Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Elhovo schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:52:
[...]

Oef,
Ik heb de mijne gekocht als showroommodel. Was op dat moment 15 maanden oud maar met 40 km op de teller. Is een air maar met pakket dat o.a. electrische stoelen, HUD, matrix koplampen, dode hoek waarschuwing en nog wat dingetjes heeft. Heeft me 39k gekost en ik kreeg ook nog een behoorlijke inruilprijs op mijn e-Niro van ruim 4 jaar met motorratel.

Heb dus een goeie deal gehad :*)
Heb nog geen 6 maanden geleden een EV6 Light 78kWh actiemodel gekocht voor 38k. En op mijn ingeleverde Enyaq 60 in 4 jaar tijd iets van 330 euro p/m afgeschreven.

Ook een erg goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:30
Mijn EV6 GT-line (2023 RWD) met 1350km gekocht voor 20k onder de nieuwprijs. Ik hoop dat ik iets minder hard afschrijf. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:10
Bitaktus19 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:35:
Mijn EV6 GT (2023 RWD) met 1350km gekocht voor 20k onder de nieuwprijs. Ik hoop dat ik iets minder hard afschrijf. 8)7
Dat kan geen GT zijn, want die is AWD.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
HansAuutB schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:39:
[...]

Dat kan geen GT zijn, want die is AWD.
GT-line. Scherp ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:39

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

MooDyBLueS schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:41:
[...]

Ik heb inmiddels een maandje geleden een EV6 GT-Line AWD gekocht voor 36k, ook uit 2022, iets hogere km-stand. Die is nog harder gegaan als je naar nieuwprijs kijkt.

Maar ja, EV's schrijven nog aardig hard af. Sowieso is het als particulier al nooit verstandig geweest om een nieuwe auto te kopen, tenzij je echt 1000% zeker weet dat je er minstens 10 jaar mee gaat doen. Maar de meeste mensen rijden 3-6 jaar in een auto blijkt uit de cijfers en dan kan je toch veel beter een occasion kopen.

Pak mijn EV6 uit 2022: nieuwprijs 59k, gekocht voor 36k = 23k verlies in 32 maanden = €719/mnd afschrijving
Als ik die afschrijving voor de komende 3 jaar doortrek dan zou de auto na 5,5 tot 6 jaar nog maar een krappe 10k waard zijn. Nooit dat dat gaat gebeuren.

Komt ook omdat de verkopen nog niet zo booming zijn als men soms beweert. Ik hoorde laatst nog dat 94% van alle verkochte occasions in 2024 een brandstofmotor hadden, dus daar zitten wel (P)HEVs bij, maar BEV niet en dat is dus maar 6%. In Nederland.
Mijn MY23 GT-Line AWD gekocht voor 42.5k, die heeft bijna 64k gekost zag ik op de bon die in het handschoenen kastje lag... 23000 km gelopen op t moment dat ik m kocht... 21.5k in 17 maanden is zelfs ruim 1250 per maand :X

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:39

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Elhovo schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:22:
[...]

- uitschakelen van de bevestiging die je elke keer moet doen als je de auto start
[...]
Dit, wat is dat schijt irritant. duurt regelmatig echt bizar lang en in die tijd heb je geen CarPlay. Ergernis nr 2 op de auto.
De nr.1 ergernis is veranderen van D naar R. Als ik net te laat ben met de rem indrukken dan verandert ie niet van stand en sta ik dus onverwacht nog in D als ik alweer volautomatisch op het stroom-pedaal druk. (in mijn vorige auto de eGolf kon ik wel snel wisselen van D naar R en terug zonder rempedaal en dat zit na 5 jaar die gereden te hebben toch een beetje in t systeem merk ik)

Verder wel echt een fijne auto om te rijden, al zit er wel een kraak in het dak als ik ingestuurd over een drempel ga, daar moet ik toch eens mee terug.

[ Voor 9% gewijzigd door Tomba op 04-03-2025 15:01 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Tomba schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:57:
[...]

Mijn MY23 GT-Line AWD gekocht voor 42.5k, die heeft bijna 64k gekost zag ik op de bon die in het handschoenen kastje lag... 23000 km gelopen op t moment dat ik m kocht... 21.5k in 17 maanden is zelfs ruim 1250 per maand :X
Eurootje per kilometer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:09
En dat was mijn ICCU. Na het ac laden hoor ik een droge tik, foutmeldingen om het voertuig te stoppen op het dashboard en via carscanner zie ik het aux battery voltage teruglopen. Nu aan het wachten op de sleepdienst ☹️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:19
itsjohan schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:11:
En dat was mijn ICCU. Na het ac laden hoor ik een droge tik, foutmeldingen om het voertuig te stoppen op het dashboard en via carscanner zie ik het aux battery voltage teruglopen. Nu aan het wachten op de sleepdienst ☹️
Auw! hopelijk snel weer gerepareerd.

Weet iemand hoe dat gaat als je ICCU het begeeft wanneer je met je wagen in het buitenland bent en het onderdeel is niet direct beschikbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-10 21:18
Bitaktus19 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:35:
Mijn EV6 GT-line (2023 RWD) met 1350km gekocht voor 20k onder de nieuwprijs. Ik hoop dat ik iets minder hard afschrijf. 8)7
2024 model gt-line RWD van juni met 0 km had ik een aanbod van 54k
2023 model gt-line RWD van november met 22k km heb ik deze gekocht voor 38.5k€ bij een officiële dealer.

Als ik datzelfde model, maar jaar 21 of 22 kocht bij een particulier schommelde het even tussen 33 en 38k vraagprijs. Met de AWD rond de 39- 45k. Bij dealer in mijn geburen kwam je de AWD 2de hands niet direct tegen.

De air, earth schommelde ook ongeveer rond die prijszetting van een 30 - 35k.

Ik verwacht natuurlijk nog toekomstige depreciatie. Maar in mijn ogen gaat die wagen dus eerder eindigen richting de 20 - 25k binnen dit en 5 jaar (wat dan nog altijd een depreciatie is van 15 - 20k). Maar als je een beetje bekijkt dan zijn de wagens waarmee men probeert de scoren bij particulieren kleinere modellen. Men spreekt niet over de EV6 of de model Y/3 dat je die voor 15-20k nieuwzijnde binnen dit en 5 jaar op de kop kan tikken.

Maar dit is gewoon enorm gestuwd door oa Tesla die wagens verkocht (RWD instapper van de highland model 3 en de model Y) vorig jaar in Vlaanderen voor 39.999€ waar dan de vlaamse premie vanaf ging. Voor een spiksplinternieuwe wagen. Waardoor de 2de handse markt een serieuze optater kreeg.
Als je dan ook nog weet dat op hetzelfde moment een ID3 (business pack, niet gt versie) na premie uw eigendom was voor 25k (incl achteruitkijkcamera) (begin van het jaar schommelde dat tussen de 36 en de 42k). Dan weet je gewoon dat de 2de handse markt voor elektrische wagens zwaar onder druk stond.

Ook nu zit daar toch wat druk op. Kennis van mij heeft 4 jaar geleden een nieuwe audi e-tron gekocht voor +/- 90k€. Die heeft hij ondertussen verkocht voor 36k. Andere kennis had een porsche taycan turbo nog iets... stickerprijs was toen +/-250k (al had die dat op bedrijf en met beperkte korting gekocht)... hij kreeg een depressie toen hij zag dat gelijkaardige modellen te koop stonden voor tussen de 80 en de 100k. (wat nog altijd een bom geld is natuurlijk)

Ik kan mij zelfs niet inbeelden om 150 - 170k€ te verliezen op 4 jaar tijd aan waarde... (ik verdien dat zelfs niet eens netto)
Ik, als particulier, een nieuwe wagen kopen... ik zie het mij niet doen. Zeker niet als men opschuift naar 7 - 10 jaar garantie te geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:19
Wie o wie heeft een EV6 en wilt net boven Eindhoven gratis komen laden??

Je zou denken dat dit een clickbait is maar ik leg het even uit. :+

Ik heb een Zappi 2H22TB laadpaal sinds april 2024. Ik heb recent een probleem ontdekt met de laadpaal wanneer deze in eco of eco+ modus staat.

Wanneer de zon goed schijnt en ik veel stroom opwek, stopt het laden van de EV6 zodra de laadpaal zich in eco of eco+ modus bevindt.

In tegenstelling daarmee, als de zon niet zo fel schijnt en ik minder stroom opwek, blijft de EV6 wel gewoon laden in eco of eco+ modus.

Ik heb geen problemen als ik in fast modus laad, ook niet wanneer de zon goed schijnt en ik veel stroom opwek.

De Zappi helpdesk geeft aan dat het een issue is met mijn EV6, ik vermoed een issue met de laadpaal.
Om de auto uit te sluiten zoek ik iemand met een EV6 die mijn laadpaal wilt komen testen.

De komende dagen blijft de zon goed schijnen, wie is de komende tijd in de gelegenheid om net boven Eindhoven mijn laadpaal te komen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:22
R20141016 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:58:

Ik heb een Zappi 2H22TB laadpaal sinds april 2024. Ik heb recent een probleem ontdekt met de laadpaal wanneer deze in eco of eco+ modus staat.

Wanneer de zon goed schijnt en ik veel stroom opwek, stopt het laden van de EV6 zodra de laadpaal zich in eco of eco+ modus bevindt.

In tegenstelling daarmee, als de zon niet zo fel schijnt en ik minder stroom opwek, blijft de EV6 wel gewoon laden in eco of eco+ modus.

Ik heb geen problemen als ik in fast modus laad, ook niet wanneer de zon goed schijnt en ik veel stroom opwek.

De Zappi helpdesk geeft aan dat het een issue is met mijn EV6, ik vermoed een issue met de laadpaal.
Om de auto uit te sluiten zoek ik iemand met een EV6 die mijn laadpaal wilt komen testen.

De komende dagen blijft de zon goed schijnen, wie is de komende tijd in de gelegenheid om net boven Eindhoven mijn laadpaal te komen testen?
Kan je aangeven met welke vermogens aan KW's je gaat laden met je zappi. Heb hier ook een zappi en panelen. Wellicht kan ik het thuis testen voor je. Helaas is Eindhoven net iets te ver weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Als je de laadpaal verdenkt kun je toch met elke willekeurige EV testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-10 16:21
petertenboer schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:11:
Best shocking om te zien hoeveel er afgeschreven is in goed twee jaar tijd. Ook erg weinig kilometers en dan toch bijna € 20.000,- van de nieuwprijs af.

[Afbeelding]
Valt mee, mijn business plus had na korting een prijs van 47.500 incl btw in januari...

Als je met de stickerprijs vergelijkt is het veel idd, maar niemand heeft die de afgelopen jaren betaald hoop ik.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:09
izzet3838 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:10:
[...]

Valt mee, mijn business plus had na korting een prijs van 47.500 incl btw in januari...

Als je met de stickerprijs vergelijkt is het veel idd, maar niemand heeft die de afgelopen jaren betaald hoop ik.
Ik vraag het me af... in 2022 waren de levertijden van EVs tussen de 6 en 16 maanden en er viel echt heel weinig te onderhandelen. De stickerprijs ging ook nog eens elke paar maanden omhoog destijds. Ik, en ik denk velen met mij, heb dan ook gewoon de stickerprijs betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
happy killer schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:55:
[...]

Kan je aangeven met welke vermogens aan KW's je gaat laden met je zappi. Heb hier ook een zappi en panelen. Wellicht kan ik het thuis testen voor je. Helaas is Eindhoven net iets te ver weg.
Waar kan ik dit opvragen op de Zappi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjas
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:39
itsjohan schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:45:
[...]

Ik vraag het me af... in 2022 waren de levertijden van EVs tussen de 6 en 16 maanden en er viel echt heel weinig te onderhandelen. De stickerprijs ging ook nog eens elke paar maanden omhoog destijds. Ik, en ik denk velen met mij, heb dan ook gewoon de stickerprijs betaald.
Particulier gekocht in januari 2022. Geleverd gekregen in juli 2022. Er viel toen inderdaad niet veel te onderhandelen.

Het enige wat je denk ik kun doen om de afschrijvingskosten enigszins te beperken is de auto langer houden, en hopen dat er na de garantieperiode geen hoge onderhoudskosten optreden. Hopelijk is tegen die tijd de ICCU problematiek wel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
bokkie72 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:50:
[...]

Auw! hopelijk snel weer gerepareerd.

Weet iemand hoe dat gaat als je ICCU het begeeft wanneer je met je wagen in het buitenland bent en het onderdeel is niet direct beschikbaar?
Ik zorg altijd dat ik de KIW Pro dekking heb, ook met onze e-Soul. Standaard krijg je (als het goed zeg) 7 jaar KIW basisdekking gratis bij elk onderhoud (mits volgens schema), maar dat dekt géén woonplaats en géén buitenland (alleen eerste 2 jaar).

Tja, je kan er van vinden wat je wil, maar ik vind dat dus echt letterlijk bijna niks aan waarde hebben. Want waar vertrek je letterlijk (bijna) dagelijks uit en kom je ook dagelijks naar terug? Je woonplaats. En wat zijn de spannendste ritten die je 1/2/3x per jaar doet? Naar het buitenland.

En voor €40/jr is het peanuts vergeleken met de ANWB. Route Mobiel bestaat al jaren niet meer en ANWB is gewoon erg duur als je 2 auto's en 2 personen hebt die potentieel met beide auto's op pad kunnen zijn.

Direct antwoord op je vraag vind je in de KIW Voorwaarden brochure. En is afhankelijk van je dekking. Daar staat elk scenario van basis/plus/pro dekking + woonplaats/NL/buitenland + leeftijd auto in omschreven met exact wat ze je gaan aanbieden. Teveel om hier simpelweg te quoten zonder te weten welke dekking jij hebt en of je auto nog binnen de eerste 2 jaar valt.

De korte versie is wel: is je auto ouder dan 2 jaar en heb je geen Pro dekking? Dan ben je gewoon de sjaak en zul je zelf iets moeten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
oldchap schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:00:
[...]

Als je de laadpaal verdenkt kun je toch met elke willekeurige EV testen?
Getest met een Audi Etron en deze kon gewoon 30 min. zonder problemen laden.
Zal het echt aan de EV6 liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mevistox5
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18-10 21:31
[b]

========

Vorig jaar geen probleem? Ik neem aan dat je samen met de helpdesk hebt vastgesteld dat je de laatste software hebt, anders updaten. Ik had begin dit jaar een glitch met fase wisseling waardoor in de fastmodus niet goed werd geladen. Spelen met de fase instellingen hielp niet. Nadat ik een SW update had gedraaid liep alles vanzelf weer als een zonnetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online

Ja lekker, kom je nu mee. Net nu ik gisteren 2 uur heb gereden voor PSV - Arsenal. :P

Zonder gekheid: even bij jou langskomen is te ver rijden, maar ik heb een Zappi V2 (weet niet of dat het model is wat jij noemt, ik heb de versie zonder WiFi, uit 2022) en dus ook een EV6 en daarnaast een 1-fase e-Soul.

Nu heb ik hem op dit moment nog op Fast staan, maar ik zou weleens kunnen testen van de week als de accu wat leger is (na thuiskomst gisteren gelijk naar 100% geladen weer namelijk).

Eigenlijk zeg je dus dat op Eco/Eco+ het laden bij veel zon op een gegeven moment ervoor zorgt dat het laden stopt? Wat voor opbrengst praten we dan over? En heb je al gekeken naar de 1-fase/3-fase autoswitch voor Eco+ mode? Standaard staat dit namelijk aan en wat dat inhoudt is als volgt: 1,4 kW is het minimum voor het laden van een EV, dus op Eco+ gaat hij pas laden bij dat minimum (uitgaande van 100% eco, dus niks uit het net). Bij meer dan 4,2 kW PV opbrengst schakelt hij automatisch over naar 3-fase laden.

In ons vorige huis merkten we echter dat dat echt niet fijn was, onze PV piek lag op 4,5 kW ongeveer en dan zit je al heel snel weer terug te schakelen. Zeker als je volledige eco gebruikt en niks uit het net accepteert, dan is er geen buffer zeg maar. En het switching kan wel een minuut duren omdat er ook een timer op zit omdat elke keer switchen niet fijn is voor de EV.

Ik heb daarom mijn Eco+ mode op 1-fase vastgezet, want laten we realistisch zijn: 1-fase kan tot 7,2 kW en dan moet je een behoorlijke hoeveelheid zonnepanelen hebben om daar aan te komen. Wij hebben 28 zonnepanelen, vrij recent uit 2022, en vandaag schommelt sinds 10:30u de piek zo rond de 3,5-4,2 kW. (We hebben een best ideale 14/14 verdeling dus een lange vlakke opbrengstcurve). En als ik terugkijk naar afgelopen zomer dan lagen de absolute pieken wel rond de 7,5-8 kW maar sustainable rond de 6-6,5 kW. Daar heb je geen 3 fase voor nodig.

En aangezien je aangeeft dat het pas fout gaat bij veel opbrengst, denk ik dat het misschien weleens in die autoswitching kan zitten wat de Zappi prima aankan maar de EV6 misschien niet zo leuk vindt. Ik zou dus eens op 1-fase geforceerd proberen een tijdje, kijken of dat beter gaat. En als je wilt dat ik een bepaalde setting probeer, hoor ik het ook graag. Heb onze Zappi al 3 jaar maar de EV6 een maandje, dus die is nog niet op Eco/Eco+ geladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-10 19:39

Ook voor mij is Eindhoven te ver rijden.
Ik heb echter sinds de zomer een EV6 MY22 icm een Zappi V2. Geen enkel probleem ervaren met laden op zonnestroom, terwijl ik in de (na)zomer uitsluitend op eco/eco+ heb geladen, met vermogens van 1.4-6,5kW. Dus het is hoe dan ook geen algemeen probleem van Zappi icm EV6...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:37
EV6 en Zappi v2.1 hier en geen issues met fast of eco+, doet precies wat het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
Mevistox5 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:20:
[...]

Vorig jaar geen probleem? Ik neem aan dat je samen met de helpdesk hebt vastgesteld dat je de laatste software hebt, anders updaten. Ik had begin dit jaar een glitch met fase wisseling waardoor in de fastmodus niet goed werd geladen. Spelen met de fase instellingen hielp niet. Nadat ik een SW update had gedraaid liep alles vanzelf weer als een zonnetje.
Vorige week had ik geen netwerk verbinding met de laadpaal. Toen ik bij de laadpaal was om e.e.a. te controleren van de utp verbinding zag ik dat er een firmware update klaar stond.
Die heb ik geïnstalleerd en naar mijn idee is toen het gedonder begonnen.

Kan het zijn dat er bepaalde settings zijn aangepast door de firmware update waardoor hij nu storing geeft bij veel zon?
MooDyBLueS schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:06:
[...]

Eigenlijk zeg je dus dat op Eco/Eco+ het laden bij veel zon op een gegeven moment ervoor zorgt dat het laden stopt? Wat voor opbrengst praten we dan over? En heb je al gekeken naar de 1-fase/3-fase autoswitch voor Eco+ mode? Standaard staat dit namelijk aan en wat dat inhoudt is als volgt: 1,4 kW is het minimum voor het laden van een EV, dus op Eco+ gaat hij pas laden bij dat minimum (uitgaande van 100% eco, dus niks uit het net). Bij meer dan 4,2 kW PV opbrengst schakelt hij automatisch over naar 3-fase laden.

In ons vorige huis merkten we echter dat dat echt niet fijn was, onze PV piek lag op 4,5 kW ongeveer en dan zit je al heel snel weer terug te schakelen. Zeker als je volledige eco gebruikt en niks uit het net accepteert, dan is er geen buffer zeg maar. En het switching kan wel een minuut duren omdat er ook een timer op zit omdat elke keer switchen niet fijn is voor de EV.

Ik heb daarom mijn Eco+ mode op 1-fase vastgezet, want laten we realistisch zijn: 1-fase kan tot 7,2 kW en dan moet je een behoorlijke hoeveelheid zonnepanelen hebben om daar aan te komen. Wij hebben 28 zonnepanelen, vrij recent uit 2022, en vandaag schommelt sinds 10:30u de piek zo rond de 3,5-4,2 kW. (We hebben een best ideale 14/14 verdeling dus een lange vlakke opbrengstcurve). En als ik terugkijk naar afgelopen zomer dan lagen de absolute pieken wel rond de 7,5-8 kW maar sustainable rond de 6-6,5 kW. Daar heb je geen 3 fase voor nodig.

En aangezien je aangeeft dat het pas fout gaat bij veel opbrengst, denk ik dat het misschien weleens in die autoswitching kan zitten wat de Zappi prima aankan maar de EV6 misschien niet zo leuk vindt. Ik zou dus eens op 1-fase geforceerd proberen een tijdje, kijken of dat beter gaat. En als je wilt dat ik een bepaalde setting probeer, hoor ik het ook graag. Heb onze Zappi al 3 jaar maar de EV6 een maandje, dus die is nog niet op Eco/Eco+ geladen.
Vorig jaar had ik ook 0,0 issues.
Ik heb thuis maar 1 fase dus het forceren om op 1 fase te laden hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-10 09:14

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Ik denk dat ik ook aan de beurt ben nu...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJcRBaU8Hwn3mCS-lHvLs5UfPCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OkCj6IHGJneJuydFMI8jDvoL.jpg?f=fotoalbum_large

Auto gaat niet sneller dan 34 km per uur en waarschuwing blijft staan.
Vond het al raar dat ik mijn kabel ( auto stond aan de lader , gemeente paal op straat ) uit de lader kon trekken zonder mijn pasje aan te bieden. Normaal is de kabel vergrendeld.
Auto was ook maar tot 95% geladen waar dit normaal tot 100% gaat.
De app geeft trouwens geen foutmelding of waarschuwing...

Nu wachten op ANWB :(

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:04
--HOOLIE-- schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:17:

[Afbeelding]

Vond het al raar dat ik mijn kabel ( auto stond aan de lader , gemeente paal op straat ) uit de lader kon trekken zonder mijn pasje aan te bieden. Normaal is de kabel vergrendeld.

Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Nou, als ik alle verhalen hier zo lees, zal ik dat wel nodig hebben.
Mijn voordeel is misschien dat het Full Operational Lease is, dus dat ik geen gezeur heb met vervangend vervoer etc...

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:21
Hier ook een Zappi en eigenlijk heb ik nog nooit iets werkend gekregen buiten Fast. Al het andere werkt gewoon niet.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:25
--HOOLIE-- schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:17:

[Afbeelding]

Sterke kerel.

Hoop voor je dat ze de ICCU voorraad nu op orde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Loei123 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:58:
[...]

Sterke kerel.

Hoop voor je dat ze de ICCU voorraad nu op orde hebben.
Ben inmiddels bij de garage ( in turtle mode onder begeleiding van de anwb gebracht ) en daar zeiden ze houdt rekening met 6-8 weken als het de ICCU is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:15
--HOOLIE-- schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:39:
[...]

Ben inmiddels bij de garage ( in turtle mode onder begeleiding van de anwb gebracht ) en daar zeiden ze houdt rekening met 6-8 weken als het de ICCU is...
Ik hoop het voor je.
Mijn ICCU ging stuk op 4 Feb en nog steeds niks.

Kreeg van de week wel een email van de dealer dat er morgen een 'klein presentje' komt voor het lange wachten.
Zeker een mooi gebaar, alleen had ik liever de auto morgen terug gehad.

Snap wel dat zij zonder onderdelen ook niks kunnen, maar blijf het een slechte situatie vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:40
--HOOLIE-- schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:39:
[...]

Belangrijk punt voor mij: geven ze wél een plaatsvervangende auto??

Bij Polestar krijg je dat namelijk.
korte duur> willekeurige auto.
Langere tijd> dan een Polestar

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeZ74
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-10 09:04

Ik woon in Ehv en wil best een keer komen testen. Komende dagen echter toevallig even op pad met de camper, maar zondagmiddag alle tijd... stuur me anders ff een pm als er nog niet iemand anders heeft gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:29
Gisteren de Kia smart charge app geinstalleerd. Vannacht is de auto inderdaad gaan laden en later ook gestopt, alleen vanochtend (toevallig?) de melding dat de 12V accu laag was en de auto reageerde daarna niet meer. Gelukkig heb ik hem weer kunnen starten met de booster, maar de app direct weer verwijderd. Het lijkt erop dat de app regelmatig pollt en zo de accu leeg trekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Hansieo schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:46:
[...]

Belangrijk punt voor mij: geven ze wél een plaatsvervangende auto??

Bij Polestar krijg je dat namelijk.
korte duur> willekeurige auto.
Langere tijd> dan een Polestar
Leasemaatschappij was mij goed gezind denk ik.
Mercedes C300 gekregen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• magicstar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:36
Bij mij ook ICCU - van de lease iets vervangends gekregen hybride Kia Niro - wat rijdt benzine toch ruk als je elektra gewend bent. Bij mij was de inschatting niet eerder dan eind maart begin april dus we gaan het zien.

Wel een hoop die er hier in de laatste week aan moeten geloven, zou het koude vochtige weer er wat mee te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:46
Henry65 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:24:
Gisteren de Kia smart charge app geinstalleerd. Vannacht is de auto inderdaad gaan laden en later ook gestopt, alleen vanochtend (toevallig?) de melding dat de 12V accu laag was en de auto reageerde daarna niet meer. Gelukkig heb ik hem weer kunnen starten met de booster, maar de app direct weer verwijderd. Het lijkt erop dat de app regelmatig pollt en zo de accu leeg trekt.
Dat zou een slechte implementatie zijn van Kia zelf notabene.

Er is een verschil in pollen tussen 'echt contact' en 'server contact' bij contact maken met de Kia.
Bij 'server cache contact' worden de laatst beschikbare waarden op de servers van Kia uitgelezen en er wordt geen contact met de auto gemaakt.
Bij 'echt contact' wordt contact gezocht met de auto en zijn de actuele waarden beschikbaar. Echt contact is inderdaad een belasting van je 12V accu.

Daarnaast zit er een daglimiet op aantal keren contact zoeken met de auto. Is die limiet bereikt krijg je een foutmelding. De limieten zijn hieronder aangegeven:

Region Daily Limits
USA 30
EU 200

De keren dat 'echt contact' gezocht moet worden lijkt mij op momenten dat er een verandering (start/stop laden) richting de Kia verstuurd moet worden.

Alle overige contact zou nagenoeg altijd via 'server cache contact' uitlezen van de waarden moeten kunnen.

Wellicht dat je 12V dan al wat laag was en dat de Kia charge app net even teveel was.
Maar nogmaals, geen idee waarom de charge app zo vaak bij je auto moet.

[ Voor 5% gewijzigd door PrimaBB op 06-03-2025 09:47 ]

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
--HOOLIE-- schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:24:
[...]

Leasemaatschappij was mij goed gezind denk ik.
Mercedes C300 gekregen...
Ik koop mijn auto privé, dus voor mij extra belangrijk.
Ik heb de EV4 AWD (zal ongetwijfelt komen) als hoogste op mijn héél short list. O-)
Maar zelf een auto moeten huren, en dan voor weken... máánden(?) :F =no-deal

dus wat is jullie (privé rijders) ervaring? zélf een auto regelen?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Hansieo schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:50:
[...]

Ik heb de EV4 AWD (zal ongetwijfelt komen) als hoogste op mijn héél short list. O-)

Ik heb Full Operational lease dus dat is in dit geval mijn voordeel.
De dealer ( KIA Vaneman Amsterdam ZO ) vertelde mij dat ze van KIA 17eu per dagen krijgen voor vervangend vervoer, dus tel uit je winst.
Daar rij je nog geen boodschappenkar van de AH voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:29
PrimaBB schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:44:
[...]

Dat zou een slechte implementatie zijn van Kia zelf notabene.

Er is een verschil in pollen tussen 'echt contact' en 'server contact' bij contact maken met de Kia.
Bij 'server cache contact' worden de laatst beschikbare waarden op de servers van Kia uitgelezen en er wordt geen contact met de auto gemaakt.
Bij 'echt contact' wordt contact gezocht met de auto en zijn de actuele waarden beschikbaar. Echt contact is inderdaad een belasting van je 12V accu.

Wellicht dat je 12V dan al wat laag was en dat de Kia charge app net even teveel was.
Ik heb dit ook meegemaakt bij Domoticz waarbij de accu leeg getrokken werd. Daarom doet die het nog maar 1x per dag om 23:59. Op dat moment was de 12V SOC 85%, dat lijkt me prima.
Ik heb de app ook niet per se nodig omdat het laden door Domoticz geregeld wordt, het leek me alleen interessant om te kijken wat de app inhield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
[...]

Ik heb bij de koop uitgehouden (toen waren de problemen nog niet echt bekend eind 2021) dat ik altijd gratis een leenauto krijg.

Maar ja, dan moet je niet vragen wat voor iets. Laatste keren een Suzuki Vitara...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

De reden dat ik recent nog rechtsbijstand Verkeer en voertuigen heb afgesloten. Als ik onverhoopt 2 maanden moet wachten op een onderdeel en dus mijn auto niet kan gebruiken dan is dat niet conform. Als ze dan niets aanbieden dan mag de verzekering het uit gaan vechten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mevistox5
[...]

Ja. EV6 staat sedert 14 januari bij de dealer te wachten op een nieuwe ICCU. Gelukkig had ik nog een tweede (hobby) auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
R20141016 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:28:

Vorig jaar had ik ook 0,0 issues.
Ik heb thuis maar 1 fase dus het forceren om op 1 fase te laden hoeft niet.
Denk je dat of weet je dat? Niet verkeerd bedoeld hoor, maar je zal verbaasd staan over welke impact sommige instellingen kunnen hebben. En dat je vorig jaar 0,0 issues had betekent niet per se dat alles goed staat. Alleen dat het nog niet eerder aan de orde is gekomen.

Daarnaast: hoe is je Zappi afgemonteerd? Is dat wel op 1 fase? En staan diens instellingen goed? Mijn Zappi was oorspronkelijk verkeerd ingesteld, wij hebben 3x25A maar de Zappi stond op 3x32A ingesteld.

Je geeft verder erg weinig informatie, maar als je hulp verwacht lijkt het mij wel handig dat je wat meer info gaat delen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Mevistox5 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:37:
[...]

Ja. EV6 staat sedert 14 januari bij de dealer te wachten op een nieuwe ICCU. Gelukkig had ik nog een tweede (hobby) auto.
Dan zal de dealer water bij de wijn moeten doen en bij de (evt) aanschaf een redelijke auto ter beschikking moeten stellen (op papier) want wát heb je anders aan 7+ jaren garantie? m2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Henry65 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:59:
[...]

Ik heb dit ook meegemaakt bij Domoticz waarbij de accu leeg getrokken werd. Daarom doet die het nog maar 1x per dag om 23:59. Op dat moment was de 12V SOC 85%, dat lijkt me prima.
Ik heb de app ook niet per se nodig omdat het laden door Domoticz geregeld wordt, het leek me alleen interessant om te kijken wat de app inhield.
Ik lees elke 30 min tussen 5u-23u en elk uur tussen 23h-5h de server cache uit.
Voor 12V + HV accu monitor en voor uitgebreide rapportage + rittenregistratie (zie project van @ZuinigeRijder ).

12V heeft hiervan niet te lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
MooDyBLueS schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:44:
[...]

Denk je dat of weet je dat? Niet verkeerd bedoeld hoor, maar je zal verbaasd staan over welke impact sommige instellingen kunnen hebben. En dat je vorig jaar 0,0 issues had betekent niet per se dat alles goed staat. Alleen dat het nog niet eerder aan de orde is gekomen.

Daarnaast: hoe is je Zappi afgemonteerd? Is dat wel op 1 fase? En staan diens instellingen goed? Mijn Zappi was oorspronkelijk verkeerd ingesteld, wij hebben 3x25A maar de Zappi stond op 3x32A ingesteld.

Je geeft verder erg weinig informatie, maar als je hulp verwacht lijkt het mij wel handig dat je wat meer info gaat delen. ;)
Hij is goed afgemonteerd, want afgelopen zomer werkte hij uitstekend.
Wat voor info wil je weten?
Als je doorgeeft waar ik moet kijken dan stuur ik de gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
Phusebox schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:51:
Hier ook een Zappi en eigenlijk heb ik nog nooit iets werkend gekregen buiten Fast. Al het andere werkt gewoon niet.
;(
EdjeZ74 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:47:
[...]

Ik woon in Ehv en wil best een keer komen testen. Komende dagen echter toevallig even op pad met de camper, maar zondagmiddag alle tijd... stuur me anders ff een pm als er nog niet iemand anders heeft gereageerd.
Ah tof! Dan hebben we nog contact. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UeP0XL_HkaGsjqbYPAlB1jRNgb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7VzO3gDrF4Rj97YLoKoWaLV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben ook aan de beurt. Elektrische storing. Auto naar de dealer. Anwb kon niets doen. Polstar 2 gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Het probleem lijkt opeens wel steeds vaker voor te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Allemachtig, de ICCU's vallen bij bosjes nu. :-(

Het lijkt allemaal behoorlijk willekeurig wanneer wie getroffen wordt.
Veel km, weinig km lijkt ook geen rol te spelen.

Wat ik me nog afvraag mbt dit issue of het nog uitmaakt of je je auto gestekkerd laat staan.
Ook al is tot limiet/max geladen.
Zou dat nog een rol kunnen spelen?

Ik weet dat een EV met regelmaat iets bijlaadt op eigen initiatief als je 'm aangelijnd laat staan.
Dit betekent dat een ICCU continu, of in ieder geval frequent, belast wordt.

Toen we nog 1 EV hadden liet ik mijn Tesla eigenlijk altijd aan de stekker als ik thuiskwam.
De schedules en vertrekmoment regelde wel het hoe/wat laden.

Maar sinds we 2 EVs hebben staan ze in principe ongestekkerd. We hebben maar 1 laadpunt.
Is dan makkelijker als je met lage SoC arriveert en wil stekkeren.

Geen idee of dat een rol kan spelen bij de 'slijtage' van je ICCU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:19
Ik heb het maar aan chatGPT gevraagd (dus lezen met gezonde argwaan):

What is the root cause of Kia and Hyundai ICCU issues?
ChatGPT zei:

The root cause of Kia and Hyundai ICCU (Integrated Charging Control Unit) issues stems from overheating and potential failure of the ICCU, which can lead to 12V battery discharge, reduced power, and even sudden loss of drive power in affected vehicles.

Key Causes of ICCU Failure:
Excessive Heat and Overcurrent:
The ICCU handles charging and power distribution between the high-voltage and 12V battery systems. Some units experience overheating due to excessive current flow, leading to premature degradation of components.
Weak or Undersized Components:
Some reports suggest that certain internal components, such as fuses, diodes, or relays, may be undersized or prone to failure under extended use, particularly in high-demand driving conditions (e.g., hot climates, high-speed driving, or frequent charging).
Software and Communication Issues:
In some cases, faulty software or communication errors between the Battery Management System (BMS) and the ICCU may cause unexpected power cuts or improper charging, triggering warning lights and limp mode.
Affected Vehicles:
The ICCU problem has been widely reported in Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, and other E-GMP platform vehicles (such as the Ioniq 6 and Genesis GV60).
Current Fixes:
Software Updates: Hyundai and Kia have released firmware updates to better regulate power flow and reduce stress on the ICCU.
ICCU Replacement: Some vehicles require a full ICCU replacement, often covered under warranty.
Fuses and Wiring Upgrades: In some cases, stronger fuses or revised wiring are being installed to improve durability.

Does the latest recall fix the iccu issue?

Yes, the latest recall aims to address the Integrated Charging Control Unit (ICCU) issues in certain Hyundai, Kia, and Genesis electric vehicles. This recall involves inspecting and, if necessary, replacing the ICCU and its fuse, as well as updating the ICCU software to prevent potential failures that could lead to a loss of drive power.

The affected models include:

Hyundai:
2022-2024 Ioniq 5
2023-2025 Ioniq 6
Kia:
2022-2024 EV6
Genesis:
2023-2025 GV60
2023-2025 Electrified GV70
2023-2024 Electrified G80
Owners of these models are advised to contact their dealerships to schedule the necessary inspections and repairs. While the recall is designed to resolve the ICCU issues, it's essential to monitor your vehicle's performance and report any anomalies to your dealer promptly.
THEVERGE.COM

For more detailed information, you can refer to the official recall notices or contact the manufacturers directly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
bokkie72 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:34:

What is the root cause of Kia and Hyundai ICCU issues?
ChatGPT zei:

The root cause of Kia and Hyundai ICCU (Integrated Charging Control Unit) issues stems from overheating and potential failure of the ICCU, which can lead to 12V battery discharge, reduced power, and even sudden loss of drive power in affected vehicles.

Key Causes of ICCU Failure:
Excessive Heat and Overcurrent:
The ICCU handles charging and power distribution between the high-voltage and 12V battery systems. Some units experience overheating due to excessive current flow, leading to premature degradation of components.
Weak or Undersized Components:
Some reports suggest that certain internal components, such as fuses, diodes, or relays, may be undersized or prone to failure under extended use, particularly in high-demand driving conditions (e.g., hot climates, high-speed driving, or frequent charging).
Software and Communication Issues:
In some cases, faulty software or communication errors between the Battery Management System (BMS) and the ICCU may cause unexpected power cuts or improper charging, triggering warning lights and limp mode.
Affected Vehicles:
The ICCU problem has been widely reported in Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, and other E-GMP platform vehicles (such as the Ioniq 6 and Genesis GV60).
Current Fixes:
Software Updates: Hyundai and Kia have released firmware updates to better regulate power flow and reduce stress on the ICCU.
ICCU Replacement: Some vehicles require a full ICCU replacement, often covered under warranty.
Fuses and Wiring Upgrades: In some cases, stronger fuses or revised wiring are being installed to improve durability.

Yes, the latest recall aims to address the Integrated Charging Control Unit (ICCU) issues in certain Hyundai, Kia, and Genesis electric vehicles. This recall involves inspecting and, if necessary, replacing the ICCU and its fuse, as well as updating the ICCU software to prevent potential failures that could lead to a loss of drive power.

Hyundai:
2022-2024 Ioniq 5
2023-2025 Ioniq 6
Kia:
2022-2024 EV6
Genesis:
2023-2025 GV60
Owners of these models are advised to contact their dealerships to schedule the necessary inspections and repairs. While the recall is designed to resolve the ICCU issues, it's essential to monitor your vehicle's performance and report any anomalies to your dealer promptly.
THEVERGE.COM

For more detailed information, you can refer to the official recall notices or contact the manufacturers directly.
Je mag de EV3 ook toevoegen aan het lijstje. Op dat forum gaat het ook los mbt kapotte ICCU's....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niroot
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-10 12:51
xxander968 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:09:
Mijn auto wil ik laten laden door Tibber. Tibber maakt op basis van de soc, het gewenste accu percentage en de eerste vertrektijd een planning wanneer het voordeligst geladen wordt. Maar met enige regelmaat start de auto op een ander (duurder) moment met laden. Waar die laadsessie door gestart wordt kom ik maar niet achter.

Wat ik gecontroleerd heb:
In de Kia connect app staat geen laadplanning, ook niet in die van mijn vrouw
De Kia connect app meld onder berichten op de momenten dat het laden gestart en voltooid is niets
De zappi laadpaal staat op fast - manueel en heeft geen planning, ook niet in de app van mijn vrouw, noch op tablets
Jedlix heb ik voorheen gebruikt, deze is ontkoppeld
Tibber geeft aan dat ze geen andere planning hebben dan wat er in de app weergegeven wordt
Mijn zappi laadpaal ondersteund geen grid rewards, ingreep vanuit onbalans vergoeding zou niet mogelijk zijn

Mijn wachtwoord van kia connect heb ik gewijzigd in de hoop dat een oude login die ergens misschien nog actief is ongeldig wordt, maar helaas heeft dat niet geholpen.

Is er een centrale plek om te zien waar nog sessies actief zijn voor Kia connect? Of heeft iemand nog een idee waar dit vandaan kan komen?
Ik maak geen gebruik van Tibber maar stop en start het laden zelf regelmatig handmatig via de Kia Connect app. Ik doe dit om vooral met mijn eigen zonne energie te laden. Dus vaak stop ik het laden eind van de middag en start ik de volgende ochtend weer. Dit alles via de app, de laadsessie blijft gewoon open staan. Het gebeurt echter af en toe dat het laden op een willekeurig moment vanzelf weer verder gaat. Afgelopen nacht bijvoorbeeld rond 4 uur...
Het lijkt er dus op dat de auto dan zonder opdracht weer verder gaat met laden. Geen idee waarom maar wellicht speelt dit bij jou ook en heeft het niet direct met Tibber te maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mevistox5
Zo, na 7,5 week is de EV6 weer thuis. Kreeg kort na het middaguur een belletje dat ik de auto weer kon ophalen. Naast het vervangen van de ICCU hebben ze ook iets aan de airco gerepareerd. Nu weer vertrouwen krijgen in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
bokkie72 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:34:

Hyundai:
2022-2024 Ioniq 5
2023-2025 Ioniq 6
Kia:
2022-2024 EV6
Genesis:
2023-2025 GV60
THEVERGE.COM

In de VS is toch al een 2e recall voor de ICCU geweest?
Volgens mij hebben wij deze hier nog niet gehad.
Mijn dealer had trouwens ook al een Hyundai Inster met een defecte ICCU 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
AnjaT850 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:56:
[...]

[YouTube: Hyundai, Kia & Genesis EVs Get Recalled AGAIN Over Failing ICCUs!]
Bij ons ook al.
Ik heb gisteren bij mijn onderhoudsbeurt de “limb home mode” update en de ICCU 2e update gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
petertenboer schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:49:
[...]

Bij ons ook al.
Ik heb gisteren bij mijn onderhoudsbeurt de “limb home mode” update en de ICCU 2e update gekregen.
Super, dan ga ik daar ook om vragen bij de dealer want ik zie geen recall openstaan onder mijn kenteken 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebow1987
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-09 08:19
Wat zijn hier de ervaringen met het defect raken van de eigen laadpaal door toedoen van de bekende ICCU problemen?

Uiteraard wil de dealer het niet erkennen, maar ik heb het sterke vermoeden dat de instabiele ICCU van onze EV6 (2022) de boosdoener is van inmiddels de derde defecte laadpaal (Alfen met error 101 en 102).
Wat de dealer wel wil toegeven is dat er wel een belangrijke software update beschikbaar is voor de ICCU, die staat inmiddels gepland voor eind maart.

Wat zijn jullie ervaringen? Gebeurd dit vaker? Hoe mee om te gaan? Hoe te bevestigen/uitsluiten? Valt dit te verhalen op Kia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:46
thebow1987 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:25:
Wat zijn hier de ervaringen met het defect raken van de eigen laadpaal door toedoen van de bekende ICCU problemen?

Uiteraard wil de dealer het niet erkennen, maar ik heb het sterke vermoeden dat de instabiele ICCU van onze EV6 (2022) de boosdoener is van inmiddels de derde defecte laadpaal (Alfen met error 101 en 102).
Wat de dealer wel wil toegeven is dat er wel een belangrijke software update beschikbaar is voor de ICCU, die staat inmiddels gepland voor eind maart.

Wat zijn jullie ervaringen? Gebeurd dit vaker? Hoe mee om te gaan? Hoe te bevestigen/uitsluiten? Valt dit te verhalen op Kia?
Hoe kan een defecte iccu een laadpaal kapot maken? Die laadpaal is toch niet veel meer dan een relais met wat communicatie-electronica?
Wat gaat er aan jouw laadpaal precies stuk?
Of zet een defecte iccu een hoge spanning op de communicatielijnen?

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 06-03-2025 19:33 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebow1987
Een DC overcurrent veroorzaakt een defect powerswitch board.

Vanuit het perspectief van de laadpaal is de auto daarvoor wel de logische verdachte.

[ Voor 42% gewijzigd door thebow1987 op 06-03-2025 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
  • Laatst online: 22-10 12:23
niroot schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:58:
[...]

Ik maak geen gebruik van Tibber maar stop en start het laden zelf regelmatig handmatig via de Kia Connect app. Ik doe dit om vooral met mijn eigen zonne energie te laden. Dus vaak stop ik het laden eind van de middag en start ik de volgende ochtend weer. Dit alles via de app, de laadsessie blijft gewoon open staan. Het gebeurt echter af en toe dat het laden op een willekeurig moment vanzelf weer verder gaat. Afgelopen nacht bijvoorbeeld rond 4 uur...
Het lijkt er dus op dat de auto dan zonder opdracht weer verder gaat met laden. Geen idee waarom maar wellicht speelt dit bij jou ook en heeft het niet direct met Tibber te maken.
Vanochtend bedacht ik me dat ik ook in de zappi onlineomgeving had aangegeven over te zijn gegaan naar tibber. Dat heb ik nu weggehaald in de hoop dat dit het euvel zou zijn. Na jouw reactie ben ik minder zeker dan vanmorgen.

Zappi eco+ laad zelfstandig op 100% zonopwek. Afgelopen jaar heb ik daar geen enkel issue gehad met onverklaarbare starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
  • Laatst online: 22-10 12:23
AnjaT850 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:56:
[...]

[YouTube: Hyundai, Kia & Genesis EVs Get Recalled AGAIN Over Failing ICCUs!]
In de VS hadden ze last van een onderdeel wat te warm werd wat bij ons niet speelt. Het heeft te maken met laadpinnen die anders gebruikt worden. Het fijne weet ik er niet meer van maar wellicht kwam het door het lagere voltage en 1 fase laden, maar pin me daar niet op vast. Als ik het goed begrepen heb zetten ze daar de laaddsnelheid terug om de temperatuur van een specifiek component lager te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:24
thebow1987 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:37:

Vanuit het perspectief van de laadpaal is de auto daarvoor wel de logische verdachte.
Snap het nog niet helemaal. De laadpaal is een aan- uit schakelaar met een communicatiedraadje en een hoop tierelantijntjes voor het beheer.

Hoe kan de auto daar nou iets aan kapot maken? Ik snap dat de AC-DC omvormer een fout kan hebben waardoor sluiting veroorzaakt wordt. Maar daarbij slaan de stoppen om. De laadpaal zelf kan weinig aan stuk volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Elhovo schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:18:
[...]

Snap het nog niet helemaal. De laadpaal is een aan- uit schakelaar met een communicatiedraadje en een hoop tierelantijntjes voor het beheer.

Hoe kan de auto daar nou iets aan kapot maken? Ik snap dat de AC-DC omvormer een fout kan hebben waardoor sluiting veroorzaakt wordt. Maar daarbij slaan de stoppen om. De laadpaal zelf kan weinig aan stuk volgens mij.
Een op hol geslagen V2L/V2D vanuit een defecte ICCU of te trage ALS?
Nah.

Een grotere boosdoener tegenwoordig lijkt me de overcurrent (EDIT: hier eigenlijk overvoltage) vanuit je eigen overbelaste stroomnet met op zonnige dagen urenlang tegen de 250V, omdat alle buren met 2 pers. huishoudens (zonder ev of warmtepomp) de daken bomvol hebben gelegd met panelen.
En zich dan nu druk maken over terugleververgoeding.

De meeste apparatuur kan best wat hebben, maar of het goed is voor de levensduur?
Dat vraag ik me af. Maar ben dan ook leek op elektro gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thebow1987
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pyr_WvHIZCCMZcVXCxWFdUj9-6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jR7l41U8pP3Dgsa2OTM4KWzg.jpg?f=fotoalbum_large

Niet in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
thebow1987 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:25:

Ik heb nu 2x een defecte ICCU gehad en sowieso de laatste keer haalde ik hem van mijn alfen paal af (de vorige keer dacht ik ook, maar niet zeker).
Maar de paal zelf heeft geen issues (en ook nooit gehad).

Dus ja, mijn ervaring is in iedergeval dat de Alfen paal niet stuk gaat van de ICCU defect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
Mevistox5 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:39:
Zo, na 7,5 week is de EV6 weer thuis. Kreeg kort na het middaguur een belletje dat ik de auto weer kon ophalen. Naast het vervangen van de ICCU hebben ze ook iets aan de airco gerepareerd. Nu weer vertrouwen krijgen in de auto.
Nou, goed nieuws voor je!

Ik zit nu in de 5de week qua wachten.... (alleen wel de 2de ICCU).

Dus hopelijk krijg ik binnenkort ook goed nieuws.

Blijkbaar komt er vandaag een presentje voor het 'lange wachten'.
Ben benieuwd (hopelijk is het gewoon de auto...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:46
Ik snap je niet. Vanuit de laadpaal loopt helemaal geen DC, maar AC. Pas in de ICCU wordt daar DC van gemaakt.
Als de AC-stroom te hoog wordt, schakelt de automaat in de meterkast uit. Hoe kan daardoor de laadpaal defect gaan?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebow1987
Andrehj schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:12:
[...]

Ik snap je niet. Vanuit de laadpaal loopt helemaal geen DC, maar AC. Pas in de ICCU wordt daar DC van gemaakt.
Als de AC-stroom te hoog wordt, schakelt de automaat in de meterkast uit. Hoe kan daardoor de laadpaal defect gaan?
Dat is de melding die de laadpaal toont. Hoe en waarom is dus de vraag ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:30

101 is geen overcurrent maar een fault current. Is dus in richting van aardlekfout.

https://knowledge.alfen.c...es+error+code+101+mean%3F

toevoeging 102 fout:
Die zegt iets over powerboard, blijkbaar hebben ze bij Alfen bedacht dat er meer nodig is dan een simpel relais tussen meterkast en auto. Dat kan dan natuurlijk ook kapot gaan. Maar da's meer voor een Alfen topic.

[ Voor 31% gewijzigd door blb4 op 07-03-2025 11:21 . Reden: toevoeging info 102 fout ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebow1987
Dit is de melding in de log van de paal. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUkW-8ezSwE8BC0D6I0wiSIefwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXOm98tb8tj0tpyApCsj8MIx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet19882
  • Laatst online: 15:41
erb schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:11:
[...]

Dit geklapper had ik ook bij bepaalde snelheden. Het is inderdaad de bodemplaat die dan klappert tegen de batterijplaat. Heel eenvoudig op te lossen door een paar schuimplakkers/dikke tape tussen de bodemplaat en batterijplaat te plakken. Dan raakt de bodemplaat de batterijplaat niet meer en is het geluid weg.
Werkt perfect al vele maanden
Ik denk dit geluid ook te horen. Is dit geluid in jouw geval toevallig ook vanuit het interieur vastgelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
thebow1987 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:55:
Dit is de melding in de log van de paal. [Afbeelding]
Dit lijkt mij iets voor een Alfen topic.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niroot
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-10 12:51
xxander968 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:10:
[...]

Vanochtend bedacht ik me dat ik ook in de zappi onlineomgeving had aangegeven over te zijn gegaan naar tibber. Dat heb ik nu weggehaald in de hoop dat dit het euvel zou zijn. Na jouw reactie ben ik minder zeker dan vanmorgen.

Zappi eco+ laad zelfstandig op 100% zonopwek. Afgelopen jaar heb ik daar geen enkel issue gehad met onverklaarbare starts.
Ik neem aan dat de Zappi zelf start en stopt met laden. Volgens mij stuurt Tibber de opdrachten naar de auto, dus automatisch wat ik handmatig doe. Vandaar dat jouw probleem aan mijn probleem deed denken.

Ik had het vanzelf starten van het laden al eens eerder hier gemeld maar niemand herkende het. De meesten gebruiken natuurlijk een slimme laadpaal, ik wacht daar nog even mee tot de saldering afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
De helpdesk van de Zappi heeft bevestigd is dat er een issue is met de laatste firmware (5.560).
Er treed een aansturingsfout op wanneer er meer dan 3,4kwh naar de auto gaat in eco+ of eco modus.
In de fastmodus heb je geen issue.

Totdat de nieuwe firmware er is schakel ik van eco+ naar fast wanneer er een aansturingsfout optreed.
Ik schakel weer terug naar eco+ wanneer de teruglevering lager is dan 3,4kwh.
Handig is anders maar ja, je moet iets... ;)

De hoop was er dat in april 2025 de nieuwe firmware gereleased wordt (ze zijn nu aan het beta testen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-10 19:39
R20141016 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:24:
De helpdesk van de Zappi heeft bevestigd is dat er een issue is met de laatste firmware (5.560).
Er treed een aansturingsfout op wanneer er meer dan 3,4kwh naar de auto gaat in eco+ of eco modus.

Totdat de nieuwe firmware er is schakel ik van eco+ naar fast wanneer er een aansturingsfout optreed.

De hoop was er dat in april 2025 de nieuwe firmware gereleased wordt (ze zijn nu aan het beta testen).
Goed om te weten; dan installeer ik deze firmware niet.
Klopen de eenheden in je verhaal; is het inderdaad kwh (dus als er een bepaalde hoeveelheid stroom naar de auto is gegaan) of moet het kW zijn (bij bepaalde vermogens/laadsnelheden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:46
rbrt schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:33:
[...]

Net de dealer gesproken, morgen langs om kapotte ICCU te bevestigen. Vervangende onderdeel kan zoals bekend maanden duren, tot die tijd moet ik laden bij de Supercharger die hier gelukkig 200 meter verderop zit.
Vandaag kon ik pas naar de Kia dealer maar die bevestigde inderdaad een kapotte ICCU.
Verder werd er verteld dat de verantwoordelijke fabriek recentelijk brand had gehad en dat dit voor extra vertraging zorgde.. klonk in ieder geval als iets wat ik hier eerder voorbij had horen komen.. :P

Wachten dus ook maar :F

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PrimaBB
Ik ben nog steeds erg blij met mijn EV6, maar wil toch even kwijt dat de kwaliteit van de lak en plastic is echt slecht te noemen is.

Vandaag de Kia weer eens goed gewassen (altijd met de hand) en ik ben toch weer behoorlijk geschrokken van het aantal putjes en beschadigingen van steenslag.
Niet alleen de voorkant, maar ook de zijkanten en zelfs een krater op de achterklep erbij

Ook weer een paar nieuwe, weliswaar lichte, krassen aan de zijkanten.

Ik heb veel auto’s gereden, maar zulke dunne lak en zachte plastic ben ik eigenlijk nog niet tegengekomen.
Echt jammer dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebow1987
blb4 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:19:
[...]

Dit lijkt mij iets voor een Alfen topic.
Absoluut, voor wat betreft de laadpaal pak ik het daar verder op. Ik wilde hier vooral op zoek naar ervaring van andere ev6 rijders, daar heb ik nu beeld bij gekregen, waarvoor dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
PrimaBB schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 18:58:
Ik ben nog steeds erg blij met mijn EV6, maar wil toch even kwijt dat de kwaliteit van de lak en plastic is echt slecht te noemen is.

Vandaag de Kia weer eens goed gewassen (altijd met de hand) en ik ben toch weer behoorlijk geschrokken van het aantal putjes en beschadigingen van steenslag.
Niet alleen de voorkant, maar ook de zijkanten en zelfs een krater op de achterklep erbij

Ik heb veel auto’s gereden, maar zulke dunne lak en zachte plastic ben ik eigenlijk nog niet tegengekomen.
Echt jammer dit.
Kan dit wel beamen.

Die van mijn is maximaal 6x door de wasstraat geweest, de rest met de hand maar de auto zit volledig onder de swirls.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
Loei123 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:44:
[...]

Kan dit wel beamen.

Die van mijn is maximaal 6x door de wasstraat geweest, de rest met de hand maar de auto zit volledig onder de swirls.
Echt bedroevend idd.
Als je beetje trots ben op je auto, moet je de Kia echt niet door zo’n wasstraat halen.

Steenslag voorkom je niet. Jammer dat het NL asfalt ‘s winters loslaat, maar daarvan weet je gewoon dat dit niet best is voor je auto.
Moet zeggen dat de frunk er relatief nog goed uitziet. Met name het plastic aan de voorkant heeft erg te lijden.

Op mijn B stijl (plastic) ook lichte krassen, van waarschijnlijk zelf deur open/dicht doen en ook de plastic delen aan de achterkant hebben te lijden.
Dit heb ik bij geen andere auto eerder gezien zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
slim_fan schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:48:
[...]

Goed om te weten; dan installeer ik deze firmware niet.
Klopen de eenheden in je verhaal; is het inderdaad kwh (dus als er een bepaalde hoeveelheid stroom naar de auto is gegaan) of moet het kW zijn (bij bepaalde vermogens/laadsnelheden)?
Nee, echt de kwh. (Stroom die naar de auto toegaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
PrimaBB schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 18:58:

Echt jammer dit.
Klopt. Was eind 2021 al bekend en is toen meer dan eens over gewaarschuwd. Destijds heb ik toen de spoiler in xpel ppf laten zetten, en staat de auto steevast in de glascoating.
Een volgende EV6 gaat iig de motorkap mee in xpel + ruimte om handgreep en idd zwarte lijsten van auto.
Ook ga ik iets verzinnen dan voor de instapschade bij kunststof van deuren.

Mijne is ook nooit door de krasstraat geweest

[ Voor 8% gewijzigd door king_dude op 08-03-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
king_dude schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:34:
[...]

Klopt. Was eind 2021 al bekend en is toen meer dan eens over gewaarschuwd. Destijds heb ik toen de spoiler in xpel ppf laten zetten, en staat de auto steevast in de glascoating.
Een volgende EV6 gaat iig de motorkap mee in xpel + ruimte om handgreep en idd zwarte lijsten van auto.
Ook ga ik iets verzinnen dan voor de instapschade bij kunststof van deuren.

Mijne is ook nooit door de krasstraat geweest
Plastic en lak kwaliteit is de EV6 onwaardig.
Na een was + poetsbeurt ziet de black pearl er echt fraai uit in zonlicht. Afgezien dus van de beschadiging.

Helpt glascoating echt tegen steenslag?

Ik heb me wel eens laten vertellen dat steenslag in de coating het aanzicht er niet fraaier op maakt.
Wel enige protectie voor je lak natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
PrimaBB schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:02:
[...]

Plastic en lak kwaliteit is de EV6 onwaardig.
Na een was + poetsbeurt ziet de black pearl er echt fraai uit in zonlicht. Afgezien dus van de beschadiging.

Ik heb me wel eens laten vertellen dat steenslag in de coating het aanzicht er niet fraaier op maakt.
Zoek hier eens op soft99. Ik heb mijn auto een jaar of 3 terug gekleid en in soft99 wax gezet samen met @Verwijderd was toen echt schitterend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Loei123 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:21:
[...]

Zoek hier eens op soft99. Ik heb mijn auto een jaar of 3 terug gekleid en in soft99 wax gezet samen met @Verwijderd was toen echt schitterend. :)
8) Oogverblindend resultaat zie ik.

Zelf gebruik ik altijd NXT Generation Tech Wax 2.0 van Meguiar’s.

Ben op zich wat glans betreft daar tevreden over. Standtijd is redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flips
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:15
Bij mij is de moonscape matte lak bij aflevering in de sonax keramische coating gezet in ik moet zeggen dat er tot nu toe nauwelijks krasjes in zitten. Wel altijd met de hand wassen of in de wasbox maar daar ben ik niet altijd even secuur in. Misschien maakt die coating dan toch het verschil

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
PrimaBB schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:02:
[...]

Nee, glascoating helpt niet tegen steenslag. Wel vertraagt het inzakkers van vogelpoep, hars en andere onheil. Verder versterkt het glans, en hecht vuil veel minder snel. Vanwege glansversterkende eigenschappen zie je (lak) fouten sneller als er niet goed gepolijst/hersteld is.

Xpel folie werkt wel. Niet goedkoop, maar is je enige optie als de auto je trots is, en je wilt de lak als nieuw houden.

Zogezegd om de klinken, motorkap, voorkant bumper ga ik volgende keer doen.

[ Voor 11% gewijzigd door king_dude op 09-03-2025 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
R20141016 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:24:

Ah goed om te weten. Dan is het ook goed om te weten dat die, zoals het nu verteld wordt en ook blijkens het feit dat anderen zoals ik er geen hinder van ondervinden, het alléén geldt voor de nieuwste Zappi V2+ met WiFi. Ik heb de iets oudere Zappi V2 en die draait op firmware 5.418 wat de nieuwste daarvoor is.

Wat je ook kan doen is de instellingen van je Zappi veranderen qua Device Limit en/of Grid Limit. Zolang je alleen maar omlaag gaat, wat in jouw situatie ook het enige logische is, kan het ook sowieso geen kwaad.

Je kan bijv. de Device Limit op 16A zetten, je gaf al aan 1 fase te hebben, dus dan zit je op maximaal 3,7 kW. Dat is hoger dan de 3,4 kW die je aangaf, maar wie weet helpt het. Dan laad je namelijk zelfs op Fast slechts op 1x16A.

Je kan daarnaast ook de Grid Limit op 16A zetten, daarmee denkt de Zappi dat je hele consumptie van alles bij elkaar maximaal 3,7 kW mag zijn. PV surplus gooit echter roet in het eten.

Laatste wat je erbij kan doen is de Supply Grid Export Margin, die staat in principe op 0W en dat betekent dat als je 3 kW PV surplus hebt, dat allemaal gebruikt mag worden voor opladen. Als jij echter weet dat je op de grootste pieken laten we zeggen maximaal 4 kW PV opbrengst hebt, wetende dat Zappi zegt dat de problemen boven de 3,4 kW ontstaan, kan je zeg 700/800W als marge instellen en dan kom je nooit boven de 3,2-3,3 kW uit, de rest wordt dan teruggeleverd. Zo kan je echter wel in Eco(+) blijven laden.

Uiteraard heeft elk van deze ook zo z'n nadelen. Die laatste (Export Margin) heeft bijv. het nadeel dat als jij een 800W marge instelt, hij altijd de eerste 800W teruglevert en daarbovenop heb je nog eens 1,4 kW nodig om überhaupt te kunnen laden, dus 2,2 kW minstens aan opbrengst.

Het is aan jou of deze opties handig zijn of niet, maar ze zorgen in ieder geval voor dat je tot er een fw update is die het oplost niet meer of veel minder tegen het probleem aan zal lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boot
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:54
Hier is de alfen laadpaal voor de 3e keer stuk sind ik met de Kia ev6 laad daarvoor met de mg geladen en 1jaar met een Volvo c40 nooit problemen.
Dus mijn conclusie is de Kia ev6 is het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:42
Boot schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:41:
Hier is de alfen laadpaal voor de 3e keer stuk sind ik met de Kia ev6 laad daarvoor met de mg geladen en 1jaar met een Volvo c40 nooit problemen.
Dat is balen! Ik heb een NewMotion Advanced laadpaal en daarmee heb ik gelukkig geen problemen met de Kia EV6. Ook met de Hyundai Ioniq 28 kWh, MG4 en Citroën C-Zero die we hiervoor hadden geen problemen.
We hebben privé een Seat Mii Electric en daarmee ook geen problemen met de laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Boot Het is natuurlijk erg vervelend als je dergelijke problemen hebt, het hoeft echter niet per definitie de EV6 te zijn die het probleem vormt. Kan ook de combinatie Alfen+EV6 of zelfs Alfen+EV6/Ioniq5/6 zijn om maar wat te noemen.

Wij hebben bijvoorbeeld sinds 2021 een Zappi V2 laadpaal en een Kia e-Soul en nog nooit problemen gehad, nu met de EV6 die een maandje in ons bezit is ook al een keer of 4/5 opgeladen zonder problemen, dat is natuurlijk erg kort, dat wel.

Hoe vervelend ook, het kan stom toeval zijn of een compatibiliteitsprobleem tussen beide. Blijf het daarom ook bij Alfen aangeven, want je kan echt niet de enige EV6 berijder met een Alfen laadpaal zijn. En er zijn genoeg EV6 rijders met andere laadpalen die nergens problemen mee hebben.

Ik ben niet heel bekend met de Alfen, maar heb je een vaste kabel of de kabel van je EV6 die je elke keer aan-/loskoppelt?
Wij hebben namelijk met onze Kia e-Soul eerder problemen gehad bij publiek laden, maar nooit thuis. Elke keer na 30 min tot 2 uur maximaal stopte de auto met laden en ging hij pas verder na het opnieuw koppelen van de kabel. Erg vervelend, zeker als je weet dat het een 1-fase is die publiekelijk vaak bij 5,7 kW ophoudt qua snelheid. Bij de Kia dealer geweest en daar hele dag aan de lader gehangen: geen probleem meneer. Tot ik eens goed na ging denken: welke variabelen zijn er, want onze toenmalige Mazda MX-30 had ook nergens problemen, ik heb toen eerst de e-Soul bij een publieke laadpaal in de wijk geprobeerd, maar stopte zoals verwacht al snel. Toen de MX-30: geen probleem tot 100%. Dat was het moment dat ik dacht: laat ik eens de kabel wisselen. Dus terug met de e-Soul naar diezelfde laadpaal, kabel van de MX-30 mee en ja hoor: van ±30 naar 100% zonder problemen. Dat gemeld bij Kia en de volgende dag een belletje: meneer u mag onder garantie een nieuwe laadkabel komen ophalen. Sindsdien 0 problemen.

Dat gezegd hebbende: ik weet niet wat er met je kapotte Alfen laadpaal telkens is gebeurd: is het circuitboard vervangen alleen? Of ook (indien van toepassing) de vaste kabel? Of heb je een mogelijkheid (bij losse kabel) om die langere tijd te wisselen met een andere kabel? En check even met je Kia dealer of zij bekend zijn met problemen met Alfen laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Boot schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:41:
Zelf heb ik een Alfen single line pro op 6.x software. De EV6 voedt ik voornamelijk met zonnestroom (ingesteld op paal) en op sommige dagen schakelt de paal wel 10 tot 20 keer per dag af en aan maar nooit problemen ondervonden gedurende anderhalf jaar. Zowel de EV6 als paal kunnen dit prima aan bij mijn configuratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@petertenboer Zo hoort het ook, mits goed ingesteld en afgemonteerd. Helaas zie je ook veel installateurs die zo'n laadpaalinstallatie ernaast doen. Of zonnepaneleninstallateurs die het erbij doen om als mooi pakket te verkopen, maar los van de elektrotechnische kennis het ze wel ontbreekt aan specifieke laadpaalkennis. Denk aan load-balancing, on-/off-grid laden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:54
Ik heb ook een Alfen single line pro en ervaar ook geen problemen met de EV6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjas
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:39
petertenboer schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:55:
[...]

Zelf heb ik een Alfen single line pro op 6.x software. De EV6 voedt ik voornamelijk met zonnestroom (ingesteld op paal) en op sommige dagen schakelt de paal wel 10 tot 20 keer per dag af en aan maar nooit problemen ondervonden gedurende anderhalf jaar. Zowel de EV6 als paal kunnen dit prima aan bij mijn configuratie.
Wat ik me afvraag is of het wel goed voor de batterij en het elektrische systeem van de auto is, dat hij zo vaak stopt en weer start met laden. Zelf durf ik het niet aan en laad ik, ondanks mijn zonnepanelen, met stroom tegen daltarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Mjas schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:00:
[...]

Wat ik me afvraag is of het wel goed voor de batterij en het elektrische systeem van de auto is, dat hij zo vaak stopt en weer start met laden. Zelf durf ik het niet aan en laad ik, ondanks mijn zonnepanelen, met stroom tegen daltarief.
Dat moet allemaal geen probleem zijn. ‘t BMS moet dit allemaal voor je in de gaten houden/regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKR
  • Registratie: Augustus 2020

TKR

Mensen, kijk uit met de klep van je laadpoort. Die van mij blijkt ontwricht doordat iemand er tegenaan is gelopen (waarschijnlijk iemand op een parkeerplaats,dank u). De hele laadpoort moet worden vervangen, kosten € 1.600,- (als het goed is in mijn geval het eigen risico van de LM).

Niet echt een handig ontwerp, zo’n toch vrij fragiele laadklep die dan ook nog eens niet zelfstandig kan worden gerepareerd of vervangen. Dat is volgens de mevrouw van de dealer wel een kenmerk van KIA…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
TKR schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:15:
Mensen, kijk uit met de klep van je laadpoort. Die van mij blijkt ontwricht doordat iemand er tegenaan is gelopen (waarschijnlijk iemand op een parkeerplaats,dank u). De hele laadpoort moet worden vervangen, kosten € 1.600,- (als het goed is in mijn geval het eigen risico van de LM).

Niet echt een handig ontwerp, zo’n toch vrij fragiele laadklep die dan ook nog eens niet zelfstandig kan worden gerepareerd of vervangen. Dat is volgens de mevrouw van de dealer wel een kenmerk van KIA…
Balen, ja, fragiel ding die klep

Pagina: 1 ... 421 ... 450 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic