Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
In 2,5 jaar tijd nog nooit zombie modus gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Bogey555 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:00:
[...]

Ik heb het ook 1 keer gehad bij het te vroeg afbreken van de remote climate en enkel de accu loskoppelen werkte. Sindsdien heb ik een mini setje met sleutel 10 in de auto :+
Idem! Dit is de enige echte oplossing die altijd werkt. Sleutel 10 al 2 jaar in de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-09 21:57
king_dude schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:47:
[...]

Idem! Dit is de enige echte oplossing die altijd werkt. Sleutel 10 al 2 jaar in de auto.
Zelf dacht ik ook dat dit de enige oplossing was, maar toen ik laatst twee maal de zombie modus te pakken had is het toch vanzelf opgelost. Wanneer de modus actief is, hoor je een heel zacht zoemend geluid als je de motorkap opent. Rechtsboven ergens. Na ongeveer 8 minuten stopt dit en is de auto weer normaal aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-09 22:04
Vraag,

I
Mijn kia ev6 zegt connected in de app maar de laatste refresh is gister gebeurd. Als ik nu refresh zegt de app na een tijd dat die geen verbinding kan maken met de auto.

Ik zie in de auto ook geen live verkeersinformatie meer. Auto is ongeveer 2 weken oud.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:05
@sgouman een reset van het infotainment systeem zou ik proberen. Dat kan via het gaatje naast de volumeregelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Franciesco schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:22:
@sgouman een reset van het infotainment systeem zou ik proberen. Dat kan via het gaatje naast de volumeregelaar.
Ga ik even proberen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ander probleem waar ik tegenaan loop.

Ik heb ingesteld dat het intelligente koplampensysteem(LED Matrix) moet werken vanaf 20 km/h.
Echter werkt dit heel vaak niet vanaf die snelheid.

Ik zat net in een sportage met dezelfde optie en ook daar ingesteld vanaf 20km/h. Waar het bij mij dan niet werkt werkt het bij die sportage wel. Is het een ander systeem of is er iets mis met mijn auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-09 15:27
sgouman schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:50:
Ander probleem waar ik tegenaan loop.

Ik heb ingesteld dat het intelligente koplampensysteem(LED Matrix) moet werken vanaf 20 km/h.
Echter werkt dit heel vaak niet vanaf die snelheid.

Ik zat net in een sportage met dezelfde optie en ook daar ingesteld vanaf 20km/h. Waar het bij mij dan niet werkt werkt het bij die sportage wel. Is het een ander systeem of is er iets mis met mijn auto?
Ik moet het altijd nog manueel aanzetten door de hendel aan de linkerkant naar voren te duwen, dan verschijnt een lamp met auto op het scherm...

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
izzet3838 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:52:
[...]

Ik moet het altijd nog manueel aanzetten door de hendel aan de linkerkant naar voren te duwen, dan verschijnt een lamp met auto op het scherm...
Klopt dat moet ik ook. Er staat dan een lampjsymbool met auto erboven.
Echter moet dat in de sportage ook. Daar gaat alleen het grootlicht een stuk sneller aan dus dan in mijn ev6. Zelfs al in de woonwijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15-09 23:41
sgouman schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 06:43:
[...]

Klopt dat moet ik ook. Er staat dan een lampjsymbool met auto erboven.
Echter moet dat in de sportage ook. Daar gaat alleen het grootlicht een stuk sneller aan dus dan in mijn ev6. Zelfs al in de woonwijk.
Als er straatverlichting is gaat het niet aan. Het is bedoeld voor onverlichte wegen zonder auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjoske78
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 15:25
Ik verbind automatisch met Aawireless met Android Auto.
Ik had het probleem dat tijdens het opladen de app steeds verbinding probeerde te maken met Android Auto, maar dat is na het aanpassen van de setting start/stop opgelost.
Echter, als ik nu in de auto stap krijg ik een stuk of 8 meldingen op mijn telefoon (die dan als een gek aan een stuk door trilt) voordat de verbinding tot stand komt.
Bij het uitstappen idem dito.
Weet iemand wat dat kan zijn of hoe je het uit kunt zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVrom
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07-02 20:51
Dag beste Forumvolgers allemaal,

Even voorstellen en daarna met de deur in huis met mijn vraag.
Sinds enige tijd volg ik zeer geïnteresseerd dit forum (als lezer). Sinds juli rij ik zelf een EV6 GT-line RWD, inmiddels dik 10k op de kilometerteller. Prachtige wagen, zij het dat één element mij mateloos stoort.

Vanaf kilometer 1 stel ik vast dat de wagen scheeftrekt naar rechts. Na uitschakelen van alle rijhulpsystemen en stuur loslaten, loopt de auto binnen een paar seconden over de rechter zijlijn. Dit heb ik getest zowel op snelweg (alle rijstroken) als op tragere wegen, steeds met hetzelfde resultaat. Met alle rijhulpsystemen aan resulteert dit in een vrij nerveus stuur, wat onaangenaam en oncomfortabel aanvoelt. Mijn wagen werd afgeleverd met all-saisons banden (Michelin Crossclimate). De wielen werden een eerste keer opnieuw uitgebalanceerd, echter zonder resultaat. Daarna tot tweemaal toe volledig uitgelijnd (in twee verschillende bandencentrales). Daarna werd een road force balancing uitgevoerd. Alles zonder resultaat.
De garage heeft mij voorgesteld om de data van mijn auto enkele dagen te loggen en dit te vergelijken met een EV6 GT-line met 30.000 km die volgens hen perfect is afgesteld. Ze vermoedden een eventuele afwijking in de software. Ik kon dus twee dagen de « perfecte » EV6 vergelijken.
Gisteren en vandaag heeft de ruil plaatsgevonden.
Stomverbaasd moest ik vaststellen dat die andere EV6 exact hetzelfde gedrag vertoont…. Dit lijkt mij dus eerder een structureel gegeven, tenzij dit echt heel stom toeval is. In de garage stelt men dat dit hen nooit was opgevallen en dat zij een dergelijk probleem nog nooit binnen kregen. Ze zeggen mij ook dat er in de databank België-luxemburg nergens sprake is van dergelijk probleem (in databanken andere landen hebben ze zelf geen toegang maar gingen ze bevragen, ondermeer in Nederland waar er veel meer EV6 over de baan rolt). De resultaten van de datavergelijking moet ik nog afwachten, maar als het software is, is er volgens de garage niets aan te doen…

Een lang verhaal voor een simpele vraag. Zijn er nog EV6- rijders die dit hebben ervaren en zo ja, wat was/is het probleem en hoe werd het eventueel verholpen? In de garage lijkt men de weg op te gaan dat ik hiermee misschien zal moeten leren mee leven. Dergelijke houding zint mij echter geenszins.

Hartelijk dank bij voorbaat voor eventuele reacties.
Mvg
Kris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCTW
Ik rij op de snelweg altijd met systemen aan, maar zal een keer alles uutschakelen.

Echter nerveus gedrag heb ik niet met de systemen aan. Is de camera goed gekalibreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCTW
Ook een GTline RWD met ruim 60k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 12:20
KVrom schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:46:

Een lang verhaal voor een simpele vraag. Zijn er nog EV6- rijders die dit hebben ervaren en zo ja, wat was/is het probleem en hoe werd het eventueel verholpen? In de garage lijkt men de weg op te gaan dat ik hiermee misschien zal moeten leren mee leven. Dergelijke houding zint mij echter geenszins.

Mvg
Kris
Hier ook een RWD GT-Line en herken je probleem niet.
Is de wagen goed uitgelijnd?

Ik heb dit wel een keer gehad bij een Toyota. Na een aantal pogingen uitlijnen zijn toen ook de banden kruislings gewisseld en was het probleem opgelost.

[ Voor 12% gewijzigd door bokkie72 op 11-10-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVrom
FCTW schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:36:
Ik rij op de snelweg altijd met systemen aan, maar zal een keer alles uutschakelen.

Echter nerveus gedrag heb ik niet met de systemen aan. Is de camera goed gekalibreerd?
Al dan niet correcte kalibrering zou nu uit datalogs moeten blijken (maar garage gelooft er niet echt in :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVrom
bokkie72 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:54:
[...]

Hier ook een RWD GT-Line en herken je probleem niet.
Is de wagen goed uitgelijnd?

Ik heb dit wel een keer gehad bij een Toyota. Na een aantal pogingen uitlijnen zijn toen ook de banden kruislings gewisseld en was het probleem opgelost.
Wielen en banden al in alle richtingen gewisseld (na eerste uitlijning), echter zonder resultaat.
Al goed dat er dan toch ook een GT-line bestaat die het niet heeft :) Kan wat kracht bijzetten in de garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:05
@KVrom hier ook een GT-line, wel de AWD versie, met inmiddels ca 45k op de teller en herken het probleem gelukkig ook niet.

Heb je behalve het scheeftrekken ook trillingen?

Wegen lopen vaak wat af naar rechts. Trekt hij ook naar rechts als je op de linker baan (van het tegenliggende verkeer bedoel ik) rijdt? Uiteraard alleen even testen als het veilig kan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KVrom
Trillingen had ik ook, maar die zijn na de load force balancing uiteindelijk verdwenen.
Tip om links te rijden, lijkt mij wel een goeie (op het derde vak snelweg probeerde ik het wel en daar gaat het resoluut naar rechts).
Ik probeer het eens. Als jullie binnenkort meldingen krijgen van een spookrijdende EV6, dan weet je waar de klepel hangt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:43
KVrom schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:48:
Trillingen had ik ook, maar die zijn na de load force balancing uiteindelijk verdwenen.
Tip om links te rijden, lijkt mij wel een goeie (op het derde vak snelweg probeerde ik het wel en daar gaat het resoluut naar rechts).
Ik probeer het eens. Als jullie binnenkort meldingen krijgen van een spookrijdende EV6, dan weet je waar de klepel hangt :)
Staat er onbedoeld ergens een foute instelling?
Heb je al een reset naar fabrieksinstelling gedaan?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:47
Gisteren eindelijk tijd gehad om de auto te wassen, heerlijk!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSTXwI3OCRbqL2n2a-QX2bVVpy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HPpboSa7lFFNpgs90N5iScl.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas was het plezier van korte duur, nu wachten op hulpdienst...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0gx7dCbshCZE48mi77olABdXbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eX1mdeI4CzdHnY7w6zC69Jh5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highvelocity
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-09 23:11
Loei123 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:43:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
12 volt batterij blijft probleem.
Bij mij is hij bij ca. 84.000km vervangen, en resent weer bij 167.000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Highvelocity schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:02:
[...]

Veel gelezen inderdaad.
Ik hoop maar dat er iemand komt die gewoon snapt dat de accu defect is er direct een nieuwe in zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:53
Loei123 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:43:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tip om aan te schaffen: https://www.winparts.nl/w...b20-12v-400a/p945333.html

Heb bij de Kia Niro deze twee keer gebruikt, gelukkig nog niet bij de EV6.
Er zit ook een override button op die de meeste jumpstarters niet hebben en dan heb je er nog niets aan.
https://youtu.be/AH4hiMoVZYs?si=_UlFXZStDCKHoyXy
Kan veel frustratie schelen.

[ Voor 8% gewijzigd door petertenboer op 13-10-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
petertenboer schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:02:
[...]

Tip om aan te schaffen: https://www.winparts.nl/w...b20-12v-400a/p945333.html

Heb bij de Kia Niro deze twee keer gebruikt, gelukkig nog niet bij de EV6.
Er zit ook een override button op die de meeste jumpstarters niet hebben en dan heb je er nog niets aan.
https://youtu.be/AH4hiMoVZYs?si=_UlFXZStDCKHoyXy
Kan veel frustratie schelen.
Hij is gejumpstart, accu gaf 5.5 volt. Moest een half uurtje rijden en dan zou het goed moeten zijn.

Ik geloof er niks van dus het is nu wachten tot het weer mis gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 15-09 23:06
KVrom schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:46:
Dag beste Forumvolgers allemaal,

Even voorstellen en daarna met de deur in huis met mijn vraag.
Sinds enige tijd volg ik zeer geïnteresseerd dit forum (als lezer). Sinds juli rij ik zelf een EV6 GT-line RWD, inmiddels dik 10k op de kilometerteller. Prachtige wagen, zij het dat één element mij mateloos stoort.

Vanaf kilometer 1 stel ik vast dat de wagen scheeftrekt naar rechts. Na uitschakelen van alle rijhulpsystemen en stuur loslaten, loopt de auto binnen een paar seconden over de rechter zijlijn. Dit heb ik getest zowel op snelweg (alle rijstroken) als op tragere wegen, steeds met hetzelfde resultaat. Met alle rijhulpsystemen aan resulteert dit in een vrij nerveus stuur, wat onaangenaam en oncomfortabel aanvoelt. Mijn wagen werd afgeleverd met all-saisons banden (Michelin Crossclimate). De wielen werden een eerste keer opnieuw uitgebalanceerd, echter zonder resultaat. Daarna tot tweemaal toe volledig uitgelijnd (in twee verschillende bandencentrales). Daarna werd een road force balancing uitgevoerd. Alles zonder resultaat.
De garage heeft mij voorgesteld om de data van mijn auto enkele dagen te loggen en dit te vergelijken met een EV6 GT-line met 30.000 km die volgens hen perfect is afgesteld. Ze vermoedden een eventuele afwijking in de software. Ik kon dus twee dagen de « perfecte » EV6 vergelijken.
Gisteren en vandaag heeft de ruil plaatsgevonden.
Stomverbaasd moest ik vaststellen dat die andere EV6 exact hetzelfde gedrag vertoont…. Dit lijkt mij dus eerder een structureel gegeven, tenzij dit echt heel stom toeval is. In de garage stelt men dat dit hen nooit was opgevallen en dat zij een dergelijk probleem nog nooit binnen kregen. Ze zeggen mij ook dat er in de databank België-luxemburg nergens sprake is van dergelijk probleem (in databanken andere landen hebben ze zelf geen toegang maar gingen ze bevragen, ondermeer in Nederland waar er veel meer EV6 over de baan rolt). De resultaten van de datavergelijking moet ik nog afwachten, maar als het software is, is er volgens de garage niets aan te doen…

Mvg
Kris
Ik kan me voorstellen dat dit bewust gedaan wordt zodat je onbewust constant kleine stuur correcties maakt. Zou de auto perfect rechtdoor rijden dan krijg je elke 13 seconden een waarschuwing dat het stuur vastgehouden moet worden. Dit systeem reageert namelijk op kleine hoek verdraaiingen van het stuur en niet op censoren die signaleren dat het stuur aangeraakt wordt. Tot nu toe heb ik bij veel dingen die wij raar of niet logisch vinden gemerkt dat er een reden achter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:21

The Wizard

Moderator Mobile
Loei123 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:32:
[...]

Hij is gejumpstart, accu gaf 5.5 volt. Moest een half uurtje rijden en dan zou het goed moeten zijn.

Ik geloof er niks van dus het is nu wachten tot het weer mis gaat...
Rijden is flauwekul, is alleen voor ICE motoren, niet voor hybrides (met HV accu) en EV's, daar is voldoende om de auto gewoon aan te hebben staan, dan wordt de DC/DC converter geactiveerd en wordt de 12V accu bijgeladen.

Bij 5,5 V kan je wel al schade aan de 12V accu hebben, hou het in de gaten anders gewoon naar de dealer.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCTW
Bij mij werd pas na 1 jaar met batterij problemen na de 3e keer net voor de afloop van de garantie de batterij vervangen.

Had gelukkig een jumpstarter, waarmee ik wanneer nodig de auto steeds kon opstarten.

Ik hoopte dat het aan een slechte batterij lag, maar als ik lees dat er zelfs ook een 2e keer is vervangen, dan ligt het mischien aan hoe de 12v batterij wordt opgeladen/onderhouden door het systeem/iccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Loei123 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:07:
[...]

Veel gelezen inderdaad.
Ik hoop maar dat er iemand komt die gewoon snapt dat de accu defect is er direct een nieuwe in zet.
Dat doen ze vlgs mij niet.
Moet dealer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Highvelocity schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:02:
[...]

Ik had bij circa 20kkm al de 4e.
Sindsdien geen probleem meer nadat lekkages waren opgespoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVrom
Wiliyama schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:39:
[...]

Ik kan me voorstellen dat dit bewust gedaan wordt zodat je onbewust constant kleine stuur correcties maakt. Zou de auto perfect rechtdoor rijden dan krijg je elke 13 seconden een waarschuwing dat het stuur vastgehouden moet worden. Dit systeem reageert namelijk op kleine hoek verdraaiingen van het stuur en niet op censoren die signaleren dat het stuur aangeraakt wordt. Tot nu toe heb ik bij veel dingen die wij raar of niet logisch vinden gemerkt dat er een reden achter zit.
Dan zou iedereen toch dezelfde ervaring moeten hebben van het scheeftrekken, maar dit blijkt geenszins zo…
Stuur los = afwijken, dit duurt geen x seconden.
Ik beweer niet dat uw redenering geen steek houdt, vooral omdat de zgn. perfecte EV6 die ik als vervangwagen van de garage meekreeg hetzelfde gedrag vertoonde. Volgende week krijg ik het resultaat van het dataloggen. Ik ben eens benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16-09 21:13
Dag beste mensen,
Over een paar weken ben ik (hopelijk) de trotse bezitter van een EV6 Air 77 kWh. Ik heb momenteel een e-Niro uit 2020 waar ik erg tevreden over ben maar door het gedoe met de lagerproblemen in de motor / transmissie heb ik ervoor gekozen vervroegd een andera auto te kopen.

Mijn vraag: ik neem vaak fietsen mee op de trekhaak en nu heb ik gelezen dat sommige dingen op de EV6 niet werken als je een fietsendrager op de trekhaak hebt staan. Ik heb gezocht op het forum en begrijp dat iPedal niet werkt maar ik ben vooral benieuwd of Smart Cruise Control (automatisch afstand houden) en Highway Driving Assist (automatisch sturen) blijven werken als ik de fietsen achterop heb. Ik ben verslingerd aan SCC en HDA in de Niro en wil echt niet meer zonder rijden. Heeft iemand er ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 22:49
Elhovo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:39:
Dag beste mensen,
Over een paar weken ben ik (hopelijk) de trotse bezitter van een EV6 Air 77 kWh. Ik heb momenteel een e-Niro uit 2020 waar ik erg tevreden over ben maar door het gedoe met de lagerproblemen in de motor / transmissie heb ik ervoor gekozen vervroegd een andera auto te kopen.

Mijn vraag: ik neem vaak fietsen mee op de trekhaak en nu heb ik gelezen dat sommige dingen op de EV6 niet werken als je een fietsendrager op de trekhaak hebt staan. Ik heb gezocht op het forum en begrijp dat iPedal niet werkt maar ik ben vooral benieuwd of Smart Cruise Control (automatisch afstand houden) en Highway Driving Assist (automatisch sturen) blijven werken als ik de fietsen achterop heb. Ik ben verslingerd aan SCC en HDA in de Niro en wil echt niet meer zonder rijden. Heeft iemand er ervaring mee?
Ja, beide systemen werken gewoon.
Ook I-pedal werkt met een fietsendrager, maar dan moet je aanhangermodus handmatig uitzetten in de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
slim_fan schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:53:
[...]

Ja, beide systemen werken gewoon.
Ook I-pedal werkt met een fietsendrager, maar dan moet je aanhangermodus handmatig uitzetten in de instellingen.
Geweldig. Bedankt voor je antwoord. Dat was de enige twijfel die ik had tav de EV6.

Oh ja, en dat gedoe met de ICCU natuurlijk. Mijzelf kennende gaat me dat geheid gebeuren. Als het maar niet op een erg ongelegen moment is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
KVrom schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:33:
[...]

Dan zou iedereen toch dezelfde ervaring moeten hebben van het scheeftrekken, maar dit blijkt geenszins zo…
Stuur los = afwijken, dit duurt geen x seconden.
Ik beweer niet dat uw redenering geen steek houdt, vooral omdat de zgn. perfecte EV6 die ik als vervangwagen van de garage meekreeg hetzelfde gedrag vertoonde. Volgende week krijg ik het resultaat van het dataloggen. Ik ben eens benieuwd.
Het is me niet duidelijk of de mensen die er geen last van hebben ook werkelijk alle rijhulpsystemen hebben uitgeschakeld. Als dat het geval is dan kunnen we conclusies trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
The Wizard schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:45:
[...]

Rijden is flauwekul, is alleen voor ICE motoren, niet voor hybrides (met HV accu) en EV's, daar is voldoende om de auto gewoon aan te hebben staan, dan wordt de DC/DC converter geactiveerd en wordt de 12V accu bijgeladen.

Bij 5,5 V kan je wel al schade aan de 12V accu hebben, hou het in de gaten anders gewoon naar de dealer.
de accu loopt al schade op onder de 10,5V. Bij mij ook een keer 5,5V en 7,5V. Ik heb toen duidelijk aangegeven dat de accu hierdoor flink beschadigd is en dat ik verwacht dat er een nieuwe gemonteerd wordt. Dit is ook gebeurd. Tegenwoordig is de spanning nooit meer lager dan 12V bij elke keer dat ik 'start'. Het lijkt erop of er een update heeft plaatsgevonden voor dit probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Deze ochtend is de auto weer helemaal dood, we proberen het weer opnieuw. :9

Edit: Weer hulp gehad en dit keer meteen naar de dealer geweest waar direct een nieuwe accu is geplaatst. :)

[ Voor 42% gewijzigd door Loei123 op 14-10-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:43

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Loei123 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:33:
Deze ochtend is de auto weer helemaal dood, we proberen het weer opnieuw. :9

Edit: Weer hulp gehad en dit keer meteen naar de dealer geweest waar direct een nieuwe accu is geplaatst. :)
Mijn accu gaf het zonder waarschuwing ook opeens op. ‘s Ochtends nog 200km gereden en 3 uur later hartstikke dood. Volgens de hulpdienst gaf hij maar 3.8V aan. Auto weggesleept en na een week terug met een nieuwe accu (wel vervangend vervoer via de lease maatschappij). Km stand was net geen 80.000.
Zo rond de 150k maar ff preventief een nieuwe accu er in zetten of zo.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elhovo
BlaTieBla schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:28:
[...]

Mijn accu gaf het zonder waarschuwing ook opeens op. ‘s Ochtends nog 200km gereden en 3 uur later hartstikke dood. Volgens de hulpdienst gaf hij maar 3.8V aan. Auto weggesleept en na een week terug met een nieuwe accu (wel vervangend vervoer via de lease maatschappij). Km stand was net geen 80.000.
Kan natuurlijk een symptoom zijn van een onderliggend probleem (ICCU). Ik zou het goed in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
BlaTieBla schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:28:
[...]

Jammer van het slepen want met een jump start kun je overal weer naartoe. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:32
Ik lees alleen maar berichten over legen accu's, mijn vorige Ev6 heb ik bij 1 jaar en 4 maanden een kapotte accu gehad, gebeurde bij de dealer tijdens updaten en dus is er direct onder garantie een nieuwe geplaatst.
Ik heb sinds 5 oktober een andere 2e hands EV6 van een jaar , heeft alle updates gehad en ik heb zo'n voltmeter in de auto zitten zoals de foto hieronder, en was gisteren naar Dusseldorf en het valt mij eigenlijk op dat het voltage hoger is als met de vorige EV6, ik zie hem geregeld lange periodes op 14,6 of zelf 14,7 staan. Zou dat niet weer te hoog zijn? Overigens raad ik mensen met accu problemenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heK7FKsBI95AJEXQY05AnIVxfPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQ4leohs6mV9ixSiTTJAPC3g.jpg?f=fotoalbum_large zo'n apparaatje te bestellen wat ik heb , kost een paar euro bij ome Alie en ik heb hem in het rechter aansteker gat van de console zitten, en zo heb je altijd overzicht hoe je accu ervoor staat.

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:32
Overigens zie ik duidelijk een iets hoger stroom verbruik als mijn vorige EV6 , die kreeg ik nog wel op 14 of 15 kw als ik rustig reed, en deze krijg ik tot nu toe niet onder de 16 of 17. Zelfde model RWD 77,8 kw. En ik heb mijn eigen wielen van mijn vorige Kia eronder ;laten zetten want ik vind de 20 inch velgen niet mooi die onder deze plus advanced zitten dus heb mijn standaard velgen van 19 inch om laten zetten bij aankoop. Zal mij er op concentreren maar krijg het idee dat deze iets meer verbruikt. Niet storend want het roest mij niet maar het valt op.

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
marc4547 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 06:36:
Ik heb sinds 5 oktober een andere 2e hands EV6 van een jaar , heeft alle updates gehad en ik heb zo'n voltmeter in de auto zitten zoals de foto hieronder, en was gisteren naar Dusseldorf en het valt mij eigenlijk op dat het voltage hoger is als met de vorige EV6, ik zie hem geregeld lange periodes op 14,6 of zelf 14,7 staan. Zou dat niet weer te hoog zijn?
Dit is het voltage dat hij geeft wanneer de auto de 12V accu bijlaadt.

Zondag was de accu te zwak (5,5V) nadat ik de auto weer kon starten sprong dit meteen naar 14V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Loei123 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:39:
[...]

Jammer van het slepen want met een jump start kun je overal weer naartoe. :9
Dat is dus geprobeerd, maar zodra de auto uitging, was hij ook meteen weer dood. Hij is ook de wegsleep auto opgereden met de booster verbonden aan de accu.
Stel dat je kan rijden; hoe lang duurt het om met een EV (waarvan het 12V opladen van de accu een mysterie is) op te laden van 3.8V naar iets wat voldoende is?
Bij een ICE auto zou ik daar meer vertrouwen in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
BlaTieBla schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:19:
[...]

Dat is dus geprobeerd, maar zodra de auto uitging, was hij ook meteen weer dood. Hij is ook de wegsleep auto opgereden met de booster verbonden aan de accu.
Stel dat je kan rijden; hoe lang duurt het om met een EV (waarvan het 12V opladen van de accu een mysterie is) op te laden van 3.8V naar iets wat voldoende is?
Bij een ICE auto zou ik daar meer vertrouwen in hebben.
Mij is zondag gezegd een half uur te moeten rijden/de auto aan te hebben staan bij 5,5V.
Dan zou ik jouw geval 45 minuten voldoende moeten zijn geweest denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Loei123 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:22:
[...]

Mij is zondag gezegd een half uur te moeten rijden/de auto aan te hebben staan bij 5,5V.
En dan het risico lopen om twee dagen later weer met een dode auto te zitten? No thanks. Zeker niet als je leest dat het een veel voorkomend EV(6) probleem is waarbij accu's zo rond de 80k km falen.
Ik ga dan liever voor een beetje extra spanning in mijn leven naar het casino of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
BlaTieBla schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:35:
[...]

En dan het risico lopen om twee dagen later weer met een dode auto te zitten? No thanks. Zeker niet als je leest dat het een veel voorkomend EV(6) probleem is waarbij accu's zo rond de 80k km falen.
Ik ga dan liever voor een beetje extra spanning in mijn leven naar het casino of zo.
Ik wordt liever weer op weg geholpen zodat ik ergens heen kan om de accu te laten vervangen, dan dat de auto op een bergauto belandt en ik mogelijk weer achter een leenauto aan moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Goedemorgen,

Ik heb een korte vraag.
Mijn voorverwarmen van de auto verwarmd de auto maar kort voor. Rond de 15-20 minuten. Dit is zowel aan lader als niet aan de lader. Echter is dit vaak te kort. De achteruit is niet schoon, de zijruiten zit ook nog allemaal water/ijs op?
Kan je hem langer zetten of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
sgouman schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:54:
Nee. Dan moet je de auto handmatig met de app opnieuw laten voorverwarmen. Is niet in te stellen. ;(

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Nu online
De laatste tijd moet ik regelmatig de headunit resetten omdat KIA Connect dan niet werkt en ik dus de app niet kan laten communiceren met de auto. Irritant nu het kouder wordt.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 09:48

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

DaMenaz schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:06:
De laatste tijd moet ik regelmatig de headunit resetten omdat KIA Connect dan niet werkt en ik dus de app niet kan laten communiceren met de auto. Irritant nu het kouder wordt.
Ik heb hetzelfde ( ongeveer )..Bij werkt de app-auto communicatie maar half.
Status van de laadsessie en waar het voertuig zich bevind werken, remote airco etc doet niks.
Reset headunit lost dit niet op

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCTW
DaMenaz schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:06:
Nog nooit om die reden gereset. Volgens mij geen normaal gedrag.
Is het een gebied met slecht mobiel bereik? Werkt het na het resetten wel goed en heb je de laatste versie infotainment update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Nu online
FCTW schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:28:
[...]
Is het een gebied met slecht mobiel bereik? Werkt het na het resetten wel goed en heb je de laatste versie infotainment update?
Nee (laatste update was zelfs in een parkeergarage 2 diep onder de grond).
Ja
Ja

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCTW
Ik zou het dan bij Kia Nederland melden. Mischien kunnen ze een reden achterhalen. Mischien dat de 4G modem niet altijd goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Goedemorgen,

Ik heb een korte vraag.
Mijn voorverwarmen van de auto verwarmd de auto maar kort voor. Rond de 15-20 minuten. Dit is zowel aan lader als niet aan de lader. Echter is dit vaak te kort. De achteruit is niet schoon, de zijruiten zit ook nog allemaal water/ijs op?
Dit is normaal.
Wat niet normaal is, is dat de auto na 20 minuten voorverwarmen niet schoon/droog is.

Wat voor instellingen heb je voor het voorverwarmen ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:02
Goedemorgen,

Ik heb een korte vraag.
Ik denk dat er wat anders aan de hand is, bij mij is de auto binnen enkele minuten al warm en is de condens/ijs eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Loei123 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:34:
[...]

Dit is normaal.
Wat niet normaal is, is dat de auto na 20 minuten voorverwarmen niet schoon/droog is.

Wat voor instellingen heb je voor het voorverwarmen ingesteld?
Alles staan aan behalve de stuurverwarming.
dus dat is volgens mij, voorruit, achteruit, zijruiten en een doeltemperatuur van 20 graden.
Ik zal morgen is een foto maken na het voorverwarmen.

[ Voor 6% gewijzigd door sgouman op 15-10-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 17:03
sgouman schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:55:
[...]

Alles staan aan behalve de stuurverwarming.
dus dat is volgens mij, voorruit, achteruit, zijruiten en een doeltemperatuur van 20 graden.
Ik zal morgen is een foto maken na het voorverwarmen.
20 graden is te koud. Om ijs van je ramen te halen heb je meer warmte nodig. Zet hem maar op 27 graden (wat zover ik weet de fabrieksinstelling is) en probeer het nog eens.

Na 15 minuten stopt de auto met voorverwarmen. Als je te lang wacht is het voor niks geweest. Maar als je nu al vind dat het verbruik te hoog is ga je nog een feestje krijgen. De auto gaat met 8 Kw voorverwarmen. Een ijskrabber verbruikt minder ;)

[ Voor 20% gewijzigd door xxander968 op 15-10-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
xxander968 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:38:
[...]

20 graden is te koud. Om ijs van je ramen te halen heb je meer warmte nodig. Zet hem maar op 27 graden (wat zover ik weet de fabrieksinstelling is) en probeer het nog eens.

Na 15 minuten stopt de auto met voorverwarmen. Als je te lang wacht is het voor niks geweest. Maar als je nu al vind dat het verbruik te hoog is ga je nog een feestje krijgen. De auto gaat met 8 Kw voorverwarmen. Een ijskrabber verbruikt minder ;)
Heb hem altijd op 21,5 staan (zomer en winter, in de winter met voorruit/achterruitverwarming extra aan), nooit geen problemen met te koude auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10:15
Wat kan ik doen om gewoon structureel in een warme auto te rijden? Gisteravond had ik op zich, zonder voor te verwarmen, de auto zo 'schoon' van condens op de ramen (airco aan, achteruitverwarming aan en voorruitverwarming aan), dit op 20,5 graad.

Vervolgens werd de auto snel warm, fijn, maar na een minuut of 20 rijden kwam er gewoon weer koude lucht. Ik had toen inmiddels de airco en de ruitverwarmingen weer uitgezet, het zicht was goed. Maar dan zou het lekker zijn als de lucht gewoon warm blijft in de auto. Hoe dit voor elkaar te krijgen? Best tegenvallend eerlijk gezegd. Ik kom vanuit een Opel Astra Sportstourer en daar bleef de temperatuur lekker constant, daar duurde het echter weer lang om te ontwasemen...

Het is altijd wel wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Nu online
EN86 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:59:
Wat kan ik doen om gewoon structureel in een warme auto te rijden?
Inruilen op een andere auto.

De clima van de EV6 blijft een vreemd apparaat. Ik moet ook telkens de temperatuur een beetje verhogen bij langere ritten om te voorkomen dat de airco ineens koud gaat blazen. 8)7

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Loei123 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:22:
[...]

Een compleet lege accu gaat nooit vol zijn/worden in 30 minuten. Volgens mij is ie standaard 60Ah, ik geloof nooit dat de ICCU (LDC) met 60A of meer de 12V weer volgooit, wat de accu ook niet aankan trouwens.

Je kan het wel zien met Car Scanner, maar bij mij zit ie nooit onder de 80%, dus hij wordt nooit met veel vermogen geladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
EN86 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:59:
Wat kan ik doen om gewoon structureel in een warme auto te rijden? Gisteravond had ik op zich, zonder voor te verwarmen, de auto zo 'schoon' van condens op de ramen (airco aan, achteruitverwarming aan en voorruitverwarming aan), dit op 20,5 graad.

Vervolgens werd de auto snel warm, fijn, maar na een minuut of 20 rijden kwam er gewoon weer koude lucht. Ik had toen inmiddels de airco en de ruitverwarmingen weer uitgezet, het zicht was goed. Maar dan zou het lekker zijn als de lucht gewoon warm blijft in de auto. Hoe dit voor elkaar te krijgen? Best tegenvallend eerlijk gezegd. Ik kom vanuit een Opel Astra Sportstourer en daar bleef de temperatuur lekker constant, daar duurde het echter weer lang om te ontwasemen...

Het is altijd wel wat...
Zoals @DaMenaz zegt, product eigenschap, een slechte... Dit is niet iets wat alle EV's hebben, voor zover ik weet alleen de Koreanen. Onze Megane Electric heeft hier totaal geen last van, die verwarming gedraagt zich als een ICE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
The Wizard schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:05:
[...]

Zoals @DaMenaz zegt, product eigenschap, een slechte... Dit is niet iets wat alle EV's hebben, voor zover ik weet alleen de Koreanen. Onze Megane Electric heeft hier totaal geen last van, die verwarming gedraagt zich als een ICE.
De Skoda Enyaq heeft er ook een handje van. Oplossing was om de luchtstroom dan maar op je voeten te richten. Bleef de rest redelijk warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVrom
Voor wat het waard is…
Dit werkt volgens mij zoals een klassieke warmtepomp (verwarmen en koeling). Ik heb die in een vakantiewoning en als je die op de « auto » stand zet krijg je exact hetzelfde. Als de ingestelde temperatuur is bereikt middels warme lucht, begint het ding in airco modus koude lucht te blazen. Bijgevolg zet ik die steeds op ofwel warm, ofwel airco.

Ik heb nog geen winter meegemaakt met EV6, maar stel inderdaad ook hetzelfde vast. Ik stel bijgevolg de « heat » in, maar zonder automatische regeling. Tot hiertoe heb ik een vrij constante temperatuur ( ingesteld op 22°) op dagelijks lange ritten. Afwachten of dit blijft lukken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:16
Bij mijn ev6 was het ook raak vandaag met de 12v accu. (RWD 77Kwh Plus)
Weg rijden bij de sportschool zat er niet meer in.. gelukkig kwam de wegenwacht snel ter plaatse op hulp te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markbenq
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-09 23:49
mitch123 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:28:
Bij mijn ev6 was het ook raak vandaag met de 12v accu. (RWD 77Kwh Plus)
Weg rijden bij de sportschool zat er niet meer in.. gelukkig kwam de wegenwacht snel ter plaatse op hulp te bieden.
Vandaag ook meegemaakt! Halverwege de dag opeens 12v melding waardoor ik ook niet meer kon rijden en de pechhulp moest bellen. Hierna door gereden naar Kia Tinholt die er meteen een nieuwe accu in gegooid heeft _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Loei123 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:15:
[...]

Dit is het voltage dat hij geeft wanneer de auto de 12V accu bijlaadt.

Zondag was de accu te zwak (5,5V) nadat ik de auto weer kon starten sprong dit meteen naar 14V.
Dat klopt, maar als je de auto start dan geeft hij de eerste halve seconde het voltage van de accu weer. Daarna de laadspanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
KVrom schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:56:
Voor wat het waard is…
Dit werkt volgens mij zoals een klassieke warmtepomp (verwarmen en koeling). Ik heb die in een vakantiewoning en als je die op de « auto » stand zet krijg je exact hetzelfde. Als de ingestelde temperatuur is bereikt middels warme lucht, begint het ding in airco modus koude lucht te blazen. Bijgevolg zet ik die steeds op ofwel warm, ofwel airco.

Ik heb nog geen winter meegemaakt met EV6, maar stel inderdaad ook hetzelfde vast. Ik stel bijgevolg de « heat » in, maar zonder automatische regeling. Tot hiertoe heb ik een vrij constante temperatuur ( ingesteld op 22°) op dagelijks lange ritten. Afwachten of dit blijft lukken…
Klopt, hier thuis verwarmen we ook alles met L/L WP's, auto stand gebruik ik nooit. Gewoon verwarmen, hij gaat toch uit wanneer hij op temperatuur is. Dat kan uiteraard ook wel bij de Kia, maar ik wil gewoon alleen de temperatuur regelen en de rest moet de auto doen, en dat kunnen de meeste auto's prima. De Kia moet gewoon niet de AC of de Heat gebruiken, maar ook de buitenlucht voor verwarmen/koelen indien dat kan, dan heb je dit probleem niet (meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Mijn climatcontrol staat standaard op AUTO en de temp. op 22°C.
Eerst gaat de auto verwarmen op HEAT (verwarmingselement) waar na enige tijd wordt omgeschakeld naar AC (warmtepomp).
Ik heb nooit problemen met koude lucht blazen indien de auto op temperatuur is.(uitgezonderd met de stand ECO van de Climatecontrol).

KIA geeft ook in zijn handleiding aan dat je bij de stand AUTO de temperatuur het beste kan instellen op 22°C.
Dit geven ze denk ik niet voor niets aan.
Misschien wordt op die temp. instelling de koeling door AC softwarematig uitgeschakeld?

Daarbij is HEAT alleen verwarmen met een elektrisch 6kW verwarmingselement.
Dat is ook de reden dat bij veel korte stukken in de winter je werkelijke range aardig naar beneden kan gaan.

Misschien kunnen degene die problemen ervaren dit eens geproberen?
(Zij die een warmtepomp hebben natuurlijk)

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
The Wizard schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:22:
[...]
De Kia moet gewoon niet de AC of de Heat gebruiken, maar ook de buitenlucht voor verwarmen/koelen indien dat kan, dan heb je dit probleem niet (meer).
In de Kia is de "Heat" knop verwarmen met de weerstandsverwarming en de A/C knop verwarmen/koelen (afhankelijk van de binnentemp. en ingestelde vraagtemp.) met de WP.
In de stand auto kiest het klima systeem zelf of ie gaat verwarmen met heat (bij opstart) en gaat overschakelen op WP (A/C) en dat werkt dan pas echt goed zonder de gekoppelde Eco stand voor klimaatcontrole en vanaf 22°C vraagtemp.

Ga je zelf manueel altijd voor de "heat" stand kiezen schakel je de WP uit en verwarm je altijd met de weerstandsverwarming.
Wanneer je een uitvoering zonder WP hebt maakt dat idd niet uit.
Maar het zou zonde zijn een versie met een WP te kiezen en deze dan altijd handmatig uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:22
Hallo allemaal,

Na 14 jaar leaserijden ga ik nu over naar een particuliere aanschaf. Vrijdag hebben we de knoop doorgehakt en een EV6 GT-Line uit 2021 gekocht bij een officiële KIA dealer. Na veel proefritten in o.a. Enyaq, Ioniq 5 73 kWh, 77kWh en Ioniq 6, bleek de EV6 toch de beste keuze voor ons als gezinswagen.

Er zit schade boven het achterwiel en de elektrische stoelverstelling werkt niet, dus deze auto wordt door de dealer opgeknapt en 4 december geleverd.

Er zitten Kumho zomerbanden onder met goed profiel. Ik denk eraan om een tweede set velg te halen met winterbanden. De Kia velg voor de nieuwe EV6 zag er goed uit. In dit topic en in de bandentests zie ik vaak de Continental T 870 P en de Michelin Arctic 5 terugkomen.

Zou dit ook jullie keuze zijn? Ik neig naar de Continental vanwege de lagere rolweerstand. Sneeuwprestaties van de Michelin zijn beter maar we wonen in de buurt van de kust dus dat zal meevallen.

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
rbrt schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:55:
Hallo allemaal,

Na 14 jaar leaserijden ga ik nu over naar een particuliere aanschaf. Vrijdag hebben we de knoop doorgehakt en een EV6 GT-Line uit 2021 gekocht bij een officiële KIA dealer. Na veel proefritten in o.a. Enyaq, Ioniq 5 73 kWh, 77kWh en Ioniq 6, bleek de EV6 toch de beste keuze voor ons als gezinswagen.

Er zit schade boven het achterwiel en de elektrische stoelverstelling werkt niet, dus deze auto wordt door de dealer opgeknapt en 4 december geleverd.

Er zitten Kumho zomerbanden onder met goed profiel. Ik denk eraan om een tweede set velg te halen met winterbanden. De Kia velg voor de nieuwe EV6 zag er goed uit. In dit topic en in de bandentests zie ik vaak de Continental T 870 P en de Michelin Arctic 5 terugkomen.

Zou dit ook jullie keuze zijn? Ik neig naar de Continental vanwege de lagere rolweerstand. Sneeuwprestaties van de Michelin zijn beter maar we wonen in de buurt van de kust dus dat zal meevallen.
Gefeleciteerd met je aanschaf. :)
Ik ben even nieuwsgierig waarom je gekozen hebt voor de EV6 en niet voor de Enyaq, Ioniq 5 of 6.
Ik heb de EV6 als zakelijke leaseauto en destijds had ik geen keuze voor een Ioniq 5 of 6. Inmiddels staan die wel in de leaseportaal en is de EV6 eruit.
Niet dat ik ontevreden ben met de EV6, integendeel, ik ben heel tevreden, maar ik heb in het verleden wel eens een proefrit gemaakt in een Ioniq 5 en dat is ook een fijne auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rbrt
Bedankt!

De Enyaq leek me ontzettend praktisch maar was van binnen kleiner dat we hadden gedacht. Bovendien is alles bij de VW-groep een extra pakket en werd deze auto dus best duur. Vervolgens dus gekeken naar de Ioniq 5, een ontzettend gave auto om te zien en heeft ook meer ruimte achterin (zeker als je de bank naar voren schuift met kleine kinderen).

Helaas werd mijn vrouw wagenziek in het 73 kWh model. Schijnt een bekend probleem te zijn met de veringen in die eerste generatie (ook zonder i-pedal).

Opnieuw een proefrit gemaakt, maar dan in de 77kWh met de nieuwe veringen en die reed beter, maar de missenlijkheid bleef. De Ioniq 6 had het probleem niet en die reed heel erg goed, maar de kofferbak was te klein voor ons gezin.

Uiteindelijk dus de EV6 geprobeerd, omdat we twijfelden tussen de e-niro (huidige lease auto) en de EV6. Tweedehands is de e-niro ontzettend scherp geprijsd, maar met name in de bochten merk je dat de EV6 echt een betere auto is! Uiteindelijk dus samen de knoop doorgehakt en gekozen voor de EV6, ook omdat we ontzettend tevreden zijn met onze huidige Kia e-Niro

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Heeft de EV6 een grotere kofferbak dan de Ioniq 6?

Hou er wel rekening mee dat de EV6 in vergelijking met de e-Niro een gevoelig grotere draaicirkel heeft en breder en langer is wat soms niet zo makkelijk is bij parkeren in smalle (ondergrondse) parkeergarages.

[ Voor 68% gewijzigd door IvoB2 op 16-10-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:02
Ik ben aan het kijken naar een tweede set velgen voor de winterbanden. Weet iemand hoe het zit met de Tpms sensoren? Moet ik nieuwe kopen voor de nieuwe set velgen, kan ik zonder tpms rijden , of iets anders ?

Als ik nieuwe tpms moet kopen wordt het wel een duur grapje, dan zou het zomaar goedkoper kunnen worden om 2x per jaar te wisselen van banden bij een garage.

(Ps dank voor de tips rondom Heat VS A/C. Ik had ze de laatste paar dagen allebei aanstaan. Ik zal heat vanaf nu uitzetten en de auto stand ook uit en alleen A/C aan hebben. )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rbrt
IvoB2 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:34:

Hou er wel rekening mee dat de EV6 in vergelijking met de e-Niro een gevoelig grotere draaicirkel heeft en breder en langer is wat soms niet zo makkelijk is bij parkeren in smalle (ondergrondse) parkeergarages.
ja scheelt wel een stukje, 480 liter tegenover 401 liter in de ioniq 6

En de laadvloer kan er makkelijker uit bij de EV6, we hebben ook Bjorns bananendozen test uitgebreid bekeken :9
8 stuks voor Niro en EV6, 5 voor de Ioniq 6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEpzdRZ9YzGO0-0AIer-MOmNoFY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TllE0PNo2oxQOZwVQnWfl0V5.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
rbrt schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:44:
[...]
ja scheelt wel een stukje, 480 liter tegenover 401 liter in de ioniq 6
Ok.
Nog nooit naast een ioniq 6 in het echt gestaan laat staan de kofferbak van binnen gezien maar op foto lijk de Ioniq6 me nog groter (langer) dan de EV6?

Voor dozen/koffers is de EV6 kofferbak (voor ons) ruim genoeg.
Beetje spijtig dat je in de EV6 de achterrij niet naar voor kan schuiven (zelf gebruiken we deze hoogst zelden) want achteraan is er beenruimte in overvloed.
Maar een normale fiets krijgen we bv. niet in de kofferbak (met achterrij naar beneden) gestouwd terwijl dat in de e-Niro geen enkel probleem was. En in de e-Niro was er minder beenruimte op de achterrij dan in de EV6.
Komt waarschijnlijk door de sterk aflopende daklijn in de EV6.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 16-10-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
greg-a schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:40:
Ik ben aan het kijken naar een tweede set velgen voor de winterbanden. Weet iemand hoe het zit met de Tpms sensoren? Moet ik nieuwe kopen voor de nieuwe set velgen, kan ik zonder tpms rijden , of iets anders ?

Als ik nieuwe tpms moet kopen wordt het wel een duur grapje, dan zou het zomaar goedkoper kunnen worden om 2x per jaar te wisselen van banden bij een garage.
De dealer vertelde ons dat het TPMS lampje blijft branden als er geen sensoren in zitten. Wettelijk zijn TPMS sensoren pas vereist bij zware voertuigen, maar mogelijk dat verzekeraars moeilijk doen bij schade.

Er zijn universele sensoren te koop o.a. als je de set bij givawheels besteld, scheelt meer dan de helft. Deze worden dan 'geprogrammeerd' voor KIA

Ik had eigenlijk bedacht om maar de officiële TPMS sensoren te kopen van Kia zelf, inderdaad duur maar voor garantie/verzekering misschien minder discussie? Is maar een gok mijnerzijds

[ Voor 5% gewijzigd door rbrt op 16-10-2024 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
rbrt schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:59:
[...]

De dealer vertelde ons dat het TPMS lampje blijft branden als er geen sensoren in zitten. Wettelijk zijn TPMS sensoren pas vereist bij zware voertuigen, maar mogelijk dat verzekeraars moeilijk doen bij schade.

Er zijn universele sensoren te koop o.a. als je de set bij givawheels besteld, scheelt meer dan de helft. Deze worden dan 'geprogrammeerd' voor KIA

Ik had eigenlijk bedacht om maar de officiële TPMS sensoren te kopen van Kia zelf, inderdaad duur maar voor garantie/verzekering misschien minder discussie? Is maar een gok mijnerzijds
Vanaf 2014 moeten nieuwe auto's al voorzien zijn van TPMS..
Voor auto’s met een datum eerste toelating vanaf 1 januari 2018 geldt een brandend TPMS-controlelampje zelfs als afkeurpunt bij de APK.
Ze zijn dus gewoon verplicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:08
IvoB2 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:51:
[...]

Ok.
Nog nooit naast een ioniq 6 in het echt gestaan laat staan de kofferbak van binnen gezien maar op foto lijk de Ioniq6 me nog groter (langer) dan de EV6?

Voor dozen/koffers is de EV6 kofferbak (voor ons) ruim genoeg.
Beetje spijtig dat je in de EV6 de achterrij niet naar voor kan schuiven (zelf gebruiken we deze hoogst zelden) want achteraan is er beenruimte in overvloed.
Maar een normale fiets krijgen we bv. niet in de kofferbak (met achterrij naar beneden) gestouwd terwijl dat in de e-Niro geen enkel probleem was. En in de e-Niro was er minder beenruimte op de achterrij dan in de EV6.
Komt waarschijnlijk door de sterk aflopende daklijn in de EV6.
Dat van die fiets komt me bekend voor.
Komt door de schuin aflopende daklijk èn de brede wielkasten/de achterklep die in verhouding vrij smal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59

PeaceNlove

Deugleuter

macfocus schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:37:
[...]

Dat van die fiets komt me bekend voor.
Komt door de schuin aflopende daklijk èn de brede wielkasten/de achterklep die in verhouding vrij smal is.
Ja, die klep is inderdaad smal, merk het vooral als ik de racefiets naar binnen schuif, dan moet ik wel even goed manoeuvreren, dat hoefde bij mijn e-Niro en Octavia nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Solarman schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:44:
Mijn climatcontrol staat standaard op AUTO en de temp. op 22°C.
Eerst gaat de auto verwarmen op HEAT (verwarmingselement) waar na enige tijd wordt omgeschakeld naar AC (warmtepomp).
Ik heb nooit problemen met koude lucht blazen indien de auto op temperatuur is.(uitgezonderd met de stand ECO van de Climatecontrol).

KIA geeft ook in zijn handleiding aan dat je bij de stand AUTO de temperatuur het beste kan instellen op 22°C.
Dit geven ze denk ik niet voor niets aan.
Misschien wordt op die temp. instelling de koeling door AC softwarematig uitgeschakeld?

Daarbij is HEAT alleen verwarmen met een elektrisch 6kW verwarmingselement.
Dat is ook de reden dat bij veel korte stukken in de winter je werkelijke range aardig naar beneden kan gaan.

Misschien kunnen degene die problemen ervaren dit eens geproberen?
(Zij die een warmtepomp hebben natuurlijk)
Nee, Heat kan ook gewoon de WP zijn, dat kan je (helaas) niet zien. AC is ook daadwerkelijk AC. Ik ga hem niet op 22 graden zetten, dat is te warm voor mij, dat zou ook achterlijk zijn als ze maar 1 stand hebben waarbij de AC niet aan zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
IvoB2 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:55:
[...]

In de Kia is de "Heat" knop verwarmen met de weerstandsverwarming en de A/C knop verwarmen/koelen (afhankelijk van de binnentemp. en ingestelde vraagtemp.) met de WP.
In de stand auto kiest het klima systeem zelf of ie gaat verwarmen met heat (bij opstart) en gaat overschakelen op WP (A/C) en dat werkt dan pas echt goed zonder de gekoppelde Eco stand voor klimaatcontrole en vanaf 22°C vraagtemp.

Ga je zelf manueel altijd voor de "heat" stand kiezen schakel je de WP uit en verwarm je altijd met de weerstandsverwarming.
Wanneer je een uitvoering zonder WP hebt maakt dat idd niet uit.
Maar het zou zonde zijn een versie met een WP te kiezen en deze dan altijd handmatig uit te zetten.
Nee hoor, heat kan ook gewoon de WP zijn, de auto kiest zelf voor de zuinigste optie. Bij lage buitentemp zie je de condensor temp onder 0 komen, dan schakelt de auto vaak de weerstandsverwarming in. Heb het uitgebreid getest afgelopen winter (op die paar koude dagen die we hadden).

Zie: The Wizard in "Het grote Kia EV6 topic"

[ Voor 3% gewijzigd door The Wizard op 16-10-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
The Wizard schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:50:
Nee hoor, heat kan ook gewoon de WP zijn, de auto kiest zelf voor de zuinigste optie. Bij lage buitentemp zie je de condensor temp onder 0 komen, dan schakelt de auto vaak de weerstandsverwarming in. Heb het uitgebreid getest afgelopen winter (op die paar koude dagen die we hadden).

Zie: The Wizard in "Het grote Kia EV6 topic"
Dat dacht ik ook (op basis van de ervaringen in mijn vorige e-Niro) tot ik onlangs een YT filmje zag met een totaal andere uitleg van de climate control in de EV6.
Nu die uitleg kan ook weer verkeerd zijn maar ik wacht nog op een onafhankelijke bron om te weten hoe het nu echt werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
IvoB2 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:57:
[...]

Dat dacht ik ook (op basis van de ervaringen in mijn vroige e-Niro) tot ik onlangs een YT filmje zag met een totaal andere uitleg.
Nu die uitleg kan ook weer verkeerd zijn maar ik wacht nog op een onafhankelijke bron om te weten hoe het nu echt werkt.
Ik heb nog nooit AC aan gezien bij een koudere dag (lees: alles tussen 0 en 15 graden), altijd heat. In Carscanner is het ook goed te zien dat de WP gebruikt wordt, de evap temperatuur daalt dan, zit veel lager dan de buitentemperatuur. Bij gebruik van het verwarmingselement heb je dat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer ik de geforceerde voorruitverwarming aanzet gaat heat en A/C gelijktijdig aan (klopt ook met de uitleg in dat filmpje).
Wanneer ik korte afstanden rij (tot 10 km) en ik zet de verwarming op 21°C dan staat de klima ook altijd op heat.
Maar dan heb ik voor een WP bij een buitentemp. van 12°C wel een redelijk hoog klimaverbruik (2 tot 4 kW).
Nog geen gelegenheid gehad om in de EV6 de klima te testen bij langdurig rijden en lage buitentemp.

Maar in dat filmpje zag je bij het verdraaien van de temp. instelling tussen lagere en hogere vraag de leds op het klima display wel duidelijk verspringen tussen "heat" en "A/C. Leek me dus een aannemelijk uitleg waarna ik mijn uitgangspunten ook heb bijgesteld.

YouTube: Using the Kia EV6 heating, ventilation and air conditioning system -...

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 16-10-2024 13:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Solarman schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:23:
[...]

Vanaf 2014 moeten nieuwe auto's al voorzien zijn van TPMS..
Voor auto’s met een datum eerste toelating vanaf 1 januari 2018 geldt een brandend TPMS-controlelampje zelfs als afkeurpunt bij de APK.
Ze zijn dus gewoon verplicht
Correctie: er moet een bandenspanningscontrole zijn, en die mag ook gebruik maken van de ABS sensoren aan de wielen. Er is dus geen expliciete verplichting voor TPMS .

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
IvoB2 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:04:
Wanneer ik de geforceerde voorruitverwarming aanzet gaat heat en A/C gelijktijdig aan (klopt ook met de uitleg in dat filmpje).
Wanneer ik korte afstanden rij (tot 10 km) en ik zet de verwarming op 21°C dan staat de klima ook altijd op heat.
Maar dan heb ik voor een WP bij een buitentemp. van 12°C wel een redelijk hoog klimaverbruik (2 tot 4 kW).
Nog geen gelegenheid gehad om in de EV6 de klima te testen bij langdurig rijden en lage buitentemp.

Maar in dat filmpje zag je bij het verdraaien van de temp. instelling tussen lagere en hogere vraag de leds op het klima display wel duidelijk verspringen tussen "heat" en "A/C. Leek me dus een aannemelijk uitleg waarna ik mijn uitgangspunten ook heb bijgesteld.

YouTube: Using the Kia EV6 heating, ventilation and air conditioning system -...
Net even gekeken, in AC mode kan de auto idd ook verwarmen, AC is niet alleen koeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Peter-036 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:14:
[...]

Correctie: er moet een bandenspanningscontrole zijn, en die mag ook gebruik maken van de ABS sensoren aan de wielen. Er is dus geen expliciete verplichting voor TPMS .
Klopt, maar via ABS is ook een TPMS (Tyre Pressure Monitor system) alleen op een ander wijze.
Als dan het TPMS lampje brand heb je vaak echt een probleem, anders dan geen sensoren in het wiel. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
The Wizard schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:41:
[...]

Net even gekeken, in AC mode kan de auto idd ook verwarmen, AC is niet alleen koeling.
Klopt helemaal. Bij mij gaat bij een langere rit, in de kou, inderdaad na enige tijd de HEAT uit en gaat inderdaad de A/C aan waarbij die de verwarming overneemt. (Er is dan sowieso minder energie nodig om op temperatuur te blijven als op temperatuur komen).
Bij hogere temperaturen gaat soms HEAT helemaal niet aan en doet de A/C alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
The Wizard schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:41:
[...]

Ja dat wist ik uit ervaring al: A/C is afhankelijk van de ingestelde temp. vraag en de gemeten interieurtemp. koelen of verwarmen.

Waar ik nu (na jouw eerdere opmerking) niet meer zeker van ben is of manueel "heat" (of indien de autofunctie heat kiest) nu altijd op weerstand is. Want dan kan je - afhankelijk van welke led je op het klimadisplay ziet branden wel zien of je via de weerstand, de WP of beiden aan het verwarmen bent.
Volgens dat filmpje is "A/C" de WP (koelen of verwarmen) en "heat" uitsluitend op weerstand en "A/C en Heat" beiden.

Het filmpje komt ook overeen met de vaststelling van @Solarman .

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 16-10-2024 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
IvoB2 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:34:

Geen enkel probleem volgens mij als je eenmaal weet hoe de 360° camera, de spiegels en de parkeer hulp met die gekleurde streepjes werkt. Mooie instructie film op YT. Zelf rijd en parkeer ik met 5 geblindeerde ramen altijd probleemloos na het begrijpen hoe die streepjes werken.

[ Voor 15% gewijzigd door Wiliyama op 17-10-2024 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Het is niet problematisch maar ook niet zo makkelijk als bij een kleinere auto waar je veel minder ruimte nodig hebt om in te parkeren.
Een grotere draaicirkel blijft een grotere draaicirkel. Daar gaat een camera, buitenspiegel noch parkeerhulp iets aan wijzigen.

Parkeerhulp in de EV6 vind ik - met uitzondering van het recht in/recht uit parkeren in smalle ruimten waar je de bestuurdersdeur na inrijden niet meer ver genoeg open krijgt - trouwens een onzinnige optie.
Meer een gadget dan een hulp. Dat werkt zo tergend traag en moet zichzelf zo dikwijls bijstellen dat ik het er op van mijn zenuwen krijg. Is manueel inparkeren veel vlugger gedaan.
Maar ook de parkeerhulp kan de benodigde draaicirkel niet overrulen.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 16-10-2024 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
[quote]Wiliyama schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:43:
[...]
rbrt heeft een GT-line met 360° camera daar reageer ik op. En ik heb het niet over een autonome inparkeer functie waar jij het over hebt, maar over hulpsystemen met camera en gekleurde lijnen bij de GT-line. Bij parkeren houdt je altijd rekening met (te) smalle plekjes evenals de stuuruitslag. Zelfs voor een kleine auto kan een plekje soms te smal zijn.

[ Voor 120% gewijzigd door Wiliyama op 17-10-2024 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-09 21:40
Vandaag een discussie met de dealer gehad ivm onderhoud interval. Ik krijg nl een melding dat mijn EV6 over 26 dagen een kleine onderhoudsbeurt nodig heeft, kosten ruim € 200,00. De auto is dan een jaar oud en heeft op dit moment 13000km op de teller staan. In “Mijn Kia” staat echter dat de eerste onderhoudsbeurt november 2025 is. Dealer beweert echter bij hoog en laag dat onderhoud ieder jaar moet plaatsvinden. Zij krijgen de gegevens van Kia Nederland aangereikt. In het instructieboekje staat echter voor EUROPA 24 maanden of 30000 km (wat het eerst bereikt wordt). Voor andere landen BEHALVE EUROPA is de interval 12 maanden of 15000 km.
Vandaag Kia Nederland, middels het contactformulier, gevraagd wat nu het onderhoudschema is. Volgens mij wil de dealer hier een slaatje uitslaan en heeft de interval op jaar gezet. Als dat zo is dan is hij nog niet klaar met mij🤬
In dit topic zie ik dat dit bij meerdere op een jaar staat, maar ook op twee jaar staat. Heel vreemd deze verschillen.
Ik wacht het antwoord van Kia af.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:56

d0s

sssst

Wat vreemd, mijn dealer gaf bij afleverinf nadrukkelijk aan de door jouw genoemde 30k of 2 jaar. Wel lease.

Jij koop? Zou kwalijk zijn als ze op die manier extra willen verdienen aan niet-lease.

[ Voor 6% gewijzigd door d0s op 16-10-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-09 21:40
d0s schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:41:
Wat vreemd, mijn dealer gaf nadrukkelijk aan de door jouw genoemde 30k of 2 jaar. Wel lease. Jij koop dus? Zou kwalijk zijn als ze op die manier extra willen verdienen aan niet-lease.
Ik ben privé rijder, maar mag imo geen verschil maken met lease. Dealer verkoopt ook nog Nissan, Renault, Dacia en zegt dat hier ook jaarlijks onderhoud nodig is. Wil volgens mij extra verdienen.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Nu online
De mijne wqs bij 30K aan de beurt. Was wel binnen een jaar. Tot bij de 60K was daarna de boodschap.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:56

d0s

sssst

Wakkie schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:46:
[...]

Ik ben privé rijder, maar mag imo geen verschil maken met lease. Dealer verkoopt ook nog Nissan, Renault, Dacia en zegt dat hier ook jaarlijks onderhoud nodig is. Wil volgens mij extra verdienen.
Eens, maar met lease kost het de maatschappij (KIA Autolease in mijn geval) zelf geld.

[ Voor 3% gewijzigd door d0s op 16-10-2024 21:04 ]

Pagina: 1 ... 393 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic