PrimaBB schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:42:
[...]
Een dergelijk meting van de conditie van je HV accu zegt objectief te zijn.
Zo is bv alleen kijken naar een SoH maar beperkt, fabrikant en mogelijk BMS model afhankelijk en dus juist selectief.
SoH is dus niet gelijk aan zo'n Aviloo score.
Het vergelijken van een SoH gegeven alleen tussen 2 EV modellen is daarom (wat overdreven gezegd) het vergelijken van een appel en een peer.
SoH is immers afhankelijk van hoe de fabrikant dit bepaald/berekend.
Het gebruiken van een Aviloo score om EV modellen te vergelijken is daarom helemaal prima.
Maar is dit ook echt de juiste manier en is dit niet toch weer een appel en peer vergelijking.
Mijn vraag is hoe komt Aviloo aan een dergelijk objectief meet-model voor elk type EV?
Ze doen ongetwijfeld hun best om dit goed te doen, maar zijn ze niet voor een groot deel overgeleverd aan de statistieken aangegeven vanuit fabrikanten?
Wat zegt een Aviloo score nu precies? En wat is de relatie met garantie geboden door de dealer/handelaar?
Daarentegen is een aankoopkeuring van je fossiele auto bij bv een Anwb of andere auto-riteit ook zeer subjectief te noemen en mogelijk zelfs een momentopname gezien dit voor een groot deel mensenwerk is.
Ik ben niet tegen een dergelijk scoring systeem, integendeel. Maar ik neem dit soort scores wel een beetje met een korrel zout.
Zelf heb ik nooit een dergelijke Aviloo test laten uitvoeren. Het bedrijf is sinds 2017 marktleider op het gebied van batterijtesten van EV's en wordt gezien als de
meest betrouwbare test in de markt. Hoe het met de garantie zit die de dealer geeft weet ik niet, maar uiteraard heb je je normale Kia garantie qua kilometers en jaren op de batterij.
Ik denk dat het voor kopers van een occasions een goed gevoel geeft als er een certificaat van een gerenomeerd bedrijf bij zit wat de staat van de batterij aangeeft. Uiteraard is het een momentopname en kan er twee dagen na aanschaf een cel kapot gaan. Maar dat is een APK ook en wat zegt dat dan?
Ik heb nog even gezocht wat een flash test verschilt tegenover de reguliere Aviloo test:
De
AVILOO FLASH Test en de
AVILOO PREMIUM Test zijn beide tests voor elektrische voertuigaccu's, maar ze verschillen in de manier waarop ze worden uitgevoerd en de resultaten die ze opleveren. De FLASH Test is een snelle test die binnen 3 minuten een algemene indicatie geeft van de accustatus, terwijl de PREMIUM Test een volledige ontlaadcyclus analyseert voor een gedetailleerdere beoordeling.
Hier is een meer gedetailleerde vergelijking:
FLASH Test:
Snelheid: Binnen 3 minuten klaar.
Doel: Snelle beoordeling van de batterijstatus, ideaal voor wagenparken en remarketing.
Resultaat: Geeft een algemene indicatie van de batterijconditie.
Nauwkeurigheid: Ongeveer ±3% nauwkeurig vergeleken met de PREMIUM Test.
PREMIUM Test:
Snelheid:
Duurt langer, omdat een volledige ontlaadcyclus wordt geanalyseerd.
Doel:
Gedetailleerde analyse van de batterijstatus, inclusief SoH (State of Health), bereik en een certificaat.
Resultaat:
Biedt een uitgebreide beoordeling van de batterijconditie, inclusief de werkelijke SoH en de controle op defecten op celniveau.
Nauwkeurigheid:
Zeer nauwkeurig, de meest gedetailleerde beoordeling van de batterijconditie.
In het kort:
De FLASH Test is een snelle, algemene beoordeling, terwijl de PREMIUM Test een uitgebreide, gedetailleerde analyse biedt. De keuze tussen de twee tests hangt af van de specifieke behoeften van de gebruiker. Als een snelle indicatie voldoende is, is de FLASH Test een goede optie. Als een nauwkeurige, gedetailleerde beoordeling van de batterijconditie nodig is, is de PREMIUM Test de betere keuze.