Dan nog even wat positiever iets om te delen: dit is onze eerste echt hele lange rondreis met een EV, we zijn weleens met de e-Soul naar Frankrijk en Duitsland gereden, maar de vorige lange autovakanties (Zweden, Italië) waren met een hybride. En de EV6 bevalt heel erg goed op dit gebied. De Noorse wegen zijn bij vlagen luidruchtig, maar niet overmatig storend. En wat ik ook heerlijk vind werken, met name toen we langs de zuidwestelijke kust omhoog reden, was het met een paar tikken aan de flippers je van Lv. 1 naar Max i-Pedal gaat en weer terug. Dat laatste is onwijs fijn op de Noorse 40-60 wegen met veel rotondes. De rotondes hier werken imo veel fijner dan onze Nederlandse, ze zijn hier veel vloeiender en gemaakt op doorstroming. Maar als je iets aan ziet komen, dan even voet van het stroompedaal, afzakken in snelheid en weer gaan met die banaan.
En het verbruik is ook bizar, vandaag hebben we een rit van 411 km gemaakt, we begonnen met 80% en ABRP zei dat we met 20% aan zouden komen. Ik dacht met de Nederlandse 80 en snelwegen in mijn hoofd: jaja, dat zullen we nog weleens zien, iig genoeg Circle K's en Ionity's op de route. Maar... we zijn aangekomen met 29% in de accu en een verbruik van 12,4 kWh/100 km. En ja, ik heb gewoon de Noren gevolgd in hun snelheid.
Gelijk een offtopic tip: mocht je ondanks dat je 65-70 rijdt op een 60 weg alsnog een of meerdere Noren "ophouden", ze waarderen het echt enorm als je aan de kant gaat. Omdat het veelal eenbaanswegen zijn, heb je veel plekken waar je even uit kan wijken en alles wat achter je zit voorbij kan laten gaan. Is iets wat we in NL niet kennen, maar hier halen ze amper in en is dit de methode. Al meerdere keren gedaan en vrijwel altijd een bedankje.
Geef mij wat rijden betreft maar Noorwegen hoor. Het is af en toe spannend in de bergen en de krappe fjordweggetjes omdat het zo smal kan zijn, maar los daarvan is het rijden heerlijk. Een week verder zijn we nog niet 1 bumperklever tegengekomen of iemand die je afsnijdt. Alleen een keer bijna geen voorrang gekregen in een woonwijk bij onze AirBnB nota bene, maar de BMW i3 rijder verontschuldige zich gelijk.
Het laden bij Ionity en Circle K ging elke keer tot nu toe met 124 kW max, maar dat kan eraan liggen dat het buiten tussen de 10 en 18C is waar wij reden en niet de ingebouwde navi en/of voorverwarmen gebruikten. Gewoon Apple Maps of ABRP via CarPlay. Kan me nog goed onze stop bij een Ionity herinneren, het was een 350 of 400 kW lader en eenmaal ingeplugd gingen we met het gezin even een plaspauze houden en wat te drinken halen, meer niet. Aangekomen met 19% en we waren klaar: 82%. Veel meer dan de 64% die ABRP zei dat we nodig hadden tot de volgende lader. Kortom: ik haal misschien niet de maximale laadsnelheid maar met telkens 15-20 minuten laden kan je alweer verder. De grap is: het geeft eigenlijk stiekem aan hoe lang je met je gezin wel niet over even een toiletbezoek en een snelle versnapering doet.