Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout

Pagina: 1 ... 15 ... 21 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:45
Beton rot niet weg in de grond. (Vrijwel) alle houtsoorten gaan eens rotten, vooral op maaiveld hoogte. Voordeel van de betonpoer is de stel mogelijkheid.

En ik weet ook niet of azobe palen zo makkelijk te zagen zijn met gewoon gereedschap.

[ Voor 22% gewijzigd door Erwin_83 op 14-08-2024 13:19 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 13:02
Lijdt het iets als het dakbeschot nat wordt? Heb nu de 1e douglas vellingdelen aan de gordingen geschroefd, en wil de rest de komende avonden afmaken. Maar af en toe valt er een buitje. Kan dat geen kwaad of is het beter om er iets van plastic over te trekken?

Update: even zelf gezocht in het forum, ik ga zorgen dat het hout droog is wanneer de isolatie erop gaat, verder maak ik me niet zo druk dat er af en toe komende week een klein buitje op kan vallen.

[ Voor 27% gewijzigd door venneke op 14-08-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:49
Had azobe palen in de grond staan in mijn tuin welke als achterwand dienst deden voor een waterval rotswand. Kwamen er na 20 jaar nog als nieuw uit. Sommige weer hergebruikt.
Adobe schutting palen net zo. Alleen krom getrokken door de zon.

Azobe op de tafel of afkortzaag gaat als boter. Stelt niks voor. Handzaag wordt wat zweten.

Zou zelf ook wel voor poeren gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:52
c-nan schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:31:
[...]

Waarom (beton)poeren? Stevigheid, of puur om het makkelijker te stellen?
Zeker handig met (naderhand) nastellen als het op poeren staat.
Mijn project stond qua frame, op poeren, bijna perfect, maar toch heb ik na t plaatsen van dak en wanden nog wat bij moeten stellen.

Weet t soms wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
venneke schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:28:
Lijdt het iets als het dakbeschot nat wordt? Heb nu de 1e douglas vellingdelen aan de gordingen geschroefd, en wil de rest de komende avonden afmaken. Maar af en toe valt er een buitje. Kan dat geen kwaad of is het beter om er iets van plastic over te trekken?

Update: even zelf gezocht in het forum, ik ga zorgen dat het hout droog is wanneer de isolatie erop gaat, verder maak ik me niet zo druk dat er af en toe komende week een klein buitje op kan vallen.
Als je het kan afdekken met een zeil scheelt toch weer. Elke druppel die er niet intrekt hoeft er ook niet uit te dampen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:17
Afgelopen weekend mijn dak voorzien van EPDM. Eerst nieuw bouwfolie op het hout gelegd en de pir met afschotplaten weer gemonteerd. Vervolgens het edpm zelf rond de 45 minuten uitgespreid op het dak gelegd. Achteraf te kort, ik had het epdm al vanaf oktober opgevouwen in een doos zitten.

Het plakken viel me toch aardig tegen, alles met een roller aangebracht en vervolgens na een paar minuutjes het epdm rustig erop uit gerold. De vouwen blijf je achteraf zien en dat had misschien beter gekund. De randen daarentegen gingen wel super met die andere lijm, praktisch gelijk na het erop spuiten het epdm erop gerold aangezien het echt super snel droogde. Hoeken vouwen was best een drama maar ik heb het zo klein mogelijk gemaakt en waar nodig heeft kit de rest gedaan toen de dakkraal erop ging.

Mijn tips aan de rest: epdm goed uit laten vouwen, niet teveel proberen de bobbels eruit te borstelen aangezien je net zo hard weer nieuwe krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:03
c-nan schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:58:
Ik overweeg om Azobe palen te nemen (15x15). De palen zullen ~210cm boven de grond moeten uitsteken. Dat betekend (aanname) dat ik palen van 300 cm moet hebben.

Azobe weegt ~1200kg/m3. Dan kom ik uit op ~80kg/paal:
0.15x0.15x3x1200 = 81kg/paal.

Is dat met 2 man een beetje te doen?
Ik heb afgelopen weekend 2 douglas paalconstructies van ca 120kg/stuk in de grond gezet. Daarna een 4m paal van ca 60kg op 3m hoog gelegd met 2 ladders (en stukje tilhulp van graafmachine voor eerste 2m). Als 2 niet gespierde mensen dat kunnen dan kan bijna iedereen dat.
Hoe kan ik ze het beste de grond in krijgen? Een gat graven, 40x40x4 tegel erin en de paal hier op laten rusten? Of liever geen tegel en sla je ze een stuk de grond it?

Nadat de palen er in zitten, is het dan nog een beetje te doen om de palen in te korten?
Zie de eerdere opmerkingen.

Aan de andere kant: tegen de tijd dat het is weggerot ziet de rest er waarschijnlijk ook al niet meer uit.

Ik heb overigens rubberseal gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
c-nan schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:58:
Ik overweeg om Azobe palen te nemen (15x15). De palen zullen ~210cm boven de grond moeten uitsteken. Dat betekend (aanname) dat ik palen van 300 cm moet hebben.

Azobe weegt ~1200kg/m3. Dan kom ik uit op ~80kg/paal:
0.15x0.15x3x1200 = 81kg/paal.

Is dat met 2 man een beetje te doen?

Hoe kan ik ze het beste de grond in krijgen? Een gat graven, 40x40x4 tegel erin en de paal hier op laten rusten? Of liever geen tegel en sla je ze een stuk de grond it?

Nadat de palen er in zitten, is het dan nog een beetje te doen om de palen in te korten?
Met een invalzaag en geleiderail kun je het heel makkelijk inkorten. Rondom 5 cm diep strak zagen. De binnenste 5x5 cm kun je makkelijk op een minder nette manier verwijderen.

Heb je een reden om het met azobe te willen doen? Lijkt mij aardig prijzig ook.

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:09
c-nan schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:31:
[...]

Waarom (beton)poeren? Stevigheid, of puur om het makkelijker te stellen?
Voornamelijk om te zorgen dat het hout niet nat wordt, daarnaast maakt het het stellen wel echt een stuk makkelijker. Zelf ik ik poeren gebruikt (Hornbach) met plaatjes waar de moer/bout los in het plaatje zit, je kan dan de paal ook stellen zonder hem te hoeven draaien, dat is niet bij alle plaatjes het geval.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:23
Guido7619 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:32:
[...]

Met een invalzaag en geleiderail kun je het heel makkelijk inkorten. Rondom 5 cm diep strak zagen. De binnenste 5x5 cm kun je makkelijk op een minder nette manier verwijderen.

Heb je een reden om het met azobe te willen doen? Lijkt mij aardig prijzig ook.
Ik bouw tegen een berging en tegen een schutting aan, vanaf de achterkant kan ik het dus niet afwerken, waardoor de palen nat zullen regenen. Ik heb geen zin dat de palen na 5-10 jaar beginnen te rotten.

[ Voor 5% gewijzigd door c-nan op 15-08-2024 10:20 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:57

dragonhaertt

@_'.'

dragonhaertt schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:15:
Ik ben begonnen met het maken van een ontwerp van een tuinschuurtje voor opslag van tuingereedschap en de BBQ.

Het schuurtje wordt ongeveer 1m75 bij 2m30.
Hij komt te staan op 4 betonpoeren, opsluitbanden tegen het regenwater en één balk aan de achtermuur van mijn garage. Het schuurtje komt zowel tegen de achtergevel van mijn eigen garage, als 'tegen' de zijgevel van de garage van mijn buurman.

Nu ben ik best handig met hout, maar met dakbedekking heb ik geen ervaring.

Heeft iemand tips over de afwerking van het dak (dakleer, dakpannen, shingles) en hoe ik deze netjes aansluit op de gevel / dakrand?

Hij moet aan twee kanten aangesloten aan een plat garagedak.
Loodslab lijkt me wat overdreven omdat de constructie wel 'open' blijft, het schuurtje kan ademen via de onderkant (zwevend van de vloer) en via de dakconstructie (overschot open naar buitenlucht)

Ik zat zelf te denken aan dakleer en een knelstrip welke ik af kan kitten. Mijn partner vind shingles mooier.
Het liefste monteer ik zo min mogelijk op de garagemuur van mijn buurman (zoals lood inslijpen).

De muur aan de rechterkant is mijn garage.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Van het weekend begonnen met de fundering voor dit project.

De deur wordt waarschijnlijk uiteindelijk een marktplaats deur.
Voor het dak willen we shingles leggen en dan met een klemstrook tegen de muur van de buurman monteren.

De voortgang tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JgwAddGNdwrxkgWsa6QZOqKYZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/220053GXYmBDTD6VV9a8YkeL.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1XVrsrjdbjhBpBsLhLysuf0H70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywlzoz6J1pXv9YB4rNARSf3Q.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8h9OVjF0ZLGbPVU8L3nR9l1NZwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqMxZj1Kmw8bxirfjaJhTz5u.jpg?f=fotoalbum_large

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• venneke
Mooi! Hier ook goed op weg, nog elektra maken op het dak (spotjes) maar alvast zover voorbereidt dat de dakdekker deze week het dakleer erop kan branden. Volgende stap wordt dan de wanden + nog de tegels (80x80 keramisch) leggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlxVp8c0LvjY8AB7VBOvajaSeGQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p22JqtS1qRz92USQXYLv80H9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Dco5-fr3hpFyYuuQ63MiuCLkhc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uruTLztcqB6wFKv8hlBEPjNm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5csgC-WkwnTeSuuaaw8i9jO6Ymk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9JlcA3lrfSzs0weU0aj22Sl.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-D9Q7VB9Jcn_LRPBf6eVGTDa75U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RVM3cWYknmxT8xzSxiRdc1i.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0_JoSZ2EmLB9pTLKNkAbHCLtak=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3G8xRH1iUwaNfGSXYxF0U5yK.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
Verwijderd.

[ Voor 96% gewijzigd door venneke op 25-08-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demoding
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15-01 17:19
Hallo allemaal,

Heeft er iemand tips en of voorbeelden van hoe ik een overkapping zoals onderstaand aansluit op een stenen schuur zoals op de afbeelding?
De schuur tot de grond is 258cm hoog. Het dak van de overkapping zal daardoor hoger zijn dan de schuur.

Ook zullen de staanders niet recht met de stenen muur komen te staan omdat de schuur niet recht in de tuin staat. Ik denk er ook aan om de overkapping misschien los neer te zetten van de schuur. Hoe denken jullie hier over?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfPRZw7ii0zsw-aOjWr7l8KH5E0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mqC6Eqgw0oq9iQjtYHtxWl5h.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqDPBH5VLZZfNil61NxfbPejsqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xf7Ix9PaEtXCLnzlxD4yqmre.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AtQ5B9AY6j_jHkCDlOk9H0xkBM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ipho8apP342EF5ZcLxCIsPZv.png?f=user_large

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-09 13:11
Zelf een kleine overkapping aan het maken voor de buitenkeuken, zodat deze nog enigszins droog staat. Op zich ben ik best trots op het resultaat. Helaas zit er best wat speling/wiebeligheid in. Heb ik de schoren verkeerd gemaakt? Moeten deze in het midden op de balken in plaats van ernaast? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzC4mrOBX2rAYsrOhdR0-nHrXwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jBq9ez1ud3o5bGAgvr5KcwIV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uF8jtAOYobTq_IM1DXQArJhKplY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UhsqM1XMlvdVrjsSRXDMHqrB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:54
@Kromatic ik vind de "schoren" vrij kort, zeker voor de lange kant heeft dit weinig nut lijkt mij. In welke kant zit de beweging? Als ik het goed zie, heb je per kant 1 schroef, misschien dat een extra schroef help. Is het niet wenselijk om b.v. ook een wandje te maken, waartegen je dan de buitenkeuken kan zetten? Dat zal veel aan stevigheid helpen.

Zelf heb ik nog een vraag over betonbanden. Ik ben deze aan het plaatsen maar realiseer mij dat daar nu wel een flinke koudebrug zit. Ik wil straks de muren wel isoleren, net als de vloer. Zijn er mensen die bijvoorbeeld aan de buitenkant van de betonbanden een stuk PIR/XPS of EPS isolatie aanbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:52
Kromatic schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:54:
Zelf een kleine overkapping aan het maken voor de buitenkeuken, zodat deze nog enigszins droog staat. Op zich ben ik best trots op het resultaat. Helaas zit er best wat speling/wiebeligheid in. Heb ik de schoren verkeerd gemaakt? Moeten deze in het midden op de balken in plaats van ernaast?
Ik weet niet of er een vuistregel voor is, maar zijn ze niet te dun (en misschien nog te kort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-09 13:11
@jeeedeee Wellicht dat ik inderdaad een achterwand maak van zwarte rabatdelen, maar langere schoren vind ik onwenselijk in verband met de hoogte die je verliest als je al die diagonalen hebt op hoofdhoogte. De zijkanten wil ik bewust open hebben, zodat ik doorkijk heb naar de achtertuin.

Over aanbrengen van isolatie. Bij mijn woning is de gehele gevel vanaf buiten geïsoleerd met EPS. Dit zou voor betonbanden niet anders zijn, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 22:07

QuattroNL

It is I.

QuattroNL schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:54:
Vraag over dakisolatie van een overkapping.

Onze overkapping in aanbouw is nu nog aan 2 zijden open maar over een jaar willen we die dicht maken met glazen schuifwanden.
Zodoende isoleer ik nu alvast het dak en de wanden.
Voor het dak heb ik nu bedacht (van binnen naar buiten): 20mm dakplanken, klimaatfolie, 40mm PIR platen met aan beide zijden alu, EPDM.
ik hoeverre is die folie nog nodig als de PIR platen al aan beide zjjden een alu-laagje hebben? Dat laagje is toch al dampdicht?
Op sommige YT filmpjes zie je dat men er wel folie tussen legt. Vaak ook dampdicht. Lijkt me dubbelop.

Wat is wijsheid: geen folie, klimaatfolie, dampopen folie of dampdichte folie?
Iemand die hier nog iets zinnig over kan en wil zeggen?
Ik wil bij voorkeur binnenkort (voor de herfst) het dak waterdicht maken dus alle info hierover is welkom. d:)b

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
QuattroNL schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:29:
[...]

Iemand die hier nog iets zinnig over kan en wil zeggen?
Ik wil bij voorkeur binnenkort (voor de herfst) het dak waterdicht maken dus alle info hierover is welkom. d:)b
Als je pir platen leg hoeft er geen folie onder. Voor zover ik weet.

Ik heb enkel PIR platen gedaan en daarover de EPDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:39
@QuattroNL inderdaad, de alu laag die de meeste PIR platen aan beide zijdes hebben is reeds dampdicht of tenminste sterk dampremmend. Een extra dampremmende of klimaatfolie is niet perse nodig. Wel moet je er voor zorgen dat de dampdichte laag aan de warme kant doorloopt zonder onderbrekingen (b.v. bij de aansluitingen van de platen). Omdat dat niet altijd gemakkelijk of überhaupt te doen is, is dat een reden dat er toch nog vaak een dampdichte laag (folie) aangebracht wordt direct bovenop het dakbeschot.
De opbouw die je voor ogen hebt heet overigens een "warm dak".

Meestal kan de EPDM direct op de alu cachering van de PIR platen verlijmd worden. Maar check ook even de instructies van de EPDM die je op het oog hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
@QuattroNL folie is niet nodig maar dan is het wel weer aan te raden om de naden dicht te maken met pur of tape. Zelf vind ik dat voor een wand wel te doen, maar voor een dak aan de onderkant onhandig. Ik heb b-keus PIR gekocht, de folie is maar 1 euro per m2 extra dat kan er dan wel weer vanaf…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:45
Hoe is het kopen van b keuze bevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Dank allen. Jullie bevestigen mijn vermoeden.
Ik leg er een dampdichte folie tussen.
Ik heb reeds de juiste lijm (kit) om het EPDM op de alu cachering te lijmen.

De dakplanken zijn wel iets krom getrokken dus ik hoop dat ik de PIR platen egaal kan bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quito
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 13:14
Ik ben ook bezig met een tuinhuis met plat dak.

De basis staat, het dakbeschot zit erop en deze week ga ik de EPDM dakbedekking plaatsen.
Hier heb ik nog twee vragen over;

1) is het nodig om het dakbeschot van te voren in de primer te zetten (geluiden dat het anders erg lastig leggen is omdat het zich gelijk vast zuigt)
2) het wordt een dicht tuinhuis (voorkant glazen schuifwand) met een open haard erin om het op te warmen wanneer nodig. Ik was eigenlijk niet van plan om het te isoleren met dampdichte folie oid. Wat is de ervaring hier, is isolatie nodig/aan te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
Quito schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:13:

De basis staat, het dakbeschot zit erop en deze week ga ik de EPDM dakbedekking plaatsen.

1) is het nodig om het dakbeschot van te voren in de primer te zetten (geluiden dat het anders erg lastig leggen is omdat het zich gelijk vast zuigt)
2) het wordt een dicht tuinhuis (voorkant glazen schuifwand) met een open haard erin om het op te warmen wanneer nodig. Ik was eigenlijk niet van plan om het te isoleren met dampdichte folie oid. Wat is de ervaring hier, is isolatie nodig/aan te raden?
isolatie van het dak is wel aan te raden om condens aan het plafond te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:26
Quito schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:13:

Hier het dak niet in de primer gezet en geen problemen met het lijmen van de epdm.

Over het isoleren verschillen de meningen nogal, hier geen isolatie gebruikt voor een open overkapping en geen last van condens.

Jij gaat een dicht tuinhuis maken die je ook nog wilt verwarmen, isolatie lijkt me dan aan te raden maar ik heb hier geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Of isoleren en iets warmer houden of ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Je wilt geen condens onder je dak om schimmel te voorkomen.

Hier is het dak van 7 cm dikke wandpanelen (staal met pir) met epdm erop. Staat al 5 jaar zonder problemen.

[ Voor 48% gewijzigd door Erwin_83 op 03-09-2024 07:14 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Demoding schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 22:29:
Hallo allemaal,

Heeft er iemand tips en of voorbeelden van hoe ik een overkapping zoals onderstaand aansluit op een stenen schuur zoals op de afbeelding?
De schuur tot de grond is 258cm hoog. Het dak van de overkapping zal daardoor hoger zijn dan de schuur.

Ook zullen de staanders niet recht met de stenen muur komen te staan omdat de schuur niet recht in de tuin staat. Ik denk er ook aan om de overkapping misschien los neer te zetten van de schuur. Hoe denken jullie hier over?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met vriendelijke groet,
Ik zou 'm zelf strak tegen de schuur aanzetten, je hoeft dan niks tijdelijk af te schoren en het eindresultaat is mooier (imho), nadeel is natuurlijk wel dat je schuin moet werken maar ik verwacht dat als je 'm los zou zetten dat je 'm ook schuin zou willen maken conform de hoek van de schuur op de schutting.

De hoogte van de schuur zou ik ook gewoo aanhouden. Even uitgaande van een ringbalk van 15cm hoog, gordingen van 17,5cm hoog, dakbeschot van 2cm hoog en een mastiekhoek van 7cm hoog dan zit je totaal op 41,5cm. De doorloophoogte wordt dan (uitgaande van 258cm) 216,5cm en wanneer je er onder staat dan is de hoogte (tot aan de gordingen) 231,5cm. Als je nog wil isoleren dan gaat er nog een paar cm af natuurlijk, ik ga er even vanuit dat je 'm niet gaat isoleren met 20cm PIR. Je kunt trouwens ook prima tussen de gordingen isoleren en vervolgens de gordingen aan de onderkant aftimmeren voor een strak resultaat.

Het voorbeeld wat je zelf laat zien haalt ook geen 258cm, maar daar zijn de gordingen ook met de ring geïntegreerd.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-09 15:57
Ik heb in de bouwvak ook een overkapping gemaakt, weliswaar niet van Douglas, maar dat mag de pret niet drukken.
Ik woon in Duitsland en heb zogenaamde Leimbinder gebruikt. 120x120mm voor de kolommen/liggers en 80x160mm voor de dakbalken. Schoren zijn 100x100mm.

de overkapping is 7,5x4m en staat op de oude plek van een grote volière. Ik heb de achterwand van de volière laten staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nq19Jt9WQflFWMGp5m36WJU6DVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pP3JrAxigpXGI5ZTr9V45a6e.jpg?f=fotoalbum_large

Prefab betonpoertjes van 150x150x600.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJOrQXtOO-ZZ0TUfRDfBO7qv33I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Egb5T24GRVTYLGmNWXnnc8vT.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnuwMxrsgW53a8iov4LpD-YtKGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RdgY3tUVUzNCXiKBL7hhYmAu.jpg?f=fotoalbum_large

Pakketje met hout, netjes op maat gezaagd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4FB8EBQMTMQ-NbtY_4CaRZvxmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y6rH1tnvxb2oJURc8owD95Qb.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGoSWsIMUy8-IItF5SS-Bg4bqYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ssocflVcfmNOu0DWVXrfQgOC.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst alles in de grondverf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-AXYIm0574vOnnkF9_mqCKMirxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9P1imS7rHo4kCc7zJcJFpXVc.jpg?f=fotoalbum_large

Oplegging van de dakbalken kepen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1nkwA9RgiNIEeFIC2nv_zOoLZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RG7lHrW6OM9OOnuQV3rRLj92.jpg?f=fotoalbum_large

Schroeven 6x260 moeten de boodschap wel overbrengen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPqjuVPfhCeMQMzZqPmNFhh7-NE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2ndw51qubk8FQGGmNgewHqJ.jpg?f=fotoalbum_large

Schiet mooi op, opzichter is er ook bij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFgG7faIcuxNBqX8rDjbwo43h_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6JntLCc7sS75akXx2C30y04U.jpg?f=fotoalbum_large

Ruwe constructie staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIoNA3N6LvOBpRCPR5PQESwuXlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Wul4NCIJ2FhaRNK9VOOJhPO.jpg?f=fotoalbum_large

Met >30 graden shingles op het dak maken is geen pretje. Moest gebeuren, er kwam slecht weer aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8eUoBw3a8uTwWwlo77gPGLSikA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WF1IKG5NrOFvypHy9qqjpjRf.jpg?f=fotoalbum_large

Na wat schilderwerk, bestraten, elektra aanleggen en 2 raampjes in de schutting geplaatst te hebben is dit het resultaat.
Dakliggers moet ik nog verder schilderen maar dat doe ik wel als het weer wat slechter is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQIHdxZ_eeMNkz801PF6KEKMr-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSWo9iQW9tzKRgMO7lsHgoSe.jpg?f=fotoalbum_large
8
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fjF0VisBBUXcKal5Gsi8pV_4p0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVpTMBlvVWKet3a56sr7LNAH.jpg?f=fotoalbum_large
9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADt3WBXinpwPfgSaOJnqWOxJlls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2QqZ7PhmmL0ZGF2SKdS8s3Ho.jpg?f=fotoalbum_large
10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8Qf9b9VRe2kNOqiyETGALPesGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RiTYasjHSbjl837aowoIGjk1.jpg?f=fotoalbum_large

Kosten?
Houten constructie €790
Betonpoeren €120
Dakplaten 18mm underlayment €300
Shingles €350
Elektra €80
Bestrating incl. zand €680
Divers hout voor de dakranden en afwerking €120
Verf €120

Alles in m'n eentje gedaan, heb alleen even hulp gehad van m'n zoon om de voor/achterliggers van 7,5m op de kolommen te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:47
wauskoek schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:28:
[...]

Dat komt puur door vocht. Ik zou de boel gewoon lekker behandelen met een olie of gekookte lijnzaadolie(die laatste zorgt er wel voor dat het hout in de loop van de tijd heel donker wordt). Dat trekt er lekker in en beschermt beter tegen vocht.
Bedankt voor je reactie. Zou beitsen net zo goed of beter werken als in de olie zetten? Bvd

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
Evo X schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:06:
Hoe is het kopen van b keuze bevallen?
@Evo X Ik koop wel vaker B-keus PIR, en die zijn soms wel eens wat scheef. Voor een wand maakt dat niet zoveel uit, maar voor een dak wel daar moeten ze recht zijn. Dus even van te voren gebeld, en deze platen waren 100% recht... Schijnbaar een batch die ze in de fabriek draaiden, voordat de machine gekeurd was... Hier nog een foto van work in progress...Het formaat van de platen is 122x244x11cm, dus dat ging lekker snel en ik zit er warmpjes bij straks. Bedenk me nu trouwens dat ik wel pur had gebruikt om onderling geen gaten te hebben en één geheel te maken... Met dit soort platen en volle zon, gebruik een zonnebril 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zj-73-c0cnVrS5u6RajNDZSGYuQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ZkD0KJrHNPA2k9W2jgLTBXE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:45
jeeedeee schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:32:
[...]

@Evo X Ik koop wel vaker B-keus PIR, en die zijn soms wel eens wat scheef. Voor een wand maakt dat niet zoveel uit, maar voor een dak wel daar moeten ze recht zijn. Dus even van te voren gebeld, en deze platen waren 100% recht... Schijnbaar een batch die ze in de fabriek draaiden, voordat de machine gekeurd was... Hier nog een foto van work in progress...Het formaat van de platen is 122x244x11cm, dus dat ging lekker snel en ik zit er warmpjes bij straks. Bedenk me nu trouwens dat ik wel pur had gebruikt om onderling geen gaten te hebben en één geheel te maken... Met dit soort platen en volle zon, gebruik een zonnebril 8)

[Afbeelding]
Ik wil ermee isoleren aan de onder/binnenkant tussen de dakbalken, dus dit klinkt wel hoopgevend. Dank voor je reactie! Mooi werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:12
jeeedeee schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:32:
[...]

[Afbeelding]
Ligt het aan mij of ben je je hele tuin aan het overkappen? Wat een oppervlakte 😮

• jeeedeee
blatenja schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:30:
[...]

Ligt het aan mij of ben je je hele tuin aan het overkappen? Wat een oppervlakte 😮
Valt mee, de tuin is 60 meter diep en 12 breed, en de overkapping 6 bij 12 dus maar 10% : :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
Even een vraagje aan de mensen die de vloer hebben geïsoleerd, hebben jullie dit met EPS, XPS of PIR gedaan? Of maakt dat niet zoveel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-09 11:03
wauskoek schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:28:
[...]

Dat komt puur door vocht. Ik zou de boel gewoon lekker behandelen met een olie of gekookte lijnzaadolie(die laatste zorgt er wel voor dat het hout in de loop van de tijd heel donker wordt). Dat trekt er lekker in en beschermt beter tegen vocht.
Hoeveel donkerder zal dit worden? Ben namelijk van plan om mijn (douglas) dakbeschot te behandelen met dubbelgekookte lijnzaadolie (eventueel met een conserveer). Dit is ook niet de eerste keer dat ik zo iets lees, echter kan ik hier niet veel informatie over vinden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 15:49
jeeedeee schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 07:59:
Even een vraagje aan de mensen die de vloer hebben geïsoleerd, hebben jullie dit met EPS, XPS of PIR gedaan? Of maakt dat niet zoveel uit?
Ik heb zelf XPS platen in de zand onder de tegels gelegd. Deze zijn beter bestand tegen vocht. Je wil juist geen optrekkend vocht hebben en dat houden deze platen goed tegen.
Pir isoleert beter maar is veel minder druk bestendig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-09 11:43

Rzaan

Altijd zoekende

Ergens in mijn hoofd speelt de gedachte om nog eens een carport te bouwen waarin 1 camper en 1 auto staat.
De camper is nogal hoog en daarom zou ik dan in de hoek geen ondersteuning willen zoals in het plaatje te zien is.

Afbeeldingslocatie: https://www.trendhout.nl/wp-content/uploads/2023/07/douglas-houten-overkapping-bouwpakket-mensa-constructie-detail-hoek-1024x575.jpg?w=1024&fm=webp&signature=dddce603a268a85e6d6e58e00f8ec71f224fff2b473cd57be03f25758a435c98

Welke afstand kun je overspannen zonder gebruik te maken van een hoekondersteuning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppatrick
  • Laatst online: 14:57
Ligt aan de dikte van de balk maar normaal reken je met per 5cm hoogte van de blak 1 meter overbruggen. Dus balk van 10 cm 2 meter overspanning 15 cm 3 meter overspanning enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Rzaan schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:02:
Ergens in mijn hoofd speelt de gedachte om nog eens een carport te bouwen waarin 1 camper en 1 auto staat.
De camper is nogal hoog en daarom zou ik dan in de hoek geen ondersteuning willen zoals in het plaatje te zien is.

[Afbeelding]

Welke afstand kun je overspannen zonder gebruik te maken van een hoekondersteuning?
Bedoel je zonder schoor in de hoek aan 1 kant of geen kolom eronder dat je een soort luifel krijgt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude

[Afbeelding]

Dan kun je er beter voor kiezen om het geheel breder en langer te maken dan de schoren eruit te laten.
Door de verstelbare betonpoeren blijft het geheel wiebelig zonder deze versteviging. Of je zou er een wanden in moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-09 08:36
Grutte Pier schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:00:
[...]

Hoeveel donkerder zal dit worden? Ben namelijk van plan om mijn (douglas) dakbeschot te behandelen met dubbelgekookte lijnzaadolie (eventueel met een conserveer). Dit is ook niet de eerste keer dat ik zo iets lees, echter kan ik hier niet veel informatie over vinden....
Bij mij is het behoorlijk donker zwart uitgeslagen (wat ik persoonlijk niet erg vond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Erwin_83 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:59:
[...]

Bedoel je zonder schoor in de hoek aan 1 kant of geen kolom eronder dat je een soort luifel krijgt ?
Geen schoren aan beide kanten en ook geen pilaar in het midden.
Wel zijwanden en een achterwand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ppatrick schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:26:
Ligt aan de dikte van de balk maar normaal reken je met per 5cm hoogte van de blak 1 meter overbruggen. Dus balk van 10 cm 2 meter overspanning 15 cm 3 meter overspanning enz.
Dus bij 7 meter heb je het dan al over 35 cm hoogte. Da's een aardige balk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppatrick
  • Laatst online: 14:57
Rzaan schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:29:
[...]

Dus bij 7 meter heb je het dan al over 35 cm hoogte. Da's een aardige balk...
7 meter overspanning zie je bij overkapping volgens mij weinig ander paal in midden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Rzaan schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:26:
[...]

Geen schoren aan beide kanten en ook geen pilaar in het midden.
Wel zijwanden en een achterwand.
Dat wordt in hout een beste balk. Wellicht is een staal constructie met houten wanden dan meer geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Erwin_83 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:48:
[...]

Dat wordt in hout een beste balk. Wellicht is een staal constructie met houten wanden dan meer geschikt.
7m overspanning lukt je (mag) alleen met een stalen balk.
Of je moet die punt aan de bovenkant via een dikke staalkabel/ketting onder 45° aan een muur er tegenover kunnen bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:20

[Afbeelding]

Dat dacht mijn oom jaren geleden ook te kunnen (zonder zijwanden maar wel met een achterwand). Eerste beste storm en de carport lag op de camper en de Mercedes…

Overspanning van 7m is niet haalbaar, ik zou voor deze lengte een constructeur inschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Als je iets maakt in de tuin waar je heel veel tegen aangaat kijken kiest voor een simple halfhoutverbinding misschien de iets meer zagen slisverbinding en of pen gat verbinding.

Waarom dan geen Japanse houtverbinding (Kigumi) technisch wat meer zagen, beitelen en schaven maar wel een hoge trekkracht dan een Hollandse verbinding en ziet er echt veel mooier uit.

Hier voor heb je echt geen lange Japanse bouwvakkers beitel en schaaf te bezitten zelfs een Japanse zaag is overbodig. De laatste is wel handig voor tegen de houtnerf in zagen.
Ja je zult wel even moeten oefenen maar bij een goede houthandel kan je ook afvalhout krijgen om te oefenen.

Als afwerking zou ik persoonlijk kiezen om al het hout alleen te schaven en niet te schuren.
Bij schuren ruw je het hout op en kan er vocht in komen dit is niet bij het glad schaven.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik ga er nog eens goed naar kijken. Het geheel zal pas volgend jaar op zijn vroegst gebouwd worden (eerst sparen...)

Andere vraag, over het verkleuren van hout:
In het blad 'Eigen Huis' van de gelijknamige vereniging stond een artikel over een stel dat een uitbouw had laten plaatsen, bekleed met Siberisch Lariks.
De volgende tekst stond erbij: "De geval aan de achterkant is bekleed met Siberisch Lariks. Het hout is gekookt in olie en verkleurt daardoor vrijwel niet."
Kun je dit met bijna elke houtsoort doen? Ik neem aan dat ze het zo gekocht hebben, maar zou zoiets ook zelf te doen zijn (mits je de juiste ketel of bak hebt)?

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Rzaan schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:46:
Andere vraag, over het verkleuren van hout:
In het blad 'Eigen Huis' van de gelijknamige vereniging stond een artikel over een stel dat een uitbouw had laten plaatsen, bekleed met Siberisch Lariks.
De volgende tekst stond erbij: "De geval aan de achterkant is bekleed met Siberisch Lariks. Het hout is gekookt in olie en verkleurt daardoor vrijwel niet."
Kun je dit met bijna elke houtsoort doen? Ik neem aan dat ze het zo gekocht hebben, maar zou zoiets ook zelf te doen zijn (mits je de juiste ketel of bak hebt)?
In dit topic gaat het met name over Douglas. Dat zullen de meesten behandelen met beits of lazuur als je het niet wilt laten vergrijzen vermoed ik zo.
Dit zal (in het algemeen) neem ik aan ook zo gelden voor andere houtsoorten.

Ik heb alleen ervaring met lazuur en beits :9

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

QuattroNL schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:04:
[...]

In dit topic gaat het met name over Douglas. Dat zullen de meesten behandelen met beits of lazuur als je het niet wilt laten vergrijzen vermoed ik zo.
Dit zal (in het algemeen) neem ik aan ook zo gelden voor andere houtsoorten.

Ik heb alleen ervaring met lazuur en beits :9
Maar lazuur en beits moet je om de zoveel jaar opnieuw aanbrengen, toch?
Hoop dat het met olie net hoeft. Anders kan je elke keer je tuinoverkapping afbreken. ;)

• jeeedeee
@Rzaan wat ik mij heb laten vertellen is dat ook het gemodificeerde hout vergrijst in de loop der jaren, al duurt het wel iets langer voordat dit proces intreed.

Ik zag toevallig deze overkapping van 6 meter breed... wat al vrij fors is, misschien heb je iets aan de specificaties. https://www.franceabris.com/abri-voiture-bois/3111-id.html Op de foto lijkt hij trouwens al aan het doorzakken :9~

• Lankman
  • Niet online
QuattroNL schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:04:
[...]

In dit topic gaat het met name over Douglas.
Verrek, beetje apart wel. Een mooie eiken overkapping zou off topic zijn :? Meen me te herinneren dar er hier een keer een prachtexemplaar voorbij kwam. Ik weet niet meer hie het heet, maar dat hout verbranden (Japanese techniek) Levert ook een prachtog resultant op (vooruit, das mijn mening)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Lankman schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:54:
[...]

Verrek, beetje apart wel. Een mooie eiken overkapping zou off topic zijn :? Meen me te herinneren dar er hier een keer een prachtexemplaar voorbij kwam. Ik weet niet meer hie het heet, maar dat hout verbranden (Japanese techniek) Levert ook een prachtog resultant op (vooruit, das mijn mening)
Shou sugi ban, of ook wel Yakisugi.

• De Ingenieur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:37

[Afbeelding]

Ik heb precies hetzelfde idee, 1 camper met inrijdhoogte van 2,70 m en een auto ernaast. Op het dak wil ik vervolgens zonnepanelen plaatsen. Met hout ontkom je niet aan twee middenstaanders. Dit heb ik ook uitgevraagd bij een bedrijf dat overkappingen op maat zaagt (zie onderstaande render).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hLWVIav77_IdwyJwv6LKpMOroE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KgvAsy9RH9qELrtdhozebQIf.jpg?f=fotoalbum_large

Boven de 5 m overspanning ga je echt naar stalen liggers. Ik denk zelf aan twee stalen liggers van 6 m, waarmee de twee gele staanders komen te vervallen. De berekeningen moet ik nog maken en laten controleren door een constructeur. Mochten er mensen zijn die iets vergelijkbaars hebben gedaan dan hoor ik het ook graag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYk4615vNDEfEYxZlVQp61pGlnc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oZvW03sa6YhkK0LEaUExA0Rb.png?f=user_large

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@De Ingenieur Door de schoren aan de linkerpaa en de kolom hou je wel minder ruimte over.
Vooral met een camper raak je die al snel.
Je overspanning is 3 meter (tussen linkerpaal en kolom) maar door de schoren hou je effectief een stuk minder over. Misschien maar 2 meter of 2.20 meter.
Of je moet het de palen weer langer maken zodat het dak hoger komt.

• De Ingenieur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:37
Rzaan schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:04:
@De Ingenieur Door de schoren aan de linkerpaa en de kolom hou je wel minder ruimte over.
Vooral met een camper raak je die al snel.
Je overspanning is 3 meter (tussen linkerpaal en kolom) maar door de schoren hou je effectief een stuk minder over. Misschien maar 2 meter of 2.20 meter.
Of je moet het de palen weer langer maken zodat het dak hoger komt.
Klopt, maar daarom ga ik het ontwerp in de render dus ook niet maken. Ik had deze ter illustratie van het "probleem" van de middenstaanders ingevoegd. Ik wil de gele staanders weglaten door stalen balken van zo'n 6 m toe te passen. Aan de stalen balk dan flensen maken, zodat de houten gordingen ertussen kunnen

De overige ringbalken hebben maar een overspanning van 3 m en kunnen dus in hout worden uitgevoerd. Zodra ik een ontwerp heb zal ik dat hier delen. Als het meezit wil ik het in oktober gaan bouwen, zodat de camper deze winter al droog kan staan.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

De Ingenieur schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:17:
[...]

Klopt, maar daarom ga ik het ontwerp in de render dus ook niet maken. Ik had deze ter illustratie van het "probleem" van de middenstaanders ingevoegd. Ik wil de gele staanders weglaten door stalen balken van zo'n 6 m toe te passen. Aan de stalen balk dan flensen maken, zodat de houten gordingen ertussen kunnen

De overige ringbalken hebben maar een overspanning van 3 m en kunnen dus in hout worden uitgevoerd. Zodra ik een ontwerp heb zal ik dat hier delen. Als het meezit wil ik het in oktober gaan bouwen, zodat de camper deze winter al droog kan staan.
Komen er dan ook geen schoren tussen paal en stalen balk?

• Deano0532
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-09 00:06
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik druk bezig met het bouwen van een tuinhuis van 9 meter bij 3,20 meter.

Nu is het dichte gedeelte (de stalling ) 4,5m breed en de overkapping ook 4,5 meter.

Momenteel zit ik in twijfel om een dakkoepel te maken in het gedeelte van de overkapping. Dit wil ik doen door het plaatsen van een rechthoek van 65cm x 1,20m met een douglas balk op het dakbeschot. Hier bovenop wil ik dan een polycarbonaat plaat van 4mm op bevestigen.

Echter zie ik geen voorbeelden op het internet van mensen die dit ook hebben gedaan. Is het wellicht onverstandig om dit te gaan doen? Of zie ik bepaalde zaken over het hoofd?

Ik wil het vooral doen om extra lichtinval te creeëren onder de overkapping.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Murkmans
  • Laatst online: 19:08
@Rzaan Grofweg kan je stellen dat een houten balk 1/20ste van de overspanning moet zijn en een stalen balk 1/40ste.

Dus een houten balk van 15cm kan 300cm overspannen en een stalen balk van 15cm kan 600cm overspannen. Wel afhankelijk van het profiel natuurlijk.

Als je uitsluitend hout wil gebruiken, kan je ook kijken naar een CLT,maar dat is schrijnend duur. Bijvoorbeeld 210mm dik 7 laags CLT kan in principe ook 6 meter overspannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
[b]Rzaan in "Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout"
Vermoed dat je dit zelf kan doen maar of je een "contrtolled omgeving kan nabootsen" waarin je planken kan doen? Een vetstof heeft zijn eigen walm- of rookpunt, deze walm kan giftig zijn.
Dan is er nog de temperatuur waarbij de stof ontbrand dat wil je niet in je binnen tuintje doen.
Bak zou ik niet aanraden, misschien iets van een snelkookpan?

Dan is er nog iets dat hout gewaterd kan zijn. De bomen zijn na de kap in stromend water opgeslagen waardoor de sappen er uit zijn. Worden gezaagd naar een jaar of wat.

Wat wel mogelijk is om het hout te branden met een brander, hierdoor komt er een zwart laagje kool op het hout. Handig bij het plaatsen van palen in de grond.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• venneke
Eindelijk klaar gelukkig (de overkapping dan, tegelwerk volgt nog komende 2 weken).
Hels karwei waarbij ik een heel braak stuk tuin terug heb overwonnen. Het laatste gedeelte naast de garage werd door de vorige bewoonster niet meer gebruikte, en er stonden diverse coniferen en een hele hoop onkruid. Hierna ook de fundering van een oude volière tegengekomen en een vijver die onbekommerd is dichtgespaaid zonder er ook maar iets uit te halen leek het wel haha.

Maar goed, hier een korte timelapse, zal nog wel een foto posten zodra het tegelwerk helemaal af is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnTkbeeAAuThhbIBCOvsL7_ij-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/en5T6n9pwc2y6YFu2UJ3nLEV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQu5zVY1l-Ruh94V83SjP9HqOnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIplOQOjPnrkSA54d1kt0l4j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBT98I5FKbeKeTQNaoBQfmznA5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uo80FrdJOjZIPpnTSfAGPk2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENgJxedWEcVyFQIceVe7E34Gd7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PSUkfCSlOZzST69MuH1vOAX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VS5q1qcU3QlEiOk2sjsUuYZJyn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzgBy1V8r1nUiociaBr3Dl8F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hggt-zD3OP_oICx61srIVJl-mnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uruTLztcqB6wFKv8hlBEPjNm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nRoqpiZi2DhuzJ_E2jVW7RK5Hg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJjRR3c8WknLRYmIQS8CoqO9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgXgV-bP0YyJIf_m8hUCFraRVJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9JlcA3lrfSzs0weU0aj22Sl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxdltW_umbazpSkTrewOJ4CFLDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RVM3cWYknmxT8xzSxiRdc1i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsDdkSteMWqdfFAtGugCRg9mUTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NbMOtx2xgDRjpGTCLvbLx1yu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkV_PEJwJlfjz7hx90se6LzI3_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X9c4ks9iQKRM2VjNG3PiOuhh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VpyIbqBaUDE44-5ZCkt62xbGOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qHzToeMfjAlOh5VVzYI4gaa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INwLMrvW-YFuiVNyn3LkHGdpVTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3G8xRH1iUwaNfGSXYxF0U5yK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BetD8XGkvnn3KZWU7N9eudUppI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzcNzCQ7REKHyYhTr2J9oG9I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHW0tUF7v4mpSHQ5WtSZNCxwM5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utxOj46RM1mqxKPIZ3RFye8u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFiTyx_0Kox6NNRpwZGOIfv3mBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMtfzQU1aZdlErmQwhRuPtwb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfLovN5kHG9r6Nrq0Z15Wd_WZ3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPVNkGg5NLQBIAivTmbGEnOi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFt1BfKuy_C6UJBpFsCyboqqgiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btPqmtgItENJQc1XsZ6T2xHK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYcnRVItyegL-ZspBKshT3aNN3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxBbO1w9wph8jpkpVK1kxFKG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYDJ4t728UWUpBnk2ihZrQ9AHRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDbhJKGvKYr7U44GY79Mh1Ud.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

venneke schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:29:
Eindelijk klaar gelukkig (de overkapping dan, tegelwerk volgt nog komende 2 weken).
Hels karwei waarbij ik een heel braak stuk tuin terug heb overwonnen. Het laatste gedeelte naast de garage werd door de vorige bewoonster niet meer gebruikte, en er stonden diverse coniferen en een hele hoop onkruid. Hierna ook de fundering van een oude volière tegengekomen en een vijver die onbekommerd is dichtgespaaid zonder er ook maar iets uit te halen leek het wel haha.

Maar goed, hier een korte timelapse, zal nog wel een foto posten zodra het tegelwerk helemaal af is.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een stuk groter dan waar ik mee bezig ben, hoe veel heeft dat ongeveer gekost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• venneke
dragonhaertt schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:50:
[...]

Een stuk groter dan waar ik mee bezig ben, hoe veel heeft dat ongeveer gekost?
Ik denk dat ik straks op z'n 3000€ totaal uit ga komen, inclusief straatwerk. Heb keramische tegels 80x80x3 gehaald, en die worden er binnenkort in de stabilisé ingelegd.

Hier een lijstje:
Hout (nubuiten) € 1.446,50
dakleer + arbeid € 500,00
Betonranden € 30,00
Tegels € 500,00
Arbeid tegels ?
Verlichting € 99,00
Overig elektra € 100,00
Totaal € 2.675,50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timelezzzzz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:53
@venneke Netjes hoor, aan verlichting geen gebrek :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawouter80
  • Registratie: September 2009
Komend voorjaar gaan wij starten met de bouw van een overkapping van 6 x 4 meter. De constructie wordt opgetrokken met 15x15 Douglas. Op de overkapping komen 10 zonnepanelen (in een O-W dakje) te liggen, dus een aardige belasting van de constructie.

De vraag is nu welke poeren te gebruiken. Ik vind de looks van een kant en klaar poer met 1 á 2 cm afstand tussen poer en paal erg mooi. Echter, deze zijn niet achteraf in hoogte verstelbaar. Deze verstelbaarheid vind ik ook een prettig idee, gezien de hoge dakbelasting. De nastelbare ankers zijn fors groter, waardoor dit er minder strak uitziet.
Zie ik nog een optie over het hoofd?

[ Voor 0% gewijzigd door kawouter80 op 22-09-2024 17:49 . Reden: Typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Laatst online: 22:10
Iemand hier al zelf een dubbele carport van 6x6 in hout zelf gemaakt?
wat was de kostprijs? heb je eventueel foto's en plannen?

dankje

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek V2 5.12kwh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
kawouter80 schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:48:
Komend voorjaar gaan wij starten met de bouw van een overkapping van 6 x 4 meter. De constructie wordt opgetrokken met 15x15 Douglas. Op de overkapping komen 10 zonnepanelen (in een O-W dakje) te liggen, dus een aardige belasting van de constructie.

De vraag is nu welke poeren te gebruiken. Ik vind de looks van een kant en klaar poer met 1 á 2 cm afstand tussen poer en paal erg mooi. Echter, deze zijn niet achteraf in hoogte verstelbaar. Deze verstelbaarheid vind ik ook een prettig idee, gezien de hoge dakbelasting. De nastelbare ankers zijn fors groter, waardoor dit er minder strak uitziet.
Je hebt gewoon nastelbare plaatjes hoor. Daarbij draait de moer onafhankelijk van het vierkante plaatje. 100x100 mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• venneke
kawouter80 schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:48:

Ik heb gewoon een verstelbare plaat bij de gamma gehaald: https://www.gamma.nl/asso...-voor-betonpoer/p/B193900

Achteraf had ik de paal ook wat meer omhoog moeten draaien ivm de afwatering, dus dat was wel fijn met deze plaat. Let wel: moer van deze plaat is M36, op de laagste afstand kun je die bijna niet draaien omdat een fatsoenlijke sleutel er niet tussen past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:25
Wij hebben een overkapping/schuur van ongeveer 6 bij 4 en sinds gisteren eindelijk klaar met het beitsen (2 keer) en lakken (3 lagen). Wat een werk 8)7 Houden jullie het bij 3 UV-lagen of moet je dat elk jaar nog wel bijhouden door weer een UV-laag erop te doen? Kan ik me mentaal weer even voorbereiden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 23:10
TRD07 schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:35:
Wij hebben een overkapping/schuur van ongeveer 6 bij 4 en sinds gisteren eindelijk klaar met het beitsen (2 keer) en lakken (3 lagen). Wat een werk 8)7 Houden jullie het bij 3 UV-lagen of moet je dat elk jaar nog wel bijhouden door weer een UV-laag erop te doen? Kan ik me mentaal weer even voorbereiden :X
Ik doe het nu 2x per jaar 1 laagje om “bij te houden”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-09 08:58
venneke schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:11:
[...]

Ik heb gewoon een verstelbare plaat bij de gamma gehaald: https://www.gamma.nl/asso...-voor-betonpoer/p/B193900

Achteraf had ik de paal ook wat meer omhoog moeten draaien ivm de afwatering, dus dat was wel fijn met deze plaat. Let wel: moer van deze plaat is M36, op de laagste afstand kun je die bijna niet draaien omdat een fatsoenlijke sleutel er niet tussen past.
Hier liep ik dus ook tegenaan en heb toen een dunne sleutel gevonden. Voor degene die hier ook mee hebben te dealen.
https://www.amazon.nl/dp/B0BNLCX31V

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Niet dat ik zo'n sleutel nodig heb, maar ik kan toch soms erg blij worden van dit soort bijdragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

GeeMoney schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:48:
[...]

Met een kwast of roller?
Anders is een verfspuit misschien een idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• venneke
Inderdaad, een balhoofdsleutel past ook. Ik kon hem gelukkig een paar slagen draaien met een waterpomptang, waarna een standaard sleutel er wel in paste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawouter80
Bedankt voor jullie reacties. De optie met een losse moer had ik ook gezien. Maar hierdoor zit de overkapping niet 'vast' aan de poeren. Kan dit met harde wind geen probleem worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• venneke
kawouter80 schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:40:
Bedankt voor jullie reacties. De optie met een losse moer had ik ook gezien. Maar hierdoor zit de overkapping niet 'vast' aan de poeren. Kan dit met harde wind geen probleem worden?
Nee, de stugheid realiseer je door schoren of wanden te plaatsen. Niet door de paal compleet vast op een poer te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:35
Rzaan schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:05:
[...]

Met een kwast of roller?
Ik zet de overkapping ook twee keer per jaar in de lazuur, meestal in mei en in september.
Gewoon met de kwast, lazuur stelt echt niets voor qua aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
kawouter80 schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:40:
Je stelplaten zitten vast aan de paal, de stelplaat draai je op de poer. En ja, door de wind kan de schuur omhooggetrokken worden. Kapschuren zijn hier gevoelig voor, maar hebben vaak een pannendak waardoor het gewicht fors omhoog gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 23:10
Rzaan schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:05:
[...]

Met een kwast of roller?
Ik gebruik een roller. Het valt mij reuze mee inderdaad. Uurtje of 2 zit alles erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
venneke schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:29:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi projectje, ik ben ook ondertussen bijna met die van mij klaar. Moet nog een stukje wand dicht maken naast de deur, de wanden afwerken voor het binnen gedeelte, het electra aanleggen. En dan kan ik beginnen om het klushok gedeelte in te richten.
Welke lampjes heb je gebruikt in de dakbalken net voor de ringbalken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• venneke
sweetdude schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:14:
[...]

Mooi projectje, ik ben ook ondertussen bijna met die van mij klaar. Moet nog een stukje wand dicht maken naast de deur, de wanden afwerken voor het binnen gedeelte, het electra aanleggen. En dan kan ik beginnen om het klushok gedeelte in te richten.
Welke lampjes heb je gebruikt in de dakbalken net voor de ringbalken?
Je hebt een standaard systeem van intoled. Ik vond dat persoonlijk vrij prijzig voor simpele spotjes dus ik heb ze bij onze Chinese vrienden besteld (https://nl.aliexpress.com...rB8H&gatewayAdapt=glo2nld)

Ik heb de warm white 3000K, 1W Black Shell, 30 °angle. Dan een simpele 12V driver er zelf aan knopen, aansturen met een shelly en je hebt je tuinverlichting ;) (ik stuur er ook wat tuinspots enzo mee aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawouter80
venneke schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:43:
[...]

Nee, de stugheid realiseer je door schoren of wanden te plaatsen. Niet door de paal compleet vast op een poer te plaatsen.
Klopt. Maar ik doel dan ook niet op de stevigheid van de constructie, maar op de weerstand om de wind te weerstaan als deze onder de overkapping slaat. De 360kg van de 6 poeren (+ extra snelbeton) kan dan wel het verschil maken.
Grutte Pier schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:47:
[...]

Je stelplaten zitten vast aan de paal, de stelplaat draai je op de poer. En ja, door de wind kan de schuur omhooggetrokken worden. Kapschuren zijn hier gevoelig voor, maar hebben vaak een pannendak waardoor het gewicht fors omhoog gaat.
Met een losse moer zit het draadeind niet aan de paal vast. De plaat steunt hierbij op de moer. Bij niet nastelbare constructies zit deze vastgelast aan de plaat. Hierbij zit het draadeind dus wel vast aan de paal, maar is dus niet meer nastelbaar als de constructie in elkaar zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
Als je naderhand wil stellen moet je zoiets hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ax-aGKCouwggS4g6FG5Gh3qC-dU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Yof3KFLczVreia0xeGxZdwC5.png?f=fotoalbum_large

En onder je poer een dikke 60x40 tegel ofzo. Beetje afhankelijk van de ondergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
Erwin_83 schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:21:
Als je naderhand wil stellen moet je zoiets hebben:

[Afbeelding]

En onder je poer een dikke 60x40 tegel ofzo. Beetje afhankelijk van de ondergrond.
Nee hoor, je kan ook de eerder aangehaalde stel plaatjes van de gamma gebruiken, de moer zit vaak los in het plaatje. Heb zelf die van de Hornbach gebruikt icm een poer van ook Hornbach (tip is om wel even goed de hoogte van de poer te meten, zat bij mij veel verschil in waardoor plaatsen op hoogte initieel slecht ging)

https://www.hornbach.nl/p...onpoer-10x10-cm/10632765/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Revaes schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:45:
[...]

Nee hoor, je kan ook de eerder aangehaalde stel plaatjes van de gamma gebruiken, de moer zit vaak los in het plaatje. Heb zelf die van de Hornbach gebruikt icm een poer van ook Hornbach (tip is om wel even goed de hoogte van de poer te meten, zat bij mij veel verschil in waardoor plaatsen op hoogte initieel slecht ging)

https://www.hornbach.nl/p...onpoer-10x10-cm/10632765/
Ik bedoel als je naderhand wil kunnen stellen en het vast wil hebben tegen opwaaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
Erwin_83 schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:15:
[...]

Ik bedoel als je naderhand wil kunnen stellen en het vast wil hebben tegen opwaaien.
De moer zit vast aan de plaat, maar kan nadien nog wel gedraaid worden. Dit maakt het dus mogelijk om te constructie vast te zetten tegen opwaaien maar ook na te stellen.

Op de afbeeldingen komt dit niet direct naar voren;

https://www.betongoed.nl/...-8x8cm-draaibare-moer-m16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
FabianGTI schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:46:
[...]

Ik zet de overkapping ook twee keer per jaar in de lazuur, meestal in mei en in september.
Gewoon met de kwast, lazuur stelt echt niets voor qua aanbrengen.
GeeMoney schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:48:
[...]

Wat voor lazuur gebruiken jullie? Ik zou het graag ook willen gebruiken, vooral om te zorgen dat Douglas niet vergrijst. Mijn hout is verder niet behandeld, is bijvoorbeeld deze lazuur dan voldoende: https://www.123verfexpert...KAc_3SHfrDmUaAs04EALw_wcB ?

Dit is een kleurloze variant, maar je hebt ook Douglas kleur. Daarnaast bijvoorbeeld ook de Remmers Houtbeits Long Life UV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-09 08:58
venneke schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:02:
[...]

[...]

Wat voor lazuur gebruiken jullie? Ik zou het graag ook willen gebruiken, vooral om te zorgen dat Douglas niet vergrijst. Mijn hout is verder niet behandeld, is bijvoorbeeld deze lazuur dan voldoende: https://www.123verfexpert...KAc_3SHfrDmUaAs04EALw_wcB ?

Dit is een kleurloze variant, maar je hebt ook Douglas kleur. Daarnaast bijvoorbeeld ook de Remmers Houtbeits Long Life UV.
Ik heb de Douglas variant gebruikt. Moest even wennen aan de oranje kleur, maar als ik nu kijk, vooral 's avonds met zonsondergang, dan vind ik het erg mooi. En ik krijg veel complimenten over de kleur, dus zal het wel mooi wezen ;)

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
Hmm oke, ik vind het nog lastig de juiste te kiezen. Het liefst blijf ik zoveel mogelijk op de kleur die ik nu ook op, een kleine glans erbij is niet erg.

Ik lees ook goede verhalen over de Hermadix olie, maar dat kan ik verder niet in dit topic terugvinden (wel in het klussers topic). Gebruikt die iemand hier ook?

https://www.deverfzaak.nl...ygn1WLxQ4cO8aAs01EALw_wcB

[ Voor 26% gewijzigd door venneke op 24-09-2024 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
venneke schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:42:
[...]

Je hebt een standaard systeem van intoled. Ik vond dat persoonlijk vrij prijzig voor simpele spotjes dus ik heb ze bij onze Chinese vrienden besteld (https://nl.aliexpress.com...rB8H&gatewayAdapt=glo2nld)

Ik heb de warm white 3000K, 1W Black Shell, 30 °angle. Dan een simpele 12V driver er zelf aan knopen, aansturen met een shelly en je hebt je tuinverlichting ;) (ik stuur er ook wat tuinspots enzo mee aan).
Ah top, bedankt voor de tip!
De lampjes staan mij wel aan alleen het geklus met een eigen driver en shelly in combinatie met Ali wat minder :|
Dus ik ga nog eens zoeken of ik niet iets vergelijkbaars kan vinden. Heb je ze trouwens in de dakbalken geboord/gefreesd?
[...]

[...]

Ik heb ook de Remmers variant gaan gebruiken in de kleur douglas.
In eerste instantie gebruikte ik de lazuur van de houthandel waar ik ook alles gehaald had. Maar de prijs en verwerking van Remmers was beter. Die van de houthandel was duurder en ik bleef erop smeren. Op een gegeven moment zat ik op 3 lagen en zag je al dat het weer een laag kon gebruiken. Terwijl ik nog aan het bouwen was.
De Remmers is wat dikker en na 2x ziet het er prima uit het geeft wel wat meer kleur aan het hout ietsje gelig (niet oranje voor mij) Maar ik heb het wel op nieuw hout gezet dat net geschuurd was. Dus niet op hout wat al enkele jaren ervaring in de tuin heeft opgedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:35
[...]

[...]

Deze gebruiken wij, het hout wordt wel iets meer oranje, maar ik vind het zelf dichtbij genoeg komen bij de originele kleur van Douglas.
Het is erg makkelijk verwerkbaar, gewoon met de kwast globaal opzetten, het trekt er vanzelf wel in.

Onze overkapping is Douglas met zwarte Douglas wanden erin, we hebben ook de zwarte variant van Remmers gehaald destijds met de bouw om de kopse kanten af te werken, deze is uiteindelijk nooit meer verkleurd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
sweetdude schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:57:
[...]

Ah top, bedankt voor de tip!
De lampjes staan mij wel aan alleen het geklus met een eigen driver en shelly in combinatie met Ali wat minder :|
Dus ik ga nog eens zoeken of ik niet iets vergelijkbaars kan vinden. Heb je ze trouwens in de dakbalken geboord/gefreesd?
Het is allemaal 12V, dus heel spannend is het niet. Ik heb ze met een 16mm speedboor erin geplaatst en met een normale 8mm boor de kabel door de gording geboord (je hebt dus nog wel toegang tot je dak nodig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Revaes
Erwin_83 schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:15:
[...]

Zit alsnog vast tegen opwaaien hoor, moer is alleen draaibaar in plaatje en dus stelbaar na plaatsing.

• Erwin_83
Revaes schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:50:
[...]

Zit alsnog vast tegen opwaaien hoor, moer is alleen draaibaar in plaatje en dus stelbaar na plaatsing.
Ja die van je linkje zien er mooi uit. Meestal zit de moer gelast en valt er niks te stellen naderhand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ero-Sensei
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 08:08
Een paar pagina's terug ging het over een carport zonder schoren.
Nu heb ik al best wat overkappingen helpen zetten, maar altijd met schoren.

Nu is de wens van vrouwlief dat het een 'superstrakke' overkapping moet worden. Zelf hou ik juist wel van robuust. Dus het gaat worden: dikke (19,5x19,5) staanders maar verder heel strak.

Het volgende gaat het worden (afm 500x400):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLVkCI2nITLiDyId4HM_l0UG8R4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bT9sPzB1Y7IyTNExBylslEXi.jpg?f=user_large

Wij nemen hem met 1 achterwand (duh) en 1 zijwand. Dat zal uiteraard voor de nodige stevigheid zorgen, maar zelfs dan twijfel ik nog. Ze verkopen hem echter ook zonder wanden.. kan iemand uitleggen hoe dit ding rechtop blijft staan? Is dat echt op de 2 schroeven in de ringbalk op de staander?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-09 12:14
@Ero-Sensei Schoren kun je toch evt verstoppen achter de achterwand en de zijkant. Zelf ook gedaan alles wat in het zicht is geen schoren ding is super stevig heb ook 20x20 staanders
Pagina: 1 ... 15 ... 21 Laatste