijk zelf gedaan heb. Ook nog nooit eerder neergezet maar het valt op zich qua moeilijkheids graad wel mee allemaal maar de grootste vijand is vooral tijd en het juiste gereedschap.
Post is aangevuld met de prijzen.
Ik heb ervaring met Nubuiten (inmiddels zo'n 2 jaar geleden) voor een vergelijkbaar project.
Prijs was zeer competitief op dat moment en ze konden snel leveren (zeiden ze). Laten we zeggen op voorraad binnen 5 dagen leverbaar (weet het niet meer exact). Wat bleek, gedeelte niet op voorraad (stond wel op de website) en ze konden ook niet binnen 5 dagen leveren. Dus ik boos bellen, toen kon het opeens het wel, hadden ze nog ergens vroeg een plekje gevonden. Netjes geleverd op dag 5 om 7 uur 's ochtends ofzo maar een deel van de maten bleek niet te kloppen. Wat bleek, ze hadden grotere maten gegeven ipv het bestelde. Soms ook 1 balk van 4 meter ipv het bestelde 2x2 meter of zelfs ipv 2 meter een balk van 2.5 meter, dat was dus een aardige puzzel. Je denkt toch, dit klopt niet en je hebt een bestelling van een ander gekregen. Gelukkig viel het kwartje vrij snel. maar ze hadden het niet doorgegeven. Mij kwam het wel aardig uit omdat ik vrij scherp had ingemeten en daardoor toch de stukken had die ik nodig had.
Het hout in mijn geval was van prima kwaliteit maar daar lees ik ook hit or mis. Ik had bijvoorbeeld wel 1 balk (uiteindelijk niet in het zicht) maar daar zat een behoorlijke scheur in. Dat ze hebben ze netjes vergoed en terug gestort na een emailtje. Als je net in het weekend met je vrienden aan het bouwen bent en het is 1 staander / steunpaal is, dan baal je vermoedelijk als een stekker.
Je kan het hout ook lastig zien omdat je in 1x 60 planken krijgt op een pallet en je gaat het ook niet 1 voor 1 bekijken. Vaak kan je het ook niet onbeperkt in je opslag laten staan dus je kan ook niet weken van te voren iets bestellen (ook vanwege verkleuring / verwering van het hout door het weer) dus het liefst zo dicht mogelijk bij het bouw moment.
Over pakketten van Nubuiten heb ik gelezen dat het ook gewoon losse artikelen zijn maar dan bij elkaar gezocht voor je, voor de dubbele prijs zonder echt duidelijke instructrices. Daar waren mensen in reviews zachts gezegd niet zo blij mee.
Ik ben daarom zelf gaan ontwerpen. Als ik het nu opnieuw zou moeten doen, zou ik niet zo snel meer bij Nubuiten, overigens ook niet bij de andere partijen die je hebt aangegeven.
Gewoon weer zelf calculeren en een design maken, op maat en dan de materialen bij elkaar zoeken en eventueel de staanders in het zicht zelf selecteren, bij de lokale houthandel halen of het gokje nemen op internet bij een goede leverancier.
In jouw geval, zou ik zo starten:
- 4x Poeren antraciet + een zakje schroeven / stelplaatjes (of niet naar keuze of je wil gaan verstellen als die verzakt), kan je bij de hornbach halen (zitten er in pakketten ook vaak niet bij). Zakje snel cement om een goede fundering te maken + eventueel een oude steen eronder.
4 x Douglas , meest gebruikte: 15/of 20 x 15/20 x hoogte = meestal 2.50 fijnbezaagd of geschaafd (is eigenlijk 14.5 / 19.5 als die geslepen is). Onderscheid tussen twee is heel belangrijk. De ene is grover en de ander is glad (dat vind ik persoonlijk mooier) maar als je het landelijk wil snap ik ook het grove wel. Wat je hier ziet is dat je officieel 5 cm dikte per balk per overspannende meter moet hebben. Als je 4 meter overstrekt, kom je al op 20 cm dikte.
En zo maak je het lijstje af per onderwerp.
Ik heb mijn schuur idd ook grotendeels geschroefd met die van de lidl. Heeft er uiteindelijk wel de brui aan gegeven, maar voor dat geld heb ik niks te klagen.bgrr schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:02:
Bij de lidl een 20v slagschroevendraaier scoren voor 30,- en nog 1 of 2 accu erbij pakken.
Net iets minder krachtig dan een Makita maar 20cm tellerkop schroeven krijgt er ie er toch in.
Afkortzaag en invalzaag met geleiderails ook van de lidl gebruikt voor onzer 14x3,6 overkapping
Voldoet prima voor 1 overkapping. Tenzij je het vaak blijft gebruiken dan zou ik investeren in duurder spul
Met de afkortzaag en cirkelzaag heb ik wel wat meer geinvesteerd
Mijn hout kwam overigens van houthandelonline
[ Voor 3% gewijzigd door dr86 op 09-02-2025 20:57 ]
Mijn eerste gedachte was een bouwpakket, omdat ik simpelweg nog nooit een overkapping heb gemonteerd. Wellicht is zelf ontwerpen niet te hoog gegrepen; ik ga er is induiken. Bedankt voor het delen van je ervaring & tips.wm1234 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:54:
@Ruvo
Ik heb ervaring met Nubuiten (inmiddels zo'n 2 jaar geleden) voor een vergelijkbaar project.
Prijs was zeer competitief op dat moment en ze konden snel leveren (zeiden ze). Laten we zeggen op voorraad binnen 5 dagen leverbaar (weet het niet meer exact). Wat bleek, gedeelte niet op voorraad (stond wel op de website) en ze konden ook niet binnen 5 dagen leveren. Dus ik boos bellen, toen kon het opeens het wel, hadden ze nog ergens vroeg een plekje gevonden. Netjes geleverd op dag 5 om 7 uur 's ochtends ofzo maar een deel van de maten bleek niet te kloppen. Wat bleek, ze hadden grotere maten gegeven ipv het bestelde. Soms ook 1 balk van 4 meter ipv het bestelde 2x2 meter of zelfs ipv 2 meter een balk van 2.5 meter, dat was dus een aardige puzzel. Je denkt toch, dit klopt niet en je hebt een bestelling van een ander gekregen. Gelukkig viel het kwartje vrij snel. maar ze hadden het niet doorgegeven. Mij kwam het wel aardig uit omdat ik vrij scherp had ingemeten en daardoor toch de stukken had die ik nodig had.
Het hout in mijn geval was van prima kwaliteit maar daar lees ik ook hit or mis. Ik had bijvoorbeeld wel 1 balk (uiteindelijk niet in het zicht) maar daar zat een behoorlijke scheur in. Dat ze hebben ze netjes vergoed en terug gestort na een emailtje. Als je net in het weekend met je vrienden aan het bouwen bent en het is 1 staander / steunpaal is, dan baal je vermoedelijk als een stekker.
Je kan het hout ook lastig zien omdat je in 1x 60 planken krijgt op een pallet en je gaat het ook niet 1 voor 1 bekijken. Vaak kan je het ook niet onbeperkt in je opslag laten staan dus je kan ook niet weken van te voren iets bestellen (ook vanwege verkleuring / verwering van het hout door het weer) dus het liefst zo dicht mogelijk bij het bouw moment.
Over pakketten van Nubuiten heb ik gelezen dat het ook gewoon losse artikelen zijn maar dan bij elkaar gezocht voor je, voor de dubbele prijs zonder echt duidelijke instructrices. Daar waren mensen in reviews zachts gezegd niet zo blij mee.
Ik ben daarom zelf gaan ontwerpen. Als ik het nu opnieuw zou moeten doen, zou ik niet zo snel meer bij Nubuiten, overigens ook niet bij de andere partijen die je hebt aangegeven.
Gewoon weer zelf calculeren en een design maken, op maat en dan de materialen bij elkaar zoeken en eventueel de staanders in het zicht zelf selecteren, bij de lokale houthandel halen of het gokje nemen op internet bij een goede leverancier.
In jouw geval, zou ik zo starten:
- 4x Poeren antraciet + een zakje schroeven / stelplaatjes (of niet naar keuze of je wil gaan verstellen als die verzakt), kan je bij de hornbach halen (zitten er in pakketten ook vaak niet bij). Zakje snel cement om een goede fundering te maken + eventueel een oude steen eronder.
4 x Douglas , meest gebruikte: 15/of 20 x 15/20 x hoogte = meestal 2.50 fijnbezaagd of geschaafd (is eigenlijk 14.5 / 19.5 als die geslepen is). Onderscheid tussen twee is heel belangrijk. De ene is grover en de ander is glad (dat vind ik persoonlijk mooier) maar als je het landelijk wil snap ik ook het grove wel. Wat je hier ziet is dat je officieel 5 cm dikte per balk per overspannende meter moet hebben. Als je 4 meter overstrekt, kom je al op 20 cm dikte.
En zo maak je het lijstje af per onderwerp.
Afhankelijk van waar je woont, ik heb al mijn hout bij Brand Solide uit Hardinxveld Giessendam besteld, incl de EPDM (poeren waren online elders de helft goedkoper).Ruvo schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:44:
[...]
Mijn eerste gedachte was een bouwpakket, omdat ik simpelweg nog nooit een overkapping heb gemonteerd. Wellicht is zelf ontwerpen niet te hoog gegrepen; ik ga er is induiken. Bedankt voor het delen van je ervaring & tips.
Het fijne van Brand Solide vond ik de hulp bij het ontwerp van de overkapping/schuur. Ik had het ontwerp zelf gemaakt, maar een medewerker heeft mij volledig geholpen en uitgelegd hoe te werkt te gaan.
Ook kon ik de levering spliten in 2 delen, zodat het zweedsrabat, 2x3'n en binnen bekleding niet in de weg lagen in mijn tuin.
Als je het allemaal logisch benaderd, zoals eerder aangegeven, is zelf je materialen bestellen goedkoper.
Enige waar je rekening mee moet houden, is het afschot in je dak, dat ben ik een soort van vergeten tijdens de bouw.
Succes!
Weet t soms wel beter
Aan de 2 buitenkanten wil ik damwand rabat delen plaatsen aangezien ik er niet meer makkelijk bij kan achteraf.
Verder wil ik de andere kanten dichtmaken met glazen schuifwanden.
/f/image/ELJGDA2ttfXsIe1lz4YXOLRD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/W1XRcf2hbDUwJwv2lAZATSbi.png?f=fotoalbum_large)
De tegels poeren en betonbanden heb ik vorig jaar al gemaakt dus daarin kan ik niets meer aanpassen
Heb al even gekeken op de site van een lokale houthandel ( die door een collega werd aanbevolen ) wat de prijzen zouden zijn, heb zelf het idee dat ze niet heel duur zijn.
:strip_exif()/f/image/5zqfXYwpBQ0BVPLqef498cOq.png?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Tinusvolkel op 12-02-2025 10:48 ]
Enige waar je nog over na kan denken is om de liggers niet zo dik te pakken. Vuren balken te nemen van 20x7 en die op de staanders te bevestigen. Daar kun je nog wel iets besparen aan kosten
Dank je, ben door wat te googlen en hier te lezen hierop uit gekomen, die balken zouden idd wat dunner kunnen maar denk dat het zo wat robuuster kijkt.alki schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:59:
@Tinusvolkel Mooi ontwerp zo heb ik t ook gemaakt.
Enige waar je nog over na kan denken is om de liggers niet zo dik te pakken. Vuren balken te nemen van 20x7 en die op de staanders te bevestigen. Daar kun je nog wel iets besparen aan kosten
Heb die van jou even terug gevonden en ziet er ook goed uit, maar je hebt pakweg dezelfde constructie? Want op de foto is alles netjes weggewerkt
alki schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:47:
[Afbeelding]
Nu helemaal af met de nieuwe meubels erin
Ergens in t forum heb ik ook de constructie gepost. Maar pakweg hetzelfde ja. De schoren heb ik verborgen achter de wanden. dus 2 missende aan de voorste paal merk ik niet aan de stevigheid omdat ik een zon strak als mogelijke overkapping wilde.Tinusvolkel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:14:
[...]
Dank je, ben door wat te googlen en hier te lezen hierop uit gekomen, die balken zouden idd wat dunner kunnen maar denk dat het zo wat robuuster kijkt.
Heb die van jou even terug gevonden en ziet er ook goed uit, maar je hebt pakweg dezelfde constructie? Want op de foto is alles netjes weggewerkt
[...]
Het beste is om toch even langs te gaan als dat een optie is. Ik ken ze allemaal niet, maar wat ik hier in de regio zag was dat de één wat goedkoper was maar dat de palen 15x15 niet uit 1 stuk bestonden maar gewoon gelamineerd waren oftewel allemaal stokjes van 5x5cm in verband tegen elkaar geplakt.Ruvo schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:13:
...
Daarbij valt vooral op dat Trendhout nagenoeg 2x zo duur is; maar wel prima reviews. Nubuiten is flink goedkoper, maar heeft daarentegen meer negatieve reviews. Ik vind het lastig te bepalen waar het prijsverschil in zit, en of het evt te verantwoorden is. Kan iemand hier het prijsverschil uitleggen?
...
Op de een of andere manier heb ik die liever niet omdat het hout gaat werken en ik twijfel of het niet in de verbindingen gaat scheuren of open staan.
Daardoor heb ik de keuze gemaakt om voor de duurdere optie te gaan.
Dat waag ik te betwijfelen. In het algemeen is (goed) gelamineerd hout sterker dan gewoon hout, trekt minder snel krom, en zal minder snel scheuren. Blijft vooral nog over het esthetisch aspect, maar dat is vooral een kwestie van smaak ofwel persoonlijke voorkeur. En het prijs aspect niet te vergeten.sweetdude schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:14:
[...]
Het beste is om toch even langs te gaan als dat een optie is. Ik ken ze allemaal niet, maar wat ik hier in de regio zag was dat de één wat goedkoper was maar dat de palen 15x15 niet uit 1 stuk bestonden maar gewoon gelamineerd waren oftewel allemaal stokjes van 5x5cm in verband tegen elkaar geplakt.
Op de een of andere manier heb ik die liever niet omdat het hout gaat werken en ik twijfel of het niet in de verbindingen gaat scheuren of open staan.
Daardoor heb ik de keuze gemaakt om voor de duurdere optie te gaan.
Moet zeggen dat ik zelf nog niet veel gelamineerd douglas hout heb gezien.
Ook ik wil hier graag m'n plannen delen mbt het zelf bouwen van een douglas overkapping met schuur. Tips en advies is namelijk altijd welkom.
Wij wonen op veengrond dus als fundering gaan we stalen buispalen (draaipalen) de grond in laten trillen, die ze vervolgens vullen met beton. Verwachting is elke paal zo'n 12-13 meter lang. Daarop laten we dan gelijk een betonvloer aanbrengen waarop we de overkapping met schuur willen gaan maken.
Zie hieronder een impressie (overkapping vloer klopt niet aangezien we voor betonvloer gaan) en een tekening (even niet op de kleuren letten, en bij vooraanzicht mist de tussenpaal bij het schuine deel).
/f/image/mxi7VI9gINFnNtdLo4UpKPB7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uYv7xOPs6E7NvEYvILh8hmwb.png?f=fotoalbum_large)
Paar dingen waar ik nog over nadenk / twijfel:
- Monteren van de staanders op de betonvloer -> op verstelbare ankers (zie foto), of op een andere manier?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/doPBpj0PGcUyNLpMy8gamhuV.jpg?f=user_large)
- Bij de schuine kant zal een extra staander geplaatst worden (overspanning van ringbalk zo'n 5 meter). Hoe om te gaan met het schuine deel mbt staanders -> Voorste en achterste staander 'recht' zetten (als je er voor staat) en de tussenpaal schuin meelopend met de wand, of op een andere manier?
- Afschot creeren door inkepen van de gordingen (soms ook wel dakbalken of liggers genoemd) of door het inkorten van de achterste palen?
- 3cm afschot van voor naar achteren?
- Gordingen tussen de ringbalken, of op de ringbalken?
- Hardhouten regel onder het rabat op de betonvloer of niet (ivm vocht). Of iets anders?
- Wat voor afwerking van de betonvloer (en voor of na het zetten van de overkapping). Heb gelezen over een 'coating' afwerking, maar vraag me af of dit makkelijk zelf te doen is of niet en wat voor prijskaartje daar aan hangt. Begreep dat een gevlinderde betonvloer heel glad wordt als het nat is, dus dan lijkt mij dat niet de beste optie.
- Stelplaat. Hiervoor heb ik een M20 draadeind gebruikt welke ik met een chemisch anker heb vastgezet. Aan de staander heb ik een (verstelbare) stelplaat geplaatst (https://buitengoed.nl/art...et-m20-inschroefhuls.html). Tussen de betonvloer en de staander een betonpoer (https://www.houtgemak.nl/...mm-met-doorlopen-gat-40mm). Ook heb ik voor de zekerheid de onderkant van de staanders nog ingesmeerd met rubber seal (https://www.wovar.nl/vloeibaar-rubber-750ml-zwart/)
- Qua afschot, ik heb gelezen dat het niet uitmaakt dat er een klein laagje water op het EPDM staat, sommigen zeggen zelfs dat het goed is tegen uitdrogen. Dus dat ook nagenoeg niet toegepast. Behalve iets stellen met de stelplaten waardoor de hoek met de afvoer in ieder geval het laagste punt is. Maar dit is geen verschil van centimeters.
- Ik had nog hardhouten palen van 8x8cm. Die heb ik als onderste balk geplaatst onder de wanddelen. Daar tussen heb ik nog een strookje DPC folie geplaatst (https://www.wovar.nl/dpc-folie-150mm-rol-50meter/)
- De betonvloer bij mij is gevlinderd. Maar heeft een paar jaar onbeschermd gelegen en merkte dat ik op een bepaald punt toch wat 'slijtage' heb. Waarschijnlijk doordat daar langere tijd water heeft gestaan, laagste punt. Hierdoor denk ik ook na over een coating. Maar voor nu nog niks aan gedaan.
Bedankt voor je reactie. Is het mogelijk om via prive bericht wat foto's te delen van de staanders met draadeind / betonpoer zodat ik goed kan zien hoe je het precies gemaakt hebt? Lijkt me dat het best lastig is om het draadeind precies recht te hebben in de betonvloer via chemisch anker? Want als die ook maar iets scheef staat staat je staander ook gelijk scheef of niet?WOrange schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:25:
@LennartTW94 Ik heb ook een overkapping geplaatst op een betonvloer, met daaronder (volgestorte) buispalen. Dus ik kan op een paar punten reageren vanuit mijn ervaring. Daarbij niet gezegd dat dat altijd het beste is.
- Stelplaat. Hiervoor heb ik een M20 draadeind gebruikt welke ik met een chemisch anker heb vastgezet. Aan de staander heb ik een (verstelbare) stelplaat geplaatst (https://buitengoed.nl/art...et-m20-inschroefhuls.html). Tussen de betonvloer en de staander een betonpoer (https://www.houtgemak.nl/...mm-met-doorlopen-gat-40mm). Ook heb ik voor de zekerheid de onderkant van de staanders nog ingesmeerd met rubber seal (https://www.wovar.nl/vloeibaar-rubber-750ml-zwart/)
- Qua afschot, ik heb gelezen dat het niet uitmaakt dat er een klein laagje water op het EPDM staat, sommigen zeggen zelfs dat het goed is tegen uitdrogen. Dus dat ook nagenoeg niet toegepast. Behalve iets stellen met de stelplaten waardoor de hoek met de afvoer in ieder geval het laagste punt is. Maar dit is geen verschil van centimeters.
- Ik had nog hardhouten palen van 8x8cm. Die heb ik als onderste balk geplaatst onder de wanddelen. Daar tussen heb ik nog een strookje DPC folie geplaatst (https://www.wovar.nl/dpc-folie-150mm-rol-50meter/)
- De betonvloer bij mij is gevlinderd. Maar heeft een paar jaar onbeschermd gelegen en merkte dat ik op een bepaald punt toch wat 'slijtage' heb. Waarschijnlijk doordat daar langere tijd water heeft gestaan, laagste punt. Hierdoor denk ik ook na over een coating. Maar voor nu nog niks aan gedaan.
Bedoel je DPC folie tussen de hardhouten balk en betonvloer?
[ Voor 4% gewijzigd door LennartTW94 op 17-02-2025 16:02 ]
Geen probleem om hier even een close-up te delen van de betonpoer. Bij de oranje streep zit dan de DPC folie. Dit om te voorkomen dat vocht vanuit de hardhouten balk doortrekt naar de wand.
Voor wat betreft plaatsen draadeind. Belangrijk is hierbij om recht te boren, iets ruimer dan de dikte van het draadeind. Bij het plaatsen van het chemisch anker heb ik er nog even een waterpas tegenaangehouden.
Maar de optie die jij stuurt is misschien wat handiger. Ziet er alleen ook iets anders uit.
:strip_exif()/f/image/r5as0phkjq3ZEHxioPuMwKto.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht je meer willen weten/zien, laat het gerust weten.
[ Voor 19% gewijzigd door WOrange op 17-02-2025 16:11 ]
Excuus voor het feit dat ik de constructie nog steeds niet helemaal begrijp, maar hoe zit de betonpoer vast aan de betonvloer? Want ik neem aan dat de draadeind zo lang is dat die uit de betonpoer steekt (en dat daar de paal aan vast zit)?WOrange schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:09:
@LennartTW94
Geen probleem om hier even een close-up te delen van de betonpoer. Bij de oranje streep zit dan de DPC folie. Dit om te voorkomen dat vocht vanuit de hardhouten balk doortrekt naar de wand.
Voor wat betreft plaatsen draadeind. Belangrijk is hierbij om recht te boren, iets ruimer dan de dikte van het draadeind. Bij het plaatsen van het chemisch anker heb ik er nog even een waterpas tegenaangehouden.
Maar de optie die jij stuurt is misschien wat handiger. Ziet er alleen ook iets anders uit.
[Afbeelding]
Mocht je meer willen weten/zien, laat het gerust weten.
[ Voor 5% gewijzigd door LennartTW94 op 17-02-2025 17:29 ]
Geen probleem.LennartTW94 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:50:
[...]
Excuus voor het feit dat ik de constructie nog steeds niet helemaal begrijp, maar hoe zit de betonpoer vast aan de betonvloer? Want ik neem aan dat de draadeind zo lang is dat die uit de betonpoer steekt (en dat daar de paal aan vast zit)?
In stappen hoe je het monteert gaat het als volgt:
1. Gat in de betonvloer boren.
2. Chemisch anker er in en M20 draadeind er in plaatsen.
3. Betonpoer er overheen steken (in het midden zit in een gat)
4. Stelplaat op de staander schroeven. Waar je vooraf al een gat in het midden hebt geboord waar het draadeind in kan vallen.
5. Staander met stelplaat op dat draadeind draaien.
:strip_exif()/f/image/r5sAlcumd9anfSlya0WTj8Oz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cLweXJQRWDEYn6Ar5Mp82wpp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zoek balken van 3m met kopmaat max 94x94mm in omgeving Utrecht. Maar google geeft dan vooral online shops die thuisbezorgen a 70 euro bezorgkosten. Iemand tip?
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Lokale houthandel al opgezocht?MisterMailman schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:47:
Ik wil geen tuinhuis bouwen, maar een schommel. Telt dat ook?![]()
Ik zoek balken van 3m met kopmaat max 94x94mm in omgeving Utrecht. Maar google geeft dan vooral online shops die thuisbezorgen a 70 euro bezorgkosten. Iemand tip?
Prima oplossing zo. Heb je de holle kern van de betonpoer nog aangevuld met beton? Dan heeft het draadeind nog wat meer steun. Of is de betonpoer niet verlijmd/verankerd op het beton?WOrange schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:08:
[...]
Geen probleem.
In stappen hoe je het monteert gaat het als volgt:
1. Gat in de betonvloer boren.
2. Chemisch anker er in en M20 draadeind er in plaatsen.
3. Betonpoer er overheen steken (in het midden zit in een gat)
4. Stelplaat op de staander schroeven. Waar je vooraf al een gat in het midden hebt geboord waar het draadeind in kan vallen.
5. Staander met stelplaat op dat draadeind draaien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik verbaas me nog steeds wel eens dat zo'n hele constructie door M20 draadeinden overeind moet blijven (met name de horizontale belastingen).
[ Voor 20% gewijzigd door De Ingenieur op 19-02-2025 10:13 ]
Dat heb ik niet gedaan, maar klinkt wel goed. Ik heb wel kit gekocht waarmee ik de betonpoer mee vast moet maken. Ik had nu nog wat flexibiliteit nodig omdat ik graag de staanders zo kort mogelijk op de betonpoer wilde.De Ingenieur schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:07:
[...]
Prima oplossing zo. Heb je de holle kern van de betonpoer nog aangevuld met beton? Dan heeft het draadeind nog wat meer steun. Of is de betonpoer niet verlijmd/verankerd op het beton?
Ik verbaas me nog steeds wel eens dat zo'n hele constructie door M20 draadeinden overeind moet blijven (met name de horizontale belastingen).
Ik ben wel bewust gegaan voor M20, ik zag vaker dunnere gebruikt worden. Zelf geen diepgaande kennis van horizontale belasting, maar ik verwacht dat dat meevalt, ik heb 9 staanders en daarbij is een gedeelte schuur. Dus wel een aardig stijve constructie zou ik denken.
Welke schroeven kan ik het beste gebruiken? Verzinkt/RVS? Tellerkop/'universeel'? Welke lengte? En bnousvraag: Voorboren of niet?
Zou dit bijvoorbeeld kunnen? (6x120mm tellerkop verzinkt): https://www.praxis.nl/ijz...x-6x120mm-8-stuks/5181012
Of toch RVS met 'normale' kop? (6x120mm RVS) https://www.praxis.nl/ijz...-6x120mm-30-stuks/5577334
Qua lengte dacht ik 120mm omdat door de liplas het 7,5cm door de ringbalk moet en dan 4,5cm in de staander zit, of is langer aan te raden? Voor de schoren lijkt 120 me wel voldoende.
En ik zie op filmpjes op Youtube afwisselend mensen voorboren en niet. Wat raden jullie aan?
Mocht je twijfelen of het gaat roesten, je kan de schroefkop altijd nog (blank) aflakken.
Weet t soms wel beter
Als je geen halve afgebroken schroeven in je palen wilt, dan zou ik toch wel even voorboren. Blank aflakken (met houtlak??) heeft op metaal weinig zin, dat pakt niet. Zolang de schroeven niet direct in de regen staan zou ik me weinig druk maken over roesten.basjuh schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:24:
Ik zou zeker voor tellerkop gaan, icm een slagschroevendraaier. Hoef je ook niet voor te boren.
Mocht je twijfelen of het gaat roesten, je kan de schroefkop altijd nog (blank) aflakken.
Ik heb gekozen voor verzinkte tellerkopschroeven, maar heb ze daarna weggewerkt door een soort deuvel er in te plaatsen. Daarbij heb ik eerst een gedeelte met een vlinderboor geboord en daarna voorgeboord met een slangenboor.Perseus schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:54:
Wij gaan een douglashouten pergola bouwen. Simpele constructie met 4 staanders 15x15 met daarop 4 ringbalken 15x15 met dubbele liplasverbinding. Schoren 12x12. BIj de houthandel hadden ze tellerkopschroeven, maar stond 'indoor' op, dus heb ik laten liggen. Ik stond voor het vak met schroeven in de praxis maar ging ineens twijfelen. In dit topic kon ik er ook weinig over vinden, dus hopelijk weten jullie het.
Welke schroeven kan ik het beste gebruiken? Verzinkt/RVS? Tellerkop/'universeel'? Welke lengte? En bnousvraag: Voorboren of niet?
Zou dit bijvoorbeeld kunnen? (6x120mm tellerkop verzinkt): https://www.praxis.nl/ijz...x-6x120mm-8-stuks/5181012
Of toch RVS met 'normale' kop? (6x120mm RVS) https://www.praxis.nl/ijz...-6x120mm-30-stuks/5577334
Qua lengte dacht ik 120mm omdat door de liplas het 7,5cm door de ringbalk moet en dan 4,5cm in de staander zit, of is langer aan te raden? Voor de schoren lijkt 120 me wel voldoende.
En ik zie op filmpjes op Youtube afwisselend mensen voorboren en niet. Wat raden jullie aan?
Zie onderstaand voorbeeld waarbij ik de rechterbalk al heb voorzien van die houten deuvels.
:strip_exif()/f/image/6vPPfUN2ZXv7hV81inAq5owW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 49% gewijzigd door WOrange op 28-02-2025 13:13 ]
Ik zie weinig voorbeelden van een goede isolatie. Vaak worden de gordingen OP de ringbalk gemonteerd, daarop beschot met isolatie en een plank om de boel af te werken. Maar daar zit voor mij nou juist het probleem. Hier is dan weinig tot geen isolatie op de plek tussen 2 gordingen en het beschot en ringbalk. daar ben ik erg benieuwd naar.
Heeft er iemand hier een voorbeeld van hoe men dit oplost? Andere oplossing is om de ringbalken tussen de gordingen te plaatsen. Maar vind het er "mooier" uitzien als ze er op liggen.
Of de pomp in een geïsoleerde kist plaatsen, eventueel met een verwarmingslint. Ook al isoleer je nog zo goed, als er geen warmtebron is zal het afkoelen. Zonder echte winter nog niks aan de hand, maar mocht het een keer een langere periode goed vriezen........JvdA schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:42:
Mooie voorbeelden hier. Ik ben ook van plan om een douglas houten schuur te bouwen, moet wel geisoleerd zijn want de grondwaterpomp komt er in, en die wil ik in de winter niet meer loskoppelen.
Ik zie weinig voorbeelden van een goede isolatie. Vaak worden de gordingen OP de ringbalk gemonteerd, daarop beschot met isolatie en een plank om de boel af te werken. Maar daar zit voor mij nou juist het probleem. Hier is dan weinig tot geen isolatie op de plek tussen 2 gordingen en het beschot en ringbalk. daar ben ik erg benieuwd naar.
Heeft er iemand hier een voorbeeld van hoe men dit oplost? Andere oplossing is om de ringbalken tussen de gordingen te plaatsen. Maar vind het er "mooier" uitzien als ze er op liggen.
Hier heb ik op de balken sandwich panelen met 7 cm pur als dakplaat met erop epdm. Het zijn gebruikte wandpanelen met de zichtzijde naar onder, heb nu een grijs metallic achtig plafond.
Ik weet niet goed of ik je helemaal begrijp, maar ik heb m'n isolatie over het complete dak. Dus dakbeschot, isolatie, EPDM.JvdA schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:42:
Mooie voorbeelden hier. Ik ben ook van plan om een douglas houten schuur te bouwen, moet wel geisoleerd zijn want de grondwaterpomp komt er in, en die wil ik in de winter niet meer loskoppelen.
Je geeft aan:
Als je het hele dak hebt geïsoleerd zoals onderstaand en daarna de wanden, dan blijft er toch niet veel meer over om te isoleren?Hier is dan weinig tot geen isolatie op de plek tussen 2 gordingen en het beschot en ringbalk. daar ben ik erg benieuwd naar.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/o12kpmhBxyA2v8WExPFqvJCc.jpg?f=user_large)
/f/image/x7Mm8dYiLyVIm1Dhob9xS7zs.png?f=fotoalbum_large)
Dak verder geïsoleerd met 12 cm pir, wanden met 9 cm glaswol. Vloer met 12 cm eps(dat moet ik nog doen). Het is een meerjaren project hier.
Maar op de foto van @jeeedee is precies te zien wat ik bedoel.
Dit is dan ook een optie inderdaad want eenmaal het dakbeschot er op, kom je er slecht bij.
Details in het kort:
- Maten: 5 bij 3 meter.
- 6 palen
- achterwand dicht
- achterwand is direct tuinafscheiding met gemeentegrond naast de tuin
- 1 zijwand dicht met (plexi)glas kozijn
- mogelijk 1 voorwand-deel dicht met glazen schuifwand
- zoveel mogelijk zelf bouwen
- plaatsing op veengrond ("dik water")
- mogelijk zonnepanelen op het dak
:strip_exif()/f/image/dNSFcwJi5dAGKAHoS5zOXGJR.jpg?f=fotoalbum_large)
Het kozijn/raam aan de voorkant wordt dus mogelijk een glazen schuifwand
Nu ben ik flink info aan het verzamelen op internet en bij anderen die een overkapping hebben geplaatst.
Een bekende van me heeft vanwege de drassige ondergrond hier zijn overkapping op schroefpalen gezet. Dus een bedrijf palen laten draaien. Die gingen bij hem 11 meter de grond in. Zal bij mij ook wel zoiets zijn.
Ik neig hier ook sterk naar, heb geen zin dat mijn overkapping over 5 tot 10 jaar een stuk verzakt is. Het zakt hier ongeveer 1 centimeter per jaar...
Nu komen er bovenop die palen een stuk buis wat eroverheen valt met daarop een voetplaat. Die bekende van me heeft daar zelf draadeind in getapt en daar weer zijn palen opgezet.
Ik heb zelf niet zo eenvoudig de mogelijkheid op dat draad te tappen. Dacht daarom aan het los plaatsen van lage (10cm) poeren op die voetplaten. Maar ben bang dat dat kan gaan schuiven.
Daarom mijn vraag: is het nodig/belangrijk om de poer vast te maken aan de voetplaat of kan het los?
Ik licht deze er even uit.KNed schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:12:
• achterwand dicht
• achterwand is direct tuinafscheiding met gemeentegrond naast de tuin
Lees je hier goed over in!
Er gelden vaak bepaalde regels qua bouwen op de erfgrens, specifiek grenzend aan openbare- c.q. gemeentegrond. Met name afstand en hoogte.
Soms verschilt het ook per gemeente dus check dat svp bij hen.
Verder: mooie plannen, veel succes!
Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.
Bij mij hebben ze vrijdag ook palen gedraaid, met dezelfde veengrond redenen. Je moet het wel heel precies uitrekenen wil je de poeren op het midden van de paal zetten, makkelijker lijkt mij een stuk bredere voetplaat onder straatniveau, dan kun je de poeren nog wat sturen. Eenmaal goed, dan gewoon in het cement op de voetplaatKNed schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:12:
Ik ben een plan aan het maken voor een overkapping
Details in het kort:Impressie:
- Maten: 5 bij 3 meter.
- 6 palen
- achterwand dicht
- achterwand is direct tuinafscheiding met gemeentegrond naast de tuin
- 1 zijwand dicht met (plexi)glas kozijn
- mogelijk 1 voorwand-deel dicht met glazen schuifwand
- zoveel mogelijk zelf bouwen
- plaatsing op veengrond ("dik water")
- mogelijk zonnepanelen op het dak
[Afbeelding]
Het kozijn/raam aan de voorkant wordt dus mogelijk een glazen schuifwand
Nu ben ik flink info aan het verzamelen op internet en bij anderen die een overkapping hebben geplaatst.
Een bekende van me heeft vanwege de drassige ondergrond hier zijn overkapping op schroefpalen gezet. Dus een bedrijf palen laten draaien. Die gingen bij hem 11 meter de grond in. Zal bij mij ook wel zoiets zijn.
Ik neig hier ook sterk naar, heb geen zin dat mijn overkapping over 5 tot 10 jaar een stuk verzakt is. Het zakt hier ongeveer 1 centimeter per jaar...
Nu komen er bovenop die palen een stuk buis wat eroverheen valt met daarop een voetplaat. Die bekende van me heeft daar zelf draadeind in getapt en daar weer zijn palen opgezet.
Ik heb zelf niet zo eenvoudig de mogelijkheid op dat draad te tappen. Dacht daarom aan het los plaatsen van lage (10cm) poeren op die voetplaten. Maar ben bang dat dat kan gaan schuiven.
Daarom mijn vraag: is het nodig/belangrijk om de poer vast te maken aan de voetplaat of kan het los?
@K1p Die bekende van me heeft na het draaien van de palen en plaatsen voetplaten heel precies uitgemeten waar op de voetplaat het draad getapt moet worden. Maar is inderdaad wel gedoe. Poeren op de platen zetten is makkelijker. Grootste uitdaging is dan nog de palen op de juiste hoogte (onder straatniveau) afslijpen zodat de voetplaten allemaal ongeveer op de juiste hoogte zitten.
K1p schreef op zondag 9 maart 2025 @ 02:27:
[...]
Bij mij hebben ze vrijdag ook palen gedraaid, met dezelfde veengrond redenen. Je moet het wel heel precies uitrekenen wil je de poeren op het midden van de paal zetten, makkelijker lijkt mij een stuk bredere voetplaat onder straatniveau, dan kun je de poeren nog wat sturen. Eenmaal goed, dan gewoon in het cement op de voetplaat
Hoe hebben jullie de lengte van de palen bepaald? Ik heb hier ook naar gekeken maar zonder sondering is het natuurlijk gokken, en een sondering voor een overkapping is misschien ook weer een beetje veel van het goede.KNed schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:12:
Wij bouwen op kleigrond en ons huis staat op (26) palen van 8,2 meter, onze achterburen, 40/45 meter bij ons vandaan hebben helemaal geen palen, onze overkapping komt dat tussenin te staan.
Daarnaast wil ik eigenlijk een betonplaat storten dus ik zit een beetje te zoeken wat de beste oplossing is voor ons.
Er zit natuurlijk een groot verschil tussen kleigrond en veengrond.FabianGTI schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:40:
[...]
[...]
Hoe hebben jullie de lengte van de palen bepaald? Ik heb hier ook naar gekeken maar zonder sondering is het natuurlijk gokken, en een sondering voor een overkapping is misschien ook weer een beetje veel van het goede.
Wij bouwen op kleigrond en ons huis staat op (26) palen van 8,2 meter, onze achterburen, 40/45 meter bij ons vandaan hebben helemaal geen palen, onze overkapping komt dat tussenin te staan.
Daarnaast wil ik eigenlijk een betonplaat storten dus ik zit een beetje te zoeken wat de beste oplossing is voor ons.
Heb je veel verzakking in de buurt? anders is voor een overkapping voldoende om een grote stoeptegel (50x50) onder je poer in te graven.
Ik heb in de bouwtekeningen gezien dat het huis op 12meter geheijt was. Hierdoor redelijk kunnen gokken. Ze kwamen met een rupswagen en draaiden de lange gladde palen er zo in tot er teveel weerstand op het scherm te zien was.FabianGTI schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:40:
[...]
[...]
Hoe hebben jullie de lengte van de palen bepaald? Ik heb hier ook naar gekeken maar zonder sondering is het natuurlijk gokken, en een sondering voor een overkapping is misschien ook weer een beetje veel van het goede.
:strip_exif()/f/image/jzIr5vgUnBemSn2Vb8n9YpgK.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn aanstaande vloer, is ondertussen klaar en wachtende op het beton. Heb uiteindelijk dus 5 draaipalen van 12meter, 15cm tempex en 15cm vloer met dubbele bewapening. Ik heb er vertrouwen in.
Iemand ervaringen met hoe hij of zij die kleine poeren op een vloer monteert.? Of ervaringen met die holle poeren? Dan het draadeind direct in de vloer.
Ik heb ervaring met het laatste: WOrange in "Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout"K1p schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:43:
[Afbeelding]
Mijn aanstaande vloer, is ondertussen klaar en wachtende op het beton. Heb uiteindelijk dus 5 draaipalen van 12meter, 15cm tempex en 15cm vloer met dubbele bewapening. Ik heb er vertrouwen in.
Iemand ervaringen met hoe hij of zij die kleine poeren op een vloer monteert.? Of ervaringen met die holle poeren? Dan het draadeind direct in de vloer.
Dankje. Ik had het inderdaad gelezen. Nu zag ik wat feedback over de zijwaartse krachten.WOrange schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:16:
[...]
Ik heb ervaring met het laatste: WOrange in "Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout"
Misschien een betonpoer met draadeind doorboren, zodat het draadeind er net doorheen kan. Dan met cement vast aan de vloer.
Klopt inderdaad, dat las ik ook. Nou staat deze er nog maar een jaartje, maar hij staat wel 'in open veld'. Achter ons huis liggen weilanden. De wind staat er dus zonder beperkingen op, als hij vanaf het westen/noorden komt. Momenteel staat hij nog primaK1p schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:57:
[...]
Dankje. Ik had het inderdaad gelezen. Nu zag ik wat feedback over de zijwaartse krachten.
Misschien een betonpoer met draadeind doorboren, zodat het draadeind er net doorheen kan. Dan met cement vast aan de vloer.
Jouw optie kan ook, of zoals hier eerder door iemand genoemd de holle betonpoer volstorten met cement.
Even over het vast zetten van de betonpoeren: op dit moment heb ik 40x60 tegels ingegraven en daar de betonpoeren op gezet (15x15x58). Met een kruislijnlaser geprobeerd e.e.a. op gelijke hoogte/diepte te krijgen, dat is redelijk gelukt, maar wel tot ca 7mm verschil. Maar dat lijkt me op te lossen middels de stelplaatjes bij de poeren (die paar mm verschil vallen m.i. niet echt op).
Het gat heb ik volgeschept met schoon zand, dit zand goed aangestampt (wat beslist te weinig is om de paal voldoende te verankeren), daarna flink water erbij gegoten waardoor het zand goed verdicht rondom de poer. Dat lijkt de poeren behoorlijk goed te fixeren.
In eerste instantie wil ik de poeren nog niet vastzetten met (snel)cement zodat ik ze nog iets kan bijsturen als dat nodig mocht zijn (hoewel de poeren op de mm nauwkeurig lijken te staan volgens de metingen). Ik merk wel dat de maten van de Trendhout tuinhuisen tot op de mm lijken te zijn afgemeten, dus het moet ook echt wel goed staan.
Denken jullie dat in eerste instantie de "verankering" met het met water verdichte zand voldoende is om het frame op te bouwen?. Daarna wil ik e.e.a. wel nog met snelcement beter vastzetten.
Voor de stelplaatjes heb ik tellerkopschroeven gehard RVS 8x80 torx gehaald. Ik begrijp dat je de vaste moer in het plaatje het beste naar boven in het gat in de paal kunt laten vallen?
Vervolgens wil ik de zijwanden plaatsen: deze zijn al gemonteerd volgens de Trendhout instructies (en tevoren per plank gebeitst ter bescherming) waarbij ik vrees dat er door de natuurlijke werking en tordering van het hout al wel eens een mm of wat afgeschaafd moet worden.
Zien jullie nog mogelijke verbeteringen of zaken waar ik in deze fase rekening mee moet houden?
Om hoogte te stellen moet je wel plaatjes hebben waar de moer los in het plaatje zit, anders valt er weinig te stellen nadat je eea vast hebt geschroefd. Die van de Hornbach zijn perfect.
Hou over het algeheel aan dat een mm of 2 niet uitmaakt, hout werkt ook, dus klopt nooit precies.
Geen antwoord op je vragen, maar zou ik je mogen vragen waarom je voor Trendhout hebt gekozen ipv de concurrenten? Ik merk namelijk dat de Trendhout prijzen veel hoger liggen. En bij welke dealer ben je geslaagd? Succes met de montage!Batilan schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:58:
Ben hier een Trendhout tuinhuis aan het plaatsen (model Verona ca 7.5 x 3.0m), dus niet echt "zelfbouw", behalve het monteren dan.
Even over het vast zetten van de betonpoeren: op dit moment heb ik 40x60 tegels ingegraven en daar de betonpoeren op gezet (15x15x58). Met een kruislijnlaser geprobeerd e.e.a. op gelijke hoogte/diepte te krijgen, dat is redelijk gelukt, maar wel tot ca 7mm verschil. Maar dat lijkt me op te lossen middels de stelplaatjes bij de poeren (die paar mm verschil vallen m.i. niet echt op).
Het gat heb ik volgeschept met schoon zand, dit zand goed aangestampt (wat beslist te weinig is om de paal voldoende te verankeren), daarna flink water erbij gegoten waardoor het zand goed verdicht rondom de poer. Dat lijkt de poeren behoorlijk goed te fixeren.
In eerste instantie wil ik de poeren nog niet vastzetten met (snel)cement zodat ik ze nog iets kan bijsturen als dat nodig mocht zijn (hoewel de poeren op de mm nauwkeurig lijken te staan volgens de metingen). Ik merk wel dat de maten van de Trendhout tuinhuisen tot op de mm lijken te zijn afgemeten, dus het moet ook echt wel goed staan.
Denken jullie dat in eerste instantie de "verankering" met het met water verdichte zand voldoende is om het frame op te bouwen?. Daarna wil ik e.e.a. wel nog met snelcement beter vastzetten.
Voor de stelplaatjes heb ik tellerkopschroeven gehard RVS 8x80 torx gehaald. Ik begrijp dat je de vaste moer in het plaatje het beste naar boven in het gat in de paal kunt laten vallen?
Vervolgens wil ik de zijwanden plaatsen: deze zijn al gemonteerd volgens de Trendhout instructies (en tevoren per plank gebeitst ter bescherming) waarbij ik vrees dat er door de natuurlijke werking en tordering van het hout al wel eens een mm of wat afgeschaafd moet worden.
Zien jullie nog mogelijke verbeteringen of zaken waar ik in deze fase rekening mee moet houden?
Heb je enkele concurrenten waarbij de prijzen (aanzienlijk) lager liggen ? Ik vond de prijs die Trendhout gaf nl best aan de hoge kantRuvo schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:26:
[...]
Geen antwoord op je vragen, maar zou ik je mogen vragen waarom je voor Trendhout hebt gekozen ipv de concurrenten? Ik merk namelijk dat de Trendhout prijzen veel hoger liggen. En bij welke dealer ben je geslaagd? Succes met de montage!
BedanktRuvo schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:26:
[...]
Geen antwoord op je vragen, maar zou ik je mogen vragen waarom je voor Trendhout hebt gekozen ipv de concurrenten? Ik merk namelijk dat de Trendhout prijzen veel hoger liggen. En bij welke dealer ben je geslaagd? Succes met de montage!
Was eigenlijk vooral de positieve ervaringen van een bevriende hovenier (die overigens niet geleverd heeft). Kwaliteit van de materialen is goed en het is echt een "kant & klaar" systeem: je hoeft als het goed is niets meer te zagen of schaven (alleen schroeven, heeel veel schroeven
Bij ons heeft een lokale leverancier geleverd: Buitenbart. Ze hebben ook een paar Trendhout overkappingen staan zodat we altijd even kunnen komen spieken als er toch nog iets niet helemaal helder is.
Maar het is zeker een van de duurdere opties (een tuinhuis op maat laten bouwen door een "exclusieve tuinkamer bouwer" is waarschijnlijk nog een stuk duurder). Mocht iemand hier een leverancier weten met een vergelijkbaar concept en kwaliteit dan houd ik me aanbevolen (we hebben nog een projectje op stapel staan