• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:51
Robert1962 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:25:
Vandaag weer eens geladen bij v4 lader van tesla. Helaas moest ik dit keer 3 keer opnieuw laadkabel inpluggen. Daarna ging het laden weer verder en tegen het eind weer voortijdig afgebroken. Toen ben ik er maar mee gestopt. Toch vreemd had bij eerdere sessies geen last.
Er zat denk ik een kettingzaag in de weg :+

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-10 18:28
blb4 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:32:
[...]

Er zat denk ik een kettingzaag in de weg :+
8)7 :?

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:49
Loei123 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:32:
[...]

Kun je nu niet iets in de richting van een ondeugdelijk product en de koop ontbinden met die soort acties van de dealer/Kia?
Geen idee of die daarbij helpt. Dit is de officiële oplossing van Kia voor mensen met dit probleem. Zou verder geen kwaad kunnen zeggen ze dan.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23-10 19:46
Phusebox schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:50:
Wat betreft het "klapperen van de bodemplaat" en het geluid dat ik daarvan al meer dan een jaar ervaar, de garage heeft overlegt met Kia en ze gaan nu een deel van die plaat vastkitten... :X
Dat is een plakpleister oplossing. Belachelijk.

Bij juiste montage van een goede, deugdelijke bodemplaat mag je verwachten dat klapperen niet gebeurt. Althans niet hinderlijk.

Op mijn zoektocht naar mijn ‘ratel in het vooronder’ ben ik onder de auto gekropen om de bodemplaat en de bevestiging te controleren. Bij mij zit het vast als een huis. Zo lijkt het.

Als je wat lijm her en der plakt zal dit misschien op korte termijn helpen, maar als de echte oorzaak niet weggenomen wordt zullen de krachten van luchtstroming de boel zo weer lostrekken.

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:00
Robert1962 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:25:
Vandaag weer eens geladen bij v4 lader van tesla. Helaas moest ik dit keer 3 keer opnieuw laadkabel inpluggen. Daarna ging het laden weer verder en tegen het eind weer voortijdig afgebroken. Toen ben ik er maar mee gestopt. Toch vreemd had bij eerdere sessies geen last.
Bij mij werkt laden bij Tesla ook niet.

Heb nu een E-Niro ter leen (ICCU issue) en deze moest ik laatst laden.
Geprobeerd bij Tesla en kon laden met max 50KwH (eeste tijd maar 40).

Het ging dus wel, maar super traag.

Nu weet ik niet precies hoe snel een e-niro zou moeten kunnen laden, maar gok wel meer dan 50KwH.

Tesla en Kia werkt in iedergeval niet lekker samen helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• erb
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01-10 16:54

erb

greg-a schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:31:
Ik heb een vraag over de klima. Ik weet dat het bij de Kia een mysterie is hoe het werkt. Maar als ik de klima op 22 graden zet na het voorverwarmen van de auto (en hij dus op voorruit verwarmen staat ) heb ik het op zich prima warm aan het bovenlichaam. Maar na 15 minuten beginnen m’n benen voeten wat koud te worden. Als ik kan de ventilatiestand zet op “voeten, gezicht en voorruit” zou je verwachten dat m’n bovenlichaam nog steeds warm blijft en m’n voeten warmer worden.

Maar ik merk dat ik het dan in z’n geheel koud krijg. Ook zie ik dan vaak dat het energieverbruik van de klima terugloopt tot (ver) onder de 1kwh. Ik heb de handleiding meerdere keren doorgelezen, maar kan daar geen oorzaak vinden. Hebben meerdere mensen hier last van ?

Ter info. HEAT staat aan en het maakt geen verschil of A/C aan of uit staat. Ik heb een model met warmtepomp.
Ik herken jouw issues/gevoel! Ondertussen geleerd dat je de klima het beste z'n gang kan laten gaan in de 'Auto' stand. Op die manier wordt het binnen comfortabel, als je zelf de klima gaat bedienen wordt het veel lastiger!

FYI: Ik rij nu sinds januari 2022 EV6, eerst een EV6 Plus RWD en sinds maart 2023 een EV6 GT :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erb

erb

PrimaBB schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 23:01:
[...]

Dat is een plakpleister oplossing. Belachelijk.

Bij juiste montage van een goede, deugdelijke bodemplaat mag je verwachten dat klapperen niet gebeurt. Althans niet hinderlijk.

Op mijn zoektocht naar mijn ‘ratel in het vooronder’ ben ik onder de auto gekropen om de bodemplaat en de bevestiging te controleren. Bij mij zit het vast als een huis. Zo lijkt het.

Als je wat lijm her en der plakt zal dit misschien op korte termijn helpen, maar als de echte oorzaak niet weggenomen wordt zullen de krachten van luchtstroming de boel zo weer lostrekken.
Dit geklapper had ik ook bij bepaalde snelheden. Het is inderdaad de bodemplaat die dan klappert tegen de batterijplaat. Heel eenvoudig op te lossen door een paar schuimplakkers/dikke tape tussen de bodemplaat en batterijplaat te plakken. Dan raakt de bodemplaat de batterijplaat niet meer en is het geluid weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erb

erb

Ik betaal 110 euro/3 maanden voor de EV6 GT (2100 kg) in Zuid Holland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erb

erb

Phusebox schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:50:
Wat betreft het "klapperen van de bodemplaat" en het geluid dat ik daarvan al meer dan een jaar ervaar, de garage heeft overlegt met Kia en ze gaan nu een deel van die plaat vastkitten... :X
Dit geklapper had ik ook bij bepaalde snelheden. Het is inderdaad de bodemplaat die dan klappert tegen de batterijplaat. Heel eenvoudig op te lossen door een paar schuimplakkers/dikke tape tussen de bodemplaat en batterijplaat te plakken. Dan raakt de bodemplaat de batterijplaat niet meer en is het geluid weg.
Werkt perfect al vele maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erb

erb

izzet3838 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:00:
[...]

Veel hangt af van rijgedrag, 1 op 1 range vergelijken heeft weinig nut.

Ik haal met mijn long range rwd nu met moeite de 350, maar ik rij gewoon door en 130 op de snelweg(België).

Los daarvan staan dingen als airo ook continu aan en heb ik ook winterbanden, al die eco zooi kan we weinig schelen, ik heb een wagen met 230pk, dan gebruik ik die ook lekker, als ik dan iets vaker moet laden is dat zo :+

Gemiddeld verbruik zit rond de 22-23 dus dat klopt dan ook, als ik enkel snelweg zou doen en er geen verkeer zou zijn zou ik zelfs 25-26 verbruik kunnen hebben.
Met mijn EV6 GT haal ik op korte stukjes 23~25 kWh/100 km, lange afstanden (snelweg) op cruise control (110~115 km/h) verbruik ik 22~23 kWh/100km dus een bereik van 320~340 km in de winter (winterbanden Wintercontact TS870 255/40R21), in de zomer op Pilot Sport 4S kom ik op 21~22 kWh/100km, bereik 350~370 km.
Na de PS 4S stap ik wel over op een iets efficientere band ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Heb nogmaals schriftelijk gevraagd of de garage samen met Kia geen andere, betere, oplossing kan verzinnen dan we gooien er een bus kit tegenaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:10
Gisteravond het eerste echte issue met de EV6 gehad: terwijl hij geparkeerd stond allerlei meldingen via de app dat de auto niet op slot was en de lampen aan zouden zijn. In de auto een waarschuwing dat 12V accuvoltage laag was en de auto veilig tot stilstand gebracht moet worden. Kort daarna was de 12V batterij plat en de auto deed helemaal niets meer cq wilde niet meer op of van het slot, geen beeld meer op de displays etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIA235inUOzdFBIzHmvDLsmiUpQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/O6TcX0Z6uxWpfUHAYDs4dEeQ.jpg?f=user_large

Kia wegenhulp is langs geweest om de accu met een booster te reanimeren. Daarna een uur gereden om de accu op te laden maar de app geeft nog een rode 12V accu melding. Afwachten of het een tijdelijke oplossing was. Ter info: de auto had ca 1,5 week stil gestaan.

Het AC laden van de HV batterij werkt (nu weer) dus het lijkt geen ICCU probleem. Of juich ik dan te vroeg?

PS: HV accu was tot 90% opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
Kan je bij langdurige stilstand de 12V accu niet aan een druppellader hangen?

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Franciesco schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:17:
Gisteravond het eerste echte issue met de EV6 gehad: terwijl hij geparkeerd stond allerlei meldingen via de app dat de auto niet op slot was en de lampen aan zouden zijn. In de auto een waarschuwing dat 12V accuvoltage laag was en de auto veilig tot stilstand gebracht moet worden. Kort daarna was de 12V batterij plat en de auto deed helemaal niets meer cq wilde niet meer op of van het slot, geen beeld meer op de displays etc.

[Afbeelding]

Kia wegenhulp is langs geweest om de accu met een booster te reanimeren. Daarna een uur gereden om de accu op te laden maar de app geeft nog een rode 12V accu melding. Afwachten of het een tijdelijke oplossing was. Ter info: de auto had ca 1,5 week stil gestaan.

Het AC laden van de HV batterij werkt (nu weer) dus het lijkt geen ICCU probleem. Of juich ik dan te vroeg?

Je 12V zal wel op sterven na dood zijn. Gebeurt je wellicht nog een paar keer en dan besluit je maar op eigen kosten een nieuwe accu te plaatsen omdat Kia beweert dat er niks aan de hand is.

Zo ging het bij mij althans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23-10 22:26
Franciesco schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:17:
Daarna een uur gereden om de accu op te laden maar de app geeft nog een rode 12V accu melding. Afwachten of het een tijdelijke oplossing was. Ter info: de auto had ca 1,5 week stil gestaan.

Laat de auto een uur of 3-4 in Utility Mode staan. Dit werkt beter voor het laden van de 12V dan ermee te rijden.

Ik zou er nu een nieuwe AGM accu ingooien als ik jou was overigens,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Ja, dat is ook een optie. Misschien zelfs zelf vervangen als het niet ingewikkeld is en het benodigde type duidelijk is.

Ik kijk het nog even aan om te zien wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Phusebox schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:34:
Heb nogmaals schriftelijk gevraagd of de garage samen met Kia geen andere, betere, oplossing kan verzinnen dan we gooien er een bus kit tegenaan...
De reactie van de werkplaats:
De bodemplaat is af fabriek ook al gekit

Bij deze auto is de kit los gelaten en dient daarom opnieuw te worden gekit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-10 16:12

The Wizard

Moderator Mobile
Independent schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:20:
Kan je bij langdurige stilstand de 12V accu niet aan een druppellader hangen?
Je kan gerust wekenlang de Kia laten staan, mits je uiteraard niet om de haverklap de status gaat opvragen. Ik heb hem een keer 3 weken niet gebruikt, geen centje pijn (lees: 12V was nog steeds boven de 80%).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:59
Elhovo schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:53:
[...]

Laat de auto een uur of 3-4 in Utility Mode staan. Dit werkt beter voor het laden van de 12V dan ermee te rijden.

Ik zou er nu een nieuwe AGM accu ingooien als ik jou was overigens,
Rijden met EV heeft toch sowieso geen zin? Voegt niks toe op de auto aan laten staan, toch?
Maar Utility Mode in dezen ken ik niet. Wat gebeurt er dan?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
The Wizard schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:19:
[...]

Je kan gerust wekenlang de Kia laten staan, mits je uiteraard niet om de haverklap de status gaat opvragen. Ik heb hem een keer 3 weken niet gebruikt, geen centje pijn (lees: 12V was nog steeds boven de 80%).
Daar ging mijn vraag niet echt over.
Wanneer je om wat voor reden dan ook vaststelt dat je 12V batterij problemen heeft of onvoldoende geladen is waarom dan gewoon afwachten en ze niet gewoon aan een druppellader hangen tot ze terug gezond is?
Mijn motoren staan buiten en hangen de hele winter aan de druppellader. Bij de eerste start doet hun batterij het zonder gepruttel.
Dat zou voor de 12V accu van een BEV dan ook geen probleem mogen geven om ze terug gezond te maken.
Slaagt de druppellader daar niet meer in kan je ook beter de accu vervangen dan gewoon af te wachten tot ze je onderweg in de steek laat.

[ Voor 21% gewijzigd door Independent op 28-02-2025 17:36 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
HansAuutB schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:32:
[...]

Rijden met EV heeft toch sowieso geen zin? Voegt niks toe op de auto aan laten staan, toch?
Maar Utility Mode in dezen ken ik niet. Wat gebeurt er dan?
Nee, als je de auto in Ready stand zet en gewoon laat staan, wordt de accu ook geladen.

Utility Mode is eigenlijk de 'Ready' stand maar de auto laat niet toe dat D of R wordt ingeschakeld en je kunt er dus niet mee rijden. Daarnaast schijnt het zo te zijn dat Utility Mode een iets hoger voltage op de 12V zet dan wanneer de auto Ready is.

Ergens in het menu zit Utility Mode verborgen. Kan me zo niet herinneren waar, maar het boekje legt het helder uit.

Let op, als je de auto wilt afsluiten in Utility Mode moet je de fysieke sleutel gebruiken voor de deur aan de kant van de bestuurder. Althans, dat was bij de e-Niro zo dus neem aan de EV6 ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Phusebox schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:17:
[...]

De reactie van de werkplaats:

[...]
Bij mij zit ie met van die plastic pluggen vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
PrimaBB schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:41:
[...]

Bij mij zit ie met van die plastic pluggen vast.
Dat is die beschermplaat onder je bumper vooraan toch?
Het gaat echt om de bodemplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Phusebox schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:14:
[...]

Dat is die beschermplaat onder je bumper vooraan toch?
Het gaat echt om de bodemplaat.
Ok. Maar ik zou verwachten dat de bodemplaat nog veel beter gezekerd is.

Van die afdekkingsplaat voor bij bumper kan ik met voorstellen dat zo’n plastic plug (aan de rand) het begeeft of niet goed vastgeklikt is waardoor je last kan krijgen van geklapper.
Het materiaal is daar ook wat zachter en flexibel.

Hieronder een foto’s (van web) van de onderkant.
De ‘echte’ bodemplaat (metaal/grijs) ziet en voelt bij mij erg solide aan. Veel schroeven ook.
Moet daar echt kit onder aangebracht worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDJclh-qFtFQLPt2lyh9-G3g7nY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/moqEPZmJutbMVpPmv80G6PQh.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIZU-ufi79kZqLoaJTSWZKB-ekQ=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/imxRHYzOY15vHcsYY5uJ4qGO.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paTu-DU33JPJQGyWNKtFQZVXrxU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z1S2MZJ7vseukhvVPtiR74zV.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
PrimaBB schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:39:
[...]

Ok. Maar ik zou verwachten dat de bodemplaat nog veel beter gezekerd is.

Van die afdekkingsplaat voor bij bumper kan ik met voorstellen dat zo’n plastic plug (aan de rand) het begeeft of niet goed vastgeklikt is waardoor je last kan krijgen van geklapper.
Het materiaal is daar ook wat zachter en flexibel.

Hieronder een foto’s (van web) van de onderkant.
De ‘echte’ bodemplaat (metaal/grijs) ziet en voelt bij mij erg solide aan. Veel schroeven ook.
Moet daar echt kit onder aangebracht worden?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sorry ik weet niet meer dan ze mij zeggen. Misschien gaat het wel om dat tussenstuk. Heb ook al van aantal mensen online gelezen dat die hele plaat eronder uit is gevallen omdat die plastic clips loslaten, dus misschien zijn ze daarom nu overgegaan op kitten ivm die clips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Phusebox schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:42:
[...]

Sorry ik weet niet meer dan ze mij zeggen. Misschien gaat het wel om dat tussenstuk. Heb ook al van aantal mensen online gelezen dat die hele plaat eronder uit is gevallen omdat die plastic clips loslaten, dus misschien zijn ze daarom nu overgegaan op kitten ivm die clips.
Je rijdt dat plastic ook heel eenvoudig kapot. Bv wat ongelukkig over een verkeersdrempel iod.
Of als je zo’n clip te hard doordrukt breek je wellicht ook makkelijk eea stuk.

Misschien kunnen ze je in de werkplaats laten zien wat ze van plan zijn?
Dan krijg je voor jezelf een beter beeld en misschien ook beter gevoel bij hun oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
PrimaBB schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:48:
[...]

Je rijdt dat plastic ook heel eenvoudig kapot. Bv wat ongelukkig over een verkeersdrempel iod.
Of als je zo’n clip te hard doordrukt breek je wellicht ook makkelijk eea stuk.

Misschien kunnen ze je in de werkplaats laten zien wat ze van plan zijn?
Dan krijg je voor jezelf een beter beeld en misschien ook beter gevoel bij hun oplossing.
Ja ben de auto twee dagen kwijt dus zal nog wel even duren voordat dit gaat gebeuren. Ook omdat de dealer op ene uur rijden ligt.

Maar ga inderdaad wel even vragen of ze iets kunnen laten zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Phusebox op 28-02-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Independent schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:33:
[...]

Daar ging mijn vraag niet echt over.
Wanneer je om wat voor reden dan ook vaststelt dat je 12V batterij problemen heeft of onvoldoende geladen is waarom dan gewoon afwachten en ze niet gewoon aan een druppellader hangen tot ze terug gezond is?
Mijn motoren staan buiten en hangen de hele winter aan de druppellader. Bij de eerste start doet hun batterij het zonder gepruttel.
Dat zou voor de 12V accu van een BEV dan ook geen probleem mogen geven om ze terug gezond te maken.
Slaagt de druppellader daar niet meer in kan je ook beter de accu vervangen dan gewoon af te wachten tot ze je onderweg in de steek laat.
Als je 12V problemen hebt dan moet je een nieuwe laten installeren, bij normaal gebruik zou je geen 12V problemen moeten krijgen met een gezonde accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
stimpyrulez schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:09:
[...]

Bij mij werkt laden bij Tesla ook niet.

Heb nu een E-Niro ter leen (ICCU issue) en deze moest ik laatst laden.
Geprobeerd bij Tesla en kon laden met max 50KwH (eeste tijd maar 40).

Het ging dus wel, maar super traag.

Nu weet ik niet precies hoe snel een e-niro zou moeten kunnen laden, maar gok wel meer dan 50KwH.

Tesla en Kia werkt in iedergeval niet lekker samen helaas.
Met onze vorige auto (e-Niro) konden we bij Tesla Superchargers gewoon max laden (77 kW).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-10 08:46
PrimaBB schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:36:
[...]

Wow. En dat tijdens proefrijden niet gemerkt?
Als je geluk hebt een 'rubbertje'
Als je pech hebt een stuurhuis probleem.

Kijk ook goed naar bandenslijtage (gelijk verdeeld)

Dealergarantie hopelijk?

Want dit lijkt me wel een slijtage onderdeel/akkefietje wat zeer waarschijnlijk buiten fabrikant garantie valt.
We zijn inmiddels wel een maandje verder maar het is allemaal onder garantie gerepareerd. Het was inderdaad het stuurhuis. Vreemde is dat het opeens optrad en na een paar weken opeens weg was.

Gelukkig is alles desondanks vervangen, filmpje maken hielp :9

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
The Wizard schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 21:00:
[...]

Als je 12V problemen hebt dan moet je een nieuwe laten installeren, bij normaal gebruik zou je geen 12V problemen moeten krijgen met een gezonde accu.
Normaal gebruik is subjectief, wat wordt daar onder verstaan?

Overigens is bij mij de 12V melding nu weer weg, dus hopelijk probleem opgelost zonder nieuwe accu. Maar als de auto weer een keer wat langer (1,5 week) stilstaat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Franciesco schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:16:
[...]

Normaal gebruik is subjectief, wat wordt daar onder verstaan?

Overigens is bij mij de 12V melding nu weer weg, dus hopelijk probleem opgelost zonder nieuwe accu. Maar als de auto weer een keer wat langer (1,5 week) stilstaat…
Bij mij werden de tussenpozen tussen stilstand door lege 12V accu steeds kleiner. Van paar maanden naar twee weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:30
De navigatie update stond weer even online, maar kan hem niet direct weer terugvinden via de officiële site: https://update.kia.com/EU...em_uPNhH6GJmRJaa-i2ZyargQ

Onze Engelse vriend had het ook gezien en heeft er een filmpje van gemaakt.
https://youtu.be/wcumW6hcOCQ?si=8kizyp7sfSi6Je48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magicstar
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ben bang dat ik ook aan de beurt ben. Vanochtend vroeg net na het keren en de straat uitrijden een luide "klik" rechtsachterin en daarna Check elektrisch systeem. Maandag om 7.30 ben ik de eerste bij de dealer maar heb dit net te vaak gelezen al hier om het idee te hebben dat het gewoon een zekering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
magicstar schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:38:
Ben bang dat ik ook aan de beurt ben. Vanochtend vroeg net na het keren en de straat uitrijden een luide "klik" rechtsachterin en daarna Check elektrisch systeem. Maandag om 7.30 ben ik de eerste bij de dealer maar heb dit net te vaak gelezen al hier om het idee te hebben dat het gewoon een zekering is.
Wanneer hebben ze de laatste update voor de ICCU bij je uitgevoerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-10 11:00
petertenboer schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:45:
De navigatie update stond weer even online, maar kan hem niet direct weer terugvinden via de officiële site: https://update.kia.com/EU...em_uPNhH6GJmRJaa-i2ZyargQ

Onze Engelse vriend had het ook gezien en heeft er een filmpje van gemaakt.
https://youtu.be/wcumW6hcOCQ?si=8kizyp7sfSi6Je48
pfff, echt het enige dat ik wil is handmatig de accu voorverwarmen...
Voor de rest mag de software development stoppen wat mij betreft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elhovo
1Mark schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:23:
[...]

Mmmm

- verbeterde route planning met charge stops (o.a. voorkeur voor bepaalde stations, voorkeur voor aantal stops, betere inschatting van percentage batterij bij aankomst, instellen van minimaal percentage bij aankomst charger). ABRP functionaliteit maar dan via het ingebouwde systeem
- een rittenteller en verbruiksmeter die niet reset elke keer dat je de auto uitschakelt
- een EV6 op mijn scherm ipv een e-Niro
- sneller opstarten
- uitschakelen van de bevestiging die je elke keer moet doen als je de auto start
- automatisch in- en uitschakelen van zomertijd
- verbeteren van zoeken op POI en verbeterde zoekresultaten
- aanpassen van de weergave van de kaart. Dat zwart met groen is wel erg minimalistisch.

Ik kan er vast nog een paar bij verzinnen maar deze schoten me als eerste door het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magicstar
  • Nu online
Elhovo schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:08:
[...]

Wanneer hebben ze de laatste update voor de ICCU bij je uitgevoerd?
Afgelopen September nog volledige beurt gehad inclusief alle uitstaande service bulletins

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
magicstar schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:23:
[...]

Afgelopen September nog volledige beurt gehad inclusief alle uitstaande service bulletins
Dan heb je de laatste gemist. In December is een nieuwe beschikbaar gekomen: https://www.kiaevforums.c...ost_id=171203#post-171203

Deze is bij mij een maand geleden uitgevoerd. Ik woon in Spanje maar de update zou in principe wereldwijd moeten zijn.

Eén ding dat ik gemerkt heb na de update is dat bij AC laden een fan aangaat en ik heb gelezen dat idd de ICCU beter gekoeld wordt. Daarnaast schijnt het laadgedrag van de 12V verbeterd te zijn met een geleidelijke op- en afbouw van het voltage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:54
[...]

Software development is voor de Gen5W helaas al gestopt als ik het zo zie. Doen andere autofabrikanten toch echt vele malen beter.

[ Voor 7% gewijzigd door Tolga07 op 01-03-2025 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Tolga07 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:07:
[...]

Software development is voor de Gen5W helaas al gestopt als ik het zo zie. Doen andere autofabrikanten toch echt vele malen beter.
En in 2026 komen ze volgens mij alweer met ene nieuw systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Phusebox schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:28:
[...]

En in 2026 komen ze volgens mij alweer met ene nieuw systeem.
klopt, dan stappen ze over op Android automotive.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
Ik had mijn ev6 uit '21 vrijdag opgehaald voor reparatie van het defecte stuurhuis en stoel verstelling. Daar hebben ze de laatste CCU software update uitgevoerd dus ik dacht: wordt weer eens tijd om een keer naar 100% te laden aangezien ik vandaag een stukje wilde rijden.

Helaas is hij nooit tot 100% gekomen, "onverwachte voertuig status" volgens de Kia connect app. In het scherm krijg ik deze

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80HwGl0hQlnNRC7wAUOaVcaS0W4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSEUD0pLHZK9OEB5EZ8inPE3.jpg?f=fotoalbum_large

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:57
The Wizard schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:19:
[...]

De mijne heeft een maand op r'dam airport gestaan. De niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
De ervaringen zijn dus erg wisselend: van probleemloos een maand niet gebruiken tot (in mijn geval) na 1,5 niet rijden een lege accu. En nee, tijdens die periode heb ik niet vaak de status via de app opgevraagd. Dat zal hooguit 2x geweest zijn. En net voor die 1,5 week is er nog flink mee gereden (1 uur heen, 1 uur terug naar huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevistox5
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18-10 21:31
Elhovo schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:51:
[...]

Eén ding dat ik gemerkt heb na de update is dat bij AC laden een fan aangaat en ik heb gelezen dat idd de ICCU beter gekoeld wordt. Daarnaast schijnt het laadgedrag van de 12V verbeterd te zijn met een geleidelijke op- en afbouw van het voltage.
De update is geen enkele garantie dat er geen probleem ontstaat. Mijn EV6 had eind december 2024 de update gekregen en 14 januari 2025 ging de ICCU plof. Niet eens bij het laden of direct na het laden, maar na een poging om de wagen te verwarmen en te ontdooien alvorens te willen wegrijden. De auto staat overigens nog steeds bij de garage te wachten op een nieuwe ICCU. Medio - eind maart is de hoopvolle verwachting dat het onderdeel als deel van de giga Europese backorder bij mijn garage arriveert. Echter geen garanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:28
Mevistox5 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:38:
[...]

De update is geen enkele garantie dat er geen probleem ontstaat. Mijn EV6 had eind december 2024 de update gekregen en 14 januari 2025 ging de ICCU plof. Niet eens bij het laden of direct na het laden, maar na een poging om de wagen te verwarmen en te ontdooien alvorens te willen wegrijden. De auto staat overigens nog steeds bij de garage te wachten op een nieuwe ICCU. Medio - eind maart is de hoopvolle verwachting dat het onderdeel als deel van de giga Europese backorder bij mijn garage arriveert. Echter geen garanties.
De ICCU problemen zijn niet specifiek voor de Kia EV6. Ook de Ioniq 5 en zelfs de nieuwe Kia EV3 heeft er last van.

https://www.kiaownersclub...arging-issue.80821/page-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
  • Laatst online: 22-10 12:23
Mijn auto wil ik laten laden door Tibber. Tibber maakt op basis van de soc, het gewenste accu percentage en de eerste vertrektijd een planning wanneer het voordeligst geladen wordt. Maar met enige regelmaat start de auto op een ander (duurder) moment met laden. Waar die laadsessie door gestart wordt kom ik maar niet achter.

Wat ik gecontroleerd heb:
In de Kia connect app staat geen laadplanning, ook niet in die van mijn vrouw
De Kia connect app meld onder berichten op de momenten dat het laden gestart en voltooid is niets
De zappi laadpaal staat op fast - manueel en heeft geen planning, ook niet in de app van mijn vrouw, noch op tablets
Jedlix heb ik voorheen gebruikt, deze is ontkoppeld
Tibber geeft aan dat ze geen andere planning hebben dan wat er in de app weergegeven wordt
Mijn zappi laadpaal ondersteund geen grid rewards, ingreep vanuit onbalans vergoeding zou niet mogelijk zijn

Mijn wachtwoord van kia connect heb ik gewijzigd in de hoop dat een oude login die ergens misschien nog actief is ongeldig wordt, maar helaas heeft dat niet geholpen.

Is er een centrale plek om te zien waar nog sessies actief zijn voor Kia connect? Of heeft iemand nog een idee waar dit vandaan kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:56

Reacher

oldschool

xxander968 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:09:
Mijn auto wil ik laten laden door Tibber. Tibber maakt op basis van de soc, het gewenste accu percentage en de eerste vertrektijd een planning wanneer het voordeligst geladen wordt. Maar met enige regelmaat start de auto op een ander (duurder) moment met laden. Waar die laadsessie door gestart wordt kom ik maar niet achter.

Wat ik gecontroleerd heb:
In de Kia connect app staat geen laadplanning, ook niet in die van mijn vrouw
De Kia connect app meld onder berichten op de momenten dat het laden gestart en voltooid is niets
De zappi laadpaal staat op fast - manueel en heeft geen planning, ook niet in de app van mijn vrouw, noch op tablets
Jedlix heb ik voorheen gebruikt, deze is ontkoppeld
Tibber geeft aan dat ze geen andere planning hebben dan wat er in de app weergegeven wordt
Mijn zappi laadpaal ondersteund geen grid rewards, ingreep vanuit onbalans vergoeding zou niet mogelijk zijn

Mijn wachtwoord van kia connect heb ik gewijzigd in de hoop dat een oude login die ergens misschien nog actief is ongeldig wordt, maar helaas heeft dat niet geholpen.

Is er een centrale plek om te zien waar nog sessies actief zijn voor Kia connect? Of heeft iemand nog een idee waar dit vandaan kan komen?
Ik heb geen antwoord, maar ik volg je wel even. Want ik zou graag hetzelfde doen maar ik vertrouw de techniek onvoldoende en jou post is daar nu precies het voorbeeld van.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Heb je Jedlix ontkoppeld voor wijziging wachtwoord?
In mijn geval was ontkoppeld Gridio de boosdoener. Na wijziging wachtwoord opgelost.

De Kia importeur kan wel zien of er communicatie met de auto is, maar niet door wie/wat.

[ Voor 25% gewijzigd door HansAuutB op 02-03-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-10 20:07
[...]

Mag ik vragen waarom je dat nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
Solarman schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:36:
[...]

klopt, dan stappen ze over op Android automotive.
En daarna weer iets anders? (Nieuws van onze Engelse vriend)
https://www.hyundai.com/w...ewsroom/detail/0000000908

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:17
GHorsie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:24:
[...]

Mag ik vragen waarom je dat nodig hebt?
Zou ik ook prettig vinden, nu ben je afhankelijk van het in moeten voeren van een bestemming en of de auto het nodig vindt of niet.

Wat mij laatst overkwam was dat ik naar huis navigeerde, dit makkelijk ging halen met de soc, maar de auto toch ging voorverwarmen en mij af wou laten slaan om te gaan laden wat compleet overbodig was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
Mevistox5 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:38:
[...]

Inderdaad. Het enige effect dat de nieuwe firmware kan hebben is het voorkomen van verdere schade aan de hardware. Als die echter al op het punt van omvallen staat, dan gaat dat vroeg of laat gebeuren.

Het feit dat je maanden moet wachten op vervanging maakt de klantervaring er niet beter op. Kia laat wat dat betreft grote steken vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:49
Ga er gerust vanuit dat ze bij Hyundai en Kia inmiddels hoofdpijn hebben van deze ICCU perikelen.
Maar ze maken ze (ongetwijfeld) niet zelf, of in eigen beheer, en echt voorraad heeft geen enkele (auto-)fabrikant meer, alles komt 'just-in-time'.
Wanneer de fabrikant waar ze deze onderdelen inkopen (door een fabrieksbrand of anderszins) niet kan leveren, zullen ze daar vast en zeker een boete op hebben staan, maar wat er niet is, kun je niet inbouwen....toch?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
  • Laatst online: 22-10 12:23
HansAuutB schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:41:
Heb je Jedlix ontkoppeld voor wijziging wachtwoord?
In mijn geval was ontkoppeld Gridio de boosdoener. Na wijziging wachtwoord opgelost.

De Kia importeur kan wel zien of er communicatie met de auto is, maar niet door wie/wat.
Jedlix had ik inderdaad ontkoppeld voor die tijd. Vandaag voor de zekerheid nog een keer verbonden en weer ontkoppeld. Het zou mooi zijn als er een overzicht was van actieve sessies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Loei123 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:37:
[...]
Wat mij laatst overkwam was dat ik naar huis navigeerde, dit makkelijk ging halen met de soc, maar de auto toch ging voorverwarmen en mij af wou laten slaan om te gaan laden wat compleet overbodig was..
In dit soort gevallen zet ik de automatische laadstops uit. Dat kun je doen door het vinkje weg te halen aan de rechterkant van het previewscherm met het routeoverzicht (dus direct nadat je de bestemming gekozen hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
We gaan komende zomervakantie naar de hak van de laars van Italië.
Met e-bikes op de fietsendrager.
Iemand ervaring met het meerverbruik hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Franciesco schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:44:
[...]

In dit soort gevallen zet ik de automatische laadstops uit. Dat kun je doen door het vinkje weg te halen aan de rechterkant van het previewscherm met het routeoverzicht (dus direct nadat je de bestemming gekozen hebt).
Dat zou niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:57
HansAuutB schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:21:
Extra accu!
Dus minder stops mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
2 accu's grappenmaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elhovo
HansAuutB schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:21:
Reken op ongeveer 10% extra verbruik. Dat is tenminste mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magicstar
  • Nu online
Vanochtend helemaal geen sjoege uit de auto, nu ja, disco schermpjes. Kia pech hulp (via de lease) is onderweg, ik ben benieuwd wat ze gaan roepen. Als ik alleen een accu boostertje krijg dan rijd ik toch maar even langs de garage voordat ik morgen naar Duitsland rij voor de zaak.

UPDATE - zojuist afgesleept naar de garage

[ Voor 7% gewijzigd door magicstar op 03-03-2025 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 08:45
Ik heb sinds begin dit jaar, toen het een keer -5 was, gemerkt dat het voorverwarmen niet meer goed werkt. Waar in voorgaande jaren de voorruit helemaal ijsvrij was en de auto lekker warm, is het nu koud en blijft de voorruit bevroren. Het lijkt er dus op dat de verwarming niet goed meer werkt. De garage was zo vriendelijk om ergens halverwege april plek te hebben voor een diagnose. Dus tegen die tijd is het buiten weer warm genoeg om geen verwarming nodig te hebben.

Ik heb al in dit topic gezocht op verwarmingsproblemen, maar kon niet direct iets vinden dat hierop lijkt. Heeft iemand ervaring met dit probleem?

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevistox5
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18-10 21:31
Chevalric schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:02:
Ik heb sinds begin dit jaar, toen het een keer -5 was, gemerkt dat het voorverwarmen niet meer goed werkt. Waar in voorgaande jaren de voorruit helemaal ijsvrij was en de auto lekker warm, is het nu koud en blijft de voorruit bevroren. Het lijkt er dus op dat de verwarming niet goed meer werkt. De garage was zo vriendelijk om ergens halverwege april plek te hebben voor een diagnose. Dus tegen die tijd is het buiten weer warm genoeg om geen verwarming nodig te hebben.

Ik heb al in dit topic gezocht op verwarmingsproblemen, maar kon niet direct iets vinden dat hierop lijkt. Heeft iemand ervaring met dit probleem?
Wil je niets aanpraten maar.. ja. Ik herken dit probleem. De auto 'handmatig' verwarmen en ontdooien werkte wel (zittend in de auto dus). In no time schoon en warm. Met de verwarming was in ieder geval niets mis. Of dit uiteindelijk de reden is voor teveel stress op het. elektrische systeem weet ik niet (is puur speculatief), maar mijn ICCU zei daarna plof. Hoe oud is de 12V accu in je EV6? Wellicht een eerste aanwijzing van een degraderende 12V accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Loei123 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:35:
[...]

Dat zou niet nodig moeten zijn.
Er zullen altijd situaties zijn dat handmatig iets aanpassen beter bij de (gewenste) situatie past. Ook bij de Tesla Model 3 die ik zakelijk rijd verwijder ik wel eens een laadstop als ik denk ook zonder te laden thuis te kunnen komen.

Maar goed, het was maar een tip cq een reactie hoe ik er mee omga. Ieder zijn eigen keuze uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Franciesco schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:27:
[...]

Er zullen altijd situaties zijn dat handmatig iets aanpassen beter bij de (gewenste) situatie past. Ook bij de Tesla Model 3 die ik zakelijk rijd verwijder ik wel eens een laadstop als ik denk ook zonder te laden thuis te kunnen komen.

Maar goed, het was maar een tip cq een reactie hoe ik er mee omga. Ieder zijn eigen keuze uiteraard.
Nee snap ik helemaal hoor.
Maar als het duidelijk is dat je de eindbestemming met bijna 100km range gaat bereiken dan is zo'n laadstop natuurlijk onzin, dit zou de auto zelf moeten kunnen inschatten naar mijn idee.

Het was ook een voorbeeld waarom handmatig voorverwarmen ipv dit door de auto te laten bepalen beter kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
rbrt schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:55:
Ik had mijn ev6 uit '21 vrijdag opgehaald voor reparatie van het defecte stuurhuis en stoel verstelling. Daar hebben ze de laatste CCU software update uitgevoerd dus ik dacht: wordt weer eens tijd om een keer naar 100% te laden aangezien ik vandaag een stukje wilde rijden.

Helaas is hij nooit tot 100% gekomen, "onverwachte voertuig status" volgens de Kia connect app. In het scherm krijg ik deze

[Afbeelding]
Net de dealer gesproken, morgen langs om kapotte ICCU te bevestigen. Vervangende onderdeel kan zoals bekend maanden duren, tot die tijd moet ik laden bij de Supercharger die hier gelukkig 200 meter verderop zit.

e-niro had volgens de medewerker niet zoveel problemen dus inmiddels heb ik spijt dat ik niet 15.000 in eigen zak heb gehouden en een oude e-niro op de kop had getikt na al deze problemen.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 08:45
Mevistox5 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:22:
[...]

Wil je niets aanpraten maar.. ja. Ik herken dit probleem. De auto 'handmatig' verwarmen en ontdooien werkte wel (zittend in de auto dus). In no time schoon en warm. Met de verwarming was in ieder geval niets mis. Of dit uiteindelijk de reden is voor teveel stress op het. elektrische systeem weet ik niet (is puur speculatief), maar mijn ICCU zei daarna plof. Hoe oud is de 12V accu in je EV6? Wellicht een eerste aanwijzing van een degraderende 12V accu.
Ook als ik in de auto rijd moet ik de temperatuur flink hoog zetten om de verwarming aan de praat te krijgen, maar dan lukt het wel.
Ik ben inderdaad ook bang dat het een ICCU of accu issue gaat zijn, want daar lees ik hier veel over en mijn auto is ook van een vroege lichting (eerste lading MY23). Benieuwd wat de garage er van zegt over 1,5 maand.

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Loei123 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:37:
[...]

Zou ik ook prettig vinden, nu ben je afhankelijk van het in moeten voeren van een bestemming en of de auto het nodig vindt of niet.

Ik ben nog wat onbekender met de EV6, maar begreep wel dat het sowieso alleen via de ingebouwde navi werkt en niet via Apple CarPlay bijvoorbeeld.

Reed jij dan op de ingebouwde navi? Zo ja, zou het niet handiger of op z'n minst een workaround zijn om dan niet de ingebouwde navi te gebruiken maar iets via je telefoon?

Hoe geeft de auto eigenlijk aan dat hij aan het voorverwarmen is voor snelladen? Ik sta woensdag op de planning bij de dealer om die update in mijn 2022 door te laten voeren, want nu kan hij juist niet voorverwarmen voor snelladen en dat lijkt mij wel prettig, los van wat jij terecht aanhaalt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:41

Harrie van Til

Doe maar blauw

MooDyBLueS schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:28:
[...]

Ik ben nog wat onbekender met de EV6, maar begreep wel dat het sowieso alleen via de ingebouwde navi werkt en niet via Apple CarPlay bijvoorbeeld.

Reed jij dan op de ingebouwde navi? Zo ja, zou het niet handiger of op z'n minst een workaround zijn om dan niet de ingebouwde navi te gebruiken maar iets via je telefoon?

Hoe geeft de auto eigenlijk aan dat hij aan het voorverwarmen is voor snelladen? Ik sta woensdag op de planning bij de dealer om die update in mijn 2022 door te laten voeren, want nu kan hij juist niet voorverwarmen voor snelladen en dat lijkt mij wel prettig, los van wat jij terecht aanhaalt. ;)
Wanneer de EV6 de accu aan het voorverwarmen is zal er in je accupercentageblokje (links onderin je scherm recht voor je) een rode 'gloeispiraal' verschijnen.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Loei123 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:20:
[...]

Nee snap ik helemaal hoor.
Maar als het duidelijk is dat je de eindbestemming met bijna 100km range gaat bereiken dan is zo'n laadstop natuurlijk onzin, dit zou de auto zelf moeten kunnen inschatten naar mijn idee.

Het was ook een voorbeeld waarom handmatig voorverwarmen ipv dit door de auto te laten bepalen beter kan zijn.
Laat ik voorop zeggen: je hebt helemaal gelijk.

Maar... de reden is hoogstwaarschijnlijk dat de auto een minimale aankomst SoC hard geprogrammeerd heeft staan en als jij navigeert naar een bepaalde plek waarbij je onder die grenswaarde komt dan wil hij idealiter dat je gaat laden tussendoor. Ook ik heb hiervoor een Model 3 gereden en herken hetzelfde, maar daar kon je zoals gezegd simpelweg de laadstop weghalen. Ook gaf hij als ik met zeg 15% ofzo thuis aankwam de melding dat de accu leeg aan het raken is, het koud is en het daarom aan te raden is om op te laden.

Allemaal goed bedoelde suggesties/hulpmiddelen, maar de praktijk is het niet altijd even handig inderdaad. Dus totdat Kia een betere aanpak heeft hiervoor of meer opties biedt, kwestie van workarounds zoals de laadstop eruit halen, het navigeren stoppen of een 3rd party navigatie via AA/AC gebruiken. Die zouden voor zover ik me heb ingelezen dit niet moeten triggeren namelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Loei123
Harrie van Til schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:37:
[...]

Wanneer de EV6 de accu aan het voorverwarmen is zal er in je accupercentageblokje (links onderin je scherm recht voor je) een rode 'gloeispiraal' verschijnen.
Mijne is van 2021 en laat geen gloeispiraal zien maar een sneeuwvlokje in het batterij icoontje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
MooDyBLueS schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:28:
[...]

Ik vind de navi van de auto zelf verder best goed.
Android Auto is ook alleen bekabeld en ik luister zelf nog ouderwets muziek van een USB stick en die combinatie tegelijkertijd is dus geen optie.

En in mijn geval laat de auto dus een sneeuwvlokje in het batterij icoon zien. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
MooDyBLueS schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:38:
[...]

Maar... de reden is hoogstwaarschijnlijk dat de auto een minimale aankomst SoC hard geprogrammeerd heeft staan en als jij navigeert naar een bepaalde plek waarbij je onder die grenswaarde komt dan wil hij idealiter dat je gaat laden tussendoor. Ook ik heb hiervoor een Model 3 gereden en herken hetzelfde, maar daar kon je zoals gezegd simpelweg de laadstop weghalen. Ook gaf hij als ik met zeg 15% ofzo thuis aankwam de melding dat de accu leeg aan het raken is, het koud is en het daarom aan te raden is om op te laden.

Allemaal goed bedoelde suggesties/hulpmiddelen, maar de praktijk is het niet altijd even handig inderdaad. Dus totdat Kia een betere aanpak heeft hiervoor of meer opties biedt, kwestie van workarounds zoals de laadstop eruit halen, het navigeren stoppen of een 3rd party navigatie via AA/AC gebruiken. Die zouden voor zover ik me heb ingelezen dit niet moeten triggeren namelijk.
Je kunt toch bij elke routeplanning aangeven via het vinkje of hij laadstops mee moet nemen of niet? Dat lijkt mij toch geen "workaround" maar gewoonweg een handeling die eenvoudig is uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
[...]

Onder 20% SOC stopt de EV6 toch ook met batterij voorverwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-10 21:18
petertenboer schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:57:
[...]

Je kunt toch bij elke routeplanning aangeven via het vinkje of hij laadstops mee moet nemen of niet? Dat lijkt mij toch geen "workaround" maar gewoonweg een handeling die eenvoudig is uit te voeren.
Ja, volgens mij heeft hij die vink nog altijd opstaan. Gewoon die vink afzetten. En zelf plannen waar je gaat laden.

Al zou ik die dan weer wel aanvinken als je een lange reis doet (vb 400km+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Harrie van Til schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:37:
[...]

Pre-facelift is het vlgs mij een witte ijskristal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GHorsie
[...]

Als de geplande opties voor alle ev6 modellen beschikbaar komen dan zou je een betere optie krijgen. Dan kan je aangeven met welk percentage je wilt aankomen op je bestemming. Tenzij ze weer een hoge minimale waarde handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Best shocking om te zien hoeveel er afgeschreven is in goed twee jaar tijd. Ook erg weinig kilometers en dan toch bijna € 20.000,- van de nieuwprijs af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-t5nK6WJao9ZcX2T6Ou_jRBDoDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKmxglFRqJ59WGc3oS4GaeL2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:28
petertenboer schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:11:
Best shocking om te zien hoeveel er afgeschreven is in goed twee jaar tijd. Ook erg weinig kilometers en dan toch bijna € 20.000,- van de nieuwprijs af.

[Afbeelding]
Informatie is ook wat verouderd. ;)
Wegenbelasting staat op 0 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online

[Afbeelding]
En dat is de verkoopprijs, moet je kijken wat de inruilprijs is geweest.
Het onbekende qua afschrijving is voor mij de reden voor private lease geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petertenboer
Sonicfreak schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:14:
[...]

Informatie is ook wat verouderd. ;)
Wegenbelasting staat op 0 euro per maand.
Zal ik zo even tegen ze zeggen 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Solarman schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:49:
[...]

En dat is de verkoopprijs, moet je kijken wat de inruilprijs is geweest.
Het onbekende qua afschrijving is voor mij de reden voor private lease geweest.
Inderdaad, die zal rond de 32.000,- hebben gelegen 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Is trouwens een import auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox

[Afbeelding]
Nieuwprijs was volgens mij rond de 50-51 voor deze uitvoering destijds. Maar goed. Ten opzichte van de inruilprijs alsnog bijna 20k afgeschreven.

Voor mij ook de reden dat ik nog steeds in de EV6 rijdt. Dan maar oprijden en zien waar het schip strand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
HansAuutB schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:20:
[...]

Pre-facelift is het vlgs mij een witte ijskristal.
Nope, alleen als je de update niet hebt gedaan zie je een sneeuwvlokje, maar dat is niet de preconditioning, maar wintermode, bij lage termperaturen gaat hij de accu dan (deels) voorverwarmen. Bij de preconditioning krijg je gewoon een rode spiraal te zien, ongeacht welke versie je hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Ik heb precconditioning maar vrijwel zeker geen rode spiraal.
Batterij zit vol, kan voorlopig niet testen.
Laatste keer grote afstand kreeg ik melding in grijs blok dat hij precconditioning gestart had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:42
The Wizard schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:20:
[...]

Nope, alleen als je de update niet hebt gedaan zie je een sneeuwvlokje, maar dat is niet de preconditioning, maar wintermode, bij lage termperaturen gaat hij de accu dan (deels) voorverwarmen. Bij de preconditioning krijg je gewoon een rode spiraal te zien, ongeacht welke versie je hebt.
In mijn MY21 krijg ik gewoon een sneeuwvlok als ik ga precon'nen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dartlink schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:26:
[...]

In mijn MY21 krijg ik gewoon een sneeuwvlok als ik ga precon'nen :)
Dan zou ik hem even laten updaten door de dealer. Heb je wel de laatste versie van de navi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
The Wizard schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:31:
[...]

Dan zou ik hem even laten updaten door de dealer. Heb je wel de laatste versie van de navi?
Absoluut, maar dit is al jaren zo. Voor zover ik weet hebben alle MY21 dit, MY22 en hoger hebben inderdaad de spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dartlink schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:36:
[...]

Absoluut, maar dit is al jaren zo. Voor zover ik weet hebben alle MY21 dit, MY22 en hoger hebben inderdaad de spiraal.
Ah, dat zou idd kunnen. Ik heb een MY22, dacht dat door die update alle versies het spiraaltje hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
The Wizard schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:47:
[...]

Ah, dat zou idd kunnen. Ik heb een MY22, dacht dat door die update alle versies het spiraaltje hadden.
Als het goed is had jij hem al out of the box dacht ik, dat precon'nen :)

MY21 moest echt een update doen (waarbij ik de allereerste was bij mijn dealer :P )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Pas vanaf MY23 is het een spiraal, vanaf dat MY zat precon er standaard in.
MY22, hier valt ook de levering van 2021 in, konden achteraf een (voor sommigen) betaald update laten uitvoeren.
De niet standaard geleverde precon heeft een sneeuwvlok (MY22), en vanaf MY23 een spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dartlink schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:48:
[...]

Als het goed is had jij hem al out of the box dacht ik, dat precon'nen :)

MY21 moest echt een update doen (waarbij ik de allereerste was bij mijn dealer :P )
Ik had eerst ook alleen wintermode, ik had alleen de navi update nodig :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Solarman schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:51:
Pas vanaf MY23 is het een spiraal, vanaf dat MY zat precon er standaard in.
MY22, hier valt ook de levering van 2021 in, konden achteraf een (voor sommigen) betaald update laten uitvoeren.
De niet standaard geleverde precon heeft een sneeuwvlok (MY22), en vanaf MY23 een spiraal.
Verrek, ja, ik heb een MY23, zou officieel een MY22 zijn, maar ja, die levertijden toen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:17
Phusebox schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:18:
[...]

Nieuwprijs was volgens mij rond de 50-51 voor deze uitvoering destijds. Maar goed. Ten opzichte van de inruilprijs alsnog bijna 20k afgeschreven.

Voor mij ook de reden dat ik nog steeds in de EV6 rijdt. Dan maar oprijden en zien waar het schip strand.
schorsen? en als thuisbatterij gebruiken?
Ook mijn Polestar is flink gezakt, ik denk dat het puur is vanwege een zwalkende regering.
(ps, als de Tesla's zo blijven zakken, en vele er vanaf willen.... zie ook ook dáár een mogelijkheid. O-) )

[ Voor 9% gewijzigd door Hansieo op 04-03-2025 10:28 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik heb inmiddels een maandje geleden een EV6 GT-Line AWD gekocht voor 36k, ook uit 2022, iets hogere km-stand. Die is nog harder gegaan als je naar nieuwprijs kijkt.

Maar ja, EV's schrijven nog aardig hard af. Sowieso is het als particulier al nooit verstandig geweest om een nieuwe auto te kopen, tenzij je echt 1000% zeker weet dat je er minstens 10 jaar mee gaat doen. Maar de meeste mensen rijden 3-6 jaar in een auto blijkt uit de cijfers en dan kan je toch veel beter een occasion kopen.

Pak mijn EV6 uit 2022: nieuwprijs 59k, gekocht voor 36k = 23k verlies in 32 maanden = €719/mnd afschrijving
Als ik die afschrijving voor de komende 3 jaar doortrek dan zou de auto na 5,5 tot 6 jaar nog maar een krappe 10k waard zijn. Nooit dat dat gaat gebeuren.

Komt ook omdat de verkopen nog niet zo booming zijn als men soms beweert. Ik hoorde laatst nog dat 94% van alle verkochte occasions in 2024 een brandstofmotor hadden, dus daar zitten wel (P)HEVs bij, maar BEV niet en dat is dus maar 6%. In Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo

[Afbeelding]
Oef,
Ik heb de mijne gekocht als showroommodel. Was op dat moment 15 maanden oud maar met 40 km op de teller. Is een air maar met pakket dat o.a. electrische stoelen, HUD, matrix koplampen, dode hoek waarschuwing en nog wat dingetjes heeft. Heeft me 39k gekost en ik kreeg ook nog een behoorlijke inruilprijs op mijn e-Niro van ruim 4 jaar met motorratel.

Heb dus een goeie deal gehad :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Hansieo schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:27:
[...]

schorsen? en als thuisbatterij gebruiken?
Ook mijn Polestar is flink gezakt, ik denk dat het puur is vanwege een zwalkende regering.
(ps, als de Tesla's zo blijven zakken, en vele er vanaf willen.... zie ook ook dáár een mogelijkheid. O-) )
Klopt, ik ben ook heel erg aan het twijfelen geweest wat te doen. We kwamen van een Tesla Model 3 waar we niet tevreden over waren en met een e-Soul als 2e auto nog altijd heb ik ook de overweging gemaakt om weer terug naar mijn oude nest van Lexus/Toyota hybrides te gaan. Die behouden nog altijd belachelijk goed hun waarde. Een 4-5 jaar oude Corolla die destijds nieuw 35k was kost nu nog 20k of meer. Zegt genoeg vergeleken met welke EV dan ook.

Toch wilde ik gewoon graag een EV (blijven) rijden om verschillende redenen en hoeft het ook zeker niet het goedkoopste te zijn, zolang het maar niet de kop gaat kosten. Feit is echter wel dat wij thuis kunnen laden, zonnepanelen hebben en daarmee zelden publiek hoeven te laden of te snelladen. Dan is anno 2025 de balans nog steeds in het voordeel van een EV en flink ook.

Pak echter iemand die van publiek laden afhankelijk is of zelfs vaak moet snelladen en dan gaat de balans wel heel hard richting de andere kant. En als je dan ook nog eens de 75% mrb vanaf volgend jaar meerekent, dan kan je grofweg zeggen dat EVs vanaf 2026 i.c.m. publiek laden vaak duurder zullen zijn dan een hybride auto. De enige die dan (deels afhankelijk van situatie en keuzes) nog financieel uit kan is de variant i.c.m. eigen laadpaal en liefst zonnepanelen.

En ja, doordat de overheid op deze gebieden: EV subsidies, MRB en zonnepanelen salderen en zelfs het toestaan van terugleverboetes, laat afweten voor ons als burgers, zijn er genoeg mensen die weer hybride gaan rijden. Het geeft zeker weten meer zekerheid in ieder geval.
Pagina: 1 ... 420 ... 450 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic