Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout

Pagina: 1 ... 14 ... 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 11:47
aVo0m. schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:22:
Hoi Dalma,

Ik kijk belangstellend mee met jou vragen, want heb precies dezelfde vragen. Onze tuinhuis is klaar. Maar moet paar planken weer weghalen om kabels te leggen.

Ik moet ook door die verticale palen boren om kabels doorheen te trekken. Ik gebruik geen flexibele buizen, want ik gebruik 4x2,5 Ymvk, die laat ik dan gewoon hangen in de tussenwand. Maar als ik de hoek omga, dan zal ik dus ook moeten boren in de grote dikke douglas palen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Huisje ziet er nu zo uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Douglas rabbat delen moet er wel weer tussenuit voor de elektra.
Zo te zien ben je vergeten een stelkozijn om de deur te plaatsen? Of bewust niet gedaan, kan ook natuurlijk. Het kan zo, maar staat niet zo netjes. Gezien je nog bezig bent, het overwegen waard toch nog toe te voegen :)

Verder wel mooi zo met die lamellen in het zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06:24
@Dalma Die lamellen zien er heel goed uit! Heb je die zelf gemaakt of zo kant-en-klaar gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-06 08:16
praliwi schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:23:
[...]

Zo te zien ben je vergeten een stelkozijn om de deur te plaatsen? Of bewust niet gedaan, kan ook natuurlijk. Het kan zo, maar staat niet zo netjes. Gezien je nog bezig bent, het overwegen waard toch nog toe te voegen :)

Verder wel mooi zo met die lamellen in het zwart.
Hoe bedoel je met een stelkozijn? Probeer te begrijpen wat je bedoelt, maar ik kom er niet uit.

Aan de andere kant ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8xgEN8fclHWWuKXMN244EXZBG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwlZVoviqWZxtpjxCjlXoXrJ.jpg?f=fotoalbum_large

Onderkant deur zit wel 3,5cm ruimte. Dus moet daar even een plankje van 1 a 1,5 cm onder maken.

De lamellen zijn 90cm breed en 2,25m hoog volgens mij. Je kan ze vrij bewegen en heb ze zo gekocht. Ik kan dat niet zo maken.

Huisje is 5,4 meter breed, 3,3 meter diep en met overstek 3,5 meter en 2,8 meter hoog.

[ Voor 8% gewijzigd door aVo0m. op 23-06-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
aVo0m. schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:59:
[...]

Hoe bedoel je met een stelkozijn? Probeer te begrijpen wat je bedoelt, maar ik kom er niet uit.

Aan de andere kant ziet het er zo uit:

[Afbeelding]

Onderkant deur zit wel 3,5cm ruimte. Dus moet daar even een plankje van 1 a 1,5 cm onder maken.

De lamellen zijn 90cm breed en 2,25m hoog volgens mij. Je kan ze vrij bewegen en heb ze zo gekocht. Ik kan dat niet zo maken.

Huisje is 5,4 meter breed, 3,3 meter diep en met overstek 3,5 meter en 2,8 meter hoog.
Zie dit plaatje, het stelkozijn is hier blank douglas.

Afbeeldingslocatie: https://www.hillhouttuinhout.nl/images/380x380/r/products/83935-wv-stelkozijn-15512734773491.jpg

Een stelkozijn steekt wat uit ten opzichte van de wandplanken, en heeft aan 1 kant een verdikking, waar de wandplanken mooi achter vallen. Dat oogt wat mooier, en dan kijk je niet tegen de kopse kanten van de wandplanken aan. En het helpt tegen inwatering door regen. Maar je constructie is niet verkeerd hoor, dus je kan het ook zo laten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Ik zie het! Niet aan gedacht. Jammer, buitenkant zie je alleen de kopse kanten van de onderste puntjes van de rabbatdelen. Binnenkant ziende inderdaad wel, maar ik zou nog wel een nep stelpost aan de binnenkant kunnen maken. Wel goed vastmaken, dat het niet krom trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-06 19:06
Goedemiddag mede-klussers. Ik ben me aan het oriënteren voor een overkapping achter in de tuin. Het gaat om een ruimte van ca. 650cm breed bij 350cm diep. Ik heb alleen twee uitdagingen waardoor een standaard rechthoekige overkapping met plat dak waarschijnlijk niet direct pas en waardoor ik er nog niet helemaal uit ben wat de beste/mooiste optie is: (1) de overkapping zou naast een bestaande schuur met zadeldak komen met een behoorlijke overstek en (2) er is sprake van een bestaande gemetselde muur (die waarschijnlijk lager is dan de doorloophoogte).

Het liefst zou ik iets bouwen dat een beetje aansluit bij de stijl van het bestaande schuurtje. Ik twijfel tussen (a) het doortrekken van een zadeldak, dit sluit waarschijnlijk het beste aan bij het bestaande schuurtje maar is ook het meest lomp en neemt wat van het uitzicht weg, en (b) een plat dak. Ik dacht eerst dat een plat dak aan een bijgebouw met zadeldak niet mooi zou zijn, maar op bijgevoegde foto oogt het prima.

Jullie nog inspirerende ideeën voor een andere creatieve oplossing? Fijne dag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzicmVe0oDIXVYUxkqsdZYsmykU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPKhF8iG7otA8pRmtqerhW2J.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQdDmEpd6z_pxYFNy6RnBr92KGI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NaBQqyHrhhipX8ee3zMlS79d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVjSM3wYVqPddQol0TWRZPFDGRM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BesCV6h1gOwhm5zJIAXADm58.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kjSbsKW3dEW7FQoCjk6Q4OFwco=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgQGaEg6v8YFkbB6TBMyuTLM.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Hier hebben de buren een puntdak op de garage, plat dak er tegen aan stoort mij verder niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUqYsRnm0R4wxZMR_HP9pMOm8p0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ok5QLECaVhpX2VWcdvBPXe1B.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit nog een brandgang tussen mij en de achterburen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
TheDeuce schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:25:
Goedemiddag mede-klussers. Ik ben me aan het oriënteren voor een overkapping achter in de tuin. Het gaat om een ruimte van ca. 650cm breed bij 350cm diep. Ik heb alleen twee uitdagingen waardoor een standaard rechthoekige overkapping met plat dak waarschijnlijk niet direct pas en waardoor ik er nog niet helemaal uit ben wat de beste/mooiste optie is: (1) de overkapping zou naast een bestaande schuur met zadeldak komen met een behoorlijke overstek en (2) er is sprake van een bestaande gemetselde muur (die waarschijnlijk lager is dan de doorloophoogte).

Het liefst zou ik iets bouwen dat een beetje aansluit bij de stijl van het bestaande schuurtje. Ik twijfel tussen (a) het doortrekken van een zadeldak, dit sluit waarschijnlijk het beste aan bij het bestaande schuurtje maar is ook het meest lomp en neemt wat van het uitzicht weg, en (b) een plat dak. Ik dacht eerst dat een plat dak aan een bijgebouw met zadeldak niet mooi zou zijn, maar op bijgevoegde foto oogt het prima.

Jullie nog inspirerende ideeën voor een andere creatieve oplossing? Fijne dag!

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou het stenen schuurtje in dezelfde stijl doorgaan in een houten variant ( dus het dak van je schuur door laten lopen). Mooi glas ervoor en raam schuur weghalen en daar een deur maken zodat je altijd droog en eventueel van binnenuit je tuinhuis kan bereiken.

Dat zal ook een luxe uitstraling geven. Maar door het dak zal het ook wel een stukje duurder worden. Ligt er dus ook aan wat je budget is.

Plat dak kan ook zoals je een foto stuurde, maar hoe ga je de overgang netjes maken, het moet wel kloppen.

Bij Erwin_83 gaat het makkelijker omdat de zijkant van het schuurtje vlak is.

Als ik jou schuurtje vergelijk met de extra foto die je stuurde, dan zie je dat onderkant dak hoger zit dan bij jou. Je plat dak wordt dan te laag.

Of

Je moet meter a anderhalve meter van je schuurtje bouwen, zodat je nog iets tussen kan zetten. Maar dat het toch los staat van het gebouw. Als je de rechterzijkant dichtmaakt, dan kijk je vanuit het raam van je schuur wel tegen een muur.

[ Voor 7% gewijzigd door aVo0m. op 23-06-2024 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-06 19:06
Dankje @aVo0m., leuke ideeën. Zadeldak doortrekken is optisch inderdaad de mooiste optie, het is echter een behoorlijke constructie en zal een deel van het uitzicht wegnemen. Ik hoef geen extra deur voor in het schuurtje (staat ook een werkbank achter die muur). Plat dak zal inderdaad lastiger worden omdat de overstek groter en lager is dan @Erwin_83 zijn foto.

Ik zal eens wat ervaren timmermannen uit de buurt vragen hoe zij het zouden oplossen, dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-06 14:38
Vorige week de rabat delen geplaatst, mooi met spacer van 2mm tussen elke plank. Na een week zijn de planken gekrompen en is de 2mm inmiddels 5mm. Baal daar wel van, ziet er namelijk uit alsof ik op een zaterdag avond alles met een paar borrels heb vastgezet......

Hout lag al 4 maanden onder carport en kwam uit een droge opslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:55
Grutte Pier schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:47:
Vorige week de rabat delen geplaatst, mooi met spacer van 2mm tussen elke plank. Na een week zijn de planken gekrompen en is de 2mm inmiddels 5mm. Baal daar wel van, ziet er namelijk uit alsof ik op een zaterdag avond alles met een paar borrels heb vastgezet......

Hout lag al 4 maanden onder carport en kwam uit een droge opslag
Tja hout werkt nu eenmaal, nu met dit weer word wel het uiterste gevraagd van hout, van heel vochtig naar een hete zon.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• aVo0m.
Huisje is af, nu alleen nog inrichten en elektra.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwU6RY_VQiEjs5uni3xL9R8I3pY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMyRNJl2OdJ5kRibUjY4VGiE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obGkB2N6i_-lzqH8G01kmlhYQak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PiaYD4qtK1lNT1hbZeWiSzDm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FTFjhra0Rfne1nw1BPkeHb-QLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpwzDfYbMz95LAteuJdZUfy3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63Z7CKaEC58ND5V_15bQFqplPP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WudQGk9tORlCIqrgRGnk0a96.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:29
Heb verlekkerd dit topic doorgelezen de afgelopen weken en genoten van de bouwkunsten van iedereen. Heeft mij ook doen overtuigen om voor EPDM te gaan ipv dakleer.

Volgende week ga ik beginnen met mijn schuurtje. Dit wordt dan wel geen douglas omdat het geheel bekleed gaat worden met composiet wandbekleding, maar de manier van bouwen is wel hetzelfde.

Maar ik heb een praktische vraag. Welke hoogte hou je aan? Mijn tuin loopt namelijk een cm of 30-40 af over een diepte van 11 meter.

Ik zelf zit op een hoek met garage en heb dus een achterom, of hoe je dat noemt. Ik heb nog een pad naast de garage en kan dus vanaf voor naar achter buitenom. Mijn buurman, tussenwoning, niet en heeft achterin dus een poortdeur. Die weer aan moet sluiten op de brandgang die daar loopt.

Enige jaren geleden een hout/beton schutting geplaatst. Deze loopt waterpas. Bij het huis heb ik 1 betonplaat, half in de grond. Maar op het eind, bij de brandgang heb ik 2 betonplaten, die amper 10 cm de grond in steekt. Dat is ongeveer het verloop. Halverwege de tuin ben ik dan ook van 1 betonplaat naar 2 betonplaten gegaan. Ik heb dus ook 2 meter hoge schutting aan huis, en achterin 2.40 meter hoge schutting.

Nu ga ik achterin een huisje bouwen. Zal ik nu dezelfde waterpaslijn aanhouden. Ik heb een terras aan huis en vanaf daar wil ik een vlonderpad maken naar het huisje. Waterpas doortrekken is op zich wel het mooist denk ik.

Iemand dit al aan de hand gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Guido7619 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:57:
Heb verlekkerd dit topic doorgelezen de afgelopen weken en genoten van de bouwkunsten van iedereen. Heeft mij ook doen overtuigen om voor EPDM te gaan ipv dakleer.

Volgende week ga ik beginnen met mijn schuurtje. Dit wordt dan wel geen douglas omdat het geheel bekleed gaat worden met composiet wandbekleding, maar de manier van bouwen is wel hetzelfde.

Maar ik heb een praktische vraag. Welke hoogte hou je aan? Mijn tuin loopt namelijk een cm of 30-40 af over een diepte van 11 meter.

Ik zelf zit op een hoek met garage en heb dus een achterom, of hoe je dat noemt. Ik heb nog een pad naast de garage en kan dus vanaf voor naar achter buitenom. Mijn buurman, tussenwoning, niet en heeft achterin dus een poortdeur. Die weer aan moet sluiten op de brandgang die daar loopt.

Enige jaren geleden een hout/beton schutting geplaatst. Deze loopt waterpas. Bij het huis heb ik 1 betonplaat, half in de grond. Maar op het eind, bij de brandgang heb ik 2 betonplaten, die amper 10 cm de grond in steekt. Dat is ongeveer het verloop. Halverwege de tuin ben ik dan ook van 1 betonplaat naar 2 betonplaten gegaan. Ik heb dus ook 2 meter hoge schutting aan huis, en achterin 2.40 meter hoge schutting.

Nu ga ik achterin een huisje bouwen. Zal ik nu dezelfde waterpaslijn aanhouden. Ik heb een terras aan huis en vanaf daar wil ik een vlonderpad maken naar het huisje. Waterpas doortrekken is op zich wel het mooist denk ik.

Iemand dit al aan de hand gehad?
Ik heb bitumen laten aanbrengen i.v.m. een houtkachel.

Bij jou loopt het dus sterk af, bij mij liep het op. Achter mijn huisje ligt de vloer 10cm hoger. Maar dat zie je toch niet.

Bij jou zou er dus grond bij moeten. Als je het huisje plaatst over de hele breedte in de achtertuin, dan moet onder het huisje 1cm per strekkende meter naar je toe aflopen (heb ik gedaan, zodat je onder het huisje de tegels kan schoonmaken als het moet en dat het water niet blijft staan.). Dus dat het afloopt ga je dan niet merken, alles wordt recht. Uiteraard als ik je beschrijving voor mij zie.

Mijn huisje is grond tot rand rand dak 280cm (je mag vergunningvrij tot 300cm). Veel mensen doen ook tot 260cm. Voelt wat knusser aan, maar wij wilde graag de ruimte voelen.

Betonpoeren zullen hoog genoeg zijn, maar je betonranden (tussen je betonpoeren) zullen achterin 2x opgestapeld moeten worden. Maar in het huisje zal je dat nooit zien. Achter het huisje wel en is er misschien 1 of 2 treden nodig, omdat het daar lager ligt.

[ Voor 7% gewijzigd door aVo0m. op 30-06-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:44
Hebben jullie stotbouten of tellerkopschroeven gebruikt om gordingen vast te zetten aan de staanders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-gSV0adKGcdOkfHvEV0qa734yM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sbYQMdlkYA756zRrtEyr8xtT.jpg?f=user_large

Een collega van mij heeft slotbouten gebruikt en die wil ik nu net gaan plaatsen, maar nu begin ik te twijfelen.

Edit: Met gordingen bedoel ik de ringbalken.

[ Voor 5% gewijzigd door Toekan op 02-07-2024 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:48
TheDeuce schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:16:
Dankje @aVo0m., leuke ideeën. Zadeldak doortrekken is optisch inderdaad de mooiste optie, het is echter een behoorlijke constructie en zal een deel van het uitzicht wegnemen. Ik hoef geen extra deur voor in het schuurtje (staat ook een werkbank achter die muur). Plat dak zal inderdaad lastiger worden omdat de overstek groter en lager is dan @Erwin_83 zijn foto.

Ik zal eens wat ervaren timmermannen uit de buurt vragen hoe zij het zouden oplossen, dank voor het meedenken!
Ik denk dat het doortrekken van het zadeldak ook een vergunning nodig heeft. Afstand nok tot erfgrens is te dichtbij voor een vergunningsvrije oplossing. Dat er al een schuur staat wil niet zeggen dat je het zo maar kan doortrekken

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G7B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:44

G7B

silvanverschuur schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:58:
@Dalma Die lamellen zien er heel goed uit! Heb je die zelf gemaakt of zo kant-en-klaar gekocht?
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:53
Toekan schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:09:
Hebben jullie stotbouten of tellerkopschroeven gebruikt om gordingen vast te zetten aan de staanders?

[Afbeelding]

Een collega van mij heeft slotbouten gebruikt en die wil ik nu net gaan plaatsen, maar nu begin ik te twijfelen.
Ik heb ze nog niet gemonteerd maar ben wel van plan om tellerkopschroeven te gebruiken, ondanks ik een hele voorraad slotbouten heb. Naast het feit dat ik zie dat vooral tellerkopschroeven worden gebruikt, vind ik het ook mooier omdat de slotbouten, in mijn geval, aan de binnenkant altijd in het zicht zouden blijven. Ik plaats de gordingen op de ringbalken.
Ik heb er overigens vanuit gegaan dat jij met gordingen de ringbalken bedoelt :)

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aVo0m.
G7B schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:07:
[...]

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar
Deze zijn gewoon op maat besteld. Ik zou het zelf niet kunnen maken. Lamellen zijn draaibaar en allemaal verbonden met elkaar met een heel dun onzichtbaar metalen zwarte strip.

Ik heb tellerkopschroeven gebruikt en hebben een grote kop en daardoor een goede trekkracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toekan
WOrange schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:03:
[...]

Ik heb ze nog niet gemonteerd maar ben wel van plan om tellerkopschroeven te gebruiken, ondanks ik een hele voorraad slotbouten heb. Naast het feit dat ik zie dat vooral tellerkopschroeven worden gebruikt, vind ik het ook mooier omdat de slotbouten, in mijn geval, aan de binnenkant altijd in het zicht zouden blijven. Ik plaats de gordingen op de ringbalken.
Ik heb er overigens vanuit gegaan dat jij met gordingen de ringbalken bedoelt :)
Ik bedoelde inderdaad de ringbalken.
Tellerkopschroeven vind ik er zelf mooier uitzien en die heb ik nu net ook gehaald. De slotbouten kunnen bij de voorraad ijzerwaren in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
Toekan schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:30:
[...]

Ik bedoelde inderdaad de ringbalken.
Tellerkopschroeven vind ik er zelf mooier uitzien en die heb ik nu net ook gehaald. De slotbouten kunnen bij de voorraad ijzerwaren in de schuur.
Overigens ben ik uiteindelijk van plan om te zorgen dat ik de tellerkopschroeven niet meer zie door eerst een stukje in te boren met een speedboor van rond 22 en dan een stukje rond hout er in te stoppen, bijvoorbeeld: https://www.hornbach.nl/p...mm-lengte-270-cm/7979728/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:26
WOrange schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:22:
[...]

Overigens ben ik uiteindelijk van plan om te zorgen dat ik de tellerkopschroeven niet meer zie door eerst een stukje in te boren met een speedboor van rond 22 en dan een stukje rond hout er in te stoppen, bijvoorbeeld: https://www.hornbach.nl/p...mm-lengte-270-cm/7979728/
Dat kan, maar doe dan geen grenen op Douglas. Mooier is zelfde houtsoort, of compleet wat anders (licht op donker). Je kunt ook dokens maken of kopen en die zwart schilderen, steekt mooi af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Toekan schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:09:

[Afbeelding]

Edit: Met gordingen bedoel ik de ringbalken.
Hier de gehele overkapping met tellerkop gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAITii
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:37
Hier ook druk bezig met een een overkapping van 630 x 310. Ik zal later in dit topic mijn voorbereidingen, bouwproces en eindresultaat laten zien.

Op dit moment bijna het dak waterdicht.

Echter voor nu een heel andere vraag m.b.t. elektra. Door de tuin heen heb ik al Niko Hydro opbouw in de kleur zwart.
Onder de overkapping wil ik Niko Hydro inbouw gaan gebruiken, maar vind de inbouwdozen van die serie nog al aan de prijze kant en vraag mij af of ik niet gewoon de 'standaard' ABB hollewand inbouwdoos kan gebruiken i.c.m. de Niko Hydro inbouw stopcontacten.

Niko Hydro inbouw stopcontact: https://www.nikostore.nl/761-36800.html
Niko Hydro inbouwdoos: https://www.nikostore.nl/761-73000.html
ABB hollewand inbouwdoos: https://www.elektramat.nl...V47oRj54xgrUaAvK7EALw_wcB

Ik ben mij bewust van de niet-waterdichtheid van die ABB's.

[ Voor 13% gewijzigd door GAITii op 04-07-2024 07:38 ]

Steam: GAITii | PSN: GAITii | 3DS FC: 0361-7487-5231

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-05 21:44
GAITii schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:20:
Hier ook druk bezig met een een overkapping van 630 x 310. Ik zal later in dit topic mijn voorbereidingen, bouwproces en eindresultaat laten zien.

Op dit moment bijna het dak waterdicht.

Echter voor nu een heel andere vraag m.b.t. elektra. Door de tuin heen heb ik al Niko Hydro opbouw in de kleur zwart.
Onder de overkapping wil ik Niko Hydro inbouw gaan gebruiken, maar vind de inbouwdozen van die serie nog al aan de prijze kant en vraag mij af of ik niet gewoon de 'standaard' ABB hollewand inbouwdoos kan gebruiken i.c.m. de Niko Hydro inbouw stopcontacten.

Niko Hydro inbouw stopcontact: https://www.nikostore.nl/761-36800.html
Niko Hydro inbouwdoos: https://www.nikostore.nl/761-73000.html
ABB hollewand inbouwdoos: https://www.elektramat.nl...V47oRj54xgrUaAvK7EALw_wcB

Ik ben mij bewust van de niet-waterdichtheid van die ABB's.
Ik had dezelfde gedachte en dus inbouwdozen besteld van Atema met de Niko hydro wcd maar helaas past dat niet. De inbouwdozen van Niko hydro hebben ook een soort van zwart kader waar vervolgens de Niko wcd invalt, heb je niet de inbouwdoos van Niko dan zal je wcd niet vlak aansluiten op muur.

Ik heb dus uiteindelijk maar de inbouwdozen van Niko erbij besteld.
Heb ook nog gekeken voor ander merk maar kwa prijs kwam zat dat maar een paar euro onder die van Niko.

Zal kijken of ik nog fotootje kan maken binnenkort

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
PolderPloer! schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 23:20:
[...]

Dat kan, maar doe dan geen grenen op Douglas. Mooier is zelfde houtsoort, of compleet wat anders (licht op donker). Je kunt ook dokens maken of kopen en die zwart schilderen, steekt mooi af.
Ik dacht dat die kleuren wel bij elkaar zouden passen. Mogelijk na een beetje beitsen. Maar ik heb het niet naast elkaar gezien.
Ik kon ook zo snel geen douglas ronde stok vinden. Maar dan moet ik misschien wat beter zoeken. Ik zag wel van die vierkante deuvels, maar geen idee hoe dat er uit ziet in een rond gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-05 21:44
Vraagje: ik wil nog een wcd aanleggen op een staander. Nu heb ik 2 opties: (1) gat boren in staander voor een inbouwdoos of (2) een opbouwdoos.

Nu is optie 1 het mooiste maar daarvoor moet ik wel een gat van 68mm boren van ongeveer 50 a 60mm diep in een staander van 14x14 cm.

Kan dat zonder de sterkte van de staander teveel negatief te beïnvloeden?

d'n oliesjeik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

QuattroNL

It is I.

Oliesjeik1 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:05:
Vraagje: ik wil nog een wcd aanleggen op een staander. Nu heb ik 2 opties: (1) gat boren in staander voor een inbouwdoos of (2) een opbouwdoos.

Nu is optie 1 het mooiste maar daarvoor moet ik wel een gat van 68mm boren van ongeveer 50 a 60mm diep in een staander van 14x14 cm.

Kan dat zonder de sterkte van de staander teveel negatief te beïnvloeden?
Persoonlijk zou ik dat niet doen.
Zit er een wand naast? Dan zou ik dat zeker overwegen.
Of anders idd opbouw. Zeker minder mooi maar wel (constructief gezien) beter.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rambo41
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-05 08:57
Vraag:

Onlangs zelf een overkapping gezet. Redelijk eenvoudige constructie aangehouden. Nu is op onverklaarbare wijze de overkapping niet haaks ten opzichte van de schutting komen te staan, waardoor het terras niet symmetrisch ten opzichte van het terras aan huis ligt. Met het aanleggen van gras wordt dit schuine beeld versterkt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqw0gIT_9IH71__G2ZGF_TammNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NIipH4IIu6ALrWSibIIzivc7.png?f=fotoalbum_large

Pilaar 1 staat 20 cm van de schutting en pilaar 2 staat 30 cm van de schutting af. Is het eenvoudig om pilaar 2 en 4 te verplaatsen zodat de boel recht staat. De overkapping is gezet op betonpoeren en de fundering heb ik met beton verstrekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-06 14:38
Rambo41 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:02:
Vraag:

Onlangs zelf een overkapping gezet. Redelijk eenvoudige constructie aangehouden. Nu is op onverklaarbare wijze de overkapping niet haaks ten opzichte van de schutting komen te staan, waardoor het terras niet symmetrisch ten opzichte van het terras aan huis ligt. Met het aanleggen van gras wordt dit schuine beeld versterkt. [Afbeelding]

Pilaar 1 staat 20 cm van de schutting en pilaar 2 staat 30 cm van de schutting af. Is het eenvoudig om pilaar 2 en 4 te verplaatsen zodat de boel recht staat. De overkapping is gezet op betonpoeren en de fundering heb ik met beton verstrekt.
Zeker niet eenvoudig gezien alle krachten van de overkapping al op de poeren staan. Ook moet je constructie de ruimte hebben om 10cm af te wijken van de plek waar de staanders nu staan (anders staan ze scheef)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:04
Rambo41 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:02:
Is het eenvoudig om pilaar 2 en 4 te verplaatsen zodat de boel recht staat.
Nee, niet echt. Wat al aangegeven is: Het krachtspel in de rest van de constructie zal veranderen. Of daar je constructie tegen kan is de vraag. Geen directe oplossing dan laten staan of opnieuw opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsbeans
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-05 11:30
QuattroNL schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:29:
[...]

Je wilt hier wel folies tussen plaatsen, en wel op de volgende manier:
[Afbeelding]
Van binnen naar buiten: dempwerende/dampdichte folie, isolatie, dampopen folie.
ik ga binnenkort ook isoleren; maar wil het dan met pir platen gaan doen, heb je dan ook nog folie nodig? Al zet ik er 6cm dikke pir platen in dan nog steeds kunnen de buitenbeplating luchten doordat er ook nog een spauw tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmarc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17:28
Overkapping worden veelal op betonpoeren gezet. Blijft dat echt staan op de lange termijn (10 jaar), of zakt dat uiteindelijk net zo hard mee (omgeving Gouda)? Zou het niet beter zijn om het op hardhouten vlonderpalen te zetten die zich vastzetten in de kleigrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:05
mmmmarc schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:28:
Overkapping worden veelal op betonpoeren gezet. Blijft dat echt staan op de lange termijn (10 jaar), of zakt dat uiteindelijk net zo hard mee (omgeving Gouda)? Zou het niet beter zijn om het op hardhouten vlonderpalen te zetten die zich vastzetten in de kleigrond?
Dat hangt inderdaad van je grond/gebied af.
Ik heb onder elke betonpoer een hard houten paal van 2,5m geslagen en daarboven een gewapende betontegel in het snelcement gestort en daarboven de betonpoer in snelcement.
Hier zit de vaste zandlaag namelijk op 2m.
De hardhoutenpaal zit ongeveer 60cm onder het maaiveld dus ik zit ruim in de zandlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Nu online
Als je op dik water woont zakt alles ;)

Je moet dan funderen op een harde laag. Hoe diep dat is verschilt per plek. Als je dieper moet zijn schroefpalen mogelijk een optie.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
De overkapping staat inmiddels. Nu wil ik volgende week het EPDM gaan plaatsen.
Ik twijfel alleen nog de hoogte van de regel bovenop het dak. Momenteel heb ik de vurenhoutregel van 50x75 zo gemonteerd dat deze 50mm hoog is. Dit kwam het beste uit met het boeideel. Op deze manier valt het boeideel 1,5 cm over de ringbalk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eF5IWhQpYXAV3muxJkBE8llEdnU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jjNloXwMQJsJ9FZyVNgJBTRu.jpg?f=user_large

Het boeideel op de foto is 240mm hoog.

Bij het bestellen van het EPDM loop ik nu tegen het volgende probleem aan. De stadsuitloop is 60x80. Dit betekend dat de regel lager is dan de stadsuitloop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfJUWcM7hRDnRPc2yxKnXxMDsyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hm405nv17ECbNa3Kf2040NYx.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn idee is nu om een extra boeideel te plaatsen van 95mm hoog en deze 25mm boven het eerste boeideel uit te laten steken. Waardoor ik de regel rechtop kan monteren. Dan is deze weer 75 mm hoog.

Of is het een optie om de regel rechtop te monteren. Dan steekt deze 25mm boven het boeideel uit. Is dat te verbergen met een daktrim?

Is het sowieso niet verstandiger om een bak te creëren van 75mm diep in plaats van de 50mm diep. Om te voorkomen dat er water over de randen heen gaat.

Wat kan ik trouwens beter nemen: Een stadsuitloop van 45 graden of een stadsuitloop van 90 graden. Ik heb een dak met afschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Nu online

QuattroNL

It is I.

Als je dak afschot heeft dan zal er normaal gesproken nooit water op blijven staan (uitgezonderd wat kleine plasjes bij de oneffenheden en bij een verstopte afvoer).
Ik ga mijn boeidelen zo'n 40mm hoger maken dan het dak zelf (met 40mm afschot op 3.4m), dat moet ruim voldoende zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door QuattroNL op 12-07-2024 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Hier ook 50mm aangehouden met afschot van 1cm per 1,5m. Er blijft geen water staan hier en er komt ook zeker niets over de rand heen. Zelfs niet bij de idiote buien van afgelopen periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Misschien is er hier op het forum die mij kan helpen.

Een 6 jaar geleden hebben we een soort van pergola (en meer) neergezet. Hierbij hebben we een schaduwdoek op maat laten maken om er tussen te spannen; die hangt er van mei tot oktober.

Nu zie ik op verschillende plekken houtrot en oranje schimmel denk ik. Ik vraag mij twee dingen af

1) is dit te verwachten na 6 jaar? Onbehandeld douglas staat toch zo’n 10 tot 15 jaar voor. Bij de verbindingen kan ik het me nog enigszins voorstellen, maar bij verticale en zijkanten had ik dit niet verwacht.

2) wat kan ik hier aan doen? Ik dacht zelf de slechte delen uit te beitelen en vervolgens te behandelen met alabastine houtrotimpregneer. Vervolgens bij eventuele grotere delen een nieuw stuk hout in lijmen met constructielijm.

Het hout is dus onbehandeld en de verbindingen zijn verlijmd met bruisende constructielijm. Vanaf boven zijn er een 4-tal lange houtdraadbouten ingedraaid (niet zichtbaar op de fotos). Het geheel staat op zuid, dus veel zon

Bvd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3Mj2hvtcDcQ7KlidZT8FClX9KY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AlTAr3d8CN6kzGdcelaC8Xmj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BX9fEpXdkj7-8F-9d8E7X2IKsFk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6PWwe5yqQPtH7yVhnDDew9of.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daZfxUMsnFahPZ_IQ1nv7monAws=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5N0u0fBwZPVFCZTH0gfEeJKN.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9M-Na7yFKwXFhfM_h8JEgVB-9U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQBRwSEYWLTbeHPFhtYjTjoT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WHMdtEFw72Ue7a8bim0k2OkDNY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zz7S4k5yLaInI3GGJUBCFsrN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuL5DggrbK02ZMTk69R-XNEE0X8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E4spHlVA5fW1XFQWixLdoSZA.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnLsfI2eVAJUyJqc3Mo3xMVBCPE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGuBiFywITGYuKKmY0vJnZeS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqLq1zSQ-CxrgISZKXyiVNsX26g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tgjy7sZa0LMtvcrb8ngfzh5n.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlUZp5oCbmznmnoaWhSKVWqnvuQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRUglR8EGeU8vzCoB3oEeAKr.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmcWUvjkkTWeieYWCy8ljLtRbTI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TL2UbiYH6lnEuv9Y61PJ1yp3.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 26% gewijzigd door SalexSun op 13-07-2024 11:24 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011

dragonhaertt

@_'.'

Ik ben begonnen met het maken van een ontwerp van een tuinschuurtje voor opslag van tuingereedschap en de BBQ.

Het schuurtje wordt ongeveer 1m75 bij 2m30.
Hij komt te staan op 4 betonpoeren, opsluitbanden tegen het regenwater en één balk aan de achtermuur van mijn garage. Het schuurtje komt zowel tegen de achtergevel van mijn eigen garage, als 'tegen' de zijgevel van de garage van mijn buurman.

Nu ben ik best handig met hout, maar met dakbedekking heb ik geen ervaring.

Heeft iemand tips over de afwerking van het dak (dakleer, dakpannen, shingles) en hoe ik deze netjes aansluit op de gevel / dakrand?

Hij moet aan twee kanten aangesloten aan een plat garagedak.
Loodslab lijkt me wat overdreven omdat de constructie wel 'open' blijft, het schuurtje kan ademen via de onderkant (zwevend van de vloer) en via de dakconstructie (overschot open naar buitenlucht)

Ik zat zelf te denken aan dakleer en een knelstrip welke ik af kan kitten. Mijn partner vind shingles mooier.
Het liefste monteer ik zo min mogelijk op de garagemuur van mijn buurman (zoals lood inslijpen).

De muur aan de rechterkant is mijn garage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNpv1m_OVumdCqXHhHejafPD9gA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Il1drexvc7spWN6YFArFysQN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJUIZy0a8o0mc_hOLkEzbBALnJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FUxPDHYXwAU31vULVG1hYQs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door dragonhaertt op 26-07-2024 12:15 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-06 23:13
SalexSun schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:08:

Een 6 jaar geleden hebben we een soort van pergola (en meer) neergezet. Hierbij hebben we een schaduwdoek op maat laten maken om er tussen te spannen; die hangt er van mei tot oktober.

Nu zie ik op verschillende plekken houtrot en oranje schimmel denk ik. Ik vraag mij twee dingen af

1) is dit te verwachten na 6 jaar? Onbehandeld douglas staat toch zo’n 10 tot 15 jaar voor. Bij de verbindingen kan ik het me nog enigszins voorstellen, maar bij verticale en zijkanten had ik dit niet verwacht.

2) wat kan ik hier aan doen? Ik dacht zelf de slechte delen uit te beitelen en vervolgens te behandelen met alabastine houtrotimpregneer. Vervolgens bij eventuele grotere delen een nieuw stuk hout in lijmen met constructielijm.

Het hout is dus onbehandeld en de verbindingen zijn verlijmd met bruisende constructielijm. Vanaf boven zijn er een 4-tal lange houtdraadbouten ingedraaid (niet zichtbaar op de fotos). Het geheel staat op zuid, dus veel zon

Bvd

[Afbeelding]
Dat komt puur door vocht. Ik zou de boel gewoon lekker behandelen met een olie of gekookte lijnzaadolie(die laatste zorgt er wel voor dat het hout in de loop van de tijd heel donker wordt). Dat trekt er lekker in en beschermt beter tegen vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Nu online
dragonhaertt schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:15:
Ik ben begonnen met het maken van een ontwerp van een tuinschuurtje voor opslag van tuingereedschap en de BBQ.

Hij komt te staan op 4 betonpoeren, opsluitbanden tegen het regenwater en één balk aan de achtermuur van mijn garage. Het schuurtje komt zowel tegen de achtergevel van mijn eigen garage, als 'tegen' de zijgevel van de garage van mijn buurman.

Heeft iemand tips over de afwerking van het dak (dakleer, dakpannen, shingles) en hoe ik deze netjes aansluit op de gevel / dakrand?

Loodslab lijkt me wat overdreven omdat de constructie wel 'open' blijft, het schuurtje kan ademen via de onderkant (zwevend van de vloer) en via de dakconstructie (overschot open naar buitenlucht)

Ik zat zelf te denken aan dakleer en een knelstrip welke ik af kan kitten. Mijn partner vind shingles mooier.
Het liefste monteer ik zo min mogelijk op de garagemuur van mijn buurman (zoals lood inslijpen).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is een platdak met epdm geen optie ? Lijkt me een stuk makkelijker met aansluiten en om zelf te doen.

Wellicht kan je de bestaande daktrim dan tijdelijk verwijderen en tot daar de epdm maken. Dak zelf wat lager maken en de dakrand gelijk met het bestaande.

[ Voor 4% gewijzigd door Erwin_83 op 26-07-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Erwin_83 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:35:
[...]

Is een platdak met epdm geen optie ? Lijkt me een stuk makkelijker met aansluiten en om zelf te doen.

Wellicht kan je de bestaande daktrim dan tijdelijk verwijderen en tot daar de epdm maken. Dak zelf wat lager maken en de dakrand gelijk met het bestaande.
Plat dak vind ik minder mooi en dan moet ik alsnog afwatering gaan maken.

Zelf doen is overigens geen vereiste, ik kan ook iemand inhuren om het dak af te werken nadat het frame is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Nu online
Afwatering moet je toch wel maken, of wil je een spetter festijn in de tuin ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Erwin_83 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:58:
Afwatering moet je toch wel maken, of wil je een spetter festijn in de tuin ?
Het is maar een klein dak, we hebben ook een prieeltje zonder afwatering dus dat zie ik niet echt als een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:54
Hoe bedoel je dit? Ik heb namelijk een uitdaging met de fundering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmarc
  • Laatst online: 17:28
c-nan schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:07:
[...]

Hoe bedoel je dit? Ik heb namelijk een uitdaging met de fundering :)
Bij een vlonder zuigen die palen zich helemaal vast in de natte grond zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Laatst online: 16:06
SalexSun schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:08:

Bvd

[Afbeelding]
Foto 1 en 2 lijkt alleen gewoon wat hars te zijn wat eruit is gelopen.
Foto 3, 4 en 5 is wel houtrot.
Bij foto 3 lijkt het water zich een weg te hebben gezocht via de nerf erboven naar het hout eronder. Enige oplossing is om dat weg te halen en er een stuk in te zetten. En kijk om iets van een gleuf gootje te frezen als afwatering zodat het niet meer in de staander loopt.
Foto 4 en 5 is door de houtnerf dat het hout erin loopt en uiteindelijk niet goed genoeg droog waait. Die kun je er nog uit schuren.

Sowieso, je zegt het zelf al het is onbehandeld. Daar zit het probleem in. Ga alles heel goed schuren en in de lazuur zetten of de olie zoals @wauskoek ook al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Foto 1 is echt wel schimmel. Ik hen die gele bolletjes ook op mijn picknicktafel. Die staat wel richting noorden, onbehandeld, en van het ene jaar op het andere weg (weinig zon, horizontaal). Dat het op een verticaal stuk is bij jou is wel bijzonder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Nu online

QuattroNL

It is I.

Vraag over dakisolatie van een overkapping.

Onze overkapping in aanbouw is nu nog aan 2 zijden open maar over een jaar willen we die dicht maken met glazen schuifwanden.
Zodoende isoleer ik nu alvast het dak en de wanden.
Voor het dak heb ik nu bedacht (van binnen naar buiten): 20mm dakplanken, klimaatfolie, 40mm PIR platen met aan beide zijden alu, EPDM.
ik hoeverre is die folie nog nodig als de PIR platen al aan beide zjjden een alu-laagje hebben? Dat laagje is toch al dampdicht?
Op sommige YT filmpjes zie je dat men er wel folie tussen legt. Vaak ook dampdicht. Lijkt me dubbelop.

Wat is wijsheid: geen folie, klimaatfolie, dampopen folie of dampdichte folie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-06 23:51
Een stukje van de muur af plaatsen een optie? Verlies je wel 10 cm maar dan hoef je er niet tegenaan te bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brambu
  • Laatst online: 02-06 18:02
Misschien een stomme vraag… ik lees op veel plekken dat douglas hout een levensduur heeft van 10 jaar en geïmpregneerd 15 jaar.
Echter wil ik voorkomen dat ik over 15 jaar de hut moet afbreken en weer opnieuw kan beginnen met wat nieuws neer zetten.

Mis ik hier wat info of hoe moet ik dit zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Brambu schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:39:
Misschien een stomme vraag… ik lees op veel plekken dat douglas hout een levensduur heeft van 10 jaar en geïmpregneerd 15 jaar.
Echter wil ik voorkomen dat ik over 15 jaar de hut moet afbreken en weer opnieuw kan beginnen met wat nieuws neer zetten.

Mis ik hier wat info of hoe moet ik dit zien?
Hardhout gebruiken? Of bakstenen? Alles aflakken?

Douglas blijft een zachthout, als je dit in weer en wind buiten laat staan dan gaat het gewoon rotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brambu
  • Laatst online: 02-06 18:02
dragonhaertt schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:07:
[...]

Hardhout gebruiken? Of bakstenen? Alles aflakken?

Douglas blijft een zachthout, als je dit in weer en wind buiten laat staan dan gaat het gewoon rotten.
Dat is dus wel een optie? Als alles gelakt is, kan het wel een poos langer blijven staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Als je het goed bouwt, en bijhoud (niet 1 keertje verven/olien) moet dat kunnen lijkt me. Dat gezegd hebbende, ik heb hout ook al eerder zien rotten dan de aangegeven tijd, maar dan was het ook niet zo fantastisch gebouwd en weggezet. Een paal die niet van de grond staat,een tafel die niet afloopt en op noord staat (zeer weinig zon) etcetera grijns zekerheden voor vroegtijdig rotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Nu online

QuattroNL

It is I.

Brambu schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:05:
[...]

Dat is dus wel een optie? Als alles gelakt is, kan het wel een poos langer blijven staat?
Idd behandelen (met een goede beits of lazuur, bij voorkeur 2 lagen) en zorgen dat nat hout goed kan drogen (dus ventileren/doorwaaien en de zon moet er bij kunnen).

Dus de houten palen niet direct in de grond maar op poeren en de onderste latten/planken van de grond af en zorgen dat er geen regenwater tegenaan spettert (desnoods de onderste plank van een wand met teer behandelen).
En maak een schuur niet potdicht maar maak ventilatieopeningen (roostertjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik vind deze overkapping heel mooi, mede omdat het dak licht door laat. Ik zou er echter wel plexiglas op monteren om droog te zitten (dak met minimum helling) hier is dit niet het geval.

De architecte en aannemer zijn van de UK, ik volg ze op Instagram om ideeën op te doen. Nu sprak de man over "Western Red Cedar" balken. Ceder is inderdaad mooi en een beetje duurzamer dan Douglas, ik vind echter nergens Ceder balken (online).

Iemand al naar gekeken of tegen gekomen?

Verder twijfel ik of ik in mijn (nog aan te leggen) terras gaten ga boren voor deze constructie of betonpoeren direct naast / tegen het terras (direct voorzien bij de aanleg van het terras).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nymv6HsvsT8ED_Yy4PsLbmxnpGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDi5gFDeDXckNHXaoMtjbg5B.jpg?f=fotoalbum_large
Bron: https://www.charlotterowe.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@poing niet alles staat online, mede door het relatief hoge vollume (en de hoge basis prijs) hebben dat soort producten ook dagprijzen, bel je "lokale" houthandel. dergelijk hout moet je eigenlijk ook gewoon zelf selcteren en niet online bestellen van een stock foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:06
*knip* dubbelpost

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 04-08-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
dragonhaertt schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:15:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geen antwoord op je vraag maar ik zie een schutting deur frame. Zou je niet gewoon een mooie opgeklampte deur of paneeldeur plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

praliwi schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:48:
[...]

Geen antwoord op je vraag maar ik zie een schutting deur frame. Zou je niet gewoon een mooie opgeklampte deur of paneeldeur plaatsen?
Daar heb ik inderdaad over zitten twijfelen.
Ik heb weinig ervaring met het plaatsen van deuren, een aangezien het niet een luchtdichte constructie wordt hoeft de deur ook niet goed af te sluiten.
Daarnaast dacht ik dat dit misschien goedkoper zou zijn.
Ook is de deur breder dan een gemiddelde deur, maar niet erg hoog. Ik kon zo snel geen deuren vinden die extra breed zijn.

Heb je misschien tips waar ik goedkoop een mooiere deur kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
dragonhaertt schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 07:07:
[...]

Ik heb weinig ervaring met het plaatsen van deuren, een aangezien het niet een luchtdichte constructie wordt hoeft de deur ook niet goed af te sluiten.
Ook is de deur breder dan een gemiddelde deur, maar niet erg hoog. Ik kon zo snel geen deuren vinden die extra breed zijn.

Hier bijv.: https://www.houtgemak.nl/collections/alle-douglas-deuren

Maar dat is inderdaad wel wat duurder dan jouw oplossing gok ik? Misschien dan toch wat overkill!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Guido7619
dragonhaertt schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 07:07:
[...]

ik ben net zelf bijna klaar met mijn eigen tuinhuis maar bij mijn moeders schuur net zo gedaan. Zoek een tuin/garagedeur met kozijn. Meestal zijn dit gebruikte deuren in goede staat met een nieuw gemaakt kozijn.

De deur is dan al geheel afgehangen en het hele kozijn schroef je zo in je tuinhuis. Dan heb je kwalitatief goed hang en sluitwerk, goed slot, geen doorhangende hengen enz.

Voor mijn moeder een paar jaar terug een hardhouten deur met nieuw kozijn gevonden voor 400 euro bij een timmerbedrijfje. Voor mijzelf op marktplaats bij een particulier wat gevonden voor 160 euro.

Enkel dus wel zelf schilderen.

En voor het gemak van monteren heb ik de deur dan er even vanaf gehaald zodat ik enkel het kozijn goed kan stellen en monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyPHd9pvoJa_rDMlPeayEzJSG4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ahyg4l17pgRXkVaxtkokTjXW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
venneke schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:57:
Wellicht een domme vraag maar kom er niet uit op internet: net begonnen met een overkapping met een plat dak waar bitumen op gaat komen. Nu kan ik via via aan tempex komen 40mm om te zorgen dat het dakbeschot vrij van vocht blijft. Kan hier echter wel bitumen op bevestigd worden? Ik lees van we, maar lees ook weer dat het kan smelten.

Hoor het graag van jullie!
Volgens mij smelt je dat inderdaad gewoon weg, waarom geen PIR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
Heb inderdaad nu PIR gekocht, 30mm. Vanavond de balk bevestigen aan mijn garage, dan hopelijk deze week de staanders en de ringbalken erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
venneke schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 07:51:
Heb inderdaad nu PIR gekocht, 30mm. Vanavond de balk bevestigen aan mijn garage, dan hopelijk deze week de staanders en de ringbalken erop.
Pir met bitumenglasvlies? Of ga je voor een tweelaags systeem.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• venneke
Wordt een tweelaags systeem.

Progress so far, veel werk om alles netjes in te kepen. Hopelijk deze week de gordingen erop. De rechterkant trek ik de bitumen door van de garage, komt wel een mastiekhoek op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUVkdVFMH25i9h7fKXEDOeB1SzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hxdBoSpbGgf2diw69OVzlHSj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:45
venneke schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:26:
Wordt een tweelaags systeem.

Progress so far, veel werk om alles netjes in te kepen. Hopelijk deze week de gordingen erop. De rechterkant trek ik de bitumen door van de garage, komt wel een mastiekhoek op.

[Afbeelding]
Waarom die inkepingen aan de ringbalken rechts? Dit zou je toch makkelijker en steviger op kunnen lossen door de balk aan de muur lager te bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
hpmkruit schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:38:
[...]

Waarom die inkepingen aan de ringbalken rechts? Dit zou je toch makkelijker en steviger op kunnen lossen door de balk aan de muur lager te bevestigen?
Had ook gekunt inderdaad, maar ik vond het zo mooier dat de balk aan de muur minder prominent aanwezig was. We gaan de muur ook nog stucen of verven namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:04
venneke schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:50:
[...]

Had ook gekunt inderdaad, maar ik vond het zo mooier dat de balk aan de muur minder prominent aanwezig was. We gaan de muur ook nog stucen of verven namelijk.
Nu verlies je natuurlijk wel ~1/3 van je draagkracht rechts en ook links de helft vanwege de halfhout verbinding. Hou je nog genoeg over voor deze overspanning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Ik denk dat je dit een beetje verkeerd ziet. De hoogste load zit in het midden, aan het uiteinde heb je nog niet de heeft van de kracht, dus dit gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Laatst online: 18:12
Ik ben toe aan de volgende stap en dat zijn de wanden en de opsluitbanden. Ik heb palen van 15 centimeter en was van plan mijn wand als volgt op te bouwen. Aangezien ik in de toekomst ook wil gaan verwarmen kies ik ervoor om te isoleren, waarschijnlijk met steenwol aangezien dat muis bestendig schijnt te zijn...

Opbouw (van binnen naar buiten)Dikte (in mm)
Red Class Zweeds rabat 2,2 x 19 cm / schuur wellicht OSB3 22
Dampremmende folie (Miofol rood)-
Vuren SLS 38x89x3000mm / Glas of Steenwol isolatie89
Dampopen folie (Miofol blauw)-
Vuren lat ruw 10 x 38 t.b.v. ventilatie10
Red Class Zweeds rabat 2,2 x 19 cm22
Totaal143

Zit momenteel met een tweetal vragen
  1. Zou ik voor een 6 of 8 centimeter dikke opsluitband gaan? Omdat ik de vloer wil isoleren, zou een 6 centimeter 30 cm hoge band ideaal zijn. Is deze echter niet te dun als ik een wand van 9 cm wil maken
  2. Zou een ventilatiespouw van 1 cm voldoende zijn?
Andere tips zijn ook welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Nu online
Let met de beton bandjes ook op het gewicht. Dikker is leuk, maar als je het niet meer kan tillen ........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:04
Lankman schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:57:
Ik denk dat je dit een beetje verkeerd ziet. De hoogste load zit in het midden, aan het uiteinde heb je nog niet de heeft van de kracht, dus dit gaat prima.
De hoogste load zit inderdaad gemiddeld in het midden, maar die hele load moet wel afsteunen op beide draagpunten. Bij gelijke verdeling komt de helft van de load op 1 draagpunt. Aan beide kanten is de draagkracht verminderd. Afhankelijk van hoe groot de overspanning is kun je de benodigde balkdikte berekenen (overspanning / 20), indien er nog genoeg dikte over is na het inkepen is er geen issue. Indien niet, is dat nog wel op te lossen door bv een blok(je) onder de ringbalk tegen de dragers te schroeven, die draagt dan de hele balkdikte (moet dan wel met voldoende sterke bevestiging worden vast gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:00
Komende zaterdag na 6 maanden eindelijk EPDm plakken, al veel filmpjes gekeken maar iemand misschien nog een gouden tip vanuit zijn ervaring wat ik vooral wel of niet moet doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guido7619
Wimploo schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:41:
Komende zaterdag na 6 maanden eindelijk EPDm plakken, al veel filmpjes gekeken maar iemand misschien nog een gouden tip vanuit zijn ervaring wat ik vooral wel of niet moet doen?
Nou ik heb het toevallig 2 weken terug gedaan. Voor het eerst.

Ik heb europees epdm gebruikt dus enkel dak insmeren. Ik had 1 blik lijm en 2 blikken contactlijm erbij.

In het blik lijm dus 3 gaten gemaakt van 8mm. (instrucieboekje zei 5 ja) Dak op gegaan. Rol epdm netjes opgerold volgens beschrijving en de lijm uit gaan gieten. Dat ging dus echt zo traag als dikke stront en schoot voor geen meter op. Maar ik was alleen, je bent al begonnen met die lijm en kon dus ook weer niet zo makkelijk het dak af om meer gaten erbij te slaan.

Het 2e probleem was dat ik niet kon zien hoeveel lijm er nog in dat blik over was. Je wilt niet na 3 kwart dak een leeg blik hebben dus de lijm niet al te dik erop gegoten. Achteraf had ik dus nog best wat over en had dus meer lijm kunnen gebruiken.

Mijn tip zou zijn om de lijm over te gieten in een verfbakje zodat je visueel kunt zien hoeveel je aan het verbruiken bent, en grote hoeveelheden erop kunt rollen. Ik heb ook twijfels bij mij of het wel goed vast geplakt zit.

Al het contact lijm werk heb ik dus met 1 blik kunnen uitvoeren. Dus had liever 2 blikken gewone lijm gehad ipv 1.

Verder even letten op de naad als het uit 2 delen epdm is gemaakt. Dat de naad zeg maar op afschot ligt.

En niet al je daktrim op maat maken en dan het dak op gaan om te monteren. Ook al heb je het nog zo goed uitgerekent en uitgemeten. Gewoon echt stuk voor stuk opmeten, zagen,monteren. Volgende deel opmeten, zagen monteren enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
Guido7619 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:25:
[...]

Nou ik heb het toevallig 2 weken terug gedaan. Voor het eerst.
Kijk dat zijn nog eens praktische tips! Ik heb in ieder geval meer dan genoeg lijm dus dat rol ik dan op de PIR platen en dan ook nog eens op het epdm zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Nu online
En je wil het niet in de volle zon doen, dan brand je weg op een zwart dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-06 21:11
Wimploo schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:41:
..ben vooral benieuwd hoe jullie een grote rol een dak op tillen / heb je in de tussentijd het dak afgedekt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guido7619
Samen met iemand erop tillen bij een groot stuk. Dan helemaal goed uitleggen en positioneren. Dat is al even wat werk. Dan uurtje laten rusten.

Ik was alleen en heb op het middenstuk 2 tegels gelegd. Dan 1 kant zijkanten naar binnen vouwen en oprollen met een stuk pvc afvoerbuis. Daarna heb ik steeds een cm of 40 ingelijmd en erop gerold. Daarna stenen stuk verschoven en volgende zijde doen. De hoekjes is even friemelen.

Met de contact lijn kun je niks mee friemelen dus daar voorzichtig me doen. Zit direct muurvast.

Mijn hoekies zijn niet perfect gelukt, maar ben er wel tevreden over. Vooral niet gaan inknippen, maar vouwen.

Ik stond wel in de volle zon. Dus neem ook
Een fles water het dak op. Als je eenmaal bent begonnen wil je in 1 keer doorgaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaR3orkDJGTJqfcDEgOIuX_LJ6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHcofZ3bMg6OXRQQzPXM77ns.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4cc9uouq46Y8hemtLlWddQN1xE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1o1mZM6B8G1eJHbSOCuHteZo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2BdmtXsbNpJ4Jk3L7lYPoL3icA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qiX2C599p6O0bWi2eZysMyDO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTOzAFe6ThXFQgVEP-JwF3v-yY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxnMtD378LuvQiRVhL7F44aP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Evo X schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:41:
[...]

..ben vooral benieuwd hoe jullie een grote rol een dak op tillen / heb je in de tussentijd het dak afgedekt?
Vanaf het moment dat ik het dak dicht had met osb platen wel een zeil erover gehad ja. Was ook 1 keer nodig vanwege een korte heftige bui.

Het overige houtwerk was ik niet zo bang of het nat zou worden. Maar wilde geen nat osb hebben en dan pir en Epdm erop plakken. Dus ook het weerbericht even in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
Ik heb ervaring mogen opdoen bij mijn EPDM dak van 7x12 meter. Als de zon schijnt en je hebt PIR met een alulaag, vergeet geen zonnebril zodat je geen last van lasogen krijgt! Ik had volgens de handleiding eerst de helft van het dakoppervlak met lijm bedekt. Daarna dat hele stuk uitgelegd, dat kreeg ik helaas toen niet meer strak. Ik ben toen overgegaan naar het lijmen van banen van 1x7 meter per keer, en daarna de EPDM erover. Toen kon ik het veel strakker krijgen. Motto is dus, begin klein en oefen :)

Trouwens alleen als je Amerikaans EPDM (dat is helemaal glad) hebt moet je het aan twee kanten verlijmen. Meeste kans is dat je Europees EPDM hebt en dan hoeft de lijm alleen op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-06 21:11
Guido7619 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:12:
[...]

Vanaf het moment dat ik het dak dicht had met osb platen wel een zeil erover gehad ja. Was ook 1 keer nodig vanwege een korte heftige bui.

Het overige houtwerk was ik niet zo bang of het nat zou worden. Maar wilde geen nat osb hebben en dan pir en Epdm erop plakken. Dus ook het weerbericht even in de gaten houden
dank!
ik ben aan het kijken om een veranda&garage te laten bouwen..maar ik vond de post voor dakdekken met bitumen dusdanig duur lijken dat ik nu denk om het zelf met EPDM te doen.
het bouwen gaat in de wintermaanden gebeuren dus ik maak me wel wat zorgen over dat zelf doen & of het in die periode uberhaupt warm/droog genoeg is om het dak te dekken..
Is het erg als de underlayment toch een keer nat wordt? Ik wil het (daarna) tussen de balkenlaag met (alu)PIR van 120mm aan de binnenkant van het dak isoleren. Is dat moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Wimploo schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:57:
[...]

Kijk dat zijn nog eens praktische tips! Ik heb in ieder geval meer dan genoeg lijm dus dat rol ik dan op de PIR platen en dan ook nog eens op het epdm zelf.
Naast alle al gegeven tips nog 1 van mij:
Draag handschoenen
Die lijm is niet eenvoudig van je handen te krijgen maar misschien heeft iemand hier ook een tip voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
De grootste tip is, deze is al tussen de regels door bij andere te lezen, werk met 2 man.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
ja bij een flink dak wil je dit eigenlijk niet alleen doen. het is bij elkaar zwaar spul en onhandig om te verwerken.

mijn dakje was maar 2.65 bij 3.25 meter. Dat is prima alleen te behappen. Ik denk dat je met 2 man dan juist elkaar in de weg loopt. Als 1 man 1 zijde vanaf de rol helemaal inlijmt moet ie aan het eind van het dak er wel af kunnen.

Makkelijk zou ook zijn als er iemand op de grond standby staat die je een gil kan geven om nog gauw iets aan te geven.

Ik was in eerste instantie huiverig voor epdm en wilde ook voor bitumen gaan. Maar dan maak je jezelf ook weer afhankelijk van een dakdekker waarvoor je weer langdurig van te voren een afspraak moet maken.

Jaren geleden, toen mijn vader nog leefde had hij een veranda van 4 x 10 meter gebouwd. Met 2 regenwater uitlopen en 4 lichtkoepels erin. Ook epdm. S'ochtends hem geholpen dat epdm op het dak te krijgen en daarna vertrok ik naar mijn eigen huis wat ik aan het verbouwen was. 2 uur later kreeg ik in paniek een telefoontje dat ik direct terug moest komen om te helpen want het ging helemaal fout.

Zat er dus scheef op. Heeft zwaar aan dat spul lopen trekken om het op zijn plek te krijgen en alle hoeken bij de lichtkoepels ingeknipt om het passend te krijgen.

Hij is nog maanden bezig geweest om alle lekkages te verhelpen. Toen dacht ik wel voor mij nooit epdm.

Maar eigenlijk is het heel mooi spul. En je moet niet teveel gefixeerd zijn om het er superstrak op te krijgen, want als hoeken niet geheel strak haaks lopen dan lukt dat gewoon niet.

Denk maar aan behangen wanneer je een hoek ermee om moet. Dat komt ook niet meer strak uit als het niet een loodrechte, kaarsrechte hoek is.

Dus ook accepteren als het niet strak erop ligt. Als het maar waterdicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
Evo X schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:41:
[...]

Yup sinds oktober ligt er een extra zwaar zeil op. Van de week het zeil eraf gehad, de pir platen en bouwfolie eronder waren goed nat. Het hout zelf alleen nog op een paar plekken en die droogten erg snel na een paar uurtjes in de zon.

Zaterdag nieuw folie erop, pir platen en vervolgens de EPDM.

Kwa tillen leg ik de rol denk ik op mijn schouder en klim dan de trap op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Wimploo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:39:
[...]

Yup sinds oktober ligt er een extra zwaar zeil op. Van de week het zeil eraf gehad, de pir platen en bouwfolie eronder waren goed nat. Het hout zelf alleen nog op een paar plekken en die droogten erg snel na een paar uurtjes in de zon.

Zaterdag nieuw folie erop, pir platen en vervolgens de EPDM.

Kwa tillen leg ik de rol denk ik op mijn schouder en klim dan de trap op.
hoe groot dak ga je doen? Eventueel stuk touw erom heen en vanaf het dak omhoog tillen?

is er niemand die even mee kan helpen? Het uitrollen en positioneren met een heel groot stuk is ook een challenge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Evo X schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:36:
[...]

dank!
ik ben aan het kijken om een veranda&garage te laten bouwen..maar ik vond de post voor dakdekken met bitumen dusdanig duur lijken dat ik nu denk om het zelf met EPDM te doen.
het bouwen gaat in de wintermaanden gebeuren dus ik maak me wel wat zorgen over dat zelf doen & of het in die periode uberhaupt warm/droog genoeg is om het dak te dekken..
Is het erg als de underlayment toch een keer nat wordt? Ik wil het (daarna) tussen de balkenlaag met (alu)PIR van 120mm aan de binnenkant van het dak isoleren. Is dat moeilijk?
Vanaf de binnenkant isoleren vergt wellicht wel weer diverse damp open en dampdichte folies.. In huis dan in ieder geval. Wellicht bij een veranda die van onderaf ook gewoon ventileert speelt dat niet? Geen idee eigenlijk. Moeilijk is het niet. Die platen op maat maken er erin lijmen met kit. Eventueel nog van die schroeven met ronde plaatjes erbij. Maar waar en welke folie je moet hebben weet ik zo gauw niet.

Waarom 120mm? Dat is nogal wat isolatie? Beste en makkelijkste is toch van buitenaf met Pir platen te werken.

Als je de underlayment laat drogen voordat je het epdm erop plakt is er geen probleem lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
Guido7619 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:54:
[...]

hoe groot dak ga je doen? Eventueel stuk touw erom heen en vanaf het dak omhoog tillen?

is er niemand die even mee kan helpen? Het uitrollen en positioneren met een heel groot stuk is ook een challenge.
Jawel mijn schoonvader komt helpen, het dak is ongeveer 5 x 3. De doos waar de edpm in zit is zwaar maar dat lukt wel om omhoog te tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Nu online

QuattroNL

It is I.

Heb je PIR platen met aan beide zijden alu?
Die alu lagen zelf zijn ook al dampdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
QuattroNL schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:50:
Heb je PIR platen met aan beide zijden alu?
Die alu lagen zelf zijn ook al dampdicht.
Yup maar het lijkt me toch wel handig om een laag bouwfolie op het hout te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Hier zelf EPDM gelegd en geplakt op 6.50x4,50 uit 1 stuk. Is met 2 man het dak opgekomen. Eerst de rol daarna de lijm en andere spullen.
Ik heb hem naar 1 kant gelegd met een klein beetje overlengte, dan eerst juist het dak opgerold, de kant van de overlengte gelijmd (het dak dan) dan je overlengte eroverheen plakken en de rol als het ware daar weer op rollen zodat de rest van het dakvlak weer vrij komt. Vervolgens in halve meter banen over de hele breedte de rol " uitgerold" over het dak. Op deze manier ook geen vouwen of ribbels gehad eigenlijk en alleen bij de hoeken wat moeten vegen.
Op deze manier sta je dus achter de rol op het dak en kan je met je voet de rol over het dak uitrollen nadat je weer een stuk lijm heb gesmeerd. Ging best makkelijk op die manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZK5R2MuPNCSVpPpSX0Dvh_LFqk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1p6vzEVEBXP7T7xKgWKxZdMi.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 32% gewijzigd door GeeMoney op 08-08-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefine
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 28-05 07:01
Is een houten veranda geschikt voor zonnepanelen of toch beter staal in combinatie met een veranda? Met oog op duurzaamheid, hout gaat niet eeuwig mee

[ Voor 20% gewijzigd door josefine op 09-08-2024 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
josefine schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:23:
Is een houten veranda geschikt voor zonnepanelen of toch beter staal in combinatie met een veranda? Met oog op duurzaamheid, hout gaat niet eeuwig mee
je bedoelt dan waarschijnlijk aluminium ipv staal. Een stalen veranda zal je niet echt tegenkomen.

Hout is meer dan sterk zat om zonnepanelen te kunnen dragen, zeker als je daar in het ontwerp al rekening mee houdt en de juiste dikte balken kiest.

Hout gaat niet eeuwig mee, maar staal ook niet. De zonnepanelen zelf gaan ook niet eeuwig mee en zelf ga je ook niet eeuwig mee.

Ongeschilderd hout gaat niet eeuwig mee, maar onbehandeld staal ook niet. Maar hoeveel houten gebouwen en huizen van vroeger staan nog steeds fier overeind? Zolang je het maar goed onderhoudt kan hout eigenlijk eeuwig mee. Genoeg huizen met houten kozijnen die al 50 jaar oud zijn.

Maar vindt je een stalen veranda wel mooi? Een houten veranda ademt veel meer sfeer en warmte uit.

Daarnaast is een veranda bouwen van staal iets andere koek dan van hout en voor de gemiddelde DHZer is hout een mooi product om zelf te kunnen verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Heb zelf mijn overkapping gebouwd met 0 ervaring. Dus eigenlijk met behulp van youtube videos en oa de ervaringen van dit topic.

Achteraf kom je natuurlijk een hoop dingen tegen die anders of beter hadden gekund.

De belangrijkste bij mij was vooral vaste maten aanhouden. Bv de maten tussen horizontale balken 60cm houden ivm isolatie en plaat materiaal wat er op komt.

Of balken maximaal 300cm zodat je veel minder hoeft te zagen.

Hoe zit dit bij jullie, wat zouden jullie achteraf anders hebben gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoorzendert
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-12-2024
dr86 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:41:
Heb zelf mijn overkapping gebouwd met 0 ervaring. Dus eigenlijk met behulp van youtube videos en oa de ervaringen van dit topic.

Achteraf kom je natuurlijk een hoop dingen tegen die anders of beter hadden gekund.

De belangrijkste bij mij was vooral vaste maten aanhouden. Bv de maten tussen horizontale balken 60cm houden ivm isolatie en plaat materiaal wat er op komt.

Of balken maximaal 300cm zodat je veel minder hoeft te zagen.

Hoe zit dit bij jullie, wat zouden jullie achteraf anders hebben gedaan?
Ik vind die laatste uitspraak vrij tricky. Ik ben bijna klaar met met overkapping (~4,80x3,30m met 20x20 douglas), maar ik was toch regelmatig blij dat ik de balken niet exact op maat besteld had. (niet dat dat overigens echt ging met 480x330). Zelfs 20x20x500 palen gehad die of 501cm óf 499cm waren.

Wat ik wél anders gedaan zou hebben is het dakbeschot (douglas) niet uit 5 meter lengtes maken, maar stukken van 3 meter ofzo. Dat hout trekt behoorlijk krom over die afstand waardoor ik de planken met lijmtangen naar elkaar toe moest trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Ik overweeg om Azobe palen te nemen (15x15). De palen zullen ~210cm boven de grond moeten uitsteken. Dat betekend (aanname) dat ik palen van 300 cm moet hebben.

Azobe weegt ~1200kg/m3. Dan kom ik uit op ~80kg/paal:
0.15x0.15x3x1200 = 81kg/paal.

Is dat met 2 man een beetje te doen?

Hoe kan ik ze het beste de grond in krijgen? Een gat graven, 40x40x4 tegel erin en de paal hier op laten rusten? Of liever geen tegel en sla je ze een stuk de grond it?

Nadat de palen er in zitten, is het dan nog een beetje te doen om de palen in te korten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
c-nan schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:58:
Ik overweeg om Azobe palen te nemen (15x15). De palen zullen ~210cm boven de grond moeten uitsteken. Dat betekend (aanname) dat ik palen van 300 cm moet hebben.

Azobe weegt ~1200kg/m3. Dan kom ik uit op ~80kg/paal:
0.15x0.15x3x1200 = 81kg/paal.

Is dat met 2 man een beetje te doen?

Hoe kan ik ze het beste de grond in krijgen? Een gat graven, 40x40x4 tegel erin en de paal hier op laten rusten? Of liever geen tegel en sla je ze een stuk de grond it?

Nadat de palen er in zitten, is het dan nog een beetje te doen om de palen in te korten?
Ondanks dat Azobe hardhout is, zou ik toch gewoon kiezen om eerst netjes poeren te zetten. Dat is ook wel zo makkelijk stellen en dan kan je de palen afkorten voordat je ze neer zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
jeeedeee schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:04:
[...]

Ondanks dat Azobe hardhout is, zou ik toch gewoon kiezen om eerst netjes poeren te zetten. Dat is ook wel zo makkelijk stellen en dan kan je de palen afkorten voordat je ze neer zet.
Waarom (beton)poeren? Stevigheid, of puur om het makkelijker te stellen?
Pagina: 1 ... 14 ... 19 Laatste