EPDM ellende

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:49
Vandaag EPDM gelegd op pir platen met alu cachering. Geen ervaring, wat filmpjes en instructies gelezen. Wat een drama. Alu cachering liet snel los als de lijm al iets te droog was. Veel luchtbellen erin, maar durfde de folie ook niet weer omhoog te trekken omdat dan die alu laag van de pir weer los kwam.

Al met al zit het er op, maar vraag me sterk af of het goed genoeg ligt voor een zware storm. Heb het gevoel dat de folie alleen aan die alu cachering hangt, en die trekt zo los.

Iemand tips wat te doen? Kiezel erop? Stoeptegels erop? Folie eraf en opnieuw (laten) doen?

Als ik dit vooraf dan had ik nog een extra OSB plaat op de pir geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Cavalera125 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:53:
Vandaag EPDM gelegd op pir platen met alu cachering. Geen ervaring, wat filmpjes en instructies gelezen. Wat een drama. Alu cachering liet snel los als de lijm al iets te droog was. Veel luchtbellen erin, maar durfde de folie ook niet weer omhoog te trekken omdat dan die alu laag van de pir weer los kwam.

Al met al zit het er op, maar vraag me sterk af of het goed genoeg ligt voor een zware storm. Heb het gevoel dat de folie alleen aan die alu cachering hangt, en die trekt zo los.

Iemand tips wat te doen? Kiezel erop? Stoeptegels erop? Folie eraf en opnieuw (laten) doen?

Tegels op de luchtbellen en je ziet er niks meer van. :)
Ook wat tegels op de randen en hoeken dan blijft het wel liggen met een storm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-06 07:26

Exigence

dnkroz

Niet elke PIR-plaat met alu cachering is volgens de fabrikant geschikt om EPDM op te verlijmen. Heb je dit nagekeken van tevoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:03
alu cachering die loskomt klinkt niet echt als geschikt voor EPDM, heb dit zelf (nog) niet meegemaakt.

Zolang de wind er maar niet onder komt heb je geen probleem. Controleer dus even goed de randen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:32

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
ALU cachering is bijna nooit geschikt om te lijmen voor de EPDM. Daar moet je geperforeerd glasvlies cachering of bitumineus gecacheerd PIR platen voor hebben. Die cachering heeft voldoende trekkracht om ook te gebruiken voor windbelasting.

Maar goed het ligt er nu eenmaal op, de luchtbellen die moeten wel een stuk minder worden na een aantal dagen. Kijk als dat weg is of je wat tegels erop kan leggen en eventueel wat grind.
Groendak van maken? Ik weet ook niet wat de constructie voor gewicht aan kan.
Als laatste optie is huidige laag door schroeven en een nieuwe laag erop. De huidige laag eraf halen is zonde van de isolatie.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:59
Cavalera125 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:53:
Dat was in elk geval een slecht plan geweest, want dan had je hout tussen 2 dampdichte lagen geplaatst. Dat gaat dan gegarandeerd wegrotten na een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
Exigence schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:22:
Niet elke PIR-plaat met alu cachering is volgens de fabrikant geschikt om EPDM op te verlijmen. Heb je dit nagekeken van tevoren?
Nee helaas niet. Achteraf niet handig natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
tweakduke schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:30:
Maar goed het ligt er nu eenmaal op, de luchtbellen die moeten wel een stuk minder worden na een aantal dagen. Kijk als dat weg is of je wat tegels erop kan leggen en eventueel wat grind.
Groendak van maken? Ik weet ook niet wat de constructie voor gewicht aan kan.
Als laatste optie is huidige laag door schroeven en een nieuwe laag erop. De huidige laag eraf halen is zonde van de isolatie.
Dit ga ik doen, even de komende dagen afwachten / goed laten drogen. Dan wat tegels erop. Wordt het echt niks dan was het (erg) duur leergeld.

Bedankt voor de tips in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:17
SmoothTweaker schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:13:
alu cachering die loskomt klinkt niet echt als geschikt voor EPDM, heb dit zelf (nog) niet meegemaakt.

Zolang de wind er maar niet onder komt heb je geen probleem. Controleer dus even goed de randen!
Precies dat. Als het goed is dan is het epdm ook verlijmd aan de boei en is ook een daktrim gemonteerd. Dat epdm gaat dan nergens meer naar toe :)

En die luchtbellen? Lekker niet meer naar kijken ;)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
ephymerous schreef op maandag 13 juli 2020 @ 23:36:
[...]
Precies dat. Als het goed is dan is het epdm ook verlijmd aan de boei en is ook een daktrim gemonteerd. Dat epdm gaat dan nergens meer naar toe :)
Randafwerking moet ik nog doen, althans de daktrim. De dag was helaas te kort vandaag door de tegenslagen. Weerberichten zijn gelukkig gunstig wat betreft wind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:25
te dik de lijm aangebracht of de lijm was nog te nat (moet vinger droog zijn )maar goed dat trekt wel weg

kan wel een half jaar of een jaar duren btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
de rand lijm je als het goed is vast met contactlijm die je op beide delen moet aanbrengen. Dat spul zit echt muurvast dus voor opwaaien zou ik me niet zo druk maken..

Ik kon de meeste luchtbellen er trouwens met een harde bezem prima richting rand er uit vegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:42
Ik heb ook zoiets gehad. De wind “trok” aan de epdm. Die kwam los. Heb besloten er grind op te leggen. Is gelijk een stuk koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06 15:24

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Beetje grind?

[ Voor 80% gewijzigd door Nijl op 14-07-2020 11:42 ]

You are NIJL-ed!

Pagina: 1