Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:53
@MooDyBLueS, lees deze even:
Card Nox in "Het grote Kia EV6 topic"

Ik heb uiteindelijk de Vgate iCar Pro BLE 4.0 gekocht en die werkt probleemloos, had eerst ook een andere maar die werd dus ook niet ondersteund. Ik ben nu op vakantie en heb het eerlijk gezegd niet gebruikt. Heb voor de terugweg een GMAPS linkje gemaakt met 9 IONITY stations op de terugweg en dat gebruik ik als navi. Ik wacht tot kort voor een stop en beslis dan of ik die pak of niet door de stop te verwijderen en te kijken hoe lang het naar het volgende station is. Als ik dat wil overbruggen rijd ik door, zo niet dan ga ik eraf. Precon heb ik niet nodig, hij gaat al max snelheid met deze buitentemps (20c).

[ Voor 76% gewijzigd door Card Nox op 17-07-2025 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
blb4 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 01:05:
[...]

Wel opmerkelijk. Die 14,4 vs 16,7 kan natuurlijk komen door omstandigheden (snelweg vs stad e.d.) en rijstijl maar uitgaande dat die bij ons beide gelijk is gebleven is 't verbruik bij ons na de overstap naar de EV6 wel veel hoger. Er kan mogelijk nog iets verklaard worden dat we nog geen heel jaar gehad hebben en 20” velgen maar dat zal niet heel veel uitmaken.
Ik lees het van de boordcomputer ipv ODB, maar deze boordcomputer is bij mij nagnoeg perfect accuraat geweest de keren dat ik het heb gecontroleerd (en dat is vaak, ben wel beetje getallen nerd). Wel apart dat we dan toch zo'n verschil hebben in eNiro naar EV6 inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door Card Nox op 17-07-2025 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
sgouman schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:33:
[...]

Vind knap hoe jij 14.4 haalt. Ik rijdt 100 op dr snelweg op eco en haal tussen de 16-17
We rijden niet heel veel snelweg en ik rijd rustig en anticiperend. Maar ook op de snelweg rijd ik zuiniger dan 16-17. Ik probeer wel altijd te volgen, hoe groter het voertuig dat ik volg hoe beter. Dus bv een touringcar of bestelbus oid. Maar als het niet zo is dan is het niet zo ;)

Bandendruk is zo rond de 2.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Card Nox schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:46:

Ik heb uiteindelijk die vgate gekocht en die werkt probleemloos, had eerst ook een andere maar die werd dus ook niet ondersteund. Ik ben nu op vakantie en heb het eerlijk gezegd niet gebruikt. Heb voor de terugweg een GMAPS linkje gemaakt met 9 IONITY stations op de terugweg en dat gebruik ik als navi. Ik wacht tot kort voor een stop en beslis dan of ik die pak of niet door de stop te verwijderen en te kijken hoe lang het naar het volgende station is. Als ik dat wil overbruggen rijd ik door, zo niet dan ga ik eraf. Precon heb ik niet nodig, hij gaat al max snelheid met deze buitentemps (20c).
Thanks! Dat had ik nog niet gevonden en ik denk dat de Carista geen BLE heeft, maar weet dat niet zeker. Kwam door jouw post ook dit topic elders tegen en daar werd ook de Carista benoemd als niet werkend en de Vgate en OBDlink als werkende opties.

Ik denk dat voor €24 de Vgate kopen een no-brainer is.

Wij gaan een rondreis maken van in totaal ruim 3300 km (exclusief de ritjes op locaties) en dus veel verschillende routes met uiteindelijk ook wat dunner bezaaide delen waar dode plekken van ±100 km voorkomen volgens ABRP, zodoende dat ik aan deze oplossing dacht.

Al moet ik zeggen dat ik jouw optie van gewoon een lijstje met laders ook een goed idee vind (desnoods als back-up). Ionity ga ik een abo voor afsluiten en ben ook van plan in principe die altijd te gebruiken met Circle K of Shell Recharge als back-ups. En als het echt een keer niet anders kan heb ik de Tesla app voor laden achter de hand.

Goed wat je benoemt met deze temps en max laden, want ik had juist wel mijn 2022 EV6 van een dealer update laten voorzien toen ik hem in februari dit jaar kocht waarmee ik handmatig precon kan aanzetten en dus daarmee niet afhankelijk ben van een snellader via de ingebouwde navi.

2 vraagjes nog:
1. De OBD in de EV6 zit achter dat stomme klepje die een lelijk gapend gat achter laat. Kan de Vgate die er vrij ondiep uitziet achter weggewerkt worden of kan ook dan het klepje niet erop? En heb je dan geen last van de lichtjes? De Carista knipper blauw en rood als een gek namelijk.
2. Hoe hou je onderweg die laders in de gaten? Als in: hoe weet je dat je in de buurt ervan bent? Ik ben een Apple CarPlay gebruiker, primair met Apple Maps maar als Google Maps beter werkt ook goed, ik kan alleen niet herinneren dat ook met laadapps via CarPlay van Shell Recharge of Fastned dat een hele logische/fijne interface gaf voor waar de volgende lader zit. Alleen maar lijsten die je dan naar een Maps app kan doorsturen om heen te navigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Card Nox schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:52:
[...]

We rijden niet heel veel snelweg en ik rijd rustig en anticiperend. Maar ook op de snelweg rijd ik zuiniger dan 16-17. Ik probeer wel altijd te volgen, hoe groter het voertuig dat ik volg hoe beter. Dus bv een touringcar of bestelbus oid. Maar als het niet zo is dan is het niet zo ;)

Bandendruk is zo rond de 2.4.
Heb even teruggezocht, je hebt een RWD las ik, ik een AWD. Woensdag nog een lange rit gehad en daarbij met veel snelweg en veel 107 km/u op de teller en ACC lekker aan (HDA) beide rond de 16,5 kWh/100 km uitgekomen. Dus iets zuiniger in een RWD lijkt mij ook zeker haalbaar.

Die bandendruk: is al rijdend? Misschien doe ik het niet goed, maar ik heb altijd geleerd dat je het beste 10% boven de aanbevolen spanning kan gaan zitten omdat de band ook van nature 'leegloopt' en het ook gunstiger zou zijn voor het verbruik dus pomp ik tot 2,6 bar op en tijdens het rijden wordt dit 2,7 of 2,8 bar heb ik gemerkt, met op hele warmte dagen zelfs 2,9 bar af en toe gezien.

Ik heb er niet van gemerkt dat het nadelig is, maar het verschil met 2,4 bar is (als dat rijdend is) wel vrij groot natuurlijk. Dus begin nu te twijfelen of ik hem niet even terug moet brengen naar 2,4 bar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
@MooDyBLueS, ja voor die €24 kun je je geen bult vallen.

Mbt een rondreis is ABRP toch wel echt handig denk ik (gebruiksgemak), eventueel nog de ABRP Premium voor €5 per maand zodat je lekker via AA/CarPlay kunt gebruiken.

Mbt je vragen:
1. De Vgate is vrij klein/niet diep maar niet klein/niet diep genoeg dat het klepje nog dicht kan. Ik moet zeggen dat ik het 'lelijk gapend gat' niet meer heb gezien / me niet meer is opgevallen, maar ik weet wel dat het er zit. Nee geen last van de lampjes, deze zijn niet zo fel en ze zitten totaal niet in je gezichtsveld.
2. Ik heb dus een route met 9 stops dus de tijd die ik in mijn beeld zie is de tijd tot aan de volgende stop. Zodra ik daar bijna ben check ik of we MOETEN laden. Zo ja dan gaan we laden, zo nee dan verwijder ik het punt en pols ik of we willen pauseren (en dan ook laden) of dat we doorrijden, want dan weet ik de tijd naar het volgende punt. Als we dat nog te lang vinden duren dan pauseren/laden we en anders rijden we door.
MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 00:11:
[...]

Heb even teruggezocht, je hebt een RWD las ik, ik een AWD. Woensdag nog een lange rit gehad en daarbij met veel snelweg en veel 107 km/u op de teller en ACC lekker aan (HDA) beide rond de 16,5 kWh/100 km uitgekomen. Dus iets zuiniger in een RWD lijkt mij ook zeker haalbaar.

Die bandendruk: is al rijdend? Misschien doe ik het niet goed, maar ik heb altijd geleerd dat je het beste 10% boven de aanbevolen spanning kan gaan zitten omdat de band ook van nature 'leegloopt' en het ook gunstiger zou zijn voor het verbruik dus pomp ik tot 2,6 bar op en tijdens het rijden wordt dit 2,7 of 2,8 bar heb ik gemerkt, met op hele warmte dagen zelfs 2,9 bar af en toe gezien.

Ik heb er niet van gemerkt dat het nadelig is, maar het verschil met 2,4 bar is (als dat rijdend is) wel vrij groot natuurlijk. Dus begin nu te twijfelen of ik hem niet even terug moet brengen naar 2,4 bar.
We rijden inderdaad de RWD standard range, dus de kleinere 54kWh accu.

De bandendruk is inderdaad al rijdend, vandaag nog gekeken was 2.4 en de temp hier was rond de 18c. Als het echt warm is (28c+ oid) gaat die ook richting de 2.6 bar. Ik heb me hier verder nooit echt in verdiept overigens.

Vandaag naar de Krimml watervallen geweest. Op de terugweg even ergens gegeten en vanuit daar naar ons resort gereden, verbruik viel me mee :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sng9Q7BFtypxanTpf1gM7R3ixy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPzX9nC9H6VdkjJXG4GK7jTV.jpg?f=fotoalbum_large
Ben dit soort dingen niet zo gewend maar wel grappig om te zien, ik heb ook andere getallen gezien overigens ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgXENLge26TTnOkeKcfzlBmw-9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCTh18iP7bWTzxmnxOxze7fY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Card Nox op 18-07-2025 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Card Nox Thanks, dan ga ik de Vgate bestellen. De lampjes waren mijn grootste angst, maar je hebt me gerustgesteld. Dat het klepje er niet meer op kan is dan maar zo, ik ben ook niet van plan deze eeuwig erin te houden, met name tijdens vakanties.

Ah ik snap nu wat je bedoelt met je 9 stops inderdaad, gewoon inplannen als bestemmingen feitelijk, zo had ik er nog niet aan gedacht. Zou ik ook kunnen doen, maar met 8 reisdagen waarin we tussen de 3 en 10 uur aan het rijden zijn (ABRP tijden incl. laden) betekent het wel dat ik dit voor elke reisdag opnieuw moet doen. Maar wie weet als ik de avond ervoor niks beters te doen heb dat ik dit sowieso o.b.v. de Ionity plekken op de route alvast kan gaan plannen. ;)

Nu ik die bandenspanning zo meekrijg en dat ook het advies is vanuit Kia, ga ik nu we toch nog eventjes in NL zijn met 2,4 bar proberen vanaf morgen, kijken of het misschien allemaal wat beter/comfortabeler aanvoelt. Want ik moet wel zeggen dat ik bij de echt hogere waardes van 2,8/2,9 bar het idee kreeg dat de banden vanuit voor ietwat dreunerig geluid produceerden. Kan natuurlijk zijn als ze echt zo hard zijn dat dit een ongewenst neveneffect is, het zijn Michelin Primacy 4 banden (geen EV variant, dus ook geen akoestische demping en lagen er al onder) wat goede banden zijn maar volgens mij wel wat harder dan gemiddeld.

[ Voor 30% gewijzigd door MooDyBLueS op 18-07-2025 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@MooDyBLueS, zou je je alsnog aan de lampjes storen evt wat donkere tape erop plakken, niet mooi, wel effectief, maar zoals gezegd denk niet dat het nodig zal zijn.

Mbt de stops inderdaad, ik plan ze als bestemming. Voor jou rondreis zeker niet zo chill en daar denk ik echt dat ABRP een groot voordeel kan zijn. Grootste nadeel van ABRP voor mij is dat het (voor zover ik weet) niet mogelijk is om aan te geven met welke stations je wilt plannen (in mijn geval IONITY only) waardoor er ook andere stops tussendoor komen. Zou dit wel het geval zijn zou ik (denk ik) blind op ABRP rijden.

Mbt de banden, ik heb er NEXEN onder zitten, geen idee welk model, kwam zo vanaf KIA en loopt via een LM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:37
MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 00:02:
[...]

Goed wat je benoemt met deze temps en max laden, want ik had juist wel mijn 2022 EV6 van een dealer update laten voorzien toen ik hem in februari dit jaar kocht waarmee ik handmatig precon kan aanzetten en dus daarmee niet afhankelijk ben van een snellader via de ingebouwde navi.
Huh?
Handmatig precon aanzetten?
Daar zitten veel rijders van de pre-facelift op te wachten.
Ben je hier zeker van?
Zo ja, heb je een tsb-nummer?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:31
MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 00:33:
@Card Nox Thanks, dan ga ik de Vgate bestellen. De lampjes waren mijn grootste angst, maar je hebt me gerustgesteld. Dat het klepje er niet meer op kan is dan maar zo, ik ben ook niet van plan deze eeuwig erin te houden, met name tijdens vakanties.
De Vgate die ik (al 4 jaar) heb past gewoon achter ‘t klepje.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:19:
Binnenkort gaan we op vakantie met de EV6 en ik ben aan het kijken naar een manier om routes te plannen met live data via ABRP, ik heb een Carista OBD dongle en die doet het via de Carista app wel (al is het voor een Kia heel beperkt), maar via ABRP blijft hij scannen naar een OBD dongle. Ik heb uiteraard ABRP premium afgesloten.

Normaal gebruik ik Carplay maar die heeft natuurlijk geen koppeling met de auto en de in-car navi vind ik niet fijn werken icm de app en planning via A-B-C.

Doe ik iets verkeerd met de dongle of hebben jullie nog andere (niet te dure) ideëen hiervoor?

Is bijv. de Enode optie iets? Tronity zag ik ook maar met iets van €17/mnd is mij dat te duur. Enode lijkt gratis te zijn, maar ik zie wel in ABRP iets staan over basic SoC en "other data" maar "not precise or frequent enough for vehicle calibration" (wat dat ook in mag houden). Geen idee hoe frequent die dan update en ook weet ik dat het heel vaak via de app of 3rd party integraties (zoals HA) checken van de SoC status de 12V accu leeg kan trekken. Waarschijnlijk niet zo'n probleem tijdens het rijden, maar wel daarbuiten.
De “PUMP” app maakt gebruik van de inloggegevens gegevens van de auto zelf en is een heel gebruiksvriendelijke en veel gebruikte app die goed bijgewerkt wordt. https://apps.apple.com/nl...laadstations/id1548198010

Nog redelijk onbekend in Nederland, maar veel gebruikt in bijvoorbeeld Duitsland. Wellicht een optie waard om eens kosteloos te installeren en te bekijken wat je er mee kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:13

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

MooDyBLueS schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:19:
Binnenkort gaan we op vakantie met de EV6 en ik ben aan het kijken naar een manier om routes te plannen met live data via ABRP, ik heb een Carista OBD dongle en die doet het via de Carista app wel (al is het voor een Kia heel beperkt), maar via ABRP blijft hij scannen naar een OBD dongle. Ik heb uiteraard ABRP premium afgesloten.

Normaal gebruik ik Carplay maar die heeft natuurlijk geen koppeling met de auto en de in-car navi vind ik niet fijn werken icm de app en planning via A-B-C.

Doe ik iets verkeerd met de dongle of hebben jullie nog andere (niet te dure) ideëen hiervoor?

Is bijv. de Enode optie iets? Tronity zag ik ook maar met iets van €17/mnd is mij dat te duur. Enode lijkt gratis te zijn, maar ik zie wel in ABRP iets staan over basic SoC en "other data" maar "not precise or frequent enough for vehicle calibration" (wat dat ook in mag houden). Geen idee hoe frequent die dan update en ook weet ik dat het heel vaak via de app of 3rd party integraties (zoals HA) checken van de SoC status de 12V accu leeg kan trekken. Waarschijnlijk niet zo'n probleem tijdens het rijden, maar wel daarbuiten.
De vLinker iCar Pro 2S werkt bij mij perfect met Carscanner en past perfect achter het klepje.

Gisteren auto tot 20% leeg gereden en netto een verbruik van 15.8 kWh/100km (dus wat er uit de lader is gekomen niet het verbruik wat de auto denkt te halen, die gaf 14.1 kWh/100km aan
Zojuist auto gestart en de GoM verraste me met de hoogste range guesstimate yet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKX6efBp5EE3amxuamMDkmSYM9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZwgkEX8GvF5Hg0Af6loJYnG6.jpg?f=fotoalbum_large

(AWD GTLine)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:59
Phusebox schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:11:
[...]

Valt mee hoor. Je hebt toch al snel een paar K waardevermindering op korte tijd en bij 50% van de waarde aan schade is ie al total loss.
Dat klopt en als de auto een tijdje bij de schadehersteller staat dan kost dat ook geld. Alles bij elkaar lopen de kosten snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:59
HansAuutB schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 01:02:
[...]

Huh?
Ben je hier zeker van?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Komt er dan een optie in het infotainmentsysteem om handmatig precon aan te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuare
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:30
MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 00:33:
Ik heb de vgate aangesloten met een “verlengkabel” met een schakelaar. Die schakelaar heb ik naar buiten geleid in de greep van het klepje. Zo kan ik de vgate ook uitzetten want soms pakt de verbinding ff niet met de telefoon en kan ik zo de vgate ff uit/aanzetten. Gebruik de ABRP/vgate alleen bij lange ritten.

Foto’s toegevoegd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xO1aOyDFdcPondeNmZ0Q4scgcQY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Afcqfz71AorIzqbUVFOoXrL7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBYVDbnMIAqHcP1ugN3jlfKSzxQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fqg9yoBxaBCvHrT1vuSx6DDJ.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 37% gewijzigd door sQuare op 18-07-2025 13:16 ]

EV6 77kWh Plus RWD MY:22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Ik heb net nog even gekeken, maar knap dat het bij jullie past. Mijn Vgate iCar Pro BLE 4.0 lijkt veel platter dan de Vgate vLinker MC+ maar toch past het niet, zou er verschil zitten in de aansluiting? Ik heb er even een foto van gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKit8DpI1TzdMLwC3OwN3I7O7E4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gc7uhyQuXofbU2tyGXIb7eSm.jpg?f=fotoalbum_large

Er is bij mij echt maar een paar milimeter vrij als ik het klepje erop doe. Ik heb de EV6 LE uit 2024. Nja voor mij verder geen dealbreaker, dit was de eerste keer dat ik gepland had het te gebruiken en uiteindelijk nog niet gedaan 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Card Nox op 18-07-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:39
is er hier ervaring met : EV6, ABRP , Tronity.

dus via tronity de live data uitlezen van je EV6, en tronity dan met ABRP laten praten om zo je live data in ABRP te krijgen.

dit i.p.v. een ODB dongle.

werkt dit een beetje ? ik bedoel dan ook de intervallen voor het ophalen van de data tussen kia en tronity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
HansAuutB schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 01:02:
[...]

Huh?
Ben je hier zeker van?
https://www.kiaevforums.c...y-conditioning-mode.7670/
Ik heb een MY22, positie 10 in de VIN is een N, MY23 heeft daar een P en zijn hier af fabriek al mee uitgerust.

En dit heb ik erbij gekregen (kon het niet als plaatje toevoegen).

Wat ik heb gelezen en mij ook verteld is dat dit twee dingen oplevert:
1. Als je via de ingebouwde navigatie een snellader selecteert (die echt als zodanig als POI bekend moet staan en dus niet een adres ook al klopt die tot op het huisnummer) dan verwarmt/verkoelt hij voor obv alle variabelen zoals buitentemp, accutemp, afstand, etc.
2. Als je de optie Battery conditioning mode aanzet gaat hij direct voorverwarmen (of -koelen) totdat je aan een snellader inplugt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:09:
[...]

Ik heb een MY22, positie 10 in de VIN is een N, MY23 heeft daar een P en zijn hier af fabriek al mee uitgerust.

1. Als je via de ingebouwde navigatie een snellader selecteert (die echt als zodanig als POI bekend moet staan en dus niet een adres ook al klopt die tot op het huisnummer) dan verwarmt/verkoelt hij voor obv alle variabelen zoals buitentemp, accutemp, afstand, etc.
2. Als je de optie Battery conditioning mode aanzet gaat hij direct voorverwarmen (of -koelen) totdat je aan een snellader inplugt.
Dat is dus niet handmatig precon.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
blb4 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 01:35:
[...]

De Vgate die ik (al 4 jaar) heb past gewoon achter ‘t klepje.
We gaan het zien, ik heb de Vgate iCar Pro BT 4.0 BLE besteld en die lijkt flink compacter dan mijn oude Carista. Maar het gaat mij voornamelijk om de lampjes, het liefst heb ik die niet als het donker is knipperend/schijnend zo linksonder. Maar als het klepje er niet op kan, pak ik gewoon wat zwarte tape voor de voorkant. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Phusebox schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:11:
[...]

Dat is dus niet handmatig precon.
Optie 2 wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Nee.

Handmatig precon is gewoon een knop die je kan indrukken onafhankelijk van je navigatie of andere voorwaarden.

[ Voor 19% gewijzigd door Phusebox op 18-07-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:09:
[...]

Optie 2 klopt vlgs mij niet, dwz er wordt niet direct gestart met precon.
Battery conditioning mode aanzetten is een voorwaarde om optie 1 te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
murky123 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:07:

dus via tronity de live data uitlezen van je EV6, en tronity dan met ABRP laten praten om zo je live data in ABRP te krijgen.

werkt dit een beetje ? ik bedoel dan ook de intervallen voor het ophalen van de data tussen kia en tronity
Ik begrijp dat je geen OBD dongle wil, maar ik heb (als je sinds gisterenavond even terugleest in dit topic) ook met die vraag gezeten, maar de live data apps updaten minder frequent en je loopt het risico dat je bij stilstand je 12V accu leegtrekt als hij alsnog elke 15 min bijv. de SoC status (en de rest) op gaat halen.

Ook is Tronity €17/mnd uit mijn hoofd en mij werd gewezen op de Vgate OBD dongle voor €24 die ik hierboven linkte. Morgen krijg ik hem binnen als het goed is en kan ik melden hoe dat werkt icm ABRP.

Zie daarnaast ook deze post: petertenboer in "Het grote Kia EV6 topic"
Zelf nog niet uit kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:19:
[...]

Ik begrijp dat je geen OBD dongle wil, maar ik heb (als je sinds gisterenavond even terugleest in dit topic) ook met die vraag gezeten, maar de live data apps updaten minder frequent en je loopt het risico dat je bij stilstand je 12V accu leegtrekt als hij alsnog elke 15 min bijv. de SoC status (en de rest) op gaat halen.

Ook is Tronity €17/mnd uit mijn hoofd en mij werd gewezen op de Vgate OBD dongle voor €24 die ik hierboven linkte. Morgen krijg ik hem binnen als het goed is en kan ik melden hoe dat werkt icm ABRP.

Zie daarnaast ook deze post: petertenboer in "Het grote Kia EV6 topic"
Zelf nog niet uit kunnen proberen.
trontiy zou bijna 7 euro voor eenmaand zijn en 2 weken proeftijd, lang zat voor een zomervakantie. maar als het maar een paar x per dag data binnen haalt schiet het niet op.

ik zag het eigenlijk niet zo zitten om 4 weken lang een ODB dongle in de wagen te hebben die bijna iedereen moeiteloos kan uitlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
HansAuutB schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:16:
[...]

Optie 2 klopt vlgs mij niet, dwz er wordt niet direct gestart met precon.
Battery conditioning mode aanzetten is een voorwaarde om optie 1 te laten werken.
Ah ik begrijp het. Dan ben ik verkeerd ingelicht door mijn dealer. Nou ja... gelukkig gaan we in de zomer de roadtrip maken en niet in de winter, want ik ben absoluut geen fan van de ingebouwde navi.

Daarover gesproken: weet iemand of je de ingebouwde navi in kan stellen op de snellader (ivm preconditioneren in de winter) en dan gemute laten en vervolgens via Apple CarPlay met ABRP/Maps gewoon eveneens navigeren? Onze vorige EV gooide zodra je via CarPlay een navi startte namelijk de ingebouwde uit, wellicht omdat hij ook van CarPlay de aanwijzingen via de HUD kon tonen, iets wat de EV6 (MY22) niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
murky123 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:07:

Geen ervaring met Tronity.
Wel met smart laden-apps.
Die laatste doen het zelfde als Tronity en communiceren dus heel frequent met de auto.
Dat laatste gaat ook door bij auto uit en het gevolg is dat de auto steeds ontwaakt en dat kost energie uit de 12v accu. En dat laatste heeft mij (een door de garage betaalde) accu gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:24:
[...]

Daarover gesproken: weet iemand of je de ingebouwde navi in kan stellen op de snellader (ivm preconditioneren in de winter) en dan gemute laten en vervolgens via Apple CarPlay met ABRP/Maps gewoon eveneens navigeren? Onze vorige EV gooide zodra je via CarPlay een navi startte namelijk de ingebouwde uit, wellicht omdat hij ook van CarPlay de aanwijzingen via de HUD kon tonen, iets wat de EV6 (MY22) niet kan.
Mij is dat nog nooit gelukt. Ik heb Android en zodra ik Maps start stopt de kia-navi en andersom.
Ik geloof dat het bij Apple gebruikers wel lukt (waarvan ik niet begrijp hoe dat dan wel kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-07 17:19
Card Nox schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 00:54:
@MooDyBLueS, zou je je alsnog aan de lampjes storen evt wat donkere tape erop plakken, niet mooi, wel effectief, maar zoals gezegd denk niet dat het nodig zal zijn.

Mbt de stops inderdaad, ik plan ze als bestemming. Voor jou rondreis zeker niet zo chill en daar denk ik echt dat ABRP een groot voordeel kan zijn. Grootste nadeel van ABRP voor mij is dat het (voor zover ik weet) niet mogelijk is om aan te geven met welke stations je wilt plannen (in mijn geval IONITY only) waardoor er ook andere stops tussendoor komen. Zou dit wel het geval zijn zou ik (denk ik) blind op ABRP rijden.

Mbt de banden, ik heb er NEXEN onder zitten, geen idee welk model, kwam zo vanaf KIA en loopt via een LM.
Bedoel je dat een zelf eenlader kunt selecteren in abrp?
Dat kan gewoon. Ik wil altijd IONITY en FastNed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udjhaBLJEPJHkiLRlU_RnnPqj2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3mFzacfZtgmGzMjvosKJKN8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
murky123 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:24:
[...]

trontiy zou bijna 7 euro voor eenmaand zijn en 2 weken proeftijd, lang zat voor een zomervakantie. maar als het maar een paar x per dag data binnen haalt schiet het niet op.

ik zag het eigenlijk niet zo zitten om 4 weken lang een ODB dongle in de wagen te hebben die bijna iedereen moeiteloos kan uitlezen
Ah ja ik zie het, ze hebben verschillende abo's en degene die ik in mijn hoofd had zitten zit op €14. Overigens zie ik via de website nu een voor €4,90/mnd die "Data recording without hardware for BMW, Ford, Kia, Mercedes, Skoda, Tesla, Volkswagen, and many more" adverteert.

Ja het feit is dat al die data tools, evenals de Kia app zelf, via de API van Kia/Hyundai werken en daarmee via die servers API calls sturen naar je auto zelf, dat werkt op de 12V accu. Ik heb tot de nieuwe Kia app er was ook van de e-GMP Bluelink 'app' van Andy Fase gebruik gemaakt en daar werd ook een waarschuwing geplaatst omdat je kan configureren hoe vaak hij data op moet halen. Elk klein stukje data via een API call ophalen gaat gewoon niet realtime, ik weet van de specifieke diensten zoals Tronity ook niet hoe vaak dan wel, maar het gevaar is dus dat zelfs als je auto uitstaat die app op de achtergrond API calls blijft doen, dat je je 12V accu leegtrekt. En die eerder genoemde app mag maximaal eens per uur automatisch geraadpleegd worden, al kan je net als de Kia app zeg elke 5 min handmatig refreshen.

OBD is inderdaad onveilig, maar ter info: wij gaan 3,5 week door Scandinavië rijden en daarvan zijn er 8 grote reisdagen. Alleen tijdens die grote reisdagen plug ik de OBD dongle in en ja ik neem het risico bij de diverse laadstops en andere pauzemomenten om hem erin te laten zitten, maar zodra we aangekomen zijn bij onze bestemming, haal ik hem eruit tot de volgende grote reisdag.

Er schijnen ook OBD dongles te zijn die 'uit' gaan op het moment dat je auto uit gaat, dus geen nieuwe verbindingen toestaan, maar degene die bij ABRP zelf geadviseerd werd was over de €100. Ik heb het alleen voor vakantie nodig, dus dat vond ik te gek worden. Wellicht wel de moeite waard als je altijd met die dongle wilt blijven rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
HansAuutB schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:26:
[...]

Geen ervaring met Tronity.
Wel met smart laden-apps.
Die laatste doen het zelfde als Tronity en communiceren dus heel frequent met de auto.
Dat laatste gaat ook door bij auto uit en het gevolg is dat de auto steeds ontwaakt en dat kost energie uit de 12v accu. En dat laatste heeft mij (een door de garage betaalde) accu gekost.
dongle is wat dat betreft dan veiliger voor je 12V accu als ik je goed begrijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
HansAuutB schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:31:
[...]

Mij is dat nog nooit gelukt. Ik heb Android en zodra ik Maps start stopt de kia-navi en andersom.
Ik geloof dat het bij Apple gebruikers wel lukt (waarvan ik niet begrijp hoe dat dan wel kan).
Hmm, interessant. Ik ga het gewoon eens uitproberen. Zou wel gek zijn ja als er verschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
murky123 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:24:
[...]

Ik heb TRONITY geprobeerd met m'n vorige auto (eNiro), daar had je niets aan onderweg. Real time updates werkte wel met OBDII dongle en ABRP.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
De Ideale Man schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:32:
[...]

[Afbeelding]
Heb jij al ervaring met op deze manier rijden met ABRP? Ik heb nu Ionity als 2 duimpjes, Circle K en Fastned als 1 duimpje en Tesla als duimpje omlaag geconfigureerd, maar betekent dit echt dat hij probeert vast te houden aan primair Ionity, dan Circle K of Fastned en dan pas anderen waarbij Tesla in mijn geval de laagste prio krijgt? Of kan het toch voorkomen dat hij denkt "ik vind lader A beter dan Circle K dus ik stel die voor"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:41:
[...]

Heb jij al ervaring met op deze manier rijden met ABRP? Ik heb nu Ionity als 2 duimpjes, Circle K en Fastned als 1 duimpje en Tesla als duimpje omlaag geconfigureerd, maar betekent dit echt dat hij probeert vast te houden aan primair Ionity, dan Circle K of Fastned en dan pas anderen waarbij Tesla in mijn geval de laagste prio krijgt? Of kan het toch voorkomen dat hij denkt "ik vind lader A beter dan Circle K dus ik stel die voor"?
Gewoon zelf wat routes plannen met ABRP, dan zie je wat 't doet met die opties. Mijn ervaring is dat hij probeert een route te vinden met alleen Ionity, als dat niet mogelijk is of 'veel te gek wordt' gaat hij die ander proberen. Maar volgens mij gaan we hier nu redelijk off-topic, dit kan je beter vragen in Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
De Ideale Man schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:32:
[...]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOPufmPWtccMSebi01XqviT0D0I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6nO6RGj9pyseOwxupAc3pSoE.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIzqUHXyTJ-DY5qCQ_HBpsS9lpg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZDFvtlhBQcfoUlXnw5Z7FASz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMBQwmRZTN8dcC50Wl5kqS3JNYw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wQYzIT9cLMU5cJO2hkicblDu.png?f=fotoalbum_tile

Maar dit is idd voor een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
De helpt functie van ABRP is echt voldoende om goed op weg te komen. Heb het een jaartje gebruikt.

De instellingen die je mee moet nemen:
Zorg dat je op plekken komt met minimaal x laders
Geef één of 2 voorkeuren op waar je wilt laden
Zorg dat je extra kilo’s als standaard toevoegt, indien van toepassing. Dit is profiel afhankelijk. Maak dus goede profielen.

Verder gebruik ik de vgate dongle met aan/uitschakelaar voor maar één ding security.

Als je m op de poort laat zitten is ‘ie nog nog wel even benaderbaar.
Dat moet je echt niet willen!

Wel grappig om te zien. Veel vragen komen over de generatie bezoekers weer terug. Veel zijn terug te vinden, alleen de oudgedienden weten vaak nog waar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Varudi
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18:02
Pre-conditioning werkt samen met Waze of Google Maps in Carplay.
Kia navi in splitscreen en Waze in carplay screen, er moeten wel bepaalde meldingen worden afgezet zie video YouTube.
https://youtu.be/oupjdZ1hh14?si=-KSwGzxqOqU3H3Py

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Sorry verkeerde topic

[ Voor 99% gewijzigd door Phusebox op 19-07-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Varudi schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:44:
Kia navi in splitscreen en Waze in carplay screen, er moeten wel bepaalde meldingen worden afgezet zie video YouTube.
Opnieuw geprobeerd. Met een Carlinkit. Werkt niet. Maps stopt kia-navi en andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Card Nox schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:50:
Ik heb net nog even gekeken, maar knap dat het bij jullie past. Mijn Vgate iCar Pro BLE 4.0 lijkt veel platter dan de Vgate vLinker MC+ maar toch past het niet, zou er verschil zitten in de aansluiting? Ik heb er even een foto van gemaakt:
[Afbeelding]

Er is bij mij echt maar een paar milimeter vrij als ik het klepje erop doe. Ik heb de EV6 LE uit 2024. Nja voor mij verder geen dealbreaker, dit was de eerste keer dat ik gepland had het te gebruiken en uiteindelijk nog niet gedaan 8)7
Ik heb precies hetzelfde, zelfs een verlengsnoer past er met geen mogelijkheid tussen. Er zit echt maar enkele millimeters ruimte tussen inderdaad.

Als ik andere foto's bekijk lijkt het klepje wel hetzelfde, maar zit de poort bij ons iets meer naar voren (incl. plastic er omheen, algeheel minder ruimte dus).

Ik heb een MY23 Plus RWD trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
  • Nu online
HansAuutB schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:00:
[...]

Opnieuw geprobeerd. Met een Carlinkit. Werkt niet. Maps stopt kia-navi en andersom.
Ik zet Kia navigatie aan, dan CarPlay navigatie. Dan stopt de Kia Navigatie inderdaad. Maar door op hervat navigatie te klikken gaat deze weer aan en voilà, ze doen het allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
petertenboer schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:09:
[...]

Ik zet Kia navigatie aan, dan CarPlay navigatie. Dan stopt de Kia Navigatie inderdaad. Maar door op hervat navigatie te klikken gaat deze weer aan en voilà, ze doen het allebei.
Carplay, dus je hebt Apple?
Ik heb Android en je workaround geprobeerd, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Nu online

Harrie van Til

Doe maar blauw

HansAuutB schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:48:
[...]

Met Android werkt het absoluut niet.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
sorry dat ik hier op terug kom, maar welke "tussen app" gebruiken jullie om de vgate icar pro te verbinden met ABRP premium. / iphone

volgens chatgpt werkt de dongle niet eens met ios , en gemini zet dat er een app "" dongle for abrp" in de app store gedownload kan worden, maar die bestaat niet eens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Card Nox schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:46:

Ik heb uiteindelijk de Vgate iCar Pro BLE 4.0 gekocht en die werkt probleemloos, had eerst ook een andere maar die werd dus ook niet ondersteund. Ik ben nu op vakantie en heb het eerlijk gezegd niet gebruikt. Heb voor de terugweg een GMAPS linkje gemaakt met 9 IONITY stations op de terugweg en dat gebruik ik als navi. Ik wacht tot kort voor een stop en beslis dan of ik die pak of niet door de stop te verwijderen en te kijken hoe lang het naar het volgende station is. Als ik dat wil overbruggen rijd ik door, zo niet dan ga ik eraf. Precon heb ik niet nodig, hij gaat al max snelheid met deze buitentemps (20c).
Mijn Vgate iCar Pro BLE 4.0 (wat een naam) is zojuist afgeleverd door Amazon en heb hem gelijk even ingeplugd en wat werkt dit fijn zeg! Ik zie gelijk vanuit ABRP (waarvoor ik dus even Premium heb aangeschaft) veel waardes waaronder SoC, battery temp en degradation die op 100% staat. Had niet verwacht die waarde in ABRP terug te zien, en ik weet dat dit een statische waarde is, maar hey... beter dan een lager getal. ;)

Gelijk even aan CarPlay gekoppeld en onze eerste geplande route naar Denemarken voor de gein gestart en hij vroeg gelijk of ik de live SoC wilde gebruiken en een aantal andere automatische waardes die hij blijkbaar van de live data afleest, ja gezegd en voila... een licht aangepaste versie van de rit die ietsjes positiever uitkomt dan mijn statische ABRP planning op de laptop.

Ook zag ik voor het eerst het scherm van ABRP in CarPlay en dat vind ik erg prettig. Ik gebruik normaal veelal Apple Maps omdat de interface zo fijn is en het ook gewoon (los van het eerste jaar sinds release ongeveer) goed werkt en mij nog nooit verkeerd heeft gestuurd. ABRP lijkt er heel erg op, maar fijn dat hij ook dankzij het EV6 profiel 250 kW+ laders selecteert en live toont met hoeveel SoC ik daar aankom.

OBD dongle ligt nu opgeborgen vanwege de veiligheid, maar ik kan bevestigen dat:
1. De Vgate iCar Pro Bluetooth BLE 4.0 met de EV6 en ABRP samenwerkt
2. Het klepje van de EV6 dicht kan na het plaatsen.
3. Live data allemaal zichtbaar is vanuit de EV6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Varudi schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:44:
Volgens mij vergeet je melden dat je nog extra hardware nodig hebt, een Android kastje genaamd Carlinkit. Of heb ik dat mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
MooDyBLueS schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:34:
[...]

Mijn Vgate iCar Pro BLE 4.0 (wat een naam) is zojuist afgeleverd door Amazon en heb hem gelijk even ingeplugd en wat werkt dit fijn zeg!
same here, ook vandaag ontvangen. maar ABRP ziet em niet :-(

hij pas iid achter het klepje

[ Voor 4% gewijzigd door murky123 op 19-07-2025 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
Toch apart van dat klepje. Ik heb hde dongle eruit gehaald en plastic klepje ervoor gedaan. Ik heb max 5mm ruimte tussen de aansluiting en het klepje, er zijn dus verschillen in omloop.

Ps. Heb een deel vannacht gereden @MooDyBLueS, het kan zijn dat je je dan aan de lampjes stoort, je ziet ze niet direct maar wel indirect.

[ Voor 9% gewijzigd door Card Nox op 19-07-2025 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
Sorry boys. Ik ben zo stom om Bluetooth gebruik van de ABRP app op m’n IPhone uit te zetten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Nu online
HansAuutB schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:48:
[...]

Aha, excuses dat had ik niet door.
Maar inderdaad op Apple werkt het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
murky123 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:56:
Sorry boys. Ik ben zo stom om Bluetooth gebruik van de ABRP app op m’n IPhone uit te zetten |:(
dan wordt 't idd wel lastig 8)7 . Nu dus wel de auto data beschikbaar in ABRP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
blb4 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:02:
[...]

dan wordt 't idd wel lastig 8)7 . Nu dus wel de auto data beschikbaar in ABRP?
Werkt perfect 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
nevermind, al beantwoord

[ Voor 93% gewijzigd door MooDyBLueS op 19-07-2025 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Card Nox schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:45:
Toch apart van dat klepje. Ik heb hem eruit gehaald en plastic klepje ervoor gedaan. Ik heb max 5mm ruimte tussen de aansluiting en het klepje, er zijn dus verschillen in omloop.

Ps. Heb een deel vannacht gereden @MooDyBLueS, het kan zijn dat je je dan aan de lampjes stoort, je ziet ze niet direct maar wel indirect.
Misschien dat, of... jouw OBD aansluiting steekt wat meer uit? Wel gek ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jugonoot04
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:02
MooDyBLueS schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:34:
[...]

Mijn Vgate iCar Pro BLE 4.0 (wat een naam) is zojuist afgeleverd door Amazon en heb hem gelijk even ingeplugd en wat werkt dit fijn zeg! Ik zie gelijk vanuit ABRP (waarvoor ik dus even Premium heb aangeschaft) veel waardes waaronder SoC, battery temp en degradation die op 100% staat. Had niet verwacht die waarde in ABRP terug te zien, en ik weet dat dit een statische waarde is, maar hey... beter dan een lager getal. ;)

Gelijk even aan CarPlay gekoppeld en onze eerste geplande route naar Denemarken voor de gein gestart en hij vroeg gelijk of ik de live SoC wilde gebruiken en een aantal andere automatische waardes die hij blijkbaar van de live data afleest, ja gezegd en voila... een licht aangepaste versie van de rit die ietsjes positiever uitkomt dan mijn statische ABRP planning op de laptop.

Ook zag ik voor het eerst het scherm van ABRP in CarPlay en dat vind ik erg prettig. Ik gebruik normaal veelal Apple Maps omdat de interface zo fijn is en het ook gewoon (los van het eerste jaar sinds release ongeveer) goed werkt en mij nog nooit verkeerd heeft gestuurd. ABRP lijkt er heel erg op, maar fijn dat hij ook dankzij het EV6 profiel 250 kW+ laders selecteert en live toont met hoeveel SoC ik daar aankom.

OBD dongle ligt nu opgeborgen vanwege de veiligheid, maar ik kan bevestigen dat:
1. De Vgate iCar Pro Bluetooth BLE 4.0 met de EV6 en ABRP samenwerkt
2. Het klepje van de EV6 dicht kan na het plaatsen.
3. Live data allemaal zichtbaar is vanuit de EV6.
Wellicht even een lekenvraag maar ik stel hem maar gewoon. Zorgt de Vgate iCar Pro BLE 4.0 er ook voor dat je direct draadloos Apple Carplay hebt of haal ik nu wat zaken door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:00
Jugonoot04 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:32:
[...]

Wellicht even een lekenvraag maar ik stel hem maar gewoon. Zorgt de Vgate iCar Pro BLE 4.0 er ook voor dat je direct draadloos Apple Carplay hebt of haal ik nu wat zaken door elkaar?
Om draadloos Carplay te krijgen heb je weer een andere dongle voor nodig. Er zijn zover ik weet geen dongles die beide opties in één aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:03
Some0ne schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:48:
[...]

Om draadloos Carplay te krijgen heb je weer een andere dongle voor nodig. Er zijn zover ik weet geen dongles die beide opties in één aanbieden.
En die moet in uw data usb poort gestoken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floduR
  • Niet online
Ik heb sinds een paar maanden een EV6 Plus My23 en hou wat verbruik-zaken bij in Excel, o.a. m.b.v. Car Scanner + dongle.

Wat mij al snel opviel is dat de getoonde 'Remaining energy' niet lineair afloopt met het getoonde accu-percentage. Remaining energy uit Car Scanner is altijd iets lager dan puur SOC * 72,5 (mijn max). Dit hebben opzich meer mensen geconstateerd, maar nooit een goede verklaring gevonden

Dus ik heb zelf een tijdje bijgehouden wat dan de afwijking precies is en dit bleek na wat data-puzzelen een vrij eenvoudige formule: een verlaging van 0-10% afhankelijk van het accu-percentage (hoe lager, hoe meer procentuele verlaging).

Mijn verzamelde gegevens op dit vlak zien er zo uit (lager dan 33% ben ik nog niet geweest, maar genoeg voorbeelden gezien dat bij 0% ook remaining 0 Wh is):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAEj1Ci83NUwxqicy9emmhBC0o8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dvWGODzfpEFUyG1jqwAlLDTH.png?f=user_large

De rechter formule komt dus vrij exact uit, uiteraard met wat te verwachten variatie door de 0,5%-sprongen van het accu-percentage. (volledige formule: SOC*kWhMax*(1+10%*(1-SOC)) )

In gelijke stapjes van 5% ziet het er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVcUsSGSDBUJ617oXruUPorsso0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kvryaLFvTVLmB1EaVSOaiTKu.png?f=user_large

Bij een vollere accu heb je dus iets meer kWh per % dan bij een legere accu (zie laatste kolom).

Is meer mensen dit opgevallen?

Je kunt dit heel snel zien door bij een willekeurig accu-percentage (lager dan 100%) de Remaining energy terug te rekenen naar 100% (=Remaining / SOC). Je komt dan altijd op een lager kWh dan dat je zou hebben bij 100%.
  • Bijvoorbeeld laatst bij 33% SOC toonde Car Scanner 22,3 kWh --> 22,3 / 33% = 67,58 kWh.
    Maar terugrekenen met de correctie (bij 33% is dat -6,7%) kom je dan op (67,58 / 93,3% =) 72,43 kWh. Dat is vrij precies mijn max kWh.
Maar waarom zou dit zo zijn, zit hier een logische verklaring achter?

Als Kia marge in wil bouwen voor werkelijk bereik, zou je de correctie andersom verwachten, toch? (naar verhouding meer werkelijke energie over bij lagere percentages --> percentage loopt dan steeds langzamer af).

Routeplanners als ABRP houden hier geen ook rekening mee, benodigde kWh en benodigde accu-% blijft gelijk als je een reis plant, maakt niet uit of je met 100% begint of met 40%. Maar in feite heb je meer % accu nodig voor dezelfde reis bij een legere accu.

Stel je rijdt 100km en dit kost 17,2kWh (want dit komt mooi uit met hele percentages):
  • Vertrek je met 100%, dan kom je met 78% aan (=22%) (100% = 72,5 kWh | 78% = 55,3 kWh)
  • Vertrek je met 40%, dan kom je met 15% aan (=25%) (40% = 27,3 kWh | 15% = 10,0 kWh)
3% verschil lijkt niet veel, er zijn een heleboel andere omstandigheden die minstens zoveel verschil kunnen maken, maar dit komt er wel bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Ik heb dit zelfde ook al eerder op opgemerkt. Wellicht willen ze het gedrag van benzine auto's nabootsen? Daar is dat hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:05
floduR schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:15:
Ik heb sinds een paar maanden een EV6 Plus My23 en hou wat verbruik-zaken bij in Excel, o.a. m.b.v. Car Scanner + dongle.

Wat mij al snel opviel is dat de getoonde 'Remaining energy' niet lineair afloopt met het getoonde accu-percentage. Remaining energy uit Car Scanner is altijd iets lager dan puur SOC * 72,5 (mijn max). Dit hebben opzich meer mensen geconstateerd, maar nooit een goede verklaring gevonden

Dus ik heb zelf een tijdje bijgehouden wat dan de afwijking precies is en dit bleek na wat data-puzzelen een vrij eenvoudige formule: een verlaging van 0-10% afhankelijk van het accu-percentage (hoe lager, hoe meer procentuele verlaging).

Mijn verzamelde gegevens op dit vlak zien er zo uit (lager dan 33% ben ik nog niet geweest, maar genoeg voorbeelden gezien dat bij 0% ook remaining 0 Wh is):
[Afbeelding]

De rechter formule komt dus vrij exact uit, uiteraard met wat te verwachten variatie door de 0,5%-sprongen van het accu-percentage. (volledige formule: SOC*kWhMax*(1+10%*(1-SOC)) )

[Afbeelding]

Bij een vollere accu heb je dus iets meer kWh per % dan bij een legere accu (zie laatste kolom).

Je kunt dit heel snel zien door bij een willekeurig accu-percentage (lager dan 100%) de Remaining energy terug te rekenen naar 100% (=Remaining / SOC). Je komt dan altijd op een lager kWh dan dat je zou hebben bij 100%.
  • Bijvoorbeeld laatst bij 33% SOC toonde Car Scanner 22,3 kWh --> 22,3 / 33% = 67,58 kWh.
    Maar terugrekenen met de correctie (bij 33% is dat -6,7%) kom je dan op (67,58 / 93,3% =) 72,43 kWh. Dat is vrij precies mijn max kWh.

Als Kia marge in wil bouwen voor werkelijk bereik, zou je de correctie andersom verwachten, toch? (naar verhouding meer werkelijke energie over bij lagere percentages --> percentage loopt dan steeds langzamer af).

Routeplanners als ABRP houden hier geen ook rekening mee, benodigde kWh en benodigde accu-% blijft gelijk als je een reis plant, maakt niet uit of je met 100% begint of met 40%. Maar in feite heb je meer % accu nodig voor dezelfde reis bij een legere accu.

Stel je rijdt 100km en dit kost 17,2kWh (want dit komt mooi uit met hele percentages):
  • Vertrek je met 100%, dan kom je met 78% aan (=22%) (100% = 72,5 kWh | 78% = 55,3 kWh)
  • Vertrek je met 40%, dan kom je met 15% aan (=25%) (40% = 27,3 kWh | 15% = 10,0 kWh)
3% verschil lijkt niet veel, er zijn een heleboel andere omstandigheden die minstens zoveel verschil kunnen maken, maar dit komt er wel bovenop.
De verklaring hiervoor is heel simpel.

De GOM van de Kia meet het aantal ampere in de accu. Het voltage van de accu neemt af naarmate de SoC daalt en zoals je weet is wH het resultaat van volt * ampère. Aan de bovenkant van de SoC heb je dus meer wH per procent dan aan de onderkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:43

The Wizard

Moderator Mobile

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je wat meer data wil, ik heb 2 jaar geleden Carscanner laten lopen tot 5% SOC (9% echte SOC), dus misschien heb je nog wat aan die data: YouTube: Terugreis (Carscanner)

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floduR
  • Niet online
Elhovo schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:59:
[...]

De verklaring hiervoor is heel simpel.

De GOM van de Kia meet het aantal ampere in de accu. Het voltage van de accu neemt af naarmate de SoC daalt en zoals je weet is wH het resultaat van volt * ampère. Aan de bovenkant van de SoC heb je dus meer wH per procent dan aan de onderkant.
Zo had ik het nog niet bekeken, maar eigenlijk heel logisch inderdaad. Voor hetzelfde vermogen in kW is bij een legere accu (= lager voltage) meer ampere nodig. Dus de accu loopt sneller leeg naarmate hij leger wordt (onder exact dezelfde omstandigheden en snelheid).

Ze kunnen daarvoor natuurlijk compenseren in het percentage, maar misschien ook wel beter dit niet te doen inderdaad.

Ik heb de voltages er eens bij gepakt in mijn overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhTvguGZ9xOLu8ETOXgoKutnT6Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ptm5bPKHV7TPveScx8YzhQE4.png?f=user_large

De twee geel-gearceerde zijn waardes die later spontaan naar boven gecorrigeerd werden (24u later opeens hoger percentage bij nagenoeg gelijk voltage). Dit zijn ook toevallig uitschieters. Dit is waarschijnlijk vaker voorgekomen, ik meet niet elke dag, alleen als ik gereden/opgeladen heb en de dag erna. Maar de correctie is meestal later.

Het verschil in voltage lijkt dus inderdaad de verklaring. Ik moet echter wel het verschil door 2 delen gek genoeg, maar dan komt het wel heel netjes uit en dus ook nagenoeg gelijk aan mijn eerdere formule.

Zou het delen door 2 nog een logische verklaring hebben? Misschien iets met de eigenschappen van het accu-pakket.

Eén van de vragen waar ik nog mee zit is hoe de auto het trip-verbruik berekend (in de auto). Deze lijkt realistisch, maar is altijd lager dan handmatig berekenen, ook met bovenstaande correctie. Ook lager dan simpelweg verschil Energie Remaining start/stop door afgelegde KM's (van de odometer)

Als ik echter de volledige voltage-correctie neem (dus kWh corrigeren 0-20%), dan komt het gemiddeld wel heel goed uit (kom ook op hetzelfde bereik als de auto dan). Maar het varieert enorm per trip of het klopt, nog te vroeg om hier conclusies aan te verbinden, ik heb ook nog te weinig data hiervoor.
Phusebox schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:25:
Ik heb dit zelfde ook al eerder op opgemerkt. Wellicht willen ze het gedrag van benzine auto's nabootsen? Daar is dat hetzelfde.
Dit is ook een interessante, ik wist niet dat ICE-voertuigen dat ook hadden, maar internet staat er vol mee inderdaad. Wel vaak een iets ander effect/curve.
The Wizard schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:41:
Als je wat meer data wil, ik heb 2 jaar geleden Carscanner laten lopen tot 5% SOC (9% echte SOC), dus misschien heb je nog wat aan die data: YouTube: Terugreis (Carscanner)
Thx! Ik heb meer van dit soort data gevonden inderdaad, ook bijvoorbeeld met opladen. Heel interessant.

De waardes die ik zelf noteer zijn echter altijd in rust, als de auto meestal 12u niet is gebruikt, vrijwel altijd in de ochtend (auto in schaduw) en accu-temp 18-22 graden. Geen idee of dit werkelijk wat uitmaakt in de praktijk, maar ik heb altijd geleerd bij onderzoek dat je zoveel mogelijk variabelen constant wil houden (die je niet wil onderzoeken).
En zelfs nu heb ik waardes die niet helemaal kloppen (die geel-gearceerde die de auto zelf corrigeert).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• petertenboer
  • Nu online
floduR schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:03:
[...]

Zo had ik het nog niet beken, maar eigenlijk heel logisch inderdaad. Voor hetzelfde vermogen in kW is bij een legere accu (= lager voltage) meer ampere nodig. Dus de accu loopt sneller leeg naarmate hij leger wordt (onder exact dezelfde omstandigheden en snelheid).

Ze kunnen daarvoor natuurlijk compenseren in het percentage, maar misschien ook wel beter dit niet te doen inderdaad.

Ik heb de voltages er eens bij gepakt in mijn overzicht:
[Afbeelding]

De twee geel-gearceerde zijn waardes die later spontaan naar boven gecorrigeerd werden (24u later opeens hoger percentage bij nagenoeg gelijk voltage). Dit zijn ook toevallig uitschieters. Dit is waarschijnlijk vaker voorgekomen, ik meet niet elke dag, alleen als ik gereden/opgeladen heb en de dag erna. Maar de correctie is meestal later.

Het verschil in voltage lijkt dus inderdaad de verklaring. Ik moet echter wel het verschil door 2 delen gek genoeg, maar dan komt het wel heel netjes uit en dus ook nagenoeg gelijk aan mijn eerdere formule.

Zou het delen door 2 nog een logische verklaring hebben? Misschien iets met de eigenschappen van het accu-pakket.

Eén van de vragen waar ik nog mee zit is hoe de auto het trip-verbruik berekend (in de auto). Deze lijkt realistisch, maar is altijd lager dan handmatig berekenen, ook met bovenstaande correctie. Ook lager dan simpelweg verschil Energie Remaining start/stop door afgelegde KM's (van de odometer)

Als ik echter de volledige voltage-correctie neem (dus kWh corrigeren 0-20%), dan komt het gemiddeld wel heel goed uit (kom ook op hetzelfde bereik als de auto dan). Maar het varieert enorm per trip of het klopt, nog te vroeg om hier conclusies aan te verbinden, ik heb ook nog te weinig data hiervoor.

[...]

Dit is ook een interessante, ik wist niet dat ICE-voertuigen dat ook hadden, maar internet staat er vol mee inderdaad. Wel vaak een iets ander effect/curve.

[...]

Thx! Ik heb meer van dit soort data gevonden inderdaad, ook bijvoorbeeld met opladen. Heel interessant.

De waardes die ik zelf noteer zijn echter altijd in rust, als de auto meestal 12u niet is gebruikt, vrijwel altijd in de ochtend (auto in schaduw) en accu-temp 18-22 graden. Geen idee of dit werkelijk wat uitmaakt in de praktijk, maar ik heb altijd geleerd bij onderzoek dat je zoveel mogelijk variabelen constant wil houden (die je niet wil onderzoeken).
En zelfs nu heb ik waardes die niet helemaal kloppen (die geel-gearceerde die de auto zelf corrigeert).
Voor diegene die zich voor al dit soort data interesseren (zoals ik :) ) is dit ook een erg leuke website: https://evkx.net/de/models/kia/ev6/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
The Wizard schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:41:
[...]

Ik 2 jaar ook tot 20 km onder de 0. Mogelijk heb ik er screenshots van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
Mensen, ik ga binnenkort op vakantie en een paar dagen geleden hoorde ik voor het eerste een hoge pieptoon. Die hield ongeveer 6 seconden aan en daarna stopte het. Een minuut later nog eens en daarna nog eens.

Het was duidelijk geen mechanisch geluid, meer elektrisch of elektronisch. Het was op dat moment 33 graden en ik reed 100 km/h op een flauwe helling omhoog. De toon was niet hard maar wel duidelijk hoorbaar.

iemand enig idee? Ik heb geen tijd meer om naar de garage te gaan dus moet maar hopen dat het niets ernstigs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:55

Ik ben vooral jaloers op die 72,5. Zelfs met 7% degradatie zou ik nog op de 67 moeten zitten..maar helaas:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYNQ3OoIIExvEzcdctlojuUKS9o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/soRNETW1aDt8VYuSNz9ooF7E.png?f=fotoalbum_large

Verder een mooi overzichtje van de resterende capaciteit en het precentage dat het BMS dan toont en de verklaring waarom de capaciteit sneller afneemt dan je zou verwachten, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
itsjohan schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:15:
[...]

Ik ben vooral jaloers op die 72,5. Zelfs met 7% degradatie zou ik nog op de 67 moeten zitten..maar helaas:

[Afbeelding]

Verder een mooi overzichtje van de resterende capaciteit en het precentage dat het BMS dan toont en de verklaring waarom de capaciteit sneller afneemt dan je zou verwachten, dank!
Troost je, hier is het niet heel beter na ruim 3 jaar en 70k km. Snelladen amper gedaan, echt maar 5% denk ik van alle laadcycli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Welke app is dit? Edit: nevermind, stond in de reactie boven je (Carscanner). :P Heb hem ook gedownload en ga morgen eens kijken wat voor waardes eruit komen.

Met de Vgate OBD dongle en ABRP zie ik ABRP 0,0% degradation melden voor mijn MY22 77 kWh AWD met 60k km, iets wat ik eerder ook met mijn oude Carista OBD dongle en bijbehorende app zag (die gaf dan 100% SoH aan). Ben dus even benieuwd of dat misschien andere waardes zijn dan jouw app uitleest of dat dit wellicht niet de SoH is die de BMS doorgeeft maar een berekening?

Hoe dan ook lijkt het mij interessant om eens te kijken, want hoewel ik weet dat een deel van de "100%" verscholen gaat achter het feit dat een 77 kWh maar 72,5 kWh bruikbaar heeft en dus 4,5 kWh buffer die Kia's BMS ook daadwerkelijk beschikbaar maakt bij degradatie of kapotte cellen elders, kan ik me ook niet voorstellen dat ik echt nog op de 100% zit.

[ Voor 5% gewijzigd door MooDyBLueS op 21-07-2025 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floduR
  • Niet online

[Afbeelding]

72,5 valt me ook niet tegen, 2 jaar oud, maar wel slechts 18k op de teller. Ex short-lease, het is altijd een beetje gokken tweedehands, lang niet iedereen gaat er goed mee om. Ruim 20% snelladen heb ik uitgelezen via Car Scanner.

Mijn doel is om met enkel het accu-percentage het werkelijke verbruik en bereik uit te rekenen (en monitoren), dus zonder Car Scanner e.d.. Dit percentage is namelijk beschikbaar in m'n smarthome (Homey), helaas niet de werkelijke kWh's.

Hiermee kan ik dan het realistische bereik in verschillende scenario's voorrekenen en op een dashboardje tonen. Veel betrouwbaarder dan de GOM.

Met Homey kan ik vervolgens ook laden starten/stoppen o.b.v. bijvoorbeeld zonne-energy overschot of lage dynamische prijzen, maar kan dan ook bijsturen als ik denk niet genoeg bereik te hebben op een bepaald moment. Ook kan ik de accu dan rond de 80% vol laten, maar even wat extra erbij stoppen indien nodig (vlak voor vertrek).

Er zijn natuurlijk allerlei apps voor, maar ik doe het graag zelf :)
MooDyBLueS schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:56:
Welke app is dit? Edit: nevermind, stond in de reactie boven je (Carscanner). :P Heb hem ook gedownload en ga morgen eens kijken wat voor waardes eruit komen.

Met de Vgate OBD dongle en ABRP zie ik ABRP 0,0% degradation melden voor mijn MY22 77 kWh AWD met 60k km, iets wat ik eerder ook met mijn oude Carista OBD dongle en bijbehorende app zag (die gaf dan 100% SoH aan). Ben dus even benieuwd of dat misschien andere waardes zijn dan jouw app uitleest of dat dit wellicht niet de SoH is die de BMS doorgeeft maar een berekening?

Hoe dan ook lijkt het mij interessant om eens te kijken, want hoewel ik weet dat een deel van de "100%" verscholen gaat achter het feit dat een 77 kWh maar 72,5 kWh bruikbaar heeft en dus 4,5 kWh buffer die Kia's BMS ook daadwerkelijk beschikbaar maakt bij degradatie of kapotte cellen elders, kan ik me ook niet voorstellen dat ik echt nog op de 100% zit.
De long range modellen tot 2024 hebben 74 kWh beschikbaar als de auto nieuw is. Dat is dan van 100% naar 0% op dashboard. Dat loopt vrij snel met een paar % af.

De geadverteerde 77,4 kwh klopt overigens wel, die laatste 3,4kWh (4,5%) is beschikbaar onder de 0% als reserve.
(de accu is in werkelijkheid iets van 80kWh: aan de bovenkant ook wat buffer, maar dat is onbereikbaar om slijtage tegen te gaan en voor de 7-8 jaar garantie. Dus 100% is in werkelijkheid 96,5%, dat zie je ook in Car Scanner als SOC BMS)

Ik weet niet of ABRP degradatie kan uitrekenen, die staat mogelijk altijd op 0% (bij mij stond ie default op 3% geloof ik, niet verbonden met OBD2). SOH staat volgens mij heel lang op 100%, terwijl er wel degelijk degradatie is.

De echte degradatie kun je zelf uitrekenen door de max kWh uit te lezen bij 100% opladen en dat te delen door 74 kWh. Ik heb met 72,5 kWh dus 2% degradatie en dat is netjes blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Laatst online: 20:55
MooDyBLueS schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:56:
[...]

De waarde die ABRP toont kwam (app al een tijdje niet meer gebruikt) exact overeen met wat Carscanner toont alleen dan als 100-SOH.

Ik ben vanaf 17dkm gaan meten. nu op 74 na exact 3 jaar:

(verticaal SOH volgens OBD2):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuF3ldaEs3pQh1LORTc-hDcIR3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hetNJ1PuCUcTFMakdloUzgbX.png?f=fotoalbum_large

Aan het feit dat de SOH soms weer wat omhoog gaat kun je zien dat ook dat geen exacte waarde is maar een soort guess-o-soh :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elhovo
Ik heb eens ergens gelezen dat de garage de BMS kan calibreren. Die persoon zag ook lage SoH waarden, en na calibratie kwam het weer op 100% uit.

Er zwerft op een amerikaans forum een document rond waarin een HMG techneut uitlegt hoe je de BMS weer op orde krijgt. Ik heb het opgeslagen voor het geval mijn batterij ooit rare dingen gaat doen.Ik kopieer de tekst hier, wellicht heb je er wat aan.

Top Balancing - NMC chemistry battery
=-=-=-=-=-=-=-=
Drive until the SOC is ~25%. (Only go down to single digits or 0% BMS SOC when trying to
find the weakest cell, which usually drags the whole pack down or dies first.) Then follow one
of two options:
Option 1
• Using a rapid DC charger, charge up to ~80% SOC.
• Using L2 EVSE, charge to 95% SOC.
• Lower the L2 EVSE to 10A or less (ideally 6 amps) - or use L1 EVSE charger at the lowest
amperage setting and charge to 100% SOC.
• Leave vehicle locked and unused for 4 hours to ensure all modules are at the same
temperature and take new OBD2 readings. (Even temperatures across all modules are crucial
for top balancing.)
Option 2
• Using L2 EVSE charger, charge to 95% SOC (Infotainment system EV > Setup).
• Lower L2 EVSE charger to 10 amps or less (ideally 6 amps) - or use L1 EVSE charger at
lowest setting and charge to 100%.
• Leave vehicle locked and unused for 4 hours to ensure all modules are at same temperature
and take new OBD2 readings. (Even temperatures across all modules are crucial for top
balancing.)
Resting voltage should be 4.130V at the top after sitting for 4 hours (otherwise there may be
service charge still present at the top if over 4.130V.) Temperature of the cells and calendar age
affects the total pack voltage.
Stubborn or fast-charging cells might need a low (10 - 6 amp) L2 or L1 charge repeated 2-4
times to level things out. When all the cells are balanced at the top, the battery's SOC BMS will
hit close to 97-97.5%. Well-matched cells will keep that deltaV for a number of months without
needing more top balancing.
It's beneficial to use L1 EVSE whenever time allows to bring the pack from X% to 100% SOC if
needed. As noted in many places, avoid leaving the vehicle at 100% (or below 10%) for an
extended period of time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:37
Elhovo schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:05:
Ik heb eens ergens gelezen dat de garage de BMS kan calibreren. Die persoon zag ook lage SoH waarden, en na calibratie kwam het weer op 100% uit.

Er zwerft op een amerikaans forum een document rond waarin een HMG techneut uitlegt hoe je de BMS weer op orde krijgt. Ik heb het opgeslagen voor het geval mijn batterij ooit rare dingen gaat doen.Ik kopieer de tekst hier, wellicht heb je er wat aan.

=-=-=-=-=-=-=-=
Drive until the SOC is ~25%. (Only go down to single digits or 0% BMS SOC when trying to
find the weakest cell, which usually drags the whole pack down or dies first.) Then follow one
of two options:
Option 1
• Using a rapid DC charger, charge up to ~80% SOC.
• Using L2 EVSE, charge to 95% SOC.
• Lower the L2 EVSE to 10A or less (ideally 6 amps) - or use L1 EVSE charger at the lowest
amperage setting and charge to 100% SOC.
• Leave vehicle locked and unused for 4 hours to ensure all modules are at the same
temperature and take new OBD2 readings. (Even temperatures across all modules are crucial
for top balancing.)
Option 2
• Using L2 EVSE charger, charge to 95% SOC (Infotainment system EV > Setup).
• Lower L2 EVSE charger to 10 amps or less (ideally 6 amps) - or use L1 EVSE charger at
lowest setting and charge to 100%.
• Leave vehicle locked and unused for 4 hours to ensure all modules are at same temperature
and take new OBD2 readings. (Even temperatures across all modules are crucial for top
balancing.)
Resting voltage should be 4.130V at the top after sitting for 4 hours (otherwise there may be
service charge still present at the top if over 4.130V.) Temperature of the cells and calendar age
affects the total pack voltage.
Stubborn or fast-charging cells might need a low (10 - 6 amp) L2 or L1 charge repeated 2-4
times to level things out. When all the cells are balanced at the top, the battery's SOC BMS will
hit close to 97-97.5%. Well-matched cells will keep that deltaV for a number of months without
needing more top balancing.
It's beneficial to use L1 EVSE whenever time allows to bring the pack from X% to 100% SOC if
needed. As noted in many places, avoid leaving the vehicle at 100% (or below 10%) for an
extended period of time.
Dank je, het lijkt erop dat je op deze manier calibratie forceert (?).
Voor mijn begrip: L1 charger = granny charger? L2 is de AC “laadpaal”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highvelocity
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:21
Phusebox schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:34:
[...]

Troost je, hier is het niet heel beter na ruim 3 jaar en 70k km. Snelladen amper gedaan, echt maar 5% denk ik van alle laadcycli.
Regelmatig accu naar 0-5% rijden en dan thuis weer 100% volladen doet wonderen voor de degradatie.
Heb hier nog een nieuwe grannylader en V2l adapter liggen voor een klein prijsje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
bokkie72 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:24:
[...]

Dank je, het lijkt erop dat je op deze manier calibratie forceert (?).
Voor mijn begrip: L1 charger = granny charger? L2 is de AC “laadpaal”?
Yes. L1 is granny, L2 is AC laden tot max wat auto toelaat. In de US hebben ze L2 monofase laden tot 48A als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
floduR schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:56:
[...]

De long range modellen tot 2024 hebben 74 kWh beschikbaar als de auto nieuw is. Dat is dan van 100% naar 0% op dashboard. Dat loopt vrij snel met een paar % af.

De geadverteerde 77,4 kwh klopt overigens wel, die laatste 3,4kWh (4,5%) is beschikbaar onder de 0% als reserve.
(de accu is in werkelijkheid iets van 80kWh: aan de bovenkant ook wat buffer, maar dat is onbereikbaar om slijtage tegen te gaan en voor de 7-8 jaar garantie. Dus 100% is in werkelijkheid 96,5%, dat zie je ook in Car Scanner als SOC BMS)

Ik weet niet of ABRP degradatie kan uitrekenen, die staat mogelijk altijd op 0% (bij mij stond ie default op 3% geloof ik, niet verbonden met OBD2). SOH staat volgens mij heel lang op 100%, terwijl er wel degelijk degradatie is.

De echte degradatie kun je zelf uitrekenen door de max kWh uit te lezen bij 100% opladen en dat te delen door 74 kWh. Ik heb met 72,5 kWh dus 2% degradatie en dat is netjes blijkbaar.
Ah thanks voor deze uitgebreide uitleg! Ik zal zodra de auto 100% volgeladen is eens kijken wat Carscanner zegt qua max kWh.

Is het overigens niet zo dat de eerste degradatie uit de buffer gehaald wordt? Dat heb ik wel altijd begrepen namelijk en daarom ook dat het lang duurt voordat de SoH onder de 100% uitkomt. Want dan zou in jouw geval 72,5 kWh niet van 74 kWh zijn maar van 77,4 kWh of ergens ertussenin (want wie weet laat hij niet alles toe als buffer->bruikbaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floduR
  • Niet online
Elhovo schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:05:

=-=-=-=-=-=-=-=
[...]
Dit kwam ik ook tegen en heb ik laatst gedaan. Als aanvulling hierop is het goed om te weten dat Car Scanner geen 4,13v weergeeft, maar blijft wisselen tussen 4,12 en 4,14 (en aantal cells met dit voltage). Dit is dus geen onbalans, maar gevolg van meet(on)nauwkeurigheid van 0,02v. (CellDiff is ook 0 dan. Hier kan ook 0.02, 0.04, etc staan)

Onderstaand 2 Car Scanner screenshots van toen ik dit deed.

Links is na een paar uur 100% met laadkabel er nog aan.
Rechts is een uur na loskoppelen
(zakt dus heel snel naar 4,12v en 96,5%, dit is het bruikbare maximum)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiRGeuNLl7lxfYvZ1fE-9f33wes=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/H4ptcEwjThGmnl0T3rChs7wx.png?f=user_large

Hiermee kalibreer je dus ook de correcte weergave van 100%: de max haalbare kWh wordt de nieuwe 100%.
MooDyBLueS schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:17:
Ah thanks voor deze uitgebreide uitleg! Ik zal zodra de auto 100% volgeladen is eens kijken wat Carscanner zegt qua max kWh.

Is het overigens niet zo dat de eerste degradatie uit de buffer gehaald wordt? Dat heb ik wel altijd begrepen namelijk en daarom ook dat het lang duurt voordat de SoH onder de 100% uitkomt. Want dan zou in jouw geval 72,5 kWh niet van 74 kWh zijn maar van 77,4 kWh of ergens ertussenin (want wie weet laat hij niet alles toe als buffer->bruikbaar).
Graag gedaan!

Ik heb nog nooit gelezen over een dergelijke buffer, alle cellen worden gewoon altijd en evenveel gebruikt naar mijn weten. Het is geen SSD met reserve sectoren. Verder is het gewoon natuurkunde van een NMC-batterij. De enige 'buffer' die je hebt is dat de auto 0-100% mapt als 3,3-4,13V. Dit is in werkelijkheid 4,5% - 96,5%, omdat de accu technisch van 3,2-4,2V kan. Dit geeft echter bovenmatig veel slijtage (= degradatie) en dan gaat de accu niet lang mee.

Wat voor trucje ze uithalen met SOH weet ik niet, dit is een kunstmatig getal dat de auto doorgeeft. Het heeft volgens mij weinig te maken met max beschikbare kWh. Er staat veel over geschreven op verschillende fora, maar weinig consistents in te ontdekken

Werkelijke degradatie is simpelweg de hoeveelheid kWh die je bij 100% nog hebt, afgezet tegen het maximum (bij nieuwe auto's) van 74kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:43

The Wizard

Moderator Mobile
floduR schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:05:
[...]

Dit kwam ik ook tegen en heb ik laatst gedaan. Als aanvulling hierop is het goed om te weten dat Car Scanner geen 4,13v weergeeft, maar blijft wisselen tussen 4,12 en 4,14 (en aantal cells met dit voltage). Dit is dus geen onbalans, maar gevolg van meet(on)nauwkeurigheid van 0,02v. (CellDiff is ook 0 dan. Hier kan ook 0.02, 0.04, etc staan)

Onderstaand 2 Car Scanner screenshots van toen ik dit deed.

Links is na een paar uur 100% met laadkabel er nog aan.
Rechts is een uur na loskoppelen
(zakt dus heel snel naar 4,12v en 96,5%, dit is het bruikbare maximum)
[Afbeelding]

Hiermee kalibreer je dus ook de correcte weergave van 100%: de max haalbare kWh wordt de nieuwe 100%.

[...]

Graag gedaan!

Ik heb nog nooit gelezen over een dergelijke buffer, alle cellen worden gewoon altijd en evenveel gebruikt naar mijn weten. Het is geen SSD met reserve sectoren. Verder is het gewoon natuurkunde van een NMC-batterij. De enige 'buffer' die je hebt is dat de auto 0-100% mapt als 3,3-4,13V. Dit is in werkelijkheid 4,5% - 96,5%, omdat de accu technisch van 3,2-4,2V kan. Dit geeft echter bovenmatig veel slijtage (= degradatie) en dan gaat de accu niet lang mee.

Wat voor trucje ze uithalen met SOH weet ik niet, dit is een kunstmatig getal dat de auto doorgeeft. Het heeft volgens mij weinig te maken met max beschikbare kWh. Er staat veel over geschreven op verschillende fora, maar weinig consistents in te ontdekken

Werkelijke degradatie is simpelweg de hoeveelheid kWh die je bij 100% nog hebt, afgezet tegen het maximum (bij nieuwe auto's) van 74kWh.
Ik vraag me af of de BMS ook de cellen gelijktrekt als de auto niet aan de laadpaal staat. Voor het balanceren van de cellen is normaal gesproken een behoorlijke tijd nodig om dit goed voor elkaar te krijgen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• floduR
  • Niet online
The Wizard schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 18:48:
Ik vraag me af of de BMS ook de cellen gelijktrekt als de auto niet aan de laadpaal staat. Voor het balanceren van de cellen is normaal gesproken een behoorlijke tijd nodig om dit goed voor elkaar te krijgen.
Wat ik heb gelezen op verschillende fora is dat het balanceren ook gebeurd als de lader stopt op een ingestelde waarde (bijvoorbeeld 80%), als de BMS dat nodig acht (verschil in voltage). Dit merk je dan doordat het laden niet wordt beëindigd maar nog een tijdje heel langzaam doorloopt en uiteindelijk pas stopt 1 of 2% hoger (en ook dan pas aangeeft klaar te zijn). Dit is meestal kort, maar kan ook een paar uur duren.

Zelf nooit gehad trouwens.

Af en toe opladen tot 100% en ontladen tot 20/25% (ook volgens voorschrift van Kia zelf), is voornamelijk om de '100%' te kalibreren en daarmee het getoonde bereik en verbruik. Maar aan een niet-snellader doorladen na 100% forceert sowieso balanceren begreep ik, dus ook kleine verschillen die de BMS niet direct zelf zou corrigeren.

[ Voor 7% gewijzigd door floduR op 22-07-2025 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:46
Hallo vrienden,

Heeft er iemand ervaring met de Buddi 2 bluetooth adapter? IK heb hem aangeschaft om draadloos apple car play te hebben met mijn Iphone. Het maken van de verbinding gaat erg snel in de auto en hij doet het prima maar ik heb af en toe onderbrekingen van het geluid. De verbinding met de adapter valt niet weg want het spotify scherm of google maps blijft gewoon staan, maar ik zie dat hij geen verbinding op bluetooth heeft en de verbinding tussen de auto en mijn telefoon komt als eerste op. Ik zie dan verbinding met EV6 staan in mijn bluetooth, maar niet met de Buddi2 en die maakt toch de verbinding lijkt mij.ik zal bluetooth eens uitzetten met de auto , want die heb je met zo'n adapter eigenlijk niet nodig denk ik kijken of het onderbreken dan stopt. Ik dacht eerst dat het aan de Buddi2 lag dus op garantie een nieuwe gekregen. En aan de USB poort kan het ook niet liggen lijkt mij want dan zou het scherm ook wegvallen. Het zijn gewoon korte onderbreking van de muziek of. Ik zal eens de verbinding van mijn telefoon met de auto uit zetten en alleen de verbinding met de buddi2 in bluetooth proberen maar als iemand tips heeft?

[ Voor 5% gewijzigd door marc4547 op 23-07-2025 06:50 ]

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:33

Amiet01

Master_A

Hoera, ik heb weer twee keer in één week een zombie modus gehad en moest vanwege haast direct uit huis, dus de andere auto gepakt. Ik heb een Zappi laadpaal die ik heb ingesteld op alleen laden met zonnepaneel overschot, dus met het wisselende zon/bewolkt gaat het laden van de auto een aantal keer per uur aan en uit.

Ik heb het gevoel (niet meetbaar) dat het hierna mis gaat en de auto niet start en dus in zombie-modus belandt. Als ik een uur later de auto weer in ga dan start hij gewoon. Hebben jullie enige ideeën waar het aan zou kunnen liggen? Kan dit een ICCU probleem zijn? 12V accu zou niet een probleem moeten zijn denk ik, aangezien alle schermen aan gaan samen met airco etc.

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Amiet01 Ik heb ook een Zappi laadpaal en doe precies hetzelfde sinds het voorjaar, behalve wanneer ik weet dat op overschot laden niet genoeg gaat zijn voor mijn volgende trip en ik hem wel op Fast (11 kW) laat laden. Nu heb ik de auto zelf pas sinds een krap half jaar, maar nergens nog aan gemerkt dat dit niet goed gaat. (Even afkloppen)

Voor de 12V accu zijn er diverse tools beschikbaar om die te meten, via OBD of via de Bluelink Scriptable 'app' (een script via Scriptable app) geeft hij het actuele 12V accupercentage door. Ik zie hem vrijwel altijd tussen 75% en 95% uitkomen. Ik heb begrepen dat als je echt hele lage waardes ziet, onder de 60% en hij zelden hoog uitkomt, dat dat een teken kan zijn van een slechte 12V accu. Maar of dat weer met zombie mode te maken heeft? Geen idee.

Wat je ook kan doen is eens bij de dealer navragen of jouw EV6 alle updates heeft gehad, dan bedoel ik niet die van de navi/infotainment die je zelf kan updaten maar er zitten ook veel interne updates op bijv. BMS. Die zijn voor ons praktisch niet in te zien maar bestaan wel, net als een ICCU-update (softwarematig, er bestaat ook een hardwarematige die pas ingezet wordt bij vervanging) en dergelijke updates kunnen soms wel kleine foutjes oplossen, wellicht dus ook jouw zombie mode. En ga er niet vanuit dat als je EV6 een half jaar geleden nog bij de dealer stond voor een onderhoudsbeurt dat het ook gebeurd is, dealers zijn soms lui en werken soms vanuit het "if it ain't broke, don't fix it" principe.

Toen ik mijn EV6 kocht heb ik vanwege de belachelijk lage onderhoudsprijzen gewoon een onderhoudsbeurt als soort aankoopkeuring laten uitvoeren (kocht hem bij een niet-Kia dealer) bij de Kia dealer. Ook omdat ik er dan weer 2 jaar vanaf ben en alles zoals KIW Pro gelijk geregistreerd wordt. Daarbij expliciet gevraagd om alle updates, ook die van de interne systemen zoals de BMS gelijk na te lopen en uit te voeren. Bij ophalen kreeg ik te horen dat inderdaad vrijwel alles achterliep (auto had 3 jaar in de lease gereden voordat ik hem kocht) en dus bijgewerkt is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jugonoot04
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:02
marc4547 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 06:48:
Hallo vrienden,

Heeft er iemand ervaring met de Buddi 2 bluetooth adapter? IK heb hem aangeschaft om draadloos apple car play te hebben met mijn Iphone. Het maken van de verbinding gaat erg snel in de auto en hij doet het prima maar ik heb af en toe onderbrekingen van het geluid. De verbinding met de adapter valt niet weg want het spotify scherm of google maps blijft gewoon staan, maar ik zie dat hij geen verbinding op bluetooth heeft en de verbinding tussen de auto en mijn telefoon komt als eerste op. Ik zie dan verbinding met EV6 staan in mijn bluetooth, maar niet met de Buddi2 en die maakt toch de verbinding lijkt mij.ik zal bluetooth eens uitzetten met de auto , want die heb je met zo'n adapter eigenlijk niet nodig denk ik kijken of het onderbreken dan stopt. Ik dacht eerst dat het aan de Buddi2 lag dus op garantie een nieuwe gekregen. En aan de USB poort kan het ook niet liggen lijkt mij want dan zou het scherm ook wegvallen. Het zijn gewoon korte onderbreking van de muziek of. Ik zal eens de verbinding van mijn telefoon met de auto uit zetten en alleen de verbinding met de buddi2 in bluetooth proberen maar als iemand tips heeft?
Join the club! Na me mateloos geergeerd te hebben aan het feit dat de EV6 (althans: de “oudjes”) standaard geen draadloze Carplay heeft (even de critici voorzijn: ja, dat had ik vooraf kunnen weten) heb ik me ook gestort op de Bluetooth adapters. De ergernis nam alleen maar toe. Vaak wegvallende verbindingen of onderbrekingen. Als je dan dit forum leest denk je al snel aan een niet goed functionerende USB poort. Dus met veel gezeur eindelijk laten vervangen incl. kabelboom. Helaas zonder resultaat. Problemen waren nog steeds hetzelfde. Maar sinds een tijdje nu helemaal blij met de Thingy Premium 2-in-1 CarPlay Dongle. Wellicht komt het doordat deze rechtstreeks in de USB poort gaat, dus zonder kabel. Maar hoe dan ook: tot nu toe storingsvrij en ook nog supersnel met koppelen en mooi compact. En dat ook nog voor een heel schappelijke prijs. Ik ben iig heel tevreden.

https://www.bol.com/nl/nl...ndFimQu_BsPoaAtCkEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:46
Jugonoot04 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:03:
[...]

Join the club! Na me mateloos geergeerd te hebben aan het feit dat de EV6 (althans: de “oudjes”) standaard geen draadloze Carplay heeft (even de critici voorzijn: ja, dat had ik vooraf kunnen weten) heb ik me ook gestort op de Bluetooth adapters. De ergernis nam alleen maar toe. Vaak wegvallende verbindingen of onderbrekingen. Als je dan dit forum leest denk je al snel aan een niet goed functionerende USB poort. Dus met veel gezeur eindelijk laten vervangen incl. kabelboom. Helaas zonder resultaat. Problemen waren nog steeds hetzelfde. Maar sinds een tijdje nu helemaal blij met de Thingy Premium 2-in-1 CarPlay Dongle. Wellicht komt het doordat deze rechtstreeks in de USB poort gaat, dus zonder kabel. Maar hoe dan ook: tot nu toe storingsvrij en ook nog supersnel met koppelen en mooi compact. En dat ook nog voor een heel schappelijke prijs. Ik ben iig heel tevreden.

https://www.bol.com/nl/nl...ndFimQu_BsPoaAtCkEALw_wcB
Hallo Bedankt voor de tip , want die Buddy2 verbreekt gewoon onder het rijden spontaan 1 a 2 seconden de verbinding. DE eerste die ik had dedd het goed, maar begon kuren te vertonen , nu heb ik een nieuwe gehad op garantie en weer verbreekt hij de verbinding..... Ik ga die van jou proberen! :)

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher
  • Laatst online: 18:54

Reacher

oldschool

Op basis van deze feedback overweeg ik er nu ook 1 te kopen.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Reacher schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 07:53:
[...]

Op basis van deze feedback overweeg ik er nu ook 1 te kopen.
Aliexpress: 16 euro
Of deze is iets goedkoper op bol.com
https://www.bol.com/nl/nl...s-zwart/9300000227277982/

Ik heb een 1e generatie AAWireless en was daar nooit super tevreden over, duurde best lang voordat ie verbinding had. Is dit echt beter? Kan het me bijna niet voorstellen voor het geld.

Deze ga ik eens proberen voor dat geld:
https://vi.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2vnm

Eleganter, steekt minder uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Phusebox op 24-07-2025 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:44
Phusebox schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:25:
[...]

Aliexpress: 16 euro
Of deze is iets goedkoper op bol.com
https://www.bol.com/nl/nl...s-zwart/9300000227277982/

Ik heb een 1e generatie AAWireless en was daar nooit super tevreden over, duurde best lang voordat ie verbinding had. Is dit echt beter? Kan het me bijna niet voorstellen voor het geld.

Ik had niet gedacht dat jij nog ging investeren in de auto. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Is er een vindplaats voor automatiseringen, scenes en scripts binnen Home Assistant specifiek voor KIA/EV6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Phusebox schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:25:
[...]

KIA staat niet genoemd. Zou het wel werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:39
HansAuutB schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:06:
Is er een vindplaats voor automatiseringen, scenes en scripts binnen Home Assistant specifiek voor KIA/EV6?
zeker: https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Loei123 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:58:
[...]

Ik had niet gedacht dat jij nog ging investeren in de auto. :9
Kan ik meenemen naar een andere auto. En de waarde gaat er wel flink door omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Dank.
Die had ik al gevonden en geïmplementeerd.

Maar van het volgende
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9x_h7aXPTXm_Z2WzNYvSVdLooDk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3SC05bjt7pbUZrTlWxWcz2Pk.png?f=user_large
krijg ik alleen charge limits en unlock zichtbaar.
Wat moet er gebeuren om de rest ook actief te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:39
HansAuutB schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:05:
[...]

Dank.
Die had ik al gevonden en geïmplementeerd.

Maar van het volgende
[Afbeelding]
krijg ik alleen charge limits en unlock zichtbaar.
Wat moet er gebeuren om de rest ook actief te krijgen?
Ik heb alleen de auto toegevoegd. Verder niks gedaan behalve een automatisering voor P2000 meldingen. Handig als je in de winter het bed uit moet gaat als de pager gaat :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De bezemwagen is langs geweest, laten we vooral vriendelijk en constructief blijven
Pagina: 1 ... 438 439 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic