Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:25
Bo0bz schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:21:
Ik heb een mindere ervaring bij een lader van Ionity in Frankrijk. Iedereen vrolijk aan het laden maar de ev6 wilde er niet aan geloven. Identificeren ging prima maar na enkele seconden stopte het proces. Ik kreeg de melding dat de auto in EV-ready mode stond. Nog niet eerder gezien en dus geen idee hoe ik het moest oplossen. Voertuig stond echt helemaal uit. Na een hoosbui was ik er klaar mee (en zeiknat). Ben doorgereden naar de volgende lader die feilloos werkte. De persoon na mij kon zonder problemen laden. Wat is de ev ready modus en hoe zet ik dit uit zodat ik kan laden?

[Afbeelding]
Vandaag weer raak bij een supermarkt. Palen van E-totum 150kw. Heb enkele minuten gewacht tot een andere NL'er wegreed. Ik plug in en weer dezelfde melding en laadkabel wilde niet meer los. Via de noodoplossing de kabel kunnen ontgrendelen. Na paar keer proberen toch maar een andere paal opgezocht en het werkt prima. Hoe kan het dat ik niet kan laden en anderen wel. Wat doe ik verkeerd? Auto staat helemaal uit en in de P stand. Niemand in de auto en zowel deuren vergrendeld als ontgrendeld geven geen soelaas.

Ik heb de Kia garage gebeld en die wisten me niet verder te helpen. Die hebben überhaupt nog nooit van deze melding gehoord. Die willen dat ik langskom na mijn vakantie.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:18
Bo0bz schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:37:
[...]

Vandaag weer raak bij een supermarkt. Palen van E-totum 150kw. Heb enkele minuten gewacht tot een andere NL'er wegreed. Ik plug in en weer dezelfde melding en laadkabel wilde niet meer los. Via de noodoplossing de kabel kunnen ontgrendelen. Na paar keer proberen toch maar een andere paal opgezocht en het werkt prima. Hoe kan het dat ik niet kan laden en anderen wel. Wat doe ik verkeerd? Auto staat helemaal uit en in de P stand. Niemand in de auto en zowel deuren vergrendeld als ontgrendeld geven geen soelaas.

Ik heb de Kia garage gebeld en die wisten me niet verder te helpen. Die hebben überhaupt nog nooit van deze melding gehoord. Die willen dat ik langskom na mijn vakantie.
Even hardop denkend met iets waar ik in het begin last van had.

Tijdens het koppelen de laad stekker omhoog trekken, heb ik heel vaak moeten doen. Is sinds vervangen van mijn laadpoort opgelost bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
The Wizard schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:47:
[...]

[...]

Excuses, de edit was niet doorgekomen, nu aangepast. Nee, geen contact aan, gewoon afgesloten auto tijdens het laden.

Het is coolant 1, dat is het (kleine) circuit met de inverter/motor/ICCU. Coolant 2 is het batterij circuit. Dat hoeft niet (extra) gekoeld te worden bij AC laden

[Afbeelding]
Thanks! Vraagje: waar haal jij deze mooie info vandaan?
Zou je deze met mij willen delen? Ik ben net zo - denk dat je dat wel weet -, wil de hele auto kunnen begrijpen 👍👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:10
Hebben meer mensen hier last van? Ik krijg sinds een paar weken na een poging tot een status update in de app of een remote actie de melding: “ Er is te veel tijd verstreken sinds de laatste start van het voertuig. De Remote Services worden daarom tijdelijk beperkt om de batterij van het voertuig te sparen.
Na slechts een korte rit kunt u de Remote Services weer volledig gebruiken.”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqVknmWG4DzzL946VjD9FT8UHDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJ6LWw2cqBzijqSf3m5ee45e.jpg?f=fotoalbum_large

Dit al na een paar uur na de laatste rit. Hiervoor nooit gezien.

[ Voor 28% gewijzigd door blb4 op 02-08-2025 22:37 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Bo0bz schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:37:
[...]

Ik kreeg gisteren bij een IONITY paal melding dat auto nog in ready status stond terwijl dan niet ‘t geval was. Na wat gerommel en meerdere pogingen de paal ernaast geprobeerd en daar ging ‘t wel goed.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:14

The Wizard

Moderator Mobile
king_dude schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:34:
[...]

Thanks! Vraagje: waar haal jij deze mooie info vandaan?
Zou je deze met mij willen delen? Ik ben net zo - denk dat je dat wel weet -, wil de hele auto kunnen begrijpen 👍👍
Kwestie van een Google opdracht ;). Dit is van een Ioniq 5, maar die is onderhuids hetzelfde.

Deze afbeelding komt van www.ioniqforum.com

[ Voor 5% gewijzigd door The Wizard op 03-08-2025 12:44 ]

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:59
Goed nieuws - de laatste EVCC update (v0.20.71) bevat een fix voor de API login - je kan je auto dus weer uitlezen in/met EVCC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:33
greg-a schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:27:
Goed nieuws - de laatste EVCC update (v0.20.71) bevat een fix voor de API login - je kan je auto dus weer uitlezen in/met EVCC!
Bij mij de Home Assistant integratie het ook niet meer, maar -gek genoeg- EVCC kon gewoon de SOC etc uitlezen.

Maar inderdaad alles werkt weer. Zowel de Home Assistant integratie (2.43.3) als EVCC (0.207.1). O-) .

[ Voor 10% gewijzigd door JanAllElectric op 05-08-2025 11:17 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-10 22:36

KRC

Topic al aantal keer doorgenomen en toch nog wat advies inwinnen.

Wat zijn dingen om op te leggen bij aanschaf van occasion en is het wel verstandige keuze, ivm de ICCU issue’s?

Wat ik kan bedenken aan grote dingen:
Accu
Garantie vanuit Kia
ICCU vervangen ooit of niet?
Update geweest voor ICCU?

Dit zijn de grote punten die ik mij kan bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:41
KRC schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:15:
Topic al aantal keer doorgenomen en toch nog wat advies inwinnen.

Wat zijn dingen om op te leggen bij aanschaf van occasion en is het wel verstandige keuze, ivm de ICCU issue’s?

Wat ik kan bedenken aan grote dingen:
Accu
Garantie vanuit Kia
ICCU vervangen ooit of niet?
Update geweest voor ICCU?

Dit zijn de grote punten die ik mij kan bedenken.
IMHO: garantie is het belangrijkste. Een Kia dealer zal altijd voor de juiste updates zorgen. ICCU vervanging zegt niet zoveel. Wanneer je twijfelt over de staat van de accu kan je die door een onafhankelijke partij laten doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC

KRC

bokkie72 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:41:
[...]

IMHO: garantie is het belangrijkste. Een Kia dealer zal altijd voor de juiste updates zorgen. ICCU vervanging zegt niet zoveel. Wanneer je twijfelt over de staat van de accu kan je die door een onafhankelijke partij laten doormeten.
Dank u!
Vervanging omdat een nieuwe ICCU hetzelfde probleem kan geven zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkie72
KRC schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 07:17:
[...]

Dank u!
Vervanging omdat een nieuwe ICCU hetzelfde probleem kan geven zeker?
Inderdaad en omdat het geen zekerheid is dat de ICCU het zal begeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiorano
  • Laatst online: 14:34
En maak je er niet te druk over, 99% heeft geen last van het iccu issue. Wat krakende ball joints kunnen nog voorkomen en check even of de handvaten soepel uit de deur gezet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Krakende balljoints heb ik na 145k ook. Valt nog binnen garantie, dus geen probleem.

Verder waar op gelet kan worden:
* zilveren rand stuur vervaagt. Aangeven = garantie
* iccu: geen zorgen, blijft voorlopig (1jaar) garantie. Ervaren = garantie
* usb connector: wegvallend usb signaal. Aangeven = garantie
* barsten in koplamp langs rand. Aangeven = garantie (kosten: 3000)

Verder is de lak zo zacht als boter. Dealers hebben vaak een klusjesman. Kijk goed of de lak geen hologrammen heeft. Zeker bij de donkere kleuren zichtbaar.
Wat helpt is bij een serieuze kandidaat de auto even goed af te spoelen met hogedruk. Eventuele fillers spoel je weg en daarna zijn krassen/ lakdefecten goed zichtbaar.

Kijk ook of de EHBO kit, de Granny lader en banden reparatieset (met compressor) aanwezig is. Vraag de volledige service historie op. Check of ruitenwisserbladen vettige strepen achterlaten op de ruit (= vervangen). De wisserbladen van Kia gaan niet lang mee.
Als auto veel kilometers gereden heeft: interieurfilter vervangen of controle wanneer dat geweest is. Ik laat dat jaarlijks doen (rij veel km’s), en er komt altijd een bak ellende uit.
Tot slot: als in auto gerookt is: laat auto een ozon behandeling ondergaan om geur te verwijderen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 06-08-2025 13:35 . Reden: Dit mag in V&A (Overig)! ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:06
king_dude schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:11:
Krakende balljoints heb ik na 145k ook. Valt nog binnen garantie, dus geen probleem.

Verder is de lak zo zacht als boter. Dealers hebben vaak een klusjesman. Kijk goed of de lak geen hologrammen heeft. Zeker bij de donkere kleuren zichtbaar.
Wat helpt is bij een serieuze kandidaat de auto even goed af te spoelen met hogedruk. Eventuele fillers spoel je weg en daarna zijn krassen/ lakdefecten goed zichtbaar.

Kijk ook of de EHBO kit, de Granny lader en banden reparatieset (met compressor) aanwezig is. Vraag de volledige service historie op. Check of ruitenwisserbladen vettige strepen achterlaten op de ruit (= vervangen). De wisserbladen van Kia gaan niet lang mee.
Als auto veel kilometers gereden heeft: interieurfilter vervangen of controle wanneer dat geweest is. Ik laat dat jaarlijks doen (rij veel km’s), en er komt altijd een bak ellende uit.
Tot slot: als in auto gerookt is: laat auto een ozon behandeling ondergaan om geur te verwijderen.

Succes!
Eventjes een aanvulling mijn 2024 heeft geen granny lader, dus die krijg je niet altijd standaard, wat mij betreft ook niet nodig, en moest je wel eentje nodig hebben kun je op amazon eentje van 3.6kw halen voor 100-150€ en ben je veel beter af...

Voor de rest goede lijst:)

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkie72
king_dude schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:11:

Succes!
Aanvulling: dezelfde zilveren rand op het stuurwiel vind je ook aan binnenzijde portieren en kan daar ook “bladderen”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
izzet3838 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:51:
[...]

Eventjes een aanvulling mijn 2024 heeft geen granny lader, dus die krijg je niet altijd standaard, wat mij betreft ook niet nodig, en moest je wel eentje nodig hebben kun je op amazon eentje van 3.6kw halen voor 100-150€ en ben je veel beter af...

Voor de rest goede lijst:)
Zelfde voor facelift. Bij de Niro 4 jaar terug wel nog erbij, maar na aanleg laadpaal nooit meer gebruikt.
Heb nog getwijfeld om die niet mee in te leveren, maar ga hem niet missen.
Ondertussen is de verspreiding van openbare laadpalen en snellaad in NL ruim voldoende. Geen ervaring met buitenland behalve Parijs, had hotel met laadgelegenheid geselecteerd dus ook geen probleem. Franse snelweg laadstations waren groter dan in NL.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:52
oldchap schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:18:
[...]

Zelfde voor facelift. Bij de Niro 4 jaar terug wel nog erbij, maar na aanleg laadpaal nooit meer gebruikt.
Heb nog getwijfeld om die niet mee in te leveren, maar ga hem niet missen.
Ondertussen is de verspreiding van openbare laadpalen en snellaad in NL ruim voldoende. Geen ervaring met buitenland behalve Parijs, had hotel met laadgelegenheid geselecteerd dus ook geen probleem. Franse snelweg laadstations waren groter dan in NL.
Ik dacht hetzelfde. Maar kwam paar maanden geleden bij een hotel en de laadpaal was stuk. De 240 aansluiting deed het nog wel dus s nachts met 12A via granny opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij zitten op dit moment in Noorwegen en jawel: we krijgen een rood waarschuwingslampje airbag en de app geeft ook aan "Airbag controlesysteem" als probleem onder voertuigdiagnose en "mogelijk is er een probleem met onderstaande items, ga naar een garage".

KIW gebeld en het probleem is: we zijn met een rondreis bezig, zitten overal maar 2 dagen meestal en dichtstbijzijnde dealer is nu 1,5 uur rijden. Enige die dichterbij zit is pas over 6 dagen en bijna 1000 km. Ze kunnen een monteur sturen, die komt binnen 2-3 uur is mij gezegd, die controleert de auto en bepaalt of hij afgesleept moet worden. Zo ja, dan krijgen we max. 6 kalenderdagen (KIW Pro) een max B segment auto. Maar de EV6 zit tjokvol, en met nog ruim 2 weken vakantie te gaan is dat dus zwaar klote.

Maar als het airbagsysteem niet werkt, dan is het spelen met je leven.

Kortom: ik zoek eigenlijk even bevestiging dat dit echt een ernstig probleem is of dat het niet daadwerkelijk zo is dat de airbags niet meer werken en wat jullie in deze situatie zouden doen. Vakantie afblazen is ook niet zomaar gedaan, kortste route huiswaarts is inmiddels bijna 3 rijdagen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
MooDyBLueS schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:11:
Wij zitten op dit moment in Noorwegen en jawel: we krijgen een rood waarschuwingslampje airbag en de app geeft ook aan "Airbag controlesysteem" als probleem onder voertuigdiagnose en "mogelijk is er een probleem met onderstaande items, ga naar een garage".

KIW gebeld en het probleem is: we zijn met een rondreis bezig, zitten overal maar 2 dagen meestal en dichtstbijzijnde dealer is nu 1,5 uur rijden. Enige die dichterbij zit is pas over 6 dagen en bijna 1000 km. Ze kunnen een monteur sturen, die komt binnen 2-3 uur is mij gezegd, die controleert de auto en bepaalt of hij afgesleept moet worden. Zo ja, dan krijgen we max. 6 kalenderdagen (KIW Pro) een max B segment auto. Maar de EV6 zit tjokvol, en met nog ruim 2 weken vakantie te gaan is dat dus zwaar klote.

Kortom: ik zoek eigenlijk even bevestiging dat dit echt een ernstig probleem is of dat het niet daadwerkelijk zo is dat de airbags niet meer werken en wat jullie in deze situatie zouden doen. Vakantie afblazen is ook niet zomaar gedaan, kortste route huiswaarts is inmiddels bijna 3 rijdagen rijden.
Vervelend!
Soms is zoiets een eenmalige storing die niets hoeft te betekenen. Als na een reset van de boordcomputer de storing blijft is er wel degelijk iets serieus mis.

YouTube: Kia EV6 - How to check and clear System Alerts/Warnings/Messages

Maar veiligheid altijd eerst!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
*knip*
*knip*
Je kunt ook wat defensief rijden, dat 'spelen met je leven' zou pas gebeuren bij een zware aanrijding.
Zo lang is het nog niet geleden dat in de meeste auto's geen airbag zat.
Kreukelzone's zijn nu normaal in auto's, evenals goede veiligheidsgordels.
Jij moet doen waar je je goed bij voelt, maar ik zou er, voor mijzelf, geen probleem mee hebben.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:52

Mijn advies: laat die monteur komen en offer er een dag vakantie aan op. Of ga naar de dealer op anderhalf uur rijden. Er zijn dan 3 mogelijke scenarios.

1: er is geen probleem. Jippie, prettige vakantie nog
2: de airbag heeft een probleem en functioneert wellicht niet bij een aanrijding. M.i. een risico dat je kunt nemen gezien de onwaarschijnlijkheid van een frontale botsing.
3: er is iets anders aan de hand waardoor je een risico loopt als bijvoorbeeld een airbag die spontaan ontploft. Dat risico wil je niet nemen dus weet je dat liefst zo snel mogelijk.

Gaan speculeren op basis van input van een forum vind ik niet raadzaam. Eerst weten wat er aan de hand is, dan beslissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-10 21:42
@MooDyBLueS Tjokvol zeg je, zit er niet ergens een airbag 'geblokkeerd'?

Heel toevallig gisteren met onze Skoda Kodiaq (niks met EV Kia te maken, lees hier maar toevallig) ook een waarschuwing over de airbags. Even de voedselmand die tegen de transmissietunnel stak verplaatst en de bagage in het koffer herschikt en, melding weg!

Afhankelijk van je uitrustingsniveau heb je overal airbags en sensoren tegenwoordig.

Wat niet wil zeggen dat indien de melding blijft je deze niet serieus moet nemen. Wat je er dan mee doet bepaal je zelf. Zoals hierboven werd aangehaald. Succes!

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Je moet verzekeren wat je niet kunt betalen. Als de verzekering niet uitkeert of gaat verhalen omdat auto defect is..

1. Ga naar dealer
2. Laat het fixen, neem het verlies in dagen.
3. Ga verder vakantie vieren, of breek af en repatrieer.

Veiligheid (van gezin) boven alles.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thanks voor alle tips! Ondertussen had ik me bedacht dat ik dankzij een eerdere tip in dit topic een OBD2 BT LE dongle had gekocht voor ABRP en daarmee foutcodes kan uitlezen.

Het blijkt de volgende te zijn: DTC B1358. En volgens internet is dat een probleem met de "passenger seatbelt pretensioner". Toevallig weet ik dat die pretensioner een systeem is die (als ik het goed zeg) bij een onvermijdelijke botsing de gordel al straktrekt vlak voordat de botsing plaatsvindt. Ik heb alle gordels getest en ze grijpen wel vast als je er een goede ruk aan geeft (wat volgens mij ook een fysiek systeem is maar just in case).

Ook heb ik een onboard computer reset gedaan zoals hierboven, dat heeft niet echt iets uitgemaakt volgens mij. Wel viel me op dat hij de eerstvolgende keer starten, na onze langere rit vandaag, uit bleef voor een tijdje. We wilden vandaag simpel doen omdat we morgen vroeg op moeten voor een excursie, dus even met de auto langs een supermarkt gewipt en pas aan het eind van die 7 km korte rit was het lampje er weer.

@Darks Thanks! Ja we hebben tjokvol gereden als in: een hele kofferset (3), 2 weekendtassen en 2 bigshoppers en nog wat los spul en lege hiking rugtassen. En de dagelijkse tas met proviand voor onderweg op de grond tussen de kinderen achterin. Dit was de 2e rit waarin we dit merkten en ik merkte wel dat de rit begon met lampje uit en pas later aan ging.

Wetende dat het 1 van de gordels is en alleen een systeem wat extra is bovenop de normale gordel, gaan we de komende 6 dagen het risico lopen. We hebben 2 grote ritten voor de boeg van ±400 en ±500 km en dan komen we in Trondheim aan waar een dealer zit en het toeval wil (gelukkig) dat we nu en de volgende stop allerlei activiteiten gepland hebben staan waarbij we alleen kleine stukjes met de auto hoeven (max 10 km) en juist vanaf Trondheim gaan we meer rust nemen en dus (nog) niks gepland, daarmee de tijd kunnen nemen om even langs de plaatselijkse Kia dealer te gaan. Ik ga die morgen of overmorgen eens bellen om te kijken of ze een klein plekje vrij kunnen houden zodat ik niet totaal onverwachts kom.

Kortom: voor nu nemen we het risico, maar mocht puntje bij paaltje komen dan heb ik liever dat we voor de resterende periode een auto huren of bijbetalen tov wat Kia geeft (max Kia Stonic formaat en alleen als het kan een EV). Al zou ik uiteraard wel checken wat de verzekering kan betekenen hierin.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dan nog even wat positiever iets om te delen: dit is onze eerste echt hele lange rondreis met een EV, we zijn weleens met de e-Soul naar Frankrijk en Duitsland gereden, maar de vorige lange autovakanties (Zweden, Italië) waren met een hybride. En de EV6 bevalt heel erg goed op dit gebied. De Noorse wegen zijn bij vlagen luidruchtig, maar niet overmatig storend. En wat ik ook heerlijk vind werken, met name toen we langs de zuidwestelijke kust omhoog reden, was het met een paar tikken aan de flippers je van Lv. 1 naar Max i-Pedal gaat en weer terug. Dat laatste is onwijs fijn op de Noorse 40-60 wegen met veel rotondes. De rotondes hier werken imo veel fijner dan onze Nederlandse, ze zijn hier veel vloeiender en gemaakt op doorstroming. Maar als je iets aan ziet komen, dan even voet van het stroompedaal, afzakken in snelheid en weer gaan met die banaan.

En het verbruik is ook bizar, vandaag hebben we een rit van 411 km gemaakt, we begonnen met 80% en ABRP zei dat we met 20% aan zouden komen. Ik dacht met de Nederlandse 80 en snelwegen in mijn hoofd: jaja, dat zullen we nog weleens zien, iig genoeg Circle K's en Ionity's op de route. Maar... we zijn aangekomen met 29% in de accu en een verbruik van 12,4 kWh/100 km. En ja, ik heb gewoon de Noren gevolgd in hun snelheid.

Gelijk een offtopic tip: mocht je ondanks dat je 65-70 rijdt op een 60 weg alsnog een of meerdere Noren "ophouden", ze waarderen het echt enorm als je aan de kant gaat. Omdat het veelal eenbaanswegen zijn, heb je veel plekken waar je even uit kan wijken en alles wat achter je zit voorbij kan laten gaan. Is iets wat we in NL niet kennen, maar hier halen ze amper in en is dit de methode. Al meerdere keren gedaan en vrijwel altijd een bedankje.

Geef mij wat rijden betreft maar Noorwegen hoor. Het is af en toe spannend in de bergen en de krappe fjordweggetjes omdat het zo smal kan zijn, maar los daarvan is het rijden heerlijk. Een week verder zijn we nog niet 1 bumperklever tegengekomen of iemand die je afsnijdt. Alleen een keer bijna geen voorrang gekregen in een woonwijk bij onze AirBnB nota bene, maar de BMW i3 rijder verontschuldige zich gelijk.

Het laden bij Ionity en Circle K ging elke keer tot nu toe met 124 kW max, maar dat kan eraan liggen dat het buiten tussen de 10 en 18C is waar wij reden en niet de ingebouwde navi en/of voorverwarmen gebruikten. Gewoon Apple Maps of ABRP via CarPlay. Kan me nog goed onze stop bij een Ionity herinneren, het was een 350 of 400 kW lader en eenmaal ingeplugd gingen we met het gezin even een plaspauze houden en wat te drinken halen, meer niet. Aangekomen met 19% en we waren klaar: 82%. Veel meer dan de 64% die ABRP zei dat we nodig hadden tot de volgende lader. Kortom: ik haal misschien niet de maximale laadsnelheid maar met telkens 15-20 minuten laden kan je alweer verder. De grap is: het geeft eigenlijk stiekem aan hoe lang je met je gezin wel niet over even een toiletbezoek en een snelle versnapering doet. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Moody, je kan zo boeken gaan schrijven als ik alle woorden optel die je opmerkingen beschrijven :). Er zijn er wel meer geweest met die gave ;). Fijne vakantie, en geniet van de Ev6!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:28
MooDyBLueS schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:04:
Het blijkt de volgende te zijn: DTC B1358. En volgens internet is dat een probleem met de "passenger seatbelt pretensioner". Toevallig weet ik dat die pretensioner een systeem is die (als ik het goed zeg) bij een onvermijdelijke botsing de gordel al straktrekt vlak voordat de botsing plaatsvindt. Ik heb alle gordels getest en ze grijpen wel vast als je er een goede ruk aan geeft (wat volgens mij ook een fysiek systeem is maar just in case).
Klopt; de gordel heeft een ingebouwd explosief dat als taak heeft om bij een botsing af te gaan en je gordel strak te trekken. Ik zou denk ik hetzelfde doen, me niet teveel zorgen maken en gewoon voorlopig niet botsen :-) en langs de dealer rijden zodra het uit komt.

[ Voor 4% gewijzigd door itsjohan op 07-08-2025 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-10 20:47
Momenteel staat mijn auto in Frankrijk met waarschijnlijk een defecte ICCU. Bij vertrek naar Frankrijk waren thuis de stoppen eruit gegaan op het moment dat de auto 100% geladen was. Van 2 fases was de hoofdzekering eruit en dus zijn we vertrokken met de hoop dat DC laden nog werkte. Dit bleek gelukkig het geval en we konden gewoon doorrijden. Eenmaal in Frankrijk bleek dat de granny charger ook op 6 ampere op de camping de zekering eruit liet gaan. Toen heb ik de dealer in Nederland gebeld met de vraag hoe dit aan te pakken. Een officiële Kia dealer zou een diagnose kunnen stellen en eventueel repareren maar de diagnose zou niet genoeg zijn om de Nederlandse dealer alvast de benodigde onderdelen in huis te laten halen zodat het bij thuiskomst snel gefikst zou zijn. Dus zijn we doorgegaan met de vakantie in plaats van uren/dagen bij de garage in Frankrijk door te brengen. We hebben de snellader bij de supermarkt gebruikt en dat ging prima.

Op de zaterdag van vertrek heb ik de auto tweemaal verplaatst op de camping. Bij de derde keer voor het aankoppelen van de vouwwagen kwam de melding '12 volt accuvoltage laag. Breng uw voertuig veilig tot stilstand'. Vanaf dat moment deed de auto niets meer. Het selecteren van een versnelling ging niet meer, het raam wilden niet meer dicht, de auto ging niet meer op slot en de kofferbak ging niet meer open. Nou, daar hebben we Kia assist voor, toch? Kia assist gebeld. Na een 10 tal minuten stilte vroeg ik me af of ik wel echt in de wacht stond. Dus opnieuw gebeld, weer een keuzemenu en daarna de melding dat ik de eerstwachtende zou zijn en dan totale stilte. Met het toestel van mijn vrouw heb ik hetzelfde nummer gebeld en ook daar kreeg ik de melding dat ook dat toestel de eerstwachtende is. Er gebeurde daarna gewoon niets. Dan maar de verzekeraar gebeld waar ik pechhulp had afgesloten omdat die ook de aanhanger dekt. Deze zou een berger sturen waar de auto op kon met de vouwwagen. Na 90 minuten kwam de berger met een auto op zijn flatbed. Hij dook meteen onder de auto om te zien of deze auto gesleept kon worden. Daarna slaakte hij een diepe zucht toen hij zich realiseerde dat hij voor niets was gekomen. Maar toen kwam hij met het lumineuze idee om een booster op de accu te zetten. Et voila (het was een Fransoos), de auto werkte weer en ik mocht gaan rijden. Of de accu ook bijgeladen werd wist hij niet maar hij vond dat ik maar moest gaan rijden. Omdat ik weinig zin had om op een kronkelige alpenweg tot stilstand te komen heb ik vriendelijk bedankt, De verzekeraar zou immers al bezig zijn met vervangend vervoer. De berger moest eerst de andere auto lossen en dan weer terugkomen. De vouwwagen nam hij wel vast mee.

5 uur later hadden we nog steeds geen reactie van de verzekeraar en heb ik gebeld hoe het met de leenauto staat. "De taak is afgehandeld in ons systeem meneer". Nou dat is mooi, ik weet van niks en ik zit hier nog met 4 mensen en bagage te wachten. Op dat moment reed de berger net met onze auto van de camping weg. Omdat er op zaterdag tegen 5 uur niets meer gebeurd hebben we op de camping een tent kunnen huren en twee dagen later dan gepland waren we weer op weg. Eenmaal terug in Nederland moesten we het vervangend vervoer inleveren en zijn we gaan bellen wanneer de auto terug komt. Dat blijkt dus maximaal 15 werkdagen te kunnen duren. We zijn nu 6 dagen verder en de auto staat nog op dezelfde plek.

Mijn dealer heeft wel vast preventief de ICCU besteld, maar wanneer ze kunnen beginnen is onbekend omdat er geen aankomstdatum bekend is. Op 22 augustus had ik al een afspraak om de koplampen te vervangen. Dat tijdslot kan nu gebruikt worden voor het vervangen van de ICCU. Tot die tijd mag ik genieten van het OV. Mijn dealer heeft wel vervangend vervoer aangeboden maar dat is tegen betaling terwijl ik de auto niet perse nodig heb, afgezien van twee dagen. Daar regel ik wel wat met buren.

Los van bovenstaande kan ik nog wel zeggen dat de EV6 heerlijk rijdt als hij het doet. De alpenweggetjes waren gewoon genieten. In mijn uppie met sportstand aan over de colletjes was prachtig. Met het gezin erin rustig cruisen op de snelweg was super relaxed. Na 1300km in een Seat Leon gereden te hebben waarderen we de stilte weer echt. We vonden elkaar allemaal lastig te verstaan in de vervangende auto. Het duurde even voor de irritatie van mompelende mensen uitgesproken was om er dan pas achter te komen dat de Leon gewoon luidruchtiger is en we harder moeten spreken. Ook is de Leon minder goed in het herkennen van belijning en gaat deze gewoon over de lijn heen. Daar is Kia echt beter in. De Leon kreeg wel het voordeel bij invoegend verkeer tussen onze auto en de voorligger. Dat ging minder abrupt met remmen. Het laden met een aanhanger ging dit jaar beter dan ooit. We hebben niet één keer af hoeven te koppelen. Slechts eenmaal waren alle laadpalen bezet maar konden we prima 60km doorrijden naar de volgende Ionity stop waar slechts 1 paal in gebruik was en 5 vrij.

Vanochtend heeft mijn vrouw Kia assist gebeld en haar klacht geuit dat onze oproep niet beantwoord werd. Na wat verder vragen hoe de pechmelding verder afgehandeld zou zijn kwam de opmerking dat we niet geholpen zouden zijn omdat onze Kia family card verlopen zou zijn. Die ligt toch echt in het dashboard met een printje van de dealer van het laatste onderhoud inclusief verlenging van de famliy card. Hoe dat dan weer kan...

Ergo: Als je afhankelijk bent van de auto en je krijgt pech, dan heb je ook echt pech.

Ondertekend: KIA (Killed In Action)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:44
xxander968 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:36:
Momenteel staat mijn auto in Frankrijk met waarschijnlijk een defecte ICCU. Bij vertrek naar Frankrijk waren thuis de stoppen eruit gegaan op het moment dat de auto 100% geladen was. Van 2 fases was de hoofdzekering eruit en dus zijn we vertrokken met de hoop dat DC laden nog werkte. Dit bleek gelukkig het geval en we konden gewoon doorrijden. Eenmaal in Frankrijk bleek dat de granny charger ook op 6 ampere op de camping de zekering eruit liet gaan. Toen heb ik de dealer in Nederland gebeld met de vraag hoe dit aan te pakken. Een officiële Kia dealer zou een diagnose kunnen stellen en eventueel repareren maar de diagnose zou niet genoeg zijn om de Nederlandse dealer alvast de benodigde onderdelen in huis te laten halen zodat het bij thuiskomst snel gefikst zou zijn. Dus zijn we doorgegaan met de vakantie in plaats van uren/dagen bij de garage in Frankrijk door te brengen. We hebben de snellader bij de supermarkt gebruikt en dat ging prima.

Op de zaterdag van vertrek heb ik de auto tweemaal verplaatst op de camping. Bij de derde keer voor het aankoppelen van de vouwwagen kwam de melding '12 volt accuvoltage laag. Breng uw voertuig veilig tot stilstand'. Vanaf dat moment deed de auto niets meer. Het selecteren van een versnelling ging niet meer, het raam wilden niet meer dicht, de auto ging niet meer op slot en de kofferbak ging niet meer open. Nou, daar hebben we Kia assist voor, toch? Kia assist gebeld. Na een 10 tal minuten stilte vroeg ik me af of ik wel echt in de wacht stond. Dus opnieuw gebeld, weer een keuzemenu en daarna de melding dat ik de eerstwachtende zou zijn en dan totale stilte. Met het toestel van mijn vrouw heb ik hetzelfde nummer gebeld en ook daar kreeg ik de melding dat ook dat toestel de eerstwachtende is. Er gebeurde daarna gewoon niets. Dan maar de verzekeraar gebeld waar ik pechhulp had afgesloten omdat die ook de aanhanger dekt. Deze zou een berger sturen waar de auto op kon met de vouwwagen. Na 90 minuten kwam de berger met een auto op zijn flatbed. Hij dook meteen onder de auto om te zien of deze auto gesleept kon worden. Daarna slaakte hij een diepe zucht toen hij zich realiseerde dat hij voor niets was gekomen. Maar toen kwam hij met het lumineuze idee om een booster op de accu te zetten. Et voila (het was een Fransoos), de auto werkte weer en ik mocht gaan rijden. Of de accu ook bijgeladen werd wist hij niet maar hij vond dat ik maar moest gaan rijden. Omdat ik weinig zin had om op een kronkelige alpenweg tot stilstand te komen heb ik vriendelijk bedankt, De verzekeraar zou immers al bezig zijn met vervangend vervoer. De berger moest eerst de andere auto lossen en dan weer terugkomen. De vouwwagen nam hij wel vast mee.

5 uur later hadden we nog steeds geen reactie van de verzekeraar en heb ik gebeld hoe het met de leenauto staat. "De taak is afgehandeld in ons systeem meneer". Nou dat is mooi, ik weet van niks en ik zit hier nog met 4 mensen en bagage te wachten. Op dat moment reed de berger net met onze auto van de camping weg. Omdat er op zaterdag tegen 5 uur niets meer gebeurd hebben we op de camping een tent kunnen huren en twee dagen later dan gepland waren we weer op weg. Eenmaal terug in Nederland moesten we het vervangend vervoer inleveren en zijn we gaan bellen wanneer de auto terug komt. Dat blijkt dus maximaal 15 werkdagen te kunnen duren. We zijn nu 6 dagen verder en de auto staat nog op dezelfde plek.

Mijn dealer heeft wel vast preventief de ICCU besteld, maar wanneer ze kunnen beginnen is onbekend omdat er geen aankomstdatum bekend is. Op 22 augustus had ik al een afspraak om de koplampen te vervangen. Dat tijdslot kan nu gebruikt worden voor het vervangen van de ICCU. Tot die tijd mag ik genieten van het OV. Mijn dealer heeft wel vervangend vervoer aangeboden maar dat is tegen betaling terwijl ik de auto niet perse nodig heb, afgezien van twee dagen. Daar regel ik wel wat met buren.

Los van bovenstaande kan ik nog wel zeggen dat de EV6 heerlijk rijdt als hij het doet. De alpenweggetjes waren gewoon genieten. In mijn uppie met sportstand aan over de colletjes was prachtig. Met het gezin erin rustig cruisen op de snelweg was super relaxed. Na 1300km in een Seat Leon gereden te hebben waarderen we de stilte weer echt. We vonden elkaar allemaal lastig te verstaan in de vervangende auto. Het duurde even voor de irritatie van mompelende mensen uitgesproken was om er dan pas achter te komen dat de Leon gewoon luidruchtiger is en we harder moeten spreken. Ook is de Leon minder goed in het herkennen van belijning en gaat deze gewoon over de lijn heen. Daar is Kia echt beter in. De Leon kreeg wel het voordeel bij invoegend verkeer tussen onze auto en de voorligger. Dat ging minder abrupt met remmen. Het laden met een aanhanger ging dit jaar beter dan ooit. We hebben niet één keer af hoeven te koppelen. Slechts eenmaal waren alle laadpalen bezet maar konden we prima 60km doorrijden naar de volgende Ionity stop waar slechts 1 paal in gebruik was en 5 vrij.

Vanochtend heeft mijn vrouw Kia assist gebeld en haar klacht geuit dat onze oproep niet beantwoord werd. Na wat verder vragen hoe de pechmelding verder afgehandeld zou zijn kwam de opmerking dat we niet geholpen zouden zijn omdat onze Kia family card verlopen zou zijn. Die ligt toch echt in het dashboard met een printje van de dealer van het laatste onderhoud inclusief verlenging van de famliy card. Hoe dat dan weer kan...

Ergo: Als je afhankelijk bent van de auto en je krijgt pech, dan heb je ook echt pech.

Wat een verhaal en wat fijn dat je verzekerd bent en niet afhankelijk van Kia moest ziin.

Triest eigenlijk dat je, ondanks je geldige familycard, zonder empathie en begrip met een kluitje het riet wordt ingestuurd door Kia. Waarvoor zitten die lui er dan vraag je je af.

Wellicht kan je dealer nog iets voor je betekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
xxander968 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:36:

Wow wat een ervaring zeg. Ik had niet met je willen ruilen, maar zo te lezen zijn jullie rustig gebleven en hebben jullie het naar omstandigheden prima opgelost.

Ik hoop voor je dat het niet al te lang duurt, want als ik het goed begrijp staat je EV6 nog altijd in Frankrijk? Waarom dat dan zo lang moet duren is ook weer zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
petertenboer schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:51:
[...]
Wellicht kan je dealer nog iets voor je betekenen?
De dealer stelt zich welwillend op maar heeft nu geen auto om te repareren. Vervangend vervoer staat niet bij de dealer en kan daarom alleen gehuurd worden. Die kosten worden doorberekend. Een i10 kost 240 euro per week. Omdat we nu niet perse vervoer nodig hebben ga ik ook geen discussie aan over gratis vervangend vervoer. Zodra de auto arriveert hoop ik dat ze ook echt er mee aan de slag gaan. Eind augustus hebben we de auto weer echt nodig, hopelijk gaat dat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
MooDyBLueS schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:41:
[...]

Ik hoop voor je dat het niet al te lang duurt, want als ik het goed begrijp staat je EV6 nog altijd in Frankrijk? Waarom dat dan zo lang moet duren is ook weer zoiets.
Toen we Frankrijk in reden zagen we autotrailers vol met nieuwe Nederlandse auto's Frankrijk in rijden. Dat waren waarschijnlijk de transporten van de vervangend vervoer auto’s voor mensen zoals wij die zouden stranden. We hebben 2 uur en een kwartier met een taxi gereden om bij de vervangende auto te komen. Die trailer moet de bergen in om onze auto op te halen bij de lokale berger. Zo staan er op veel meer afgelegen plekken auto’s. Een vriend van me heeft een autogarage en kwam vorige week in Nederland stil te staan. Die auto heeft er ook een paar dagen over gedaan voor hij weer teruggebracht werd door een berger. Dat was van Friesland naar Nijmegen. Als ik pech heb gaat mijn auto als eerste op een trailer die daarna doorgaat naar zuid Frankrijk voor hij weer omkeert met nog een stuk of 6 auto’s. Iedereen heeft monder capaciteit door de vakanties en door de vakanties is het aanbod aan reparaties groter dan normaal. Er stonden 3 gestrande Nederlandse auto’s bij het depot waar wij de auto opgehaald hebben. Kennelijk rijdt daar een soort lijnverbinding naar Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:28
Geinspireerd door de vakantieverhalen vandaag eens aan de KIW service gevraagd hoe ik eigenlijk aan KIW Pro kom. Op de Kia site vind je alle informatie over hoe je EV6 twee jaar buitenland dekking heeft en daarna alleen NL en geen woonplaats en hoe je dan KIW Pro kunt nemen. Maar nergens een formuliertje ofzo om het ook daadwerkelijk af te sluiten. Blijkt dat alleen via de dealer te kunnen, Ok, dealer gebeld: nee dat kan uitsluitend direct na het uitvoeren van de onderhoudsbeurt.... gevalletje computer says no als ze het toch proberen.

Niemand die dat bij de laatste beurt ff gevraagd of opgemerkt heeft natuurlijk ....dus dat duurt nu nog 15dkm voor dit bij te plussen is. Dan maar hopen dat de ICCU het vol houdt, zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:16
xxander968 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:19:
[...]

Toen we Frankrijk in reden zagen we autotrailers vol met nieuwe Nederlandse auto's Frankrijk in rijden. Dat waren waarschijnlijk de transporten van de vervangend vervoer auto’s voor mensen zoals wij die zouden stranden. We hebben 2 uur en een kwartier met een taxi gereden om bij de vervangende auto te komen. Die trailer moet de bergen in om onze auto op te halen bij de lokale berger. Zo staan er op veel meer afgelegen plekken auto’s. Een vriend van me heeft een autogarage en kwam vorige week in Nederland stil te staan. Die auto heeft er ook een paar dagen over gedaan voor hij weer teruggebracht werd door een berger. Dat was van Friesland naar Nijmegen. Als ik pech heb gaat mijn auto als eerste op een trailer die daarna doorgaat naar zuid Frankrijk voor hij weer omkeert met nog een stuk of 6 auto’s. Iedereen heeft monder capaciteit door de vakanties en door de vakanties is het aanbod aan reparaties groter dan normaal. Er stonden 3 gestrande Nederlandse auto’s bij het depot waar wij de auto opgehaald hebben. Kennelijk rijdt daar een soort lijnverbinding naar Nederland.
Dit bedrijf uit Wierden zorgt voor gestrande auto's door heel Europa

https://www.tubantia.nl/w...oor-heel-europa~ab9cdf1f/

Respect.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
itsjohan schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:36:
Geinspireerd door de vakantieverhalen vandaag eens aan de KIW service gevraagd hoe ik eigenlijk aan KIW Pro kom. Op de Kia site vind je alle informatie over hoe je EV6 twee jaar buitenland dekking heeft en daarna alleen NL en geen woonplaats en hoe je dan KIW Pro kunt nemen. Maar nergens een formuliertje ofzo om het ook daadwerkelijk af te sluiten. Blijkt dat alleen via de dealer te kunnen, Ok, dealer gebeld: nee dat kan uitsluitend direct na het uitvoeren van de onderhoudsbeurt.... gevalletje computer says no als ze het toch proberen.

Niemand die dat bij de laatste beurt ff gevraagd of opgemerkt heeft natuurlijk ....dus dat duurt nu nog 15dkm voor dit bij te plussen is. Dan maar hopen dat de ICCU het vol houdt, zucht.
Kan je dan geen anwb pechservice nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
itsjohan schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:36:

Inderdaad kan het alleen na een onderhoudsbeurt geregeld worden via de dealer. Daarbij zijn veel voorwaarden van toepassing om het te kunnen activeren zoals te lezen valt in deze brochure: https://www.kia.com/conte...rweg/kiw/kiw-brochure.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:33
Dat is dan door mijn dealer wel gelukkig netjes geregeld, verlengen van de KIW pro of plus of hoe het heet.

Zaten ook kosten aan. Daarnaast heb ik nog pechhulp bij de verzekering en extra verzekering voor vervangend vervoer voor vakanties.

Met een EV6 neem ik het zekere voor het onzekere.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Interessant om te lezen hoe het met Kia pechhulp zit, had ik me nog niet in verdiept. Helaas heeft mijn dealer niks verteld over plus en pro bij de aflevering (met 2-jaars beurt en APK), dus dan zal ik basis hebben blijkbaar... Maar dat valt me tegen qua dekking. Ik zal eens informeren bij de verkoper.

Ik kom van Volvo en daar lijkt het wat beter geregeld, de gratis basisdekking is al vergelijkbaar of uitgebreider dan Kia Plus. De premium-variant is een stuk ruimer en elk moment van het jaar af te sluiten, waarbij je betaalt naar rato voor het resterende jaar, 35-55 euro. Dit heeft 30 dagen vervangend vervoer van gelijke autoklasse of 5 hotel-overnachtingen (125 p/p) of vergoeding voor doorreizen met OV (1e klas)/vliegtuig naar bestemming (of huis). Zonder aanvullende voorwaarden en aanhanger- en caravanvervoer/repatriëring zit er bij in.
Alles gericht om vakantie voort te zetten indien gewenst.

Bij Kia werkt dat zo te lezen heel anders. Dus dan maar kijken naar alternatieven.

@Phusebox, wat voor extra verzekering voor vervangend vervoer heb jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
floduR schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:42:
Interessant om te lezen hoe het met Kia pechhulp zit, had ik me nog niet in verdiept. Helaas heeft mijn dealer niks verteld over plus en pro bij de aflevering (met 2-jaars beurt en APK), dus dan zal ik basis hebben blijkbaar... Maar dat valt me tegen qua dekking. Ik zal eens informeren bij de verkoper.

Ik kom van Volvo en daar lijkt het wat beter geregeld, de gratis basisdekking is al vergelijkbaar of uitgebreider dan Kia Plus. De premium-variant is een stuk ruimer en elk moment van het jaar af te sluiten, waarbij je betaalt naar rato voor het resterende jaar, 35-55 euro. Dit heeft 30 dagen vervangend vervoer van gelijke autoklasse of 5 hotel-overnachtingen (125 p/p) of vergoeding voor doorreizen met OV (1e klas)/vliegtuig naar bestemming (of huis). Zonder aanvullende voorwaarden en aanhanger- en caravanvervoer/repatriëring zit er bij in.
Alles gericht om vakantie voort te zetten indien gewenst.

Bij Kia werkt dat zo te lezen heel anders. Dus dan maar kijken naar alternatieven.

@Phusebox, wat voor extra verzekering voor vervangend vervoer heb jij?
Aanvullend op de reisverzekering, ANWB in mijn geval.

En bij de autoverzekering de pechhulp module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
blb4 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:36:
Hebben meer mensen hier last van? Ik krijg sinds een paar weken na een poging tot een status update in de app of een remote actie de melding: “ Er is te veel tijd verstreken sinds de laatste start van het voertuig. De Remote Services worden daarom tijdelijk beperkt om de batterij van het voertuig te sparen.
Na slechts een korte rit kunt u de Remote Services weer volledig gebruiken.”

[Afbeelding]

Dit al na een paar uur na de laatste rit. Hiervoor nooit gezien.
Niemand anders hier last van? Ik vind ‘t behoorlijk irritant dat ik b.v. niet de airco op afstand kan activeren hier in ‘t hete Frankrijk. De hele remote bediening is zo waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
blb4 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:07:
[...]

Niemand anders hier last van? Ik vind ‘t behoorlijk irritant dat ik b.v. niet de airco op afstand kan activeren hier in ‘t hete Frankrijk. De hele remote bediening is zo waardeloos.
Vervelend voor je,

Maar nee hier totaal geen problemen en ook niet gehad.
Ben erg tevreden over de remote functies, zeker icm de scriptable op mijn Ipone waardoor ik spraakcommando’s kan geven.
En tot nu toe altijd vlekkeloos gewerkt zonder haperingen.

Wellicht kan het komen doordat je bij een telecom provider aangelogd bent in Frankrijk die de problemen veroorzaakt?

[ Voor 15% gewijzigd door petertenboer op 10-08-2025 06:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
petertenboer schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 06:23:
[...]

Vervelend voor je,

Maar nee hier totaal geen problemen en ook niet gehad.
Ben erg tevreden over de remote functies, zeker icm de scriptable op mijn Ipone waardoor ik spraakcommando’s kan geven.
En tot nu toe altijd vlekkeloos gewerkt zonder haperingen.

Wellicht kan het komen doordat je bij een telecom provider aangelogd bent in Frankrijk die de problemen veroorzaakt?
Dank, ik nam al wel aan dat dit geen algemeen probleem zou zijn, dan hadden er veel meer mensen hier gereageerd maar blijkbaar komt dit weinig voor, ik vind er op internet nog niets over (de nieuwe KIA app geeft foutnummer LF0422).

Ik had ‘t in Nederland al, ik ga er dus vanuit dat ‘t niet aan roaming ligt. Ik zal nog eens wat zaken nalopen rond Kia Connect services, unit resetten, OBDII dongle verwijderen etc.

Update:
Allemaal gedaan, geen resultaat. Wel een andere error L40422) gezien en op evforum melden meer mensen dezelfde error:

https://www.kiaevforums.c...D=visibleOnly&o=relevance

Helaas daar nog geen oplossing gezien. Maar ben dus niet de enige in n elk geval -O-

[ Voor 14% gewijzigd door blb4 op 10-08-2025 09:45 . Reden: Update laatste testen en nieuwe errorcode ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:39
Ik wilde even een post opzoeken die de infotainment reset met paperclip uitlegde en kwam toen deze post tegen. Blijkbaar wordt er in de handleiding over een harde reset gesproken als die langer dan 7 dagen stil heeft gestaan.
Wiliyama in "Het grote Kia EV6 topic"
Wel vaag want zoveel mensen hebben de melding gehad dat de remote services zijn gepauzeerd omdat de auto te lang uitstond, maar dat gaat normaal vanzelf weg zodra je de auto weer een keer start.
Maar je zou hem dus ook even kunnen resetten door de pin 5 seconde in te drukken als de normale reset niet werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door jouwheld op 10-08-2025 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
[...]

Hier ook geen last van foutmeldingen rondom de remote control. Afgelopen dagen ook flink gebruikt in de Dordogne. Soms duurt het verbinden wat langer door het mindere bereik maar dat is te verwachten. Is de standaard 15 minuten timer op klimaat ook aan te passen? Soms zet ik alles aan als we gaan inpakken op het strand en dan zijn we al snel 15 minuten verder :P

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:54
[...]

Misschien is dit gewoon de standaard melding (in nieuwe app geworden) als de Kia in ‘low power mode’ is.

De oorzaak is normaal gesproken, zoals melding aangeeft, dat de Kia en dag of 5-7 niet aangestaan heeft. Low power wordt dan geactiveerd.

Andere oorzaak, zoals in jouw geval, zou ik zoeken in een software glitch.
Ik verwacht niet dat er zo maar ineens accu problemen zijn. Of misschien toch te lage SoC van de HV accu?

Probeer het infotainment een keer te resetten. Hopelijk helpt dat.

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xpartaco
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 13-08 21:04
[...]

Een reset van de infotainment werkte bij mij ook niet. Het herconfigureren van Kia Connect in de auto wel:

Instellingen » Kia Connect » Activeren » knop herconfigureren

Dat had direct effect en leverde nul gedoe op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flips
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-10 16:27
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met slim laden via een third party app zoals bijvoorbeeld tibber? Waar ik al een tijdje tegenaan loop is dat de auto of de kia app het laden direct start als de stekker erin zit. In het verleden kon je het laden met de app stoppen en startte het laden weer op op commando van de tibber app. Als ik tegenwoordig in de kia app het commando "laden stoppen" geef, start hij binnen een minuut weer op, ook als slim laden via tibber uit staat.
KiA support geeft aan alle third party apps te verwijderen omdat deze de kia app verstoren, maar ze geven niet aan hoe je dan wel slim kan laden. Voor zover ik weet is de kia smart charge app alleen geschikt voor de nieuwe generatie ev6. Ik heb een MY23 en een Android telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
Flips schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:40:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met slim laden via een third party app zoals bijvoorbeeld tibber? Waar ik al een tijdje tegenaan loop is dat de auto of de kia app het laden direct start als de stekker erin zit. In het verleden kon je het laden met de app stoppen en startte het laden weer op op commando van de tibber app. Als ik tegenwoordig in de kia app het commando "laden stoppen" geef, start hij binnen een minuut weer op, ook als slim laden via tibber uit staat.
KiA support geeft aan alle third party apps te verwijderen omdat deze de kia app verstoren, maar ze geven niet aan hoe je dan wel slim kan laden. Voor zover ik weet is de kia smart charge app alleen geschikt voor de nieuwe generatie ev6. Ik heb een MY23 en een Android telefoon
Via Tibber kreeg ik het alleen aan de praat toen mijn zappi 2.1 laadpaal de lead kreeg. Daarvoor had ik via Tibber Kia in de lead en daar had ik last vreemde starts op onlogische tijden. Misschien dat het met de facelift EV6 beter gaat, maar de pre facelift lijkt dat niet te kunnen. In het laatste schrijven van Kia over slim laden stond ook alleen de my25 EV6 vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
Ik gebruik EVCC om slim te laden (note: volgens mij heeft iedereen een iets andere definitie van wat "slim" betekent). Kan je niet beter iets zoeken dat goed overweg kan met je laadpaal ipv met de kia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Is dit niet voer voor een ander topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
greg-a schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:50:
[...]

Ik gebruik EVCC om slim te laden (note: volgens mij heeft iedereen een iets andere definitie van wat "slim" betekent). Kan je niet beter iets zoeken dat goed overweg kan met je laadpaal ipv met de kia?
Ik gebruik ook EVCC. Dat werkt met mijn ev6 (2022) uitstekend: alleen PV of Min 6A +PV of snel (1P of 3P), maar ook met planning (bv morgen 10:00 voor 80% vol).

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Je zou het kunnen proberen met de Gridio app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flips
Dank voor jullie adviezen. Duidelijk is wel dat slim laden (dat wil in mijn geval zeggen automatisch starten / stoppen met laden als het dynamisch stroomtaeief goedkoper/ duurder wordt) bij de oude generatie EV6 niet foutloos werkt en dat kia zelf afraadt third party apps te gebruiken. KIA geeft mij overigens wel aan dat de kia smart charge app binnenkort ook bruikbaar zou worden voor eerste generatie ev6 ( het zal mij benieuwen).ik ga wat experimenteren met jullie tips en adviezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petertenboer
Krijg zojuist in mijn scherm een " grootschalige update" aangeboden. Benieuwd wat er veranderd nadat het geïnstalleerd is. En ja, ik heb de update in april ook mogen ontvangen en ben dus geheel bij. Bijzonder dat ik er verder niets van gelezen of gehoord heb. Alhoewel er wel iemand op het Duitse forum een soortgelijk iets aangaf.

Voor de volledigheid ook de meest actuele software in een foto gevat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBXhPDSvt91qG00F9IYnCVbzyhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pB0AiYcjwtMjYsBTf6Pm2gWf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jy5mVvB4uV9q2Kd6atuOEvoVJXg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n1dMhPEoeZGrqyjIvT5N2Vtv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door petertenboer op 12-08-2025 11:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petertenboer
Follow up na installeren update:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/566-h9cUYTRIFLL_vPHTjz8EcvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkD4inEF73oOJXeyd7Q2701T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCdjy2qQGSP6C8LyQ0gbOjHXxJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNs5Cd6PCJKxx3F6nLN9o9AQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gglgTmHjuV6o8ef9Aa1_0cJ1X98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CSD43FhNDEg5AQyllFNWEt1a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDyD-rWC_N2pS04TpcMIrIN1LWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEy3pxv389mbqqjF5RKxESUD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door petertenboer op 12-08-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:16

henri8096

BIM is not a software!

Zou je nog een screenshot kunnen maken van de software en kaart versie's na de update?

nvm heb je al gedaan

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
henri8096 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:47:
[...]

Zou je nog een screenshot kunnen maken van de software en kaart versie's na de update?
Zojuist toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:02
Ik zal binnenkort maar weer eens de software op de PC installeren en een 32GB USB stick tevoorschijn toveren. Heb de vorige update ook nooit geïnstalleerd wegens ogenschijnlijk gebrek aan verbeteringen. Deze claimt op papier in ieder geval wel meer te hebben gedaan haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 14:43

TGEN

Hmmmx_

sn0x0r schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:48:
Ik zal binnenkort maar weer eens de software op de PC installeren en een 32GB USB stick tevoorschijn toveren. Heb de vorige update ook nooit geïnstalleerd wegens ogenschijnlijk gebrek aan verbeteringen. Deze claimt op papier in ieder geval wel meer te hebben gedaan haha.
Is deze nieuwere update al te downloaden dan?

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri8096

henri8096

BIM is not a software!

sn0x0r schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:48:
Ik zou geen haast hebben, de vorige update kwam ook pas een maand of twee nadat de OTA uit was op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:02
In dat geval blijft de laptop nog voorlopig even uit. Moet sowieso eerst maar eens opzoek gaan naar die USB stick haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Flips schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 03:01:
KIA geeft mij overigens wel aan dat de kia smart charge app binnenkort ook bruikbaar zou worden voor eerste generatie ev6 ( het zal mij benieuwen).ik ga wat experimenteren met jullie tips en adviezen.
In een schriftelijk bericht?

Tot nu toe blijkt niks zo onbetrouwbaar als de communicatie door KIA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:47

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

TGEN schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:48:
[...]

Is deze nieuwere update al te downloaden dan?
Zojuist gedownload en de app zegt dat het de kaartupdate van juli 2025 bevat....

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
--HOOLIE-- schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:38:
[...]

Zojuist gedownload en de app zegt dat het de kaartupdate van juli 2025 bevat....
Dat is de “oudere versie” die via de website is te downloaden. De OTA die ik vandaag kreeg aangeboden is nog niet via de website te downloaden. Zie ook mijn Posts die ik eerder heb geplaatst vandaag.

[ Voor 7% gewijzigd door petertenboer op 12-08-2025 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
Bij mij staat ie ook te downloaden, precies mooi zo vlak voor de vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
--HOOLIE-- schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:38:
[...]

Die update staat er al sinds 9 juli; inmiddels weer oud nieuws.
@petertenboer heeft een recentere OTA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 08:45
Mijn EV6 laadt ineens niet meer op. We zijn net terug van 3 weken vakantie, dus hij heeft een tijd stil gestaan op Schiphol P3, geen idee of het daar aan ligt. Meerdere laadpalen geprobeerd in de buurt, maar elke keer stopt de laadbeurt tijdens het verbinding maken.

Ik zal morgen de dealer bellen, maar misschien heeft hier iemand nog een tip?

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:21
Chevalric schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:14:
Mijn EV6 laadt ineens niet meer op. We zijn net terug van 3 weken vakantie, dus hij heeft een tijd stil gestaan op Schiphol P3, geen idee of het daar aan ligt. Meerdere laadpalen geprobeerd in de buurt, maar elke keer stopt de laadbeurt tijdens het verbinding maken.

Eerste gok, defecte ICCU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC

KRC

Lijkt wel alsof ze met bosjes omvallen op dit moment, of is het echt nog steeds maar kleine groep in verhouding uit alle ev6’s die rondrijden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
KRC schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:30:
[...]

Lijkt wel alsof ze met bosjes omvallen op dit moment, of is het echt nog steeds maar kleine groep in verhouding uit alle ev6’s die rondrijden ?
Geen idee, die van mij is eind vorig jaar kapot gegaan, kon toen ook niet meer laden en snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
KRC schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:30:
[...]

Blijft een kleine groep, je ziet sneller de slachtoffers. Immers meld je niet elke dag dat je iccu het nog doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
Crap, is nog lang goed gegaan dan. Auto is van december 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Gevoelsmatig lijkt de zomer(vakantie) wel een rol te spelen. Heb het idee met hogere temperaturen en vaker snelladen er meer ICCU's sneuvelen dan gemiddeld.

In ander nieuws. Afgelopen weekend 50m verderop een Hyundai met de gameboy methode gestolen van de oprit. Ben blij dat ik altijd keyless entry uitschakel.

Toen ie nog geen 3 jaar was hadden ze hem mogen stelen want toen was ie verzekerd voor de nieuwwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 21:03
Phusebox schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:26:
Gevoelsmatig lijkt de zomer(vakantie) wel een rol te spelen. Heb het idee met hogere temperaturen en vaker snelladen er meer ICCU's sneuvelen dan gemiddeld.

In ander nieuws. Afgelopen weekend 50m verderop een Hyundai met de gameboy methode gestolen van de oprit. Ben blij dat ik altijd keyless entry uitschakel.

Toen ie nog geen 3 jaar was hadden ze hem mogen stelen want toen was ie verzekerd voor de nieuwwaarde.
Van onze Engelse youtuber begrepen dat in de UK je de mogelijkheid hebt om een optionele betaalde update te doen die de beveiliging verbeterd: https://www.hyundai.com/u...-and-locking-systems.html

Wat natuurijk belachelijk is. Dit horen ze bij elke auto gratis te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik ben langzaam nu serieus aan het kijken om de EV6 in te ruilen. Maar het valt tegen met hoeveel verder we nu zijn nw ruim 3 jaar. Of zelfs 4 jaar vanaf mijn bestelling.

Een EV3 is eigenlijk groot zat maar ja voorwielaandrijving en er staan er al 5 in een straal van 200 meter. En weer Kia.

Maar dat moet ik Kia nageven. Ze hebben wel een sterk aanbod in de meeste segmenten. De concurrentie biedt vaak minder en in een lelijkerd verpakking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GHorsie
De release notes voor de nieuwere update voor Gen5w: https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/GbbTN4

Blijkbaar komt Google search ook naar de oudere modellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SFRtje
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-10 21:38
[...]

Ik heb dit sinds een paar dagen ook, maar ik ben gewoon in Nederland. Elke dag meerdere ritjes en ook echt soms lange stukken al gemaakt. Heb jij ook een 2025 model? En al iets gevonden wat het heeft verholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-10 08:45
Hallo Vrienden

Ik heb er al eerder wat over geschreven maar heb met diverse draadloze adapters geprobeerd maar steeds na een paar minuten verbreekt de verbinding. en na een paar seconden initieert hij weer en start dan weer op. steeds hetzelfde verhaal Ik denk dat het probleem zich in de USB -A connector zit? Ik zou zeggen dat hij dan met een vaste kabel ook dit probleem zou hebben maar dat is niet zo? Dat is tegenstrijdig maar wat zou het nou zijn. Voor de zekerheid vragen of mijn dealer mijn USB-A connector met bedrading wil vervangen? Heeft iemand wel een meer dit probleem gehad? Ik heb heel lang met een draadloze adapter gereden maar het verbreken wordt nu steeds erger. Heb inmiddels een BUddi 2 , Carlinkit en nu een goedkope van Bol van mijn dochter geprobeerd maaar allemaal hetzelfde probleem?

Iemand een tip?

Marc.

[ Voor 5% gewijzigd door marc4547 op 13-08-2025 06:46 ]

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
Chevalric schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:58:
[...]

Crap, is nog lang goed gegaan dan. Auto is van december 2023.
Die van mij april 2023, dus qua tijd komt het ook nog eens overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

Phusebox schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:57:
Ik ben langzaam nu serieus aan het kijken om de EV6 in te ruilen. Maar het valt tegen met hoeveel verder we nu zijn nw ruim 3 jaar. Of zelfs 4 jaar vanaf mijn bestelling.

Een EV3 is eigenlijk groot zat maar ja voorwielaandrijving en er staan er al 5 in een straal van 200 meter. En weer Kia.

Maar dat moet ik Kia nageven. Ze hebben wel een sterk aanbod in de meeste segmenten. De concurrentie biedt vaak minder en in een lelijkerd verpakking.
Kijk je puur naar concurrentie in hetzelfde prijssegment met vergelijkbare prestaties qua aandrijflijn (snelladen, batterijcapaciteit, etc)?

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri8096

henri8096

BIM is not a software!

GHorsie schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:34:
De release notes voor de nieuwere update voor Gen5w: https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/GbbTN4

Blijkbaar komt Google search ook naar de oudere modellen?
Hoe krijg je deze dan tevoorschijn getoverd?
Als ik naar de website ga dan zie ik alleen de juli (eigenlijk februari) update staan.
De update app download ook nog steeds de 20250226 versie . . . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatGuy2303
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-10 20:53

Mijn alternatief op dit moment: Renault 4 E-Tech. Afgelopen zaterdag mee gereden, niet verkeerd. En goedkoper dan EV3 (althans uitvoering die ik heb vergeleken). Maar wellicht wat off-topic... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
marc4547 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 06:44:
Hallo Vrienden

Ik heb er al eerder wat over geschreven maar heb met diverse draadloze adapters geprobeerd maar steeds na een paar minuten verbreekt de verbinding. en na een paar seconden initieert hij weer en start dan weer op. steeds hetzelfde verhaal Ik denk dat het probleem zich in de USB -A connector zit? Ik zou zeggen dat hij dan met een vaste kabel ook dit probleem zou hebben maar dat is niet zo? Dat is tegenstrijdig maar wat zou het nou zijn. Voor de zekerheid vragen of mijn dealer mijn USB-A connector met bedrading wil vervangen? Heeft iemand wel een meer dit probleem gehad? Ik heb heel lang met een draadloze adapter gereden maar het verbreken wordt nu steeds erger. Heb inmiddels een BUddi 2 , Carlinkit en nu een goedkope van Bol van mijn dochter geprobeerd maaar allemaal hetzelfde probleem?

Iemand een tip?

Marc.
Bij mij is - onder garantie - de USB A poort + interne bekabeling vervangen. Daarna geen uitval meer van AA gehad.

Verder gebruik ik AAwireless. Die bevalt mij beter (snellere koppeling en betere geluidskwaliteit) dan Carsifi of Ottocast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
Chevalric schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:14:

Vanochtend gebeld met de garage en ik moest nog even een snellader proberen. Dat gedaan en dat werkt wel, dus laad nu even tot 80% en dan kijk ik even of ik die laatste 20% bij een gewone lader kan laden.

Update: de snellader werkte wel. De gewone lader nog steeds niet. Maar eens zien wanneer ik terecht kan bij Van Mossel.

Heeft iemand ervaring met andere garages dan de dealer? De leasemaatschappij verwijst me het liefst naar een Bosch center of Profile.

[ Voor 16% gewijzigd door Chevalric op 13-08-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

Chevalric schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:17:
[...]

Vanochtend gebeld met de garage en ik moest nog even een snellader proberen. Dat gedaan en dat werkt wel, dus laad nu even tot 80% en dan kijk ik even of ik die laatste 20% bij een gewone lader kan laden.
Ik ben bang dat je ICCU kapot is...

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBZ
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:12

JBZ

Een tijdje geleden in de EV3 gereden van de verkoper die mij de EV6 heeft verkocht. Reed prima. Ik merkte weinig aandrijfreacties in het stuur. Was voldoende vlot; wel minder verschil tussen de drie drive modes. En heel comfortabel geveerd; dan is de EV6 gewoon hard. En inderdaad groot genoeg. En een goede actieradius; flink meer dan mijn EV6 AWD. Maar slechts 1000 kg trekgewicht, dus geen optie vanwege de caravan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Chevalric schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:17:
[...]

Update: de snellader werkte wel. De gewone lader nog steeds niet. Maar eens zien wanneer ik terecht kan bij Van Mossel.

Heeft iemand ervaring met andere garages dan de dealer? De leasemaatschappij verwijst me het liefst naar een Bosch center of Profile.
Met deze klachten is ht 99,99% zeker de ICCU en die gaan ze bij Bosch Center or Profile echt niet voor je vervangen. Enige mogelijkheid is de Kia dealer en dat zullen ze bij de Leasemaatschappij ook moeten weten/ accepteren.

Hoop dat het snel wordt opgelost voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
De dealer heeft pas in oktober tijd. Echt absurd dat ze voor dit soort issues niet eerder ruimte hebben, auto is gewoon niet fatsoenlijk bruikbaar op deze manier. Denk dat de leasemaatschappij ook niet blij wordt als ik 2 maanden moet laden bij een snellader.

[ Voor 12% gewijzigd door Chevalric op 13-08-2025 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Chevalric schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:34:
De dealer heeft pas in oktober tijd. Echt absurd dat ze voor dit soort issues niet eerder ruimte hebben, auto is gewoon niet fatsoenlijk bruikbaar op deze manier. Denk dat de leasemaatschappij ook niet blij wordt als ik 2 maanden moet laden bij een snellader.
Ja, dat blijft inderdaad belachelijk dat ze voor deze situaties geen uitzondering maken. Dat ben ik geheel met je eens en ik hoop dat ik er van verschoond blijf want dit is echt ruk.

Betaald je werkgever niet de lasten voor het laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
petertenboer schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:44:
[...]

Ja, dat blijft inderdaad belachelijk dat ze voor deze situaties geen uitzondering maken. Dat ben ik geheel met je eens en ik hoop dat ik er van verschoond blijf want dit is echt ruk.

Betaald je werkgever niet de lasten voor het laden?
Ja, de werkgever betaalt. Maar over het algemeen willen ze wel dat je zo goedkoop mogelijk laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flips
HansAuutB schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:20:
[...]

In een schriftelijk bericht?

Tot nu toe blijkt niks zo onbetrouwbaar als de communicatie door KIA.
Nog even goed gelezen; ze mailen op mijn vraag of de 1e gen ev6 toegevoegd gaat worden smartcharge:
De Kia Smart Charge app is op dit moment geschikt voor de volgende Kia-modellen: EV3, EV6 (modeljaar 25), EV9 en Sorento PHEV (modeljaar 25). Later worden hier ook andere modellen aan toegevoegd. Kijk voor meer informatie op https://www.kia.com/nl/elektrisch/slim-laden/

Via het infotainmentsysteem is het wel mogelijk een laadschema in te stellen.

Als ze met "andere modellen" nieuwe modellen bedoelen heb je niets aan het antwoord en was het zeker geen antwoord op mijn vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Flips schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:11:
[...]

Nog even goed gelezen; ze mailen op mijn vraag of de 1e gen ev6 toegevoegd gaat worden smartcharge:
De Kia Smart Charge app is op dit moment geschikt voor de volgende Kia-modellen: EV3, EV6 (modeljaar 25), EV9 en Sorento PHEV (modeljaar 25). Later worden hier ook andere modellen aan toegevoegd. Kijk voor meer informatie op https://www.kia.com/nl/elektrisch/slim-laden/

Via het infotainmentsysteem is het wel mogelijk een laadschema in te stellen.

Als ze met "andere modellen" nieuwe modellen bedoelen heb je niets aan het antwoord en was het zeker geen antwoord op mijn vraag
Precies.
Daar bedoelen ze de EV4 en EV5 mee.
De EV6 (my2022) valt zeker buiten de boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
SFRtje schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:15:
[...]

Ik heb dit sinds een paar dagen ook, maar ik ben gewoon in Nederland. Elke dag meerdere ritjes en ook echt soms lange stukken al gemaakt. Heb jij ook een 2025 model? En al iets gevonden wat het heeft verholpen?
Idd MY25 model en nog geen oplossing. Heb ticket geopend bij KIA support, 1ste antwoord was ‘t gebruikelijke deïnstalleer / installeer app, reset entertainment systeem en nog zoiets (dat dus allemaal niet hielp), nadat ik dat teruggekoppeld had een vriendelijk e-mailtje in ‘t Nederlands dat ‘t verder onderzocht gaat worden en ik so snel mogelijk antwoord zal ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Bo0bz schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:21:
Ik heb een mindere ervaring bij een lader van Ionity in Frankrijk. Iedereen vrolijk aan het laden maar de ev6 wilde er niet aan geloven. Identificeren ging prima maar na enkele seconden stopte het proces. Ik kreeg de melding dat de auto in EV-ready mode stond. Nog niet eerder gezien en dus geen idee hoe ik het moest oplossen. Voertuig stond echt helemaal uit. Na een hoosbui was ik er klaar mee (en zeiknat). Ben doorgereden naar de volgende lader die feilloos werkte. De persoon na mij kon zonder problemen laden. Wat is de ev ready modus en hoe zet ik dit uit zodat ik kan laden?

[Afbeelding]
Oplossing gevonden nadat op de terugweg vandaag weer twee keer niet kon laden bij o.a. Ionity. Plug & charge uitzetten in auto menu en kon laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 11:14

The Wizard

Moderator Mobile
Phusebox schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:26:

Snelladen doet niks met de ICCU. Het is ook niet voor niets dat ze in de laatste ICCU update ook de koeling actief hebben tijdens AC laden, dat hadden ze daarvoor niet.

Ik denk dat de dieven ook op GoT zitten en je posts hebben gelezen, die branden zich niet aan jouw EV6 :P ;)

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
The Wizard schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:57:
[...]

Snelladen doet niks met de ICCU. Het is ook niet voor niets dat ze in de laatste ICCU update ook de koeling actief hebben tijdens AC laden, dat hadden ze daarvoor niet.

Ik denk dat de dieven ook op GoT zitten en je posts hebben gelezen, die branden zich niet aan jouw EV6 :P ;)
Wel typisch dat mijn ICCU defect ging na 10 dagen enkel snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
Phusebox schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:10:
[...]

Wel typisch dat mijn ICCU defect ging na 10 dagen enkel snelladen.
Ik meen dat de ICCU ook een rol speelt bij recuperatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
Op de weg naar huis zag ik opeens stekkertjes op mijn map verschijnen. Dat zijn de laadplekken maar die heb ik nog nooit opeens op de kaart gezien. Ik bedoel overigens de interne navigatie. Ik weet zeker dat terwijl ik op de snelweg rij deze symbolen niet eerder gezien heb.
Pagina: 1 ... 441 ... 449 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic