Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:14
Ja goeie, iets te kort door de bocht, ik had ff foto moeten maken, maar ze zien er qua vormgeving anders uit, er lagen er 2 naast elkaar. En dat is niet alleen een stickertje.

Ik had ff meer oog voor m'n eigen auto die zonder accupakket en met bumperschade op de brug stond en die vandaag afgeleverd zou worden.

Ik had beter niet over de iccu kunnen beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:03
vanisher schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:05:
Ja goeie, iets te kort door de bocht, ik had ff foto moeten maken, maar ze zien er qua vormgeving anders uit, er lagen er 2 naast elkaar. En dat is niet alleen een stickertje.

Ik had ff meer oog voor m'n eigen auto die zonder accupakket en met bumperschade op de brug stond en die vandaag afgeleverd zou worden.

Ik had beter niet over de iccu kunnen beginnen.
lol. en om welke generatie gaat het. oude of face-lift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REMNET
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-10 15:14
The Wizard schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:18:
[...]

En wat zijn de verschillen? Ander stickertje? :P
nou heb ik niet de oude en de nieuwe fysiek gezien, maar hetgeen mij is opgevallen dan in vergelijking met de oude ICCU de oude een enorm zaagtand effect (op de top) verschil van wel 1500watt had op 11kw laden. die nieuwe is nu een vlakke lijn zonder een zaagtand effect ook op 11kw. ps overig verbruik is maar 2/300 watt op dat moment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:13
vanisher schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:51:
was net bij de kia dealer om de schade aan m'n nog af te leveren auto te bekijken.

Maar de ICCU's zijn nu daadwerkelijk anders dan wat ze waren.
Zonder te zeggen dat wat je gezien hebt niet klopt.

Maar wat ik dan wel enigszins bizar vindt, is dat er nergens op het internet iets over te vinden is. Normaal gezien zijn er diverse goed geïnformeerde youtubers in Amerika, Engeland of Duitsland die zoiets direct zouden melden op hun kanaal. Ook in de diverse fora over Kia/ Hyundai wordt er nergens over gesproken.

En dan zou er zomaar een nieuwe ICCU bij een dealer in Nederland in de werkplaats liggen?
Het lijkt mij vreemd, maar niets is onmogelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-10 13:33
Is dat niet gewoon softwarematig?

[ Voor 88% gewijzigd door Phusebox op 25-07-2025 16:49 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:49

Harrie van Til

Doe maar blauw

Als de achterklep of een deur niet is gesloten dan kan ik niet met de EV6 wegrijden.
Is er een mogelijkheid om dit te omzeilen? En dan bedoel ik niet de achterklep of deur sluiten.
Vandaag wilde ik wat lange palen vervoeren maar de achterklep moest daarvoor open blijven staan....
Toen alsnog een aanhanger moeten regelen.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronnimo87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-10 19:41
Harrie van Til schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:19:
Als de achterklep of een deur niet is gesloten dan kan ik niet met de EV6 wegrijden.
Is er een mogelijkheid om dit te omzeilen? En dan bedoel ik niet de achterklep of deur sluiten.
Vandaag wilde ik wat lange palen vervoeren maar de achterklep moest daarvoor open blijven staan....
+1, heel benieuwd naar creatieve oplossingen. Ik ben dan maar in 2 x gereden (het was niet ver en 1 set palen paste er net diagonaal in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-10 13:28
Op Reddit wordt er gesproken over de nieuwe ICCU dat er hardware en software aanpassingen zijn:
https://www.reddit.com/r/...rt_numbers_ending_in_qqk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Wat bedoel je met ‘ik kan niet wegrijden’? In mijn EV6 (MY22) kon ik de handrem handmatig uitzetten en gewoon wegrijden. Irritant piepje wel, maar dat verdween na zoveel tijd..

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:33
Ik kom er net achter dat de EV6 Light automatisch groot licht heeft. Ik dacht dat het er niet op zat, maar na de grootlicht hendel 2x naar voren te duwen komt er auto bij de verlichting te staan en heb je dus groot licht die automatisch overschakelt naar dimlicht wanneer er een tegenligger is.
Zo leer je steeds weer iets nieuws over de auto. 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:36
Als je het slot kunt laten 'dichtslaan' met een schroevendraaier of iets dergelijks, moet het wel kunnen.
Dan 'denkt' de auto dat de klep dicht is.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:03
cruysen schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 01:14:
Op Reddit wordt er gesproken over de nieuwe ICCU dat er hardware en software aanpassingen zijn:
https://www.reddit.com/r/...rt_numbers_ending_in_qqk/
Als je dat draadje leest is volgens mij de consensus dat er geen verschil is, behalve dan dat de vervangende ICCU al af fabriek is uitgerust met de firmware updates.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:41
Ik kan de post niet meer terugvinden, kan ook in Ioniq 5 topic zijn geweest, maar ik heb mensen het met een carabiner, musketonhaak zien doen. Die dus in de sluiting drukken van je klep, zodat auto denkt dat die dicht zit. Kan je dan ook direct gebruiken om met een spanband je achterklep een beetje dicht te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:10
Peter-036 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 06:44:
[...]

Als je het slot kunt laten 'dichtslaan' met een schroevendraaier of iets dergelijks, moet het wel kunnen.
Dan 'denkt' de auto dat de klep dicht is.
Precies, gewoon even het palletje omklikken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:17
Ik heb een kofferbak spandbandje, soms erg handig!

https://www.anwb.nl/webwi...2-in-1-kofferbak-spanband

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:26

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Goedemiddag EV6 rijders,

Ik zit in dubio. Ik rijd momenteel een Tesla Model 3 uit 2019 met 120k op de teller en kan een EV6 GTLine overnemen voor €10k bijbetalen inclusief inruil van de tesla.

Het probleem? De EV6 heeft 160.000km op de teller maar wel 100% SOH certificaat. Helaas is dus wel de garantie van Kia vervallen.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:01
ryanator schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:18:
Goedemiddag EV6 rijders,

Ik zit in dubio. Ik rijd momenteel een Tesla Model 3 uit 2019 met 120k op de teller en kan een EV6 GTLine overnemen voor €10k bijbetalen inclusief inruil van de tesla.

Het probleem? De EV6 heeft 160.000km op de teller maar wel 100% SOH certificaat. Helaas is dus wel de garantie van Kia vervallen.

Wat zouden jullie doen?
Dus je moet 10 k bijbetalen voor een auto die 40.000 km meer heeft gereden? Dat lijkt me geen beste deal. Ik zou, ondanks dat dat het een Musk-mobiel is, toch in de Tesla doorrijden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ourplayground
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:36
Goedemiddag EV6 rijders,

Wat zouden jullie doen?
Ik heb het idee dat we een deel van het verhaal missen.
Wat is het bouwjaar van de ev6?
Waarom wil je af van de Tesla? (Minder relevant maar wel interessant) is de EV6 (ex)lease of bedrijf of particulier?

Doorgaans lijkt mij naar een auto met meer km gereden gaan namelijk niet de meest logische stap, maar wellicht met meer context past het plaatje anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

ourplayground schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:35:
[...]

Ik heb het idee dat we een deel van het verhaal missen.
Wat is het bouwjaar van de ev6?
Waarom wil je af van de Tesla? (Minder relevant maar wel interessant) is de EV6 (ex)lease of bedrijf of particulier?

Doorgaans lijkt mij naar een auto met meer km gereden gaan namelijk niet de meest logische stap, maar wellicht met meer context past het plaatje anders.
Het bouwjaar is 11/2021. De EV6 is ex lease en staat bij een garage. De reden dat ik van de tesla af wil is omdat we een net een kleine hebben, en een robuuste kinderwagen die net aan in de kofferbak past. We zoeken in ieder geval een hoge instap, maar wel met behoud van de luxe die we gewend zijn.

In deze prijscategorie van Max 25k kwamen we niet veel spannends tegen tot deze voorbij kwam. Alleen de km stand is inderdaad geen logische stap…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:16
ryanator schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:39:
[...]

Het bouwjaar is 11/2021. De EV6 is ex lease en staat bij een garage. De reden dat ik van de tesla af wil is omdat we een net een kleine hebben, en een robuuste kinderwagen die net aan in de kofferbak past. We zoeken in ieder geval een hoge instap, maar wel met behoud van de luxe die we gewend zijn.

In deze prijscategorie van Max 25k kwamen we niet veel spannends tegen tot deze voorbij kwam. Alleen de km stand is inderdaad geen logische stap…
Ik rij zelf GT-line. Hoge instap? Heb je zitten onder het open dak geprobeerd? Staat van de Iccu nu er geen garantie meer is?
Vlgs mij zegt km's bij een ev niet zo veel.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

HansAuutB schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:04:
[...]

Ik rij zelf GT-line. Hoge instap? Heb je zitten onder het open dak geprobeerd? Staat van de Iccu nu er geen garantie meer is?
Vlgs mij zegt km's bij een ev niet zo veel.
Een vriend van me heeft hem ook dus ben er bekend mee. Maar zoals vermeld is de accu soh nog 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
ryanator schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:15:
[...]

Een vriend van me heeft hem ook dus ben er bekend mee. Maar zoals vermeld is de accu soh nog 100%
Het is een heerlijke reiswagen. Maar vraag naar staat van Iccu (bij veel auto's een probleem) en mogelijke garantie daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

HansAuutB schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:26:
[...]

Het is een heerlijke reiswagen. Maar vraag naar staat van Iccu (bij veel auto's een probleem) en mogelijke garantie daarop.
Denk dat ik hem toch laat staan en wacht op een betere deal, ook al heb ik 6mnd garantie. Met name door het gebrek aan Kia garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@ryanator, Skoda Enyaq wellicht een optie? Die heeft een hoge instap (de EV6 niet zozeer) en is erg ruim. Prijzen zijn ook scherp, voor 25k kun je wel wat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Card Nox schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:32:
@ryanator, Skoda Enyaq wellicht een optie? Die heeft een hoge instap, de EV6 niet zozeer en is erg ruim. Prijzen zijn ook scherp, voor 25k kun je wel wat vinden.
Bedankt voor de tip, die nemen we mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Vergeet niet dat als een auto 160k gereden heeft, er slijtage /gebruik onderdelen in beeld komen, zoals rubbers, lagers, tandheugels, condensors, maar ook schokbrekers en al het andere wat kan spelen.

Daarmee maakt het de auto niet minder slecht, maar wel meer kans op extra kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:38
ryanator schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:15:
[...]

Niet dat ik verwacht dat de HV accu in slechte staat zal zijn.
Zelfs niet na 160K km, maar een SOH van 100% na een dergelijke milage lijkt mij onmogelijk.
Tenzij de accu vervangen is.

Ik zou dit zwart op wit willen zien, door bv een certificering oid, als dit door dealer wordt gesteld.

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Dit gaat toch gewoon? Je moet je auto wel 2x in Drive zetten en de handrem handmatig eraf halen, maar dan kun je gewoon met open deuren of open kofferbak rijden. Vaak genoeg gedaan :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Laatst online: 22:49

Harrie van Til

Doe maar blauw

Atlas schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:53:
[...]

Dit gaat toch gewoon? Je moet je auto wel 2x in Drive zetten en de handrem handmatig eraf halen, maar dan kun je gewoon met open deuren of open kofferbak rijden. Vaak genoeg gedaan :)
Ik ga het vanavond proberen. Nog niet aan toegekomen afgelopen weekend (vanwege de klus met die palen...)

Update; ja, het werkt. Was even zoeken naar die handrem 8)7 ...

[ Voor 7% gewijzigd door Harrie van Til op 28-07-2025 21:39 ]

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:39
PrimaBB schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:47:
[...]

Niet dat ik verwacht dat de HV accu in slechte staat zal zijn.
Zelfs niet na 160K km, maar een SOH van 100% na een dergelijke milage lijkt mij onmogelijk.
Tenzij de accu vervangen is.

Ik zou dit zwart op wit willen zien, door bv een certificering oid, als dit door dealer wordt gesteld.
Dat lijkt me ook raar +90% sure, maar na ~400 laadcycli lijkt dit me praktisch onmogelijk...

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Goedemiddag EV6 rijders,

Wat zouden jullie doen?
Meestal is een auto en zeker een EV waarbij de algehele garantie en/of accu garantie vervallen is, een stuk goedkoper in aanschaf.

Ter beeldvorming: ik heb een half jaar geleden een 2022 GT-Line 77 kWh AWD gekocht voor 35k met 55.000 km op de teller en 100% SoH certificaat.

Als ik "jouw" auto voorbij zou zien komen, dan moet het in mijn ogen wel minstens 8-10k schelen in aanschaf wil ik dat overwegen. De rest van de periode zonder garantie rijden kan, maar ICCU is en blijft een dingetje en kan zonder garantie enkele duizenden euro's kosten. Evenals een defecte accu (nog veel duurder) of slechte cel. Wij hebben nog ruim 100.000 km te gaan binnen garantie, dat komt voor ons op pakweg 5 jaar neer.

Nu rijden wij 2 Kia's (ook een e-Soul) en best tevreden, maar we komen van een Lexus en Toyota af en Kia's hebben wel (flink) meer kleine (en grote als je de ICCU meerekent) problemen dan welke Toyota of Lexus die ik in mijn leven gereden heb. Ze hebben andere voordelen anders had ik natuurlijk niet voor een Kia gekozen, maar ik zou zelf nooit een Kia zonder garantie kopen om die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-10 21:31
Zojuist een belletje gehad van de schadehersteller (waar de auto sinds 13 juni staat). De kabelboom die vervangen dient te worden heeft een levertijd van 6-8 weken (vanaf nu).
Valt me tegen van KIA. Ik dacht dat het een merk is wat redelijk in de onderdelenvoorraad zit (behalve ICCU natuurlijk..) maar dat blijkt dus ook niet zo te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-10 08:45
Hallo vrienden,

Heeft iemand een goed tip voor een Carplay adapter i.c.m. met een iphone 16? Ik heb de Buddi2 geprobeerd maar dat is geen succes met de EV6, 2 geprobeerd , kreeg een nieuwe opgestuurd maar deed het ook niet. Mijn vrouw haar telefoon geprobeerd, beeld blijft gewoon staan dus geen USB probleem ( google maps of spotify) maar geluidsonderbrekingen. Ik kreeg van Jugonoot04 de tip om de thingy van bol te kopen. Hij had daar goede ervaringen mee. Maar ik weet niet of hij apple of android gebruikt. Wie kan mij een goede tip geven voor een goede draadloze dongel of adapter. Maakt mij niet uit of hij een paar dubbeltjes kost maar liever een goede die redelijk snel verbind en die ook de knoppen op het stuur laat werken. Ik hoor graag een tip?
Er is zoveel aanbod, in alle prijsklasse maar wat is nou een goede aan de hand van jullie ervaringen?

[ Voor 6% gewijzigd door marc4547 op 29-07-2025 10:30 ]

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
marc4547 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:25:
Hallo vrienden,

Heeft iemand een goed tip voor een Carplay adapter i.c.m. met een iphone 16? Ik heb de Buddi2 geprobeerd maar dat is geen succes met de EV6, 2 geprobeerd , kreeg een nieuwe opgestuurd maar deed het ook niet. Mijn vrouw haar telefoon geprobeerd, beeld blijft gewoon staan dus geen USB probleem ( google maps of spotify) maar geluidsonderbrekingen. Ik kreeg van Jugonoot04 de tip om de thingy van bol te kopen. Hij had daar goede ervaringen mee. Maar ik weet niet of hij apple of android gebruikt. Wie kan mij een goede tip geven voor een goede draadloze dongel of adapter. Maakt mij niet uit of hij een paar dubbeltjes kost maar liever een goede die redelijk snel verbind en die ook de knoppen op het stuur laat werken. Ik hoor graag een tip?
Er is zoveel aanbod, in alle prijsklasse maar wat is nou een goede aan de hand van jullie ervaringen?
Ik had de carlinkit 5.0, altijd prima gewerkt met meerdere iphones, incl 15 pro. de 16 zal niet anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Master
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-10 11:23
Hallo vrienden,

Ik heb zelf destijds de ottocast air gekocht en tot nu toe geen spijt. Verbind redelijk snel en heel stabiel. Nog nooit uitgevallen oid.

Enige nadeel en weet niet of iedereen met een wireless Carplay hetzelfde probleem heeft, maar als ik in een telefonisch gesprek ben en ik stap de auto in krijgt de andere kant een super luide en irritante geluid. Volgens het internet is het de bluetooth handshake dat gemaakt word tussen de iPhone en de CarPlay om daarna over te stappen naar wifi. Lijkt volgens de andere kant een beetje een luide dail-up (voor de oudere onder ons).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:18
@marc4547 Deze kwam een tijdje geleden voorbij. Ik heb hier zelf geen ervaring mee.

https://www.bol.com/nl/nl...uFnsr9mDSFGkaAo98EALw_wcB

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jugonoot04
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:11
Hallo vrienden,

Ik gebruik iPhone 14. Zoals eerder aangegeven: werkt perfect. Snel en probleemloos zonder uitval of onderbrekingen tof nu toe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:36
Eerste keer met de EV een langere rit gemaakt. Vandaag 635km gereden met klein aanhangertje vol camping spullen naar midden frankrijk. Morgen nog 350km verder naar het zuiden.

Thuis met 100% weggereden en onderweg 2x geladen zodat we bij de tussenstop aankwamen met nog 50%. Blijkt dat hier ook gewoon laders zijn.... Wel fijn! Onderweg snelladers gepakt en we zaten al op 80% voordat we allemaal een sanitaire stop hadden gemaakt.

GOM heeft aan +/- 350km op een 80% lading. Verbruik volgens de app 23,2kWh/100km met snelheid op de cruisecontrol 110. Valt me allemaal nog hartstikke mee.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:45
Helaas mijn 1e echte schade: een achterligger die een baan wilde opschuiven maar even niet voor zich keek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ti_ykNk-B7UNyTpzw7X1gnm_wfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMIgCQNrk8OVlv7LKkaYMcm4.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen maar even langs een schadebedrijf. Schade lijkt beperkt tot 1 deel, dus hopelijk (vooral voor de tegenpartij dan) valt het mee.

@MChellinga ik zag in dit topic dat jij een vergelijkbaar kusje van een vrachtwagen had gekregen een paar jaar geleden. was dat gewoon bumper demonteren, spuiten en weer monteren of zaten er adders onder het gras bij de EV6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:26
oldchap schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 05:16:
[...]

Vandaag voor het eerst met fietsdrager gereden op mijn facelift. Geïnstalleerd door Kia dealer bij aankoop, dus met originele Kia bedrading.
Alle drive assist systemen worden disabled zodra de fietsdrager ingeplugd is. Ook met trailer/aanhanger mode op off.
ACC leek wel iets te werken maar ging uit het niets de fout in, schakelde zichzelf uit, ik nam zelf het gas over, en vervolgens ging hij zelf in houden, gas geven, toch weer inhouden... Het leek wel een hobbelpaard :(
I-pedal kon ik wel aan zetten.

Heb je een dure auto met fancy assist systemen, doet het het allemaal niet als je een simpele fietsdrager monteert.
Bij mijn minder fancy e-Niro bleef alles gewoon werken.
Snap ook totaal niet waarom LFA uit moet. Ja, met lange trailer, maar fietsdrager?
Ik rij 50% van de tijd met een fietsdrager.
Ben dan ook uitermate niet blij dat ACC en LFA niet goed werken en zelfs uit staan. |:(
Daar ga ik wel een klacht van maken.
Mag ik vragen, heb je inmiddels een hack gevonden zodat LFA en dodehoekdetectie wel blijft werken?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
blb4 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:18:
[...]
Mag ik vragen, heb je inmiddels een hack gevonden zodat LFA en dodehoekdetectie wel blijft werken?
Hoi ja, op https://www.ioniqforum.com/posts/636950/ staat een oplossing beschreven (door een Nederlander). Komt er eigenlijk op neer dat je met relais de stroom voor de lampjes afleid van de vaste 12V en niet van de signaal lijnen. De auto detecteert namelijk het stroomverbruik op die lijnen (maar niet op de vaste 12V), als hij stroomverbruik ziet gaat hij gelijk in aanhanger mode hij controleert helaas op alle signaal lijnen dus voor alles: achterlicht, remlicht, knipperlicht, achteruit heb je een relais nodig.
Nadeel van de oplossing is dat bij achteruitrijden hij gelijk een obstakel kortbij ziet (=fietsdrager) en na 5cm rijden in de noodrem springt. Dus elke keer even rem flink intrappen en je kunt met continu gepiep weer verder. Niet fijn of handig, maar liever dat voor die paar meter achteruit dan 2u lang zonder driver assist moeten rijden.
Zou ik het nog een keer moeten knutselen dan zou ik denk ik een pcb laten printen ipv met draadjes te klooien, maar ja hij zit nu al in elkaar en het werkt, dus ik laat het mooi zo.
Doosje met schakeling zit op de fietsdrager dus aan auto zelf is niks veranderd, geen kans dat de garage gaat klagen bij verkoop of garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Dank @oldchap! Heb je hier mogelijk wat foto’s van? Het stroomverbruik moet dus onder een bepaald niveau blijven om niet gedetecteerd te worden, enig idee wat dit detectie-niveau is? Welke relais heb jij gebruikt? Mogelijk zou het ook kunnen helpen door de 12V lampjes te vervangen door LED exemplaren!?

[ Voor 9% gewijzigd door blb4 op 30-07-2025 10:43 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:19
Mijn V2L stekker onder de achterbank is wat lam geworden na 4 jaar, iemand zelfde ervaring?

[ Voor 71% gewijzigd door grotegok op 30-07-2025 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:05
Phusebox schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 07:51:
Pff die nieuwe KIA app, echt. Al de zoveelste keer uitgelogd, terwijl die nagenoeg dagelijks gebruikt wordt. En elke keer krijg je weer die tutorial schermen.

Hoe slecht kun je een app bouwen anno 2025. LIjkt wel de lokale fitnessclub met een eigen appje.
Hmm ik word hier ook helemaal gek van. Zowat elke dag moet ik opnieuw inloggen. En elke keer weer die tutorial schermen doorklikken.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greg-a
Oude app werkt hier nog prima. Zie geen reden om te switchen zolang de oude app blijft werken. Ik gebruik 'm toch alleen maar om voor te verwarmen/koelen, laadlimiet aan te passen, en sporadisch de auto te locken als ik dat ben vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Ik kreeg net een OTA gepusht. Geen idee van de changelog want die heb ik per ongeluk weggedrukt. Iemand een idee? Google brengt me niet verder helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0ZAaPXg0SlkZ0uTVCAl1rCnNFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uuWthYt8aAypE8mHwbiVTSoT.png?f=fotoalbum_large

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
oldchap schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:32:
Hoi ja, op https://www.ioniqforum.com/posts/636950/ staat een oplossing beschreven (door een Nederlander). Komt er eigenlijk op neer dat je met relais de stroom voor de lampjes afleid van de vaste 12V en niet van de signaal lijnen. De auto detecteert namelijk het stroomverbruik op die lijnen (maar niet op de vaste 12V), als hij stroomverbruik ziet gaat hij gelijk in aanhanger mode hij controleert helaas op alle signaal lijnen dus voor alles: achterlicht, remlicht, knipperlicht, achteruit heb je een relais nodig.
Nadeel van de oplossing is dat bij achteruitrijden hij gelijk een obstakel kortbij ziet (=fietsdrager) en na 5cm rijden in de noodrem springt. Dus elke keer even rem flink intrappen en je kunt met continu gepiep weer verder. Niet fijn of handig, maar liever dat voor die paar meter achteruit dan 2u lang zonder driver assist moeten rijden.
Wat een armoe.... :( Kun je niet gewoon Kia vragen om een fatsoenlijke ondersteuning voor aanhangers en fietsenrekjes? Dat zou anno 2025 toch geen probleem moeten zijn? De Duitse concurrentie heeft dat op een canbus al meer dan 20 jaar goed werkend.
Persoonlijk houdt dit (en de nog steeds kapot gaande ICCU's) mij momenteel tegen om een EV6 of Ioniq 5 te kopen. Jammer, want voor de rest zouden die erg goed bij ons profiel passen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:19
grotegok schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:54:
Mijn V2L stekker onder de achterbank is wat lam geworden na 4 jaar, iemand zelfde ervaring?
Gerepareerd, bank omhoog geklikt. Module eruit, uitelkaar halen, lipjes terug buigen (beetje slap).
Let op schakelaartje, detector of er een stekker erin zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIt3oVo2YB9ZEqpbaBI1RrdkXCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6uJqZTzZakRkinrca8Esqr0.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yd5XtW7cFqt3VgBhoSzl1UOxScY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbXuVRPsozmLTRMhcbvuuIqj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:06
Andrehj schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:52:
[...]

Wat een armoe.... :( Kun je niet gewoon Kia vragen om een fatsoenlijke ondersteuning voor aanhangers en fietsenrekjes? Dat zou anno 2025 toch geen probleem moeten zijn? De Duitse concurrentie heeft dat op een canbus al meer dan 20 jaar goed werkend.
Persoonlijk houdt dit (en de nog steeds kapot gaande ICCU's) mij momenteel tegen om een EV6 of Ioniq 5 te kopen. Jammer, want voor de rest zouden die erg goed bij ons profiel passen.
Wat is het probleem precies? Dat er geen LFA en dode hoek detectie bij rijden met aanhanger is?
Voor mij is dat geen probleem als de adaptieve cc maar werkt in aanhanger modus. En dat doet hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Franciesco schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:30:
Wat is het probleem precies? Dat er geen LFA en dode hoek detectie bij rijden met aanhanger is?
Voor mij is dat geen probleem als de adaptieve cc maar werkt in aanhanger modus. En dat doet hij.
Excuus, ik dacht dat dit (ook) over de cruise control ging. Daar werd een tijdje terug volop over geklaagd, dat die niet werkte i.c.m. een aanhanger. Is dat inmiddels gefixt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Andrehj Cruise control heeft vanaf het begin gewerkt icm rijden met een aanhanger. Tenminste: ik heb mijn EV6 nu meer dan 3 jaar en vrijwel direct ook met caravan gereden en de cc werkte toen ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Franciesco schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:31:
@Andrehj Cruise control heeft vanaf het begin gewerkt icm rijden met een aanhanger. Tenminste: ik heb mijn EV6 nu meer dan 3 jaar en vrijwel direct ook met caravan gereden en de cc werkte toen ook al.
Dan zal dat probleem vooral bij Hyundai (Ioniq 5 & 6) hebben gespeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Andrehj schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:28:
[...]

Excuus, ik dacht dat dit (ook) over de cruise control ging. Daar werd een tijdje terug volop over geklaagd, dat die niet werkte i.c.m. een aanhanger. Is dat inmiddels gefixt?
Dat is wel gefixed (als ‘t al een issue was), bij mij werkt dode hoek detectie, LFA en HDA niet in trailer mode. Dode hoek detectie is nog te begrijpen, d’r kan een fiets in de weg zitten, maar die andere 2 zouden m.i. gewoon moeten kunnen werken. ‘t is ook geen ramp zonder, ACC werkt wel gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:03
Andrehj schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:52:
[...]

Betere oplossing is gewoon een generieke trekhaak laten monteren.. Heb ik ook gedaan en geen gemier met trailer mode. Met fietsen op de drager werkt dode hoek detectie soms wel, soms niet maar verder alles tiptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-08 00:13
Ik ben van plan een Kia Ev6 Gt-line te kopen. Nu kan ik een hoop info vinden over de auto, maar het verhaal van connected service is mij niet helemaal duidelijk.
Is dit nou inbegrepen 7 jaar bij de auto?
Ook lees ik dat dit alleen voor de 1ste eigenaar geld.
Als dit niet overdraagbaar is, kan dit dat dan alsnog worden aangeschaft?
Op een een Engelse website lees ik over een lite, plus en ultimate abonnement maar op de Nederlandse Kia websites kan ik hier niets over vinden. Wat zijn de kosten in Nederland?

Waarom deze vraag, Ik gebruik thuis Homeassistant en vind het belangrijk dat ik de EV6 kan integreren net zo als mijn Peugeot e2008 nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-10 08:45
Patrick80 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 00:38:
Ik ben van plan een Kia Ev6 Gt-line te kopen. Nu kan ik een hoop info vinden over de auto, maar het verhaal van connected service is mij niet helemaal duidelijk.
Op een een Engelse website lees ik over een lite, plus en ultimate abonnement maar op de Nederlandse Kia websites kan ik hier niets over vinden. Wat zijn de kosten in Nederland?

Waarom deze vraag, Ik gebruik thuis Homeassistant en vind het belangrijk dat ik de EV6 kan integreren net zo als mijn Peugeot e2008 nu
Ik heb mijn 2e EV6 ook als occasion gekocht met 11 manden maar de garantie is gewoon naar mij over gegaan. Wel bij een KIa dealer gekocht. :)

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer

Google is je beste vriend :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsGwo-XrywhVk8APMmL6osQ2xZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HvNEzPgV18mfKZ61yVb45jAr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
blb4 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:53:
Dank @oldchap! Heb je hier mogelijk wat foto’s van? Het stroomverbruik moet dus onder een bepaald niveau blijven om niet gedetecteerd te worden, enig idee wat dit detectie-niveau is? Welke relais heb jij gebruikt? Mogelijk zou het ook kunnen helpen door de 12V lampjes te vervangen door LED exemplaren!?
Volgens de documentatie van die poster moet de stroom onder de 90mA blijven, dat redt je niet met LED lampjes.
Ik heb een FTR-B3CA12V 12V gebruikt. Heb er geen zinnige foto's van, doosje is dicht en een lasdoos lijkt me niet interessant voor een foto. Bovendien niet trots op geknutsel, niet mijn beste resultaat. Vandaar dat ik het liefst zou overdoen met een geprinte pcb, maar ja het werkt dus waarom meer geld uitgeven. Als hij stuk gaat doe ik dat het wel.
Ik kan zijn documentatie (best netjes) doorsturen maar ik ga niet iemands anders zijn credits jatten. Hij is heel behulpzaam, stuur hem een mailtje en je hebt snel reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:46
Franciesco schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:30:
[...]

Mijn schoonouders noemden gisteren nog dat hun Volvo van 3 jaar oud (ICE) dit ook doet: uitschakelen van lane assist en dode hoek detectie. Is dus blijkbaar standaard voor alle merken.
Cruise control werkt gewoon bij hun Volvo en bij mijn EV6 met fietsendrager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
Was vanochtend even bij de dealer en trof daar mooie Aviloo flashtesten bij de EV occasions.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxRW8dEm3tftThTXpzI7PYcFt0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/95h24r4s3IVJRFKbhf9xSeoj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlxHK2aOfuF14LtiL6izJY63dLA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EleGdQ9oO5P6ehmkxKLuyvSF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1qm-GbZGdW6VB3nmqoP57RBJ5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1iNp21t7T4oRO7WlmBtFlFsJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
fishman schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:39:
[...]

Mijn schoonouders noemden gisteren nog dat hun Volvo van 3 jaar oud (ICE) dit ook doet: uitschakelen van lane assist en dode hoek detectie. Is dus blijkbaar standaard voor alle merken.
Cruise control werkt gewoon bij hun Volvo en bij mijn EV6 met fietsendrager.
Nu je het zegt, mijn vorige prive auto (een BMW) schakelde de dode hoek detectie ook uit zodra er een aanhanger gekoppeld werd. De (adaptieve) cc werkte bij de BMW ook icm aanhanger. En zoals opgemerkt in mijn vorige bericht is dat ook het geval voor de EV6 pre-facelift, maar voor de nieuwe zal dat vast ook zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
Ervaren meer mensen op dit moment (eigenlijk sinds gisteren) problemen met de Kia en Home Assistant? Bij staat overal "unavailble" sinds gisteren. En EVCC herkent de auto ook niet meer (die maakt gebruik van de Kia API meen ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-08 00:13
Bedankt voor het antwoord. Ik heb zeker google gebruikt en ook zo’n Ai overzicht gehad. Alleen daar was de tekst anders, en leek het echt of het alleen voor de eerste eigenaar was. Nu staat er idd dat het aan het voertuig is gekoppeld. Ai vertrouw ik nog niet helemaal, ga liever naar de websites van de betreffende bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB

De KIA-integratie van mijn EV6 in HomeAssistant is deze week weggevallen (alle entiteiten zijn niet beschikbaar).
Is dat ook bij anderen het geval?

Geen idee waarom.
Misschien ivm het uitfaseren van de KIA-Connect app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
petertenboer schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:42:
Was vanochtend even bij de dealer en trof daar mooie Aviloo flashtesten bij de EV occasions.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een dergelijk meting van de conditie van je HV accu zegt objectief te zijn.

Zo is bv alleen kijken naar een SoH maar beperkt, fabrikant en mogelijk BMS model afhankelijk en dus juist selectief.

SoH is dus niet gelijk aan zo'n Aviloo score.

Het vergelijken van een SoH gegeven alleen tussen 2 EV modellen is daarom (wat overdreven gezegd) het vergelijken van een appel en een peer.
SoH is immers afhankelijk van hoe de fabrikant dit bepaald/berekend.

Het gebruiken van een Aviloo score om EV modellen te vergelijken is daarom helemaal prima.
Maar is dit ook echt de juiste manier en is dit niet toch weer een appel en peer vergelijking.

Mijn vraag is hoe komt Aviloo aan een dergelijk objectief meet-model voor elk type EV?
Ze doen ongetwijfeld hun best om dit goed te doen, maar zijn ze niet voor een groot deel overgeleverd aan de statistieken aangegeven vanuit fabrikanten?

Wat zegt een Aviloo score nu precies? En wat is de relatie met garantie geboden door de dealer/handelaar?

Daarentegen is een aankoopkeuring van je fossiele auto bij bv een Anwb of andere auto-riteit ook zeer subjectief te noemen en mogelijk zelfs een momentopname gezien dit voor een groot deel mensenwerk is.

Ik ben niet tegen een dergelijk scoring systeem, integendeel. Maar ik neem dit soort scores wel een beetje met een korrel zout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-10 09:33
greg-a schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:19:
Ervaren meer mensen op dit moment (eigenlijk sinds gisteren) problemen met de Kia en Home Assistant? Bij staat overal "unavailble" sinds gisteren. En EVCC herkent de auto ook niet meer (die maakt gebruik van de Kia API meen ik).
Helaas wel. Is al een issue op github voor de KIA/UVO integratie. Blijkbaar heeft KIA iets in de API veranderd. 8)7

Vervelend dat ook EVCC niet meer werkt. Ik gebruik dat ook. Straks even testen.

[ Voor 8% gewijzigd door JanAllElectric op 31-07-2025 10:45 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
HansAuutB schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:41:
[...]

De KIA-integratie van mijn EV6 in HomeAssistant is deze week weggevallen (alle entiteiten zijn niet beschikbaar).
Is dat ook bij anderen het geval?

Geen idee waarom.
Misschien ivm het uitfaseren van de KIA-Connect app?
Klopt. Dit komt door introductie van de nieuwe Kia app.

Hierdoor is helaas ook het authenticatie deel in de web service API aangepast.

Ik gebruik uiteindelijk onderliggend de hyundai_kia_connect_api en daar is volgens mij tot op dit moment ook nog geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online

Ik heb een half jaar geleden een 2022 EV6 GT-Line AWD gekocht, particulier dus, en kon zonder problemen de Connected Services activeren en heb er geen cent voor betaald. Dat is dus gewoon overdraagbaar. En ik heb de auto niet bij een Kia dealer gekocht, dus die tussenkomst was er ook niet. Volgens mij is officieel de regel wel dat het samenhangt met de 7 jaar basisgarantie waarvoor je het onderhoud bij de dealer volgens schema moet laten uitvoeren, maar ik betwijfel of ze daar echt op letten.

Sterker nog: ja het gaat op een gegeven moment betaald worden, maar onze 2020 Kia e-Soul die wij in 2021 kochten heeft nog altijd gratis connected services en Kia Nederland kan niet eens bedragen noemen nog, want de eerste Kia's met het huidige connected services komen uit 2019 en dus zal op z'n vroegst ergens in 2026 pas de eerste eigenaar aan de beurt zijn.

Dit soort dingen kan je vanuit gaan dat ze dat op een gegeven moment in een nieuwsbrief/e-mail aan de eigenaren laten weten.

En kort maar krachtig: negeer alles wat niet Nederlands is, dat is totaal niet relevant. VS bijvoorbeeld hebben ze 2 jaar gratis connected services en 1 of 2 jaar garantie uit mijn hoofd, dat boeit niks voor onze Kia's hier en geeft ook geen enkele leidraad, evenals het VK, Duitsland of welk land dan ook. Hoogstens landen die zich identiek gedragen op het gebied van dealernetwerken, garantie en dat soort zaken dat er iets uit af te leiden valt, maar juist voor die landen zal nu hetzelfde gelden als voor ons: voorlopig is het nog gratis en zodra het betaald wordt maakt Kia het vanzelf wel bekend.

Afgaande op andere merken kan je anno 2025 vaak iets verwachten van enkele euro's tot €10/mnd of een bedrag wat je eenmalig bij bijv. onderhoud aftikt net als KIW (Pro). Duurder dan €10/mnd of pakweg €100 per jaar heb ik nog niet voorbij zien komen, dus als je worst case daarmee kan leven zou ik me verder niet laten tegenhouden.

Then again: als je net als ik op een ±2022 EV6 aan het mikken bent dan heb je sowieso nog 4 jaar gratis te gaan. Hoe lang ben je van plan je EV6 te houden? Als dat 5 jaar is, hoef je max. 1 jaar te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
PrimaBB schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:25:
[...]

Klopt. Dit komt door introductie van de nieuwe Kia app.

Hierdoor is helaas ook het authenticatie deel in de web service API aangepast.

Ik gebruik uiteindelijk onderliggend de hyundai_kia_connect_api en daar is volgens mij tot op dit moment ook nog geen oplossing.
Even wat positiefs over de nieuwe Kia app: ik gebruik (iPhone) die nog naast de Kia Connect app, puur omdat het kan en ik met een nieuwe app nooit erop vertrouw dat het gelijk goed gaat. Tot nu toe heb ik altijd alle notifications dubbel binnengekregen en daarbij zijn mij een paar dingen postief opgevallen:
  • De Kia app is altijd net iets sneller met de notifications (fwiw).
  • Sinds kort merk ik nieuwe notifications bij de Kia app die ik ook nooit bij de Kia Connect app gezien heb, zo was ik gisteren thuis de auto op slot vergeten te doen (ik snap nog steeds niet dat Kia dat niet automatisch kan) en kreeg ik van beide apps de melding "Voertuig niet vergrendeld". Dus ik gebruik de app om hem te vergrendelen en de nieuwe Kia app geeft vervolgens een melding "Deuren vergendeld". Kia Connect doet dat niet. Wel erg fijn om die bevestiging te krijgen, want je staat misschien niet altijd op een plek met zicht op je auto.
  • De widget van de nieuwe app is echt geweldig met tijd van laatste update, laadstatus, resterend bereik en een te customizen rij knoppen (ik gebruik A/C aan, deuren op slot, deuren van slot, laadklep open/dicht).
Maar ook wat nadeeltjes:
  • De app opstarten is zelfs op mijn iPhone 15 Pro echt bizar traag te noemen. Zelfs de app van mijn robotmaaier is 4x zo snel.
  • Ik vind het "groene tabblad" erg handig maar die is alleen vanaf de Home pagina te openen en de app gaat bij mij altijd standaard naar Remote. Geeft bijna hetzelfde weer, maar net niet de laadsnelheid (kW), resterende tijd en de km-stand.
Over het opnieuw moeten inloggen: ik lijk als ik de signatures van sommigen hier goed interpreteer dat vooral op Android te lezen. Ik heb het op mijn iPhone toevallig vandaag moeten doen, wat wel samenvalt met veel meldingen hier en er is ook een update geweest paar dagen geleden, dus kan zijn dat ze aan de achterkant wat gewijzigd hebben waardoor dit nodig is. Hoe dan ook: dit is voor mij pas de eerste keer sinds ik de app heb (al een aardige tijd) dat ik geforceerd uitgelogd wordt en opnieuw in moet loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@MooDyBLueS wel bijzonder dat de Kia Connect jou geen melding geeft wanneer de auto niet op slot staat. Dat doet hij bij mij wel. Staan bij jou de pushberichten wel ingeschakeld?
De nieuwe app gebruiken kan natuurlijk ook. Ik heb momenteel nog beide op mijn telefoon staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
PrimaBB schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:42:
[...]

Een dergelijk meting van de conditie van je HV accu zegt objectief te zijn.

Zo is bv alleen kijken naar een SoH maar beperkt, fabrikant en mogelijk BMS model afhankelijk en dus juist selectief.

SoH is dus niet gelijk aan zo'n Aviloo score.

Het vergelijken van een SoH gegeven alleen tussen 2 EV modellen is daarom (wat overdreven gezegd) het vergelijken van een appel en een peer.
SoH is immers afhankelijk van hoe de fabrikant dit bepaald/berekend.

Het gebruiken van een Aviloo score om EV modellen te vergelijken is daarom helemaal prima.
Maar is dit ook echt de juiste manier en is dit niet toch weer een appel en peer vergelijking.

Mijn vraag is hoe komt Aviloo aan een dergelijk objectief meet-model voor elk type EV?
Ze doen ongetwijfeld hun best om dit goed te doen, maar zijn ze niet voor een groot deel overgeleverd aan de statistieken aangegeven vanuit fabrikanten?

Wat zegt een Aviloo score nu precies? En wat is de relatie met garantie geboden door de dealer/handelaar?

Daarentegen is een aankoopkeuring van je fossiele auto bij bv een Anwb of andere auto-riteit ook zeer subjectief te noemen en mogelijk zelfs een momentopname gezien dit voor een groot deel mensenwerk is.

Ik ben niet tegen een dergelijk scoring systeem, integendeel. Maar ik neem dit soort scores wel een beetje met een korrel zout.
Zelf heb ik nooit een dergelijke Aviloo test laten uitvoeren. Het bedrijf is sinds 2017 marktleider op het gebied van batterijtesten van EV's en wordt gezien als de meest betrouwbare test in de markt. Hoe het met de garantie zit die de dealer geeft weet ik niet, maar uiteraard heb je je normale Kia garantie qua kilometers en jaren op de batterij.

Ik denk dat het voor kopers van een occasions een goed gevoel geeft als er een certificaat van een gerenomeerd bedrijf bij zit wat de staat van de batterij aangeeft. Uiteraard is het een momentopname en kan er twee dagen na aanschaf een cel kapot gaan. Maar dat is een APK ook en wat zegt dat dan?

Ik heb nog even gezocht wat een flash test verschilt tegenover de reguliere Aviloo test:

De AVILOO FLASH Test en de AVILOO PREMIUM Test zijn beide tests voor elektrische voertuigaccu's, maar ze verschillen in de manier waarop ze worden uitgevoerd en de resultaten die ze opleveren. De FLASH Test is een snelle test die binnen 3 minuten een algemene indicatie geeft van de accustatus, terwijl de PREMIUM Test een volledige ontlaadcyclus analyseert voor een gedetailleerdere beoordeling.

Hier is een meer gedetailleerde vergelijking:
FLASH Test:
Snelheid: Binnen 3 minuten klaar.
Doel: Snelle beoordeling van de batterijstatus, ideaal voor wagenparken en remarketing.
Resultaat: Geeft een algemene indicatie van de batterijconditie.
Nauwkeurigheid: Ongeveer ±3% nauwkeurig vergeleken met de PREMIUM Test.

PREMIUM Test:
Snelheid:
Duurt langer, omdat een volledige ontlaadcyclus wordt geanalyseerd.
Doel:
Gedetailleerde analyse van de batterijstatus, inclusief SoH (State of Health), bereik en een certificaat.
Resultaat:
Biedt een uitgebreide beoordeling van de batterijconditie, inclusief de werkelijke SoH en de controle op defecten op celniveau.

Nauwkeurigheid:
Zeer nauwkeurig, de meest gedetailleerde beoordeling van de batterijconditie.

In het kort:
De FLASH Test is een snelle, algemene beoordeling, terwijl de PREMIUM Test een uitgebreide, gedetailleerde analyse biedt. De keuze tussen de twee tests hangt af van de specifieke behoeften van de gebruiker. Als een snelle indicatie voldoende is, is de FLASH Test een goede optie. Als een nauwkeurige, gedetailleerde beoordeling van de batterijconditie nodig is, is de PREMIUM Test de betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:45
zo'n flash test lijkt me nou net niets; die leest gewoon via OBD2 de data uit de auto uit. dat kun je zelf ook in die 2-3 minuten. Handig voor de dealer en gewone consumenten maar daar heeft een tweaker weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Ik heb een mindere ervaring bij een lader van Ionity in Frankrijk. Iedereen vrolijk aan het laden maar de ev6 wilde er niet aan geloven. Identificeren ging prima maar na enkele seconden stopte het proces. Ik kreeg de melding dat de auto in EV-ready mode stond. Nog niet eerder gezien en dus geen idee hoe ik het moest oplossen. Voertuig stond echt helemaal uit. Na een hoosbui was ik er klaar mee (en zeiknat). Ben doorgereden naar de volgende lader die feilloos werkte. De persoon na mij kon zonder problemen laden. Wat is de ev ready modus en hoe zet ik dit uit zodat ik kan laden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDQcMkBfge6EgGZHgtownIdqcY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XVkVXQhgD20MxZgJb1HSP9Og.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Bo0bz op 31-07-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:04
Bo0bz schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:21:
Ik heb een mindere ervaring bij een lader van Ionity in Frankrijk. Iedereen vrolijk aan het laden maar de ev6 wilde er niet aan geloven. Identificeren ging prima maar na enkele seconden stopte het proces. Ik kreeg de melding dat de auto in EV-ready mode stond. Nog niet eerder gezien en dus geen idee hoe ik het moest oplossen. Voertuig stond echt helemaal uit. Na een hoosbui was ik er klaar mee (en zeiknat). Ben doorgereden naar de volgende lader die feilloos werkte. De persoon na mij kon zonder problemen laden. Wat is de ev ready modus en hoe zet ik dit uit zodat ik kan laden?

[Afbeelding]
Ik lees het als dat de auto aan staat in de "Ready" stand, d.w.z. D selecteren en rijden.
In die stand kan de auto niet laden.

Maar wanneer de auto aan staat in P en je doet er een kabel in, zou de auto vanzelf uit deze stand moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-10 21:15
Beste mensen, ik zie SNOW in mijn scherm staan. Ik neem aan dat ik hem ooit per ongeluk op die stand heb gezet, maar geen idee hoe ik dat gedaan heb.

Hoe zet ik dat uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Highlander1962 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:22:
Beste mensen, ik zie SNOW in mijn scherm staan. Ik neem aan dat ik hem ooit per ongeluk op die stand heb gezet, maar geen idee hoe ik dat gedaan heb.

Hoe zet ik dat uit?
Rijmodus knop op je stuur, die grote onder het cruisecontroldeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02
blb4 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:23:
[...]

Rijmodus knop op je stuur, die grote onder het cruisecontroldeel.
volgens mij als je de modus-knop op het stuur lang ingedrukt houdt ga je naar snow modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-10 21:15
Thanks guys, ga het straks even proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
@Highlander1962, het leukste is denk ik de sneeuw opzoeken, dan staat hij in de juiste stand. Vind je dat nou te veel gedoe dan kun je hem terug zetten een van de andere standen met de mode knop op je stuur. Als je deze lang indrukt gaat die naar snow.

EDIT: er was al een nieuwe pagina met comments, niet gezien excuus. |:(

EDIT: ik heb ook een tijdje de Connect en nieuwe app naast elkaar gedraaid. Alle meldingen kwamen dubbel en KIA was altijd net iets eerder. Nu al maanden enkel de KIA app. Moet wel (voor mijn gevoel in ieder geval) elke keer inloggen als ik in de app wil.

[ Voor 41% gewijzigd door Card Nox op 31-07-2025 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Franciesco schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:53:
@MooDyBLueS wel bijzonder dat de Kia Connect jou geen melding geeft wanneer de auto niet op slot staat. Dat doet hij bij mij wel. Staan bij jou de pushberichten wel ingeschakeld?
De nieuwe app gebruiken kan natuurlijk ook. Ik heb momenteel nog beide op mijn telefoon staan.
Ter verduidelijking: beide apps geven die melding, maar alleen de nieuwe Kia app geeft een melding dat de deuren vergrendeld zijn (als bevestiging).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
itsjohan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:27:
zo'n flash test lijkt me nou net niets; die leest gewoon via OBD2 de data uit de auto uit. dat kun je zelf ook in die 2-3 minuten. Handig voor de dealer en gewone consumenten maar daar heeft een tweaker weinig aan.
Sterker nog, veel mensen kunnen hierin lezen dat de accu nagenoeg 100% capaciteit heeft ("Hoogspanningsaccuprestaties"), maar dat wordt nou juist niet getest. Het geeft alleen maar aan dat er geen problemen met de batterij zijn (cel-voltage en temp), aangevuld met een oordeel over laad en rijgedrag.

Dat zegt wel iets, maar niks over de netto capaciteit. Mogen ze best wat duidelijker in zijn.
MooDyBLueS schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:58:
[...]
Over het opnieuw moeten inloggen: ik lijk als ik de signatures van sommigen hier goed interpreteer dat vooral op Android te lezen. Ik heb het op mijn iPhone toevallig vandaag moeten doen, wat wel samenvalt met veel meldingen hier en er is ook een update geweest paar dagen geleden, dus kan zijn dat ze aan de achterkant wat gewijzigd hebben waardoor dit nodig is. Hoe dan ook: dit is voor mij pas de eerste keer sinds ik de app heb (al een aardige tijd) dat ik geforceerd uitgelogd wordt en opnieuw in moet loggen.
Ik heb Android en draai ook beide apps al 2 maanden naast elkaar. Ik heb ook geen last van steeds uitloggen, ik denk 2x totaal, toevallig ook vandaag trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
floduR schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:31:
[...]

Sterker nog, veel mensen kunnen hierin lezen dat de accu nagenoeg 100% capaciteit heeft ("Hoogspanningsaccuprestaties"), maar dat wordt nou juist niet getest. Het geeft alleen maar aan dat er geen problemen met de batterij zijn (cel-voltage en temp), aangevuld met een oordeel over laad en rijgedrag.

Dat zegt wel iets, maar niks over de netto capaciteit. Mogen ze best wat duidelijker in zijn.
Ik denk ook dat ze dat bewust doen, de suggestie wekken dat deze accu nog 99% capaciteit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Qua app, opnieuw inloggen is minder storend dan elke keer die tutorial stappen moeten wegklikken.

Overigens valt er bij android niks in te stellen qua knoppen in de widget.

[ Voor 28% gewijzigd door Phusebox op 31-07-2025 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Phusebox schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:20:
Qua app, opnieuw inloggen is minder storend dan elke keer die tutorial stappen moeten wegklikken.

Overigens valt er bij android niks in te stellen qua knoppen in de widget.
Android widget is wel aan te passen. Via groene tab remote control instelbutton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
HansAuutB schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:57:
[...]

Android widget is wel aan te passen. Via groene tab remote control instelbutton.
Overigens vandaag al drie keer moeten inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
HansAuutB schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:57:
[...]

Ah logisch dat het niet in de instellingen van de widget zit. Had ik niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Mensen die issues hebben met de EV6 en HA? Ik heb sinds 2 dagen dat ik geen data meer doorkrijg, heb nog wel met de auto gereden.

EDIT: excuus ik lees 95% van de reacties maar die van HA compleet gemist.

[ Voor 22% gewijzigd door Card Nox op 31-07-2025 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Card Nox schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:38:
Mensen die issues hebben met de EV6 en HA? Ik heb sinds 2 dagen dat ik geen data meer doorkrijg, heb nog wel met de auto gereden.
Werd vanmorgen ook al gemeld, volgens mij iedereen, al dan niet binnenkort.

Ik had in Homey nog nergens last van, maar een paar uur geleden na een herstart krijg ik ook geen verbinding meer. Zie steeds meer berichten verschijnen van mensen bij wie het niet meer werkt.
Iets met wijzigingen in de API en authenticatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Ik zie de laatste tijd het vaker voorkomen dat vragen lukraak gesteld worden zonder de gemiste berichten sinds laatste keer te lezen. Kan hier op gelet worden? Ik vraag niet om (net als ik) alle Posts te lezen, maar het is wel waardevol om even iets verder (lees: 2 dagen) terug te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
king_dude schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:52:
Ik zie de laatste tijd het vaker voorkomen dat vragen lukraak gesteld worden zonder de gemiste berichten sinds laatste keer te lezen. Kan hier op gelet worden? Ik vraag niet om (net als ik) alle Posts te lezen, maar het is wel waardevol om even iets verder (lees: 2 dagen) terug te kijken.
En even de zoekfunctie gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
king_dude schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:52:
offtopic:
Dit is in mijn ogen een steeds erger wordende afspiegeling van de maatschappij. Dankzij sociale media (hoe ironisch dat woord) wordt ervoor gezorgd dat we geen aandachtsspanne langer dan 30 seconden meer hebben, niet meer zelf wat basis checks uitvoeren (zoeken, even een paar berichten teruglezen) en dus kort gezegd geen enkele moeite nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitwizz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-10 16:39
*Vraag was al beantwoord*

[ Voor 92% gewijzigd door bitwizz op 01-08-2025 12:56 ]

Bestuurder van een KIA EV6 77,4kwh RWD GT-Line - Yacht Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-10 11:14

The Wizard

Moderator Mobile
Sinds de laatste ICCU update wordt er actief gekoeld. Onderstaande screenshot is van tijdens het laden (AC).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71skURpK4atEd7m7Gx7mC-3gTew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jGCDBGC6paOXeI70NyDYP8QA.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan het ook herkennen aan de geopende lamellen in de bumper.

[ Voor 6% gewijzigd door The Wizard op 02-08-2025 11:32 ]

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:46
The Wizard schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:31:
Sinds de laatste ICCU wordt er actief gekoeld.
[Afbeelding]

Volgens mij mist er hier een woord?
"Sinds de laatste ICCU wordt er actief gekoeld."
ICCU update? ICCU vervangen? Software update gedaan door de garage? Welke versie draai je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
The Wizard schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:31:
Sinds de laatste ICCU wordt er actief gekoeld.
[Afbeelding]

Wat was de situatie op dat moment? Je was niet aan het laden? Niet aan het rijden? Contact aan? Betreft het Coolant1 of coolant 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
Hier nieuwe app op telefoon en twee tablets allemaal Samsung met Android 15.
Over dezelfde periode op beide tablets 2-3 keer opnieuw moeten inloggen. Nu net nummer 4.
Maar op telefoon helemaal niet.
Na inloggen geen tutorial door hoeven klikken. Wellicht ooit een "don'f show again" aangevinkt of zo.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PrimaBB
Goed nieuws voor de Kia rijders die gebruik maken van de hyundai_kia_connect_monitor van @ZuinigeRijder of HomeAssistant.

Er is een update van https://github.com/Hyunda...t/hyundai_kia_connect_api waardoor communicatie met de Kia weer functioneert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PrimaBB schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:59:
Goed nieuws voor de Kia rijders die gebruik maken van de hyundai_kia_connect_monitor van @ZuinigeRijder of HomeAssistant.

Er is een update van https://github.com/Hyunda...t/hyundai_kia_connect_api waardoor communicatie met de Kia weer functioneert.
Yep, zie hier: Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink of Kia UV Connect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-10 11:14

The Wizard

Moderator Mobile
fishman schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:04:
[...]

Volgens mij mist er hier een woord?
"Sinds de laatste ICCU wordt er actief gekoeld."
ICCU update? ICCU vervangen? Software update gedaan door de garage? Welke versie draai je nu?
king_dude schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:54:
[...]

Wat was de situatie op dat moment? Je was niet aan het laden? Niet aan het rijden? Contact aan? Betreft het Coolant1 of coolant 2?
Excuses, de edit was niet doorgekomen, nu aangepast. Nee, geen contact aan, gewoon afgesloten auto tijdens het laden.

Het is coolant 1, dat is het (kleine) circuit met de inverter/motor/ICCU. Coolant 2 is het batterij circuit. Dat hoeft niet (extra) gekoeld te worden bij AC laden

Afbeeldingslocatie: https://www.ioniqforum.com/attachments/1668543607925-png.46588/?auto=webp&fit=bounds&format=pjgp&height=1920&optimize=high&width=1920

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 21:03
Al gemeld... 8)7

[ Voor 92% gewijzigd door GHorsie op 02-08-2025 18:26 ]

Pagina: 1 ... 440 ... 449 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic